Gurman: Apple brengt iOS 18.1 met Apple Intelligence uit op 28 oktober

Apple brengt iOS 18.1 op maandag 28 oktober uit, schrijft Bloomberg-journalist Mark Gurman. Amerikaanse iPhone-gebruikers kunnen dankzij deze update aan de slag met enkele Apple Intelligence-functies.

Gurman schrijft in zijn nieuwsbrief dat het via iOS 18.1 mogelijk wordt om AI-samenvattingen van notificaties te maken. Gebruikers kunnen ook een AI-tool gebruiken om e-mails te beantwoorden. De eerder aangekondigde ChatGPT-integratie komt er via iOS 18.2. Deze update bevat ook een tool om AI-gegenereerde emoji’s te maken: de zogenaamde Genmoji’s. De functionaliteit van spraakassistent Siri zou bij iOS 18.4 uitgebreid worden. Siri krijgt dan de mogelijkheid om gepersonaliseerdere antwoorden te genereren en om functies in apps uit te voeren. Gurman schrijft dat iOS 18.4 in maart van volgend jaar zal verschijnen.

Apple heeft iOS 18 in juni aangekondigd tijdens ontwikkelaarsconferentie WWDC. De nieuwe versie van het besturingssysteem heeft enkele nieuwe functies, waaronder Apple Intelligence. Dat wordt Apples eigen interpretatie van kunstmatige intelligentie. Apple Intelligence is onderdeel van iOS 18.1 en wordt via latere software-updates uitgebreid. Apple zei na de introductie dat Apple Intelligence dit jaar waarschijnlijk niet naar de Europese Unie komt. Het bedrijf verwees naar de rechtsonzekerheid die in de EU zou heersen vanwege de Digital Markets Act.

Apple Intelligence
Apple Intelligence

Door Jay Stout

Redacteur

07-10-2024 • 13:23

68

Lees meer

Apple iOS 18.0.1
Apple iOS 18.0.1 Download van 4 oktober 2024

Reacties (68)

68
67
26
4
0
34
Wijzig sortering
Apple zei na de introductie dat Apple Intelligence dit jaar waarschijnlijk niet naar de Europese Unie komt. Het bedrijf verwees naar de rechtsonzekerheid die in de EU zou heersen vanwege de Digital Markets Act.
Het is natuurlijk makkelijk om ff tegen de wet aan te schoppen waarvan we weten dat de AI bedrijven er niet blij mee zijn. Is een makkelijke PR zet om er wat druk op te zetten.

Maar laten we eerlijk wezen, Apple brengt nieuwe dingen altijd later uit in Europa. De iPhone? Pas na een jaar. De iPad na 6 maanden. ECG op de Apple Watch ook pas veel later. De Vision Pro kan je in Nederland nog steeds niet krijgen. Enzovoorts. Zo werken ze gewoon.

Ik vind het heel fijn dat de EU dit keer eens regels stelt voordat het uit de hand loopt, zoals is gebeurd met de reclametracking door bijv. facebook en google. Want het is altijd moeilijker de geest terug in de fles te stoppen en al een industrie draait waar vele miljarden en duizenden banen op het spel staan. Dan krijg je halfbakken maatregelen zoals de cookiewalls. Of de social media 'engagement' algoritmes die verslaving in de hand werken.

Was het achteraf toch te streng? Dan hebben we hooguit een klein beetje vertraging opgelopen. Was het wel goed? Dan hebben we de samenleving behoed van nare effecten.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 7 oktober 2024 13:32]

Helemaal mee eens. En we moeten ook nog zien of Apple Intelligence daadwerkelijk veel meer doet dan een ChatGPT-app op je telefoon, of de ontelbare andere manieren om AI te gebruiken.

Het is totaal niet gezegd dat Apple Intelligence iets heel bijzonders gaat worden dat wij Europeanen niet zouden kunnen missen. Laten we niet trappen in de marketing totdat we op z'n minst gezien hebben wat Apple wel en niet bereikt heeft.

Ook heeft Apple zelf een groot belang bij het behouden van klanten in de EU. De aandeelhouders willen alleen maar groei zien dus eigenlijk moet elk product uiteindelijk wel naar Europa komen. We hebben hier een paar honderd miljoen consumenten waar omzet uit getrokken kan worden. Als de EU voet bij stuk houdt kan het nog best eens zijn dat zelfs Apple zich uiteindelijk moet aanpassen en inpassen. Dan kunnen ze nog steeds prima AI-producten uitbrengen, alleen met wat meer zorg voor mensenrechten en met minder negatieve gevolgen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 7 oktober 2024 13:41]

Ik denk niet dat iemand verwacht dat Apple AI wereldschokkend gaat zijn tegenover de concurrentie, wel integendeel.

