Apple kondigt macOS Sequoia aan met mogelijkheid iPhone-apps te bedienen

Apple heeft op de eigen ontwikkelaarsconferentie WWDC macOS Sequoia aangekondigd. De nieuwe versie van het besturingssysteem kan onder meer alle notificaties van een verbonden iPhone ontvangen en apps besturen via screen mirroring.

Het is niet nodig om de iPhone te ontgrendelen om het homescreen te openen of notificaties te zien, zo claimt Apple. De nieuwe functies moeten het onder meer mogelijk maken om iPhone-apps te openen en te gebruiken op een Mac, om zo de telefoon er minder vaak bij te hoeven pakken.

Safari krijgt de functie Highlights, waarbij de browser informatie uit een pagina ophaalt en prominent weergeeft, zoals een kaartje op basis van een adres en een knop om dat adres meteen in Apples eigen kaartenprogramma te openen. De Reader-modus kan onder meer samenvattingen en inhoudsopgaves genereren van lange artikelen.

Op het gebied van bediening krijgt Sequoia de mogelijkheid om vensters volgens een vaste indeling in tegels over het scherm te verdelen, om op die manier twee of drie vensters tegelijk zichtbaar te houden. Dat gaat onder meer werken met toetscombinaties om vensters in bepaalde afmetingen en op een bepaalde positie te zetten. Een dergelijke functie zit al jaren in Windows.

Daarnaast komen de AI-functies die Apple aankondigde voor iPhones en iPads ook naar macOS-apparaten met een M1 of nieuwer. Ook veel andere functies, zoals de vernieuwde Calculator en wijzigingen in andere apps komen naar macOS.

macOS SequoiamacOS SequoiamacOS SequoiamacOS Sequoia

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-06-2024 • 21:10

114

Reacties (114)

114
113
40
2
0
63
Wijzig sortering
System specs nodig; dus nog steeds x86 support!

https://www.apple.com/macos/macos-sequoia-preview/

iMac Pro 2017 and later
iMac 2019 and later
Mac Studio 2022
MacBook Air 2020 and later
Mac mini 2018 and later
MacBook Pro 2018 and later
Mac Pro 2019 and later
Elk jaar wordt het weer spannender wanneer het gaat wegvallen. M'n MacBook uit 2020 was de laatste pro met een Intel chip. Express vanwege de betere videokaart gekocht vanwege het gamen. Ik hoop dat ik volgend jaar ook nog een upgrade mag krijgen, koop ik daarna wel weer een nieuwe.
De M3/M4 chips zijn veel efficiënter voor gamen hoor
Ja kan dit beamen. Heb een M1 Max en kan heel veel spellen zeer goed spelen (via steam, op Mac) waar ik voorheen met Dual Boot op een intel veel meer moeite had om hetzelfde spel te spelen.
via steam, op Mac
Kun je hier wat meer over vertellen? Ik heb zelf een Crossover license, maar krijg veel games gewoon niet aan de praat (die anderszijds prima via Proton werken op een Steam Deck).

Ik denk er soms aan om Asahi Linux te installeren als dual boot, maar dat neemt ook weer redelijk wat ruimte in.
Vrijwel alle spellen die ik speel hebben of native Mac support, of werken met Whisky (ik heb Windows steam geinstalleerd via Whisky) Hiervoor heb ik geen crossover license nodig. Dus ik ervaar verder geen problemen.

Dan is er nog Geforcenow welke ik af en toe gebruik, maar niet heel vaak meer.
Zónder Windows kun je veel spellen simpelweg niet spelen.
Dit dacht ik enkele weken geleden ook nog. Tot ik de Linux gaming distributie Bazzite heb leren kennen (gebaseerd op Fedora 40 Silverblue). Mijn volledige Steam catalogus werkt probleemloos op Linux, ookal zijn 75% van mijn games "Windows only". De Proton-layer waar Steam en de Linux community zo de nadruk op leggen om Windows games te kunnen spelen heeft mij gewoon omver geblazen!

