Windows 11 build 25169 bevat nieuw Spotlight-thema en multi-app kioskmodus

Microsoft heeft een nieuwe testversie van Windows 11 vrijgegeven in het Dev Channel. Build 25169 bevat een nieuw Spotlight-thema, een optie voor de kioskmodus waarbij meerdere apps gebruikt kunnen worden en meer functionaliteit voor de Instellingen-app.

Experimentele gebruikers van Windows 11 krijgen met build 25169 de optie om het Windows Spotlight-thema te activeren. Dit nieuwe thema zorgt ervoor dat het besturingssysteem op periodieke tijdstippen automatisch nieuwe achtergrondafbeeldingen van de Bing-zoekmachine zal instellen. Het wordt overigens ook mogelijk om de Spotlight-functie te activeren bij zelf aangemaakte thema’s.

Microsoft heeft in deze build ook de kioskmodus uitgebreid. Voortaan kunnen systeembeheerders ervoor kiezen om meerdere apps toe te laten in de kioskmodus terwijl andere apps of functies gedeactiveerd blijven. Dat moet volgens het bedrijf nog meer scenario’s mogelijk maken waarbij een enkel apparaat door meerdere mensen tegelijkertijd gebruikt wordt. Programma’s die tot voor kort enkel verwijderd, aangepast of hersteld konden worden via het Configuratiescherm kunnen volgens Microsoft met deze build ook beheerd worden via de Instellingen-app. Overigens heeft het bedrijf heel wat bugs opgelost in build 25169.

Het is lang niet zeker of de bovenvermelde nieuwe functies het ooit tot in de finale versies van Windows gaan schoppen. Begin dit jaar stelde Microsoft immers dat de Dev Channel nog meer de plek zal worden voor experimentele functies. "Soms zal het Dev Channel ook ideeën of concepten bevatten die het nooit zullen schoppen tot een finale build van Windows", klonk het toen. Windows 11 Build 25169 is beschikbaar voor gebruikers van het Windows Insider-programma en wordt vrijgegeven in het Dev Channel.

Spotlight-thema in Windows 11 build 25169
Spotlight-thema in Windows 11 build 25169

Door Jay Stout

Redacteur

28-07-2022 • 21:45

99

Reacties (99)

99
99
21
0
0
43
Wijzig sortering
Veranderende achtergronden vind ik wel een mooie toevoeging. Ik merk dat bij programma's die dit gebruiken zoals Bing (wanneer je daar perongelijk op komt) of Google chromecast dat ik soms mijn ogen uitkijk met wat voor mooi plaatje zij nu weer tonen. Ik hoop wel dat MS slim genoeg is om er niet allemaal tekst ballonen bij te plaatsen. Dit doen zij wel bij het lock-screen en verpest voor mij de hele beleving van de afbeelding.

[Reactie gewijzigd door Deckkie op 23 juli 2024 17:28]

Je hoeft je niet te verontschuldigen voor het gebruik van Bing hoor. Wanneer je het even de kans geeft om aan je te 'wennen' en een profiel van je te maken, zoals Google dat ook van je heeft, is het minstens zo goed als Google.

Hetzelfde geld voor Edge. Wanneer je je niet af laat schrikken door de negativiteit van de Google-lovers zal je tot de ontdekking komen dat je Chrome helemaal niet nodig hebt.
Het is heel simpel:
Doe je veel met Google: gebruik Chrome
Doe je veel met Microsoft: gebruik Edge

Chrome = Edge
Alleen is Chrome toegespitst op de Google diensten, en Edge op de Microsoft diensten
Ik probeer het juist een beetje te spreiden, geen van deze partijen hoeft alles van me te weten. Zo gebruik ik Gmail van google, Edge van MS en als zoekmachine startpage.com of DuckDuckGo. En als achtergrond voor mijn desktop de Bing Wallpaper app, elke dag een andere prachtige achtergrond. Ik heb een externe monitor aan mijn laptop en gebruik de laptop eigenlijk alleen als een soort schilderij :)
ironisch genoeg geeft je daardoor minstens even veel data aan méér partijen die je allemaal een suboptimale experience aanbieden omdat je in geen enkel ecosysteem helemaal zit. Het cherrypicken van features kan er dus voor zorgen dat elk van die features niet ten volle gebruikt kunnen worden.

Als je bvb weet dat je iets naar iemand hebt gestuurd, maar niet meer weet of het een mail in gmail of een chat in teams was, dan ga je dus 2x moeten zoeken
OCD wordt niet gesupport door Microsoft ;)
Sterker nog, ik was altijd een die hard Chrome user en heb alles van Google.. maar omdat alles in het werkveld inmiddels Microsoft is, steeds meer Microsoft producten gaan gebruiken.

Zo gebruik ik sinds de nieuwe Edge niets anders meer; het is immers Chromium onder de motorkap, maar voor mijn gevoel net wat fijner/flexibeler.
Nu nog cortana op je Windows phone :)
Edge is prettig maar Bing werkt echt voor geen meter voor mij, ook na lang gebruik. Het opvallende is dat er ook mensen zijn die het erg goed vinden dus er zit meer achter dan je op het eerste gezicht zou denken.

Ik zoek veel op behoorlijk specifieke technische details met heel specifieke zoekwoorden. Met Google gaat dat heel goed maar Bing produceert meestal inaccurate en vaak heel oude zoekresultaten.
Dat is ook mijn ervaring met bing. Als software ontwikkelaar zoek ik regelmatig naar foutmeldingen of oplossingen. Waar google vaak nog wel met relevante links komt, is het resultaat van bing met regelmaat waardeloos. En dan moet ik alsnog naar google.
Ik moet toegeven dat Edge wel een stuk beter is geworden sinds het basically Chrome is.. Ik ben persoonlijk ook geen groot fan van Chrome, dat heb ik wel tijden gebruikt maar Firefox bevalt me een stuk beter sinds ze wat mooie stappen hebben gezet. Het enige nadeel van Firefox is dat ik Kerberos niet aan de praat krijg dus voor AD SSO op mijn werk gebruik ik dan maar Edge.
Kerberos/AD-SSO gebruik ik al jaren in FF.
About:config, zoeken op negotiate.
Bij trusted uris (of zoiets) het domein invullen.
Komt me bekend voor, volgens mij al eens geprobeerd maar ik zal eens kijken. iig bedankt voor de tip :)
Mee eens, ctrl-alt-del voor inlog verplicht maken lost dit op voor het lockscreen. Zie hier hoe je dit doet: https://www.tenforums.com...-delete-windows-10-a.html
Er zijn ook MDM/GPO instellingen mogelijk om Spotlight uit te schakelen, alleen helaas werkt het alleen met Windows Enterprise edities.

https://docs.microsoft.co...uration/windows-spotlight
Is dit alleen op de lockscreen of ook het bureaublad? Want die 2e zie ik vaker.
Voor Microsoft dienen de afbeeldingen op het lockscreen als achtergrond voor de tekstballonnen om Bing te promoten. Daarom kan je ze niet uitzetten zonder ook de afbeeldingen uit te zetten.
Wat voor tekstballonnen? Ik heb nog nooit zoiets gezien.
Wat ik me afvraag, hoe zijn deze veranderende achtergronden anders dan de slideshow die al bestaat (tenminste op mijn werklaptop met Win 11 Pro build 22000.795).
Vorige maand voor het eerst Windows 11 op een computer van mijn dochter geïnstalleerd (gaming PC). Maar na 2 dagen verwijderd en terug Windows 10 erop gezet ivm de algehele "your data belongs to us" + "use this OS the way we want you to use it" filosofieën van het OS, zal niet teveel in detail treden, is al genoeg over gezegd.

Maar zijn er verbeteringen op dat vlak te verwachten?

[Reactie gewijzigd door Sebast1aan op 23 juli 2024 17:28]

Windows 10 heeft precies dezelfde filosofieën, op welke manier is Windows 11 erger?
Tussen de installatie van W10 en W11 heeft hij zich langer gek kunnen laten maken door alle negatieve reacties hier.

Van een aantal mensen hier lees ik al jaren: "Windows/ Microsoft is kut, ik ga zo snel mogelijk over op (de één of andere obscure versie van) Linux.". Dat was bij Win8, bij Win10 en nu bij Win11 nog steeds.
Het lijkt bijna alsof het gewoon tevreden Windowsgebruikers zijn die een pathologische behoefte hebben overal over te klagen.
In Windows 10 zijn die folosfieen er ook, dat is waar, maar technisch niet zo hard doorgevoerd nog. B.v.

1. Hardware requirements, ze willen duidelijk dat je een nieuwe PC koopt met Windows 11 en niet je eigen PC bouwt. De TPM security chip is dan nog mee te leven als je een modern moederbord hebt, maar een legit Windows 11 pro versie kopen is al lastig, of heel erg duur.

2. Je moet inloggen met een online MS account. In Windows 10 kon dit, maar was niet verplicht. Er zijn trucjes die je kan doen op Windows 11 (faken dat je een active directory account hebt binnen een bedrijf), maar gatver.

En dan nog het default app gebeuren, Edge browser door je strot duwen, etc.
Punt 1 is voornamelijk vanuit veiligheid en stabiliteit. Anders krijg je alleen maar klagers die MS de schuld geven dat de boel niet werkt op hun niche markt hardware onderdeel/ zwaar verouderde hardware.

Punt 2 is geen punt van klagen. Als ik een android device koop kan ik al jaren niet mijn aankoop gebruiken zonder eerst een Google account aan te maken. 80% van de mobile device gebruikers vind dat geen probleem. En dat voor het apparaat welke veel meer van jouw privéleven registreer dan een desktop of laptop. Ik vind het erg coulant van MS dat dit tot Win10 altijd nog zonder kon, want ja, Android en volgens mij Apple gebruikers hebben bewezen dat dit absoluut geen drempel meer is, anders waren mensen daar al massaal weggegaan.

Punt 3: eigenlijk zelfde als hierboven. Apple Google drukken je ook hun Gmail, hun spraakassistent, hun agenda door de strot. Kun je niet eens uninstallen. Althans wat ik weet van mijn Android telefoon.

Ik snap niet dat mensen altijd klagen over zaken bij MS welke bij de andere partijen soms al wel 10 jaar gemeen goed is en klakkeloos wordt geaccepteerd.
Sorry maar je eerste punt is niet echt valide aangezien je zonder problemen een eigen systeem kan bouwen. Ik neem tenminste aan dat je een pc bouwt met redelijk moderne componenten of vergis ik me daarin? Legaal windows 11 aanschaffen is net zo makkelijk als het aanschaffen van een windows 10 licentie.