Waar het Apple om gaat is de diepe integratie, waarvan ze niet willen dat ze die gaan moeten openstellen voor andere (AI) aanbieders. Want dat zijn kosten voor hen en minder inkomsten voor hen.
Ik vraag mij wel af hoe goed de diepe intergratie gaat zijn als je niet-Apple apps gebruikt: Whatsapp ipv iMessage, Spotify ipv Apple Music, Google Maps ipv Apple Maps, Outlook ipv Calendar, OneDrive ipv iCloud. Etc etc.

Apple heeft hierin een slechte track record; men is er niet zo goed erin om buiten z’n eigen apps of buiten de USA te denken.

Ik ben zelf best wel een Apple fanboy, maar alleen al om deze reden zijn m’n verwachtingen heel erg gematigd.
Nou ja, dat is het mooie van de DMA: voor sommige van die usecases moeten ze dat wel beter gaan regelen. Als ze als poortwachter aangemerkt gaan worden (of zijn) dan is juist het idee van de DMA dat ze concurrentie mogelijk gaan maken.
Eerste test: Via Siri een Whatsapp gaat heel goed, ook kan je tegen Siri zeggen iets via Spotify af te spelen. Ook "play <nummer>" gaat gewoon via Spotify bij mij.

Ik denk dat dit best wel potentie kan hebben. Zakelijk gebruik ik ook steeds meer Copilot en dat wordt alleen maar meer dmv Siri. Helemaal als AI (goed) geintegreerd wordt in apps waardoor je AI gebruikt zonder dat je Siri hoeft te openen.
Is die diepe integratie niet al soort van opengesteld? Apple Intelligence komt in 2025 naar China. Dit is al aangekondigd. Het lijkt me dat ze daar hun integratie ook hebben moeten aanpassen om aan wetgeving te voldoen.
Is die diepe integratie niet al soort van opengesteld? Apple Intelligence komt in 2025 naar China. Dit is al aangekondigd. Het lijkt me dat ze daar hun integratie ook hebben moeten aanpassen om aan wetgeving te voldoen.
Apple Intelligence komt voor alsnog niet naar China, dat is niet aangekondigd.
Ze gaan de Chinese taal ondersteunen in 2025 dat is wel aangekondigd.

Zo hebben ze ook Frans en Duits aangekondigd maar dat zegt (nog) niets over de launch in de EU.
Apple Intelligence first launches in U.S. English, and will quickly expand to include localized English in Australia, Canada, New Zealand, South Africa, and the U.K. in December.

Over the course of the next year, Apple Intelligence will expand to more languages, like Chinese, English (India), English (Singapore), French, German, Italian, Japanese, Korean, Portuguese, Spanish, Vietnamese, and others.
Helemaal mee eens. En we moeten ook nog zien of Apple Intelligence daadwerkelijk veel meer doet dan een ChatGPT-app op je telefoon, of de ontelbare andere manieren om AI te gebruiken.
Apple Intelligence zit op de OS laag, dat zal in potentie altijd beter zijn dan een App daarboven op. Daarom zijn de verwachtingen hoog. Of ze dat waar gaan maken moet uiteraard nog blijken.
Ook heeft Apple zelf een groot belang bij het behouden van klanten in de EU. De aandeelhouders willen alleen maar groei zien dus eigenlijk moet elk product uiteindelijk wel naar Europa komen. We hebben hier een paar honderd miljoen consumenten waar omzet uit getrokken kan worden. Als de EU voet bij stuk houdt kan het nog best eens zijn dat zelfs Apple zich uiteindelijk moet aanpassen en inpassen. Dan kunnen ze nog steeds prima AI-producten uitbrengen, alleen met wat meer zorg voor mensenrechten en met minder negatieve gevolgen.
Apple heeft al aangegeven dat de EU maar voor 7% mee doet in de omzet de AppStore. Het is dus nog maar de vraag of Apple voor die 7% zo ver wil gaan.
7% van vele miljarden per jaar is alsnog een hoop. De EU is één van de grotere afnemers buiten de VS. En aandeelhouders willen +7%, geen -7%.

Grote corporaties zijn best kwetsbaar tegenwoordig: al het geld wordt naar de eigenaren gepompt en blijft niet in het bedrijf voor slechtere tijden. En slechts één minder kwartaal kan al leiden tot grote gevolgen zoals ontslagen en lagere beurswaarde.

Ik denk dat Apple de EU niet zomaar links zal laten liggen, maar dat ze vooral die indruk willen wekken als drukmiddel.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 7 oktober 2024 14:15]

7% van vele miljarden per jaar is alsnog een hoop. De EU is één van de grotere afnemers buiten de VS. En aandeelhouders willen +7%, geen -7%.
Maar de vraag hier is dus of dat wel zo is

Aandeelhouders willen uiteraard liever +7% maar dat betekend niet dat er maar een weg naar Rome is en alles bij het oude moet blijven. Als er aantoonbaar gemaakt kan worden dat het een goeie beslissing is op de lange termijn gaan aandeelhouders daar gewoon mee akkoord.
Apple zit op één van de grootste cashgeld bankrekeningen op aarde met daarin een paar jaar geleden al meer dan 2 biljoen, Europese biljoen en geen USA biljoen. Dus niet álles gaat naar de aandeelhouders, al snap ik natuurlijk wel wat je bedoeld :)
"global app store" is louter apps, dat houd geen rekening met de grootste bron : de iphone zelf.

Apple heeft tussen de 22 en 30 miljard omzet in europa per kwartaal, het laatste jaar in totaal een 100 miljard.
Als je dat als afzonderlijk bedrijf ziet is dat het 71st grootste bedrijf ter wereld. Dat is dus een enorme markt voor apple die ze zeker niet kwijt willen.


https://www.statista.com/...le-by-geograhical-region/
"global app store" is louter apps, dat houd geen rekening met de grootste bron : de iphone zelf.

Apple heeft tussen de 22 en 30 miljard omzet in europa per kwartaal, het laatste jaar in totaal een 100 miljard.
Als je dat als afzonderlijk bedrijf ziet is dat het 71st grootste bedrijf ter wereld. Dat is dus een enorme markt voor apple die ze zeker niet kwijt willen.


https://www.statista.com/...le-by-geograhical-region/
Je verliest dan ook niet een “hele markt” door een functie niet uit te brengen.

Maar het kan prima een kosten baten berekening zijn om bepaalde functies niet uit te brengen.

Ik schat zo in, zonder enige onderbouwing, dat het Apple nagenoeg geen sales kost als ze AI hier niet, of veel later uitbrengen.
lol grappig dat je dat denkt te kunnen inschatten
Dit is gewoon apple die zoals steeds lastig doet omdat iemand hen durft regels opleggen.
Dit kost hen niks om ook hier te implemnteren dus dat komt gewoon.
lol grappig dat je dat denkt te kunnen inschatten
Dit is gewoon apple die zoals steeds lastig doet omdat iemand hen durft regels opleggen.
Dit kost hen niks om ook hier te implemnteren dus dat komt gewoon.
Ach ja dan kan je “Lol’en” maar ik schat liever dan dat ik statements maak zonder onderbouwing zoals jij dat nu doet.
IK haal feiten aan : apple verdient een 100 miljard in europa.

Jij komt eventjes af met de impact van functies niet aanbieden in een zo diverse en grote markt als de EU.
Je moet duidelijk jezelf gaan verkopen als analist die dergelijke ingewikkelde zaken eventjes kan voorspellen in minuten.
IK haal feiten aan : apple verdient een 100 miljard in europa.
Laten we wel even begrijpend blijven lezen, ik zeg "nu" in dit bericht en gebruik een quote, nu verwijst dus naar het bericht waar ik op reageer.

