Apple kondigt iOS 18 aan

Apple heeft iOS 18 aangekondigd. De nieuwe versie van het besturingssysteem voor iPhones heeft onder meer de mogelijkheid om het homescreen meer naar eigen hand te zetten.

Apple maakt het mogelijk om het homescreen naar eigen wens in te delen. Tot en met iOS 17 zitten gebruikers vast aan het grid van iconen, maar vanaf iOS 18 zijn iconen en widgets op willekeurige plekken te plaatsen. Ook is het mogelijk om de kleur van appiconen aan te passen om ze zo mooier uit te laten komen in mappen en op homescreens. Ook grotere iconen zijn mogelijk. Daarnaast komt er een functie om apps te verbergen.

Het wordt bovendien mogelijk om de knoppen van Control Center-elementen in de interface zelf aan te passen. Nu moet dat in Instellingen. Apps van derden kunnen ook knoppen toevoegen. Die zijn ook op het lockscreen te zetten.

Gebruikers kunnen bij het tonen van contacten bovendien ervoor kiezen om toegang te geven tot enkele contacten. IOS krijgt ook een mogelijkheid om apps af te sluiten en pas vindbaar te maken als de gebruiker zich opnieuw authenticeert.

De Mail-app krijgt categorieën, zoals Gmail al jaren heeft. Photos krijgt de mogelijkheid om collecties van foto's zelf in te delen. Er komt ook een carrousel met willekeurige foto's uit de bibliotheek die de gebruiker als favoriet heeft aangemerkt. De functie Clean Up haalt objecten uit de achtergrond weg. Daarnaast wordt zoeken in video's mogelijk.

Ook komt er Memory Movie-mogelijkheid om een video te maken op basis van een set van foto's. Dat lijkt op functies die BlackBerry 10 en HTC Sense meer dan tien jaar geleden hadden en die Google Foto's ook al jaren heeft. Apple heeft wel de mogelijkheid om eigen muziek te kiezen. In de Telefoon-app wordt het mogelijk om gesprekken op te nemen en te transcriberen.

Apple iOS 18Apple iOS 18Apple iOS 18
Apple iOS 18Apple iOS 18Apple iOS 18Apple iOS 18
Apple iOS 18Apple iOS 18Apple iOS 18Apple iOS 18Apple iOS 18Apple iOS 18

Voor iPadOS komt er een Calculator-app, die tot nu toe ontbrak. De functie Smart Script zet handgeschreven aantekeningen om in een leesbaardere variant en Math Notes zetten geschreven sommen om in sommen die het kan uitrekenen.

Apple iPadOS 18Apple iPadOS 18

Op gebied van kunstmatige intelligentie heeft de fabrikant de merknaam Apple Intelligence bedacht. Veel daarvan gebeurt op het apparaat zelf. Een algoritme bepaalt of een request naar de cloud nodig is en als dat zo is, stuurt de telefoon alleen de noodzakelijke data naar een server die draait op Apples eigen chips met broncode die onderzoekers kunnen checken.

Siri krijgt een upgrade om gebruikers beter te bedienen door dieper begrip van apps en de features, waardoor de assistent onder meer features kan vinden als de gebruiker de naam vergeten is. Na de upgrade kunnen iPhones en iPads vooral veel zaken samenvatten: webpagina's, gemiste notificaties en notulen van vergaderingen.

De generatieve AI kan ook antwoorden op mails suggereren of herschrijven, waarna gebruikers die met een druk op de knop kunnen overnemen. Berichten krijgt een functie om eigen emoji's te maken op basis van tekstprompts, wat Meta doet met stickers in WhatsApp. Ook komt er een Focus-modus waarbij AI de notificaties kiest die doorkomen.

In Berichten wordt het mogelijk om GenMojis te gebruiken, emoji's op basis van een tekstprompt. Ook komt er een Image Playground om te stoeien met gegenereerde plaatjes. Dat kan onder meer ook in Notities.

ChatGPT zit in Siri. Daarbij komt een knop om een vraag door te sturen naar ChatGPT, dat op de achtergrond werkt met GPT-4o. ChatGPT kan onder meer tekst en foto's genereren binnen apps op iOS en iPadOS. Dat werkt ook met betaalde klanten van ChatGPT, die betaalde functies kunnen gebruiken.

Veel functies zijn beperkt tot Engels, met andere talen die later komen. De nieuwe besturingssystemen komen maandag uit in een bèta voor ontwikkelaars, met een publieke bèta volgende maand en een release in het najaar. De nieuwe versie komt uit voor iPhone XR en nieuwer, maar Apple Intelligence vereist een iPhone 15 Pro of Pro Max.

Apple IntelligenceApple IntelligenceApple IntelligenceApple Intelligence
Apple IntelligenceApple IntelligenceApple IntelligenceApple Intelligence
Apple IntelligenceApple IntelligenceApple Intelligence

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-06-2024 • 19:36

204

Lees meer

Reacties (204)

204
196
112
8
0
42
Wijzig sortering
Ontwikkelingen waar veel mensen denk ik wel behoefte aan hebben ondanks dat het niet heel spannend is..

Toch een kritische noot, is dit door een Android 'Fan-boy' of Apple hater geschreven?
De Mail-app krijgt categorieën, zoals Gmail al jaren heeft.
Ook komt er Memory Movie-mogelijkheid om een video te maken op basis van een set van foto's. Dat lijkt op functies die BlackBerry 10 en HTC Sense meer dan tien jaar geleden hadden en die Google Foto's ook al jaren heeft.
Berichten krijgt een functie om eigen emoji's te maken op basis van tekstprompts, wat Meta doet met stickers in WhatsApp.
Laatste valt nog redelijk mee, en ondanks dat er een punt is hoeft deze toch niet gemaakt te worden lijkt me?
Die Memory Movie is toch ook gewoon een doorontwikkeling van de terugblikfilmpjes die ook al heel wat jaren in de foto’s-app van Apple zitten?
Nou ja, hij heeft wel een punt: nog iets wat op de lijst van dingen die allang op een iPhone hadden moeten zitten en nu eindelijk in iOS18 komt: T9 dialing...: https://9to5mac.com/2024/...-adds-t9-dialling-iphone/
Lachwekkend dat dit zo lang geduurd heeft: elke Nokia had dit al en Android had het al meer dan 10 jaar.
Zoals ik zeg hij heeft gelijk, maar je hoeft dat in een artikel over het nieuws van Apple niet te vermelden toch :-).

T9 dialing heb ik niet meer gemist sinds ik een iPhone heb en vele met mij denk ik niet. Is het lachwekkend dat het er nu pas in zit, of een gehoor aan een selecte (oudere?) groep die in Android hier blijkbaar aan vast heeft gehouden? T9 is bij iedereen die gestart is bij "Blackberries" sowieso niet heel bekend lijkt me omdat die gewend zijn aan een Qwerty keyboard op Android, iPhone en Blackberry en hebben T9 denk ik zelfs nooit gebruikt.
Ik miste T9 dus wel (en misschien velen met mij?): wat is anders de functie van de letters op het phone keypad? 1-800-TELNUMMER wordt namelijk nog maar weinig gebruikt. Dus de "phone" app op de iPhone gebruikte ik dus ook nauwelijks. Hoe bel je anders naar een contact persoon, kost best wat klikken:
- Contacten app --> Zoek --> Klik contact --> Klik telefoon.
- Drag --> zoek ---> tik kleine telefoon icoontje. Nadeel: je ziet niet meteen welk telefoon# gebruikt wordt.
OF:
- Telefoon icon --> T9 --> bellen.
- Swipe naar beneden op het homescherm --> Type "Mich" --> Bellen naar een Michael (die ik het meest bel) door direct naast z'n naam op het bel icoon te drukken

- T9 --> Ik type 642 --> en dan? welke Michael zie ik dan, ik ken er 3 of zie ik dan m'n maat Nic(k) die ook onder 642 valt, of Michelle? Ik ken T9 niet meer uit mijn hoofd dus moet dan nog doortikken op de nummers waarvan ik eerst moet zoeken welke 3/4 letters er onder vallen :-)

T9 was een pracht oplossing die we vroeger nodig hadden, maar waarom daar dus aan vasthouden? Oh en het grootste truukje is natuurlijk: Hey Siri, Bel (naam)... 0 invoer nodig
- Niet helemaal een eerlijke vergelijking: mich --> 4 toetsaanslagen. 642 --> 3 toetsaanslagen ;)
- Ik ga er vanuit dat er een dropdown menu verschijnt naarmate je typt: hoe meer cijfers je typt hoe korter de lijst wordt. En als je Michael vaker belt dan Michelle, dat Michael dan bovenaan komt te staan zoals nu ("AI").
- Als je "Mich" typt in contacten lijst/spotlight zie je ook Michelle of Michael.
- Minder typefouten doordat keypad grotere toetsen heeft dan keyboard;
- De letters staan gewoon op het keypad van de iPhone. Is niet heel lastig toch?

"Hey Siri" is echt belabberd, maar misschien omdat ik dat vooral gebruik in de auto.
Maar misschien is mijn T9 voorliefde inderdaad bias: I am telling you I am a nineties kid without telling you I am a nineties kid ;)
Het zou eigenlijk T90 moeten heten :P
T9 is niet meer relevant voor 99% van de gebruikers. Dus wordt er naar mijn idee ook totaal geen prioriteit aan gegeven.
Niet gek als de functie er uberhaupt nooit inzat.
wat is anders de functie van de letters op het phone keypad?
Het was makkelijker juist om die letters nou eens weg te halen. Hier een eighties kid die al jaren geen T9 meer gebruikt en het ook gewoon even moet googlen (ook dat is leeftijd voor je : 8)7 )
Daar staat deze poster om bekend. Grote ‘marktleider Samsung’ fanaat. En dan vindt tweakers hem de juiste persoon om zo’n artikel te schrijven.
Nou. Het zijn geen features om nou echt de vlag voor uit te hangen als Apple zijnde. Ik bedoel,
mail?. Dat is echt zo’n achtergesteld gebeuren. Had op z’n minst aan zero inbox feature, shared inbox voor multiple accounts e.d. gewerkt. Ze lopen echt lichtjaren achter op een mail cliënt zoals Spark. En in die zin loopt zelfs Gmail inmiddels behoorlijk achter.
Ik gebruik al eventjes geen iOS meer, maar wat oogt het allemaal druk. Er was een tijd dat Apple bekend stond om z'n fijne, doch minimalistische UI/UX.
Ik keek er eigenlijk doorheen, maar als je het puur baseert op deze screenshots, dan geef ik je gelijk. Over het algemeen is allemaal redelijk te doen al is het wel wat meer ‘schreeuwerig’ aan het worden.

Ik gebruik nu al een x-aantal jaar iOS en ik heb zelf gemengde gevoelens over de ‘vooruitgang’. Er wordt vooral veel ‘spul’ toegevoegd. Maar de basale dingen optimaliseren (zoals het gedrag van Bluetooth (dat een gesprek ongevraagd spontaan over kan springen naar een headset omdat die toevallig ineens binnen bereik komt), of het kunnen toevoegen van een beltoon zonder app, enz.) wordt niet veel aandacht aan besteed. Als je op een standaard-installatie iets zoekt met Spotlight krijg je een ongelofelijke vracht aan informatie. Spotlight laat standaard, apps, web-informatie, woordenboek en informatie uit mail/berichten/agenda. Allemaal met bijbehorende icoontjes/plaatjes/enz. Ik ervaar dit als volstrekt waardeloos aangezien ik gewoon een app wil opstarten. Gelukkig kun je het merendeel hiervan wel uitzetten.

Ik ben zelf altijd van mening dat een interface kaal/leeg moet zijn en alleen de informatie bevatten die je zelf kiest/nodig hebt. Helaas zien we bij moderne besturingssystemen (Android, iOS en Windows in elk geval) een vracht aan ongevraagde features, suggesties en gesponsorde zaken. Zeker met de opkomst van alle AI-spullen is dit erger geworden.
In de ergste gevallen kun je deze zaken ook niet uitzetten. Denk aan een PiP-icoontje bij iOS wanneer je een filmpje speelt. Een mini-dingetje dat naast het ‘volledigschermicoontje’ zit (mijn persoonlijke frustratie :) ). Ik gebruik geen PiP. Ik wil het niet. Ik heb er geen gebruik voor. Het staat mij dus in de weg. Vroeger kon ik het uitzetten. (Toen kon ik het icoontje dus weglaten) Nu dus niet meer.

Ook de hoeveelheid apps die je niet ‘volledig’ kunt verwijderen (wel de frontend, maar de functies blijven aanwezig. Ze staan bijvoorbeeld nog altijd in je Instellingen-app). Ik vind het allemaal erg jammer aan het worden.
Ja apple kan bij mij ook erg ver gaan omdat ik helemaal in het eco systeem zit en vind het tot nu toe nog een fijne telefoon. Maar ze hebben al veel overhoop gehaald. Toen ik de eerste SE kocht kon je via dat menu (van onderaf toen nog) wifi en bluetooth volledig uitzetten. Nu gaat ie alleen op non-actief maar blijft wel aan. De auto modus is verstopt dus weer een menu verder ipv gewoon aanzetten. En zo wel meer dingen waar je extra handelingen voor moet doen. Snap dat eigenlijk niet. Dingen die perfect zijn kun je zo laten. Ook al moet je innoveren of hoe dat heet. Maar ze passen goede dingen ook aan.
Het is best logisch dat ze Bluetooth en wifi niet helemaal uitzetten. Want als het uitstaat werken allemaal functies niet en krijgen ze hier meldingen over. Dus aan de ene kant is het logisch. Maar aan de andere kant als we realistisch zijn en niet alleen aan tweakers denken: ik ken niemand die wifi of Bluetooth überhaupt helemaal uitzetten. Dus voor de meeste is dit niet echt een gemis.

