Microsoft voegt zoekbalk toe aan bureaublad in Windows 11-previewbuild

In previewbuild 25120 in het Dev Channel voegt Microsoft de mogelijkheid toe om een zoekbalk op het bureaublad te tonen. Via de zoekbalk kan volgens de ontwikkelaars worden gezocht naar webresultaten.

Microsoft kondigt de zoekbalk in de previewbuild aan als eerste stap om meer te doen met widgets in de desktopomgeving. Microsoft wil meer van dit soort 'lichte, interactieve content' aan het bureaublad van het besturingssysteem gaan toevoegen. Het bedrijf geeft nog geen details over de widgets die in de toekomst naar het bureaublad van Windows 11 komen.

Windows 11 Zoekbalk

Microsoft biedt in deze previewbuild ook de mogelijkheid om de zoekbalk weer te deactiveren. Gebruikers kunnen dat doen door met rechtermuisknop op het bureaublad te klikken, naar meer opties te gaan en dan de toon zoeken-optie uit te vinken.

In de aankondiging wordt niet gemeld of gebruikers ook kunnen instellen welke zoekmachine de zoekbalk gebruikt of dat er verplicht gebruik moet worden gemaakt van Bing.

Door Robert Zomers

Redacteur

19-05-2022 • 12:00

172

Submitter: TheVivaldi

Reacties (172)

172
170
105
5
0
34
Wijzig sortering
Betekent dit dat we bij de normale search eindelijk alleen maar lokale (en dus relevante) resultaten krijgen?
Dit kun je bij de normale search deactiveren door een registerwaarde aan te passen.

Namelijk;

Voor de gehele PC:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Explorer]
"DisableSearchBoxSuggestions"=dword:00000001

Voor de ingelogde gebruiker:
[HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Explorer]
"DisableSearchBoxSuggestions"=dword:00000001

Standaard staat deze waarde op 00000000 wat betekend dat het aan staat.
Betekent dit dat we bij de normale search eindelijk alleen maar lokale (en dus relevante) resultaten krijgen?
Ik weet niet wat je normaal vindt, maar Microsoft gaat er bij foto's sowieso van uit dat ze altijd wel erotisch zijn, gezien ze hoofdzakelijk daar instellingen voor vereisen; je kan kiezen uit 3 soorten.
En dan zonder 'intelligentie'.

Windows 10, zoek naar 'Control Panel'. Eerste resultaat: 'Settings'. Leuk, maar wat ik moet instellen moet echt via Control Panel omdat Microsoft nog steeds hun configuratieschermen niet geconsolideerd krijgt. :(
Ik wil mijn eigen intelligentie. Als ik Note intyp wil ik een optie hebben om te zeggen notepad++ boven normale notepad te komen.
Ik krijg meestal "Horizon: Zero Dawn" ervoor als ik `hori` intyp. Maar soms staat toch "Forza: Horizon 4" bovenaan ;(
Soms moet ik MS Edge gebruiken om een website te bezoeken (als sandbox), maar ik heb ook Mirror's Edge Catalyst geinstalleerd. Als ik niet goed oplet welke "Edge" ik open, start ik een spel op, wat mij weer tijd kost om het (netjes) af te sluiten (en niet via taakbeheer).
Als ik hier 'note' intyp krijg ik gewoon Notepad++ bovenaan en ook bij 'control panel' krijg ik netjes de echte Control Panel hier op Windows 11.

Mijn ervaring is dat je meest gebruikte applicatie bovenaan komt te staan bij een zoekopdracht.
Ik ben echt ontzettend ontevreden met alle wijzigingen die MS constant aan Windows doet, en dan met name de UI, maar wat jij noemt doet 'ie bij mij toch wel standaard: https://i.ibb.co/88qHgm1/Clipboard01.png

De eerste keer na een reboot niet geloof ik , maar als ik dan één keer Notepad++ heb aangelikt, staat die daarna bovenaan.
Ik wil mijn eigen intelligentie. Als ik Note intyp wil ik een optie hebben om te zeggen notepad++ boven normale notepad te komen.
Ik heb daar mijn eigen intelligentie niet voor nodig. Dat doet Windows zelf prima. Bij mij komt Notepad++ als beste match naar voren (waarschijnlijk omdat ik het zoveel gebruik). Het wordt al herkend bij de letter N.
Microsoft moet eens stoppen met al die nutteloze onzin toe te voegen aan een standaard Windows installatie.
Nee ik wil niet werken met Cortana,
nee ik wil het weer niet in mijn scherm hebben,
nee ik wil geen zoekbalk op mijn desktop hebben (alsof ik mijn desktop uberhaupt nog wel eens zie),
nee ik wil ook geen zoekbalk in mijn taakbalk,
nee ik wil geen one-drive,
nee ik wil geen skype,
nee ik wil geen games die internetverbinding nodig hebben (what happened with sol.exe...)

[Reactie gewijzigd door HenkEisDS op 23 juli 2024 05:45]

Ik ik ik. Denk je nou serieus dat Microsoft hier geen markt onderzoek naar doet en gewoon maar willekeurig dingen in bouwt? Denk eens na. Als het niet aanslaat bij de grote groep halen ze het eruit. Bevalt het je niet dan gebruik je geen Windows. Je hebt de keus.
Het is niet voor de klant. Één van de redenen om overal een zoekbalk te stoppen, is om engagement met Bing te verhogen. Dan kunnen ze die cijfers aan hun aandeelhouders laten zien en zeggen: "Zie, er wordt echt wel gebruik gemaakt van bing!"

En voor de meeste mensen is er geen keus om geen windows te gebruiken. Apple is een eigenaardig merk en Microsoft heeft ervoor gezorgd dat er geen concurrentie is voor een mainstream OS dat op standaard X86 hardware kan draaien. Microsoft kan doen wat ze willen, veel van hun klanten zijn niet in staat een ander OS te gebruiken. Denk eens na. De meesten hebben simpelweg geen keus.

@Katsunami Helemaal eens met jouw post.

[Reactie gewijzigd door J2S op 23 juli 2024 05:45]

Een andere grote reden is omdat veel mensen alleen de PC gebruiken om dingen op te zoeken, dan kunnen ze in de browser het intikken, maar dat kan ook direct op de PC, en dan krijg je alle resultaten (incl bestanden en programma's).

Ik vind het er netjes uitzien en wie weet is het wel gewoon handig. Heel veel mensen vonden de toevoeging van het weer-icoontje in de taakbalk ook praktisch, hoewel hier op tweakers de meesten het onzin vonden.
Het probleem is dat je concurrentie dan uitschakelt. In de browser kan je de default search engine instellen, in windows is dat bing. Als microsoft een contract heeft met een weer data supplier, dan krijgt die ineens veel meer bezoekers, ten koste van de concurrentie. En dat heeft dan niets met vrije markt of consumenten keus te maken, maar een deal tussen 2 bedrijven die concurrentie voor één van de bedrijven kan wegduwen.
Ze hebben nooit een keus gehad omdat de meeste, al dan niet alle OEMS, standaard al hun computers leveren met Windows pre installed. Als dat met de huidige Linux distros was gebeurd, had Linux wss een groter marktaandeel gehad. Er zijn namelijk zat distros die gewoon out of the box werken en voor de gemiddelde gebruiker alles doet wat het moet doen.
Dat is nu precies het hele probleem: "er zijn zat distro's". Zodra de Linux community 1 of 2 distro's nomineert als de officiële Linux distro en gedurende een decennium achter die keuze blijft staan dan wordt het voor OEM en software makers misschien rendabel on Linux direct te gaan ondersteunen.
Op telefoons kan het toch ook? Daar gieten de fabrikanten ook hun eigen sausje over Android heen.
Ubuntu heeft een tijdje deze status gehad (in mijn ogen) maar lijkt tegenwoordig weer stilletjes op de achtergrond te zijn verdwenen...
Dat is nu precies het hele probleem: "er zijn zat distro's". Zodra de Linux community 1 of 2 distro's nomineert als de officiële Linux distro en gedurende een decennium achter die keuze blijft staan dan wordt het voor OEM en software makers misschien rendabel on Linux direct te gaan ondersteunen.
Effectief zijn er maar een stuk of 5 Linux-distributies, in mijn ogen.

- Debian Stable
- Arch
- Fedora
- Suse Leap en Tumbleweed
- Red Hat Enterprise

De rest is allemaal afgeleid van een van deze, of gerommel in de marge. Als deze distributies zouden besluiten om een bepaalde minimale basis te leveren met desktops die aan de FreeDesktop.org standaarden voldoen, dan zou dat voldoende moeten zijn.
Helemaal juist, dit heb je nu ook in Hotmail; Aangemeld blijven?
Een extra click om hun aandeelhouders een mooi grafiekje te laten zien dat dit " veel" wordt gebruikt
Microsoft kan doen wat ze willen, veel van hun klanten zijn niet in staat een ander OS te gebruiken. Denk eens na. De meesten hebben simpelweg geen keus.
De meesten zijn simpelweg niet in staat om welk OS dan ook te gebruiken. Voor veel mensen zou het geen zak uitmaken of je Windows 10, 11, of Linux met KDE of XFCE installeert. Zolang het maar een start-menu met een zoekbalk heeft, een taakbalk, en iets dat lijkt op "Configuratiescherm" of "Instellingen" dan is dat alles wat de meeste mensen gebruiken omdat ze sinds 1995 niks anders gewend zijn.

Het probleem is dat veel mensen denken dat ze MS Office "moeten" hebben. Ik ken er zat die nog steeds een (illegale) MS Office 2007 of 2010 installeren op een hedendaagse Windows (ook al wordt het niet officieel ondersteund) want ze "moeten" Word en Excel en Outlook hebben. Het enige dat ze ermee doen is zo nu en dan een CV updaten, een grafiekje maken, en hun persoonlijke mail.

Net zoals er mensen zijn die Photoshop "moeten" hebben om wat foto's bij te knippen en te prutsen met helderheid en contrast, en dus met een illegale geripte versie van 10-20 jaar oud bezig zijn.

De enige redenen om ECHT Windows nodig te hebben is omdat:
- Er veel apparaten zijn die software nodig hebben die enkel op Windows werkt (voor firmware-updates bijvoorbeeld)
- En spellen.

Voor de rest heeft de standaard thuisgebruiker legio keuze in software; als die dat zou willen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 juli 2024 05:45]

De enige redenen om ECHT Windows nodig te hebben is omdat:
- Er veel apparaten zijn die software nodig hebben die enkel op Windows werkt (voor firmware-updates bijvoorbeeld)
- En spellen.

Ik denk dat jij niet gehoord hebt van Proton (Codeweaver's implementatie van WINE)... Sinds +/- 2017 is Linux een oprecht interessant platform om op te gamen (tenzij je het hebt over Tabletop games, waarbij je de score moet bijhouden op de computer ;) :D )

Ik ken maar weinig games die je NIET op Linux kan spelen, en daarnaast valt het op te zoeken bij : https://www.protondb.com ....

Enige limitatie, die voor mij geen reden is om terug naar W* te gaan; AI Super Resolution (en dergelijke)... Waifu2x-GUI-Extention werkt in principe ook op Linux, maar moet je rommelen met compatibiliteit van verschillende SR repo's...

Oh en virussen en malware, daar heb je ook Windows voor nodig
Met een hele grote maar:

De doorsnee consument is niet in staat om met Proton en Wine aan de slag te gaan. Die snappen de onderliggende laag niet, die je toch echt af en toe nodig hebt om je spel aan de gang te krijgen.

Jij wel. Ik ook. Maar de buurman van 67 die kan dat niet. Die is al blij dat hij z’n pc aan krijgt en er z’n dagelijkse ding op kan doen.
Ehh, Steam openen, Properties van het spel openen, Steam Play > Enable Steam Play (oid) for all titles.... Dat kan je buurman van 67 ook nog wel...

Toegegeven, het wordt lastig als het niet 'out of the box' werkt, en je handmatig moet sleutelen er aan...
Mods (bijvoorbeeld Skyrim modding) werkt ook niet heel lekker, maar dat heeft als enige reden dat de 'Browse' knop bij de meeste installers geen verborgen folders laat zien (ook niet met Ctrl + H), en de default installatie van steam is in een hidden folder....


Maar back on topic; 'alleen' een zoekbalk om zo te hopen dat je meer Bing gaat gebruiken klinkt wanhopig... Maar ik ben blij dat ik ook geen beslissingen hoeft te maken
Ik moet voor mijn werk vaak aan Windows software werken. Als dat geen goede reden is :P

En er is altijd wel weer iets dat niet lekker op Linux draait, waardoor ik uiteindelijk altijd weer Windows installeer. Ook al wil ik nog zo graag Linux gebruiken en heb ik eigenlijk een hekel aan Windows.

Een PC is een werkmachine voor mij. Elke minuut die ik spendeer aan uitzoeken waarom iets niet werkt, is zonde van mijn tijd.

Linux gebruik ik wel veel op de servers trouwens. Maar op desktops is het gewoon meh.

En met de M1 is Apple mij ook teveel dinky toy geworden. Ik kan zo niet meer op een goede manier een Windows VM erbij draaien (waar ook echt alles in werkt).

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 23 juli 2024 05:45]

Dat zijn inderdaad keuzes :)

Stabiliteit kan iets voor gezegd worden, maar Windows 11 heeft ook geen.... vlekkeloze... release gehad. En nog steeds zijn er veel UI en syteem bugs (waaronder een bug die al je data wegmikte)...

Rolling release distro (Arch linux bijvoorbeeld) kunnen inderdaad meer buggy/onstabiel zijn, maar er zijn ook distros die superstabiel zijn (RedHat Linux/Rocky Linux), maar daarbij mis je dan wel de nieuwste features van apps
Ik denk dat jij niet gehoord hebt van Proton (Codeweaver's implementatie van WINE)... Sinds +/- 2017 is Linux een oprecht interessant platform om op te gamen (tenzij je het hebt over Tabletop games, waarbij je de score moet bijhouden op de computer ;) :D )
1. Proton is van Valve, en daar heb ik zeker wel van gehoord.
2. Proton is van Valve, en ENKEL van Valve. Eén uitgever die Windows-spellen makkelijker te draaien maakt op Linux is mooi, maar er zijn zat mensen die _NIET_ met hun hele hebben en houden in Steam willen hangen. Ik heb geen spellen op Steam; alles wat ik heb zit bij GOG.com. Ik wil gewoon een downloadbare, archiveerbare installer hebben die ik nog kan gebruiken als GOG.com failliet zou gaan.
Enige limitatie, die voor mij geen reden is om terug naar W* te gaan; AI Super Resolution (en dergelijke)... Waifu2x-GUI-Extention werkt in principe ook op Linux, maar moet je rommelen met compatibiliteit van verschillende SR repo's...
Dat is juist hetgeen me geen enkele zak interesseert... SuperResolution, HDR, FreeSync, G-Sync, DLSS... Ik heb er zat aan als een spel gewoon met 60 FPS draait op 2560x1440. En ik speel geen multi-playerspellen.

Dus ik installeer gewoon mijn GOG.com-spellen met behulp van Lutris.

Werkt voor mij prima op het moment, maar als er iets _niet_ werkt, dan kost het soms nogal wat moeite en uitzoekwerk om het aan de praat te krijgen. Dat zie ik de gemiddelde consumenten-gamer niet doen. Die mensen lopen al vast als installeren+draaien onder Windows niet werkt, laat staan onder Linux.
2. Proton is van Valve, en ENKEL van Valve.
Nope, Proton is een 'WINE XXL' of WINE Improved, het is open source, en intellectueel kunnen ze het niet eens claimen. Dat zou haaks staan op de licencie. Het staat zelfs op de Github pagina:
"Compatibility tool for Steam Play based on Wine and additional components"
https://github.com/ValveSoftware/Proton/

Dat is juist hetgeen me geen enkele zak interesseert... SuperResolution, HDR, FreeSync, G-Sync, DLSS... Ik heb er zat aan als een spel gewoon met 60 FPS draait op 2560x1440. En ik speel geen multi-playerspellen.
Dat zou mij ook niet veel kunnen boeien, maar ik wilde er alleen mee aangeven dat sommige programmas nog niet lekker lopen via Proton/WINE...

Wel apart, eerst zeg je dat je Windows nodig hebt voor spellen, en nu geef je aan dat je GOG via Lutris (en dus Linux) gebruikt....
En dan krijgt Visgek82 toch weer gelijk. Grootste gros van de gebruikers zal het inderdaad een biet roesten of ze zoeken met Bing/Google of DuckDuckGo of welke zoekmachine dan maar ook. Die gebruiken wat voor handen en handig is. De paar (naar verhouding) tweakers die er zijn zullen inderdaad kritischer zijn. Maar die weten het uit te zetten, te omzeilen of aan te passen.
Als het niet aanslaat bij de grote groep halen ze het eruit
Oh dus daarom stonden TikTok en Adobe Photoshop (naast meerdere anderen) in mijn W11 Start menu na een verse installatie.

Kan eraf natuurlijk, maar toch...
Zoals Windows Me onderzocht was? En die widgets hebben ze ook al tig keer geprobeerd en weer weggehaald en weer terug gezet.
Er zal zeker marktonderzoek gedaan worden. Alleen, marktonderzoek op deze schaal is niet primair gericht op gebruikerswensen, maar op methodes vinden waarmee je eigen producten zoveel mogelijk gebruikt worden, en alternatieven van andere partijen zo min mogelijk. Daarbij worden altijd de grenzen opgezocht: Waar kom ik mee weg?

"Niet aanslaan" bij een grote groep is ook niet direct een reden om rechtsomkeert te maken. Pas als een grote groep zich actief gaat verzetten, veel negatieve publiciteit genereert of op een andere manier de bedrijfsdoelen gaat schaden gebeurt er wat. Meestal blijft de grote groep echter bij "meh, ik hoef het niet, ik werk er wel omheen".

Overigens heel terecht dat je aangeeft dat je Windows niet hoeft te gebruiken, al is 'de grote groep' over het algemeen niet principieel genoeg om vanwege een klein onderdeel van een groot systeem moeite te moeten doen om iets anders te vinden en te leren. WhatsApp is ook zo'n voorbeeld.
Ik ik ik. Denk je nou serieus dat Microsoft hier geen markt onderzoek naar doet en gewoon maar willekeurig dingen in bouwt? Denk eens na. Als het niet aanslaat bij de grote groep halen ze het eruit. Bevalt het je niet dan gebruik je geen Windows. Je hebt de keus.
Microsoft bouwt inderdaad willekeurig dingen in en haalt ook willekeurig dingen weg om ze na veel geklaag weer terug te brengen. Als Microsoft zulk goed onderzoek deed dan hadden ze in Windows 8 het start menu niet verwijderd en in Windows 11 niet de hele taakbalk om zeep geholpen. Het zijn niet een paar klagers maar velen die over dit soort dingen vallen (anders brengt microsoft die dingen niet weer terug). Bij een goed onderzoek vooraf was meteen al duidelijk geworden dat gebruikers niet zitten te wachten op bepaalde wijzigingen. zaken weghalen waar een doorsnee gebruiker geen last van heeft maar voor een power user zeer nuttig zijn is gewoon dom en willekeur.

Nee, je hebt geen keus. Windows niet gebruiken is een flinke stap erger dan bepaalde functionaliteiten niet meer tot je beschikking hebben.
Ken jij een besturingssysteem met native support voor x86 en x64 applicaties die onder Windows draaien?
Ik ik ik. Denk je nou serieus dat Microsoft hier geen markt onderzoek naar doet en gewoon maar willekeurig dingen in bouwt?
Ja, want behalve je opa en oma werkt niemand ooit met Windows zelf of met de desktop.

In de Linux-wereld heeft KDE ook een lading widgets, maar behalve een paar die specs van de computer weergeven (geheugen- en CPU-gebruik etc) zie ik nooit screenshots waarop mensen die dingen daadwerkelijk gebruiken.
Je haalt de ik ik ik ik aan, maar Microsoft doet hier geen onderzoek naar uit. Want hadden ze dit wel gedaan dan hadden ze geweten dat sowieso in het bedrijfsleven dit allemaal eruit gehaald word. En zoals je misschien wel weet heeft de enterprise versie van Windows ook al deze nutteloze troep standaard geïnstalleerd staan. Sterker nog die adverteren zelfs met Cortana management, nou ik ken niemand die dat gebruikt in het bedrijf.

Bovendien heb je versies voor de "thuis" gebruiker zoals home en pro, ik vind op zijn minst dat je bij de pro versie bij de instal al de keus moet hebben of je die software wilt ja of nee. Ik kom geregeld bij mensen thuis voor computer zaken, en ik moet bij 90% van die mensen al die bovenstaande software verwijderen.

Bijna niemand staat te wachten op een OS vol met dingen die ze nooit en ten nimmer gebruiken.


Dus het ik ik ik verhaal... gaat niet op, er zijn meer mensen die dit allemaal standaard verwijderen en er vermoedelijk nooit wat van zeggen. Dan dat er mensen zijn die dit daadwerkelijk gebruiken.
Ik wil het weer in mijn scherm hebben!
Ik wil een zoekbalk op mijn desktop hebben, voor als ik mijn desktop nog wel eens zie ;)
Ik wil ook een zoekbalk in mijn taakbalk!
Ik wil one-drive!
Ik wil teams!
Ik wil games! Die mogen van mij ook een internetverbinding nodig hebben.

Fijn dat we allebij de keuze hebben ervoor te kiezen toch!

[Reactie gewijzigd door disjfa op 23 juli 2024 05:45]

Ik heb liever dat ze tijdens de installatie een optie aanbieden een kale Windows OS te hebben, zonder reclame bullshit, zoekbalken, extra "features" en noem maar op, maar dat is blijkbaar niet de optie die ze willen aanbieden, want dan verkopen ze minder... O-)
Google eens op "windows without bloatware", meerdere programma's of scripts te vinden die het grootste deel van alle ongewenste rommel er uit halen. Het beste kun de deze meteen na een 'verse' installatie van Windows draaien.
Ik raad iedereen aan om een andere search engine dan google te gebruiken. Beetje gezonde concurrentie kan geen kwaad.

Maar als je dan wat software hebt opgezocht om windows minder invasief en irritant te maken, hoe weet je dat die software niet eigen eigenaardigheden heeft of gewoon virussen installeert?

Microsoft hamert wel graag op veiligheid, maar dat lijkt meer te zijn om updates te pushen en zodat zij weer instellingen van jou terug kunnen draaien. Want de veiligheid van een OS gaat zeker achteruit wanneer gebruikers zich gedwongen voelen om extra software te installeren om eerdere software te de-installeren.
Denk niet ze dat zouden doen maar in het optie menu hier een simpele keuze maken.

Zoekbalk aan/uit (Bij aan lokaal/lokaal+OneDrive/Overal)
Voice assistence aan/uit(Aan, Cortana, Google, Alexa etc...)
ga zo maar door.
Anoniem: 696166 @disjfa19 mei 2022 12:58
Dan installeer je die dingen toch gewoon? Waarom moet de rest van de wereld ermee lastig gevallen worden?
Als je ze niet wilt verwijder je ze toch gewoon? Waarom moet de rest van de wereld ermee lastig gevallen worden?

(Ofwel: Microsoft heeft een keuze in default gemaakt. Daar heb jij blijkbaar last van. Als ze een andere keuze hadden gemaakt had iemand anders daar weer last van gehad. Perfectie voor iedereen bestaat niet, keuze wel.)
Het probleem is meer dat er features toegevoegd worden die 99% niet wil (even overdreven gezegd) en je dus actief moet gaan uitzetten steeds. Microsoft weet dondersgoed wat hun gebruikers wel en niet willen, maar dat is voor hen totaal niet relevant. Het pushen van hun agenda is veel belangrijker. En dat vind ik niet zo tof. Maar prima joh, ik zet deze feature ook wel weer uit.

En ja ik wil ook wel eens dingen. Ik gebruik Teams (voor werk) en OneDrive (werk). En weet je wat het leuke is, die kan ik gewoon zo installeren! Daar hoeft mijn systeem niet direct al bloated voor te zijn. Dat is al helemaal vervelend als je het niet eens echt kunt verwijderen.

Daarnaast erger ik me gewoon aan een hoop andere dingen. Je logt in op Teams, maar als je niet goed uitkijkt ben je ineens overal ingelogd met dat MS account. Wil ik dat? Nee. Natuurlijk kan ik dat ergens uitzetten, maar door het standaard aan te zetten en de opties zo vaag mogelijk te maken ben ik er toch weer ingetrapt. Maar ook iets simpels als een PC Health app. Ik vind het prima als dat op mijn systeem staat. Maar letterlijk het eerste punt wat ik tegenkomen: attention required - sign in with a microsoft account to keep your preferences in sync across devices. Bla bla bla. Sorry hoor, maar hoe heeft dat met mijn PC health te maken? Oh er moest weer een product gepushed worden.

Het punt is dat ik en velen hier dit gedrag al heel lang zat zijn. En dan komt er een druppeltje bij (een zoekbalk) en dan is het gewoon teveel. "Microsoft wil meer van dit soort 'lichte, interactieve content' aan het bureaublad van het besturingssysteem gaan toevoegen." Nou lekker dan. Ik heb daar dus geen zin in. En omdat die features iedere keer los erbij komen, mag ik dus bij iedere update weer iets nieuws uitzetten. Fantastisch.. Niet updaten kan helaas ook niet.

Wat ik liever zou zien is een tool waarmee je features kunt installeren. Dan mag MS daar naar linken bij een update en kan de gebruiker het gewoon aanzetten. Notification: "We have updated your system. This update includes new features such as a desktop searchbar. Click here to install it.".
Met tools die je kan installeren eindigt microsoft dan alleen op een 1% van de gebruikers die het heel mischien uitproberen. Dat ziet er technisch en kostentechnisch absoluut oninteresant uit. Daarom proberen ze het gewoon door te duwen. Als 1% van de features blijft hangen is dat 1% winst ;)

Dat is het probleem met dit soort zaken, anders waren er wel meer mensen in de wereld een linux als desktop gaan gebruiken ;)

Dat windows instellingen moet onthouden is verder een heel andere discussie waar andere mningen bij komen kijken.
Je vergeet Clippy nog ;)
Eens. Maar laat het dan optioneel zijn, en heel gemakkelijk aan te vinken wat je wel of niet wil. Als je nu Windows installeert staat het vol met allerlei meuk, features en apps die ik werkelijk NOOIT gebruik. Ik ben een uitzondering wellicht, maar ik gebruik op mn zakelijke systemen enkel RDP, SSH, Office en een browser. Meer niet. Allemaal die zut over het weer, een Cortana knop (die het na god weet hoeveel jaar Cortana nog STEEDS niet doet in NL - waarom zet je hem er dan bij?), constant gepush naar online accounts bij MS... ik WIL dat allemaal niet. En met mij veel ook niet. Vaak hoor ik 'maar heel veel mensen gebruiken het ook wel'. Ik denk dat een groot deel daarvan dat gebruikt omdat ze gewoon maar overal op 'next' klikken en op die manier een account aangemaakt hebben.

Ik zou heel tevreden zijn met een lite-versie van Windows, wat het basis OS omvat (wat dat is erg goed in mijn ogen) en verder enkel een platform is voor x86 en x64 applicaties.
Fijn dat we allebij de keuze hebben ervoor te kiezen toch!
Ik kreeg niet de indruk dat er iets te kiezen was toen de Windows 11 taakbalk door mijn strot geduwd werd op mijn bedrijfs PC.
Ik wil alle taakbalk functionaliteiten die Windows 10 had maar die ontbreken in Windows 11.
Fijn dat we de keuze hebben. Not.
Ik hoor je al zeggen: "Ik wil dat ik internet nodig heb om in te loggen!" :9

Sommige dingen zijn niet te "kiezen". Zoals het nodig hebben van een internet verbinding. Ook voor W11 Pro gaat dit vereist worden. Nee, dankje. Je kan over een tijdje, en ze zijn dit van plan dit jaar nog uit te rollen, je W11 Pro machine niet meer opstarten zonder een phone home naar MS.

Ik heb liever de controle over de software die op mijn machine draait.

Bron:
https://www.techradar.com...ve-an-internet-connection
https://www.theverge.com/...count-internet-connection

[Reactie gewijzigd door Muna34 op 23 juli 2024 05:45]

Ik wil niet getrackt worden, jij wel. Het is voor jou heel veel makkelijker om te krijgen wat je wil. Het is niet in het financiële voordeel van microsoft om niet te tracken, dus je hebt tools van 3e partijen nodig om dat voor elkaar te krijgen. En het is buiten het bereik van de meeste mensen omdat het te moeilijk is. Er is amper keus, en de keus is helemaal niet gelijk.

Microsoft is er voor zelfverrijking, en dat doen ze door mensen uit te zuigen. Leefden we maar in een wereld waarin we gewoon keuzes konden maken en dat die keuzes gerespecteerd werden...
MS geeft Windows tegenwoordig (bijna) gratis weg en dat verdienen ze terug met advertenties en product placement.
Dat weten jij en ik, maar de meeste mensen zijn zich daar niet van bewust en microsoft heeft ook niets gedaan om dat duidelijk te maken.

En het is weer een kwestie van keus, waarom mag iemand niet kiezen tussen alle advertenties en tracking en andere verschrikkingen, óf gewoon een net bedrag betalen en níét als product behandeld worden.
Die wereld was er tot ongeveer 1990...

Als je eens kijkt naar hoeveel systemen programma's werden geport, totdat Windows 3.0 de wereld opvrat dan is "multi-platform" van tegenwoordig (Windows, Linux, MacOS) een lachertje. Vroeger kwamen sommige stukken software en spellen uit op 5-10 verschillende systemen.
:D Dat gaat ineens een kant op zeg!
Dat ben ik met je eens. Dat sloeg nergens op.

Maar Windows zou best even mogen vragen (vink lijstje) of je iets weer wil dat je eerst hebt uitgezet of gedeinstalleerd.
Dacht ik bij jouw post ook ;)
Je wilt geen privacy dus..
Ik kies wat ik deel en wie ik met mijn data vertrouw.
Dan wens ik je veel sterkte met de recente Windows versies. Tenzij je hééél goed de weg weet ga je automatisch akkoord met heel veel data delen. Een gemiddelde niet-IT gebruiker ontkomt er niet aan.
Zeg je goed... de keus hebben, maar dit word bij de instal al door je strot gedouwd. Dus echt veel keus heb je niet.
Heel simpel, dit is in het Dev-channel. Een zeer vroege ontwikkeling van een mogelijke feature. MS heeft een tijdje geleden aangegeven dat sommige nieuwe features getest zullen worden in de dev-channel. Dit is geen indicatie dat die functie ooit in Windows zelf gaat komen.
Heel simpel, dit is in het Dev-channel. Een zeer vroege ontwikkeling van een mogelijke feature. MS heeft een tijdje geleden aangegeven dat sommige nieuwe features getest zullen worden in de dev-channel. Dit is geen indicatie dat die functie ooit in Windows zelf gaat komen.
Niet relevant. Men besteed er wel tijd aan. Tijd die beter aan andere zaken besteed kan worden.
Ja helemaal mee eens. Overal in windows wordt dat nutteloze nieuws toegevoegd en gebruiken ze dark UX om je in hun cloud te krijgen.

Ze zijn duidelijk hun services aan het pushen.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 23 juli 2024 05:45]

Ach, het is niet allemaal nutteloos of onzin. Maar de manier waarop microsoft er mee om gaat is wel voor verbetering vatbaar:
Nee ik wil niet werken met Cortana,
Hier in NL werkt dat niet, dus standaard uit is mijn wens.
nee ik wil het weer niet in mijn scherm hebben,
Om te zien wat voor weer het is, kijk ik wel naar buiten.
nee ik wil geen zoekbalk op mijn desktop hebben (alsof ik mijn desktop uberhaupt nog wel eens zie),
nee ik wil ook geen zoekbalk in mijn taakbalk,
De zoekbalk moet configurabel zijn: Wij kiezen waar we ze willen zien en wij kiezen de zoekmachine uit. "Uit" en "geen" is ook een optie. Zelf wil ik een unix-achtige find in een window hebben: zoek alleen in de lokale machine.
nee ik wil geen one-drive,
nee ik wil geen skype,
nee ik wil geen games die internetverbinding nodig hebben (what happened with sol.exe...)
en ook geen msOffice, msOutlook, msTeams,
Overigens, solitaire en mines, de cursus 'drag-and-drop' en 'point-and-click', heb ik wel weer ergens onverwacht terug gezien.
Ja ik wil het niet combineren van de taken weer terug en geen 3rd party app daarvoor gebruiken.
Jij verwoord precies wat ik al jaren vind. Elke 3 maanden komt er weer iets nieuws bij, wat een nog grotere clusterfuck van de taakbalk, het menu of de desktop maakt en wat ik toch niet gebruik. Maar ik mag wel weer op zoek om het handmatig uit te zetten. Als ze nu eens maar een begin zouden maken met standaardiseren van de interface zou het nog eens wat kunnen worden met Windows. Ik noem maar een paar dingen: standaard applicatieheaders zodat die makkelijk te vinden zijn, optie om die clutterbar in je taakbalk definitief op te ruimen, een globale zoekfunctie die ook werkt buiten je OneDrive, fatsoenlijke GUI voor de instellingen (tip: ga eens gluren hoe MacOS dat doet). En tenslotte gewoon alle focus-stelende pop-ups eruit slopen en alle default toggles precies andersom zetten als ze nu staan. Dan wordt het denk ik zomaar een fijn OS.
Prima, dan zet je het toch uit?

Ooit waren er mensen die een GUI nutteloze onzin vonden...
Waarom niet gewoon na de update een schermpje met: Dit zijn alle nieuwe dingen die we hebben toegevoegd. Welke wil je aan / uit?
Omdat 99% van de gebruikers dat irritant gaat vinden en niet begrijpt wat er van ze gevraagd wordt.
Die gebruikers zullen dan ook niet weten wat de nieuwe functies zijn en hoe ze te gebruiken waarmee de nieuwe features compleet nutteloos zijn.

Maar het moet in eerste instantie niet geïnstalleerd worden als het niet gewenst is. Er staat zoveel standaard met windows mee geïnstalleerd wat er alleen maar is om reclame te zijn zodat microsoft nog wat extra geld kan verdienen en oneerlijke concurrentie kan bevorderen.
Dan klikken die toch gewoon “akkoord” zonder te lezen, net zoals ze nu met alle andere irritante vragen doen ook al.
En dat is een reden om ze standaard AAN te zetten? Laat het OS toch zo licht mogelijk en laat gebruikers gemakkelijk opties toevoegen, in plaats van ze lastig weg te moeten halen.
"Vroegâh" kreeg je dan de optie om Next-Next-Next te doen, of een keertje "Advanced" te klikken en even lekker los te gaan. Dat is wel steeds zeldzamer...
Die zijn er nog steeds 😁
vroegâh vonden mensen GUI ook onzin, kijk nu eens.
Echt waar? Volgens mij heeft niemand ooit het nut van GUI's ontkend, zeker niet omdat ze een OS vele malen toegankelijker kunnen maken. Dat sommige taken beter of sneller werken in een CLI doet daar niks aan af.
Koop dan Windows 11 enterprise en je hebt daar allemaal geen last van ;)
(what happened with sol.exe...)
Daar zeg je wat. Tegenwoordig moet alles liefst zo diep mogelijk in het systeem geïntegreerd worden, ook eenvoudige dingen die eigenlijk aan een simpel exe-bestand genoeg zouden hebben. Neem nu calc.exe, wat ooit een doodeenvoudig rekenmachientje was, dat zit ondertussen zo diep verweven met het OS dat het een heel gedoe is om het ding weer werkend te krijgen als het kapot gaat. Er is wel een optie in de settings om het programma te resetten (serieus, wat valt er eigenlijk te resetten aan een rekenmachine?) maar dat helpt vaak ook niet. Opnieuw downloaden uit de Store lukt ook niet, want die zit in bedrijfsomgevingen vaak (terecht) geblokkeerd. Mag je wat tijd verspillen om op internet te zoeken en wat gaan prutsen met registry keys in de hoop het ding toch weer aan de gang te krijgen. Zelfde voor die simpele image viewer Photos, het aantal keren dat die al kapot gegaan is... Maar ja, simplicity is dead lijkt het wel, het moet tegenwoordig allemaal liefst zo complex mogelijk.
ik wil ook geen startmenu, maar die willen ze er ook maar niet uit slopen.
Waarom een startmenu als je met 2 letters in de zoekfunctie de applicatie vind die je nodig hebt.

Ik zou zeggen, als het niet bevalt, stop over naar een ander OS en stop met zeuren. Er is niemand, maar dan ook echt niemand in de wereld die je tegenhoud.
En als je nu met het antwoord komt dat de apps die je gebruikt niet draaien op een ander OS, dan ga je toch een andere app zoeken die wel draait op het OS wat je wilt en dezelfde functionaliteiten biedt?
Behalve mijn werkgever…
Microsoft moet eens stoppen met al die nutteloze onzin toe te voegen aan een standaard Windows installatie.
Nee ik wil niet werken met Cortana,
nee ik wil het weer niet in mijn scherm hebben,
nee ik wil geen zoekbalk op mijn desktop hebben (alsof ik mijn desktop uberhaupt nog wel eens zie),
nee ik wil ook geen zoekbalk in mijn taakbalk,
nee ik wil geen one-drive,
nee ik wil geen skype,
nee ik wil geen games die internetverbinding nodig hebben (what happened with sol.exe...)
nee ik wil geen Windows. :+
Anoniem: 24916 @HenkEisDS19 mei 2022 19:04
Waarschijnlijk moet je het aanzetten wil je er gebruik van maken, zo niet, dan zet je het uit.
Man man man, maak je niet zo druk en snap gewoon dat ze ook geld willen verdienen om alles te blijven ontwikkelen en research te kunnen doen.
nee ik wil geen zoekbalk op mijn desktop hebben (alsof ik mijn desktop uberhaupt nog wel eens zie),
Ik snap niet waarom Microsoft zulke onzin implementeert maar niet gewoon PowerToys integreert in het systeem. PowerToys heeft enorm veel functies die wel nuttig zijn. Een zoekbalk op je bureaublad? Zoals je zegt, als je programma's open hebt staan, heb je her niks aan. Met PowerToys kun je een zoekbalk in het midden van je scherm tevoorschijn toveren ongeacht wat er open staat. Hierin kun je veel doen, want je kunt ook eigen zoekmachines ervoor maken.
Ik wel. Dus laat ze er vooral mee door gaan. Al die features zijn gewoon uit te zetten.
Heb liever een knop waar dit allemaal gewoon standaard volledig uit staat...
Dat noemen ze de Power knop :+
Bestaat al het heet Linux en is heerlijk. :D
Gaat lastig als je vooral actief bent in VR...
Dus nee, dan zit je geforceerd aan MS vast.
Grappig dat ik geminned wordt met mijn post, ondanks dat ik ontopic reageer, maar goed, Tweakers publiek zijn vaak vreemde eend in de bijt.
VR? tja je kan niet alles hebben.
Ik denk dat VR ook wel zal werken onder Linux, het is niet perfect maar het werkt zo veel lekkerder dan Windows.

Geef niet ik open altijd de -1tjes die zijn meestal interessanter dan de rest. :D
Ik denk dat VR ook wel zal werken onder Linux
Dit is nog zwaar onderhevig experimenteel en werkt niet met de Oculus Rift, dus nee.
Als ik VR op Linux goed kan toepassen, en alle spellen die ik doe ook onder Linux correct functioneren, stap ik direct over hoor ;)
En ja, misschien doe jij dat, maar het is een misbruik makende actie van moderatie, en zou de personen die dit doen, een waarschuwen op moeten lopen, want dit gebeurd vaker, en komt meer over op censuur, omdat de opmerking hun niet aanstaat.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 23 juli 2024 05:45]

Klopt, allemaal "mensen" met tere zieltjes
Al die "mensen" die -1tjes geven mogen van mij een cursus krijgen om meer eelt te groeien op hun tere zieltjes in plaats van mensen te censuren.
Microsoft is wel een hoop aan het pushen, zo maakt Microsoft van iedere afspraak die ik in mijn agenda zet er waar ik iemand voor uitnodig meteen een Teams Meeting zonder dat ik dat zelf aanzet/aangeef..

En nu deze zoekbalk op je desktop, daar zit ik zelf niet op te wachten dus hopelijk valt dit gewoon uit te zetten.
Uit het artikel:
Microsoft biedt in deze previewbuild ook de mogelijkheid om de zoekbalk weer te deactiveren. Gebruikers kunnen dat doen door met rechtermuisknop op het bureaublad te klikken, naar meer opties te gaan en dan de toon zoeken-optie uit te vinken.
Ik heb een hele tijd hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk heb ik ontdekt dat dit een instelling was in de Outlook app op mijn gsm die Microsoft standaard aanzet (Instellingen > Account selecteren > Onlinevergaderingen).
Microsoft houdt wel van nuttige features verwijderen (personalisatieopties taakbalk, mappen in startmenu..) en vage gimmicks toe te voegen zoals dit. Je hebt er letterlijk niks aan. Als je toch de zoekfunctie van Windows wilt gebruiken druk je op de Windows-toets en begin je met typen. Zo makkelijk is het.
Om maar even de advocaat van de duivel te spelen.. Tweakers houden eenmaal van klagen.
Windows is geen prosumer / poweruser OS meer. Het is een OS voor Jan en alleman. Op mobiele devices en desktop. Het gaat al een tijdje de Apple filosofie achterna, inclusief ecosysteem en versimpeling. De designelementen de jij noemt daar heeft de doorsnee gebruiker niks aan.

Een grote zoekbalk op je Surface tablet is wel zo handig toch waarbij de doorsnee gebruiker vooral een webconsumer is :+ ? Een trend die langer al aanwezig is op mobiele devices.

Vergelijkbaar met hun nieuwe Outlook client. Ook pure versimpeling. Heel jammer dat deze filosofie de poweruser achterwege laat. Met (doorsnee) Linux kan dit wel, maar aan de andere kant, Linux zal ook nooit bij de meute aanslaan als het powerusers en customabilization blijft bedienen als daar het eenvoudige MacOS en (nog in mindere mate) Windows voor bestaat.

Een commercieel bedrijf die (verstandige) keuze maakt haar OS te marketen op 95% van de markt. In een markt waar eenvoud met MacOS en Chrome OS een opkomst maakt. Voor die powerusers wijken ze steeds meer uit naar Linux als je ziet hoeveel ze daar al mee doen op het moment. Dat hebben ze volgens mij wel goed door daar.

[Reactie gewijzigd door snoopdoge90 op 23 juli 2024 05:45]

Microsoft moet alleen niet uit het zicht verliezen dat die poweruser voor een heel deel de populariteit van Windows hoog houdt. Die paar % kan op de lange termijn wel eens heel belangrijk zijn om de rest vast te houden.

Als ze de boel omtoveren tot een 2de MacOS, waar win11 sterk naar toe neigt te gaan, dan kan je net zo goed MacOS gaan gebruiken. Dan gaat die poweruser wel naar Linux.

Ik vond zelf dat Windows mooi de middenweg bewandelde van mooie gemakkelijke omgeving vs uitgebreide mogelijkheden. De GUI van Win11 is mij veel te gebrekkig. Als dat zo blijft voordat Win10 EOL is is, ga ik voor het eerst in 15 jaar weer eens overwegen om maar weer Linux op de desktop te gebruiken.
Idd, juist door je op de massa te richten loop je kans ze te verliezen omdat alles op elkaar gaat lijken
Nee. Want de massa gaat echt niet voor 2000 euro een laptop kopen bij Apple. De massa koopt een laptop van een normale prijs (500-700 euro?) waar Windows op staat. Microsoft heeft er ALLE baat bij dingen zo simpel mogelijk te maken voor de gebruiker.
Aan de andere kant wordt Windows heel veel in bedrijven gebruikt. Als ze die markt kwijtraken omdat alles te simpel is voor bedrijven, dan raken ze een grote markt kwijt.

Ze moeten Windows S gewoon nieuw leven inblazen. Dan zijn Henk en Ingrid tevreden met hun eenvoudige Windows en bedrijven met hun uitgebreidere Windows xx (momenteel 11) Pro.
uhm...android/chromeOS? ;)
Ik vond zelf dat Windows mooi de middenweg bewandelde van mooie gemakkelijke omgeving vs uitgebreide mogelijkheden. De GUI van Win11 is mij veel te gebrekkig.
En verder is er het grote probleem dat je niet meer anoniem Windows kunt activeren; er is een Microsoft-account verplicht. Als ze daar niet van terugkomen, zal ook ik naar Linux moeten overstappen. Ik heb ooit eens bij Linux (ik meen Ubuntu) per ongeluk een balk uitgeschakeld op de desktop; vervolgens had ik uren googlen nodig om die balk weer terug te krijgen. Als je op Windows-problemen googlet, vind je veel resultaten. Maar bij Linux is dat een stuk minder... (kan je ook positief uitleggen...).

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 05:45]

Windows is geen prosumer / poweruser OS meer. Het is een OS voor Jan en alleman. Op mobiele devices en desktop. Het gaat al een tijdje de Apple filosofie achterna, inclusief ecosysteem en versimpeling. De designelementen de jij noemt daar heeft de doorsnee gebruiker niks aan.
Wat kan mij dat schelen dat de doorsnee user daar niets aan heeft. Microsoft heeft tijdens de allereerste presentatie van Windows 11, Windows 11 aangekondigd als HET BESTE OS voor business en werk. Door enorm veel features en personalisatie opties te verwijderen (vergeleken met W10) die het enorm veel makkelijker maken om te werken hebben ze zich niet aan die afspraak gehouden. Ik ben het dus helemaal eens met @lb2001.

Als het zo blijft doorgaan en Linux toch groter en beter wordt, waarom zou ik dan niet overstappen naar Linux (voor zowel werk als gamen)?! Microsoft/Windows moet in mijn ogen echt stilaan gaan opletten op wie en wat ze hun focus willen leggen.
Ik run al jaren Windows en Linux in dualboot met de laatste als mijn primaire systeem. Windows 10 gaat mijn laatste Windows zijn die ik ga voeren. De keuzes die MS heeft gemaakt voor Windows 11 doen mij niet anders dan hiervan af te stappen.

Daarnaast heeft Valve de afgelopen jaren zo hard aan de weg getimmerd met Proton dat games echt heel goed draaien op Linux zonder dat je iets hoeft in te stellen. En als Steam als launcher niet werkt dan is Lutris een hele solide tweede waar je kan aankloppen voor een "it-just-works" ervaring.

Qua programma's draait alles wat ik in zowel professionele als persoonlijke setting native op Linux. Ik ben programmeur van beroep dus vandaar dat het mij makkelijker toekomt dan een ander beroep. En voor video en foto bewerking gebruik ik Blender/Gimp :D

[Reactie gewijzigd door Muna34 op 23 juli 2024 05:45]

Daar ben ik het niet mee eens. Als dagelijks OS is Windows ingehaald door iOS en Android. Windows zie ik tegenwoordig voornamelijk om me heen in de zakelijke omgeving en bij gamers. Soms doen mensen hun administratie of typen ze teksten op hun laptop. Maar ChromeOS en een tablet met een toetsenbordje voldoen voor veel mensen ook prima.
Daar ben ik het niet mee eens. Als dagelijks OS is Windows ingehaald door iOS en Android. Windows zie ik tegenwoordig voornamelijk om me heen in de zakelijke omgeving en bij gamers. Soms doen mensen hun administratie of typen ze teksten op hun laptop. Maar ChromeOS en een tablet met een toetsenbordje voldoen voor veel mensen ook prima.
Bron?
Hijzelf. Dat zegt hij toch ook? "Windows zie ik .."
Daar lijkt het inderdaad niet op. Maar het lijkt mij dat ook niemand zit te wachten om 2 OS-en te moeten installeren omdat er programmas zijn die alleen op Windows draaien.. Al kan MS dat natuurlijk niks schelen, die harkt mooi wat geld binnen met de schandalig hoge licentiekosten (als je kijkt naar de hele stapel reclames die erin zit).

Als ik nog eens begin over dat personaliseren van de taakbalk; laat mij gewoon de labels weergeven, dat gecombineerde gedoe is een ramp als je meerdere van dezelfde programmas open hebt. Maar goed, in een cultuur van vorm boven functie denkt men daar niet over na.
Maar nog steeds je prullenbak niet op de taakbalk kunnen zetten.
Zo ongeveer de enige feature die ik van de Appel kon waarderen.
Die pin ik eigenlijk altijd vast aan Quik Access in de verkenner, zo heb ik hem ook nog redelijk snel bij de hand.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 05:45]

Windows heeft in mijn optiek een identiteitsissue. Wat moeten nu gebruiken om onze snelkoppelingen en widgets te benaderen? Het bureaublad of het startmenu?

Ik gebruik daar nu het start menu voor. Maar het is duidelijk dat Windows dit enkel als launcher wilt inzetten. Wellicht dat het bureaublad nu meer functies krijgt, behalve een plek voor bestanden en snelkoppelingen?

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 05:45]

Ik gebruik sinds Windows 10 het bureaublad vooral als een soort "tijdelijk" werkblad, waar ik "tijdelijk" bestanden kan plaatsen om ze dan makkelijk terug te vinden en dan ergens mooi weg te steken. Ik gebruikte het bureaublad niet meer om snelkoppelingen op te zetten. Het is altijd een miserie om eerst alles te minimaliseren en dan naar de juiste snelkoppeling te zoeken. Nu in Windows 11 heb ik maar enkele favoriete programma's staan en de rest zoek ik op wanneer ik ze nodig heb.
Als je toch het oude windows 10 start menu terug wilt. Probeer explorerpatcher. Bijzondere is dat je oude windows 10 indeling (bij een upgrade), behouden blijft.
Dank u! Dat ziet er zeer goed uit. Ik denk dat ik dat een van de komende dagen wanneer ik even tijd heb wel eens ga proberen.
Wat is dit nu weer voor een waardeloze plek. Zet hem in de taakbalk net als Windows 10 en vergeet vooral niet de mogelijkheid om hem weg te halen.
De plekkenmanager van Microsoft mag wat mij betreft ontslagen worden. Er zijn te veel vernieuwingen op slechte plekken. Of de goede plekken worden bij vernieuwing verslechterd. Tijd dat die kerel zijn plekje leert kennen!
Daar zat ie toch al? dat kunnen ze moeilijk verkopen als "nieuw" :+
Daar vond ik hem ook niet top. Gewoon in het startmenu is prima. Meer plekken om te zoeken heb je niet nodig.
nach die in start menu hoort naar programma's te zoeken, met uitbreiding eventueel lokale (cloud) bestanden.
Niet zo maar op het web.
Als die op het bureaublad dan enkel op het web zoekt kan dat best zijn.
Alleen MS kenende enkel via Bing.
Ja ok, waar ie naar zoekt is iets anders als waar je de balk zelf kunt vinden. Ik vind de search ook prut, alternatieven werken vaak beter. Maar ik hoef sowieso geen balk in mn taakbalk en ook niet op het bureaublad zelf.
Ze kunnen beter focussen op de zoekfunctie zelf. Het heeft nog steeds moeite met dingen vinden. Recent wilde ik OneNote openen dus ik tikte ‘note’ in. Ik kreeg alleen notepad. Heel matig voor een zoekmachine in 2022. Dit is een recent voorbeeld, maar ik heb echt veel situaties meegemaakt dat het heel slecht werkte.
ik start altijd gewoon met typen van de eerste 2 letters, dat werkt altijd.
ON zou genoeg zijn voor je (waarom zou je op note?)

Maar je hebt gelijk dat onder de apps die beginnen met NOTE in zo'n geval ook apps met NOTE in de naam van de app zouden mogen staan.
Had net nieuwe baan en wilde tijdens een meeting een notitie maken. Ik wist niet zeker of OneNote erop stond, maar dacht dat ik met ‘note’ alle notitie programmas zou moeten krijgen.
Als ik Note in type verschijnt OneNote netjes in de resultaten, net als NotePad, NotePad en Sticky Notes.
Ik heb het net geprobeerd. Zie het nog steeds niet. Alleen note pad en sticky notes.
Deze functie zit toch reeds onderaan links in de zoekbalk? Daar heb je toch ook webresultaten?
Deze toevoeging doet me wat denken toen Windows Vista uit kwam en er ook allerlei widgets aan de rechterkant beschikbaar waren. Deze vertraagden het systeem zo hard dat iedereen ze meteen uitschakelde.
In windows 11 zit die niet meer onderaan links in de zoekbalk, die is al vervangen door een vergrootglas met een nieuw zoekvenster. (vergrootglas is overigens gewoon te verbergen, heb het hier even aangezet)
https://i.imgur.com/CRjiLc1.png
Alle zoekacties komen daar dus ook terecht. Explorer button + typen OF Start menu + typen OF vergrootglas klikken.

Aangezien dit zoekvenster al uitziet als een redelijk los staand venstertje heb ik een vermoeden dat de nieuwe zoekbalk uit dit artikel gewoon een 4de manier wordt om daarin te raken. :)
Default browser is er ook niet bij aan te passen dus heb hem zelf nog nooit gebruikt voor browser opzoekingen.
Je hebt gelijk, maar Microsoft probeert Apple versie Spotlight na te maken.
Uh vet, maar hij moet zich wel verbergen tot ik op de zoek keybind druk, a la command spatie op mac os, of linux.

Wat belangrijker is, is dat ie sneller wordt met programmas vinden, vergeleken linux/mac is windows zoeken tragisch

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 05:45]

Uh vet, maar hij moet zich wel verbergen tot ik op de zoek keybind druk, a la command spatie op mac os, of linux.
Iets zoals dit bedoel je? Werkt best prettig!
Ja die ja. Die heb ik ook geinstalleerd staan als vervanging. dom dat ik dat niet noemde, bedankt. Jammer dat sommige powertoys niet default aanstaan
Anoniem: 1439850 19 mei 2022 12:27
Waarom zou je dit überhaupt willen? Je ramt op de Windows knop, begint te typen en ramt op enter. Dat is toch vele malen effectiever dan klikken op zo een armetierig zoekbalkje?
Nu ze dit hebben "uitgevonden" zal er vast wel iemand een probleem bij kunnen bedenken. 8)7
Dit gaat echt de verkeerde kant op voor power users. Net als in macOS met apple+spatie, kun je in Windows 10 zoeken met windows+s. Hoe moeilijk is dat? Hiernaast worden power opties verborgen in het OS. Probeer maar eens de sound control panel of netwerk adapters te bereiken. Alles zit tegenwoordig verborgen achter visuele elementen om de "gewone" gebruiker van een aantal simpele instellingen te voorzien. Maar als je echt iets goed wilt instellen moet je gaan graven in het OS. Het liefst zou ik de power opties op prominente plekken gepresenteerd worden, maar ik denk dat Microsoft bang is dat de gewone gebruiker zijn OS kapot maakt met deze instellingen. Liever zou ik zien dat hier goede beschrijvingen bij komen en goede troubleshooting, dan het maar onder de hoge hoed te verbergen. /rant
De powerusers zetten vaak telemetry uit waardoor het lijkt dat niemand dat soort opties gebruikt. En waarom zou je opties die niemand lijkt te gebruiken prominent in een OS laten zitten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.