Ik heb een grote catalogus aan stokoude games die ik in Windows 10/11 zelfs niet meer aan de praat krijg (Dungeon Keeper 1 & 2, Populous The Beginning, Theme Park World, Lionhead's Black & White, Fable, Final Fantasy's, Nox, Evolva, Sacrifice, Baldur's Gate original,...) Deze draaien allemaal perfect via de applicatie Lutris die standaard aanweig is in Bazzite. Ik heb weinig ervaring met Linux en op 1 avond had ik al deze games draaiend, vaak ook met extra tweaks via Lutris voor Full HD en widescreen support.

En ik die daarvoor maar zat te sukkelen dat het tijdperk van Windows 98 en XP games echt wel voorbij is sinds WIndows 10 en 11 en dat virtualisatie dit niet kan opvangen. Linux heeft dit voor mij allemaal terug opnieuw mogelijk gemaakt!
Gaaf!
Jij hebt dus Linux op je Mac gezet?
Ik ben ook fan van Bazzite. Draai het nu sinds een maandje. The Finals draait o.a. perfect en GTA V ook. Heerlijk om te kunnen gamen op Linux.
Dan heb je geluk! Ik heb ook aardig wat oudere games en die werken niet onder Linux helaas.
Het probleem zit meer in nieuwere games en anti-cheat. Als die geen support hebben voor Linux compatibility layers dan houd het op.

Een goede bron is overigens protondb met info over compatibiliteit en proton versies en zo.
Het worden er wel steeds minder.

Dankzij initiatieven als Apple's eigen translationlayer (Game Porting Toolkit) en Codeweaver's Crossover kun je steeds meer spelen zonder dat je Windows nodig hebt.

Als jouw favoriete games daar niet geschikt voor zijn, is er altijd nog Parallels waar je probleemloos Windows 11 op installeert. We hebben het dan met name over games met strenge anticheat die dienst weigeren op translationlayers.

Zelfs met die lagen ertussen, is Apple Silicon efficiënter in games dan Intel + GPU-combi's die Apple tot 2020 gebruikte.
Leuk en alles, alleen kan ik dan nog steeds geen Age of Empires IV online spelen, vermoed ik.
Gelukkig heb je daar weer game streaming voor.
https://www.protondb.com/....protondb.com/app/1466860

Status is silver, dat betekent meestal prima te spelen, wellicht tweaks nodig afhankelijk van je hardware/desktop omgeving, ik heb al verschillende spellen met ProtonDB 'silver' status van begin tot eind uitgespeeld zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 juli 2024 14:49]

Je link doet het bij mij niet.
Ja blijkaar iets fout gegaan met copy-pasten:

https://www.protondb.com/app/1466860
De Steam-versie draait onder Windows 11 op Parallels. Onder andere oplossingen werkt de game niet, omdat de anticheat of de DRM (is mij onduidelijk uit de meldingen) in de weg zit.

Zie ook https://www.applegamingwiki.com/wiki/Age_of_Empires_IV
Ik heb recent fallout 4 een keer gaande gekregen, op mn android. Zonder streaming idd. De windows versie, via winlator. Op mn foon!
Dat kan wel zo zijn, maar niet iedereen heeft het geld klaarliggen om te upgraden (of wil dat), en vanuit milieuoogpunt is het ook beter om oude apparaten op te maken, dus ook dát kan een overweging zijn om nog even geen nieuwe te kopen.
Ook al krijg je geen OS update meer voor je Mac, dan zijn er nog wel security updates. En wat je niet hebt kan je ook niet missen denk ik altijd maar. Dus als mijn Mac Pro niet meer ondersteund wordt dan blijf ik gewoon bij laatste OS totdat hij uit elkaar valt.
Ik heb nog steeds een intel iMac, omdat de nieuwe iMac geen Pro chips ondersteunt en ik graag mijn bootcamp houd totdat er een fatsoenlijke Mac mini configuratie gaat komen.
Alleen ga ik echt mijn intel iMac ooit missen.

Gewoon even opnieuw opstarten en ik kan al mijn Windows spellen spelen zonder problemen - op Among Us na, om een of andere reden.
Maar er zijn veel meer games voor Windows..
Wat maakt dat uit dan? Je hoort toch ook die Windows gamers niet klagen dat ze geen PS5 spellen kunnen spelen? Genoeg games draaien niet op Windows. Zelfs Windows games draaien niet op alle versies daarvan. Je kiest een platform en speelt iets wat er op beschikbaar is. Je kunt toch maar 1 game tegelijk spelen.

Tegenwoordig maakt het niet meer uit waar je op speelt en wordt je alleen op Windows gehouden door je eigen mindset, niet door keuze of technische capaciteiten. Windows, Linux, Mac en consoles zijn allemaal prima keuzes.
MacOS is toch wel erg beperkt in het gameaanbod. Van de huidige top 10 bestverkochte games op Steam is er maar één met MacOS ondersteuning, en voor de rest blijft het beperkt tot bepaalde genres.

Ja, op andere platforms mis je ook weleens iets maar het is de norm dat populaire games op dag één voor de PC verschijnen. Bij MacOS is het andersom, het is de norm dat games helemaal niet uitkomen, ports zijn een zeldzaamheid en op dag één al helemaal.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 14:49]

Ja, Apple snapt het nog steeds niet helemaal, lijkt het.
Ik geloof dat je het niet helemaal begrepen hebt. Het punt waar hij op reageerde was dat M3 en M4 veel efficiënter zouden zijn voor gaming. Ook al is dat misschien zo, je hebt er niks aan als de games die je graag speelt niet beschikbaar zijn.
M3 Max hier is echt bizar snel, speel games zoals War Thunder op 4K 60fps op High settings

Moet mijn 6800XT echt van zweten in mijn desktop.

[Reactie gewijzigd door smiba op 22 juli 2024 14:49]

Ik heb jaren alleen op Mac gegamed, maar op een gegeven moment toch dual boot gemaakt voor GTA5 en Conan Exiles en nog een paar andere games.

In 2020 mijn 2010 Mac Pro vervangen voor een Windows machine met een 6900XT.
Die Mac Pro was lang meegegaan, want ik had de CPU, geheugen, GPU en SSDs geupgrade. (dual 5690X, MacVidCards GTX1080, 32GB RAM, PCIe SSDs).

Maar ik was het geklooi zat met games die niet werkten op macOS, of dan een patch achter liepen waardoor ik niet met mijn vrienden kon spelen, of allerlei bugs hadden die de Windows versie niet had.
En toen Apple zowel NVidia, als 32-bit als x86 als OpenGL snel achter elkaar dropte, werden veel van mijn Mac games ineens onspeelbaar, terwijl de hardware het prima aan kon. Games zoals World of Warschips, ARK en dergelijke. Ik heb ook best veel oudere games op Steam waar nooit een 64-bits versie van is uitgebracht, zoals Knights of the Old Republic.

Doet dat het op ARM Mac ondertussen wel allemaal?

[Reactie gewijzigd door RogerWilco2 op 22 juli 2024 14:49]

De M3 Max is een mooie chip maar laten we de realiteit niet mooier maken dan dat die is. Een AMD RX6800XT doet fluitend >200FPS op 4K bij War Thunder. Mogelijk heb je v-sync uitstaan of per ongeluk SSAA aangezet.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 14:49]

Is misschien iets wat overdreven, maar het is niet alsof mijn RX6800XT nou echt aan het slapen is zeg maar. Vind het toch best wel noemenswaardig, hoor de fans ook bijna niet als ik een potje aan het spelen ben. Denk dat de total power draw of iets van 60W ligt voor het complete systeem (MBP 16" 2023) (wel in clamshell mode, dus het display is uit)

Maakt de Mac toch best wel een serieus game platform.

[Reactie gewijzigd door smiba op 22 juli 2024 14:49]

Niet persé. Oudere games die nog op x86 draaien en veel op de CPU prestaties leunen kunnen best traag zijn in vergelijking met de Intel modellen.
De M1 Macbook is in 2020 geintroduceerd, had je die niet beter kunnen kopen dan?
Hij geeft toch duidelijk op waarom dat zijn keuze is? Je zal toch iets van onderbouwing moeten schrijven (of een link naar benchmarks bijv) waarom dat dan een betere keuze is.

Overigens zou ik zelf nooit hoeven/willen gamen op een mac, koop wel voor veel minder een (windows) PC en dan kan ik werk en prive ook mooi gescheiden houden, kan ik betere hardware kopen (7900XTX) want werken doe ik op een Macbook :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 14:49]

Enige moderne wat nu heb voor gamen is PS5
Win10 ws TR 1850x vega56
A12(x) iphone ipad mijn x86 macmini is allemaal oud.
Maar kan ermee door.
Alleen met die AI toepassingen mis ik NPU of 5TOP is mogelijk te licht.
Ik game ook niet op Apple . Maar ja ergens in 2024 of begin 2025 zodra M4 versies er zijn komt er iets nieuws van apple.
Uh, simpel. Ik denk dat ik niet echt hoef te onderbouwen waarom een M1 Macbook in 2020 een veel betere keuze was dan iedere Intel Macbook die hij toen al uit het water blies, en met sowieso langere support. Gaming is helemaal niet relevant
Uh, simpel.
Toch niet blijkbaar :)
Gaming is helemaal niet relevant
Het ging juist expliciet wel om gamen als reden om intel macbook te kopen, dat is dus juist wel relevant:
M'n MacBook uit 2020 was de laatste pro met een Intel chip. Express vanwege de betere videokaart gekocht vanwege het gamen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 14:49]

je kan toch dan met open core patcher rommelen?
Als ze ondersteuning voor de Intel chip laten vallen denk ik niet dat je het nog aan de praat gaat krijgen, een OS dat alleen arm based is..
volgens Apple heb je op Mac 5 jaar recht op updates, dus mogelijk nog een of 2 jaar support op X86
Hier ook de Intel Macbook uit 2020. Nog snel gekocht voordat de Intel Macs gingen verdwijnen, maar wel gewacht tot het slechtste toetsenbord probleem was opgelost.
Met name om zaken als VMware (met daarop Intel versie van Windows) te draaien was dat in 2020 een slimme zet. Hoe goed VMware met x86 Windows nu werkt heb ik nog niet gehoord...
Voor mij maakt het niet uit hoe lang er nog upgrades komen. Ik ben nog maar net over op Sonoma (nu de ergste bugs opgelost lijken). Voor wat ik doe (geen gamen in elk geval) moet mijn Macbook nog heel wat jaartjes mee kunnen. Ik koop een Macbook om er minimaal 8-10 jaar mee te doen. Ben dus nauwelijks halfweg.
Mooi! Binnenkort maar eens installeren op de iMac uit 2011.
Mijn i5 MacBook Pro 2012 staat ook weer te popelen inderdaad.
Exact, mijn 2014 MBP loopt als een zonnetje onder sonoma. Ben benieuwd
Hier nog een late 2011 Air liggen waar ik voor de lol altijd de laatste versies op slinger met oclp.
Dat werkt bij mij dan weer niet vlekkeloos: zonder Metal support krijg ik op alle macs die ik tot dusver geprobeerd heb wel wat grafische glitches. Overigens zijn die in dark mode een stuk erger dan in light mode. In die iMac zit sinds kort dan ook een Radeon Pro WX 4170.
Hm heb er niet veel last van, maar nu je het zo zegt heb ik inderdaad wel dark mode uitgezet op dat ding.
Zonder er aan af te willen doen, maar dan vermoed ik dat je niet veel meer dan kantoorwerk (beetje browsen, emailtje tikken) erop doet.

Aantal collega's die nog een MBP 2018 of 2019 hadden en zodra ze ook maar iets dat een beetje rekenkracht kostte (videootje) gingen doen begon zo'n apparaat toch te blazen.

De M-series zijn fluisterstil, zelfs als je lokaal een containerplatform als minikube aanzwengelt.
Heb een M1 voor programmeer werk, meeste gewoon VS Code. Als het zwaar wordt gaat het naar het cluster.

De 2014 MBP kan overigens nog prima meekomen met VS Code, maar ik gebruik’m voornamelijk met photoshop en lightroom voor mijj D700 (12 Mpix) fotootjes. Ook dat gaat nog prima, zelfs met de laatste versie.


Het ding gaat ook mee op vakantie, omdat er gewoon hdmi out op zit en dus prima genoeg is voor netflix/videoland/hbo ergens in een vakantie huisje (als je al internet hebt überhaupt)
Kan dat zomaar met je videokaart? Ik dacht dat de 2011 iMac juist een buitenbeentje was ivm ontbreken van Metal of Vulkan (weet even niet welke van de twee) op de standaard GPU. Ik ben juist voor Windows 11 gegaan vanwege trammelant met de videokaart bij Mohave en hoger.
Zie boven: zit inmiddels een andere kaart in ;). Maar de compatibiliteit met non-Metalkaarten is wel een stuk beter geworden de afgelopen jaren. In light mode is het nu redelijk te doen, zolang je geen apps gebruikt zoals Apple Maps en Foto’s.
Dit is ook wel interessant voor mensen met een hackintosh. Ik zie nu al hackintoshes die zonder te veel problemen opstarten, omdat het zeer vergelijkbaar is met Sonoma.
GPTK2 heeft een update gekregen;

https://developer.apple.com/games/game-porting-toolkit/
To find out how your game performs on Apple silicon or if your graphics are portable, evaluate your unmodified Windows executable on Apple silicon using the evaluation environment for Windows games. You can test your game, understand its performance, and validate your shaders.

The latest version supports:
* An even larger set of game technologies.
* Improved graphics and compute compatibility.
* Ray tracing.
* The AVX2 instruction set.
* Increased performance.
Ik ben benieuwd wat ze bedoelen met increased performance, hopelijk kun je nu meer dan 4 cores gebruiken met GPTK !
Nog geen update over Apple Intelligence? De praatjes klonken mooi maar ik ben erg benieuwd wat ze kunnen leveren. Voelt alsof Apple er meer over nagedacht heeft dan Samsung of Microsoft. Maar nu de praktijk nog.
Wat? De vraag ChatGPT knop in de aankondiging gemist zeker?!
Een update op Tweakers. En die ChatGPT is een extra lag bovenop alles wat Apple Intelligence niet kan. Dus wat bedoel je precies?
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @iAR10 juni 2024 21:43
Er komt geen Tweakers Update-video vandaag. Een van onze videoredacteuren is aan het terugkeren van Computex, de andere is momenteel op Summer Game Fest, dus we hebben niemand om die video snel in elkaar te kunnen zetten vanavond helaas ;(
Vond je? Ik schakelde halverwege pas in (en vond de term Apple Intelligence leuk gevonden om een overmatig gebruik van AI te voorkomen), maar het was allemaal mehmeh. Het is eigenlijk rechtstreekse implementatie van bestaande tools en gaf voor mij juist aan dat ze zelf totaal geen visie hebben hierop.

Met als echte klapper (geen directe quote, maar wel de strekking):
We are laying the ground work for an exiting new feature, where you can ask Siri anything about iOS features and where through the power of Apple Intelligence, Siri will understand you and guide you in using the feature!
Dit is dus welk elk beetje bedrijf heeft gedaan met hun interne wiki: in een chatbot geplempt zodat je er vragen aan kan stellen. Nu heeft Apple dat gedaan met hun (niet hele beste) documentatie, poe poe.

Ik moest toen hardop lachen eigenlijk :P

Maar mijn afdronk was: ze hebben geen enkele 'wauw' geïntroduceerd maar enkel gekeken hoe techniek (die niet door hen is bedacht) geïmplementeerd kon worden in iOS. Bijvoorbeeld dat 'proofread in Mail', dat is nou niet echt indrukwekkend als je weet dat Gmail en Outlook dit allang hebben. Het was nou ook weer niet zo dat ik onder de indruk was van de de implementatie verder.

[Reactie gewijzigd door Djerro123 op 22 juli 2024 14:49]

Ik vond het dus wel samenhangend. Al die losse tools die Microsoft introduceert vind ik heel onoverzichtelijk en impulsief.
Dat alles onscreen en offline geanalyseerd wordt klinkt los die vreemde feature van Microsoft maar dan wel met een gebruiksdoel.
Alleen met een betere gebruikersinterface en contextualisering samen met privacy propaganda en greenwashing is kenmerkend voor Apple!
Apple intelligence is meer marketing voor de nadruk op privacy en ook de nadruk dat chatgpt een opt-in dus duidelijke grens waar privacy los laat.
Hoe apple het gaat intergreren in vele toepassingen is gewoon goed. Naast ze moeten de markt volgen dus AI komt er of wilt of niet ze moeten mee. Zo niet dan loop je zwaar achter. Vooral als die bubble niet barst maar door gaat en consumenten massaal voor surfaces gaan. AI voor de massa want die kennen windows al. Je wilt niet dat migratie van apple naar copilot+ devices omdat AI links laat liggen.

Dit gaat niet om innovatie maar om niet achter te lopen. En Apple heeft goede track record om ideeen 1st release redelijk goed uit te werken. Ziet er zeker goed uit.
Voordeel is privacy focus.
Dit is echt top, kan ik eindelijk alle authenticatie-apps weer volledig vanaf mijn laptop aansturen 8-)
Maar als je iCloud/Safari, een moderne oplossing zoals 1Password of een tool specifiek voor 2FA met sync-ondersteuning gebruikt, dan kan dat ook al…
Ik heb een heel aantal verschillende apps op mijn telefoon staan voor 2FA bij verschillende apps en organisaties. Uiteraard zijn dat bewuste policy-keuzes vanuit die organisaties, om tegen te gaan dat derden toegang kunnen overnemen. Als ik vanaf mijn laptop mijn telefoon op afstand kan besturen is die 2FA dus teniet gedaan, want met full access tot mijn laptop is dan direct alles lek, dat lijkt me best wel onwenselijk.

Uiteraard te bezien hoe het geïmplementeerd is met security, maar de potentiële verzwakking van 2FA is echt wel iets om rekening mee te houden.
Tja het primaire doel van 2FA is replayability tegen te gaan, dus voorkomen dat een gestolen wachtwoord (enkele factor) leidt tot een breuk. Passkeys hebben zulke MFA al ingebouwd doordat het wachtwoord volledig wordt vervangen en zijn ook inherent veiliger dan TOTP 2FA wat eigen risico's meebrengt.

Dus geen extra wachtwoord te bedenken/genereren voor een site dat mogelijk ook nog eens zwak is of hergebruikt, maar altijd een veilige private key. De private key is niet gedeeld met de site i.t.t. bij TOTP 2FA, dus geen sprake van lekken, man-in-the-middle, risico op phishing/social engineering. Je bevestigt al dat je bent wie je bent met je biometrie of dat je het apparaat in bezit hebt én het wachtwoord daarvan (het hoofdwachtwoord van alles) kent.

Vrijwel alle use cases van 2FA zijn hiermee gedekt voor consumenten, maar ook het leeuwendeel zakelijk (user login). De enige extra 2FA die je overhoudt is bv. voor je wachtwoordmanager die de passkeys opslaat dan wel de hoofdverificatie vormt (1Password, Apple ID, Google account, Microsoft account) of zakelijk zwaarder beveiligde omgevingen (gebruikersinstellingen, admin login).
Ik ben vooral benieuwd of dit alleen werkt als de telefoon binnen (hand)bereik is, of dat dit ook werkt als ik met mijn MacBook op mijn werk ben en mijn iPhone thuis ligt (hemelsbreed zo’n 15km). Want dat zou heel ideaal zijn, maar brengt ook potentiële risico’s met zich mee. Voor onder andere Microsoft 365 apps heb ik tweefactor authenticatie nodig met een app op mijn telefoon. Als ik die app kan openen op mijn MacBook, valt de veiligheid van 2fa deels weg.
Volgens mij werken alle continuity features enkel lokaal, en ik verwacht dat dit niet anders is. Alleen al vanwege stabiliteit zou je dat moeten doen. Nog maar te zwijgen over beveiliging en dat soort zaken
Dat is ook zo. @Black Phoenix

Ik dacht eens dat het online ging en had het Universal Clipboard uitgezet, maar ik bedacht me dat ik het niet zeker meer wist en heb het opgezocht.

https://help.apple.com/pd...form-security-guide-b.pdf
Pagina 161
How Handoff works securely
With Handoff, when a user’s iOS, iPadOS and macOS devices are near each other, the user can automatically pass whatever they’re working on from one device to the other. Handoff lets the user switch devices and instantly continue working.

When a user signs in to iCloud on a second Handoff-capable device, the two devices establish a Bluetooth Low Energy (BLE) 4.2 pairing out-of-band using APNs. The individual messages are encrypted much like messages in iMessage are. After the devices are paired, each device generates a symmetric 256-bit AES key that gets stored in the device’s keychain. This key can encrypt and authenticate the BLE advertisements that communicate the device’s current activity to other iCloud-paired devices using AES256 in GCM mode, with replay protection measures.

The first time a device receives an advertisement from a new key, it establishes a BLE connection to the originating device and performs an advertisement encryption key exchange. This connection is secured using standard BLE 4.2 encryption as well as encryption of the individual messages, which is similar to how iMessage is encrypted. In some situations, these messages are sent using APNs instead of BLE. The activity payload is protected and transferred in the same way as an iMessage.
UC bijvoorbeeld werkt op dezelfde manier, maar sommige Continuity features wijken (iets) af en dat is op de volgende pagina's beschreven.
Apple, Google en Microsoft trekken samen op in de beweging weg van 'wachtwoord + 2FA' naar passkeys, dus ook voor Microsoft zou dit mogelijk moeten zijn. Maar klassieke oplossingen voor zakelijke admins zijn er ook nog altijd, ik zeg maar wat: 2FA kan worden vereist alleen buiten het werk-IP. Mits ingeschakeld kun je ook een 'gewone' authenticator gebruiken, dan kun je bijvoorbeeld met iCloud/Safari of 1Password ook gewoon 2FA-codes genereren op je apparaat. Doet men natuurlijk ook met gedeelde zakelijke accounts (in 1Password dan).

[Reactie gewijzigd door Blizz op 22 juli 2024 14:49]

Klopt, alleen werkt de IT-afdeling in onze organisatie dusdanig traag (onderwijs) dat ik denk dat Passkey voor Office365 over een jaar of 5 hier zijn intrede zal gaan doen. Ik hoop dat MS het eerder verplicht gaat stellen.
Waarom zou het ideaal zijn dat je telefoon thuis laat liggen terwijl je aan het werk bent?
Omdat ik mijn telefoon voor mijn werk verder niet nodig heb en ik alle andere dingen prima met mijn Apple Watch kan (muziek luisteren, bellen, mijn vrouw bericht sturen dat ik later thuis ben, betalen). Ik heb alleen mijn telefoon mee omdat ik af en toe MFA nodig heb op dat ding.
Op gebied van bediening krijgt Sequoia de mogelijkheid om vensters volgens een vaste indeling in tegels over het scherm te verdelen, om op die manier twee of drie apps tegelijk open te houden. Dat gaat onder meer werken met toetscombinaties om apps snel vast te zetten. Een dergelijke functie zit al jaren in Windows.
Ik werk al jaren met Windows en sinds 3 jaar ook met macOS. Hoe wordt de implementatie van macOS? In Windows is het vrij vervelend dat je geen overlapping regions kan maken, en je daarvoor een tool als PowerToys nodig hebt. Van PowerToys is het weer vervelend dat ik niet vensters kan snappen met sneltoetsen (e.g. snap dit venster naar region 1, snap huidige venster naar region 2, etc maar dan met een toetsencombinatie).

Ik gebruik nu BetterTouchTools op macOS om enigszins een fijne venster ervaring te hebben, want dat heeft macOS toch echt niet lekker (naar mijn mening!!!111) geïmplementeerd. Moet ik de nieuwe implementatie zien als vervanger van de 'Snap Areas' van BTT?
Moet ik de nieuwe implementatie zien als vervanger van de 'Snap Areas' van BTT?
Dat denk ik wel ja, hierdoor zou je dus better snap tool e.d. (dozer is er volgens mij ook 1) kunnen verwijderen.
Waarom dit zolang heeft moeten duren weet niemand maar… fine by me…
Omdat Apple gewoon keihard geld verdient aan het ontbreken van features. Normaal gesproken bouwen ze een basisimplementatie in. En dat was hier ook! Houd maar eens option ingedrukt en klik + hold de groene + knop van je venster: verplaats naar linker-/rechterhelft van scherm. Houd je de option niet ingedrukt en klik + hold je de groene knop, dan krijg je de fullscreen Split View optie die iedereen inmiddels hopelijk wel kent.

Apple: bouwt simpele implementatie.
App Store: biedt geavanceerdere betaalde opties.
Apple blij, devs blij, gebruikers mild pissig.
Better snap tool (e.d.) zijn gratis verkrijgbaar. Ik wil de ramen gewoon kunnen slepen.
BST kost gewoon € 4, maar er zijn inderdaad gratis alternatieven, normaliter light-versies van betaalde oplossingen, zoals Rectangle die niet in Apple's App Store staan en dus voor de meeste overstappende gebruikers niet direct binnen handbereik zijn.
Voor wie ook graag screen mirroring wilt, maar Android gebruikt:
Dat is al mogelijk met scrcpy, echt een briljante tool!

offtopic:
En voor wie denkt: wat een rare naam? Het is een referentie naar de C standard library functions als strcpy en memcpy. ;)

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 22 juli 2024 14:49]

Windows Phone link heeft dit ook, al werkt dit niet voor elke telefoon.

Setting up and using phone screen in the Phone Link - Microsoft Support

[Reactie gewijzigd door Raphire op 22 juli 2024 14:49]

hoe geweldig ik dit ook vind, moet ik wel even lachen om "de vernieuwde calculator!! " :-D

maar goed.. ben bijzonder blij met mijn macbookje uit 2020 met een m1.. dat ding volgt me de hele dag en doet alles voo r me.
Ik weet niet maar als met stylus je formules of berekeningen kan invoeren en variable benoemd reeks input is dat zwaar AI infused mathematische calculator met Wacom kladblok functie en OCR en dat allemaal intergraal.
Als ik weer eens mathematisch bezig ben pak kladje om overzicht te krijgen en dan moet dat in conventionele calculator in kloppen.
Nu kan dat allemaal intergraal op je ipad doen en waarden worden direct gegenereerd uit je formule kriebels. Variable naam krijg je ook bereik weergegeven.

Dat is dus niet 13 in dozijn calculator
Handschrift OCR input in AI die het direct interpreteert en waarden uitrekent.
Dat is iets dat dedicated mathematische calculators niet aanbieden van Casio of TexasIntruments.
Ja ik was idd te vroeg met mijn reactie, het was voor mij altijd een grote ergernis dat er geen rekenmachine op een ipad zat en dat je een thirdparty app moest installeren.
Dus ja... het lachen was een beetje om hij er dan nu echt is.. En ik ben zeker onder de indruk van de functionaliteiten die hij gelijk biedt.
Blijf ik toch van mening dat die calculator er al vanaf het begin op had moeten zitten.
Voor inhoudelijke discussie heb ik even een topic gemaakt. https://gathering.tweaker...message/79242318#79242318
Ik vond dit meer dan tegenvallen. Functies voor de iphone richting een computer die, technisch gezien, allang kan op android met windows. En verder hele bombarie dat siri beter kan praten dankzij chatgpt, en hier doen ze dan stoer over door het apple-intelligence te noemen? Ik heb niets van waarde gezien.... en ik keek uit tech interesse de videos...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.