AltStore PAL voor iOS wordt gratis te gebruiken dankzij gift van Epic Games

AltStore PAL, een alternatieve iOS-appwinkel in de EU, is vanaf nu gratis te downloaden. De appwinkel doet dat dankzij een gift van Epic Games. De appstore rekende tot op heden 1,50 euro per jaar plus btw. Daarmee werden de kosten gedekt die Apple rekent aan externe appstores.

AltStore PAL laat op sociale media weten dat het stopt met zijn jaarabonnement omdat het een MegaGrant heeft ontvangen van Epic Games. Het bedrijf gaat daarmee Apples Core Technology Fee dekken. Dat zijn kosten die externe appwinkels jaarlijks aan Apple moeten betalen voor iedere installatie. Doordat deze met de gift van Epic worden betaald, kunnen gebruikers AltStore PAL nu gratis downloaden, zonder een abonnement af te nemen of creditcardgegevens in te vullen. Voorheen was dat wel noodzakelijk om de appstore te kunnen gebruiken.

Bestaande abonnees hoeven volgens de appwinkel geen actie te ondernemen. Wanneer hun huidige jaarabonnement verloopt, worden geen verlengingskosten in rekening gebracht. AltStore PAL schrijft dat het bestaande abonnees gaat 'bedanken' in een toekomstige update, maar deelt daarover verder geen details.

AltStore PAL heeft zijn MegaGrant ontvangen wegens 'innovatie op het gebied van appdistributie'. Epic Games gebruikt die MegaGrants als een manier om 'de ontwikkeling van spannende projecten te sponsoren die anders misschien niet genoeg financiering hebben om volledig gerealiseerd te worden'. "Ze zijn speciaal bedoeld voor kleinere teams, solo-ontwikkelaars en vernieuwers die onze technologie gebruiken om gedurfde, uitdagende en waanzinnig creatieve dromen tot leven te brengen", schrijft Epic op zijn website.

Ditmaal ging een van de MegaGrants dus naar een project dat geen gebruikmaakt van Epics technologieën. Epic Games zet zich echter al jarenlang in voor alternatieve appwinkels op iOS en Android. Het bedrijf heeft eerder rechtszaken aangespannen tegen Apple en tegen Google wegens het vermeende monopoliseren van appdistributie op hun mobiele platforms en kreeg in zijn zaak tegen Google gelijk van de jury. Het bedrijf werkt momenteel ook aan zijn eigen mobiele appstore. Het is niet bekend welk bedrag AltStore PAL precies heeft ontvangen.

AltStore PAL verscheen in april voor iPhone-gebruikers in de Europese Unie. De release daarvan werd mogelijk gemaakt door de Digital Markets Act, een Europese concurrentiewet die grote techbedrijven verplicht bepaalde platforms open te stellen. Ook Apples iOS-besturingssysteem valt daaronder. Sindsdien kunnen ontwikkelaars hun eigen appwinkels beschikbaar stellen binnen de EU, hoewel daar verschillende voorwaarden aan zijn verbonden. Een daarvan is de controversiële Core Technology Fee. Wanneer een app meer dan een miljoen installaties in een jaar bereikt, betalen ontwikkelaars daarna 0,50 euro per 'eerste jaarlijkse installatie'.

AltStore PAL Epic Games MegaGrants
Afbeelding: AltStore PAL

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

15-08-2024 • 15:46

60

Lees meer

Reacties (60)

Sorteer op:

Weergave:

Zou dit een soort verkapte investering zijn, mooie plek voor Fortnite in deze alternatieve store?
Ik denk dat epic meer interesse heeft om alles in eigen handen te houden en een epic games store mobile uit te brengen, Dit lijkt me meer een soort schop naar apple wegens de lange rechtzaken over of er wel of niet een alternatieve appstore moet komen
Ze konden dat al op Android en hebben dat ook gedaan nadat hun Foertnite-spelletje uit de play & appstore werd geschopt.
De apps in de Epic Android store kan je na 4 jaar op 1 hand tellen, zelfs als je al een vinger hebt kwijtgespeeld.
Ik denk dat ze fortnite gewoon in een derde appstore zoals altstore zullen releasen om zich niet weer belachelijk te maken.
Maar waar het hele gezeik mee begonnen was was de 30% die de stores vroegen voor microtransacties binnen fortnite. Er bestaat ook nog een mogelijkheid dat ze deze grant geven met de voorwaarde dat epic een (nog) gunstiger aandeel van de microtransacties krijgt uit fortnite. Is ook een zeer lucratieve optie aangezien ze geen ontwikkeltijd kwijt zijn aan het maken, vullen en onderhouden van een store waar ze inderdaad niet heel goed in zijn.
EpicGames heeft zijn eigen iOS launcher en is hieronder te downloaden

https://store.epicgames.com/en-US/mobile/ios
Dat is ook een optie. AltAtore PAL heeft een optie om 'feeds' toe te voegen. Zo kun je dus als appmaker een eigen feed van apps aanbieden via AltStore. Een soort shop-in-a-shop idee?

Dat kunnen ze dus ook doen.
Mja. Gewoon het “repository” model wat Cydia ook al had en wat met andere packagemanagers ook gewoon normaal is.

NPM, Maven, Nuget, werkt allemaal op een dergelijke manier.
Debian is er groot mee geworden (met apt-get destijds).

[Reactie gewijzigd door Jerie op 15 augustus 2024 17:38]

Klopt. Wilde linux ook nog even vermelden, maar weet niet heel goed of die ook andere repositories ondersteund als config. Neem aan van wel, maar heb het nog nooit zelf hoeven doen dus geen idee.
Apt-get kan dat al sinds jaar en dag. Die hebben veel geinnoveerd. Toen RedHat nog geen Yum had (en Windows geen Windows Store of Winget en Mac OS X nog geen App Store), kon ik al repos updaten via apt-get. Kon al eind jaren 90. Ook waren ze een van de eerste met HTTPS en GPG signatures. Al deden BSDs dat ook. Volgens mij gebruikte Cydia under the hood trouwens ook apt-get.
Klopt, technisch gezien. Daar komt het op neer, maar nu meer in winkel vorm aangezien hier (optioneel) een betaling aan vast zit.
Dus aldoende mijn analogie op die manier. Daarnaast zijn er denk ik ook veel mensen die niet bekend zijn met de systemen die je noemde. 😊
Ja Cydia was dat ook. Alleen verkrijgbaar met jailbreak. Draaide ik al op m’n iPhone 3G.
Daarnaast zijn er denk ik ook veel mensen die niet bekend zijn met de systemen die je noemde. 😊
Fair, maar hier verwacht ik dat toch eigenlijk wel om heel eerlijk te zijn ;)
Of Apple meer dwars zitten. Ze zijn al tijdje aan het strijden tegen Apple. Hoe meer medestanders hoe meer dat helpt in hun eigen strijd. Een appstore die gratis is krijgt natuurlijk meer mensen dan 1 die geld kost.

[Reactie gewijzigd door Finger op 15 augustus 2024 16:00]

Een appstore die gratis is krijgt natuurlijk meer mensen dan 1 die geld kost.
Zeker in het begin.

Stel dat er een betaalde app store komt die wat kritischer is met wat er in komt. Als in kwalitatief hoge apps. Of juist specifiek voor Onderwijs. Of één die is gespecialiseerd in bepaalde onderwerpen "Academisch, porno, peuter/kleuterspellen, enz." heb je best kans dat men daar een kleine vergoeding voor wilt betalen per jaar.

De Apple App Store is natuurlijk zo ongelofelijk groot dat het soms moeilijk is om 'een goede' app te vinden voor een bepaald doel. Dan kan het fijn zijn als er een beetje gefilterd wordt op functionele kwaliteit en wat minder op het gebruik van het woordje 'iPhone' ipv 'smartphone' en zo.
En zo verdienen ze dan straks de gift natuurlijk weer terug. Daar is over nagedacht natuurlijk.
Ik bedoelde meer om Epic games überhaupt bovenaan te krijgen in deze specifieke store. Ik zie dat mijn eerste reactie niet heel duidelijk was.

Ik gok dat Epic gewoon heb gezegd hier heb je een zak geld, dan kan je jouw app store gratis maken en zorg even dat Fortnite bovenaan staat bij "Games" of iets in die trant.
Epic Games heeft sinds vandaag zijn eigen third party store waar Fortnite in beschikbaar is.
Wat ik me nu ineens afvraag: zou je met een alternatieve appstore ook andere appstores kunnen installeren?
Technisch gezien vast wel. Alleen zullen die alternatie stores wel ondertekend moeten zijn door Apple. Ik zou het inderdaad wel een aardige vinden.

Echter: Ik heb net even zitten kijken naar die AltStore. Je kunt daar 'sources' in zetten. Het lijkt er dus op dat derden een soort repo kunnen zetten in AltStore. Dat maakt het wel makkelijker.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit allemaal gaat lopen. Op het moment kan het in elk geval nog echt even alle kanten op. Ik denk dat de hoofdvraag blijft hoe graag appmakers speciaal voor de EU (en waarschijnlijk nog een paar andere landen over niet al te lang) hun spullenboel in een andere store willen zetten. Je ziet toch dat veel appmakers heel erg amerika-minded zijn. (geen oordeel, gewoon een observatie).
Je kan geen sources uploaden naar de altstore versie die nu beschikbaar is op ios. Het is nu enkel een betaalde store waarin 2 officiele apps te downloaden zijn; clips en Delta.

[Reactie gewijzigd door HellboyFromHell op 16 augustus 2024 08:57]

Dat bedoel ik ook niet.
Je kunt een paar andere ‘sources’ selecteren die al door de makers van Altstore zijn goedgekeurd.

Een source met één dating app
Een source met een torrent client
En een source met een een of andere emulator.

Het is dus nog niet veel, maar dat kan dus wel.
Eigenwijsje ;)
https://faq.altstore.io/release-notes/altstore-pal
Supports adding "Recommended Sources"
Hier wat screenshots voor je :)

Het thuisscherm:
https://tweakers.net/foto...3qIsiTiZ4SIVVV75Q6ACZ.png

De actieve sources:
https://tweakers.net/foto...fTpUbl5AeCE4nfGXMNL3N.png

De beschikbare sources:
https://tweakers.net/foto...sj9fomYqKTVh668S5HizW.png

De dating app in de source:
https://tweakers.net/foto...GkNu4RqcaCNPLWVwKSEeP.png

De dating app app-beschrijving:
https://tweakers.net/foto...ZqhWA41EdqkTokr7tdbI5.png

[Reactie gewijzigd door lenwar op 16 augustus 2024 03:52]

Nee. Ook moeten browsers nog steeds apart goedgekeurt worden door Apple en vertaling naar native code in emulatoren mag nog steeds niet.

PS.overigens ook niet met webview en javascript/wasm ... wat ze wel toelaten in de appstore, wat natuurlijk niet door de bocht kan met DMA.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 15 augustus 2024 16:49]

Heb hem eens geïnstalleerd die store maar wat heb je er nu aan dan?

Er staan maar 3 (in mijn optiek) vrij nutteloze apps in.
Exact mijn gedachte, het enige wat je kan downloaden is een emulator voor oude consoles. Ik had veel meer types apps verwacht zoals vroeger met Cydia mogelijk was.
Ja dat soort apps had ik ook wat gehoopt, vooral voor IT handigheidjes zoals netwerkscanners ect ect
https://faq.altstore.io/how-to-use-altstore/sources

Wat mij betreft gaat het uiteindelijk over de mogelijkheid om sources toe te voegen van derde partijen die niet gecheckt zijn door altstore. Dan wordt sideloaden spannend
Dan kijk je niet goed, je kunt sources toevoegen en dan heb je meer apps.
Die heb ik wel gezien, extra 4 apps.

2 torrent dingen
1 dating app
1 virtual machine, die ook in de gewone store staat

Sorry maar dit zet geen zoden aan de dijk
Ze hadden trouwens daar al langer een UTM app staan toen de altstore alleen met work around werkte. Pas toen Apple aan de Side loading moest werd ook plots hun emulatie beleid soepeler.

[Reactie gewijzigd door PrimusIP op 15 augustus 2024 19:58]

Er staan *nog* maar drie nutteloze apps in. Er zijn overigens ook al andere sources die je aan kunt zetten.

Nou zit daar ook niet veel boeiends in voor mij, maar het is nog maar het begin natuurlijk
Het bedrijf heeft eerder rechtszaken aangespannen tegen Apple en tegen Google wegens het vermeende monopoliseren van appdistributie op hun mobiele platforms en kreeg in zijn zaak tegen Google gelijk van de jury.
In die laatste link gaat het niet zozeer over het monopoliseren van appdistributie (immers mag iedereen voor Android applicaties distribueren)., maar van het hard aan elkaar koppelen van diensten in één markt (applicaties van Google) en een ander (betalingen uitvoeren op de smartphone, (enkel) via Google).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 augustus 2024 15:56]

Epic Games meent dat Google een monopoliepositie onderhoudt met zijn appwinkel op Android en zijn verplichte betaalsystemen
Zeker wel. Er mogen technisch gezien wel alternatieven zijn, maar Google Play heeft alsnog een de-facto monopolie. Dit monopolie werd illegaal in stand gehouden door andere bedrijven te betalen om niet met een alternatief te komen.
Hele goede marketing zet van Epic, proberen ze het Robin Hood-imago hoog mee te houden. (Die bestaat enkel marketingtechnisch, make no mistakes. Het blijft gewoon Evil Corp #zoveel ;)) Goed om te horen voor Riley! Die ontwikkelt al jaren op geheel vrijwllige basis tools voor iOS sideloading, dus mooi dat ie er wat mee opstrijkt. En elke cent weg bij Epic scheelt ook weer. Nu ben ik wel benieuwd wat Epic gaat doen als Riley spulletjes ontwikkelt die Epic helemaal niet zo leuk vindt. Kan ook zomaar zijn dat een Nintendo straks nog komt met een "pirating tools sponsored by Epic Games", dat zou ergens wel grappig zijn.
Hoewel ik een hekel heb aan Epic vind ik dit wel een leuke streek. Zal Apple stiekem niet blij mee zijn dat ze nu een barrière voor de consumenten minder hebben.
Voor mij ook leuke kans om het eens uit te proberen.
Ik denk dat het voorlopig allemaal wel meevalt. De meeste consumenten zitten daar gewoon niet op te wachten. Het is leuk voor de ontwikkelaars .
Het zou leuk zijn als er straks terminal apps in staan met meer access mogelijkheden (volledige /var directory). Weet iemand of we dit misschien straks kunnen verwachten?
Het blijven sandbox apps. Zolang Apple geen API's hiervoor aanmaken kan je alleen de sandbox doorbreken door een exploit. En laten we hopen dat die dan direct worden gedicht.
Ok, ik wist van de sandbox, maar niet dat zodra je hierbij kunt er sprake is van een exploit. Dus niet gewenst inderdaad...
Add News:

Developers Must Share Phone Number and Address on EU App Store.
Contact information for each developer that is classified as a trader will be publicly available. 8)7
https://developer.apple.c...dsa-expanded-large_2x.png
Zo raar is dat toch niet, dat moet je als zzp’er toch ook als je met consumenten zaken doet dat je contact gegevens ergens bekend staan.

Waarom zou software vrij zijn van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid als het bijvoorbeeld niet functioneert? Dat is makkelijk cashen en op YouTube legio aan voorbeelden van projecten via o.a. Kickstarter die buiten geld ophalen nergens gekomen zijn.
Uit benieuwdheid, staat PAL in AltStore PAL voor PAL als in Phasing Alternating Lines? Gaat het AltStore SECAM heten in Frankrijk en dat ene land dat aan Brazilie grenst?
Wikipedia: SECAM

In Frankrijk zijn ze overgestapt op DVB(-T).
Volgens die Wiki-pagina zijn alle landen die SECAM gebruiken bezig met die overstap.

Maar goed. Dat terzijde.

Ik kan ook nergens vinden waar die PAL voor staat.
Hoop toch echt dat iedereen de alternatieve stores links laat liggen. Het gemak wat we nu hebben is echt top. Kost soms wat extra's maar daar hebben de grote ontwikkelaars het meeste last van. Met die lui heb ik geen medelijden.
Kleine ontwikkelaars hebben genoeg last van de eisen van Google en Apple die ieder jaar weer strenger worden. Nog even en je hebt alleen nog maar Facebook in je app store omdat het voor kleine ontwikkelaars helemaal niet meer haalbaar is om voor deze platforms te ontwikkelen.

Slechte ontwikkeltools, behandeld worden als stront (vooral door Google), en nog mogen betalen voor het privilege ook. Belachelijk.
Door de monopolies hoeven ze niet te investeren in hun stores, en zichzelf niet aantrekkelijk te maken. Ook consumenten hebben daar last van.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 augustus 2024 16:50]

Ja dat hoop ik ook. Eén grote bron van malware, of andere ongecontroleerde illegale rotzooi. Maar ja, we hebben er kennelijk met z'n allen voor gekozen....
Alle apps in andere marktplaatsen zijn ondertekend door Apple en gecontroleerd op malware en zo. Dus dat stuk hoef je niet bang voor te zijn.
Snap ik wel hoor. Alle Android, Windows, Linux & macOS gebruikers hebben dan ook zeer regelmatig te maken met malware en andere ongecontroleerde illegale rotzooi. Nu is iOS ook niet meer veilig :'(
Het gaat ze ook niet om vrijheid maar om de vrijheid om gestolen applicaties en gestolen content te gebruiken en te bekijken. Net zoals Android genoeg pirate stores heeft zal dit uiteindelijk ook op iOS gebeuren. Kan je zometeen als iOS developer weer wekelijks dreig e-mails naar altstores sturen om ze erop te attenderen dat je app weer eens zonder toestemming in een alt store staat. Ik heb dit toen ik nog voor Android ontwikkelde meerdere keren meegemaakt met spelletjes die ik heb gebouwd.

Dit was uiteindelijk ook de hele reden waarom ik stopte met ontwikkelen voor Android en naar iOS vertrokken ben.

Maarja laat ze maar lekker doen. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat die altstores niet super veel gebruikt gaan worden.

Misschien wordt het sowieso tijd dat we wetgeving gaan uitbreiden met een clausule dat we politici die dit soort initiatieven steunen en of developers van alt stored financieel verantwoordelijk kunnen houden als er weer gestolen applicaties in alt stores terechtkomen.
Apple moet alle apps nog ondertekenen voordat ze geïnstalleerd kunnen worden via andere marktplaatsen.

De App Store heeft bepaalde regels, die anders kunnen zijn in andere marktplaatsen. Apple controleert altijd op veiligheid voor alle apps, maar inhoudelijk niet.
Zo kunnen andere marktplaatsen bijvoorbeeld porno of tabaks-apps aanbieden. Dit is in de App Store niet toegestaan.

Edit: de info van Apple ter volledigheid:
https://support.apple.com/nl-nl/118110

[Reactie gewijzigd door lenwar op 15 augustus 2024 20:22]

AltStore is precies niet een grote ontwikkelaar. Zelf zou ik het fantastisch vinden als een F-Droid achtige app store voor iOS uitkomt. Dat zou een enorme aanwinst zijn.
Aan wie zouden ze die kosten doorbelasten, denk je?
Koninklijke bloede? De origenele altstore (die nog altijd meer toelaat door afwezigheid notarisatie) had al gebruikers, ondanks de hordes die genomen moesten worden.
??? 8)7 je probeert het review proces te misleiden om features te pushen die tegen de voorwaarden zijn en wordt vervolgens boos op Apple dat ze je straffen omdat je je niet aan de regels houdt? :D
Nee, ik vind het stom dat Apple zich bemoeit wat men wel en niet mag installeren op hun apparaat, net zoals dat een browser niet bepaald welke webpagina's jij mag bezoeken.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 15 augustus 2024 23:06]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.