Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Programmeur maakt tool die Windows 11-taakbalk aan zijkant scherm laat plaatsen

Een Roemeense programmeur genaamd Valinet is gekomen met een verzameling tweaks die het gedrag van de taakbalk en het startmenu uit Windows 10 herintroduceert, inclusief plaatsing van de taakbalk aan de zijkant. Ook brengt hij het Win+X-menu terug en zijn er andere tweaks.

Valinets Explorer Patcher for Windows 11 staat gehost op GitHub. De patcher werkt door een, of voor extra functionaliteit nog meer, .dll-bestanden in de Windows-map te plaatsen. Na een reboot begint de patcher dan te werken en worden zijn tweaks toegankelijk. De Roemeen stelt dat de Patcher werkt op Windows 11 versie 22000.194, wat momenteel de nieuwste build is, maar dat hij 'mogelijk' ook prima werkt op nieuwere builds.

Wellicht de belangrijkste functie in de Patcher is de mogelijkheid om de taakbalk aan de linker- of rechterkant van het scherm te plaatsen. Dat is een optie die in voorgaande edities van Windows zat, maar niet in 11. Het is onduidelijk of Microsoft deze zelf nog gaat introduceren. Het plaatsen van de taakbalk aan de zijkant vindt een deel van de gebruikers fijner, omdat horizontale ruimte op een breedbeeldscherm minder schaars is dan verticale ruimte. Let op dat het hier niet gaat om de icon alignment, die naar het midden is gegaan; die valt standaard al aan te passen in de opties van het os.

Naast het verplaatsen van de taakbalk zijn er opties om de 'alle apps'-lijst direct bij het openen van Start te tonen, de maxima van die lijst aan te passen, vermiste tray-icons terug te brengen, het combineren van taakbalk-iconen te beperken of uit te schakelen en het terugbrengen van de oude zoekfunctie in Explorer. Voor de populairste opties is een gui beschikbaar, maar voor meer niche opties moet men met .reg-bestanden werken. Igor's Lab, dat de tool ook ontdekte, plaatste zijn eigen Windows 10-eske preset-bestand.

Valinet erkent dat het plaatsen van een .dll in de Windows-map kan leiden tot een alarm van een antivirusprogramma. Hij geeft toe dat dat een onconventionele manier van werken is, die regelmatig ingezet wordt door malafide software. Desalniettemin lijkt er op dit moment geen betere manier om de ingrijpende tweaks te bewerkstelligen. Voor wie de boel nog steeds niet vertrouwt, nodigt hij uit tot inspectie van de broncode op GitHub.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

10-10-2021 • 11:17

204 Linkedin

Reacties (204)

Wijzig sortering
Ik heb zelf ook een app ontwikkeld die de problemen met de Windows 11 taakbalk gedeeltelijk kan oplossen. De taakbalk kan niet links of rechts (verticaal) neergezet worden, maar wel aan de bovenkant van het scherm. Dit is aangevuld met enkele andere opties zoals diverse icon formaten.

Uiteraard Open Source gepubliceerd op GitHub.
https://github.com/jetspiking/Taskbar11

Mooi om te zien dat er meer alternatieven beschikbaar komen, mijn app is heel eenvoudig en voldoet waarschijnlijk niet aan alle eisen van veel gebruikers.
Reageer
Ik krijg hier Windows 8 gevoelens bij. Toen moest je ook extra software installeren om de vertrouwde taakbalk soort van terug te krijgen.
Reageer
Inderdaad, wanneer dit soort tools nodig zijn dan krijg ik een Windows vista en Windows 8 gevoel. Ik heb zo'n vermoeden dat Windows 11 nog wat release upgrades nodig heeft voor het geschikt is voor de massa.
Reageer
Ik denk dat Microsoft precies weet wat geschikt is voor de massa. Maar wij op Tweakers zijn echt de massa niet zeker als we dit soort tweaks willen doorvoeren. Voor 99,5% v.d. mensen zal W11 net zo geschikt zijn als W10.
Reageer
Ik denk dat Microsoft dat helemaal niet goed weet. Inderdaad, de voorkeuren van tweakers verschillen van die van de gewone gebruikers, maar ook laatstgenoemden waren niet tevreden met Vista en tot zekere hoogte Windows 8. Feit is dat Microsoft slecht is in UI design en door het gebrek aan concurrentie is het deze troep waar we mee opgescheept zitten. Want laten we eerlijk zijn, wat is er nou precies beter (or anders) aan Windows 11 dat het een nieuw versienummer rechtvaardigt?
Reageer
Je bedoelt dat een bedrijf dat miljoenen uitgeeft aan onderzoek om na te gaan hoe hun veranderingen ervaren worden door mensen van alle gebruikersgroepen, een bedrijf dat met behulp van telemetry nagaat hoe mensen hun software gebruiken, dat zo een bedrijf helemaal niet zou weten wat geschikt is voor die massa?

Het grote probleem van Vista was niet de aanpassingen aan de UI maar problemen die dieper in het OS zaten waardoor er performantie- en stabiliteitsproblemen waren. De meeste trouwens opgelost in het laatste SP van dat OS.

Windows 8 is een ander verhaal geweest. En in de basis was er niet veel mis met Windows 8. De grootste kritiek, en ook die kwam hoofdzakelijk van powerusers, was dat startmenu. Maar ik ken ook vele mensen die met dat startmenu geen enkel probleem hadden.

En Win11 zet een grote stap vooruit op gebied van veiligheid. Vele technieken die van nu af aan toegepast kunnen worden op hardware niveau.
Reageer
Een bedrijf dat miljoenen uitgeeft en dan een Microsoft account verplicht stelt om Windows Home 11 te gaan gebruiken, de versie die de meeste mensen gebruiken.

"Want mensen gebruiken het toch zo graag?" hoor ik iemand roepen, maar als je Windows 10 al zonder internet moet installeren, anders verschijnt de knop voor lokaal account niet eens... diepe zucht is mijn reactie.

Anyhow zat mensen die dat allemaal misschien wel prima vinden, maar als Microsoft "zo goed alles onderzoekt" waren dit soort tweaks niet nodig, zo ook de klachten waren dan onnodig geweest.

Maar ik wijk af, probleem is dat Microsoft danwel "onderzoekt" wat "gebruikers fijn vinden" maar in feite doen ze precies wat Google of Apple ook al doen, ze bepalen zelf wat de gebruiker "fijn gaat vinden".

Beetje net als dat de meeste telefoons veel te groot zijn, omdat fabrikanten ons wijs proberen te maken dat "wij dit allemaal willen"

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 10 oktober 2021 17:10]

Reageer
Anyhow zat mensen die dat allemaal misschien wel prima vinden, maar als Microsoft "zo goed alles onderzoekt" waren dit soort tweaks niet nodig, zo ook de klachten waren dan onnodig geweest.
Beetje net als dat de meeste telefoons veel te groot zijn, omdat fabrikanten ons wijs proberen te maken dat "wij dit allemaal willen"
Wie is ons? Wij Tweakers? Zo ja, wij zijn niet het grote publiek. Dit soort tweaks zijn nodig, voor ons, maar wij zijn niet het grote publiek!

Wat betreft de telefoons, ze maken ons dit wijs omdat "we" (de massa, niet het kleine groepje tweakers) de telefoons massaal blijven kopen.
Reageer
Met ons doelde ik op iedereen.

Verkeerd woord gebruik in dit geval.

En ja zolang mensen dat kopen blijft men grote telefoons maken... maar als de markt ineens stopt met grote telefoons maken, en alleen nog kleine tefoons maakt, koopt de massa die alsnog.

Dat laatste is dus het probleem, mensen kopen het toch ongeacht of het goed is of niet, of het issues bevat of niet en ga zo maar door.
Reageer
Er zijn genoeg "kleine" telefoons te koop of waren te koop. Dat is nooit een succes. iedereen" wil graag een grote telefoon omdat "iedereen" de telefoon alleen gebruikt voor filmpjes.

On-topic. Ik persoonlijk vind het heel logisch dat de taakbalk in het midden zit. De focus ligt 90% van de tijd op het midden van het scherm omdat daar de content wordt gepresenteerd. (kijk naar Tweakers website op desktop) Ik kan best begrijpen dat het lastig is om over te schakelen maar de meeste mensen die klagen hebben waarschijnlijk geen moeite met een nieuwe auto.
Reageer
Microsoft's telemetrie meet niet het gevloek en getier richting het beeldscherm. Dat systeem is niks anders dan survivorship bias.
Reageer
"een bedrijf dat miljoenen uitgeeft aan onderzoek om na te gaan hoe hun veranderingen ervaren worden door mensen van alle gebruikersgroepen.... dat zo een bedrijf helemaal niet zou weten wat geschikt is voor die massa?"
Sinds wanneer is budget gelijk aan resultaat...? 8)7
Reageer
Dat bedoel ik inderdaad. Miljoenen uitgeven aan onderzoek betekent niets als de resultaten voorkomen uit gebrek aan alternatieven en het bedrijf hier verkeerde conclusies uit trekt. Weet je nog wat er gebeurd is met miljoenenbedrijf Kodak? Het is erg makkelijk om de problemen weg te wuiven onder het mom van "ze geven er heel veel geld aan uit dus ze weten wat ze doen".

Wat betreft Vista en Windows 8, in de basis is er ook weinig mis met Windows 11. Maar het zit hem net in die paar dingetjes die zo'n significante negatieve bijdrage leveren waardoor de vorige versie toch een betere keuze blijft. Mooi dat veiligheid de goede kant op gaat, maar dat verandert voor mij helemaal niets. Ik wacht wel tot Windows 12.
Reageer
Toch vraag ik me af of ze het echt (willen) weten en luisteten.
1: De telemetry die ze krijgen is gedeeltelijk verkeerd. Er zijn mensen natuurlijk die de telemetry blokkeren en dat zijn niet de gewone gebruikers.

2: Veel gewone gebruikers weten niet anders dan voorgeschoteld. Genoeg mensen bijvoorbeeld die niet weten dat ze een andere startmenu kunnen installeren. Die weten niet dat je bepaalde dingen kan instellen door bijvoorbeeld register editor. Hierdoor is infeite de telemetry eigenlijk ook niet goed.

3: Vaak genoeg is Microsoft gewoon eigenwijs. Hoeveel gezeur en geklaag was er niet nodig om op Windows 10 een "normale" startmenu te krijgen. Ze wisten dus echt wel dat mensen dit graag wilde hebben maar toch stug volhouden tot het bijna echt niet meer kon en ze dus eindelijk actie namen. Ook bijvoorbeeld de startmenu niet kunnen verplaatsen lijkt een eigenwijze keuze van hun terwijl dus mensen dit wel graag willen. Er zijn ook bijvoorbeeld geruchten dat de startmenu niet meer te vervangen is terwijl er genoeg programma's zijn voor Windows 8 en 10 om de oude startmenu te kunnen installeren. Dit zegt dus infeite dat men niet tevreden was met wat hun dien en eigen keuze willen hebben. Uiteraard moet dit nog wel blijken voor de officiële release Windows 11 startmenu. Maar voor nu lijkt het dus al te beperkt voor sommige mensen. Maar mijn eerste gedachte is dat Microsoft dit blokkeert met 1 van de volgende updates of officiële release (en dus de mensen weer negeren).
Reageer
Ze zullen vast grote bedragen investeren in dit soort dingen, maar het voelt nog steeds als half werk.
Bij elke aanpassing die ze maken lijkt het half af, settings/opties missen vaak en moeten er ingehacked worden door andere.

Daarnaast is het ook treurig dat er nog steeds menu's inzitten uit het windows vista,7&8 tijdperk. Darkmode die maar half werkt in hun eigen OS (niet eens de apps van andere).

Windows is voor vele de enigste keus en vaak terecht, maar ik kan het al jaren niet meer opnemen voor Microsoft die er een rotzooi van maakt op de zelfde manier als Nokia vroeger. Er komt een moment dat Windows niet meer nodig is, met Cloud gaming, Linux support en steeds meer apps die in een browser werken.

Windows hoeft alleen betrouwbaar en herkenbaar te zijn om goed te werken voor 99% van de gebruikers, maar met elke nieuwe release is maar de vraag of ze dat voor elkaar krijgen.
Reageer
Wat geschikt is voor de massa bepaalt niet wat wel en niet moet werken.

Het gros kan alleen copy-pasten met een muis. Ctrl-C,X en V dan maar anders doen?

En shift-insert kennen helemaal maar weinigen. Ook weg?
Reageer
Ja precies, dat bedoelen we.
Elke UI trend die Microsoft lanceerde faalde miserabel.
Reageer
Veiliger voor de gewone gebruiker? Doe mij dan nog steeds maar vriendelijk-tegenover-Linux.
(Hoi Steam, dag Nvidia)

Windows 10 heeft ook nog steeds z'n problemen.
Tablet mode (op een desktop!) die random activeert als ik m'n mic inplug, hoezo?
Geluid wat wegvalt in-game (ok, heeft met schuifbalkje van volume te maken, mogelijk van oculus software / driver zelf, nog steeds geen excuus, grappig dat Spotify playknop dan ook gewoon weigert zonder foutmelding).
In het begin werd m'n (CM Storm) usb-keyboard niet eens gedetecteerd, na upgraden van Windows 7.
Ik ben ook erg benieuwd naar het RAM gebruik van Windows 11 en of bijvoorbeeld ram heavy VR-games dat nog zo leuk gaan vinden.

Ik zal dan een positief ding noemen, ondanks de (tijdelijke driver) problemen en vele uren (hoezo uren op een high-end systeem? diagnostics? telemetry?) aan update (re-roll) schermen, heeft het niet van een clean install hoeven komen sinds m'n upgrade van Windows 7. Maar het heeft soms niet veel gescheeld.

Gaan we nu ook naar Power Key + X + I? :Y)
Reageer
Slecht UI design, of bewuste keuze?

Er was destijds veel discussie over Windows 8, ze zouden niet weten wat de consumenten wilde, verwijderen van taakbalk was idioot, het nieuwe startscherm was slecht enz.

Tot op de dag van vandaag begrijpen mensen het nog steeds niet.

MS was Metro/Modern UI aan het pushen, wilde markt pakken op de tablet markt (met inclusief een ARM Surface - heb ik nog steeds liggen trouwens), en wilde dat meer en meer Windows computers die richting op zouden gaan. Waarom? Om marktaandeel te behouden tegenover de tablet markt.

Wat heeft dat met je niet touch device te maken? Bekendheid van de interface was belangrijk, het moest er niet alien uit zien als je vervolgens een Surface zag liggen in de winkel.


Heeft het allemaal uitgepakt zoals ze wilden? Ach daar kan je een flinke discussie over hebben, maar het is wel altijd een bewuste keuze geweest.

Verder wat betreft slecht in UI... ik zou zeggen kijk eens of je ergens een WP7/8 toestel kan vinden, nog steeds mooiste UI die er is.
Reageer
Inderdaad, het was een bewuste keus om de bestaande gebruikers in de kou te laten staan, want die konden toch nergens anders heen. En te proberen een stuk van de tablet markt in handen te krijgen.

Het was voor velen onmiddellijk duidelijk dat dat zou mislukken, maar Microsoft wilde het toch proberen.

De grote fout was natuurlijk dat zij dachten dat mensen een OS kiezen om alleen het OS te draaien.
Maar je gebruikt een OS om applicaties te draaien. (dat vergeten vele tweaker fanboys ook altijd)
De enige reden dat het voor een consument fijn is om zowel laptop als tablet van Microsoft te hebben, is dat je dezelfde applicaties op beide kan draaien.

Maar op Win8 tablets kon je geen x86 apps installeren. Als je apps niet compatible zijn, dan boeit het niet of de tablet iets van Microsoft draait, of iOS of Android.
En dus had de Microsoft tablet geen enkele meerwaarde. En wel de vele nadelen dat het nieuw was en geen ondersteuning had.
Reageer
Op Windows 8 tablets kon je geen x86 apps installeren? Toen de Surface uitkwam waren er direct 2 modellen, de ARM versie met pakweg 8 uur accu, en lekker dun, en de dikkere pakweg 5 uur Core i5.
Die laatste was krachtig zat en draaide gewoon net zoals iedere ander i5 systeem, gewoon alle software. Ik had ze uiteindelijk beide, en speelde hier gewoon PC games op.

Android apps konden via een emulator, draaide gewoon, maar geen fantastische ervaring. Maar dat had meer met slechte emulators te maken.


Ik vind het discutabel of het mislukt is. Als het al is mislukt is dat vooral omdat het invoeren van deze UI erg twijfelachtig is gegaan. Zelfs in W11 is modern UI nog steeds niet helemaal doorgevoerd.
Ik was er ook zeker geen fan van op mijn desktop, maar op Surface tablets is het erg fijn. Uiteindelijk heeft het een hoop opgeleverd, ja veel kritiek, maar ook veel bekendheid, en dat is voor hen belangrijk.

Soms zijn dingen gemaakt om te mislukken, want door opeens heel hard een nieuwe UI er doorheen te duwen, waren mensen opeens heel erg blij toen een nieuwe versie kwam, met nog steeds veel van de nieuwe UI, alleen dan wat beperkter.
Reageer
Ik vind het discutabel of het mislukt is.
Heeft Microsoft enige markt aandeel van betekenis op de tablet markt gekregen?
Bij tablets die licht genoeg zijn om een hele avond op te lezen is hun marktaandeel nul.
En de surface is meer een laptop vervanger en nauwelijks een tablet. Dat ding zet je op een buro neer ipv dat je 'm in je handen houd. Een niche markt vergeleken met normale laptops en convertible laptops.

Hun hele plan is volslagen mislukt. De laptop markt was van Microsoft en bleef Microsoft. De tablet markt was Apple en Android en bleef Apple en Android.
Uiteindelijk heeft het een hoop opgeleverd, ja veel kritiek, maar ook veel bekendheid, en dat is voor hen belangrijk.
Bekenheid had Microsoft al voldoende. Negatieve bekendheid ook. Wat heeft het verder opgeleverd?
Reageer
Geen markt winnen zegt niets of het mislukt is, wanneer je markt aan het verliezen bent, is behouden al winst.

Destijds was de populariteit vab tablets gigantisch, hier geen alternatief voor hebben was problematisch, tot in hoeverre dit heeft geholpen is niet te zeggen, er is namelijk heel wat oorzaken waardoor de situatie is zoals die is.

De Surface is oprecht een hybride apparaat, het is nergens goed in, maar wel redelijk als tablet, laptop en om op te tekenen. Dit maakt hem voor veel mensen aantrekkelijk.
Tablets zijn niet heel populair meer, laptops wel, voor mensen die van beide wat willen is dit een enorm goede en compacte optie. Verder worden meerdere Surface apparaten goed beoordeeld.


Uiteindelijk is dit alles moeilijk meetbaar, want er is geen alternatieve situatie waar het niey is gebeurd.
Reageer
Het probleem van Microsoft is steeds geweest dat ze eenheidsworst willen maken. Eerst was het de Win9x desktop UI op hun eerste telefoons/tablets, wat als UI paradigm helemaal niet past bij dat soort apparaten. Toen werden ze door iOS en Android met hun touch centric UI's voorbij gelopen. Wat deden ze toen: Touch UI opdringen aan desktop gebruikers. Gevolg: iedereen ging aan de slag met tools om de desktop UI terug te krijgen of bleef hangen op hun vorige OS.

Apple gaat toch ook niet hun iOS UI experience op hun desktop gerichte apparaten zetten. Die hebben zelf ook wel door dat de UI experience voor dat klasse apparaten niet hetzelfde is als voor hun tablets/phones en visa versa.

Microsoft moet echt eens ophouden met deze "alles werkt hetzelfde op alle type devices" filosofie. Dat leidt alleen maar tot frustratie bij gebruikers.
Reageer
Dat is wel iets te simpel.

Oude Windows telefoons waren gericht op pen gebruik op resistieve schermen, daarnaast was dit hetzelfde OS die op pocket PC's werden gebruikt. Destijds was dit OS prima. Zelf ook nog wat jaren gebruikt.

Terwijl Windows Mobile 6 op de markt was, kwam capacitieve schermen, met als eerste een LG, maar kort daarna de iPhone, wat destijds een bagger toestel was, net als het begin van Android. Echter waar zij dus een OS hadden gemaakt gericht op het capacitieve scherm, moest Windows helemaal opnieuw beginnen.

Tevens toen de eerste WP7 toestellen uitwaren, waren deze toch wel echt superieur aan vrijwel alle telefoons qua stabiliteit, interface en snelheid. Dit had ook wel te maken aan de harde restricties aan de hardware vs Android, maar toch.

Echter is het beste OS niet hetzelfde als het meest succesvolle.

Hadden ze dingen beter kunnen doen? Absoluut, ze hebben best een hoop fouten gemaakt, en als ze net als Google en Apple een halfgaar toestel hadden uitgebracht als hun eerste WP, ipv lang blijven doorontwikkelen, dan hadden ze er misschien beter voor gestaan, maarja shit happens.


Wat betreft de vergelijking met Apple, Microsoft is de ontwerper van de moderne hybride systemen. De Surface was echt nieuw nieuw, strak design, compact, solide toetsenbord, echt een best of both worlds. Die gedachte wilde ze door het hele eco systeem krijgen. All in ones met touchscreen die als bijvoorbeeld teken tablet konden worden gebruikt enz.
Microsoft is vaak niet alleen bezig wat aantrekkelijk is vandaag, maar waar de toekomst naar toe zou moeten gaan, dat is hit en miss, maar ik geloof wel dat er mooie dingen uitkomen.
Reageer
Nieuwe versies met hogere nummers zijn er jaarlijks bij de mobiele concurrenten, Windows houd hetzelfde nummer voor 10 jaar.
Maar Windows 11 heeft onder de motorkap stiekem best veel veranderingen, en ook de GUI is aardig aangepast. Lees de release notes maar. Dus ik denk dat een nieuw versienummer wel gerechtvaardigd is.
Reageer
De taakbalk is kapot en de scheduler is kapot (voor AMD). Er zijn extra eisen voor de TPM maar die hoef je eigenlijk toch niet.
Ik zie veranderingen maar geen verbeteringen.
Reageer
Ach Windows 10 blijft nog wel wat jaren ondersteund, geen noodzaak tot upgraden nu, en tegen de tijd dat die noodzaak er wel is, gewoon opties afwegen, er zijn alternatieven.
Reageer
Inderdaad ga ik dus niet "upgraden" op deze manier. Ik wacht wel tot de publieke beta klaar is en kijk dan nog eens.
Reageer
Stap uit deze vicieuze cirkel en stap over naar een ander besturingssysteem. Maakt niet uit welke dat is, zolang genoeg mensen dat gaan doen gaan softwareboeren ook vanzelf over. Anders blijft dit en moet je het niet kopen.
Reageer
Het zal al vervat in het stukje 'gebrek aan concurrentie', maar dat is dus juist het hele probleem: Ik kan niet zomaar overstappen op een ander besturingssysteem en alle programmas meenemen. De 'kracht' van Windows zit hem in het draaien van programma's op de x86x64 programma-architectuur. Kan ik zonder toeters en bellen van derde partijen mijn Winamp installatie met niche plugins meenemen, waarvoor geen alternatieven bestaan? Kan ik [insert willekeurig spel] op Linux of Mac draaien? Enzovoort - retorische vragen, want het antwoord is helaas nee. Ander was ik al LANG afgestapt van Windows.
Reageer
Dat is dus precies die vicieuze cirkel.
Reageer
Noem het wat je wil, maar ik kan er niet uitstappen zolang andere besturingssystemen niet voldoen. Toch overstappen zorgt ervoor dat ik mezelf hinder. Voel je vrij een alternatief aan te bieden dat wel voldoet aan mijn eisen en ik stap graag over.
Reageer
Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? De reactie die je geeft is gewoon slecht onderbouwd en niet doordacht naar mijn mening.

Als maar een klein aantal mensen overstapt naar een willekeurig ander OS ga je echt niet ervoor zorgen dat bedrijven de Applicatie ook voor het andere besturingssysteem gaan maken.

Je ziet de laatste jaren wel dat mensen geen pc meer kopen. Daarom zie je juist dat android en apple's OS meer support krijgen. Dit komt naar mijn mening voornamelijk omdat grote bedrijven dit stimuleren.
Reageer
Je kan je Linux apps draaien onder W11, grafisch ook en komen vanzelf beschikbaar in Start menu. WSLg is je vriend :) Maargoed, je wilt andersom. Tja.
Reageer
VR werkt niet correct in Linux, of laat staan at all.
Meeste games werken mondjes maat op Linux.
Veel proprietary zooi wordt voor Windows gemaakt, waardoor het onder Linux half of niet werkt.

Was al lang van Windows weg gegaan als dat kon, maar helaas...
Windows 11 ziet er leuk uit, maar ze zullen wel weer een boel troep erbij verzinnen waar oudere gebruikers weer moeite mee gaan hebben, die hebben geen zin om keer op keer weer het besturingssysteem opnieuw te moeten uitvogelen...
Reageer
Kan ik zonder toeters en bellen van derde partijen mijn Winamp installatie met niche plugins meenemen, waarvoor geen alternatieven bestaan? Kan ik [insert willekeurig spel] op Linux of Mac draaien? Enzovoort - retorische vragen, want het antwoord is helaas nee.
Winamp is er ook voor Linux, al is het de vraag of je niche-plugins werken.
Je kunt ook dit proberen: https://www.codeweavers.com/crossover
Het kost minder dan een Windows-licentie, bv voor je zelfbouw PC of voor je VM. Gaat alles werken? Nee, garanties zijn er niet. Wel kun je i.p.v. de betaalde versie ook Wine gebruiken, evt aangevuld met zoiets als Winetricks of Play-on-Linux, maar met Codeweavers zal er meer werken en is er support, al kan ik niet zeggen of je aan dat laatste iets hebt.
Reageer
Ik heb meer nog niet geüpdatet omdat er bepaalde powerfuncties missen. Het slepen van een bestand naar de taakbalk, het win+x powermenu, het openen van taskmanager. Dit zijn toch wel de dingen die het gebruik van de computer ernstig vertragen voor mij. Ik wacht nog even met de upgrade.
Voor de huis tuin en keukengebruiker zal het inderdaad niet zo'n probleem zijn.
Reageer
De enige die ik hier daadwerkelijk van kan zien is het slepen van bestanden naar de taakbalk.
Het Win+X menu is gewoon aanwezig.

Taakbeheer kan je nog openen op 4 manieren.
1. CTRL+ALT+DEL > Taakbeheer
2. CTRL+SHIFT+ESC
3. Win+R > taskmgr
4. Win+X of rechtermuisknop op Start > Taakbeheer
Reageer
idd... of je installeert gewoon een launcher zoals "executor" die ik op al mijn windows versies default installeer.

Alles direct bij de hand ;-)
Reageer
Het openen van de task manager via de start balk werkt niet meer, maar vorige keer gaf iemand me de tip dat het op de start knop zelf wel werkt, dat is al weer een halve irritatie minder.
Reageer
Fijn dat er een workaround is. Maar waarom moest het veranderd worden?
Reageer
Programma openen, en dan rechtsklikken en vastpinnen aan taakbalk kiezen? werkt prima
Reageer
Ik heb anders gezien dat mensen met Windows 8 niet konden omgaan, en anderen vroegen hoe ze de Windows start menu gewoon normaal weer terug konden krijgen, en dit via via vermeld werd hoe te installeren. Zelfs bij winkels destijds werd er gevraagd om een normale Windows start menu te installeren.
Kortom, ik ben bang dat je niet helemaal weet dat ook de massa gaan zoeken naar oplossingen, en terecht komen op een tweakers, of een reddit, oid.
Reageer
Dat klopt, maar Windows 11 is niet zo heel verschillend dan Windows 10.
Ik hoor nu al vanuit verschillende hoeken bij ons bij het bedrijf dat Windows 11 veel gebruiksvriendelijker lijkt.
Ook omdat veel van onze gebruikers privé gebruik maken van MacOS. Daar is het dock ook centered onderin.
Ik vind de veranderingen van Microsoft juist heel welkom. Het is iets nieuws, het is fris maar vooral gewoon anders.

Ik denk niet dat de upgrade naar Windows 11 een groot probleem wordt voor de massa.
Vooral omdat je een groot deel gewoon met tooltjes kan ombouwen naar je eigen wens.
Soms kan het al in de Windows Settings, bijvoorbeeld het links uitlijnen van je taakbalkknoppen.

Op Windows 8 hadden we classic shell / Start8 of in sommige gevallen, Ivanti Workspace Control Start.
Op Windows 11 hebben we weer andere tools.

Voor ieder zijn eigen ervaring. Dat is juist het mooie aan Windows.
Reageer
Classic Shell werkt ook onder Windows 11.
Reageer
Windows kan gebruikt worden op een enorme hoeveelheid verschillende hardware, en de taakbalk onderin werkt gewoon niet lekker met sommige apparaten. Denk aan de laptops met een scherm boven het toetsenbord, of een 21:9 scherm waar een horizontale taakbalk een enorme hoeveelheid ruimte inneemt zonder dat nodig te hebben.

Als je zo'n brede hoeveelheid devices ondersteunt, dan kan je het niet maken om opties weg te gaan halen. Deze mogelijkheid zat al tientallen jaren in Windows, en ze wisten dat gebruikers hier last van gingen hebben.

0,5% klinkt misschien als weinig, maar van de 1,3 miljard apparaten die Windows draait zijn dat 6,5 miljoen gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 oktober 2021 15:46]

Reageer
Inderdaad, het is verandering. Moeten mensen even aan wennen.
Reageer
Eerlijk gezegd twijfel ik daar aan. De mens in het algemeen is 'bang voor verandering', en wijzigingen worden daardoor zelden direct als positief ervaren.

Ik zal niet zeggen dat ik weet wat het beste is, want ik heb geen verstand van UX design.. Maar die bijna volledige 'overhauls' van het startmenu/balk/scherm bij elke nieuwe release komt op mij over alsof Microsoft ook geen flauw idee heeft.
Reageer
Ik denk dat Microsoft precies weet wat geschikt is voor de massa.
Microsoft zal dat inderdaad best weten, maar daar trekken ze zich niets van aan. Voor Microsoft telt alleen het commerciële belang. Waar Microsoft commercieel voordeel bij heeft zijn grotere inkomsten, grotere afzet. De introductie van een abonnementsmodel met Office 365 en Windows 365 past daarin, want grote bedrijven sloegen steevast een versie over en kleintjes soms twee. Zelf werk ik ook nog op O2016 en een collega zelfs nog op O2013.

Wat verder voor Microsoft nieuwe inkomsten oplevert zijn particuliere (vroege) overstappers, en die krijg je als het er mooier uit ziet, als er nieuwe functies in zitten, of als mensen vanwege compatibiliteit mee moeten. Dat zijn dan verder vooral de enthousiastelingen (tweakers en andere). Vooral die laatste juichen iedere verandering toe.

De massa wilt gewoon geen, of zo goed als geen verandering zien, die wilt niet iedere keer opnieuw moeten leren hoe en waar alles zit. Lego zijn de verhalen van ICT-ers die vertellen dat de werknemers in hun bedrijf klagen dat ze de print-knop niet meer kunnen vinden nadat Adobe Reader was vervangen door Foxit Reader - wat die werknemers dan weer niet ontdekt hadden.
Als het aan de massa ligt, dan wordt het misschien wel een beetje mooier gemaakt, maar vooral niet anders, behalve daar waar zij er geen last van hebben en de voordelen wel zien.
Maar wij op Tweakers zijn echt de massa niet zeker als we dit soort tweaks willen doorvoeren.
De massa zal van het bestaan van dit soort tweaks niet afweten, en steeds weer hulp vragen als ze iets niet kunnen vinden. Als ze dan geluk hebben, is degene aan wie ze het vragen iemand die deze tweaks kent en toepast, zoniet dan moet diegene waarschijnlijk nog heel vaak komen helpen.
Voor 99,5% v.d. mensen zal W11 net zo geschikt zijn als W10.
Bedoel je net zo geschikt als W10 nu of als W10 bij release? Ik heb namelijk veel mensen horen mopperen over die eerste release, maar gaandeweg werd het beter. Dat is overigens een zich herhalend patroon, want dat was ook zo met W8 en W8.1, XP en sp1, 2. 3 en 4 en en in zekere zin ook met 6.0/Vista en 6.1/Seven, al kregen mensen die opgrade niet gratis, en ik ken iemand die zijn Vista laptop op Vista heeft laten draaien tot 2020.
Reageer
Dit is niet nodig, dit is een extra functionaliteit. Ik kan mij zo al inbeelden dat links of rechts meer problemen kan veroorzaken dan boven of beneden. De maker beslist, er zijn andere operating systems of je gebruikt een tool. Er zal vast wel een reden zijn dat Microsoft dit niet meer wilt. Dat er al tools gemaakt worden hiervoor is dan een andere zaak. Volgens mij heeft Microsoft dit toch wel een beetje onderschat. Maar voor beginners en niet gevorderden is het wel beter als dit altijd op dezelfde plaats zal staan. Dat is ook een pak gemakkelijker om tutorials te maken. Nuja mij stoort het zeker niet, en een taakbalk zet ik toch altijd onderaan. Maarik zou wel eens graag de statistieken zien van een taakbalk, ben er zeker van dat meer dan 90% zelfs nog niet weet hoe ze die kunnen verplaatsen, en als ze hem wel verplaatsen is dit per ongeluk en krijgen ze die meestal niet terug. En voor het grootst deel van het publiek (non tweakers dus) zal dit zeker werken)
Reageer
Er zijn geen andere operating systems. Linux is geen optie, en MacOS draait niet op m'n PC. Windows 10 word over 4 jaar niet meer ondersteunt, dus keuze heb ik niet.

Windows bood de optie om de taakbalk te verplaatsen al sinds 95, en het heeft altijd prima gewerkt. Er is totaal geen reden om het ineens weg te laten, afgezien van dat het misschien wat werkt scheelt voor Microsoft.
Reageer
Waarom is linux geen optie ? Niks verplicht jou om Windows te gebruiken. Als jij bepaalde software hebt dat niet werkt onder linux is er dikwijls wel een alternatief, is dat er niet, kan je het ook altijd zelf maken. Games is wat anders en dat is dikwijls door extra beveiligingen & anti cheats. Maar veel games draaien ook onder linux. Nu als jij alleen software gebruikt dan onder Windows beschikbaar is, dan is dat ook nog altijd jouw vrije keuze.

En ga jij over 4 jaar nog jezelfde pc hebben ? Hier op tweakers denk ik niet dat er veel mensen zijn die langer dan 4-5 jaar met hun pc doen. Ook is het publiek op tweakers iets meer "tech savy" dan de gemiddelde gebruiker. Je zou versteld staan hoeveel mensen niet aan iemand moeten vragen hoe krijg ik die taakbalk terug. Maar om nu eerlijk te zijn, is dit nu zo een probleem dat die balk niet meer links of rechts kan staan ? Het is niet dat Windows niet meer bruikbaar is, als ze nu de taakblak zouden slopen en iedereen via windows toets + r dingen laten opstarten ja, maar boehoe die taakbalk kan niet meer links of rechts staan ... Dat is nu toch niet het einde van de wereld. En als echt 99% van alle klanten daar over zou klagen dan zal dat er vlug terug zijn in een update. Maar denk dat het eerder omgekeerd zal zijn.
Reageer
Niet dat ik het je persoonlijk aanreken, maar dit soort reacties zijn precies waarom niemand Linux-evangelisten waardeert.

Ik gebruik full-time Linux, maar als iemand zegt "ik heb Linux geprobeert en het werkt niet", moet je het in de meeste gevallen daarbij laten. Er is geen enkele Linuxdistributie die Adobe After Effects goed kan draaien zonder eindeloos gezeik met emulatielagen en er zijn geen goede alternatieven voor.

Voor huis-, tuin- en keukengebruikers is het nog wel eens het proberen waard om Linux te noemen. Bij ontwikkelaars, die waarschijnlijk toch al wel eens een softwarecomponent voor Linux-servers schrijven, is het ook wel een keer de moeite waard. Maar hier op Tweakers waar we allemaal bekend zijn met Linux moet je de reactie "het werkt niet goed voor mij" maar voor lief nemen.

Linux werkt bagger met de Nvidia-drivers, de populairste distributie heeft enorme problemen met de nieuwste Intel-chips (LTS-kernelproblemen), veel professionele programma's draaien er niet op en de meeste opties waar men over klaagt dat ze ontbreken in Windows 11 zitten niet eens in Linux zonder allerlei vage extensies en uitbreidingen. Zie in Ubuntu de dock maar eens naar beneden te krijgen. Zie G-sync maar eens uit te zetten, zie display capture maar eens werkend te krijgen zonder een verhit discussieforum over "X11 vs Wayland", zie maar een programma te laten autostarten zonder een grijze baard die klaagt over systemd en hoe SysV beter was.

Ik geloof dat voor veel mensen de overstap prima zou kunnen, maar dat vereist het leren van nieuwe tools, nieuwe omgevingen, nieuwe technische kennis en alternatieve werkwijzes. Voor enthousiastelingen is dat heel prettig, voor mensen die gewoon hun Excelletjes willen opslaan zonder compatibiliteitsproblemen is het alleen maar gezeik.

Als ik mijn controller wil aansluiten op mijn Linuxbak moet ik xow als daemon draaien omdat Microsoft's Xbox Wireless receiver wordt herkend als WiFi-stick en omdat Microsoft hier geen enkele drivers voor heeft geschreven. Dat is stom van Microsoft, maar het maakt niet uit wie er stom bezig is als het betekent dat ik mijn spul niet kan gebruiken. Ik heb het prima werkend gekregen, maar alleen dankzij de inspanning van een willekeurig persoon op internet en een hoop kennis van de command line.

Mensen die zeggen dat Linux niet voor ze werkt hebben het een keer geprobeerd, hebben zich eraan gebrand en zul je niet kunnen overtuigen om dat snel nog eens te doen, niet op een discussieforum, ongeacht hoe goed het op jouw systeem werkt voor jouw use-case. Met de modulariteit, distrokeuzestress, baggerdrivers (boze vinger naar Nvidia, Apple, Microsoft en veel andere hardwareproducenten) en afhankelijkheid van community-ondersteuning kán Linux helaas niet concurreren met Windows en macOS voor de meeste mensen.
Reageer
Ik gebruik de 2 maar er is meer dan windows alleen. En nog nooit probelemen gehad met nvidia drivers trouwens. Maar linux is geen optie is meestal van mensen die zelfs de moeite nog niet gedaan hebben. Enja er zijn tal van applicaties die niet werken op linux en waar geen echt alternatief voor is. Maar dat zijn dikwijls zeer specifieke tools. Adobe after effects is ook niet alledaagse software en er zijn veel mensen die denken dat ze dit nodig hebben, maar hetgeen ze gebruiken is dikwijls ook beschikbaar in andere tools.net hetzelfde voor photoshop, ken mensen die photoshop opstaren voor een ilage te resizen, iets anders is niet goed genoeg … daar bestaat paint.net voor. Dikwijls heeft het oo, wl een epeen gehalte, kijk want ik gebruik dit en dat …. Ik ben het met je eens dat linux voor veel mensen niet weggelegd is. Maar mijn punt was, niemand verplicht je om windows te gebruiken . En als ik een functie uit mijn software haal, dan moet je het maar aanvaarden. Je bent altijd vrij om een alternatief op te zoeken. En als jij iets specifiek nodig hebt dat alleen op windows draait dan heb je gewoon pech. Dan kan je bij de os maker gaan of bij de software leverancier.
Reageer
Waarom is linux geen optie?
Omdat m'n software niet fatsoenlijk werkt, en ik (en mijn klanten) niet zitten te wachten op brakke open source alternatieven.
En ga jij over 4 jaar nog jezelfde pc hebben
Jazeker. Een CPU gaat hier over het algemeen 7 jaar mee, en dat is echt geen uitzondering.
Reageer
Kijk …. brakke opensource alternatieven zegt al genoeg. Een pc is op trouwens op4 jaar afgeschreven, meestal zelfs 3. Ik ken geen enkel bedrijf die 7 jaar met een pc doet, de slager of schilder misschien en dan nog, want dat zijn kosten. En als je zoiets specifiek doet dan zal je er wel baat hebben bij een snellere cpu en sneller geheugen.
Reageer
In de MKB is het niet heel ongebruikelijk om nog redelijk oude PC's te gebruiken, en als ZZP'er zie ik de noodzaak niet om iedere 4 jaar te upgraden. Dan ben je 2 á 3 CPU generaties verder, en heb je hooguit 30% winst. Gezien de kosten wacht ik liever wat langer.

Windows 11 draait hier gewoon prima. Vind het alleen jammer dat ik nu third party oplossingen 'moet' gebruiken voor de taakbalk.
Reageer
Bij ons staan de pc,s er al sinds ik er kwam, nu al 5 jr geleden.....Als ik jou mag geloven worden ze binnen 2jr vervangen....
Reageer
Voor enorm veel software is geen alternatief of voldoen de alternatieven niet. Veel algemene software heeft alternatieven en voor een groot scala aan gebruikers zou Linux een alternatief kunnen zijn omdat ze niet meer nodig hebben dan een browser en een eenvoudige tekstverwerker. Maar een minstens even groot deel mensen gebruikt applicaties die zeer specifiek zijn en waarvoor geen (goede) alternatieven bestaan op Linux. En dan is Linux simpelweg geen alternatief. Zelfs in een kantooromgeving kan het zijn dat je gewoon vast zit aan Windows wegens de gebruikte software. Dan denk je: het is toch maar een kantooromgeving met wat email en tekstverwerking. Maar dan kijk je niet naar het totaalpakket waarmee alles integreert. Je email en je documenten hangen vast aan je DMS met daarbij tools voor opmaak, indexatie, change management, ... . En alles integreert met elkaar en wordt ondersteund door leveranciers zodat je bij problemen een aanspreekpunt hebt.

Ga jij daar echt met FOSS iets gaan ineen knutselen als bedrijf waar je ineens zelf op draait als het grondig misloopt? Als de compatibiliteit nooit gegarandeerd is?

En in een bedrijfsomgeving verander je misschien elke 4 jaar van computer. Maar thuis? Steeds minder mensen gaan zo snel over naar een nieuwe computer. De mijne is 4 jaar oud en zal nog enkele jaren meegaan, mijn laptop is ondertussen 6 jaar oud, ziet er afgeleefd uit maar doet het ook nog altijd naar behoren en zal ook volgend jaar nog niet vervangen worden.
Reageer
als autodesk inventor op linux zou werken.... er zijn gewoon programma's waar geen alternatief voor is.
Reageer
En ga jij over 4 jaar nog jezelfde pc hebben ? Hier op tweakers denk ik niet dat er veel mensen zijn die langer dan 4-5 jaar met hun pc doen.
Ik heb diverse desktops toch wel 8-10 jaar gebruikt. Vorig jaar (2020) een laptop met Sandy Bridge i5, afgekoppeld omdat die niet meer wilde starten. Mijn zoon heeft afgelopen week een nieuwe pc in gebruik genomen omdat de oude, van mei 2015, dus ruim 6 jaar oud al een tijdje niet echt meer voldeed. Dat was er overigens een met toen al verouderde cpu, een bij de launch in 2013 al trage Celeron 2957U, niet onze keus overigens maar van de toenmalige verzekering.
En als echt 99% van alle klanten daar over zou klagen dan zal dat er vlug terug zijn in een update. Maar denk dat het eerder omgekeerd zal zijn.
Dat is bij W8 gebeurd, bij W8.1 zat het er terug in ... min-of-meer. Ook bij de launch van W10 was de kritiek niet van de lucht, en zijn er in de latere versies diverse dingen uit de oudere versies - wederom min-of-meer - hersteld. Tegen de tijd dat mensen stoppen met klagen over W11 komt waarschijnlijk W12 uit en begint het opnieuw.
Reageer
Inderdaad, wanneer dit soort tools nodig zijn dan krijg ik een Windows vista en Windows 8 gevoel. Ik heb zo'n vermoeden dat Windows 11 nog wat release upgrades nodig heeft voor het geschikt is voor de massa.
Vind ik ook. Tegen de tijd dat Microsoft Windows 12 uitbrengt is 11 waarschijnlijk wel "af: , en functioneel bijna vergelijkbaar met Windows 10 nu, W8.1, W7 voor sp1 en XP met sp1, W98. (veiligheid is uiteraard een ander chapiter). Functioneel vind ik het in ieder geval iedere versie een stapje achteruit, en dan heb ik het nog niet over W10 bij release, W8, W6.0/Vista, en ME.
Reageer
heb windows 11 een weekje er op gehad, zit nu weer op 10 en idd.

zware flashbacks naar windows 8 met het forceren van hoe ze willen dat het word met de opties om het te herstellen die gewoon ontbreken en opnieuw toegevoegd moeten worden >.>

geen taskbar links of rechts, altijd recommended aan bij je start menu (kan zorgen dat het niet meer werkt maar het gaat niet weg dus je halve start menu is blank), het start menu zelf doet me sterk denken aan me android app drawer... prima voor een telefoon maar voor me desktop...dunno geen fan, settings via een app ipv een knopje op het start menu (klein ding maar toch waarom nog meer in je "app drawer" wat een onopvallend icoontje naast het shutdown knopje had kunnen zijn met dezelfde functie...eleganter en netter...), en dan nog door de settings graven, de categorie vinden die je moet hebben maar gewoon de optie die je wil bestaat niet meer >.>

en andere kleine teleurstellingen, hoopte dat forza 7 stabieler werd...nope, auto HDR oe handig kan dan ook de monitor automatisch overspringen naar HDR bij een spel? nee...je kan HDR aan zetten en uit zetten dat auto HDR gebruikt word per spel/application maar niet HDR uit hebben en bij launch zorgen dat windows HDR aan gooit (tenzij het spel dit van zichzelf al goed geimplementeerd heeft).

en ik had het nooit gedacht maar... ik mis de live tiles, niet voor de live tile functionaliteit maar gewoon voor forza 7 en horizon ipv een klein (ye olde windows XP style) icoontje een kleine tile of een "large" tile voor de cover vondk toch net wat plezanter uitzien altans voor de windows store games...app's/programma's natuurlijk gewoon icoontje maar die 2 moeten toch wel naast elkaar kunnen leven (iconen in de app drawer zijn zowizo best groot op de plek van 2 iconen een "large" tile kunnen plaatsen voor een spel zou toch mogelijk mogen zijn vooral als recommended gewoon weg kan zodat je daar wat plaats hebt om te gebruiken.

icon set en hoe de settings app er uit zien vondk wel nice maar het heeft imo nog een tijdje in de oven nodig.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 10 oktober 2021 12:34]

Reageer
Even aanvullen dat het via de instellingen in Windows 11 perfect mogelijk is het startmenu aan te passen naar wens. Bij die startmenu instellingen kan je onder andere enkele extra knoppen tevoorschijn halen die naast de aan/uit knop verschijnen. Één van de mogelijkheden is het tonen van een instellingen knop. Dit kan via Instellingen > Persoonlijke instellingen > Start > Mappen. Handig voor wie dat zou wensen.
Ik ben best tevreden met de nieuwe taakbalk, zijn plaatsing en de voor veel gebruikers veel overzichtelijker en eenvoudiger instellingen app. Ik voel als poweruser totaal geen noodzaak om alles terug te willen zetten zoals vroeger, leuk dat het kan voor wie het wil…maar voor mij is het ok zoals het is. 1 probleempje bij mij…het startmenu opent telkens ik van user switch of unlock en op mijn desktop kom (iemand een idee of dat op te lossen valt?)

[Reactie gewijzigd door neuzehie op 10 oktober 2021 23:06]

Reageer
ow daar had ik nog niet gekeken, had gedacht dat dat enkel was voor verzamel mappen tussen de app's te duwen :o

en recommended kan je via daar ook weg toveren? want de enige manier om dat stil te leggen was alle recente bestanden / programma's uit zetten dan verdwenen ze ook bij het start menu.
Reageer
Ik gebruik OpenShell in Windows 10 anders ook nog.
Het standaard startmenu is klein, toont tiles met reclame (Netflix en dergelijke), bevat geen menu's voor instellingen, toont geen recente programma's en zet mappen en snelkoppelingen door elkaar heen.
Ook is de zoekfunctie middelmatig. Als ik bijvoorbeeld in het W10 menu zoek op een gedeelte van een woord van een programma, zoals "++" of "torrent", dan vindt deze 'm niet.
Reageer
Gewoon even twee weken door bijten en dan weet je niet beter.
Reageer
Niet iedereen wil constant hetzelfde. Vernieuwing is mooi. Het zorgt voor vooruitgang.
Ooit wouden mensen ook niet geloven aan Windows 95 en het startmenu. Het was nieuw en misschien zelfs een beetje eng.
DOS en Windows 3.1 waren oh zoveel beter. Een paar jaar later is iedereen om.

Elk nieuw OS weer. En het is maar net wat je fijn vindt.
Ik heb Windows 10 altijd een bagger UI gevonden. (Windows 8 ook overigens).
Altijd Classic Shell gebruikt.
Het voordeel van Windows is dat het kan. Bij MacOS is het een stuk lastiger om je gebruikerservaring aan te passen.

Ik vind persoonlijk WIndows 11 een stap in de juiste richting qua UI. Nieuw, fris, gewoon net een tikkeltje anders.
Reageer
Grappig genoeg gebruik ik classic shell nog steeds in win 10.
Reageer
Oh top. Wanneer de release is en er is nog geen native optie, zal ik het zeker gebruiken! De taakbalk bovenaan voelt voor mij zo veel logischer.
Reageer
Dat is dan even goed voorbij me gegaan :+

Zo te zien is mijn laptop niet geschikt voor de upgrade. Nou dan niet :O
Reageer
thnks, wauw! dat vind ik nog eens een mooie invulling van je tijd besteding, verder succes met het verder ontwikkelen van jou app!

ik denk uit eindelijk het start menu, de start knop die nou in het midden staat, maar ook links kan staan, gewoon een losse app wordt die je vast kan maken aan je taakbalk.

als los staande app die als het ware los kan maken van de taakbalk als een soort van snelkoppeling op het bureau blad kan plaatsen, gaat denk ik anders werken, dan het soort hamburger menu links onder in de taakbalk.

mijn vermoeden is dat we de klasieke startmenu onder in wel terug krijgen, maar dat het meer in de vorm van een soort los staande app wordt op het bureau blad, in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 10 oktober 2021 12:20]

Reageer
Dankjewel, leuk om te horen :)

Ik vermoed eigenlijk ook wel dat Microsoft de taakbalk in Windows 11 gaat reviseren. Er is sinds the eerdere versies al wat kritiek op geweest, omdat veel functionaliteiten en instellingen zijn verdwenen.

Met een beetje geluk zijn de gewenste instellingen in een volgende update verwerkt, zodat er niet langer gebruik gemaakt hoeft te worden van apps van derden om de problemen op te lossen. Het zijn vrij basale instellingen naar mijn idee.
Reageer
geen dank, vind het juist erg mooi als er mensen zijn die zich hier mee bezig houden...

ik denk dat we de taakbalk niet moeten verwarren met de start knop in de taakbalk.

de taakbalk zal idd in de toekomst een andere vorm gaan krijgen, maar de start knop met het windows logo, dat wordt denk ik in de toekomst(in windows 12?) een app, een los staande app op het bureau blad, die zich laat openen in een venster,

maar het start knop die links onder in zich laat openen als een soort van hamburger menu, zal er ook nog wel zijn.

toegeven heb ik er overheen gelezen op u opmerking, ''vrij basale instellingen'', klopt groten deels worden instellingen, mappen, etc etc, verstopt en die kan je alleen nog met de zoek knop vinden, kdit is idd af gekeken van IOS, Big surr, niet heel erg,ik ben het met u eens dat het ook niet mijn smaak is, maar ik wen er wel aan... oudere mensen niet IT mensen vonden het lastig om te werken met windows XpP7/8 en dat was ook een van de kritiek punten van mensen op windows.

het is jammer dat microsoft niet gewoon de windowsXP voor pro user bestaat, ze zouden in de windowsXP pro versie ook 32bit kunnen weg laten en windowsXP gewoon voor power user door ontwikkelen, met wat kleine tweaks dat het wat meer 2021 laat aan voelen, windows xp had gewoon er langs kunnen blijven bestaan, home had dan gewoon window 11 kunnen heten.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 10 oktober 2021 21:19]

Reageer
Ik heb de taakbalk zoals altijd lekker aan de zijkant. En het mooiste is nog, ik hoef er geen eens een third party rommeltje bij te installeren.

De oplossing? Maximum delay on Windows Update ;) Windows 10 heet het op dit moment. Prachtig OS.

Over 11, ik denk dat dit de lading perfect dekt:

https://www.youtube.com/watch?v=KOO5S4vxi0o
Reageer
hi jetspiking,

is er ook een makkelijke workaround om weer een klok te krijgen in je taskbar op een 2de monitor?
er irritant als je op je main monitor een full screen applicatie open hebt en niet kan zien hoe laat het is...
Reageer
Zojuist overgegaan naar W11 en je app gebruikt. Works good! Thanks and enjoy your coffee haha!
Reageer
Super leuk om te horen en heel aardig, dankjewel! :D
Reageer
Dit is meer een hack dan een tweak. Ik vraag me af wie dit zou willen gebruiken. Blijf dan nog op Windows 10. Als er genoeg vraag is bouwt MS het wel in.
Reageer
Ik snap ook niet hoe .dll bestanden aangepast kunnen worden en alsnog gedraaid worden. Was de hele reden om Trusted Platform Module 2.0 te vereisen niet dat dit soort non-authenticated zaken niet meer zouden kunnen in Windows 11? Als deze tool .dll kan aanpassen kan een virus dat ook.
Reageer
plaatsen, niet vervangen of aanpassen. Je zal waarschijnlijk nog steeds een UAC-prompt te zien krijgen en als een virus dat zou willen doen, moet je al dom/naïef zijn om op zoiets yes te klikken
Reageer
"U gaat nu een virus installeren" > ja > "weet u dat zeker" > ja.

Mensen zijn heel dom en naïef als ze niks (willen) weten/leren.

Kijk het opmerkelijke kennissen topic maar na.

Zelfs de meest basale dingen kan/wil men niet "want ik ben (insert loser baantje waar je niks hoeft te kunnen).
Reageer
Jemig Koos, kom eens uit die ivoren toren van je. Ik ben het met je eens dat sommige mensen niets willen leren, maar als je op deze manier naar je medemens kijkt, mag je best een beetje aan dat beeld werken.

Sommige mensen hoeven nou eenmaal alleen op computers te zitten als het echt moet. Als ik eens per jaar wat zou moeten doen waar ik echt geen zin of verstand van heb, zou ik me er ook niet in verdiepen.
Reageer
als een virus dat zou willen doen, moet je al dom/naïef zijn om op zoiets yes te klikken
Ik zou ze de kost niet willen geven
Reageer
“Uw bestelde pakket is onderweg, klik hier.”
“Maar ik heb niks besteld?”
“Toch maar even kijken wat er onderweg is.”

Zo denken meer mensen dan je denkt.
Reageer
Nee, daar dient TPM helemaal niet voor. TPM dient om geheimen veilig in op te slaan. Bijvoorbeeld decryptiesleutels van je harde schijf of de hash van je biometrische data. En met secure boot beveilig je het opstart process. Maar er is niets dat voorkomt dat je DLLs gaat aanpassen als je eenmaal in het OS zit en voldoende rechten hebt om het uit te voeren.
Reageer
De TPM is voor andere dingen (vooral voor bescherming van de bootloader en de kernel, voor het beschermen van Bitlocker en voor het verzekeren van de authenticiteit van Windows Hello), maar je hebt gelijk dat er in de meeste gevallen een verificatieketen hoort te zijn die dit soort DLL's niet inlaadt. Normaal zit dat ook in applicaties ingebakken, maar Explorer moet wel arbitraire DLL's in kunnen laden, anders werken bijvoorbeeld de rechtermuisknopmenu's die je Git-commando's vanuit verkenner laten uitvoeren niet meer.

Ik denk dat de reden dat dit kan is omdat a) Microsoft niet de moeite wil steken in het whitelisten van door explorer.exe-ingeladen DLL's (omdat dat een hele hoop programma's kapot zou maken) en b) je met genoeg permissies om een DLL in de Windows-map toch al administrator bent en het hele systeem op een miljoen manieren kan overnemen. Microsoft zou een ondertekende DLL kunnen eisen zodat alleen "echte" ontwikkelaars dit trucje kunnen gebruiken, maar met adminrechten zet je ook zo je eigen certificaat in de systeemopslag.

De enige optie die écht zou werken is het forceren van ondertekening van executables en DLL's van explorer door het inlogproces en alle daaraan gerelateerde programma's, maar dan werkt alles van de contextmenu's van de Git-plugin tot de basisfunctionaliteit van iTunes ineens niet meer. Dat gaat ze een hoop gezeik opleveren van ontwikkelaars, journalisten en klanten.

De oplossing is duur, maakt programma's kapot en voelt nog meer als een beperking dan Windows 11 al was en het probleem is zo minimaal klein dat het eigenlijk niet echt uitmaakt.

Ditzelfde trucje kun je overigens met de meeste programma's uitvoeren; zoek een DLL die het programma normaal inlaadt, zet die DLL in dezelfde map en presto, je hebt code execution. Notepad++ was hier in het verleden door "getroffen". Het werkt net zo goed met Steam, de meeste games, de meeste tekstverwerkers en de meeste IDE's. Dat is dan ook de reden dat je administratorrechten nodig hebt om de Program Files-map aan te passen.
Reageer
Microsoft heeft met windows 11 items uit de GUI gesloopt die al jaren in Windows zitten. Ik snap wel dat mensen niet happy zijn als je upgrade en dan functionaliteit mist die je eerst wel had.
Reageer
Daar is een naam voor. Het heet downgrade. Ik heb mijn pc ook gedowngrade naar windows 11. Ik heb als tweaker verklaard dat het nog niet klaar is voor de massa aan vrienden familie en ook klanten.
Reageer
Daar is een naam voor. Het heet downgrade. Ik heb mijn pc ook gedowngrade naar windows 11. Ik heb als tweaker verklaard mijn persoonlijke subjectieve mening, gebaseerd op persoonlijke frustraties, verkocht als waarheid zijnde dat het nog niet klaar is voor de massa aan vrienden familie en ook klanten.
Fixed that for you. En persoonlijk krijg ik het van dit soort IT’ers. Persoonlijke meningen en voorkeuren projecteren, het andere afdoen als “niet goed genoeg” en dat nog durven verkopen als de waarheid. En geloven doen ze, want jij bent de “expert”.
Reageer
Dat ligt natuurlijk maar net aan de context. Als mijn familie me vraagt "moet ik die Windows 11 popup blijven wegklikken" en ik zeg "waarschijnlijk niet", is het mijn schuld als dit soort dingen ineens niet meer kunnen en ben ik degene die erbij wordt gehaald als men het startmenu kwijt is of niet meer weet hoe je het volume aanpast.

Als "expert" zou ik zeggen: blijf nog een paar jaar op 10, tenzij je dingen in 11 ziet die je graag wilt hebben. Het vijfde redesign in tien jaar leidt alleen maar tot onnodige cognitieve belasting, haalt functies weg waar mensen vanuit gingen en wordt nog lang niet overal door ondersteund. Dat Microsoft vindt dat hun contractueel verplichte nieuwe besturingssysteem klaar is, betekent weinig voor mijn kennissen. Windows Vista zou dat ook zijn volgens hun officiële communicatie maar de ontwikkelaars wisten ook wel dat dat bij release nog niet af was.

Microsoft zal de upgrade waarschijnlijk forceren op hardware die compatible is op dezelfde manier als ze dat bij Windows 10 hebben gedaan, namelijk dat je wegloopt van je PC en opeens je OS veranderd is. Het zal denk ik weinig uitmaken wat wij ICT'ers zeggen. Ik sta er in elk geval niet om te springen om straks Windows 11 te moeten leren gebruiken omdat de printer van mijn oma niet meer werkt.
Reageer
Als je echt pro bent, dan wijs je er eerder op dat de UI anders is geworden en dat minder tech-savy gebruikers wellicht niet meer hun applicaties kunnen vinden. Overigens snap ik de frustratie wel. Ik mis ook bijvoorbeeld het context-menu om snel task-manager te starten (shortcut-key werkt gelukkig nog wel) en de optie om alle notifitcatie-icons te kunnen tonen. Geen idee waarom dat weggehaald is. Dat zat niemand in de weg.
Reageer
Ik wil windows 11 zeker geen downgrade noemen en het is echt wel klaar voor de massa. Het zijn vooral de pro’s / enterprises waar microsoft momenteel steken laat vallen.

Voor de “normale” consument is windows 11 prima en voor mij als Pro trouwens ook.
Reageer
Volgens mij gebruiken "normale" comsumenten allang geen windows meer, maar telefoons en tablets. OF nog erger Apple.
De USP van windows is dat je als pro zelf dingen kan tweaken, en als er dan funtionaiteit vervalt is het mijns inziens a downgrade.
Dus nog maar even op windows10 blijven tot er genoeg geklaagd is, en ook de AMD downgrade/regressie gefixed is.
Reageer
Dat van amd lijkt me toch ook een probleem van hun zelf, de beta was natuurlijk al lang beschikbaar en je zou verwachten van AMD dat ze dit in samenwerking voor de release gefixt hadden.

Voor de rest doet MS voornamelijk aan Window dressing. Als het er maar anders uit ziet dan denkt de consument dat het ook anders is
Reageer
Dat AMD verhaal is overtrokken. Allemaal AMD machines hier, op de laptop na, en totaal geen issues. Ook niet met gamen.
Reageer
Deze "normale" gebruiker gebruikt Ubuntu. Juni 2017 overgestapt en nooit meer Windows gebruikt. Ben overigens geen Windows of wat voor OS hater dan ook. Als Windows of wat voor OS ook werkt voor jou, gebruik het 8-)
Reageer
Tevreden? Documenten die je krijgt en verstuurt zijn voor elke soort software te lezen en aan te passen? Want daar ben ik zelf een beetje huiverig om: dat mijn OpenOffice niet bruikbaar is op MSOffice en andersom.
Reageer
Ik ben blij met Ubuntu. Office gebruik ik eigenlijk bijna nooit. Voor Word documenten die ik krijg, gebruik ik de Microsoft Office Home website. De meeste andere krijg ik meestal als PDF of anders gebruik ik de tool van Ubuntu.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 10 oktober 2021 13:43]

Reageer
Welke mail client gebruik je?

De enige reden waarom ik (een oude versie van) office heb is outlook.
Dit omdat dit zo'n beetje de enige mailclient is die ik tot dusver heb gezien die zich nog een beetje kan meten met die van Netscape destijds.
Reageer
Thunderbird met Outlook account.
Reageer
Nouja je maakt gewoon keuzes. Als je altijd maar alles wil behouden krijg je een gelooflijk bloated stuk software. Genoeg voorbeelden van :)
Reageer
Dingen zoals een klokje in de taakbalk op mijn tweede scherm heeft tot W10 niet tot framedrops geleid, denk niet dat het in W11 opeens problematisch zou worden.
Reageer
Dit heeft niets met bloat te maken. En als het ze om bloat te doen was, hadden ze de UI eindelijk een keer rechtgetrokken in één uniforme interface, in plaats van vele interfaces van oudere windows versies tegelijk te gebruiken. Instellingen over een bepaald onderwerp die in 2 tot 5 verschillende vensters verstopt zitten, UI design styles die rangeren van Windows 11 tot en met Windows 98, het gebrek aan basisfunctionaliteit die geen mens ooit als bloat beschouwde en in vele Windows versies de standaard was...
Reageer
Wellicht komt alle GUI-candy wel weer gewoon terug bij de eerste officiële relaese van 11.
Klagen over beta moet je bij de ontwikkelaar doen. ;)
Reageer
Uhh, de release was 5 oktober. Dit is geen beta meer. Al denk ik wel dat Microsoft deze functionaliteiten terug gaat brengen, maar dat zal dan eind april, begin mei zijn vermoed ik.
Reageer
Dat jij het persoonlijk niet leuk vindt dat bepaalde functionaliteit is verdwenen is je volste recht. Maar als ik klant was van jouw en ik leer dat jij een persoonlijke teleurstelling gaat omzetten in dat het OS nog niet klaar zou zijn, dan zou ik echt geen klant blijven van jouw. Jij mag je mening hebben, en je mag die zelfs geven. Je mag je klanten er op wijzen dat bepaalde functionaliteit verdwenen is. Maar gewoon zeggen dat het daarom nog niet klaar is, is gewoon liegen en daar wint niemand iets mee.

Het is niet omdat jij het belangrijk vindt, dat dat bij anderen ook zo is.
Reageer
Microsoft heeft mijn inziens qua UI nou niet echt een degelijk 'trackrecord' als het gaat om luisteren naar de gebruikers sinds Windows XP. De gemiddelde gebruiker raakt al in paniek als een knopje een stukje verplaatst wordt dus de boel elke keer omgooien is nou niet echt handig. Geef de gebruiker gewoon de keus, scheelt een hoop gedoe op niks af. De informatiedichtheid van het start menu wordt bij elke build minder en minder, daar ben ik zelf niet zo content mee. Het is een desktop OS, geen tablet OS.

Het is inderdaad een patch gezien er systeembestanden worden aangepast. Persoonlijk reden genoeg om dit niet te draaien. Buiten veiligheid zit je ook met het feit dat bij een Windows Update die dezelfde exe/dll update de boel in het beste geval reset en in het slechte geval je Explorer om zeep helpt. Zou dan eerder kijken naar een los startmenu zoals downloads: StartAllBack 2.9.90 RC
Reageer
persoonlijk ben ik ook meer fan van het idee dat je liever een eigen proces schrijft dat een eigen taakbalk tekent en laat draaien dan dat je het werk van anderen probeert te vern**en: omdat je dan altijd onvoorziene bugs kunt introduceren, en dat met elke update steeds opnieuw.

ik heb me echter nooit heel erg verdiept in hoe men na winXP is omgegaan met alternatieve startmenu's is het nog steeds een enkele regel in het register dat custommenu.exe aanroept in plaats van dat het explorer.exe aanroept? of werkt men daar hoe dan ook al met aangepast dll's die code in bestaande componenten moet wijzigen?
Reageer
Kun je me uitleggen waarom dit een hack (openbreken van) is een niet een tweak (anders gebruiken dan bedoeld),

Er is best een redelijke kans dat het verplaatsen van de taak balk in enkele specifieke gevallen de UI van andere programma's breekt omdat deze niet netjes weten om te gaan met de aan hen toegekende ruimte ...
Normaliter zou MS dan dus heel wat code moeten schrijven om dergelijke problemen dan weer te debuggen ... want ja windows enzo.
Vervolgens heeft MS met de Windows 10 analyse (spyware) grote hoeveelheden data over zijn gebruikers binnengeharkt en ontdekt dat op een stel tweakers na nagenoeg niemand de taakbalk niet onderaan het scherm heeft. als ze dan dus de UI gaan herbouwen is het logisch dat men dit soort features achterwege laat...

Als er genoeg vraag is: Nee, maar dat neemt niet weg dat een slimme ontwikkelaar dan niet zelf aan de slag moet kunnen gaan.
Reageer
Kun je me uitleggen waarom dit een hack (openbreken van) is een niet een tweak (anders gebruiken dan bedoeld),
Als je de juiste definities gebruikt klopt het wel....
Éen van de definities van "hack" is deze: : a usually creatively improvised solution to a computer hardware or programming problem or limitation
En die past hier goed.
De meest relevante definitie van "tweak", a small change or adjustment, is minder toepasbaar in deze vergeleken met de definitie van "hack"
Reageer
Het gebruik van deze tool is wel een goede manier om de vraag zichtbaar te maken.
Reageer
Dit is meer een hack dan een tweak. Ik vraag me af wie dit zou willen gebruiken. Blijf dan nog op Windows 10. Als er genoeg vraag is bouwt MS het wel in.
Het zal je verbazen hoeveel oude code in Windows zit en dat dat relatief makkelijk aan te passen is.


Dat dit niet 100% veilig is, is te beamen,
maar Windows zelf is per definitie nog vele malen onveiliger. De nadruk komt steeds meer op online (“cloud”) want daar moet de omzet vandaan komen,
maar ondertussen hebben ze hun eigen browser-engine opgegeven en windows zelf heeft helemaal geen prioriteiten meer. Meer van cosmetische aard dan daadwerkelijk veranderingen.

nieuws: Microsoft vernieuwt Knipprogramma in Windows 11 met samenvoeging Snip...
Dit kreeg een berg kritiek omdat ze het wouden weghalen en ze steken er tijd en energie in,

nieuws: Alleen admins kunnen na PrintNightmare-patch nog printers en drivers ...
dit heeft decennia zo gewerkt totdat verschillende bedrijven werden gehackt.
Reageer
Microsoft moet iets inbouwen wat al meer dan 10 jaar in hun OS zit? :+
Reageer
Met mijn ultrawide monitor vind ik het wel handig om de startknop in het midden te hebben. :-)
Reageer
same ultrawide, daar is het heerlijk die start knop in het midden te hebben.
maar ik heb ook een 1920 14 inch laptop. Als je te veel applicaties open hebt, dan verwacht je dat de icons verder naar links verplaatsen. nee dat gebeurd niet, de icons lopen door in de klok >.<
Reageer
Als het midden niet goed werkt/ is op een kleiner scherm. Dan verplaats je het menu toch van het midden gewoon naar links :) dat is gewoon een optie in het instellingen menu.

We zijn niet verplicht om het menu in het midden te gebruiken maar het is wel de default instelling.

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 10 oktober 2021 13:00]

Reageer
tuurlijk, dit heb ik ook gedaan.
maar het gaat om de feature hoe MS het in gedachte heeft.

Het is met een tunnelvisie voor ultrawides ingericht en door de strot geduwd van de gebruikers
Reageer
Misschien is er en widget, om enkel de startknop naar believen te plaatsen? Op een ultrawide (in mijn geval een doublewide) neemt de taakbalk verticaal veel minder plaats in beslag.
Reageer
Het is onbegrijpelijk hoeveel plaats mensen verliezen met een Ultrawide and toch nog een taskbar op de bodem te houden, ipv gewoon links te zetten. Zelf op 1080p win je meer met je taskbar links dan onderaan, omdat veel van onze content ontworpen is voor verticaal te werken. Het verlies van 16:10 heeft dat enkel maar erger gemaakt, dat we nu allemaal op een "media" formaat werken, ipv een pagine formaat zoals 16:10.

En het verbergen van de taskbar is vervelend want je moet altijd verder schuiven met de muis, wachten tot op op popt en dan pas kan je clicken. Aka, de join van windows animaties. Je kan niet geloven hoe leuk het is om met MultiDesktops te werken als je de slide animatie afzet en je contant instant veranderd, ipv die nutteloze slide animatie. Ziet er leuk uit in video's maar is nutteloos als je echt werkt. Is ook 1 van de redenen dat Apple hun software overkomt als "sneller" met vroeger vaak minder hardware, ze focusen op snellere user interactie / minder delays.

Als Windows 11 op deze PC komt met hun gedwongen taskbar onderaan, dan komt de stap dat ik naar Linux ga verdoemt dichter. Ik snap MS niet... Ze waren goed op weg met minder restarts/updates, wsl, enz en dan komen ze af met weeral gedwongen spullen ( en hun setting panel heeft nog ALTIJD niet alle opties van de oude control panel, na hoeveel jaren! ). Belachelijk...

[Reactie gewijzigd door ArconX op 10 oktober 2021 15:49]

Reageer
Direct na de installatie van Windows 11 was ik ook op zoek naar een mogelijkheid om de taakbalk (terug) naar links te verplaatsen. Na een kleine week begint het al enigszins te wennen en over een maand weet ik waarschijnlijk al niet meer beter. Het zal wel een bewuste keuze van Microsoft zijn om dat niet aan te bieden, zodat men er aan moét wennen, om er later de voordelen van in te kunnen zien. Maar, zoals hier in de reacties al terecht is aangegeven, zal Microsoft dit op termijn zelf ook wel gaan ondersteunen, als hier voldoende vraag naar is.
Reageer
die instelling zit nog gewoon in windows.
instellingen > persoonlijke instellingen > taakbalk > gedrag taakbalk.
daar kan je de iconen naar links plaatsen .
Reageer
Bedankt. Dat had ik gemist.
Reageer
Die optie zit gewoon in bet instellingen menu
Reageer
Dit voor het type mensen dat nog steeds links boven in het venster dubbel klikt om te sluiten :+
Reageer
Damn, was alweer vergeten dat dat een optie is. En het werkt inderdaad na 30 jaar nog altijd.
Reageer
Gebruik het heel vaak, sommige apps slopen het.
Firefox *kuch*
Reageer
Daar zullen sommige mensen bij Tweakers heel blij mee zijn!
Reageer
Wie zegt je dat de binary hetzelfde is als de code op github.
Natuurlijk kun je die source code downloaden en zelf compileren, maar echt hoeveel zullen dat er echt doen?
Reageer
Ik was in eerste instantie nogal sceptisch over de beslissing van MS om het startmenu en icons in het midden te plaatsen en was blij dat in elk geval de oude positie links weer mogelijk was.

Echter op mijn 49 UW is het echt wel een uitkomst en ik zou het niet meer anders willen.
Reageer
Ik heb het nog niet in reviews terug zien komen maar kwam ook achter de volgende feature:
Als je de taakbalk op automatisch verbergen hebt staan, komt deze alleen tevoorschijn als je je cursor naar de onderkant van de binnenste ~70/80% van je scherm verplaatst. Dat is enorm handig omdat content die je snel wil bereiken onderaan een scherm bijna altijd aan de zijkanten zit. Dan popt in dit geval de taakbalk dus niet meer over de content heen.

Als je de taakbalkiconen nog linksonderaan zou hebben staan, komt de taakbalk dus nu niet meer tevoorschijn als je direct met je muis naar de linkeronderhoek beweegt.

[Reactie gewijzigd door Joolee op 10 oktober 2021 13:07]

Reageer
Mooi dat een aantal developers mogelijkheden schept om het gebrek aan functionaliteit op te lossen in Windows 11. Het enige waar ik voor vrees met dit soort ingrijpende wijzigingen, waarbij een .dll-bestand vervangen wordt is denk ik wel dat dit in specifieke scenario's voor BSOD's kan zorgen of andere problemen.

Kortom het is verre van ideaal maar voor de mensen die niet konden wachten om over te gaan naar Windows 11 en functionaliteit mist, heeft in ieder geval een scala aan opties om dit te verbeteren.
Reageer
Ikzelf vind het heel fijn, ik was blij dat ik niet, zoals bij Windows 10, een extra tool moest gebruiken om de iconen te centreren.
Maar ik kan me voorstellen dat sommigen het juist aan de linker- of rechterkant willen hebben.
Wat dat betreft is het jammer dat Microsoft dit niet als optie aanbied.
Reageer
Het eerste dat ik doe op Windows 10 na een installatie is altijd die taakbalk aan de linkerzijkant zetten... dus ja, ik snap hem wel :)

Anyways... ik installeer dus voorlopig ook geen Windows 11.

Heb een tijdje Linux gedraaid overigens, maar ben weer terug op Windows 10. Ik kwam tot de realisatie dat ik ook mijn privé computers 95% voor mijn werk gebruik en het dan simpelweg alleen maar onhandig is.
Reageer