Microsoft voegt klok toe aan Windows 11-taakbalk op aanvullende schermen

Microsoft heeft een nieuwe testversie van Windows 11 uitgebracht. Een van de wijzigingen is dat de taakbalk op aanvullende schermen de tijd en datum weergeeft, net als op het primaire scherm. De update bevat daarnaast de nodige fixes.

Wie Windows 11 in een multimonitorset-up gebruikt, ziet de klok en de datum alleen op de taakbalk van het primaire scherm. Daar brengt Microsoft nu verandering in. Bij buildversie 22000.526 van Windows 11, die Microsoft vrijgeeft voor Windows Insiders die het OS in de Beta en Release Preview Channels draaien, tonen taakbalken bij het aansluiten van meerdere monitoren direct de tijd en de datum. Deze uitbreiding verscheen al eerder bij een release in het Dev Channel in december.

Microsoft toont bij de testversie het plaatselijke weer links op de taakbalk als deze gecentreerd is. Als een gebruiker zijn muiswijzer over de weergave van het weer beweegt, verschijnt de widgetbalk links op het scherm. Verder is nieuw dat gebruikers het geluid van gesprekken via Teams direct vanaf de taakbalk kunnen aan- en uitzetten. De overige wijzigingen van Windows 11 betreffen voornamelijk bugfixes.

Insider-gebruikers die Windows 11 in het Dev-kanaal draaien, moeten opnieuw een week geduld hebben voor ze een nieuwe release krijgen. Vorige week stelde Microsoft die release met een week uit wegens kwaliteitsproblemen. Deze week meldt het bedrijf dat de oneffenheden nog niet gladgestreken zijn.

Windows 11 taakbalk
Er is standaard geen optie om de tijd en datum op meerdere taakbalken te tonen bij Windows 11.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-02-2022 • 10:12

259

Reacties (259)

259
257
141
6
0
92
Wijzig sortering
Zouden jullie de upgrade van W10 naar W11 adviseren? Of moet ik hier nog even mee wachten?
Een paar dingen die mij zo irriteren dat ik zou willen dat ik nooit ben overgestapt:
- Geen labels meer voor taakbalk iconen, en dezelfde apps stapelen achter 1 icoon. Ik heb 3 taakbalken en ruimte genoeg, ik wil niet eerst hoeven klikken om een lijstje uit te klappen.
- Start Menu: Ik kan maar maximaal 18 apps vastpinnen in het start menu, terwijl ik er een aantal meer heb, nu moet ik de keuze maken welke belangrijk genoeg zijn.
- Start Menu: De helft van het startmenu wordt gebruikt om 'recommended' apps weer te geven. Hier kijk ik nooit naar, omdat dit steeds verandert, en een hoop troep gepushed wordt waar ik niet in geïnteresseerd ben. Je kunt het uitschakelen, maar dan is die ruimte leeg, niet bruikbaar voor iets anders.
- Bluray drive: Ik heb een externe bluray drive, werkt gewoon niet. Gebruik ik niet vaak, maar dan nog.
In de preview build die ik heb is 't blok aanbevolen kleiner te maken (helaas nog niet uit te zetten), waardoor er een extra rij iconen boven past, 24 dus.

Wat is nog 't vaakst mis een een bestand naar een icoon op de taakbalk slepen en dan even wachten tot dat programma maximaliseert om daar dat bestand dan in te droppen (bijv een bijlage in een mail die je aan het maken was). Nu gebeurd er gewoon niets.
Ik snap echt niet waarom die feature weg is... Startallback brengt hem gelukkig terug, maar het is echt slecht dat een programma van een derde nodig is om Win11 (imo) bruikbaar te maken
Ja! 100 maal dit!
Even een bestand uit 7-zip naar een Windows erachter slepen kan niet meer. :'(
Die functie komt misschien in Oktober 2022 of helemaal niet.

Maar als je die functie echt mist.

Dan zou ik dit overwegen voor nu.

Windows11DragAndDropToTaskbarFix

https://github.com/HerMaj...1DragAndDropToTaskbarFix/
Of gewoon niet "upgraden". Win 11 maakt alleen maar dingen kapot.
Heb ook een externe USB Bluray lezer en schrijven, die werkt gewoon prima.
Maar ja, ik gebruik dan ook ImgBurn e.d. als ik wil branden.
Lezen ervan werkt ook gewoon prima in combinatie met VLC of K-Lite Mega Codec Pack met Media Player Classic erop.
- Geen labels meer voor taakbalk iconen, en dezelfde apps stapelen achter 1 icoon. Ik heb 3 taakbalken en ruimte genoeg, ik wil niet eerst hoeven klikken om een lijstje uit te klappen.
Is dat niet in te schakelen?! Vreselijk vind ik dat. Heb zelf ook meerdere schermen en plaats genoeg. Ook altijd meerdere browsers openstaan en wil in 1 opslag kunnen zien welke ik nodig heb (en ook welke ik heb open staan).
In de eerste versies van win 11 kon je het inschakelen en nu niet meer,
Ook een reden waarom ik weer terug ben bij win 10 op mijn workstation is dat in verkenner alles ineens met icoontjes moet gebeuren zoals kopieëren knippen plakken etc
Je kunt terug naar Windows 10, toch?

Al zal dat wel moeilijker gaan dan wanneer je je data en OS niet aparte partities hebt staan, en je dus misschien veel tijd kwijtraak aan het backuppen of overzetten van data.
Klok (met seconden) ontbreekt volledig als je op de klok klikt, je ziet alleen maar een kalender zonder tijd.

En ontbreekt inderdaad de optie "Hide labels when full", in Win 11 is het alleen maar verborgen, erg omslachtig.
Ik gebruik nu openshell in W10. Is er ook een goede voor Windows 11?
exact de punten die martijnbrouwer zegt. Gelukkig heb ik w11 alleen op mijn laptop geinstalleerd, maar inmiddels wel spijt van. Ik ben al helemaal geen fan van die ronde hoekjes en de apple-fication van de interface, maar sommige zaken zijn een stap terug zoals de taskbar, het startmenu en de notificationpanel/actioncenter.
Ik zou zeggen, nog even wachten met upgrden.
Ik wil hier nog aan toevoegen dat het absurd extreem irritant is dat je niet iets vanuit de ene applicatie kan draggen en droppen naar een icoon op de taakbalk om het zo in een andere app te plenzen. IN windows 10 werd de betreffende app waar je de informatie heen wilde slepen dan opgelicht en werd op het venster gefocust. Ergens hoop ik dat ik iets verkeerd doe, of een instelling over het hoofd heb gezien, maar het is iets dat me soms furieus maakt. Blij dat mijn vrouw een psychiater is wat dat betreft.
Ik draai op de in het artikel genoemde build en mijn start menu zie ik er weliswaar maar 18 gepinde; maar ik heb er een hoop meer en daar scroll ik gewoon doorheen? Kleine puntjes rechts aan de lijst geven aan welk pane je zit.
Ik gebruik de plugin StartAllBack om de labels en windows terug te draaien naar Windows 10 style. Zeker aan te raden!!
[...]
- Bluray drive: Ik heb een externe bluray drive, werkt gewoon niet. Gebruik ik niet vaak, maar dan nog.
Ik heb er twee, beiden werken naar behoren, misschien is dit een driver issue?

Ik gebruik zelf Windows 10/11 in een VM (met GPU/USB passthrough), en heb gemerkt dat met name vwb nested virtualization (b.v. WSL2) Windows 11 op een AMD CPU nog niet zo stabiel is als Windows 10. Ik heb die feature dan ook uit staan in Windows 11, en switch naar Windows 10 wanneer ik dat echt nodig heb (met een VM kan dat heel gemakkelijk ;-).

Over het algemeen ben ik tot nu toe zeer tevreden over Windows 11.
Als je het zo vraagt, dan zou ik het zeker nog niet doen. Je ziet er zelf blijkbaar nog geen directie/actieve noodzaak voor. Redenen om nu over te stappen zijn voor mij:
Nieuwe hardware: Bij dat nieuwe ijzer komt mogelijk/waarschijnlijk/ongetwijfeld W11 geïnstalleerd.
Als microsoft bij de automatische updates automatisch de huidige installatie naar W11 over zet.
Als er issues zijn met W10 die in W11 zouden zijn opgelost.

In alle gevallen: Besluit binnen een week of je weer terug wilt naar W10 en doe dat dan ook. Daarna bij het dan gekozen os blijven tot de hardware vervangen wordt of tot je 1 van de andere redenen tegen komt.
Ik draai al vanaf de officiële release op Win11 en in mijn optiek werkt alles net even wat beter dan Win10. Tenzij je hele rare eisen hebt, is er geen reden om niet te upgraden.
Hele rare eisen zoals m'n taakbalk links hebben staan (wat ik op al m'n devices al ik-weet-niet-hoe-lang doe)?
Want een keer een verandering is zo verschrikkelijk? Ik snap de overweging wel om het in het midden te zetten. Met de komst van bredere schermen is het eigenlijk raar om het helemaal links te hebben staan. Als gebruiker spendeer je meer tijd in het midden van het scherm dan links onderin. Dus je zult minder muisbewegingen nodig hebben als het gecentreerd is, ten opzichte van links onderin.
Ik heb het toch niet over de programma-items op de taakbalk? Ik heb het over de taakbalk zelf.

De uitlijning van de items kun je al regelen, dat hebben ze weer toegevoegd.
Ah nu snap snap ik wat je bedoelt. De gehele taakbalk aan de linkerkant. Ja, ik ken mensen die dat inderdaad doen. Heb ik persoonlijk nooit gesnapt, het ziet er altijd ontzettend onhandig uit. Waarschijnlijk voor iets meer scherm hoogte neem ik aan?
Ja, aan verticale ruimte heb ik veel meer dan aan horizontale. De taakbalk zelf gebruik ik maar zelden, alt+tab/win+tab is sowieso veel sneller.
Je kunt de taakbalk toch automatisch laten verdwijnen? Dan heb je ook de volledige vertikale ruimte. (moet je alleen niet je muis onderin het scherm plaatsen, want dan popt 'ie nog weer eventjes omhoog ;) )
Ik wil wel gewoon in één oogopslag datum, tijd, en zaken die via notification tray icoontjes gecommuniceerd worden kunnen zien.
Ik doe dat ook :) Ik heb minder verticale ruimte, dus daar probeer ik inderdaad zoveel mogelijk van te behouden. Het went snel genoeg in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 09:34]

Ik heb dat ook, je hebt veel meer plek.
Er passen iets van ~20 open windows op de balk in plaats van ~5 voordat dingen gegroepeerd gaan worden of de vakjes tot een icoontje verminderen dat je het label niet meer kan lezen.
Met name met veel open explorers is links (of rechts) dus erg handig. Maar ook met multi-windowed applicaties, niet alles is een mdi.

Bovendien is horizontale scherm-real-estate veel minder nuttig gebruikt dan verticaal, in eigenlijk elk programma. Deze website bijvoorbeeld heeft 400px niks, content, en dan weer 400px niks.
Ik heb de taakbalk ook graag verticaal aan de linker zijde van mijn scherm. Voordelen:
  • Als je veel programma's open hebt, blijft de benaming van de programma's zichtbaar, waaronder ook de namen van alle in Word geopende documenten (elk met een eigen aanduiding op de taakbalk). Dat is voor mij een groot voordeel. Mijn taakbalk aan de linker kant heb ik daarvoor vrij breed ingesteld. Namelijk 260px breed en 1600px hoog, op een scherm van 2560px bij 1600px (met GUI-scaling op 150%).
  • Bovenaan in de taakbalk heb ik een ouderwetse 'quick launch'-werkbalk met daarin 34 kleine icoontjes van mijn meest gebruikte programma's plus enkele websites. Permanent alle 34 in zicht en met één klik te openen 8-) Daar kan ik echt niet zonder. En dat neemt zo'n 6 procent van de verticale ruimte van mijn taakbalk in (4 regels van max. 9 icoontjes).
  • Maximale verticale ruimte op de rest van het scherm zodat je minder hoeft te scrollen door documenten en websites.
  • Als je een extra programma opent, verspringen niet alle items op de taakbalk door kleiner te worden. Er komt er gewoon eentje aan de onderkant bij.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 23 juli 2024 09:34]

Zucht...
Ik snap de esthetische keuze van het startmenu midden in. En ik snap zelfs de ergonomische keuze om dat te doen. En als ik met een single-monitor setup zou werken, is het ook niet een onoverkomelijk probleem.
Maar... Ik werk al jaren met een multi-monitor set-up. En al vanaf dat moment heb ik mijn taakbalk (dat is de balk waar alle iconen van openstaande programma's in gegroepeerd worden, NIET de knop waarmee ik mijn startmenu open) aan de rechterkant van mijn linkerscherm staan (een optie die al vanaf Windows 98 mogelijk is). Persoonlijk is dat voor mij (met het rechterscherm als meest gebruikte) ideaal... Alles staat (bijna) in het midden.
Hell... op mijn werklaptop (Mac) gebruik ik dezelfde set-up... met de dock dus aan de rechterkant van mijn linkerscherm.

Ik heb in het verleden meer (W2k -> XP) of nauwelijks (Win7 -> Win8) geklaagd over de keuzes van Microsoft. Ik heb Windows 8(.1) nauwelijks gebruikt, maar wel getest. Op een desktop vond ik het vreselijk, op een laptop met touchscreen was zeker 8.1 redelijk. Ik heb de overstap toen niet gemaakt, omdat dat me dat een nieuwe licentie zou kosten.
Nu, met Windows11 (en de persoonlijke insteek om niet met 3rd party tools de basisfunctionaliteit van mijn UI te willen aanpassen) heb ik geen haast. Ik wacht wel tot ze het alsnog toevoegen.
En ja... ik vind de optie om de taakbalk te kunnen plaatsen waar ik wil (vele malen) belangrijker dan klok en datum in een balk die ik niet gebruik (een taakbalk voor meerdere monitoren is voor mij genoeg). En het weer... ik heb naast mijn rechterscherm een raam... (en dat is dus vlak naast waar ik een extra icoontje zou krijgen om me aan te geven dat het regent...)
Esthetisch snap ik het wel, het ziet er mooi uit om alles in het midden uit te lijnen.
Maar ergonomisch is het ene ramp. Door de wisseling in het aantal openstaande applicaties verplaatst ook het startknopje telkens.
Die gebruik ik best veel. Een vast plek links is dan in mijn geval handiger.
Ook wissel ik best veel tussen W10, W11 en Server 2012/16/19/22 en een startknop op en vaste plek is dan handiger voor mij persoonlijk.
Dus het eerste wat ik doe bij een W11 is de balk links uitlijnen.

Voor de rest vind ik de indeling van het start niet handig met ene beperkt aan icoontjes. Beter was om het aanpasbaar in de breedte te maken zoals in W10.
Het gaat niet om dat verandering eng, verschikkelijk of niet wenselijk is. Het gaat erom dat precies deze verandering(en nog wel meer kleine dingen) een stap terug is in de aanpasbaarheid van het OS.

Je spreekt wel over grote schermen, maar in veel plekken zullen die schermen nooit komen en zijn er legio van gebruikers die graag daar de taakbalk links of zelfs rechts willen(ikzelf ook).
Leuk bedacht, maar laat een keuze ipv mensen verplicht te laten veranderen.
Daarmee creëer je niet echt draagvlak.

Mijn persoonlijke ervaringen is dat W11 prima draait, maar de GUI vooral weer een extra laagje menutjes is. Voelt voor mij als veranderen in het veranderen.
Gebruik startisback erbij.
Krijg ik de blend W11 / legacy die ik prettig werken vind.
helemaal links of helemaal rechts is 'zat makkelijker' dan het midden?
Deze hele rare eis zie je ook regelmatig terugkomen als het over Windows 11 gaat. Ik hoop nog steeds dat Microsoft die optie gewoon zelf gaat inbouwen want nu ben ik dus afhankelijk van een 3rd party tool om dit voor elkaar te krijgen. Vooral op ultra wide monitoren ga je er best wel op vooruit wbt bruikbare ruimte als je de hele taakbalk aan de linkerkant van het scherm kan zetten. Dus startknop linksboven en tijd linksonder.
Gewoon even TaskbarX downloaden, dat gebruik ik op mijn werklaptop om de icoontjes juist in het midden te krijgen
Ik gebruik al sinds de release van Windows 11 StartAllBack. Werkt helemaal prima.
~Dat kan gewoon.~ Sorry, ik dacht aan de programmaicoontjes, my bad.

[Reactie gewijzigd door BobV op 23 juli 2024 09:34]

Dat kan dus niet, je taakbalk is niet meer in positie te verschuiven, die is fixed. 1 van mijn hoofd ergenissen aan windows 11.
Wel met TaskbarX
Ja dus ik moet op third-party software vertrouwen om iets te doen wat er eigenlijk standaard in hoort te zitten?

Kan je je dat fiasco van windows 8 nog herinneren? Waarbij men massaal Pokki start menu gingen installeren omdat ze daar ook al zo'n zooitje van de taskbar en menu buttons hadden gemaakt?

Nou daar begin ik persoonlijk niet aan
Ik heb in Windows 8 gewoon Start8 gebruikt, Stardock heeft inmiddels ook Start11 gemaakt als je een commerciëel alternatief van een betrouwbaar bedrijf wil.

Eigen keuze of je software van een derde partij wil gebruiken, ik heb zelf zoiets van als het kan dan waarom niet. Of het nodig zou moeten zijn is een tweede, maar je kan altijd switchen naar MacOS of Linux als je dat liever doet. Komt een punt dat W10 ook EOL is, voor 21H2 is dat al volgend jaar, voor W10 in het algemeen is dat ergens in 2025, dus je zal toch een keer vooruit moeten.
windows 7 is tot 4 jaar later ondersteund geweest (14-1-2020) als Flop8.(12-1-2016)
Als mensen niet over willen moet Microsoft overstag.
De startbutton kan van midden naar links, hij zegt taakbalk. Misschien bedoelt hij dat wel.

[Reactie gewijzigd door pennywiser op 23 juli 2024 09:34]

Ik heb die methode meerdere malen getest. Mijn ervaring (Vanilla W11, op een virtueel (hypervisor) PC:

Ja... de taakbalk is verplaats. Helaas heb ik (ook na meerdere reboots (niet alleen van de virtuele machine, maar ook de host) nooit een startknop of programma in de verplaatste taakbalk kunnen krijgen. Zelfs de klok valt weg...
Als je Start11 of TaskbarX gebruikt werkt het wel gewoon zoals verwacht. Start11 is m.i. beter, maar TaskbarX is gratis.
Thanks, zal het straks op m'n NAS proberen. Dit is eigenlijk het enige dat me tegenhoud voor m'n reguliere pc.
Kan dat niet dan? Ik heb zelf mijn taakbalk boven staan ipv onder. Vond ik van Apple veel prettiger en ben daar zodanig aan gewend geraakt dat ik nu ook al jaren in Windows m'n taakbalk boven heb staan.
Om die reden gebruik ik classic shell. Ik gebruik mijn persoonlijke ideale mix tussen windows XP/vista/7/8 en 10 (hoewel features van de laatste twee niet worden ondersteund.) Werkt perfect en ik kan efficient werken op welke windows versie dan ook.

Geen idee of dat nog kan in 11. De voornaamste reden waarom ik niet overstap.

Overigens vind ik persoonlijk dat historie gewoon meegenomen moet worden in redesigns. Maar ik heb dan ook een grondige hekel aan verandering :) . Waar ik echter een nog grotere hekel aan heb is UX-veranderingen om wille van clean view/overzicht/en vooral eye candy. PC settings vs het configuratiescherm in W10 is daar een voorbeeld van. Ik ga er maar vanuit dat dit in W11 alleen maar erger is.
Om die reden gebruik ik classic shell. Ik gebruik mijn persoonlijke ideale mix tussen windows XP/vista/7/8 en 10 (hoewel features van de laatste twee niet worden ondersteund.) Werkt perfect en ik kan efficient werken op welke windows versie dan ook.
De opvolger van Classic shell is open shell en werk uitstekend in win 11
Tegenwoordig is de ontwikkeling van classic Shell stopgezet, maar weer opgepikt met Open Shell. Gewoon ter info.

Ik blijf ook nog wel een tijdje op Windows 10, voor dezelfde reden als jij. Zie momenteel echt geen enkele reden om over te stappen.
Maar ik heb dan ook een grondige hekel aan verandering :)
+1
Je moet heel zeker weten dat het een verbetering is!
'Gewoon eens wat anders' is geen verbetering, maar slechts een storende(!) verandering.
In een auto ga/kan je ook niet voor de verandering koppeling- en rempedaal verwisselen.
Ik vind het wegnemen van opties (ergonomische opties zelfs, in dit geval) best een goede reden.
Nieuw is niet altijd gelijk aan beter he. XP gebruiken we niet meer online omdat de ondersteuning vanuit MS gestaakt is en lekken misbruikt kunnen worden. Een pc die offline XP draait als retrobuild of voor bepaalde (hele dure) machines in een bedrijf aan te sturen is geen enkel probleem. Dat gebeurt dagelijks op veel plaatsen. Gooi jij altijd alles buiten omdat de fabrikant iets nieuws op de markt brengt?
nee maar ben ook niet tegen verandering zoals velen. Ik heb ook wat last gehad met over te stappen naar windows 11 maar ben ondertussen op al mijn computers overgestapt alles werkt goed.
Ik heb mijn taakbalken altijd verticaal, omdat dat relatief minder ruimte kost (ik verlies liever 50 pixels van 1980 dan 50 pixels van 1020 als je het hebt over Full-HD).

Zijn verticale taakbalken reeds mogelijk in Windows 11 ? Dat was in het begin niet zo en dat was voor mij een reden om niet te upgraden. Als dat inmiddels wel kan zou dat wel fijn zijn. Ik vind het geen 'rare eis' zeker niet omdat die functionaliteit al jaren beschikbaar was voorheen.

[Reactie gewijzigd door joker1977 op 23 juli 2024 09:34]

Ik heb mijn taakbalken altijd verticaal, omdat dat relatief minder ruimte kost (ik verlies liever 50 pixels van 1980 dan 50 pixels van 1020 als je het hebt over Full-HD).
Zelf mis ik juist geen ruimte in de hoogte maar met 2 of 3 apps naast elkaar juist wel ruimte in de breedte. Zou wel mooi zijn als we beide inderdaad kunnen kiezen wat je het fijnste vindt.

Wel is mijn hoogte niet 1080p maar 1440p, dat maakt ook wel een verschil in ervaring denk ik (en de breedte 3440 en niet 1920 maar die vind ik dus meer kostbaar)..

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 09:34]

Behalve het startmenu merk ik zelf eigenlijk amper verschillen op tussen de twee.
Mijn enige apparaat dat een TPM2 chip heeft en dat ik dagelijks gebruik is mijn werklaptop, maar daar wordt de update helaas nog tegengehouden. Bij het installeren van een nieuwe laptop voor mijn vader meteen naar Windows 11 gegaan, dat werkte in de paar uurtjes dat ik er mee bezig ben geweest gewoon perfect en ook nog geen opmerkingen van hem gehad over dat het niet zou werken.
Tenzij je hele rare eisen hebt, is er geen reden om niet te upgraden.
Je vergeet even dat er vanalles uit Windows 11 is gehaald dat wel in Windows 10 zit.

Bijv drag & drop via de taakbalk. Het is voor mij dé reden dat ik terug ben gegaan naar Windows 10, al plaatsen ze het binnenkort weer terug in Windows 11 (zeggen ze).
Het is mij een mysterie waarom ze het überhaupt verwijderd hebben.
Ik heb het gedaan, maar er zijn nog veel van dit soort frustraties, dingen die wel in W10 konden en ineens niet meer in W11 ik zou nog 6 maanden wachten
Ik ben van Windows 10 naar Windows 11 gegaan. Qua stabiliteit is het prima, maar het nieuwe configuratiescherm is wel wennen. Maar je moet toch een keer mee, dus dan maar meteen. Maar de notificatiebalk is er zeker niet fijner op geworden. Ook dat je niet kan aanzetten dat je gewoon alle tray icons wilt kunnen zien vind ik een gemis. Ik wil ze gewoon allemaal zien. Als er teveel zijn, dan haal ik dat programma er wel af.
startbutton aanklikken -> beginnen met typen "conf" en dan enter voila oude configuratiescherm
Ookal gaat MS in de nabije toekomst wel steeds meer functonaliteiten uit de klassieke configuratiescherm verwijderen :(
Hoe lang roepen ze dat al niet.
Er zijn al twee onderdelen uitgesloopt.
System verwijst nu naar de Settings app.
Taskbar and Navigation verwijst nu naar de Settings app.

Oftewel, het is wachten tot de rest van "ons" control panel kapot gemaakt vervangen wordt.
Het meeste wat ik nodig heb is er nog op die plek :) Nog wel.
Al jaren, maar het is er nog steeds blijkbaar.
Hierin kun je niet alles instellen. Alleen wat nog niet is overgebracht, kun je hierin aanpassen.
Wat mis je dan? Dan zit het of ergens anders, of Windows 11 kennende inmiddels, het is niet meer in te stellen.
Hoeveel kun je er max hebben dan? Ik heb er nu zes, incl geluid en netwerk.
Ik heb:
  • Toetsenbord taal (Windows)
  • Device removal (WIndows) en komt denk ik doordat de dock is aangesloten
  • Status Microsoft Teams
  • Bluetooth icon (handig als ik snel de Airpods wil connecten)
  • OpenVPN
  • Backblaze (backup)
  • Docker icon
  • Dropbox status
  • Onedrive status
En die kun je dus niet allemaal tegelijk naast elkaar hebben nu? :O
Jawel, maar voor iedere app moet je handmatig aangeven dat die in de tray mag staan.
Je kan de icoontjes op de notificatiebalk in elk geval wel per programma aanzetten.
Rechtsklik op de taakbalk > taakbalkinstellingen > overloopmenu in de hoek van de taakbalk

[Reactie gewijzigd door Ruuuuuubje op 23 juli 2024 09:34]

Ja in Windows 10 kon je tenminste zeggen “laat gewoon alles zien” nu moet je ze 1 voor 1 aanzetten :+
In windows 10 verschuilt hij de icoontjes toch ook onder het pijltje? En moet je ze handmatig aan zetten op de taakbalk?
Ik ga het goed proberen uit te leggen wacht even.

In Windows 10 kun je bij je taakbalkopties kiezen voor de optie: "Selecteren welke pictogrammen op de taakbalk worden weergegeven". Daar kun je je vervolgens boven een schuifje op AAN zetten genaamd: Altijd alle pictogrammen weergeven in het systeemvak.

Effectief betekent dit dat het pijltje verdwijnt, en dat je altijd alle open programmas ziet staan.
En dat met 1 druk op de knop.

Bij Windows 11 (zit ik nu niet achter dus kan daar niet de exacte benamingen opzoeken) is deze verzamelknop tot nu toe absent gebleven.
Ah, dank je! Nu snap ik hem. Helder. Ik heb 23 pictogrammen dan incl toetsenbord indeling dus volledig open zetten hoef ik gelukkig nooit te doen haha.
Minimaal 6 maanden, ik zou eerder wachten tot een grote stable release/update. En denk dat dat eerder pas eind dit jaar is dan halverwege.
Kan je voorbeelden geven van dingen die niet in W11 en wel in W10?
Het is vooral de taakbalk, zoals nu is gefixt, de tijd op een tweede scherm.
Andere voorbeelden
  • Klok met seconden
  • rechtermuisknop op taakbalk voor task manager (muscle memory)
  • rechtermuisknop op taakbalk voor elk ander ding zonder dat er een nieuw venster geopend moet worden voor de opties
  • rechtermuisknop op bureaublad en dan niet standaard Windows opties zoals bijvoorbeeld de optie om een bestand/map te zippen met Winrar
Oké dat laatste kan wel, maar dan moet je eerst nog in het eerste menuutje de optie klikken voor het standaard W10 menu

Maar ja dat zijn er dus een paar
Ik vind dat wel meevallen. Task manager kun je makkelijk openen door met de rechtermuisknop op de startknop te klikken en taskmanager te kiezen.
Daarom zeg ik ook, Muscle memory, ik ben gewent het op manier x te doen, en nu kan dat zonder enige reden niet meer, wat als het andersom was? Dat de manier waar jij het altijd op doet niet meer kan, het is wennen, en als er geen reden voor is, is het ontzettend frustrerend. Dat is het vooral, kleine QOL (quality of life) dingen die worden weg gelaten
Bij mij haalt Windows 11 standaard de productiviteit omlaag, omdat er in de taakbalk bepaalde dingen ontbreken die wel mogelijk zijn met Windows 10. Maar gelukkig is er een populaire third party oplossing:
https://github.com/valinet/ExplorerPatcher
Daarmee is precies datgene weer mogelijk wat voor mij in Windows 11 ontbrak. Wel moet je bij elke Windows 11 update het even opnieuw instellen, maar dat heb ik er wel voor over.
In windows heb ik mijn taakbalk omhoog getrokken zodat ik meer icons kwijt kan op mijn taakbalk.
Ik krijg het onder windows 11 niet voor elkaar en het irriteer mij daar mateloos aan!
Waarom MS die optie niet meer heeft geen flauw idee.
Dat gaat prima met ExplorerPatcher. Wat ik zelf vooral nodig had is:
- Het kunnen de-groeperen van instanties van eenzelfde applicatie (zodat bijv. elke Firefox instantie zijn eigen taskbar icoon heeft met titel er bij.
- Quick launch volledig zichtbaar, zodat je mini-icoontjes, los van de actieve applicaties, waarbij je met één klik een applicatie kan starten.
- Meer ruimte in de taakbalk maken, door deze bijv. omhoog te trekken.
Dit dus, sinds het begin naar W11 op mijn werkmachines om te kunnen testen, en dit is een van de eerste zaken die ik installeer.. Het combineren en verwijderen van de labels van de taakbalk items vind ik echt een draak. Hiermee ook het "verbeterde" contextmenu de nek om gedraaid.
Als je kan leven met de paar geforceerde aanpassingen waar velen zich aan irriteren, dan wel.
Ik zelf heb niet echt problemen met W11 en hebt me gewoon aangepast aan de changes, je wordt dat na korte tijd toch allemaal gewoon.
Zit overigens ook met een ultrawide monitor (single monitor setup) dus de gecentreerde iconen op de taakbalk waren voor mij een grote plus in W11. Hoef ik specifiek daarvoor namelijk geen externe apps meer voor te gebruiken.
Welke geforceerde aanpassingen?
Ik draai ook Win11 maar niet gemerkt dat er iets geforceerd is.
Ik heb het als 'test' geinstalleerd op mijn werkstation thuis en niet echt tevreden over. Werk veel met fotobewerkingssoftware, en het simpel slepen van een foto uit een map naar een applicatie icoontje onder in de toolbar zodat deze daar gelijk in wordt geopend is niet meer mogelijk. Het beperkte submenu (rechter muisknop menu) is ook waardeloos. Vaak bevriezen Adobe programma's om een of andere reden (Lightroom/Photoshop)

Wacht nog maar even...
Adobe software is inderdaad traag in Windows 11. Heb een Surface Book 3 gekocht en deze voor ingebruikname omgezet naar w11. Vond ik handig, maar die traagheid is wel vervelend. Verwacht wel dat het opgelost gaat worden, maar weet niet wie van de 2 dit op zou moeten lossen.
Ik heb het gedaan, onder het mom van je moet toch mee, dan maar direct, net als als alle vorige versies. Het is weer wennen. Ik denk dat je het kan proberen, je kan altijd weer terug binnen 28 dagen geloof ik.
Op zich werkt het prima, alleen de functionaliteit van de taakbalk vind ik achteruitgegaan. Als je meerdere vensters van een applicatie open hebt staan heb je nu allemaal extra kliks om het juiste venster weer te activeren.
Mijn strategie met Windows is altijd om 1 jaar na officiële release te wachten met overstappen. Windows 10 was na 1 jaar ook stabieler. Ook was ik met Windows 10 altijd 1 of 2 maanden "achter" met updates.
Loopt super vlot en snel, beter dan 10 na mijn gevoel. Zit wel met een vrij recente generatie CPU en setup (min de graka die is nog maar een 1060)

Dus persoonlijk geen spijt er van, heb zelf ook nog niet echt veel horror verhalen gehoord misschien omdat deze keer de vereiste hoger ligger en dus minder comptabiliteit problemen met oudere hardware?
NEE, wacht hiermee.

vooral als je gewend bent de TAAKBALK, aan de linker of rechter kant van het scherm te hebben. kan je het beste wachten.

niet te vergeten windows 10 is nog steeds supported tot 2025.

Windows 11 wordt namelijk hetzelfde als windows 8.
het krijgt een update naar windows 11.1 waardoor veel oude features die ze denken mensen niet te gebruiken, toch terug brengen.
Met wat simpele aanpassingen is W11 bijna zo in te stellen dat je er zo mee kunt werken als W10, met 1 groot verschil: je kunt (tot op heden) de taakbalk niet zo instellen dat je niet gecombineerde knoppen krijgt. Het is dus niet mogelijk om in 1 oogopslag te zien wat je allemaal open hebt staan. Erg jammer! Verder prima OS weer. Ik ben (Wederom vooralsnog) nog niks tegen gekomen dat er niet meteen op draait.
De eerder genoemde explorerpatcher kan dit dus wel, hier is deze niet meer gecombineerd, en de labels zijn ook weer terug.
Ik heb W11 op 2 machines draaien. Eentje was een gloednieuwe laptop en bij het aanzetten vroeg Windows 10 om meteen al te upgraden wat ik gedaan heb. Hier geen problemen mee gehad, is de laptop van mijn vader en die heeft weinig eisen (browser, beetje Excel en nu en dan wat 2D tekeningen).

2 weken geleden mijn desktop zelf de upgrade gegeven. Wat ik vooral mis met W11 was de waarom. Ik zie eigenlijk geen enkele meerwaarde van de upgrade tenzij eindelijk een meer consistent configuratiescherm (maar weet niet of je hiervoor een hele nieuwe Windows versie voor moet gaan introduceren).
Alles werkt en gaat precies even vlot als ervoor. 2 kleine frustraties die ik had was de taakbalk die niet meer verticaal gezet kon worden en het schrappen van de widgets in het startscherm (ik vond dat overzichtelijker dan de rijen icoontjes nu in W11). Het nieuw widget paneel is mij compleet nutteloos en eerder een reclamepaneel voor Edge en MS diensten.

Een paar dingen moet je wel wennen zoals het context menu in de verkenner die minder opties toont, rechtermuisknop op de start balk en kiezen voor Task manager die er niet meer is (CTRL + SHIFT + ESC gebruik ik nu), het oude Control panel dat MS duidelijk niet meer wil dat je gebruikt (dus wat zoeken in het nieuwe),...

Verder een beetje een teleurstelling dat Android apps niet vanaf de start er was (was eigenlijk het enige waar ik echt naar uitkeek).

Soit, heb eigenlijk geen gevoelens over deze upgrade. Heb het gedaan omdat het ooit moest gedaan worden en ben blij dat het niet negatief is uitgedraaid.
Ik vind dat het meerdere-schermen systeem van Windows 11 beter functioneert dan in Windows 10.
Het startmenu is wel nog een irritatie (Aanbevolen verbergt niet als je die uit zet), maar hopelijk komt daar nog een fix voor, of anders een 3rd party app gebruiken.
Voor de rest ben ik nu wel tevreden, performance is beter, maar dat komt ook wel een beetje omdat ik hem op een laptop met i9/RTX3080 draai en op een Surface Laptop draai, geen idee of de performance prima is op een AMD CPU en GPU.
Er zijn wel simpele oplossingen om de geheugen limiet en TPM (security dinges) check te omzeilen, zodat je Windows 11 gewoon geforceerd kan installeren zonder problemen.

Als Windows 10 prima functioneert nog voor je, gewoon daar nog op blijven zou ik zeggen.
Ik had het je graag laten weten, maar de upgrade faalt telkens bij mij. Zelfs met al m'n andere HD's losgekoppeld (2x SATA in RAID 1 en 1x M.2) slaagt hij er nog steeds niet in om te booten na de eerste fase. Heb 4 pogingen gedaan met verschillende aanpassingen maar hij stopt steeds op hetzelfde punt en door de foutcode te Googlen ben ik niet veel wijzer geworden. Jammer dat MS nog steeds geen deftige logs heeft of een duidelijke foutomschrijving waar het misloopt. Zoek het maar uit zeggen ze ...

Zal dus clean install worden maar daar heb ik voorlopig geen zin in dus blijf ik lekker bij W10, alles werkt gewoon probleemloos dus op zich geen nood aan 11 zolang 10 ondersteuning krijgt.

En als ik dan lees dat er nuttige features zoals dat klokje weg waren heb ik al helemaal geen zin meer om er tijd in te stoppen.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 23 juli 2024 09:34]

Nee.
Mijn werklaptop loopt elke dag minstens 2x vast met een zwart scherm. En dan moet het ding uitgedrukt worden met de powerknop in te houden.

Dus nee, wacht nog maar een behoorlijke tijd. Ik ga binnenkort terug naar Win10. 1000x stabieler.
Probeer Linux eens. Gewoon een Live USB, dan hoef je niet meteen te formatteren.
ik heb win 11 al draaien je kunt gewoon op 10 blijven maar ik heb win 11 geinstalleert puur uit nieuwsgierigheid.
Ik heb het zelf gedaan en dus veer geen ergernissen behalve dat ik de tijd niet in de gaten kan houden.
Windows wordt bij mij gewoon casual gebruikt en meestal vind ik dingen gewoon snel dmv snelkoppelingen via het configuratie scherm... de nieuwe UI is wennen maar zacht op het oog.
Ja. Nergens problemen mee en werkt prettig.
Ik heb geprobeerd en helaas moeten terugdraaien. Mijn laptop kan onvoldoende warmte kwijt om op standaard voltages te werken en ben dus afhankelijk van een flinke undervolt om het werkbaar te houden. Helaas is de combinatie wsl2 en undervolting niet meer mogelijk in Windows 11 en daarmee is Win11 op deze laptop met mijn huidige werk niet bruikbaar.

Qua features voelde het meer als een skin op Windows 10 dan echt als nieuw OS. Wel wat consistenter weer.

Let ook op met een rollback. Verschillende systemen gezien (waaronder mijn eigen) waar printen niet meer mogelijk was zonder handmatig het register in te moeten duiken.
Mooi om te zien hoe Windows steeds meer een triple AAA game product lijkt te worden:
Er komen op allerlei plekken waar je het niet wilt, online links naar reclames en aanbiedingen te voorschijn.
En essentiële features (customizable taakbalk, clock, ...) halen ze er eerst allemaal uit om ze later weer terug te verkopen aan de klant. Kijk eens we hebben voor jou een klokje gemaakt!
Ja, en het wordt steeds erger.
Windows Toets + R en dan control, ik gebruik dit dagelijks meerderkeren alleen omdat het al sneller is.
Sommige functie`s moet je zelfs daar instellen omdat ze nog niet in het 'standaard' instellingen menu te vinden zijn.
Microsoft lijkt naar mijn meening steeds meer een Apple saus te krijgen, de actie balk boven aan het scherm ontbreekt nog net.
Even off-topic: Hoeveel uur heb je op macOS gewerkt? Semi-biased hier, omdat ik, na 20 jaar Windows, nu zo'n 10 jaar macOS ervaring heb, maar die menubalk bovenaan is een verademing.

Altijd weet je de menuknoppen te vinden, namelijk bovenaan. En énkel van het actieve venster. Stel je hebt drie vensters open, dan hebben er minimaal 2 een rij aan pixels als vervuiling, want daar kan je op dat moment toch niks mee. Met andere woorden: Eén vaste balk ipv meerdere, is rustiger en biedt mogelijkheden voor meer gebruik van het scherm. Tenzij je alleen maar full-screen zit, biedt het een hoop gemak.

Ik zou het geweldig vinden als Windows dat stukje van macOS over zou nemen. Verder mag het wat mij betreft gescheiden blijven.
Behalve als ik 2 vensters naast elkaar heb staan en ik wil in het actieve venster op een knop in de menu balk klikken, op macOS moet ik dan eerst dat venster actief maken wat een bijkomende handeling is. Ja, er zijn dingen beter aan macOS en ja, er zijn dingen slechter aan macOS. Maar ik ben vooral ook blij dat er verschillen zijn en niet alles eenheidsworst is.

En net omdat je in Windows geen verplichte menubalk hebt is het mogelijk om de interface te moderniseren. Toen MS in Office 2007 de menubalk eruit heeft gehaald heeft dat heel veel weerstand gekend, en ik beken, ik was er ook niet blij mee. Maar vandaag de dag zou ik echt niet meer terug willen naar die bijna onnavigeerbare menustructuur van vroeger.
Eens, meerdere documenten open (of andere vensters van 1 app) en je kunt niet snel meer wisselen. Ook een 2e scherm heeft een behoorlijke handicap in macos omdat je maar 1 scherm hebt met balk bovenin en app balk, die is ook niet gedupliceerd. Iemand die meerdere monitoren gebruikt is beter af bij windows dan mac. Zeker als je de diverse tools ziet die de functionaliteit verder uitbreiden (display fusion, actual multiple monitors, start11 of startallback e.d.)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 09:34]

Ik zeg eerlijk dat ik niet veel achter een mac gezeten heb. Maar ik zelf vond juist die balk bovenaan minder fijn werken. Voor Windows hoef je eigenlijk ook nooit te zoeken. Het zit boven aan de venster. En ja als je meerdere dingen open heb dan zie je het inderdaad dubbel en soms gebruik je de balk geeneens. Maar wanneer ik die wel nodig heb zit die in de buurt van waar ik werk. En tenzij dit full screen is dan hoef ik niet helemaal naar boven. Zo heeft ieder zijn/haar eigen voorkeur.
bracht me terug naar de goede oude Commodore Amiga tijd :) Workbench had dat ook al. Het was nooit een slecht idee eigenlijk, maar de Windows oplossing om het in het applicatievenster op te nemen is niet meer of minder slecht. Het is simpelweg een andere aanpak.

De menubalk bovenaan in MacOS heeft ook zijn nukken, vooral als je een geminimaliseerde applicatie activeert via cmd+tab. Dan wil het nog wel eens voorkomen dat het menu en de applicatie die daadwerkelijk open staat voor je neus niet overeen komen.
Eh, ik denk dat je deze vraag aan de verkeerde persoon stelt. Ik moet regelmatig op Macos inloggen om bepaalde taken te installeren/configureren maar ik kan er maar niet aan wennen ik heb dit ook met Android dus dit licht echt aan mij. Geef mij maar Windows en ja ik ben ook zo een persoon die classic shell op zijn pc heeft staan.
En als nog zien klanten de taakbalk boven in Mac OS niet. Vanuit mij perspectief behandelen genoeg mensen MacOS als een Windows machine.
Ik ben in 2007 overgestapt naar Mac met het idee nooit meer anders te willen, maar ben in 2014 weer terug naar Windows. Dus ja dat willen mensen best. Bij mij ging het vooral om de flexibiliteit met hardware. Bij de 2007 macbook pro kon je nog prima alles upgraden, de keuze voor alles dicht en gesoldeerd heeft mij er weg gehaald.

Met het OS maakt het niet veel uit. Sinds Windows 8.1 en helemaal 10 vind ik Windows prima te gebruiken Alleen dat de systeeminstellingen langzaam van het oude naar het nieuwe menu over gingen was een erg stomme keuze. Maar dat is ook een stuk verbeterd onder Windows 11.

Als ik nu af en toe bij andere op de Mac wat moet doen zit ik daar juist weer te zoeken waar toch ook weer ieder menu is. Ik zou het niet irriteren maar omdenken noemen. Het is net wat je gewend bent.

Het enige wat ik jammer aan Windows 11 vind, is dat er onder andere voor dit soort als tijd en datum niet keuze schuifjes zijn om te kiezen hoe je het wil. Net als dat je op de Windows toets drukt je uitsluitend de vastgemaakte apps krijgt te zien. Ook als je alle vastgemaakte apps hebt weggehaald. Dan krijg je een leeg scherm en moet je alsnog op de alle apps button klikken. Maar Apple staat er ook niet om bekend dat ze de gebruiker voor alles opties geven, dus ook daar zie ik niet het voordeel voor de ene of de andere.
Beide OS’en hebben zijn pro’s & con’s maar ja ik wil op dit moment in ieder geval niet terug naar Windows.. alleen mis ik het gamen wel.. GeForce Now is wel oké, maar niet zoals native.
Heb een tijd macos geprobeerd maar ik ben ervan afgestapt. Win10 en Linux geven mij meer houvast.
Je kon jaren lang wel even de taakbalk bovenin slepen als je dat wilde (wil ik), in versie 11 is het ineens onmogelijk, wat een onzin. Je ziet nu wel het weer in de taakbalk... Beetje bezigheidstherapie voor developers geloof ik. Eerst basale zaken als een klok uit het systeem slopen en het er dan weer terug instoppen.
Cross Apple sauce. Apple is totaal niet te vergelijken met Windows. Apple heeft zijn ui echt wel dik in orde. Je kan het niet eens zijn met hun businessmodel, hardware-oplossingen of zelfs hoe ze klanten behandelen, maar de software is echt veel beter geregeld in Apple.
Ik denk dat de UI voor iedere persoon anders is, Als de UI zo goed in elkaar zat dan zou ik er wel aan wennen, echter is het openen van een Terminal en daar de commando`s maar uitvoeren voor mij makkelijk dan de GUI gebruiken.
Ik heb het over de basale dingen niet specialistische dingen; bluetooth apparaten koppelen, geluidsinstellingen regelen etc etc. Hier in Windows MOET ik eartrumpet gebruiken om een beetje normaal mijn geluid in te kunnen stellen, MOET ik Twinkle Tray gebruiken om mijn schermbrightness in te kunnen stellen op een desktop. Op mijn werkpc heb k mmsys.cpl als shortcut moeten opslaan op mijn desktop. Dat had ik op Mac nooit hoeven doen.
Ja, daar ben ik het volkomen mee eens dat alles bij Apple meerendeel op dezelfde plek blijft staan.

Ik had nog nooit gehoord van Eartrumpet dat ziet er zeer fijn uit! beter inderdaad dan de volume regelaar die in Windows zit :*)

Twinkle Tray kende ik ook niet, dit zal ik op mijn Werk pc niet snel nodig hebben maar ik ga dit wel op mijn Surfaces installeren! waar voor ook Dank!

Dit is wel het verschil tussen Windows en Mac dat je in Windows mee vrijheid hebt, maar dat is nu de discussie niet.

Waarom heb je mmsys.cpl nodig ? moet je zo vaak van geluid source switchen ??
Call center werk en soms werkt het geluid niet vanwege ruksoftware en dan moet ik switchen/testen of alles nog wel werkt aan mijn kant. En op mijn persoonlijke pc heb ik een gaming geluidskaart en een portable geluidskaart voor games icm met IEMS.
Jein zoals ze in Duitslands zeggen. Het lijkt erop dat ze langzaam aan een monopolie beginnen te krijgen door alle development huizen op te kopen.

We zullen zien.
En door steeds meer losse applicaties die ze zelf leveren en waarmee ze concurrenten uit de markt proberen te drukken tot essentieel en onlosmakelijk onderdeel van het OS te bestempelen.
Dat is altijd een van de strategieën van MS geweest. Word, Excel, Access, Notes, Internet Explorer... dat waren 'vroeger' allemaal applicaties van andere ontwikkelaars. Ik geef ze gelijk... elke gezond bedrijf doet dat, zolang zo maar niet in de weg zitten... (kijkt naar IE vroeger...).
Mac heeft er ook een handje van hoor: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mergers_and_acquisitions_by_Apple

Alleen hoor je er daar nooit iets van want het zijn vaak kleine bedrijven en hebben vaak alleen patenten in handen en een matig product.
Inderdaad, volgend nieuwsbericht: "Microsoft voegt seconden weergave toe aan klok in windows 11".
Komaan jongens, het is 2022 en jullie kunnen geen deftige implementatie van een klok maken? Waarom zou je in godsnaam de seconden eruit slopen en dit verkopen als "update"? 8)7
Windows 11 heeft een geheel nieuw ontwikkelde taakbalk. Een aantal lagacy functies heeft MS er niet ingebouwd omdat die (volgens hun) niet veel gebruikt werden / minder belangrijk zijn. Sommige van die features worden nu toegevoegd.
Een beetje alsof iemand in je huis je sleutels en portemonnee steeds ergens anders neerlegt.
Dit stapelt zich voor mij op de stapel redenen dat ik windoei zeg.
voor zover ik weet zat de klok op multiscreens in W10 ook alleen maar op het primaire scherm? (met alle frustraties vandien als W10 besloot dat plotseling een ander scherm het primaire scherm is)
De klok staat er maar de datum mankeert..
Ik zit nog op Windows 10. Daar staan op al mijn schermen de tijd alsook de datum. Mogelijk ergens een instelling, maar ik kan me niet herinneren dat ooit ingesteld te hebben.
Moet wel iets overblijven voor de volgende update hé. Daarna kun je ook weer labels aanzetten voor programma's op de taakbalk, daarna de taakbalk weer bovenin en aan de zijkant slepen, en daarna komt Windows 12 en begint het weer opnieuw. 8)7

[Reactie gewijzigd door i7x op 23 juli 2024 09:34]

Die krijg je alleen als je een Microsoft-account hebt.
Nee, in Windows 10 staat de klok en datum op alle schermen. Ze hebben het dus weer gemaakt zoals het in Windows 10 was.
Ik kan me herinneren dat aan het begin van Windows 10 dit ook niet het geval was. Dit is later wel weer toegevoegd voor meerdere schermen. In W11 dus dezelfde fout gemaakt als in W10
Maar dan nog zou je denken dat een ezel zijn hoofd niet twee keer stoot aan dezelfde steen.
"Maar een ezelin het stomme dier, stoot zich wel een keer of vier."

Ja ja, vrouw-onvriendelijke gezegdes. Ik hoor de stenen al mijn kant op suizen.
En als het hier dan nog toepasselijk was, maar je gooit hem erin zonder reden. Dus je zoekt het actief op.
Ik vind het best leuk om in een oog opslag te zien wat de datum is en nu dus ook de tijd.Alhoewel we klokken genoeg hebben in huis.lol
Edit: reactie verkeerd geplaatst.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 23 juli 2024 09:34]

Ik heb 3 schermen en had al een 3rd party software draaien om toch de klok te zien op mijn andere schermen. Tijdens het gamen(in full screen) kon ik de tijd niet meer in de gaten houden.

Dus ik ben heel blij dat ze dit weer terug stoppen, het had nooit weg mogen gaan. Maar denk persoonlijk niet dat ze dit als een marketing verhaal verkopen. Ik denk dat ze Win11 hebben gerushed en veel (essentiele) details ZOALS DRAG AND DROP. Niet optijd hebben kunnen afkrijgen.

Los van hoe slecht de start met Win11 is gegaan door veel bugs met Audio en drivers, slechte prestatie van HDD, SSD en het opstarten van de PC en Apps/Games zie ik wel een rappe stijgende lijn. Met iedere grote update hebben zowel mijn PC als Laptop flink betere prestaties. En nu ik weet dat drag & drop, multi display klok, Android apps & betere optimalisaties voor prestatie er aan komt weet ik dat het wel goed zit later. En voor de mensen die net als Arnoud de taakbalk willen verplaatsen naar de linkerkant, dat schijnt ook onderweg te zijn dus @arnoudwokke van tweakers kan binnenkort ook misschien upgraden.

Op gamingvlak ben ik echter nog totaal niet overtuigd. Ze hadden beloofd dat gamen centraal zou staan met Win11 maar zelfs met de nieuwste GPU Drivers en geoptimaliseerde games lijken prestaties minder goed te zijn dan op Win10. Maar we gaan het zien met nieuwe updates.
Ik zie nauwelijks reclame ofzo (in mijn W11), maar ik erger me wel aan dingen die je niet weg kan halen zoals Rewards in Settings op Windows 10. Of het Recommended gedeelte in Start van W11. Je kan het uitzetten, maar dan staat er ipv. Recommended "Hier had recommended kunnen staan!". Ga weg!

Gelukkig heb ik Start11 als app.

Ben wel blij dat ze naar feedback luisteren, echter hadden ze het beter van te voren kunnen vragen als ze iets weghalen ofzo.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 23 juli 2024 09:34]

Zelfde perverse prikkels, zelfde structuren.

Bij ieder stuk moderne software moet je vandaag de dag opletten of het niet een "platform" is om je data te vergaren en/of je meer zooi aan te smeren.
En wanneer kan men eenvoudig zonder te harken in ontoegankelijke registers in Windews de optie tot weergave van weeknummers op de taakbalk verwachten?
Behoorlijk pauper dat voor dergelijke basale info weeknummer websites of externe software bronnen nodig schijnen te zijn.

[Reactie gewijzigd door puresurvailance op 23 juli 2024 09:34]

Ik blijf het erg onproductief vinden allemaal. Startknop niet meer links, maar we willen Apple nadoen. Geen kopiëren plakken meer, maar onduidelijke icoontjes. Geen 'never combine' meer (showstopper voor mij). Als ik nu rechts klik op bv een rdp file en 'edit' wil doen moet ik eerst naar een submenu wat nóg verder naar onder uitklapt.

Nee, ik moet veel meer klikken doen op een dag voor dezelfde acties. Wat mij betreft een grote achteruitgang qua UI.
Wat betreft dat submenu, dat kan je uitzetten met een registersleutel:
reg add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve
En weer aanzetten:
reg delete "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}" /f
Als je het over productiviteit hebt dan boeit het toch niet waar de startknop staat? Gebruik gewoon je Windows toets op je toetsenbord gevolgd door het typen van de naam van het programma dat je wilt starten.. dat gaat zoveel sneller dan je hand van het toetsenbord naar je muis verplaatsen, zoeken naar de knop, zoeken naar het programma, aanklikken..
Hoe vaak ik nou wel niet rechts klik op de startknop om daar functies te starten. Lukt niet met je toetsenbord. Sowieso hebben veel laptop al geen context-menu toets meer, vind ik persoonlijk ook al erg onhandig..
Puur nieuwsgierig, wat lukt je dan niet om te starten met de zoekfunctie wat je wel lukt met het start-contextmenu? Dat is juist de kracht van de zoekfunctie in Windows dat je alles kan starten vanaf daar.
Niks, ik kan als beheerder natuurlijk alles wel vinden. Maar toch doe ik regelmatig bv diskmgmt.msc via contextmenu. Op RDS bv naar afmelden, omdat MS heeft bedacht die niet meer onder de power-knop te doen. Ik beheer een dikke 60 machines, het meeste gaat natuurlijk remote en scripted of met PowerShell. Maar dat neemt niet weg dat als ik de muis in mn handen heb ik soms ook wel eens wil aanklikken. En dat is met W11 in mijn optiek een stuk minder vriendelijk geworden. Gelukkig is Server 2022 nog de Windows 10 codebase.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 23 juli 2024 09:34]

Misschien is typen voor jou sneller niet voor iedereen, sommige willen graag met de muis ergens klikken.
Die hebben de muis zo vliegensvlug staan, of vinden dit veel fijner.

Ik heb ook veel liever het windows 10 menu dan het windows 11 menu, zodat ik mijn veel gebruikte applicatie als tegeltje zie.
De rest zoek ik wel als ik het eens nodig heb, de taskmanager wil ik gewoon openen rechts te klikken op de taskbar en dan taskmanager te drukken in plaats van ctrl/shift esc.
De startknop kan gewoon naar links. In het overige, heb je gelijk.
Voor mij is “never combine” inderdaad ook een showstopper en dus de reden waarom ik nooit naar Win 11 over zal gaan.
die rechter muis klik menu had ik idd ook anders gemaakt, zoals het in windows 10 is was het goed waarom een goed ding veranderen als het goed functioneert.
Ik denk dat ik voor iedereen met twee schermen spreek als ik zeg: eindelijk.
Niet voor iedereen. ;)
Heb op 3 schermen (nou ja laptop + 2 fatsoenlijke schermen) alle taakbalken uitstaan behalve op mijn hoofdscherm. En dan verticaal helemaal rechts.

Denk dat iedereen zo zijn eigen voorkeuren heeft.

Meer mogelijkheden tot personaliseren kan dus nooit kwaad.
(Zowel toevoegen als uitzetten)
Precies: ik heb meer scherm voor meer ruimte, niet voor meer taakbalk. Altijd maar op één scherm de taakbalk dus.

Om die reden ook gestopt met de verticale taakbalk, trouwens. Die bevatte me ook teveel loze ruimte.

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 23 juli 2024 09:34]

Die heeft idd veel loze ruimte, maar heb meer breedte dan hoogte in mijn schermen. 😅

Besides de meest gebruikte programma's hebben ook nog eens allemaal functiebalken horizontaal onderin.

Maar een echt fijne oplossing voor taakbalken weet ik nog steeds niet.
Alles heeft zijn nadelen.
Ik heb twee externe schermen en om eerlijk te zijn: ik heb het niet gemist.
Ik kan je het volgende Github project aanraden. Gebruik ik zelf nu zo'n 3 maanden en werkt erg goed!
https://github.com/martinet101/ElevenClock
Yep! Werkt inderdaad érg goed!
We leven echt in de toekomst.
Inderdaad, de techniek is ons zover vooruitgestreeft dat we niet kunnen vatten dat secondes ouderwets zijn geworden :+
Nu nog system tray en pinnen van apps op de 2e monitor...
Ik gebruik hier al maanden een tooltje voor. Vreemd dat die functie niet gewoon sinds de release erin zat 8)7
Het feit dat iets banaals als 'de klok van 's werelds grootste OS' een nieuwspost waard is op Tweakers, toont wel aan hoe erg het gesteld is met Windows...
Ja precies. Al het nieuws over Win11 gaat over dit soort kleinigheden.
De klok op het tweede scherm, het lokale weer op je startbalk.
Een kleine aanpassing aan de media player, die toch niemand gebruikt, want iedereen installeert VLC of mediaplayer classic of iets dergelijks.

Ik heb nog geen enkel artikel over Win11 gezien dat over substantiele dingen ging.
Terwijl er toch noemenswaardige dingen veranderd moeten zijn anders was die encryptie niet afgedwongen.
Ik heb nog geen enkel artikel over Win11 gezien dat over substantiele dingen ging.
Terwijl er toch noemenswaardige dingen veranderd moeten zijn anders was die encryptie niet afgedwongen.
Ik heb de laatste tijd een aantal noemenswaardigere W11-dingen getipt aan de redactie, maar helaas hebben ze dat niet opgepakt…
Mee eens. Windows 11 lijkt een stap terug vanaf Windows 10; alles moet opnieuw 'uitgevonden' en toegevoegd worden.


Hoe kijk jij daar naar @Olaf, wat maakt functionaliteit die al 10 jaar aanwezig is in Windows nu zo nieuwswaardig? En dan is het ook nog niet eens voor Insiders beschikbaar, laat staan publiekelijk. Ik zie persoonlijk de tijd voor dit soort artikelen liever besteed aan een groter artikel:

Windows 11, de staat van Microsoft's nieuwe OS.
(Waar staat Windows 11 in 2022 in vergelijking met Windows 10, MacOS en Linux?)

En dan zien we uiteraard graag UI, UX, de consistentie van die twee, de performance (inclusief games), kosten, gebruiksgemak, privacy, etc allemaal meegenomen worden. 😇
Of juist hoe goed. Het feit dat ze zich op deze kleine details kunnen focussen. Maar goed, je kunt je afvragen of het een nieuwspagina waard is. Ik had zelf ook iets wereldschokkends verwacht.
Jammer, nog steeds geen optie om "Combine taskbar buttons" van "never" af te halen...
Ik gebruik al een tijdje startallback. Kost eenmalig $5, maar dan heb je wel weer een bruikbare taskbar er start menu.
Ik gebruik deze tool ook! Ben er heel blij mee. Veel functies weer terug.

-In de explorer (verkenner) rechtmuisklik meteen de juiste info
-In de explorer weer uitgebreide settings bovenin
-Klok terug op beide schermen incl op de klok klikken geeft weer de kalender incl tijd met secondes.

Je kan het start menu ook terug zetten maar die geef ik nog even een kans.

Ik merk dat windows meer terug gaat naar de basics. Weinig opties geven. Meer een OS voor noobs dan voor ons techies.

[Reactie gewijzigd door SpeedfreakR op 23 juli 2024 09:34]

Ja hij werkt prima. Wil eigenlijk nog wel wat meer, maar dit is voorlopig prima.
Dat is voor mij een absolute no-go. De enige reden waarom ik nog geen Windows 11 heb.

Ben niet van plan om allerlei 3rd party tools in te gaan zetten.
Gewoon even 7+ Taskbar Tweaker downloaden, heb je wel nog ExplorerPatcher nodig voor W11.
"Gewoon even" twee third-party tools gebruiken om iets te fiksen dat Microsoft gesloopt heeft. Nee dank je, ik blijk voorlopig nog bij Windows 10 :)

Edit: Als het nu alleen iets visueel, voor het mooi zou zijn, dan zou ik er niet zo over vallen, maar met die gecombineerde, labelloze knopjes ben ik een stuk langer bezig met zoeken welke van de meerdere Excel-sheets, emails of RDP-sessies ik moet hebben. Je raakt gewoon het overzicht kwijt omdat er in Redmond iemand bedacht heeft dat "een minimalistische UI" veel belangrijker is dan productiviteit.

[Reactie gewijzigd door Paul op 23 juli 2024 09:34]

Het is vrij moeilijk te begrijpen inderdaad, met zoveel miljoenen gebruikers waarvan een groot deel specialistische taken uitvoert of poweruser is. Hoop nog steeds op een Windows 7/10 clone DE op Linux, zodat men in de toekomst alsnog die ultieme gebruikerservaring kan hebben als Microsoft besluit het weg te halen.
Groot deel power of specialistisch??

Ik denk juist dat 99% een generieke user is, en de rest power user....
Power users kunnen StartAllBack gebruiken. Ben relatief zeker dat dit tooltje enkel 'bovenhaald' wat er nog in het OS verborgen zit. Microsoft zou dit evengoed eruit kunnen slopen, maar doen ze (tot op heden) niet, dit kan bewust zijn om juist zo'n powerusers te 'ondersteunen'.

Eigen oplossing zou leuker zijn natuurlijk of de garantie dat ze dit 'alternatief' bewust behouden.
Laten ze ook de secondes er weer bij zetten als je er op klikt en de kalender getoond wordt. Ik gebruikte dit best vaak voor wat ruwe timings.
En weeknummers bij de calendar als we dan toch aan het wensen zijn :)
Weeknummers kan ik me nog iets bij voorstellen, omdat er meerdere standaarden voor zijn en volgens mij staat die voorkeur niet in je landafhankelijke instellingen. Maar de seconden zaten er bij mijn weten altijd in en hebben ze eruit gesloopt. Dat je ze niet standaard onderin laat zien kan ik me wat bij voorstellen, omdat het blijft bewegen (ook best handig om een hangende verbinding snel te zien).
Weeknummers ligt gewoon aan de kalender en het land. Dat kunnen ze dus prima bepalen en dat deden ze ook in het verleden. De agenda app van Windows 10 kan het bijv. ook prima.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 23 juli 2024 09:34]

Ook dat kan met elevenclock, maar let wel dit is een 3rd party tool.

https://github.com/martinet101/ElevenClock
Heel veel mensen klagen hierover. Er is elevenclock, maar dat is weer 3rd party. 1 van de meest onbegrijpelijke changes in Windows in 30 jaar dat ik ermee werk, en er zijn er veel geweest. Er is nl. ook geen optie om dit in te stellen.

[Reactie gewijzigd door pennywiser op 23 juli 2024 09:34]

Hier kwam ik voor, dit irriteert me heel erg, gebruikte het opvallend vaak voor kleine metingen.
Je ziet geen secondes op de klok?
Standaard niet nee, maar via de registry is dit wel aan te zetten.
Volgens mij is dit niet mogelijk zonder extra tools. Mocht het wel zo zijn, dan graag een link.
De registry hack hebben ze er ook uit gesloopt.
Damn. Dan heb ik niet goed gecontroleerd op welke laptop ik had aan staan.
Op de werk laptop toont deze ze wel nog, maar die is idd win10 enterprise. En via de reg setting.

Op de win11 prive laptop zie ik ze inderdaad niet. Jammer, dat was een zinnige feature.
Mijn fout dus dat ik niet goed gekeken heb.

Beste optie die ik dan heb is https://github.com/ryanries/JustAClock (Geschreven door een Windows Escalation Engineer die de klok op het tweede scherm miste.) Maar nog niet getest, enkel naar de source code gekeken. En die bevat dit

L"%02d:%02d:%02d\n%d/%d/%d",
Time.wHour, Time.wMinute, Time.wSecond, Time.wMonth, Time.wDay, Time.wYear);
Klopt het ook dat je geen bestanden in een programma kan slepen vanaf de desktop naar een programma?
Grrr, echt uren gezocht naar een setting die ik fout had staan ofzo, wat een drama.
Fijn, nu alleen nog de seconden weer terug brengen.
zat ook niet standaard in W10. Werkt de registry hack ook niet meer?
Klopt. Als je de klok aanklikte en uitklapte in 10 zag je seconden. Die reghack werkt niet meer nee.
Nope die werkt niet meer. Heeft heel even gewerkt in de beta van w11 maar is later gesloopt.
Waar heb je die voor nodig? Kun je dan niet beter een klok ophangen naast je bureau?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.