Ik heb al sinds de iPhone 3GS een iPhone. Elke vier a vijf jaar doe ik een update. Moet zeggen dat iOS veel meer functies heeft gekregen maar een goede make over om alles weer even netjes op een rij te zetten zou niet verkeerd zijn. Ook weer even goed instellingen logisch neerzetten, ze komen soms een beetje rommelig over wat ik niet gewend ben van Apple.
ik ken niemand die wifi of Bluetooth überhaupt helemaal uitzetten.
Ik heb Bluetooth nooit aan en Wi-Fi enkel geactiveerd als ik op een netwerk kan. Thuis aan, maar ga ik weg dan zet ik het uit. Gebruikt alleen maar stroom en zend informatie zonder meerwaarde.
Ik gebruik Android, maar dat maakt voor het gebruik niet uit.
bluetooth en Wifi aan zuipt stroom op m'n iPad mini. Dus ik vind het super irritant dat ik telkens weer een lege iPad heb omdat ik vergeten ben die zooi via het instellingsmenu uit te zetten. Als ik op het icoontje klik voor Wifi uit, wil ik dat het uit blijft, en niet gewoon de volgende dag weer automatisch aan staat.
Apple gaat gewoon achteruit, al jaren, en volgens mij sinds Jobs dood is. Ik merk het aan de minder intuïtieve interfaces, ik merk het aan de vele problemen met (werk)laptops - hele series die allemaal batterijproblemen hadden, of schermen die uitvielen. Je betaalt er vet meer voor, dus ze moeten gewoon zorgen dat het werkt.
Anoniem: 345323 @lenwar10 juni 2024 20:48
Helemaal eens dat een groot deel van de 'verbeteringen' dat eigenlijk niet zijn. Heb dit weekend een iPad Air 2 op de kop getikt voor een paar tientjes, er staat iOS 15 op en dat apparaat voldoet eigenlijk precies aan mijn wensen, hoewel hij iets sneller had mogen zijn.

Wat echter veel vervelender is; Apple maakt het langzaam maar zeker voor developers onmogelijk om een oudere iOS te ondersteunen. Van heel veel apps kunnen alleen oudere versies worden geïnstalleerd, en in mijn ervaring zijn die binnen een paar jaar ook verdwenen uit de App Store, zodat je een prima werkend apparaat naar de recycling kan brengen.

En dan is Apple nog vrij flexibel in de ondersteuning, de iPad Air 2 is 10 jaar oud, dus het is op zich al een wonder dat het nog werkt. Maar toch voelt het als gedwongen veroudering.
Ik weet niet wat voor beltoon je zoekt, maar je kan vanuit iTunes app op basis van de beschikbare muziek daar een ringtone maken van een liedje, is al even geleden dat ik het zelf gedaan heb, maar dan in ieder geval geen 3rd party app nodig.
Dat is precies mijn punt. Het handigste zou zijn als je gewoon een MP3-tje (of ander type muziekbestand) kunt downloaden en hem als beltoon kunt instellen. Ik moest nu via Garageband een audiobestand importeren in een track, hem inkorten (want een beltoon is maximaal zoveel seconden (daar heb ik op zich geen problemen mee)), nog wat dingen doen, en hem vervolgens exporteren als beltoon. Dat moet makkelijker kunnen. :)

iTunes staat niet op m’n telefoon. Ik gebruik Spotify voor m’n muziek. (Iedereen z’n voorkeur natuurlijk :) )
Nogmaals, voor zover ik me kon herinneren (het is een paar jaar geleden) kon dit allemaal in de iTunes Store app. Het opzoeken van het nummer in de iTunes database, inkorten, instellen als beltoon.

Enkele nadeel was volgens mij dat je de track wel moest kopen, voor €0.99
Precies. Nogmaals: Dus per se een app.

Op jouw manier betaald en een afhankelijkheid van wat er in de iTunes store staat. Op mijn manier gratis. Maar dus wel per se met een app.

(( En ter volledigheid. ik heb het Muppets-deuntje als beltoon en Mahna Mahna (ook van de Muppets) als ‘berichten-toon’. Ik heb niet gekeken, maar volgens mij staan die niet in de iTunes Store :) ))
Lang geleden kon je ring tones kopen in de iTunes Store … maar dat is ondertussen verdwenen

[Reactie gewijzigd door R3M1 op 22 juli 2024 16:06]

IOS is zeker niet druk te noemen. Als ik dir Android screens zie en al die sub opties, dan denk ik echt van “hoe weten casuals hiermee om te gaan”.

Imo is IOS nog steeds gebruikersvriendelijker dan Android.
Nou ben nogal chaotisch zo ook iconen pagina’s op mijn phone.
Wat mij zou helpen als veel gebruikte icons op 1ste pagina
Heb je weleens naar de widget siri suggestions gekeken? Die doet dat.
Ik heb zowel een iPhone als een Android telefoon en ik ben het hier niet mee eens. Apple maakt UI technisch op een aantal vlakken onduidelijke keuzes, waardoor functies niet altijd logisch zijn. Ook icoontjes zijn soms onduidelijk waardoor je niet direct kunt zien wat de functie is die erachter zit.
gebruiksvriendelijker? je gebruikt gewoon de google search op je startscherm en je gaat van zelf naar apss, websites, settings, hoef nooit door resem tabs, scrolls etc te gaan. systeem vult zelf de woorden aan.

trouwens er zijn andere android schillen die er prat op gaan dat ze IOS alike interface hebben, of andersom :)

[Reactie gewijzigd door d3x op 22 juli 2024 16:06]

Dat geeft voor mij juist aan waarom Android een rommel is als je er dingen voor moet doen, om het overzichtelijk te houden.

[Reactie gewijzigd door Aquachi op 22 juli 2024 16:06]

Als het over overzichtelijk houden gaat: ik heb zowel op mijn iPad als op mijn werktelefoon (iPhone 14) een map gemaakt met alle overbodige apps van iOS. Apps die je niet of nagenoeg niet gebruikt. Op mijn Samsung gooi ik die gewoon van mijn scherm af, zonder ze te hoeven deïnstalleren.
Je weet dat je ze gewoon van je scherm kan verwijderen sinds ik meen iOS 15? Je swiped dan van rechts naar links om een app menu tevoorschijn te krijgen. En daar staan dan alle apps. Zo heb je maar 1 homescreen en dat app menu. Scheelt een hoop van die mappen.
overzichtelijk? nogmaals, app icons gebruik is identiek bij beide, settings is identiek bij beide, alleen een andere indeling.

maar waarom zou je die dingen sorteren of willen scrollen door settings als je het gewoon in de standaard google zoekbalk smijt, jij hebt duidelijk geen ervaring met recente android (pixels) maar maakt er wel een standpunt van... de rommel begint precies bij de persoon zelf...
Werkt op iOS hetzelfde hoor. Eén swipe naar beneden en je kunt direct zoeken met resultaten van apps, menu’s, mails, berichten, documenten en online resultaten.
Hier hebben we een woord voor: Fanboy. Dikke prima maar de crux is dat je het niet wil leren en gebruiken en dan moet je ook niet zeuren. Denk je dat een levenslange Android gebruiker iOS intuitief en makkelijk vindt? Nope, die moet ook opnieuw leren waar de knopjes en de opties zitten.
Tuurlijk, omdat je het er niet mee eens bent, is het automatisch fanboy en wegmodden, toch? Ik denk dat ik wel meer android in mijn handen heb gehad en nog steeds heb, dan de gemiddelde Android gebruiker die vast zit aan Android met IOS ernaast. Ik heb nooit kunnen wennen aan Android en ik blijf het een verschrikkelijk OS vinden in zijn algemeenheid. Mijn redenen heb ik geven, kan je het mee eens zijn of niet.

Is mijn mening dus downmodden is treurig.

[Reactie gewijzigd door Aquachi op 22 juli 2024 16:06]

Ik vind de screenshots/afbeeldingen die gebruikt zijn ook erg druk. Herken er weinig van hoe iOS momenteel oogt.
Er komen vooral meer mogelijkheden om het te personaliseren, je kunt het straks dus zo druk maken als je het zelf zou willen. Kleurtje van een app icoon aanpassen zodat het beter past bij de rest, zal het zelf niet snel doen. Apps niet in een Grid maar volledig vrij geplaatst op het homescreen, vond ik in desktop besturingssystemen al vervelend dus ga ik ook niet gebruiken. Maar goed er zullen zeker gebruikers zijn die het tof of cool vinden (of hoe dat nu heet ;))
Dan gebruik je de nieuwe mogelijkheden toch gewoonweg niet.
Iedereen tevreden.
Ik gebruik zelf geen iOS, maar hoor er wel altijd veel over, maar nooit het woord “druk”.
Nu ben ik onlangs juist naar Apple overgestapt en ik begrijp wel waarom je dit zegt. Ik ervaar dit (als redelijk lange Android gebruiker) ook wel zo. Het is even wennen, hier en daar is het nog best zoeken wat waar zit of hoe je zaken moet doen.

Ik ben benieuwd wanneer de upgrade beschikbaar komt voor mijn iPhone. :)
September, zoals al meer dan 15 jaar. :)
Ah oké, ik ben sinds eind Mei pas op iPhone, daarvoor nooit echt erop gelet ;)
Goed nieuws voor je als je ooit terug keert naar iOS. Je kunt nu AL je icons aanpassen aan een monochrome kleur naar keuze. Oogt een stuk rustiger.
Ik heb de Keynote gekeken. Ik ben een gebruiker die constant tussen Android en Apple switched. Vind ik namelijk leuk. Ik moet bekennen dat ik nu wel meer uitkijk om weer naar Apple te switchen. Hoe ze AI hebben geintegreerd in het OS is echt next level. De nieuwe Mail app is fantastische en er zijn echt een heleboel verbeteringen voor productiviteit op OS niveau.

Ik beken dat ik voor werk tegenwoordig constant AI en GPT gebruik om mijn workflow enorm te versnellen. En ik miste diezelfde balans op de telefoon een beetje. Alles voelt daar nog een beetje dom. Maar de iOS versie bewijst nu wel wat mogelijk is en hoeveel voordeel Apple eruit kan halen dat ze een eigen OS hebben met eigen telefoons. Ik zie Android voorlopig deze integratie nog niet krijgen met de huidige Gemini versies en de grote hoeveelheid merken met eigen versies van Android.

En om te reageren op wat je zegt. De screenshots ogen druk, maar gebruik van deze functies is bijzonder gemakkelijk te gebruiken van wat ik zag. Ook het feit dat je nu gewoon kan siri typen met dubbeltap onder je telefoon en daarmee jou telefoon acties voor je kan laten uitvoeren.

Ik was eigenlijk niet zo hyped voor deze keynote omdat ik het woord AI te vaak heb gehoord recent. Maar dit is wel een sterke update.

Verder kwa functies valt het wel tegen.
Maar dit is wel een sterke update.
Vind je? Ik vind het allemaal nogal summier. De ‘hoofdpunten’ lijken meer op wat de extraatjes zouden moeten zijn. (Mijn mening). Ik zou ook niet weten wat voor grootse dingen ze nog kunnen met iOS hoor. Ik heb het idee dat het allemaal wel is uitontwikkeld en dat ze nu vooral extraatjes aan het toevoegen zijn, waar we al dan niet op zitten te wachten. Het wordt in elk geval allemaal wel drukker en meer. Heel fijn voor de mensen die er op zitten te wachten natuurlijk, maar ik hoop dat je alles wel kunt uitzetten of verbergen als je er geen behoefte aan hebt.

Zoals ik hierboven al schreef, is de huidige trend in besturingssystemen echt heel vervelend. Er komt steeds meer en meer in het besturingssysteem waardoor het allemaal druk en log wordt. Het KISS-principe wordt steeds verder achtergelaten… (dit geldt voor alle moderne besturingssystemen hoor. Zeker niet alleen bij iOS. Windows 11 begint ook een draak te worden)
Ik vindt het een sterke update wegens de route waar Apple op gaat en hoe belangrijk die punten zijn. Daar zit het stukje AI in maar ook bijvoorbeeld RCS. Velen jaren horen we de discussies over iMessage vs Android in Amerika. Nu met RCS support in iOS18 zal hopelijk meer vrijemarkt komen en zullen Android en iPhone gebruikers in harmonie kunnen leven.

Maar als we puur gaan kijken naar iOS18 als update is het zeker matig. Maar heel eerlijk, de afgelopen 5 iOS updates waren altijd klein met weinig vernieuwing. Het kunnen plaatsen van je icons waar je maar op de homescreen wilt is er al sinds begin der tijden op Android. Eindelijk krijgen we ruimte om te personaliseren. En de wijzigingen van control paneel. Het zijn absoluut geen features waar je applaus voor mag geven. Het had er dag 1 al moeten zijn. Maar het is voor mij als consument wel betekenisvol. Ik kan eindelijk mijn telefoon zo personaliseren zoals ik wil, behalve het gemis van meer icons op 1 screen. Rij van 4 icons vindt ik bijzonder weinig. Ik gebruik op android een rij van 6 icons bijvoorbeeld en vindt het daar ook leuk om mijn eigen icon themes te gebruiken ipv de standaard look.

Maar, ik snap je heel goed. iOS18 is tegelijk niet echt vooruitgang. Zeker als je geen iPhone 15Pro hebt. Ik ben er namelijk na mijn vorige reactie pas achtergekomen dat alle AI functies alleen voor iPhone 15Pro of M1 chips beschikbaar zijn op Apple apperaten. Mijn iPhone 13 Pro zal hierdoor nouwelijks nieuwe functies krijgen. Sterker nog, ik heb mijn toestel nu gejailbreaked en daardoor verlies ik veel meer dan ik erbij krijg als ik zou updaten.

Vond het verder wel bijzonder dat Apple functies zoals hidden apps en call recording heeft gepresenteerd. Hidden apps zal waarschijnlijk voor de mensen die dag gebruiken een folder zijn waarin je tinder en andere dating apps vind die je blijkbaar wilt verbergen van iemand (of je partner). Vond het een beetje gek om te zien in de keynote. En call recording ingebouwd hebben in iPhones brengt wel direct veel gevaren mee. Ook voor mij nu als ik met iemand anders bel. Wat als ik het deuntje dat ik opgenomen wordt net mis?

Maargoed, ik wacht de september keynote voor de nieuwe iPhones af. Als de upgrade tegenvalt wacht ik nog een jaartje en blijf ik bij mijn Xiaomi Mix Fold 3.
Voorbeelden van schermen met 4 iconen spreekt minder aan - het is wat je er zelf van maakt.
Ja, je ziet sinds Steve Jobs’ overlijden dat de kwaliteit van de Apple UI en producten langzaam maar gestaag achteruit gaat.

Wordt steeds meer volgehangen met méér opties, zonder overkoepelende visie of idee; met name het minimalisme waardoor de eerste paar iPhones zelfs door mijn 80+ oma gebruikt konden worden, die nog nooit een computer had aangeraakt. Idem mijn moeder. Die konden helemaal niets met windows op een desktop. Geweldig: ik zie de iPhone (versie 4/5 ofzo) als Steve Jobs huzarenstukje, waarin zijn levenslange visie van een “computer voor iedereen” het meest dicht benaderd werd.

De muziek app (waar ze groot mee zijn geworden met de iPod , die ik al 20 jaar gebruik samen met iTunes en een vd eerste apps op de iPhone), is inmiddels zelfs onbruikbaar voor mij. Heb een app van een derde moeten installeren. Kon volgens mij niet meer alle nummers van één artiest aanzetten (moest ook een album kiezen; maar soms zit daar maar één nummer in) dat was de druppel.

Je ziet dit vaak als de oprichter/visionair wegvalt. Het wordt langzaam een bedrijf zoals elk ander bedrijf. Niet gek natuurlijk, want dat is wat de oprichter/visonair toevoegde. Wel heel jammer, want Apple producten hadden een tijd iets unieks.

[Reactie gewijzigd door Gulpen op 22 juli 2024 16:06]

Je kan de UI/UX zo druk of zo kalm maken als je zelf wil (nu zeker in iOS 18). Op mijn werk heb ik bijvoorbeeld één homescreen met een viertal icoontjes (buiten het dock) voor de zaken die ik dringend werkgerelateerd nodig heb, een klok-widget om te weten wanneer ik naar huis mag ( :) ) en mijn batterij-indicator zodat ik weet of ik genoeg stroom heb om op de trein naar een film te kijken. Alle andere apps zitten in mijn app drawer. Op andere momenten orden ik de icoontjes en widgets anders door gebruik te maken van mijn focusmodes. Dat wil daarom niet zeggen dat iedereen dat zo doet, natuuljk, als ik de iPhone van mijn ouders bekijk, dan zijn ze zelfs niet in staat om apps in mapjes te ordenen en gaan de app-screens eindeloos door. Maar dat werkt blijkbaar voor hen, dus wat moet ik daar dan op zeggen.

Dat de screenshots hier "druk" lijken, is volgens mij vooral om te tonen wat allemaal mogelijk is. Als je wil tonen hoe je de app-icoontjes rond de foto van je hond kan ordenen, moeten er natuurlijk wel app-icoontjes zijn, natuurlijk. Idem met de mogelijkheid om ze van kleur te veranderen. Als ik de demo-screens van Pixels of Galaxy's bekijk, dan staan die ook vol met icoontjes om te laten zien van 'hey, wij hebben deze apps en die widgets en die kunnen zo of zo staan en dingen tonen", terwijl de S23 van mijn vriendin standaard 3 apps op haar homescreen heeft staan en de rest mooi opgeborgen in de drawer.

TL;DR: de drukte is vooral om de mogelijkheden te showen, je eigen homescreen maak je zo vol of zo leeg je zelf wil.
Maakt dus niets over ai? Waar het nieuws van afgelopen maanden helemaal vol van staat dat het zou komen in ios 18?
De presentatie is nog bezig. Tweakers heeft naar mijn idee het nieuwsbericht te vroeg geplaatst. Er zijn veel meer features die ze hebben behandeld waaronder het bedienen van je iPhone vanaf je Mac terwijl die gelocked is. Ze zijn nu AI 'Apple Intelligence' aan het toelichten aan het einde in de presentatie waar ze diep op de functionaliteit in gaan.
Ze hebben het nu oa over afbeelding generatie (lijkt op Dall-E), een lokaal draaiende Semantic Index voor slimmer uitvoeren van opdrachten, een voor developers beschikbaar afgeschedem private cloud waardoor je met 'privacy' toch zaken extern kan berekenen en een wel verdiende update aan Siri.

Daarnaast worden er vaak nog features aangekondigd als ze de nieuwe iPhone presenteren. Dus waarschijnlijk komen er in september ook nog een paar features aan.
Dit is dus zeker een zeer uitgebreide release die een grote stap is in de juiste richting qua OS ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door Joriz op 22 juli 2024 16:06]

Begin van de Keynote gaf Tim Cook aan dat ze het daar nog apart over gingen hebben na de OS updates
De livestream is nog niet afgelopen, dus wellicht later vanavond nog.
Wellicht heeft Apple de video van Derbauer over Computex gezien en beseft dat AI een buzzword is geworden.
Nee hoor. Ze hebben het gewoon omgedraaid naar iA (intelligent Apple) :+
Wat ze nu laten zien zijn toch wel jaar of 2 minstens mee bezig geweest. AI is al veel langer buzz dus dat hebben ze al lang geleden opgepakt. MS heeft recent uitgerold en apple aangekondigd. Dit is resultaat van toch mogelijk 3 jaar. Om het q3 q4 te releasen.
Ik heb bij ms surface met muziek de instrumenten isoleren en apple math rekenmachine met stylus dat find ik grote stap als je dat out de box al krijg.
Je hoeft het niet te gebruiken.
Heel veel over AI. Dat is nu nog bezig. Veel
ze komen met Apple Intelligents en grote update voor Siri plus andere tools

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 22 juli 2024 16:06]

Een rekenmachine is toegevoegd aan iPadOS ?
Dat dit tegenwoordig nieuws is, word ik toch triestig van..
Ik snap wat je bedoelt maar dit is een Apple-geschiedenis dingetje. Het is dankzij het perfectionisme van Steve Jobs dat er geen iPad rekenmachine is uitgebracht. Die was er namelijk wel maar Steve Jobs vond die er niet goed genoeg uitzien en weigerde de rekenmachine toe te staan zolang deze qua UI niet perfect genoeg was om op een groot scherm zoals dat van de iPad te tonen. Sindsdien is er geen enkel ontwerp door de kwaliteitscontrole gekomen… Wordt mooi uitgelegd in dit filmpje: https://youtu.be/WK_AtW66XI0?si=nMIuq7tcf_sYfCG4
Hier het volledige interview tussen Craig Federighi en Marques Brownlee die je in de video ziet die jij ook linkt.
YouTube: Apple Responds to Your Comments!

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 22 juli 2024 16:06]

Ja en dat blijkt uiteindelijk dus onzin te zijn want nu krijg je alsnog de iPhone app.
Daarom werd het ook cinisch met zelfspot gebracht :)
Wat ik er wel heel tof aan vind: hoe je dus sommen kan opschrijven met bijv. een Pencil en de app dit dan automatisch uitrekent voor je.
Daar had ik 10 jaar geleden al een app voor op de ipad, weliswaar niet van apple maar het werkte perfect. Weet ff de naam niet meer.
Schrijven is traag, OCR is fout gevoelig met slechte handschriften, en als ik wil dat een computer een som uitrekent, dan kom ik er wel uit met WolframAlpha.
Flinke rekensommen zijn sneller om te schrijven dan om te typen, en OCR op de iPad werkt nu ook al vrij goed, zelfs met een redelijk slordig handschrift herkent ie goed wat je schrijft in een invoerveld.
Dat ligt er net aan hoe snel je kunt typen en schrijven. Ook moet je handschrift perfect leesbaar zijn voor het systeem. In het geval van rekensommen is ‘vrij goed’, niet goed genoeg. Rekensommen moeten 100% kloppen anders gaan je antwoorden alle kanten op :)

Mijn eigen handschrift is echt redelijk dramatisch (tot op het niveau dat ik er zelf soms al moeite mee heb, wanneer ik wat meer schrijf.) Ik snap prima dat OCR-systemen er dus ook moeite mee hebben.
Typen is beter, je wilt immers niet dat er niks van de uitkomst klopt omdat het bijvoorbeeld “41”, “4l” (4*l), “g1” (g*1), “gl” (g*l), “91”, en “9l” (9*l) door elkaar haalt, omdat het bij handgeschreven tekst allemaal op elkaar kan lijken.
Misschien voor jou waardeloos maar dit is toch mooi en een andere use case dan WolframAlpha
The Calculator app for iPad includes history and unit conversions, and when used with ‌Apple Pencil‌, includes the ability to write Maths Notes. These allow you to hand-write expressions. For example, when you write an equals sign, Maths Notes will automatically calculate the answer and present it on the screen in handwriting like your own. You can use basic or scientific math, and notes can be saved for later.
Kijk even wat die rekenmachine doet. Ziet er echt wel gaaf uit
Dit artikel is wellicht hulpzaam om van je built-in apps te af te komen. Mooi overzicht van wat je kan verwijderen en met goede uitleg hoe je dit kan doen.

https://support.apple.com/en-my/118582
Veel apps zijn frontends voor functionaliteit.

Je kunt prima de Facetime app verwijderen en Facetimen via de Telefoon-app, enzovoorts. Dat is dus niet echt verwijderen, dat is alleen de front-end weghalen waardoor het voornamelijk een cosmetische verwijdering is.

Ook blijven er nog zaken achter in bijvoorbeeld de Instellingen-app. Het is dus niet transparant wat er nou echt daadwerkelijk verwijderd wordt, en waar het alleen de voorkant is.
Ik verwijder eigenlijk alles van m’n telefoon wat ik niet gebruik. Apps zoals Podcasts en TV blijven daar gewoon staan. De instellingen die ik daar verander zijn ook zichtbaar op m’n Apple TV. Dus blijkbaar zit er nog wel wat van in?

Ik snap prima dat bijvoorbeeld WebKit blijft bestaan als je Safari zou verwijderen. Erg veel apps hebben nou eenmaal WebKit nodig. Maar Podcasts en TV enzo?
Tegenwoordig kun je bijna alle apps verwijderen.
Heel veel standaard apps van Apple zijn te verwijderen, behalve de broodnodige. Calculator is op iOS in ieder geval te verwijderen, net als bijvoorbeeld Health, Freeform, Journal en zo nog heel wat apps van Apple zelf.
Wat bedoel je met daar is Apple niet zo van in de praktijk en waarom zou je hem willen verwijderen?
Eindelijk kan ik die zaklamp shortcut op de lockscreen weghalen :o
Hoe vaak die per ongeluk aan staat...
Haha heb dat nou echt nog nooit gehad, zelf niet met z'n joekel ans een pro max iPhone.
Met iphone max kom ik dit bijna wekelijks wel eens tegen
Nee jij hebt meer last van typos ;)
Maar die zaklamp knop gebruik ik echt vaak.
Instellingen
Bedieningspaneel
Min-teken naast zaklamp
Das toch iets totaal anders. Daar wil ik hem wel hebben. Maar niet dat kleine cirkeltje onderin op het lockscreen
Klopt, mijn fout. Haalde even de verschillende schermen door elkaar.
Heb wel in de keynote gemist dat je het lockscherm kon wijzigen. Heb maar met een half oog gevolgd.

Eventueel kan je in tussentijd de Haptic Touch vertragen:
Instellingen
Toegangelijkheid
Aanraken
Haptic Touch
Traag
Wat ik mij afvraag is waarom Apple tot IOS 18! Heeft gewacht om de gebruiker meer vrijheid te geven. Met deze zet zeggen ze eigenlijk dan Android(deels) gelijk had of beter is om de gebruiker toch meer vrijheid te geven. IOS gaat rustig stap voor stap richting Android. Terwijl Android al qwa vrijheid al mijlen ver is waar IOS misschien over 10 jaar zal zijn en Apple dit als nieuw voorschotelt aan ons.
Omdat er blijkbaar meer en meer vraag naar is.
Het betekent niet dat hoe het bij Android is ook beter is dan hoe het nu bij iOS is.
Het is gewoon anders en niet perse slechter of beter.
Wat voor vrijheid mis je dan in iOS?
Personaliseren vind ik bij android bv leuker/mooier/beter. IOS komt er nu pas mee. Terwijl ze altijd vol hielden om dit niet te doen. En nu opeens wel.
/sarcasme

Omdat de gebruiker na 18 jaar volwassen is en geen kind meer? :+

/Sarcasme uit

Ik vind ook dat het heel lang heeft geduurd. Kleine toestellen die je met de duim kon bedienen hebben ook maar iets van 4 jaar volgehouden en daarna kwamen de grotere toestellen (hoe vaak ik dit duim verhaal van Apple gebruikers geen moeten aanhoren). Maar door is echt absurd lang voor zoiets simpels als het zelf kunnen bepalen wat het belangrijkste functies zijn door deze op het home scherm te kunnen plaatsen.

Wat ik me afvraag is wat de reden is om het na 18 jaar toch aan te passen. Vroegen de gebruikers er om of hebben ze hier onderzoek naar gedaan als top 10 ergernissen?
Dit is toch een grap hoop ik. Wat hebben we gekregen? Nieuw homescreen, wat knoppen die we kunnen wijzigen en een mail app update. Het woord AI of wat er dan ook op lijkt is welgeteld 0 keer gevallen. Maar wel 5 minuten uittrekken voor stickers en text effectjes. Dit is een minor iOS 17 release, geen major 18.0. Zou er dan een 'one more thing' zijn voor het AI gedeelte? Of gaat Apple deze ontwikkeling gewoon werkelijk totaal skippen?
Ik vind het wel fris - elke bakker op de hoek is tegenwoordig met AI bezig, maar tot dusver is er nog geen killer-feature uitgekomen (afgezien van ChatGPT, maar dat is ook nog discutabel vanwege hallucinaties). Apple staat erom bekend dat zij pas iets introduceren als het écht goed werkt, dus wellicht zit het nog in de pijplijn.
Vandaar nu pas de rekenmachine... :X
Die rekenmachine is gaaf vooral die mathematische en ai ondersteuning ook dat grafisch een range aan formule grafisch kan weergeven.
small steps people, small steps...
Een paar minuten later kwam de aankondiging dat ze dus maar de vraag ChatGPT knop in iOS ingebakken hebben!

[Reactie gewijzigd door Minimise op 22 juli 2024 16:06]

Maar dat je altijd de opt-in vraag krijg. Om door te zetten.
Chatgpt vragen waar je de vraag voed met totaal niet private zaken. Maar creatie vraag met algemene kreten is te doen.
Ik vind het wel fris - elke bakker op de hoek is tegenwoordig met AI bezig, maar tot dusver is er nog geen killer-feature uitgekomen
Behalve dan dat ik het dagelijks gebruik als ontwikkelaar. Laatst ook een lerares gesproken die het gebruikte om hele werkstukken te maken waar ze vroeger een paar weken mee zoet was en nu maar een paar avonden met een veel beter resultaat (zo goed dat andere leraren om haar hulp vragen en andere leraren haar lui noemen omdat ze AI als hulpmiddel gebruikt 8)7 )
Ik ben blij dat er niet nog meer “AI” in iOS gepropt wordt. Bij de iOS 17 upgrade is het enige wat ik gemerkt heb van de AI dat autocorrect trager is geworden. Hopelijk wordt er deze release een beetje gefocust op stabiliteit en snelheid.
Meh, deden ze dus wel 😛 inclusief dus een nieuwe ingebouwde vraag ChatGPT knop in iOS!

[Reactie gewijzigd door Minimise op 22 juli 2024 16:06]

De npu bij apple hardware is nu in de range van enkele TOP tot 38 TOP.
Men iphone XS max heeft beetje TOPS dus dan zullen die features lokaal wat trager zijn. Je zal voor maximaal M3 18tops M4 met 38
A14 en M1 11TOP dus tja mijn Macmini x86 heeft 0 tops. Geen idee wat mijn ipadpro heeft. Momenteel ben ik dus met mijn hardware ook AI beperkt. Mijn apple spul is oud dus zal tegen vallen
Ik denk dat het AI gedeelte komt, als de updates over de verschillede OSen zijn verteld..
Beetje zoals de Vision Pro aankondiging.
Ik vrees dat je er gruwelijk naast zit, maar ik hoop dat je gelijk hebt.
Ze zeiden letterlijk aan het begin van de stream dat AI pas na alle besturingsysteem updates besproken gaat worden. Even opletten haha
Yup, “Apple Intelligence” kwam net voorbij en viel tegen!
Het is nog bezig dus bijzonder hoe je het nu al kan tegenvallen. Er zijn sinds jouw comment nog veel meer dingen aangekondigd.

Ik ben enorm blij met de nieuwe functies :)
Apple intelligence, leuke marketing kreet. Maar krijg sterke feel, dat nadruk op privacy en dat door marketing kreet benadrukt wordt. Ook de persoonlijke context lokaal is en cloud alleen dat deel krijgt waar zware AI compute voor nodig is.
Privacy lekkend4 chatgpt wordt optioneel bij elke request gevraagd waar je dus niet private request wel kan door klikken.
Dus je hebt de sterke hoog geïntegreerde eigen apple intelligent. En duidelijke kennisgeving dat met chatgpt daar buiten treed in wild west AI gebeuren.
Op zich had wel nadruk op privacy wel verwacht en chatgpt voor mindre privacy gebruik toch beschikbaar is met duidelijk stap dat buiten je privacy eiland begeef.
En grafisch mooi geïntegreerd. Je weet nu al dat de kopieermachines bij de Android fabrikanten roodgloeiend gaan staan.
Omdat het geen indrukwekkende state-of-the-art features bevat zoals een veel emotionelere Siri stem die kan concurreren met ChatGPT-4o na die deal met OpenAI, of een volledig tekstboek nauwkeuriger kan analyseren dan Claude3, of AI plaatjes kan genereren die er niet gedateerder uitzien dan DALL-E. Alleen dat automatisch contextualiseren met privé data op de iPhone zoals de geruchten eerder ook al melden zou iets van interessant kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Minimise op 22 juli 2024 16:06]

Ik vermoed dat die AI afbeeldingen er opzettelijk zo uitzien om creatievelingen niet tegen het hoofd te stoten. Er is al genoeg te doen rond de invloed van AI op creatieve beroepen.
Ik hoorde mijn vrouw over veel meer functies, ook een hint naar een nieuwe IPhone. Is dit niet gewoon een deel van de komen functionaliteit.
Elke platform gaat met AI komen Linux ook waar privacy ook hoger staat. Dan corporatie die in privacy data verzamelen en handelen om dat adverteerders voor willen betalen.
Hebben we naar dezelfde presentatie gekeken?

Apple Intelligence kun je toch zeker wel onder de noemer "AI" scharen?

Als je de presentatie na het iOS-stuk hebt uitgezet, dan heb je dat inderdaad gemist. Het was namelijk een apart item, omdat het niet alleen in iOS maar ook in macOS en iPadOS geintegreerd is.

TL;DR:
Er zit flink wat AI in iOS 18, maar in hoeverre je er iets aan hebt, hangt af van welke iPhone je hebt. Alleen met de iPhone 15Pro kun je alles gebruiken - minder geavanceerde features werken vanaf de iPhone XR.

Onder andere Siri is onder handen genomen en kan weer meekomen met de concurrentie.
iOS versies zijn geen semver. Er is gewoon een jaarlijkse release, updates daarop en patches daarop (en nog varianten, zeker in development releases).
Vind het geen tegenvaller ben juist erg blij met de UI updates welke wat mij betreft lang overdue zijn.

De homescreen icon en foto indeling heb ik altijd veel te restrictief gevonden. Typisch Apple dus je accepteerde het maar. Gelukkig zetten ze deze stap.

Denk dat dit ook zeker zaken zijn die het aantrekkelijker maken voor Android gebruikers om over te stappen.
Denk het juist niet. Android is mijlen ver qwa vrijheid dan IOS. Voor android gebruikers die overstappen zal dit alsnog 100 stappen achteruit ipv 102 zijn als het om vrijheid gaat.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar in de praktijk is het volstrekt persoonlijk in tot hoeverre je hier tegen aan loopt. Ik ben zelf een x-aantal jaar van Android naar iOS overgestapt, en het enige waar ik echt last van heb qua ‘vrijheid’ is het niet zelf kunnen instellen van en beltoon zonder een app. (Dus gewoon een MP3-tje als beltoon instellen).

Icoontjes over m’n beeld zetten maakt me niet uit. Ik heb er nu 4 boven en 4 onderin (in die tray) de rest zit in die App Bibliotheek. Ik gebruik geen widgets (deed ik op Android ook niet), enz.
Dit is dus voor mij hetzelfde als op Android. (Daar haf ik het ook zo).

Maar goed. Dat ben ik. Iemand anders kan natuurlijk hele andere wensen en eisen hebben.
Dat met die beltonen is te verklaren omdat Apple natuurlijk een beltoonwinkel uitbaat in de iTunes Store. En daarmee komt het ze goed uit dat je niet zomaar beltonen kunt toewijzen aan iOS. Je kunt wel 'zelfgemaakte muziek' als beltoon instellen via Garageband, en dat is dan waarschijnlijk de app die je bedoelt. Garageband heeft dan ook de mogelijkheid om muziek te importeren en daar is dus de loophole.

Ondanks dat het te verklaren is, is het wel stom en erg jammer dat het zo omslachtig gaat. Vroeger was een eigen beltoon op je telefoon hebben toch normaler en hoorde je je eigen telefoon echt wel afgaan maar tegenwoordig hebben de meeste gewoon de standaard beltoon waarbij iedereen naar zijn telefoon grijpt om te kijken of het die van hem of haar is.
Dit dus :)

Er bestaan allerlei apps waarin je beltonen kunt kopen/instellen. (Net zoals achtergronden en zo, die je gelukkig wel gewoon vanaf een fotootje kunt instellen).
Ik heb zelf inderdaad via Garage Band een eigen beltoon ingesteld, maar het is natuurlijk idioot dat je zo veel moeite moet doen.

Dat het voor Apple een commercieële incentive is om het niet makkelijk te maken snap ik ook wel, maar ik ervaar het wel als vervelend.
Je kunt het overigens nog steeds zonder app toevoegen, je moet een m4a bestand hernoemen naar m4r en dan gewoon met iTunes/Finder naar de telefoon kopieren. Ik gebruik al custom sounds sinds de iPhone 4s ofzo.
Apple maakt het mogelijk om het homescreen naar eigen wens in te delen. Tot en met iOS 17 zitten gebruikers vast aan het grid van iconen, maar vanaf iOS 18 zijn iconen en widgets op willekeurige plekken te plaatsen.

Nou eindelijk naar 20 jaar 😂😂😂
Wat is er erg aan dat dit niet eerder kon?
Dat ik met .grote telefoons graag de iconen onderaan wil hebben.

Want dat reachable gimmick is waardeloos zeker zonder home button.

Dus ja ik mis het al even.
En nu eindelijk is het er.
Ah ja dat is wel handig inderdaad, had ik niet eens bij nagedacht.
Mooi he.

Tegenwoordig is een OS update een feature update (of in Apple's geval soms zelfs feature verwijder update om het later weer te herintroduceren ;-)

Zo zal een OS nooit af zijn natuurlijk.
Daar doen alle OS bouwers toch?
Eigenlijk is de conclusie dus, dat moderne besturingssystemen (want ze doen het allemaal) eigenlijk ‘af’ zijn. Ze stoppen er meer features in, die eigenlijk veelal ook prima door extra software geregeld kunnen worden zonder het direct in het besturingssysteem te hoeven stoppen.

Mooie voorbeelden zijn de Calculator-app in iPadOS, maar denk ook aan Mail, Agenda, enz. In Windows ook Mail, Agenda, Foto’s, enz, enz, enz. Allemaal zaken die niet per se ‘IN’ een besturingssysteem hoeven zitten. Het zouden gewoon losse applicaties moeten (kunnen) zijn.

Je kunt uiteraard de frontends verwijderen (dus de icoontjes), maar de functionaliteit zit vaak (in elk geval bij iOS) nog altijd in het besturingssysteem. (Ze zijn nog zichtbaar in Instellingen. Je kunt Facetimen zonder de Facetime app via de Contanten-app, enz.) Dus vaak niet ‘echt’ verwijderen.

Maar goed. Dat even terzijde. Besturingssystemen zijn al een aantal jaar af. Ze krijgen eens de zoveel tijd een facelift. Onder water gebeurd er natuurlijk ook wel een boel. Maar echte core-functionaliteiten van een besturingssysteem die niet gewoon via een stuk software geregeld kunnen worden al jaren niet meer echt toegevoegd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.