Apple brengt iOS 15.2-bèta uit met App Privacy Report

Apple heeft de eerste bèta van iOS 15.2 uitgebracht. Deze testversie voegt onder andere het App Privacy Report toe. Dat is een overzicht waarin bijvoorbeeld wordt weergegeven welke apps welke gegevens verzamelen.

Apple kondigde zijn App Privacy Report voor iOS eerder dit jaar al aan en maakt dit nu dus beschikbaar in iOS 15.2. Het bedrijf meldde destijds dat het overzicht laat zien welke toestemmingen apps hebben en hoe vaak ze daarvan gebruik hebben gemaakt. De functie kan bijvoorbeeld tonen hoe vaak een bepaalde app toegang heeft gevraagd tot de locatiegegevens, camera, microfoon, contacten en foto's van gebruikers.

Het privacyoverzicht toont ook met welke domeinnamen een app contact maakt en hoe vaak dat precies gebeurt. Gegevens over dataverzameling blijven zeven dagen in het privacyoverzicht staan. Gebruikers kunnen het App Privacy Report in de iOS-instellingen vinden, onder 'privacy'.

IOS 15 heeft al een functie om dergelijke appactiviteiten vast te leggen, maar momenteel kunnen deze gegevens alleen geëxporteerd worden als een JSON-bestand. Met het Privacy App Report krijgt iOS een daadwerkelijke interface, waarmee de gegevens uit deze functie gemakkelijker bekeken kunnen worden.

MacRumors meldt dat de notificatiesamenvatting ook een update krijgt in iOS 15.2. Deze krijgt een ontwerp met 'kaarten' die het makkelijker moeten maken om te zien welke notificaties precies in de samenvatting staan. De Emergency SOS-functie zou ook kleine vernieuwingen meekrijgen. De countdown voor een noodoproep bedraagt nu acht seconden, waar dat voorheen drie seconden was. Dit moet voorkomen dat gebruikers een alarmnummer bellen als ze de functie per ongeluk inschakelen.

Apple App Privacy Report
Bron: Apple

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

28-10-2021 • 13:53

56

Reacties (56)

56
53
35
3
0
14
Wijzig sortering
Je kunt zeggen van Apple wat je wilt, maar ze maken van het privacy stuk wel werk. Waarschijnlijk ook om daardoor krachtiger te staan in verhouding tot Google/Facebook etc.

Ik merk dat ik zoveel mogelijk data delingen uit zet bij apps. Er is zelfs een switch om alles in 1x uit te zetten kwam ik laatst achter. Ik ben niet bang om data te delen, maar als ik dat met zoveel gemak kan doen, waarom niet?
Voor mij is dit ook een reden om te kiezen voor Apple toestellen ipv Android.
Wat ik mij afvraag is of dit ook informatie kan bevatten van de apps waarin Apple zelf profiled/informatie verzameld en ads toont. Zoals informatie voor https://searchads.apple.com/. Wat je ziet is dat ze het voor anderen lastiger maken, maar voor zichzelf gemakkelijker. Tja... Dat klinkt mij meer als Apple dan dat ze daadwerkelijk om privacy geven. Privacy is een machtig marketingmiddel in 2021.

Ik vind ook de informatie die Apple verzamelt niet onderdoen voor wat Google en Facebook doen als je zo hun privacyverhaal leest over search ads. Op zowel je mac als iphone/ipad. Ze verzamelen een hoop ondanks al hun stoerdoenerij.

Ik bespeur daarom ook een beetje hypocrisie bij Apple. Bedenk even dat Apple een bedrijf is dat historisch gezien alles heeft gedaan om meer geld te verdienen en ze alleen bestaan om geld te verdienen. Niet om jouw leven beter te maken. Het is een commerciële partij hè. Als ik kijk hoe ze met Apple Music Spotify te lijf zijn gegaan om alleenrecht of forse voorsprong te krijgen in hun wereld op muziekstreamen (de 30% achterstand die Spotify by default heeft) en hoe ze omgaan met het niet vrijgeven van NFC betalingen tegenover andere partijen, omdat ze zelf geld willen verdienen aan wat gebruikers doen met hun apparaten. Tja, dan bekruipt mij hier ook weer een gevoel dat je met het privacyargument veel advertentiepartijen het veel moeilijker kan maken, om voor Apple zelf veel meer ruimte te creëren om geld te verdienen. Als Apple straks hun Apple Ads weer uit gaat breiden zou 't mij absoluut niets verbazen. Als ze daar niet allang mee bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 24 juli 2024 05:35]

Het is en blijft een lastig verhaal. Het grote punt is dat niemand dit echt kan vertellen anders dan Apple zelf. Wel is het zo dat ze beloven dat al hun eigen apps ook aan dezelfde eisen moet voldoen.

