Apple komt met magnetische powerbank voor iPhone 12

Apple heeft een eigen powerbank aangekondigd voor de iPhone 12-serie. De MagSafe Battery Pack kan via het MagSafe-systeem aan de achterkant van de iPhone 12 worden vastgeklikt om de telefoon op te laden.

De MagSafe Battery Pack is beschikbaar op de website van Apple zelf voor de iPhone 12, de iPhone 12 mini, de iPhone 12 Pro en de iPhone Pro Max. De MagSafe Battery Pack kan een telefoon met 5W opladen. Om de powerbank zelf op te laden is een Lightning-kabel nodig.

Het is niet het eerste iPhone- accessoire dat Apple verkoopt voor de iPhone dat gebruikmaakt van het magnetische kliksysteem. Er is ook al een aantal hoesjes, kaarthouders en opladers dat op deze manier kan worden verbonden met de telefoons van Apple.

De powerbank kost 109 euro en gebruikers hebben naast een iPhone 12 ook iOS 14.7 of nieuwer nodig om de MagSafe Battery Pack te kunnen gebruiken. De powerbank wordt geleverd zonder oplader of kabel.

Apple MagSafe Battery PackApple MagSafe Battery PackApple MagSafe Battery Pack

Door Robert Zomers

Redacteur

13-07-2021 • 20:40

259

Lees meer

Reacties (259)

259
238
121
17
0
67
Wijzig sortering
Ben ik de enige die het ontzettend vreemd vind dat Apple nergens de capaciteit van dit product vermeld?

Volgens MacRumors zou de groot om en nabij de 1.500 mAh zitten, dat is abnormaal weinig voor een accu die meer dan 100 euro kost.
Nog een geweldig voorbeeld van Apple die enorme winstmarges of producten gooit en mensen die het gaan kopen simpelweg omdat het van Apple is en ze niet beter weten.

[Reactie gewijzigd door Exhonor op 23 juli 2024 22:35]

Volgens MacRumors is de capaciteit van deze accu 1460mAh, maar het voltage van deze accu is met 7,6V hoger dan normaal. Daarmee kom je uit op een capaciteit van ongeveer 11Wh.
Ter vergelijking: de iPhone 12 en 12 Pro hebben allebei ook een accu van ongeveer 11Wh. Met deze accu kun je deze iPhone's dus maximaal 1x opladen, als we de transmissieverliezen die draadloos laden met zich mee brengt even buiten beschouwing laten.
Aangezien draadloos opladen ongeveer 30-50% effectief is kan hij dus maximaal voor de helft opladen.
Als je de iPhone ook nog gebruikt tijdens het opladen kan het voor de consument lijken alsof er maar 25% batterij percentage bij komt..

Denk dat hier wel wat teleurgestelde klanten door zullen komen
Gaat dat percentage ook op wanneer de coils perfect uitgelijnd en voor elkaar ontwikkeld zijn?

Bij een willekeurige draadloze oplader en smartphone liggen de twee toestellen natuurlijk nooit perfect uitgelijnd maar deze powerbank en een iPhone sluiten natuurlijk perfect op elkaar aan.
Ik kan geen specificaties vinden, maar MagSafe kan 15W laden met een 20W adapter wat 75% efficiency suggereert. Is niet perfect, maar niet zo dramatisch als @Car-n-Tech aanneemt.
Hii @bzzzt, wat je aangeeft betreft echter wel totaal wat anders.

De efficiëntie die @Car-n-Tech benoemd gaat over hoeveel van de energie van de draadloze oplader aankomt bij het apparaat dat opgeladen moet worden.

In jouw voorbeeld wordt er inderdaad gesproken over een 20W adapter, wat betekent dat de adapter 20W kan leveren. Echter gebruikt de draadloze oplader zelf 'maar' 15W. De adapter zal daarom dus ook maar 15W leveren. Dit heeft dus niet zo zeer met efficiëntie te maken maar meer met vraag en aanbod.
Als je nou gewoon ff 2 minuutjes had googled, had je gezien dat Magsafe wel gewoon 15W output heeft met 20W input adapter 8)7
Output van 15W zegt nog steeds niets over met hoeveel Watt je iPhone ook werkelijk wordt opgeladen. Dus als je me vraag goed leest dan zal je zien dat ik het daar ook niet over heb.

Mocht je denken dat ik het alsnog totaal verkeerd begrijp, leg het me dan uit ;) ik probeer het ook alleen maar duidelijk te krijgen.
Ik vraag me af of de interne accu wordt geladen door deze accu of dat de iPhone gewoon de stroom direct van de externe accu haalt.
Dat laatste is denk ik niet mogelijk? Tenzij je via een kabeltje bedoelde, maar dat lijkt me niet want Apple ;)
Net gelezen op Apple site dat het inderdaad laden is. Dus zal het waarschijnlijk inderdaad 25% extra zijn... Lijkt me dan niet echt de moeite waard.
Als je de link uit het artikel aanklikt dan kom ik in de Apple Store app. Als je hier inzoomt op het 2e plaatje dan zie je de 1460mAh (7.62V 11.13Wh)
Ja en nee. Als je weet hoevaak je volledig op kunt laden is dat ook ongeveer voldoende, maar dat kunnen ze lastig vermelden aangezien dat per model iPhone verschilt. mAh zal de gemiddelde gebruiker ook weinig zeggen.
Rest dat jij het een lage capaciteit vindt.
Het mooie aan deze oplossing is dat je hem dus kunt vastklikken dmv magsafe; geen gehannes met een draad onderweg en dat biedt gemak.
Geen idee er al andere oplossingen zijn die je zo gemakkelijk kunt aansluiten en weer verwijderen?

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:35]

Het mooie aan deze oplossing is dat je hem dus kunt vastklikken dmv magsafe; geen gehannes met een draad onderweg en dat biedt gemak.
Geen idee er al andere oplossingen zijn die je zo gemakkelijk kunt aansluiten en weer verwijderen?
Xtorm.
Een stuk grotere accu (11Wh vs 18Wh)
MagSafe
en maar 40 EUR op Amazon/Bol.
goede tip!
(daar ga ik de iphone-heavy-useress van het huis mee blij maken)
https://www.xtorm.eu/en/p...wireless-power-bank-5000/
Ziet er goed uit! Daar hebben we wat aan!
5w vs 7w maar de rest is inderdaad belachelijk veel beter voor 40 euro in plaats van 109, mijn hemel zeg.
"When charging on the go, your MagSafe Battery Pack can charge your iPhone with up to 5W of power."
https://support.apple.com/nl-nl/HT212174
Thanks gelijk gekocht!
Het argument dat je maakt is dat de prijs gerechtvaardigd is omdat het ding vast te klikken is? Sorry, maar daar gaan de kosten van een dergelijk product niet in zitten, die zitten in de accu's. Kijk ik naar het overzichtje powerbanks in de pricewatch, dan zie ik daar 10.000mAh powerbanks voor 15 euro, en 20.000mAh powerbanks voor 35 euro. Dat is een verschil van een factor 10.
De mAh is niet zo interessant, meestal is dat op 3.7V en dat is niet het voltage waarmee je je telefoon laadt. Je kunt beter naar Wh kijken. Bij de in het artikel genoemde powerbank is dat 11.13Wh.

Bijvoorbeeld de Xiaomi Mi Powerbank 3 20000mAh die je in NL voor 35 euro kunt vinden is 20000 mAh op 3.7V. Dit is 74Wh (20Ah x 3.7V). Deze heeft dus 74Wh/11.13Wh = 6.54x zoveel capaciteit en is 1/3e van de prijs

De Apple powerbank is dus inderdaad zwaar over de prijs.

