'Microsoft toont advertentie in Verkenner van Insider-versie Windows 11'

Microsoft toont naar verluidt een advertentie in de Windows Verkenner van een bètaversie van Windows 11. Met de advertentie maakt Microsoft ogenschijnlijk alleen reclame voor eigen services en producten.

De advertentie in de Verkenner van Windows 11 werd ontdekt door een gebruiker die beweert de meest recente Insider Build te gebruiken, zo detailleert Deskmodder. Het gaat om een advertentie voor de Microsoft Editor. Een andere Twitteraar stelt een advertentie voor PowerPoint-sjablonen te zien te krijgen. De nieuwe 'functie' zou via de Windows 11 Insider Preview Build 22572 getest worden, maar vooralsnog hebben media waaronder Tweakers de ondervinding niet kunnen reproduceren. Het zou mogelijk om een A/B-test kunnen gaan waarbij slechts een kleine groep testers een nieuwe functie voorgeschoteld krijgt.

Het is niet voor het eerst dat Microsoft reclame maakt voor eigen services binnen het Windows-ecosysteem. In 2017 werden er al OneDrive-reclames in de Verkenner getoond. Toen bleek het mogelijk te zijn om dit uit te schakelen door 'Show sync provider notifications' uit te zetten. Het is niet duidelijk of dat voor de nieuwe advertenties in Windows 11 ook geldt. Uiteraard is het ook nog niet zeker of Microsoft de functie daadwerkelijke naar de releaseversie van het besturingssysteem wil brengen.

Windows 11 Insider Preview Build 22572 advertenties
Afbeelding via flobo09 (Twitter)

Door Yannick Spinner

Redacteur

14-03-2022 • 20:59

227 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Lees meer

Reacties (223)

223
218
123
13
0
59
Wijzig sortering
Eigen diensten promoten, aka upselling is toch wat anders dan wat deze kop suggereert. Dit doen ze al op veel plekken in Windows en is na wegklikken gewoon weg. Misschien gekoppeld aan opt-in personalisatie maar echt niet meer ieuw en echt niet een probleem. Verkenner krijgt nooit de traditionele advertenties maar MS editor of bv Onedrive is helemaal niet zo gek daar.

Kijk als MS het begint te hebben over singles in mijn gebied, sure brand ze af, maar dit is gewoon overdrijven en mede door de kop misleidend.
Kijk als MS het begint te hebben over singles in mijn gebied, sure brand ze af, maar dit is gewoon overdrijven en mede door de kop misleidend.
Niet mee eens. Dit is precies waarom er steeds meer meuk in zit. Langzaamaan wen je eraan en dan valt wel mee, want het kan natuurlijk veel erger. Ik wil gewoon geen reclame in mijn OS. Helemaal 0,0 dus. Ik erger me dood aan dat soort afleiding. Je shit promoten doe je maar op een andere manier. Windows 11 kwam er bij mij sowieso al niet omdat inloggen op een account verplicht is. Ik ben in elk geval blij dat mijn W10 versie nu clean is. Helaas moet je dat elke update weer opnieuw controleren. Laatst stond er ineens weer-informatie in mijn taakbalk. Niet omdat ik die er zelf neergezet heb, maar dat mag je wederom weer uitzetten na een update. Opt-in is blijkbaar erg lastig, want dan blijkt ineens niemand geinteresseerd (goh).
Als je geen commerciele meuk in je OS wil, kan je ook naar alternatieven kijken. Maar dat willen de meeste mensen ook weer niet want ze zijn het gewoon en hun programma draait daar.

Microsoft is een bedrijf. Als zij denken dat jou een melding tonen voor OneDrive beter is voor de zaak, dan zullen ze dat doen. Zelfde met Candy Crush installeren op je computer, of zelfs een dikke vette banner bovenaan je scherm over singles in je buurt.

En als ze jou van Windows 10 willen halen, vinden ze vast ook wel een manier. Als al die gamestudios die ze de laatste jaren hebben gekocht overgaan op DirectX 13 of 14 & die niet ondersteund wordt op Win10 bijvoorbeeld. Of de nieuwe Office of Visual Studio.
Microsoft is monopolist. Dat is al jaren geleden vastgesteld. Ze hebben zich aan andere regels te houden. Voor mij en vele anderen bestaat er geen werkbaar alternatief voor Windows, dus kunnen ze alles doen wat ze willen.

Beter introduceren ze gewoon een gratis versie van Windows voor al die consumenten die niet voor software willen betalen, en houden ze deze meuk uit de pro versie.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 maart 2022 13:43]

Je doet alsof windows gratis is. Dat is het niet. Je betaald voor het product en alsnog komt er reclame in voor.
Maar wellicht is dat juist waar Mickeysoft naar toe wil. Een gratis versie die door ad services / datamining lucratief is. Wellicht dat ze n's goed naar Facebook gekeken hebben en gedacht hebben "mh, voor de consumenten versie kunnen wij dat ook wel..."

Win/win voor iedereen die privacy niet zo interesseert indien dat het plan is. Gratis OS optie voor consumenten, Microsoft een hoop telemetrie die direct in het OS geimplementeerd wordt.
Dan moeten ze wel even de kosten van de licentie terugstorten naar iedereen. Anders is het een sigaar uit eigen doos.
Microsoft is een bedrijf. Als zij denken dat jou een melding tonen voor OneDrive beter is voor de zaak, dan zullen ze dat doen.
Mensen betalen om geen reclame te hoeven zien (netflix, youtube, ....)
Ik betaal voor windows en wens niet lastig gevallen te worden met commerciele meuk, dat ze dat maar in de "free versie" van windows 11 gooien.

Macos en Linux draaien hier naast windows ook al jaren als een zonnetje. Indien ads zoals deze er door komen in windows dan begint wat mij betreft de phase-out van windows thuis volledig.
Er bestaat volgens mij geen free versie van welke Windows dan ook.
I know, maar met reclame, mag die er komen ;)
In het begin van de smartphones heeft vrijwel iedereen een weer app op zijn telefoon gezet.
Als Apple en Google dat zien gebeuren kunnen ze er voor kiezen om weer informatie standaard in te bouwen in het OS omdat de meerderheid van de mensen dit dus wil. En nu zie ik standaard in mijn telefoon de temperatuur met een icoontje of het bewolkt is of niet.

