Apple kondigt AirTags aan voor vinden objecten

Apple heeft zijn accessoire AirTags aangekondigd. De kleine apparaatjes zijn bedoeld om objecten te kunnen vinden via de Find My-app. AirTags gaan over anderhalve week in de verkoop voor 35 euro.

De AirTags hebben bluetooth aan boord, maar hebben ook ondersteuning voor ultrawideband. Die techniek zit in de iPhone 11- en 12-telefoons. Uwb werkt op frequenties tussen ongeveer 6GHz en 8GHz. Ter vergelijking: wifi en bluetooth zitten op 2,4GHz, wifi via 802.11n of 802.11ac kan ook werken op 5GHz en 802.11ax sinds de Wi-Fi 6e-uitbreiding ook op 6GHz.

De hoge frequentie maakt nauwkeurige lokalisatie mogelijk om apparaten te vinden. Apple stelde al eerder Find My open voor accessoires van derden. Gebruikers kunnen eigen afbeeldingen op de apparaatjes zetten, zoals emoji's. De AirTags komen over anderhalve week uit, ook in Nederland. Eentje kost 35 euro, een pak met vier AirTags kost 119 euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

20-04-2021 • 19:20

202 Linkedin

Reacties (202)

202
190
89
15
1
79
Wijzig sortering
Hoe veilig is dit? Kan ik deze stiekem in de tas van mijn partner doen die ik niet vertrouw?

Het is natuurlijk een voorbeeld, maar lijkt me niet erg prettig...
Wanneer je partner een iPhone heeft wordt ze op de hoogte gebracht van jouw praktijken.
Zonder iPhone aan haar zijde kun je rustig je gang gaan ;)
AirTag is ontworpen om ongewenst volgen te ontmoedigen. Als de AirTag van iemand anders tussen jouw spullen terechtkomt, ziet je iPhone dat jij ’m meeneemt en krijg je daar een melding van. Als je ’m na een tijdje nog niet hebt gevonden, laat de AirTag een geluid horen.

Ben je toevallig bij een vriend die ook een AirTag heeft, of zit je in de trein met een heleboel mensen met een AirTag? Geen zorgen. Je krijgt de meldingen alleen te zien als de eigenaar niet meer bij de AirTag in de buurt is.
Als je de airtag plakt op je peperdure Gucci portemonnee (voor wie dat heeft) en het is in de trein onder de bank gevallen, zullen andere iphone eigenaren het direct vinden zodra je uit de trein stapt?
Volgens mij heeft de iPhone van de andere persoon in de trein een melding dat jouw tas gevonden is en de locatie naar je door zonder dat de gebruiker ervan op de hoogte is.

Werkt eigenlijk allemaal exact hetzelfde als de airtags van Samsung.

Ik vraag hier soms de locatie van de hond op, de buurvrouw heeft een Samsung. Wanneer er dus thuis is krijg ik netjes een melding van de locatie van mijn hond zonder dat ze dat weet.

PS, in principe kan ik weten wanneer mijn buurvrouw al dan niet thuis is hierdoor.
Zonder airtag had je die tas ook nooit meer terug gehad hoor ;)
Correctie: het staat inderdaad op de site: airtags die niet van jou zijn en waarvan de eigenaar niet ook in de buurt is en die met je meereist triggeren een alert op je eigen iPhone.

Daarbij is dus wel de aanname dat de ongewenst gevolgde persoon een iPhone heeft. Als het een Android gebruiker is dan kan je het wel straffeloos doen.

[Reactie gewijzigd door Odie op 20 april 2021 21:44]

Nee, dan gaat die piepen, dus ook zonder iOS kom je het te weten
Ik voorzie een levendige handel in gemodde Airtags, waarvan de pieper is uitgeschakeld. Heel handig om een partner te volgen die je niet vertrouwt ;) Die moet alleen geen iPhone hebben dus.
Nou- dat zal niet zo'n storm lopen. Er zijn al genoeg producten op de markt die ook tracking doen die al deze beschermingen niet hebben, denk niet dat de moeite en kosten van modden veel toegevoegde waarde biedt :p
Dat gaat dan nog een leuk geluidscircus worden in de trein als je telefoon leeg is en je airtag begint te jammeren.

Het wil dus ook zeggen dat als ik een airtag aan m’n koffer hang dat deze in de baggage afhandeling constant gaat piepen omdat ie mij niet ziet maar wel de telefoons van de baggage medewerkers?

[Reactie gewijzigd door Odie op 21 april 2021 09:24]

Dat betekent dus dat hij niet erg goed is om gestolen spullen terug te vinden. Als de dief zelf een iPhone heeft wordt hij van de aanwezigheid van de airtag op de hoogte gesteld.
Zou je theoretisch de iphone als een soort metaaldetector zien? Waarmee 'goudzoekers' op het strand naar iets waardevols zoeken? Je ziet al 'goedzoekers' met iphones overal scannen om te zoeken naar airtags die een geluid geeft als de eigenaar niet meer id buurt is.

Waarschijnlijk plak je zo'n airtag vooral op waardevolle spullen. Ik ben desondanks nog steeds benieuwd naar de airtags.
Nee, dat gaat niet werken. De iPhone van iemand anders dient alleen als tussenstation om de locatie van jouw Airtag aan jou door te geven. De eigenaar kan dat niet zien. En de anti-volgfunctie gaat alleen werken als de Airtag gedurende langere tijd, terwijl de iPhone zich verplaatst, in de buurt blijft. Dus op een strand zullen ze geen melding geven van alle Airtags in de buurt.

Het wordt natuurlijk wel interessant om dit met een gejailbreakte iPhone te proberen. iOS schermt het af voor de gebruiker, maar wat als de gebruiker de controle heeft over iOS?
Ik heb mixed feelings, en mixed ervaring met die “find my phone” (AirPods/watch etc)

- locatie schijnt ge-update te worden door verbinding van andere iPhone users te gebruiken; dat lijkt zeker niet altijd te werken
- locatie wordt niet ge-update (vanwege bovenstaande) waardoor je onjuiste informatie krijgt; liever geen info dan onjuiste
- horloge gelukkig wel terug gevonden (park) maar dat was pas nadat ik in de buurt kwam (zonder nooit gevonden)

Veelal zijn het dure producten (relatief, maar van Apple ligt de ‘waarde’ vaak hoog, wat het interessant maakt voor diefstal)

De tags zou ik dan ook op andere waardevolle producten willen gebruiken (denk aan handtassen vriendin, mijn portemonnee of sleutelbos) wanneer 3e een bericht krijgt dat er een “fancy” tag in de buurt ligt - verwacht ik niet dat mijn product bij mij terecht komt.

Misschien dat een meer privacy gericht alternatief beter past bij onze wensen
Dit principe is veel nauwkeuriger dan wat je met je horloge deed. Dit is de nieuwe generatie. Maar het is wel afhankelijk van een grote concentratie iPhone met U1 chip gebruikers. Misschien is het marktaandeel daar hier te klein voor.

Die tag is waarschijnlijk niet te gebruiken door anderen (want hij is gelocked aan jouw iCloud account). 3e een bericht is alleen als je dat aanzet, hoewel de tag wel lawaai maakt als je hem probeert te localiseren. (Dus niet geschikt voor sneaky iemand volgen, heel goed)
Maar wat nou als je partner geen iPhone heeft, maar een smartphone van een ander merk?
Hopen dat die minnaar geen iPhone heeft dan :+
Dan krijgen ze die notificatie natuurlijk niet..
Maar wat nou als je partner geen iPhone heeft, maar een smartphone van een ander merk?
Tags die die als vermist zijn opgegeven en zijn gezien door het findmy netwerk maken periodiek een geluid
Maken ze ook geluid als ze niet als vermist zijn opgegeven? Stel ik vergeet er 1 op kantoor? Hebben mijn collega's dan continu last van de tag tot ik hem weer heb opgehaald?
Maken ze ook geluid als ze niet als vermist zijn opgegeven?
Dat kan via de Find My app
Ik las het!

Wat gebeurd er dan als de dief mijn fiets mee neemt en een iPhone 11 of hoger heeft?

Die krijgt ineens een melding dat zo’n ding in de buurt is dat niet van hem is?
Als jij aangeeft in je app dat de tag kwijt of gestolen is gaat hij dat natuurlijk niet doen...
Niet helemaal juist:
"And even if users don’t have an iOS device, an AirTag separated from its owner for an extended period of time will play a sound when moved to draw attention to it."
Ben je toevallig bij een vriend die ook een AirTag heeft, of zit je in de trein met een heleboel mensen met een AirTag? Geen zorgen. Je krijgt de meldingen alleen te zien als de eigenaar niet meer bij de AirTag in de buurt is.
Benieuwd wat er dan gebeurt als een stel (vrienden/partner) samen reist en 1 van de 2 zijn spullen even achterlaat en naar het toilet gaat? Krijgt de hele coupe dan een berichtje?
Hangt ervan af hoe je family instelt, je kan het ook uitzetten dat andere mensen in je family je iphone kunnen vinden
Zeer veilig. Stop je een airtag in de handtas van je partner dan zal je partner een notificatie op haar iPhone krijgen dat ze gevolgd wordt door een tracker die niet van haar is.
Heb je hier een bron van, want daar is niets over gezegd? Het lijkt me stug dat een willekeurige iPhone steeds afgaat als ie een 'vreemde' AirTag ziet.
AirTag is ontworpen om ongewenst volgen te ontmoedigen. Als de AirTag van iemand anders tussen jouw spullen terechtkomt, ziet je iPhone dat jij ’m meeneemt en krijg je daar een melding van. Als je ’m na een tijdje nog niet hebt gevonden, laat de AirTag een geluid horen.
Ben je toevallig bij een vriend die ook een AirTag heeft, of zit je in de trein met een heleboel mensen met een AirTag? Geen zorgen. Je krijgt de meldingen alleen te zien als de eigenaar niet meer bij de AirTag in de buurt is.
Van de Apple website gekopieerd. Het systeem is echt wel goed uitgedacht lijkt me

[Reactie gewijzigd door monojack op 20 april 2021 21:44]

Leuk, is je telefoon leeg in de trein, gaan er continues telefoons in je omgeving af omdat ze denken dat er een tag aan iemand vastgezet is omdat die ene tag jou niet meer ziet door de lege accu.
Gezellig toch? Heel de trein op zoek naar een tag en jij gebaart of je van niks weet :+
De tag maakt dan ook lawaai, dus daar kom je niet erg lang mee weg ;)
Gewoon mee zoeken :+ en je buurman in de trein gek aankijken
Behalve als de target een Android gebruiker is, dan weet die alsnog van niets.
Daarom dat het belangrijk is dat iedereen een iPhone koopt anders weet je nooit of je gevolgd wordt :+
Er zit een subtiel verschil tussen alle iPhones gaan af als ze een vreemde AirTag zien en een iPhone kan 'voelen' dat een vreemde AirTag met je meereist..

Het staat letterlijk op de site

[Reactie gewijzigd door Sinus_rhythm op 20 april 2021 21:29]

Ah ik zie het, je hebt gelijk.

Daarbij is dus wel de aanname dat de ongewenst gevolgde persoon een iPhone heeft. Als het een Android gebruiker is dan kan je het wel straffeloos doen.

[Reactie gewijzigd door Odie op 20 april 2021 21:45]

Als ze die telefoon bij zich heeft is denk ik de telefoon hetgeen het makkelijkst is te volgen 😎. Heb altijd setje tile gebruikt en mijn zoon heeft meerdere keren zijn sleutels / telefoon teruggevonden. Door dure regeling met vervanging nu op de electroschroothoop beland. Was even benieuwd hoe apple dit ging doen.

Overigens als het nodig is je vrouw te moeten gaan volgen zou ik maar eens met haar gaan praten 😉🤟
Maar als je de tracker aan iemands trackers toevoegt komt er geen melding!

Genoeg personen die toegang hebben tot de devices van hun partner omdat ze pincode / paswoord kennen. Weet 100% zeker dat het me zou lukken z’n tag met de iPhone van mijn partner te pairen, maar ben het niet van plan!

