Apple gaat gebruikte onderdelen toestaan bij iPhone-reparaties

IPhone-bezitters die hun eigen telefoon willen repareren via Apples Self Service Repair-programma, kunnen dat in de toekomst ook doen met tweedehands onderdelen. Ook commerciële reparateurs kunnen zulke gebruikte, originele onderdelen gaan gebruiken.

Apple schrijft dat het het officiële zelfreparatieprogramma uit 2021 gaat uitbreiden. Gebruikers die zelf een iPhone willen repareren, kunnen daarvoor in de toekomst gebruikte iPhone-onderdelen voor gebruiken in plaats van alleen nieuwe die ze via Apple kopen. Daarmee komt Apple tegemoet aan de kritiek van veel reparatievoorvechters. Tweakers schreef in 2022 al over de kritiek van onder meer iFixit op het Self Service Repair-programma, onder andere omdat gebruikers nieuwe onderdelen moesten kopen bij Apple en dan vervolgens een serienummer moesten opgeven om de onderdelen te bestellen. Dat laatste hoeft nu ook niet meer, tenzij het moederbord wordt vervangen.

Als gebruikers nu tweedehands onderdelen willen gebruiken, dan blijven ook Touch ID en Face ID werken. Tot voor kort stopten die features als gebruikers zelf een onofficieel scherm of cameralens in hun iPhone zetten.

Apple breidt daarnaast het Activeringsslot uit naar gestolen apparaten. Activation Lock gaat in de toekomst herkennen of bepaalde tweedehands onderdelen uit een iPhone komen die als gestolen is aangemerkt. In dat geval kan een reparateur het onderdeel niet meer kalibreren in het toestel.

Het programma blijft overigens nog wel beperkt. De onofficiële onderdelen worden pas in de herfst van dit jaar 'op bepaalde iPhone-modellen' ondersteund. Apple zegt niet om welke modellen het gaat. Verder kunnen nog steeds alleen iPhones worden gerepareerd, maar Apple Watches en AirPods bijvoorbeeld nog niet.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

11-04-2024 • 17:15

90

Submitter: Mixpower

Reacties (90)

90
85
45
3
0
25
Wijzig sortering
Apple breidt daarnaast het Activeringsslot uit naar gestolen apparaten. Activation Lock gaat in de toekomst herkennen of bepaalde tweedehands onderdelen uit een iPhone komen die als gestolen is aangemerkt. In dat geval kan een reparateur het onderdeel niet meer kalibreren in het toestel.
Vrije vertaling; want stel je voor dat (serienummerloze) third party hardware gebruikt zou kunnen worden. Dit is de daadwerkelijke reden en zo forceert apple haarzelf alsnog tussen de production pipeline.
Ik zie het als fijn. Mijn iPhone word al niet snel gestolen omdat hij amper tot niet te kraken is. Maar er was altijd nog de kans dat ze hem jatten voor onderdelen. Je kunt er met wat moeite een leuk centje aan verdienen als je een 15 open schroeft.

Die kans is straks weg. Wat ga je met een gestolen iPhone doen? Niks meer. Niet eens onderdelen kun je gebruiken.

Het voelt fijn en veilig dit idee.
worden er dan zoveel meer android-flagships gestolen, net omdat de onderdelen te herbruiken zijn? Daar heb ik in elk geval nog nooit van gehoord. De enige échte reden waarom Apple dit doet is om users te forceren een nieuw toestel te kopen, omdat officiële reparaties belachelijk veel kosten (wegens onnodige vervangingen van blocks ipv enkel de defecte component) en "onofficiële" onmogelijk gemaakt werden.
"wegens onnodige vervangingen van blocks ipv enkel de defecte component"

Goede commentaar, geldt ook voor ander Apple producten. Ervaring met Macbook, fout die tot uiting kwam in verkleuringen op scherm en erratisch niet werken keyboard. Bij Apple Store laten testen en offerte gekregen: vervanging binnenwerk incl. moederbord 1350,-€. Zelf intensief opgezocht, en vlakke kabel van trackpad naar moederbord vervangen, kostprijs 8,-€. Het was een beetje een gok omdat ik geen ervaring hiermee heb, bingo, probleem opgelost. Van een Apple Store zou men verwachten dat zij zo'n probleem makkelijk kunnen diagnosticeren en de goedkoopste oplossing aanbieden. Neen dus. Gemakkelijk voor hen, nadien zal het zeker werken, duur voor de klant.

[Reactie gewijzigd door D100 op 22 juli 2024 18:33]

ze hebben geen enkele incentive om de goedkoopste oplossing voor de klant aan te bieden, enkel voor zichzelf en dat is ook ineens de duurste voor de klant, dus 2x geld verdiend
Alhoewel ik het 500% met je eens ben kan ik zeggen dat dat helaas bijna overal zo is.

Zelf werkzaam in een Miele Center. Vaak moeten we in bvb wasmachines een complete printplaat vervangen van om en beide 400€, terwijl het defecte component een chipje is van nog geen 5€. Voor vrienden/kennissen al héél vaak getest. Dat werkt even goed.

Voorbeeld 2: een vriend werkt bij een Audi dealer. Motorsturingsmodule defect na marterschade in de hoogspanningskabels van een hybride Audi. Kabels hersteld, motorsturing 9500€.
Bij de dealer gaat er zo'n nieuwe module in. In z'n eigen garage peutert hij die module open en blijkt dat er een dikke zekering door is. Zekering kost 35€. Print hersteld.

Ik kan dat hier volschrijven met zo'n voorbeelden.

Fabrikanten trekken dan altijd hun parapluutje open onder het mom van veiligheid (zie ook batterijen iPhone), maar uiteindelijk is het kassakassa na verkoop en niks anders.
Punt is alleen dat de onderdelen van je telefoon nog steeds gewoon gebruikt kunnen worden (nu, maar ook straks), ze kunnen misschien niet gekalibreerd worden, maar dat betekend hoogstens dat TrueTone niet werkt of dat batterijgezondheid niet uitgelezen kan worden.

Bovendien is al vaak genoeg aangetoond dat het stelen van smartphones over het algemeen een kwestie van gelegenheidsdiefstal is, dus ik betwijfel of er daadwerkelijk sprake is van een afgenomen kans op diefstal.
“Wat ga je met een gestolen iPhone doen? Niks meer.” Nou, dat is toch wel heel voorbarig! Wat dacht je van: In een faraday-kooi/zak stoppen, hacken, jouw rekeningen en creditcards leegplunderen, zoveel mogelijk kopen met achteraf betaling via Riverty en dergelijke, jouw vrienden en familieleden allemaal berichten en deepfake videos sturen dat jij snel even geld van ze wil lenen, de telefoon vervolgens wissen en ontgrendelen en doorverkopen als refurbished!

[Reactie gewijzigd door Minimise op 22 juli 2024 18:33]

Klinkt wel heel geavanceerd, zeker dat hacken. Om vervolgens allemaal dingen te doen waar je wel connectie voor nodig hebt. Je moet hem dus zo hacken dat je er in komt, er wel verbinding kan zijn voor de Riverty actie, maar het find my mechanisme niet meer werkt.
Riverty heeft genoeg aan naam, geboortedatum en adres. Dat zijn allemaal dingen die je in het iCloud profiel, opgeslagen notities, opgeslagen foto’s, opgeslagen app gegevens, en dergelijke zou kunnen vinden!

[Reactie gewijzigd door Minimise op 22 juli 2024 18:33]

Als je toegang heb tot de telefoon, wat haast onmogelijk is.

Denk dat je dan beter opzoek kan gaan op het darkweb naar een data lek bestand. Minder moeite…
Het ging erom dat het een realistisch scenario is bij een gestolen iPhone! Darkweb staat zo vol met troep en eindeloze scams, en is daarom gewoon niet te vergelijken met de kwaliteit voor deze data.

[Reactie gewijzigd door Minimise op 22 juli 2024 18:33]

Als jij een manier hebt om van een goede stoken iPhone data af te halen dan kan je veel geld verdienen zonder diefstal te moeten plegen. Er is een reden dat de FBI en de Amerikaanse overheid al jaren nadenken over een verplichting om Apple een backdoor te laten inbouwen. En dat is niet omdat een iPhone eenvoudig te kraken is.
Het gros van de dieven hebben niet de kennis en kunde. Het stelen van een telefoon is een gelegenheid diefstal. Veel zakkenrollers kijken niet eens wat ze stelen.

En als ze specifiek op telefoons richten. Is het vaak georganiseerde misdaad. En dan is het ook zo dat ze zo veel mogelijk telefoons pikken. En maar een deel van de buit is dan bruikbaar.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 22 juli 2024 18:33]

Je verzint een totaal onrealistisch scenario.
Een iPhone is vrijwel onmogelijk te kraken als hij is aangemerkt als verloren/gestolen, en als de iCloud niet wordt verwijderd van de telefoon is het eigenlijk gewoon een stuk glas en metaal waar je helemaal niks mee kan.
iPhones zijn altijd te kraken: kwetsbaarheden zat! Bovendien activeert het iCloud slot niet als je de iPhone op tijd in een goede afgesloten Faraday-kooi/zak stopt, want dan worden gewoon alle verbindingen met de buitenwereld inclusief iCloud, maar ook satelliet, Bluetooth, wifi, 2G/3G/4G/5G/etcetera afgesloten!

[Reactie gewijzigd door Minimise op 22 juli 2024 18:33]

En hoe wil je hem dan nog bedienen, ermee interfacen en data verzenden/ontvangen zoals je voorbeeld van scamberichtjes naar familie…? Knappe jongen die dat vanuit een kooi van Faraday, zonder internet erbinnen, gaat doen. :+ Het klinkt extreem vergezocht.
Waarom dat een partij als de FBI jaren geleden al aan moest kloppen bij Apple omdat ze niet door de beveiliging konden komen van een iPhone van een terrorist?

[Reactie gewijzigd door royvs98 op 22 juli 2024 18:33]

En raad eens hoe dat verhaal afliep? Ze hebben het toch laten hacken zonder Apple, en het bleek totaal waardeloos, omdat alles van de iPhone toch al in de iCloud back-up die ze wel dan Apple kreeg stond.

[Reactie gewijzigd door Minimise op 22 juli 2024 18:33]

Dat kan met moeite en pijn misschien met peperdure soft- en hardware, maar als je denkt dat een willekeurig straatschoffietje dat voor elkaar krijgt zonder je codes (en sinds de nieuwste iOS ook mét code gezien op vreemde locaties biometrische verificatie verplicht is), en al helemaal niet als je versleutelde backups hebt ingeschakeld, dan moet je jouw basiskennis van het dreigingslandschap echt even herijken. Je schetst doomscenarios op het niveau van een staatshacker, niet van een kruimeldief. En die eerste gaat ook je familie niet lastigvallen. :+
Precies dat, mijn 14 Pro Max vorig jaar gerold en binnen 2 weken verplaatst naar Algerije. Zowel data als toestel Niet meer bruikbaar, dus puur voor onderdelen …
Je wil in een kooi van faraday wél gewoon gebruik maken van internet?!
Nee, klopt. Maar jij volgens mij ook niet, want in plaats van wat uitleg te geven maak je liever iedereen belachelijk die er op reageert. Beetje treurig vind je niet?
Ik zou liever de "gestolen" onderdelen willen gebruiken voor reparatie. En het mobo schreden.

Want voor de afvalberg is je oplossing wel uitmuntend.
Maar of dat fijn is...
Er zijn anders diverse (commerciële) tools beschikbaar om de iCloud lock er af te halen. Dan is het daarna voor de “nieuwe” gebruiker gewoon opnieuw in te stellen/kopellen.
Zoals gezegd, te voorbarig! Nooit aan het volgende scenario gedacht: In een faraday-kooi/zak stoppen, hacken, jouw rekeningen en creditcards leegplunderen, zoveel mogelijk kopen met achteraf betaling via Riverty en dergelijke, jouw vrienden en familieleden allemaal berichten en deepfake videos sturen dat jij snel even geld van ze wil lenen, de telefoon vervolgens wissen en ontgrendelen en doorverkopen als refurbished
Volgens mij kun je niet zo maar even een IPhone hacken. Daar heb je speciale tools voor nodig. Die zeer kostbaar zijn. Totaal niet interessant om in te zetten voor een particulier.
Is niet zo hoogdrempelig voor gelegenheidsdieven. Hacken kan niet alleen door software kwetsbaarheden, maar al zo simpel als even over een schouder heen filmen voor de 6 cijferige iPhone passcode, even de camera naar je gezicht schijnen voor FaceID, en voila, alle deuren gaan open!
Als je de code weet heeft natuurlijk geen enkele kluis nog waarde. Maar zo makkelijk als je zegt is het echt niet. Maar niet onmogelijk natuurlijk, je voorbeeld is echt niet van toepassing voor een gelegenheidsdief van de hardware .
Juist wel van toepassing! Wall Street Journal heeft daar 3 maanden geleden bijvoorbeeld nog een getalenteerde iPhone dief aan het woord gelaten: https://youtu.be/gi96HKr2vo8?si=aU3iOePFVXOpaGCK
Mijn iPhone 14 Pro is 2 weken geleden in het buitenland gestolen. Ik vermoed dat ze weinig aan het toestel in z’n geheel hebben omdat ik vrijwel alle beveiligingsopties maximaal heb staan (iOS 17.x Stolen Device Protection, USB lock, Wipe na 10x de verkeerde code enz.). Het toestel zal daarom zoals je zegt wel in onderdelen ergens in Shenzhen opduiken.

Voor mijn iPhone komt dit te laat, maar het is fijn om te weten dat het toestel in de toekomst voor onderdelen dan eigenlijk ook weinig nut meer heeft. Is dan toch een soort van up-yours from the grave :)

[Reactie gewijzigd door Electrifying op 22 juli 2024 18:33]

Ku je het niet via de cloud aanzetten? Ik heb me er nog niet in verdiept maar zag wel een melding voor bij komen.
Geen nut?? Titanium kan gewoon gerecycleerd worden, capacitors, resistors, en andere algemene electronische onderdelen trouwens ook!
iPhone 14 is nog RVS. Daarnaast. Je hebt gelijk, maar dat zal niet het primaire doel zijn van een gestolen iPhone zijn vermoed ik. In eerste instantie voor de onderdelen, want ik vermoed dat dieven prima weten dat ze niets interessants met een complete, intacte iPhone kunnen doen als deze gestolen is. Secundair dan misschien voor de rauwe materialen, al lijkt mij dat een wat minder interessante en gebruikte use-case.
Als gebruikers nu tweedehands onderdelen willen gebruiken, dan blijven ook Touch ID en Face ID werken. Tot voor kort stopten die features als gebruikers zelf een onofficieel scherm of cameralens in hun iPhone zetten.
Maar moet ik dan tweedehands zien als 'onofficieel'? Of praten we dan over after-market spul (bestaat dat uberhaubt voor iphone?) wat niet door Apple zelf gemaakt is? Het klinkt best tegenstrijdig, tweedehands (donor) is wat anders dan onofficiele (3rd party) onderdelen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 juli 2024 18:33]

Maar moet ik dan tweedehands zien als 'onofficieel'? Of praten we dan over after-market spul (bestaat dat uberhaubt voor iphone?)
Ja, dat bestaat. Je kan bij Aliexpress en andere webshops bijvoorbeeld supergoedkope TFT schermpjes krijgen die goedkoper zijn dan de OLED die Apple levert om je gebarsten scherm mee te 'fixen'. Ze doen het wel, maar kleurweergave is een complete ramp dus eigenlijk gewoon weggegooid geld (en niet duurzaam want je wil gelijk een nieuwe telefoon als je ooit zo'n 'reparatie' hebt gehad).
Wat een onzin. Heb toevallig gister nog een iPhone 7 gerepareerd met een goedkoop Aliexpress schermpje. Volledig schermpje met gereedschap voor 13 euro. Voor het gros van de mensen ziet het schermpje er prima genoeg uit (denk niet eens dat ze verschil zien). Zeker goed genoeg voor mijn kinderen in ieder geval. En dat is dus zeker duurzaam, want anders had ik die telefoon weggegooid gezien je er met een kapot scherm niet zoveel mee kunt doen en een origineel scherm veel te duur is voor de waarde van het toestel.
Mijn ervaring is dat die nep schermen super makkelijk kapot gaan, veel makkelijker dan een originele. Dus grote kans dat je binnenkort weer kapot scherm hebt...
Voor 13 euro tegenover 179 euro bij Apple kan je natuurlijk vaak je scherm vervangen voor je aan die prijs zit
Inderdaad, hier ook een 6 en het scherm vervangen met aankoop bij Ali. Loopt en swipet als een trein.
lekker duurzaam....
Dat is inderdaad minder duurzaam. Als die schermen vaker kapot gaan natuurlijk. Maar het is beter dan de hele telefoon in de prullenbak te gooien omdat de prijs bij Apple te hoog is.
Tja, lekker duurzaam dat Apple belachelijk hoge prijzen voor reparaties vragen waardoor mensen sneller voor een nieuw toestel gaan in plaats van de reparatie te kiezen.
Zeker goed genoeg voor mijn kinderen in ieder geval.
En voor de Chinese kinderen natuurlijk, iemand moet ze aan het werk houden.
Apple is tenminste nog verplicht om daarop te controleren, bij random Ali spul heb ik zelfs die illusie niet.
Dan mag je geen Apple meer kopen ook niet want die kopen ook bij minder zuivere bedrijven zoals foxcon
Onofficieel betekende in dit geval inderdaad wel origineel maar niet nieuw als vervangingsonderdeel gekocht maar dus uit een ander apparaat gehaald. Aangezien Apple de verschillende onderdelen aan elkaar verbindt is het niet mogelijk om de werkdende FaceID sensor uit een iPhone met een kapot scherm in een iPhone met een kapotte FaceID sensor te stoppen.

Dat gaat nu dus veranderen, met de limitatie dat het niet een gestolen donortelefoon mag betreffen, zodat men niet weer iPhones gaat jatten om de onderdelen los te verkopen.

M.a.w. dit is een heel goede actie, zij het wat laat.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 22 juli 2024 18:33]

M.a.w. dit is een heel goede actie, zij het wat laat.
Jij had liever gehad dat ze dit onbezonnen gedaan zouden hebben en er eerst een golf diefstallen geweest zou zijn voor ze dit goed op de rit hebben?
Nee, ik zou liever gehad hebben dat ze dit al 10 jaar geleden gedaan hadden.

Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik liever gezien had dat ze geen antidiefstal-maatregelen getroffen hadden, dat zeg ik namelijk nergens.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 22 juli 2024 18:33]

Dit is echt een misverstand dat onder elk artikel over reparaties van Apple smartphones terugkomt:
Onderdelen uit je gestolen toestel kunnen gewoon gebruikt worden om een iPhone te repareren, dat is nu zo en zal ook na deze aanpassing zo blijven.

Sterker nog, normaal gesproken zijn onderdelen uit toestellen met een iCloudaccount vaak een favoriete keuze bij reparaties door een onafhankelijke reparateur: de kleine functies zoals het uitlezen van batterijgezondheid en TrueTone verlies je dan toch wel, maar dan weet je wel dat je de kwaliteit van een nieuw onderdeel hebt.
Onderdelen uit je gestolen toestel kunnen gewoon gebruikt worden om een iPhone te repareren, dat is nu zo en zal ook na deze aanpassing zo blijven.
Vanwaar al die ophef over 'pairing' van onderdelen dan?
En dat componenten, zelfs tussen twee originele toestellen, niet uitgewisseld kunnen worden?
De ophef gaat over wat de pairing daadwerkelijk veroorzaakt: een monopoliepositie op reparaties voor Apple. Door meldingen te tonen op telefoons die door onafhankelijke reparateurs gerepareerd zijn, wordt wantrouwen bij klanten van deze onafhankelijke reparateurs gecreëerd. Hierbij maakt het niet uit wat de herkomst van het onderdeel is, of dat nu van een gestolen toestel is, of een nieuw (bij Apple gekocht) origineel scherm is, het toestel zal de melding tonen omdat Apple de enige is die dat kan uitschakelen (= monopolie).

(Nu heeft Apple natuurlijk een PR-afdeling die verzonnen heeft dat dat "kalibreren" is zodat het nuttiger lijkt, maar ook zonder de kalibratie werken onderdelen gewoon)
Ok, maar waar jij gelijk een monopoliepositie en marketing onzin bijhaalt is het veel simpeler: ieder security systeem heeft een plek waar de 'sleutels' staan. Het is onmogelijk security anders in te richten zonder deze effectief heel erg te verzwakken of zelfs helemaal omver te trekken.
De meest veilige plek om zo'n sleutel onder te brengen is bij de partij die het meest te verliezen heeft en dus de meeste moeite doet ze te beschermen.
Dat is niet om een monopoliepositie te behouden, maar om het hele ecosysteem te beschermen tegen kwaadwillenden. Een 'supply chain attack' op bv het vingerafdruk scan component is echt niet zo onvoorstelbaar.
Als het daadwerkelijke doel van de pairing "security" is, zouden de keys niet bij de consument moeten liggen, de eigenaar van het product? Dit zou heel simpel kunnen door na een reparatie de klant zelf (eventueel na een login met iCloud en 2FA) de onderdelen te laten koppelen.

Maar dat is eigenlijk niet eens relevant, want er wordt niets beveiligd door de onderdelen te pairen, zoals ik al zei: alle door een onafhankelijk reparateur vervangen onderdelen werken gewoon, ook zonder de "kalibratie".

Er worden door de pairing een aantal functies uitgeschakeld van vervangen onderdelen: bij een vervangen scherm werkt TrueTone niet meer, bij een vervangen batterij werkt functie waarmee je de gezondheid van de batterij kunt uitlezen niet meer.
Het is niet toevallig dat precies deze functies uitgeschakeld worden: nadat je je batterij hebt laten vervangen wil je graag die 100% batterijgezondheid zien in instellingen. Datzelfde geldt voor het uitschakelen van TrueTone, de functie waardoor de warmte van de kleuren op je scherm wordt aangepast op het omgevingslicht: als die functie niet meer werkt zien de kleuren op je beeldscherm er ineens heel anders uit dan je gewend bent, en zal je een slecht gevoel hebben over de onafhankelijk reparateur. Wat mij betreft valt hier maar één echte reden uit te concluderen: het vergroten van de marktpositie.

En de marketing is niet zomaar een verzonnen iets: het is in deze hele thread terug te zien dat mensen blij zijn met de pairing "want dan hebben de dieven lekker niets aan mijn gestolen telefoon". Ondertussen hebben deze mensen niet door dat Apple met deze maatregel alle onafhankelijke reparateurs raakt, en dat consumenten door deze meldingen uiteindelijk toch maar voor een reparatie bij Apple of partners kiezen. (waar ze anders misschien gewoon tevreden waren geweest met een kiosk op de hoek)

Overigens werken FaceID en TouchID sensoren niet als ze vervangen zijn. Hiervoor geldt hetzelfde verhaal, het geeft mensen een goed gevoel "want dan kan er niet mee geknoeid worden". Ook in dit geval is de pairing compleet onnodig, mede aangetoond door het feit dat bij elke andere fabrikant deze onderdelen gewoon te vervangen zijn, en door het feit dat het na deze aanpassing ook ineens mogelijk is deze onderdelen te vervangen als onafhankelijk reparateur.

Ik denk dat je de marketing factor bij Apple echt onderschat. In eerste instantie hebben ze de pairing geïntroduceerd en mensen er een goed gevoel bij gegeven over al de maatregelen die Apple wel niet neemt tegen diefstal. Nu (onder druk van aankomende wetgeving voor repareerbaarheid o.a in de EU en VS) presenteren ze de aanpassing als een oplossing, terwijl ze het probleem zelf gecreëerd hebben.
Het mooiste is nog dat Apple met deze "oplossing" nog steeds de marktpositie versterkt want deze geldt niet voor niet-originele onderdelen.
Als het daadwerkelijke doel van de pairing "security" is, zouden de keys niet bij de consument moeten liggen, de eigenaar van het product? Dit zou heel simpel kunnen door na een reparatie de klant zelf (eventueel na een login met iCloud en 2FA) de onderdelen te laten koppelen.
Het grootste deel van de klanten is niet technisch, verliest hun digitale sleutels of overhandigt ze doodleuk aan reparateurs die goedkope hardware met backdoors leveren. Daarnaast krijg je dan nog steeds geen uitsluitsel of een tweedehands toestel wel met originele onderdelen is gefixed.
Ik ben het er qua eigendomsrecht mee eens dat ik als klant die sleutel zou moeten hebben maar als 99% van de mensen daar niet mee om kan gaan is dat geen oplossing.
Maar dat is eigenlijk niet eens relevant, want er wordt niets beveiligd door de onderdelen te pairen
Als je een iPhone koopt (nieuw of gebruikt) heb je bepaalde verwachtingen van dat product waar Apple garant voor wil staan. De 'beveiliging' bestaat er uit dat de software niet 'alles ok' roept terwijl Apple niet in staat is die garantie te geven dat alles ook daadwerkelijk ok is.

Een vervangen scherm voldoet mogelijk niet aan de specs (max helderheid, P3 etc), een vervangen batterij zal misschien sneller ontladen dan de software aangeeft en een vervangen vingerafdruk sensor zal misschien ook akkoord geven op de vingerafdruk van Xi Jinping.
Wat mij betreft valt hier maar één echte reden uit te concluderen: het vergroten van de marktpositie.
Je negeert al mijn argumenten door alleen deze reden naar voren te schuiven.
Ondertussen hebben deze mensen niet door dat Apple met deze maatregel alle onafhankelijke reparateurs raakt,
Je bent onafhankelijk reparateur toevallig?
Ook in dit geval is de pairing compleet onnodig, mede aangetoond door het feit dat bij elke andere fabrikant deze onderdelen gewoon te vervangen zijn
Je zou ook kunnen stellen dat Apple hogere eisen aan de veiligheid en tamper-resistence van deze componenten stelt maar dat past vast niet in jouw verhaal.
Het mooiste is nog dat Apple met deze "oplossing" nog steeds de marktpositie versterkt want deze geldt niet voor niet-originele onderdelen.
Mijn ervaring met niet originele onderdelen voor Apple apparaten is (ik geef toe, n=1) tot dusver heel bedroevend geweest. Batterijen die amper een fractie van de levensduur van de fabrikant originele halen zijn geen duurzame oplossing.
Het grootste deel van de klanten is niet technisch, verliest hun digitale sleutels of overhandigt ze doodleuk aan reparateurs
Maar als een klant dat doet dan is alle digitale veiligheid toch al opgegeven? Het vervangen van een onderdeel veranderd daar dan toch niets aan?
Kan hier nog aan toevoegen dat in veel gevallen bij onafhankelijk reparateurs niet eens om een toegangscode wordt gevraagd: een vervangen scherm kan ook getest worden terwijl het toestel vergrendeld is. Als een batterij vervangen wordt kan simpelweg bij het afhalen van het toestel even gekeken worden met de klant of de batterijgezondheid weer op 100% staat. De optie voor die keuze krijgt je bij Apple in ieder geval niet, wat ook tot de nodige risico's kan leiden: BBC: "Apple Store worker 'texts himself customer's intimate photo'"
Daarnaast krijg je dan nog steeds geen uitsluitsel of een tweedehands toestel wel met originele onderdelen is gefixed.
Hierin heb je gelijk, maar waarom maakt dat uit? Het doel van de reparatie is toch dat het toestel weer werkt? Als je het in dit geval over de kwaliteit van onderdelen hebt: Onafhankelijk reparateurs hebben er toch baat bij dat een klant tevreden is? Slechte kwaliteit reparaties zijn niet houdbaar wanneer je slechte reviews krijgt en er niemand meer komt. Daarnaast bieden veruit de meeste onafhankelijk reparateurs langere garantie op de reparatie dan Apple (die maar 90 dagen garantie biedt). Het zou dan alleen maar tijd en geld kosten als een klant terugkomt om daar gebruik van de maken.
Een vervangen scherm voldoet mogelijk niet aan de specs (max helderheid, P3 etc), een vervangen batterij zal misschien sneller ontladen dan de software aangeeft
Die mogelijkheid bestaat, maar hierbij gaat ook hetzelfde op: een onafhankelijk reparateur die garantie biedt op de reparaties zou er geen baat bij hebben als de klant ontevreden is met de geleverde diensten. In de praktijk betekend dat vaak dat de klant de keuze krijgt tussen verschillende opties: een origineel onderdeel of een zogeheten 'aftermarket' onderdeel van een andere fabrikant. Op een voorbeeldtoestel werd getoond wat de verschillen zijn (als er al verschillen waren).
een vervangen vingerafdruk sensor zal misschien ook akkoord geven op de vingerafdruk van Xi Jinping.
Als het ontgrendelen van een smartphone zo makkelijk zou zijn zou er natuurlijk zijn van een erg slecht ontwerp. Het heet niet voor niets een sensor: er wordt een waarde uitgelezen van een vingerafdruk waarmee de chip op het moederbord kan vergelijken of dit overeenkomt met waarden die toestemming geven het toestel te ontgrendelen. Overheden zouden een stuk minder moeite hebben met het ontgrendelen van smartphones als het zo gemakkelijk kon.
Je bent onafhankelijk reparateur toevallig?
Geweest. Ik zal ook zeker niet ontkennen dat ik er baat bij heb gehad als smartphones gemakkelijker te repareren zijn. Maar ik ben van mening dat de hele maatschappij er baat bij heeft als consumenten keuzemogelijkheden hebben. Ik heb genoeg klanten doorverwezen naar Apple als dat beter aansloot op de wensen van de klant. Ik heb er absoluut geen bezwaar tegen als mensen de voorkeur hebben om hun producten bij Apple zelf te laten repareren. Wel moet er wat mij betreft de mogelijkheid bestaan voor mensen om een onafhankelijk reparateur boven Apple te verkiezen vanwege hun voorkeuren, of dat nou nabijheid, snelheid, duurzaamheid of gemak gerelateerd is. Het is dan wat mij betreft oneerlijk dat mensen die daar voor kiezen functionaliteiten zoals TrueTone en batterijgezondheid verliezen.
Je zou ook kunnen stellen dat Apple hogere eisen aan de veiligheid en tamper-resistence van deze componenten stelt maar dat past vast niet in jouw verhaal.
Dat kun je zeker stellen, maar ik ben geen fan van een wereld waarin bedrijven beperkingen opleggen in de mogelijkheden om een product dat jouw eigendom is te repareren in de manier die je zelf wilt. Zoals bijvoorbeeld de iPhone 5 van een vriend waar ik ooit de batterij van heb vervangen voor een batterij met een hogere capaciteit, waardoor hij het toestel ineens 2 dagen kon gebruiken.
Die opmerking aan het eind negeer ik, dat past niet in mijn verhaal waarin ik volgens mij telkens op een nette en beleefde manier argumenten in een beschaafde discussie heb proberen te geven.
Mijn ervaring met niet originele onderdelen voor Apple apparaten is (ik geef toe, n=1) tot dusver heel bedroevend geweest. Batterijen die amper een fractie van de levensduur van de fabrikant originele halen zijn geen duurzame oplossing.
Daar heb ik begrip voor, niet al mijn ervaringen met onafhankelijk reparateurs waren van de hoogste kwaliteit. Maar op dezelfde manier heeft een vriend ook mindere ervaringen met reparaties door Apple gehad: toen er geen geluid meer uit de speaker kwam moest de iPhone XS vervangen worden voor €600 omdat Apple geen speakers vervangt: een onderdeel wat voor minder dan 5 euro te koop is en in enkele minuten vervangen kan worden.
Of de keer dat een kennis van mij die alle data was kwijtgeraakt van zijn iPhone, omdat Apple toestellen die niet aan gaan bij een reparatie standaard wiped, en hij de iCloud-backup niet aan had staan.

Zoals ik al zei: blijf vooral gebruik maken van de mogelijkheden die jou persoonlijk de beste ervaring geven. Er zou wat mij betreft dan ook die vrijheid moeten zijn voor mensen die een andere voorkeur op basis van andere ervaringen hebben.
[...]
Maar als een klant dat doet dan is alle digitale veiligheid toch al opgegeven? Het vervangen van een onderdeel veranderd daar dan toch niets aan?
Je mag er vanuit gaan dat een fabrikant die serieus is over veiligheid ook strikt nagaat of de onderdelen die ze inbouwen voldoen aan de gezette specificaties. Als je die harde koppeling dmv versleuteling vrijgeeft door de sleutel aan de klant te geven valt die controle weg.
Hierin heb je gelijk, maar waarom maakt dat uit? Het doel van de reparatie is toch dat het toestel weer werkt?
Nee, het doel zou moeten zijn dat het toestel aan alle specs voldoet. Niet alleen die een niet technische gebruiker eventueel zou kunnen observeren.
Als je het in dit geval over de kwaliteit van onderdelen hebt: Onafhankelijk reparateurs hebben er toch baat bij dat een klant tevreden is? Slechte kwaliteit reparaties zijn niet houdbaar wanneer je slechte reviews krijgt en er niemand meer komt.
Niet technische gebruikers kunnen echt niet vaststellen of een batterij helemaal binnen spec is en zijn vooral blij als het goedkoop gefixed is.
Als het ontgrendelen van een smartphone zo makkelijk zou zijn zou er natuurlijk zijn van een erg slecht ontwerp. Het heet niet voor niets een sensor: er wordt een waarde uitgelezen van een vingerafdruk waarmee de chip op het moederbord kan vergelijken of dit overeenkomt met waarden die toestemming geven het toestel te ontgrendelen.
Dus het is doodgemakkelijk gebruikers voor de gek te houden en een 'verkeerde' vingerafdruk in de 'hoog security chip' op te slaan als je de sensor kan spoofen.
Dat kun je zeker stellen, maar ik ben geen fan van een wereld waarin bedrijven beperkingen opleggen in de mogelijkheden om een product dat jouw eigendom is te repareren in de manier die je zelf wilt.
Ik denk dat het begint bij de fabrikant uitzoeken die dat wil, niet zeuren over bestaande fabrikanten en gebruikers die zich vooral niet druk willen maken over de technische afwegingen.
Volgens mij hebben we een verschillende kijk op de wereld, dat mag natuurlijk!
Bedankt voor het delen van je perspectief, het was leerzaam! ;)
Want is dat nu zo zo'n groot probleem bij oudere iPhones of andere merken? Ik vermoed ook eerder dat het om een third-party beveiliging is die ze nu onder dit mom kunnen verkopen.
Nee, dit gaat over originele Apple onderdelen die uit andere toestellen komen.
Staat in het kopje: zulke gebruikte, originele onderdelen
Het is inderdaad wat ongelukkig verwoord.
Uit het originele artikel:
... and beginning this fall, calibration for genuine Apple parts, new or used, will happen on device after the part is installed.
Of te wel gaat het alleen werken voor originele (donor) onderdelen. en dus niet 3rd party.
Apple breidt daarnaast het Activeringsslot uit naar gestolen apparaten. Activation Lock gaat in de toekomst herkennen of bepaalde tweedehands onderdelen uit een iPhone komen die als gestolen is aangemerkt. In dat geval kan een reparateur het onderdeel niet meer kalibreren in het toestel.
Dit mist een cruciaal detail. De onderdelen van een iPhone zijn niet meer te gebruiken als het Activeringsslot aan staat - niet als de telefoon daadwerkelijk als gestolen of verloren is gekenmerkt! En het Activeringsslot gaat automatisch aan als je Find My instelt - wat Apple automatisch doet als je iCloud instelt, dus praktisch iedere iPhone heeft dat aan staan.

De onderdelen zijn dus alleen te gebruiken als de vorige eigenaar expliciet de telefoon uit zijn iCloud-account haalt. Doet de vorige eigenaar dit niet, dan zijn de onderdelen van een 100% legitiem ingeleverde defecte iPhone niet te gebruiken voor reparatie!

In de praktijk is dit dus gewoon een wassen neus en zal hergebruik van officiele onderdelen in veel gevallen alsnog niet plaats kunnen vinden.
Degene die die defecte iPhone dan heeft ontvangen kan dan contact opnemen met de vorige eigenaar om het te verwijderen. Er bestaat een mooi helpcenterartikel om naar die persoon te sturen.

Dat hele activation lock dat standaard aan staat is natuurlijk net om de handel in gejatte verloren van de vrachtwagen gevallen iPhones stil te leggen.
Daar heb je dus helemaal niks aan.

Zo'n check werkt alleen op het inname-punt als je de oude eigenaar er op aan kan spreken. Zelfs voor een zaak als Coolblue is ter plekke inloggen bij iCloud om de oude telefoon er uit te halen eigenlijk te veel gevraagd - zat mensen die hun wachtwoord niet uit hun hoofd weten, en je gaat ze niet vragen om dan later maar een keer terug te komen. Je komt daar tenslotte om iets nieuws te kopen, die oude telefoon boeit je niet meer.

Maarja, de meeste mensen zullen het gewoon in een bak bij de Praxis gooien, of wellicht inleveren bij de stort. Zelfs met een werkende iPhone is het dan praktisch onmogelijk om in contact te komen met de oude eigenaar, laat staan een defecte iPhone waar je nul informatie uit kan halen.
Je kan op het innamepunt perfect eisen dat de iPhone niet gelocked is. Dat is net ook het hele punt van die activation lock, anders kan jan-en-alleman gewoon een gepikte telefoon binnenleveren.
Nee, dat kan niet. Het "innamepunt" is namelijk vaak een verzamelbak bij de Praxis, en het is onmogelijk om bij een defectie telefoon te controleren of deze al dan niet gelocked is. Er is niks te "eisen".

Apple had het ook anders kunnen implementeren, namelijk een activation lock dat hergebruik alleen verbied als het toestel actief door de eigenaar als gestolen is aangemerkt, of door een tijdslot te zetten op hergebruik zodat de eigenaar van Apple een mailtje krijgt en X aantal dagen heeft om aan te geven dat de onderdelen gestolen zijn. Er zijn talloze alternatieven te bedenken die diefstal voorkomen maar hergebruik niet praktisch onmogelijk maken.

[Reactie gewijzigd door laurxp op 22 juli 2024 18:33]

“In de praktijk is dit dus gewoon een wassen neus en zal hergebruik van officiele onderdelen in veel gevallen alsnog niet plaats kunnen vinden.”

Of je eist gewoon dat Find My uitgezet wordt zoals reparateurs en Apple zelf nu ook al doen. :+ Niets wassen neus aan.
Hoe was je van plan dat te doen na het inleveren van het toestel voor recycling, als je geen flauw idee hebt wie de vorige eigenaar was?
Als je je toestel inlevert voor recycling of doorgeeft/doorverkoopt aan iemand is het de bedoeling dat je ook de iPhone volledig reset waardoor Find My wordt uitgeschakeld en alle gegevens worden gewist.
Hoe ben je van plan dat te doen met een defecte iPhone? Een reset is niet mogelijk, want de telefoon is nou eenmaal kapot en daardoor niet meer te bedienen.
Je kan altijd via icloud.com je iPhone volledig wissen, zelfs als hij kapot zou zijn. Daardoor is de Activation Lock er ook af. Afhankelijk wat er kapot is, kan je hem ook nog steeds resetten via je Mac of PC met iTunes.

https://support.apple.com.../icloud/mmfc0eeddd/icloud
In het kader van goede dingen niet bekritiseren maar prijzen (ook als ze een beetje laat zijn), in de hoop dat ze hiermee door blijven gaan: dit is heel goed nieuws.

Nu hopen dat ze dit op zoveel mogelijk apparaten en modellen gaan toepassen en hopelijk maakt dit tweedehands toestellen ook waardevoller omdat ze nu ook voor onderdelen geoogst kunnen worden voor gebruik door elke reparateur.

[Reactie gewijzigd door JeroenB89 op 22 juli 2024 18:33]

Nou ja er is in ieder geval een begin, ook al zal misschien niet op alle ondersteunen modellen komen wellicht.
Het begin is er en dat is toch al goed.
Mwah ze worden op het moment hard aangevallen vanuit verscheidene overheden, want na de EU is de US nu ook een onderzoek begonnen naar de machtspositie of zelfs monopolie positie van Apple. Dit is vooral imago oppoetsen zodat ze niet nog meer shit over hun heen krijgen.
Voor ze dingen gingen locken aan het serienummer kon dit al toch?
Apple had het standpunt dat gebruikte onderdelen die verhandeld worden namaak zijn.

onafhankelijke reparateurs hebben meerdere keren hele zendingen van originele schermen verloren bij de douane omdat deze niet direct bij Apple vandaan kwamen(en Apple ze ook niet aanbood)
Een goede stap vooruit, maar dit valt of staat natuurlijk bij de ondersteunde toestellen. Als het beperkt blijft tot een kleine selectie apparaten stelt het natuurlijk nog steeds niks voor en hebben ze vooral weer eventjes positieve media aandacht gehad. Dat is ook precies wat er gebeurde met de lancering van dit programma: eerst een hoop positieve aandacht in mainstream media en een paar weken later een boel kritische artikelen op websites waar alleen de Tweakers-doelgroep actief is.
"Apple breidt daarnaast het Activeringsslot uit naar gestolen apparaten. Activation Lock gaat in de toekomst herkennen of bepaalde tweedehands onderdelen uit een iPhone komen die als gestolen is aangemerkt. In dat geval kan een reparateur het onderdeel niet meer kalibreren in het toestel."

Dat is een goed idee. Hopelijk gaan meer fabrikanten dit toepassen.
Aanname maar de ondersteuning zal wel dus op iPhone 12 en hoger zijn, zoals het hele SSR productportfolio is. Ben benieuwd of dit ook voor ons IRP'ers toegestaan gaat worden, want dan kan het eea nog lucratief worden itt het huidige programma.

Bovendien, zal er dan een opening zijn om bijv. bij de iPhone 12 een oorspeaker te kunnen vervangen zonder dat FaceID dan er aan gaat. Kan de hot air station weer de kast in.
Hoeveel scheelt het in prijs?! En moet zo'n heel systeem daarvoor opgetuigd worden?

Persoonlijk ben ik meer voor nieuwe onderdelen i.p.v. hergebruikte of refurbished.
But that's just me...
Als je toestel wat ouder is? Waarom niet, een camera of zo slijt niet hoor. En ook een gebruikt scherm is prima, als de verkoper het een beetje gecontroleerd heeft.
Het zou niet aan Apple moeten zijn om te bepalen met welke onderdelen jij jouw telefoon repareert.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.