Apple iOS 18 bevat aangekondigde vergrendeling van iPhone-onderdelen

De aankomende iOS 18-upgrade bevat de optie tot vergrendeling van iPhone-onderdelen. Apple kondigde die functie dit voorjaar al aan. De functie moet het stelen van iPhones om onderdelen te verhandelen onaantrekkelijk maken.

Apple Activeringsslot voor onderdelen
Apple Activeringsslot voor onderdelen

Apple had de functie in april al aangekondigd en volgens BetaProfiles zit hij in de Release Candidate van iOS 18. Met deze uitbreiding van Activeringsslot is het niet mogelijk onderdelen aan een nieuwe iPhone te koppelen als het onderdeel uit een gestolen iPhone komt. Daarvoor moet de originele eigenaar de iPhone wel als gestolen hebben opgegeven.

De functie moet het stelen van iPhones om vervolgens de onderdelen te verhandelen onaantrekkelijk maken. Het Activeringsslot, ofwel Activation Lock, bestaat sinds 2013 en vereist een wachtwoord van de originele eigenaar om een iPhone te activeren, zelfs na het terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-09-2024 • 18:18

62

Lees meer

Apple stelt macOS Sequoia beschikbaar
Apple stelt macOS Sequoia beschikbaar Nieuws van 17 september 2024

Reacties (62)

62
59
26
2
0
20
Wijzig sortering
vereist een wachtwoord van de originele eigenaar om een iPhone te activeren, zelfs na het terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Bedoelen ze dan ook nadat je hem verkocht hebt (tot in de eeuwigheid)? Of kun je het er wel afhalen? Ik neem aan van wel maar die zin is een beetje verwarrend (zal wel goed ‘helpen’ tegen doorverkopen en dus meer inkomsten voor Apple).
Je kunt dat uitzetten als eigenaar. Dat doe je dan ook wanneer je hem verkoopt.
Dat doe je dan ook wanneer je hem verkoopt.
Ik vraag me af of de gemiddelde apple product eigenaar dat gaat doen.
Nou als je een telefoon koopt controleer je dat soort dingen doorgaans. Maar het zal vast weleens misgaan.
Als je een Apple device verkoopt of weg doet, meld je hem met de fabrieksinstellingen gelijk af van jou Apple Id.
Dan is die dus vrij beschikbaar, en net weer als of die uit de doos kwam.

Als je een iPhone reset zonder afmelden van de iCloud, blijft device online gekoppeld aan die gene Apple id en dus onbruikbaar voor een dief.
Je moet een Apple device namelijk inloggen met een Apple id, en dan checkt die of device nog gekoppeld is aan iemand.

Je kan dit uiteraard overslaan, maar ja dan kan je er weinig mee(geen App Store of andere dingen).
Dus leuke telefoon om mee te bellen en sms’en.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 16 september 2024 18:51]

Nee, dat kan je niet overslaan. Ook niet om het toestel te gebruiken voor bellen en sms. Je hebt niets aan een toestel wat nog niet afgemeld is door de vorige gebruiker.

Ik heb al diverse toestellen (iphone of ipad) op die manier kunnen afvoeren
Dat is waar inderdaad dit heb ik verkeerd beschreven, de 1ste stap is wifi of 5g verbinding maken.
En dan gaat die checken of serienummer nog ergens bekend is(Online), anders moet je idd inloggen met een Apple ID.
Je kan met de factuur naar de klantenservice bellen. Zij unlocken dan de iPhone voor je
Dan moet je een factuur op naam hebben met een serienummer. Als dat niet jouw naam is op de factuur, dan heb je pech. Geen serienummer? Pech. Ik heb zelfs klanten gehad met een sterfgeval waarbij Apple niet meewerkte of pas na overleggen van een overlijdensakte een lock wou verwijderen.

Overigens is Samsung net zo lastig, dus dat ligt niet aan het merk.

[Reactie gewijzigd door sus op 16 september 2024 23:40]

Ik het verleden zelfs problemen gehad met zakelijke facturen, poppetje uit dienst, maar zakelijk toestel ingelogd op zakelijke iCloud account, dat reeds verwijderd was. Nieuwe iCloud gemaakt met hetzelfde email, maar bleef toch om het oude wachtwoord vragen. Apple wilde geen unlock uitvoeren omdat de factuur niet op een privépersoon stond.
Heel raar. Ik heb meerdere MBP’s unlocked. Enige wat ze interesseerden is dat het domeinnaam van het e-mailadres op de factuur overeen kwam met het e-mail adres op het unlock formulier. En de serienummers moesten uiteraard overeenkomen met de serienummers op de factuur.

[Reactie gewijzigd door CaptainCapslock op 17 september 2024 20:25]

Ik heb zelfs klanten gehad met een sterfgeval waarbij Apple niet meewerkte of pas na overleggen van een overlijdensakte een lock wou verwijderen.
Ik heb hetzelfde meegemaakt nadat mijn schoonvader was overleden. Zwaar gecorrespondeerd met Apple, inclusief overlijdensaktes om zijn iPad over te kunnen zetten naar de erfgenamen. Vervelend, maar natuurlijk ook wel goed dat ze hier streng in zijn.
Misschien wil ik wel helemaal niet dat mijn familie ziet wat er op mijn telefoon staat nadat ..
Zou wel fijn zijn als er een moment komt dat het stelen van telefoons niet meer interessant is. Goede stap in de richting!
Volgens mij is het sinds iCloud vergrendeling sowieso niet meer interessant om een iPhone te stelen om door te verkopen.


Wellicht voor onderdelen, wat hiermee nog lastiger wordt.
Volgens mij veranderd dit vrij weinig, op batterijen flash je gewoon een ander serienummer bijvoorbeeld om dit te omzeilen

Denk dat dit meer schade doet aan independent repair dan aan diefstal. Criminele bendes die dit in bulk doen vinden wel de contacten die ff bulk batterijen kunnen reflashen, of een scherm herprogrammeren.

Zie ze ook nog wel aftermarket onderdelen compleet rejecten omdat er niet "vastgesteld" kan worden dat het niet een reflashed diefstal batterij is etc.

[Reactie gewijzigd door smiba op 16 september 2024 20:30]

Denk dat dit meer schade doet aan independent repair dan aan diefstal.
Volgens mij is deze functie juist het tegenovergestelde. In april heeft Apple al aangegeven dat ze de restricties op onderdelen van derden gaan opheffen, maar criminaliteit was altijd het argument om de onderdelen te pairen met een toestel. Met deze feature is het aan de gebruiker om daarover te beslissen. Zo kan criminaliteit alsnog worden tegengegaan.
Mogelijk reageer je op een andere comment, want in mijn comment gaf ik juist aan dat Apple 3rd party onderdelen wél gaat toestaan, en dat deze vergrendel-functie dient als aanvullen daarop, voor klanten die dat willen.
Ja in georganiseerde vorm komt het blijkbaar wel voor dan men hele ladingen naar China stuurt voor ontleding. Echt sneue praktijken natuurlijk en goed dat Apple ze zoveel mogelijk dwarszit.
Je kan ze nog wel laten unlocken voor 100-200$ zag ik op Louis Rossman zn kanaal een tijdje terug.
Ligt aan de iOS versie die geïnstalleerd is.
Ik dacht dat het iets te maken had met het feit dat er wat mensen in china toegang hadden tot de activatie servers van apple.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 16 september 2024 21:47]

Probleem blijft gelegenheid. Zakkenroller kijkt echt niet ie een iPhone. Die ga ik niet pikken kan er toch niets mee.

Of ouch. Ik heb een iPhone ik doe hem wel terug in z’n zak.

Dus telefoon blijft toch een dingetje om goed te blijven wegstoppen.
Laatst was de iPhone 14 plus van mijn vriendin toch echt gestolen in de trein. Dief was snel uitgestapt en een andere trein in gegaan. Met geluk dat er redelijk wat BOA's op het perron stonden en mijn vriendin direct gewoon hard roepte "Mijn telefoon is gestolen" nadat ze het na een paar seconden door had. Uiteindelijk was de telefoon terug gevonden in een afvalbak van de trein omdat deze was stil gezet om naar desbetreffende persoon te zoeken. Na aanhouding bleek deze persoon nog meer telefoons te hebben gestolen.

Blijkbaar was het toch interresant genoeg om dus een iPhone te proberen te stelen en niet direct te laten vallen o.i.d.

Nu had mijn vriendin het uitstaan dat je dat "action center" (of hoe het ook heet" kan openen zonder te telefoon te unlocken. Je kan daar namelijk wel een telefoon in vliegtuigstand zetten en/of wifi/bluetooth uit te zetten. Misschien dat er hiermee dan wat wordt gedaan.