Bewerkt: ik had staan dat het 8.13x zoveel capaciteit was maar dit moest 6.54x zijn.

[Reactie gewijzigd door Sepio op 23 juli 2024 22:35]

De Apple powerbank is dus inderdaad zwaar over de prijs.
Helemaal mee eens, alle iPhone/MagSafe accessoires zijn zeker 50% te duur, zo overweeg je nog minder snel een peperdure iPhone (zonder adapter).
Heeft ook een andere manier van gebruiken, de Xiaomi powerbank moet je apart meenemen en aansluiten met een kabeltje. Is ook groter en ik vermoed zwaarder. Deze Apple oplossing klikt vast aan je iPhone en is dus portable. Het rechtvaardigt misschien niet de prijs maar het is niet zo 1 op 1 te vergelijken.
Alleen kijkend naar de capaciteit heb je inderdaad gelijk.
Grotendeels mee eens, ligt wel iets subtieler gezien het gebruik anders is zoals ChiLLeR al aangeeft en ook de kwaliteit van de accu's kunnen verschillen (vaak zie je dat bij goedkope accu's de cel degradatie sneller gaat, geloof dat Apple meestal goede kwaliteit batterijen gebruikt in hun producten).
Prijs bepaal je obv wat men bereid is te betalen, de waardebeleving, niet enkel obv de kosten van de componenten. En zoals je hierboven al kunt lezen zijn er goedkopere alternatieven die hetzelfde doen. Mooi toch dat er keuze is? Apple ontwikkeld soms ook accessoires, producten om de markt te stimuleren.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:35]

Dat mensen een simpele gangbare aanduiding van batterijcapaciteit niet snappen is geen goede reden om hem vervolgens niet te vermelden. Het is een powerbank, geen magie.
Heb al enige tijd de PowerCore Magnetic 5k van Anker.

5000mAh voor 36EUR, magsafe compatible.

o.a. te koop op amazon.de.
Is wel helft van de capaciteit... Had m gekocht als ik mn iPhone er 1 volle batterij mee kon geven
2500x5v of 1500x7v, ontloopt elkaar niet heel veel maar kost de helft.

https://www.xtorm.eu/en/p...wireless-power-bank-5000/

Deze werd ook gelinked door iemand. Nog beter voor 40 euro :)
Prachtig dat het gewoon al bestaat voor de helft van de prijs.
Én met een 'normale' USB-C aansluiting ;)
Dan moet je dus 2 kabeltjes meenemen op reis, want je iPhone heeft lightning ;)
Gewoon alleen maar je telefoon opladen met die batterij en je bent klaar met één kabel, toch?
Apple staat niet bekend over het exorbitant inzetten op specificaties in de marketingstrategie. Daarbij is het wat mij betreft echt heel beperkt om alleen naar de hoeveelheid mAh te kijken bij een dergelijk product. Alsof je het vermogen van een auto zou nemen als enig uitgangspunt voor de kwaliteit.

Dit product is naar mijn idee uniek door de stickon vormfactor en het formaat. Ik heb zelf zo'n grote accu, maar die gebruik ik dus nooit - want past niet in mijn (binnen)zak.
Zoals meerdere keren in deze reacties genoemd bestaan er al soortgelijke producten die gebruik maken van magsafe en dus net zo makkelijk in gebruik zijn. voor ook nog eens minder dan de helft van de prijs en met dubbele capaciteit.

persoonlijk vind ik het meenemen van een extra accu die net in staat is om mijn telefoon voor de helft op te laden dan weer te veel moeite voor een klein gewin. Als ik dan toch een accu meenemen dan wel graag eentje die de totale accuduur minimaal verdubbelt.
Apple belooft waarschijnlijk een extra lading, als ik de reacties hier lees. Maar met draadloos laden én accu’s die achteruit gaan heb je binnen de kortste keren een duur klote product, als je het mij vraagt.
Daarnaast zijn er producten voorbinden die bijvoorbeeld ook je MacBook kunnen opladen. Zonder MagSafe, maar dat is toch meer een gimmick dan écht innovatie. Dat was het in de tijd van MacBooks.
Mijn vrouw en ik hebben beide op dezelfde dag in november 2019 een identieke iPhone 11 Pro max gekocht. Zij laadt hem dagelijks met een kabeltje op, ik zet hem op mijn draadloze lader.
On ze battery health is precies op zijn procent gelijk.

Focus maar meer op het niet ontladen onder de 20% en het algoritme doet de >80% gedeelte al voor je, dan komt het wel goed.
Ik doelde niet perse op de battery health, meer op het verlies van energie. Als je batterypack de hoeveelheid energie heeft voor 1 volle accu, dan heb je dus toch geen volle accu bij draadloos laden.
Of je focust er niet op en gebruikt het toestel gewoon zonder in de stress te raken als je onder de 20% komt.
Gewoon lader erin als je naar bed gaat en gaan.

[Reactie gewijzigd door Tweakert2020 op 23 juli 2024 22:35]

Dan moet je niet klagen dat je batterij niet zo lang mee gaat.
Ik klaag niet, batterijconditie van mijn iPhone is nog prima in orde na 2 jaar.
Nee, je bent niet de enige.

1500mAh is bizar weinig, vooral als je draadloos gaat laden. Ik wil weten: hoeveel uur extra 'gemiddeld gebruik' mag je hiervan verwachten. Waar Apple normaal vooraan staat om van de daken te schreeuwen hoeveel uur je extra nu kan bellen, internetten of video's kan kijken met een nieuwe SoC, update of andere upgrades, zijn ze nu doodstil en houden ze zelfs alle specificities bewust achterwege. Dit vind ik behoorlijk kwalijk. Als consument weet je dus niet eens wat je nou echt koopt, waardoor je niet objectief kan nagaan of dit iets voor jou is. Dat je via MacRumors erachter moet komen wat de capaciteit is van een oplader is te slecht voor woorden.

Het bewust achterwege van laten van essentiële informatie vind ik persoonlijk een vorm van misleiding.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 juli 2024 22:35]

Ik koop nog steeds liever iets van Apple dan van een third party. Garantie, kwaliteit en afwerking zijn gewoon vele malen beter. Over integratie maar niet te spreken. Dat hij dan wat minder capaciteit heeft en wat duurder is, so be it.
Nou, dan wil ik je graag tegenspreken over hun oplaadkabels. Wat zijn die bizar slecht zeg. Third party kabels (van bijvoorbeeld Anker) zijn vele malen steviger (braided) en gaan echt jaren mee.

Ter info: ik neem een kabel nooit mee, ik rol het nooit op, het ligt op tafel en meer niet. In mijn omgeving zie ik dat ook als meest voorkomende probleem van slijtage: de iPhone kabels.
Ik heb nog nooit een kapotte kabel gehad, nog nooit. Ik gebruik al iPhones sinds het begin.
Ik verkoop ze als warme broodjes. Trust me, voor de gemiddelde consument zijn ze echt te kwetsbaar.
Fijn voor je. Als iemand nooit en maar nooit ziek is geworden, wil niet zeggen dat de ziekte niet bestaat. Vind ik altijd zo'n non-argument. Ik heb er nooit last van gehad, dus het probleem bestaat niet. Er zijn zelfs complete artikelen gewijd aan het feit dat Apple lage kwaliteit kabels gebruikt (qua bouwkwaliteit).

Kijk maar voor de grap naar alle re-call acties van Apple. Als de groep die er nooit last van zou hebben harder zou schreeuwen, zouden al die re-call acties nooit hebben bestaan.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 juli 2024 22:35]

Ter info: ik neem een kabel nooit mee, ik rol het nooit op, het ligt op tafel en meer niet. In mijn omgeving zie ik dat ook als meest voorkomende probleem van slijtage: de iPhone kabels.
Want een kabel die je alleen stil laat liggen gaat vanzelf kapot? Lijkt me sterk.
Trek je de stekker er uit door een ruk aan het snoer te geven? (trust me, zo krijg je alle kabels stuk)

Persoonlijk moet ik ook de eerste kapotte Apple kabel nog treffen. Het is dus niet zo dat ze per definitie allemaal slecht zijn.
Het is het rubber dat reageert met de vetten en zuren van je huid. Elke keer als je de kabel aanraakt breng je weer een beetje over en op een gegeven moment wordt het rubber zo zwak dat het gaat plakken/barsten/scheuren/etc. Het is een probleem dat al bestaat sinds Apple de huidige zacht-rubberen grijze kabels introduceerde, maar het is nooit aangepast. Het zal me dus niks verbazen als het valt onder 'geplande veroudering', of simpelweg een ontwerpfout is die Apple goed uit komt.

Het is overigens hetzelfde rubber dat Apple gebruikte op het randje van de gratis oortjes die je 'vroeger' bij de iPhones kreeg. Dat rubberen randje stond er ook om bekend los te laten, met zeer oncomfortabele oortjes als gevolg.
Misschien ben jij gewoon buitengewoon zuur ;)
Ik heb het probleem inderdaad wel eens gezien bij collega's waarbij diverse electronica zo'n beetje uit elkaar valt als ze er maar even aan zitten (toetsenborden zonder letters, overal rare vlekken). Pech als dat je overkomt, maar lijkt me niet zo vaak voor te komen aangezien de meeste mensen dat probleem niet hebben.
het is gewoon de beste magnetische powerbank ever en het kost 3x zoveel als je nu inschat
Volgens MacRumors zou de groot om en nabij de 1.500 MWh zitten, dat is abnormaal weinig voor een accu die meer dan 100 euro kost.
1500MWh is gigantisch veel voor zo'n ding. Dat is een dikke 18'000 Tesla Model 3's waar je het dan over hebt. Waanzinnig als Apple dat in zo'n klein pakketje heeft weten te krijgen!

Maar in werkelijkheid praten we over zo'n 1150 mWh Da's net iets anders....
Ik vond (Gizmodo)

Apple's MagSafe Battery Pack has a capacity of just 1,460 mAh, according to labels on the back of the accessory. The iPhone 12 Mini, 12, 12 Pro, and 12 Pro Max have battery capacities of 2,227 mAh, 2,815 mAh, 2,815 mAh, and 3,687 mAh, respectively.
Wat is 18’000? Bedoel je 18.000?
Nee, eigenlijk bedoel ik 18 000 (volgens de wereldwijde ISO standaard) :-p
Doe maar zoals in het Nederlands, 18.000. Of wil je anders ook “in ISO gaan spreken”?
Verdomd, weer een verkeerde afkorting
M (GROTE M) = MEGA
m(kleine m) = milli 8-)

8-)
Waarom dan niet gewoon MiWh of MeWh
Omdat in het SI stelsel is vastgelegd dat M mega en m mili is. In plaats van de SI aan te passen op (de laksheid van) de mensheid, dienen de mensen gewoon het SI stelsel correct toe te passen daar dit een basis is voor standaard en wetenschappelijke notatie (en communicatie). Er is een reden waarom dit standaard kost is voor de middelbare school :)

1500 mWh = 1.5 Wh = 0.0015 kWh = 0.0000015 MWh.
Over welk jaartal spreken we dan w.b.t. scholen? Want ik heb dit nooit gehad op de middelbare (2003-2010).
Tja, dat is gewoon definitie. https://en.wikipedia.org/wiki/International_System_of_Units
In mijn ogen redelijk basale kennis, zeker van af de micro tot de mega. Een beetje tweaker draait daar toch zijn hand niet voor om :)

[Reactie gewijzigd door tomskio op 23 juli 2024 22:35]

Waarschijnlijk een factor tien groter (11,5Wh), maar nog steeds geen MWh idd.
Waarom gaat het altijd over het geld. Ik wil graag een product wat prima integreert met mijn iPhone. Wat ik dan krijg voor dat geld aan capaciteit boeit me minder als ik niet met kabels hoef te kloten.
Het is een powerbank. Die dingen bestaan al jaren. Er zijn ook al jaren hoesjes met powerbanks er in.

Allemaal ongeveer hetzelfde.

Soms denk ik wel eens waar is het zelf denkend vermogen van mensen gebleven, ipv het volgen van reclames van dingen die je niet nodig hebt, maar wel als een must worden bestempeld.
Ik vind het juist zelfdenken vermogen als je een overwegen keuze maakt om een product te kopen wat vele malen beter integreert ook al zijn de cijfers wellicht wat slechter. Gebruiksgemak heeft ook waarde, maar dat schijnen tweeakters vaak te vergeten.
Tientje uitsparen en vervolgens iedere keer met kabels lopen te hannesen.
Integreert? Wat heeft een powerbank te integreren? 1 ding, hij moet de batterij opladen en daarvoor met de laadcircuits via kabel of wireless 'integreren'. :)
Euh je weet dat deze pokerbank softwarematig ook nog integreert met je telefoon. Bijvoorbeeld het terugladen via de telefoon.
Je spaart geen tientje uit om vervolgens met een kabel te hannesen. Je spaart tientallen euro's uit en hebt vervolgens een product dat het minstens zes keer zo goed doet. Als je argument dan nog steeds 'het integreert zo goed is' dan maak je imho geen goede vergelijking. Als je een auto kunt kopen met heerlijke stoelen die niet harder gaat dan 30 doe je dat ook niet, puur omdat de primaire functionaliteit al achter blijft. Dan zijn eventuele andere usp's toch al niet meer relevant?
Volgens mij is dat precies wat Volvo doet, die kan ook niet harder dan 180.
Ga je waarschijnlijk nooit rijden ook. Dus wat dat betreft gaat dat argument niet op.

Overigens is het antwoord ja. Voor mij is dat belangrijker. Ik heb nooit zo weinig accu dat deze extra capaciteit niet zou volstaan, dus als de capaciteit niet meer belangrijk is worden de andere dingen zoals gebruiksgemak dat wel. De vormfactor en het gebruiksgemak overklassen alle andere alternatieven. Dus voor mij is dat wel degelijk een oplossing.

Een designbank is ook vele malen duurder dan een ikea bank, zit waarschijnlijk net zo goed, misschien zelfs minder dan Ikea. Toch heb ik geen Ikea banken thuis.
Belangrijkste eigenschap van een powerbank is dat je extra capaciteit krijgt.

Als JIJ nooit zo weinig accu hebt dat extra capaciteit niet nodig is zo'n ding niet voor jou bedoeld. Dan kan je wel een hypothese erop loslaten over formfactor en gebruiksgemak, maar dat is niet relevant.

De apparaten van ZENS, Belkin en Xtorm doen meer voor minder.
Het kan inderdaad een afgewogen keuze maken.

Maar of dat voor het grootste deel van de kopers geld weet ik niet.
Omdat je ook deze hebt bijv; https://www.xtorm.eu/en/p...wireless-power-bank-5000/

En dan weet je gewoon dat Apple belachelijk veel geld vraagt voor hun powerbankje. En begrijp me niet verkeerd, ik loop al met iPhones sinds het eerste model dat uit de VS kwam omdat het hier niet te koop was, maar deze power bank is belachelijk duur voor wat het is.
Qua MWh zal het inderdaad een zeer klein getal zijn ;)
1.500 mAh is genoeg voor de 99% van Apple gebruikers, voor mensen die meer capaciteit nodig hebben komt de nog aan te kondigen 1.650 mAh versie voor $150, volgend jaar.

~ Apple 2021.
Waar baseer je het op dat iPhones nog steeds door kids gemaakt worden? Ik vind alleen maar artikelen van 7 jaar geleden
Het volgende vind ik op de Apple site:
Charge your MagSafe Battery Pack and your iPhone
If both your iPhone and MagSafe Battery Pack need to be charged, you can charge them at the same time. Attach your MagSafe Battery Pack to your iPhone and then plug the MagSafe Battery Pack into a power adapter. Using a 20W or higher power adapter, the MagSafe Battery Pack can charge your iPhone with up to 15W of charging power.
You can also charge both if you attach your MagSafe Battery Pack to your iPhone, then plug your iPhone into a power source. You might want to charge this way if you need to connect your iPhone to another device while charging, like if you're using wired CarPlay or transferring photos to a Mac.
Hier geven ze aan dat de battery pack kan worden opgeladen door de iPhone, dus het omgekeerde opladen werkt met dit product!

https://support.apple.com/en-us/HT212174
Wacht, dit is iets wat alleen kan tussen de iPhone en de battery pack?

Echt weer iets voor Apple om dit soort dingen in de software uit te schakelen.
Ja stel je voor dat je je eigen producten goed met elkaar samen laat werken.
Ik heb nieuws voor je, dakdragers van renault passen ook niet op een opel.
Games van de PS4 werken ook niet op de xbox... zo vreemd allemaal.
Met wat laswerk krijg ik een dakdrager ook op het dak van een andere auto, dat wil niet zeggen dat ze dan samenwerken he.
Als we jouw analogie aanhouden verkoopt Renault dakdragers die vast worden gezet met speciale bouten waar zij patent op hebben en vragen vervolgens 1500 euro voor de dakdragers.

Andere partijen zijn wel vrij om dakdragers aan te bieden, maar omdat ze geen toegang hebben tot de speciale bouten rammelen de dakdragers aan alle kanten tijdens het rijden. Zonde omdat er niets mis is met de kwaliteit van de dakdragers zelf.

Het beschikbaar stellen van deze feature aan derde partijen, die overigens ook nog officiele third party reseller zijn, stelt weinig voor. Echter omdat Apple een directe concurrent is van deze partijen hebben ze er alle baat bij om deze ontwikkelingen te remmen.

Dit alles wegwuiven onder de noemer "optimale user experience" is slechts een bevestiging dat de marketingmachine van Apple z'n werk doet en kan je zelfs het predicaat fanboy opleveren.
Ik snap wat je zegt.
Ik hoop nimmer het predicaat apple fanboy te krijgen want dat zou betekenen dat mijn visie te beperkt en te bekrompen is. Ik meen ook echt wel dat apple dingen anders/ beter/ efficiënter aan kan pakken. Ik ben niet blind voor de kritiek.

Ik heb bijvoorbeeld airtags geprobeerd en vind dat tot op heden een te tegenvallend product voor wat het is. In huis is de range te klein om de zoekfunctie echt te gebruiken waardoor je eigenlijk alleen gebruik kan maken van het audiosignaal. Als je dicht bij genoeg komt om die zoekfunctie wel te gebruiken voldoet het audio signaal ook nog steeds. Dus ja daar zit echt wel ruimte voor verbetering

Andersom merk ik dat dat wel vaak het geval is. Apple is niet gericht op de gemiddelde tweaker dus die hebben vaak moeite met de prijs/ feature verhouding. Terwijl het gros van de kopers daar amper last van heeft. Maar dat terzijde.

Terug naar de analogie snap ik waar je op doelt, maar niemand verplicht apple om dergelijke technieken in dit geval de bouten vrij te geven aan derden. Dat maakt dat ze hun eigen product voortrekken, wellicht wel, maar doen niet alle fabrikanten in alle markten dat? Je hebt een USP, dat ga je dan toch niet weggeven aan een derde. Ook al is het een partner.
Ik heb exact dezelfde powerbank, maar dan can Aliexpress. Deze kan ook opladen aan 15W ipv 5.

Moet wel zeggen dat deze er veel beter uit ziet, echter kan je beter gaan voor die van xtorm of Anker imo. Heel te duur voor wat het is.
Best hoge Apple premium. Anker heeft de PowerCore Magnetic 5K die exact hetzelfde doet voor de helft van de prijs: https://www.amazon.com/An...e-PowerCore/dp/B08TW7BRTJ (helaas niet in de Pricewatch)
Deze kan niet vanaf de iphone worden opgeladen. De nieuwe apple accu wordt ook opgeladen als hij aan je iphone zit en de iphone aangesloten is op een lader.

@vbmot
Persoonlijk neem ik het beetje laadverlies graag. Ik haat kabels - hoe minder hoe beter - behalve wanneer het om vaste installaties gaat (netwerkkabels naar desktops enzo) en wanneer de hoogste bandbreedte nodig is.

[Reactie gewijzigd door Strebor op 23 juli 2024 22:35]

Maar je kunt wel de anker inpluggen, die dan de iPhone oplaadt. Dus het verschil is dat het kabeltje in de powerbank moet en niet in de telefoon :+

Plus eindelijk de iPhone laden met usb-c.

Het probleem dat ik heb met deze oplossingen is dat er verlies optreedt door de manier van laden. Als je een stekker in het stopcontact steekt merk je hier niet zoveel van, maar voor onderweg wil je juist zoveel mogelijk energie/gram die uiteindelijk in de telefoon terechtkomt lijkt me.
Ik durf ook te wedden dat de capaciteit van het Anker model hoger is dan die van Apple.
Op MacRumors lees ik dat de Apple batterij 1.460 mAh heeft, die van Anker is 5.000 mAh, oftewel; 3x zoveel betalen voor een derde van de capaciteit. But hey, it has an Apple logo.
Je kan mAh niet tegen mAh vergelijken omdat het voltage niet wordt meegenomen.

Formule: (mAh)*(V)/1000 = (Wh)

Apple: 1460 mAh * 7.62V / 1000 = 11.13 Wh
Anker: 5000 mAh * 3.7V / 1000 = 18.5 Wh

Overigens geeft Anker aan een iPhone 12 mini (8.57Wh) ongeveer 1.2 keer te kunnen opladen dus helemaal zeker weet ik niet of de capaciteit klopt....

De Apple batterij is natuurlijk nog steeds overpriced :)

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 23 juli 2024 22:35]

(Off-topic)
Ik ben echt zo slecht in “stroom rekenen”, ik begrijp het gewoon echt niet haha, daarom dank voor je comment, maakt het gelijk wel wat genuanceerder:)
Die 1.2x opladen lijkt dan conservatief maar het zou kunnen. Dit zijn draadloze laders dus de efficiëntie zal een stuk lager liggen dan 100%. En 5000 mAh is de nominale capaciteit van de cel, de minimale capaciteit is dan lager.
Draadloos laden is nogal inefficient dus zo gek is dat nog niet.
Dan heb je ook nog bruto versus netto capaciteit.
Dit. Ik denk dat Apple wel fatsoenlijke marges heeft ingebouwd zoals bijvoorbeeld ook bij de iPad. Zodat je na tig maanden nog steeds een beetje dezelfde netto capaciteit kunt gebruiken.
Anker is een erg goed merk dus denk dat je er om heen kan praten maar qua product en prijs wint Anker hier hoe dan ook.
Anker is een gerenommeerd merk op dit vlak jazeker. Daar ging het dan ook niet om. Het ging om het stukje bruto, vs netto. Dat is wel handig om even een voorbeeld bij te schetsen.

Overigens is het maar net de vraag waar je waarde aan hecht of Anker wint of niet. Voor mij is dat het bijvoorbeeld niet.
Of ik ben gek, maar de gespecificeerde mAh is toch altijd wat je vanuit de USB voeding kan krijgen op 5v? Of is deze aanname fout?
Nee, dat is op basis van de spanning van de batterij zelf. Meestal ergens rond de 3,6V als ik me niet vergis.
Jij bedoelt mA (zonder h dus) :)
Deel dan de Nederlandse Amazon link.

https://www.amazon.nl/dp/B08TW7BRTJ/

[Reactie gewijzigd door Zeehond op 23 juli 2024 22:35]

Of of, niet via Amazon....hoe wordt dit op tweakers aanbevolen. We weten allemaal hoe misselijk dta bedrijf is.
Grapjas:
“ Wie wird meine Sendung verschickt?

Unser Logistikpartner Amazon verschickt unsere Bestellungen. Amazon wählt den Versanddienstleister aus, welcher am besten für dich passt. Hierzu gehören Deutsche Post, DHL und UPS.”

Kun je net zo goed bij Amazon bestellen.
Voel je vrij om een andere link te delen. Probleem is dat lang niet alles bij andere bedrijven te vinden zijn.
Ik kan hem bij geen enkele winkel zoekmachine via een Nederlandse (web)shop vinden helaas.

Dus voor eenieder die toch graag een PowerCore Magnetic 5K wil kopen, zullen ze dat toch (echt) via Amazon moeten doen vooralsnog.
Tsja, in mijn geval is het dan dus niet kopen. Ik koop alleen dingen bij Amazon die echt niet anders verkrijgbaar zijn (ook geen vergelijkbaar model) en Anker is dat wel. Dan maar even wachten.

Waarschijnlijk komt ie binnenkort wel beschikbaar via coolblue oid.
Thanks. Gelijk besteld! Toch makkelijker dan die ik nu al had met het kabeltje.
Oh, voor een derde van de prijs zelfs :+
Scheelt ook weer wisselkoers en import kosten :+
Dat vind jij, hier ligt het huis vol lightning kabels, dus voor mij is dat prima.
Niet exact hetzelfde. De implementatie in iOS werkt alleen goed met deze versie van Apple.
werkt het echt alleen op iphone 12? want heb namelijk zelf een iphone se 2020, waar van de accu beetje weinig capaciteit heeft.
Deze heeft ook gewoon ios 14.7
Volgens mij heeft de SE geen magsafe, dus deze powerbank blijft niet 'plakken' aan jouw iPhone.
👍top, bedankt weet ik dat ook weer
I mean, dat ding moet opladen. Verder niks toch?
De implementie met de OS kan mij gestolen worden als het ding drie keer zoveel kost als iets dat drie keer zoveel capaciteit heeft. Dat zijn geen kleine marges.
Nadeel is dan weer dat je bij deze niet snel op je telefoon homescreen kan zien hoeveel % de batterij is.
Tja, 't is toch belachelijk dat je een overpriced stuk hardware moet aanschaffen om een doelloze softwarebeperking te omzeilen.
Maar is het een software beperking?

Ik denk namelijk dat deze powerbank via BLE communiceert met de iPhone. Net aps de airpods. Daar komen dus ook hardware kosten bij kijken. Ik denk niet dat de anker dat ook heeft.
Zijn er überhaupt third-party magsafe accessoires van niet-Apple fabrikanten die dat soort functionaliteit ondersteunen? Volgens mij is dat vooralsnog alleen voor Apple zelf, toch?

Een BLE chip (met randzaken) kost echt geen drol, dus het lijkt me niet dat Anker (et al) die hele spreekwoordelijke 50 cent daarop zouden besparen.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 23 juli 2024 22:35]

Met het grote verschil dat als je de Anker gebruikt, je geen twee batterij levels krijgt te zien en bij Apple zeker. Je kunt er al zeker van zijn dat het in de laatste iOS is ingebouwd, dat het moment je hem vastklinkt, onmiddellijk je een notificatie krijgt over de extra batterij en je over beide batterijen de nodige statussen kunt zien.
Zeker, maar mijn punt is dat fabrikanten (zoals Anker) volgens mij deze functionaliteit niet kunnen en mogen bieden van Apple. Dat Apple de enige is die deze diepe integratie in iOS met accessoires heeft.
Moet wel kunnen denk ik, mijn koptelefoon (Sony WH-1000XM3) toont ook gewoon zijn batterij-niveau als die met mijn iPhone verbonden is

Weet niet of dat onderdeel van de bluetooth spec is of een Apple ding is, ik gok het eerste?
Klopt, maar (aanvullende) batterij informatie voor MagSafe accessoires is niet hetzelfde als accu's van verbonden bluetooth apparaten (zoals een koptelefoon).

Toegegeven, een gewone bluetooth implementatie zou wellicht al erg nice zijn, maar het is alsnog een extra stap, waar dat volgens mij bij Apple haar accessoires zonder extra stap is.
Daar hebben die dingen al jaren statusledjes voor.
De anker lijkt wel iets dikker.
Met goede reden.
Mij lijkt wel dat de Anker dikker is, logisch dat de capaciteit dan ook hoger is.
Apple is duur maar ligt in de lijn van hun hoesjes met extra battery, dus niet zo verwonderlijk.
Dikker, met een naad, certificatie en tekst in zicht, logo dat op zijn zij ligt. Het is het allemaal net niet.
En voor Anker ook nodig: een extra kabel om hem op te laden (USB-C).

De Apple oplossing laadt netjes op via de iPhone via passthrough charging.

[Reactie gewijzigd door silsil op 23 juli 2024 22:35]

Waarom zou je draadloos laden en de powerbank tegelijk willen laden (werkt bij die anker overigens ook). Heb je alleen dat anker usb-c gebruikt, maar omdat je de telefoon toch al draadloos laad heb je dus nog steeds 1 kabel in gebruik.
Passthrough charging, oftewel Apple die dingen in de software uit zit te schakelen zodat je ze alleen kan gebruiken met hun eigen veel te dure accessoires.

Trouwens, steek de oplaadkabel in het ding van Anker en je hebt ook maar 1 kabel nodig.

[Reactie gewijzigd door Exhonor op 23 juli 2024 22:35]

Lijkt me toch wel een zeer inefficiënte manier van opladen. Als er een touwtje aan die powerbank had gezeten had je je telefoon mogelijk nog een keer extra op kunnen laden. Dat is toch best handig onderweg. Draadloos laden kost iets van 50% meer energie. Laten we ook in hemelsnaam niet massaal draadloos gaan opladen. Anders kunnen we er nog een paar energie centrales bij gaan bouwen wereldwijd.
MagSafe is niet zomaar draadloos laden. Het werkt met magneten waardoor de spoelen precies goed worden uitgelijnd. Verlies is hierdoor minimaal.
En toch groter dan bij écht contact wat op het moment van precies uitlijnen mínstens net zo haalbaar had kunnen zijn...
"Minimaal" is zonder toevoeging echt niet het juiste woord hier...
Ook MagSafe draadloos laden is 'behoorlijk inefficiënt' (als in: meerdere tientallen procenten ten opzichte van bedraad laden), 'verlies is minimaal voor draadloos' zou veel beter zijn, maar dat draadloos laden van nature behoorlijk inefficiënt is kan zelfs Apple niet oplossen. ;)
Dus ja, de magnetische uitlijning maakt verschil, maar dat lost niet (bijna) de hele inefficiëntie op!

Van tomsguide.com:
"Using the MagSafe system, we saw 32% from empty after a half hour. That's hardly quick in the grand scheme of things, though it isn't too bad for wireless charging. Wireless systems typically involve lower wattages and are less efficient in general, because they lose more potential energy as heat."

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 23 juli 2024 22:35]

Persoonlijk heb ik al tijden geen laadkabels meer, dus ik zit ook helemaal niet te wachten op een powerbank met een kabel omdat die misschien iets efficiënter zou zijn. Ik wil graag hetzelfde gebruikersgemak, integratie en design factor. Dat vind ik veel belangrijker dan wat efficiënte. Maar vooral veel belangrijker dan het gehannes met een extra kabel.
Als Apple zich wil profileren als een bedrijf wat begaan is met het milieu dan zouden ze in zijn geheel van draadloos laden af moeten stappen. Wat een ongelooflijk slechte ontwikkeling is dit. Een heleboel energie door de gootsteen gooien voor een heel klein beetje extra gemak. Dit soort innovaties zouden niet op de markt mogen komen.
Het is toch een powerbank? Toch niet de permanente accu? Het is een extra backup voor het geval je interne accu leeg begint te raken. Dan is een magnetische sterke koppeling een groter voordeel dan het vermogensverlies met een bedrade koppeling. Het is gewoon erg onpraktisch en minder fraai dan met een laad kabel. Denk dat veel mensen dit wel kunnen waarderen ondanks de #appleistooexpensivewhiners
Deze powerbank is gewoon an sich onpraktisch als je een weekendje gaat camperen, of gewoon ergens continu op reis bent en je nog van plan bent veel foto's te maken met je telefoon. Koop dan een 28.000 mah Anker, kan je meerdere telefoons meerdere keren mee opladen. Sneller ook nog, want deze draadloze verbinding is maar 5W opladen.
Ja, je weet wel, dezelfde snelheid als het originele Apple blokje van jaren terug die ze veels te lang hebben blijven bundelen terwijl de rest v.d wereld al op 18w en hoger zat.

En sorry hoor, magnetische koppeling of niet. Het verlies met draadloos is nog steeds groter dan bekabeld. Het moet door zowel het materiaal v.d powerbank alsmede het glas van de achterkant van je iPhone. Het is nog steeds geen directe metaal op metaalverbinding.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 23 juli 2024 22:35]

Ik zou deze kopen en in mijn tas stoppen en ik wil helemaal geen 28.000 mah accu meeslepen, ik wil iets wat eenvoudig werkt voor het moment dat ik echt even wat extra energie nodig heb. Ik wil al helemaal geen product met meerdere uitgangen en talloze kabels.
Hij laad de iPhone idd met 5w draadloos op. en icm Lightning 15w

[Reactie gewijzigd door Ashwani op 23 juli 2024 22:35]

Het is toch een balans tussen duurzaamheid, kosten, gebruiksgemak etc. Wat betreft draadloos laden kiest Apple (wat mij betreft terecht) om hierop in te zetten. Ieder zijn mening zou ik zeggen. Maar om dan producten te verbieden. Als ik dit artikel mag geloven, heeft Qi charging 75 efficiëntie terwijl bedraad laden 85% efficiëntie heeft. Qi is dan 12% minder efficient dan bedraad laden. Dat is op grote schaal zonde, maar als je het milieu echt wil helpen, dan kan je misschien beter niet je 32" LCD tv upgraden anar een 55" model, of een keer niet gaan vliegen, een steekje overslaan etc.
Wat dacht je van de PSU in menig zelfbouw PC. Maar het is natuurlijk makkelijker om naar grote boze fabrikant te wijzen die wel grote stappen neemt, dan naar de kleinere spelers die nog stappen moeten maken, en waar veel meer winst te halen valt op het gebied van duurzaamheid.
Die zit meestal tussen de 80%-96% efficientie, puur wat jij er aan besloot uit te geven ;)

Vergeet niet dat deze powerbank niet zelf energie maakt, hij moet dus ook opgeladen worden met een standaard oplader...
Die van Apple schijnen zo'n 75% efficient te zijn, daar gaat dus al 25% van de stroom (vs 20-4% in een computer), dan draadloos laden van de telefoon, Apple beweert geen verlies te hebben, natuurkunde zegt dat Apple's marketingafdeling daar aan het jokken is en het eerder ergens tussen de 50%-80% zit, weer iig zo'n 20% verlies bovenop de eerdere 25%...
Daarnaast heb je nog wat verlies aangezien de USB C charger een veel hoger voltage levert wat omgezet moet worden naar iets wat de accu-cellen accepteren, daar gaat ook iets verloren en datzelfde gebeurt wanneer het omgezet wordt naar een voltage waar de iPhone mee opgeladen wordt, je hebt dus op minimaal 4 plekken verliezen...

Dat ligt niet aan Apple maar aan simpele natuurkunde, het is gewoon niet een efficiente methode.

Los van het hele efficientie verhaal zou ik niet 159 euro voor een powerbank betalen :+
Je zou na dit gelezen te hebben haast denken dat een desktop game computer die 1400 kWh verbruikt op jaarbasis een stuk groener is dan een iPhone van 2kWh per jaar.
Nee, ik zou ze niet vergelijken op punten waar de iPhone flink achter zou lopen (performance en use-cases)...
Maar aangezien jij zelf met de vergelijking kwam toonde ik je alleen maar dat dit idee van deze powerbank gewoon niet efficient is. Een old timer is meestal ook niet erg efficient, ziet er verder leuk uit enzo maar verspilt een hoop brandstof. Alsnog leuk om naar te kijken en in te rijden maar als je het hebt over zuinig dan kan je het niet over deze powerbank hebben.
Dus om terug naar de discussie te gaan: Apple die zich als groen probeert te profileren gaat lastig met dit soort producten, net zoals dat Ferrari zich niet als groen hoeft te proberen te profileren.
Zoals bij elk commercieel bedrijf. :+
-1

Iets verbieden zou verboden moeten zijn
Werkt dit ook als je een hoesje om je telefoon hebt zitten? Lijkt me dat de magneten dan misschien niet goed vastgrijpen. En ik ken eigenlijk niemand in mijn omgeving die geen hoesje om de telefoon heeft zitten.
De Apple MagSafe oplader in ieder geval wel. Ik kan mijn IPhone met hoesje gewoon er opleggen en dan laad ‘ie op. Het enige waar je op moet letten is of je hoesje wel compatible is.
Dat begrijp ik. Maar daar doel ik niet op. Het gaat hier om een powerbank die je vast maakt met behulp van magneten aan je iphone. Dus niet de spoel om op te laden.
Met de MagSafe hoesjes werkt dit gewoon. Die kan je immers ook gebruiken bij het draadloos opladen en het is bedoeld om MagSafe accessoires te ‘stapelen’ als het ware
Dan ken je er nu wel eentje, bij deze. Me :) Heb al jaren mijn iPhone naked en tot nu toe amper schade gemaakt. Ik ga ook sindsdien heel anders met mijn telefoon om. Ik gebruik hem altijd zo dat mocht hij vallen dat hij zacht valt. Ik loop er dus niet mee over straat. En dat geeft mij eigenlijk een hoop rust, eerlijk gezegd.
Volgens MacRumors:
Based on images of the ‌MagSafe Battery Pack‌, the accessory has an 11.13Wh battery, which will offer a partial charge for Apple's iPhones. For comparison, the ‌iPhone 12‌ has a 10.78Wh battery, but Qi charging is inefficient, resulting in power loss.

Mooi ding dus, maar 1460 mAh voor €109 is wel fors.
Ja, ik heb een Xiaomi 20.000 mAh powerbank van €35. Niet draadloos, nee, maar wel een heel goed product met fantastische ingebouwde software.
Dat is niet fors, dat is crimineel duur.

Ter vergelijking, Anker verkoopt een powerbank met meer dan 3 keer zoveel capaciteit voor een derde van de prijs.
Gaan we weer. Een Porsche is ook duurder dan een Volkswagen en brengt je ook van A naar B. Is het hetzelfde? Nee.

Apple mag zelf de prijs bepalen en jij mag zelf bepalen of je het wil kopen.
Wat een nutteloze vergelijking, alsof je in een Volkswagen van 10.000 precies hetzelfde krijgt als een Porsche van 100.000

Leg mij uit hoe een product dat drie keer zo duur maar drie keer zo weinig capaciteit ook maar enigzins redelijk is.
Door, ik noem maar wat, langer mee te gaan. Kwalitatief beter aan te voelen. En vooral met een (waarschijnlijk) betere software implementatie komt. Denk aan makkelijk te kunnen zien hoeveel batterij er nog in zit als je hem erop klikt. Net zoals bij de airpods.
Langer mee te gaan? Je hebt meer laadcycli van die powerbank nodig om een vergelijkbaar aantal keer op teladen; de leeftijd van élke batterij wordt bepaald door? Jawel; laadcycli, zeker wanneer je een product als-dit relatief moet diepontladen om er noemenswaardig gebruik van te kunnen maken ipv het voorbeeld van een echte powerbank die dan nog lang niet leeg is... welke tevens méér cellen zal gebruiken wat de kans op het kapotgaan van de batterij, danwel gestaag capaciteitsverlies, vermindert.
Niet alleen laadcycli, juist ook de temperatuur waarbij dit plaatsvindt. Ik kan me voorstellen dat Apple gebruikmaakt van duurdere elektronica waardoor de temperatuur zo laag mogelijk blijft.
Ik kan me voorstellen dat Apple gebruikmaakt van duurdere elektronica waardoor de temperatuur zo laag mogelijk blijft.
Mag ik je erop wijzen dat Anker nu opladers verkoopt die gebruik maken van galliumnitride terwijl Apple op dit moment nog steeds alleen maar silica-gebaseerde opladers verkoopt.
langer mee te gaan
Een zinloos argument aangezien producten van bedrijven als Anker kwalitatief uitstekend zijn, iets wat lang niet gezegd kan worden over alles van Apple, voornamelijk hun kabels.
Kwalitatief beter aan te voelen
Is dat 3x de prijs waard van iets dat 3 keer zo weinig kan?
En vooral met een (waarschijnlijk) betere software implementatie
Het is een draadloze oplader. Letterlijk het enige wat het hoeft te doen is aan gaan wanneer je het op te telefoon klikt.
Denk aan makkelijk te kunnen zien hoeveel batterij er nog in zit als je hem erop klikt.
De Anker heeft LED's waarmee je charge kunt zien en met een capaciteit die 3x hoger is kijk ik liever eens per dag naar die LED's dan meerdere keren op mijn scherm om te kijken of het ding al bijna leeg is.
Leuk, jouw argumenten. Maar als iemand blij wordt van Apple en niet van Anker, dan is dat reden genoeg.
Wellicht is het handig om een beetje in te lezen over marketing. Geen van jouw argumenten bevat emotionele attachement.
Bij de 1 is de telefoon, de andere is de gaming chair of crypto en bij iemand anders is het de kledingmerk.
Marketing is niet enkel emotionele attachment. Veel mensen, ook hier gezien de reacties, geloven oprecht dat de Apple oplader op voorhand (technisch) beter is, alleen maar omdat het van Apple is. Argumenten als 'gaat langer mee' of 'Apple gebruikt duurdere/betere componenten' worden gebruikt om de veel hogere prijs te rechtvaardigen.

Prima als iemand graag een Apple logo wilt hebben, maar kom niet met argumenten die gewoon niet waar zijn. Dus ja het is zeker marketing, maar marketing is zeker niet alleen maar emotionele attachment.
Wie zegt dat marketing alleen emotionele attachement is? Waar heb jij dat gelezen?

En wat als mensen geloven dat Apple het beter implementeert dan anderen? Dat is toch een mening? Daar is niets mis mee. En dat rechtvaardigt ook de premium prijs.
Als iemand ongelukkig wordt door de 3x goedkopere Anker, dan is dat een goed argument voor een Apple logo.
Zie je? Het is altijd een goed argument.

En met hetzelfde argument heb jij natuurlijk niets van A-merken in jouw huis.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 23 juli 2024 22:35]

Jouw mening, lekker boeiend, waar maak je je druk om. Als ik 3x zoveel uit wil geven vanwege brand loyalty, laat me dan lekker, als ik er blij van word.

Ik ga een fvd’er toch ook niet vertellen dat hij dom is, op de verkeerde partij stemt en geen idee heeft waar hij mee bezig is.

Live and let live. Je eerste betoog is duidelijk maar ik kan hier 20 comments van je terugvinden waarom JIJ het een waardeloos overpriced product vind. Maar apple verkoopt als zoete broodjes, dus er zijn zat liefhebbers. Niet iedereen is hetzelfde.

Dat jij voor 3x minder liever een anker product koopt die ook nog eens meer laadcapiciteit heeft, betekend niet dat iedereen dat maar moet doen. De een kijkt puur praktisch naar zaken, en de ander vind esthetiek en gebruikers ervaring belangrijk.
Een rolls royce is ook duur voor wat je krijgt, maar die strooien ook niet met nummers over de performance van hun auto, die zeggen enkel dat het voldoende is.
In die categorie zou ik dit ook willen scharen, je hebt voldoende energie om even bij te laden. Hoeveel dat is maakt niet uit, het resultaat en de beleving wel.
Typisch tweeakters om hier weer compleet te verzanden in een discussie over specs en prijzen. De gemiddelde apple koper is daar helemaal niet mee bezig, en waarom zouden ze ook. Het werkt.

Dat er andere alternatieven zijn die beter zijn op een punt (capaciteit) zal voor veel apple gebruikers helemaal geen issue zijn. Het idee is namelijk dat je een product hebt wat prima integreert in het ecosysteem. Daar zit de meerwaarde. Dat tweakers daar moeite mee hebben omdat de cijfertjes niet het hoogste zijn. Of juist te hoog zijn (prijs) is in mijn optiek een te beperkte visie.

Grootste deel van de wereld is namelijk geen tweaker en die denken gewoon het moet werken, koop ik apple dan werkt het. Is het het beste wat je kan krijgen voor het geld, wellicht niet. Is het het beste voor die mensen wat ze kunnen krijgen voor het geld. Waarschijnlijk wel.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 23 juli 2024 22:35]

Geheel mee eens. Tweakers wordt al jaren geteisterd door hordes frustraten die meestal zonder enige kennis van zaken en/of een totaal gebrek aan vermogen om enigszins begrijpend te lezen, maar wat raaskallen. Een vloek die ook een medium als Twitter treft.
Je moet de telefoon opladen met Lightning, en de officiële Apple powerbank met USB-C? Dat klinkt niet logisch, tenzij de iPhone 13 over 2 maanden ook USB-C heeft.

Edit:
Fraai is dat, het artikel bevat een fout, die is verbeterd, en ik word nu "afgestraft" met een "Irrelevant" moderatie.

[Reactie gewijzigd door Gadget Freak op 23 juli 2024 22:35]

Het artikel is fout; de powerbank heeft ook een Lightning-port.
Klopt. Hier de info van Apple zelf: gewoon lightning op de powerbank. https://support.apple.com/nl-nl/HT212174
Plug one end of a Lightning to USB cable into the Lightning connector on your MagSafe Battery Pack.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 23 juli 2024 22:35]

Het is wat verwarrend omdat ze op de site wel spreken van een usb-c-adapter, maar het is inderdaad laden via Lightning. Ik heb de tekst aangepast.
Aanbevolen:
– USB‑C-lichtnetadapter van 20 W of meer en USB‑C-naar-Lightning-kabel (afzonderlijk verkrijgbaar)
Staat er vrij duidelijk. Misschien niet goed gelezen?
Duidelijk zou ik die zin niet noemen ;-)

Het zijn 3 zinnen in één:
  • USB‑C-lichtnetadapter van 20 W of meer
  • en USB‑C-naar-Lightning-kabel
  • (afzonderlijk verkrijgbaar)
Volgens de website van Apple heeft ie gewoon een lightning aansluiting maar zou je een usb-c lader van minimaal 20 watt nodig hebben om op te laden.
Dus nog meer bewijs dat een van Apple's excuusjes om de opladers weg te laten (iedereen heeft er al een) compleet bij elkaar gelogen is; wie heeft er een 20W USB-C lader thuis liggen die ze standaard bij een oudere telefoon hebben gekregen?
Nonsens, je kan de powerbank van Apple gewoon opladen met elke andere lader, het zal misschien wat langzamer zijn dan de 20W USB-C lader.

In het environmental progress report 2021 van Apple, geven ze aan dat de opladers die bij de telefoon geleverd werden het grootste aandeel was van hun plastic en zink gebruik. Door die niet meer te leveren is er al 1 miljoen ton aan plastic, koper en zink bespaard.
Nee, apple heeft een miljoen ton bespaard en gaat daar prat op. Maar die miljoen ton is gewoon via andere partijen de wereld in gebracht hoor, met misschien wel meer vervuiling tot gevolg (slechtere productiemethoden misschien). Maar ja, apple heeft het nu bespaard, dus apple is goed bezig, getuige hun environmental progress report. Wie wil je nou voor de gek houden? (Niet jij we.are.cake, maar de jongetjes en meisjes uit cupertino)
Niet persé. Anekdotisch, maar toch: ik laad mijn iPhone en AirPods gewoon op via m’n computer of de USB-C brick van m’n MBP. Bij mij dus al 2 blokjes bespaard.

[Reactie gewijzigd door TheMaxMan op 23 juli 2024 22:35]

Ik denk niet persé anekdotisch. Hier ligt al jaren een Anker usb laad hub naast de bank en daar laden alle telefoons ook al jaren op. Bovendien: ik koop en verkoop regelmatig iPhones en daar is de lader zelden gebruikt.
Fair enough, maar nog steeds vermoed ik dat de totale besparing niet in de buurt komt van een miljoen ton. Nu wordt dat wel zo gebracht, terwijl ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat de hele wij-leveren-geen-lader-meer-mee-want-beter-voor-het-milieu actie meer is om de hogere prijs van o.a. een 5G modem te compenseren omdat de iphone anders nog duurder werd
De doelgroep van dit product heeft een telefoon, die telefoon wordt opgeladen met ?
Juist, een lader 8-)
Iedereen met een macbook.
Ik heb een snel lader van de acción, die werkt erg goed kan je vier apparaten op aansluiten en kost weinig.
Nee hoor, ik geef mijn telefoon altijd aan mijn kinderen en daarna verkoop ik ze weer.
In al die jaren is er wel eens een adapter stuk gegaan. En toevallig had ik deze al voor ik mijn laatste zonder adapter IPhone bestelde.
Volgens de website van Apple heeft ie gewoon een lightning aansluiting maar zou je een usb-c lader van minimaal 20 watt nodig hebben om op te laden.
Weet je wat het woord "aanbevolen" betekent? Het betekent in ieder geval niet "minstens vereist".

Die 20W is vooral handig als je met 1 lader tegelijk de powerbank en je iPhone tegelijk wilt opladen.
Nee, dat wordt wat onhandig beschreven. De Battery Pack heeft een lightningaansluiting en kan met een lightning-naar-usb-c-kabel worden geladen.
Je moet dus niet alleen de oplader kopen, maar ook de 20W power adapter (25 euro) en een USB-C kabel (25 euro). Als je dat ook bij Apple koopt ben je dus in totaal 159 euro kwijt 8)7
Nee, onzin. Elke oplader met een usb naar lightning kabel werkt hiermee.
Is een optie. Maar ik denk dat wanneer deze aan je telefoon zit hij ook oplaadt.
Wat is het punt van een draadloze accu die de stroom uit je telefoon trekt om zichzelf op te laden?
Meerdere wegen naar rome?
Ik denk dat je bedoelt "Nog meer energieverspilling".

Want behalve het verlies door het draadloos opladen verlies je nu meer door het draadloos opladen van je draadloze oplader.

Daarbij ook nog het niet onbelangrijke raadsel of de iPhone 12 überhaupt reverse wireless charging ondersteunt.
Het is goed om zuinig te willen zijn, maar dan wel met dingen die verschil maken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 22:35]

Als je ‘s nachts je iphone met accu aan de lader zet zijn ze ‘s ochtends beide vol. Best handig.

Dit vereist dus wel dat de iphone de accu kan laden. Ik meen me te herinneren dat deze hardware functionaliteit wel aanwezig is maar niet aanstaat. Deze passage wijst erop dat die functie in 14.7 wordt aangezet:
You can also charge both if you attach your MagSafe Battery Pack to your iPhone, then plug your iPhone into a power source. You might want to charge this way if you need to connect your iPhone to another device while charging, like if you're using wired CarPlay or transferring photos to a Mac.
Zie: https://support.apple.com/nl-nl/HT212174

@Heroic_Nonsense
Lees het artikel waar ik naar linkte. Ik citeerde Apple. Die geven aan dat de iphone de accu kan opladen en tegelijk bedraad carplay kan doen. Conclusie is dus dat deze omgekeerd opladen functie in ios 14.7 wordt aangezet, en dat ios 14.7 volgende week samen met de accu uitkomt.

[Reactie gewijzigd door Strebor op 23 juli 2024 22:35]

Het werkt andersom:

- hang de Battery Pack aan je telefoonlader (of andere lader met een Lightning-kabel)
- leg je iPhone 12 op de lader

Nu laden beiden op, terwijl de iPhone zelf niet aan een kabeltje hangt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.