Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt iOS 15.1 uit met SharePlay en ProRes-video voor iPhone 13 Pro-serie

Apple brengt op maandag versie 15.1 van iOS en iPadOS uit. Deze besturingssystemen voegen onder andere ondersteuning voor SharePlay toe. IPhone 13 Pro-toestellen kunnen na de update ProRes-video's opnemen. Het bedrijf brengt ook macOS Monterey uit.

IPhone- en iPad-gebruikers kunnen de nieuwe OS-versies sinds maandagavond downloaden via het instellingenmenu van hun apparaat. De updates voegen verschillende nieuwe features toe. Met SharePlay kunnen FaceTime-gebruikers bijvoorbeeld samen naar films en tv-series kijken of naar muziek luisteren.

De functie synchroniseert dergelijke content, en gebruikers krijgen allemaal de optie om content terug te spoelen of te pauzeren. Wanneer mensen praten, wordt het volume van de getoonde audio of video automatisch verlaagd. Gebruikers kunnen ook hun scherm delen via SharePlay, bijvoorbeeld om gezamenlijk foto's of webpagina's te bekijken.

Verder voegt iOS 15.1 ondersteuning voor ProRes-opnames toe voor de iPhone 13 Pro en iPhone 13 Pro Max, zo bleek al uit een eerdere bètaversie. Gebruikers met een 128GB-model kunnen daarmee 1080p-video's opnemen met hogere bitrates, waardoor er meer ruimte is om de beelden achteraf te bewerken. Mensen met een 256GB of meer opslagruimte, kunnen 4k-video's opnemen met ProRes.

De ProRes-feature komt niet beschikbaar voor de reguliere iPhone 13 en ook niet voor eerdere iPhones. IPhone 13 Pro-eigenaren kunnen daarnaast handmatig de macromodus van de ultrawidecamera aan- en uitzetten. Voorheen was die feature standaard ingeschakeld. IPhone-gebruikers in de Verenigde Staten kunnen hun covid-vaccinatiebewijs verder toevoegen in de Wallet-app, maar dat werkt vooralsnog niet in de Benelux.

IOS 15.1 lost verder nog enkele bugs op, waaronder een softwarefout waardoor de foutief werd gemeld dat de opslag van iOS-apparaten vol is wanneer foto's of video's worden geïmporteerd. De HomePod en HomePod Mini krijgen verder ondersteuning voor lossless audio via Apple Music. De 15.1-update voegt ook ondersteuning voor Dolby Atmos en Spatial Audio toe aan HomePods.

Apple heeft op maandag ook macOS Monterey uitgebracht, zoals de techgigant eerder al aankondigde. Met deze update krijgt de Safari-browser onder andere een minimalistischer ontwerp en ondersteuning voor gegroepeerde tabbladen. FaceTime op de Mac krijgt daarnaast ondersteuning voor vervaagde achtergronden. SharePlay wordt later dit najaar toegevoegd aan de Mac-versie van die videochatdienst. Ook Universal Control, waarmee gebruikers verschillende Mac-computers en iPads kunnen bedienen met dezelfde toetsenbord en muis, komt later beschikbaar voor macOS Monterey.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

25-10-2021 • 21:17

136 Linkedin

Submitter: 1DMKIIN

Reacties (136)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd hoelang het exporteren naar Mac/PC duurt van ProRes video’s over Lightning.
Waarom lightning? Gewoon AirDrop. Stuk sneller en werkt met 2 klikken.
Windows….

Ik ben fan van AirDrop, niets werkt zo fijn als via AirDrop foto’s naar vrienden sturen met andere iPhones. Zonder kwaliteitsverlies en supersnel maar foto’s op m’n Windows Laptop krijgen is maar een gezeur.

[Reactie gewijzigd door Mr Pingu op 25 oktober 2021 23:40]

Maar iemand die met ProRes video werkt (dat was wat de originele vraagsteller vroeg) kan maar beter een nieuwe MacBook met M1 Pro of M1 Max kopen waar ProRes encoders en decoders in hardware in de chip zitten ingebouwd, want die zijn ongelofelijk veel sneller met het werken daarvan dan wat voor andere computer dan ook.

Zojuist het filmpje van Rene Ritchie op YouTube gezien waar hij de nieuwe MBP's voor het eerst in het echt laat zien, met wat testjes. Voorbeeld van hem: ProRes video encoden met een vorige generatie MBP met core i9 duurde meer dan 27 minuten, en op een nieuwe 16-inch MBP met M1 Max..... 2 minuten 54 sec !!! _/-\o_
Die accelerators in de M1 Max (en pro) zijn zeer indrukwekkend en handig.

