Previewversie van Windows 11 laat gebruikers mappen maken in startmenu

Microsoft heeft een nieuwe previewbuild voor Windows 11 uitgebracht waarin het mogelijk is om mappen in het startmenu te maken. Ook kunnen apps en bestanden weer via drag and drop in de taakbalk worden gesleept, nadat die functie eerder was verwijderd.

Het gaat om Windows 11 Insider Preview Build 22557, die voor Insiders in het Dev Channel te downloaden is. In de previewbuild is het mogelijk om apps in mappen samen te voegen in het startmenu. Dat was volgens Microsoft een veelgevraagde functie van gebruikers. Die kunnen voortaan apps naar een map slepen en binnen een map ook apps ordenen. In de toekomst wordt het volgens het bedrijf mogelijk om mappen andere namen te geven, maar dat kan nu nog niet.

Tabs startmenu windows 11

Windows 11 krijgt in de previewversie een nieuwe Focus-modus in het notificatiecentrum. Daar kan een gebruiker direct een Niet Storen-modus inschakelen voor een bepaalde tijd, waarbij notificaties kunnen worden uitgeschakeld. Die modus kan worden aangepast, zodat gebruikers bepaalde meldingen wel of niet met voorrang krijgen. De Focus-modus wordt in de Klok-app geïntegreerd, zodat gebruikers dat voor bepaalde tijden kunnen instellen.

Notificaties Windows 11

Het nieuwe OS krijgt ook verschillende kleine upgrades, zoals betere handgebarenbesturing op tablets. Het wordt mogelijk om bestanden vast te zetten in de Verkenner. Daarnaast brengt de previewversie een oude functie terug die eerder uit Windows 11 werd verwijderd: drag and drop voor de taakbalk. Gebruikers kunnen daarmee bestanden of links naar apps in de taakbalk slepen om bijvoorbeeld een bijlage aan een e-mail toe te voegen of een link in een andere browser te openen.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

17-02-2022 • 11:29

129

Submitter: dutchnltweaker

Lees meer

Reacties (129)

129
126
41
3
0
39
Wijzig sortering
Ik betrap mezelf er de laatste tijd steeds meer op dat ik de hele startknop van Windows geeneens meer gebruik. In Windows 10 deed ik dat al weinig, maar in 11 echt zo goed als niet. Als ik iets wil openen gebruik ik óf de WIN toets en type wat ik nodig heb, of PowerTools Run (alt + spatie) en type wat ik nodig heb.

Vooral de laatste is nog een tikkie sneller v.w.b. het indexen van programma's en krijg je geen vervelende webresultaten.

[Reactie gewijzigd door JobKlimop op 23 juli 2024 16:31]

Dat intypen van de eerste letters van het programma dat je wilt opstarten lijkt me super handig..... als je dat kunt. Voor mij persoonlijk werkt dat niet, omdat ik van veel programma's niet herinner hoe die heten als ik die wil opstarten. Dat is hoe mijn brein werkt. Ook heb ik behoefte om bijvoorbeeld alle programma's waarmee ik grafische bewerkingen kan doen, zoals verschillende vector-editors, bij elkaar te zien staan. Als ik die een tijdje niet gebruikt heb herinner ik mij niet meer welke programma's ik geïnstalleerd heb. Dan is het lastig zoeken...

Sortering van alle programma's op alfabet is daarom voor mij ook onhandig.

Wat voor mij wel werkt is applicaties per categorie sorteren in mappen. Ik ben dus blij met deze update.

Wat mij het allermooiste lijkt is als je het start menu met het toetsenbord kan indelen. Bijvoorbeeld met snelkoppeling-bestanden in mappen of in een enkel configuratiebestand. Het slepen van iconen en na een herinstallatie dat opnieuw moeten doen vind ik niet handig.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 23 juli 2024 16:31]

Ik weet niet of het inmiddels al in windows zit, maar op mijn linux distro weet ik vaak niet hoe dingen heten, maar aangezien de search ook reageert op keywords e.d. weet ik als ik resolutie wilt aanpassen dat ik gewoon "monitor" (or korter) kan inrammen en dan komen de goede suggesties voorbij.

Heerlijk gedrag. Vaak weet ik bijvoorbeeld wel dat ik A wil, maar niet weet hoe het bijbehorende programma heet.
Dat kan eigenlijk al wel hoor. Het startmenu zijn gewoon snelkoppelingen in AppData. Die kun je dus ook 'backuppen'. Het enige nieuwe is dat je het vanaf nu direct in het startmenu kunt aanpassen.
Wat voor mij wel werkt is applicaties per categorie sorteren in mappen. Ik ben dus blij met deze update.
Goh, daar noem je wat.

Dat heb ik al maanden in Linux Mint Cinnamon.

Die favorietenbalk aan de linkerkant in het menu van Linux Mint vind ik ook leuk.

Mappen aanmaken in het menu gaat niet, maar geeft niet, ik voel de behoefte er toe niet.
Doe ik ook. Ik wacht al sinds Win98 op een goede manier die deze categorieën te onthouden bij programma updates (of export/backup), en ook alle niet-relevante start-up troep te filteren (reclame links, uninstall, handleidingen etc) met een aanvink-menu tijdens de eerste installatie.
Misschien eens bij Microsoft een verzoekje indienen, geloof dat ze nu feature requests accepteren?
Ik moet er nog steeds aan wennen dat in w11 search pas resultaten geeft na 3 tekens in plaats van de 2 in w10. En ik maar wachten op resultaten...

Maar ben het ben je eens dat Powertools run awesome is.
Ik krijg resultaten na 2 letters.
zelfs als ik "p" typ dan krijg ik Windows powershell te zien maar dat is een veel gebruikte.

De zoekfunctie wordt misschien slimmer bij gebruik.
Dit. De eerste keer dat je het zoekt heeft hij wat meer karakters nodig. Daarna kan ik het met 1 letter af.
Is dan ook het ge-emmer met Notepad en Notepad++ opgelost? Ik tik een N in en start altijd Notepad++ en nooit notepad. Stug blijft Windows notepad voorstellen ipv. notepad++. Zelfde met internet explorer intypen en edge krijgen: ik gebruikte nooit edge op dat moment dus waarom die suggestie verschijnt?? Zou het dan eindelijk gelukt zijn in Windows 11 om deze feature werkend te krijgen?
met microsoft maak ik mij geen ilusies. Omdat de meeste opties hier boven gebruik maken van zoek-indexen en zo, kan ik mij voorstellen dat de microsoft tools daar in iets hoger uit komen. Daarmee zou notepad praktisch altijd boven notepad++ uit komen. Misschien ook wel mede omdat notepad zo af en toe ook per-ongeluk wordt opgestart, wat onder water weer een puntje voor notepad oplevert...

Dat doet mij ook weer denken aan het nieuwsbericht van al weer een tijd geleden dat de meest gevraagde zoek-opdracht bij bing was voor 'google'... Hoe populair ben je dan als zoekmachine? Of zijn de gebruikers onderweg naar het intikken van google.com of google.nl?
Het zou ook nog kunnen dat applicaties in je PATH environment variabele een streepje voor hebben.
Ik maak me ook geen illusies met Microsoft: het is altijd net niet af en altijd net niet goed genoeg;-) Dat is allemaal niet zo erg als ze maar werken naar verbetering. Maar gezien het hele settings menu en de tijd die ze er al over doen daar iets normaals van te maken wat wel consistent is en altijd werkt (#%$# network settings) blijf ik vrolijk bashen in de hoop dat ze in Redmond de QA afdeling weer in volle glorie herstellen.
n komt beter overeen omdat er minder ontbrekende karakters zijn bij notepad dan bij notepad++ als je een document op je desktop zet met de naam n.txt en je opent het een keer dan zal dat er als best match uit komen (jammer genoeg werkt dat niet als je een shortcut n++.lnk maakt)
Dat doet mij ook weer denken aan het nieuwsbericht van al weer een tijd geleden dat de meest gevraagde zoek-opdracht bij bing was voor 'google'... Hoe populair ben je dan als zoekmachine? Of zijn de gebruikers onderweg naar het intikken van google.com of google.nl?
Dat zijn gebruikers die in IE of Edge met alle standaardinstellingen 'Google' in de adresbak intikken om Google.com in de zoekresultaten aan te klikken. Dat zijn dezelfde mensen die niet 'tweakers.net' intikken om naar Tweakers te gaan, maar 'tweakers', om vervolgens in de zoekresultaten de link naar 'tweakers.net' aan te klikken.
Die gebruikers hebben altijd geleerd om te werken vanuit Google en hebben geen idee dat ze de eerste stap in feite dubbel uitvoeren omdat 'tweakers' intikken in de adresbalk direct na het opstarten exact hetzelfde werkt.
Bij mij komt notepad++ niet eens naar voren. Waarschijnlijk omdat ik die nooit heb gebruikt.

Windowstoets > N > Enter opent voor mij notepad.
Bij mij ook en dat is dus niet goed als je die nooit gebruikt ;-)
Meestal komt er wel een redelijke optie op, maar soms doet het startmenu hele vreemde dingen/
Als ik in het start menu 'putty' typ, start hij de ene keer netjes putty op, en de volgende keer opent hij edge (niet mijn standaard browser) en gaat hij via bing (niet mijn standaard zoekengine) zoeken naar putty.

Dit doet hij strikt om en om, de ene keer goed, de volgende keer bing, dan weer goed, dan weer bing.
Echt super irritant :?
"super irritant" is denk ik de secret codename van het start-menu :+
Ik ook, maar het is niet efficient en ik mis wel het start menu van Windows 10.
Toepassingen die ik vaak gebruik zet ik op de startbalk zelf, maar toepassingen die ik niet vaak gebruik zette ik vast in Win 10 in het start menu. Hier had je een zekere vrijheid in het organiseren (grote tegel vs kleine tegel, groepjes maken, een widget hebben, mapjes aanmaken) en dit mis ik enorm.

In Windows 11 is dit een gewone lijst met rijen waarbij elke toepassing hetzelfde is. Voor mij is dit een grote achteruitgang vooral omdat ik hier net applicaties in zet die ik weinig gebruik en ik er soms de naam van vergeet (audacity, scrcpy zijn zo van die voorbeelden) dus ernaar zoeken zal moeilijk worden. Ik merk dat ik langer zit te zoeken naar de applicatie dan onder Win 10.

En widgets: ja, je mag erover denken wat je wil maar de paar widgets onder W10 vond ik zeer handig. Vooral de beurs en het weer widget onder W10 gaven mij tenminste (elke keer als ik eens op start drukte) een snelle update zonder er specifiek moeite voor te doen. Nu heb je dat advertentie widget paneel waarvoor je specifiek moeite moet doen om erin te gaan. Dat is inmiddels uitgeschakeld.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 23 juli 2024 16:31]

Helemaal mee eens. Ik vond die van 10 ook veel fijner, precies met dezelfde redenen als jij.

(+ dat ik niet onthoud hoe applicaties heten, dus dat zoeken helpt mij niks)

[Reactie gewijzigd door HansvDr op 23 juli 2024 16:31]

De laatste keer dat ik het start menu echt gebruikte is nog in de tijd van Windows XP maar daar was het menu dan ook intedelen dat het met veel programma's iets makkelijk te vinden was.
Ik gebruik de startmenu de heletijd. Ik heb op mijn muis 1 van de knoppen gekoppeld aan LeftWindows, zo elke keer als open ik een app doe ik het via het starmenu.

Ik kijk graag uit naar deze update! Kan ik eindelijk een map maken van alle game launchers bijvoorbeeld die je nodig hebt hedendaags.
Ditto. Bij Windows 10 sloopte ik al alle tegels eruit om het idee te hebben dat die sneller open kan klappen ;) En al die live-tegels boeide niet genoeg. (enkel de mail destijds, maar ook daar ben ik vanaf gestapt. De mail-app werkt niet naar mijn wensen)

Bij w11 recente items is wel leuk gedaan. Al snap ik niet waarom ze de startknop naar rechts hebben gezet.. Ik had liever 3 losse tegeltjes (met icoontjes) met afsluiten / herstarten / uitloggen (in die volgorde). omdat extra klikken.
?

Volgens mij kan die indeling die jij noemt alleen met de apps zelf, niet met de knoppen binnen start. Maar buiten dat, ik zal het zelf, denk ik, niet aan tweaken. Ik ben eerder benieuwd naar de gedachten van Microsoft waarom hiervoor gekozen is. ;)
Volgens mij was dit een reactie van mij op de verkeerde post. ;) Maar inderdaad geloof ik ook niet dat je de tegels kunt wijzigen met snelkoppelingen.
Haha, ik dacht al. Maar np's!
Moeten typen om een applicatie te starten, haalt mijn productiviteit omlaag als het gaat om veel gebruikte shortcut-links. Ik gebruik daarom (in Windows 11) de ouderwetse Quick Launch, wat mogelijk is met ExplorerPatcher (een populaire open source project dat opgezet is uit ontevredenheid over de Windows 11 taskbar), zodat slechts één muisklik nodig is.
Dat doe ik op iOS ook. Met zoveel apps is dat sneller dan bladeren door menu's of schermpjes.
Dat zal best. Maar jij bent niet de gemiddelde gebruiker.

Wij beheren nog altijd omgevingen waar de gebruikers amper begrijpen hoe computers werken. En ja, dat bedoel ik in de meeste simpele vormen. Er worden nog net geen muizen tegen het scherm gezet.
Ik gebruik de startknop juist zeer intensief, maar wel gelijk met de vervolgstap dat ik de eerste letter(s) intyp van het programma dat ik nodig heb. Het echt klikken zoals vroeger zoals start-> programma's-> bureau accessoires--> ontspanning -> Pinball Hoeft niet meer :)
Het is maar de vraag in hoeverre dat gekomen is omdat je het zelf zo handig vindt, of omdat je er noodzaak in zag omdat Microsoft.. niet zo goed is met gebruiksvriendelijkheid, om het maar even netjes te zeggen.
"PowerTools Run (alt + spatie)". Ah, krunner dus eigenlijk.
Ik gebruik het Start menu juist weer wat meer sinds Windows 11. Programma's die ik heb meeste gebruik, pin ik vast aan de taakbalk. Programma's die ik minder vaak gebruik, pin ik vast in het start menu.
Een mooie feature die ook al in Windows XP zat!
Ik dacht exact hetzelfde. Echt bizar dat Microsoft telkens op nul begint en het wiel opnieuw probeert uit te vinden.
Ik kan je vertellen dat het soms heel praktisch is om opnieuw te beginnen. Het dwingt je namelijk om opnieuw alles uit te denken dat kan leiden tot betere en meer praktischer oplossingen.

Vaak genoeg dat ik projecten opnieuw heb gestart om uiteindelijk een beter resultaat te hebben.
Bij een auto's heb je dit ook. Elk jaar heb je een nieuwe design van de koplampen. Want je wilt dat de consument opmerkt als hij langs loopt dat er een nieuwe auto staat. Dat er onder moterkap veel werk verricht is dat ziet hij niet.

Daarom zal elke nieuwe Windows versie weer een ander uiterlijk krijgen. Zodat iedereen ziet dat het de nieuwe versie is, en daardoor zelf ook geprikkeld word de nieuwe versie aan te schaffen.
Bij een auto's heb je dit ook. Elk jaar heb je een nieuwe design van de koplampen. Want je wilt dat de consument opmerkt als hij langs loopt dat er een nieuwe auto staat. Dat er onder moterkap veel werk verricht is dat ziet hij niet.
Die vergelijking klopt niet helemaal. Het is meer alsof er elke januari een auto met nieuwe koplampen staat, heel januari iedereen klaagt over de koplampen en ze in februari een update uitbrengen die het oude ontwerp van de koplampen in ere herstelt.
Daarom zal elke nieuwe Windows versie weer een ander uiterlijk krijgen. Zodat iedereen ziet dat het de nieuwe versie is, en daardoor zelf ook geprikkeld word de nieuwe versie aan te schaffen.
Als er nog beveiligingsupdates voor waren (of het überhaupt zelfs maar verkrijgbaar was, wat dat betreft), dan zou ik Windows 7 blijven draaien. Nagenoeg alle aanpassingen die ze sindsdien hebben gedaan interesseren me ofwel helemaal niet, ofwel ben ik er juist niet blij mee: config panel in tweeën gehakt, start menu verwijderd, taakbalk kan helemaal niets meer, je kunt niet meer rondklikken in allerlei opties omdat alles meteen wordt opgeslagen (vroeger kon je op "ontdekkingstocht" en als je er niet blij mee was klikte je gewoon op "cancel"), alle bevels (de dunne randjes om vensters heen, zodat je de grenzen van een venster makkelijk kunt zien) zijn er niet meer en zo nog een stel dingen.
Dat ze een ander default uiterlijk kiezen om het eruit te laten zien alsof het allemaal hip en nieuw is: prima, doe lekker je marketingtrucjes. Maar geef mij alsjeblieft in elk geval de mogelijkheid om de boel weer bruikbaar te maken door allerlei instellingen te corrigeren. Als ik een OS zou willen dat van boven tot onder helemaal perfect is (en als ik het ergens niet mee eens ben komt dat omdat ik dom ben), zodat je niets hoeft (en dus, kunt) instellen, dan haal ik wel een Mac. De enorme waslijst aan mogelijke instellingen was juist altijd een van de grote voordelen van Windows.
Bij een auto's heb je dit ook. Elk jaar heb je een nieuwe design van de koplampen. Want je wilt dat de consument opmerkt als hij langs loopt dat er een nieuwe auto staat. Dat er onder moterkap [sic] veel werk verricht is dat ziet hij niet.
Maar je merkt het wel als je de koplampen niet meer in hoogte kan verstellen, een functie die al +20 jaar op de vorige modellen zit. Het maakt hierbij niet uit hoeveel werk er onder de motorkap verricht is.
Daarom zal elke nieuwe Windows versie weer een ander uiterlijk krijgen. Zodat iedereen ziet dat het de nieuwe versie is, en daardoor zelf ook geprikkeld word de nieuwe versie aan te schaffen.
De meeste mensen schaffen Windows niet zelf aan. Het wordt geleverd met nieuwe apparatuur.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 16:31]

Upgraden is gewoon gratis toch?
Geen idee. Als ik het ooit nodig heb, installeer ik het kaal. Upgrades kunnen goed gaan, maar ook voor onverklaarbare problemen zorgen.

Zoals genoemd gebruik ik Windows met mate. Wat ik gebruik moet stabiel draaien, en wat ik nu heb werkt tot 2029.
Als je hardware het ondersteund, ‘ja’. Ja tussen haken want Windows is tegenwoordig vooral een upsell platform voor abonnementen (Onedrive, Office 365, Microsoft 365, defender, enzovoorts). Daarnaast wordt er flinke telemetrie verzameld en zijn online accounts verplicht voor die ‘gratis’ gebruikers die Windows home krijgen. Voor de Enterpise versies waar je dit uit kunt schakelen moet je de volle pond betalen.
Daarom zal elke nieuwe Windows versie weer een ander uiterlijk krijgen. Zodat iedereen ziet dat het de nieuwe versie is, en daardoor zelf ook geprikkeld word de nieuwe versie aan te schaffen.
Ik voel me zelf juist niet geprikkeld door de nieuwe uiterlijk. Zou het juist meer als Windows 7 of ouder lijken zou ik juist eerder de stap maken omdat het veel vertrouwelijker aanvoelt. Ook vind ik het oude vaak mooier (behalve dan natuurlijk dat het wat pixelachtig eruit ziet). Als ik kijk naar https://www.howtogeek.com...ons-from-windows-1-to-11/ vind ik de icoontjes van "deze computer" vind ik de oudere mooier. De calculator van Windows 10 en 11 vind ik eerder thuis horen in de stenen tijdperk in vergelijking met die van Windows 7. De kaart/ontspanning icoontje van Windows 10 zijn maar 4 kaarten en 1 schoppen icoontje. De rest van de Windows zie je tenminste een deck kaarten. De oude Windows configuratiescherm vind ik veel logischer dan de Windows 10 instellingen (heb geen ervaring met Windows 11). Oude Windows 7 startmenu is veel beter (nogmaals geen ervaring met Windows 11). En zo zijn er meer dingen die Windows 8. 8.1 en 10.me eerder wegjagen dan prikkelen om te kiezen. Maar ja ik zal dan wel appart zijn op dat vlak.
Ik heb me juist meerdere malen door autoverkopers laten vertellen dat "nieuwe" auto's meestal helemaal niet nieuw zijn, op uiterlijkheden zoals koplampen na. En dat producenten dat juist precies doen om auto's die nauwelijks zijn veranderd toch nog goed aan de man te kunnen blijven brengen.
Dat hangt er vanaf of het over een nieuw model/nieuwe versie van een model gaat, of om een facelift.

Facelift wordt altijd halverwege de looptijd van een model gedaan, na 3 á 4 jaar. Bij een facelift zijn de meeste wijzigingen alleen op uiterlijk, en meestal wat extra opties als standaard en een andere motor.

Bij een nieuw model of nieuwe versie is er echt wel veel meer gedaan. De carrosserie is compleet anders. En ook alles wat daar op geplakt is, zoals de bumpers en koplampen. Verder is het interieur anders. Motoren worden grotendeels hergebruikt, ze worden parallel aan de modellen zelf verder ontwikkeld. En daardoor ook nooit helemaal het zelfde tussen 2 opeenvolgende model versies.

Er worden onderdelen hergebruikt, vaak bepaalde elektronica, bv airbag sensoren, of wiel ophanging, maar niet heel veel. Een verkoper die dat af doet als "er is niks nieuws aan" probeert jou de volle mep te laten betalen voor een overjarig model of andere oude troep waar hij vanaf moet ;) . Of het zijn verkopers met het technisch inzicht van een fruitvlieg :D

Back on topic. Tot nu toe is mijn eerste zoektocht bij een nieuwe versie van Windows altijd geweest naar hoe ik alle nieuwe visuele meuk uit zet! Blijkbaar geven veel gebruikers er wel om, mij irriteert het alleen maar.
Gelukkig beginnen ze soms van scratch anders zaten we nu nog steeds in DOS.
Of je nu van het nieuwe design gelukkig wordt of niet, Als je van scratch begint zal je altijd MVP moeten starten en zullen er enkel toeters en bellen ontbreken. De core functionaliteiten zijn aanwezig en gebruikers die willen overstappen kunnen dit doen.

Sony doet bij iedere iteratie van hun console (Playstation) exact hetzelfde. Ze maken een nieuwe OS en bij release ontbreken daar wel eens wat features is, maar daarvoor hebben we toch updates?

Wil je geen kinderziektes en features die ontbreken? Blijf dan nog even hangen op de vorige iteratie.
Ook al begin je van de grond af, bepaalde dingen zouden er eigenlijk gewoon standaard in moeten zitten. Vooral als met dit al jaren en jaren zo gewend is. Als jouw huidige browser weer opnieuw gebouwd zou worden en bepaalde basis functies zou missen (plaatjes laten zien, tabbladen gebruiken, favorieten en daarna pas favorietenbalk, ect want in de startmenu mappen maken en slepen vind ik tenminste zulke basis functies) zie ik inderdaad als zo een basis functie) dan zou je ook niet denken van "ach ja het is opnieuw opgebouwd dus hopelijk komt het wel weer". Dan zou je ook een andere browser pakken of een extensie/externe oplossingen gebruiken om het op te lossen.
Een mooie feature die ook al in Windows XP 95 zat!
Fixed.

Dit soort berichten tonen voor mij aan dat Windows 11 nog niet volwassen is. Voor het incidenteel gebruik van Windows 10 op de manier dat ik het nodig heb, wordt het OS nog tot 2029 ondersteund. Microsoft moet wat meer zijn best gaan doen om mij over te halen. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 16:31]

Zelfs al in windows 3.11

https://www.ivanti.com/bl...rt-menu-in-modern-windows

[Reactie gewijzigd door DDX op 23 juli 2024 16:31]

Windows 3.11 had geen start menu. Het artikel waar je naar linkt:
The first revolution – the Start Menu in Windows 95

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 16:31]

Mja heette anders, maar kwam wel beetje op zelfde neer.
Windows 3.11 had geen start menu.
Klopt... maar Windows 11 ook niet. En wat er voor door moet gaan lijkt mijns inziens meer op hoe 3.11 werkte dan op het "echte" start menu van 95. Dus ik zie het punt van DDX eigenlijk wel.
Windows 11 had geen start menu.

Toch ook wel fijn dat Microsoft wel luistert naar klanten. Nu nog het contextmenu op de taakbalk terug (en ik ben nog niet gewend aan het nieuwe font)
Fixed.

Dit soort berichten tonen voor mij aan dat Windows 11 nog niet volwassen is.
Fixed.
Voor incidenteel gebruik zijn dit nu niet bepaald de power features die het verschil maken tussen Windows 10 en 11.
Wat voor andere goede redenen je ook mag hebben om tot 2029 te wachten met overstappen, lijkt dit me een non-issue.
Anoniem: 1533372 @SenkZ17 februari 2022 12:20
Iets met opnieuw het wiel uitvinden?

Ik was al zo teleurgesteld dat ze de XP menu wegdeden, aangezien het gestructureerd was.
Nu brengen ze het weer terug, wat ik eigenlijk wel komisch vind.

Ik blijf echter op windows 10, dus heb ik er niks aan.
Die functie, die ook al in Windows 95 zat zoals hier al opgemerkt, is ook al sinds het begin beschikbaar in Windows 11 door op "All apps" te klikken.

Het verschil is dat in dat Windows XP/ Windows 95 / All Apps menu letterlijk *alles* te zien is. Het Start menu van Windows 11(/10/8) bevat alleen wat jij er zelf in wilt hebben staan. En daar was tot nu toe nog geen mogelijkheid om mappen te maken.

Ofwel: Nee, dat is echt iets anders.
Hou toch op: het zat al in windows 3.0. Program Manager
In Windows 2000 ook al. Daar deed je rechtemuis op je startknop en kwam je direkt in de folder met alle links en kon je er nog meer bijmaken. Geeft wat mij betreft aan dat Windows klaar is en ze alleen nog maar zaken stuk kunnen maken en als feature terug laten komen.
Ja dat. Ik weet nog dat je het startmenu heel makkelijk kon aanpassen in oude Windows versies. Met rechtermuisknop kreeg je alle opties te zien. Nu zie je nagenoeg niets meer en aanpassen is erg omslachtig. Sommige dingen moet je lekker bij het oude laten
En met al die opties was het ook enorm makkelijk om iets stuk te maken.
Microsoft schuift de kant op waar Apple al jaren succesvol is: Zaken vastpinnen op een manier die voor de meeste gebruikers handig en acceptabel zijn en waar weinig aan te verpesten is. Het aantal gebruikers dat daardoor tevreden is en blijft is vele malen groter dan het aantal gebruikers dat ontevreden is over het gebrek aan mogelijkheden om zaken te wijzigen.
Sinds ik Startallback gebruik (Ziet er dan zo uit), heb ik dat startmenu uit Windows 11 niet meer, maar weer een startmenu als dat van Windows 7, met gewoon een lijst van je applicaties, en handige shortcuts naar veelgebruikte locaties. Zelf vind ik die van Windows 10 het best, maar beiden zijn beter dan dat gedrocht van windows 11 met haar recommended section en beperkte aantal iconen.

Ook krijg je met dit programma weer de functie terug om "never combine" in te schakelen in de taakbalk, zodat je weer een overzichtelijke taakbalk hebt, en kun je de taakbalk weer links of rechts zetten. Ik zou een ieder aanraden het programma tenminste te proberen als je op W11 zit. Ik was eerst skeptisch, en ben niet zo van de tools etc, maar het is een absolute verademing

[Reactie gewijzigd door saren op 23 juli 2024 16:31]

Ik draai Windows 11 al sinds de launch op mijn laptop (10 op PC aangezien ik nog steeds issues heb met mijn AMD CPU onder 11)

Ik kan een heel lang verhaal typen wat ik fijn en vooral niet fijn vind in Windows 11.

Maar als ik het kort hou, meer klikken/stappen moeten doen voor hetzelfde als in vorige Windows versies.

Op sommige fronten zelfs erger dan onder Windows 8.1.

En die ervaring zal voor iedereen anders zijn, voor mij is dat het simpele variant ervan.

on a more positive note, ik vind de Intellingen app wel een verbetering in 11
Inderdaad, het zijn erg vervelende quirks. Voor mij loste dit programma dit grotendeels op. Wat ik eerder niet noemde, is dat ook in Explorer dit programma die onnodige context menus weghaalt (waar je om een of andere reden eerst op "expand" moet klikken voordat je toegang krijgt tot de rest van de opties), en je nu weer zoals in W10 de gehele optiemenu krijgt.

Instellingen is inderdaad fijner, het fijnst vind ik nog wel de Quick Settings, a la MacOS/iOS, al bugt hij soms ernstig en komt hij pas na een restart weer naar voren 8)7

[Reactie gewijzigd door saren op 23 juli 2024 16:31]

Het is er allemaal niet simpeler op geworden inderdaad. De eerste dat ik een naam van een bestand wilde veranderen ben ik 3 minuten bezig geweest om het te vinden. Tekst is veranderd in een nikszeggend icoon na twee keer klikken.
Bij winXP wilde iedereen terug naar het startmenu van win 98,
en nu wil iedereen terug naar het startmenu van winXP.

toch opvallend.

maar dat screenshot ziet er wel veel beter uit. Ik gebruik sinds windows 11 eigenlijk alleen de searchfuntie want het startmenu voegt voor mij helemaal niks toe.
En daarom willen de meesten ook terug naar een start menu dat wel handig was.
Welkom in 1998, misschien kun je via het F8 menu ook gewoon naar DOS booten, dan neemt Windows tenminste niet zo'n groot deel van je RAM in. :+
Jij vindt dat een gedracht, ik vind jouw oplossing alles behalve handig.
in windows 11 klik ik start en typ ik wat ik zoek, 2 sec werk en nooit de noodzaak om te scrollen.
in windows 11 klik ik start en typ ik wat ik zoek, 2 sec werk en nooit de noodzaak om te scrollen.
Klikken? Wat onnodig. Windows toets (of CTRL+ESC, als je een toetsenbord hebt zonder super/Windows toets) en tikken. Dan hoef je de muis niet aan te raken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 16:31]

ik gebruik liever zoveel mogelijk 1 arm en hand bij luie momenten :-D

met klikken bespaar ik dat ik mijn linker arm richting toetsenbord moet verplaatsen :-D
Met volledige bediening via het toetsenbord gecombineerd met een TrackPoint bespaar ik dat één van mijn handen ooit naar een muis hoeft te grijpen. ;)
ik gebruik liever zoveel mogelijk 1 arm en hand bij luie momenten :-D

met klikken bespaar ik dat ik mijn linker arm richting toetsenbord moet verplaatsen :-D
Dus jij typt alles onhandig met enkel je rechterhand.
neenee, ik had het over de 'luie momenten' :-d
Ben je dan linkshandig? En heb je alleen je rechterhand nodig om in te typen wat je zoekt?
De bedoeling van Wndows is toch juist dat je het toetsenbord niet hoeft aan te raken?
Geef mij maar een muis, potverklickerdeclik.
De bedoeling van Wndows is toch juist dat je het toetsenbord niet hoeft aan te raken?
Niet in het scenario dat @killerbie voorstelde.
Wel fijn dat die mappen in start weer "terugkomen" zoals het was in Windows 10, dit is namelijk wel een feature waarvan ik niet begrijp dat ze aanvankelijk hadden besloten om het weg te laten in 11.
Ik denk dat het kwam doordat he bedoeld was voor hun dual screen device. Op android hebben we ook geen mappen nodig in de launcher. Maar gebruiken we het startscherm daarvoor.
Het is ook lekker minimalistisch.

Op de desktop werkt dat anders. Helemaal terug naar de desktop is op windows een een pain in te @$$. Dus gebruiken we het startmenu daarvoor.

Ik miste het enorm. Start11 is wel een uitkomst. En brengt meer customization naar het oude Windows 10 start menu.
Ten tijde van Windows 8(.1) brachten zij ook al de aan verbeteringen door voor de desktop, die wij pas in Windows 10 zouden krijgen.
Het is niet zozeer "weglaten" als dat het is "geen tijd om het opnieuw te implementeren". Van de taakbalk die al jaren in Windows heeft gezeten blijft bitter weinig over in Windows 11, het hele ding is herschreven.
Volgens mij ben ik 1 van de weinige die de start balk überhaupt al jaren niet voor meer gebruik, dan gewoon win+searchtext.

Scroll er eigenlijk nooit doorheen en plaats men favoriete mappen gewoon in Explorer onderdeel favorieten zodat je in de file-explorer context blijft (wat vaak handig is).

Zet er ook de WSL mappen enzo tussen zodat je super snel heen en weer hopt

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 23 juli 2024 16:31]

Doe ik zeker ook. Ook het win+r en dan intypen wat je wil starten.
Hier net zo. Ik gebruik zowel Mac als windows (10). De meest gebruikte apps zijn gepind in de taakbalk (of de dock voor Mac) en als ik een ander app wil openen gaat dat via de windows knop (of cmd+spatie) en begin ik meteen met tikken.
taakbalk gebruik ik juist wel veel.. daar heb ik een 20-tal applicaties in staan, die ik bjna elke dag wel gebruik. Start niet inderdaad.. ik gebruik alleen de zoekfunctie (WIN > naam applicatie intoetsen)
als ik wil typen gebruik ik wel linux
Wat ik heel erg mis is het slepen van bestanden uit een map en deze dan via bureablad in een mail of anderen map te zetten. Dat was zo makkelijk.

Je pakte het bestand en je ging naar beneden naar de mail toe en hoppa mail sprong automatisch naar voren en je liet los en het bestand stond daar wat het moest zijn.

in windows 11 is dat dus weg.
Maar komt weer terug (gelukkig)
Daarnaast brengt de previewversie een oude functie terug die eerder uit Windows 11 werd verwijderd: drag and drop voor de taakbalk. Gebruikers kunnen daarmee bestanden of links naar apps in de taakbalk slepen om bijvoorbeeld een bijlage aan een e-mail toe te voegen of een link in een andere browser te openen.
Gelukkig. Dit zijn van zo'n kleine dingen waar je verrassend vaak tegenaan loopt (naar mijn mening).
Dit dus, dit gebruik ik meerdere malen per dag en hield mij tegen windows 11 te installeren op werk pc.
Op mijn laptop had ik hier helaas geen rekening mee gehouden en dan merk je pas hoe vaak ik dit gebruik.
Ik heb Windows 11 er toevallig gisteravond weer vanaf gegooid... Terug naar 10.
Er is aardig wat te tweaken, om de 'oude' look-and-feel plus functionaliteit terug te krijgen in 11, maar voor mijn wens helaas nog niet genoeg.

Ik geef ze nog een poos om het OS verder te optimaliseren! :)
Ik snap niet dat mensen er zo'n moeite mee hebben. Ik was in een dag aan 11 gewend.
Tja... het is een kwestie van smaak ook deels. Wat je gewend bent enzo.
Windows 10 is gewoon (nog steeds) een heel fijn OS.

Waarom zijn mensen massaal niet overgestapt op Windows Vista of Windows 8... Het is een soortgelijke vraag.
Oh, dat is een bekend fenomeen. De leercurve en acceptie drang is aardig wat onderzoek naar gedaan en de conclusie is, we zijn gewoontedieren.
Mooi, het is eindelijk 2011. Kom op jongens, wat is dit? Het is nog niet eens goed uitgewerkt. Je kan nog altijd geen empty space toevoegen om echt structuur te brengen aan je start menu. Gebruiken ze hun eigen sh.. wel? Net als die taakbalk change die ze nu terug draaien. Dit is een feature dat al decenia zo werkt, en niet aangepast hoefde te worden. Focus op dingen verbeteren, in plaats van dingen eruit slopen.
Nogal erg kort door de bocht gegaan voor dit artikel blijkbaar. Er zitten zoveel belangrijke dingen in die het artikel niet eens aanhaalt. De systeem-brede captions bijvoorbeeld is gewoon een absurd handige feature. Of de nieuwe Snap Layouts Bar. Of de andere verbeteringen in Explorer. De aanpassingen aan PowerShell.

De nieuwe Task Manager (hoe kun je dit nu over het hoofd zien?).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.