Het 2e punt is er een die me altijd verwonderd. We gooien bijna ons hele persoonlijke hebben en houden direct of indirect op verschillende plaatsen op het net, maar een inlog op een OS via een online account is een ramp. Ik ben het helemaal eens dat het een keuze moet zijn en geen verplichten, maar dat krampachtige wat sommige hebben is ook een uiterste. Ik meende zelfs dat je ook met andere online accounts zoals bv google in kon loggen.

Edge wordt overigens niet door je strot geduwd net als dat "default app gebeuren" ? Wil jij Chome, Vivaldi of FireFox dan kan dat en met een beetje tweaken kan het ook je default browser worden. Overigens wat is er zo slecht aan Edge (Oke ook niet mijn keuze, maar is het echt zo slecht?)

Overigens is het installeren van een browser en diverse applicaties behoorlijk normaal, dit doet Apple ook. Lijkt me ook redelijk normaal vanuit de gedachtengang dat het product een compleet en volwaardige ervaring aan de gebruiker moet geven. Je wilt toch niet na het instaleren van Windows naar een leeg scherm met alleen een muiscursor kijken?

Goed bij bepaalde 'verplichtingen' kun je inderdaad een wenkbrauw optrekken, maar kijkende naar de basis doelgroep vind ik Windows (ook 11) helemaal zo slecht nog niet.

Let wel ik ben 99% linux gebruiker, dit heeft te maken met vrije keuze en niet dat ik Windows perse slecht vind.

[Reactie gewijzigd door Slaiter op 23 juli 2024 17:28]

Dat jij alles graag online zet wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen geldt :+

Ik probeer juist zoveel mogelijk offline te houden en denk en bewust over na voordat ik prive informatie op het internet zet.
Het is in ieder geval goed gelukt.

[Reactie gewijzigd door Berlinetta op 23 juli 2024 17:28]

Nou, je hebt mijn voornaam, goed hoor. Ook heel netjes dat je die op de fp meent te moeten posten. Heel netjes hoe je je punt probeert te maken.

Overigens heb ik mijn naam niet zelf bij de v&a beoordelingen neergezet dat heeft iemand anders gedaan.

[Reactie gewijzigd door jbhc op 23 juli 2024 17:28]

Het is al weg. Maar er komt meer bij kijken. Zoals ik altijd bij mijn reacties aangeeft. Ik hoef voor de rest niks te zien van mensen.
Ook altijd typisch: “ Het 2e punt is er een die me altijd verwonderd. We gooien bijna ons hele persoonlijke hebben en houden direct of indirect op verschillende plaatsen op het net, maar een inlog op een OS via een online account is een ramp.”

Misschien dat het juist niet die mensen zijn..
Helemaal mee eens. In dit artikel door Tweakers eerder word haarfijn uitgelegd hoe je makkelijk een Local Windows 11 user account kan krijgen https://tweakers.net/revi...n-en-compatibiliteit.html

Mee eens dat het een keuze moet blijven, maar het is niet moeilijk om een local account te krijgen.
En de default app valt reuze mee. Je kan gewoon Firefox downloaden en instellen als default browser
Het probleem is dat het geen voor de hand liggende keuze meer is en dat je als eindgebruiker bepaalde truuks moet uithalen om dit te kunnen doen. 99% van de computergebruikers zal dus gewoon braaf een Microsoft account aanmaken om hun computer in te mogen stellen.
Dat doen 99% van de computergebruikers ook als er wel makkelijk de mogelijkheid is om lokaal een account in te stellen. Net als dat 99% van de smartphone gebruikers dat ook doen, exact dezelfde doelgroep namelijk.
Het is op een smartphone net zo min eenvoudig om zonder account het toestel verder in te stellen. Ik vind je argument nogal zwak.
De meeste mensen hebben ook gewoon een Google of Mozilla account voor hun browser dus ik snap het ook niet.

Ik heb win11 zo ingesteld dat ik nooit reclame of iets zie.
Enige wat ik slecht vindt is dat hardware die prima win11 kan draaien niet ondersteund wordt en je (dacht ik?) nog steeds een trucje moet uithalen om alsnog te installeren en dan geen updates krijgt, of is dit niet meer zo? :?

Al willen ze natuurlijk een “basis security” forceren waarvan ik niet 100% weet of het voor een simpele user ECHT nodig is.

Wat licenties betreft is al vaker gezegd dat een licentie van 150 euro net als nu voor meerdere windows versies KAN gelden (dat is natuurlijk nog afwachten) en een licentie van 15€ na wat hardware wisselen al niet meer geldig is.

Op Pro is een MS account nog niet verplicht dacht ik dus met een pro licentie van win7-8 zou je ook al een legale win 11 kunnen krijgen.

En je MOET geen Edge gebruiken, je kan ook gewoon iets anders aanklikken. ;)

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 23 juli 2024 17:28]

Enige wat ik slecht vindt is dat hardware die prima win11 kan draaien niet ondersteund word
Lekker kortzichtig. Jij kijkt alleen naar de snelheid van de hardware. Er is wel meer aan de hand hier. Win11 moest ook veiliger worden en de hardware stond Windows 10 in de weg om dat te zijn. Als MS dan die eisen eindelijk gaat stellen dan moet je niet zo zeuren. Wat mij betreft hadden ze dat bij 10 al moeten doen.

Het is niet alleen hoe snel iets is. Ook functionaliteit maakt een groot verschil.
Heeft niks met veiligheid te zien maar de boel saboteren en pc s op het containerpark. Tpm of geen tpm zal malware en virussen niet van je computer weg houden. Platte commerce is het en niets anders om de verkoop van computers aan te zwengelen. Windows blijft Windows sinds versie 1.0 en het is nog steeds x86. En dat draait alles zo ook die Windows 10 met een mooie smoel. Puur gemanipuleerd door Microsoft. Ben ik de enige hier die dit inziet ? :?
Het is echt meer dan alleen de TPM chip die voor meer veiligheid zorgt in de nieuwe hardware requirements, het is de combinatie van:
- Virtualization-based Security
- Trusted Platform Module (TPM)
- UEFI
- Secure Boot
- Trusted Boot

Als je even de tijd neemt, heb je hier meer uitleg waarom de hardware requirements er zijn.
Lees dit stukje Microsoft Blog door, maar voor heldere uitleg en demonstratie moet je het filmpje bekijken in hetzelfde blog:

https://techcommunity.mic...ks-and-shows/ba-p/2813193

Microsoft heeft ook een gratis Security e-book vrijgegeven, waar ook security features van Windows 11 besproken worden (waar ook security vanaf de chip in wordt behandeld)

https://query.prod.cms.rt.../cms/api/am/binary/RWMyFE

Dat dit tegenwoordig allemaal nodig is, heeft uiteraard met de huidige dreigingen in de wereld te maken waar continue geprobeerd wordt systemen aan te vallen.
Om Windows security optimaal goed te krijgen, moet het al goed zijn vanaf de chipset van de hardware.
Microsoft is daar niet de enige in, kijk naar Apple met de M1/M2 chip die eigenlijk hetzelfde doen.
"Ben ik de enige die dit inziet"...? Veel interviews van Van Gaal gezien? :+ Volgens mij bedoel je eigenlijk "er zo over denkt?", dus zo lees ik het maar ;)
Windows is helemaal niet x86 gebleven sinds versie 1.0 :')
Misschien wist je dat nog niet maar Windows was vroeger niets meer dan een shell over DOS, het werd later pas een volledig besturingssysteem.
Los van dat Windows ook op o.a. Itanium en ARM draait is x86 van de 8086 bijvoorbeeld ook heel wat anders dan je moderne i9 of EPYC CPU... Kom anders even terug wanneer je Windows 10 op een 286 hebt draaien :+

Een hoop geklaag gebasseerd op aannames ipv je er even in te verdiepen, zelfs het achtergrondartikel hierover hier op Tweakers heb je niet gelezen 8)7

TPM zal wel degelijk helpen in het voorkomen van malware, maar dat is niet de enige taak die een TPM heeft, de makkelijkste manier om de rol van de TPM te beschrijven is dat de TPM helpt om onwetende gebruikers te beschermen, zodat jij niet zo makkelijk gehackt wordt...

Maar klagen op Microsoft is wel populair, naja het was populair in 2007 ofzo...
Allemaal onzin. Download die iso. Open hem. Kopieer de inhoud naar een map op je bureaublad. Knikker 1 dll bestand er uit. Start setup en zorg dat je de optie aanvinkt om niet naar updates te zoeken tijdens setup. Neem een kopje koffie en leun lekker achterover. In een paar momenten heb je Windows 11 op je pc draaien. De updates krijg je en daar hoef je geen zorgen over te maken. Ik draai al 2 maanden Windows 11 op oudere pc s en dat loopt als een trein als Windows 10. Nul verschil. Als je Windows 11 op een xp pc draaien kan zo ook die pc van jou. :9
Nu nog de naam van dat .DLL en ik kan eindelijk mijn 10j oude core i7 Alienware naar win11 upgraden... 🙏
Alvast bedankt 😁
Ga naar de sources map in die iso op je desktop.
Verwijder het appraiserres.dll bestand want dat is de dader van al je allende.
Veel plezier met je geupdate pc. Zo zie je maar weer waar techniek voor dient tegenwoordig om mensen te naaien. Microsoft gaat apple achterna. Jammer maar dat pakt bij mij geen verf. :O
Thanks! Ik probeer dit asap 😁
Je moet inloggen met een online MS account. In Windows 10 kon dit, maar was niet verplicht. Er zijn trucjes die je kan doen op Windows 11
Gister zat ik er helemaal klaar voor.
Mijn eén jaar oude laptop, toen voorzien van Windows 10 met lokaal account* voor mijn neus,
Wifi uitgezet, UTP kabel bij de hand, een 2e laptop er naast met allerlei (tweakers) tips en instructies
liep de installatie gewoon in 1 keer vlekkeloos door. -O-
Zonder ook maar 1 vraag over account or what so ever... zelfs mijn oude Classic Shell stond er nog op.
Ik was bijna een soort van teleurgesteld maar vond het ook best hilarisch. So far so good ;)

*edit: lokaal account was uiteraard aangemaakt bij eerste installatie Windows 10

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 23 juli 2024 17:28]

Bij upgrade wordt je inderdaad niets gevraagd, bij clean install is het wel verplicht tegenwoordig (hoewel er vast workarounds voor zijn).
Clean install bij win tien pro gedaan eergister. Als ze vragen om een account aan te maken gewoon op skip of cancel geklikt, en toen liep die gewoon verder. Maar dat zal er op den duur helaas wel uitgaan, iedereen moet online denk ik
Omzeilen van MS Account.

1.Selecteer Aanmelden wanneer u wordt gevraagd om tijdens de installatie een Microsoft-account te maken of u aan te melden bij een Microsoft-account.

2.Gebruik het e-mailadres no@thankyou.com.

3.Typ een wachtwoord op het volgende scherm. (maakt niet uit wat voor ww)

4.Windows geeft "Oeps, er is iets misgegaan" weer op het volgende scherm.

5. Als u op Volgende klikt, wordt een scherm geopend waarin u een lokaal account kunt maken.

6.U kunt een wachtwoord toewijzen aan het account of het leeg laten.
Ondanks dat dit natuurlijk prima kan en beschikbaar is, is het wel zo dat Microsoft er álles aan doet om de mogelijkheid te verbergen. En dat is heel erg vervelend, net zoals bijvoorbeeld technieken waarmee je keuzes probeert te manipuleren door dubbele ontkenningen in antwoorden op een 'ja/nee'-vraag.
Zonder TPM kan nog steeds en je kunt ook nog steeds een lokaal account gebruiken.
Je Windows 10 pro is ook een 11 pro licentie.
ehh voor je optie 2 klopt niet,

Ik draai hier gewoon met een local account vanaf een verse windows 11 install, (Is wel een proversie)

niks connected of MS live account linked,
#####

Microsoft Windows [Version 10.0.22000.795]
(c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\script>whoami
desktop-s3178i4\script

C:\Users\script>

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 23 juli 2024 17:28]

Windows is altijd vrij duur geweest als je een officiële retail versie koopt dus dat is niet echt ander met 11. Ik heb van de week trouwens voor het eerst Windows 11 geïnstalleerd en kon met de ISO die ik direct van de MS website had gedownload gewoon meteen een offline account maken, online account was niet verplicht.

Voor de rest ben ik het wel met je eens dat de data verzameling de spuigaten uit loopt en het hele nieuwe start menu is gewoon een ramp. Maar goed MS heeft al heel lang geen fatsoenlijke UI/UX designers meer in dienst.
Windows 10 verzamelt net zoveel data als windows 11, daar Offline account is alleen nog verplicht bij de home editie, de pro editie komt met de volgende grote update van windows 11.
En dan zijn er nog truukjes uiteraard om het als nog te doen.
Hoezo trucjes? Op Windows 11 geldt nog steeds precies hetzelfde; verbind je systeem niet met het internet en maak een lokaal account.

Ik verwacht dat dit ooit wel verandert, maar het kan gewoon nog steeds.
1. Die TPM valt sowieso wel mee, gezien de meeste mensen zonder specifieke TPM2.0 chip fTPM of Intel PTT kunnen gebruiken om dit te verkrijgen. En vind dat eigenlijk ook helemaal geen slechte requirement, menig gebruiker zal nooit over zulke beveiligingsdingen nadenken tot het verplicht wordt en het is niet alsof TPM zo nieuw is dat je gloednieuwe hardware nodig hebt om het te kunnen draaien. Het feit dat alles UEFI zonder legancy opties moet zijn was voor mij meer een dingetje zijn gezien ik wel de legancy optie aan had staan en dus mijn partitie tables moest overzetten, maar ook dat is prima te doen zonder dataverlies. En secure boot is ff vervelend met mijn Linux dualboot, maar ook dat is niet iets wat de gemiddelde gebruiker heeft staan. En ook hier geld dat het eigenlijk helemaal niet zo'n slechte requirement is.

Overigens draai ik op "niet supported" hardware op een zelfgebouwde PC van 5~6 jaar oud, en gebruik W11 sinds de eerste officiele beta release, gewoon geinstaleerd via Windows Updater, en ondanks dat ik een 6e generatie Intel processor heb heb ik nog geen watermark gezien, krijg ik gewoon updates, noch heb ik wat voor probleem dan ook. Naast de melding in Windows' update scherm lijkt er niks anders te zijn aan mijn ervaring op unsupported hardware ondanks de vele berichten op nieuwsites als Tweakers over alles wat MS zou doen om het tegen te werken. Naar mijn weten is het enige wat echt veranderd is dat je op oude hardware nu handmatig de ISO moet downloaden om te installeren?

Kopen van een licentie kan op dezelfde manieren als een W10 licentie, en anders kun je altijd gewoon een W10 licentie kopen en die meteen upgraden naar W11.

2. Het is zoals andere aangeven redelijk makkelijk om een lokaal account te maken.

En ja, sommige apps zijn default, zoals een browser. Maar krijg je niet op de meeste apparaten standaard wat meegeleverd en een default setting voor software/apps? Tuurlijk zijn er Linux distro's waarbij je zelf iets moet instaleren, maar verder? Mijn Linux (Manjaro) kwam met Firefox, mijn Android telefoon met Chrome, en m'n ma's ChromeBook ook met Chrome. M'n vriends MacBook kwam met Safari...
Daarbij heb je bij Windows, tenzij je de MS Appstore gebruikt waarvoor je afaik weer een MS account moet hebben, een browser nodig om naar de website van een andere browser te gaan en die te instaleren. Er is immers geen package manager zoals op Linux. Wellicht zou je via terminal de exe kunnen binnenhalen, maar dat maakt het niet bepaald gebruiksvriendelijker. Dus je zal toch iets standaard moeten hebben voor de gemiddelde gebruiker, en dan is het logisch dat dat hun eigen product is (net zoals elke partij met een eigen optie)? Start daarna 1 keer een andere browser op en klik op de "maak default" melding en het is zo veranderd. Het wordt je niet meer door de strot geduwd dan andere systemen doen...

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 23 juli 2024 17:28]

Gewoon ter info voor punt 2, als je een microsoft account hebt gebruik je dat even tijdens de installatie, vervolgens maak je een nieuwe lokaal admin account aan via het configuratiescherm en verwijder je het microsoft account. Geen gerommel met tooltjes of registers etc... En uiteindelijk ook niet veel anders dan wat Apple vraagt.

En als extra, tegenwoordig staat Bitlocker standaard aan, zonder account ben je met een probleem daarmee je data kwijt. Met een account kan je de sleutel nog online opvragen, toch niet geheel onbelangrijk gezien we hier recent al een aantal toestellen hebben binnengekregen waar de schijf problemen heeft en niet meer opstart maar je dus ook niet aan de data kan want de klant heeft geen besef wat bitlocker is of doet, laat staan dat ze dus een backup van hun sleutel hebben (of uberhaupt een backup)

Het default app gebeuren is verder normaal toch? na een installatie moet je sowieso even het systeem configureren, of dat nu windows is of een linux OS, op het einde ben je toch een 10-tal minuutjes bezig met installeren van software en aanpassen van instellingen naar je eigen behoeften.

Wat betreft hardware vereisten laat ik de bal in het midden, uiteindelijk kan je nog steeds W10 gebruiken, W11 is geen verplichting, het kan uiteindelijk toch geinstalleerd worden op niet ondersteunde systemen als je het écht wil, maar dan op eigen risico uiteraard.
Valt mee ik krijg al een windows 11 versie voor 119 euro.Als je op andere tech-websites gaat kijken heb je al een voor 100 euro.

punt 2 van jouw is gewoon internet letterlijk uit je pc trekken rj 45 stekker en je kunt een normaal account maken zonder hotmail (tenminste dat ging wel met win 10 wel zo).

punt 3 ik kan nog altijd windows 10 erop zetten.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 23 juli 2024 17:28]

"your data belongs to us" + "use this OS the way we want you to use it"
Klinkt als Windows 10 8)7
Het ligt eraan welke games ze speelt, maar tegenwoordig is er een grote verzameling games die het beter doen op andere OSen dan windows. Zelfs de windows native games draaien soms beter, best grappig.

Misschien iets om naar te kijken?
Je kan natuurlijk ook heel veel zelf gewoon uitzetten dmv winaero tweaker oid
Dat kan, maar je moet elke software update in de gaten blijven houden. Ik heb 3 kinderen en een vrouw waarvan ik de computers moet managen.

Daar komt bij dat als de design filosofie van een product niet echt in lijn is wat ik wil dat het zou moeten zijn je op termijn toch in de problemen gaat komen. Je kan dan hacken/tweaken wat je wil, maar het is beetje dweilen met de kraan open. En ik vind het niet eens leuk om te doen. Het is duidelijk dat MS een bepaalde kant op gaat met zijn producten n.m. zoveel mogelijk data verzamelen van zijn gebruikers en gerichte advertenties te verkopen aan zijn klanten (niet de gebruikers). Daarom gebruik ik ook Windows maar voor 2 dingen: 1 voor gamen en 2 als mijn klant mij verplicht een Windows computer te gebruiken op hun network. Ik moet daarbij zeggen dat ik een cyber security dude ben en privacy e.d. belangrijk vind.
Je zou eens PopOS kunnen proberen; net een week op vakantie gegaan (laptop mee als een echte tweaker :+). De meeste games die ik speel werken tegenwoordig goed of via Steam of via Lutris (Diablo 2 Resurrected). Volgens mij geven alleen spellen met rare beveiliging nog problemen; wat vaak de competitive spellen zijn.
Deze week heeft mij overtuigd om als ik een hardware upgrade doe van mijn game pc de volgende keer Windows gewoon te ditchen.

Aan de andere kant, je vind tweaken niet leuk zeg je. Denk dat je dan beter af bent om het niet te doen, want als dit je eerste keer Linux zou zijn dan zal je misschien wat moeten tweaken. Ik zal Linux dus ook niet aan iedereen aanraden, want het kan (hoeft niet) tijd kosten om dingen goed werkend te krijgen. De ervaring met 10 jaar geleden is een stuk verbeterd maar er blijven haken en ogen.
Al eens naar nextdns gekeken? Makkelijk in gebruik en heeft en optie om je te beschermen tegen oa Windows trackers.
Ik blijf voorlopig bij Windows 10 om een andere rede namelijk de beperkingen van de taakbalk maar verder niet omwille van al die loze kreten. Zoals @DamirB ook al schrijft kan je een heleboel zelf disablen via oftewel Windows zelf of Winaero Tweaker en Revo Uninstaller. Dat is ook het 1ste wat ik doe bij een verse Windows 10 installatie en dan alle extra z.n. handige toepassingen er meteen uit knikker.
Zolang ik in Win11 de "Combine Taskbar buttons - Never" optie niet heb, blijf ik op Win10.
Wanneer ik 10x Windows Explorer wil openen, wil ik dat 10x terugzien op de taskbar.
Of is hier al iets op gevonden?

Win10 heeft verder die handige tiles van het startmenu en dat je dat mooi zelf in kan delen. Op deze manier heb ik al m'n programma's snel bij de hand. In Win11 heb je daar een slap aftreksel van met tekst onder de tiles/icoontjes. Dit neemt veel onnodige ruimte. Je hoeft dat slappe aftreksel niet te gebruiken, maar dan zul je met een search je applicaties terug moeten vinden. Bizar!

Zonder deze opties kan ik niet snel applicaties opstarten/wisselen tussen applicaties.
Dat is werkelijk -killing- voor m'n productiviteit.

IT heeft aangegeven dat we dit najaar nieuwe laptops krijgen..... ik vrees het ergste.
Zolang ik in Win11 de "Combine Taskbar buttons - Never" optie niet heb, blijf ik op Win10.
Dat is dus exact wat ik bedoel met die beperkingen van de taakbalk, plus dat je in Windows 11 ook geen files naar de taakbalk kan slepen naar een bepaald programma. Voor mij dus ook dusdanig belangrijk dat het mijn productiviteit sterk beïnvloed en daarom ook bij Win 10 ben gebleven.
Win10 heeft verder die handige tiles van het startmenu en dat je dat mooi zelf in kan delen.
Dat is een beetje verdeeld, mensen die de tiles ideaal vinden en mensen die er juist een hekel aan hebben/hadden. Ik zelf vind die tiles dus wel heel handig en veel beter dan b.v. snelkoppelingen op het bureaublad omdat je tiles in groepen kan indelen zoals je ook al schrijft.

Zeker mee eens dat het startmenu in Windows 11 gewoon onhandig is en mij heel erg sterk laat denken aan AppleOS. Niet dat ik AppleOS onhandig vond maar wel zo zijn beperkingen had en daarom liever met Windows 10 werk.
Dat taskbar/sleep dingetje komt iig terug met 22h2 dus dat is gelukkig opgelost :)
Ik ben benieuwd maar heb ook nooit begrepen waarom Microsoft dit eruit gehaald heeft en je alleen via een omslachtige manier via een sub sub menu files pas kan openen.
Met RetroBar kun je de functionaliteit die je wilt terughalen. Bijeffect is wel dat je taakbalk eruit komt te zien zoals in Windows Vista of eerder (afhankelijk van het gekozen thema).
Grappig. Bij de introductie werden de tiles vervloekt en werd het een Teletubby- of FischerPrice interface genoemd. Maar nu het verwijderd is, was het plotsteling de heilige graal.
Geschiedenis herhaalt zich, de WinXP GUI werd ook FisherPrice genoemd en bij Vista liep weer iedereen te vloeken dat het anders werd.

Elke verandering brengt gevloek met zich mee. Dit is persoonlijk de eerste keer in ~20 jaar dat ik ruim na release van een nieuwere Windows, nog op de oudere versie zit.
Installeer StartAllBack en je kan je windows 11 als win 10 of 7 laten uitzien. Kan zelf kiezen wat je wel en niet wilt hebben.
Dus eigenlijk geen verschil met Windows 10!

Plots is windows 10 heilig terwijl er amper verschil tussen de 11.
Precies ook mijn overweging om w11 te mijden. Het is dat ik afhankelijk ben van één tekenapplicatie die weigert te werken onder Wine, anders was ik al lang overgestapt op Linux.

Toevallig gister nog even iemand geholpen op een PC met W11 en me weer geërgerd aan de UI, de onlogische dingetjes en het feit dat de data niet vrijelijk zelfstamdig in te richten is zonder veel gedoe...

Er zullen best wel W11 adepten zijn die mij weerspreken maar als doorgewinterde IT-er stel ik dat W11 erg hard de kant van IOS opgaat. En zich daarmee van diehard tech fans vervreemdt...
Is dit nog veel meer geworden dan W10 qua telemetrie? Ik draai zelf ook Windows 11 op één machine maar merk persoonlijk niet heel veel verschil met W10? :)

Wel dat je minder zaken in de UI kunt tweaken.

[Reactie gewijzigd door spokje op 23 juli 2024 17:28]

poeh, automatisch veranderende achtergronden. Klinkt als iets wat in Windows XP al zat.
Dat doet Windows al zelf als je dat instelt. Ik maak een eigen map met de foto's die ik als wallpaper wil hebben en pas dat aan in de app instellingen. Omdat ik op 4K draai zijn het ook allemaal 4K afbeeldingen die ik zelf heb gemaakt en van internet. Ik ben er heel content mee en verder houd ik van een donker thema.

Beweegbare achtergronden hoef ik niet om 2 redenen:
Ten eerste is het mij te druk. Ik gebruik de PC voor gamen en werk en des te statiger het bureaublad des te rustiger het mij oogt.
Ten tweede kost het onnodig energie en systeembronnen.

In Windows Vista had je Dream scene en dit kostte zeer veel energie en bronnen en ik vraag me ronduit publiekelijk af of de baten opwegen tegen de lasten. De eerste dagen is het leuk, maar dan ook niet meer :)
Het gaat hier niet om bewende achtergronden maar een achtergrond die periodiek (bijv. elke dag) veranderd. En je krijgt eens nieuwe foto's in plaats van elke keer te circuleren door dezelfde 10 foto's of zo (tenzij je actief je wallpaper map onderhoudt, maar wie doet dat?).
Ik had ooit een wallpaper map met duizenden afbeeldingen. Elke paar maanden een leuke gallery van imgur binnenharken en zo mooi aanvullen. Was een relatief kleine moeite om zo een leuke circulatie aan afbeeldingen te hebben.

Tegenwoordig is mijn bureaublad zwart zonder icoontjes. Zo rustig mogelijk.
XP-era? Toen was Webshots geloof ik populair op dit gebied :)
Poeh, Windows flamen. Dat klinkt als iets wat altijd weer gebeurt bij nieuwsberichten over Windows :+ Ik vraag me af waar die negativiteit vandaan komt.

Beetje kort door de bocht, het gaat hier om een functionaliteit die al langer als losse applicatie werd aangeboden (Bing Wallpaper) waarbij elke dag een nieuwe afbeelding van het internet wordt ingesteld als je achtergrond. Sommige zijn heel mooi, sommige ook niet maar de afwisseling is leuk. Nu wordt dit dus geïntegreerd in het thema en heb je er geen aparte obscure applicatie meer voor nodig.
Ik zit eigenlijk meer te wachten op een feature dat je achtergrond automatisch donker maakt, hoe donker het buiten wordt, een optie wat al jaaaren in Mac OS en Linux (en IOS/android) kan, hopelijk komt t ooit in Windows ?

mja en een lokaal account zal ook wel weer mooi zijn ... ja je kan de ISO aanpassen, zodat het wel weer kan , maargoed het is Windows , geen Linux :Y)
Zijn er nog usecases voor windows?

Alle grote programma's hebben tegenwoordig een web variant, op een paar AAA titels na draait alles op andere OSen ook.
Mijn eerste persoonlijke ingeving, Solidworks. Windows only, en ik heb dat pakket echt nodig. Moet ik dus sowieso óók Windows draaien, en ik heb geen goede ervaring met multiboot.

15 jaar geleden oid heeft m’n Linux installatie een ntfs schijf met heeeeeel veel foto’s compleet corrupt gemaakt, was bijna niks meer aan te redden (was toen Linux nog niet zo lang ntfs ondersteunde). Wat de precieze oorzaak was heb ik nooit ontdekt (voor hetzelfde geld lag het aan Windows) maar ik blijf sindsdien weg bij multiboot.

Windows wint dus vanwege SW, maakt ook algehele compatibiliteit. Voor heel veel mensen geldt gewoon dat Linux gebruiken je leven ‘net iets moeilijker maakt dan het zou hoeven te zijn’. Niet veel, maar genoeg.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 23 juli 2024 17:28]

‘net iets moeilijker maakt dan het zou hoeven te zijn
Ik merk het juist precies andersom. Ik heb er zelf nooit problemen mee. Maar laatst bij familie weer eens een windows update moeten verwijderen, omdat de update van 14 april alle browsers(incluis edge).

Wat koste me dat teveel tijd om erachter komen dat het door windows update kwam.
Ook de keren dat ik de network shares weer recht moet zetten zodat mijn vader zijn series op de pi kan kijken.....

Het enige waar ik af en toe last van het is dat proton bepaalde games niet support.
Je wallpaper? Mijn Dell laptop dimt automatisch het scherm afhankelijk van mijn omgeving. Heb ik uit gezet omdat het irritant is als je aan bet editen bent van film of foto's.
Dat kan ik begrijpen ... maar Linux en Mac OS hebben zoiets als dynamic wallpapers in mac os is dat ingebakken , zoiets als https://dynamicwallpaper.club/ iets wat ik persoonlijk ideaal vindt als een standaard desktop gebruiker, in Linux is het afhankelijk van je desktop omgeving .. gnome en plasma doen het iig

[Reactie gewijzigd door Metallize op 23 juli 2024 17:28]

Als het donker wordt buiten gaan de lampen aan. Tenzij een daadwerkelijk een lichtsensor in je monitor hebt heeft zo'n feature weinig nut.

Het programmaatje F.Lux zou een goeie voor je zijn. Doet wat je wilt.
Functionaliteit van F.lux zit tegenwoordig toch in Windows zelf? Maar dimmen doet het niet.
Ik gebruik daarvoor het programmatje "Auto Dark Mode" welke op github hier staat https://github.com/AutoDarkMode/Windows-Auto-Night-Mode en hij is trouwens ook in de store te vinden. Deze past op basis van eigen aangeven tijdstippen of bij zons op/ondergang de windows thema (licht of donker) en je kan een achtergrond instellen die meeveranderd als dit wijzigt, of je kan bij licht en donker een specifieke thema voor elke modus selecteren.
Dit hoort natuurlijk gewoon onder het kopje “andere downloads”.
Duimpje voor Microsoft. Windows wordt bij de dag beter. O+
In het algemeen: vanaf huisje, boompje, beestje houden mensen niet meer van (te veel) veranderingen.
Nooit gesnapt waarom er geen synchronisatie kan plaatsvinden in W11 van Spotlight tussen m'n lockscreen (met soms echt prachtige afbeeldingen) en m'n desktop.

Hopelijk wordt dat nu anders waarbij je dan 1x per 2 dagen een nieuwe afbeelding op beide plekken krijgt.
Ik gebruik zelf: SpotlightDL die op GitHub te vinden is. Picture Slideshow aan en gaan :) Heb je geen update voor nodig
nieuwe linux versies komen in de software rubriek terecht maar windows 11 krijgt al maanden de volle aandacht op HWI en Tweakers, terwijl het om dezelfde niveau cosmetische dingetjes gaat... beetje onevenwichtig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.