'Apple-topmannen hadden conflict over aanpak tracking gebruiker'

Apple heeft intern conflicten gehad over de mate waarin gebruikers van iOS tracking ten gunste van adverteerders kunnen uitschakelen, zo meldt The Information. Het conflict resulteerde in een middenweg tussen tracking voor advertentie-inkomsten en de privacy van gebruikers.

Enkele hooggeplaatste Apple-medewerkers, waaronder hoofd van Gebruikersprivacy Erik Neuenschwander en Software Engineering-baas Craig Federighi, zouden bezwaren hebben gehad tegen het gebrek aan privacyopties voor gebruikers van iOS wat betreft trackingdata. Anonieme betrokkenen stellen tegenover The Information dat gevreesd werd dat dergelijke opties slecht zouden zijn voor de inkomsten van adverteerders en van Apple zelf. Hoever Apple moest gaan in het uitvoeren van de keuze van de gebruiker was de aanleiding voor interne discussies.

Onder meer App Store-topman Phil Schiller en Services-senior vice president Eddy Cue zouden een algehele blokkade van het gebruik van een Identifier for Advertisers (IDFA) hebben tegengewerkt. Wanneer het gebruik van een dergelijke identificatiecode is uitgeschakeld, kunnen applicaties de specifieke gebruiker niet meer 'volgen' voor adverteerders. Dit zou advertentie-inkomsten kunnen belemmeren en gebruikers kunnen weerhouden van het vinden van nieuwe apps.

Gebruikers kunnen sinds 2016 met iOS 10 tracking met een IDFA ten gunste van adverteerders uitschakelen. De anti-trackingfunctie zou daarentegen slecht toegankelijk zijn, omdat deze nauwelijks te vinden was in de instellingen van een apparaat met iOS. Ook schrijft The Information dat er een ecosysteem ontstond rondom het alsnog verkrijgen van een IDFA.

Daarom werd besloten om de App Tracking Transparency-privacyfunctie te ontwikkelen. Een van de compromissen tussen de Apple-topmannen had te maken met de manier waarop gebruikers al dan niet alle tracking konden uitschakelen. Het sinds 2021 beschikbare opt-insysteem vereist dat gebruikers per app toestemming moeten geven voor tracking; er kwam uiteindelijk geen optie om het algehele tracken voor advertentiedoeleinden te kunnen verhinderen.

Federighi zou met zijn team 'zeer voorzichtig om eventuele protesten van toezichthouders heen hebben gemanoeuvreerd'. Er zou onder meer sterk over het woord 'tracking' nagedacht zijn. Ook de privacymelding die gebruikers krijgen bij het voor het eerst openen van een app zou met zorg ontworpen zijn.

Update, 21.05: Er is een functiebeschrijving voor de Apple-medewerker Erik Neuenschwander aan het artikel toegevoegd. De spelling van zijn naam is tevens verbeterd.

Door Yannick Spinner

Redacteur

14-03-2022 • 19:42

82

Reacties (80)

Sorteer op:

Weergave:

Het zegt gewoon iets over besluitvorming in een bedrijf, verder niets. Het gaat om het resultaat toch? Wat er intern is gebeurd om dit voor elkaar te krijgen lijkt mij ondergeschikt.
Op mijn werk is het niet anders, veel interne discussies , wat strategisch gedoe , wat manipuleren, zieltjes winnen , besluiten en dan als 1 gezicht naar buiten treden. Zo gaat het overal. Totaal geen nieuwswaarde dit.

Even omdraaien:
Dus als er een paar managers van Google een interne strijd hebben gevoerd voor meer privacy , maar deze hebben verloren vindt iedereen dat Google toch echt wel iedereen zijn privacy respecteert? Wat een topbedrijf dat Google! dat er toch nog mensen werken die privacy belangrijker vinden dan geld!

Nee, want Google heeft uiteindelijk iets anders besloten en anders gehandeld .

En daar gaat het om.


Ps ik zie dat een aantal die vergelijking met Google nogal serieus en letterlijk nemen.
Maar was echt een voorbeeld, meer niet.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 26 juli 2024 07:08]

En het resultaat is dat er niet één instelling "do not track" is, maar dat dat per app ingesteld moet worden. Terwijl de normale user interface zou zijn dat je het globaal kunt instellen en er dan per app van kunt afwijken.

Het proces heeft dus in dit geval een negatieve invloed op het resultaat gehad....
En het resultaat is dat er niet één instelling "do not track" is, maar dat dat per app ingesteld moet worden.
Dat klopt niet want die setting is er wel. Instellingen -> Privacy -> “Sta trackingverzoeken van apps toe”. Als je die uitzet, kan geen enkele app nog vragen of ze je mogen tracken en doe je dus een globale opt-out. Dat de default is dat het per app gevraagd wordt bij de 1e keer starten van een app die vraagt je te tracken is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 26 juli 2024 07:08]

Idd de interne afweging
Onder meer App Store-topman Phil Schiller en Services-senior vice president Eddy Cue zouden een algehele blokkade van het gebruik van een Identifier for Advertisers (IDFA) hebben tegengewerkt. Wanneer het gebruik van een dergelijke identificatiecode is uitgeschakeld, kunnen applicaties de specifieke gebruiker niet meer 'volgen' voor adverteerders. Dit zou advertentie-inkomsten kunnen belemmeren en gebruikers kunnen weerhouden van het vinden van nieuwe apps.
geen algemene blokkade = keuze
Federighi zou met zijn team 'zeer voorzichtig om eventuele protesten van toezichthouders heen hebben gemanoeuvreerd'.
er kwam uiteindelijk geen optie om het algehele tracken voor advertentiedoeleinden te kunnen verhinderen.
Dus als er een paar managers van Google een interne strijd hebben gevoerd voor meer privacy , maar deze hebben verloren vindt iedereen dat Google toch echt wel iedereen zijn privacy respecteert? Wat een topbedrijf dat Google! dat er toch nog mensen werken die privacy belangrijker vinden dan geld!
Google doet per definitie niets aan privacy. Jij zou ook moeten weten dat de inkomsten bij google voor 80% of meer van reclame inkomsten komen.

Bij Apple is privacy onderdeel van de hele marketing. Bij apple zijn advertentie-inkomsten een veel kleiner deel, misschien fractie op de totale inkomsten.

Verschil google leeft van reclame bij apple is het een kleine bijverdienste. Dan kun je heel anders met privacy omgaan.
Google doet per definitie niets aan privacy
Maar nu even de andere kant hé:

Hoe gigantisch veel mensen zijn wel niet zoveel beter geworden erdoor..

Kennis, school, goedkope devices, word / excwl zonder dure office pakket, geen lockin van MS waar iedereen op zeurde, doktors, ziektes, vrije informatie, open markt i.p.v. alleen nog App store.... Etc etc etc

Volgens mij is Google nog meest transparante en helpt de mensheid vooruit...

De andere zet Google als zoekmachine en doet alles om in China geld te verdienen al is het anti privacy land nummer 1...

Heb je iets van bewijs dat Apple geen data heeft?

Neem aan dat je iCloud en IMessage gebruikt.. Raad eens wat voor encryptie gebruikt word zodra je backups aanzet op een iPhone :)

Had gewoon even kunnen googlen ( :Y) ) en dan staat er precies hoe het echt werkt bij Apple

https://www.google.com/am...-have-icloud-enabled/amp/

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 juli 2024 07:08]

Onjuist, ook iCloud data is e2ee.
bron
iCloud beveiligt uw gegevens door deze te coderen wanneer ze worden verzonden en ze te bewaren in een gecodeerde indeling.
End-to-end-encryptie biedt de best mogelijke gegevensbeveiliging. De gegevens die u bewaart in iCloud en die zijn gekoppeld aan uw Apple ID, worden op al uw apparaten beveiligd met een sleutel die afkomstig is van informatie die uniek is voor dat apparaat, in combinatie met de toegangscode van uw apparaat, die alleen u weet. Niemand anders heeft toegang tot informatie die met end-to-end-encryptie is beveiligd, zelfs Apple niet.
Als u iCloud-reservekopie hebt ingeschakeld, bevat uw reservekopie van Berichten in iCloud een kopie van de sleutel die uw berichten beveiligt. Zo weet u zeker dat u uw berichten kunt herstellen als u geen toegang meer hebt tot uw sleutelhanger en uw vertrouwde apparaten. Wanneer u iCloud-reservekopie uitschakelt, wordt een nieuwe sleutel gegenereerd op uw apparaat om toekomstige berichten te beveiligen. Deze sleutel wordt niet bewaard door Apple.

[Reactie gewijzigd door SirLenncelot op 26 juli 2024 07:08]

Laat me raden

van de apple site?

Heb ik nog wel een nieuwtje voor je:

Google zegt dat ze zo weinig mogelijk data van je verzamelen.

Staat vast wel ergens

https://www.reuters.com/a...d-exclusive-idUSKBN1ZK1CT
https://www.forbes.com/si...ipad-mac/?sh=243f9dbd7777
https://lifehacker.com/ap...ypted-messages-1847811684
https://www.boxcryptor.co...moved%20to%20the%20iCloud.

Wel eens afgevraagd waarom je zonder private key aan apple te geven, die niemand van je weet, toch alles kan terug zetten op iphone??

Als het encrypted is, zou toch niemand de key hebben... waarom zou uberhaupt nog iemand een beveiligde telefoon van 2000 euro halen om coke te verkopen over de telefoon...

want het is onmogelijk, zelfs voor de meest corrupte landen, die niks om privacy geven, waar de telefoon miljoenen keer word verkocht, om de verbinding te hacken.. Immers, toch?

En als je denkt dat het aan je wachtwoord ligt, helaas...

