Microsoft geeft testversie Windows 11 voor vermoedelijk 23H2-update vrij

Microsoft heeft een testversie van Windows 11 beschikbaar gemaakt met enkele ontwerpwijzigingen die uiteindelijk waarschijnlijk verschijnen in de 23H2-update van het besturingssysteem. De update bevat nog geen nieuwe functies.

Microsoft heeft Insider Preview Build 25151 voor Insider-gebruikers in het Dev Channel vrijgegeven. Deze bevat volgens Microsoft vooral fixes ter verbetering van Windows 11. Zo licht het bedrijf uit dat de update een probleem met de schaling van vensters verhelpt dat tot onverwacht grote tabs leidde.

Zoals Windows Latest constateert, is een visuele wijziging dat het OS bij de buildversie het dialoogvenster voor 'Hoe wilt u dit bestand openen' weergeeft in de designstijl van Windows 11, met ondersteuning voor donkere weergave. Dit venster is sinds Windows 8 niet meer aangepast. Ook maakt Microsoft het makkelijk om standaardapps voor het openen van bestanden te wijzigen.

Gebruikers van de reguliere Windows 11-versie kunnen de aanpassing vermoedelijk pas in de tweede helft van 2023 tegemoet zien. Microsoft geeft Windows 11 in tegenstelling tot Windows 10 slechts een in plaats van twee keer per jaar een update. Volgens Windows Latest worden de wijzigingen van buildversie 25151 geen onderdeel van Windows 22H2, dat later dit jaar verschijnt.

Windows 11 build 25151

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-06-2022 • 11:15

142

Reacties (142)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zit maar op één ding te wachten en dat is voor mij dé reden dat ik terug ben gegaan naar Windows 10 en dat is de drag & drop-functionaliteit van de taakbalk. Is dat alweer terug?
Als ik lees
De update bevat nog geen nieuwe functies
Verwacht ik dat het nog even gaat duren?
Dat zit in de 22H2 update, die naar ik aanneem dit jaar nog uitkomt. Is inderdaad wel een aparte feature om er uit te laten.

nieuws: Windows 11-update 22H2 beschikbaar als 'preview build'
Ik zit maar op één ding te wachten en dat is voor mij dé reden dat ik terug ben gegaan naar Windows 10 en dat is de drag & drop-functionaliteit van de taakbalk.
Daar sluit ik mij bij aan en voor mij ook een van de redes om voorlopig bij Windows 10 te blijven. Andere rede is dat ik het startmenu erg onpraktisch vind en je bijna geen persoonlijke instellingen hebt. Ik erger mij b.v. ook aan zo'n gestapeld icoon in de taakbalk. In Windows 10 schakel ik dat meteen uit en wil de volledige naam in de taakbalk zien van het programma wat open staat. Bij een kleiner scherm kan ik mij nog wel voorstellen dat dit praktischer is maar niet bij een 34 inch 21:9 scherm, plek zat op de taakbalk.

Er zijn inderdaad wel geruchten dat in die 22H2 versie Microsoft daaraan gaat werken maar ik moet het eerst ook nog zien. Snap gewoonweg niet wat de rede is dat Microsoft juist dit soort essentiële en vooral praktische functies weggelaten heeft.
De overstap op Windows 11 was voor mij de reden om de applicatie StartAllBack (voorheen: StartIsBack) weer uit de mottenballen te halen. Want ikzelf vond het startmenu vond ik best mooi, maar lang niet praktisch genoeg. Bovendien wil ik de taakbalk aan de zijkant hebben.

De applicatie kost nog geen 5 dollar; een upgrade van StartIsBack kostte 1,5 dollar. Een puntje dat inmiddels nader onderzoek verdient is dat de ontwikkelaar van het product uit Rusland komt. Zoeken op StartAllBack "security risk" levert verschillende hits op, omdat de server in Rusland staat en dat bij de registrar een hoog percentage spammers en frauduleuze websites is geregistreerd.

Dat zijn afgeleide risico's. Ik heb sinds maart 2015 een licentie en tot dusverre nooit iets raars meegemaakt. Maar of het betrouwbaar genoeg is moet iedereen uiteraard zelf beslissen.
Windows 11 is in mijn mening eindelijk wat Windows al lang moest zijn: het zit vrij logisch in mekaar en ik heb eigenlijk het configuratiepaneel niet meer open gedaan. Ik kan snel vinden wat ik zoek in de settings en het werkt gewoon vlot, al zijn er nog genoeg tweaks mogelijk (zoals de volume mixer, dat is een serieuze stap terug).

Maar Microsoft is goed bezig, met tabs die eindelijk naar Windows Explorer zouden komen, bijvoorbeeld.

Toekomst ziet er goed uit.
Ik snap die explorer-tabs hype niet, wie gebruikt explorer nog?
Waarschijnlijk 90% van de gebruikers van Windows...
De wereld bestaat niet alleen uit Tweakers die graag een retro "Commander" applicatie nodig hebben :)
haha 'Total Commander'.. :-)
Mijn grootste probleem met de verkenner: een hele mappenstructuur kopieren en dan halverwege gaat er wat mis (file gelocked oid). En dan..? Explorer breekt de hele operatie af. Kan je alles opnieuw doen... TC gaat gewoon door en toont aan 't einde wat er niet gelukt is. Je hoeft er dus niet bij te blijven. Explorer is net Croma, je moet er bij blijven....
Mijn grootste probleem met Explorer is dat het niet overweg kan met pad / bestandsnamen langer dan 256 tekens. Die limiet zit al in Explorer zolang het bestaat en vermoedelijk ook nog steeds in de Windows 11-versie. Maar gelukkig hebben we nu wel tabs! Duh.
Die beperking kun je mbv een regkey uitzetten
Zie bv https://www.howtogeek.com...aths-over-260-characters/
Ik ga ervan uit dat als Windows 10 het kan, het in 11 ook nog kan
Dit klopt niet. Je kunt de beperking uitzetten. Maar alleen voor programma's die ermee om kunnen gaan. Windows Verkenner kan dit dus niet, wat ik echt ongelofelijk vind. |:(
Powershell bijv. kan het weer wel.
Dat meen je niet.
Kun je zien hoelang ik explorer.exe al niet meer gebruikt heb 😊
Dat kun je beter niet doen, het kan er voor zorgen dat je bestanden corrupt raken.
Je kunt beter mappen inkorten dan voluit alles benoemen. heb helaas deze discussie vaak.
Dat is vooral een probleem voor beheerders, niet voor gebruikers, en aangezien wij weten hoe we er omheen kunnen werken is het niet een issue met hoge prioriteit, vooral als het iets breekt als ze het fixen.

Waar wij beheerders connecten naar "\\filerserver01.contoso.com\GroupShare$\Ondersteuning\TechnischDienst\bouwtekening\" gaat de medewerker gewoon naar "t:\" en maakt daar mappen aan die hen logisch en werkbaar zijn. Een paar niveau's van lange namen en wij gaan over de limiet heen terwijl zij nergens wat van merken.
Behalve dan als ze met mappen gaan slepen(naar een dieper "path") en dan ineens de bestanden daarin niet meer kunnen openen.
Kom je dan niet in de problemen met bijvoorbleed je backup software ?
Uiteindelijk is het pad op de server te lang en kun jij er ook niet meer fatsoenlijk bij komen.
Niet dat ik me kan herinneren. Dit is meer een beperking van applicaties en niet van de ntfs driver
Ja en als je dan een applicatie gebruikt die er niet meer overweg kan, dat kan resulteren in een corrupte file.
Waarom zou je een mappenstructuur willen hebben met zulke lange namen?

Ik kom het weleens tegen bij klanten. Die hebben dan mappen met hele adressen erin en daarna nog 12 submappen…
Waarom zou je een mappenstructuur willen hebben met zulke lange namen?
Tsja, gebruikers maken die bijvoorbeeld vanuit Excel - die kan namelijk wel overweg met lange pad / bestandsnamen. Maken mappen en bestanden met beschrijvende namen. En zoals @SirBlade opmerkt komt daar dan de onderliggende padnaam nog bij. Als diezelfde gebruiker later zo'n bestand met Verkenner wil kopieren, dan lukt dat niet. Volgens mij krijg je dan ook een nietszeggende melding.
Gebruik dan robocopy /mir /zb 'sourcepath' 'targetpath' als admin. Veel sneller en nooit 'file in use' miserie omdat je met backup rechten kopieert. De z optie zorgt ervoor dat over het netwerk kopiëren ook doorgaat wanneer de verbinding even wegvalt.

*typo fixed

[Reactie gewijzigd door bakkerken op 22 juli 2024 18:31]

Typo :)
Voor commands kijk ik altijd op ss64 :) :
https://ss64.com/nt/robocopy.html
Whohooo, nice linkje _/-\o_
Maar hele mappen kopieeren is toch ook niet iets wat de meeste gebruikers [vaak] doen?

(Mee eens overigens dat het soms onhandig is hoe FE het doet - zou mooi zijn als je dat kon aanpassen)
En al annuleert ie de hele transactie, dan zet je hem toch gewoon weer aan? Ik zie het probleem niet echt...
Je moest eens weten!
Windows explorer kopieert ook gewoon alle bestanden die hij zonder issues kan kopieren, en aan het eind gaat hij vragen wat er moet gebeuren met bestanden die gelocked zijn of waar je geen juiste permissies heb (retry of ignore) en voor dubbele bestanden vraagt hij of dubbele bestanden moet skippen/overschrijven/hernoemen. kan me niet meer herinderen waneer dat is toegevoegd.. maar ziet er al heeeeeel lang in.
Explorer is leuk voor een bestandje kopiëren of voor andere simpele taken, maar voor complexe kopieeracties heeft MS Robocopy al heel lang beschikbaar in Windows. Op werk hebben we recent grote migratieprojecten uitgevoerd naar ons moederbedrijf en onze NetApp storage is 100% met Robocopy scripts gemigreerd. Ik ben nog geen andere gratis tool tegen gekomen die dit beter doet met zoveel uitgebreide opties.
RSync. (En die bestond al voordat Robocopy beschikbaar werd buiten de NT SDK's.)

Maar die draait alleen op Linux; maar indien je écht wil, werkt het ook onder Cygwin, als je niet gehecht bent aan de Windows-rechten van de bstanden.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 22 juli 2024 18:31]

De rechten deden er niet toe, die werden met scripts opnieuw aangemaakt in het nieuwe domain, dus het had gekund met een andere tool. Het enige probleem is dat we tijdens de operatie ook met AIP te maken hadden en voor het decrypten is Windows dan weer handig. :)
En dat zijn precies activiteiten die de gemiddelde gebruiker vrijwel nooit doet. En dus aan Explorer genoeg heeft :-)
Nooit mapjes met foto's verplaats naar usb stick/drive oid?
Ja, vaker want mijn hobby is fotografie.
Maar geen problemen, want ik maak nooit lange namen, kan ik niet onthouden!de reactie van Seth chaos is voor mij de oplossing van een niet bestaand probleem.Ik zet NIKS in de wolken. Alles op een paar schijven, veilig, toegankelijk, overzichtelijk
En nog een klein beetje privacy over.....
Waarom zou ik een USB gebruiken als ik alles in de cloud (een andere computer) heb staan. Dus nee. Of voor het laatst in 2015 of zoiets. En toen kwam ik weinig gelockte bestanden tegen in mijn fotomap.
Nee dat is hopeloos ouderwets. Alles staat gewoon in de cloud en wordt op tv getoond via de smartphone.
Blindelings vertrouwen op "de cloud" is dom.

[Reactie gewijzigd door snollygoster op 22 juli 2024 18:31]

Het is alleen dom als je geen backups bewaart. De cloud is een makkelijke manier om bestanden te verspreiden, maar je kunt gewoon een extra device laten synchroniseren. Zodra die niet meer kan functioneren heb je in ieder geval de laatste versie nog. Hence, tot die tijd geen gedoe met usb-sticks en externe drives. Serieus, wie gaat dat nog allemaal handmatig doen?
Serieus, wie gaat dat nog allemaal handmatig doen?
Ik, aangezien ik graag een backup op een USB stick in een kluis wil bewaren
Klopt. Vaccins niet vertrouwen is ook dom. Het halve land platleggen omdat je megavervuilende bedrijfstak eindelijk wordt aangepakt is ook dom. Er zijn gewoon heel veel domme mensen op de wereld.
Wat dit met het gebruik van Windows verkenner of "de cloud" te maken heeft is ontgaat me een beetje.
Dat hoeft niet blind. Ik heb gewoon een onpremise back-up. Maar daar hoef je echt niet voor met USB stickjes te gaan klooien.
Ja, tien jaar geleden :+
Je moet ook nooit verplaatsen, altijd kopieren.
Mocht wat voor reden dan ook de verplaats actie mis gaan ben je data kwijt
Maak er maar 100% van, de desktop shell (start menu, desktop) is ook 'explorer.exe'...

Dat gezegd hebbende, vraag ik me inderdaad wel af of tabs nou echt de juiste oplossing voor het probleem zijn. Je wil denk ik graag dingen naast elkaar zien, niet over elkaar heen.
Dat gezegd hebbende, vraag ik me inderdaad wel af of tabs nou echt de juiste oplossing voor het probleem zijn. Je wil denk ik graag dingen naast elkaar zien, niet over elkaar heen.
Dus dan gebruik je qua webbrowsers Vivaldi, aangezien je daar ook alle websites naast elkaar kunt tonen in plaats van alleen op tabbladen?
Dat zijn compleet verschillende use cases. Verkenner gebruik ik om bestanden mee te beheren, bijvoorbeeld door ze te kopiëren of te verplaatsen. Ik wil dan overzicht houden tussen de bron- en de doellocatie. Bij het webbrowsen heb ik die wens zelden.
En ook onder de tweakers zullen er genoeg Verkenner-gebruikers zijn. Ik zit al jaren niet meer op Windows, maar op Linux gebruik ik ook gewoon standaardverkenners als Dolphin. En als ik tóch weer eens een Windows-pc zou moeten gebruiken, dan zou ik dus ook gewoon Verkenner gebruiken.
Of die applicatie niet eens kunnen installeren/mogen gebruiken omdat ze die rechten op hun werk computer niet hebben.
90%? Lol. Maak er maar 99.9% van. Overschat het aandeel van mensen die het ook maar iets intresseert om het te vervangen met iets anders niet.
Waarschijnlijk 99,9% haha. Ik heb tijdens mijn studie ICT een paar jaar geleden in 4 jaar tijd niemand gezien die iets anders gebruikte dan explorer.
Ik zou het niet weten eigenlijk? Waar kijk je tegenaan als je een map op je bureaublad opent zoals het na een shcone installatie is? Je kan er ook een url intypen. Volgens mij is de hele GUI een explorer-achtig systeem met een andere naam...
Elke keer dat je een map opent is dat explorer, je taakbalk en veel menu's zijn explorer enz.
Oftewel hoeveel Windows 7-11 gebruikers gebruiken explorer? 100% ;)
Zelf al jaren over op Directory Opus, maar dat installeer je niet zomaar op gelijk welke PC natuurlijk.

En om stiekem eerlijk te zijn, ik gebruik ook nog wel vaak de gewone Windows Explorer samen met Directory Opus.
Echt bijna iedereen die windows gebruikt, gebruikt explorer. Ten eerste is het de applicatie die windows standaard opent wanneer een programma een bestand wil openen of opslaan of whatever.
Ten tweede gaat 99% van de users echt geen alternatieve verkenner applicatie installeren

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 18:31]

Wellicht doet de Neerlandsche naam, Verkenner, een belletje bij je rinkelen? ;)
Ik denk niet dat het daadwerkelijk iets anders is als Edge of je configuratiescherm. Waar hebben we het over?
Grappig, ik vind het nieuwe settings menu juist ontzettend onoverzichtelijk en onlogisch. Alles zit verstopt in submenu's van submenu's van submenu's, verschrikkelijk. Zonder de zoekfunctie te gebruiken kan ik echt totaal niets vinden.
En daarvoor heb je net die zoekfunctie. Gewoon typen wat je wil aanpassen en je wordt direct naar het juiste menu gebracht. Eenvoudiger kan niet. Je moet de settings app zelfs niet openen, het startmenu is voldeonde, of als je de zoekbalk zelf hebt openstaan gebruik je gewoon die balk.
Wat een drogreden, als je een search nodig hebt omdat je anders niks kan vinden is de structuur en logica volledig zoek. Search is erg handig, maar zónder moet je ook kunnen werken. Zo niet is de UI gewoon niet goed genoeg.
dat is juist de perfecte reden.
Waarom moeten mensen allemaal een UI kennen om iets in een systeem te kunnen doen?

als je het niet meer als zoekscherm ziet, maar als een taak start scherm dan werkt het echt veel handiger.
je klikt op de zoek/start/taak/programma balk en tikt: resolutie
en je gaat dan direct naar de beeldscherm instellingen.

Dat is toch veel handiger dan dat je eerst moet zoeken waar de instellingen staan, of dat je moet weten dat je rechts moet klikken op het bureaublad.
Zullen we straatnaam bordjes dan ook maar afschaffen? Zo 1950. 'iedereen kijkt toch op zn navigatie'.

Ik vergelijk het met m'n B&O crt tv's, waarbij de Beo4 afstandsbediening praktisch onbruikbaar is zonder handleiding. Nee dan sla je de plank dus volledig mis.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 22 juli 2024 18:31]

Dat is niet een juiste vergelijking.
Het gaat er niet om hoe iets heet maar om hoe je er komt.

Vergelijk dus een kaart waarop je zelf de straat moet zien te vinden met een navigatiesysteem dat hierbij helpt.

Zoeken is dan als dit navigatiesysteem. En ja vroeger riepen de mensen ook dat ze dit niet nodig hadden, want ze wisten toch waar ze heen moesten of ze hadden een kaart.
Tegenwoordig gebruikt de meerderheid navigatie.
Mjah, daar staat tegenover dat ik op Android, IOS, MacOS en Linux ook altijd naar specifieke functies moet zoeken, zeker als ze drie submenu's diep zitten. Onder "instellingen" hangt tegenwoordig zo veel dat het überhaupt niet te doen is om het nog goed te structureren.
Dus een slecht georganiseerde interface als je altijd de zoekfunctie nodig hebt om iets te vinden.
In een bibliotheek weet ik ook niet waar mijn specifieke boek ligt, maar ik kan wel via de bordjes enz. mijn weg vinden, een kwestie van goed ontwerp/layout ;)

Overigens is die zoekfunctie leuk als je 'm niet gebruikt, anders is het een frustrerend ding...
Zoek naar 'hostname' en de resultaten verspringen, je krijgt suggesties voor onzin settings die er niets mee te maken hebben enz enz.
Hekelpunt van mij is op dit moment dat voor elk systeem icoon handmatig een schuif over moet worden gezet, en de toggle van "Altijd zichtbaar" is verdwenen in 11.

Ook vindt ik het vrij instabiel met sommige hardware drivers en ben ik voor nu eerst weer teruggevallen op 10, waar die problemen niet present zijn.
Probeer anders in het configuratiescherm, zonder enige voorkennis te hebben, iets te zoeken. Dat was pas een uitdaging :+
Het is maar door muscle memory dat we dat nu allemaal nog herinneren, maar dat was echt een gedrocht van een ding.

Maar bij settings kan je inderdaad gewoon de zoekfunctie gebruiken en die werkt gewoon super. En als ik manueel op zoek moet, kom ik meestal ook goed terecht. Een perfecte settings app bestaat niet, maar het is pakken beter dan van waar we kwamen.
met config scherm nooit echt een probleem gehad, in gelijk welke taal kon ik vinden wat ik wou.

Probleem van zoeken is net de taal afhankelijkheid en ik werk hier met :
Engels, Nederlands, Frans , Duits en Chinees door elkaar.
vooral dat laatste is leuk als je the op icoon en locatie kan vinden en niet hoeft via text te zoeken in een taal dat je niet spreekt. (telt ook ten dele voor Nl,F&D de vertalingen zijn soms zo van de pot gerukt door Bing translate 0.0.1 opgesteld )
Eerlijke vraag: kon je dat in de tijd van het Control Panel dan wel, één bepaalde optie vinden in die hele wirwar zonder een zoekfunctie? En als zoekfunctie reken ik OOK Google. Want dat was het hem net: Als je een probleem had in het oude systeem, dan moest je haast wel Google gebruiken om te weten welke schermen je moest doorbladeren om die één bepaalde optie te vinden. Met het nieuwe settingsmenu kun je als eerste stap gewoon de ingebouwde zoekfunctie gebruiken om te kijken of je niets vindt in dat optiesmenu, en daarna pas kijken wat mijnheer Google aangeeft als oplossing. Voor een gemiddelde gebruiker is dat iets vlotter.

Overigens, of je nu klikt op All Settings, Time and Region, Region en Change Data Formats in Windows 10 of 11 in plaats van start, control panel, small/large icons, Region and Language in Windows 7, het blijft ongeveer evenveel keer klikken
Settings > type 'region' > enter > klaar
Alles zit verstopt in submenu's van submenu's van submenu's
Niet bepaald anders van het control panel dus, dat was van tabje naar tabje naar tabje
Dit zeiden we ook bij XP Pro, erna met Windows 7, erna met Windows 10 die eeuwig zou blijven en updaten ;)

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 22 juli 2024 18:31]

Snap nog altijd niet waar die romantisering van XP vandaan komt. In de eerste jaren na release had het een even goede reputatie als Me, Vista, 8, ... . Het was traag, veel crashes, veel compatibiliteitsissues en toonde ook al heel snel veel veiligheidsproblemen toen het internet aan een boom begon. Maar toch roemen mensen dat OS vandaag als het beste wat hen ooit is overkomen.
Nostalgia glasses, je onthoudt over het algemeen enkel het positieve van iets en je probeert het negatieve te vergeten. Tenzij het negatieve te overheersend is, natuurlijk, zoals met Vista het geval was.

Windows XP was absoluut een ramp toen, ik herinner mij zelfs nog artikels op het nieuws waarin er gezegd werd dat je je PC absoluut niet mocht herstarten, want het kon zijn dat je door een virus hem niet meer zou kunnen opstarten. Een meisje die in mijn straat woonde kwam het mij zelfs vertellen.
Er waren toen enorm veel beveiligingsproblemen en virussen met Windows XP, maar dat zijn de mensen vergeten. Het was voor hun een betrouwbaar systeem en het werkte, maar stiekem heb ik toch heel vaak mensen moeten helpen met hun computer én moest ik mijn persoonlijke PC elke paar maanden herinstalleren omdat hij niet meer vooruit te branden was.

Ik denk dat ik oprecht kan zeggen dat elke versie van Windows een verbetering was (laten we het niet hebben over Windows 8.0, dat is de uitzondering op de regel) op de voorgaande.
Dat ligt niet aan XP, maar aan het feit dat breedband, always-online internet opkwam ten tijde van XP. Vrijwel iedereen ging over op XP dus werd er ook veel virussen/malware voor geschreven. Verder had nog noooit iemand gehoord van uPNP uitzetten, waren routers een stuk simpeler en vrijwel niet beveiligd. Combineer dat en je hebt de perfect storm voor virussen.
Vooral ook dat veel internetgebruikers geen eens een router hadden maar alleen een modem :+
Oftewel de enige firewall die ze hadden naar het internet was die in XP zelf en die was nou niet bepaald foutloos helaas.
Je bedoelt de ontbrekende firewall voor SP 2?
Klopt, windows installeren met netwerkkabel ingeplugd direct aan het DSLkastje(geen firewall, geen switch) zoals bij menig huishouden en 1pitterskantoortje. Ook de tijd van "ik heb toch een antivirus, kijk maar"(Deze 30 dagen trial is al 2 jaar niet meer bijgewerkt), en "mijn 3 jaar oude printer/scanner doet het niet, dat XP dat zuigt.

XP werd pas de moeite en was betrouwbaar na SP2
Vooruitgang boeken op Windows 8.0 met 8.1 was ook niet zo moeilijk hahha, de gehele Windows 8.x generatie was een drama en heb ik persoonlijk maar volledig overgeslagen.
Met XP home ben ik het helemaal met je eens, maar met Pro ging het toch veel beter.
We konden toen nog echt tweaken in Windows.
Uit nieuwsgierigheid; wat kon je dan zoal tweaken wat je nu niet meer kan in Windows?
Ik weet nog dat het met MaxiVista enz. een heel gedoe was om een tweede scherm aan te sluiten wat dan half werkte, kan er nu zoveel aansluiten als ik wil zonder gedoe bijvoorbeeld.
1 vb; Probeer jij je startscherm maar aan te passen, of je inlogscherm in Windows 10 of 11.
En zo zijn er meerdere zaken, die je toen kon tweaken/naar je smaak maken, die nu niet (of al verborgen) kunnen.
Inlogscherm kan je nog gewoon aanpassen (W11 weet ik niet zeker, niet zelf getest), heb dat een paar maanden terug nog 'moeten' doen voor een klant. Startmenu aanpassen gaat wat meer achteruit, maar daar kon je in XP toch ook niet heel veel meer dan de kleur aanpassen en kiezen tussen XP/98 stijl?

Ook het Windows-thema aanpassen kon in XP nog wel maar tegenwoordig niet/nauwelijks meer, ik zie dat eerder in dat geval als iets positiefs, heb nog nooit een 'custom XP thema' gezien wat niet vol zat met malware of het hele systeem vertraagde zoals de Vista clone thema's op XP.
XP werd pas handig - als ik het goed herinner - met sp2.
Zelf eigenlijk betere herinneringen aan windows 2000. Ik stapte ooit over van win98 naar W2000, maar man-man-man wat een verschil.
Dit...
Ik heb jaaaren W2K gedraaid, en pas na XP SP2 de overstap gemaakt.

Voor wat betreft "W11 == het perfecte OS". Op zich heb ik niets tegen de werking... Microsoft gaat al jaren gewoon iedere keer vooruit, als er een nieuw OS komt. Dat gold ook voor 8... dat de interface RUK was, en dat wij daar niet aan wilden wennen had verder geen impact op het OS. En voor mij persoonlijk is dat ook het issue met 11. Niet de werking, maar het feit dat ik me moet aanpassen aan een (missende) optie in de vormgeving waar ik al sinds W2K gebruik van maak... de plaats van mijn taakbalk (en dat is dus niet de startknop van het midden naar links verplaatsen, maar de balk van onderaan het scherm naar een van de zijkanten kunnen verplaatsen).
Dat er nu een knopje veranderd, of een kleurtje... Wauw! Boeiend.

offtopic:
Ja, ik ben me bewust dat ik met een third party tool alsnog mijn taakbalk kan verplaatsen, maar dit is (mijns inziens) een redelijk basis-optie in het OS
Win2K is eigenlijk nog steeds geweldig, vooral met huidige modificaties die je gewoon moderne 32-bits drivers laat installeren.
Via wat tweaks kon je vanaf Win2K SP4 ook de compaibiliteitsmodi zoals XP die had gebruiken.. Heb het nog op een netbookje draaien die met XP al aardig moeite had.
Ik kan me herinneren dat win2k in het begin niet lekker werkte met games 🙂 anders helemaal met je eens. Was zelf ook erg te spreken over win7 en Windows 10.
Zelf ook tot op de dag van vandaag geen idee hoe deze hype rondom Xp ooit is ontstaan.
Jaren gewerkt met een super-solide windows 2000, komt er ineens deze 'Teletubby skin' overheen en is het plots de 'nieuwe consumenten Windows'. Zelf draaide ik gewoon nog geruome tijd door op 2K totdat de support begon af te nemen.
Ik blijf bij XP. Wat zou het nu een ideaal systeem zijn. Installeert in 3 minuten en start op in 5 seconden
Succes met op het internet te geraken, wordt nog knap lastig.
De meeste beveiligde verbindingen gaan al niet meer lukken door gebrekkige cyphers.

[Reactie gewijzigd door Kevjoe op 22 juli 2024 18:31]

Boven een HP SFF met XP staan voor 90's gaming, IE6 crasht de hele tijd om niks maar bestanden overzetten via SMB/Windows Netwerk gaat prima. Internet lukt vast wel met een andere browser. Qemu met Tiny Core en een browser heb ik ook wel eens zien werken. Dan moet je nog wat lokale opslag doorlinken om bestanden te kunnen uitwisselen.
RDP-en naar een andere computer werkt ook, maar dat doen we maar niet. :+
Ik denk dat het met Firefox nog kan lukken, maar surfen wordt wel degelijk moeilijker. Tijd geleden nog een Windows XP VM opgezet, en ik was verbaasd hoe onbruikbaar het internet begon te worden erop.

Het kan wel nog net werken, maar gebruiksvriendelijk is het niet echt meer te noemen (en het gaat alleen maar erger worden).
De interface is ruimschoots voldoende. Van mij mag thema's er ook uit en de klassieke startbalk terug. De rest zou neerkomen op hardware-ondersteuning.
edit: de nieuwe CMD shell zou dan wel weer leuk zijn...

[Reactie gewijzigd door blorf op 22 juli 2024 18:31]

En gekraakt in 5 seconden :P
Zou het ermee te maken hebben dat de laatste update 8 jaar oud is?
Anyway. die krijg ik wel dicht zonder dat het preformance kost.
Anyway. die krijg ik wel dicht zonder dat het preformance kost.
Good stuff.
Iedereen zijn mening natuurlijk maar persoonlijk vind ik echt grappig hoe men hier tegenaan kijkt...
Als je meerdere besturingssystemen (hebt) gebruikt dan weet je hoe langzaam Microsoft reageert op wat anderen al lang hebben doorgevoerd (en meestal op een betere manier).

Leuk dat tabs in verkenner... Maar hoe lang kun je doen over zo'n kleine verandering.. Ze zijn er al sinds 2018 mee bezig en het is er nog steeds niet..
En Windows 10 gebruikers? Nee, vergeet die maar.... Nu we toch bezig zijn, waarom niet gewoon besturingssysteem wijd? MacOS en Linux hebben overal tabs waar logisch (Preview, terminal, etc)..

Ik snap niet dat mensen dit OS niet zien voor wat het is: een bak legacy vol met reclame (upsell voor Microsoft 365). Ongewenste apps die geïnstalleerd worden zonder gebruikersinteractie (Netflix, Candycrush), slechte langzame patches (Windows update) en waardeloze communicatie / support (Print Nightmare)...

Zijn mensen hier allemaal maar gewoon gewend aan geraakt? Hoezo denk men 'Toekomst ziet er goed uit'? Dit is Windows 11, de meesten kunnen het niet draaien en de reviews zijn niet fantastisch... De verbeteringen zijn helemaal langzaam, we praten hier over de tweede helft van 2023.. Is hier sprake van stockholm syndroom of heeft men nog nooit een ander OS gezien?
Ik heb zelf met alle operating systems gewerkt (mijn vorige werk laptop was een Macbook, ik heb een tijd Manjaro gedraaid op mijn huidige werklaptop maar nu weer Windows 11 erop).

Alle operating systems hebben hun eigen issues en hun flaws - ik geraakte op Mac OS niet zo productief als op een Windows, en had veel tooltjes nodig om de meest basale dingen te doen (bijvoorbeeld window snapping). Mijn Mac kon ook niet overweg met mijn superultrawide scherm, wat het ook vrij lastig maakte. Mijn Mac starte soms ook randomly opnieuw op voor patches die 45 minuten installatietijd nodig konden hebben.

Bij Manjaro moest ik telkens enorm prutsen om bepaalde dingen aan de gang te krijgen. Zoom crashte regelmatig (een issue dat al mijn collegas op Linux ook ervaren), batterij ging zeer snel leeg, ik had problemen met drivers en functies van de laptop die niet werkten.

Ik heb dus zeker wel andere operating systems gebruikt, meer dan genoeg. De reden waarom ik nu positief ben over Windows 11 heeft weinig te maken met stockholm syndroom.
De nieuwe Windows Terminal, die er ondertussen ook al ruim 3 jaar is, werkt ook perfect en is geweldig praktisch in gebruik. Zo direct tabs openen in PowerShell, mijn WSL Linux of wat ik ook maar wil.
Ik heb zelf ook geen last van upsells van Office (ik denk, buiten de vraag voor een trial te starten, niets meer gezien te hebben). Ik zie ook geen Candy Crush of Netflix pre-installed staan op mijn PC... op Windows 10 was dat inderdaad het geval, maar op Windows 11 is daar niets meer van te zien.
De Windows updates zijn ook al lang niet meer het gedrocht dat het ooit was.

Uit jouw reactie haal ik uit dat je precies lang niet meer met Windows gewerkt hebt, en zeker Windows 11 nog niet. Compleet begrijpelijk, gezien je slechte ervaringen, maar soms is het nodig om te kijken of er iets verbeterd is of niet: soms kunnen dingen effectief veranderen en verbeteren.
Dit is ook mijn ervaring. Ik heb veel besturingssystemen gebruikt, en macOS en Linux zijn echt niet beter dan Windows. Het kan zijn dat het beter aansluit bij je voorkeur, maar inderdaad, macOS ondersteunt bijv. geen window snapping (en heeft nu weer een nieuwe hele ingewikkelde manier voor multitasken geintroduceerd). En Gnome en KDE hebben ook hun gebreken.
Ieder OS heeft zijn gebreken maar MacOS en Linux (zelf alleen ervaring met Debian) vallen je tenminste niet lastig met reclame en installeren niet ongewild applicaties. MacOS heeft verder ook Window snapping (letterlijk hetzelfde als Windows) en daar zijn meerdere tools voor uitbreiding (ook weer hetzelfde als windows). Geen idee wat je bedoelt met 'nieuwe hele ingewikkelde manier voor multitasken' maar ik denk dat je in de war bent met Ipad OS...
Ervaringen zijn uiteraard ook persoonlijk, ik herken mij bijvoorbeeld weer totaal niet in je verhaal over MacOS.

Ik zit namelijk momenteel achter een 2018 macbook met een ultra wide 49-inch scherm, gebruik geen snapping tools (niet nodig met zoveel ruimte) en kan mij niet echt herinneren wanneer ik voor het laatst opnieuw opstarte.

Ik weet wel wanneer ik mijn Windows gaming pc opnieuw moest opstarten. Gezien dat iedere tweede dinsdag van de maand (patch tuesday) moet... Iedere maand.... Linux op laptops heb ik geen ervaring (alleen desktop) maar we hebben het hier over het OS en meegeleverde apps, niet over third-party apps zoals Zoom of device drivers. In dat geval zou je namelijk kunnen klagen over dat Windows niet fijn draait op een Mac of helemaal niet werkt op een Chromebook.

Dat je weinig merkt van de Windows upsell komt waarschijnlijk omdat je inlogt met je Microsoft account (wat verplicht is op Windows 11 Home en straks ook in Pro). Als je niet bent ingelogt wordt je continue gevraagd om een account aan te maken, in te loggen en Microsoft 365 te kopen. De meeste ingebakken tool zoals Onenote, sticky notes en de store doen dit. En je moet ook niet even verkeerd klikken in verkenner want Onedrive popt zo weer op. Standaard heeft een schone Windows 11 installatie ook minimaal de office app (ook al heb je geen Office) en Netflix. Verdere integraties zijn aankomende:
nieuws: Windows 11-testbuild toont Office 2021-abo in systeeminstellingen
nieuws: 'Microsoft toont advertentie in Verkenner van Insider-versie Windows 11'

Ik vind het niet erg hoor. Maar ik denk altijd wel: Windows 11 is not the Windows people want, it's the Windows they deserve :+
Zijn mensen hier allemaal maar gewoon gewend aan geraakt? Hoezo denk men 'Toekomst ziet er goed uit'? Dit is Windows 11, de meesten kunnen het niet draaien en de reviews zijn niet fantastisch... De verbeteringen zijn helemaal langzaam, we praten hier over de tweede helft van 2023.. Is hier sprake van stockholm syndroom of heeft men nog nooit een ander OS gezien?

Ik, en met mij praktisch alle gebruikers, geven hier gewoon geen zak om. Een OS is voor een gebruiker niets anders dan een springplank naar het internet of een applicatie. Dat MS zonodig Candy crush moet installeren op mijn 1 terabyte nvme zal me roesten, ik negeer het gewoon. Net als de open office installatie die ik bij elke Linux Desktop distro krijg.

Tabs in een verkenner zijn nice to have en niet iets waarvan je een rolberoerte krijgt als ze missen. Hetzelfde geldt voor zaken als de indeling/opmaak van het startmenu en configuratiescherm - je doet er weinig mee dus het boeit gewoon niet.
Iedereen zijn mening natuurlijk maar persoonlijk vind ik echt grappig hoe men hier tegenaan kijkt...
Als je meerdere besturingssystemen (hebt) gebruikt dan weet je hoe langzaam Microsoft reageert op wat anderen al lang hebben doorgevoerd (en meestal op een betere manier).
Microsoft heeft dingen inderdaad soms later dan andere besturingssystemen. En dat is visaversa net zo goed waar.
Leuk dat tabs in verkenner... Maar hoe lang kun je doen over zo'n kleine verandering.. Ze zijn er al sinds 2018 mee bezig en het is er nog steeds niet..
En Windows 10 gebruikers? Nee, vergeet die maar.... Nu we toch bezig zijn, waarom niet gewoon besturingssysteem wijd? MacOS en Linux hebben overal tabs waar logisch (Preview, terminal, etc)..
Die feature uit 2018 was een ander beestje dan gewoon maar wat tabs...

En wat betreft Windows 10 gebruikers die het nooit gaan krijgen: als ze Windows 11 gewoon "Windows 10" waren blijven noemen, was het dan wel goed geweest?
Ik snap niet dat mensen dit OS niet zien voor wat het is: een bak legacy vol met reclame (upsell voor Microsoft 365). Ongewenste apps die geïnstalleerd worden zonder gebruikersinteractie (Netflix, Candycrush), slechte langzame patches (Windows update) en waardeloze communicatie / support (Print Nightmare)...
"vol met reclame" en je kan niet eens een voorbeeld noemen? Er zitten nu niet bepaald upsells voor Microsoft 365 in Windows tenzij je specifiek naar pagina's in Settings gaat die dienen om je Microsoft account te beheren. Wat niet anders is dan eender welk OS. Laten we ook stoppen over die onzin dat apps zomaar geïnstalleerd worden. Voorgeïnstalleerd op nieuwe toestellen? Sure. Bloatware bij nieuwe installaties is al jaren een probleem, een probleem dat Linux net zo goed zou hebben als het in Windows' schoenen stond.
Zijn mensen hier allemaal maar gewoon gewend aan geraakt? Hoezo denk men 'Toekomst ziet er goed uit'? Dit is Windows 11, de meesten kunnen het niet draaien en de reviews zijn niet fantastisch... De verbeteringen zijn helemaal langzaam, we praten hier over de tweede helft van 2023.. Is hier sprake van stockholm syndroom of heeft men nog nooit een ander OS gezien?
Omdat mensen niet als zo zwart zien als jij? De meeste PCs kunnen Windows 11 wel gewoon draaien en de reviews zijn helemaal niet negatief, de kritiekpunten die erop zijn zijn vaak zelfs al opgelost.

En ja, het gaat in dit artikel over een update die eind 2023 uitkomt. Maar ondertussen is Microsoft het werk aan de eerste grote update die dit jaar uitkomt aan het afronden en heeft de originele Windows 11 release van vorig jaar al 7 feature updates gehad. Daarbij kan het nog net zo goed zijn dat tabs, dit nieuwe ontwerp voor de app selector, etc. gewoon nog in één van de komende updates gaat zitten en dat men niet moet wachten tot 2023.
Maar hoe lang kun je doen over zo'n kleine verandering.. Ze zijn er al sinds 2018 mee bezig
Ik weet nog wel dat ik hyped was over deze tabs! hahha, compleet vergeten
Same, en de computer waar ik het meest op zou gebruiken die kan nu geen Windows 11 meer aan...
Behalve het startmenu. Daar kun je helemaal niks in kwijt.
En de taakbalk heeft een handicap gehad. Net zo nutteloos als de OSX Dock
Dit is exact de reden dat ik voorlopig weiger te upgraden.

Ik gebruik al jaren small icons, never combine, taskbar op alle monitoren en button alleen zichtbaar waar de applicatie open staat. Zeker als je veel aan multitasken doet is dat wat mij betreft de ideale instelling als je niet volledig met virtual desktops wilt werken. Het belangrijkste is dat je in één oogopslag kunt zien wat er open staat en waar.
Net zo nutteloos als de OSX Dock
Ik kan er inderdaad geen betere vergelijking voor verzinnen dan deze.
Ik gebruik daarvoor nu StartAllBack. Ja het is niet gratis, maar dan kun je in ieder geval over en de rest van de features van Win11 wel gebruiken. En eigenlijk is dit ook prima voor me. Het is jammer dat dit nog steeds niet in het OS zit, maar ik ga er nu niet meer op wachten. Ik heb ook al jaren Actual Multiple Monitors gebruikt om bepaalde dingen te gebruiken, dus het is niet nieuw voor me om dit soort dingen uit te breiden, maar het is jammer dat de ontwikkeling vooral naar enkele monitoren is gegaan terwijl productiviteit toch vele malen hoger is als je meerderen gebruikt.

Voor mijn huidige opdracht moet ik een macbook gebruiken (of 2 lagen VMs diep gaan met alle irritaties erbij) en ik stoor me behoorlijk aan de dock. Zo nutteloos. Op maar 1 scherm en je ziet niet wat er open staat. Telkens dat swipen en dan op random plekken je vensters zien staan is ook gewoon niet handig en ik snap ook niet waarom mensen dit uberhaupt fijn lijken te vinden. En verdoem sysadmins die een OS erdoor drukken terwijl gewoon werkelijk alles wat ik doe ook op Windows kan.
Dat is in de volgende update gelukkig weer opgelost. Dan is het mogelijk om het startmenu weer aan te passen naar je wensen.
Ik vind het ook prima. Het enige wat ik mis is dat ik de secondes in de klok kon zien in Windows 10 als ik op de klok klikte. Dus niet op de taakbalk zelf, maar op de flyover als je op de klok klikt. Die functionaliteit gebruikte ik vaak en is helaas afwezig in Windows 11.
Dat is ook een van mijn grootste irritaties in Windows 11, ik hoop dat dat snel terug komt!
Alleen blijft het zo jammer dat Microsoft harde eisen stelt aan de processor, terwijl dat eigenlijk nergens voor nodig is. Haal die beperking er af en de hele wereld zal overstappen naar Windows 11.
Ja en nee. Win11 is inderdaad prima te gebruiken, en ziet er goed uit. Echter wordt het wel steeds minder configureerbaar. Het startmenu gebruik ik bijvoorbeeld helemaal niet meer in Win11, terwijl ik in Win10 een fullscreen startmenu had en vanuit daar alles deed.

Wat is er nou handiger dan iets wat je op kan roepen met een knop die altijd zichtbaar is, wat zichzelf sluit nadat je iets gekozen hebt, wat je helemaal zo in kan delen als je zelf wilt, en wat gewoon werkt? Blijkbaar een startmenu vol met dingen die je niet zelf gekozen hebt, die je niet fatsoenlijk kan ordenen, en dan ook nog eens een klein venstertje. Toegegeven, het Win10 startmenu zag er niet uit. Dat gedoe met die tegels was een drama. Het principe was echter geweldig.

Als iemand een 3rd party programma kent wat op een vergelijkbare manier werkt (te openen met een klik of toets, sluit zich nadat je iets kiest, zelf in te delen zonder beperkingen, het liefst ook nog met mappen (dus doorklikken naar een tweede laag)), dan hou ik me aanbevolen!
Nou daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik windows 11 zelf nog niet heb, maar ik heb in de tussentijd wat mensen met automatisch updatende laptops moeten helpen met hun geluidsinstellingen.

nouuuuuu.... Ik vond dat deze in Windows 10 al achterlijk verstopt zaten (In Windows 7 2 kliks, in Windows 10 14 kliks, via zijbalkjes ook nog eens, zo'n idee) en dan blijkt dat ze het in Windows 11 vervolgens nóg 2 lagen dieper hebben verwerkt.

Nee bedankt. Die obscurity van settings, daar word ik echt niet blijer van en ik ken werkelijk niemand wie daar wél blij van wordt.
Ik heb het nu een paar keer geprobeerd, maar elke keer kom ik toch wel weer terug naar W10.

Met name de workflow is naar mijn gevoel gewoon achteruit gegaan. Bv. de taskbar kan niet langer direct meerdere schermen van 1 applicatie tonen, iets wat ik vaak gebruik. En meerdere instellingen lijken nu verspreid over wel 2, 3 of soms wel 4 verschillende schermen waarvoor ontzettend veel doorgeklikt moet worden. Hetzelfde met context-menu's als je rechtsklikt op desktop, sommige zaken zijn gewoon verborgen achter (weer) een extra klik.

Ik vind de stijl van W11 mooi, maar qua gebruik vind ik het er gewoon niet beter op geworden, en in sommige gevallen gewoon achteruit. Ik snap ook niet waarom ze voor bv. de taskbar gewoon niet een alternatief houden zodat deze hetzelfde kan blijven werken als in W10.

Het had naar mijn idee gewoon een optionele UI update voor W10 kunnen zijn.
Ik vind de verplichting voor het gebruik van een microsoft account juist helemaal niet goed bezig zijn.

Toekomst ziet er privacy-loos uit.
Het is toch een ecologisch drama?
Gaan we nu ineens weer afgeronde hoekjes op knoppen zetten?
Dat is nu ook al in W11 (misschien 10 ook) dus het is niet alsof het met deze update ineens toegevoegd wordt.
Ah, ik heb Windows 11 nog niet geprobeerd. In Windows 10 is alles nog redelijk hoekig.
Voor een ecosysteem dat zo afhankelijk is van derden zou je toch denken dat ze iets langer na zouden denken over dat soort richtlijnen :P
Blijft bijzonder dat het bij Microsoft jaren kost om een consistente UI te maken. Net of "anderhalve man en een paardenkop" aan "Windows Explorer" werken (de desktop omgeving).
Op elke post over Windows komt dit altijd naar boven... en ik begrijp dat, want er zijn legio voorbeelden te vinden van GUI die komen uit de tijd van Windows 3.1.
Windows is dan ook een extreem uitgebreid OS met een focus op backwards compatibility, wat er voor zorgt dat er inderdaad heel wat oude GUI over blijft. Maar dat betekent ook dat heel veel software nog gewoon werkt, want de dependencies op die oude GUI frameworks werken nog gewoon.

In het dagelijks gebruik kom je echter nog weinig echt oude GUI tegen, heel veel ervan is allemaal al in dezelfde stijl getrokken. Er zijn uitzonderingen, zoals dat venster uit de screenshot, maar het valt in feite best wel goed mee. Het is de vloek van een uitgebreid OS en backwards compatibilty, en wij zijn diegenen die er het meeste mee in contact gaan komen.

Maar voor de normale gebruiker, die gaan veel minder tot niet met die oude UI in contact komen. In Windows 11 is voor mij het grootste pijnpunt op dat vlak verholpen (Settings), die vroeger nog heel vaak in de oude configuratiepaneel-schermen terecht kwamen. Dat is eigenlijk nu nooit het geval meer en werkt vrij vlot.

Maar je hebt een punt, UI consistency is niet het sterkste punt van Microsoft, en dat zal het ook nooit worden. Dat moeten we ook niet willen, want heel veel van die inconsistency is net door de backwards compatibility en ik denk niet dat we die kwijt willen. Maar het valt mee en er zijn meer dan genoeg dingen om je over te ergeren in Windows dan dat een knop of een venster er ineens wat anders uitziet.
Veel van de klachten komen ook nog van Windows 10 gebruikers volgens mij, want 11 is een heel stuk consistenter.
Wat ook een ding is met betrekking tot de backwards compatibiliteit en antieke stukjes GUI.

Heel wat oude software spawnt die oude menus buiten het zichtbare bureaublad en script zichzelf door die menus heen om bepaalde handelingen te verrichten. Vaak half aan elkaar gehacked of nog uit de tijd dat de functionaliteit niet via een API call of commandline aan te roepen was.

Dus Microsoft kan het niet eens vervangen zonder het één en ander stuk te maken bij partijen waar ze supportcontracten mee hebben. Beetje zinloos om alles dubbel uit te voeren voor functionaliteit waar de gemiddelde gebruiker toch never nooit mee in aanraking komt.
Mja ik verbaas me ook altijd hoe weinig er werkelijk in een nieuwe update zit waar de gebruiker wat van ziet. Ofwel er werken weinig man aan, ofwel achter de schermen is het zo'n warboel aan legacy dat er gewoon geen beginnen aan is. Ik weet niet welke ik erger vind maar het is wel slecht hoe weinig er veranderd. Het is inmiddels al juni 2022 en de taakbalk is nog steeds brak. Ik heb nog steeds startallback draaien om wat basisfunctionaliteit terug te krijgen.
Na elke al dan niet grote update staat onze telefoon roodgloeiend omdat klanten bij het herstarten van de pc hun icoontjes niet meer zien op het bureaublad en taakbalk of dat de computer met een tijdelijk profiel wordt opgestart. Meestal helpt meerdere keren geforceerd herstarten, maar is toch een issue die de laatste updates opvallend veel voorkomt.
de designstijl van Windows 11,
Daar moest ik toch wel om lachen. Windows heeft al jaren geen consequente designstijl meer. Nog voor de vorige designstijl volledig doorgevoerd is, is er al weer een nieuwe. Dat is waarom we in Windows 11 nog steeds Windows 7 Control panels en Windows 10 dialogen hebben. En daarnaast natuurlijke de "refreshes" die Windows 10 heeft gehad.

De designstijl van Windows is "continue verandering".
Ah en stilletjes verschijnt ook daar de 'suggested' term. In dit geval suggested apps. Altijd leuk om op die manier je eigen agenda te pushen en daar je eigen programma's neer te zetten. Vroeger noemden we dat reclame, tegenwoordig noemen we dat blijkbaar suggested content. Maargoed, het Microsoft Store knopje is inmiddels een link geworden, daar ben ik dan wel weer blij mee. Dat is immers geen app die je direct kunt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 22 juli 2024 18:31]

Dus om de UI een beetje up to date en in lijn met de rest brengen zijn we minimaal een jaar verder? 2023 pas? :') man man man
Gaan ze bij MS nu eindelijk ook voor het transparante "forsted" uiterlijk, dat KDE (en anderen, waarschijnlijk) in Linux en MacOS al 10+ jaar hebben? Zijn ze eindelijk tot de bezinning gekomen dat het superplatte uiterlijk met harde kleuren zoals Windows 8 dat introduceerde niet meer echt van deze tijd is? Kijk naar een recente versie van KDE, Gnome, of een iPad, en dan zie je hoe een OS er tegenwoordig uit hoort te zien. Eindelijk lijkt Windows die kant ook een beetje op te gaan.
22H2 RTM is al beschikbaar.

En ik draai hem zelf ook.... en idd... je kunt drag & drop doen.

Tip:

En als je een insider wilt zijn zonder in loggen met je account dan gebruik je gewoon
https://github.com/abbodi1406/offlineinsiderenroll/releases


Optie 1: Dev Channel
Optie 2: Beta Channel
Optie 3: Release Preview Channel

Optie 4: Stop receiving Insider Preview Builds
Optie 5: Quit without making any changes


Na 1 van deze opties ff je systeem restarten.

Dus je zou ook e.t.v in het beta kanaal 22H2 kunnen downloaden en als die gedaan is Optie 4 kiezen.
Of je kiest Optie 1 dan krijg je dus de 23H2 versie aangeboden (Build 25151)

[Reactie gewijzigd door NoNutsNoGlory op 22 juli 2024 18:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.