Apple stelt publieke bèta van iOS 18, iPadOS 18 en macOS Sequoia beschikbaar

Apple heeft de eerste publieke bèta van iOS 18, iPadOS 18, macOS Sequoia, WatchOS 11 en tvOS 18 uitgebracht. De iPhone- en iPad-testversies bevatten onder andere meer aanpassingsopties voor het homescreen. De Mac-testupdate bevat de iPhone Mirroring-functie.

Gebruikers die deelnemen aan Apples bètaprogramma, kunnen de nieuwe versies van de besturingssystemen nu binnenhalen. Apple waarschuwt dat er nog fouten in de software kunnen zitten en raadt testers aan om een back-up van hun huidige toestel te maken voordat ze de bètaversies installeren.

In de testversies van iOS 18 en iPad 18 wordt het onder andere mogelijk om het homescreen naar smaak aan te passen. Gebruikers kunnen iconen en widgets op willekeurige plekken plaatsen, de kleuren van appiconen aanpassen en apps verbergen. Verder is het nu makkelijker om de knoppen van Control Center-elementen aan te passen en zijn er aanpassingen gedaan aan de Mail-, Photos- en Messages-app. De nieuwe iPad-update bevat daarnaast voor het eerst een Calculator-app.

Apple iOS 18

MacOS Sequoia bevat een functie waarmee het mogelijk is om de iPhone te besturen via screenmirroring. Hierdoor kunnen gebruikers apps van hun telefoon openen en gebruiken op een Mac en meldingen van een verbonden iPhone ontvangen. Daarnaast wordt het mogelijk om vensters in tegels over het scherm te verdelen, om op die manier verschillende vensters tegelijk zichtbaar te houden. In de drie besproken OS-versies komt ook wachtwoordmanager, genaamd Passwords. Hierin worden de inloggegevens vanuit de iCloud Keychain opgeslagen.

De WatchOS 11-bèta bevat onder meer de optie om de dagelijkse Activity-ringen te pauzeren zonder dat dat ten koste gaat van de 'streaks' van gebruikers. Verder wordt het mogelijk om de activiteitsdoelen per dag van de week aan te passen, komt er een functie om de gezondheid specifiek tijdens zwangerschap in de gaten te houden en komt er een nieuwe Vitals-app, die belangrijke gezondheidsdata probeert te laten zien.

Apple watchOS 11

Tot slot is er een bètaversie van tvOS 18 beschikbaar gesteld. Hierin zit onder andere de functie InSight, waarbij het mogelijk is om tijdens het kijken naar films en series op Apple TV+ informatie over de acteurs en muzieknummers te bekijken, net zoals bijvoorbeeld mogelijk is bij Amazon Prime Video. Ook komt de Enhanced Dialogue-functie beschikbaar, waarmee het geluid van stemmen beter verstaanbaar moet worden boven het achtergrondgeluid en de muziek. Er is geen publieke bèta van VisionOS 2, de tweede versie van het besturingssysteem van Apples Vision Pro-headset.

De aangekondigde Apple Intelligence-functies voor iPhones zijn nog niet beschikbaar in deze bètaversies. Die verschijnen eind dit jaar in de VS en waarschijnlijk pas volgend jaar in de EU. De stabiele versies van de besturingssystemen moeten in het najaar beschikbaar komen.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

16-07-2024 • 08:29

119

Lees meer

Reacties (119)

119
115
60
2
0
43
Wijzig sortering
Let op: iPhone mirroring in Seqouia werkt niet, ivm EU DMA regelgeving (tenminste, dat maakt Apple er van).

[Reactie gewijzigd door ChrisM op 22 juli 2024 13:24]

Als dat zo is dan vind ik dat erg jammer want dat lijkt mij een handige functionaliteit. Wat zit er precies in de weg van de EU DMA? Mirroring is toch niks anders dan een kopie van jouw iOSscherm op een macos scherm?
Het punt is dat IOS en iPadOS zijn aangewezen als poortwachters onder DMA en als Apple een dergelijke functionaliteit in de EU introduceert zou Apple gedwongen kunnen worden deze functionaliteit ook toegankelijk te maken voor andere partijen. Apple wil zijn ecosysteem zoveel mogelijk Apple only houden en wacht Apple met introduceren totdat er jurisprudentie is hoever DMA reikt en wat ze wel of niet Apple only kunnen houden onder DMA.
Als ze nou eens hun platformen echt openen voor andere dan hadden ze deze problemen niet. Als zij het niet voor elkaar krijgen om iets te maken dan kan andere dat wel. Ze hebben zichzelf aangewezen als de "good guys" en zijn verder blind voor wat er in de wereld leeft.

Ze willen de touwtjes zoveel mogelijk in de handen houden en gaan janken dat dat niet mag van de grote boze EU.

Goed dat mogen ze, maar dat ze dan ook nog eens bepaalde functionaliteit niet in de EU uit willen brengen want DMA/DSA slaat echt nergens op. Nogmaals, als zij dat niet kunnen of willen dan kan een andere dat wel, als het platform echt open was.
En hoever “open” zou Apple iOS en iPadOS moeten maken? Userspace, root of kernel?
Bij de laatste 2 loop je dus allemaal beveiligingsrisico’s, want als een ontwikkelaar het kan, dan kan een hacker het ook.
En Apple heeft het grote voordeel dat de beveiliging zo strikt is.
En Userspace moet je ook niet willen, want dan heeft de applicatie direct toegang tot de rest van het OS, vandaar dat het containersysteem wat ze nu gebruiken veel veiliger is.
Waarom is dit alles bij Android geen probleem? Als ik er zelf als eigenaar van mij apparaat ervoor kies (root is userland trouwens, ik snap niet waarom je die apart moet noemen in het rijtje) om mijzelf bepaalde rechten te geven, wie is Apple of Google om dat voor mij te bepalen? Als ik het wil dan moet die optie er zijn.

Screen mirroring heeft helemaal niks met kernel of driver te maken.

Virtualisatie zit al decennia in bijna elk OS ingebakken. Al voor de eerste iPhone op de markt kwam. Heeft ook weer niks met deze functionaliteit te maken.

Buiten dit alles om, zo veilig zijn die buitenmuren van iOS helemaal niet. Heb je de afgelopen maanden het nieuws gevolgd over spionage trojans en 0-days? Je hele verhaal valt al daar.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 22 juli 2024 13:24]

wie is Apple of Google om dat voor mij te bepalen?
Omdat er dan ook andere licentietechnische problemen ontstaan zoals DRM.
En wederom, als een ontwikkelaar zo diep in een OS z’n applicatie kan laten werken kan een kwaadwillende dat ook, met alle gevolgen van dien.
En over de 0-days, die patcht Apple zodra die bekend is, en 0-days zijn momenteel heel schaars, en degene die wel gevonden worden worden verkocht aan overheden voor grof geld en heel stil gehouden.
Een open OS kan je niet patchen, want het is een functionaliteit.
Dat is gewoon onzin, ik hoef alleen maar naar Android te wijzen.
Ik vind dat er ook ruimte moet zijn voor een closed system zoals die van Apple. Als Apple bijvoorbeeld iPhone mirroring naar Europa brengt, en dan geforceerd wordt om het ook beschikbaar te stellen voor andere, dan betekend dit dat ze API's etc in het leven moeten gaan roepen en onderhouden. Ik kan goed begrijpen dat ze deze resources liever op andere plekken gebruiken. En let op, dit is 1 voorbeeld. In mijn beleving heb ik liever dat de EU zich er niet mee bemoeid.
Wie zegt dat gesloten ecosystemen en open eco systemen niet naast elkaar kunnen bestaan?

Dat is de denkfout die veel mensen maken, het ene sluit het andere niet uit.

Als jij vindt dat Apple wel een good guy is dan ok, die keuze heb je. Maar voor mij, als Apple gaat bepalen wat ik wel of niet kan of mag, dan is Apple absoluut geen good guy.

Typisch met dit. Een Android toestel kan je al jaar en dag mirroren op je PC, als je dat wil kan dat gewoon. Ik heb er geen behoefte aan, maar blijkbaar zijn er mensen die dat wel hebben en er bestaan meerdere opties.

Op iOS bestaat dat niet, want Apple laat het niet toe. En dan komen ze uiteindelijk met mirroring functionaliteit, ok, maar niet in de EU want dat kunnen ze niet binnen de grenzen van de DMA. Nou goed, als jij het niet voor elkaar krijgt, laat een andere het dan wel doen.

