Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Keuring toont nieuwe Apple MagSafe-lader voor iPhone 13-serie

Er is een keuring verschenen voor een nieuwe Apple MagSafe-lader voor vier onaangekondigde iPhones. Dat voedt geruchten dat Apple magneten aan het MagSafe-systeem heeft toegevoegd voor de komende iPhones.

De keuring van de Amerikaanse instantie FCC laat geen foto's zien, maar geeft wel diverse specs weg. De documenten zijn in te zien via de externe website FCCid.io. Het gaat om een lader die apparaten met maximaal 15W op kan laden, zo zegt de keuring. Hij zal compatibel zijn met de vier iPhone 12-modellen en vier andere iPhone-modellen. De test vond plaats met de lader rechtstreeks op de telefoon en door siliconen hoesjes heen. Het is onmogelijk om meer dan één apparaat tegelijk op te laden met de nieuwe lader.

De lader is ook compatibel met een enkel model van de AirPods, namelijk de AirPods Pro uit 2019. Er gaan geruchten dat Apple nieuwe AirPods gaat presenteren dit najaar, maar daarbij zal dus vermoedelijk geen doosje zitten dat draadloos kan opladen. De AirPods Pro-case is op te laden met maximaal 1W.

9to5Mac wijst erop dat Apple mogelijk overwoog om sterkere magneten in iPhones te doen ten gunste van een betere magnetische werking van het MagSafe-systeem. Dat zou een nieuwe lader mogelijk maken die sterker hecht aan de iPhone.

De keuringsdocumenten bevatten een schematische weergave van de lader die hetzelfde ronde ontwerp laat zien als de MagSafe-lader van vorig jaar. Apple heeft de FCC gevraagd om echte foto's een half jaar geheim te houden.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

07-09-2021 • 07:35

135 Linkedin

Reacties (135)

Wijzig sortering
Wel interessant hoe Apple USB-C bij de MacBooks zo snel en voortvarend heeft ingevoerd, maar ze willen er bij de iPhone nog niet aan lijkt het.

Het zal toch ook een omzet dingetje zijn, omdat opladers toch een niet te verwaarlozen extra bron van inkomsten is.
Reageer
Hopelijk komt die wetgeving in de EU er snel aan dat ze allemaal verplicht usb-c moeten toepassen.

Dat en geen vingerafdruk sensor in het scherm weerhouden mij er van zo een iPhone 13 aan te schaffen. Camera van mijn Huablij p30 is stuk en camera+accuduur zijn voor mij de belangrijkste eigenschappen van een telefoon.
Reageer
Volgens mij gaat de fysieke connector helemaal verdwijnen. Ik denk dat Apple niet meer naar USB-C gaat maar 100% draadloos wordt. Die geruchten gaan al een tijd rond, denk dat het voor iPhone 13 nog wel te vroeg is. An sich is dat best wel handig met de huidige snelheden. Dan kun je overal in tafels, op luchthavens e.d. die QI pads integreren.
Reageer
Ik mag hopen van niet..

Leuk dat je in de Starbucks je telefoon op een tafel kunt opladen (hadden ze een x aantal jaar geleden ook al in bepaalde vestigingen(VS)), maar thuis of op reis komt het nog geregeld voor dat ik de telefoon gewoon wil gebruiken terwijl deze oplaadt.
En niets zo irritant als dan je telefoon op een specifieke plek te moeten plaatsen en deze al liggend en wiebelend vanwege de camera "bump" zo te moeten gebruiken.

Geef mij maar een draadje waarmee ik de telefoon gewoon vast kan houden.
En is energie technisch ook nog eens flink zuiniger.
Reageer
Dat is dus juist wat ze met MagSafe hebben: een draadloze lader die vast blijft zitten aan het toestel terwijl je hem gebruikt.
Reageer
Maar dan kun je beter gewoon inpluggen voor betere energie efficiëntie.
Reageer
Dus als dit MagSafe is, en dat aan de achterkant van de iPhone 12 reeks zit, is dit type lader niet voor om in de voorkant in te doen maar aan de achterkant van de iPhone 13?

Oftewel, de oplaad poort verdwijnt bijde komende reeks?!
Dit zou zo bij het beleid van apple passen!
Reageer
Daarbij neemt het gedeelte waar je de iPhone in oplaad ruimte in. 3.5mm poort weg, oplaad poort weg. Hierdoor kan de accu (of wat dan ook) wat groter worden. Weet niet hoeveel ruimte het draadloos opladen inneemt, in de iPhone.
Reageer
Dat, en vele nieuwe auto's van de afgelopen jaren hebben carplay/Android auto die alleen via USB kabel werkt. Alleen de meest recente modellen hebben draadloze Android auto/carplay. Het zou je auto ook meteen weer een stuk (ik vind android auto perfect werken) minder in het gebruik maken.

Verder heb ik in mijn auto een draadloze lader ingebouwd. Alleen is deze lader (zit een opstaande rand rondom de laadplek) niet geschikt voor de grotere telefoons van tegenwoordig. Dus ik zou ook meteen niet meer kunnen laden in de auto, als er geen fysieke aansluiting meer zou zijn.

Ik ben groot voorstander van tenminste een aansluiting, en ik hoop dat Apple ook eens overgaat naar USB C. Lightning is waardeloos, die kabels zijn zo kwetsbaar.
Reageer
die kabels zijn zo kwetsbaar
Kabels en connectors zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Een kabel met USB-C-connector kan nog steeds kwetsbaar zijn vanwege slechte bouwkwaliteit.
Reageer
Ik vermoed dat USB-C in het apparaat meer ruimte in beslag neemt? Uiteindelijk gaat alles naar USB via die kabels, dus ik kan geen andere reden bedenken. Apple kennende zou draadloos wel eens de volgende stap kunnen zijn, en dan is het helaas pindakaas voor jou auto, maar je zult een nieuwe oplader moeten kopen. Daar is dat magneetsysteem weer handig voor, en dat is eigenlijk de eerste use-case waarvan ik denk dat het handig is om die magneet op je telefoon te hebben.
Reageer
Nee, want ik zal never nooit een iPhone kopen. Veel te beperkt in de mogelijkheden (in mijn opinie) en ze lopen veel te veel achter in techniek.

Ik ben in afwachting van een Samsung Z flip 3. Die past wel weer in de oplaaddock van mijn auto.
Reageer
Met Magsafe kun je prima je telefoon gebruiken tijdens het laden, de lader blijft immers aan de telefoon zitten. Mij lijkt het wel wat, een telefoon zonder zichtbare aansluitingen.
Reageer
het zou me niet helemaal verbazen als dat een deel van de taktiek is. In het begin doet je telefoon het namelijk goed en kun je m tussendoor ff een keer snel laden, maar op een gegeven moment wordt je batterij minder gunstig. Dan ben je eerder geneigd een nieuwe te kopen, wat het doel is (ohnee, het is mileubewust om geen lader mee te sturen, het was niet om winst).

Na het hele mini-jack verhaal zou dit me echt nul verbazen. Het boeit ze niet. En des te meer wij het er over hebben "wat voor doms ze nou weer doen", des te meer reclame krijgen zij. Ze mikken niet op de grootste groep, maar op de grootste Apple fans :)
Reageer
Ik ben het wel met je eens dat er voordelen aan kabels zijn met name tegen verlies van energie. Maar er zijn ook accu packs die je kunt laden en op je telefoon kan leggen als de nood hoog is. Het lijkt me met reizen in 3e wereld landen ook nog wel een ding en met CarPlay zoals ook al gezegd is natuurlijk ook. Maar goed, ik denk wel dat het realiteit wordt.

[Reactie gewijzigd door jeffrey-nl op 7 september 2021 11:21]

Reageer
Laten we met z'n allen hopen van niet. Draadloze laders zijn hopeloos inefficiënt .. en behoorlijk wat trager. Dus terwijl de gehele wereld bezig is om het parijsakkoord na proberen te komen, zou Apple enkel draadloos willen gaan laden? Als iedereen massaal zou gaan opladen kunnen we er wereldwijd een aantal energiecentrales bij gaan plaatsen.

Draadloos opladen heeft 1 voordeel, je kunt de laatste connector ook weghalen (je hebt nog altijd een draadje nodig). Verder heeft het alleen maar nadelen; het is inefficiënt en trager. Oftewel je moet langer wachten en het kost meer energie.
Reageer
"Als iedereen massaal zou gaan opladen kunnen we er wereldwijd een aantal energiecentrales bij gaan plaatsen."
Is dat wel zo? Een gsm verbruikt echt heel weinig elektriciteit. Met de opkomst van elektrische wagens, denk ik niet dat het verlies van draadloos opladen enige impact zal hebben.
Reageer
Een gsm verbruikt echt heel weinig elektriciteit.
Klopt, maar zelfs heel weinig elektriciteit * miljarden gebruikers = veel elektriciteit. Waarvan dan dus ongeveer de helft verloren gaat aan inefficient draadloos laden.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 10 september 2021 17:57]

Reageer
Hoewel het mogelijk is dat Apple daarheen wilt, is het te hopen van niet. De Xi Magsafe voor mobiel gebruik is ronduit een slechte innovatie. Buiten de buiten proportionele verlies in transfer (draadloos heb je snel 50% verlies), is het ook gruwelijk traag. Daarnaast is het ook qua gebruik niet prettig, je moet alsnog een hand extra gebruiken om te ontkoppelen in tegenstelling tot je laptop die je zo losrukt. Last but not least, de batterij is gewoon een achterlijk product, totaal niet te gebruiken in dagelijkse toepassingen, slecht qua positionering, dom qua laad methode (enkel van, niet naar) zeer slecht qua indicatie. Ik denk dat de batterij in de T3 van meest slechte Apple producten thuishoort.

Dus ja, wellicht gaan we daar wel naartoe, Apple maakt vaak genoeg keuzes die totaal niet in het voordeel zijn van de gebruikers en eigenlijk verbaast het me dat dit nog niet eerder gebeurd is. Maar persoonlijk (ik gebruik m'n iPhone zelden) zit ik hier echt niet op te wachten in de toekomst.
Reageer
Buiten het laden om wil ik graag een bedrade koptelefoon kunnen blijven aansluiten. Bluetooth geeft hoe dan ook lag en is minder stabiel.
Reageer
Ik zie liever geen wetgeving. Dat kan toekomstige innovatie in de weg zitten. Stel over enkele jaren gaan we naar een USB-D connector en de wetgeving verplicht USB-C op bepaalde apparaten dan staat dat ineens de adoptie in de weg.
Reageer
De wetgeving voorziet een universele aansluiting, niet een specifiek type. Deze wetgeving is er eigenlijk al een hele tijd maar kan omzeild worden door een optionele adapter uit te brengen.
Er is uiteraard niets in de wetgeving dat verhinderd een nieuwere en betere standaard te gaan gebruiken in de toekomst. Net zoals er van usb mini naar usb c is gegaan.
Je wil echt niet terug naaar het tijdperk elk merk een eigen oplader, ik heb hiet schoendozen vol die dat duidelijk maken.
Reageer
Maar wanneer is iets universeel? Dat is net als een open standaard. De definitie daarvan is niet altijd even duidelijk, laat ruimte voor interpretatie en opent mogelijkheden voor alternatieven waardoor de consument het alsnog niet als universeel aanziet.
Reageer
Maar wanneer is iets universeel?
Als ieder merk het kan gebruiken tegen redelijke licentiekosten. Ik heb nog geen ander merk telefoon gezien met een Lightning-connector, dus dat is al niet universeel. USB-D zou dat wel zijn, tenzij ze de licentiekosten in dezelfde orde-grootte leggen als SCSI, SAS, Firewire, Thunderbolt, wat afgezien van Apple en ultra-high-end-apparatuur ook niet van de grond komt. Apple heeft er wel een handje van om dat wat ze gebruiken exclusief voor henzelf te maken. Omdat het er is en er in theorie wel een licentie op genomen kan worden (wat dus voor ultra-high-end nog wel doet) komt er ook geen concurrerende standaard met vergelijkbare prijzen waardoor je dus voor het beste altijd bij Apple terecht komt, en daar betaal je dan voor.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 7 september 2021 12:06]

Reageer
Daarom vraag ik me wel af. Hoewel de nieuwe laders niet meer worden meegeleverd, de nieuwe lader zelf is wel USB-C. Maakt het dan uit wat voor kabeltje in de telefoon gaat? (Lightning / Mag-Safe)
Reageer
USB-C is geen standaard. Het is een formaat stekkertje. Je weet bij USB-C nooit wat er over de kabel moet kunnen lopen.

Gewoon iedereen naar Lightning. Dat scheelt zoveel ellende.
Reageer
tbt4 en iedereen is gelukkig. Je kan alles over uw kabel trekken zonder dat je er bij hoeft na te denken.
Reageer
TB4 is voor de meeste zaken onnodig duur, wat exact de reden is waarom USB-C niet overal gelijk is. Je hebt simpelweg niet bij alle apparaten dezelfde eisen. Waarom zou een Xbox/PS controller bijvoorbeeld TB4 of USB4 met 40Gb/s moeten ondersteunen?

[Reactie gewijzigd door Caayn op 7 september 2021 10:04]

Reageer
USB-C is geen standaard. Het is een formaat stekkertje. Je weet bij USB-C nooit wat er over de kabel moet kunnen lopen.
Dan is het toch een standaard voor de afmeting van de stekker.
En voor laden maakt het niks uit wat omdat in de standaard van de stekker is vastgelegd op welke pinnen voedingsspanning staat.
Gewoon iedereen naar Lightning. Dat scheelt zoveel ellende.
Ja, laten we 70% van de markt en 20+ bedrijven vragen om zich aan te passen aan een bedrijf dat weigert een USB-C connector op zijn toestellen te maken, top idee :+

[Reactie gewijzigd door Zoidberg_AvG op 7 september 2021 08:28]

Reageer
Laten we niet vergeten dat Apple als eerste met een systeem kwam waarbij het niet uitmaakte hoe je de kabel in de telefoon stopt.

Daarna volgenden andere fabrikanten met de introductie van USB-C.

Neemt overigens nog niet weg dat dit buiten de USB specificatie is.
Reageer
Komt het idee van de usb-c stekker ook niet van Apple?
Reageer
Nee, eerder andersom. Al vind apple natuurlijk dat hun alles hebben uitgevonden.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 september 2021 09:59]

Reageer
Het idee van Apple komt van de usb-c stekker? :Y)
Reageer
Apple heeft in het consortium gezeten samen met andere grote spelers die de usbc standaard heeft gemaakt. Dat maakt ze nog niet de uitvinder ervan.
Reageer
klopt het eerste idee was om de Lightning connector te gebruiken, maar Apple weigerde hun lighting connector open te stellen voor de USB-C standaard aan FRAND voorwaarden.
Reageer
Misschien was m'n grapje niet zo helder, excuus :P 8)7
Reageer
USB-C <- Thunderbolt (Intel) ?
Reageer
Ik begrijp je punt niet. Overigens had mijn eerste koelkast model Nokia een ronde oplaadplug waarbij het ook niet uit maakte hoe je de oplaadkabel aansloot.
Reageer
Het gerucht doet ronde dat Apple de USB-C uitgevonden heeft...

Bron
Yesterday on his Talk Show podcast, Daring Fireball’s John Gruber suggested that his Apple sources told him that Apple invented USB Type-C. Known for often insightful but always ‘not negative‘ Apple commentary, Gruber sometimes peppers his stories with info he’s gained from inside Apple which he calls “little birdies” (that admittedly haven’t been 100% recently, but used to be spot on).
Reageer
Het concept van de omkeerbare USB kabel bestond al vanaf de start van USB, maar is nooit in productie genomen omdat het te duur was.
Reageer
Nee hoor, je hebt omkeerbare micro-USB en USB-B stekkers.
https://www.amazon.com/Re...oid-Samsung/dp/B017V5EZ4I
Geen idee over de kwaliteit, maar ze bestaan...

[Reactie gewijzigd door RiDo78 op 7 september 2021 16:47]

Reageer
Dat is geen officiële USB standaard? Ik zei dat het nooit in productie is genomen, dat klopt natuurlijk niet want dat was bij USB-C natuurlijk wel zo. Maar het idee bestond al vanaf dat start, dus is zeker niet door Apple bedacht.
Reageer
Dan lijkt me thunderbolt over USB-C een veel beter alternatief, compatible met de meeste laptops (en vele randapparatuur), het is wel duidelijk wat er over het kabeltje moet (kunnen) en die werken dan muv Apple smartphones al met 95% van alle recente smartphones :)
Reageer
Er zijn meer laptops zonder dan met thunderbolt poort op de markt.

En wat zou voor een smartphone precies de meerwaarde van Thunderbolt zijn t.o.v. USB 3.1?
Zowel thunderbolt als USB 3.1 kunnen 100w leveren, en 40Gb/s dataoverdracht zal voor de meeste mensen ook niet direct meerwaarde hebben, terwijl een thunderbolt aansluiting wel een stuk duurder is dan een USB-C 3.1.

[Reactie gewijzigd door Zoidberg_AvG op 7 september 2021 11:09]

Reageer
Ik zeg niet dat (alle) laptops TB hebben maar dat het compatible is omdat alle apparaten die je aan USB-C kan hangen (welke versie/type wat dan ook) allemaal met USB-C met TB werken ;)

Dan hoef je voor je telefoon dus nooit na te denken, want als het past (USB-C) dan werkt het!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 september 2021 11:29]

Reageer
Maar dan blijft de vraag waarom je voor deze relatief dure oplossing zou kiezen en niet gewoon USB-C

Dat de meeste laptops geen TB poort hebben komt simpelweg omdat deze duurder is dan een normale USB-C 3.1 poort. Als je alle telefoons met een Thunderbolt poort moeten worden uitgerust zullen telefoons hierdoor duurder worden, terwijl bijna niemand echt veel profijt heeft van de hoge doorvoersnelheid.
Reageer
Wat voor meerwaarde een Thunderbolt poort op een telefoon zou hebben? Tsja, ik heb hier een originele lightning naar VGA adapter liggen om een computerscherm aan te sluiten op je mobiel. Hoe de ontwikkelingen op Android gaan weet ik niet, maar bij Apple gaat meer en meer richting hun A1 soc. En waarom zou je een telefoon niet gebruiken als presentatie-device als hij technisch prima in staat is om een normaal scherm aan te sturen? In plaats van je laptop, lader en een serie kabels mee te nemen pak je je telefoon mee. Even met een USB-C kabeltje aansluiten op de beamer en gaan!

En waarom zou Thunderbolt zoveel duurder zijn dan USB-C? Uiteindelijk is het verschil niet elektrisch van aard (daarin zijn ze namelijk identiek) maar vooral qua signalen. Je hoeft ook geen chip te implementeren die met 40 Gbit kan communiceren als de rest van het apparaat die snelheden toch niet kan halen (immers, die 40 Gbit is een maximum). Waar je wel voor moet zorgen is dat je apparaat de PCI-E signalen snapt en dat hij DisplayPort output kan leveren. Lijkt me allemaal niet zo heel spannend.
Reageer
Als Apple af zou zien van licentie kosten.
Reageer
[quote]USB-C is geen standaard. Het is een formaat stekkertje. Je weet bij USB-C nooit wat er over de kabel moet kunnen lopen. [quote]
Klopt
Gewoon iedereen naar Lightning. Dat scheelt zoveel ellende.
Lightning stekkerjes gaan steeds stuk, USB-C niet, en ook de lightning-connector in de iPads e.d. raakt steeds vol met stof en vuil, dat i.t.t. USB-C. (ja ik weet, theoretisch is Lightning sterker). Ook gaan lightningstekkertjes na verloop van tijd wiebelen in de connector, ik weet echter niet of het aan de stekkertjes ligt (afslijten, dunner worden) of aan de connector (breder wordt, lijkt me logischer).

USB-C heeft meer pinnetjes, Lightning heeft er 8, USB-C heeft er 18, waarvan er nu steeds 9 tegelijkertijd gebruikt worden. Daardoor is er in theorie een snellere dataoverdracht mogelijk, en nog meer als je wel alle 18 pinnetjes zou gaan gebruiken, bv om die 9 signalen te verdubbelen in snelheid.

Apple hoort ook bij de merken die inzet op usb-c. Dat klinkt misschien wat vreemd omdat het bedrijf zijn eigen Lightning-connector heeft, maar het is logisch. Usb-c is namelijk uitgebreider en meer toekomstbestendig dan Lightning.

Nee, iedereen naar Thunderbolt, dat zou interessant zijn, helaas heeft Thunderbolt
- hoge licentiekosten
- geen eigen stekker

De stekker die voor Thunderbolt gebruikt werd was aanvankelijk (versie 1 en 2) miniDisplayPort
De stekker die voor Thunderbolt 3 gebruikt wordt is de USB-C, maar er is een caveat:
As Thunderbolt 3 used the USB Type-C connector, devices using Thunderbolt 3 also typically include support for USB hardware that uses Type-C connectors. These devices will work at the same speeds as the USB standard it uses, not Thunderbolt 3's faster speeds.
https://appleinsider.com/...erything-you-need-to-know
Ook met de oude (dus MiniDPt) TB1/2-connector is er een snelheidsvermindering.

Vervolgens heeft de USB IF aangekondigd dat USB4 in feite TB3 wordt, met een paar tweaks, en nog steeds de USB-C-stekker zal gebruiken.
Like Thunderbolt 3, USB 4 would use a Type-C connector, have a throughput of up to 40Gbps, power delivery of up to 100W, support for 4K and 5K displays, and backward compatibility with USB 3.2 and USB 2.
maar:
Crucially, it will also include support for Thunderbolt 3 itself, though it is technically optional. A device can be set up not to include support for the standard, but given the benefits, it seems unlikely that a hardware vendor would disable it.
Nog steeds vrijheid, blijheid voor de fabrikanten, en dus verwarring voor de gebruiker.
As a further upgrade from earlier USB generations, USB4 also supports PCIe tunneling and DisplayPort 1.4a, which can help take advantage of the higher throughput. However, if there's no support for PCIe tunneling in the host or device, the maximum bandwidth for non-display purposes is limited to 20Gbps.

Wederom weet je dus niet wat de poort op je device (laptop, pc, scherm) wel en niet ondersteund, tenzij je de specificaties er steeds bijhaalt, maar die zijn altijd onderhevig aan verandering, bv door firmware-updates.

Nu komt TB4 er aan, maar zolang er niets veranderd aan de stekker blijft de verwarring:
For a start, while some Thunderbolt 3 cables are capable of working as a USB 3.1 Type-C cable, not every Thunderbolt 3 cable can do so. Conversely, a USB 3.1 Type-C cable will never operate as a Thunderbolt 3 cable.

Effectief gezien weet je dus alleen zeker dat een device met USB-C-connector USB ondersteund, en zelfs dat kan slechts USB-2.0 zijn. Een connector/kabel voor alles werkt echter alleen als features niet optioneel zijn, zoniet dan kun je beter aparte kabels gebruiken voor beeldschermen (HDMI, DP), opslagmedia (NVME, e-SATA), netwerk (RJ-45 UTP Cat-7), PNA's, Camera's, PDA's, smartphones (USB-C), Printers, Scanners, Tobo's, muizen en trackballs (USB-A/C) en dan heb je dus weer 7 verschillende connectors, al zou het met 4 (of 5 voor legacy) kunnen..
Reageer
Sinds Thunderbolt 3 vraagt Intel geen licentiekosten meer hoor. Verder ben ik het wel eens met je betoog.

USB, de standaard die een einde moest maken aan allehande verschillende kabels en aansluitingen heeft effectief niets gedaan behalve verwarring zaaien. Je hebt nog steeds verschillende aansluitingen, maar met dat verschil dat ze er allemaal hetzelfde uit zien en op elkaar passen. Maar of het gaat werken?
Reageer
Tot usb-c achterhaald is en we wachten jaren op nieuwe wetgeving die dat toestaat... :+
Dat apple een eigen stekker heeft is prima, uiteindelijk ook probleem van de gebruiker, hoeft een overheid zich niet mee te bemoeien
Reageer
Ik ben recent van OnePlus naar Apple iPhone 12 gegaan.
Ja je bent even wat nieuwe kabeltjes aan t kopen, maar dat overleef je wel hoor.
Zelf heb ik de standaard van Belkin met Magsafe dus gebruik het kabeltje alleen voor carplay in de auto.

en Face ID werkt ook heel goed hoor.
Reageer
Waarom zou je vingerscanner willen gebruiken als Apple de beste Face ID heeft?
Reageer
Wat is er mis met FaceID? In mijn beleving is dit een van de meest consistente methoden om de telefoon te unlocken. Je notificaties zijn ook niet leesbaar tot dat je je gezicht voor je scanner hebt, dus ook erg privacy bewust.
Reageer
Nou, ik heb de nieuwe ipad pro.
Het unlocken gaat regelmatig mis (camera geblokkeerd door hand die hem aanzet, of gezicht te ver weg). Met oude ipad pro met touch id ging dat veel beter.
Reageer
Ah zo, op een iPad Pro ondervind ik inderdaad hetzelfde probleem. Voornamelijk omdat mijn vinger op de camera rust (dunne bezels, dus het komt vaak voor). Op mijn iPhone daarin tegen heb ik geen issues unlockt altijd, en met een Apple Watch zelfs met een mondkapje op.

Gezicht te ver weg op een iPad heb ik dan weer niet gehad, maar ik denk dat je iPad dat ook wel meer dan 1,5 meter van je af staat.
Reageer
Ik hoop van niet. Er zijn veel belangrijkere problemen waar de EU zich bezig moet houden. Ik begrijp dat twee verschillende connectoren een beetje irritant is, maar de impact op de samenleving wordt verschrikkelijk overdreven. Je loopt ook de risico dat dergelijke regelgeving innovatie tegenhoud.

Lightening was jaren lang gewoon de beste connector en het is goed dat zulke uitvindingen snel konden worden doorgevoerd.
Reageer
Jij bent de eerste ooit die ik lyrisch hoor zijn over vingerafdrukscanners onder het scherm.
Reageer
daar voldoen ze al aan. Ze hebben namelijk alle kabels vervangen door USB-C naar lightning. Dat is dus de truc die ze hebben toegepast om deze regel te omzeilen.
Reageer
Geef mij maar face id dat werkt altijd zelfs in het donker. Ik heb droge handen en daardoor veel problemen gehad in het verleden met toch id. Face id is een verademing voor mij.
Reageer
Ik ben tegen zulke verplichtingen... waarom?
1) Je remt de innovatie; bedrijven kunnen, maar vooral GAAN NIET meer innoveren, want iedereen moet dan akkoord gaan dan een andere aansluiting de nieuwe standaard wordt
2) Je maakt het dan juist irritanter.. namelijk verloopjes... je zal dan veel meer verloopjes moeten blijven maken om de oude manier van laden te blijven ondersteunen.
Reageer
Ik ben best blij met lightning.
De poort is veel sterker dan usb-c, en dat is wat mij betreft het belangrijkste.
De kabels zijn inderdaad wat duurder (maar van de chinees valt het mee).
Reageer
Ik kan me voorstellen dat je er blij mee bent, het is ook een aardig systeem.

Voor mij is het echter een extra soort kabel terwijl ik verder grotendeels met kwalitatief goede USB-C kabels nu vrijwel al mijn andere producten kan opladen / verbinden.

Uiteindelijk denk ik dat voor dit soort zaken standaardisatie wel in het voordeel is van de consument.

Tegelijk ik weet ook hoe het gaat bij commerciële bedrijven (geen verwijt, zo werkt ons huidige systeem nou eenmaal).
Uiteindelijk zal een Apple ook een naam hoog willen houden en toekomstgericht zijn, maar zodra zij denken dat ze een verdienmodel kunnen uitsmeren of nog even verder kunnen uitknijpen, zonder dat ze klanten wegjagen, zal men dat doen. Een manager in sales zal ook gewoon worden afgerekend of beloond op verkoopcijfers en binnengehaalde omzet.
Reageer
Ik doelde niet op de kwaliteit van de kabels, maar op de stevigheid van de connector in bijv de telefoon.

Voor usb-c heb ik het nog niet meegemaakt, maar een defecte micro-usb poort is bij een aantal bekenden van me meermalig de reden geweest dat ze een nieuwe telefoon moesten aanschaffen.
usb-c voelt al iets beter aan, maar in vergelijk met lightning vind ik het nog fragiel aanvoelen.

Het zou mooi zijn als dit soort connector techniek door elke fabrikant gebruikt kan worden, onder een knappe licentie. Maargoed, dat vind ik eigenlijk voor alle patenten/uitvindingen.
Reageer
De usb-c poorten op mijn MacBook Pro zijn al jaren echt rock-solid. Lijkt mij dat dat op een iPhone ook geen probleem moet zijn. Het is niet dat ik de aanschaf van een iPhone hiervoor oversla, maar het zou toch wel handiger zijn als ik mijn iPhone gewoon op kan laden met mijn MacBook Pro oplader zonder een extra kabel mee te hoeven nemen.
Reageer
Dan zit er blijkbaar verschil in kwaliteit usb-c poorten. De poorten van bijv de HP Spectre zijn gammel
Reageer
Dit heeft meer te maken met de implementatie van de poort dan de specificaties. Apple maakt gewoon degelijk spul. Je kunt de USB-C poort op de nieuwere iPads eens bekijken.
Reageer
Er lijkt geen iPhone met USB-C meer te komen, de volgende aanpassing hierin is de "portless iPhone".
Dit zou volgens de geruchten van dit jaar doorgeschoven zijn naar de iPhone van volgend jaar.
Reageer
Daar lijkt het wel op ja. Ik vind dat aan een kant heel logisch. En dan met name voor de 80%, waarschijnlijk meer, van de gebruikers van een iPhone. Maar je sluit hier wel een hoop accessoires uit. Bijvoorbeeld externe microfoons, aansluiten van een externe DAC, beeld op een stabiele manier delen naar een extern scherm via HDMI, etc.

En technisch gezien kunnen ze al die accesoires ook draadloos doen. Maar dan moeten ze echt wat doen aan innovatie, en bijvoorbeerd losless audio mogelijk maken, of zorgen dat externe accessoires met een lage latency draadloos gebruikt kunnen worden.
Reageer
Wat ik me nog kan voorstellen is dat de 'pro' modellen wel een poort houden, onder het mom 'alleen pro gebruikers hebben poorten nodig'. Niet dat ik het er mee eens ben, maar het onderscheid tussen 'pro' en normale gebruikers probeert Apple al een tijdje te pushen natuurlijk :)
Reageer
Ja inderdaad. In de echte wereld hebben ook juist goedkopere modellen die poort nodig omdat die gebruikers ook vaker (ouder of goedkoper) spul hebben liggen wat niet draadloos werkt en geen zin/geld hebben iets nieuws te kopen omdat Apple besluit volledig draadloos te gaan.
Reageer
De iPad Pro heeft pins om externe dingen mee te verbinden. Grote kans dat een portless iPhone dat ook gaat krijgen en dan zou je de meeste accessoires mits aangepast kunnen gebruiken.
Reageer
Dat zou wel een goede zijn ja!
Reageer
Ze verdienen nog flink aan hun lightning-port dmv licenties, etc. Overstappen naar USB-C zou niets anders dan omzetdaling voor Apple betekenen.

Hun computers hebben nooit lightning gehad en de ipad pro wordt inmiddels iets anders gepositioneerd en heeft een aanzienlijk kleiner aandeel dan de iPhones en overige iPads.
Reageer
Het is een publiek geheim dat Apple al heel lang helemaal van de poort af wil. Daarmee kunnen ze de bedrijven buiten spel zetten die iPhones kraken d.m.v. de poort en waterdichtheid lift daar leuk op mee. Magsave lijkt daarvoor een aanzet te zijn. Als ze ook data goed over Magsave weten te verplaatsen dan zal de poort wel helemaal gaan verdwijnen. Tussentijds nog USB-C zou alleen maar in de weg zitten.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 7 september 2021 08:12]

Reageer
Ik denk dat het voor Apple geen meerwaarde heeft usb-c op de iPhone uit te brengen. Het 'nieuwe' opladen is draadloos en daar heeft Apple met magsafe een innovatieve stap gezet.
Lightning is kleiner dan usb-c en mijn ervaring ook wat 'robuuster' bij het in en uitpluggen, De iPhone is ook nog niet het enige apparaat wat lightning gebruikt, je ziet het ook bij bijvoorbeeld AirPods en hun Apple TV afstandsbediening. De iPad Pro heeft dan wel usb-c, maar daar is de reden ook (grotere) dataoverdracht voor.
Wie weet verdwijnt de lightningport nog ooit een keer en komt er niks voor in de plaats. Maar dan wil Apple wel denk ik een betrouwbare manier voor draadloze dataoverdracht hebben die snel genoeg is voor developers en vooral ook nog steeds werkt in diverse reparatie scenario's.

Persoonlijk had ik trouwens wel graag usb-c gehad. Zou me onderweg een kabeltje schelen en ben daarnaast nog niet overtuigd van draadloos opladen. Nog steeds niet de meest energie efficiëntste oplossing en heb nog wel vraagtekens of het echt zo duurzaam voor de accu is. En kabeltje is nog steeds compacter voor op reis.
Reageer
Is de dataoverdracht al niet opgelost met Airdrop / Wifi? Als ik wat naar/van mijn iphone wil overzetten gaat dat via airdrop of icloud. Ook het deployen van een app die ik aan het ontwikkelen ben gaat vanuit Xcode draadloos via de wifi verbinding.
Reageer
Ik weet niet of draadloos momenteel voldoende werkt in bijvoorbeeld bepaalde reparatie scenario's.
Voor wat betreft Xcode zijn er mensen die zweren bij het gebruik van een kabel. Ik zelf doe er alleen iets hobbymatigs mee en dat zijn hele lichte apps, voor mij werkt draadloos prima.
Reageer
Is de dataoverdracht al niet opgelost met Airdrop / Wifi? Als ik wat naar/van mijn iphone wil overzetten gaat dat via airdrop of icloud. Ook het deployen van een app die ik aan het ontwikkelen ben gaat vanuit Xcode draadloos via de wifi verbinding.
Theoretisch kan het vast allemaal, maar Wi-Fi is in de praktijk gewoon te langzaam, en bluetooth is nog langzamer. De Fuji app ondersteund dan ook alleen de overdracht (via Wi-Fi) van jpg-images, niet van RAW of video. Dat was al zo met de 16 megapixel X-T1 (dec 2014, discontinued 2016), en Fuji zit inmiddels op 100megapixel en 4K video.
Reageer
Wifi 6 kan theoretisch 9.6 Gbit per seconde aan. Dat zal in de praktijk wel minder zijn maar in theorie moet dus ook een 100 MP foto vlot te zijn over te zetten.

Het bewerken van een 100 MP foto van een GFX100S zie ik mezelf ook eerder doen op een iPad Pro dan op een iPhone. Die iPad Pro heeft een Thunderbolt 4 aansluiting waarmee die foto met 40 Gb/s is over te zetten.
Reageer
Wifi 6 kan theoretisch 9.6 Gbit per seconde aan. Dat zal in de praktijk wel minder zijn maar in theorie moet dus ook een 100 MP foto vlot te zijn over te zetten.
Average file size uncompressed RAW: 228.5MB; compressed RAW: 114.3MB link
9,6gbps is 1200MB/s dus dan zou je theoretisch 4 beelden uncompressed per seconde kunnen overzetten, compressed zelfs 10.
Ik denk dat de praktijk daar heel ver vandaan zit. Ik zie op forums en FB veel mensen klagen over de overdrachtsnelheid van Fuji (Sony zou veel sneller zijn, 6-7sec vs 15-45 per plaatje, geen idee welke camera's). Zelf heb ik een X-T2 en die ondersteund 802.11b/g/n dus in theorie 600mbps dus 75MB/s en met RAW compressed 22-26 en uncompressed rond 50-51MB zou dat ook 1 of 3 plaatjes per seconden moeten zijn, maar in de praktijk duurt JPG al een kleine 10 seconden (heb hem nog maar net, nog maar twee keer geprobeerd).

RAW en video zijn in de app geheel niet mogelijk.
Het bewerken van een 100 MP foto van een GFX100S zie ik mezelf ook eerder doen op een iPad Pro dan op een iPhone. Die iPad Pro heeft een Thunderbolt 4 aansluiting waarmee die foto met 40 Gb/s is over te zetten.
De 100MP van de GFX was maar een voorbeeld. Sony A7Riv en Sigma fp L zitten op 61MP, vele andere op 50-51. Phase One heeft 151MP, Hasselblad heeft 100, en multishot waarmee je 400MP krijgt. Je moet ergens de lat leggen natuurlijk, dan lijkt me die 100 als rekeneenheid niet verkeerd.

Scherm van een iPhone is ook klein natuurlijk, zelfs bij een 12 Pro Max. Maar bewerken is misschien niet eens het belangrijkste. RAW-ontwikkeling vraagt niet eens een groot scherm als je al hebt vastgelegd wat je instellingen moeten zijn. Verder wil je mogelijk doorsturen naar huis of backup-server, ja ook de RAW.

Leuk dat een iPad Pro TB4 heeft, op de andere iPad's zit het volgens mij niet, en nu zal een professionele gebruiker zo'n pro best kunnen kopen voor onderweg, de gemiddelde amateur* zal eerder een Air kopen, of - bv als het een klimmer of reisfotograaf is - een Mini, en die hebben geen TB4. Nu zullen die ook geen GFX gebruiken, maar ook µFT zit al op 21,8MP, EOS M6mk2 zit op 32½, Sigma SD Quattro zit op 33 en de volgende Fuji X-Trans heeft waarschijnlijk 43MP.

* En zeker die amateur zal voor het geld dat een iPad Pro kost, met al zijn beperkingen, eerder voor een Mac Mini (TB3) of een laptop (al dan niet een Macbook, heeft trouwens ook TB4) gaan.
Reageer
Het 'nieuwe' opladen is draadloos en daar heeft Apple met magsafe een innovatieve stap gezet.
De vorige magsafe (op de macbooks) was - naar ik begreep van posts hier op tweakers - ook heel goed, maar is door Apple ingeruild voor USB-C omdat die magsafe maar één ding kon: opladen.Overigens werd ik tot vorig jaar op FB doodgegooid met links naar 3rd-party magnetische kabeltjes en connectors, zowel µ-USB, USB-C als Lightning om telefoons op te laden zonder steeds kapot gaande stekkers en kabels. Die ondersteunen volgens mij ook alleen laden (geen dataoverdracht) maar Ik kwam er nooit aan toe die ook te bestellen.
Lightning is kleiner dan usb-c en mijn ervaring ook wat 'robuuster' bij het in en uitpluggen,
Dat is niet mijn ervaring. Ja Lightning is kleiner, en als ik lees dat de connector anders in elkaar zit, waardoor bij USB-C de connector in het device kwetsbaarder zou zijn, i.t.t. de Lightning connector dan heeft de laatste ook het theoretisch voordeel. In de praktijk heb ik nog geen problemen tegengekomen met USB-C, niet met mijn telefoons (LG G6, nu Nokia 8 ), niet bij die van mijn vrouw (Nokia 8, 950XL), en niet bij die van onze zoon (Moto G Pro) maar wel al 4 jaar problemen met de Lightning connectors van de iPads van zoon (2017 en 2019) en dochter (2019), waar ofwel steeds de kabeltjes kapot gaan (conform de theorie hierboven) maar ook waar de stekkertjes wiebelen in de connector en steeds bij inpluggen wel contact maakt, en een ½ minuut later niet meer (waardoor na een hele nacht de stekker er in, er toch niet is opgeladen als hij naar school moet). Hoe ouder de iPad wordt, hoe erger die problemen zijn.
De iPad Pro heeft dan wel usb-c, maar daar is de reden ook (grotere) dataoverdracht voor.
Ik hoop dat de Mini en de andere ook snel naar usb-c gaan, ook voor dataoverdracht van camera naar device. De Apple camera-connection kit steekt uit, waardoor je die niet permanent aan het device kunt laten zitten, en omdat je ook moet opladen kun je die niet in de poort vastlijmen. Fotograferen met je i-device verbonden aan de camera kun je dus helemaal vergeten, laat staan videofilmen.
Wie weet verdwijnt de lightningport nog ooit een keer en komt er niks voor in de plaats. Maar dan wil Apple wel denk ik een betrouwbare manier voor draadloze dataoverdracht hebben die snel genoeg is voor developers en vooral ook nog steeds werkt in diverse reparatie scenario's.
Wi-Fi is gewoon te traag voor RAW-images van 10 megapixels of meer (en Fuji zit al op 100). Bluetooth is nog trager. De Fuji app ondersteund dan ook alleen de overdracht (via Wi-Fi) van jpg-images, niet van RAW of video.

Voor reparatie-scenario's betekent dat mogelijk device open maken en de interne connector aansluiten, zoals je een dektop-PC open maakt als je een NVME of S-ATA-schijf aansluit voor een re-image.
en heb nog wel vraagtekens of het echt zo duurzaam voor de accu is.
Draadloos laden is nog altijd langzamer dan bedraad, al kun je dat uiteraard opvoeren. Snelheid van opladen (en leegtrekken) is het enige dat invloed heeft op de levensduur van de accu, niet of dat via een kabeltje gaat of draadloos.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 7 september 2021 16:25]

Reageer
Dat heeft te maken met de accessoires die door Apple en derde zijn gemaakt. Deze heeft namelijk meer functies dan alleen laden.

Usb c heeft dat ook. Echter om alle al verkochte apparatuur obsoleet te maken door de poort te veranderen zal een hoop gebruikers niet echt tevreden stellen.

Apple is nu volledig transitie aan het maken naar MagSafe voor Laden. Steeds meer apparaten ondersteunen ook AirPlay. Zo wordt de lightningbold ook steeds minder noodzakelijk. Mogelijk hebben we over een paar jaar helemaal geen laad kabels meer maar alleen MagSafe.
Reageer
Wel interessant hoe Apple USB-C bij de MacBooks zo snel en voortvarend heeft ingevoerd, maar ze willen er bij de iPhone nog niet aan lijkt het.
USB-C connectors zijn lastig waterdicht te maken. Ze bestaan wel maar zijn denk ik te lomp voor een telefoon. Een Macbook hoeft niet waterdicht te zijn, een iPhone wel.

Ik denk dat Apple uiteindelijk helemaal geen gaatje meer in de behuizing wil voor een kabeltje. "Voordeel" is dat je dan eindelijk echt met je telefoon kunt gaan zwemmen / douchen
Reageer
Vrijwel elke Android telefoon is waterdicht en heeft een USB c aansluiting.

Is absoluut geen factor.

Echt gaan zwemmen met een toestel zal nooit mogelijk zijn, al is het maar omdat de naden van de fabricage nooit helemaal te garanderen zijn.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 7 september 2021 10:20]

Reageer
Je kan zwemmen met een Apple Watch, een telefoon lijkt me dus ook eigenlijk niet onmogelijk. Het maakt reparatie mogelijk wel lastiger.
Reageer
USB-C connectors zijn lastig waterdicht te maken.
Mijn LG G6 was wel waterdicht* IP68, wilde alleen niet opladen als hij dacht dat er water in de connector zat.
* goed genoeg voor te zwemmen, nooit behoefte gehad om dat te proberen, maar :
https://www.youtube.com/watch?v=bn9oJ--NwJw

https://www.slashgear.com...l-be-waterproof-22475678/
Ik denk dat Apple uiteindelijk helemaal geen gaatje meer in de behuizing wil voor een kabeltje.
Inderdaad, voor Apple telt het design.
"Voordeel" is dat je dan eindelijk echt met je telefoon kunt gaan zwemmen / douchen
Totdat hij een keer valt en ofwel
- scheurtje heeft in het scherm
- een kiertje heeft tussen achter en voorkant.
of gewoon na verloop van tijd als een rubber afdichtring tussen behuizingsdelen verteerd is, gaat lekken.
Reageer
Het zal toch ook een omzet dingetje zijn, omdat opladers toch een niet te verwaarlozen extra bron van inkomsten is.
Die snap ik niet goed. Ik heb nog nooit een Lightning kabel moeten kopen. Als ik mijn lade opendoe lijkt het wel of Apple ze gratis uitdeelt. Laders heb ik ook nog nooit gekocht. Ik steek mijn lightning kabels ook gewoon in niet Apple opladers. Het zou zelfs goedkoper zijn moesten ze iPhone USB-C maken want dan hoeven ze zelfs geen kabel meer mee te leveren. Er zijn gewoon een heel pak accessoires die ook met Lightning werken zoals toetsenborden, afstandsbedieningen. Kleine apparaten dus. USB-C is nog steeds "groter" dan Lightning dus is het nog steeds logisch om Lightning te blijven gebruiken. Want dat is wel goedkoper om steeds je eigen kabel mee leveren als je ook legacy ondersteuning wil blijven bieden.
Reageer
Ik snap wat je wil zeggen, maar het gaat juist niet om de opladers. Ik kan elke oplader gebruiken om mijn iphone of ipad op te laden. Blijft alleen het stekkertje over. Tsja, zelfs daar valt wat voor te zeggen. Ik heb er geen last van dat Apple lightning als standaard heeft (en echt al HEEL ERG LANG). De overstap naar USB-C zou prima zijn op dit moment. Ik weet niet welke voordelen dat heeft, behalve dat bijna elke moderne telefoon dan hetzelfde gaatje onderaan heeft. Voorlopig zou ik nog steeds met 3 soorten stekkers in huis zitten: micro-USB, USB-C en lightning. En een oude magsafe ;)
Reageer
De iPhone lader heeft gewoon een USB-C uitgang naar de iPhone. En er wordt ook gewoon een USB-C naar lightning kabel meegeleverd bij een nieuwe iPhone. Een USB-A naar lightning kabel is ook nog te koop.

Persoonlijk vind ik dat een mooie oplossing. Ik kan nog steeds mijn oude lader en kabels gebruiken of een USB-C lader nemen. Mijn PC heeft ook geen USB-C aansluiting, dus ook daar kan ik de oude kabel blijven gebruiken.
Reageer
Lightning is een prima stekkertje en daar licenties voor afgeven levert ook gewoon geld op, net als legio laders idd.

Daaraan is de gebruiksvriendelijkheid gewoon ondergeschikt voor Apple, getuige ook het verwijderen van de oplader etc uit de doos bij nieuwe iPhones.

Ik zou ook het liefst usb C across the board zien, maar de geruchten lijken we wijzen op een iPhone zonder stekkerpoorten (en laden via magsafe) in plaats de overstap naar usb C....
Reageer
MacBooks, iPads en kabels met usb c. Maar airpods, iPhones en andere accessoires vallen buiten de boot. Ze houden graag nog even vast aan dit standaard want aan de 3rd party verkopen verdient Apple een prima zakcentje.
Reageer
Er is geen enkele reden om over te schakelen op USBC als de volgende stap gewoon volledig draadloos is.
Reageer
Volgens deze https://www.macrumors.com...eping-lightning-no-usb-c/bron komt het doordat de open standaard minder waterdicht is dan de lighting poort. Overigens ben ik zelf ook geen fan van de lightning port.
Reageer
Er zit een magneet in de telefoon? Niemand bang dat zijn magneetstrips van kaarten er dan aangaan in de broekzak/tas.
Reageer
1998 belde en wilde zijn pasjes terug
Reageer
Leuk om een tankbeurt voor te schieten wanneer je MTC kaart hapert door je nieuwe telefoon.
Reageer
Niet helemaal fair, hotel pasjes zijn veelal nog gebaseerd op oude technieken zoals de magneetstrip.
Persoonlijk heb ik hier slechte ervaringen mee in het Hilton Berlin.
Reageer
Ik vermoed dat jij dus een soort telefoon/pashouder combi hebt? Die hebben toch ook magneten?

De magneten hebben nul effect op pasjes. Praktisch alle pasjes werken tegenwoordig sowieso met een RFID tag ipv magneetstrip en degene die het wel hebben, hebben er geen last van.
Reageer
Er zitten drie systemen in de huidige betaalpassen: de magneetstrip (oude pinbetaling), de chip (normale pinbetaling), en de rfid icm de chip. Waar de magneetstrip nog gebruikt wordt is me een raadsel, maar er zit nog een bruin-grijze strip op mijn passen en of die nog functioneel is weet ik niet eens. Als ie overschreven wordt lijkt me dat geen probleem binnen de EU.
Reageer
Ja die is nog functioneel. In het buitenland regelmatig moeten gebruiken.
Reageer
De magneetstrip is her en der buiten Europa nog in gebruik op de reguliere pinpas, maar zo'n beetje ieder kaartennetwerk heeft inmiddels de aansprakelijkheid voor fraude bij de winkelier/eigenaar van de pinautomaat gelegd omdat ze al jarenlang de tijd hebben gehad om over te stappen op de EMV-chip. De Duitsers gebruiken wel nog de hopeloos verouderde EC-Karte met magneetstrip, maar dat werkt eerder als een soort acceptgiro.
Reageer
Midden en Zuid Amerika wordt dit nog vaak gebruikt in mijn ervaring. Echter heb ik zelf het gevoel dat het daar meer onwetenheid is i.p.v. noodzaak. Want als de verkoper niet kijkt waar ik hem insteek dan zeggen ze niks, alleen als ze kijken en zien dat ik de chip laat uitlezen dan krijg ik opmerkingen. Terwijl de chip gewoon altijd werkt.
Reageer
Mijn tankpas (multitankcard) gebruikt nog de magneetstrip...hopeloos.
Reageer
Hier ook (mkb brandstof). Hoezo zou dat hopeloos zijn?
Reageer
Omdat de wereld inmiddels 2 stappen verder is (chip, rfid) en de magneetstrip het meest gevoelig is voor invloeden van buitenaf (zoals magneten, maar ook krassen).
Reageer
Veel geldautomaten hebben een paslezer waarvan de invoeropening is beschermd met een klep.
Die klep gaat alleen open als er een magneetstrip op de pas wordt gedetecteerd.
Overigens maakt het voor dit doel niet uit wat er op de strip staat, een stukje videotape werkt ook.
Reageer
Nee, jij wel? De magneten zijn niet sterk genoeg om hier invloed op te hebben.

Bankpassen staan in de Wallet
Reageer
Om magneetstrips informatie te wissen moet je een wisselend veld hebben. Een statisch veld zal niet zo veel doen.
Reageer
Dat gecombineerd met het feit dat magstrips bijna niet meer gebruikt worden ivm beroerde veiligheid lijkt me dat niet echt een heel groot probleem
Reageer
ik laad tegenwoordig niet anders dan magsafe, op mijn nachtkastje en in de auto. De telefoon kent mijn ritme en snachts laad ie tot 80% en dan de rest heel langzaam. ik vind het zoveel handiger om gewoon ergens magnetisch op te leggen. in de auto is het ook gelijk de magnetische houder die hem vast houd, daar kan ik de stekker gewoon los laten als ik niet hoef te laden en blijft het alsnog een handige magetische houder.

ik ben niet bang voor batterij degradatie omdat iOS dat goed beheerd

Het lijkt hier te gaan om een bijna identieke versie, deze zou nu ook nog airpods kunnen laden met 1W en dat kan de houdige magsafe niet.

[Reactie gewijzigd door Skadrow op 7 september 2021 08:47]

Reageer
Dat betekend dat je geen Apple Carplay kan gebruiken, die heeft nog steeds een kabel nodig.
Reageer
Niet altijd. Er is ook draadloos Carplay.

Ik vind Magsafe helemaal niets. Ja, de telefoon en lader zouden voor de charge coils beter gealigned worden. Ze hadden beter de ruimte kunnen gebruiken voor een grotere batterij.

Magnetische houder in je auto.... leuk. Maar wat is er mis met een Brodit houder ? Bij het losklikken in de auto zal je nog ws nog steeds twee handen nodig hebben.
Reageer
Mijn BMW uit 2016 kon al draadloos AirPlay. Volgens mij was dat echt de allereerste generatie die dat niet kon.
Reageer
Draadloos CarPlay is er idd al een tijdje. Maar heel weinig autofabrikanten ondersteunden het. BMW is heel lang zowat de enige geweest.

Ergo: in massa’s auto’s ga je een probleem hebben met CarPlay als de lighting poort wegvalt. Tenzij Apple zelf een dongle gaat maken. Ik zou er niet blij mee zijn in ieder geval.
Reageer
Eerlijk gezegt heb ik geen interesse in Carplay, ik kan alles op de telefoon zelf al, de muziek bedien ik via het stuur en op het scherm kijk ik voor navigatie.
Reageer
Dit dus. En daarnaast batterij degradatie speelt pas op langere termijn. Mijn telefoons vervang ik uiterlijk na twee jaar waarna ze in een la verdwijnen. Ik gebruik hem liever gewoon zoals ik wil dan dat ik na moet denken over accuduur.
Reageer
ik ben niet bang voor batterij degradatie omdat iOS dat goed beheerd
Heel eerlijk gezegd vind ik dit zelf een vrij naieve insteek. Voor mij stamt het een beetje van de eerste iPhones, toen de geruchten rondgingen dat Apple magische batterijen had die veel langer mee gingen. Feit is gewoon dat ze eenzelfde batterij techniek gebruiken, en een nadeel van batterijen is dat ze degraderen. Hoe goed iOS het ook managed, natuurkunde gaan ze niet kunnen verslaan.

Met als kanttekening dat er natuurlijk wel verschillen in batterijen zitten, maar dan heb je het over 3rd party merkloze batterijen, niet perse over de grote merken.

Verder helemaal eens met dat het handiger is in sommige scenario's, een telefoon vasthouden met zo'n puck op de achterkant vind ik zelf nog steeds niet echt geweldig dus juist als ik hem gebruik trek ik hem los. Maar daarin verschillen de smaken natuurlijk :)
Reageer
Ik heb geen zin om na te denken over de batterij gezondheid, na 2 jaar gaat hij in de verkoop of naar een familie lid, gaat ie dan te snel leeg dan word de batterij vervangen.

Ik heb dan wel een hoesje met extra sterke magneten erin. het gaat gewoon om de makkelijkheid, nu kan ik de telefoon horizontaal en verticaal gebruiken zonder moeite en opladen of alleen als magneet gebruiken.
Reageer
Ah. USB-C om je MacBook en iPad op te laden. Lightning om je AirPods Max op te laden. En straks MagSafe v2.0 om je nieuwe iPhone op te laden.

Het wordt er niet handiger van. Het magisch "ecosysteem" zal wel niet de hardware omvatten.
Reageer
Alleen de kabels, bij de doos krijg je geen stekker erbij. je lightning en usb c steek je zo het stopcontact in, beetje vrotten.
Reageer
Sterker nog, vanaf de volgende generatie Macbooks krijg je er een opvolger van de 'originele' MagSafe bij want die poort komt weer terug. Ze zullen PD via USB-C vast blijven ondersteunen, maar dan zijn het dus vier verschillende opladers voor de vier apparaten die je noemt.
Reageer
Tot nu toe weinig spannends in de geruchtenmolen, los van het satellietverhaal wat op zich wel heel spannend is qua techniek maar ik waarschijnlijk nooit in mijn leven ga missen. Je hebt tegenwoordig zelfs op bergtoppen nog bereik, als je in Europa bent.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 7 september 2021 10:15]

Reageer
"Het gaat om een lader die apparaten met maximaal 15W op kan laden, zo zegt de keuring", betekent dit dat ze fast charging hebben?
Reageer
De iPhone 12 laade al snel op via magsafe 15 watt. Moest je wel het 20w blokje kopen, het oude 18w blokje van de 11 Pro (max) was weer niet genoeg en laade je magsafe met maar 5w 🙄
Reageer
Van het stekkertje van de kabel lig ik nog niet zo wakker. Draadloos laden is een prima methode. Ik zou meer zien in een goed werkende synchronisatie (dus 2 kanten op) van de iCloud met je Windows PC. Dát zou de iPhone veel meer 'compatibel' maken met de markt dan toepassing van een ander stekkertje.

(Vroegâh had elk telefoon model zowat een eigen stekker, we zijn al heel ver gekomen als Android devices straks allemaal met USB-C werken en Apple desnoods Lightning / later portless blijft toepassen)
Reageer
Goh, het leek mij dat de strategie van Apple was om überhaupt die connector uit de iphone te evalueren en alles op draadloos te gooien. Past ook beter in de strategie dat er zo min mogelijk fysieke dingen aan dat ding moeten zitten (doei homeknop, doei mini-jack). Dat verklaarde voor mij ook waarom ze die lightning nog gebruiken omdat nu nog naar usb-c zo'n zinloos tussenstation is als het einddoel draadloos is.
Reageer
Evalueren of evolueren?
Maar ze gaan toch ook naar draadloos, vandaar dat het een magsafe connector is.
Reageer
Haha evolueren! En je hebt gelijk
Reageer
"Magneten toegevoegd aan het MagSafe-systeem"
Waar staat de "Mag" ook alweer voor? Juist, magnetisme. Misschien handig om even toe te lichten wat het verschil is met (blijkbaar nonmagnetische) MagSafes? Ik ken het alleen van Macs en die hebben toch echt allemaal een magneetje.
Reageer