IOS 15.1-bèta voegt ProRes-ondersteuning toe aan iPhone 13 Pro-serie - update

De derde iOS 15.1-bèta voegt ProRes-ondersteuning toe aan de iPhone 13 Pro en Pro Max. Apple meldde bij de iPhone 13-aankondiging dat de Pro-modellen ProRes-ondersteuning krijgen, maar dit ontbrak bij de release. Het is nog niet bekend wanneer iOS 15.1 uitkomt.

De toevoeging van ProRes-ondersteuning wordt niet concreet vermeld in de patchnotes van Apple, maar 9to5Mac merkt op dat de optie nu is toegevoegd aan de meest recente bètaversie van Apples mobiele OS. De ProRes-codec kan worden ingeschakeld via de iPhone-instellingen, onder 'camera' en 'formats'. Wanneer gebruikers dat doen, verschijnen de ProRes-opties in de standaard camera-app van iOS. Eerder kreeg Filmic Pro al ProRes-ondersteuning voor iPhone 13 Pro-toestellen.

ProRes maakt het mogelijk om video's op te nemen met hogere bitrates, waardoor er meer ruimte is om de beelden achteraf te bewerken. Gebruikers kunnen 4k-ProRes-video's opnemen op maximaal 30fps. Met een 1080p-resolutie wordt de framerate opgehoogd naar maximaal 60fps. Door de hogere bitrates vergen ProRes-video's wel meer opslagruimte. Apple meldt in de iPhone-instellingen dat een minuut aan ProRes-beelden op 4k zo'n 6GB opslagruimte in beslag neemt.

ProRes in 4k is alleen beschikbaar voor iPhone 13 Pro- en iPhone 13 Pro Max-toestellen met 256GB opslag of meer. IPhone 13 Pro-toestellen met 128GB opslag kunnen alleen ProRes-video's opnemen op 1080p en iPhone-modellen kunnen helemaal geen video's opnemen met de ProRes-codec.

Update, 23.58 uur: In het artikel stond eerder foutief vermeld dat iPhone 13 Pro-toestellen met 128GB opslag geen ProRes-video's kunnen opnemen. Dergelijke toestellen kunnen dat wél, maar alleen op 1080p. Het artikel is hierop aangepast. Met dank aan SgtElPotato.

Apple iPhone 13 Pro
De iPhone 13 Pro

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

06-10-2021 • 20:37

96

Lees meer

Apple iOS 15.0.1
Apple iOS 15.0.1 Download van 1 oktober 2021

Reacties (96)

Sorteer op:

Weergave:

Ik snap de technische redenatie achter het niet enablen van deze feature op de 128 GB modellen met 6GB/min… maar ik kan me toch voorstellen dat je je als consument lichtelijk bedot voelt, als je net 1100+ euro’s hebt afgetikt voor het Apple topmodel…

Dan zou ik als Apple zeggen, hey… weet je wat… Pro begint gewoon met 256 GB als ‘instappertje’….
ProRes is toch gewoon beschikbaar voor de 128GB modellen, alleen in 1080p? Van de demo's die ik gezien heb is ProRes 1080p in sommige gevallen beter dan de Dolby Vision 4k die standaard uit je iPhone komt rollen.

[Reactie gewijzigd door SgtElPotato op 22 juli 2024 21:38]

Ik zeg toch ook niks over de resolutie? Mijn punt is dat je de crème de la crème koopt op telefoon gebied en niet ten volste gebruik kunt maken van alle features. Ik snap jouw argument wel, maar als je zoveel geld aftikt voor een telefoon, ben je waarschijnlijk een veeleisende gebruiker of iemand die veel geeft om de meest ‘top end’ features. Dan is dit hoe dan ook een kleine tegenvaller.
Ik denk dat 90% van de iPhone 13 gebruikers niet eens weet wat ProRes is, laat staan dat ze de vorige ProRaw implementatie van Apple voor foto's ook gebruiken. Als je het wel gebruikt ga je voor een grotere opslag je wilt niet dat na 10 minuten footage je opslag namelijk al half vol zit (of vol omdat je apps / libraries op je telefoon hebt staan van weet ik veel wat).

Ik snap je punt, maar ik snap de keuze ook wel hierin.
Ik denk dat 90% van de iPhone 13 gebruikers niet eens weet wat ProRes is
Voor die groep is er de regulier IPhone 13. Als je de verschillen tussen de 13 en 13 pro niet snapt ga je niet een pro kopen.
Ik zou voor een pro max gaan, maar niet vanwege ProRes, maar vanwege groter scherm met 120Hz VRR, de zoomlens, en de grotere accu.
Daarmee onderstreep je mijn punt. Jij weet wat de verschillen zijn tussen de 13 en 13 pro en kiest bewust voor de pro vanwege een speciale feature. Kortom, de meeste mensen die de pro kopen doen echt wel hun huiswerk voordat ze extra betalen voor een pro model.
Ik denk dat dat meer opgaat voor de reguliere pro, en minder voor de pro max. Daar zie ik mensen nog wel voor kiezen, puur op basis van "scherm is het grootst".
Inderdad, vooral influencers en de "rijke" jongeren zien gewoon dat het duurste is en dan zal die ook wel het beste zijn
Ik zeg dan ook de meeste kopers. Domme consumenten zul je altijd in iedere markt houden.
Dat hangt ervanaf hoe ver mensen zich laten beïnvloeden door verkopers.
Ook mee eens. Eigenlijk is 6GB/min ook echt overkill… Maar goed. Voor alles een markt! En gelukkig mag iedereen nog steeds zijn / haar eigen keuzes maken :)
Apple had vooraf de voorverkoop starte deze minimale 256GB eisen voor deze toekomstige ProRes-video al duidelijk kenbaar gemaakt.

Zelf wisten we dit ook, maar toch bewust voor de 128GB versie gekozen omdat we ProRes-video niet nodig hebben.
Als dit een feature is waar je je druk om maakt, lijkt het me ook dat je op de hoogte bent van het feit dat de resolutie op de 128GB-versie beperkt was. Als je daar niet van op de hoogte bent, dan is ProRes ook geen feature die belangrijk is voor je.
Wel leuk dan.

Is ProRes belangrijk voor jou? Betaal dan maar even 100 euro meer als je er volledig gebruik van wil maken.

Heb je een externe opslag waar je al je beelden al opslaat? Pech, je moet alsnog meer betalen.
Sorry, maar gaan we nu ineens doen alsof ProRes 4K een standaard feature hoort te zijn op telefoons?

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

Nee en dat is ook totaal niet wat ik zeg.

Als ProRes belangrijk is voor iemand, wordt diegene geforceerd een duurder model te kopen, ook al hebben ze de extra opslag helemaal niet nodig.
Als je de extra opslag niet nodig hebt, heb je ProRes op 4K dan überhaupt nodig? Want het lijkt voor sommigen een random beslissing, maar heb je enig idee hoe snel je device volloopt met ProRes?

Ik ben het lang niet altijd eens met keuzes van Apple qua storage, maar even serieus ... op 4K kost het 6GB per minuut en als ProRes een belangrijke feature is voor je, dan is 100 euro extra toch peanuts en wíl je toch niet eens een iPhone met maar 128GB gebruiken? Ik denk dat zelfs 256GB dan vrij krap is. Ik snap dat je het wilt zien als verkapte Apple-belasting, maar in de praktijk is dit toch geen issue?

Ik vind het een veel groter probleem dat je die files niet via USB 3 kan overzetten.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

Heb je mijn reactie überhaupt wel gelezen?

Het hele punt van ProRes, voor zover ik heb begrepen, is ervoor zorgen dat beelden achteraf beter kunnen worden bewerkt.

Ik neem aan dat je die beelden ergens anders gaat bewerken dan op de iPhone zelf, dus je zal ze altijd ergens anders naar over moeten zetten.

256GB is dan ook gewoon compleet arbitrair. Leuk, je kan dan 40 minuten op je telefoon hebben staan in plaats van 20 minuten.

De mensen die er echt fanatiek gebruik van gaan maken kunnen een externe SSD's gebruiken om het op te bewaren of gelijk naar hun laptop/PC transferen en de rest heeft aan 20 minuten denk ik wel genoeg.
Dus omdat ik het niet met je eens ben heb ik je reactie niet gelezen? Wat een zwaktebod.

Nogmaals, in de praktijk is dit gewoon geen issue. En als je denkt van wel, dan ben ik heel benieuwd voor wie jij denkt dat dit een issue gaat zijn. In ieder geval niet voor mensen die ProRes nodig hebben want die gebruiken sowieso al external storage voor dat soort bestanden.

Aangezien je niet goed weet wat ProRes is, heb je volgens mij ook niet echt duidelijk voor je wie de doelgroep is. Jij in ieder geval niet, en ik ook niet. Als ik wél tot de doelgroep zou behoren zou het überhaupt niet eens in me opkomen om een 128GB iPhone aan te schaffen en zou ik eerder richting de 512GB of 1TB gaan, en dan nog zou de iPhone slechts een onderdeeltje zijn in m'n gehele workflow. Dus nogmaals: voor wie denk je dat dit in godsnaam in de praktijk een issue gaat zijn?!

Overigens, de getallen die je noemt (20 en 40 minuten) zijn alleen realistisch als je je iPhone alleen voor dit doel zou gebruiken. Wie gaat er een iPhone aanschaffen om die puur voor ProRes-bestanden te gebruiken? Als je zo ruim in de centen zit om een iPhone alleen daarvoor aan te schaffen, ga je dan echt klagen dat je een duurdere iPhone nodig hebt met meer storage? Dan wil je juist een duurdere iPhone met meer storage.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

Dus omdat ik het niet met je eens ben heb ik je reactie niet gelezen?
Nee, omdat je mijn argument fundamenteel niet begrijpt.
In ieder geval niet voor mensen die ProRes nodig hebben want die gebruiken sowieso al external storage voor dat soort bestanden.
Inderdaad, dus die mensen worden nu geforceerd om een duurder model te halen ook al hebben ze niets aan die extra 128GB.
[...]

Nee, omdat je mijn argument fundamenteel niet begrijpt.
Ik begrijp je argument wel, maar ben het er gewoon niet mee eens. Dat kan toch? Jij reageert niet eens op een vraag die ik je letterlijk stel, dus begin alsjeblieft niet over dat ik jou niet zou begrijpen.
[...]

Inderdaad, dus die mensen worden nu geforceerd om een duurder model te halen ook al hebben ze niets aan die extra 128GB.
Zucht, die mensen worden niet geforceerd want die mensen willen niet eens een iPhone met 128G. Wie wil nou in godsnaam een iPhone met beperkte storage als ProRes belangrijk is voor je? Ik denk dat je niemand gaat vinden. Dus ik stel nogmaals de vraag: voor wie denk je dat dit een issue gaat zijn?

Dit is gewoon echt zeuren om het zeuren, terwijl je niet eens weet wat ProRes nou precies is en voor wie het bedoeld is.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

Zucht, die mensen worden niet geforceerd want die mensen willen niet eens een iPhone met 128G.
Heb jij ze allemaal gevraagd?
voor wie denk je dat dit een issue gaat zijn?
Voor de mensen die geen 40 minuten aan onafgebroken, unedited footage nodig hebben en niet onnodig 100 euro extra uit willen geven.

Ik kan het echt niet bevatten hoe ver mensen als jij gaan om Apple's geld aftroggelpraktijken te verdedigen.
Er is geen enkele reden om 4K ProRes niet beschikbaar te maken op de lagere opslag modellen.
Geen enkele.
[...]

Heb jij ze allemaal gevraagd?
Nee. Jij blijkbaar wel, anders begrijp ik de relevantie van je vraag niet?
[...]

Voor de mensen die geen 40 minuten aan onafgebroken, unedited footage nodig hebben en niet onnodig 100 euro extra uit willen geven.
Mensen die ProRes 4K denken nodig te hebben en 100 euro extra een probleem vinden, hebben in werkelijkheid helemaal geen ProRes nodig. Mensen die écht ProRes 4K nodig hebben, willen niet eens een iPhone met maar 128GB. Dat wil steeds niet tot je doordringen, en ik vermoed dat dat komt omdat je gewoon niet weet wie ProRes gebruiken.
Ik kan het echt niet bevatten hoe ver mensen als jij gaan om Apple's geld aftroggelpraktijken te verdedigen.
Er is geen enkele reden om 4K ProRes niet beschikbaar te maken op de lagere opslag modellen.
Geen enkele.
Allereerst: als app developer (zowel Android als iOS) heb ik geregeld kritiek op Apple en je mag van mij van harte Apple bekritiseren. Ik ben niet mentaal gebonden aan Apple en gebruik bijvoorbeeld ook meerdere Pixels voor dagelijkse doeleinden. Ik zit dieper in het ecosysteem van Google dan in dat van Apple. Echter, gezien je woordgebruik ('aftroggelpraktijken') bespeur ik bij jou dat je een probleem dat niet bestaat probeert op te blazen tot gigantische proporties, simpelweg omdat het Apple is. En dat bashen over iets dat in de praktijk geen issue is kan ik dan weer niet bevatten. Er is inderdaad geen technische reden om ProRes op 4K niet beschikbaar te stellen op 128GB, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat dit in de praktijk een issue is waar jij om een onduidelijke reden heilig wel van overtuigd lijkt te zijn.

Ik heb overigens toch ook al aangegeven wat ik wél een probleem vind, en dat is de lage snelheid waarmee je bestanden over kunt zetten? Ik heb haat lightning en wil gewoon USB-C, omdat dat daadwerkelijk een issue is waar ik én anderen tegenaan lopen. Aangezien je denkt dat ik alles van Apple wil verdedigen, hoop ik dat je universum niet implodeert als ik dat zeg.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

Er is inderdaad geen technische reden om ProRes op 4K niet beschikbaar te stellen op 128GB
Dus de enige reden dat Apple het alsnog doet is zodat ze meer geld uit hun klanten kunnen knijpen. Conclusie bereikt.
[...]

Dus de enige reden dat Apple het alsnog doet is zodat ze meer geld uit hun klanten kunnen knijpen. Conclusie bereikt.
Ik zal zeker niet beweren dat Apple niet voor winstmaximalisatie gaat. Maar in de praktijk zal dit ze nauwelijks extra inkomsten opleveren aangezien niemand die ProRes 4K nodig heeft überhaupt een iPhone 128GB overweegt. De enige winst komt dan van mensen die dénken dat ze ProRes 4K nodig hebben terwijl ze hun kattenfilmpjes ook prima op standaard 4K kunnen schieten. Tja, sorry, maar dan schiet je jezelf gewoon in de voet en daar heb ik weinig medelijden mee.
De enige winst komt dan van mensen die dénken dat ze ProRes 4K nodig hebben terwijl ze hun kattenfilmpjes ook prima op standaard 4K kunnen schieten. Tja, sorry, maar dan schiet je jezelf gewoon in de voet en daar heb ik weinig medelijden mee.
Als een telefoon nu al zo veel kost vind ik het belachelijk dat er dan alsnog compleet arbitraire limieten op software komen.

Niemand heeft voordeel bij het limieteren van dit tot de duurdere modellen behalve Apple.
Maar er zullen 100% mensen zijn die er nadeel van hebben.
[...]

Als een telefoon nu al zo veel kost vind ik het belachelijk dat er dan alsnog compleet arbitraire limieten op software komen.

Niemand heeft voordeel bij het limieteren van dit tot de duurdere modellen behalve Apple.
Maar er zullen 100% mensen zijn die er nadeel van hebben.
Niet mee eens. De mensen die baat hebben bij ProRes hebben er geen nadeel van want die gaan geen iPhone met maar 128GB gebruiken. De mensen die wél ProRes 4K willen gebruiken op een 128GB moeten dat helemaal niet doen en gewoon lekker normaal 4K gebruiken, want dan weet je vrij zeker dat ze helemaal geen workflow hebben waar dit voor nodig is. Ook die mensen hebben mogelijk baat bij deze keuze omdat ze niet uit onwetendheid ProRes op 4K gaan gebruiken. Ik zou het zelfs prima vinden als Apple ProRes helemaal niet aan gaat bieden in hun eigen camera-app, maar dit alleen als API ter beschikking stelt voor andere developers om dus te voorkomen dat je mensen krijgt die denken dat ze ProRes 4K moeten gaan gebruiken maar daar 0 baat bij hebben en alleen maar last van gaan hebben.

Het is duidelijk dat je gewoon niet wilt inzien dat deze beperking (want dat is het uiteindelijk wel) in de praktijk gewoon geen probleem op zal leveren, en dat lijkt voort te komen uit een bepaalde haat jegens Apple. Ik heb je vaker op dezelfde wijze zien klagen bij artikelen over Apple en kan me niet herinneren dat je ooit iets positiefs te melden had over Apple. Als ik dan ook even in je postgeschiedenis kijk wordt dat bevestigt en valt op dat je vaker reageert op artikelen over Apple dan op artikelen over Google of Android (al worden er misschien ook relatief vaker artikelen over Apple gepubliceerd). Altijd zoek je iets negatiefs over Apple, en bij artikelen over Google ben je voor zover ik zie altijd positief. Dat is wel erg doorzichtig.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

De mensen die wél ProRes 4K willen gebruiken op een 128GB moeten dat helemaal niet doen en gewoon lekker normaal 4K gebruiken
Dus jij wilt nu gaan bepalen wat mensen met hun eigen telefoon moeten gaan doen?
Dat is het punt ook helemaal niet. Het punt is dat Apple nu om volledig arbitraire redenen nu software-locks introduceerd en functies uitgeschakeld die gewoon goed mogelijk zijn.

Ik kan je garanderen dat ze dit nu vaker gaan doen in de toekomst omdat ze mensen nu al zover hebben gekregen om dit beleid te verdedigen.
uit onwetendheid ProRes op 4K gaan gebruiken
Want een notificatie of pop-up die zegt "Pas op, dit gaat moker veel opslag kosten!" is niet mogelijk?
Ik heb je vaker op dezelfde wijze zien klagen bij artikelen over Apple en kan me niet herinneren dat je ooit iets positiefs te melden had over Apple.
Hun producten hebben excellente bouwkwaliteit (op de iPads na dan).
Dus jij wilt nu gaan bepalen wat mensen met hun eigen telefoon moeten gaan doen?
Dus jij wilt nu gaan bepalen wat voor features en beperkingen (die van tevoren worden gecommuniceerd!) door Apple op hun eigen telefoons aangeboden moeten worden? Als je nu gaat klagen dat Apple keuzes maakt voor z'n gebruikers, dan ben je een beetje late to the party en staat het je vrij om een device van een andere fabrikant te kopen. Ah, maar die heeft überhaupt geen ProRes om je kattenfilmpje in op te nemen? Jammer joh.
Dat is het punt ook helemaal niet. Het punt is dat Apple nu om volledig arbitraire redenen nu software-locks introduceerd en functies uitgeschakeld die gewoon goed mogelijk zijn.

Ik kan je garanderen dat ze dit nu vaker gaan doen in de toekomst omdat ze mensen nu al zover hebben gekregen om dit beleid te verdedigen.
Je posthistorie laat blijken dat je zelf exact hetzelfde doet bij Google, dus wat dat betreft heb je een pallet boter op je hoofd. Zelfs in een artikel over machtsmisbruik vanuit hun monopoliepositie was je positief over Google.
Want een notificatie of pop-up die zegt "Pas op, dit gaat moker veel opslag kosten!" is niet mogelijk?
Dat kan, maar wie heeft daar baat bij? Juist, degenen die eigenlijk geen flauw benul hebben van ProRes en het dus ook helemaal niet nodig hebben.
Hun producten hebben excellente bouwkwaliteit (op de iPads na dan).
Oh, dat gooi je er nu even in voor het evenwicht, maar ik zie je toch echt alleen maar klagen. Meestal over de verhouding tussen prijs en features/specs.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

Zelfs in een artikel over machtsmisbruik vanuit hun monopoliepositie was je positief over Google.
Nou, dan vraag ik jou om daar dan eens een link voor te sturen dan.
Oh, dat gooi je er nu even in voor het evenwicht, maar ik zie je toch echt alleen maar klagen. Meestal over de verhouding tussen prijs en features/specs.
Ga je nu alleen maar met drogredenen komen?

Apple heeft het weer geflikt; ze introduceren klantonvriendelijke praktijken en krijgen mensen zover ervoor je juichen.
[...]

Nou, dan vraag ik jou om daar dan eens een link voor te sturen dan.
Exhonor in 'nieuws: Google dreigt zoekmachine in Australië te stoppen als het...
[...]

Ga je nu alleen maar met drogredenen komen?

Apple heeft het weer geflikt; ze introduceren klantonvriendelijke praktijken en krijgen mensen zover ervoor je juichen.
Apple heeft het weer geflikt; ze introduceren een realistische beperking op een feature die geen enkele andere telefoon heeft en krijgen mensen alsnog zover om toch weer te klagen.

Je hele betoog is een drogreden want realistisch gezien overweegt niemand die ProRes 4K nodig heeft een iPhone met maar 128GB. Echt niet. Ook al doe je alsof dat wel zo is. Echt niet.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

Serieus?

Letterlijk niets in die reactie is een van verdediging Google. Jij bent nu gewoon wanhopig aan het vissen naar een "Gotcha".

Het noteren van feiten is iets anders dan het eens zijn met die feiten.
Serieus?

Letterlijk niets in die reactie is een van verdediging Google. Jij bent nu gewoon wanhopig aan het vissen naar een "Gotcha".

Het noteren van feiten is iets anders dan het eens zijn met die feiten.
Mwah, voor mij is het feit dat je in die reactie totaal niet ingaat op de misbruik van hun machtspositie redelijk veelzeggend als ik zie dat je nu al zo gigantisch losgaat op een beperking in resolutie op een iPhone met 128GB waar realistisch gezien totaal niemand last van gaat hebben omdat die feature niet voor mere mortals bedoeld is. 1+1=2

Verder laat ik het voor wat het is. Ik heb nergens vernomen dat mensen die op ProRes 4K zitten te wachten verbolgen zijn over de hogere prijs voor de iPhone omdat eigenlijk 128GB genoeg vinden. Alleen maar het tegenovergestelde. De eerste die ik erover zie zeuren ben jij, en jij wilt helemaal geen iPhone omdat je een hekel hebt aan Apple. Dus, tja ... blijf je vooral druk maken om niks, zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

Verder laat ik het voor wat het is.
Ik niet.

Jij bent echt zo wanhopig iets te vinden als ammunitie dat jij 9 maanden aan mijn reacties afgaat om ook maar iets te vinden, ongeacht hoe klein of dom het ook is.

Die "1+1=2" kan je terugstoppen waar je het vandaan hebt gehaald, want ik hoor jou het nu ook niet hebben over Apple's machtsmisbruik, ook al claim je "wel kritiek te hebben op Apple".
[...]

Ik niet.

Jij bent echt zo wanhopig iets te vinden als ammunitie dat jij 9 maanden aan mijn reacties afgaat om ook maar iets te vinden, ongeacht hoe klein of dom het ook is.

Die "1+1=2" kan je terugstoppen waar je het vandaan hebt gehaald, want ik hoor jou het nu ook niet hebben over Apple's machtsmisbruik, ook al claim je "wel kritiek te hebben op Apple".
Lol.

gday in 'nieuws: Gerucht: Apple stapt niet over op USB-C en Touch ID in Power...
Ach tuurlijk. Jij bent van mening dat 1 reactie van meer dan een half jaar terug het ultieme argument is.
Ach tuurlijk. Jij bent van mening dat 1 reactie van meer dan een half jaar terug het ultieme argument is.
Oh, wil je meer kritiek van mij op Apple lezen? Geen probleem.
gday in 'nieuws: Apple brengt iOS 14 uit terwijl ontwikkelaars kritiek uiten ...
gday in 'nieuws: Epic: Apple dreigt onze dev-accounts te beëindigen en dat tr...
gday in 'nieuws: Epic Games en Tinder-moederbedrijf hekelen Apple om in-app a...
gday in 'nieuws: Apple stopt met productie van AirPort-routers'

Wellicht moet je je minder beledigd voelen. Het is gewoon zo dat ik je altijd zie klagen over Apple en zelden tot nooit over Google/Android. Kun je wel boos worden op mij, maar ik zie jouw geklaag over dit non-issue graag in dat perspectief.
Leuk.

Het feit dat je af en tie kritiek op Apple hebt neemt niets weg dat jij ze nu blind zit te verdedigen voor iets dat fundamenteel anti-consument is zonder een goede reden.

"Het kost veel opslag" is geen goede reden.
Nog steeds heb je gewoon niet realistisch beargumenteerd voor welke doelgroep dit een probleem gaat zijn. De doelgroep die je verzint bestaat simpelweg niet. Echt niet. Er is geen doelgroep die én ProRes 4K wilt én genoeg heeft aan 128GB. En als je dat wel wilt beweren snap je simpelweg geen fluit van ProRes. Dus. Ja, het is een beperking. Ja, dat mag je stom vinden. Maar nee, niemand heeft daar daadwerkelijk last van. Is het nou echt zo moeilijk voor je in te begrijpen dat er een verschil zit tussen theorie en praktijk? Alleen omdat je zo vastgeroest zit in je Apple-bash-modus en daarom denkt dat iedereen die het niet eens is met jou Apple zogenaamd blind verdedigt? Jesus Christ zeg.

Focus je alsjeblieft op de dingen aan de iPhones die daadwerkelijk beperkend zijn, zoals de Lightning-poort, en staar je niet blind op dit non-issue.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

Waarom ga je er vanuit dat het 40 minuten onafgebroken moet zijn? Bij het 128GB model zit je eerder aan de limiet en zal je dus eerder je bestanden moeten offloaden wat onhandig is. Je wil dan toch zo veel mogelijk ruimte hebben zodat je daarna alles in 1 keer kan offloaden?
En 20 minuten gaat idd om een lege iPhone. Als je hem ook gebruikt voor "normale" doeleinden, dan zakken die 20 minuten heel snel in.

Dus ik ben het eens met @gday , als je in de markt bent voor ProRes, dan kijk je sowieso al niet naar het 128GB model.
De reden dat ik zeg dat het onafgebroken moet zijn is omdat je kortere stukken gewoon over kan zetten naar een SSD of laptop. Alleen als je per se grote stukken complete film op je device wil hebben is de opslag relevant.
Bij het 128GB model zit je eerder aan de limiet en zal je dus eerder je bestanden moeten offloaden wat onhandig is. Je wil dan toch zo veel mogelijk ruimte hebben zodat je daarna alles in 1 keer kan offloaden?
Dat zou iets moeten zijn dat mensen kunnen bepalen, niet iets dat Apple compleet arbitrair bepaald met als enige echte reden ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen duurdere telefoons kopen.
En 20 minuten gaat idd om een lege iPhone. Als je hem ook gebruikt voor "normale" doeleinden, dan zakken die 20 minuten heel snel in.
Dat is voor een 256GB niet anders. Op een gegeven moment raakt het vol met andere dingen. Het is een arbitraire limiet zonder praktische reden.
Ik denk dat je 1 belangrijke opmerking gemist hebt; de iphone 13 heeft nog steeds een lightning connector, deze haalt maximaal een snelheid van 480 Mbit/s (48MB/s = ~3GB/min).

10 minuten filmen is, voor mij, meestal 2 minuten content na bewerking. Ik ga echt niet slechts 10 minuten filmen, en dan 20 minuten (in het ideale geval!) kopieren naar external storage voordat ik weer 10 minuten op kan nemen.

Ik vermoed overigens dat de schrijfsnelheid in het 128GB model langzamer is dan in het 256GB model (misschien meerdere chips in raid0?), en dat Apple daardoor de functionaliteit uitgeschakeld heeft in het kleinere model.
Een andere grote discussie in deze draad is het Lightning/AirDrop debat en de conclusie die ik daaruit trek is dat datatransfer geen punt is want AirDrop is snel genoeg.

Ik snap je punt, maar dat is nog steeds geen reden om het gewoon uit te schakelen.
Als het beschikbaar is op een 128GB-model weerhoudt het niemand ervan om alsnog een duurdere te halen. Maar er wordt nu gewoon arbitrair een model compleet buitengesloten zonder goede reden.
Ok, ik snap je punt. Het zou, ondanks alle nadelen, niet expliciet uitgeschakeld hoeven te worden door Apple. Echter, is dat een realworld probleem? Zijn er mensen die alleen het 128GB willen hebben en kunnen betalen en nu geen andere optie hebben?
Ik kan me alleen voorstellen dat de mensen die nu een 128GB model hebben en niks met ProRes willen doen, het toch eens willen proberen maar het nu niet kunnen (in 4k dan).Tja, ik denk gewoon dat als het een probleem is, dit maar voor een heel select setje aan mensen is.
Het zou, ondanks alle nadelen, niet expliciet uitgeschakeld hoeven te worden door Apple.
Over welke "alle nadelen" spreek je hier dan eigenlijk?

Het enige "nadeel" dat te bedenken is dat je niet zoveel opnames tegelijkertijd op je telefoon kan hebben staan, maar dat is met alles zo.

Dan kan Apple het net zo goed verbieden apps boven een bepaalde grote te installeren.
"Als u Genshin Impact wilt spelen verzoeken wij u een iPhone te kopen met minstens 256GB opslag".
Ik heb geen ervaring met airdrop maar volgens wikipedia: "Binnen een meter zal AirDrop een overdrachtssnelheid behalen van circa 12 tot 15 megabyte per seconde", dat is dus 1/3 van de USB 2.0 snelheid. ben je een uur aan het transferren voor 10 minuten prores film...

Verder ben ik het met je eens dat enkel omdat het onpractisch is niet een goed excuus is voor de fabrikant om het dan maar onmogelijk te maken. Vandaar dat ik ook het vermoeden heb dat het 128GB model de data minder snel kan wegschrijven
Het staat gewoon aangegeven, met een * bij de ProRes opmerking. Als je dan verder leest staat het er dus.

Het is ook wel een redelijke specifieke functie, zonder ProRes kan je ook opnemen op 4K 60fps, alleen een lagere bitrate. Dus qua resolutie hoef je het niet te doen.

ProRes wordt in ieder geval door het toetsenbord goed gecorrigeerd, net zoals iPhone, iPad, Apple Watch en MacBook.
Op zich zou dat wel een logische stap zijn. Het overzicht raakt zo wel zoek, je hebt niet meer verschil tussen normaal en pro maar ook tussen pro 128 en pro 256.
... maar ik kan me toch voorstellen dat je je als consument lichtelijk bedot voelt
Waarom? Bij de aankondiging is er al duidelijk gezegd en bij de specs op Apple's website staat gewoon dat deze beperking erop zou zitten op het 128 GB model. Dat is geen geheim. Dus als je daar dan achteraf pas achterkomt dan heb je niet goed opgelet.
Als de iPhones nu ook nog USB-C hadden gehad zou je al die data ook nog in een realistische tijd kunnen overzetten :).
Waarom inpluggen als t gewoon snel en makkelijk over WiFi kan, waar in huis je telefoon ook is?
AirDrop is echt een van de meest ondergewaardeerde functies van MacOS/iPadOS/iOS. Heel veel mensen kennen de functie niet, maar het werkt echt geniaal goed.

Snel bestanden van 1 apparaat naar het andere via p2p wifi.. Niet wachten totdat de upload naar berichtenservice XYZ klaar is en je ze zelf in mindere resolutie mag ontvangen - gewoon het bronbestand p2p, razendsnel.

Werkt ook perfect onderling tussen vrienden (contacten) of met de hele wereld ("iedereen", maar dat raad ik niet aan want dan kan een of andere flauwe plezante wel eens iets sturen op oa festivals etc).
Enige probleem is kan alleen naar Apple devices, stel je heb een Windows pc moet wel usb of kabel.
Maar het werkt fijn inderdaad dat zeer zeker.
Er zijn alternatieven om alsnog p2p via wifi te verzenden naar Windows/Android. iCulture heeft hier een hele tijd geleden een overzichtje voor gemaakt.

AirDrop zelf is inderdaad MacOS/iPadOS/iOS only.
Tegenwoordig hoeft dat op Windows ook niet perse meer, je kan weliswaar niet AirDrop'en; maar je kan wel gegevens uitwisselen en zelfs complete backups over WiFi maken. Zie o.a. iMazing.
Klopt je heb ander soort programma's voor windows, ik heb op mijn pc ook Amazing werkt wel goed.
Ik bedoelde natuurlijk usb en kabel usb en wifi :).
AirDrop werkt inderdaad goed tussen Apple devices.

Overigens waar ik nog geen goede oplossing voor heb met AirDrop: iPhone en iPad van mijn vrouw zitten beide op haar account. Met AirDrop zie ik dan 2 x haar account, maar weet je niet welke de iPad en welke de iPhone is.
Behalve als je te veel bestanden in een keer doet. Of als foto’s (zonder dat je het weet) al in iCloud staan. Nee, AirDrop is een fantastische feature maar Apple maakt het vrij frustrerend om te gebruiken op bepaalde vlakken.

Maar ik zou willen dat mijn werk pc het ondersteund. Ik voel me altijd teruggeworpen in de jaren 90 als ik iets van mijn iPhone naar mijn werk pc moet krijgen via mail.
Dus een filmopname van 30+GB werkt ook niet via Airdrop. Je hebt een 3rd party app moeten gebruiken om een opname bestand van 36GB over te zetten naar mijn PC.
True, het is echt ondergewaardeerd, maar werkt fantastisch.

Foto’s versturen mensen bijvoorbeeld altijd via whatsapp. Naast dat het dan flink gecomprimeerd wordt, krijgt het ook nog eens een gare naam.

Via AirDrop is het echt een fluitje van een cent, en nog eens sneller, goedkoper (geen data verbruik) en beter.

En echt bijna álles kun je versturen via AirDrop, heerlijk!
Wat heeft de overdrachtsnelheid met het type connector te maken ?
Theoretisch niks, maar Apple's lightning connector werkt nog steeds op max USB2.0 snelheden. Das nie heel snel nie met dit soort dingen. Al heb je ook nog WiFi
Dit geld niet als je een Lightning naar USB-C kabel gebruikt. Dan is USB3 opeens mogelijk.

Ik kan er niet heel veel over vinden zo snel, maar Apple verkoopt in elk geval dit, waardoor het er wel op lijkt dat lightning usb3 snelheden kan doen.

Ik zal morgen ook even op mijn Mac dubbel checken dat mijn usbc naar lightning echt usb3 doet.
the 12.9-inch iPad Pro (1st and 2nd generation) and 10.5-inch iPad Pro transfers data at USB 3 speeds
Iphone 13 gebruikt het USB2.0 protocol. Enkel die 2 tablets hebben lightning met USB3.0.
Hier had ik vorige week ook al een discussie over bij de comments. Wist het zelf ook niet.

bron

edit: quote tag verkeerd.

[Reactie gewijzigd door Droxal op 22 juli 2024 21:38]

Maar dat maakt het nog raarder dan. Want dan ondersteund de Lightning spec op zich wel USB3, maar zit het niet in iPhones.
Dat is Apple. Altijd koppig zijn. :+
Als ik het goed begrijp zit Lightning nog vast aan USB 2 snelheden, dus max 480Mb/s. Met USB4 (met type-c connector) kan je inmiddels 40Gb/s halen. De hogere snelheid en veelzijdigheid zullen de redenen zijn dat de iPad Pro wel USB-C heeft.
Nee hoor, heeft niks met de connector te maken. Apple heeft ook wel een usb3-camera-adapter. Die is op iPad Pro 10.5” 1e generatie (2017), met lightning connector, al gewoon met usb3 snelheid. Heb zelf die iPad, en camera connector.

Lees voor jezelf:
Lightning-naar-USB-3-camera-adapter

https://store.apple.com/nl/xc/product/MK0W2ZM/A


Dat Apple voor het gros van haar devices met lightning connector usb2 snelheden heeft geïmplementeerd betekend niet dat het door de lightning connector komt. Design keuze van het device.
Via Airdrop zet je bestanden supersnel over, snap niet waarom je daarvoor überhaupt nog een kabeltje zou willen gebruiken.
Tja omdat de meeste gebruikers een Windows machine hebben en dus geen AirDrop
Dan is Airdrop inderdaad wel lastig :+ Helemaal eens. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik foto's overzetten vanaf een iPHone (naar een Windows pc) altijd al een beetje irritant heb gevonden. Zelfs met een kabeltje kreeg ik daar altijd ruzie mee. Heb gewoon iCloud op WIndows geinstalleerd en laat alles via iCloud syncen, dan gaat het misschien langzamer maar niet meer de rare issues als ik met een kabeltje aan de slag ga.

En voor het grootste deel sync ik toch alleen tussen Apple devices, dus dan is het al een minder groot probleem (want Airdrop).
Laat ze eerst maar eens <vulhierprobleemin> oplossen!!!!

Sorry ik kom te vaak op tweakers denk ik..

Maar on-topic mooie toevoeging, maar niet genoeg om me naar de 13 te krijgen, hopende op meer WOW bij de iPhone 14..
Ik denk dat je 19 oktober maar af moet wachten voor de Pixel 6 Pro..
Dat ze de bugs maar oplossen... Wat een drama.
Zo unpolished was iOS nog nooit..
Ik heb iOS 15 op een iPhone 11 Pro. Heb echt nog geen enkele bug gespot, maar hoor meer mensen klagen. Waar heb je last van?
Widgets die je niet kunt resizen, de Beta functie Private Relay bugged (Moet button smashen om hem uit te zetten), Safari, heb je address balk beneden en gaat naarboven wanneer je width gaat, kan wel je own device tracken maar wearable is grayed out.. Heb je meerdere extension (Meer dan 2) kan je ze niet meer fatsoenlijk editen, krijg je same opties, als page options.

https://youtu.be/5xIg9tOR8II
Dat van die extensies kan ik niet beaamen, heb er zelf 4 actief en heb niks gemerkt van aanpassingen of instellingen daaraan die niet werken.
Als engineer, nuchter kijkend naar alles wat je opnoemt:

Widgets die je niet kunt resizen,
Is geen bug, maar gewoon een functie die niet is gebouwd. Je kan het widget verwijderen en een ander formaat toevoegen.

de Beta functie Private Relay bugged (Moet button smashen om hem uit te zetten),
zoals je zegt, beta functie. Verder ervaar ik echt niet hetzelfde, maar daarom is het vermoedelijk dus in beta.

Safari, heb je address balk beneden en gaat naarboven wanneer je width gaat,
Dat zijn ontwerpkeuzes geweest en is geen bug. In landscape mode heb je ook de tabbladen bovenaan. zo'n heel brede balk onderaan is namelijk geen zicht waar je dan maar 1 tab tegelijk kan zien.

kan wel je own device tracken maar wearable is grayed out..
Weet niet welk wearable je waar wil tracken, maar lijkt me geen bug te zijn. Eerder een feature request.

Heb je meerdere extension (Meer dan 2) kan je ze niet meer fatsoenlijk editen,
Ik snap je probleem hier niet, heb 4 extensies in Safari en kan bij alle 4 de settings vanuit Safari aanpassen. Komt gewoon onder het kopje "beheer extensies".
- Gewoon unpolished dus.

- Moeten ze vooral die BETA niet default aan laten staan

- Ontwerkkeuzes? Het is een optie om hem boven of beneden te hebben, gewoon een bug dus.

- Wearable is GRAYED out, optie is er dus, maar werkt niet.

- Na 2-3+ extensions bugged het, en gaat dat niet meer via reguliere knop.

Maargoed, al die dingen, hebben mij nu doen besluiten andere weg te gaan, en heb er geen spijt van.

At reactie beneden, ben opgehouden met ontwerpkeuze als bug. Steve Jobs had zich al 10x omgedraaid. Het is gewoon niet consistent met de rest. Unpolished. Zie anders de youtube / Internet. Teveel bugs om op te noemen.

[Reactie gewijzigd door pnxsinned op 22 juli 2024 21:38]

- Private Relay staat niet default aan en is, zoals gezegd, in beta.
- Je vindt een ontwerpkeuze hetzelfde als een bug?! Dan heb je geen idee wat een bug is, vrees ik.
- Je bent nog steeds niet duidelijk welke wearable je waar wilt tracken. Wil je een willekeurige wearable tracken in Zoek Mijn? Of bedoel je wat anders?
- Wat betreft extensies heb ik ook geen enkel idee wat je probleem is. Alle extensies die ik gebruik kan ik met gemak beheren. Wellicht moet je wat duidelijker beschrijven wat je probleem is want 'het bugged [sic]' is echt zo'n vage en algemene opmerking waar je niks mee kunt.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 21:38]

Dus omdat een Youtuber zegt dat er bugs zijn is iOS nog nooit zo unpolished? Ik draai IOS 15 al sinds de allereerste Developers Beta en het is echt een van de stabielste iOS releases in jaren.
Safari op iPad air 2 loopt continue vast
Ik ook op de 11 pro Max ook enkele bèta’s gedraaid, maar ook geen enkele bug.
Sowieso de laatste bug die ik had in iOS was denk ik iOS11 ofzo, en daar had iedereen last van en kwam binnen enkele snel een nieuwe extra update.
Random verplaatsingen op het scherm van getekende delen.
Hier ook. Het is net Big Sur van vorig jaar.

Ik vraag me wel eens af of al die reviewers het toestel wel ‘normaal’ gebruiken. Volgens mij werkt het allemaal prima net uit de doos… maar zodra je je 14 jaar oude Apple ID toevoegt en alle apps met hun data, dan is het ineens bug hell.
Nog iemand last sinds ios 15 dat als je een filmopname van je iphone over zet naar windows er soms corruptie optreedt? Zowel onder W10 als W11. Zelfde opnames via MacOs naar de NAS geen probleem en speelt allemaal perfect af.
Vraag me af of deze ook mijn mobiel internet weer laat werken. Sinds update naar ios 15 gaat mobiel internet niet langer en Mobile Vikings verwijst naar big in ios 15 als de reden.
Heb je dit bij Apple gemeld?
Ja hoor. Het grappige is dat ik alle beta heb doorlopen en hier nooit een probleem mee heb gehad. Vond dit een van de beste beta reeksen in enkele jaren tijd van ios release.
Apple meldt in de iPhone-instellingen dat een minuut aan ProRes-beelden op 4k zo'n 6GB opslagruimte in beslag neemt.

ProRes in 4k is alleen beschikbaar voor iPhone 13 Pro- en iPhone 13 Pro Max-toestellen met 256GB opslag of meer. IPhone 13 Pro-toestellen met 128GB opslag kunnen alleen ProRes-video's opnemen op 1080p en iPhone-modellen kunnen helemaal geen video's opnemen met de ProRes-codec.
Alsof externe opslag niet bestaat.

Lijkt mij weer een niet al te verkapte tactiek om mensen een duurder model te laten kopen.
Is lightning port niet nog steeds usb 2.0? Hoe ga je uberhaupt deze files van je telefoon halen om iets mee te doen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.