Enige nadeel: Het is een intermediate format. Handig voor optimized media voor betere playback en daarvoor ook zéér interessant. Maar voor je uiteindelijke export heb je er natuurlijk niets aan.

Maar geen idee hoe de uiteindelijke export-tijd is van de M1 Max en M1 Pro.
Wellicht komt het niet 1:1 overeen maar Snapdrop (https://snapdrop.net) werkt tussen Windows/Android/Apple zolang je op hetzelfde netwerk zit
Heb 't getest maar krijg 't niet aan de praat. Leuk concept, hopelijk brengt Apple gewoon Airdrop uit voor Windows.
Het zou Apple sieren als ze voor iCloud voor Windows ook Airdrop functionaliteit toevoegen. Alles werkt overal super snel... behalve op mijn werk laptop. Zit je toch weer dingen te mailen enzo.
Ik zal Snapdrop eens proberen, thanks @Rushed
https://www.photosync-app.com/home.html

Na airdrop de beste oplossing, maar dan voor windows (e.a)
Kun je met de gratis versie de foto's/video's ook met volledige kwaliteit/resolute naar windows pc sturen, of is daar de premium versie voor nodig?
Moet het niet al zijn geüpload naar iCloud Photo Library. Hoeveel opslag je ook op je iPhone vrij heeft, Apple vind het heerlijk om direct de boel te offloaden zodat je eindeloos kunt wachten. Zelfs met non ProRes materiaal.
Onzin. Dat kun je gewoon zelf instellen.
Onzin, dat kun je niet.
En voor de zekerheid, ik heb meer gig aan foto's/video's dan ik opslag op mijn iPhone heb. Dus de optie "download originelen naar iPhone" is geen optie.
Ja zeg, wat wil je nu, wil je foto’s in de cloud of wil je ze alleen op je telefoon?

Die keuze heb je gewoon.
Laat mij maar eens zien hoe ik die keuze heb: iCloud Photo Library is 400 GB. Ik heb een 128 GB iPhone. Of reageer gewoon niet.
Het issue was dat iOS te snel fotos en videos offload terwijl er nog voldoende ruimte is. Oftewel: er is geen andere app die ruimte claimt en toch worden recente items verwijderd.
En ik hoor op Tweakers altijd dat bedraad overzetten sneller gaat dan draadloos. Lightning zou dan de enige uitzondering daarop zijn?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 oktober 2021 11:54]

Ik hoor tweakers ook altijd dat geekbench een slechte benchmark is tenzij het een Apple product is die het onderspit delft. Dus ook jij als Tweaker hebt geen recht om te jammeren.
Toevallig heeft MKBHD een nieuwe video geschoten met de iPhone 13 Pro waarbij hij nog niet eens ProRes heeft gebruikt. 4K HDR als het goed is. Hij geeft als antwoord op de vraag hoe lang het overzetten van de videomateriaal heeft geduurd de volgende tweet:
Lightning cable. It was terrible. Overall I shot about 285GB of footage on the phone. Importaing it took around half an hour, which is at least 10x as long as my 8K RED footage projects.

Just another reason the Pro iPhones would’ve been better with USB-C ¯\_(ツ)_/¯
Ergo: lang dus. Vooral als je veel hogere snelheden bent gewend en met een beest van een iMac Pro werkt. Lightning is al lang en breed achterhaald. Jammer om te zien dat Apple zijn MacBooks, iMacs, en iPad Pro's van USB-C voorziet, maar het apparaat dat toch het meest wordt gebruikt halsstarrig van een lightning ingang blijft voorzien.
En half uurtje voor 256 GB kan ik niet lang noemen.
Dat kan je toch niet “Ergo: lang dus” noemen? Dat is 285 GB in 1800 seconden, oftewel ruim 150 MB per seconden. Dat is ruim 2,5x sneller dan USB2 (de Max van Lightning op de iPhone).

Het moet haast wel dat MKBHD daar ergens een reken fout gemaakt heeft.

Maar goed als je met een beest van een iMac Pro werkt AirDrop je dat gewoon.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 26 oktober 2021 00:00]

Maar waarom deed zijn RED het dan veel sneller? Bij RED zou ik toch verwachten dat alles nóg een tikkeltje beter is, dus ook lang zou moeten duren.
Omdat RED de hogere doorvoersnelheid wel ondersteund op zijn camera's :)
Dat is juist het punt hier, de iPhone's doen dat niet i.v.m. Lightning, dus 150 MB per seconde (285GB in een half uur) kan eigenlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 26 oktober 2021 11:59]

Juist. MKBHD begint de vergelijking, maar uiteindelijk heb ík het gedaan. Wat een verrassing…
Het blijft helaas een USB2 verbinding.

Upload via WiFi zal theoretisch sneller kunnen, gezien usb2 480Mbit/s is.
Volgens mij ondersteunen alle moderne iPhones (vanaf de iPhone 7 Plus?) gewoon USB3 over Lightning.
Nope. alleen de iPads helaas. Je kant het zien aan heet aantal pinnen in de iPhone connector. Dat zijn er maar 8. voor USB3 worden er 16 gebruikt.
@Wouda Ik ben even aan het zoeken geslagen en het blijkt allemaal erg verwarrend en inderdaad niet zomaar het geval. Een aantal bronnen zeggen vanaf de iPhone 7 Plus maar het lijkt in ieder geval niet met de standaard kabel te werken want die is maar tot USB2 gecertificeerd. Maar, als je dan een USB3 compatible apparaat als bijvoorbeeld een kaartlezer of de Lightning to USB 3 Camera Adapter aansluit dan zou het wel USB3 zijn.

Maar goed, aangezien ProRes sowieso dus alleen werkt op de iPhone 13 is het eigenlijk vooral van belang of de iPhone 13 USB3 over Lighting kan sturen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 25 oktober 2021 22:35]

Ja dat dacht ik eerst ook maar dat is dus niet het geval.

Als je die pagina ook bekijkt dan zie je onderaan dit :
The 12.9-inch iPad Pro (1st and 2nd generation) and 10.5-inch iPad Pro transfers data at USB 3 speeds, while the 9.7-inch iPad Pro uses USB 2
Bij de iPhones hebben ze het echter niet opgegeven. Beetje jammer want vziw zijn het allen USB 2 apparaten. Weliswaar compatible met USB3, maar dan dus via backwards compatibility.
Ik heb even gecheckt, maar mijn iPhone 11 rechtstreeks verbonden via origineel USB-C -> Lightning kabel met mijn MacBook Pro 16" geeft "Maximaal 480 Mb/s".
Ik haal 900 mbit via wifi AP in mijn kamer. Kabels zijn onnodig. Het staat zo over
Daarom gebruiken we bij gebrek aan beter AirDrop, werkt ideaal en geen gezeik met kabels. Zodra USB-C er is zal dat de voorkeur krijgen gok ik.
Ik ben benieuwd hoelang het exporteren naar Mac/PC duurt van ProRes video’s over Lightning.
Als je echt zo benieuwd bent reken je het toch even uit?

60MB/s voor USB2.
6000MB per minuut 4K ProRes.

Oftewel een minuutje ProRes overzetten via lightning duurt langer dan het opnemen ervan.

Maar goed niemand gaat dat doen natuurlijk, via AirDrop gaat dat allemaal veel sneller.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 25 oktober 2021 22:19]

ProRes bestaat dat formaat al voor de "PC"?

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 26 oktober 2021 16:08]

Helaas nog steeds geen fix voor het pinch to zoom probleem in Safari met de iPhone X.
Pinch to zoom, mijn hemel wat werkt dat slecht sinds de nieuwe iOS. Iets met ‘if it ain’t broken’... En het focus-maantje wat te pas en te onpas linksboven in het beeld blijft staan.
Mogelijk dat er een tijdschema of locatieschema voor je focus profielen ingeschakeld staat. Dat kan je controleren in de instellingen.
Klopt, die staat ook ingeschakeld. Maar alleen voor de nacht. En alle meldingen komen ook gewoon door overdag, zelfs als het maantje zichtbaar is. Duidelijk een bug. Gelukkig heb ik er verder geen last van, ik doe gewoon alsof die maan er nooit is geweest :)
Ik kan eigenlijk vooral niet wennen aan die URL-balk onderaan het scherm in Safari. Vooral omdat dit op mijn andere apparaten niet is. Ik heb altijd fijn gewerkt met Safari maar ik hoop toch echt dat dat ooit weer teruggedraaid wordt.
Het is volledig je eigen keuze waar de adressenbalk staat, je kan hem prima bovenaan zetten.
Echt serieus nooit aan gedacht dat dat een optie was, omdat het automatisch werd aangepast na de iOS 15 update. Heb het meteen veranderd. Thanks voor de tip 🙌🏻
Het is dan wel gruwelijk irritant dat na een update dit zonder te vragen veranderd word.
Geen idee ik heb hem beneden gelaten ik vond het niet direct fijn, maar ben er uiteindelijk wel aan gewend.
Als je zo groot scherm heb 11 pro max is die balk onderaan wel fijn.
Hier hetzelfde. Enige wat ik soms heb is dat ik wil scrollen en dan per ongeluk die balk scroll waardoor tabbladscherm verschijnt.
Wie graag nu al zijn COVID-certificaat in zijn Wallet wil, download de SpTH app (Spain Travel Health). Daar kan je het Europees certificaat in inladen en toevoegen aan je Wallet. De app kan je daarna gewoon weer verwijderen.
Maar als je de qr die er dan uitkomt probeert te scannen met de scan app krijg je de melding: “vraag naar de Nederlandse WR-Code”
Goeie tip, jammer van het Spaanse vlaggetje maar wel nette card in je Wallet.
Met Pass4Wallet kun je hem ook (onofficieel) toevoegen.
Of via covidpass.eu. Zo gemakkelijk: boarding passes, covid bewijs, allemaal in Wallet. Geen internetverbinding nodig en binnen één seconde op te roepen.
Lijkt alleen voor de EU versie te werken.
Krijg jij de NL versie werkend ?
En wij zitten ondertussen nog vast aan die app die iedere x dagen internet nodig heeft omdat je anders je QR code verliest.
Je kan ook een geprinte qr code regelen. Geen internet voor nodig :)

[Reactie gewijzigd door klonic op 25 oktober 2021 23:18]

Ze kunnen het dus wel.... Dus waarom kan dat niet op je telefoon?
Als je die als pdf download, zou dat niet gewoon werken en mogen?
Dat is het punt niet. Dit is het zelfde als iemand aanraden om pen en papier te gebruiken als word niet werkt. Het werkt, maar het is niet wat je wilt.
De QR code op de smartphone is na opvragen een beperkte tijd geldig. Je hebt iedere keer een andere QR code op de telefoon.
Zowel de Nederlandse als internationale codes die ik als een PDF bestand op me mobiel heb zijn gewoon 1 jaar geldig vanaf de eerste prik, tenzij de overheid ze voor die tijd ongeldig zou verklaren wegens omstandigheden.

Maar in Apple Wallet zou nog wel prima zijn gezien de snelheid waarmee je dat kunt openen.
Ik had het over de befaamde corona app.
Huu, die app werkt gewoon maar vereisd internet. Als DÁT een bezwaar is bijvoorbeeld omdat je geen internet hebt of het er niet voor over hebt, dan kan je via de gegeven link de codes downloaden met een geldigheid van een jaar. Dat is dan toch een goed alternatief?

[Reactie gewijzigd door klonic op 26 oktober 2021 08:23]

De app probeert extra behulpzaam te zijn door eens in de paar dagen configuratiegegevens op te halen zodat de app je zou kunnen vertellen dat je QR-code niet meer geldig is (in NL) door gewijzigde regels.

Helaas is de uitwerking daarvan ongelukkig op het moment dat je op het moment dat je de app wilt gebruiken geen toegang hebt tot internet, omdat de app weigert verder te gaan zonder eerst die configuratiegegevens op te halen.
Van wat ik zag, verandert de QR regelmatig, toen ik naar een festival was afgelopen weekend opende ik de app en zag ik de QR dus ook letterlijk veranderen.
Vind het gek dat dit op papier wel gewoon het zelfde blijft alleen op je telefoon niet.
De app doet dat om te voorkomen dat mensen op het idee komen om je via je QR-code te gaan tracken. Door zeer regelmatig een andere QR-code te genereren, voorkom je dat.

Op papier kan dat uiteraard niet, dus daar zou iemand die kwaad wil je wel mee kunnen tracken (als ie zelf een scan-app maakt die dat doet). Maar aangezien de meeste mensen gewoon de app gebruiken, is er weinig vraag naar een app die dat zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27 oktober 2021 15:05]

Dat klopt niet, want hoewel de code verandert verandert je naam, geboortedatum, vaccin gekregen en vaccinatiedatum niet. En die info zit gewoon allemaal in de JSON achter de QR code.

Zal vooral met delen bemoeilijken (screenshot maken en via WA/IG/FB verspreiden onder vrienden) en veiligheid te maken hebben (mocht je ten onrechte een code verkrijgen, vervalt deze vanzelf)
Toch is dit wel waarom het gebeurt.
A digital signature to establish the authenticity of the test result and to avoid the data values from being tampered with. The system uses a Camenish-Lysyanskaya signature scheme that offers 'unlinkability' properties - in other words, should the signature be scanned multiple times a day, the signature will be different enough to avoid tracking the individual across multiple scans or by the issuer.
Bron: https://github.com/minvws...serving%20Green%20Card.md

Overigens is dit inderdaad vooral effectief voor de binnenlandse code, die veel minder gegevens bevat (initialen en gedeeltelijke geboortedatum, geen informatie over of het gaat om test, vaccinatie of herstel).
Inderdaad, voor de binnenlandse codes kan het uiteraard wel een goede reden zijn, maar voor de EU codes maakt het echt niks uit dus is het een drogreden.
De QR codes kan je gewoon uitlezen (is base45 encoded JSON) en bevatten geen locatie. Wel bevatten ze telkens een certificaat en is het maar beperkt geldig. Vermoedelijk om het iets moeilijker te maken de code per screenshot te delen met vrienden (once issued, forever valid is niet echt veilig overigens).

Natuurlijk kan dat nog altijd dmv de papieren QR code die een langere geldigheid heeft (want ja, elke 10 minuten je papiertje afdrukken is lastig als je op de luchthaven staat), maar gelukkig bevat de code ook je naam en geboortedatum zodat er kan gecontroleerd worden of de code wel de jouwe is.

Stukje voorbeeld payload van zo'n papieren QR (4 is de expiry date, 6 is de creation date):
{
"1" : "DK",
"4" : 1661028604,
"6" : 1629492604,
"-260" : {
"1" : {
"v" : [ {
"ci" : "UNIQUE_IDENTIFIER",
"co" : "DK",
"dn" : 2,
"dt" : "2021-08-07",
"is" : "Danish Health Data Authority",
.....
Diezelfde QR vanaf een mobiele app:
{
"1" : "DK",
"4" : 1635509228,
"6" : 1635250028,
"-260" : {
"1" : {
"v" : [ {
"ci" : "UNIQUE_IDENTIFIER",
"co" : "DK",
"dn" : 2,
"dt" : "2021-08-07",
"is" : "Danish Health Data Authority",
...

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 26 oktober 2021 14:09]

Hebben de qr code en qr scan apps dan gps permissies?
Begin er dan ook niet eentje :+
Behalve dan dat de app geen locatiepermissies vraagt en gebruikt. Die QR code zal dus niet locatiegebonden zijn.
SharePlay is best een leuke feature! Laatst de MacBook Pro aankondiging met m’n broers bekeken via SharePlay, maakt het best leuk! Ik hoop dat veel apps snel ondersteuning in bouwen!
IOS 15.1 en Watch 8.1 geïnstalleerd en nog steeds problemen met opdrachten op mijn Apple Watch.. Krijg bij opdrachten elke keer 'Toestaan dat ... taken uitvoert van "null"'. Echt heel irritant.
Ik heb er een aantal die ik vroeger gemaakt had moeten aanpassen, misschien is dat jou probleem?
Dat zou kunnen maar maak je ze opnieuw aan? Heb je ze aangepast op je iPhone?
Gewoon ff door de code gegaan op de ipad en aangepast, er zijn wat dingetjes veranderd.
Ik heb inmiddels al even wat dingen opnieuw aangemaakt echter zonder positief resultaat. Inmiddels op het al aardig wat topics gevonden waar mensen het zelfde probleem ervaren sinds IOS15 / WatchOS 8.
Wat mij betreft is de Apple iPhone wel "klaar". Ik zie steeds minder redenen om over te stappen naar een nieuw model. Heel leuk die megapixels, de meeste chat programma's die ik gebruik compressen het beeld met tientallen procenten. Zelfs de iPhone maakt van een foto een JPG, of ik moet iets veranderen in de instellingen. Het geluid is al subliem. Scherm is haast perfect. Apps werken over het algemeen heel goed.

Wanneer is de iPhone "af" en worden toevoegingen bloatware?
Sinds iOS 11 wordt voor foto’s HEIF gebruikt ipv JPG volgens mij. Ze zeggen dat dit een betere compressiemethode gebruikt en minder ruimte inneemt.
Ach het is nooit af er zijn altijd wel nieuwe functies te bedenken, voor mij zijn deze functies totaal niet spannend.
Maar misschien dat sommige dit wel leuk vinden als shareplay enzo.
Dat pro-res verhaal snap ik gewoon echt waarom niet gewoon voor de 128GB is ( lijkt me een software iets) ja het neemt veel ruimte in beslag maar laat dat dan lekker aan de gebruiker over ipv uitsluiten "ja want het is een groot bestand" mensen halen het er vanaf en de ruimte is er weer.

Maar wel tof van de Macro, hoor er veel mensen over die zich er aan storen. ivm autpmatisch overschakelen.
Ik heb het op mijn iPad geïnstalleerd, alleen werken nu aantal Shortcuts niet meer. Voor de rest lijkt het goed te werken.
Het eeuwige locatie pijltje naast de tijd wat ik sinds 15.0 had, is ook weer weg! Het was dat Zoek mijn iPhone continue de locatie leek op te vragen.
Klopt, maar het is meer dan alleen handig om zoek mijn iPhone aan te hebben staan. Uitzetten kan door de toggle om te zetten (waarna je je icloud wachtwoord moet invullen en moet bevestigen welke gevolgen het heeft). Of je zet compleet alle locatievoorzieningen uit. Dan is het pijltje weg in 15.0.

In beide gevallen ben je beperkt in wat je met je iPhone kan doen, en zit er een gat in de beveiliging.

Dat het pijltje nu ook permanent weg is geeft naar mijn idee aan dat het een bug was. :)
Je kunt voor Iphone ook 2 FA inschakelen.
Enkel als "Zoek Mijn" ingeschakeld is is Activation Lock actief ("2FA") zodat wanneer je je telefoon reset je altijd je Apple ID nodig hebt (+2FA op het Apple ID).

Zonder "Zoek Mijn" actief is activation lock niet actief, en kan iedereen je telefoon resetten en gewoon zelf in gebruik nemen (al dan niet na doorverkoop).

Zie hier.
Mensen ervoor kiezen om dit niet te beveiligen is dat hun keuze. Als invalide heb ik "Zoek Mijn" gebruikt om m'n Iphone op te sporen.


Je kunt 2FA op je Iphone of Mac instellen zonder "Zoek mijn".

https://support.apple.com...e/iphone/iphd709a3c46/ios

Je hebt wel een gratis Apple ID nodig.
Ja maar het probleem is dat dat 2FA voor je apple id is, niet voor je toestel.

Dus het gat in de beveiliging blijft.
Leg AUB uit hoe 2FA voor een telefoon of computer, een "gat in beveiliging" is?

Zonder Apple ID kun je bv geen programma's voor je Iphone en Mac downloaden en gebruiken. En je Apple ID zit en gebruik je op alle Apple devices.

Zo kun je ook geen Gmail of Hotmail gebruiken zonder een Google of MS "account"

Dus kun je 2FA ook op Windows werkend krijgen zonder een MS account?

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 27 oktober 2021 22:26]

Met een 4 of 6 cijferige code kan je in het toestel in en/of je kan zo in al je apps die al op het toestel staan (socials, email, foto's, etc) met de juiste tools. Remote wipe is niet beschikbaar, remote tracken ook niet. Da's een gat in de beveiliging.

Je Apple ID zit meestal toch al met touch ID of Face ID beveiligd voor aankopen, dus dat is sowieso al een vorm van 2FA naast je wachtwoord. En met een Apple ID kan je nu ook weer niet gek veel doen behalve misschien IAPs of aankopen als er een creditcard gekoppeld is.

Als iemand met slechte bedoelingen mijn toestel heeft, is mijn laatste zorg wel mijn Apple ID. Veel erger is Apple Pay, Paypal, MobilePay, Bancontact en al die andere apps die erop staan.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 27 oktober 2021 23:16]

Remote wipe (geen zin als je Apple device al gewiped is) en tracen zijn nog steeds beschikbaar ook als het Apple Device geen Apple ID heeft. Apple engineers hadden meer HW fouten in Intel CPU's dan Intel engineers. Dit "gat" hebben ze ook al "uitgevogeld".


Apple devices hebben andere, onveranderlijke HW info die niet gekoppeld is aan een Apple ID.