Moet iemand wel heel security bewust zijn om dit door te hebben, eerst ‘find my’ App openen en dan doorgronden dat er iets tussenuit wat er niet hoort.
Ik snap het verhaal niet goed. Dus je pairt de AirTag met de iPhone van je vriendin. En dan? Dan kan je de tag toch niet volgen? Enkel je vriendin kan die tag nog opsporen met haar iPhone. Die AirTag wordt van haar als je die koppelt met haar telefoon.
Wel als je een familie account deelt dan heeft die persoon een gepairde tag die je gewoon volgen kunt zonder dat er meldingen komen.
Een family account wil niet zeggen dat plots alles gedeeld gaat worden.
Nee maar als je de tracker toevoegde deel je hem toch ook meteen! Iemand pascode / toegang geven tot je device is nooit slim in ergste geval eindig je met jailbreak en spyware. Maar ik ken genoeg die het wel doen! Er zijn genoeg huishoudens waar een persoon alle IT regelt en de rest ‘noob’ is en niet beseffen wat er allemaal mogelijk is op dit gebied.

Mooi technologie maar die trackers zullen helaas misbruikt gaan worden en als iemand geen iOS device heeft is er al helemaal geen vuiltje aan de lucht, want dan worden er sowieso geen meldingen over ‘unkown tags’ getoond. Wellicht bouwt Google snel iets dergelijks in Android zodat er crossplatform gewaarschuwd kan worden.
De tracker hoort bij een toestel. Dus stel dat jij een tracker koopt en je je voegt die toe aan de iPhone van je partner via de pincode die je kent. Dan heb jij geen toegang meer tot de tracker. Enkel je partner heeft dan toegang tot die tracker, niet de gehele familie.

Om je partner te tracken dien je enkel de iPhone van je partner toe te voegen aan Find my friends. Dat bestaat al lang.

[Reactie gewijzigd door monojack op 22 april 2021 10:14]

Apple heeft er vast goed over nagedacht maar misbruik zal er zijn ook ongewenst volgen. Wellicht kan je eenvoudig de ‘find my’ notificatie’s uitzetten!

Die meldingen kunnen ook tegen je werken als iemand een item van je steelt, dan zal de tag zich dus vanzelf melden bij de dief, best handig dat ie zelfs gaat piepen zodat de dief hem eenvoudig kan opsporen.

Of kun de tag dan muten / opgeven als gestolen waardoor ie juist weer alsnog handig is om iemand te volgen.

Ben benieuwd naar de eerste kritische reviews.
De reviews zijn enkel interessant als ze kritisch zijn? Wat als alle reviews nu enkel lovend zijn? ;)

Het is een simpel apparaatje, je kan er echt niet veel slecht aan opmerken denk ik. Het idee is niet nieuw, product bestaat al zeer lange tijd dus je weet dat er niet echt veel mis kan lopen met dit apparaat. Het is wel vreemd dat mensen pas nu opmerken dat trackers bestaan. Misschien moet je toch eens je spullen nakijken want misschien heeft jouw partner al jaren een Tile of andere tracker in je jas genaaid :+
Via https://www.macrumors.com/2021/04/22/airtag-tidbits-maximum-per-apple-id-battery-more/

“As Kaiann Drance explains, if an AirTag is being shared with an Apple ID within Family Sharing, the owner of the AirTag can disable the safety alerts to prevent their family or friends iPhone from detecting it as unwanted tracking”

Zoals ik al vermoede biedt Family Sharing wel mogelijkheden. Voor mezelf maak ik me geen zorgen maar wel voor onwetende personen al geeft Apple wel expliciet aan dat ze gemaakt zijn om items te volgen.

Staat ook nog een review over Airtags.
Dat is tijdelijk, je gaat dus constant dat moeten gaan uitzetten. Kan je beter een tracker van een ander merk kopen
Dat kan natuurlijk ook al met een GPS tracker
Je kan natuurlijk ook al Find My (afgaande van je afbeelding) inschakelen op je partners iPhone :p

Maar belangrijker: vertrouwen is een van de basisprincipes in een relatie. Als je dat niet meer hebt, wat heb je dan nog wel?

Maar leuke gedachte, ik weet het antwoord er niet op, maar waarschijnlijk gaat dat niet 'zomaar'
Dat is inderdaad een veel handiger manier. Ik heb dat gedaan met de iPhones van mijn (minderjarige) kinderen en dat werkt eigenlijk prima. Ze weten dit overigens wel. Als je het heimelijk wil doen, dan moet je partner niet zelf de FindMy functionaliteit vaak gebruiken voor personen, want dan gaat het vast een keer opvallen dat de locatie van zijn/haar device permanent gedeeld wordt met jou.

Trouwens, in alle relaties komt wel eens een moment dat het vertrouwen even wat minder is. In die gevallen is controle beter ;)
Ik kan wel een scenario bedenken. Met speciale hardware zijn die zenders wel te localiseren denk ik. Ik heb apparatuur om wifiverstoringen op te sporen voor lastige wifistoringen. Ook met een richtingsgevoelige antenne. Daarmee zie ik ook o.a. alle BlueTooth devices in de buurt. Als je die tags kan localiseren is het voor een dief een indicatie dat er iets van waarde is. Een beetje alufolie om de tag, en het systeem valt om denk ik. Nog niet getest door mij trouwens. Nu de beurt aan een ander voor een ander scenario.
Als je alufolie om de tag doet heb je er niet veel meer aan 😉
De dief wel :+ daar ging het natuurlijk om.
Je kan natuurlijk ook de batterij er uit trekken, of in een container aan de straat smijten die die dag geleegd wordt. Of van 30 hoog laten vallen.

Een dief kan er natuurlijk altijd wat mee. Ik verwacht niet dat het perse diefstal in de hand gaat werken, maar wie weet...
...Of van 30 hoog laten vallen...
Dat lukt je in Nederland alleen in Amsterdam, Rotterdam of Den haag en dan moet je ook nog toegang zien te krijgen tot één van die paar gebouwen van 30 verdiepingen of hoger ;)
Iemand moet een keer van z'n zolderkamer af komen geloof ik... ;)

Overigens zal zo'n ding al snel niet meer harder gaan, denk niet dat je na de 10e nog meer impact gaat maken.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 21 april 2021 11:39]

Afgezien van alle uitleg hier onder dat dat niet gaat werken, vertrouw je haar niet binnen de muren van je eigen huis? Ik neem aan dat deze dingen een bereik van maar een paar meter hebben.