Het hele argument dat ze het niet in de EU uitbrengen, omdat ze dan andere ook toe moeten laten, slaat echt helemaal nergens op. Dat is een kip en ei verhaal.
Maar voor mij, als Apple gaat bepalen wat ik wel of niet kan of mag, dan is Apple absoluut geen good guy
Dan zou ik maar geen BMW, Tesla, ect. gaan rijden, die bepalen wat u mag doen met uw auto en welke functionaliteit beschikbaar is en kunnen dat wanneer zij willen aan of uit zetten.
Dan zou ik geen blu-Rays kopen, want die zijn beveiligd met een online DRM waarbij de filmmaatschappij zo de stekker uit de server kan trekken waardoor u met een nutteloos schijfje zit.
Zelfde geld voor online een film “kopen”.
Muziek kopen, idem dito.
U denkt dat u vrijheid heeft, maar ondertussen wordt u meer ingeperkt dan u doorheeft.
Waarom we ineens over auto's beginnen snap ik niet. Is iets totaal anders. Wat heeft DRM te maken met keuze vrijheid?
Voorbeeld, ik wil graag een Blu-ray film op Linux kijken.
Oh, wacht dat kan niet vanwege de DRM of ik moet met geripte keys gaan werken en hopen dat die niet ingetrokken worden op een nieuwe Blu-Ray

Mijn keuze is dus beperkt door de DRM
Ik snap niet waarom je nog steeds praat over DRM, wil je nu zeggen dat Apple het recht heeft zijn intellectuele eigendom te verdedigen? Ben ik het mee eens, maar niemand heeft het over piraterij. We hebben het over dat andere gelijke kansen en gelijke toegang hebben, zodat er een competitieve en gezonde markt ontstaat.

Volgens mij snap jij het een en andere niet. Het gaat niet om de DRM, maar je keuze vrijheid om elders hetzelfde te krijgen. Misschien zelfs beter voor minder.

Wie heeft er tegenwoordig nog Bluray schijven trouwens? Ander tijdperk, andere zeitgeist. Bluray bestaat tegenwoordig niet meer? Waarom? Omdat de markt heeft besloten dat dat het niet is. DRM over het algemeen is tegenwoordig totaal anders als wat het was, waarom? Nogmaals omdat de consument heeft aangegeven dat het dat niet wil.

Als je het niet eens bent met de praktijken van BMW dan koop je toch een Mercedes, of een Kia.

Maar, nogmaals, je bent Apple's en Peren aan het vergelijken. Zowel de filmindustrie als de auto-industrie is er volop gezonde concurrentie en de marktwerking bepaalt daar wat er gaat gebeuren. Datzelfde kan je niet zeggen over de internet en de mobiele markt, die wordt gedomineerd door een handjevol die het voor het zeggen hebben.

Dat jij 1 rand casus hebt wat voor jou persoonlijk beperkend is, iets wat decennia geleden leefde, is jammer voor jou, maar is niet tekenend voor de markt in het algemeen. Waarschijnlijk kan je die film tegenwoordig op meerdere platformen streamen.

Je voorbeeld van de auto-industrie is trouwens exact het juiste voorbeeld, want decennia geleden zijn wereldwijd wetten aangenomen die autofabrikanten verplichten om hun reparatie documenten en toegang tot onderdelen open te stellen. OBD was daar een groot onderdeel van. Jouw keuze vrijheid om je auto bij de dealer of bij een onafhankelijke garage te laten repareren.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 22 juli 2024 13:24]

De EU zegt door de regels dat een gesloten en open niet naast elkaar kunnen bestaan. Het is dus niet een denkfout, maar een die door "nieuwe" regels opgelegd wordt
De EU zegt niet dat jij gedwongen bent om er gebruik van te maken of dat jij gedwongen alle beveiliging van je telefoon af moet halen. De EU zegt dat tech giganten hun systemen open moeten stellen voor externe partijen. Dat is iets heel anders. Als ik ervoor kies om mijn diensten elders af te nemen dan is dat mijn keuze en niet die van de fabrikant.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 22 juli 2024 13:24]

Maar de EU zegt wel dat er van een closed systeem een open systeem gemaakt dient te worden. En dat is nu net het hele punt. Ik kan dan niet de keuze maken om een zo ver dat kan van een closed systeem gebruik te maken.
Nee dat zeggen ze niet. Lees de teksten van de DMA.
Het maakt niet uit wat ze zeggen. Het resultaat is dat het een open systeem "forceert"
Dat doet het niet, als je kijkt naar hoe Apple ermee omgaat is hun platform nog steeds niet open.
Dat vind de EU ook, en dus legt het een boete op, oftewel het "forceert" een open systeem. Dus neem in de EU kan het zolang deze regels geleden niet een closed en open systeem langs elkaar bestaan. Wat in mijn ogen verkeerd is. Ik wil zelf de keuzen kunnen maken voor een open of closed systeem.
Nee hoor, dat doen ze niet, er zijn klachten ingediend en dat zijn ze aan het onderzoeken. Iets onderzoeken is heel anders als een boete opleggen.

Het onderzoek is niet naar de manier waarop ze het hebben geïmplementeerd (want dat was al goedgekeurd), het ging over het kostenmodel wat ze aanhouden en beperkingen die ze opleggen in hun eigen store.

https://digital-markets-a...vestigation-2024-06-24_en

Dus in andere woorden, de manier waarop ze 3th party stores hebben geïmplementeerd is goedkeurt en blijft.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 22 juli 2024 13:24]

En het cirkeltje is weer rond. De regels “eisen” (gevolg) 3rd party stores, dus geen closed systeem. De rest is ongetwijfeld een kwestie van tijd.

Uiteraard mag je het anders zien, maar dan is het agree to disagree
Je bent in de war, dat ze andere toe moeten laten wil niet zeggen dat het open is. Je kan nog steeds niet je eigen apps sideloaden en bent uiteindelijk nog steeds vast aan Apple.
Er zijn, met mij, een hele hoop Apple gebruikers die dit helemaal niet willen. Dat Apple alles open moet gooien. Apple maakt fijne besturingssystemen en er wordt vertrouwd op de veilheid. Alles maar open gooien zorgt hoogstwaarschijnlijk voor beveiligingsissues en allemaal rotzooi die we niet willen.

Dus nee, geen goede zaak als Apple dat moet.
Er is niemand die zegt dat je gedwongen je apparaat open moet stellen, alleen dat de optie er vrij moet zijn als iemand daar gebruik van wil maken.
Het probleem is dat kwaadwillenden er misbruik van kunnen maken.

Mensen trappen in verkeerde linkjes die op deze manier apps en software op je telefoon kunnen plaatsen die je niet wilt.

En we weten allemaal dat cybercriminelen steeds slimmer worden en er steeds meer organisaties en mensen last van krijgen.


En daarbij, je kunt het ook omdraaien. Je hebt de vrijheid om een andere telefoonmaker te kiezen.

[Reactie gewijzigd door Janusch op 22 juli 2024 13:24]

Waarom kan dat op Android wel dan?

Heb jij het nieuws de afgelopen maanden gevolgd? Over alle spionage trojans en 0-days? Dus blijkbaar heeft veiligheid niks met open of gesloten te maken.
Maar okay, eigen iCloud als cloud storage mag wel maar dit zou dan niet mogen? Het voelt allemaal maar heel fishy aan.
Dat is één manier om er naar te kijken. Apple wordt er simpelweg toe gedwongen om functionaliteit én support te ontwikkelen voor allerlei apparaten waarover zij geen enkele controle over hebben. In het verleden lanceerden ze functionaliteit eerst voor hun eigen platformen en daarna API’s voor 3rd parties; denk spotify op Homepod. Dat mag nu niet meer in de EU. Echter is het niet zo vanzelfsprekend mogelijk, eenvoudig om nieuwe functionaliteit maar naar alle apparaten te brengen en de belofte van ‘it just works’ waar te maken. En dát schaadt het merk Apple meer dan er te winnen is met de nieuwe functionaliteit introduceren.
Mirroring mag. Besturen via mirroring niet.
En toch mag ik wel mijn ipad als deze naast de macbook staat met de trackpad besturen van mijn macbook
Tja, zal wel verschil zijn met zelfde-netwerk of niet-zelfde-netwerk
Casten/screen-mirroring is al jaren mogelijk. Het gaat hier om het besturen vanaf een ander apparaat.
Ik ben erg benieuwd hoe Apple dit verklaart. Dit is gewoon een pressure middel van Apple.

Ik zou best weer willen testen maar ben toch wel een beetje bang op schade, bijvooreeld door de nieuwe opzet van de Photo Library app (en structuur?).
Ja, de mensen zullen de straten op gaan, een mars maken naar Brussel , op de barricades!

Hoe denk jij nu dat Apple hierdoor “druk” zet op Brussel? Als Apple een opening zou zien om het wel uit te brengen, dan betekent dat voor hun meer features , dus aantrekkelijker voor de klant, dus meer inkomsten. En volgens mij is dat het enige waar Apple op uit is: geld. Dat is algemeen bekend.
Ja dus als men dreigt met een verkoop verbod, dat heel kort de lucht in is geweest voordat het USB C specially made for Apple Only - certificaat door Tim in leven geroepen zou worden is men heel hard teruggefloten dat ze dat vooral niet hoefden te proberen.

Apple eco systeem is heel mooi, maar mirroring blockeren is gewoon klein kind dat zijn zin niet krijgt.

Ik kan nu al via third party mijn scherm zien, teamviewer, anydesk, rustdesk, vnc, etc. Apple moet zijn EU klanten niet zo bashen vanwege strengere wetgeving, want dit is puur klantje pesten.

Er staat NERGENS in de DMA dat Mirroring in strijd is met de wet en dat als je dit wel toestaat. Feit dat iets in de USA kan, betekent dus ook dat het hier kan. Dat andere bedrijven hier er ook gebruik van mogen maken - ja dat is 'risico' zijn van Poortwachter, we hebben het niet over een arm kind dat niet kan eten hè.

Poortwachters mogen uit gaan kijken met uittesten met hoe ver ze kunnen gaan, want voor je het weet is de eerste het slachtoffer dat ze met boetes komen waar zelfs een Amazon/Apple bang van wordt, want ik meen mezelf te herinneren dat men dan naar jaaromzetten en dergelijke ging kijken. Dan tikt zo'n tik op de vingers wel aan.

Verkoopverboden zijn ook prima, dit soort praktijken luisteren vooral als je ze financieel raakt en dan gaat het ook allemaal ineens heel snel en vlot, waarbij netjes vragen jarenlang getouwtrek met zich meebrengt.

Apple zou zichzelf moeten focussen op marktleider / innovatie / techniek i.p.v. slachtofferrol op zich nemen en roepen - oh wat zijn we zielig... want tot slot van rekening koopt de eindklant die Apple hier benadeelt wel een i-device van ze - als men volledig vrij wilt zijn gaat men toch wel naar Android. Dat weten ze heel goed en wat dit tegenhoud is juist dat goede op elkaar ingespeelde eco systeem, maarja als ze dat moedwillig beperken, dan denk ik dat er links/rechts toch wat overstappers zijn.
Tjonge ff ademen zeg..,
Wat een frustratie……

Het gaat er toch om dat Apple die screenmirroring of althans het bedienen van een smartphone via screenmirroring dan ook werkend moet krijgen voor een Android telefoon en dat ze deze mirroring en bediening voor Android dan ook in MacOS zouden moeten inbouwen?


Dat is toch het discussiepunt? Wat mij betreft iets heel anders dan de USB-C discussie.
Ik verwacht gewoon beter van een bedrijf zoals Apple.

Apple was al kinderachtig met de browserkeuze en nu doen ze dit.

Er lijkt daar wel getest te worden hoe ver je kan gaan voordat de EU de tanden laat zien en persoonlijk zie ik dit soort energie en geld liever gestoken worden in zaken die belangrijker zijn dan de vraag: “hoe kan ik zo goedkoop mogelijk zorgen dat mijn bedrijf volgend jaar zoveel mogelijk waard is”.

Dat siert een bedrijf als Apple niet en voor mijn gevoel was dit ook niet iets wat ze uitstraalden. Customer first had ik altijd het idee, maar die visie lijken ze wel kwijt.

Zo’n kromme Android vergelijking is natuurlijk nergens voor nodig, want dat is niet het achterliggende plaatje hier.
Daar gaat het wel om hier hè? Althans daar reageer jij op toch?
Apple zegt dat ze omdat ze Gatekeeper zijn hun eigen platform niet mogen voortrekken tov andere platforms in de eu . En dat ze dus ook Android mirroring zouden moeten activeren in macOS als je die wetgeving zou moeten volgen.

Kijk ik snap best wel andere zaken die jou irriteren , maar ik reageerde puur op de screen mirroring /demure kunnen bedienen van de iPhone in macOS .
Backup maken van je i-device als hij op je NL Apple ID staat.
Proberen met een USA Apple ID, niet goed, terug zetten naar NL Apple ID, backup terug zetten. Klaar
EU gebruiker pesten vanwege de opgelegde regels dus. Super.
Ja, met dit gedrag heb ik mij n laatste beetje sympathie met Apple wel verloren. Het is dat ik een hekel aan Android heb (mijn werktelefoon is Samsung) en dat ik tevreden ben met de prestaties van mijn MacBook (zeker qua batterijduur en snelheid). Maar door het gedrag van Apple de laatste tijd zou ik zo weg zijn als de concurrent iets maakt wat ik prettiger vind werken. Terwijl vroeger ik het Apple merk ook nog iets sympathieks vond hebben, maar dat is inmiddels wel verdwenen.
Exact het zelfde hier. Maar waarom heb je hekel aan Android? De top segment smartphones van Samsung lijkt mij zeer vergelijkbaar zo niet beter dan Iphones.
dat Android van de grootste reclameboer en data verzamelaar (privacy schender) ter wereld is, en dat een monopolie nog slechter is dan een duopolie?

Er zijn inderdaad heel goeie Android telefoons, maar die worden toch flink gehandicapped als je het zonder Google wil doen…
Qua performance lopen ze alleen nog 3 jaar achter, en Google is een advertentieboer, geen telefoonmaker.
Qua hardware zeker. Maar ik vind Android een contra-intuïtief rommeltje, zeker de versie van Samsung die daar bovenop ook nog eens vol met bloatware zit.
Iets prettiger zou werken zou geen android zijn voor mij. Jammer dat dat nou echt een lage kans heeft van slagen als er iets nieuws komt vanwege de verzadigde markt
Dat en de steeds maar hogere prijs. Echter is het voor nu nog lastig om o.a. een macbook air alternatief op windows te vinden. Snapdragon X elite maakt misschien een mogelijkheid, maar voor nu is er niets wat kan concurreren met mijn M2 macbook air. Ik kan net zo snel programmeren en code renderen als op mijn windows pc met 13700K, de accuduur is makkelijk 15 uur, als het al niet meer is en dat ding weegt echt niks. Je levert altijd wel iets in bij windows laptops, of snelheid, of accuduur, of portability. Zo ook met iphones, ik ben denk ik 1 van de weinige, maar ik heb altijd hele droge, schilferige vingers, waardoor vingerprints de helft van de tijd niet werken, ja je kan op android ook een pattern doen, maar dat mag dan weer niet om de bank app te openen, of 1 van de andere 20 apps die je veel te vaak gebruikt waar je ook vingerprint bij nodig hebt, echter een android met face unlock is er nog niet. De pixel 9 pro heeft misschien wel een relatief goed werkende, maar werkt alsnog niet in het donker.
Nouja. De DMA is op dit soort vlakken bijzonder vaag. Moet dit ook open gesteld worden bijvoorbeeld?

Want als dat het geval is, dan mag men zeer waarschijnlijk in z’n geheel de boel gaan herschrijven want APIs die dan anders moeten.
Jij gebruikt t toch niet. Dus maak je niet druk.
Alleen verkopen in de USA :+
Praktisch is het gewoon een goede VNC. Wat dat betreft kan ik mij wel voorstellen dat Apple dat niet zomaar op de iPhone wil open gooien voor derden, want dat is echt een prooi voor kwaadwillende. Op macOS/Windows is dat al een issue met TeamViewer, ik kan mij voorstellen dat het op telefoons nog gevoeliger ligt.
Screen mirroring getest, alles werkt goed (weliswaar woonachtig buiten de EU).

Ik kan mijn iPhone compleet besturen via de Macbook.
Verbeterpunt zie ik in een later stadium om de app te kunnen vergroten.
Nu lijkt alsof de exacte formaat van mijn telefoon wordt weergegeven. Dat kan soms best klein ogen, misschien omdat het een iPhone Mini is.

Meest praktische functie vind ik om de Photo app in te kunnen zien en foto's te plaatsen in mails en andere programma's.
Hoef je ze niet eerst te airdroppen.
Geen idee wat die regelgeving betreft en waarom er wordt gezegd EU gebruikers pesten. Met Android op Windows met "jouw telefoon" app kan ik mijn telefoon bedienen met soort van screen mirroring. Het is niet helemaal screen mirroring want je telefoon scherm wordt niet gemirroring maar dat werkt perfect.
In dat geval is het geen oplossing van 1 leverancier.
De nieuwe iPad-update bevat daarnaast voor het eerst een Calculator-app.
De killer feature waar we op zaten te wachten! :+

Dat het tot 2024 heeft moeten duren is echt te belachelijk voor woorden, zoiets basaals.
Ik heb denk ik al Ipads vanaf de allereerste, maar nog nooit de calculator gemist. Daarnaast als je echt een calculator nodig had, waren er legio gratis in de appstore te vinden. Dus waarom het 'belachelijk' is, ontgaat mij en wordt ook niet bepaald duidelijk uit je post.
Mee eens. Als ik op mijn iPad werk en iets uit moet rekenen pak ik mijn telefoon. Eigenlijk net zoals als ik met mij PC werk.
Zit op de iPhone dan wel de calculator app? Helemaal apart om het dan op de iPad weg te laten.
Ja, volgens mij al vanaf dag 1. En hoezo apart? Heb nog nooit gedacht om de iPad eens te pakken omdat ik wat wilde uitrekenen. Zal hem nu ook niet gebruiken.
Wist niet eens dat het er niet op zat en heb er nooit naar gezocht om eerlijk te zijn. Als ik het had gewild had ik wel 1 uit de Appstore gehaald.
Denk dat 99,999999 procent van de mensen standaard hun smartphone pakt als ze een rekenmachine nodig hebben.

Maar goed.. prima dat het er nu op komt voor de mensen die het zo gemist hebben ;)
Het is belachelijk omdat het een enorme basic functie is die meer gebruikt word dan je denkt. Ik heb hem iig op elke iPad gezet die we hebben/hadden en krijg de vraag op werk ook geregeld dus blijkbaar is de vraag er toch.

En natuurlijk kun je een app uit de Appstore halen maar ik heb liever een native Apple app dan één of andere gratis app die reclame heeft/ teveel permissies wil hebben/ een afwijkende interface heeft of alle voorgenoemde.

En het is niet alsof Apple een compleet team hoeft op te zetten om een complexe app te schrijven want op de iPhone zit het wel gewoon op en de code base zal echt niet veel verschillen.
Ja, het is inderdaad heel basaal, maar toch. Ik heb sinds een half jaar een iPad en verbaasde me erover dat ik naar de Appstore moest om daar een calculator app te downloaden. Was van Android en Windows/Linux gewend dat dit gewoon standaard meegeleverd wordt.
En ik vind dat eigenlijk wel prima. Lever een kaal OS en een appstore en ik kan zelf bepalen welke apps ik erop zet. Al die rommel die bij Windows meegeleverd wordt - en met elke update wordt "hersteld" - zitten weinig mensen op te wachten denk ik.
Aanvulling: ik begreep dat iPhones wel een calculator app hebben. Vind je het daar dan ook rommel?
Mwa. Xbox meuk en iets als Candycrush zeker wel bij Windows. Een calculator is dan tamelijk onschuldig. Maar laat de keuze aan de gebruiker. Ik ken zat mensen die een browser gebruiken met een online rekenmachine. Er zullen vast mensen zijn die "vergrootglas" en "meten" gebruiken, maar ik zal ze geen seconde missen als ze weg zijn. Wellicht fijn voor mensen die niet zo handig zijn met een appstore ...
Maar zo kaal is iOS toch niet?
Er worden bv. wel de tools/apps ‘vergrootglas’ en ‘meten’ als standaard meegeleverd. Dan lijkt het me logisch dat je voor zoiets standaard als een rekenmachine niet nog naar de Appstore moet. Eerder voor een vergrootglas app of een app om te meten, lijkt me.
Wat dat niet een Steve Jobs dingentje, als in dat hij een full screen rekenmachine er niet uit vond zien op een iPad scherm?
Er staan sinds jaar en dag tig gratis calculator-apps in de Store, voor zover mensen die überhaupt installeren, aangezien je voor de meeste snelle berekeningetjes prima uit de voeten kunt met de zoekfunctie, siri of een browser.
De calculator App is idd een hele verbetering. Je kan nu met de Apple Pencil een sommetje schrijven (tot zelfs zeer ingewikkeld) en de iPad rekent je sommetje automatisch voor je uit.
En ze komen nu ook met een soort kopie van de iPhone rekenmachine. Lijkt me niet praktisch op een groot scherm.

Gelukkig heb je al sinds jaar en dag goede alternatieven in de App Store. Ik ben al jaren tevreden gebruiker van Tydlig.
Er zit pen ondersteuning in. Je kan dus complexe grammatica gewoon opschrijven en de math notes doet de berekening.
Oh dat is wel gaaf! Dan voor deze toevoeging.

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 22 juli 2024 13:24]

Overigens is de rekenmachine functie OS breed. Dus overal waar je kunt noteren of een wiskundige berekening wilt maken zit in het OS. Dus een standaard rekenmachine is het niet
Is het mogelijk om een iPhone om te zetten naar "Amerikaanse" instellingen, dus eigenlijk het omzeilen van de DMA om toegang te krijgen tot de intelligence functies die binnenkort in de VS uitkomen?
Voor zover ik weet, is het mogelijk om gewoon je regio aan te passen met Apple account (voorheen Apple id).
Of er echter software technisch limitaties aan zitten durf ik zo niet te zeggen. Het lijkt mij dat wanneer je een hard reset doet, het toetsel waar dan ook zou moeten kunnen werken. Ze komen tenslotte allemaal uit de dezelfde fabriek uit China (tegenwoordig ook India).
Voor zover ik weet, is het mogelijk om gewoon je regio aan te passen
Dat kan inderdaad, maar alleen als je geen tegoed hebt staan op je account.

In dat geval moet je eerst contact opnemen met de klantenservice om toestemming te geven dat ze je tegoed confisceren.

Het kan nl. nog best lastig zijn om ‘t precies op 0,- te krijgen.

Ook zal je je nieuwe apple tegoed in de nieuwe munteenheid moeten aanschaffen (als je geen credit card gebruikt).

[Reactie gewijzigd door B0KIT0 op 22 juli 2024 13:24]

Apple Pay werkt. (14 pro) Ik heb eigenlijk nog geen bugs ontdekt.
Dat deed het al toch? Of is er iets toegevoegd/uitgebreid.
Omdat t een beta is zouden er bugs in kunnen zitten. Ik heb er nog geen kunnen ontdekken.
MacOS Sequoia bevat een functie waarmee het mogelijk is om de iPhone te besturen via screenmirroring
Deze functie was voorheen niet beschikbaar voor Nederlandse (EU) gebruikers, is deze blokkering opgeheven?
Nopes… helaas niet
Ik neem aan dat op iPadOS 18, de toegestane browser engine nog steeds alleen maar webkit is?
Nee: https://developer.apple.c...ernative-browser-engines/

Of het in deze public beta zit weet ik niet, maar het komt wel naar i(Pad)OS 18
Aannames zijn de moeder van alle f**kups
Ziet er mooi uit. Eindelijk een goede update. Ik ben erg benieuwd.
Draai al een tijdje de beta's op TV, iPad en iPhone, vooralsnog niets wat echt breekt, met uitzondering van een complexe shortcut heb ik niets te klagen.

Stiekem is de mooiste feature dat de ondertiteling 10 of 20 seconden aangaat als je terugspoelt in een video, aangezien ik dat meestal doe omdat ik een acteur niet versta is dat echt superhandig.
Iedereen heeft het over iPhone mirroring op de Mac maar wat ik vaak gebruikt is watch mirroring op mijn iPhone. Ik gebruik dat tijdens rennen op een loopband. Zo kan ik makkelijk mijn hartslag ed in de gaten houden. Echter na vijf minuten stopt dit steeds. Kwestie van weer een schuifje omzetten maar toch… Ik hoop dat dit met de komende update verholpen/aangepast is.
Bedoel je dat als je een activiteit start op de watch, je dan in de Fitness app op de telefoon mee kunt kijken? Bij mij stopt die er ook vaak mee, welk schuifje zet je dan om?
Ik zet mirroring weer aan in settings. Om de vijf minuten dus
Weet niet of ze dit ook gaan afschaffen in de EU wegens DMA verplichtingen
Deze beta werkt vlotjes. Daarmee is alles gezegd. Zonder het ontbreken van Apple Intelligence ben je er eigenlijk weinig mee.
“Zonder het ontbreken van…” Dus Apple Intelligence zit er wel in?
Rustig aan, Biebelmr heeft duidelijk z'n Write Assist van Apple Intelligence nog niet actief :+
idd, en daarbij, apple zelf gaf al aan dat het ook na de herfst, waneer AI voor het grote publiek beschikbaar komt, ook nog een beta functie blijft. dus bekijk het zo: tegen de tijd dat het in de eu uitgerold wordt, krijgen wij meteen de betere en niet-beta versie van apple intelligence en vernieuwde siri.
Ik had deze gedachte ook, tot ik eindelijk in de auto mijn whatsappjes kon lezen door de 'Bewegingsaanwijzigingen van voertuig' optie.
Hiervoor alleen al wil ik graag updaten en vind ik dit een mind-blowing update.
Het voelt een beetje als iOS 17.8 ipv iOS 18 zonder die features. Ik vind het sowieso bijzonder dat Apple zo'n major feature (AI) als Engels only released. De regionale verschillen waren al groot, maar lijken steeds groter te worden. Maar een nieuwe iPhone kost wel de hoofdprijs.
Je vergeet voor het gemak even hoe lang Siri niet in het nederlands beschikbaar was denk ik :)
Is vrij typisch aan Apple, ze testen altijd alles eerst voor het Engels en/of VS en dan pas later voor andere talen. Van tekstvoorspelling, tot fietsroutes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.