Als je naar Microsoft, Google en Apple kijkt dan zie je dat ze eigenlijk heel erg op elkaar lijken, ze verzamelen allemaal data, verkopen advertenties, bieden een zoekmachine aan (waarbij Apple Siri weer verwijst naar Google for money), bieden een besturingssysteem en maken zelfs allemaal hardware.
De nadruk ligt echter bij al deze leveranciers ergens anders. Daarnaast zijn ze ook druk bezig om zich te transformeren. Google wil minder associeren met advertenties, Microsoft heeft hun desktop OS zo goed als opgegeven (advertenties in het OS) en richt zich exclusief op het upsellen van Microsoft 365. En ook Apple richt zich steeds meer diensten maar met een privacy twist (zoals icloud plus).

Ik bespeur daarom ook een beetje hypocrisie bij Apple. Bedenk even dat Apple een bedrijf is dat historisch gezien alles heeft gedaan om meer geld te verdienen en ze alleen bestaan om geld te verdienen. Niet om jouw leven beter te maken. Het is een commerciële partij hè.
Persoonlijk vind ik dit niet hypocriet van deze organisaties, het zijn allemaal commerciële bedrijven en geld verdienen is altijd de kernzaak. Zonder geld is er simpelweg geen business. Dat wil echter niet zeggen dat je niet beide kunt doen. Ik geloof echt wel dat Apple zijn best wil doen, het is immers 1 van hun core principles (naast bakken met geld vragen en verdienen).

We moeten alleen niet hypocriet zijn aan onze kant als gebruikers. Vroeger zeiden we ook dat je niet alles moet geloven wat je in de krant leest. Daarna moest je niet alles geloven wat je op TV zag (verrassing, alles op TV is volledig nep, ook alle 'reality' shows). Maar tegenwoordig gelooft men alles wat men op het internet tegen komt... Uiteindelijk komt het voor mij er op neer wat men doet, niet wat men zegt (geen woorden maar daden).

Het internet (en alle zaken daaromheen) zijn nooit ontworpen met privacy in gedachte. We moeten daar naar toe werken en dat is wat belangrijk is. We weten ook wel dat IOS apps massaal de privacy schenden, anders denken is hypocriet. Maar ik zie maar 1 megacorp er druk mee zijn en dat is Apple..

Ondertussen vangen ze wel alle shit als ze ook maar 1 verkeerde stap maken... Er wordt niet meer gekeken naar het grote geheel (de richting die men de industrie geeft) maar er wordt enkel sensatie gemaakt. Ik heb het gevoel dat we hier steeds meer Amerika worden, veel geschreeuw en bombarie en veel polarisatie. Hetzelfde met Tesla, ze zijn de enige die echt wat doen aan een probleem maar worden van alle kanten aangevallen...

Anyway, Apple is ook niet binair goed of fout. Maar ze hebben hun principes beter voor elkaar dan de andere opties..
En gelukkig hebben we open source nog. Wie weet gaan we wel naar een open-source based maatschappij... Maar dan zal ik wel weer een communist worden genoemd ;)
Anyway, Apple is ook niet binair goed of fout. Maar ze hebben hun principes beter voor elkaar dan de andere opties..
Is dat zo? Of is dat hun marketingstrategie? Het doen alsof je principes in orde zijn is marketingtechnisch briljant. Doe je het dan wel om de goede redenen?

Ik vraag mij namelijk best af of die principes wel hadden bestaan als privacy niet hip was geweest nu. Apple heeft namelijk nooit iets om privacy gegeven, totdat de awareness voor privacy begon te groeien. Toen ineens was het hun ding. Apple is een bedrijf dat historisch gezien altijd al ingestapt is in dit soort hippe opkomende markten en concepten. Zodra er ergens geld te verdienen viel, waren ze haantje de voorste.
Apple heeft namelijk nooit iets om privacy gegeven, totdat de awareness voor privacy begon te groeien.
Wat een onzin, zie hier Steve Jobs bijv: https://www.loopinsight.c...17/steve-jobs-on-privacy/
Is dat zo? Of is dat hun marketingstrategie? Het doen alsof je principes in orde zijn is marketingtechnisch briljant. Doe je het dan wel om de goede redenen?
Het is natuurlijk altijd first and foremost: marketing. Dat zal bij ieder bedrijf met winstoogmerk het geval zijn.
Ik kijk altijd liever naar daden (die zeggen meer dan woorden, vertrouwen moet je verdienen) en hier een aantal voorbeelden (zeker niet beperkt tot):
  • IOS 8 was het eerste OS waarbij standaard versleuteling aan stond (2014), andere besturingssystemen volgenden veel later (Android 7, 2016). Windows is tot op de dag van vandaag niet standaard versleuteld.
  • Ze brachten als eerste versleutelde end-to-end cloud data en apps (zoals iMessage en datadeling tussen apparaten).
  • Ze brachten als eerste permissies naar een OS zodat bijvoorbeeld GPS misbruik tegen kon worden gegaan.
Uiteindelijke kun je zeggen dat ze dat al direct in het begin hadden moeten doen, maar goed, ze doen het wel. En ze forceren daarmee anderen om te volgen!

Ik vraag mij namelijk best af of die principes wel hadden bestaan als privacy niet hip was geweest nu.
Je zou kunnen zeggen dat Apple juist die items hip heeft gemaakt. Zoals aangegeven doen ze al best lang hun best. Dan bedoel dat sinds IOS want daarvoor werd simpelweg niets met privacy ontworpen.

Apple is een bedrijf dat historisch gezien altijd al ingestapt is in dit soort hippe opkomende markten en concepten. Zodra er ergens geld te verdienen viel, waren ze haantje de voorste.
Maar is dit erg dan? Als we als samenleving / burgers beter worden van die 'hippe' zaken dan is iedereen toch blij? Weet je nog hoeveel gezeur het was dat de FBI niet zomaar door iemand telefoon kon wroeten? Tegenwoordig zijn bijna alle mobiele apparaten versleuteld en dat is dus een bescherming voor iedereen. Who cares of het gedaan werd onder marketing voorwaarden :Y)
Je vergeet Windows Phone die zakelijk juist interessant werd, onder andere door de standaard versleuteling. Dat was al in 2010. In 2014 merkte dat Apple zakelijk fors begon te verliezen van Windows Phone (o.a. vanwege veiligheid) en zijn ze met een inhaalslag begonnen. Leuk verhaal over je versleuteling, maar zonder druk van concurrentie hadden ze 't nooit gedaan.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 24 juli 2024 05:35]

De hoeveelheid info die ze gebruiken voor reclame vind ik erg mee te vallen. Onderstaande meldt mijn iPad hierover.
Je hebt 'Gepersonaliseerde advertenties' uitgeschakeld. Apple kan daardoor voor het weergeven van advertenties geen gebruik maken van je accountgegevens of je interactie met voorzieningen van Apple. Je ontvangt misschien nog steeds advertenties op basis van de hieronder genoemde criteria. Je persoonsgegevens worden niet aan derden verstrekt.

Contextuele gegevens
Wanneer je een zoekopdracht uitvoert in de App Store, kan je zoekopdracht worden gebruikt om een relevante advertentie weer te geven. In Apple News en Aandelen kan het soort artikel dat je leest, worden gebruikt om geschikte advertenties te selecteren. Bovendien kunnen gegevens over de taalinstellingen van je toetsenbord, het type device, de OS-versie, de mobiele aanbieder en het verbindingstype van je device worden gebruikt om advertenties weer te geven.
Als je meer wilt weten over reclame en privacy bij Apple en hoe je zelf kunt bepalen welke gegevens worden gebruikt om advertenties weer te geven, ga je naar Reclame en privacy.
Je zin “ze verzamelen een hoop” beschrijft de per app de dingen die ze gebruiken om hun applicaties te laten werken. Ik zie daar niks raars tussen staan.
Misschien moet je hun privacy policy eens lezen. Die is veel uitgebreider.