Over bereik gesproken, wat is trouwens de toegevoegde waarde van hogere frequenties, die hebben toch juist minder ver bereik?
Het was een voorbeeld. ;)
Sorry, dat snap ik, maar het ging me niet om de partner, maar het bereik, vandaar "binnen de muren van je eigen huis"

Ik had op het moment van schrijven nog niet in de reacties ontdekt hoe FindMy werkt. Beetje jammer dat die info in het artikel mist (of als algemeen bekend wordt verondersteld). Op basis van de frequenties die ze noemen schatte ik het maximale bereik op slechts een paar meter in.
Je vraagt dit voor een vriend neem ik aan :)
Dat zou kunnen maar apple laat het je weten als er een onbekende in de buurt is... juist om die reden..
Ondanks dat Apple het heeft over spullen.... Zou het ook goed werken bij m’n jonge kinderen? Woon in een stad, dus altijd wel een iPhone in de buurt zou je denken.
Goed punt en ik zit er ook over na te denken. Ik wil ze dan in hun jas verstoppen. Een grote angst voor ouders is het verliezen van hun kind, maar ik twijfel of een airtag de oplossing is.

Hieronder wordt gesproken over een Apple Watch SE, maar daar heb je naar mijn idee een telefoon voor nodig. Om een kind van 6 een Apple Watch en iPhone te geven gaat mij te ver.

Airtags zijn waterdicht, maar of ze tegen een stootje kunnen weet ik niet. Je zou een airtag aan hun broek kunnen hangen, maar die gaat geheid kapot. In een jas zou beter zijn, maar die hebben ze niet altijd aan.

Toch ga ik er 1 bestellen om te testen bij mijn oudste dochter.
Er zit een beveiliging in de airtags tegen het volgen van personen. Dus waarschijnlijk zal hij gaan piepen o.i.d. als je hem bij iemand verstopt.
Dit zegt apple erover:
AirTag is ontworpen om ongewenst volgen te ontmoedigen. Als de AirTag van iemand anders tussen jouw spullen terechtkomt, ziet je iPhone dat jij ’m meeneemt en krijg je daar een melding van. Als je ’m na een tijdje nog niet hebt gevonden, laat de AirTag een geluid horen.
Ben je toevallig bij een vriend die ook een AirTag heeft, of zit je in de trein met een heleboel mensen met een AirTag? Geen zorgen. Je krijgt de meldingen alleen te zien als de eigenaar niet meer bij de AirTag in de buurt is.
Maar wat als die persoon geen iPhone heeft, maar een ander merk smartphone, of helemaal geen bluetooth compatible device? Dan blijft hij gewoon piepen?

Even een hele suf voorbeeld: mijn (fictieve) kind zonder Apple device gaat even voor mij een boodschap halen, en neemt mijn sleutelbos met mijn airtag er aan mee. Piept de airtag dan de hele tijd op weg naar de supermarkt en terug? Moet ik dan iedere keer de airtag er af halen?

Of ik heb een tas waar een airtag aan zit, maar die neem ik niet altijd mee als ik de deur uit ga. Piept hij dan de hele tijd tot ik thuis ben, en krijgt mijn bovenbuurman steeds meldingen op zijn iPhone dat er een airtag zonder eigenaar in de buurt is?

(dit is niet bedoeld om de airtags af te kraken, maar vraag het me oprecht af, op de website van Apple wordt het me niet helemaal duidelijk)

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 21 april 2021 14:23]

De Airtag gaat pas na 3 dagen uit de buurt van jouw iPhone piepen. Ik neem toch aan dat je kind toch wel 1x per 3 dagen bij je in huis is. Dus voor deze use case is dat geen probleem. Voor andere gevallen is er een website waar je de Airtag kunt aanmelden als hij tussen jouw spullen zit en blijft piepen. Het piepen wordt dan uitgezet.

Maar een andere use case zie ik niet echt. Ik wilde ze gaan gebruiken om mijn tassen te kunnen terugvinden als deze gestolen worden, maar als de dief keurig een melding op z'n iPhone krijgt dat er een Airtag met hem meereist die niet van hem is, dan schiet dat niet op. Als die Airtag dan ook nog gaat piepen heb je er dus helemaal niks aan, de dief heeft 'm zo gevonden en met een baksteen verpletterd.

Wat me trouwens op een ander punt brengt. Hoe voorkom je dat een Airtag zelf gestolen wordt? 35 euro is redelijk kostbaar en Apple spul is roofgoed. Als mijn sleutelbos wordt gestolen omdat er een Airtag aan hangt, dan word ik daar toch niet heel blij van. Kun je een gevonden Airtag herprogrammeren zodat ie van jou wordt? Of moet de oorspronkelijke eigenaar dat eerst vrijgeven?
wat kan je dan met een gestolen tag?
Aan je eigen iPhone koppelen en gebruiken om je tas te volgen?
Hoe dan? Die staat als verloren geregistreerd. Je kan die niet zomaar ontkoppelen zonder het toestel van de originele eigenaar.
Ik denk dat het even afwachten is op de release.
Mij lijkt het ook wel handig om er 1 aan m’n kat te hangen, maar dan moet hij niet continue piepen o.i.d.
Grappig, ik wil precies hetzelfde doen. Maar dan met mijn kat :) Die zit eigenlijk altijd (met toestemming) in de achtertuin, tot het moment dat ik mij even omdraai. Net als ik naar de winkel wil. Ik wil haar dan liever binnen hebben omdat ik het buiten (de tuin om) niet vertrouw.

Momenteel hangt er een Tile aan haar halsband. Maar dit werkt niet echt top. Want immers alleen als ze binnen bluetooth bereik is weet ik ongeveer waar ze in de bosjes verstopt zit.
Ik zou het echt niet doen want hoe ik iedereen plots kinderen in verband zie brengen met de AirTag vrees ik dat we snel een recall van de AirTag gaan zien want het ding lijkt op een mentos. Je moet zo'n AirTag net zo ver mogelijk weghouden van jonge kinderen.
Je moet denken dat zo'n tag klein is maar ook weer niet zo klein dat je kinderen het niet zullen opmerken mee spelen en weer verliezen. De oplossing die jij zoekt is een pak duurder en dat is de AW SE met Family Setup. Horloges geraken kinderen minder snel kwijt.

