Micron introduceert DDR5-geheugenmodules van 24 en 48GB

Micron introduceert nieuwe DDR5-modules met capaciteiten van 24 en 48GB. Dat meldt onder andere Japans nieuwsmedium MyNavi. De modules zijn compatibel met AMD EXPO- en Intel XMP 3.0-overklokprofielen. De adviesprijzen zijn nog niet bekend.

Micron introduceert verschillende geheugensets met snelheden van 5600 en 5200MT/s, schrijven onder meer MyNavi en ComputerBase. De DDR5-5600-varianten komen beschikbaar met capaciteiten van 8, 16, 24, 32 en 48GB. Van de DDR5-5200-modellen komen geen sets met 24 en 48GB geheugen uit. Van alle geheugenuitvoeringen komen, naast kits voor desktops, ook SO-DIMM-varianten voor laptops beschikbaar.

Alle verschillende modellen hebben een spanning van 1,1V en een cl46-latency. De modules zijn compatibel met AMD EXPO en Intel XMP 3.0, waarmee de dimms gemakkelijk ingesteld kunnen worden op hun geadverteerde snelheid van 5200 of 5600MT/s. De geheugendimms zijn bedoeld voor AMD Ryzen 7000- of Intels 12th en 13th Gen-cpu's. Micron meldt niet wat de geheugensets gaan kosten.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

19-01-2023 • 15:47

70 Linkedin

Submitter: WhatsappHack

Reacties (70)

70
70
50
0
0
6
Wijzig sortering
Wauw en dan te bedenken dat ik en vele een gat in de lucht sprongen als je van 16 mb ram naar 32 mb ram kon gaan laat staan 64mb ram.
De tijden dat je zat te tweaken in config.sys om geheugen tussen de 640kb en 1mb te kunnen gebruiken.
Sowieso config.sys tweaken iedere keer als je een ander spel wilde laden, om de juiste settings te hebben....
Bootmenu met verschillende geheugentypen en drivers van de verschillende geluidskaarten.

Hmmn, nostalgie. Tweaken om zelfs tevreden te zijn met ansi art 😆
Ohja, daar zeg je wat... DOS=HIGH staat me nog bij :)

En ver daarvoor nog een extra geheugenmodule voor de C64 gebruikt...
Naar mijn idee het juist bijna een decenia stilgestaan met de hoeveelheid ram.

8GB is standaard huis tuin en keukengebruik
16GB mainstream high end.
32GB high end
64GB en hoger was eigenlijk niet gebruikelijk voor high end thuis PC's

Niet dat de ontwikkeling stil heeft gestaan, maar prijzen waren er niet naar om voor meer te gaan
Ik denk dat vandaag de dag alles wel een trede omhoog mag opschuiven.
Mijn laatste 3 computers hebben 16GB gehad (eerste was een 6800K Broadwell met 4x4GB in quad channel), en nooit tekort aangehad. In mijn nieuwe computer komt ook 16GB. Het getal gaat dus al mee sinds ergens 2015 voor mij.
Ik heb met 40 GB toch al vaak dat ik, mijn pc gaat swappen, omdat hij onvoldoende geheugen heeft, en dan erg traag is. Ga er binnenkort dus eens een fatsoenlijke hoeveelheid in zetten.
Dat komt omdat Windows allerlei slimme trucjes toepast zoals de pagefile en geheugencompressie. Een zelfde set aan applicaties zal op 16GB zich vertonen als bv 12GB actief in gebruik, doe je hetzelfde op een machien met meer geheugen dan pakt Windows gerust boven de 16GB. Sowieso valt meer geheugen aan te raden, zo belast je je SSD minder met swap writes, en het systeem voelt veel responsiever aan.
Ik zit zelf af en toe met een tekort op 32GB, beetje gamen met browsertje enzo ernaast.
Zoals D0uble al zegt, blijf liever uit m'n pagefile.

Als je echt volledig gebruik van je RAM wilt maken moet je toch echt meer dan 16GB in je machine prikken tegenwoordig.
Ik ga toch voor 64gb, misschien met tussenstap voor 32gb (door hoge DDR5 prijs, al is kitje dat ik prijs van in de gaten houd van 490 naar 406€ gezakt (G-skill Ripjaw 64gb 2x 32 6000 mhz CL 32).

Reden? 16gb is paar jaar voldoende geweest, na 3 jaar kwam ik al zeldzame 'caps' tegen (ram vol), na 5 jaar was het echt vaak het geval. Nu (spel + browser + windows media player), raak ik niet onder 14.5gb, en met ook maar eender wat serieus te doen in een van de drie loopt ram vol, moet niet denken om m'n fotosoftware ernaast te draaien (zou in principe moeten lukken, maar gaat echt niet, voornamelijk door ram, maar ook beetje cpu), nieuwe pc (am5) zal dat volledig moeten verdrukken. 32gb is veel, omdat windows voorlopig? nog niet veel extra lijkt te vragen, maar misschien is windows 11 al gulziger dan mijn windows 10, ik moet ook aan toekomst denken, als hetzelfde gebeurt als bij m'n huidige pc zal 32gb snel 'te weinig' worden, 64gb geeft dus wat luxe en gemoedsrust. Maar het zal zéér doordacht zijn, heb nog nooit zo hard over m'n nieuwe pc nagedacht :D (Hoe AM5 hoe prijzen omzeilen, wanneer is DDR5 'betaalbaar genoeg', wanneer zal ryzen 7900x3d een 100€ korting krijgen, enz.).
Dan koop je dat toch gewoon? Je doet het klinken alsof dat iets utopisch is, maar DDR5 is inmiddels best betaalbaar geworden.
In die tijd hadden pc,s altijd standaard veel te weinig werkgeheugen toen je de pc kocht in de winkel, prijzen waren toen belachelijk hoog.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 januari 2023 16:51]

Da's nog steeds, hoe vaak zie ik geen laptop met 8GB... Zelfs je telefoon heeft dat tegenwoordig, en die draait toch echt een lichter OS.
Het is lang niet meer zo erg als vroeger het geval was, toen kocht je een pc die 16mb ram had voor Windows 98, het OS in vergelijking met de hardware was vroeger veel zwaarder dan nu.

Zo rond Windows 7 zijn de specs niet meer zwaarder geworden.
8 gb is krap maar wel sterk use case afhankelijk. Er is heel veel dat de meeste mensen met hun laptop doen dat met 8gb prima af kan.
Ik betaalde 1600 gulden voor 16mb ooit in mijn 486DX2 66mhz. Dat was extreem duur. Maarja hobby. Had toen ook 800 gulden uitgegeven voor een Stealth 2mb VRAM videokaart. Dat was toen een topmodel videokaart in de 90er jaren.
Was wel jammer dat de 486 nog vrijwel niets met de videokaart deed want alle berekeningen gingen over de processor(gamen), 2mb was leuk bij zeer hoge resolutie en 32 bit kleur, Games die werkelijk de videokaart gingen gebruiken kwam pas opzetten bij de Pentium II, de 486 kon je ook nog L2 cache toevoegen wat een kleine boost gaf.

(ik doe nog aan de retro spul maar heb nooit performance verschil kunnen merken tussen videokaarten zolang er maar minimaal 512kb vram op zat. de processor tot 128kb L2 cache had wel invloed), moederbord in combi met processor deed meer(wel of geen write back cache support bijvoorbeeld) en zodra je een geluidskaart ging toevoegen/inschakelen denderde de performance. :)

Doom1 benchmarks wel gezien maar dat was op verschillende configuratie,s en niet dezelfde met steeds andere videokaarten.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 januari 2023 22:34]

Ik toep, het goedkoopste wat ik kon vinden voor de 386 was 1000 voor 8 MiB ;)
Ik heb ooit 16 IC's ingeplugd om van 512KB naar 640KB te gaan. Dat was genoeg volgens meneer Gates, had ik toen gelezen :)
Alleen jammer dat hij dat nooit zo heeft gezegt maar toch mensen dit op die manier blijven verdraaien/overnemen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 januari 2023 22:24]

Ik heb nog de 4mb ram tijd meegemaakt. En 1mb op de videokaart. Ouder ga ik niet.
Apart dat ze niet met modules van 12GB komen. Veel gaming pc's zouden aan 24GB precies voldoende hebben in de gevallen dat 16GB te weinig is, maar je wilt dan wel weer dual-channel, en niet single channel.

[Reactie gewijzigd door joost00719 op 19 januari 2023 15:51]

Bij DDR5 heb je ook nog iets als single en dual rank, zou je een pc met DDR 5 in dual channel plaatsen kun je in theorie quad channel hebben.
Het zit iets anders, maar met 2 reepjes DDR5 geheugen heb je in de praktijk inderdaad ook al quad channel als het goed is ;)
Ja, maar dat is slechts 32bits (+8bits ecc) aan beide weerszijden van het nokje.

Meer: https://www.techpowerup.c...nnel-with-2-dimms.292992/ :)
Beter: review: Nieuwe generatie werkgeheugen - DDR5 betekent flinke stap voorwaarts :Y)

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 19 januari 2023 23:50]

Single en dual rank is niet een exclusieve eigenschap van DDR5
single en dual rank bestaat toch ook bij DDR4.
In een pc met DDR4 kan je ook quad rank draaien.
Dan zouden ze 4+4+4=12 moeten zijn, maar het begint bij 8.
Mwah ik denk dat in het gaming segment waarin DDR5 momenteel relevant is (systemen van zeg 1000-1200 euro of meer) iedereen sowieso wel voor minimaal 32 GB gaat eigenlijk en niet voor wellicht 2 tientjes minder ineens voor 24GB totaal zou gaan als die optie er bijkomt.

[Reactie gewijzigd door !mark op 19 januari 2023 17:48]

Ben vooral benieuwd naar de prijs per gb. Heb vorig jaar een machine upgrade gedaan, maar ben blijven hangen op ddr4 omdat ddr5 duurder was en ook maar tot 32gb per module kwam. Upgrade is nu even niet aan de orde maar als je straks 192gb in een machine kunt stoppen tegen een redelijke prijs ..
Uit interesse, waar gebruik je die enorme hoeveelheid geheugen voor? Hoewel het verbruik door gewone consumenten ook met de jaren stijgt, zitten we volgens mij nog lang niet op een niveau dat men meer dan 16 GB nodig heeft.
Sommige spellen hebben meer dan 32GiB nodig, zoals DCS bijvoorbeeld. Maar ook als developer kan je al snel uit je geheugen knallen als je een groot aantal services test op je eigen developmentbak. Of je bent homelabber en hebt een desktop CPU met veel VM's draaien. We zijn onderhand wel aangeland in het tijdperk waar 16GiB de minimale hoeveelheid is geworden voor een nieuwe PC. Sommige van mijn CAD ontwerpen gaan ook al richting de 16 GiB aan geheugengebruik.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 19 januari 2023 17:19]

32GB RAM voor DCS lijkt genoeg
Met de introductie van het gebied rondom West-Syrië is dat veranderd. De missies die op dat terrein plaatsvinden vereisen veel meer geheugen, zoals ook in de commentaren wordt genoemd.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 19 januari 2023 22:47]

Een bekende game Star Citizen natuurlijk, 32gb ram is geen luxe. ;-)
Toch echt use-case afhankelijk.

Voor de gemiddelde huis tuin en keukengebruiker die wat rondmailt, tekstje verwerkt, inlogt op een virtuele desktop voor t werk en video's kijkt heb je nog steeds zat aan 8GB en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven.

Voor de gemiddelde Tweaker (incl mijzelf) is het ongetwijfeld veel te weinig :9

[Reactie gewijzigd door RichD1011 op 21 januari 2023 03:51]

Gamers zijn toch ook gewoon doorsnee consumenten?
VM of grote bestanden
Er zijn zelfs al games die graag meer dan 16GB werkgeheugen hebben, zoals bijvoorbeeld flight simulator op 4k.
Bij het werken met 3D modellen gebruik je soms makkelijk meer dan 16GB. VM's en multi-tasken kan ook veel geheugen verbruiken.Voor mijn reguliere gebruik zou ik waarschijnlijk met 16GB geen problemen hebben.
Voor een thuis pctjes voor ene Henk en Anita? Ja ruim voldoende. Voor een beetje avg game build ook. Maar ga eens nu kijken wat laatste games aanbevelen, zoals een Spiderman met name vanwege RTX. Of systemen die vm, photoshop of streaming? Lijkt me 16 GB eerder de minimum in combinatie van huidige gen games.
Vm's met meerdere klantprojecten. Test en development servers voor die projecten. Een productie-like setup met losse sql en applicatieserver. Vm's met verschillende browsers. Etc. En om.booten te vermijden staan er normaal ongeveer 12 vm's tegelijk aan. Meestal met 8 tot 16gb toegewezen.
Hoelang zou Memtest86 er over doen om een 4x48GB geheugen te testen?
Met 48GiB sticks vermoed ik dat het om dual rank gaat. Ik vermoed dat de snelheid dan terugvalt naar iets als 4GT/s. Hoeveel transfers heeft Memtest86 nodig om iets te testen?
Ligt er aan hoe lang je het zelf wilt testen, een enkele run is niet genoeg om te bepalen of je geheugen stabiel is. Ik zelf acht mijn ram stabiel als die 6+ uur memtest stabiel is.
Ik ben hier echt door verrast, ik had nooit gedacht dat we 24GB ramsticks zouden krijgen, ik dacht altijd dat het enkel verdubbeld kon worden, mijn eerste windows pc had 64MB. sindsdien enkel steeds sticks gezien die een verdubbeling daarvan hadden, 128mb, 256mb, 512mb, 1gb, 2gb, 4gb, 8gb, 16gb, 32gb, 64gb.
Heb bijvoorbeeld nooit een stick van 192mb, 1,5gb, of 6gb gezien.
En toch bestaat het al lang. 12GB/24GB etc
Intel Core i7 960 etc. hadden 3 kanalen, dan was 12GB of 24GB waarden erg gewoon.
Maar dat waren geen sticks van 12GB of 24GB, dat was 3x4GB of 3x8GB.
Voor server toepassingen denk ik dan? In de consumenten markt heb ik het zelf nooit gezien.
Dit waren altijd verdubbelingen, maar ik ga ook pas mee sinds de core2quad dus misschien daarvoor?
Ze staan inderdaad gewoon al jaren in de pricewatch, ik heb ze al die jaren nog nooit gezien:
uitvoering: HP 761501-B21
24GB? Dus geen macht van 2? Is het een triootje van 8GB op een plankje?
Waarschijnlijk zijn net als bij de 48 en 96 GiB modules van SK Hynix de dies zelf geen power van 2. SK Hynix heeft een 24 Gb die, neem daar 16 van en je hebt 48 GB.

Micron doet waarschijnlijk hetzelfde. Of ze hebben een afwijkende stack size van 6 of 12, maar die kans acht ik kleiner.
Dit waren dus die geheime modules tijdens het bezoek van Linus Tech Tips aan de Micron fabriek.
Erg interessant: https://youtu.be/-EhDlXx3okU

[Reactie gewijzigd door Ewald ! op 19 januari 2023 16:14]

Precies waar ik ook al aan dacht ja, ik had ook al bedacht dat 96GB /4 sticks 24 gieg per stick moest zijn, en ze dat vast niet alleen voor hem zouden maken.. Het lijkt me een prima oplossing als de volgende go-to grote voor de meer mainstream, wat goedkoper dan 2*32 (neem ik aan) en toch een stap voorwaarts in grootte.
Bijzondere formaten. Maar inderdaad apart om dan wel 24 en 48 te doen, maar geen 12. Of schatten ze de gemiddelde gebruiker in dat hij toch al instapt bij (2x)16, en 24 dan de volgende stap zou zijn.
Blijkbaar werken ze met veelvouden van 8GB.
Ik neem aan dat het te duur is om daarnaast veelvouden van 4GB te gaan voeren.
En gezien de huidige prijzen kan ik dat goed begrijpen: deze keuze voorkomt dat ze zich uit de markt gaan prijzen en/of zorgt voor winstmaximalisatie.
Am5 gaat lastig overweg met 128gb, dus 96gb zou mooie middenweg zijn waar ik zeker naar zou kijken aangezien ik met 64gb regelmatig net wat te weinig heb.
Die 96 GB zul je ook met 4 Dimmen moeten maken, dus dan loop je tegen dezelfde issues an als met 128GB.

Het gaat namelijk niet om de geheugengrootte, het gaat om het aantal bezetten Dimm-sloten en het aantal ranks dat gebruikt wordt.

128 GB is altijd dual rank en 4 sloten. Het is namelijk het maximum wat de cpu an kan spreken. De cpu kan namelijk 16 GB per kant van de Dimm (per rank dus).
CL46 is wel erg hoog @ 5600MHz...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn