Apple brengt Tracker Detect-Android-app uit die naar AirTags kan scannen

Apple heeft op maandag de Tracker Detect-Android-app uitgebracht, waarmee gebruikers trackers kunnen vinden die compatibel zijn met Apples Find My-netwerk. Gebruikers kunnen handmatig scannen naar trackers en kunnen geluid afspelen bij achtergelaten trackers.

Bij het handmatig scannen met de Tracker Detect-app krijgen gebruikers te zien wat voor Find My-trackers er in de buurt van de gebruiker zijn, zoals of er AirTags achtergelaten zijn. Gebruikers krijgen hierbij ook te zien wanneer een AirTag voor het eerst door de app gedetecteerd is. Wanneer Tracker Detect opmerkt dat een tracker minimaal tien minuten bij de gebruiker is geweest, dan kunnen gebruikers de tracker een geluid laten afspelen, om zo de tracker te vinden.

In de app legt Apple uit hoe gebruikers meer te weten kunnen komen over een AirTag, namelijk door een smartphone met NFC-ondersteuning bij de tracker te houden. Apple geeft in de app ook informatie over hoe gebruikers zo'n tracker kunnen uitschakelen. De app kijkt volgens Apple alleen naar trackers die gescheiden zijn van hun eigenaar.

Apple zei afgelopen juni al aan de Android-app te werken. Het bedrijf wil met de app bijvoorbeeld stalking tegengaan. Er zijn geen aanwijzingen dat er verdere ondersteuning voor de AirTags naar Android komt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Redacteur

14-12-2021 • 08:39

157 Linkedin

Reacties (157)

Wijzig sortering
Oké, dus voor mij nu 2 vragen. Ik had namelijk het idee om AirTags aan te brengen op m’n auto en motor, plus rugtas ivm diefstal enzo. Erg fijn om je spullen terug te kunnen vinden.
Maar nu kan de “dief” dus ook die tags vinden ? Hoe lang moeten iPhone en tag gescheiden zijn voordat een onbekende hem kan vinden ? Anders moet ik namelijk toch weer op zoek naar een andere optie.. :(
Airtags dienen in de eerste plaats om verloren voorwerpen te vinden(rugzak vergeten op de trein, sleutels laten vallen tijdens een wandeling).
Om dieven op te sporen zijn ze nooit gemaakt, volgens Apple.
In mijn leven is verloren meestal hetzelfde als gestolen, dus het leek mij juist erg handig om je spullen terug te kunnen vinden. Maar nu lijkt het dus zo dat iedereen “jouw” spullen terug kan vinden, of dat de “dief” een melding krijgt. “Oh hey die rugtas met tablet en laptop zijn niet van jou, wil je de tracker uitschakelen ?”
En @DeFeCt na 10 minuten is wel heel snel, dan heb ik waarschijnlijk nog niet eens door dat ik iets mis.

Overigens zie ik nu in het artikel staan 10 minuten, had ik eerder overheen gelezen denk ik..

[Reactie gewijzigd door Tommy-D op 14 december 2021 09:25]

verloren = kans op terug vinden, mogelijke vinder wilt het bij vondst terug geven.
gestolen= weg genomen, persoon wilt het absoluut niet terug geven.

Zo zie ik het en dat is toch wel een verschil. De reden dat een "dief" de tags kan vinden is zodat mensen niet onwetend gevolgd/gestalkt kunnen worden
OK, ik begrijp dat dat risico er in zit, maar 10 minuten is onhandig kort gekozen.

Dat betekent dat je bijvoorbeeld tijdens elke ov-rit de airtags van medepassagiers kunt laten afgaan. Of tijdens de les van klasgenoten. Tijdens voorstellingen iemand anders in het publiek, etc etc.
Nee, dat betekent het niet. Want als alles goed is, dan zijn die tags in de buurt van hun eigenaar en om af te kunnen laten gaan moeten ze minstens tien minuten niet in de buurt van de eigenaar zijn.
Sterker nog, ik kan niets over die 10 minuten vinden, qua achtergelaten-tijd.

Apple rekent met een periode van 3 dagen. Pas daarna is een AirTag ‘achtergelaten’.

Artikel had wat duidelijker gemogen wat dat betreft.

Edit: Op onemorething staat dan weer
de Apple AirTag maakt geluid wanneer deze tussen de 8 en 24 uur niet in contact is geweest met zijn bezitter

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 14 december 2021 11:45]

Sterker nog, ik kan niets over die 10 minuten vinden, qua achtergelaten-tijd.

Apple rekent met een periode van 3 dagen. Pas daarna is een AirTag ‘achtergelaten’.

Artikel had wat duidelijker gemogen wat dat betreft.

Edit: Op onemorething staat dan weer
[...]
Ik heb een Airtag in mijn auto liggen. Ik krijg ongeveer 10 minuten nadat ik uit de buurt van mijn auto ben een melding dat ik mijn auto heb achtergelaten.
Dat kan je inschakelen en uitschakelen met “notify when left behind”
Ik heb begrepen dat je de tag eerst als verloren moet aanmerken. Zo krijg je als je een iPhone hebt ook een seintje als er een tag bij jou is (en blijft) die niet van jou is. Dus als ik een tas jat met een tag en een iPhone heb, krijg ik dat vanzelf te zien. Dat heb ik begrepen van de werking. Het lijkt inderdaad niet de bedoeling om dieven te pakken of mensen te stalken.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen, ik ben niet van net Apple kamp.
Woon jij in een rovershol ofzo? Dit soort trackers is er voor je sleutels of een rugzak. De dingen die je vaak moet zoeken of vergeet. Als je je rugzak ergens laat liggen krijg je daar ook een melding van dus de kans dat je je rugzak ergens 10 minuten laat liggen is vele malen kleiner
Dan heb jij gelukkig find my nooit nodig gehad om je device te tracken en op afstand te wissen en te vergrendelen. Ik zou maar alles wat jij van Apple hebt activeren in je iCloud en die optie aanzetten. Daar dient het eigenlijk ook voor. :O
Je airtag ergens stoppen waar je hem niet snel zal vinden. Sommige tassen hebben bijvoorbeeld een vakje voor een zak om over je tas te trekken ivm regen ofzo. Stop hem daar en men zal hem niet meteen vinden.

Bij je motor trek indien mogelijk een stuk van je zadel los en stop hem daaronder.

Het is natuurlijk geen 100% garantie het werkt. Maar is beter dan er gewoon boven opleggen/aanhangen.

Als iets gestolen is kan je nooit 100% zeker zeggen dat de airtag de juiste locatie geeft(want een dief kan hem weghalen en weggooien) maar het maakt het wel makkelijker voor de politie als je kan laten zien van. Mijn motor is van mijn huis naar x stad gegaan. Help.
Zelfs al een video gezien waarin ze een gestolen auto terugvinden dmv AirTags, dacht in Engeland.
Verstoppen doe je natuurlijk altijd al, lijkt me logisch. Op de motor ook voldoende plekjes, ze zijn lekker klein.

@The Reeferman uiteraard zijn er “echte” trackers, maar ook die zijn helaas te vinden. Weliswaar door mensen die “vaker iets van iemand anders meenemen” maar toch. Dacht juist dat dit een makkelijke en betaalbare optie zou zijn, waar je ook geen abonnement voor nodig hebt ivm data/sim
Twee er in doen, als je er eentje gevonden hebt zoek je vast niet verder :P
nvm, die app merkt dat natuurlijk :+

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 14 december 2021 15:23]

Ik vraag mij af of dat zo goed werkt met AirTags.

Want als iemand met die motor in de middle of nowhere rijdt, en ergens stalt. Dan laat hij geen sporen achter. Er zit geen GPS in begreep ik.
The middle of nowhere is ver voor je die bereikt lijkt me. iPhones zijn zo wijdverspreid dat je al de oceaan op moet om in een iPhone niemandsland terecht te komen en dan nog :+
Ik had namelijk het idee om AirTags aan te brengen op m’n auto en motor, plus rugtas ivm diefstal enzo. Erg fijn om je spullen terug te kunnen vinden.
Dat idee had ik ook en ik heb precies hetzelfde gedaan.

Maar nu kan de “dief” dus ook die tags vinden?
Ja, maar die dief kon dat natuurlijk altijd al. Als hij een iphone heeft zal hij na een dag een melding krijgen dat 'iemand hem volgt' als hij in de buurt van de airtag blijft. Er veranderd hier dus niets anders dan dat Android users een eigen app krijgen. Dit zijn uiteindelijk gewoon bluetooth trackers dus ieder apparaat dat bluetooth signalen kan detecteren (of blokkeren) kan iets met een airtag doen...

Hoe lang moeten iPhone en tag gescheiden zijn voordat een onbekende hem kan vinden ?
https://www.iculture.nl/tips/airtag-anti-stalking/
In minder dan 3 dagen begint hij zelf al te piepen. Als hij een pro is, dan scanned hij op voorhand het object dat hij wil stelen.

Anders moet ik namelijk toch weer op zoek naar een andere optie..
Al deze opties (bv Tile) werken op dezelfde manier. Er is niets mis met deze oplossing als je de airtag maar ontoegankelijk maakt. Bij mij zit deze onder het zadel van de motor en om het frame verbonden. Als iemand deze wil verwijderen dan zal deze het zadel moeten verwijderen (beveiligd met de sleutel). Mijn tas bevat een verborgen vakje waar de airtag in zit.

Uiteindelijk is dit een prima oplossing voor het geld. Is de oplossing perfect? Zeker niet, maar meer dan voldoende. Beveiliging werkt in lagen, iedere keer voeg je iets toe om het veiliger te maken. Zorg er uiteraard wel voor dat de airtag niet eenvoudig te verwijderen is.

Wil je echt een oplossing die beter is, dan zit je aan GPS oplossingen. Die zijn erg duur en vereisen (gsm) abonnementen.
Ik heb zelfs zo'n ding hangen aan mijn fiets. Zijn hele mooie opties voor (onder zadel of op de plek waar je bidonhouder kan worden geplaatst). Nu lees ik dat na het jatten ze de tag binnen 10 minuten kunnen vinden... Weer heerlijk dit. Denk dat ik het speakertje ga slopen :).
Speaker zou er uit kunnen, aldus meerdere YouTube filmpjes.. maar zoals ik nu alles lees ga ik ze überhaupt niet kopen. Helaas.
Van Moof heeft het zelfs ingebouwd in zijn nieuwste fietsen
Is het niet zo dat dit alleen werkt op het moment dat de eigenaar de tag daadwerkelijk heeft aangemeld als kwijt oid?
Nee het is een anti-stalking beveiliging. De AirTag geeft zichzelf als verloren op na verloop van tijd
Zoals ik het lees kan de dief de tag na 10 minuten vinden.
Dit werkt twee kanten op: dieven schijnen ook Air Tags te gebruiken om te weten te komen waar auto's 's nachts geparkeerd staan. Deze nieuwe functie kan juist daar tegen helpen.
Ingaand op jouw vraag en ervaringen delen. Ik gebruik al enige tijd 3 airtags (autosleutel ipv auto, bakfiets en fietssleutel). Tot nu toe niemand gehad die gemerkt heeft dat er airtags zijn. M’n vriendin heeft overigens een Pixel, haar vriendinnen en moeder een iPhone. Niets van gehoord als ze de auto een dagje of weekend mee neemt.

Er zit soms een vertraging in het vinden van je airtag (begrijpelijk). We hebben dit vaker getest: Als mn vriendin weg is met de bakfiets en die bij vriendinnen in de schuur laat zonder telefoons in de buurt en ik selecteer “notify when found” van de airtag, zegt de iphone steeds: “gevonden” en geeft de laatste locatie van de ochtend toen de fiets nog thuis stond.

MAW: mensen hebben er geen last van dat onze auto dan wel fiets met airtag in hun buurt zit. Maar als dat met deze android app naar 10 8)7 minuten gaat, dan kunnen dieven beter een Android app gebruiken om iedereen z’n airtags af te laten gaan in een restaurant of kroeg! :( Daar blijf je zodra het weer mag, vaak langer dan 20 minuten!

Edit: iets verkeerd gelezen uit het artikel

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 14 december 2021 11:52]

Hoe lang een iPhone is en tag gescheiden moeten zijn. Doet er niet toe, iedereen kan het detecteren met de juiste software.
Voor auto en motor je veel betere (en ook iets duurder uiteraard) oplossingen.
ik heb Chipolo's One tags (werken ook met Apple's Find My netwerk) in mijn auto en mijn fiets. Belangrijkste reden dat ik een airtag in de auto heb is dat ik hem terug kan vinden nadat ik hem ergens in de buurt geparkeerd heb. Ik woon in Amsterdam en moet soms rondjes rijden om een parkeerplek te vinden. Drie dagen later ben ik vergeten waar de auto stond. Of mijn vriendin heeft hem ergens neergezet wat ik niet weet. Nu kan ik het zien op mijn telefoon. Werkt perfect. De Chipolo in de auto zit in de zonneklep. Als mijn vriendin in de auto rijdt piept ie soms. Ook als ik zelf in de auto gaat zitten meldt de airtag zich soms door te piepen. Al is het niet duidelijk waar de piep vandaan komt en duurt het piepen niet lang. Als dat een bezwaar is kan je de airtag ook buiten het interieur verbergen, bijvoorbeeld onder een kunststof bumper of achter het plastic klepje voor het sleepoog. Als je bang bent dat dieven hem vinden kan je er ook twee plaatsen.

In mijn fiets heb ik er ook een. Als ik mijn fiets achterlaat krijg ik een melding dat mijn "fiets niet langer in mijn buurt is". Als ik na een paar dagen bij mijn fiets kom (staat in betaalde fietsenstalling) dan piept ie soms.

Hoe lang moeten iPhone en tag gescheiden zijn voordat een onbekende hem kan vinden ?
Ik dacht drie dagen? Moet voldoende zijn om je gestolen motor te lokaliseren.

[Reactie gewijzigd door Eager op 14 december 2021 12:40]

Op zich zou dat wel kunnen, maar ze zijn niet geschikt voor het terugvinden van gestolen items. De dief kan de Airtag gemakkelijk uitzetten of, handiger nog, aan z'n eigen iPhone koppelen waardoor hij jouw motor weer kan terugvinden.

Het is een beetje de afweging tussen functionaliteit en privacy. Die Airtags zijn zo klein dat je ze ook makkelijk kunt gebruiken om iemand te bespieden. Ik kan er eentje in de tas van m'n vriendin laten vallen om op die manier te controleren of ze geen andere mannen bezoekt, bijvoorbeeld. Maar dan zal haar iPhone na verloop van tijd aangeven dat er een Airtag met haar meereist die niet van haar is. Nu kan een Android gebruiker zich daar ook tegen wapenen, maar die moet daar dus wel zelf een app voor installeren en de meeste mensen weten dat niet. Dus grote kans dat ik nog steeds mijn vriendin zou kunnen bespieden als ze zelf geen iPhone heeft (en ik de blieper in de Airtag saboteer)...
Volgens mij weet de dief niet of hij in de buurt is met z'n scanner (App in dit geval). Ben je geen eigenaar gaat het scan data verkeer maar 1 kant op, Airtag die van jou is wordt "gescanned" vervolgens wordt die data versleuteld verstuurd, en krijg jij als eigenaar bericht dat op locatie X,Y jouw Airtag is gevonden.

De "dief" / niet eigenaar kan volgens mij niet actief "scannen" om te zoeken naar je "Airtag"

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 14 december 2021 13:30]

Zoals al door verschillende mensen in het topic aangegeven, de AirTag is bedoeld om je eigen verloren spullen te vinden, niet om dieven op te sporen.

Een typische use-case is de onze:
Nadat we de luiertas ergens kwijt zijn geweest, hebben wij daar een tag in gestopt en die gekoppeld op het account van mijn vrouw. Als zij de kleine (en de luiertas) mee neemt, gebeurt er niets. Vertrekt ze van huis zonder luiertas, evenmin; de tag is ‘thuis’. Gaat ze met de kleine naar een indoor speeltuin en ze laat de tas daar onbeheerd bij een tafeltje, dan kan ze een melding krijgen dat de tas is achter gelaten als ze buiten het bluetooth bereik komt. Vrij logisch allemaal.

Interessanter wordt het als iemand die tas weg neemt en ergens verstopt. De tag gaat dan via andere (anonieme) iPhones periodiek statusberichten versturen, die door de betrokken iPhone wordt voorzien van een lokatie. Zo kan de find-my app de globale locatie van de tag bepalen. De exacte locatie kan bepaald worden zodra de eigenaar weer in het bereik van de tag komt.

Mijn vermoeden is dat de iPhone die gebruikt is om meerdere berichten van de tag te versturen dat uiteindelijk zelf aan zijn eigenaar laat weten.

Dat idee wordt gesterkt door mijn ervaringen als ik alleen met de kleine (en dus die luiertas met tag) op pad ben. Als mama er niet bij is dan krijg ik na enige tijd de melding dat er een vreemde AirTag mee reist. Ook wordt dan op een kaart aangegeven waar de AirTag zijn lokatie heeft gedeeld. Helaas is het systeem niet zo slim dat die AirTag ‘gedeeld’ kan worden in Family Sharing. Evenmin kan ik aangeven dat ik die bewuste AirTag vertrouw.

En helaas is het ook zo dat ik die AirTag niet kan opsporen. Waar mijn vrouwtje uithangt kan ik op basis van haar iPhone lokatie zo nakijken, maar haar AirTags niet. Dus als ik die luiertas kwijt zou raken dan moet mijn vrouwtje naar ons toekomen om hem op te sporen.
Slimme truc van Apple, onder het mom van stalking tegengaan er voor zorgen dat het netwerk uitgebreid wordt waarin AirTags gevonden kunnen worden en daardoor de tags nog nuttiger worden.

AirTags worden opgespoord door een peer-to-peer netwerk van alle Apple apparaten in de wereld te maken en zo de tag op te sporen. Heerlijk voor Apple dat ze nu gratis en voor niks alle Android devices die deze app installeren er bij gaan krijgen en het netwerk nog meer wereldwijd dekkend gaat zijn.
Nou, dat vraag ik mij dus ook af: zijn Android telefoons met deze app nu ook een onderdeel van het FindMe netwerk of detecteert ie alleen maar de aanwezigheid van een tag zonder dat de locatie aan het netwerk wordt doorgegeven? Dat is natuurlijk een belangrijk verschil. En niet dat ik jaloers ben op die Apple functionaliteit, maar als men mijn telefoon wil gaan 'misbruiken' om hun netwerk nóg groter en nóg (commercieel) interessanter te maken, dan wil ik er ook volledig gebruik van kunnen maken. Niet alleen maar via een achterdeur.
Nergens wordt beweerd dat deze app op de achtergrond of zonder interacties werkt. Dat zijn dus aannames.

Of kun je deze aanname ook onderbouwen?
Wat @mphilipp zegt, geen idee of het zo werkt, maaar zou wel logisch zijn gezien het beperkte marktaandeel van Apple in Nederland/Europa vergelijkbaar met de VS. Ik ken in mijn persoonlijke kring maar één persoon die Apple gebruikt.
Ik ken juist weer een hoop Apple mensen in mijn omgeving. Geen idee hoe het marktaandeel ligt in Nederland in verhouding tot de rest van de wereld eigenlijk.
Laatste keer dat ik het op heb gezocht (een maand of 2 geleden geloof ik) in NL rond de 30% in de VS >60% (maar het is lastig goede cijfers te vinden, omdat als je op iOS zoekt je ook alle iPads krijgt en het marktaandeel in tablet land rond de 90% voor Apple is)

Laatste verkoopcijfers van telefoons hier op Tweakers had Apple een marktaandeel in nieuwe verkopen van 20% (maarja, iPhones gaan wel veel langer mee dan het gemiddelde Android toestel)
Langer mee weet ik niet of het juiste woord is.

Ze krijgen langer nieuwe updates, waardoor je met een 3/4(edit: 6 jaar, de 6s uit 2015 heeft nog ios15 gekregen) jaar oud devices nog steeds de (meeste niet hardware afhankelijke) features heb. Daardoor is de hardware langer bruikbaar.

De hardware in de nieuwste Android toestellen is natuurlijk ook gewoon krachtig genoeg om het na jaren nog vlot te werken, maar als je geen updates meer krijgt voelt je device toch outdated.

[Reactie gewijzigd door garriej op 14 december 2021 11:59]

Waar het mij om gaat zijn puur en alleen de beveiligingsupdates, ik krijg 2FA SMS en emails op mijn telefoon en doe er mijn bankzaken mee en dat moet gewoon veilig kunnen.

Welke versie van Android ik heb boeit me verder echt helemaal niets, volgens mij is het enige wat er veranderd dat de ene keer de icoontjes weer hoekig moeten zijn en de volgende keer weer rond omdat dat dan weer hip is.

Zelfs nu ik er even over nadenk kan ik geen enkele nuttige/handige verandering van welke update dan ook verzinnen. Het enige wat me te binnen schiet is dat sinds een jaar of wat de irritante zoekbalk niet meer van m'n homescreen verwijderbaar is en dat sinds de laatste update vorige maand van m'n fairphone het scherm zelf op de laagste instelling een stuk feller is!
Ik begrijp niet goed hoe het stalken tegen moet gaan of hoe het eerst wel plaats vond.
Airtags worden alleen gevonden door de app als ze al geruime tijd verwijderd zijn van de iphone waar deze aan gekoppeld is. Bijvoorbeeld als iemand zijn/haar airtag onder jouw auto plakt om je te volgen.
Alleen is die geruime tijd volgens het artikel 10 minuten :+
Je leest verkeerd. Ze kunnen gevonden worden als ze als 'verloren' gemarkeerd werden en de vinder zit er al 10 minuten bij.
"Wanneer Tracker Detect opmerkt dat een tracker minimaal tien minuten bij de gebruiker is geweest, dan kunnen gebruikers de tracker een geluid laten afspelen, om zo de tracker te vinden."

Ik steel een tas, 10 minuten later scan ik de tas even, gooi de tracker eruit, en heel het nut van de tracker is weg..?
In principe wel, maar waterdicht kan je dit toch niet maken, een kluis ook niet maar maakt het wel dusdanig omslachtig/moeilijk/irritant dat het loont :)

Vergeet ook niet dat die app de locatie na die 10 min ook doorgeeft en misschien je appleid oid ook wel, zodat te herleiden is bij waar/wie die voor het laatst is gezien/gevonden.
Het probleem, mijn probleem, is dat ze het juist minder waterdicht hebben gemaakt door deze app. Het was prima, nu is het (voor mij) nutteloos.
Dat 'probleem' heb je natuurlijk met alle hardware. Het idee is dat je deze op een stevige manier bevestigt zodat deze niet eenvoudig verwijderd kan worden....
Het probleem is dat je nu een app hebt die de Airtag kan zoeken. Dat heb je niet met alle hardware.
Ja, want bluetooth scanners bestonden nog niet?

Op internet koop je apparaten die al je signalen scannen (Wifi, Bluetooth, GPS) en daarna nog kunnen verstoren ook. Als je een professionele dief tegen komt, dan ben je toch de sjaak. Dit is vooral handig (maar niet primair bedoelt) voor die gelegenheids dief.
Zo'n appje werkt nogal wat anders dan het zoeken van een Airtag (zoek mijn..), waarbij je precies kan zien waar hij zit. Hier pakt de scanner m'n laptop op anderhalve meter afstand met dezelfde sterkte op dan wanneer hij ertegenaan zit, de Airtag pakt hij op een paar cm nauwkeurig.
Nee, wel 10 minuten nadat de tas als verloren werd gemarkeerd door de eigenaar.
geruime tijd verwijderd zijn van de iphone waar deze aan gekoppeld is
Ik ken airtags niet goed genoeg om te weten hoe ze precies werken, maar deze info is niet uit het artikel te halen. Bovendien, je kunt iets best kwijt zijn terwijl je er bij wijze van spreken letterlijk bovenop zit?
Ik denk als volgt; jij wilt iemand volgen en hebt zelf een Apple device, de ander niet. Jij kon tot dit programma voor Android de Airtags wel zien, maar de ander niet. Met deze app kunnen ook Android gebruikers de Airtags 'zien' en dus uitvinden dat een onverlaat deze bij hen heeft 'achtergelaten'.

Ik ga die app alleen niet installeren. Dus volg mij maar!...

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 14 december 2021 08:49]

Stalken werd toch al tegengegaan doordat die apparaten opgevement piepen?
Alleen is die geruime tijd volgens het artikel 10 minuten :+
Speaker is makkelijk te deactiveren.
Ik begin echt een hekel te krijgen aan dit soort tags, ze hadden voor mij de big brother award mogen krijgen
Een collega van mij zou dit heel goed kunnen gebruiken...

Tag vast aan de broek maken. Dan automatisch de laptop locken wanneer ze wegloopt. Nee, met de telefoon kan dat niet; die blijft vaak liggen.
Het gaat stalken tegen omdat nu ook Android gebruikers tags kunnen vinden, van wie dan ook. Dus heb je een jaloerse partner of ex en plakt die mooi een AirTag onder je auto dan kun jij die nu met jouw Android telefoon vinden en verwijderen.
En dus ook de Airtag die op m'n fiets zit, handig voor dieven dit.. Het hele nut van de Airtag weg.
De Airtag heeft nooit als doel het voorkomen van diefstal gehad voor zover ik weet.
Het voorkomen van diefstal niet, het vinden van "iets" als je het kwijt bent is het enige doel van de Airtag. Als iets van me is gestolen ben ik het kwijt.

Het is natuurlijk een afweging vanuit Apple, en doordat het zo makkelijk te misbruiken was om iemand te stalken (en alle kritiek daarop), komen ze nu met zo'n app.
En als de dieven een iPhone hebben konden ze net hetzelfde doen. Of denk je dat dieven geen iPhone hebben misschien?
Je kan toch niet naar Airtags zoeken die niet van jou zijn met een iPhone? Dat kan deze Android app juist wel..
Dat kan ook met een iPhone. Dit kan wanneer een AirTag ver en lang verwijderd is van de eigenaar.

[Reactie gewijzigd door lepel op 14 december 2021 13:34]

Via https://www.apple.com/nl/airtag/ :
Privacy is standaard.
Jij bent de enige die kan zien waar je AirTag is.
Dit artikel gaat alleen over de Android app, dus ik ben benieuwd waar jij de kunst van het lezen en die informatie vandaan hebt?

Je kan een gevonden Airtag tegen je iPhone aanhouden (NFC connectie, enkele centimeters), dan kan je er wat mee, je kan er niet actief naar op zoek door te scannen met je iPhone, zoals nu dus blijkbaar wel met een Android toestel kan (Bluetooth connectie).
Nee die dieven jatten alleen fietsen geen telefoons :+

Maar airtags als beveiliging voor diefstal is sowieso niet slim. Al kan als je hem goed wegwerkt wel helpen voor de politie. Maar je mag er niet van uitgaan.
Het nut is niet weg, jij gebruikte het op een manier die Apple niet heeft ontworpen. Dat moet je niet verbazen, want het hele ding van Apple is dat zij bepalen hoe jij iets gebruikt en dat is dan de enige manier. Overigens ben ik het ze op dit punt wel met ze eens, deze tags zijn triviaal om uit te schakelen dus doen absoluut niks tegen diefstal, het enige wat het zou doen is een misplaatst gevoel van veiligheid geven.
Via https://www.apple.com/nl/airtag/ :
Privacy is standaard.
Jij bent de enige die kan zien waar je AirTag is.
Dat was inderdaad zo, omdat je met een iPhone niet actief kan scannen naar een Airtag. Nu kan dit dus met een Android toestel wel. Apple heeft het aangepast door de kritiek op de Airtag, omdat hij zo makkelijk te misbruiken is om iemand te stalken.

Het wel of niet actief kunnen zoeken naar een Airtag is dus wat er is veranderd aan het ontwerp.
Het gaat Stalking helemaal niet tegen, het is een wasse neus deze app. De gestalkt persoon moet eerst weten dat hij gestalkt word voor dat hij de app installeer. Eigenlijk moet iedereen deze app nu gaan downloaden en iedere dag gebruiken om hun privacy te waarborgen, het zijn on dingen deze tags, Verbieden is de enig oplossing
Ik zou verbieden niet zien als optie. Er zijn mensen die wel echt veel hebben aan een systeem ala airtags omdat ze altijd alles kwijt raken. (ben er 1 van). Echter zou ik eerder zien dat een airtag sneller gaat piepen bij geen verbinding met de eigenaar. En dat de speaker onderdeel is van de werking van het ding. Nu is hij er volgens mij vrij makkelijk tussen uit te halen.
Het fijne is natuurlijk dat daar wel eerst wantrouwen voor nodig is. Of mensen moeten zo paranoid worden, dat ze bang zijn dat ze overal getracked worden.
Wat als iemand onopgemerkt zo'n tracker in jouw jas heeft geplaatst bijvoorbeeld en hiermee volgt waar jij bent?
Wat is de toegevoegde waarde voor een Android gebruiker om deze app te installeren en te gebruiken? Buiten het eventueel helpen van een vriend.
Een enórm dekkend netwerk om verloren spullen terug te vinden.
Een Android gebruiker kan dit niet gebruiken om zijn eigen Airtags te vinden, die werken namelijk nog niet onder Android. Weinig toegevoegde waarde dus.
Enige wat je wel kan doen is kijken of iemand een airtag bij jouw spullen heeft achtergelaten.
Zoals ik het begrijp kan je deze Android app enkel gebruiken om Airtags (en vergelijkbare) van andere gebruikers terug te vinden. Het lijkt niet alsof jij hiermee zelf dergelijke tags kan gebruiken.

Vandaar mijn vraag. Wat heeft een Android gebruiker hier aan?

Stalking is een wassenneus, praktisch niemand gaat paranoia rondlopen met deze app en constant handmatig scannen. Het enige wat mij dan te binnen schiet is een vals gevoel van veiligheid (stalking) en het eventueel helpen van een vriend met een iPhone die zijn/haar tags langere tijd kwijt is.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 14 december 2021 09:40]

Voor als je denkt dat één of ander persoon stiekem zo'n ding in je spullen heeft verstopt. Dan kun je met die app checken of dat zo is.
Dat is volgens mij de hoofdreden waarom ze die app gemaakt hebben. Dit scenario 'zong rond' toen ze die tag in de verkoop zette. Met een iPhone kon je dat al (is deel van IOS), maar als je Android hebt dan had je pech.

Ik denk ook niet dat die app bedoeld is als 'pluspunt' voor de verkoop en ook niet omdat dit een groot serieus probleem is (er zijn ook alternatieve trackers die goedkoper of kleiner zijn en dit niet kunnen). Maar het is een 'privacy' dingetje en dat is voor Apple heel belangrijk in hun marketing.
en ook niet omdat dit een groot serieus probleem is
Want?
(er zijn ook alternatieve trackers die goedkoper of kleiner zijn en dit niet kunnen)
Welke?
Lees één regel verder.
Dat er anderen zijn betekent natuurlijk niet dat het geen (groot) probleem is.
Bijvoorbeeld
Zien er toch duurder / groter / minder toegankelijk uit..

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 14 december 2021 10:51]

Daar verschillen we dan over van mening.
Het is een enigszins redelijke zekerheid dat iedereen een Android danwel een iOS telefoon heeft, waardoor je verloren spullen door het dekkende netwerk gelocaliseerd kunnen worden.
Met deze app kan je als Android gebruiker je die tags dus niet zelf gebruiken (als je dat denkt heb je het artikel niet gelezen) en ook geen gebruik van dat findmy-netwerk maken. Maar je mag wel bijdragen aan het netwerk, maar dat is dus niet iets waar een Android gebruiker zelf iets aan heeft.
Leuk dat dit op Android kan, maar als Airtag Noob vraag ik me dan af, hoe en waar vind ik dezelfde functionaliteit (scannen van vreemde dus niet nieuwe Airtags in mijn omgeving) op een Iphone.
De Find My app biedt deze functionaliteit niet (of ik kan hem niet vinden iig)
Jawel, onder "Spullen" of zo. Je hebt Mensen, Apparaten en Spullen.
Weet je dat zeker, komt op mij over dat hier alleen voor mij bekende / door mij geactiveerde Airtags zichtbaar worden. Again kan het mis hebben, maar heel intuitief / duidelijk is het niet.
Idd staan daar allen je eigen airtags. Ik denk dat wanneer deze lang genoeg niet in de buurt is, dat je dan andere notificaties krijgt over een onbekende airtag die verloren is.
Maar dan blijft dus de vraag staan waar vind ik de functionaliteit die nu wordt beschreven wat betreft de Android App (scannen op vreemde van de eigenaar los zijnde Airtags) op mijn Iphone.

Iemand ?
AirTags die niet bij hun gekoppelde iPhone in de buurt zijn gaan na 8 tot 24 uur piepen. Zo vind je een 'stalk-AirTag'. Dit is ook al eerder op tweakers gepubliceerd, ergens in Juni als ik het mij goed herinner.

Edit: Volgens deze support pagina krijg je ook een melding op je iPhone als er een AirTag met je meebeweegt.

[Reactie gewijzigd door Generaal Pep op 14 december 2021 12:23]

Het concept van de air-tags was goed, maar het begint naar mijn idee zijn waarde te verliezen. Air-tags konden heel goed gebruikt worden om verloren spullen te vinden, maar als iemand jouw spullen eerst tegenkomt dan kan deze de air-tag uitschakelen.

Zelfde met gestolen spullen, leuk dat je het op je fiets, motor, rugtas e.d. kan doen, maar als iemand één van deze spullen steelt dan kan er ook makkelijk gecontroleerd worden of er een tracker op zit. Als een fiets 's nachts gestolen wordt dan heb je het zelf niet door, en binnen no-time kan de dief de fiets scannen op een tag.
Nee hoor, werkt uitstekend om spullen te vinden. Ook de functionaliteit dat je een waarschuwing krijgt als je hem ergens laat liggen is top.

Het is echter geen anti-diefstal device. Zo is het nooit gepresenteerd en functioneel niet geschikt daarvoor.
Ik wil weg en mijn sleutels zijn kwijt, soms liggen ze achter mijn monitor, soms onder een broek, soms zitten ze in een jaszak. Ik wil bij visite weggaan maar krijg nog even een notificatie dat ik mijn huissleutels achterlaat, helemaal goud.
Dus Apple creëert een product waar ik niet op zit te wachten en geen behoefte aan heb, maar wat wel mogelijke privacy gevolgen heeft. En vervolgens moet ik een app gaan installeren en regelmatig gebruiken of er geen misbruik wordt gemaakt van het product en mijn privacy wordt geschonden.

Klinkt toch weer een beetje als de omgekeerde wereld.
Het heeft geen privacy-gevolgen door Apple, het heeft privacy-gevolgen als mensen het gaan misbruiken. Dat geldt voor bijna alles in de wereld. Ik kan ook een keukenmes kopen. Geen probleem tot ik er iemand mee neersteek. Is dat dan de schuld van de messenmaker?
Natuurlijk waren er al devices om mensen te kunnen traceren. Echter hadden deze een veel kortere werking of waren deze veel groter. Apple heeft de drempel van misbruik met de Airtags ernstig verlaagd doordat ze gebruik maken van het meshnetwerk. Je kunt nu langere tijd iemand traceren met een device wat erg makkelijk te verbergen is, en bijna realtime te volgen is.
Het gaat er niet om of er al dan niet vergelijkbare devices bestaan (hoewel bijvoorbeeld de devices van Tile dezelfde functionaliteit bieden om via "het Tile netwerk" verloren Tiles te tracken), het gaat erom dat de maker niet de schuldige is, als er misbruik van wordt gemaakt.
Als je ethiek volledig uit je bedrijfsvoering weglaat dan kun je zo redeneren.
Dus jij vindt dan ook dat Suzuki blaam treft voor de aanslag die met een Suzuki Swift werd gepleegd, op de koninklijke familie in 2009?
In dat specifieke geval niet, maar dat wil niet zeggen dat je als bedrijf niet na moet denken over de gevolgen van je producten of diensten. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die wel nadenken over ethiek binnen hun diensten. In plaats van alleen maar te denken aan winstmaximalisatie.

Ik vind dat bv Monsato wel verantwoordelijk kan worden gehouden voor het Roundup, of wapenfabrikanten voor moorden (zeker gezien de lobby die ze voeren in bv de VS), of een 3M die met PFC een globale milieu ramp veroorzaken waarbij hun chemische goedje zorgt voor meer gevallen van kanker.
Dus de heren achter de CyberBunker moeten vrijuit gaan?

Hoewel ik tot op zekere hoogte met je mee ga, is je voorbeeld van messen ook niet 100%. Ten eerste zijn (keuken)messen niet primair als wapens bedoelt en ten tweede, is de verkoop van messen nu niet ook aan banden gelegd (in bepaalde situaties/locaties). Deze tags zijn wel primair gemaakt om iets te tracken, van iets iemand maken is een stuk kleinere stap.

En ja, ik ben het met @hiostu eens dat ik me nu tegen iets moet gaan wapenen waar ik helemaal niet op zit te wachten. Hoe het juridisch zit is een ander verhaal, maar Apples creert hiermee hun eigen versie van de Glassholes.
Deels met je eens, maar een bedrijf met zo'n immens bereik als Apple (of vergelijkbare multinational) moet daar in mijn ogen wel rekening mee houden bij het uitbrengen van een product. Dat je dus als Android gebruiker software moet gebruiken van Apple om te voorkomen dat het misbruikt wordt blijft wat krom.

Wat ik eigenlijk nog krommer vindt is dat deze app nu pas uitkomt, terwijl dit toch wel iets moet zijn wat iemand bij Apple wel heeft bedacht. Dat duidt er wat mij betreft dus op dat het ze gewoon niet boeide of het de moeite niet vonden, en dat is wel kwalijk als je miljoenen trackers de wereld in slingert.
Veel verkopers letten tegenwoordig bij het verkoop van (keuken)messen op de leeftijd en dat is in navolging op steeds meer steekpartijen onder jongeren.

Dus ja ook een verkoper of fabrikant kan verantwoording nemen die ze wettelijk niet bij ze hoeft te liggen.
Of je leest even waar het over gaat... kan ook.
Ik heb gelezen waar het over gaat. Apple lanceert een tool waarmee je als Android gebruikers tags kan uitlezen en ook kunt kijken of er tags in de buurt zijn, die al langere tijd bij je in de buurt zijn. Dit zodat je kunt kijken of je "gestalkt" wordt.

Dus wellicht even iets meer in je reactie zetten waarin je uitlegt waar ik de fout in gaan, i.p.v. reageren zonder inhoud.
Klinkt toch weer een beetje als de omgekeerde wereld.
Zo klinkt het niet alleen, zo is het ook. Apple zal er vast over nagedacht hebben, maar er is geen fatsoenlijke oplossing voor.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 14 december 2021 09:23]

Tile bestond al lang geleden dus dit probleem was er al, alleen heeft Apple standaard een oplossing voor iPhone gebruikers en nu dus ook voor Android gebruikers.
Apple is bij mijn weten de enige waarbij hun tracker na paar dagen geen contact met de eigenaar lawaai begint te maken zodat je weet dat je gevolgd wordt, zelfs zonder deze app. Dit alleen al maakt hun trackers ongeschikt voor de use case die jij beschrijft.
Het lost het probleem van stalking nog steeds niet op. Alleen nu kan Apple zeggen "ja maar we hebben de app!"

Je moet de tag ook maar eerst vinden of vermoeden dat er een in de buurt is. Dan ben je mogelijk al dagen of weken gevolgd. Je moet zo'n tag maar herkennen als Apple airtag én weten dat die app er is.
Nee, de airtag gaat geluid maken als ie een tijdje gescheiden wordt van zijn eigenaar (behalve op registreerde locaties, zoals je huis). Dus als de airtag in beweging is, en het gekoppelde device (iphone) niet in de buurt is (en langer dan de genoemde 10 minuten voorbij is) > geluid.
Maar iemand die de airtag wilt misbruiken om iemand te tracken maakt eerst de speaker voor de pieptoon onklaar.
Zeker, of gebruikt een van de alternatieven die op de markt zijn. Misbruik zul je altijd houden.
Peperdure auto's worden in Canada gestolen met behulp van populaire Apple-gadget
Volgens de regionale politie van York in Canada plaatsen vindingrijke dieven de rond de 35 euro kostende minizenders op een onopvallende plaats op dure voertuigen - om ze vervolgens te kunnen opsporen en, als de gelegenheid zich voordoet, in alle rust te kunnen stelen. Op deze manier zijn in de afgelopen weken al zeker vijf auto’s gestolen, aldus de politie.
Het maakt het andere ook makkelijker gebruik de maken van de handige functionaliteiten!
Die bestuurder krijgt dan dus wel een melding dat hij gevolgd wordt, als hij een apple product bij zich heeft, of deze Android app gebruikt

[Reactie gewijzigd door 418O2 op 14 december 2021 13:35]

Is dit niet een donders slimme manier van Apple om Android toestellen toe te voegen aan hun netwerk?