Daarin zeg je
Dit is gewoon apple die zoals steeds lastig doet omdat iemand hen durft regels opleggen.
Dit kost hen niks om ook hier te implemnteren dus dat komt gewoon.
Dat zijn geen feiten.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 7 oktober 2024 16:17]

Apple Intelligence is een marketing kreet waardoor iets heel algemeens plotseling uniek voor Apple is. Immers Android heeft AI maar geen Apple Intelligence. Heel veel mensen trappen daar in zoals ook met retina wat ook slechts een marketing kreet is voor een bepaalde resolutie.
Overigens denk ik niet dat het iets met de verkopen zal doen. Ik denk dat er niemand zegt aaah nee geen AI dan hoef ik hem niet.
Er zijn genoeg mensen die ik ken die hem niet pakken, omdat de enige nieuwe feature AI is, die er voorlopig hier nog niet gaat komen. De meeste mensen die ik kennen, die vroeger iedere 1 of 2 jaar wisselden, doen gewoon langer met hun huidige iPhone.
In mijn ervaring is dat al langer zo. Is nergens voor nodig om ieder jaar een iPhone te halen. Dingen gaan makkelijk 2 a 3 mee (en als je er fatsoenlijk mee omgaat lukt de 5 ook wel prima). Dat mensen niet de nieuwste iPhone 16 kopen heeft daarom (imo) bar weinig te maken met de AI functie die wel of niet hier uitkomt.
ik was altijd van de nieuwste gadgets, maar daar ben ik een beetje uitgegroeid, hoop ik. Nu heb ik een iPhone 12 Pro. Met een nieuwe batterij dit jaar is die nog meer dan prima voor mijn use-case.

Alleen de 4k filmpjes die mijn vrouw op haar 14 Pro maakt op vakantie zijn merkbaar betere kwaliteit zie ik. Maar geen 1200 euro beter.
Precies dit, jij kan naar een betere camera wanneer je 12 het vergeeft, dat hoeft toch niet per se nu? Dan maakt jouw telefoon weer betere foto's dan die 14 van je vrouw.
Er zijn genoeg mensen die ik ken die hem niet pakken, omdat de enige nieuwe feature AI is, die er voorlopig hier nog niet gaat komen. De meeste mensen die ik kennen, die vroeger iedere 1 of 2 jaar wisselden, doen gewoon langer met hun huidige iPhone.
Ik doe meestal 3 jaar met een iPhone, daarna gaat-ie naar de kinderen en neem ik een nieuwe.

Ik heb een iPhone 13, mogelijk neem ik over een paar maanden een iPhone 16 als-ie iets in prijs is gezakt. AI heeft daar geen invloed op.
Tja, of je deed gewoon alweer 4 jaar met je iPhone 12, en dacht: een prima jaar voor een nieuwe. Dan maakt AI ook niet uit. Dat heb ik niet eens graag. Gewoon weer 4 jaar doen met de nieuwe, en hij heeft een NPU, zodat hij vast weer wat langer meegaat als dat AI toch onvermijdelijk wordt.
Nee dat zei ik idd niet, wel zei ik : Jammer dat het niet naar IOS 18 komt in de EU want het leek mij wel een leuke feature!
Mwah, ik ben aan 't overwegen over te stappen op iPhone, maar ik heb wel 't geduld om even te kijken hoe 't ontwikkelt met AI voordat ik besluit welke ik koop. Als er over een half jaar nog steeds geen AI naar europa is gekomen is 't stukken voordeliger om geen 16 maar een 15 te nemen...
Ik koop de nieuwste versie toch wel, of hij nou vernieuwend is of niet. Blijft een hobby. Maar onder de streep ben ik wel benieuwd naar AI, maar ook niet weer zoveel dat ik de nieuwste iOS beta erop gooi etc.
Heel eerlijk. Het feit dat het niet komt vind ik op zichzelf alleen maar best.

Hoewel ik denk dat Apple wel degelijk goede functies heeft gemaakt rondom AI en het niet zomaar overal tegenaan wordt gesmeten, ben ik nog steeds echt niet overtuigd van de toepassingen van AI zoals we die nu kennen.

ChatGPT is leuk en soms ook erg handig, maar je moet echt heel goed weten wat je doet om er een goed stuk uit te krijgen.

Kijk naar Google search, sinds die meer met AI zijn gaan doen en minder met goede zoekresultaten is het echt een drama geworden. De zoekresultaten zijn echt bijna niet meer bruikbaar.
Overigens denk ik niet dat het iets met de verkopen zal doen. Ik denk dat er niemand zegt aaah nee geen AI dan hoef ik hem niet.
Het is dat ik al aan het oriënteren was op een iPhone 15 Pro Max. Nu de camera hetzelfde is en het beeld wat groter is pak ik de reguliere Pro.

AI functionaliteit zie ik vanzelf wel verschijnen. Alleen ben het er wel me eeens dat ik op hierboven genoemde punten na geen verdere koopargumenten kan bedenken.
Ik denk dat het heel belangrijk is voor de verkoop.
Niet omdat kopers weten wat AI is of het nodig hebben maar omdat het een soort rage is. Je mis heel veel als je het niet hebt volgens de marketing machine.
Apple Fitness 🤡
Siri, toch de eerste serieuze uitstap in dit gebied voor iPhones had ook minimaal een jaar nodig voor het buiten Engelse markten kwam, en dat was nog maar beperkt. Nederlands kwam geloof ik 2-3 jaar na de release in de VS.

Van Apple zelf:
Apple Intelligence will initially be available in English (US) in most regions around the world. In December, Apple Intelligence will add support for English (Australia), English (Canada), English (New Zealand), English (South Africa), and English (UK). Over the course of the next year, Apple Intelligence will expand to more languages, like Chinese, English (India), English (Singapore), French, German, Italian, Japanese, Korean, Portuguese, Spanish, Vietnamese, and others.
Ze lijken dus simpelweg ook helemaal niet klaar voor het gros van de EU. Nou kan je overal buiten de EU het wel gebruiken als je je instellingen op een ondersteund Engels dialect zet, maar volle support is er in nog heel veel landen niet. Het is erg makkelijk om hier even tegen de wet aan te schoppen. Kijk je naar de talen die ze volgend jaar willen ondersteunen, dan lijkt het ook gewoon in de EU uit te komen (Italiaans en Duits worden immers maar weinig gesproken buiten de EU).
Dat dit (nog) niet naar Nederland komt is antuurlijk ook geen verrassing. Onze markt is natuurlijk slechts een peulenschil. Voor die 3 mensen die dan een AVP willen, gaan ze dat ding niet neer ons land brengen. En terecht ook.

Maar on topic; hilarisch dat ze iets aankondigen en het eigenlijk gewoon niet af hebben. Emails beantwoorden met ai, poe poe. Dat gaat zoden aan de dijk zetten met een veredelde chatgpt van Apple.
Want laten we eerlijk zijn. Dat is het en zal het blijven. Maar bedrijfsmatig geef ik ze geen ongelijk. Lekker meevaren op die ai hype en vullen die zakken!
De invalshoek van Apple is ook wel anders he? Tot voor kort deed Apple wel ML op de iPhones, maar voornamelijk voor fotografie.

AI op iOS brengt gewoon veel risico, want wat je eenmaal als feature uitbrengt zet je nooit meer uit. En een miljard mensen gaan die features mis/ge-bruiken en dan wil je geen schandalen van doxxing of hallucinaties die mensen in problemen brengen (kat in de magnetron tips ofzo).

Apple ligt altijd onder een enorm vergrootglas. Als een laptop toetsenbord een beetje kraakt staat het op alle voorpagina's als een schandaal. Die komen echt niet weg met dingetjes zoals Samsung die de maan in nachtfoto's plakt en doet alsof de camera zo goed is.
Daar heeft men het natuurlijk zelf ook naar gemaakt met je branden als ''premium''. Als er dan zoveel geld voor je producten vraagt, moet dat inderdaad foutloos zijn. Voor minder dan dat neemt de consument geen genoegen bij te dure prijzen. Al kan Samsung dat inmiddels ook niet meer. en dat is maar goed ook!
Ja, dat is helemaal waar. Een luxe-probleem waar ze niet over mogen zeuren wat mij betreft.
[...]
Het is natuurlijk makkelijk om ff tegen de wet aan te schoppen waarvan we weten dat de AI bedrijven er niet blij mee zijn. Is een makkelijke PR zet om er wat druk op te zetten.
Ik vind het nog steeds bijzonder dat mensen kennelijk zo'n hekel aan een bedrijf als Apple hebben dat er altijd wat achter gezocht moet worden.
Als Apple iets doet is het volgens veel mensen per definitie kwaadwillig, malicious compliance, greenwashing etc.
Zegt Apple vervolgens dat ze meer tijd nodig hebben omdat ze zeker willen weten aan de wet te voldoen zijn ze tegen de wet aan het schoppen?

Kennelijk hebben de boetes gewerkt want Apple is aan het nadenken hoe ze hun producten moeten uitbrengen om de wet niet te overtreden.
Maar laten we eerlijk wezen, Apple brengt nieuwe dingen altijd later uit in Europa. De iPhone? Pas na een jaar. De iPad na 6 maanden.
Dat was een heel andere Apple in een heel andere tijd. Toen waren ze nog lang niet zo groot en rijk.
Ik vind het heel fijn dat de EU dit keer eens regels stelt voordat het uit de hand loopt, zoals is gebeurd met de reclametracking door bijv. facebook en google. Want het is altijd moeilijker de geest terug in de fles te stoppen en al een industrie draait waar vele miljarden en duizenden banen op het spel staan.
Jij had liever gehad dat die duizenden banen niet gecreëerd waren?
Of dat de EU vanaf nu ieder nieuw initiatief (wat mogelijk een bedreiging gaat worden voor gevestigde partijen) de kop gaat indrukken?
Ik vind het nog steeds bijzonder dat mensen kennelijk zo'n hekel aan een bedrijf als Apple hebben dat er altijd wat achter gezocht moet worden.
Ik heb geen hekel aan Apple. Maar ik ben ook geen fanboi. Maar laten we wel wezen, er wordt door alle AI bedrijven momenteel hard gelobbyd tegen deze wet. Meta ook, die houdt hun produkten helemaal van de EU markt nu. Ze willen allemaal het onderste van de kan zien en ze zijn echt niet wars van een beetje PR beinvloeding.
Zegt Apple vervolgens dat ze meer tijd nodig hebben omdat ze zeker willen weten aan de wet te voldoen zijn ze tegen de wet aan het schoppen?
Ja, natuurlijk. Want zo zetten ze klanten op tegen de EU, door met de vinger te wijzen. Net zoals de reclamemakers met de cookiewalls doen. "Ja het moest van de EU". Nou nee, dat hoefde helemaal niet. Als je geen tracking doet dan hoef je ook niks te vragen. En waarschijnlijk hadden ze zonder deze wet het ook later uitgebracht omdat het ook beter getest moet worden met verschillende talen en gebruiken. Iedereen holt nu hijgerig als een kip zonder kop om marktleider te worden en elke remming van buitenaf staat ze tegen. Dat is natuurlijk geen goede manier om grote veranderingen in de maatschappij door te voeren.

En ja, de manier waarop ze hun OS hebben 'opengesteld' voor stores van derden en betalingen toestaan buiten Apple Pay om vind ik beiden zeker malicious compliance.
Jij had liever gehad dat die duizenden banen niet gecreëerd waren?
Ja absoluut. Ik vind de trackings- en profileringsindustrie iets wat absoluut zou moeten verdwijnen. Zegt niet dat diezelfde mensen niet iets anders waren gaan doen natuurlijk, bijvoorbeeld reclame maken op een manier die wel ethisch is. Maar zoals het nu gebeurt dat je constant gevolgd wordt op internet, dat had in de kiem gesmoord moeten worden.
Of dat de EU vanaf nu ieder nieuw initiatief (wat mogelijk een bedreiging gaat worden voor gevestigde partijen) de kop gaat indrukken?
Niet de kop indrukken, maar wel nadenken over eerlijke spelregels. Met bijvoorbeeld het dataminen van fora waar ze helemaal geen toestemming voor hebben (zie de discussie rondom anthropic die alle beperkingen gewoon negeert). Nadenken over de impact op de maatschappij. Zodat we eens een keer niet achteraf moeten proberen te fixen.

De EU staat hier heel anders in dan de VS waar de markt heilig is. Maar zie hoe social media daar de maatschappij keihard gepolariseerd heeft. Mensen bestormen zelfs het parlement. Hier in Europa zien we extreem-rechts ook steeds meer opkomen, door de manier waarop social media woede aanwakkeren omdat het de meeste engagement oplevert. Ook iets dat hier voorkomen had moeten worden.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 7 oktober 2024 13:56]

Ja, natuurlijk. Want zo zetten ze klanten op tegen de EU, door met de vinger te wijzen. Net zoals de reclamemakers met de cookiewalls doen. "Ja het moest van de EU". Nou nee, dat hoefde helemaal niet. Als je geen tracking doet dan hoef je ook niks te vragen.
Tsja, ik vind het een beetje naïef om te doen alsof je dan niet feitelijk het business model van 90% van het internet om zeep helpt. De minimale bedragen die een advertentie oplevert vervangen door een abonnement maakt het misschien wel eerlijker, maar ook onbetaalbaar voor veel mensen.
Zegt niet dat diezelfde mensen niet iets anders waren gaan doen natuurlijk, bijvoorbeeld reclame maken op een manier die wel ethisch is.
Veel mensen vinden reclame per definitie onethisch, maar je bedoelt dus minder tracking dus met minder inkomsten genoegen nemen. Daarmee verlies je het van bedrijven die dat niet genoeg vinden, en vreemd genoeg blijft alleen die laatste groep over.
Nadenken over de impact op de maatschappij. Zodat we eens een keer niet achteraf moeten proberen te fixen.
Het vervelende is dat je de toekomst niet kan voorspellen. En alleen nadenken heeft natuurlijk geen zin. Er moet ook actie worden ondernomen, en het is echt heel lastig om op een eerlijke en transparante manier af te spreken dat iets _niet_ gedaan moet worden.
Bovendien zou zo'n 'veto' constructie bijzonder gevoelig voor misbruik zijn...
Hier in Europa zien we extreem-rechts ook steeds meer opkomen, door de manier waarop social media woede aanwakkeren omdat het de meeste engagement oplevert. Ook iets dat hier voorkomen had moeten worden.
Volgens mij hadden we voor Facebook en Twitter ook al extreem rechts. Vind het slecht te bewijzen dat social media daar de aanstichter van is.
Tsja, ik vind het een beetje naïef om te doen alsof je dan niet feitelijk het business model van 90% van het internet om zeep helpt. De minimale bedragen die een advertentie oplevert vervangen door een abonnement maakt het misschien wel eerlijker, maar ook onbetaalbaar voor veel mensen.
Ongetrackte reclame is nu weinig waard omdat reclames ook op een markt verkocht worden. Die markt prefereert getrackte reclames en daardoor zijn de ongetrackte weinig waard. Als je de getrackte helemaal weert, hebben ze die concurrentie niet meer en worden ze vanzelf meer waard omdat de adverteerders geen keus hebben.

Het grootste probleem is dat hierdoor de partijen die een heel groot tracking netwerk hebben (Google, Amazon, Meta) hierdoor hun grote voordeel kwijt raken. Iedereen kan dan reclame verkopen. Een wereldwijd tracking netwerk opzetten doe je niet zomaar. Daarom is er veel lobby van hen om dit niet te laten gebeuren.

Tweakers heeft het ook geprobeerd en het faalde omdat adverteerders toch liever gewoon via de grote platformen adverteerden. Dat is het gevolg van het halfslachtige beleid op dit gebied.
Veel mensen vinden reclame per definitie onethisch, maar je bedoelt dus minder tracking dus met minder inkomsten genoegen nemen. Daarmee verlies je het van bedrijven die dat niet genoeg vinden, en vreemd genoeg blijft alleen die laatste groep over.
Een beetje kaalslag zou ook niet erg zijn. Er is zoveel pulp te vinden op internet, en Google trekt vanzelf de grootste concerns voor (zoals Conde Nast enz). Ik vond dit een heel goed artikel erover: https://housefresh.com/david-vs-digital-goliaths/
Volgens mij hadden we voor Facebook en Twitter ook al extreem rechts. Vind het slecht te bewijzen dat social media daar de aanstichter van is.
Ja maar de laatste tijd is het heel erg gepolariseerd allemaal. Iets dat we voor social media niet hadden (behalve voor de tweede wereldoorog toen het volk ook zo opgehitst werd).
Zo werken ze gewoon
Dat klopt niet helemaal. Europa heeft significant meer regulering dan de VS en andere landen. Een voorbeeld is de ECG-functionaliteit. Deze moest in de EER (Europese Economische Ruimte) eerst worden gekeurd voor het CE-keurmerk alvorens deze geactiveerd mocht worden. Dus niet geheel vrijwillig later gepland, maar eerder een noodzakelijk kwaad. En zo kent de EU meer regelgeving omtrent AI, Persoonsgegevens bescherming etc.
Zoals @svenk91 hierboven noemt zijn ze ook helemaal niet klaar voor onze Europese talen. Dus sowieso hadden ze het niet uitgebracht.
Draaien al die dingen lokaal op je telefoon of ook via de cloud?
'AI' lokaal op je telefoon gebruiken vind ik namelijk niet hetzelfde als in de cloud, omdat je dan mogelijk ook geen data kunt delen.
Draaien al die dingen lokaal op je telefoon of ook via de cloud?
'AI' lokaal op je telefoon gebruiken vind ik namelijk niet hetzelfde als in de cloud, omdat je dan mogelijk ook geen data kunt delen.
Apple Intelligence is plat geslagen opgebouwd uit 3 lagen:

1. Lokaal op het apparaat via een klein(er) LLM.
2. In een afgesloten Apple Cloud op Apple Hardware via grote(re) LLM's.
3. Extern via ChatGPT (en later via Andere diensten).

Het idee is dan dat bij een AI Interactie optie 1 geraadpleegd wordt, als optie 1 tekort schiet gaat het systeem naar 2. enz.

Optie 1 zit nu in de beta, optie 2 en 3 nog niet. Optie 3 wordt Opt-in en gaat vervolgens ook bij elk request toestemming vragen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 7 oktober 2024 13:54]

Siri draait veel in de cloud. Niet alles. Maar generieke vragen wel. Vragen om zaken op je telefoon te doorzoeken ("laat alle foto's van mijn kat zien") doet ie lokaal.
Dus zelfs als je in de VS woont heb je pas rond maart alle AI features. Dan wacht ik nog een generatie. :O Ik kijk erg uit naar de GenAI features, maar met een redelijk goedwerkende 12 ProMax kan ik volgens mij beter wachten op de 17.
Je kan je iPhone gedeeltelijk op USA account laten lopen...
Dan lijkt 't net of je een USA tourist bent, en dan werkt toch alles...
Ja dat had ik gelezen, maar ik vermoed dat er dan ook een hoop andere dingen stuk gaan. Zoals apps die regiolocked zijn voor Europa bijvoorbeeld.
Ik heb al 10 jaar een USA account, waarmee ik gewoon USA apps of content kan downloaden, en daarna weer terug naar mijn Apple NL of BE account en alles blijft gewoon werken...
Ik snap Apple wel dat ze eerst de wetgeving duidelijk willen hebben. Met iPados voldoet het niet aan de eisen van de poortwachters, dus blijkbaar wordt er uit het niks een nieuwe categorie bedacht zodat het wel onder gaat vallen. Tuurlijk is het "kinderachtig" van Apple om ze te splitsen maar dat was wel volgens de EU wet.
Door EU is het onnodig ingewikkeld geworden. Daardoor worden sommige technologieën belemmerd, door strengere regels kunnen ze de producten niet nog sneller ontwikkelen, omdat ze eerst lang vele regels moeten doorlezen en veel software aanpassen zodat het bedoeling van een product misschien verloren gaat.. En dat betekent enorme tijdverlies en ook technologisch achteruitgang. Dat moeten we echt niet langer pikken, nietwaar Apple?
Vind het wel irritant om het Apple Intelligence te noemen waar de afkorting ook AI is.
Als je oud genoeg was om de release van de eerste iMac mee te maken en zag dat alle hard- en softwarebouwers over elkaar heen sprongen om hun i*whatever uit te brengen vind ik dat Apple deze keer de afkorting mag hebben ;)
Strava heeft ‘m ook al geclaimd met Athlete Intelligence.
Mjah mn huidige siri kan goed de garage deur open maken , en de lampen uit maken , wat voor mij voldoende is ... van mij mogen ze de Iphone mirroring op de mac in de EU uitbrengen , dat is waar ik echt iets aan heb ;)
Foutje in artikel
Image Playground komt ook nog niet in 18.1 beschikbaar.
Mooi? 😅 Klinkt helemaal niet zo mooi.
Omdat Apple (nog steeds) eigen AI systeem wil ontwikkelen.
Ik zie bij "toegankelijkheid" al AI functies voor "slim lezen" en "afbeelding beschrijvingen" staan.
Ik ben altijd groot fan geweest van Apple. Ben zeer te spreken over de iPhone en haar OS. Maar de houding van Apple t.o.v. de DMA staat me niet aan. Heb onlangs al mijn Apple Watch de deur uitgedaan ivm software updates die stopte 3 jaar nadat ik het ding had gekocht in de store! Zit nu op een mooie Garmin die ook compatible is met Android. Dus misschien toch maar eens kijken naar een mooie Foldable. Prachtige mobieltjes zijn dat qua uiterlijk. Zou dan wel weermoeten wennen aan Android. Maar Samsung heeft ook mooie AI functies, je omcirkelt iets op een foto en je krijgt direct terug te zien wat het precies is, waar te koop is etc. Maar ja, zit misschien al wel te diep in het Apple ecosysteem.
Die circle optie is gewoon een Google functie, net zoals 't hele Samsung AI, je betaald met je privacy

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.