Ma je hebt een bron vol met onderbouwd bewijs,. dus zal wel gelijk hebben :)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 juli 2024 07:08]

Wel eens afgevraagd waarom je zonder private key aan apple te geven, die niemand van je weet, toch alles kan terug zetten op iphone??
Ja, en dat mechanisme staat mooi beschreven.
https://support.apple.com...security/sec0a319b35f/web
Je kan dus je iCloud data veilig op een nieuw toestel zetten zonder dat Apple ooit de mogelijkheid heeft om je gegevens te decrypteren.
Als privacydeskundige kan ik stellen dat Apple niet perfect is, maar zeker wel beter dan Google.

Ik kan je een lijst voorbeelden geven, maar als je op Tweakers zit zou je toch genoeg voorbeelden langs hebben moeten zijn komen.

Het kan makkelijker. Zoals @Halo_Master al aangaf: follow the money.

Google verdient geld door je diepgaang te profileren. Daar ben je het product. Apple verdient in veel grotere mate aan hardware en abonnementsvormen. Daar ben je de klant.

Wederom, het is niet "Apple is goed, Google is slecht" (of andersom, zoals je graag lijkt te willen geloven). Maar doen alsof er geen "bewijs" is, en alsof het één pot nat is, dat is ook niet productief.
Ja, zo weinig mogelijk als goed is voor Googles portemonnee, daar is geen woord aan gelogen :+
Wat een gevloek en gescheld. Zonder dat was je betoog ook prima geweest. Rustig aan.
Edit: Ah, je hebt je reactie waar ik op reageerde aangepast en de scheldwoorden en het gevloek verwijderd en daarna een woedende reactie op mij gestuurd. Kalmeer een beetje man. Nogmaals.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 26 juli 2024 07:08]

Goed lezen google is qua omzet afhankelijk van advertenties en bij apple is het bijzaak.

Of we er beter van geworden zijn met google aps enz is maar net hoe je het bekijkt. Wie weet wat er iets anders populair geworden en had dat meer privacy bescherming gegeven. Dat is koffiedik kijken.
Maar dat we google dankbaar moeten zijn gaat mij echt te ver, tenminste je kan ook stellen dat na dos MS met windows ook gezorgd heeft dat we er allemaal beter van werden.

Grappig wat mensen hier allemaal aannemen, nu ben ik icloud en imessage gebruiker morgen weer iets anders en weer een ander weet toch echt dat ik dit en dat doe. Leuke info voor op de kermis in een glazenbol kijken maar daar kun je beter mee stoppen.
Jaaa oke oke...

Ben het serieus met je eens over de nadelen van Google, meen ik.

Maar met: we hebben hier een 'google fanboy; is het al beetje misgelopen...

Ik hou helemaal niet meer van Google dan van Apple of MS... Eerlijk.

Maar daarbuiten.. Je hebt wel goede punten, maar denk niet dat je ment punt snapte.

Vind het jammer dat Google beschreven word alsof is er niemand van op de hoogte.(ben ik dom?)
Vind het jammer dat Apple beschreven word alsof moet iedereen zen smoel houden... (ben ik dom?)

Moraal: is dit alles wat we kunnen de komende jaren??

Ga je mij vertellen dat ik een google fanboy ben en dan van alles roepen, of gaan we dan eerlijk toegeven dat google fucking veel data heeft en we er soms even anders mee om moeten gaan..

Geloof je serieus dat Apple die data niet heeft dan? want dan houd t gesprek al op...
Stel je gaat er in mee, dat Apple maps net zo goed werkt, of je nou tracking hebt uitgezet, terwijl chrome intern maps inladen, opeens kut werkt..

Dan vind ik het prima en heb ik men punt verkeerd uitgelegd, want ik wou aandringen op het slimmer gebruik van de troeven de we WEL hebben (google en apple)

Die hele onzin van fanboys en K3 van digitale onzin, ben ik dus klaar mee en hoopte dat er meer tweakes zouden zijn..

Maja, zoals je nu dus ziet..

Ik heb niks bereikt hiermee want het eerste dat in je opkomt:

GOOGLE FANBOY

jammer..

Alsof probeer je vaker wel dan niet, aan een holigaan van Feyenoord te vertellen, dat zen moeder uit amderdam komt... 80% kan zoiets gewoon niet verwerken en had niks moeten typen.

Akkoord, laten we dan maar de tering aan elkaars 'fanboy' shit wensen en niet de boel aanpakken met de riemen die er nog zijn..

Was je niet op de hoogte, van mijn inzicht over IT landschap, na zulke verhlalen, dat je daardoor wou vertellen wat google doet en mij ook maar gelijk naar een 'kamp' te schuiven ala Google?

Top man, je hebt eigenlijk nog debieler gemaakt en baal daar echt van.

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 juli 2024 07:08]

Eens, maar Apple wil met privacy voor gebruikers aantonen dat ze beter dan anderen zijn, je betaalt immers voor alles waar anderen het gratis geven voor de opoffering van privacy.

Maar het moment dat Apple iets meer privacy geeft maar wel 20Euro aan service kosten vraagt t.o.v. Google die geen privacy voor gratis doet....

Het maakt Apple een stuk zwakker dan wanneer mensen denken dat ze de voorvechter van privacy zijn
Tsja, als Tweakers alleen persberichten mag publiceren, kunnen ze de #metoo-fitties van Ubisoft ook achterwege laten. :+
Ja, geruchten over producten , aankondigingen nieuwe producten en alles marktgerelateerd.
Maar dit vind ik gewoon een beetje mosterd na de maaltijd. We weten allemaal hoe het heeft uitgepakt en wat de beslissing is geweest. Een alternatieve realiteit is er gewoon niet.
Dus welbeschouwd is het tracken bij en door apple puur gebaseerd op het idee van mangers dat er mogelijk adverteerders in geïnteresseerd zouden zijn. De adverteerders hebben het niet eens gevraagd.

Aan de andere kant is het feit dat apple software betrekkelijk veel anti-tracking opties bied (ten opzichte van de concurentie) vooral het resultaat van techneuten die daar voor zijn gaan staan.

Hulde aan de techneuten!
Apple heeft wat dat betreft een historie van leiders die doen wat zij denken dat anderen willen, dus dat verbaast me niks. De ene keer werkt dat beter voor ze dan de andere :)
Aan de andere kant is het feit dat apple software betrekkelijk veel anti-tracking opties bied (ten opzichte van de concurentie) vooral het resultaat van techneuten die daar voor zijn gaan staan
Apple zelf kan hieromheen tracken. Dus het tracken voor de concurrentie wordt moeilijker gemaakt, maar hun eigen advertentienetwerk kan beter worden gemaakt. Laat je niet voor de gek houden. Je zit bij de 2 wereldleiders in smartphone wereld niet goed voor je privacy.
De adverteerders hebben het niet eens gevraagd.
Ongetwijfeld zijn er adverteerders geweest die het wél hebben gevraagd, echter valt uit de uitgelekte informatie niet af te leiden in hoeverre dat invloed heeft gehad bij de besluitvorming. De reden dat ik stel dat adverteerders om tracking hebben gevraagd, is dat het ondenkbaar is dat belangenbehartigers van adverteerders geen poging zouden ondernemen om Apple te beïnvloeden.
Aan de andere kant is het feit dat apple software betrekkelijk veel anti-tracking opties bied (ten opzichte van de concurentie) vooral het resultaat van techneuten die daar voor zijn gaan staan.

Hulde aan de techneuten!
Hulde aan de techneuten ben ik het volledig mee eens :), maar hoe jij tot de conclusie komt dat Apples anti-trackingmethodes vooral het resultaat zijn van de opstelling van techneuten is me niet duidelijk.
De adverteerders hebben het niet eens gevraagd.
Adverteerders hebben jou ook niet gevraagd om je te "tracken"
Onder meer App Store-topman Phil Schiller en Services-senior vice president Eddy Cue zouden een algehele blokkade van het gebruik van een Identifier for Advertisers (IDFA) hebben tegengewerkt. Wanneer het gebruik van een dergelijke identificatiecode is uitgeschakeld, kunnen applicaties de specifieke gebruiker niet meer 'volgen' voor adverteerders. Dit zou advertentie-inkomsten kunnen belemmeren en gebruikers kunnen weerhouden van het vinden van nieuwe apps.
tot zover de mythe dat Apple slechts een hardwarebedrijf is en privacy op 1 heeft staan.
Nou, dit zegt gewoon dat er stromingen zijn binnen een bedrijf , waar de 1 wat idealistischer en de ander wat commerciëler . Dat is vrij normaal voor een bedrijf toch, zelfs ook wel gezond.
De commerciële aanhangers(schiller en Cue) hebben deze strijd binnen Apple grotendeels verloren. En… laatste 2 jaar Cue of Schiller nog naar buiten zien treden als woordvoerder voor Apple? Ik niet, ook niet meer bij de digitale Keynotes .
Ik denk dat jij dit verkeerd interpreteert de voorstanders die tracking wouden toestaan hebben "verloren", en dan had die advertentie van FB ook geen zin.

https://www.theverge.com/...ple-ios-14-privacy-prompt

En met "Hide my Email" doet Apple, op een andere manier, ook iets met "privacy"

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 26 juli 2024 07:08]

Wat is er precies mis dan. Privacy staat nog steeds op 1, daarom zijn ze voor deze middenweg gegaan.
Neen winst is dat
Een bedrijf moet toch winst maken om te kunnen blijven bestaan? En dan nog kunnen ze toepassingen ontwikkelen om de gebruiker zijn privacy te verbeteren. Het is niet altijd zo zwart wit.
Tuurlijk en het is duidelijk dat het daarom gaat, dat word vrijgesteld en de rest is meer PR dan echt iets wat bij apple zit.
1. Winst maken om te kunnen blijven bestaan is natuurlijk een lachwekkende argumentatie als we het over Apple hebben, het meest waardevolle bedrijf ter wereld met 200 Miljard cash in hand.

2. Er is opzich niks mis mee, maar als je pretendeerd dat privacy het belangrijkste is, en het blijkt dat je bewust keuzes maakt die negatief zijn voor privacy maar jou wel geld opleveren dan val je door de mand.
als privacy op 1 staat, hebben ze geen middenweg nodig
Ja natuurlijk wel. Er spelen meer belangen dan enkel de belangen van mensen/bedrijven die wel/geen (absolute) privacy willen en gelazer met marktwaakhonden. Het is bij een bedrijf van zo’n grootte bijna onmogelijk om geen compromissen te sluiten of keuzes aan gebruikers voor te leggen waarin dan de default door de fabrikant wordt bepaald.

Je kan privacy op 1 in je prioriteitenlijst hebben staan, en of ze dat hebben laat ik ff in het midden trouwens, maar dat betekent niet dat de rest van je lijstje met (belangrijke) zaken helemaal niets meer waard is of genegeerd moet worden/compromissen vinden niet mag; dan kan je immers net zo goed geen lijstje maken. :+

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 26 juli 2024 07:08]

Het is nog steeds vele malen beter dan bij overige partijen. Kuch*google*kuch
van google mag je tenminste nog een andere browser gebruiken dan chrome/chromium
Dat mag van Apple ook. Firefox, Edge, je kan van alles draaien onder MacOS en iOS.

Je verwart “browser” misschien met “rendering engine”?

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 26 juli 2024 07:08]

Je krijgt wel +2 maar je verbloemd de boel wel een beetje.

Je 'hebt' in feite gewoon geen keus, maar mensen mogen graag net doen ofwel bij IOS.

Push notificaties etc hebben niks met render engines te maken en dat word zwaar tegengewerkt inclusief PWA's etc

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 juli 2024 07:08]

Idd, rendering engine=browser
Render engine bemoeid zich met renderen en niks meer...

JavaScript, push messages, security, adblockers, PWA's, deeplinking, extensions, password managers, OS API's calls, caching, camera's en mic, USB, etc etc etc etc.. Dat is een browser.

Meeste Tweakers hier weten hopelijk toch ook wel dat zelfs een game engine bestaat uit veel en veel meer dan alleen en render pipeline... ?

--------------------

Stel je voor dat, alle games, door f*cking Intel of AMD of Samsung etc, verplicht de zelfde engine moesten gebruiken, voor altijd...

Besef iemand wel hoeveel leuke, mooie, slimme shit we dan wel niet hadden gemist?

Gaat bij niemand dan het kwartje vallen over hoe groot probleem dit wel niet is voor browsers / www / informatie portals??

Vind maar ziekmakend, wellicht omdat ik als hardwerkende developer steeds meer slaafje word van de big tech en daarnaast vooral niet energie mag steken in zoiets als: wie kan mij bewijzen wat safari intern allemaal doet...

Echt petje af.. Dat mensen meer tijd stoppen in het verdedigen van zoiets als meest geheimzinnige informatie portal van de hele wereld genaamd safari, dan dat ze oprecht blij worden van iemand die gewoon voor iedereen de wereld beter, toegankelijker en transparanter wil maken

Snap t echt niet en sta open voor correctie

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 juli 2024 07:08]

Dat er één, duidelijke standaard is qua renderen van web-content heeft in ieder geval één heel groot voordeel: Als developer hoef je niet in drie, vier engines te testen x zoveel versies of je site / webapp er nog wel uit ziet zoals je bedacht had.

En gebruiken op iOS alle games niet dezelfde libraries? Krijg niet de indruk dat dat de beperkende factor is.

Overigens zie ik het verband met privacy inderdaad ook niet, haha.
Apple wijkt het meest af van alle browsers.. Dus die standaard is inderdaad fijn, maar die is er niet vanwege safari.

Volgens mij zie je IOS als het enige platform...
Laat me een gok doen vanuit levens eravring, > 90% van je contacten hebben een iphone..
Niks mis mee, maar dit herken ik na 20 jaar wel hoor...

Wat vind je van mensen die alleen maar met andere mensen omgaan die Nike schoentjes kunne betalen en daar hun realitiet op baseren...? Triest toch? Noem het turken, wappies, gabbers, coke nakkers in een scheve panty op donderdag ochtend.

Hoeveel van jullie dit dit lezen, hebben 80% android gebruikers om hun heen, terwijl ze zelf IOS gebruiken??

Verdomme allemaal zo debiel, of valt het jullie nu opeens wel op..

Hey IOS gebruikers, hoeveel van je vrienden zitten op IOS, terwijl 80% android gebruikt( Ja apple heeft totaal geen macht fuck you)...

Ik weet zeker, dat niet 8/10 van je vrienden android hebben, wanneer je zelf ios hebt.

Hoeveel klappen had je nodig, voordat je dit eens zelf zou bedenken..

Je hoet niet voor mij te doen, maar wees een tweaker held... let er eens op oke?:)

Niemand maakt een website die alleen op IOS werkt, je zit toch ook met Android en PC enzo? Daar is weer geen safari op, dus zit je accuut al met meerdere browsers

Juist omdat je geen keus hebt op IOS, is dit hele probleem er nu...

Steve jobs had heel andere plannen, had liever gehad dat ze eerlijk waren.
https://www.youtube.com/watch?v=QvQ9JNm_qWc&t=60s

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 juli 2024 07:08]

coke nakkers in een scheve panty
van mij krijg je sowieso bonuspunten voor creatief schrijven _/-\o_

Als ik een website maak, doe ik dat voor het publiek van een klant, niet voor mijn eigen sociale contacten, dus wat zou het uitmaken hoeveel van mijn kennissen op iOS zitten? Van de meeste weet ik het niet eens. Ik let daar niet speciaal op.

Precies wat je zegt: Je moet je óók op Android, Windows en macOS testen. Dus dat zijn al 4 OS'sen x het aantal browsers wat er populair is… Dus bij 4 OS'en en zeg 2 'browsermerken' zit je al op 8. Als er dan ook nog verschillende versies zijn, verveelvoudigt dat nog eens een keer.

Wat je ook van Apple vindt, iOS heeft nou eenmaal een flink marktdeel, dus daar kun je niet omheen. Als er op dat platform dan maar één browser-engine hoeft te worden getest, dan scheelt dat vaak een hoop css geknutsel / tijdverspilling.
true

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 juli 2024 07:08]

render engine in je voorbeeld is dan de game engine. En ja stel je voor dat de iphone of windows 1 game enige verplichtte.

https://infrequently.org/2021/08/webkit-ios-deep-dive/
Het mag wel, maar vervolgens opent nog van alles in Safari.
Je kan al enige tijd een andere default browser kiezen. Binnen iOS ben je nog wel gebonden aan WebKit als engine. Maar de rest is Firefox, Chrome, Edge, Opera… etc.
Ben je tegenwoordig niet meer gebonden aan hun Javascript engine dan? JSCore ofzo

Native chrome extensies konden dacht ik ook niet, Alleen extensies van Safari.
Chrome extensies die voor chrome geschreven zijn, was ook niet echt een optie dacht ik.

Web3 eigenlijk ook nog niet, toch?

En tsja... Oprecht nieuwsgierig (heb jaren terug al games zitten maken met cocoon, cordova etc, om via webview simpele javascript games te maken haha). Maar default webview had wat gebreken.

Default browser API's zoals file access, USB devices, video codecs, loopt dat wat gelijk? Met stuff zoals gamepass etc komen hopelijk meer browser games:) Via USB dan je beeld doorsturen zonder wifi+delay naar een TV / recorder / hub enzo is voor mij wel tof, Vooral met multiplayer games zoals vroeger in nintendo tijd.;)

Maar het betekende dat je video output realtime moest transpilen omdat codecs niet in safari werden gebruikt, dus voor linux, windows, macOS, etc was t prima, alleen IOS had een complete server nodig om realtime te transpilen naar hun codec. Had het via javascript kunnen doen in de client, maar de performance was onmogelijk als je 3-4-5 streams tegelijk wou zien... Had dus weer een VPS moeten huren etc die realtime video bewerkt...

Wel mooie feature natuurlijk, om op iphones zoiets als chrome i.p.v. safari te mogen gaan gebruiken, in het geval je eens op een linkje clickt :)

Maar... Nee, de rest is (vind ik) eerlijk, niet chrome, of firefox of Opera..

Het is tering veel werk voor die arme zielen om een ultiem complex iets, zoals een hele browser, even een andere JS engine, Render Engine, Codecs, voorwaarden, UI, marketing etc etc te maken denk ik..

je mag immers niet zeggen in firefox dat je een VPN verkoopt, tenzij Apple daarvan 30% krijgt,
En helaas, Firefox is een 'native' app, waarvan de echte kosten, vergeleken met die van de app store, vragen om een gezamelijke trance waarbij iedereen er tot in eeuwigheid aan moet gaan geloven.. Want ondanks dat ze hun complete product, die al 20 jaar in ontwikkeling is, compleet moesten gaan zitten ombouwen, kregen ze de volgende automatisch gegeneerde email van the next big thing.
You dont have a choice. When you do not craete an app, firefox will be destroyed, if you do it, it will cost you 1 million hours of programmers work, with no end in sight to our 'so damn cool' next IOS update rules...

So fuck you Firefox.
Sorry maar als developer... Chrome is helemaal niet chrome en t is niet 'alleen' webkit de render engine die je dan 'gelukkig' mag gebruiken...

Zou leuk zijn als 'tweakers' ook eens ruimte had voor de developers

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 juli 2024 07:08]

Oef. Ik ben inderdaad geen developer en heb daar te weinig verstand van moet ik zeggen. Ik weet dat op iOS (en iPadOS for that matter) gebonden bent aan de rendering engine maar daar houdt het wel een beetje op voor mij 😬
Zoals wat? Oude apps/apps die hardcoden?
ik heb niet gezegd over Google, zij zijn puur evil
mijn reactie gaat over diegenen die beweren dat Apple geld verdient puur met de hardware en dus zeker niet geinteresseerd is in ads en tracking
Idd..
En het feit dat het schijnbaar zelfs een discussie punt is geweest geeft al aan dat Apple duidelijk ook loert op een maximalisatie van de winst. Want daar draait het gewoon om. Advertenties plaatsen zonder een selectie te kunnen maken op basis van een profiel betaald (logisch) gewoon stukken minder.

Nu is er helemaal geen bezwaar tegen het maken van winst, alleen zet dit wel een beetje het Apple heiligdom op de helling dat je meer betaald voor de producten o.a omdat er geen geld wordt verdiend aan de privacy van de gebruikers.
Het is een beetje het hypocriete deken wat hier wordt afgeworpen, en dat zou je kwalijk mogen noemen.
Onder meer App Store-topman Phil Schiller en Services-senior vice president Eddy Cue zouden een algehele blokkade van het gebruik van een Identifier for Advertisers (IDFA) hebben tegengewerkt.
Tenzij ik hem verkeerd lees, maar dit is altijd de discussie die ik met een marketing collega ook heb over AdBlock. Ik zeg dat ik hem permanent aan het staan omdat ik compleet gek word van alle dansende en springen advertenties (tekst advertenties heb ik geen probleem moet er moet immers geld verdiend worden) maar die complete shows halen te veel de focus weg en ik klik er toch nooit op. Dus ik snap hun standup (zeker van Schiller) wel aangezien het voor marketing best handig is om te weten hoe het loopt.
maar die complete shows halen te veel de focus weg en ik klik er toch nooit op.
Dat is ook niet altijd de bedoeling :)

Soms adverteer je met het doel om binnen een aantal "strikes" kopers binnen te halen. Zeker de merken die het budget hebben voor "shows". Ze zorgen dat je ergens ver weg in je gedachten blijft denken aan een dansende WC-eend met grote schattige cartoony ogen en de finale vindt pas plaats zodra je in de supermarkt voor het schap staat en mag kiezen uit 100 WC-gels.

Hersenen kiezen graag voor bekendheid omdat harder nadenken meer energie kost en voordat je het weet sta ook jij boven de WC met de bekende fles.
Haha ja leuk verwoord, heb me er nooit zo in verdiept moet ik zeggen maar klinkt logisch :) moet zeggen dat ik het als ik werk voornamelijk zwaar irritant vind als half je pagina vol staat met dansende flessen WC-eend :*)

Verlies dan de te veel de focus op het onderwerp waar het over gaat, en dan liever gewoon een stuk tekst :)
Dat blijkt helemaal niet nu, dat is al sinds het bestaan van de uid die je ook nodig had om beta software te draaien ten tijde van iPhoneOS 2 bekend. Daar is over tijd meer en meer aan gesleuteld om de gebruiker (de optie tot) meer privacy te geven.

Wat nu wel blijkt is waarom men daar niet sneller, verder in is gegaan en wie daar wel (Federighi) en niet (Schiller, Cue) achter stonden.

Overigens: het is niet een trackingsysteem wat Apple in iOS heeft; het is een identifier. Een nummer dus.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 26 juli 2024 07:08]

Apple verkoopt ook de standaard zoekmachine aan google voor 15 miljard, zo goed zijn ze begaan met je privacy.

Oja en nu ga ik reacties krijgen van mensen die apple verdedigen voor 15 miljard pakken en google de standaard search engine maken.
*standaard zoekmachine. Maar heb je nog wel de keuze welke je gebruikt.
Daarbij is Google voor veel mensen ook de zoekmachine waar ze bekend mee zijn en die de beste resultaten geeft. Hoe spijtig je dat ook mag vinden.
Heb ik niet gezegd, geef alleen aan dat er meerdere keuzes zijn in IOS. dat ze extra betaald hebben om de standaard zoekmachine te zijn staat daar van los.
Oja en nu ga ik reacties krijgen van mensen die apple verdedigen voor 15 miljard pakken en google de standaard search engine maken.
Beetje jammer dit weer, maar denk er eens over na: bijna iedereen gebruikt Google ongeacht of dat de standaardinstelling is op het moment dat ze iets willen zoeken op internet. Google is bijna synoniem aan zoeken geworden. Allicht zal een default-instelling in de browser die mensen "overhalen" die niet weten hoe ze de default search engine aan moeten passen maar laat dat een minderheid zijn. Gegeven dat, dus, is er eigenlijk helemaal niet zo'n groot verschil of ze Google als standaard instellen of niet, en als ik Apple was en daar voor betaald kon krijgen zou ik daar niet lang over na hoeven te denken.

Wat mij meer verbaast is hoe veel geld Google daar voor over heeft, want ze betalen ook Mozilla voor hetzelfde.
Uiteindelijk is het gewoon voor het geld. Zoals je zelf zegt Google is synoniem aan zoeken geworden (niet eens "bijna"). Ik heb bij meerdere mensen en bedrijven de standaardzoekmachine veranderd naar DDG zonder iets te zeggen. Kreeg reacties dat het allemaal veel mooier (clean) en beter (google krijg je veel reclame en shopping resultaten tegenwoordig, reclame en reclame dus) is en waarom ik dat niet eerder had gedaan. De meesten hebben geen idee wat DDG is en noemen het nog steeds googlen..

Als het niet voor het geld was, had Apple ook daarvoor kunnen gaan ipv hun grootste concurrent op mobiel. Privacy verkocht. Boeit mij verder niet veel, maar Apple gebruikers moeten eens doorhebben dat ook hun geliefde merk niet heilig is. Het is gewoon een commercieel bedrijf. Money talks.
Bij mozilla is het ook een beetje zodat ze kunnen zeggen “kijk wij zijn niet anti competitive, sterker nog wij ondersteunen mozilla!”
Wat een gejank. Ik mag toch zeker wel een minpunt van een product noemen en onderbouwen. Evenals pluspunten. Doe ik overigens niet alleen bij Apple producten, maar enkel daar valt het je schijnbaar op, gezien je daar een ongezonde fictatie mee lijkt te hebben.
Ik mis je ook als je ergens niet op reageert . Dat bedoelde ik eigenlijk. Daarom gaf ik ook aan dat ik stiekem hoop dat Apple zaken vergeet of niet goed doet (verkl..t) . brengt wat leven in de brouwerij.
Maar af en toe blijf je dezelfde punten herhalen(ik heb ze al opgenoemd) , die opmerkingen post je dan niet een paar keer, maar continue . Je moet je repertoire een beetje uitbreiden , dat is alles. Er zijn genoeg andere zaken die Apple niet goed heeft gedaan. Je komt nu daardoor gewoon een beetje verzuurd over, althans zo ervaar ik het.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 26 juli 2024 07:08]

Een van de compromissen tussen de Apple-topmannen had te maken met de manier waarop gebruikers al dan niet alle tracking konden uitschakelen. Het sinds 2021 beschikbare opt-insysteem vereist dat gebruikers per app toestemming moeten geven voor tracking; er kwam uiteindelijk geen optie om het algehele tracken voor advertentiedoeleinden te kunnen verhinderen.
Dit snap ik niet, volgens mij kan dit namelijk wel. Je kunt in iOS per app trackingverzoeken toestaan of afwijzen, maar je kunt ze ook helemaal uitschakelen.

[Reactie gewijzigd door Krulliebol op 26 juli 2024 07:08]

Wie of wat is Eric Neuenschwander? Schijnbaar heel bekent aangezien die geen onderbouwing nodig heeft.
Even toegevoegd om Erik* niet als onbelangrijk te laten overkomen ;)
Persoonlijke tracking puur voor advertenties zou volledig verboden moeten worden. Er is geen enkele reden dat dit op je telefoon of waar dan ook online nodig is.
Daarnaast krijgen specifieke bedrijven zoveel info van je dat ze een heel psychologisch profiel van je kunnen opstellen, puur om je reclame te kunnen sturen. Deze praktijk is ronduit gevaarlijk, veel mensen (ongetwijfeld inclusief ik) zijn makkelijk te beinvloeden als je maar genoeg van ze weet.

En waarom kun je geen fatsoenlijk smartphone krijgen zonder overal en voor alles gevolgd te worden? Wat is dit voor onzin?
De developer die dit leest en denkt, wtf is dit voor onzin..

Iemand die ooit letterlijk heeft gekozen om te zeggen: sorry baas, die doe ik gewoon niet.. Of je nou apple, facebook of jezus heet,...

Moeten een badge krijgen en de rest moet die commeerciele tweakers.net smoel eens leren houden omdat ze nog niet 5 euro zouden inleveren om te zorgen dat zulke gespreken beter verlopen (als het nieuws bericht)..

Voor de gene die ooit echt een voet tussen de deur hebben gezet heb ik nog wel wat leuke NFT / crypto dingen.

https://github.com/DutchKevv

De rest is bezig om Apple te verdedigen, wat vele malen belangrijker is dan regenwouden etc...

Dus niks sturen, thanks

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 26 juli 2024 07:08]

Sinds Apple software meelevert die je foto’s scant op illegaal materiaal, heeft Apple geen recht van spreken meer als het over privacy gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.