Ik zie daarin vooral een opsomming van zaken waarop je via Google ads ook kunt adverteren.
Ik bespeur daarom ook een beetje hypocrisie bij Apple. Bedenk even dat Apple een bedrijf is dat historisch gezien alles heeft gedaan om meer geld te verdienen en ze alleen bestaan om geld te verdienen. Niet om jouw leven beter te maken. Het is een commerciële partij hè. Als ik kijk hoe ze met Apple Music Spotify te lijf zijn gegaan om alleenrecht of forse voorsprong te krijgen in hun wereld op muziekstreamen (de 30% achterstand die Spotify by default heeft) en hoe ze omgaan met het niet vrijgeven van NFC betalingen tegenover andere partijen, omdat ze zelf geld willen verdienen aan wat gebruikers doen met hun apparaten. Tja, dan bekruipt mij hier ook weer een gevoel dat je met het privacyargument veel advertentiepartijen het veel moeilijker kan maken, om voor Apple zelf veel meer ruimte te creëren om geld te verdienen. Als Apple straks hun Apple Ads weer uit gaat breiden zou 't mij absoluut niets verbazen. Als ze daar niet allang mee bezig zijn.
Met alle respect, ik vind hier ook wat van maar dit heeft niets met privacy te maken maar hoe het business model van Apple werkt. De bron van de discussie is of je beter Apple kan nemen als je waarde hecht aan je privacy.

Dat Apple ook gegevens van je verzameld is een feit, wat ze er mee doen is wel degelijk anders. Het doel bij FB en Google is het verzamelen van gegevens om zo veel mogelijk geld uit de advertenties te genereren. Bij Apple is het doel om zo veel mogelijk gebruikers in hun eco systeem te krijgen en te houden.
Op zich een goede stelling vind ik.
Ik ga er even vanuit dat Apple doet wat ze zeggen te doen. (als ze liegen, dan lieg ik ook zegmaar)

De Apple Reclames zijn volgens Apple zelf 'privacy-vriendelijk'. Ze 'profileren' op basis van contextuele data apparaatgegevens (taal, toetsenbord, OS versie en mobiele aanbieder), locatie (mits aangezet uiteraard), zoekopdrachten in de App Store, gebruikersgedrag in 'Apple News' en 'Aandelen'.

Vervolgens wordt men in 'segmenten' geplaatst. Die segmenten bestaan uit je NAW-gegevens, leeftijd, geslacht en het type apparaten die je hebt, welke downloads/aankopen/abonnementen je hebt (inclusief muziek/films/boeken/apps/enz/enz), gedrag in 'Apple News' en 'Aandelen' en je interacties met vorige reclames.

Ze profileren dus blijkbaar niet op hoe je apps gebruikt (behalve dus de Apple apps zelf). Je kan bovenstaand gedrag ook uitzetten (dus dat de data niet opgestuurd wordt) en je kan er ook voor kiezen dat de advertenties niet 'gepersonaliseerd' worden.

Edit: (adverteerders kunnen expliciet niet adverteren op 'mensen die Google Maps' gebruiken)
Dat segmenteren is precies hoe Google en Facebook ook werken. Aan enkele gebruikers heb je niets. Je adverteert altijd naar een doelgroep. In deze context is doelgroep een ander woord voor segment. Dat indelen van doelgroepen of segmenten op de criteria die Apple aanhoudt verschilt niet veel van wat Google doet. Alleen Facebook gaat soms wat verder door op basis van de verzamelde gegevens inschattingen te maken over zaken als politieke voorkeur. Maar ook hier werkt Facebook met segmenten en niet individuen. Dat hele privacyvriendelijke sausje van Apple is dus eigenlijk niets meer dan een simpele uitleg van hoe advertenties overal werken. Die groepen van minimaal 5000 is niet vanuit privacyoverweging, maar uit praktische overweging. Een kleinere groep levert simpelweg nooit genoeg clicks op om nuttig te zijn en levert dus ook geen geld op.

Bij Google is 'adverteren op mensen die Google maps gebruiken' namelijk ook geen ding. Je adverteert naar mensen die interesse hebben in maps/navigatie-achtige applicaties. Net als bij Apple. Apple doet met hun verwoording alsof de concurrentie wat anders doet en laat jou als lezer die onjuiste conclusie trekken.

Ze doen dus niets beter of anders dan de concurrentie. Ze proberen 't alleen "privacyvriendelijk" te verwoorden. Maar om daar doorheen te prikken moet je actief zijn (geweest) in dit wereldje en dat zijn de meeste lezers van dit soort stukken tekst niet. Dat is ook mijn probleem met Apple. Ze doen vaak alsof en velen trappen erin, omdat ze niet beter kunnen weten. Je zou kunnen zeggen dat Apple misbruik maakt van de situatie.
Uiteraard segmenteren ze allemaal. Het verschil is denk ik meer van hoe die segmenten gevoed worden. Zover ik inschat is het grote verschil dat Apple 'alleen' binnen het Apple ecosysteem 'profileert' en Google/Facebook op 'alles wat los en vastzit' (even gechargeerd natuurlijk, maar je snapt hoe ik hem bedoel). Facebook en Google doen hun uiterste best om je surfgedrag te observeren en al je gebruik van al je Android apps (op je Android telefoon).
Je adverteert naar mensen die interesse hebben in maps/navigatie-achtige applicaties.
Hier zit dus mogelijkerwijs wel een verschil. Aangezien Apple dus zegt niet te profileren op basis van app-gebruik (behalve Apple News en Aandelen), is het enige waar je dus op kan adverteren 'mensen die een navigatie-app hebben geïnstalleerd staan'. Dat is wat anders dan 'die hem soms/regelmatig/vaak/dagelijks gebruiken' of 'er in geïnteresseerd zijn'.
Dat denk je. Totdat ze gaan starten met het matchen van hashes op de afbeeldingen die gesynced zijn in iCloud.

https://tweakers.net/nieu...poren-kindermisbruik.html

Aan de mensen die mijn reactie als ongewenst hebben bestempeld: vergeet niet dat het beoordelen van comments op basis van inhoud gaat en niet over of het wel of niet in lijn is met je persoonlijke meningen over dit onderwerp.

[Reactie gewijzigd door Neyluzz op 24 juli 2024 05:35]

Al dan niet mee eens.. Financieel en daarbuiten..

Een beetje credit voor de goeie richting verdiend Apple wel..

Het is dan wellicht grotendeels de (mijn mening) 'marketing' van Apple, ze drukken de neus wel in de wind en maken er meters mee..

Dus kan het wel toejuichen als non-apple gebruiker..

Dit is net zo goed een stukje 'marktwerking' / concurrentie i.p.v. lagere prijs, alleen is nu 'data' de hotspot.

We weten allemaal hoe t werkt, maar laat Google ook maar knokken (win, win)
Absoluut. Het is super dat ze hier druk mee bezig zijn maar ik probeer ook de andere kant van Apple's gezicht ook te belichten.
Fair, maar het matchen van de hashes gebeurt niet op de Apple servers, maar op je device zelf.

Heb je een X aantal matchende hashes, dan pas worden alleen die foto's in kwestie opgestuurd voor handmatige controle.
Zegt *****

Je fotos staan gewoon op Google servers

Bron 1 https://www.macrumors.com...gle-cloud-increasing/amp/

Bron 2
https://www.google.com/am...bij-google-servers/%3famp

en dat je zonder sleutels zo al je foto's etc kan downloaden op je (nieuwe) iphone, is simpelweg bewijs dat mocht er uberhaupt een sleutel zijn, dan staat ie dus ook in de cloud... Anders kon je niet een backup terugzetten zonder private keys te overhandigen voor het decrypten......

Leuke headlines om alles op te hemelen, maar zeggen 'ze doen het alleen op je device' is met beetje inzicht net zo naïef als zeggen dat Google alleen je voornaam maar weet.. 'omdat ze dat zeggen'

Apple doet veel goed, maar dit niet (vind ik)

Welke gek, zou zoveel data plaatsen, bij de 'boze privacy' boer..

end2end encryptie staat ook standaard uit als je iCloud gebruikt... 99% dus

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 24 juli 2024 05:35]

Is dat zo? Lees dit eens https://support.apple.com/en-us/HT202303
En om dit er nog even uit te halen voor wie niet de hele pagina wil lezen:

In some cases, your iCloud data may be stored using third-party partners’ servers—such as Amazon Web Services or Google Cloud Platform—but these partners don’t have the keys to decrypt your data stored on their servers.
Niet meer.. door de druk van o.a. consumenten organisaties.. heeft Apple dat plan in de vriezer geplaatst.
Dat idee is allang in de vriezer geplaatst...
Dat is waar :) Totdat de publieke verontwaardiging is weggeëbd ;)
Heb jij daar bewijzen voor dan?
Er zijn nergens.. ook maar een start van iets.. dat Apple dit alsnog van plan is in te gaan voeren.
Apple heeft in het verleden vaker dingen geroepen van dit gaan wij doen.. om het toch niet te gaan doen.
Grote voorbeeld is de aiporwer.. werd zelfs met veel bombarie getoond tijdens een Apple event.. maar werd toch geannuleerd. nieuws: Apple annuleert draadloze lader AirPower
Er zijn nergens.. ook maar een start van iets.. dat Apple dit alsnog van plan is in te gaan voeren.
Er staat ook nergens dat 't niet zo is. Pauze kan twee kanten op gaan. Of ooit van pauze af, of geannuleerd worden. Er is geen indicatie van 't een of 't ander. Er kan dus nog vanalles gebeuren.
Grote voorbeeld is de aiporwer.. werd zelfs met veel bombarie getoond tijdens een Apple event.. maar werd toch geannuleerd.
Dat iets technisch niet betrouwbaar genoeg haalbaar bleek, is heel wat anders dan een idee van iets dat technisch al af is en werkt en in de koelkast staat. Heel raar vergelijk van je.
In dit artikel: https://mlexmarketinsight...f-trust-in-silicon-valley lijkt Apple het idee of de uitrol ervan te pauzeren. Dit impliceert dat Apple op termijn dit mechanisme alsnog gaat implementeren.
Als je zo reageert op onderbouwing die ik op jouw verzoek met je deel dan houd een nuttige discussie voeren hierbij op 8)7
Wat dat betreft is het net een gewoon bedrijf, zoals de bedrijven waar wij werken. Veel plannen maar je hebt maar beperkte mogelijkheden om zaken uit te werken tot producten. Zelfs Apple heeft maar beperkte mogelijkheden. Is het niet qua mensen, dan is het wel qua hoeveelheid nieuws je per jaar naar de markt kunt brengen.
Maar VPN met add blocking mag dan weer niet van Apple.....

Daarom heef tmijn PIA app dus geen add blocking maar de PC applicatie wel.
“Maar VPN met add blocking mag dan weer niet van Apple.....”

Ik draai al jaren een always-on VPN met PiHole op m’n iPhone. Geen idee waar je vandaan haalt dat dat niet zou mogen van Apple.
PIA app (Private Internet Access) gebruikt direct hun VPN. Niet via PiHole, welke ik niet heb.
Mijn VPN gaat ook niet “via PiHole”, mijn VPN heeft simpelweg een PiHole ingesteld als DNS-server. Feit blijft, en dit is waar het om gaat, dat VPN’s gewoon toegestaan zijn op iOS. Is een basisfunctie… Met of zonder adblocking maakt geen enkel verschil.
Dat klopt VPN is toegestaan. Dat veronderstelde ik ook niet.
Ik zou graag zien dat het nog wat dieper gaat. Maar veel moeten app bouwers instellen.

Toegang tot foto's bijvoorbeeld. Nu kun je zelf een selectie kiezen maar dat is niet handig voor apps als Instagram. Waarom niet toegang tot de laatste 2, 5 of 10.
Ik krijg regelmatig vragen dat apps toegang hebben tot mijn locatie. Dat moet ik dan herbevestigen. Soms iets te vaak... en zo is het al eens voorgekomen dat de geofencing van Homey niet meer werkt bij m'n partner. Die denkt: Homey? Nee. Die vraag krijg je natuurlijk voor Apple's HomeKit niet.
Toegang tot lokaal netwerk... moet dat aan voor een Mediaplayer? Youtube? Wat is dit nu precies... ja, je moet wel toegang tot een speaker hebben maar niet tot een lijst apparaten.
Uiteindelijk komt dat omdat je bij Apple gewoon als klant betaald voor een product. Zij hoeven zelf niets met gebruikersinformatie te doen voor hun inkomsten. Alle "leuke" gratis of goedkope zaken moeten wel iets met die informatie om inkomsten op een andere manier te genereren. Als we gewoon voor sociale media, zoeken, emailen, etc willen betalen hoeven de anderen ook geen moeilijke algoritmes te verzinnen om geld te kunnen verdienen.

En het is uiteindelijk ook ontzettend zonde van het vele talent dat nu superslimme algoritmes bedenkt alleen maar om meer advertentieinkomsten te kunnen genereren. Stel je voor hoe de wereld er uit zou zien als die talenten zouden worden gebruikt voor zinvolle toepassingen (waar we dan weer gewoon voor betalen).
Zij hoeven zelf niets met gebruikersinformatie te doen voor hun inkomsten.
Hardnekkig fabeltje. Apple levert zelf ook gewoon ads in hun besturingssystemen. Ook in hun privacy policy staat gewoon beschreven dat ze vanalles van je verzamelen voor advertentiedoeleinden.
“Hardnekkig fabeltje. Apple levert zelf ook gewoon ads in hun besturingssystemen.”

In de App Store*
En gepersonaliseerde ads zijn opt-in, bij eerste start wordt netjes gevraagd of je wel of geen gepersonaliseerde advertenties wil zien. :) Uiteraard is er ook een opt-out voor als je je bedenkt: instellingen -> Privacy -> Apple Reclame -> Schuifje uitzetten.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 juli 2024 05:35]

Ze maken er werk van, omdat het goed werkt in de marketing. Als het geen effect zou hebben qua marketing, ben ik benieuwd of ze bewogen hadden. Ik geloof niet dat een commercieel bedrijf dat zo agressief bezig is met geld verzamelen zoiets doet uit de goedheid van hun hart.
Lekker belangrijk waarom ze dat doen. Het is een briljant gat in de markt tegenover Android/Google en ik ben erg blij dat ze dat doen. Een van de redenen waarom ik hun producten blijf kopen. En het interesseert me geen kont dat ze dat niet uit liefdadigheid doen.
En om nog aan te vullen; Het verdienmodel bij Apple is het verkopen van hardware en niet data van gebruikers zoals het businessmodel van Google. De "marketing" over privacy is geen hype of onzin, maar gewoon om te benadrukken dat ze geen behoefte hebben om jouw persoonlijke data te gebruiken om te verkopen zoals Google dat wel doet bij bots die bieden op welke advertentie je krijgt te zien op basis van je profiel.
Er is vaak genoeg aangetoond dat de hoeveelheid data die Android phones versturen vele malen groter is dan bij een Apple device.
Als ze echt zo begaan zijn met je data dan zou er default niets gedeeld worden. Al die opties zijn allemaal uitkomsten van juridisch touwtrekkerij. Dat het uiteindelijk voor de gemiddelde consument een grote onbegrijpelijke verzameling instellingen word speelt ze alleen maar in de kaart. En dan mooi weer spelen dat het allemaal zo "transparant" is.
Idd, laatst op deze video gestruikeld. Stond wel even te kijken met de kaak op de grond, uhh bureaublad. Of het ook echt helpt met batterij duur durf ik niet te zeggen, gezien die onderweg lekker aan de lader ligt. Maar zeker is dat kwa privacy deze instellingen je voorthelpen.
Het is geen geheim meer dat ook Apple een eigen search-dienst wil hebben en met hun eigen eco-systeem kunnen ze een flink deel krijgen.

https://applemagazine.com...r-own-search-engine/48166

Maar de beste kans van slagen is om er voor te zorgen dat anderen kleiner worden waarbij Apple kan meevaren op de privacy-hype.


Aan de ene kant is het welkom dat Apple je telefoon meer gaat afschermen en niet als wandelend potentieel reclamezuil,
maar aan de andere kant geloof ik niet dat Apple roomser is dan de paus. Zo zetten ze vb meer in op medische gegevens al dan niet door gadgets omdat dat ook een zeer grote markt is.

https://www.bloomberg.com...-coherent-market-insights
Global Nutritional Supplements Market to Surpass US$ 436.1 Million by 2027 –
Coherent Market Insights

Business Wire

SEATTLE -- December 9, 2019

The global nutritional supplements market was valued at US$ 248.1 million in
2018, and is expected to exhibit a CAGR of 6.9% over the forecast period
(2019–2027).
Hopelijk raken we niet van de regen in de drup.
Maar dit zit toch al sinds iOS 15.0 onder Instellingen -> Privacy -> Neem app-activiteit op? Volgens mij is het enige dat verandert de naam en/of locatie van de instelling?

Apple zegt ook dat het er al in zit: “iOS 15 and iPadOS 15 introduced the Record App Activity feature in the privacy settings, allowing people to save a summary of sensor, data, and internet access by apps on their device.”
En vervolgens:
“In iOS 15.2 beta and iPadOS 15.2 Beta, this activity is presented in Settings in a new UI called App Privacy Report.”

Of neemt ie het vanaf 15.2 constant op ipv enkel 7 dagen na handmatige inschakeling? Dat zie ik zo niet terug in de release notes, dus zoals ik ‘t lees is ‘t enige dat verandert de locatie van de functie en/of de UI. :P Maar hoop dat het meer is en dat je het nu permanent in kan schakelen, vind het een erg interessante feature. :) En helpt de PiHole/pfSense tweaken. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 juli 2024 05:35]

En hoe krijg je dan zo'n overzicht te zien? Niet bij de apps zelf zag ik net..
Maar dit zit toch al sinds iOS 15.0 onder Instellingen -> Privacy -> Neem app-activiteit op? Volgens mij is het enige dat verandert de naam en/of locatie van de instelling?
Nee, in iOS 15 zat het opnemen van de activiteiten, maar niet het genereren van een mooi overzicht. Je kan het volgens mij exporteren als een JSON file oid.

In iOS 15.2 kan je nu in iOS zelf een mooi overzicht krijgen.
Ja en nee - deze feature maakt (voor zover ik weet) wél gebruik van die record app activity-functie, maar voegt ook een UI toe waarin je de gegevens kunt bekijken (en specifiek die interface heet App Privacy Report). Momenteel kun je de gegevens uit die 'record'-functie alleen exporteren als JSON-bestand, dus dit maakt het in de praktijk een stuk bruikbaarder. Ik zal dat verduidelijken in het artikel :)
Deze versie is alleen nog beschikbaar voor gebruiker met een developers profiel. Je kunt je ook aanmelden voor Publieke Beta, als je wilt. De publieke versie komen later in de week uit bij begin van (15.2) hoe verder de versies, hoe sneller voor publiek. vaak na 22u bij versie 4 op dezelfde dag als Dev Beta versies. Die hier [iOS 15] Ervaringen & Discussie worden gemeld.
Ik heb die do not track switch ook aanstaan. Echter, als ik dan in de Lockdown app kijk wat er allemaal nog aan trackers actief blijft in de diverse apps dan vraag ik me af hoe effectief die do not track optie is.
Uiteindelijk ontkomt men er niet aan om met DNS en firewall zaken te blokkeren.
Omdat de 'do not track' switch wat anders doet dan jij denkt. :)

What is App Tracking Transparency and how do you block app tracking?
https://www.macworld.com/...w-to-change-settings.html
What is App Tracking Transparency?

App Tracking Transparency (ATT for short) is a new feature of iOS, iPadOS, and tvOS 14.5 that requires applications to ask permission if they want to track your activity across other companies’ apps and websites. Your Apple devices have a unique number called an “advertising identifier” that can be used to uniquely identify your device for the purposes of ad targeting and tracking. By associating this identifier with other information, app developers have been able to build incredibly detailed records of how you use your iPhone or iPad, including in other apps and across the web.
Het is dus aan te raden om nog iets van dns blocking toe te passen op je apparaten, zoals dus LockDown of Blokada.

Ik heb zelf eens naar Lockdown gekeken, en misschien heb ik het mis, maar ik heb niet het idee dat er heel veel geblokkeerd wordt. De lijsten die gebruikt wordt zijn maar kort, of heb ik dat mis?
Blokada heeft veel meer en grotere lijsten, maar gaat ook gelijk je dns versleutelen met DoH naar slechts 4 te kiezen dns servers, zoals Cloudfare.
Goed dat er meer aandacht komt voor app privacy voor alle apps. Alleen ben ik wel benieuwd hoe Apple zelf met al die data omgaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.