[Reactie gewijzigd door patchii op 17 september 2024 01:17]

Ja dat apple dit niet net zoals Android (of in ieder geval Samsung met de rest geen ervaring) doet is mij ook een mysterie.

Bij Samsung kan je de terwijl de telefoon gelocked is wel de quick settings (soort android Control Center) openen, maar zodra je Wifi of data uitzet moet je de pincode of vingerafdruk invoeren.

Nu net op m'n Iphone maar gauw aangepast, want je kan dus inderdaad gelocked gewoon de telefoon in vliegtuig modus knallen en klaar.
Ach, volgens mij heeft Apple daar wel iets voor. Zelfs als je de telefoon uit zet (of de batterij leeg laat lopen) dan krijg je als je het scherm activeert nog een melding dat de telefoon 'findable' is (zolang de batterij nog iets van reserve prik heeft). Dus het lijkt me sterk dat je die met flight-mode zo eenvoudig het zwijgen op legt. Ik vermoed ook dat er een soortgelijke techniek als van de airtag 'wakker blijft'.
Via Find my Iphone kan je het apparaat als verloren markeren en berichten achterlaten. Dat is iets meer dan Bluetooth Airtags die bouncen via mensen hun iphone zodat je een locatie ziet.

Als hij in Flight Modus nog steeds zou reageren op Find my Iphone dan zou dat betekenen dat hij gewoon nog een data verbinding heeft. Het lijkt me dat de vliegtuigen ze dan allang verboden hadden?
Als hij in Flight Modus nog steeds zou reageren op Find my Iphone dan zou dat betekenen dat hij gewoon nog een data verbinding heeft. Het lijkt me dat de vliegtuigen ze dan allang verboden hadden?
Als het zo kritiek is dat je je telefoon echt niet aan mag hebben staan dan zouden er in vliegtuigen al lang detectoren geplaatst zijn. Dus nee, een beetje draadloos verkeer kan geen kwaad. En toch hebben ze dat liever niet en dat is ook prima te verklaren.

De radio's in een mobiel passen namelijk hun zendsterkte aan aan de situatie. Dus sta je vlak bij een mast dan zal hij minder sterk zenden dan dat je er ver van verwijderd bent. En zodra een telefoon een mast in de verte 'hoort' dan zal hij gaan schreeuwen om verbinding te kunnen maken. Stel je dan de chaos in de mobiele frequentieband eens voor als een stuk of 100 toestellen massaal op maximale sterkte gaan lopen schreeuwen. En dat zal dan vooral zijn tijdens de kritieke fases in de vlucht, tijdens opstijgen en landen; want ik denk niet dat er veel masten te horen zijn in een metalen kist op 10 km hoogte.

Een bluetooth-tag heeft geen flight-mode, en dat is ook niet nodig. Die stuurt af en toe een zwak (BLE) signaal uit en is daarna weer een tijdje stil. Dus dat kun je ook met een telefoon doen. Alle radio's uit zetten en af en toe even de BLE radio aan, find-my pakket uitzenden en weer uit. Een andere iPhone in de buurt die wel een dataverbinding heeft pakt dat signaal op en verwerkt het net als een airtag find-my pakket en stuurt het door naar de Find-My servers.

Dus je hebt gelijk, een telefoon is iets heel anders dan een airtag, maar dat neemt niet weg dat de telefoon diezelfde technieken kan toepassen. Vergeet niet dat als die telefoon in staat is om een BLE pakket te ontvangen, hij wellicht ook via BLE kan sturen.
Toch even gegoogled hierop.
Als de iphone in vliegtuig modus gezet wordt werkt zoekt mijn iphone niet meer, ook het op afstand wissen en blokkeren van het apparaat werkt pas weer bij de eerst volgende internet verbinding.

Wel kan de GEO locatie nog gezien worden via inderdaad de BLE.

Dus blijf toch bij mijn eerste standpunt, bij Samsung is het iets beter geregeld en zodra je daar aan de verbinding komt moet je eerst valideren dat jij het bent.

Heb wel de andere tweaker z'n advies opgevolgd uit dit draadje om Control Center niet toe te staan via gelocked telefoon (instellingen na wat zoekwerk)
Waaruit maak je op dat het interessant is om de telefoon te stelen. Zakkeroller ziet een mogelijkheid. En doet z’n ding.

Het was de gelegenheid om dit uit te voeren. Weet zeker dat die zakkeroller niet eens wist dat het een iPhone was.

Daarnaast volgens mij vanaf iPhone 12. Ook al staat de iPhone uit. Is deze terug te vinden. Middels zoek mijn iPhone. Pas als de telefoon in een ESD zakje wordt gedaan. Komt er geen signaal meer in of uit het zakje.
Ik ben benieuwd om wat voor aantallen diefstallen van iPhones het gaat en wat activation lock en nu deze onderdelenvergrendeling hierin gaan betekenen. Mijns inziens wordt het stelen van een iPhone wel heel erg onaantrekkelijk op deze manier voor criminelen.

Hoe verhoudt zich dat tot Android? Ik neem aan dat daar ook dergelijke opties zijn? Werken die even goed?
Dit houd diefstal niet perse tegen natuurlijk. Zoals een post hierboven aangegeven. Het blijft vaak gelegenheid diefstal.

Dit is meer voor georganiseerde diefstal. Dus dieven die specifiek opzoek zijn naar specifieke telefoons.

Maar de zakkeroller in de stad zal worst wezen. Die kijkt alleen naar slachtoffer en doet zijn ding. Dat hij daarna de telefoon niet meer kan doorverkopen aan de juist organiseerde misdaad. Dat doet er niet toe.
Daarvoor moet de originele eigenaar de iPhone wel als gestolen hebben opgegeven.
Waarom? Ik activeer toch gewoon Activation Lock en haal dit er gewoon niet meer af?
Hoe zit dit met privacy? Apple houdt van iedere iPhone alle gegevens bij in een database. Dit wordt dan gekoppeld aan een Apple ID? Op ieder toestel loopt op de achtergrond een heel telemetrie systeem, dus het is precies bekend welke apps worden gebruikt, hoe vaak en wanneer. Misschien zelfs wel kijken naar de browser geschiedenis? Via je Apple ID kunnen profielen zelfs over meerdere toestellen (phone, Watch, iPad, laptop, TV) aan elkaar gelinkt worden.
Ja, misschien minder kans op diefstal van hardware…. Maar diefstal van privacy inclusief?
Anoniem: 138647 @thanx16 september 2024 22:27
Misschien zelfs wel kijken naar de browser geschiedenis?
Nee.
Nu zit je het wel héél erg te dramatiseren. Er zijn tal van onderzoeken geweest naar het "wat, wanneer, hoe en hoeveel etc. etc." de verschillende Android en Apple Mobile OS'sen naar "het moederschip" sturen.
Vraag me niet om bronnen/links. Je googled het maar fijn zelf.

Maar om de uitslagen van die onderzoeken héél kort samen te vatten: De hoeveelheid data die Apple van devices verzameld is niet nul, maar wel zeer veel minder als de tonnen data die Android Devices standaard opsturen (speciale, op privacy geënte varianten daargelaten).

Dat Apple verschillende devices als telefoons, tables, laptops, horloges etc. met elkaar verbind als één eco-systeem (van jouw devices) is juist erg handig. Ik zou het niet meer anders willen.
Beetje vreemde reactie, dit gaat over de hardware , en u begint over iets wat met software te maken heeft en hier dus weinig mee te maken heeft.
Dit gaat natuurlijk niet alleen over hardware. Apple kan al die onderdelen niet traceren zonder een flinke database waar alles wordt vastgelegd.
Die kant van het verhaal is onderbelicht. Daarmee niet direct fout, maar ook niet goed te beoordelen….
Ik ben dan toch fan van een wat breder perspectief. :)
En wat is het verschil met andere apparaten?
Ook in je auto kun je onderdelen aantreffen met een serienummer of het chassisnummer. Ook dat staat allemaal bij de fabrikant geregistreerd.

En wat heeft dat met privacy te maken?
De enige informatie die Apple uit zo'n database kan halen is hoe vaak jij onderdelen laat vervangen en welke onderdelen dat zijn. Dus als je op alle apparaten eens een scherm hebt vervangen, dan zul je wellicht niet zo voorzichtig zijn, een probleem hebben met je motoriek of 'gewoon onhandig' zijn. En dat jij een onderdeel installeert dat uit China komt, wil nog niet zeggen dat jij in China bent (geweest).

Natuurlijk is het wel zo dat als jij het scherm van iemand overneemt om in je eigen telefoon te zetten, er heel een connectie is tussen jullie. Al hoeft die connectie niet veel meer voor te stellen dan de marketplace waar jullie beide zaken doen. Maar als Apple echt geinteresseerd is in dergelijke informatie, dan kunnen ze dat veel gemakkelijker boven water halen, bijvoorbeeld door de beide adresboeken uit te lezen en te tellen hoe vaak je contact met elkaar hebt.
En wat heeft dat met privacy te maken?
Apple koppelt jouw Apple ID aan jouw toestel. Daardoor is er een directe link naar alles wat er met het toestel gebeurd. Kijk eens wat er verder aan jouw Apple ID gekoppeld is. De profielen die big tech vastlegt kunnen voor goede en minder goede doelen gebruikt worden. De risico’s zijn voor mij als gewone gebruiker nauwelijks inzichtelijk. We moeten Apple maar blind vertrouwen.
Dat klopt, maar dat is een heel andere discussie. Want als je als feit neemt dat al je Apple apparatuur aan je Apple ID gekoppeld is, wat maakt het dan nog uit dat Apple weet dat je nieuwe batterij bij de Apple store is gewisseld en dat je het oude toestel van je partner als donor hebt gebruikt om je eigen gebroken display te vervangen?

En natuurlijk heb je gelijk dat Big Tech heel veel informatie van je wil verzamelen. Maar dat weten we al langer en daarmee maakt IOS 18 en die onderdelenvergrendeling totaal geen verschil. En als je graag het bredere perspectief bekijkt dan mag je eens gaan filosoferen wat de werkelijke drijfveer is van veel door Big Tech aangekondigde en gerealiseerde 'innovaties'.

Ik denk dat deze onderdelenvergrendeling in het kader van de 'Right to Repair' wetgeving die in steeds meer landen overwogen wordt, in combinatie met de groeiende bewustwording van mensen dat de hoeveelheid e-waste inmiddels ongekende proporties aan het aannemen is. Tel daar bij op dat Apple zich tegenwoordig ook graag 'groen' opstelt met hun 'CO2 neutral in 2030' (marketing-)programma. Dus daar moeten ze wel wat mee, of ze nu willen of niet. En natuurlijk vinden ze het niet leuk want het gaat ze geld kosten. Immers elk toestel wat gerepareerd wordt is een toestel wat er minder verkocht wordt.

Daarnaast moeten ze iets 'rechtzetten'. Zo hebben ze in het verleden excuses verzonnen waarom reparaties enkel bij Apple en de door haar aangewezen herstelbedrijven mogelijk was. Waarom je geen display kon vervangen zonder dat iOS de gebruiker irrelevante maar hinderlijke restricties oplegde. Door het activeringsslot uit te breiden met de individuele onderdelen hebben ze hun excuus: "Ja, je mag nu zelf repareren, MAAR alleen met onderdelen waarvan het oorspronkelijke toestel niet als gestolen geregistreerd staat." Past mooi in de lijn van hun eerdere bewoordingen. Wel zo consistent, wel zo geloofwaardig.
Ik volg je wel hoor. Het is ook helemaal niet zwart-wit. Maar ik zie wel dat steeds de positieve kant van de profilering wordt benoemd maar niet de schaduwzijde.
Ik ben al jaren gebruiker van iPhones. Van mij hoeven de onderdelen niet vergrendeld te worden door Apple, alleen een goede basisvergrendeling op basis van wachtwoord is voldoende. Als er in de breedte meer op die manier gedacht wordt dan hoeven we veel minder data in profielen vast te leggen en het effect zal in de praktijk minimaal zijn. Ik verwacht echt niet dat er met de nieuwe maatregelen ineens heel veel minder toestellen gestolen zullen worden…..
@arnoudwokke Probeer je nu zoveel mogelijk artikelen te genereren naar aanleiding van de op hande staande 'release' van iOS over een minuut of 25, óf......

:9
Beetje vreemd verwoord... maar dat gezegd ook een beetje vreemd om voor 1 bepaalde functie een apart nieuwsbericht te hebben.
De 'smiley' stond er niet voor niets bij maar ik doelde er meer op dat de inhoud van dit artikel ook (gewoon?) als 'Update' onder de review van afgelopen middag geplaatst had mogen worden.

video: Zo mooi of lelijk als je wilt - Apple iOS 18 Review

Ik hoor, zie én lees de artikelen van Arnoud altijd graag (incl. zijn bijdrages aan de wekelijkse PodCast) maar om de video review van afgelopen middag nu wéér te gaan bekijken gaat me een beetje te ver :P

En 100% terecht dat m'n post opmerking inmiddels netjes op '0' gezet is, die +2 was ook mij té veel .....

[Reactie gewijzigd door Will_M op 16 september 2024 21:16]

Welkom bij component protection, iets dat al ongeveer 20 jaar bestaat in de automotive sector.

Het is goed dat het bestaat, maar het is een slechte zaak als je de fabrikant veel geld moet geven zodat het component gelinkt kan worden en je het eigenlijk niet zelf thuis kunt doen.

Zover ik zie is dat wel mogelijk voor iphone reparaties (hoewel het proces ook niet altijd soepel verloopt), wie weet hoe dat in de toekomst gaat zijn, dat je €15+ moet aftikken voor een sessie.
Je mag je iPhone niet repareren met de batterij die je uit mijn iPhone hebt gejat. Dat klopt. Maar je mag de batterij of de iPhone wel van mij kopen of krijgen, en dan kun je hem gewoon in je eigen toestel gebruiken
Ik vind het een goede zaak, het zal ertoe leiden dat er minder iPhones worden gestolen om als onderdelen te verkopen. Maar het zal er ook toe leiden dat veel onderdelen moeten worden weggegooid. Als mijn schermpje helemaal kapot is, dan kan ik het toestel niet meer ontgrendelen en dan is mijn batterij dus nu ook onbruikbaar voor reparaties in een ander toestel. Want ik ga natuurlijk niet m'n Apple inloggegegevens achterlaten bij m'n kapotte toestel.
Ik vind het naïef dat je denkt dat dit puur gedaan word tegen diefstal, alsof die moeilijk doen voor een batterij dat $2.50 op de markt in Shenzhen kost.

Persoonlijk ben ik gezien de historische acties van Apple hier niet heel positief over, en verwacht dat dit gewoon weer een extra barrière word tegen 3rd party of aftermarket reparaties. Serienummers zijn niet lastig te reflashen op verschillende onderdelen, beetje alsof je een serienummer wegveegt en een nieuwe er op stempelt

[Reactie gewijzigd door smiba op 16 september 2024 20:33]

Uw genatieve gedachten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Nee dit is gewoon een goede zaak, eigenlijk zouden alle leveranciers van diefstal gevoelige apparatuur dit moeten inbouwen.
Gut, zelfs op het beschermen tegen diefstal. Een reageerder die er echt alles aan doet om Apple te bashen.
Je ziet dat vaker, en volgens mij gebeurt dat eigenlijk alleen als het Apple betreft. Ik lees zelden dit soort berichten over bv Samsung of Aindroid.
Anoniem: 138647 @m_snel16 september 2024 22:29
Zeg zoiets nou niet (ook al heb je gelijk) want dan ga je genadeloos geminned worden.
Dat ben ik wel gewend, er is duidelijk een anti fanboy club die op elk medium toeslaat.
Geen idee waarom eigenlijk, vaak is het van horen zeggen, of komt het van andere commerciële partijen die gewoon zelf meer willen profiteren.
De Apple hatebois noem ik ze. Moeten altijd ff pissen op Apple en hebben over ‘t algemeen een opgeblazen gevoel over hun eigen kennis.
Ik zag een paar uur later dat Android synchronisatie gaat ondersteunen, het zou me verbazen als je dan tientallen reacties krijgt van “ oh maar dat ondersteunt IOS al jaren”

Ik hou het meer op Wannabe en ik gebruik eigenlijk alleen de IPhone aangezien ik altijd mijn geld met Windows heb verdiend.
Dit staat los van de right to repair.
Gut, lezen is ook een kunst. Apple zorgt er hiermee voor dat het stelen van mijn iPhone nog oninteressanter wordt door de onderdelen te vergrendelen. Minder lucratief voor criminelen dus. Lijkt me een bijzonder goede zaak.
Zodra je uitgelogd bent en dan reset denk ik niet dat je hem nog als gestolen kan melden.
Wat een “klok en klepel” verhaal van je.
Een ding heb je wel: een levendige fantasie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.