Dat gezegd zijnde, ik geef het enkel aan als de oplossing die Apple voor ouders en kinderen heeft al weet ik niet of het slim is om op jonge leeftijd al kinderen een AW te geven. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Heeft even mogen duren, maar ben blij met deze aankondiging. Ben alleen wel benieuwd of je ze kunt opladen. Vind dat nog wel een nadeel aan sommige tiles, dat die na een jaar gewoon weg kunnen.
Tegenwoordig kan je in Tiles dus ook de batterij vervangen met een standaard knoopcel. In dat opzichte heeft Apple ook geen streepje voor wat mij betreft.

Zeker nu ze die integratie met producten van derde partijen hebben aangekondigd zie ik vrij weinig voordelen van een AirTag.

- Flink hogere prijs (een Tile-set van 4 met min of meer dezelfde kenmerken is €69 (nice))
- Geen mogelijkheid om hem aan je sleutelbos te hangen zonder een case te kopen. Die van Apple is al minimaal €35, of €15 van Belkin
- Kwa omvang, zeker met zo'n case erbij, is een AirTag niet ideaal tov een Tile

Het enige voordeel is dan de integratie met Apple's ecosysteem en specifiek het find my-netwerk. Dat je directioneel kan zoeken is een leuke feature maar niet echt killer, IMO. Als ze dit (en het directioneel zoeken?) dan beschikbaar maken op third-party apparaatjes dan is er naar mijn mening helemaal niks meer over om de AirTags te rechtvaardigen.
Tiles zijn alles behalve waterdicht. Dat kan ik je rustig uit eigen ervaringen vertellen. De Airtag is IP67 en Apple zegt dat dat inhoudt dat de Airtag 30 minuten op 1m onder water kan liggen. Dat kun je volledig vergeten met Tile. De Tile community heeft enorm vaak gevraagd om een waterdichte tile met vervangbare batterij, nadat ze de waterbestendige Tile sport met onvervangbare batterij uitfaseerden.

Ook ziet de Airtag er steviger uit dan Tile (ik kan het mis hebben). Voordat mijn honden aan de Tractive gingen hadden ze Tiles. Die gingen veel te vaak stuk door het gerammel aan de halsband.

Ik ben wel benieuwd wat de hangertjes kosten, die je nodig hebt om de Airtag ergens aan te bevestigen.

Edit wat betreft stevigheid Tiles:
@NanoSector
Ik heb een mate, die doet het prima en kan tegen een stootje, maar is niet waterdicht. Mijn honden hadden Tile sport, immers die is waterdicht en ik gebruikte die ook aan een snowboard binding. Mijn n staat op 5 wat betreft de sport en ze zijn allemaal gestorven. Tile was wel zo netjes ze te vervangen. Met de eerste generatie Tile Pro heb ik helaas ook niet de beste ervaring. Die verslond batterijen en stierf ook een te vroege dood. De 2e gen Pro is beter. Mijn Tile card voor in de portemonnaie is bijna een jaar oude en doet het nog prima. Your milage may vary zeggen ze dan...

Ik ben overigens benieuwd hoe luid de Airtag is vergeleken met Tiles (en de Pro is een stuk luider dan de Mate). Maar misschien is dat niet heel belangrijk als de vindbaarheid ivm richtingsgevoeligheid van de Airtags veel beter is.

[Reactie gewijzigd door Strebor op 20 april 2021 23:29]

Waterdichtheid heb je gelijk in en Tile moet hier ook iets op kunnen vinden met een verwisselbare batterij (die drive zal er nu ook meer zijn bij het bedrijf gok ik).

De standaard claim hierbij vanuit Apple is dan ook wel: “Spat‑, water‑ en stof­bestendigheid kunnen na verloop van tijd afnemen als gevolg van normale slijtage.”
Ik ben dus benieuwd hoe dat gaat zijn met die verwisselbare batterij, ook al zal dit waarschijnlijk simpelweg indekking zijn voor garantie claims. En met je tweede punt, de stevigheid.

Preface: ik realiseer me dat deze anekdote een hoog n=1 gehalte heeft. Mijn vader werkt in de bouw en heeft al een paar jaar een Tile Mate aan zijn sleutelbos hangen. Het arme ding is al die tijd rond gesmeten, heeft constant sleutels tegen zich aan gekregen en heeft onder het zand en modder gezeten. Hij werkt tot de dag van vandaag nog steeds. Visueel is het echt niet de mooiste meer, maar wat betreft schade en slijtage is het in mijn ervaring dus echt een prima product wat haaks op jouw ervaring ermee staat.

Wat de AirTag betreft denk ik dat het zijn vorm wel mee heeft kwa stevigheid, al ben ik door Apple’s materiaal keuze wel bang dat dit juist visueel erg snel gaat slijten op de tag zelf, en met de (erg dure!) cases ben ik bang dat die veel sneller zullen slijten of afbreken, iets wat je met de Tile niet zo snel hebt aangezien de sleutelhanger onderdeel is van het apparaat zelf.

Je kan de prijzen van de accessoires hier vinden:
https://www.apple.com/nl/shop/accessories/all/airtag
Yes dat kan, met een standaard knoopcelbatterij.
Hoe kan je nu zo’n product met wegwerpbatterijen aankondigen onmiddellijk na je hele relaas over hoe milieuvriendelijk je je bedrijf wil maken 🤨
Omdat ze hier tenminste nog een product hebben wat deze optie heeft. Veel concurrenten hebben modellen die je in hun geheel moet “wegwerpen”.

Een oplader erin en een accu die een aantal laadcycli mee moet kunnen, dan had dit product nooit €25-30 kunnen kosten (vergeet niet dat het Apple is en de concurrentie op hetzelfde prijsniveau zit.)

Deze methode vind ik prima, en er zal zeker over nagedacht zijn wat de beste manier van laden is.
Een oplader levert Apple natuurlijk al niet meer mee he, dus dat zijn de kosten niet. :) Maar een simpele accu, zoals in de Airpods? Met een simpele Qi-oplaadmogelijkheid? Je vindt die draadloze laders echt overal tegenwoordig (in bureau's, lampen, etc.). Dat soort mogelijkheden hoeft echt geen 60+ euro dingetje van deze tag te maken. Dat kan best binnen een (beperkte) prijsstijging plaatshebben.
Opladen? De batterij gaat gewoon een jaar mee.Ik snap niet goed waarom je over opladers praat. Het is maar een Tag
De lading e-waste die dit product anders oplevert is nogal een nadeel en voor sommigen een reden het product vooral niet te kopen.
tja het is ook nooit goed. Is de batterij niet te verwijderen dan is het niet goed en kan je ze wel verwijderen dan is het ook niet goed. Apple is de groenste met grote afstand van al de grote tech bedrijven dus ik zie niet zoveel problemen met mensen die dit niet gaan kopen omdat de batterij wel vervangbaar is.

[Reactie gewijzigd door monojack op 22 april 2021 16:34]

Op zich goed... maar levert een oplaadbare batterij + oplader + aansluiting of Qi nu uiteindelijk minder milieukosten op? Al helemaal als je bedenkt dat het hele ding in de praktijk bij veel mensen maar een paar jaar meegaat, want kapot/verloren/vervangen.
Het heeft Apple nooit tegengehouden om hoger in prijsklasse te zitten omdat hun waarden uitdragen extra centen kost. Bovendien heeft Apple al grote ervaringen met zulke kleine oplaadbare batterijtjes en verdient een € 40 kostende tracker met oplaadbare batterij zich snel terug boven een €30 kostende met wegwerpbatterijen.

Geen probleem met het product op zich hoor, maar het contrast kon op twee minuten tijd niet groter zijn.

EDIT: 0 is bedoeld voor off-topic, niet omdat je niet akkoord bent... Telkens leuk om iets van aanmerking op een Apple-product te hebben 8-)

[Reactie gewijzigd door Dashter op 20 april 2021 20:11]

Er zijn oplaadbare 2032 batterijtjes - haal je die toch :)
Vraag me af of het milieu je bedankt... 2032 opladers zijn ook niet van lucht gemaakt.

Als je met je batterij van 3! gram een jaar kan doen, dan lijkt me dat een prima oplossing.
Ik heb zelf veel Tiles gebruikt maar die moet je elk jaar vervangen. Dat begon me tegen te staan en ben er mee gestopt.
Er bestaan trouwens ook oplaadbare knoopcel batterijen, als consument hoef je niet automatisch wegwerp batterijen te gebruiken.
Dat betreft dan stroombron vervangen in plaats van opladen. Maar het beantwoord in ieder geval de vraag :)
Nee je kunt ze niet opladen maar wel de batterij vervangen. Batterij zou ongeveer een jaar meegaan
AirTag doet tot een jaar met een standaardbatterij die je eenvoudig kunt vervangen.2 Je iPhone geeft aan wanneer het tijd is voor een nieuwe batterij.
Kan iemand vertellen wat je hiermee kunt? Jammer dat dat niet in het artikel staat.

Gaat het om binnenhuis? Wat is het bereik? Wat zijn de use-cases?
Heel simpel je kan het aan je sleutels hangen zodat je ze direct kan terugvinden. Dat is het simpelste voorbeeld. Je kan ze ook aan een tas hangen en raak je die kwijt kan je ze terug vinden dankzij al de andere iPhones die in de buurt van je tas komen.

Het is eerder bedoeld voor binnenhuis qua range maar als je hem in verloren modus zet is de reikwijdte de ganse planeet zolang er iPhones in de buurt van die tag zijn.
Er vanuit gaande dat het gewoon exact hetzelfde ding is als de Galaxy SmartTags, zo'n 50 meter, of de afstand tot het dichtstbijzijnde object dat in de weg staat, whichever is less. Vind t persoonlijk compleet nutteloos. Het moment dat er iets tussen staat werkt het gewoonweg niet meer.
Er iets tussenstaat? Het is wel de bedoeling dat je de AirTag ook kan terugvinden in een andere kamer. Dus het zal al een muur van staal moeten zijn die er tussenstaat om het signaal te onderbreken.
Daarom is dit ook geen bluetooth... werkt beter..
Je kan het aan je tas of sleutel bos doen, voor als je ze kwijt ben zulk soort dingen.
Of te wel gewoon beetje na denken kan ook uiteraard, maar dat is voor sommige lastig.
De AirTags komen binnen een week uit en kosten euro.
Wel leuk dat ze "euro" kosten ;)

Ben benieuwd hoe deze techniek werkt buiten je eigen smartphone's bereik. Als Apple een soort trackingbeacons in iOS inbouwt, waardoor elke iPhone die jouw tag ziet dit naar Apple servers stuurt, dan heb je in delen van de wereld een behoorlijk dekkend netwerk, waardoor je je ding goed zal kunnen lokaliseren!
Hoezo wil ik daar als iPhone bezitter aan meewerken? Of moet je dit expliciet aanzetten?
Deze functie staat aan als jij Find My hebt geactiveerd tijdens en instellen van jouw iPhone en kan uitgezet worden in de instellingen.
Hoezo wil ik daar als iPhone bezitter aan meewerken?
Waarom niet? Je helpt je medemens er mee als zij hun spullen kwijt zijn en anderen helpen jou als jij je spullen kwijt bent. Ook is dit geen privacy gevoelige functie. Wanneer jouw iPhone een verloren tag of ander Apple apparaat vindt geeft hij alleen dan een seintje naar Apple met het ID en van het apparaat dat jouw iPhone gevonden heeft en jouw huidige locatie. Als Apple jouw locatie zou willen volgen kunnen ze dat op veel makkelijkere manieren doen.

Edit: zinnetje vergeten

[Reactie gewijzigd door Komadi op 20 april 2021 20:12]

Het is nog wat complexer, maar ze hebben inderdaad ontzettend hun best gedaan om te zorgen dat er geen privacy implicaties zijn.

* Apple heeft nooit de lokatiegegevens in bezit van het "verloren" apparaat en ook niet van het "vindende" apparaat. De lokatiegegevens worden versleuteld op basis van de identiteit van het "verloren" apparaat, en alleen de eigenaar van het verloren apparaat kan deze ontcijferen.
* De "identiteit" van "verloren" apparaten verandert om de paar minuten, waardoor het erg lastig is om een apparaat lokaal te tracken op basis van wat het uitzend als je niet de eigenaar bent (de eigenaar heeft cryptografische sleutels waarmee de nieuwe identiteiten te berekenen zijn).
* Het "verloren" apparaat begint pas met uitzenden als hij niet meer in bereik is van apparaten van de "eigenaar"

[Reactie gewijzigd door enzozus op 20 april 2021 20:58]

Het gaat me niet om de privacy. Mijn telefoon wordt ongevraagd omgezet tot hulpmiddel in een commercieel product van de producent.
Daarnaast is het oneerlijke concurrentie. Een andere producent heeft geen batterij aan hulpmiddelen die ze in kunnen zetten om hun product superieur te maken. Dit is misbruik van de marktpositie.
Find my iPhone is toch wel iets anders als let others find their stuff.
Weet niet of de AirTags daadwerkelijk zo werken maar stel dat het wel zo is dan lijkt mij dat je dit als gebruiker gewoon uit/aan zetten.
Lijkt me raar om dit te verplichten namelijk, aangezien de Coronamelder app ongeveer hetzelfde doet en die is ook niet verplicht.
Je kan het niet vergelijken met de coronamelder denk ik. De iPhone ontvangt enkel een signaal van een tracker en stuurt die informatie door naar een server die enkel beschikbaar is voor de eigenaar van de tracker. Bij de coronamelder zit het iets anders want daar krijg je eigenlijk gezondheidsgegevens van iemand anders doorgestuurd naar je toestel en is die informatie bereikbaar voor jou. Ok je ziet niet wie het is maar je wordt wel op de hoogte gebracht. Bij de tags krijgt de eigenaar van de vindende iPhone totaal geen gegevens of zelfs melding te zien. Het is onderdeel van de data die je iPhone sowieso naar de Apple servers stuurt.

Ik denk niet dat je dat zal kunnen uitschakelen of je moet echt al je iPhone zo gaan instellen dat die niet veel meer kan. De weersinformatie op je smartphone wordt bijvoorbeeld ook op de achtergrond afgelezen. De functie zit al lang in iPhones dus het is niet dat je verplicht wordt dit te gebruiken voor AirTags want je gebruikte dit sowieso al om je eigen iPhone te kunnen terug te vinden indien deze kwijt is.
Waar denk je precies aan mee te werken dan?
Als je een beetje je verstand gebruikt als iPhone bezitter dan heb je dit al jaren geleden geactiveerd en doe je er al lang aan mee.

De enige manier om dit te voorkomen is door je iPhone te verpakken in zilverpapier, zeer belangrijk is om tijdens het bellen dan ook een hoedje te dragen in zilverpapier want je hoofd werkt natuurlijk als een antenne :+
Als ik het zo lees zit het binnen de bestaande set aan data ws onder het mom van je locatie beter schatten of weet ik het wat.
Het probleem is dat hier dus ineens totaal iets anders onder geschaard wordt enkel en alleen in het belang van de producent.
Daarnaast is het, zoals ik boven ook al zei, misbruik van de marktpositie van Apple iPhone
Nee deze functie bestaat al lang en heet Find my Mac. Dit is geen nieuwe functie, enkel de tag is nieuw. De iPhone stuurt al jaren de locatie van verloren Mac hardware door op net dezelfde manier. De iPhone heeft geen monopolie, het kan dus geen misbruik maken van haar marktpositie.
Ik denk eigenlijk niet dat ze dit kunnen maken zonder optout-mogelijkheid. Dat zou ze toch wel wat gezeik moeten opleveren als je het niet uit kan zetten.
Dit bestaat al jaren in iOS. Apple brengt niets nieuw op de markt met de manier waarop de tags werken. Het werkt op dezelfde manier als find my Mac.

Een opt out voor wat? Zij we zo egoïstisch geworden dat we zelfs geen paar KB kunnen missen om iemand anders te helpen? En natuurlijk is er een opt out; je GPS uitzetten is opt out. We gaan toch geen satellieten gaan delen met mensen die zelfs te beroerd zijn een paar KB te delen om iemand anders zijn telefoon terug te vinden.

Alles gebeurt volledig anoniem, het enige waar je over kan klagen is dat je een paar KB meer verstuurt in geval je een verloren tag tegenkomt.

[Reactie gewijzigd door monojack op 22 april 2021 16:36]

Ik ook, zou een reden zijn om toch sailfish eens te proberen, of een dichte Android kloon (lees Google vrij)
Ik heb ergens gelezen dat dit inderdaad is hoe dit werkt.
Een oplossing voor een probleem wat er niet is.
Ok jij hebt duidelijk alle zaakjes goed op orde en bent zo netjes altijd je sleutels in dezelfde schaal of aan een haakje te hangen. Veel mensen zijn niet zo en zoeken bijna wekelijks een keer achter hun sleutel. Wanneer zoek je achter je sleutel? Wanneer je moet vertrekken. AirTags lossen voor veel mensen een groot probleem op.
Hou toch op met die onzin. Informeer je voor je onzin begint uit te kramen. Probeer eerst te weten te komen waarover je praat als je over een onderwerp wil meepraten.

Niemand behalve jij kent of kan informatie opzoeken over de locatie van de tag
Precies, dus als ik mijn tag in jouw jas verstop weet ik waar jij de hele dag uithangt en jij kan er helemaal niks aan doen. Deze troep moet dus verboden worden.
Ik zei toch dat je je moest informeren als je mee wil praten over een onderwerp? Waarom heb je dat niet gedaan en toch direct op reply geklikt? |:(

Dat gaat niet. De AirTag heeft een anti stalking functie.

[Reactie gewijzigd door monojack op 21 april 2021 15:03]

Aangezien de gemiddelde gebruiker hiervan al een iPhone bij zich draagt zal dit echt niet meer of minder locatiedata leveren... mijn sleutels hebben geen amazon of Bol account dus zijn niet erg interessant voor adverteerders.

Het tweede deel van je opmerking wordt ondervangen door de privacy / anti stalking maatregelen. Er zijn apparaatjes op de markt die wat dat betreft veel gevaarlijker zijn, voor vergelijkbare bedragen.
Een soort beacons als het al jaren bestaande find my iPhone netwerk bedoel je 😉
Ik snap het niet helemaal:
Stel je hebt een Airtag in je tas. Iemand steelt je tas. Als de dief dan een iPhone heeft krijgt hij vanzelf een melding dat er een onbekende Airtag in de buurt is. Dus die zoekt ie dan op en gooit hem weg.

Dus Airtags zijn echt alleen om kwijtgeraakte dingen terug te vinden :?
Alle iPhones geven volledig anoniem informatie doet over Tags dier in de buurt zijn (wereldwijd mesh netwerk zeg maar). Echter alleen de eigenaar van de Tag zelf krijgt de locatie en andere informatie er van te zien.

Eens de Tag dus aan jouw Apple ID gekoppeld is het geen onbekende Tag meer en daar gaat iemand anders ook geen berichten over krijgen.

Het is verder gewoon Find My Fiets, Moto, Kind, Drone, Ballon, Hond, Kat, Sleutels, Tas, ...

Dit kan je toch al wat beter en anoniemer verbergen in een auto, moto of fiets. Heb wel een GPS Tracker maar die kost me 60 € per jaar, gaat maar 5 dagen mee op batterij (of je moet hem aan de stroom hangen maar dan vindt je hem sneller).

Fiets en Moto worden hier dus zeker al voorzien van AirTag.
Toch klopt het wat Menesis zegt. Er zit een anti stalking functie op de airtag die maakt dat niet iemand snel een tag in jouw spullen kan stoppen om je te volgen. Niemand krijgt een notificatie als de tag ergens gewoon ligt. Maar bij een dief zal de anti stalking functie dus wel in werking treden omdat die tag met hem meereist.
Nee airtags zijn gemaakt voor dieven met Android :+

Maar je hebt daar wel een goed punt. Maar laten we wel wezen als een dief je tas steelt heeft die ze om de hoek alweer leeggemaakt. Het wordt ook niet verkocht als anti diefstal maar om zaken te vinden die je kwijt bent. Niet alles wat je verliest wordt sowieso gestolen.
Dit is ook mijn vraag.

Ik denk echter dat ík eerder ga zoeken waar mijn tas is dan dat die AirTag gaat piepen. Daar zou tijd tussen moeten zitten.
Rare vraag misschien maar zou dit ook aan een honden halsband kunnen?
Dat kan natuurlijk prima, alleen vraag me ik me af of je daar je hond mee terug gaat vinden als ie weggelopen is. Die tags hebben alleen Bluetooth en UWB radio, dus de hond moet altijd in de buurt van een ander apparaat zijn het signaal op kan vangen en doorgeven. Is me niet helemaal duidelijk of dat dan elke iPhone is, of alleen die van jezelf
Juist daarom is het Apple FindMy netwerk zo krachtig. Iedere iPhone op de wereld werkt als een soort van beacon en kan helpen de AirTags terug te vinden. Als je hond maar bij iemand met een iPhone in de buurt komt zal je een berichtje krijgen in de FindMy app.

Edit: Er zijn ongeveer 1 miljard iPhones in actief gebruik; de grootste concurrent Tile heeft er ongeveer 10 miljoen verkocht (source: We've sold over 10 million Tiles, https://www.thetileapp.com/en-us/maps) - ga er vanuit dat een persoon gemiddeld 2 Tiles heeft zijn dat 5 miljoen gebruikers in het allerbeste geval.

[Reactie gewijzigd door mario963 op 21 april 2021 07:28]

Zo werkt 'Tile' al heel lang.
Met dat verschil dat weinig mensen Tile hebben.
Maar heeft Tile geen goed netwerk. In een podcast van Bright werden ze getest. Ze hadden er een aan een fiets gehangen en deze in een van de drukste straten van Amsterdam gezet. En er was geen enkele voorbijganger die het signaal oppakte. Niet echt bruikbaar dus.

Ik denk dat het met het netwerk van Apple een stuk beter gaat.
Ow dat is best een interessante test eigenlijk. Zouden ze nog is moeten doen met deze tags van Apple en die van Samsung. (Er zijn in Nederland geloof ik meer Samsung apparaten dan Apple apparaten). Gewoon is kijken wat er gebeurt.

Liefst ook met een fiets in een dorpje en andere verschillende plekken, zou ik echt een leuke test vinden.
De bewuste video: https://www.youtube.com/watch?v=t8_Eng-K1vg

Moet zeggen, deze is echter al wel 3 jaar oud. Wellicht gaat het nu dus al wat beter met Tile.
Ok in dat geval kan het zeker nuttig zijn ook om weggelopen dieren of verloren spullen terug te vinden, vooral in stedelijke gebieden (in het buitengebied kan ik me voorstellen dat je best lang buiten elk bereik van een andere UWB iPhone/iPad kunt blijven).

Wat ik me dan wel weer afvraag is hoe ze dit beveiligd hebben, en of ik met bijvoorbeeld een iPhone met jailbreak tags van andere mensen kan proberen te zoeken en of tracken. Dat zou nog wel eens een privacy probleem kunnen opleveren.
Wanneer je hem als 'lost' opgeeft is het elke iPhone / iPad etc.
Dus hetzelfde met samsung tags I.c.m. samsung telefoons en tablets met Smarthings framework.
Elk Apple apparaat, dat is het mooie. Alleen BT via een app bestaat al jaren maar ja, als bijna niemand zo'n app aan heeft staan, schiet het niet echt op.
Lijkt mij niet de bedoeling om apparaten te kunnen vinden maar meer dingen als een sleutel. Apparaten vinden gaat al zeer gemakkelijk met de Find My-app.
Mjah, plak er één in de binnenkant van je auto? :+
Inderdaad, de titel en het artikel wekken niet echt de indruk dat de auteur snapt waar het over gaat. Beetje slordig.
Wat voor range moeten we dan aan denken? Dat kan ik niet terugvinden.
Heb een tijdje Tiles (pricewatch: Tile Pro Zwart) aan mijn sleutelbossen gehad, maar die levensduur was nogal dramatisch, en vaker deden ze het niet dan wel.

[Reactie gewijzigd door Kecin op 20 april 2021 20:07]

Ik had die ook. Daarom dat ik al een tijdje op die AirTags zit te wachten. Echt rommel die Tile tags
Wel tof is dat het Nederlandse vanmoof als een van de eerste 3rd parties ook airtag in hun fietsen integreert!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee