Alternatieve iOS-appstore AltStore PAL verschijnt in Europa

Apples iOS heeft er een nieuwe appwinkel bij, gemaakt door een derde partij. AltStore PAL is vanaf nu beschikbaar in de Europese Unie. De appstore is open source en verschijnt in eerste instantie met twee apps.

AltStore PAL is specifiek gemaakt voor onafhankelijke ontwikkelaars, zegt maker Riley Testut. Het verschijnt in de Europese Unie met de app Delta, een Nintendo-emulator waarmee games van de NES, SNES, Nintendo 64, Game Boy, Game Boy Advance en Nintendo DS gespeeld kunnen worden. Daarnaast bevat AltStore PAL de app Clip, een klembordmanager die op de achtergrond kan draaien.

Testut bracht in 2019 de originele versie van de appwinkel uit, onder de naam AltStore, maar destijds liet Apple nog geen appwinkels van derde partijen toe op iOS. Met AltStore was het echter mogelijk om apps te sideloaden op iPhones en iPads via een methode die ontwikkelaars ook via Xcode kunnen gebruiken. Daarvoor was geen ontwikkelaarsaccount nodig en ook jailbreaken hoefde niet.

Tegenwoordig moet Apple echter voldoen aan de Europese wetgeving Digital Markets Act, waarmee het bedrijf verplicht is om alternatieve appwinkels toe te staan op zijn platformen. Met de release van iOS 17.4 in maart werd dit inderdaad mogelijk gemaakt. Testut brengt daarom nu AltStore PAL uit, dat via de website van AltStore wel rechtstreeks te installeren is op iOS. "Dit is mijn persoonlijke droom sinds ik ruim tien jaar geleden begon met het bouwen van emulators voor iOS", aldus Testus in een aankondiging. Gebruikers moeten wel een jaarlijks abonnement van 1,50 euro (exclusief btw) afsluiten om de app te installeren. Daarmee wordt de Core Technology Fee van Apple betaald.

In de toekomst moet AltStore PAL meer apps krijgen. "Zodra we zeker weten dat alles goed draait, openen we de deuren voor apps van derde partijen", zegt Testut. Wie zijn app via de appstore wil verspreiden, kan contact opnemen.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

18-04-2024 • 10:05

107

Reacties (107)

107
106
35
1
0
51
Wijzig sortering
Wel jammer, US heeft Delta emulator free in the appstore, en EU mag het via een omweg downloaden en nog is jaarlijks voor betalen.
Als je het via je PC/Mac doet, kost het je helemaal niks, heb dit gisteren nog gedaan, die 1,50 euro is alleen als je het 'gemakkelijk' met een druk op de knop wil doen.
Blijft die app dan ook langdurig werken, of moet je hem dan elke week weer opnieuw installeren zoals dat bij Altstore en sideloaden vanuit Xcode het geval is?
Als je de oude methode via Win/Mac gebruikt moet je inderdaad iedere week opnieuw sideloaden. Ze proberen het wel makkelijker te maken met die draadloze JIT, maar dan moet je pc ook aanstaan en je iDevice ontgrendeld zijn. Sideload zelf nu Apollo voor Reddit en die doe ik maar elke week handmatig omdat het autosyncen gewoon niet lekker werkt.

[edit] zie nu waar de -1 vandaan komt. De app (in dit geval Delta) zal na een week niet meer opstarten als je gebruik maakt van de Mac / PC methode, tenzij je dat draadloos sideloaden hebt ingeschakeld en hij binnen een week de app ververst

[Reactie gewijzigd door Skinnyice op 22 juli 2024 15:16]

Geen idee waarom je -1 krijgt, je hebt gewoon gelijk. Zelf doe ik het ook jaren op deze manier. Draadloos met Mac die toch altijd aan staat. Zo doe ik ook Apollo (nog steeds de allerbeste) en uYou+ (gekraakte native YouTube app zonder shorts, reclame en sponsor block extensie toegevoegd.)
Denk dat ik snap waar die -1 vandaan komt. De vraag was of de app (in dit geval Delta) wel blijft werken. Ik reageerde op het Altstore verhaal. Antwoord blijft overigens hetzelfde. Als je de Win/Mac methode gebruikt moet je de Altstore na een week opnieuw sideloaden en de apps die je via de Altstore installeert werken na een week ook niet meer. Dat is met het Altstore PAL verhaal opgelost.

Las wel iets te laat dat het alleen op iPhone werkt en niet iPad, dat was een beetje slordig. Wilde de emulator juist op de iPad gebruiken zonder sideload gedoe.
Geen idee, gisteren gedaan, Alleen de Delta app gedownload, blijft volgens mij gewoon oneindig werken.
Werkt updaten dan ook? of moet ik voor elke update steeds via Mac?
Geen idee, gisteren de Delta app gedownload, is een simpele emulator, heb geen behoefte aan updates.
Updaten kan gewoon op je telefoon mits je Mac of Windows machine aan staat, en altserver actief is. Is dus wel afhankelijk van je Mac / PC.

Gebruik het al jaren op die manier.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 22 juli 2024 15:16]

Hou er wel rekening mee dat dit in een vroeg stadium is én dat er ingetwijfeld meer app stores zullen volgen.

Plus:
In de toekomst moet AltStore PAL meer apps krijgen. "Zodra we zeker weten dat alles goed draait, openen we de deuren voor apps van derde partijen", zegt Testut. Wie zijn app via de appstore wil verspreiden, kan contact opnemen.
Met third party developers erbij is er dan ook de keuze om de fee naar de die partijen te verleggen, zodat de gebruikers niet hoeven te betalen. We zullen in de toekomst gaan zien hoe dit gaat lopen.

Zelf vind ik het ook wel goed om voor apps die ik veel gebruik te betalen, door een fee voor het gebruik, door de aanschaf of een donatie.
Wel jammer, US heeft Delta emulator free in the appstore, en EU mag het via een omweg downloaden en nog is jaarlijks voor betalen.
Bedank Apple daar maar voor, die het zo nodig vind om jaarlijkse kosten te vragen voor elke app die buiten de appstore wordt geïnstalleerd.
Ze kunnen net zo goed in de normale App Store publiceren, zoals ook gebeurt met deze app wereldwijd behalve in de EU. Goed, moeten het self maar weten, maar denk dat mensen liever gewoon gratis de normale App Store gebruiken. Ikzelf i.i.g. wel. Overigens heb ik mijn account toch niet in de eu dus ook geen last van gelukkig.
Ja ik snap dat niet iedereen die 1,50 per jaar kan betalen, schandalig.
Ik denk eerder dat in NL de manier waarop je moet betalen een issue is. Het gaat per creditcard en dat is gewoon niet super handig. Zeker toen ik 15 a 16 was kon ik geen creditcard krijgen en moest ik dat dan weer via familie doen. Gewoon niet super handig.
Ik weet dat Nederland op vlak een beetje achterloopt, maar normaal gezien is bijna elke Europese bank(*) inmiddels overgeschakeld op Mastercard of Visa Debit. Daarmee kan je ook in de appstore betalen. Of dat verstandig is voor een minderjarige laat ik even in het midden.

(*): Hier in België, is behalve de Belgische tak van ING, elke bank al overgeschakeld.
Ja laten we de vraag inderdaad even in het midden houden maar ik werkte destijds en was geïnteresseerd in deze richting, jailbreaks etc, dus de 1.50 ex btw per jaar had ik kunnen betalen.

Maar dat bijna elke europese bank is overschakeld op mastercard of visa debit, houd dat dan ook in dat je met je normale "pin" rekening kan betalen bij een creditcard betaling of dat je een debit kaart kan aanvragen die automagisch afschrijft van je betaalrekening?

Ik zit bijvoorbeeld bij SNS en op mijn passen staat VPAY, dat lijkt dan niet overgestapt te zijn of ik begrijp je verkeerd.
Maar dat bijna elke europese bank is overschakeld op mastercard of visa debit, houd dat dan ook in dat je met je normale "pin" rekening kan betalen bij een creditcard betaling of dat je een debit kaart kan aanvragen die automagisch afschrijft van je betaalrekening?

Ik zit bijvoorbeeld bij SNS en op mijn passen staat VPAY, dat lijkt dan niet overgestapt te zijn of ik begrijp je verkeerd.
Nederlandse banken lopen hier inderdaad nog erg achter op de rest van de EU, en er zal vast wel wat gelobby achter hebben gezeten van de grootste debit/creditcardhater van Nederland, Ahold.

Vpay en Maestro zullen binnen 3 jaar vervangen worden door debitkaarten, dus eindelijk komt hier een eind aan.
VPAY kan je inderdaad niet als een debit/creditkaart gebruiken, maar de opvolger, een debit mastercard/visa kan je dus wel zo gebruiken.

En die debitkaart schrijft inderdaad gewoon af van je rekening net zoals de oude pinpas, tenzij het een prepaid debitkaart is waar je vooraf saldo op zet.

[Reactie gewijzigd door venomcs op 22 juli 2024 15:16]

Nederlandse banken lopen hier inderdaad nog erg achter op de rest van de EU, en er zal vast wel wat gelobby achter hebben gezeten van de grootste debit/creditcardhater van Nederland, Ahold.
Nope :) Het vereist een beetje geschiedenis van de slimmigheden van de Nederlandse banken.

Vroeger kon je alleen maar geld 'pinnen' bij je eigen bank. Je bank gaf zelf de betreffende betaalkaart uit. De kaart was echt van je bank. Op een gegeven moment gingen Mastercard en VISA hun pijlen richten op Nederland. Om zo creditkaarten en debitkaarten in Nederland te gaan verkopen op grotere schaal. De Nederlandse banken zagen dat dit hen geld ging kosten (inkomsten mislopen). Toen zijn ze samen gaan werken en kwam het systeem PIN uit. (Dat blauwe logootje dat je vroeger op je betaalkaart had. Met PIN kon je bij alle banken geld ophalen. (zij het een maximum per dag (uit m'n hoofd iets van 200 of 500 gulden per dag of zo), en ook voor veel minder geld betalen bij een terminal in een winkel en zo.
Zo konden ze dus de toegevoegde waarde van Mastercard en VISA buitenhouden. Want eerlijk is eerlijk. Waarom zou je een debitkaart nemen, als je al een betaalkaart van je bank hebt met het PIN systeem. (geld opnemen in het buitenland deed je nog steeds met traveller cheques (en/of eurocheques). Dit waren we toch al gewend.)

Mastercard en VISA hadden Nederland dus gemist, maar de rest van Europa (het merendeel) hadden ze wel. De VISA/Mastercard debit-kaarten komen uit begin jaren 80 trouwens.
Nu ontstond de situatie dat gebruikers in heel Europa geld bij de banken konden halen met hun betaalkaart, behalve Nederanders. (Wij moesten nog onze traveller cheques tevoorschijn halen.)

Op een gegeven moment hadden de Nederlandse banken natuurlijk door dit niet handig was, en dus gingen ze toch maar naar (voornamelijk) Mastercard en kochten ze het b-product van hen: "Maestro". Deze kaarten waren dus van Mastercard, maar uitgegeven door de bank. (voornamelijk branding dus.) V-pay van VISA was er in het begin minder, maar was verder in principe hetzelfde als Maestro van Mastercard, alleen van een ander merk. De Maestro-kaarten werkte prima in het buitenland. (de terminals die Mastercard Debit accepteerden, accepteerde ook Maestro, over het algemeen.) Andersom was dit minder rooskleurig. Dit ging echt alle kanten op.

Het primaire verschil van Maestro t.o.v. Debit Mastercard, is dat je niet met je kaartgegevens kunt betalen. Mensen waren niet gewend dat dit überhaupt mogelijk moest zijn met een betaalkaart, dus daar was niet zo'n probleem. (wat je niet kent, mis je niet)
Toen kwam internet op grote schaal. Al snel bleek het handig/noodzakelijk om te kunnen betalen bij websites, zonder met de hand een overboeking te doen. Dit kon dus al snel in heel Europa, behalve Nederland. De banken zijn weer samen gaan werken en hebben iDeal geïntroduceerd. In eerste instantie alleen binnen Nederland, later konden ook buitenlandse bedrijven gebruikmaken van dit mechanisme.

Mastercard en VISA hebben nu echter besloten te gaan stoppen met het aanbieden van de Maestro en V-Pay kaarten, en nu krijgen we dus allemaal de Debit-kaarten van die twee bedrijven.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Kan ook goed begrijpen dat het voor veel mensen niet nodig is om met hun bankpas online te kunnen betalen, totdat ik een debitkaart en later een creditkaart nam een paar jaar geleden ging het ook alleen via iDeal en soms Paypal voor buitenlandse bedrijven (zonder creditcard). Maar zo'n debit/creditkaart is dan wel weer heel handig voor bijv. Amazon, dat heel lang geen iDEAL ondersteunde, en nu ook alleen voor .NL en niet voor .DE.

[Reactie gewijzigd door venomcs op 22 juli 2024 15:16]

iDeal is wel een draak van een systeem dat ook enkel gunstig is voor de verkoper. Ik vind debit cards, en vooral via een systeem als Apple Pay, mijlenver voorlopen qua gebruiksgemak en consumentenbescherming.
Daarom gebruik doorgaans liever een debit card dan iDEAL. Al kan PayPal ook prima werken. Als ik in vreemde valuta moet betalen, gebruik ik altijd bunq want die heeft een gunstigere conversie (er is natuurlijk zat aan te merken op bunq)
Mijn nieuwe Triodos pinpas kan sinds kort als credit card gebruikt worden (of noem je dat dan debit card?). Er staat ook een credit card nummer achterop. Hij kwam met een uitleg brief. Aantal keer al gebruikt als credit card met dat nummer, werkt goed.

Over een tijd wordt bij Triodos ook Apple Pay geactiveerd. Ze zeiden eerst ‘in de eerste helft van 2024’ maar nu niet meer.

Update: voor Altstore uit dit artikel, zojuist ‘kaart geweigerd’.
Zal wel komen omdat er een check op zit voor doorlopende abonnementen, maar de bank geeft alleen toestemming voor eenmalige afschrijvingen.

[Reactie gewijzigd door Lek op 22 juli 2024 15:16]

Dit. De enige rede dat ik destijds nooit voor WhatsApp heb betaald toen dit nog 1 euro per jaar was was omdat je in de Playstore alleen met CC kon betalen. Niet zozeer dat het bedrag nu zo'n probleem was
Kan dat tegenwoordig niet met Applepay?
ApplePay virtualiseert je pinpas via de NFC chip, en ik heb een creditcard van N26 die ik daar ook in heb, maar ApplePay maakt geen creditcard of debitcard van je betaalpas.
Gaat niet om 1.50, maar principe kwestie. Emulator policy is voor heel de wereld, maar Riley kiest ervoor om US wel via appstore te doen en in EU niet.
Het hangt er dan van af welke nobele principes het belangrijkst zijn voor jou. Riley pleit al lang voor appwinkels van derde partijen, en zal dat principe dus willen verdedigen.

Een app enkel in je eigen appwinkel verdelen, en niet in de Apple App Store, is een manier om die onafhankelijkheid na te streven, en om alternatieve appwinkels op de kaart te zetten.

Helaas laat Apple alternatieve winkels nu enkel toe in de EU, en dus maakt Riley een toegeving voor andere regio's door daar toch Delta in de App Store te zetten.

Als Delta ook in de EU App Store beschikbaar zou zijn, zou Riley Apple en hun anti-competitief gedrag in de hand werken. Apple's nieuwe emulator policy was niet vereist voor de EU (denk ik), maar wordt door velen gezien als een poging om aandacht af te leiden van alternatieve winkels. Als je de Alt Store niet nodig hebt voor je emulators, zal je die minder snel installeren, en ook minder snel rondkijken naar andere Alt Store apps. De alt stores verliezen dan relevantie en bestaansrecht.
Nou ja, het is én 1,83 in euros en je kunt maximaal 3 apps installeren op deze manier. Dus als Delta via de AppStore te downloaden was heb je geen last van die zaken.
Je snapt natuurlijk dat die Delta emulator op zeer korte termijn verwijderd wordt uit de App Store he? Althans, blijkbaar niet. 8)7 Er zijn afgelopen jaren zoveel emulators geweest in de App Store. iedere keer worden ze binnen een maand verwijderd.

Edit na 3 minuten: Ha, ik had niet verwacht dat Apple emulators zou toestaan. Blijkbaar toch wel sinds deze maand. Niks gezegd.

[Reactie gewijzigd door Sjeefr op 22 juli 2024 15:16]

Geweldig! En dat allemaal door de druk om alternatieve stores toe te moeten staan!

Immers zonder die concurrentie kon Apple lekker alles zelf bepalen, maar ze willen geen gebruikers aan andere stores kwijt raken zullen ze wel moeten, anders installeren mensen liever een andere store :)
Recent zijn er wijzigingen geweest aan de Apple policy omtrent emulatie.
Dat is wel vreemd. Waarom is Delta alleen in de VS beschikbaar in de App Store en niet in de EU dan?
Ik denk dat Riley op deze manier binnen de EU gebruikers een reden geeft om Altstore te downloaden.
Naast Delta staan er nog geen interessante apps op.
Wat hem per jaar €1,5 euro extra oplevert. Hij zegt vanwege de CTF. Maar die is slechts €0,5 per jaar > 1 miljoen installs. Maw. hij maakt er gewoon minimaal 1 euro 'miljoenen' installs extra winst op.

Extra winst dankzij de EU wat direct uit de portemonnee van de gebruiker gaat.
Volgens mij betaalt hij voor iedereen die de Altstore installeert 0,50 p jaar. En dan voor de apps erin 0,50 per jaar vanaf 1 miljoen gebruikers. Samen 1,50.
1 euro 50. Kom op. Waarom moet alles gratis zijn? Die mensen hebben daar hard aan gewerkt.
In dit geval is het gewoon een marketing keuze geweest om het zo te doen, puur om mensen die store te laten installeren. En de ervaring is nog steeds minder met een extra appstore erbij, dus we concurreren nu niet op toegevoegde waarde maar gewoon de aloude exclusives.
Je betaalt niet voor de app Delta, maar voor de AltStore. Daarnaast kun je met bijv. Sideloadly iOS apps sideloaden (en helaas wekelijks refreshen). Ik vind het zo gek nog niet dat er 1,50 euro puur voor de Core Technology Fee van Apple wordt betaald. Je kunt moeilijk aan de dev. vragen er zelf voor op te draaien.
En zo zijn we begonnen met die idiote EU regels.

Heel de wereld buiten de EU kan nu van die Delta emulator genieten. Gewoon via de vertrouwde App Store.

Inwoners van de EU kunnen alleen die emulator installeren wanneer ze de betalende louche alternatieve App Store gebruiken.
En zo zijn we begonnen met die idiote EU regels.
En toch hebben die regels wel degelijk zin. Door deze regels heeft Apple wereldwijd veranderingen in hun beleid voor hun appstore gemaakt.

Dingen die sinds dit jaar opeens wel mogen nadat het jarenlang in de ban is gedaan:
- Emulators
- Game Streaming Services

Zonder deze "idiote EU regels" hadden we überhaupt nooit toegang tot deze type apps gehad.

Bronnen:
Emulators
https://www.theverge.com/...game-emulators-super-apps

Game Streaming Services
Nieuwe beleidsregel van de app store in 2020 (deze bestond nog niet in 2019):
4.9.1: Each streaming game must be submitted to the App Store as an individual app so that it has an App Store product page, appears in charts and search, has user ratings and review, can be managed with ScreenTime and other parental control apps, appears on the user’s device, etc.
Nieuwsbericht van Apple in januari 2024:
Today, Apple is introducing new options for how apps globally can deliver in-app experiences to users, including streaming games and mini-programs. Developers can now submit a single app with the capability to stream all of the games offered in their catalog.

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 22 juli 2024 15:16]

Onzin. Als het vanwege de EU was zou het, net als alle andere EU regels, alleen in de EU gelden. Dit geldt echter wereldwijd. Maar de EU verplicht je nu meerdere App Stores te installeren als je deze app wil gebruiken. En van deze alternatieve App Store weet ik niet of het mijn privacy beschermt zoals Apple dat wel doet.
lol alsof apple je privacy beschermd

en apple moet zowel de store als alle apps erop goedkeuren. Dat veranderd dus niks.

En ja dit is vanwege de EU, apple rolt dat wereldwijd uit omdat dit nu eenmaal eenvoudiger is.
lol alsof apple je privacy beschermd
Beter dan alle anderen iig.
en apple moet zowel de store als alle apps erop goedkeuren. Dat veranderd dus niks.
Apple past enkel noterasatie toe op Apps buiten de App Store, dit is een veel beperktere variant van het App Store Review proces. Privacy maatregelen (ed) worden hier NIET bij gecontroleerd.
En ja dit is vanwege de EU, apple rolt dat wereldwijd uit omdat dit nu eenmaal eenvoudiger is.
Apple heeft voor alle EU maatregelen specifieke EU aanpassingen gedaan die ALLEEN in de EU beschikbaar zijn. Verder verplicht de DMA niet dat Apple emulatoren moet toestaan.
Beter dan alle anderen iig.
Leuk dat je dat gelooft
Apple past enkel noterasatie toe op Apps buiten de App Store, dit is een veel beperktere variant van het App Store Review proces. Privacy maatregelen (ed) worden hier NIET bij gecontroleerd.
Doen ze ook niet bij gewone apps in hun eigen winkel. De data en hoe die behandeld word is de verantwoordelijkheid van de app eigenaar.
Apple heeft voor alle EU maatregelen specifieke EU aanpassingen gedaan die ALLEEN in de EU beschikbaar zijn. Verder verplicht de DMA niet dat Apple emulatoren moet toestaan.
Onzin, omdat apple hier verplicht werd konden ze niet anders dan dit wereldwijd uit te rollen dit is puur dankzij de EU.
[...]
Doen ze ook niet bij gewone apps in hun eigen winkel. De data en hoe die behandeld word is de verantwoordelijkheid van de app eigenaar.
Je moet een privacy rapport opgeven, en ja dat wordt gecontroleerd.
Zie: https://developer.apple.c...es/privacy_manifest_files
[...]


Onzin, omdat apple hier verplicht werd konden ze niet anders dan dit wereldwijd uit te rollen dit is puur dankzij de EU.
Oké kom maar met de regel/paragraaf in de DMA die Apple verplicht om wereldwijd emulatoren uit te rollen, of in de EU for that matter. Ga je niet vinden. Gezien dit compleet en volledig helemaal NIKS met de DMA te maken heeft. Niks. Noppes. Nada. Want ik vind het wel héél erg vreemd dat door een EU regel een Emulator ENKEL IN DE EU NIET in de App store kan komen. Dat is gewoon pure onzin.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 22 juli 2024 15:16]

Er is ook druk op andere plekken dan de EU. Japan, China, US. Dan is het makkelijker om dit soort zaken wereldwijd uit te rollen.
Dat privacy is puur welke data je verzameld nergens controle hoe je daarmee omgaat , is redleijk onmogelijk voor appel.
Oké kom maar met de regel/paragraaf in de DMA die Apple verplicht om wereldwijd emulatoren uit te rollen,
Grappig, nogmaals apple had weinig keuze dan dit te doen, niet omdat dit ergens geschreven staat maar omdat de verplichting er van de EU was om dit te doen en als ze dit toch moeten doen is het eenvoudiger en goedkoper om dat wereldwijd te doen.
Hoe zo “louche” het is een open source App Store alternatief. Ik zie geen enkele reden waarom dat “louche” zou zijn zonder extra informatie.
Misschien niet louche, maar wel irritant. En heel flauw: alle voorstanders, hier op Tweakers, van deze open structuur zeiden dat het niet zou gebeuren 'tuurlijk kun je alles nog via de appstore downloaden', en nu: tada. Dit is de eerste waarbij dat dus niet kan.
Vooreerst hebben we altijg gezegd dat de meeste apps gewoon in de app store gaan blijven staan. Daarnaast gaat het hier NIET om een app die uit de appstore verwijderd wordt en in plaats daarvan in een alternatieve app winkel wordt geplaatst. Het is net dankzij de aanpassingen die er gekomen zijn door de EU wetgeving dat Apple deze app eindelijk toestaat op de iPhone. Het is dan ook spijtig dat de developer ervoor gekozen heeft om de app op deze manier in de EU uit te brengen.

Zonder de EU wetgeving had je deze app dus ook nog altijd niet gehad, tenzij je de oude manier van sideloading ging gebruiken waarbij je de app elke paar weken kon gaan herinstalleren.

Dus vertel mij eens, welke app kan je nu niet meer via de app store downloaden die je voorheen wel kon downloaden? Tot op heden staat de teller voor zover ik weet nog altijd op 0.
Het is dan ook spijtig dat de developer ervoor gekozen heeft om de app op deze manier in de EU uit te brengen.
Dit is wat mij betreft al voldoende.
De rest zal de toekomst uitwijzen maar ik vind het geen fijne begin.
Ach ja het zal een tijdje duren voor de mensen gebranwashed in de apple walled garden wat leren genieten van hun vrijheid ;-)
Oh dear, reageer dan gewoon niet.
Ach als een grapje al niet meer kan
Eh, de alternatieve app stores zijn er dus niet voor de iPad, omdat apple heeft besloten dat deze alleen op de iPhoneOS mogen en niet op iPadOS.
En dat maakt het louche...?
En zo zijn we begonnen met die idiote EU regels.

Heel de wereld buiten de EU kan nu van die Delta emulator genieten. Gewoon via de vertrouwde App Store.
Dit heeft natuurlijk helemaal niets met de regels van de EU te maken, maar een dev die kiest om z'n app selectief beschikbaar te maken. Als hij in z'n Appstore Connect alle landen aanvinkt, kunnen mensen in de EU die app ook gewoon uit de appstore vissen.

Beetje krom dat Apple en de EU in dit geval de schuld krijgen, terwijl het in feite gewoon om een dev gaat die een keuze gemaakt heeft en de EU uitsluit om z'n eigen alt-store te promoten.
Het is wel een interessante keuze. Buiten de EU heeft hij niet de keuze om voor een alternatieve store te kiezen, en dus zet hij het in de AppStore, maar dan wel gratis. Binnen de EU heeft hij wel de keuze, kiest voor een alternatieve store (ok, dat begrijp ik), maar vraagt plots wel geld. En dat laatste begrijp ik eigenlijk niet. Ik zou net het omgekeerde verwachten: geld vragen in de AppStore, maar niet in de Alt Store.

Het is nu maar één dev, dus ik ben benieuwd wat anderen gaan doen. Maar ik zou wel willen begrijpen waarom deze dev dat doet.

En ik snap wel dat er mensen zijn die dat dan toewijzen aan de EU regeltjes, want zonder die regeltjes hadden we dezelfde keuze gehad als de rest van de wereld, toch? Het is misschien niet terecht, maar de associatie kan je toch makkelijk maken zo. En zeker de mensen die net hiervoor gewaarschuwd hebben, krijgen al bij één van de eerste voorbeelden “gelijk”.
maar vraagt plots wel geld. En dat laatste begrijp ik eigenlijk niet.
Omdat Apple geld vraagt voor installs buiten de AppStore om.
En zo zijn we begonnen met die idiote EU regels.
De enige reden dat die app niet verwijderd wordt (waar emulators tot voor kort verboden waren) is juist omdat Apple niet achter kan blijven omdat de EU concurrentie op hun platform mogelijk maakt...

Dus ja je kan natuurlijk dat maar een deel van het verhaal vertellen, maar er zit ook gewoon een positieve kant aan. Die apps waren gewoon niet toegestaan als Apple nog een alleenheerschappij had op hun platform.
wanneer ze de betalende
Betalen hun? :+

Maar daar mag je overigens Apple voor bedanken, die zorgt dat externe apps geld kosten. Het is nu aan de EU dat weer de kop in te drukken :) De EU regels zouden niet nodig zijn als Apple gewoon een eerlijker spelletje zou spelen, de regels zijn er omdat Apple misbruik maakt van de situatie...
En zo zijn we begonnen met die idiote EU regels.
Het enige idiote van die regels is dat ze niet ver genoeg gaan.

De kern van alle problemen is dat de gebruiker niet degene is die beslist wie hij vertrouwen wil, en wat er wel/niet geïnstalleerd mag worden op zijn apparaat. Apple heeft zich die rechten voorbehouden.

De EU regel zou dan ook moeten zijn dat fabrikanten geen barrières op mogen werpen die voorkomen dat gebruikers software naar keuze installeren. Dwz walled gardens, die een eigenaar van het apparaat niet uit kan schakelen, verbieden.

En ja, sommige gebruikers gaan hun vingers branden omdat ze domme dingen doen. Daarom hoeft het uitschakelen van de walled-garden niet simpel te zijn en mag met veel waarschuwingen gepaard gaan.
Maar uiteindelijk heeft iedereen het recht om zo dom te zijn als hij of zij wil zijn. "Mensen tegen zichzelf beschermen" wordt te vaak gebruikt om vrijheden in te perken.
Aan de andere kant zonder de EU waren die emulatoren waarschijnlijk nog niet toegestaan op de app store.
Idd, 100% ook de reden waarom ik tegen Alternatieve winkels ben. Nu is het een simpele emulator, in een paar maanden zullen de meeste belangrijke apps via andere app stores komen. App Stores zonder Apple's goede privacy beveiliging.
Is is pas heel recent emulatoren wereldwijd gaan toestaan na de EU kwam met hun "idiote regels". Daarvoor wilde Apple er niks van weten. Maar nadat het leek dat via een omweg het wel kan, hadden ze plots een 'change of hearts'. Laat emulatie nou heel toevallig één van de grootste en populairste redenen zijn geweest om een alternatieve appstore te gebruiken.
Apple staat emulatoren wereldwijd toe. Als ze dit vanwege de EU zouden hebben gedaan dan was het enkel in de EU toegestaan geweest. Maw. onzin argument.

EU verplicht nu multiple app stores en dan krijg je dus dat ontwikkelaars hun apps niet in de privacy-veilige App Store van Apple uitbrengen maar in hun eigen App Stores. Wat je hier dus ziet, terwijl bijna iedereen zei dat dat niet zo gebeuren.

Dus wel.
Tuurlijk niet. Je ziet vaker dat ontwikkelaars zaken wereldwijd doorvoeren nav. nationale wetgeving:
- Dan hoef je namelijk niet met allemaal verschillend beleid per gebied te werken.
- Voorkom je dat je blijft aanpassen omdat er andere landen zijn die ook zomaar ideeën overnemen.
- Dan kun je het framen als iets positiefs. Zie bijvoorbeeld jouw reactie.

Als je graag naar de plek van voor de DMA terug wil is het heel makkelijk. Want die app was toen ook al niet in de Appstore. Daarom is die hele Altstore vroeger al uberhaupt gebouwd.
Laten we wachten tot er ook een App uit de Appstore gaat die vroeger voor de DMA er wel in zat. Dan zien we wel of jij of ik gelijk hebt.
Tuurlijk niet. Je ziet vaker dat ontwikkelaars zaken wereldwijd doorvoeren nav. nationale wetgeving:
- Dan hoef je namelijk niet met allemaal verschillend beleid per gebied te werken.
- Voorkom je dat je blijft aanpassen omdat er andere landen zijn die ook zomaar ideeën overnemen.
- Dan kun je het framen als iets positiefs. Zie bijvoorbeeld jouw reactie.
Apple heeft voor alle verplichtingen uit de EU DMA EU specifieke aanpassingen gemaakt. Waarom zouden ze dat niet voor emulatoren hebben gedaan? Je punten zijn hier allemaal onjuist gezien ze dat dus al voor de 'gewone' DMA zaken hebben gedaan.
Als je graag naar de plek van voor de DMA terug wil is het heel makkelijk. Want die app was toen ook al niet in de Appstore. Daarom is die hele Altstore vroeger al uberhaupt gebouwd.
Again, dit heeft NIKS met de DMA te maken. Correlatie != causaliteit
Laten we wachten tot er ook een App uit de Appstore gaat die vroeger voor de DMA er wel in zat. Dan zien we wel of jij of ik gelijk hebt.
Die heb je nu dus. Deze App is buiten de EU gewoon in de App Store verkrijgbaar. In de EU nu niet, vanwege de EU DMA wet.
Deze App is buiten de EU gewoon in de App Store verkrijgbaar. In de EU nu niet, vanwege de EU DMA wet.
De wet schrijft voor dat die ontwikkelaar niet in Apple's Store mag staan?

Ook in de VS gaat deze regel er komen, duurt gewoon wat langer, het is duidelijk de tendens die we (in het hele westen) hebben, grote (te) machtige bedrijven moeten onder controle worden gehouden met regels...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 15:16]

[...]
De wet schrijft voor dat die ontwikkelaar niet in Apple's Store mag staan?
De EU wet schrijft voor dat ontwikkelaars eigen App stores mogen aanbieden. App Stores zonder dezelfde beveiligingen en privacy die Apple biedt.
Ook in de VS gaat deze regel er komen, duurt gewoon wat langer, het is duidelijk de tendens die we (in het hele westen) hebben, grote (te) machtige bedrijven moeten onder controle worden gehouden met regels...
Kans bestaat, helaas. De keuze wordt steeds moeilijker voor de consument. Wil je een veilig en gesloten ecosysteem? Kan straks niet meer. Ik heb een iPhone gekocht omdat ik geen Android wilde. IK wil GEEN ANDROID op mijn iPhone!
Gezien al de regels en kosten die apple verplicht oplegt is dit redelijk kanseloos.
De EU moet daar toch echt verder in gaan, op deze manier blijft de wet hierop gewoon dode letter.
Welke regels zijn op zulke 3rd party app stores van toepassing? Het tegenwerken was toch ten aanzien van betalingen etc in hun eigen app store?
Dat is dus precies wat ik zeg en bedoel? Je accepteert dat je software van derden toestaat, installeert de nieuwe app store en hebt vervolgens niets meer met Apples regeltjes en kosten te maken.
Neen dat is niet juist, zoals je kan lezen vraagt apple hiervoor een vergoeding EN keurt het nog steeds die apps.
All apps must be “notarized” by Apple, and distribution through third-party marketplaces is still managed by Apple’s systems. Developers will only be allowed to distribute a single version of their app across different app stores, and they’ll still have to abide by some basic platform requirements, like getting scanned for malware.
Veel van die regels zijn daar om ervoor te zorgen dat die app stores geen succes worden
Tsja, een eenmalige vergoeding voor de store zelf, net als voor alle andere apps. Als je dit bedoelt kan je toch net zo goed niets zeggen, want dit is juist waar het hele verhaal (al jaren) om draait?

Waar het (mij) om gaat is:

" But once the marketplace is approved and on your device, you can download anything you want — including apps that violate App Store guidelines. You can even set a non-App Store marketplace as the default on your device.

Developers, meanwhile, can choose whether to use Apple’s payment services and in-app purchases or integrate a third-party system for payments without paying an additional fee to Apple"
Je vergeet dat ios nog steeds redelijk dichtgetimmerd is en dat je enkel kan ontwikkelen nog steeds binnen de opzet van ios, dat apple die wel degelijk moet goedkeuren en apple allerhande vergoedingen vraagt als je dit doet.

Je blijft dus heel afhankelijk van apple , die behouden controle EN maken het lastiger om makkelijk gebruikers voor die alternatieve app stores te vinden.

Logisch gezien apple die niet wil.
ter info: notarisation is niet het zelfde als het app store review proces

Op macos moeten apps by default ook notarized zijn, maar die requirement kan je wel af zetten.
Heel mooi, gisteren toevallig even snel met Apple Pay 1,50 euro betaald. Waarna het niet werkt.

Ze adverteren op de website 'Europa', maar dit moet dus 'EU' zijn. Mijn appstore account is Noors, wel Europa, geen EU.

Tuurlijk had ik al een vermoeden, en die 1,50 euro boeit mij niet heel erg veel, maar toch vervelend, heb er een mailtje en tweet naartoe geschoten dat ze heel duidelijk erbij zetten 'EU' en niet 'Europa', is toch een flink verschil.
Ja ik ben blij dat de Altstore nu op deze manier toegankelijk is. Gelijk ook betaald en ben benieuwd naar de nieuwe apps die erin komen die we eerst via een omweg moesten 'laden'.
Noorwegen is EEA dus die zal gauw volgen.
In het VK kun je het ook gewoon in de normale App Store vinden.
Zonet de 1,50 euro betaald en direct daarna download linkje gekregen. Echter wanneer ik op de download knop klik gebeurd er helemaal niks. Meer mensen met dit probleem?
Je kunt het alleen downloaden via Safari.
ik heb het ook even geprobeerd en voor zover ik er iets van snap, lijkt het me dat je ook een stuk via de pc/mac moet installeren om toegang te krijgen tot de apps?

NVM het werkt wel zonder pc/mac, ik moet gewoon even beter kijken :p

[Reactie gewijzigd door Bernessi op 22 juli 2024 15:16]

Ja, ik heb hetzelfde probleem, op een iPhone met iOS 17.4.1, met Safari. Heb jij enkel geprobeerd om de link op een iPhone te openen?

Ik probeerde de link eerst te openen op een iPad, en dat kan niet lukken nu (error). Ik vroeg me af of de link maar 1 keer te gebruiken valt, en of deze poging die activatie dan verspild had.

Het kan ook zijn dat er een tijdelijke capaciteitsprobleem zijn. Ik kan me inbeelden dat er nu heel veel mensen deze aankoop doen, misschien meer dan het systeem aan kan. Dit is gisteren gelanceerd door een Amerikaans tweepersoonsteam, en het is op het moment van schrijven nog vroeg in de VS. Misschien is er recent iets stuk gegaan in de VS-nacht.

[Reactie gewijzigd door klimpton op 22 juli 2024 15:16]

Inmiddels gelukt, even helemaal opnieuw beginnen op de AltStore site.
Stripe herkent het email adres waar al op betaald is, daarna pakt hij de download link wel!

Nu wachten totdat er meer apps in de appstore komen :) :)
Ok, zo lukte het inderdaad wel. Dat Stripe purchase-recovery scherm dat plots verschijnt als je je email adres invult had ik niet verwacht. Geheimzinnig maar handig!
Gebruik altserver al jaren voor o.a. gekraakte YouTube apps, zojuist betaald voor deze store, support voor jaren ondersteuning
Hoe installeerde je die apps dan? Met een .ipa bestand? Ik heb via de AltServer ook de emulator PPSSPP zo geïnstalleerd, maar ik vermoed dat het niet mogelijk zal zijn om via AltStore PAL apps te installeren die niet "genotariseerd" zijn door Apple. Quote van Testuts blog post:
Unlike the App Store, all apps on AltStore are self-hosted. Once an app has been notarized by Apple, developers can download the processed “alternative distribution packet” (ADP) and upload it to their own server.
Emulators zijn nu OK, maar het valt nog te zien welke andere apps Apple wel en niet gaat goedkeuren in dat notarisatieproces.
Klopt, met deze 'officiële' versie kan je geen eigen apps installeren middels IPA's. Persoonlijk gewoon voor een jaar betaald omdat ik hun inzet al jaren aanneem, voor mijn manier van gebruik blijf ik gewoon de AltServer + AltStore methode gebruiken.
Ik heb het ook meteen gekocht om dezelfde redenen! Maar zal waarschijnlijk ook de AltServer blijven gebruiken. Ik hoop dat PPSSPP en andere apps binnenkort ook beschikbaar komen in de App Store of Alt Store PAL, ik ben de AltServer graag kwijt. Ik hoopte ergens dat je toch een manier had gevonden om .ipa's te sideloaden zonder AltServer :)
Ja ik had ook de stille hoop dat ik IPA's kon toevoegen, maar dan was ie er niet doorheen gekomen denk ik als alternatieve store (haha).

Gelukkig werkt het best makkelijk qua automatisch updaten periodiek mits beide apparaten aan staan, wat veel momenten zijn in een week. Maar het is wel een dingetje als je 2 weken op vakantie bent :+.

Dingen als Apollo voor Reddit en een gekraakte YouTube app gaan nooit in die store komen helaas, daar gebruik ik het primair voor. Emulatie doe ik überhaupt op m'n Steam Deck.
Ik heb toevallig vandaag mijn Steam Deck besteld! :+ - maar ik blijf NDS/GBA/PSP op de iPhone een aantrekkelijke propositie vinden voor wanneer het écht draagbaar moet zijn (zonder rugzak ofzo).

Ik hoop dat het mogelijk zal zijn om de AltStore PAL en AltStore+AltServer naast elkaar te gebruiken, als dat nu nog niet het geval is. Ze hebben duidelijk hun eigen pros & cons.
Ik hoop dat het mogelijk zal zijn om de AltStore PAL en AltStore+AltServer naast elkaar te gebruiken, als dat nu nog niet het geval is. Ze hebben duidelijk hun eigen pros & cons.
Dat werkt gewoon. Zijn 2 losse apps in feite. Heb ze beide op m’n telefoon staan.
Goed om te weten:

1. iPad & iPadOS ondersteunen AltStore PAL niet, omdat Apple geen alternatieve App Stores toelaat op iPadOS (bron van 26 januari).

Probeer deze store niet uit op je iPad. Ik deed dat wel, en ik moest voor mijn iPhone een nieuwe activatielink aanvragen via de Stripe flow.

2. AltStore PAL en de oude AltStore+AltServer kunnen naast elkaar op dezelfde iPhone gebruikt worden.

Het blijvende voordeel van de AltServer versie is dat je ermee gemakkelijk willekeurige IPA packages kan installeren, die de AltServer dan voor 7 dagen ondertekent. Dit wilt zeggen dat je ook apps kan installeren die niet door Apples notarisatieproces geraken, of die gewoon nog niet opgestuurd zijn voor notarisatie door de ontwikkelaars. Die 7 dagen zijn meteen ook een groot nadeel (er moet verbinding zijn met de AltServer op een PC om de app te "refreshen"), en dat nadeel bestaat niet in de PAL versie. Ik hoop dus dat er met verloop van tijd meer apps genotariseerd worden, en op de PAL versie terecht komen.

Ik heb nu Delta via de PAL store geïnstalleerd, en de PPSSPP IPA via de AltServer versie. The best of both worlds!

[Reactie gewijzigd door klimpton op 22 juli 2024 15:16]

Pff.. alternatieve app stores zitten echt heel weinig mensen op te wachten.

Ik zie veel liever volwaardige alternatieve browsers op iOS en iPadOS. Dus gewoon volwaardig Mozilla Firefox, ipv Safari met een ander jasje. Dat mag nu wel in de EU, maar dan moeten browsermakers dus 2 apps gaan bouwen en onderhouden, eentje voor de EU en eentje voor de rest van de wereld. Dat is belachelijk.

Daarnaast wordt het ook tijd dat Apple 3rd party apps toestaat om je data (denk foto's, videos etc) te synchroniseren, ook op de achtergrond.

Wanneer Apple deze 2 dingen mogelijk maakt, is er grote kans dat ik het "necessary evil" Android achter me laat..
Even over de alternatieve App Store. Misschien zitten er wel mensen op te wachten? Maakt niet heel veel uit toch?

Als we alleen maar Apps (of dingen) maken voor de meerderheid blijft er maar 1 over.
En dat zal nooit gebeuren, apple zal dergelijke apps zelf amper toelaten op alternatieve apps stores laat staan de hunne.
Die apps zijn al toegestaan. Dat is het probleem niet. Apps als Nextcloud, Dropbox, Möbius Sync.
Het gaat erom dat Apple foto's en videos anders opslaat, binnen de "Photo Library" waar 3e apps (vanuit de officiele App Store) geen toegang toe krijgen. Daardoor kun je deze niet automatisch kan laten syncen. De apps krijgen geen toegang. Je kan wel zelf aangemaakte mappen syncen, maar dus niet de mappen waar je foto's en videos door iOS worden opgeslagen.
Daarnaast staat Apple apps niet toe om in de achtergrond te draaien voor syncing. Die permissie is er niet.

Om deze redenen kunnen apps geen automatische foto sync implementeren zoals dat op Android, Windows, Linux wel gewoon kan.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 22 juli 2024 15:16]

Mijn probleem hiermee is dat ik moet vertrouwen op een abbonementsdienst. Als Altstore nu stopt met bestaan, zou ik vanuit de appstore nog altijd toegang hebben tot mijn apps. Zo kan ik nogsteeds Flappybird en Bioshock spelen. Dit voelt voor de EU een beetje als de “stopkillinggames” doordat dit altijd verloopt via een “abonnement” en ik dus geen licentie meer ontvang.

De developer had beide opties moeten aanbieden. Gelukkig heb ik een een apple account van buiten de EU, maar dit is echt omslachtig.
Dat abo is toch alleen voor de store en niet voor de apps? Waar haal jij de info vandaan over hoe en wat het met licenties zit?

En hoe is het een voordeel dat je buiten de EU zit, je hoeft het niet te gebruiken?
Buiten de eu staat de emulator app gewoon in de App Store van Apple. In de eu niet. Wij moeten dus al voor meteen de eerste app in de eerste alternatieve store die komt. een extra store gebruiken terwijl gebruikers buiten de eu dit niet hoeven. Ik zit daar persoonlijk niet op te wachten. Dan krijg je straks 7 verschillende stores met allemaal eigen updates en betaalwijzen en voorwaarden. Superhandig!
Gisteren ook geprobeerd maar heb het niet aan de praat gekregen. Netjes 1,50 betaald (+BTW) en daarna kom je op een pagina met alleen een download knop. Als je daar op klikt eerst heel lang wachten en dan een foutmelding dat het niet beschikbaar is. (Heb de exacte melding niet meer, maar in ieder geval niet de melding dat ik eerst de feature om alternatieve app store in te schakelen nog moet aanzetten).
Daarna per ongeluk die downloadpagina gesloten en dan is er geen enkele manier meer om er op terug te komen. Nu kan ik het bedrag ook wel missen maar dit is een heel onvriendelijk proces zo. Ik heb de makers een mailtje gestuurd en wacht nog op een reactie. Als die niet komt dan kan ik hopelijk de betaling nog terugdraaien. Misschien zijn ze daar gevoelig voor als het meer wordt gedaan.
Je komt terug op de downloadpagina door op de aankooppagina je mailadres in te voeren waarmee je voor AltStore hebt betaald. Hij detecteert dan vanzelf dat je al betaald hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.