Zomaar betaalde reclame tonen zou ik zelf ook niet acceptabel vinden, maar als Microsoft iets nieuws uitbrengt waar een grote meerderheid op zit te wachten zoals weer informatie dan is dat in mijn ogen gewoon onderdeel van de ontwikkeling van een OS. Als ze het als Opt-in aanbieden dan zet misschien bijna niemand het aan omdat niemand weet dat het aan te zetten is. Of mogen ze dan wel een melding laten zien dat je een opt-in kan aanzetten?
Gelukkig draai ik dan een telefoon zonder google.
Welk os gebruik jij dan? Ben benieuwd welk os dat niet gebruikt
LineageOS zonder gapps of microG.
Ja oké die is inderdaad zonder extra's helemaal clean. Staat ook geen zooi op😁
Toch wel handig, laten weten voor welke features ik al betaald heb.

Voor mij is die edtior compleet nieuw en daarom vind ik dit wel acceptabel. Hoef ik dus ook geen MS Word meer aan te schaffen.
Sorry maar als niet hardcore Tweaker vind ik het best fijn als Windows soms me wijst op de mogelijkheid om (gratis) te upgraden. Moet dat ook weg? Verder zie ik nooit veel info over andere Microsoft diensten in m'n Windows.

Échte reclame is meer het probleem. Je Googled één keer iets en ze weten dat je aambeien hebt. Bij wijze van spreken;) Ik vind dat vele malen vervelender, zeker omdat diensten als Reddit of Instagram geen add free alternatief hebben en je er moeilijk omheen kan. Ga je daar zorgen over maken a.u.b.

(p.s. omnibei is goede aambeienzalf, tip van een vriend)
Ik persoonlijk vind dit niet onder de noemer reclame vallen. Ik ken Microsoft Editor niet (althans nooit geweten dat dit zo heette) en als het eenmalig op een plek als deze, zo non-intrusive getoond wordt kan het alleen maar makkelijk zijn.

Kijk, als de mensen hier gelijk hebben en het wordt steeds meer etc. maar ik heb niet het gevoel dat het zo iets. Ik bekijk elk punt los, dus negeer het feit dat ze bijvoorbeeld Edge zo hard hebben lopen pushen en als ik puur naar dit kijk, dan vindt ik dit eerder een tip dan reclame.
Tja, de kop is imo ook misleidend maar zoals je ziet in de comments werkt die wel. Iedereen is direct getriggerd en heeft de hooivorken en fakkels al gepakt. :Y)

Toen ik de kop las dacht ik ook van wat is dit nou weer, maar toen ik de screenshot zag heb ik mn hooivork maar weer terug gezet. Dit is helemaal geen reclame te noemen en ook zeker geen storend iets. (klik gewoon op het kruisje en het is weg 8)7 )
Het is een feature onder de aandacht brengen, wat op een OS echt geen slecht iets is. Ik denk dat gemiddelde tweaker hier allemaal vaak zat andere mensen moeten helpen met pc problemen omdat ze er de ballen van snappen ook al werken ze er al 10+ jaar mee. De meeste mensen zoeken niks uit als het ze niet voorgeschoteld wordt, dus dingen onder aandacht brengen op deze manier kan mensen helpen.

Als iemand zich hier druk over kan maken ben je imo echt een zuurpruim, kan al indenken hoe dit soort mensen in het dagelijkse leven zijn :X

[Reactie gewijzigd door Joey-94 op 15 maart 2022 11:42]

Jup. Samsung doet het ook nog vaak in diens software en krijgt ook altijd enorm veel commentaar. Samen met het commentaar dat veel functies verborgen zitten 8)7
Kijk als MS het begint te hebben over singles in mijn gebied, sure brand ze af, maar dit is gewoon overdrijven en mede door de kop misleidend.
:) mee eens. ik ben ook single op dit moment maar ik vind het heerlijk en wil het zo houden.
Reclame maken voor eigen diensten is geen reclame maken?
Klinkt misschien gek, maar als ik voor een product betaal, doe ik dat onder andere om géén reclame te hoeven zien... Windows lijkt hoe langer hoe meer hacks en tweaks nodig te hebben om nog een beetje fijn te werken. Jammer, zeker gezien MS ook best wel wat problemen van vroeger heeft weten op te lossen.
Is de grap niet dat je niet voor het product betaald, maar voor een licentie om het product te gebruiken? Dus eigenlijk ben je geen eigenaar maar gebruiker.
Legaaltechnisch wel ja. Maar principieel gezien vanuit mezelf als betaler voor een product wil ik daar geen reclame in krijgen.
Ook als (betalende) gebruiker heb ik een schurfthekel aan reclame's.
Dat is de reden dat ik bijvoorbeeld hier een abo heb genomen, en op op de sites van de kranten (waar ik abonnee van ben) nog steeds een adblocker gebruik.

Ik snap best dat een gratis dienst voor haar inkomsten van reclame afhankelijk is. Maar over het algemeen heb je betaald voor je Windows-licentie. En zou het tonen op zijn minst afhankelijk moeten zijn van opt-in.
En nee... het moet niet in standaard onderdelen van het systeem zitten.
Deze kernel is mogelijk gemaakt door BurgerKing
Je kan vanaf Windows 7 al gratis upgraden naar de nieuwste Windows en met een beetje pech voor MS heb je er minder dan 15 euro voor betaald. Daar kan MS natuurlijk niet van leven.
Ook voor de upgrade W10 => W11 geldt dat je een officiële licentie moet hebben. Dat je, met andere woorden, betaald moet hebben voor je OS.

Dat er mensen zijn die te belazerd zijn om, bij de aanschaf van een PC van honderden of soms zelfs duizenden euro's ook netjes een licentie af te nemen is van alle tijden. Maar zelfs die licentie van €15 is betaald. En uiteindelijk verdient MS meer aan serversoftware, Office en (uiteraard) diensten als Microsoft365 dan aan Windows zelf. Anders hadden allerlei miljarden aankopen op gamegebied er echt niet uitgekund ;)
Vroegah stond er op mijn PC, naast een minder legale versie van Windows, shitloads aan warez geinstalleerd. Tegenwoordig is het gros van mijn software netjes voorzien van een licentie... of natuurlijk gewoon gratis.

@dennislebbing (hieronder): Ik heb, jaren geleden, een abonnement afgesloten op mijn krant. In het weekend op papier, en de rest van de week in de app. Ik merk al een aantal jaar dat ik de papieren editie steeds vaker ongelezen in de kattenbak keil, waar ik er vroeger graag voor ging zitten (kopje koffie, lekker broodje) om de krant te lezen.
Wel grappig overigens: ik zie in mijn Volkskrant-app wel, in mijn NRC-app geen reclame.
Het verdienmodel van Microsoft draait ook al enige tijd niet meer om de verkoop van Windows maar om abonnementsdiensten zoals Office 365 en Azure clouddiensten.
Je kan vanaf Windows 7 al gratis upgraden naar de nieuwste Windows en met een beetje pech voor MS heb je er minder dan 15 euro voor betaald. Daar kan MS natuurlijk niet van leven.
Tuurlijk kan Microsoft daar wel van leven. Profit through quantities. Al die OEM licenties die voor 10-15 dollar online worden aangeboden zijn misschien wel grijs gebied qua legaliteit, maar Microsoft heeft dat honderd keer liever dan dat ze één licentie verkopen voor het tienvoudige, maar dat die licentiesleutel vervolgens twintig keer of vaker wordt doorgekopieerd. Want dat was de praktijk tot 15,20 jaar geleden.

Ik weet niet wat de return on investment is, maar ik meen wel eens te hebben gelezen dat de besturingssystemen aan Microsoft alleen al iets van 70% aan winstmarge opleveren.

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 15 maart 2022 08:58]

De keuze kan ook zijn om te blijven hangen op W10. Met de nodige tweaks is het een acceptabele ervaring. Ik main een Linux distro met W10 op de dual boot voor de nodige programma's en games hier en daar.

Moet ik wel zeggen dat ik steeds meer game op Linux en op het moment geen game speel die niet op Linux draait. Tuurlijk het is initieel wel een beetje geklooi af en toe maar heb eigenlijk alles nog netjes aan de gang gekregen.

W11 slaat wat mij betreft op meerdere vlakken totaal de plank mis. Also, correct me if I'm wrong want ik ben dan ook niet echt een heftige Windows gebruiker. Mijn punten kunnen totaal vanuit onwetendheid komen omdat ik het niet nodig heb gehad.
  • TPM, waarvoor ik eigenlijk nog geen goede usecase heb gezien binnen Windows
  • Account telemetrie op alles wat je doet
  • Verschrikkelijke updates die configuratie toch keer op keer kapot maakt
  • Ongeveer 1x per jaar slipt er toch een geforceerde update langs (ondanks Professional en Automatische updates uit)
  • Windows search en indexering, Office kwaaltjes
.

Mijn lijstje met puntjes voor verbetering voor Windows wordt alsmaar groter ben ik bang. W10 zal dan ook mogelijk de laatste Windows zijn die ik zal gebruiken. Niet alleen vanuit een Privacy standpunt maar ook productiviteits standpunt. En als developer (als je buiten het MS ecosysteem werkt) heb je tegenwoordig helemaal geen reden meer om Windows te gebruiken IMO.
Hoeveel apparaten zijn er die oorspronkelijk met Windows 7 hadden nu nu (officieel) Windows 11 ondersteunen? In dat soort gevallen zullen een hoop mensen op een gegeven moment toch een nieuwe pc kopen met daarin de kosten voor een OEM Windows-licentie inbegrepen, en dan is het niet echt een gratis upgrade.
Daar kan MS natuurlijk niet van leven.
De meeste Linux distributies zijn altijd al gratis geweest en daar hoor je dit argument nooit.
Voor zover ik weet kunnen alleen thuisgebruikers dat (los van Windows Home/Pro) en moeten enterprises gewoon betalen voor de upgrade.
In de papieren krant staat ook reclame. De wereld draait, gedeeltelijk, op reclame.

Mijn broer heeft een betaald youtube account omdat hij niet wil dat z'n kinderen bestookt worden met reclame. Ik probeer m'n kinderen om te laten gaan met reclame: "snap je dat ze willen dat je x gaat kopen?" Als de kids ermee om leren gaan dan hebben ze daar later profit van.
Ik kijk zelf geen YouTube meer voor m'n plezier, niet te doen met al de reclame.

Het lijkt erop dat er nog een paar 'kanalen' zijn zonder reclame. Het besturingssysteem van de pc en telefoon zijn nog (redelijk) onontgonnen gebied. Als Windows echt reclame gaat tonen kan Linux nog interessanter worden voor mensen.
Dan mag Linux wel eens stappen gaan maken op desktop gebied. Op dit moment is het een onduidelijke wildgroei van desktop omgevingen met beperkte implementaties in applicaties. En ondanks de ronde hoekjes, transparantie en fancy wallpapers hebben heel veel elementen zowel in het OS als in applicaties nog een beetje een jaren ‘90 “feel” imho.
Dat hangt ook maar af van welke distro je juist gebruikt natuurlijk ... Kali gebruiker hier en alles ziet er gelikt uit.
Vertel jij het meneer Linux even? :+
Maar over het algemeen heb je betaald voor je Windows-licentie.
Ik vraag me af in hoeverre dit zo is voor de meeste gebruikers.
Niemand die ik ken heeft sinds Windows 8 ooit een licentie betaald en als ze dat al doen dan zijn het OEM keys voor een paart tientjes.

Ik zelf heb nog nooit in m'n leven voor een Windows key betaald. Mijn eerste laptops hadden allemaal gratis windows key via school (zo'n edu programma met allerlei gratis windows software) en diezelfde keys zijn uiteindelijk geüpgradet naar Windows 10 & 11
Iedere computer die je koopt (tenzij je expliciet aangeeft geen OS te willen) heeft in de prijs de kosten van een Windows-licentie zitten.

Kijk voor de grap maar eens bij een Dell... je kunt geen computer bestellen zonder een OS te selecteren...
Je kunt ook een systeem bouwen en daar zelf Windows op zetten zonder voor licenties te betalen. Dat is meer de groep waar ik het over heb.
Voor zover ik weet is Windows geen freeware.
En dan kom je terug bij wat ik hier (Jester-NL in ''Microsoft toont advertentie in Verkenner van Insider-versie Windows 11'' al zei...
Los van dat je gelijk hebt, is Windows volledig te gebruiken zonder licentie. Slechts een watermerk rechts onderin.
Maar dan zonder “eigenlijk” ;)
Hûh? Vroeger wel eens een krant gelezen? Heb je wel eens TV gekeken? Tjokvol reclame
De film Idiocracy sloeg bijna 20 jaar geleden al de spijker op de kop.
http://mygeekobsession.com/idiocracy/
Er komt natuurlijk op een dag een partij die Microsoft genoeg geld biedt om reclames van niet-Microsoft producten te tonen.
Die film had wel meer zaken bij het rechte eind. Sterker nog; het presidentschap van Trump ging wat veel zaken betreft nog verder dan de film 8)7
Hoe zit dat met andere producten waar je voor betaalt, zoals radio en televisie, Netflix, de krant, tijdschriften, kleding met merknamen enzovoort?
Er zijn genoeg vervangers te vinden gelukkig.
In before 'Linux is beter dan Windows' :+

Maar nee, in veel gevallen zijn er geen vervangers en heb je het te doen met Windows, en dat maakt zo'n advertentie zo kwalijk. Een beetje handige jongen kan zoiets nog wel uitschakelen door middel van een regedit, maar de gemiddelde gebruiker heeft er maar mee te dealen. Dan koop je een product (of licentie), krijg je alsnog ads te zien om je andere producten aan te smeren. Gewoon niet doen. Als het gaat om een goedkopere subscription based optie dan valt er nog wat van te zeggen, maar bij producten waar men de normale prijs voor betaalt moet dit soort rommel gewoon niet aan de orde mogen komen.
Vervangers van Verkenner, bedoelde derx666 vast. Voor de rest heb je natuurlijk helemaal gelijk.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 14 maart 2022 21:30]

Dit inderdaad. Misschien had ik duidelijker moeten zijn.
Als er geklooit gaat worden met ads in mn explorer, dan pak ik toch gewoon een andere explorer? Genoeg keuze volgens mij.
Linux.. geklooi met drivers..
Wellicht vroeger, maar ik kan mij niet meer herinneren met een recente versie van Linux dat ik nog problemen had met aan de praat krijgen van de hardware. Vaak zit er ook een hulp utility bij om je drivers te zoeken en te installeren.
Dat is dus de definitie van geklooi met drivers.
Het werkt dus niet in een keer, maar je moet een aparte tool gebruiken om te kijken of er mogelijk ergens een speciale driver is die blijkbaar niet standaard aanwezig is. En dan mag je die gaan installeren.
Hoe vaak ik in Windows wel niet een rondje langs fabrikanten moet om drivers te downloaden... Nu is dat sinds Windows 10 al een stuk beter met drivers die via Windows Update komen, maar daar zit nog wel eens een rotte driver tussen (die vervolgens ook keer op keer automatisch geïnstalleerd wordt).
Je kan ook niet verwachten dat alle mogelijke hardware de drivers in het besturingssysteem klaar staan. Dat is toch echt iets wat de leverancier van de hardware moet leveren. ook al is dit veelal wel goed geregeld. geld zowel voor Windows als voor Linux.
Eigenlijk komt bij Windows de driver tegenwoording gewoon direct via MS. Apparaat aansluiten en driver wordt gedownload en geïnstalleerd.

Natuurlijk alleen voor populaire HW.
Valt mij op dat het vooral Realtek-drivers zijn, die voor problemen zorgen, zowel onder Windows, als Linux.
En Windows doet dat altijd perfect?
Ik kan me de laatste keer dat ik driver-problemen had niet herinneren. (Misschien was dat wel op een 10 jaar oude laptop waarvan de geïntegreerde videokaart niet meer door de nieuwste drivers van AMD ondersteund werd.)

Wanneer je geen exotische of zwaar verouderde hardware gebruikt doet Windows het naar mijn ervaring (n=5) het inderdaad zonder problemen.
Zowel Windows, als Linux zijn de afgelopen (pakweg) 5 jaar enorm verbetert wat driver-support betreft & hoef ik zelden te klooien met de installatie van drivers, al vind ik dat bij Linux wel iets moeizamer. Ik heb bijvoorbeeld een 2.5 GBit USB/ethernet adapter, die zeer moeizaam te installeren is, in Debian, mede door de brakke support van RealTek, dus dat kun je de Linux-community niet aanrekenen, maar is vaak wel tekenend dat Linux driver-support bij veel fabrikanten ondermaats is, tov. Windows.
Je bedoelt

“Nadat ik Windows clean install heb gedaan moet ik een speciale tool gebruiken om de drivers te downloaden”

Die tool heet daar Windows Update. Of de driverpagina van je moederbord. En de andere driverpagina van je grafische kaart.

Echt een heeeeeele slappe smoes om het draaien van 1 tool “geklooi met drivers” te noemen als dat op Windows een stuk meer werk is om de meest actuele drivers binnen te hengelen.

En dan ook nog eens geen enkel gezeik met bijvoorbeeld accounts om te kunnen scannen (looking at you, HP) of apparatuur die te oud is voor Windows 10 danwel 11. Gewoon lekker je oudere randapparatuur blijven gebruiken op je moderne OS.

[Reactie gewijzigd door sus op 14 maart 2022 23:13]

Windows Update draait automatisch tijdens en na installatie van Windows en haalt automatisch de benodigde drivers binnen. Het is niet alsof je het ergens op moet zoeken, installeren en laten draaien.

Driverpagina's van fabrikanten heb je alleen nodig bij zeer exotische hardware, of wanneer je extra mogelijkheden zoekt om in de drivers te tweaken.
Een standaardgebruiker die een complete PC/ laptop koopt zal nooit een extra handeling uit hoeven te voeren voor een driver. En juist voor die gebruikers ka één extra handeling al onoverkomelijk geklooi zijn.
Elke linuxinstall komt bij de eerste melding op de desktop met een melding “installeer overige drivers”. Even een keer klikken en klaar.

Het is geen extra werk tov Windows.
In Linux kun je helemaal niet zo makkelijk drivers installeren omdat deze onderdeel zijn van de Kernel.
Ik zou zeggen: probeer Linux Mint (Cinnamon editie) eens! Werkt als een trein op praktisch alle hardware.
Nog nooit hoeven klooien met drivers.
Bij werkt alles meteen out-of-the-box. Zelfs mijn recentelijk aangeschafte webcam werkte meteen. In Windows 10 op de andere partitie moest het nodige knoeien om 'm werkend te krijgen. Vlieger gaat allang niet meer op. Ik denk dat jij óf Linux niet kent, oordeelt "naar horen zeggen" of je hebt het al héél lang niet meer gebruikt.

Met andere woorden: ga je mond spoelen, vlegel! :*)
Laatste keer dat ik iets met drivers moest doen in Linux was 15 jaar geleden. In Windows daarentegen... vorige maand...
Windows, geklooi met drivers…

Heb hier een netwerkprinter staan die na het selecteren in Manjaro meteen werkt. Zowel Windows als Mac (AirPrint) doen moeilijk omdat de printer “oud” is, maar Linux is klik en printen maar.

En dat zonder reclame of online account dat je door de strot wordt geduwd (Win11).
Producten kopen waar vervolgens doodleuk advertenties bijzitten is aan de orde van de dag. Ooit een tijdschrift of krant opengeslagen? Of wat dacht je van festivals, concerten en sportwedstrijden waar de sponsoren je om de oren vliegen? Een normale prijs is niets anders dan wat de klant er bereid is voor te geven en dus past binnen het business model van de aanbieder. Zolang het bij simpele meldingen blijft voor de eigen producten zal het gebruik van Windows niet veel verminderen, dus kan Microsoft dit prima doen. Microsoft is een gebruiker niets verplicht.
Best makkelijk om daar niet aan mee te doen, ik koop geen krant, niemand die ik ken die t voor zijn werk nodig heeft. Idem met festivals, sportwedstrijden, investeer ik mij ngeld gewoon niet in. e.d.. Windows is een ander verhaal. Vergelijking gaat niet echt helemaal op alhoewel ik je punt best wel snap.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 15 maart 2022 09:37]

Er is nog wel meer dan Windows en Linux aan besturingssystemen. Bijvoorbeeld MacOS en diverse *BSD en. Overigens gebruik ik zelf al heel lang Linux als daily driver zonder iets te missen van Windows bijvoorbeeld door gebruik te maken van webservices.
MacOS kan je denk ik niet meteen als een alternatief zien, aangezien je dan vasthangt aan Apple's hardware. Heb je die niet, dan kan je ook niet naar MacOS switchen.
Bij MacOS kom je in een vrij gesloten ecosysteem terecht, wat ik persoonlijk niet echt fijn vind. Wat de hardware betreft; ook dat is erg gesloten bij Apple, al moet ik wel zeggen dat het allemaal mooi afgewerkt is & tegenwoordig met de M1-architectuur voelt een Wintel-machine nu als een prehistorische diesel aan.
Vervangers voor Windows Explorer, die zijn er anders toch echt genoeg. Voor de verknochte Windows gebruiker. Voor de ietwat meer avontuurlijke Tweaker, is Linux dus wel het overwegen waard.

Betalen voor een licentie, betekent voor mij dat er dan geen reclame in mag zitten. Ben jij een andere mening toegedaan, geweldig voor je. Ben al druk bezig met 'pootje baden' in de Linux desktop en tot op heden bevalt dat beter dan verwacht. Vrij van nukken is de Linux desktop echt niet, maar om de Windows ervaring gelijk te houden aan wat voor jouw als klant werkt, heeft gewerkt en in de toekomst zal blijven werken...dan moet je inderdaad alsmaar meer aan de slag met scripts en tooltjes, elke keer wanneer Microsoft meent een nieuwe update binnen te moeten schoffelen.

Met al deze streken, kun je van mij werkelijk verwachten dat Windows in zijn geheel word vervangen. Als Linux al voor mij kan werken zonder alteveel gezeik aan mijn kop, dan geldt dat zeker voor meer verlichtte geesten. Dubbelop zelfs.
Ook bij subscription based software vind ik het een kwalijke zaak.
Zodra je voor iets betaald zou er geen reclame meer moeten meekomen in mijn opinie.
Gratis software mag voor mij tjokvol data grabbers en/of reclame zitten, maar software waar je voor moet betalen moet gewoon schoon zijn zonder die ongein.
Kwalijk, kwalijk...

Microsoft is de gebruiker niets verschuldigd omdat die afhankelijk geworden is aan hun product. Het is een bedrijf en moet doen wat het beste is voor hun aandeelhouders. Dat is nu eenmaal hoe een publiek verhandeld bedrijf werkt.

Als dat morgen zou inhouden dat ze een dikke banner moeten tonen of een maandelijks abbonement gaan aan rekenen, dan is dat hun goed recht.

Als je dat model niet ziet zitten, dan is het aan jou om een oplossing te vinden.
Inderdaad, hier is een extensieve lijst van besturingssystemen met ingebouwde ondersteuning voor programma's van de x86 of x64 architectuur:
Niet populaire mening: waar maken Tweakers zich toch druk om. Het is weg te klikken. Het is al sinds Windows 8 duidelijk dat ze een een ecosysteem proberen aan te bieden, soortgelijk aan Mac waar je ook af en toe producten krijgt aangeprezen binnen het Apple ecosysteem. Zo storend is het niet als ik het 1x weg kan klikken. Ga ik echter wel van stag als het commerciële advertenties worden voor buiten het ecosysteem. Echter geen reden om te gaan doem denken, en als het gebeurt dan is dat een mooie boost voor Linux gebaseerde OSen.

Linux werkt overigens heel goed voor basaal thuisgebruik. Beetje Office kan met de web apps of LibreOffice die laatst eindelijk een facelift heeft gekregen. Als je niet de meest recente games speelt werkt Proton ook aardig rap. Dekt nog niet alle usecases maar het is tegenwoordig een zeer goed alternatief.

Zelf nooit van Editor gehoord, maar was al een tijdje op zoek naar een alternatief op Grammarly wat ook in het Nederlands werkt. Bedankt, ad :P .

[Reactie gewijzigd door snoopdoge90 op 14 maart 2022 21:40]

Tweakers maken zich druk om de glijdende schaal. Het begint met dit, de intentie is er. En die is om heel veel verschillende redenen gewoon heel erg niet in het belang van de gebruiker. Dit soort dingen moet je als het even kan de kop indrukken voor het zich verder ontwikkelt. Wat helaas waarschijnlijk gaat gebeuren.
Juist, de "slippery slope fallacy". Komt inderdaad erg veel voorbij hier...
Ja het wordt stellig gebracht, maar er zijn helaas genoeg voorbeelden te noemen die dezelfde route opgegaan zijn…
Yes, maar er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij het helemaal niet zo ver is gegaan. Het punt is dat die voorbeelden op zichzelf geen argument (mogen) zijn in de kwestie waar we het over hebben. Het is een dooddoener welke voorbij gaat aan de daadwerkelijke inhoud van de discussie.

Dat gezegd hebbende, ik wil uiteraard ook geen advertenties in m'n OS. Dat MS hier en daar hun eigen diensten onder de aandacht brengt is prima, maar liever niet geïntegreerd in het OS. Zeker niet als daar nog zat andere zaken geregeld moeten worden, gezien de overvolle feedback hub met toch best veel zeer legitieme punten.
Of beter, 1 optie in de configuratiescherm met een toggle "Show MS product recommendations". Kunnen ze gelijk de aanbevelingen voor Edge, Microsoft 365 / OneDrive en Editor aan koppelen.
Of 'hellend vlak', voor die paar Nederlanders die hier ook rondlopen :+
Glad hellend vlak. In jouw vertaling heb je 'slippery' compleet genegeerd.
Een letterlijke vertaling is niet van toepassing. ‘Hellend vlak / glijdende schaal’ betekenen hetzelfde als ‘slippery slope’.
Een hellend vlak is alleen dat, een hellend vlak.

Want niet elk hellend vlak is per definitie glad. Glad is dus van uitermate belang bij de omschrijving. Daarnaast, het is 1 extra 4 letter woord voor de correcte beschrijving. Er is dus geen reden om alle hellende vlakken dus maar als hetzelfde te beschouwen. Getuigt van een beetje mentale luiheid.

Ja, ik werk in een omgeving waar woorden en hun betekenis van groot belang zijn. Bedrijven betalen al gauw een ton op jaar-basis voor de software die hier word geschreven. Zware materie waar de term en betekenis van woorden nooit mag worden onderschat.
Dat is het punt niet. ‘Hellend vlak’ is de naam van het concept waar xFever al naar linkt. Dat concept had elke naam kunnen hebben maar het is ‘hellend vlak’ geworden. In het Engels is dat ‘slippery slope’.

Als het hier om een daadwerkelijk ‘glad hellend vlak’ zou gaan waar je bijvoorbeeld op kunt uitglijden als mens dan had je gelijk gehad. Maar in deze context gaat het om het concept ‘slippery slope’. Dat moet vertaald worden naar ‘hellend vlak’ omdat dat nu eenmaal de naam is die we daar in Nederland voor gebruiken.
Dus als je je er niet druk om maakt dan ben je geen Tweaker? Ik heb sowieso het gevoel dat de echte Tweaker aan het verdwijnen is van dit platform. Zure reacties en ongefundeerde uitspraken komen helaas steeds vaker voor. Ik maak me er niet druk om. De digitale wereld verandert in een rap tempo en dat kun je jammer vinden maar dat is nou eenmaal hoe het gaat. Ik stoor me niet aan een advertentie van een product binnen het eigen ecosysteem. Zolang het allemaal is aan te passen ga ik mij er niet druk om maken.
Ik stoor me niet aan een advertentie van een product binnen het eigen ecosysteem. Zolang het allemaal is aan te passen ga ik mij er niet druk om maken.
Dus als je elke de computer opstart of uit slaap stand haalt zou je het dus niet erg vinden om een half uur naar Microsoft producten? Ja dit is overdreven maar technisch gezien zeg je dit wel. Waar ligt de grens dat iets acceptabel is en niet meer acceptabel is? Websites hadden vroeger vaak 1 duidelijke banner voor reclame. Kijk nu eens naar de meeste websites. Meeste hebben er meerdere, vaak gepersonaliseerd en ze proberen truckjes uit te halen voor meer kliks zoals de reclame er uit te laten zien alsof het gewoon . Hadden we toen bedacht dat dit zo uit de hand zo lopen zouden we misschien iets gedaan hebben. Dus ja ik snap wel waarom men er tegen is. Al zijn sommige reacties inderdaad wel alsof dit het einde van de wereld is.
Ik stoor me niet aan een advertentie van een product binnen het eigen ecosysteem.
Ja, dat kan voor jou wel zijn maar ik ervaar dat toch wel anders hoor. Ik luister geen radio meer omdat ik dol wordt van elke 10 minuten dezelfde deuntjes en slappe slogans te moeten horen. Ik ben gestopt met YouTube kijken toen de enkele incidentele reclame geëvolueerd was naar dubbele-niet-skipbare advertenties.

Zou je een koelkast kopen die elke keer als je hem opent eerst de aanbiedingen van de appie voorleest? Ik in ieder geval niet. Dit in Windows lijkt mij een glijdende schaal. Er zal vast een registry hack zijn om het te blokkeren en die zal ik zeker gebruiken.
Zo is er voor alles wel een glijdende schaal te bedenken. De impact en de intentie zijn de nuance. Verrast ben ik niet, en denk niet dat die glijdende schaal wordt ingezet. MS is niet dom (soms), en de intentie om een ecosysteem te worden is er al jaren. Waarbij Xbox en 365 steeds meer onderdeel van het OS worden.

Bovendien, hoewel ik alle integraties ook niet op prijs stijl, we moeten ook niet doen alsof we het alleenrecht van Windows op gebruik en ervaring van Windows hebben. MS probeert vanuit een commercieel oogpunt zowel klanten te binden als de beste ervaring te geven, hence het ecosysteem. Zal maar zeggen, ken zat mensen die het handig vinden dat de Netflix en Candy Crush app standaard op het OS konden waarderen. De meeste maakt het geen drol uit. Alleen ik en mijn vele andere Tweakers konden zich daar om bekommeren. Wij zijn slechts 1% o.i.d.
Benieuwd naar een te verwachte toekomstige onderzoek van een werkgroep binnen de VN (Verenigde Naties) welke onderzoek doet naar 'overmatig' inzetten van marketing mechanisme.

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 14 maart 2022 21:57]

Heb je daar een link of meer info over? Ik heb hier al jaren een mening over maar ljjk daar redelijk alleen in te staan.
Zoek eens op zoektermen: klacht indienen Verenigde Naties :)
Want er zit verder geen upselling in windows?
Het gaat er denk ik om dat mensen het een beetje zat zijn om zoveel met reclames bestookt te worden. Je koopt iets en vervolgens gaat datgene waarvoor je al betaald heb je aansporen om nog meer zaken te kopen.

Kopen, kopen, kopen, de hele dag worden er zoveel prikkels op mensen afgestuurd. Studies wijzen ook uit dat dat niet perse heel goed voor onze mentale gezondheid is.
Heb je ook een link naar die studies? Want ik kan ze niet zo snel vinden.
Bijvoorbeeld het onderzoek dat Facebook zelf had uitgevoerd over de effecten van Instagram op tieners. Was nog al wat media aandacht voor maar inmiddels weer naar de achtergrond verdwenen.

Als je echt geïnteresseerd bent in de effecten van digitale (social) media zou ik je aanraden om deze site eens te bezoeken.

https://www.humanetech.com/
Social Media staat natuurlijk niet gelijk aan advertenties/upselling.
Toegegeven het voornaamste probleem is dat er wordt ingespeeld op emoties om extra aandacht te trekken. Dit zal de Windows verkenner niet snel doen.

Van de andere kant. Het zijn wel weer extra onnodige prikkels. Ik zeg ook in mijn eerste reactie dat er hier vooral discussie ontstaat omdat mensen het gevoel hebben dat ze al teveel reclame te zien krijgen. Dat blijkt ook uit het feit dat dit überhaupt nieuws is.

Ik vraag me ook wel eens af hoe het met de planeet zou vergaan als we eens wat minder reclame voorgeschoteld zouden krijgen.
Anoniem: 30722
14 maart 2022 21:13
Reclame in je operating systeem 🤦🏻‍♂️ Echt, hoe bedenken ze het. 🤪
Ze stopten ook al een tijdje allerlei rommel ongevraagd in je start-menu. Gooi je Candy Crush eraf, na de volgende boot staat 't er doodleuk weer op. :+
Dit komt doordat je het eraf gooit voordat het klaar is met downloaden. Dan denkt de store dat de download mislukt is, en downloadt ie het opnieuw.
Hoe het onder water werkt interesseert de gebruiker toch niet? Rechtsklik > Uninstall moet uninstallen, lijkt me simpel zat.
Mocht je binnenkort een nieuwe installatie van Windows doen, kies dan bij het kiezen van de versie "Windows 10/11 N". Van wat ik gelezen heb voldoet deze aan de regels van de EU, en bevat deze niet al die bloatware waar Windows tegenwoordig standaard mee komt.
Volgens mij "mist" de N versie alleen Windows media player.
Ik heb Windows 10 & 11 om zulk soort redenen alleen nog maar als een speeltje in een virtuele machine staan. Rotzooien met mijn voorkeuren, en ongevraagd terugzetten van apps die ik expliciet gedeïnstalleerd heb is de snelste manier om mij giftig te krijgen.
Ik vraag me af of dit niet gewoon een issue is met de Home versies?
Ik heb altijd enkel de PRO versies (Business voor Vista) gedraaid en heb nooit echt enorme last gehad van advertenties en dat soort ongein...
Gewoon bij install ff wat bloatware deleten en evt. policies instellen (om shit zoals onedrive uit te schakelen) en gaan met die banaan...

Sure het is niet net zo kaal en schoon als zelf je Linux kernel compileren van scratch.. maar het is niet noemenswaardig meer hassle dan de gemiddelde bloatware die willekeurige smartphone makers je opdringen.. en díe 'apps' zijn vaak talrijker en lastiger te deleten. :+

Ik weet nog wel dat mijn voorgaande samsung telefoons in principe naast alle basis google apps (kalender, notepad, etc) óók nog eens een kopie van al die apps had maar dan van samsung... alsof één set bloatware niet al genoeg was. :P

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 15 maart 2022 00:10]

Bij de Pro versies is de bloatware een stuk minder, maar is helaas zeker nog aanwezig. Zelfs bij Windows update wordt je nog bestookt met reclame van MS zelf, om maar te upgraden naar Windows 11, of nog erger; je krijgt bij "oude" hardware (lees random recente CPU's die niet ge-support worden) een irritante melding te zien dat jouw PC niet geschikt is, voor Windows 11.
Ik open windows update nooit, omdat ik die heb ingesteld om gewoon automatisch te downloaden & mij te notificeren voor installatie als restart nodig is of zo.

Je hebt gelijk dat daar nu al maanden staat dat mijn PC klaar is voor windows 11.. maar ik heb nog geen melding of iets gehad die mij vraagt/dwingt te upgraden.

(Ik draai overigens op mijn PC (Proxmox) gewoon een windows 11 VM voor testen en spelen naast de huidige windows 10 VM die ik als daily driver gebruik)

Dunno of ik correct met policies enzo het juiste heb gedaan, maar die 'reclame' of 'bloatware' waar jij over spreekt heb ik zelf niet echt last van? :?
Powershell:

Remove-AppxPackage king.com.CandyCrushSaga_1.540.1.0_x86__khqwnzmzfus32
Geen last van. Alle onnodige software eraf en komt niet terug. Er zijn genoeg manieren voor een goede schone installatie.
vertel hoe kan ik edge verwijderen
Als je Windows 11 (of Windows 10 met winget) hebt: winget uninstall Microsoft.Edge

Dat sloopt wel een hoop linkjes die hardcoded zijn om in Edge te openen (zoals Start Menu Search), maar daar zijn oplossingen voor zoals EdgeDeflector.
geen resultaat ?
Dit zal alleen in de 'home' edities zijn. Lijkt mij niet dat ze het in de versies voor zakelijk gebruik gaan doen. Daar heb ik het tot nu toe ook niet gezien.
Candycrush hoort wat mij betreft ook niet in een professional versie thuis, maar Microsoft heeft daar een andere mening over.
Zelfde met TikTok installatie shortcut in je start menu.

Of als je in Edge op Google zoekt naar Chrome, je een overlay over Google heen krijgt met iets in de trant van “waarom switchen als je al het beste gebruikt?”. Misselijkmakend voor een vrij OS.
Dat je Windows 10 Pro draait betekent niet dat je een tot de professional doelgroep behoort: daarvoor moet je op zijn minst een VLK versie draaien en een IT afdeling hebben die alle meuk uit de Windows install sloopt voordat het uitgerold wordt. Het is niet voor niks dat de meeste grotere bedrijven een jaar of meer achterlopen op de actuele releases van MS: zoveel tijd kost het om een normale versie van Windows te maken die voorspelbaar is op je netwerk.
Ja, Windows doet mee met de smartphonetrend door alles wat een tikkeltje meer heeft ‘Pro’ te noemen. Vroeger was iets met ‘Pro’ in de naam tenminste nog écht voor professionals…
Dit zal alleen in de 'home' edities zijn. Lijkt mij niet dat ze het in de versies voor zakelijk gebruik gaan doen. Daar heb ik het tot nu toe ook niet gezien.
De automatische voorinstallatie - cq het opdringen - van modern UI apps door Microsoft is onderdeel van een service die de "Windows user experience"; "Windows connected user experience"; oid heet.
Voorheen was deze in Pro en 'betere' SKUs middels een registersleutel uit te schakelen.
Daar is MS een aantal jaren terug mee gestopt en op alles wat niet een Enterprise of Education SKU is wordt het al dan niet bestaan van die specifieke registersleutel compleet genegeerd en staat deze service altijd aan.
Handmatig uitschakelen heeft geen zin. MS schakelt deze als onderdeel van de bescherming van 'systeemkritieke' services weer vrolijk terug in bij de eerstvolgende periodieke check; tenminste eens in de week, dacht ik - veelal eerder.

MS is eerlijk gezegd gewoon langzaam maar zeker bezig gegaan de Pro licenties compleet waardeloos te maken qua upgrade t.o.v. de Home licenties door allerlei features de das om te doen. Het stond ze klaarblijkelijk niet aan dat consumenten die van wanten wisten, eieren voor hun geld kozen middels een Pro-licentie.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 maart 2022 22:46]

Zeker van Ubuntu gejat, die zijn daar wel op terug gekomen.
Samsung kan er anders ook wat van op hun tv's.
Android TV schijnt nog erger te zijn. Fullscreen ads in je menu. The horror.
Ja, en toch vind ik het minder vervelend dan het klinkt.
Mijn apps staan gewoon keurig bovenaan, die kan ik zo starten.
De reclames zijn voor films en series op alle apps, zowel apps met als zonder abonnement (Netflix vs Pathe Thuis) en of ik er nu wel of niet een abonnement op heb.
Ik ben toch tv aan het kijken als ik de tv aan zet, dus ik vind het dan eigenlijk wel leuk om wat reclames te zien voor nieuwe films en series.
Simpel op te lossen met een pi-hole 😉
Ik heb het jaren geleden al voorspeld, nog voordat Windows 10 uitkwam. Ik werd verketterd en gedownmod toentertijd. Zo zie je maar....

Ik had me toen alleen in versie vergist, want het zit (nog) niet in Windows 10, maar straks toch wel in Windows 11. Wat een horror scenario toch weer voor Windows gebruikers. |:(
Windows 10 heeft in het start menu ook al hoor.
Het startmenu in Windows 10 is hier helemaal schoon. Geen advertenties gezien. Nog niet in ieder geval, maar dat zal binnenkort wel via een update komen. Kan ik weer dat gare register in om zooi te blokken...
Thanks MS. Nu ben ik definitief over naar een nieuwe file explorer. Had ik veel eerder moeten doen, blijkt nu. Erg tevreden met de lay-out en functionaliteit in Files :)!

[Reactie gewijzigd door jick op 15 maart 2022 08:52]

Krijg de indruk dat je nog nooit met een echt bestandsbeheer programma als Directory Opus of Total Commander hebt gewerkt. Of XYplorer, Of MultiCommander. Of Magellan Explorer. Of Omega Explorer. Of FAR. Of Altap Salamander.

Praktisch alle bovengenoemde voorbeelden zijn minstens 10 keer beter dan de standaard verkenner in Windows.

Persoonlijk is Directory Opus het eerste programma dat ik opstart en het laatste dat ik afsluit. Kan er alles mee. Heb eigen functies met de ingebouwde opties gebouwd om complexere taken met de druk op een knop uit te voeren. Er is ook een toolbar voor de programma's die ik het vaakst gebruik. Kortom, Ik hoef Directory Opus niet te "verlaten" om mijn werk en hobbies uit te voeren.

Het zal mij dus worst wezen of er reclame in de Verkenner zit of niet. Ik gebruik het niet. Maar dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben dat zoiets ingrijpends als reclame ingebouwd dient te worden in een essentieel deel van het besturingssysteem voor het gros van de Windows gebruikers.

Windows heeft van zichzelf al meer dan genoeg aanvalsvectoren. Daar hoeft deze door Microsoft geimplanteerde extra vector echt niet bij.
Bedankt voor de tip! Net ff snel gekeken en ziet er goed uit. Ik ga Directory Opus een poos proberen. Veel customizability mogelijkheden, ik krijg er helemaal Foobar2000 vibes van.
Volgens mij was dit niet echt een reactie op mijn reactie ;-) Ik gaf juist een alternatief op de standaard verkenner.

Overigens heb ik zelf wel alternatieven gebruikt. Persoonlijk heb ik de extra functionaliteiten die daar inzitten doorgaans niet nodig en sommigen zijn betaald en dat heb ik er dan weer niet voor over. Het is ook maar net wat je nodig hebt natuurlijk! Zelf vind ik tabs of dual pane layout wel handig en dat is juist wat de Files app ook toevoegt.
Note: As of December 2017, Classic Shell is no longer in active development.
Dat zeg ik,een nieuwe Classic Shell
De oude werkt overigens nog prima op Windows 10
Ook op Windows 11.
Let op het woordje "nieuwe" in de post van @DeComponeur ;)
Klopt. Die is echter door de community overgenomen en doorgezet onder de naam Open Shell.
Als MS dit daadwerkelijk gaat invoeren bij Windows 11, dan blijf ik nog langer steken op Windows 10. Privé ben ik al langzaamaan aan het switchen naar MacOS, dus waarschijnlijk gaat dat door dit "gestunt" van MS versneld worden.
Idem hier enkel ipv MacOS naar Linux.
Ik denk dat MS wel degelijk markt aandeel gaat verliezen.
Linux gebruik ik alleen maar voor servers, aangezien ik het voor desktopgebruik nog steeds niet echt prettig vind, gezien de zeer inconsistente desktop-ervaring (Linux is te gefragmenteerd naar mijn mening). MacOS heeft ook zo zijn nadelen, doordat het vrij gesloten/dumbed down is. Maar overall heb ik bij MacOS een betere desktopervaring, dan bij Linux. Windows vind ik de laatste jaren ook te gefragmenteerd geraakt & MS is nog steeds zoekende, heb ik het idee. Hoe lang bestaat de Metro-UI nu al? Nog steeds zijn niet alle Windows componenten voorzien, van deze UI & nu met dit soort reclame-fratsen heb ik steeds minder vertrouwen in MS dat Windows nu eens eindelijk volwassen wordt, wat hun UI betreft. Bovendien wordt er bij Windows nog steeds teveel bloatware geïnstalleerd, door MS zelf.
Naar waar je uitwijkt is niet erg en zal persoonlijk verschillen. Ik heb geen issues met het GUI aspect van Linux, ik vind het wel leuk om er mee te spelen.
Het punt is dat Windows zich voor dusdanig veranderd dat ik met niet meer tot aangetrokken voel.
(Voor de belasting aangiften spin ik wel een w10 virtual machine op).
Oh ja, het is zeker leuk om Linux te spelen, maar het is voor mij persoonlijk geen goede desktop-vervanger, omdat ik prive niet altijd zin heb om de systeembeheerder te moeten uithangen, als ik bezig ben met mijn muziek-software. Gelukkig hebben wij de keuze & is er voor elk wat wils!
De hoeveelheid tracking in Windows loopt al flinke tijd enorm op. Het is onvoorstelbaar hoeveel functies er niet werken wanneer je allerlei phone-home pogingen tegenhoudt. Ik twijfel al enige tijd om over te stappen naar een Linux distro voor mijn daily driver en dit kan wel eens de druppel zijn om toch overstag te gaan.

[Reactie gewijzigd door iskelmaikel op 15 maart 2022 10:21]

Heel veel tracking kan je met Winearo tweaker uitzetten. Super simpel en overzichtelijk
Probeer Linux Mint (Cinnamon editie) eens! Die sluit prima aan op Windows ervaringen en werkt op 99% van de hardware out-of-the-box. Download de ISO, bak een USB-stickje en testen maar!
De Xfce-versie van Linux Mint is ook een aanrader. Lekker licht en ook fantastisch aanpasbaar aan jouw wensen. Zie hier een screenshot op een stokoude laptop waar Linux Mint op staat met wat kleine aanpassingen op de cosmetica. :)
Windows 11 wordt met elke update walgelijker.
Zeer spijtig want voor de rest ben ik er dol op, ik draai het al vanaf de eerste early build en veel dingen zijn intuïtiever en ook onder de motorkap is het een en ander positief erop vooruit gegaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee