Gebruiker bewerkt Apple AirTag zodat deze in zijn portemonnee past

De Apple AirTag is de oplossing voor de Apple-gebruiker die constant zijn sleutels kwijt is. Maar wat als je je portemonnee nergens kunt vinden? Daar bedacht Andrew Ngai iets op; hij bouwde de AirTag om zodat deze in zijn portemonnee past, in een 3d-geprint kaartje.

De AirTag kan Apple-gebruikers helpen bij het vinden van objecten die ze kwijt zijn. Voor 35 euro per stuk kunnen de bluetoothapparaatjes via de Find My-app alles terugvinden dat aan de AirTag is verbonden, zoals sleutels. Voor die laatste zijn losse sleutelhangerhoesjes te koop, maar de AirTags, die 8mm dik zijn, passen niet in de meeste portemonnees.

Daarom besloot Andrew Ngai zijn AirTags uit elkaar te halen. Hij reverse-engineerde de AirTag en bouwde er een 3d-geprint hoesje omheen van 3,8mm dik. Hij haalde de CR2032-batterij er gemakkelijk eruit, maar de rest van de AirTag is vastgelijmd aan het omhulsel. Daarom moest hij de AirTag opwarmen tot 65 graden Celsius, zodat hij het logic board kon losmaken en de batterij naast het logic board kon plaatsen, in plaats van erbovenop. Hij soldeerde zelf de nodige verbindingen en plaatste deze in een hoesje ter grootte van een creditcard.

Tot zijn eigen genoegen, en verbazing, sloopte Ngai de AirTag niet toen hij deze uit elkaar haalde en omsoldeerde. "Ik ben er best wel blij mee", zegt hij in de video. "Hij past nu in mijn portemonnee en mijn portemonnee is niet zo dik als met de AirTag erin." En voor iedereen die nu zelf zijn AirTag uit elkaar wil slopen, voegt hij toe: "Ik raad iedereen die geen verstand heeft van hands-on elektronicawerk af om dit zelf te proberen, want sommige onderdelen van het pcb zijn heel kwetsbaar. Ik heb zelf de stroomconnector gesloopt en moest die er opnieuw aan solderen."

Ngai is niet de eerste die aan het klussen sloeg met zijn AirTag. IFixit haalde eerder deze week ook al een AirTag uit elkaar om een gaatje te maken voor sleutelhangers, zodat je geen los hoesje hoeft te kopen als je de AirTag aan je sleutelbos wil hangen.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

07-05-2021 • 15:45

168

Reacties (168)

168
154
79
5
0
61
Wijzig sortering
Wat hij volgens mij niet noemt, maar wat wel belangrijke implicatie is:
Hij heeft geen luidspreker meer.
De Airtag heeft een best wel dikke serieuse luidspreker er in (die in het midden van die PCB zit), dus lijkt me ook lastig om die te verhuizen. Geen idee of het makkelijk is een piezo speakertje (met een weerstand?) er voor in de plaats te zetten.
Je kent toch wel die speakertjes die in verjaardagskaarten zitten ? Die passen easy-peasy-lemon-squeezy. Maar die bedoelde je waarschijnlijk ook :Y)
Past vast, maar hoor je dat überhaupt nog als het in een pasje verwerkt in je portemonnee zit? En als je portemonnee dan ook nog eens “verstopt” is?
Hangt van het speakertje af natuurlijk, maar mijn Tile Slim zit in de portemonnee die dan nog ergens begraven ligt en die hoor ik gerust als die afgaat in een andere kamer.
Ze gebruiken een toonhoogte die prima hoorbaar is ook al ligt je tag tussen de vuile was. En je kunt altijd een stel kleine gaatjes in de pas boren ter hoogte van de speaker.
Exact ;)
Piëzo-elektrische luidspreker is rete-goedkoop en zit ook in de Tile, horloges etc... iFixit was verbaasd dat ze zo'n ingewikkelde speaker er in hadden gebouwd, maar waarschijnlijk voor de geluidskwaliteit (niet voor het volume: dat kan met piëzo net zo hard).
Ik kende het ding niet, maar nu begrijp ik wat ik in de kunststof behuizing nog zag zitten: het spoel van de luidspreker.
Ik verwachtte dat dát de coil van de NFC was, maar die was op de PCB verwerkt.
Dus dat act als een versterker. Net als je de onderkant van je telefoon (waar de speaker zit) in een glas plaatst.
Volgens het groene boekje is het wel degelijk de spoel. Zie ook hier: https://woordenlijst.org/#/?q=spoel
Ik vraag me af of Google hier niet op gaat antwoorden met een eigen smart tag. Het apple network is groot door al die miljoenen gebruikers maar het Google netwerk is veel groter. Android gebruikers zijn er veel meer dan Apple gebruikers.
Het zou gewoon als een systeem app op de achtergrond moeten draaien en niet als aparte app zoals bij Tile.
Het gaat niet alleen om de software maar ook de hardware om dit soort tracering mogelijk te maken. Apple heeft hier jaren geleden al een start mee gemaakt met de U1-chips. Ik weet eerlijk gezegd niet of dergelijke chips al bestaan in Android telefoons en in welk percentage.

Dan is de vraag er meer Android telefoons (die zowel qua hardware het mogelijk maken en ook de laatste software bevatten om het te kunnen activeren) dan alle Apple devices (dus ook iPads, Macbooks, Apple Watch) bij elkaar? Dat durf ik nog enigszins te betwisten, maar ik heb uiteraard niet de cijfers.

Hoe dan ook, verwacht ik dat Google inderdaad niet lang op zich laat wachten en ook met eigen tags komen. Dan krijgt een fabrikant als Tile het wel echt moeilijk om hun klanten te behouden en helemaal om nieuwe klanten te binden.
Welke specifieke hardware? AirTags werken toch gewoon met Bluetooth LE? Ze zenden volgens mij gewoon periodiek een bluetooth ID uit welke opgevangen wordt door een willekeurig iPhone device, die dan de ID met de locatie van het device zelf doorstuurt naar het Apple hoofkwartier.
in de basis werkt dat inderdaad vrij aardig, maar apple heeft in de iphone 11 kennelijk een chip geplaatst waarvan de antenne ook kan 'voelen' uit welke richting een bepaald signaal komt, hij werkt dus als een soort compas om je tag te vinden (voor zover dat echt werkt tenminste).

aan de andere kant, met een zo grote install base als android zou je die speciale chips helemaal niet persé nodig hebben, met een speakertje kun je nog steeds geluid maken, en dan is dat geavanceerde gedoe met pijlen op je scherp gewoon overbodige extra kosten.
Dat kompas werkt heel goed. Niet alleen richting, maar ook afstand tot op 10 cm nauwkeurig komt in beeld. Met alleen een standaard BT ontvanger heb je altijd een cirkel om je heen van zeker 10 meter aan elke kant van je waarbinnen de tag ligt, maar je weet niet waar. Dat is buitenshuis al best een grote afstand, om iets te zoeken binnenshuis is het waardeloos.
Ja ik hoop dat uwb een standaard word in smartphones. Xiaomi heeft gezegd dat ze er mee gaan starten, Samsung heeft al paar phones uitgerust.
Ik dacht dat concurrerende oplossingen van zichzelf al veel kleiner waren? Dan is het een stuk praktischer gewoon zo'n ding van een ander merk te nemen.
https://i0.wp.com/aladins...g?resize=1200%2C631&ssl=1

een snelle internet search toont dat de tile en samsung alternatieven niet kleiner zijn
Dunner wel, maar niet kleiner 😃
Maar past idd wel beter in de portefeuille.
https://www.thetileapp.com/en-us/store/tiles/sticker
Kleiner.... (27mm x 7.3mm vs 31,9mm x 8mm)

Imo een voordeel van Tile, diverse afmetingen en form factors.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 24 juli 2024 11:39]

Nah die stickers zijn niet vergelijkbaar met de Airtags in functie terwijl ze maar een fractie kleiner zijn.

Stickers zijn wegwerp producten, zonder verwisselbare batterij bijvoorbeeld.
Dan kun je kiezen voor een Tile Mate, een fractie groter, maar heeft geen extra houder nodig om hem als sleutelhanger te gebruiken..
En hoe zijn de Stickers niet te vergelijken in functie?
De stickers en de Mate hebben geen UWB en zijn daarmee een stuk beperkter in de lokatie bepaling maar daarbovenop zijn de stickers ook nog eens wegwerp producten omdat ze geen verwisselbare batterij hebben.

De nieuwe Tile Pro (aanzienlijk groter dan de Airtag) krijgt wel UWB overigens maar die is nog niet uit.

Geeft verder niet maar puur kijken naar het formaat geeft simpelweg een vertekend beeld.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 juli 2024 11:39]

Nee zeker niet..... UWB geeft diverse mogelijkheden die de normale BT trackers (zoals Tile nu levert) niet hebben.

Bijvoorbeeld plaatsbepaling in de ruimte.
De functie is “terug vinden” en daarin veranderd iets noemenswaardigs, namelijk ruimte bepaling dan is dat het melden wel waard natuurlijk.

Maar he als het jou helpt om te denken dat het niet zo is dan vind ik dat prima hoor!

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 juli 2024 11:39]

De Tile is overigens ook goed te vinden in een ruimte, daar gebruik ik UWO voor... ultra wide oren.
Wat overigens ook op de Airtags zit… Helemaal top dus dat het ene het andere verbeterd!

Maar bij de tile is dat idd het enige wat je kunt gebruiken daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 juli 2024 11:39]

[...]
Welke extra functies heeft de AirTag dan? Dat was ook mijn originele vraag, waar ik nog geen antwoord op gekregen heb.
Jawel daar heb ik al meermaals antwoord opgegeven, zie boven…
Laat ik de vraag anders stellen, wat kan je met een AirTag doen wat niet kan met een Tile?
Nou oké let op. Door dat de Airtag werkt met UWB (Ultra Wideband) kan de Airtag zijn lokatie in de ruimte worden bepaald.

Oftewel even een praktijk voorbeeld: je staat in een ruimte en zoekt een Airtag, pakt je iPhone en binnen de app verschijnt dan “3 meter links van je”, wat vervolgens tot op enkele centimeters nauwkeurig blijft verversen tot je de Airtag gevonden hebt.

Een tile (die ik hiervoor had) speelt alleen audio. Best prima als de tile op tafel ligt maar bleek meermaals niet bruikbaar toen mijn sleutelbos in de sporttas zat en de tile daardoor niet te horen was.

Wat mij betreft een welkome toevoeging en wat betreft Tile overigens ook want de nieuwe Tiles (wel aangekondigd maar nog steeds niet uit) worden er ook mee uitgerust.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 juli 2024 11:39]

Ach ja potato potato. De een noemt het een verbetering voor de andere is die nieuwe manier van lokatie bepaling ook daadwerkelijk een nieuwe functie t.o.v de huidige werking.

Als het jou helpt om te doen alsof het allemaal wel meevalt. Go for it!
Nah ik snap wel wat @Donstil bedoelt. UWB voegt echt iets toe aan de manier waarop je “tiles” terug vind.

UWB is echter niet nieuw maar het is wel weer echt iets voor Apple om dan een bestaand concept te verbeteren met een dergelijke techniek.
Voor geïnteresseerden in de privacy-aspecten, vooral v.w.b. het tracken van anderen, heb ik een stukje geschreven op security.nl (een beetje lang voor een reactie hier en wellicht door sommigen off topic gevonden).

Reageren kan natuurlijk ook hier als je dat niet op security.nl wilt doen, ik wil niemand weglokken o.i.d. (ik heb geen relatie met security.nl - anders dan dat ik er al vele jaren vrijwillig bijdragen post en veel leer van anderen).

Edit: "hier" toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 11:39]

Als jij de auteur bent, mag je het hier ook gewoon plaatsen :)
Na 3 dagen zou ie moeten gaan piepen. Maar als je je partner (die een android toestel heeft) wil tracken gaat dat piepen niet op. De tag komt namelijk gewoon regelmatig thuis waar ie verbinding maakt met jouw iphone.

Je kan natuurlijk al lang een tracker kopen voor dit soort dingen. Maar zo'n airtag maakt het wel erg makkelijk.
Verwijderd @borbit8 mei 2021 08:47
Na 3 dagen zou ie moeten gaan piepen.
Klopt, maar zoals blijkt uit het filmpje van de hardware-hacker is het niet moeilijk om het speakertje uit te schakelen. Ook in deze ifixit teardown kun je zien dat een draadje naar het luidsprekerspoeltje doorknippen niet heel moeilijk is (gelijmde printplaatje hoeft niet los).

Als je zelf zo'n ding vindt (in je tas of in het park): in deze howtogeek pagina staat o.a.:
It’s also worth noting that it’s also impossible to repurpose an AirTag that you’ve found by pairing it with your own iPhone. A feature called Pair Lock provides similar functionality to Activation Lock on an iPhone, preventing users from pairing the AirTag without its owner unpairing it from their own Apple ID first.
maar in deze iphoned.nl pagina staat dat je een AirTag factory reset kunt uitvoeren door de batterij 5x los te nemen en terug te plaatsen.
maar in deze iphoned.nl pagina staat dat je een AirTag factory reset kunt uitvoeren door de batterij 5x los te nemen en terug te plaatsen.
Dat werkt dus alleen als de eigenaar de airtag al heeft ontkoppeld van zijn/haar AppleID. Als de Airtag ontkoppeld wordt van een appleID als deze binnen bereik is van de telefoon van de eigenaar, dan zal de airtag direct een factory reset krijgen, mocht de airtag ten tijde van het ontkoppelen niet binnen bereik zijn, dan kan je airtag op een ander moment alsnog een factory reset geven door 5x de battery te herplaatsen.
Je kan een gevonden airtag dus niet resetten en voor jezelf gebruiken.

Edit: dit staat hier overigens ook beschreven door Apple zelf: https://support.apple.com/nl-nl/HT212251

[Reactie gewijzigd door MikeL op 24 juli 2024 11:39]

Verwijderd @MikeL8 mei 2021 15:12
Dank voor jouw reactie!

Een vinder kan een AirTag kennelijk niet hergebruiken (aan diens Apple-ID koppelen) - zolang die AirTag gekoppeld blijft aan het Apple-ID van de eigenaar.

Ik ben wel benieuwd of de AirTag op dezelfde manier blijft werken na zo'n factory reset.

Het zou mij niet verbazen als een AirTag een public key van een iPhone krijgt tijdens het koppelen, waarna de private key onder het Apple-ID wordt opgeslagen. Door de AirTag met die public key versleutelde informatie kan dan alleen door de eigenaar van het Apple-ID worden ontsleuteld. Wellicht gebeurt omgekeerd hetzelfde (de tag genereert ook een sleutelpaar waarvan de pubkey naar de eigenaar gaat, zodat ook deze versleutelde berichten naar de tag kan sturen).

Denkbaar is ook dat, tijdens een factory reset, de public key van de eigenaar wordt gewist. En als de tag ook een eigen private key heeft, er een nieuw sleutelpaar wordt gegenereerd voor versleutelde ontvangst. Iets waar je nog niets aan hebt zolang niemand die public key heeft.

Interessant uit deze pagina vind ik:
If someone scans a mysterious AirTag, they won’t be able to see any identifying information about the owner, but reporting such an incident to authorities could have real repercussions for any stalkers.
The serial number is linked to an Apple ID, and Apple will comply with (legitimate) requests from authorities to provide the identity of anyone improperly using AirTags to track someone against their will.
Dus Apple moet op de een of andere manier dat door de AirTag verzonden serienummer kunnen achterhalen, zonder dat iemand dat met een sniffer kan doen.

Nb. een vinder kan een AirTag natuurlijk ook uitschakelen door de knoopcel te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 11:39]

Wat wel grappig is is dat je dus zo de batterij kunt vervangen, ik ben verbaasd dat de firmware niet wordt gewist bij stroomuitval. Ik heb er zelf overigens geen toepassing voor.
Een USB stick heeft toch ook geen stroom nodig om iets te onthouden ;)
Nee maar dit soort dingen bevat vaak een functie om de firmware te wissen zodat je geen reverse engineering kan doen.
Veel van ons zullen de meerwaarde snappen van deze hack, maar als het aan Apple ligt zou dit onmogelijk en/of verboden zijn.

https://www.gofundme.com/f/lets-get-right-to-repair-passed
Activistische propaganda: Apple verbiedt dit soort hacks helemaal niet.
Al denk ik wel dat als je de bewerkte versie als 'originele Apple AirTag' probeert te verkopen je misschien wel een verzoekje krijgt dat niet meer te doen. En ze zullen er onder geen beding garantie op willen geven.

Ik ben absoluut welwillende tegenover right to repair, maar om nou ieder artikel wat er zijdelings mee te maken heeft te spammen en maakt het in mijn opinie meer het gedachtegoed van activisten die alleen maar een slogan herhalen maar niet meer zelf nadenken.

[Reactie gewijzigd door bzzzt op 24 juli 2024 11:39]

Geen idee waarom je hier naar beneden wordt gemod, want lijkt me in ieder geval wel on-topic.
omdat right to repair te maken heeft met herstellen, niet iets slopen omdat je het onhandig vindt.
Ik ben op dit moment in het bezit van een Tile, maar ik vind dit niet echt lekker werken. Vaak moet ik de app geopend hebben om met de Tile mijn telefoon te vinden (totaal niet handig als je je telefoon juist kwijt bent). Bovendien pushen ze hun betaaldienst om je gebruik te laten maken van alle functies (een abonnement op een tracker, sorry hoor maar dat vind ik echt werkelijk nergens op slaan).

Als de AirTags inderdaad zo soepel werken en het goed werk dat het gebruik maakt van alle miljarden Apple apparaten om iets terug te vinden zou ik het serieus gaan overwegen om daarnaar toe over te stappen. Er is alleen één dingetje... ik heb nog geen Apple :+
So unnecessary.
Voor wat al die tags doen (dus niet alleen die van Apple) vind ik ze ook duur.

Echter dat geldt wel voor meer dingen, en als iemand zo'n tag graag gebruikt en dat geld er voor over heeft, is dat in mijn ogen prima.

Wel leuk om te zien dat iemand het nog kleiner heeft kunnen maken, mijn eerste gedachte toen ik zoiets zag was icm een portemonnee.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 24 juli 2024 11:39]

Ik heb geen iphone, maar dat het zo geintegreerd is in het ecosysteem dat als er een iphone langs komt waardoor de locatie passief wordt geupdate vind ik wel erg waardevol. Deze tags plus de superieure Apple Watch + 5 jaar iOS updates kriebelt het toch om voor het eerst over te stappen naar de dark side. Even wachten totdat mijn Pixel 3 stopt met werken en dan maar eens kijken hoe de markt er voor staat.
Maar hoe is dat 35 euro waard als je kennelijk voor een ecosysteem betaald dat al bestaat en geen extra geld nodig lijkt te hebben om in stand te blijven? Wie betaal je dan als je dit bedrag neer legt? Voornamelijk Apple, niet zozeer de gemeenschap die je helpt en ook flink betaald heeft. De tag heeft samen met het systeem zeker waarde, maar of dit bedrag dan redelijk is terwijl je het voor veel dagelijks gebruik van goederen die vaak kwijt raken nauwelijks lijkt te kunnen gebruiken zonder het aan te passen of er nog iets extra voor te investeren valt toch wel terecht te betwijfelen. Ik vermoed dat er van dit bedrag heel veel winst gaat naar Apple gezien de kosten die ze kunnen bedwingen bij massaproductie. Ik denk zelfs dat je niet vreemd moet opkijken als er alternatieven op de markt komen voor nog geen paar cent per stuk die makkelijker te gebruiken zijn. Een voor aan je sleutelhanger, een voor in je portemonnee, een voor achter je telefoon of macbook (want je weet maar nooit), een voor in je boek dat je leent, een voor aan de halsband van je hond of kat enz. Daar heeft Apple waarschijnlijk geen voordeel bij, want dan hebben ze vermoedelijk vooral kosten. Als het apple om de service te doen is dan kan het dus waarschijnlijk goedkoper en gebruiksvriendelijker, in plaats van duur met lager gebruik en waarschijnlijk veel winst voor Apple.

[Reactie gewijzigd door kodak op 24 juli 2024 11:39]

Je vergeet iets. Al die suffe berichten als 'iPhone kost maar 75 dollar aan onderdelen' of weet ik wat. Je vergeet dan, dat die bult onderdelen nog helemaal niks doet, zelfs niet als ze aan elkaar gesoldeerd zitten. Het belangrijkste ontbreekt nog: de software.

Ik vind persoonlijk de Airtag niet zo'n interessant product, want ik ben niet vaak spullen kwijt. Maar voor mensen die het een handig product vinden is er geen alternatief wat in de buurt komt. Je kunt gaan kloten met Tile of Samsung Tags, maar je blijft altijd afhankelijk van je eigen Bluetooth. Apple heeft een geniaal idee gehad om dit op te lossen: we laten niet alleen je eigen telefoon zoeken, maar alle telefoons.

Op Android zou dat nooit kunnen werken, want dan zit je met allerlei privacyproblemen. Omdat de iPhone dichtgetimmerd zit, kun je op de iPhone iets laten draaien waar de gebruiker niet bij kan (de gebruiker kan de functie wel uitschakelen, indien gewenst). Dan ben je er nog niet, je zult ook nog een infrastructuur moeten maken die de locaties en id's van de Airtags bijhoudt en je moet alles e2e encrypten zodat alleen de rechtmatige gebruiker z'n tag kan opsporen, maar dan heb je ook echt wat unieks. Een product als Airtag bestaat gewoon nog niet, en de kans is heel klein dat het ooit komt.

Apple is niet alleen maar duur. De spullen van Apple werken perfect samen, dankzij de goed doordachte software. Maar het ontwikkelen van software kost wel geld, dus ja, daar worden de producten wat duurder van. Een andere reden dat Apple duurder is dan Android is bekend: ze gaan niet aan de haal met je data (ze proberen het zelfs zo goed mogelijk te beschermen) in tegenstelling tot Google die juist data over je verzamelt met als doel er zelf geld mee te verdienen.
Uhm. Volgens mij moet je eens meer verdiepen in de markt. "TILE" dat al jaren dat als een andere TILE gebruiker langs jou vermiste TILE wandelt er een ping naar je verstuurd word met de laatst gespotte locatie etc. etc. etc. dus precies hetzelfde als hoe dat bij Apple werkt.

En gezeik met permissies ? Niet echt ? Je moet de app hoe dan ook instaleren, daar geef je dan vervolgens je app permissions. En klaar, je bent aangesloten op een wereldwijde netwerk van TILE users. Wat volgens mij voordat de Airtags iig op de markt kwamen, het grootste marktaandeel heeft van BT trackers in het wild.
Uhm. Volgens mij moet je eens meer verdiepen in de markt. "TILE" dat al jaren dat als een andere TILE gebruiker langs jou vermiste TILE wandelt er een ping naar je verstuurd word met de laatst gespotte locatie etc. etc. etc. dus precies hetzelfde als hoe dat bij Apple werkt.
Maar bij tile werkt dit ruk. Ik
Heb niet twee Airtags maar daarvoor jaren Tiles (pro), volgens de tile app zijn er duizenden gebruikers in mijn regio (wat ik al betwijfel) maar een vermiste tile werd nooit terug gevonden.

De Airtag deed ik als test bij mijn vrouw in haar tas (met toestemming) en had na 15 minuten al de eerste refresh te pakken.

En buiten dat vind ik het als Apple gebruiker fijn dat het in het eco systeem zit. Weer een bedrijf minder (Tile dus) die mijn gegevens en lokatie hoeft te weten. Blij mee dus :)
[...]
De Airtag deed ik als test bij mijn vrouw in haar tas (met toestemming) en had na 15 minuten al de eerste refresh te pakken.
Je partner volgen wordt wel erg makkelijk met deze tags. Je krijgt op een Iphone wel iets van een waarschuwing. Maar als je partner android heeft en je verstopt zo'n tag in de voering van een jasje / tasje. Is nu ook niet onmogelijk. Maar dit maakt het wel verleidelijk makkelijk.
Als je iemand op die manier wilt volgen zijn daar zat opties voor. Dat is niet iets wat dit soort trackers ineens mogelijk maakt.
Ik denk wel dat dit het vele malen makkelijker maakt. Een gps/4g tracker bestellen om je partner te volgen vraagt voorbereiding. Zo'n airtag die je toch al hebt liggen verstoppen en aan vakje van een tas doe je makkelijker in een opwelling.
Ja daarom wel mooi dat Apple er iets voor ingebouwd heeft. De andere “tiles” hebben dat niet voor zover ik weet.
Apple heeft enkel iets ingebouwd voor zijn eigen klanten. Android gebruikers genieten deze bescherming niet. En het pingeltje werkt niet als de tag thuis slaapt.

Een groot verschil met de andere tiles is dat deze overal te volgen zijn. Met de andere tiles werkt dat enkel als er iemand met een specifieke tiles app in de buurt is. Die kans is véél kleiner dan dat er iemand met een iPhone in de langs loopt.
De Airtags gaan na 3 dagen geluid maken als ze zonder iPhone onderweg zijn. Dus dat is ook voor Android gebruikers handig.

Het tile netwerk is kleiner idd, maar dat neemt niet weg dat het er simpelweg niet in zit. Zelfde voor Samsung bijvoorbeeld.

Maar goed ik zie het niet als een issue, met webshops als AliExpress en dergelijke was het kopen van dit soort trackers al nooit echt een lastig, wilde je iemand ongemerkt volgen kan dat al tijden heel makkelijk. Dat is nu net de Airtags niet ineens makkelijker geworden.
Jawel de Airtags gaan na 3 dagen geluid maken als ze zonder iPhone onderweg zijn. Dus dat is ook voor Android gebruikers handig.
Dat is dus niet zo als samenwoont en de tag regelmatig bij jouw iPhone in de buurt is.
Het tile netwerk is kleiner idd, maar dat neemt niet weg dat het er simpelweg niet in zit. Zelfde voor Samsung bijvoorbeeld.

Maar goed ik zie het niet als een issue, met webshops als AliExpress en dergelijke was het kopen van dit soort trackers al nooit echt een lastig, wilde je iemand ongemerkt volgen kan dat al tijden heel makkelijk. Dat is nu net de Airtags niet ineens makkelijker geworden.
Dan bestel je iets specifiek om iemand te tracken. En moet je ook nog weken wachten. De airtag die je al hebt liggen schuif je in een seconde in een tas. En je kan nog volhouden dat het per ongelijk ging. Het maakt de drempel kleiner.
Blijf het een non issue vinden.

Voelt een beetje alsof er buiten de doelgroep heel hard gezocht wordt naar iets en daar dan op wordt ingezoomd. Zoals het eigenlijk altijd gaat met Apple producten.

Iemand tracken kan al jaren makkelijk, of dat dan met of zonder voorbereiding is doet er eigenlijk niet toe.
[...]
Je partner volgen wordt wel erg makkelijk met deze tags. Je krijgt op een Iphone wel iets van een waarschuwing. Maar als je partner android heeft en je verstopt zo'n tag in de voering van een jasje / tasje. Is nu ook niet onmogelijk. Maar dit maakt het wel verleidelijk makkelijk.
Dat ding zelf begint ook te janken als ie langer dan X tijd bij z’n eigenaar weg is, en detecteert dat hij met iemand meelift. Juist om dat soort dingen te voorkomen.
Voordeel hier is volgens mij dat elke Apple gebruiker nu automatisch meedoet in het "AirTag" netwerk. Er is dus geen aparte app voor nodig. Elke iphone merkt de nabijheid van een AirTag en geeft dit door aan de cloud. Als er iemand een tag kwijt is, krijg ie meteen de laatste locatie te zien waar dit ding gespot is.

Ik als niet Tile gebruiker zal dus ook nooit een Tile app installeren.
Je doet bij Apple toch enkel mee als je 'find my phone' aan staat/gebruikt? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Zoals ik het begrijp doen gewoon alle iphones mee. (als je niet mee wil doen is er wel een opt out) En dan hebben ze dus direct een extreem uitgebreid netwerk. Iets als tiles heeft dat natuurlijk niet. Samsung tags hebben het wel met alle recente galaxy toestellen, maar dat haalt het denk ik niet bij iphone.
Je doet bij Apple toch enkel mee als je 'find my phone' aan staat/gebruikt? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Maar klinkt wel aannemelijk ja.
Om met de privacy te beginnen: apple sluit niet uit dat ze je locatiegegevens voor commercieel gebruik inzetten. Die discussie is al vaker gevoerd.

Dat er voor een paar dollar aan onderdelen zijn maakt inderdaad het verschil niet, maar wel hoe ingewikkeld het ontwerp is. Er zijn inmiddels meerdere berichten die de inhoud tonen en het ontwerp en materiaal lijkt niet heel bijzonder te zijn. Natuurlijk zit er ook software in maar die is aan functionaliteit niet te vergelijken met een ios op een smartphone. Daarbij lijkt bij r&d weinig vernieuwends te zijn toegepast. Er lijkt zelfs bewust gekozen om wireless charging voorlopig maar niet toe te passen.

Zit de waarde in vraag en aanbod? Waarschijnlijk. Gaan de kosten vooral naar r&d, productie en het ecosysteem? Waarschijnlijk niet.
Ik denk zelfs dat je niet vreemd moet opkijken als er alternatieven op de markt komen voor nog geen paar cent per stuk die makkelijker te gebruiken zijn.
Laat maar komen..

Het is heel makkelijk om te zeggen dat het allemaal beter en goedkoper kan, maar volgens mij is er momenteel niks dat inderdaad beter en goedkoper is.
Ik stel niet dat het makkelijk is, maar als er genoeg valt te verdienen aan verkoop zonder in te hoeven leveren op service moet je ook niet gek opkijken dat Apple dat spel van vraag en aanbod voorlopig zelf gebruikt om er geld aan te verdienen bij een publiek dat het merk op zich al veel waard lijkt te vinden. En daar bedoel ik niet iedere klant mee maar de doelgroep van deze gadgets.
Je weet dat Tile ze al jaren verkoopt voor € 35, met als enige verschil dat die te vinden zijn met het eigen netwerk, wat je aan meedoet door de Tile app te installeren? En dat het Tile netwerk maar een fractie van de dekking heeft? En dat Tile nu een licentie heeft bij Apple om op het Apple netwerk in te haken?

Kortom Apple biedt nu hetzelfde als Tile maar dan met een 100x betere dekking.

Ik ga er van uit dat er op termijn andere fabrikanten (of Tile zelf) goedkopere airTag-compatible sleutelhangertjes aan gaan bieden, maar zelfs als dat niet zo is, ben je beter af met een duur bluetooth-baken wat werkt dan een goedkope die je niet meer terug kan vinden.
goedkoper is natuurlijk geen enkel probleem (al zou je dat met de tile prijzen niet zeggen),

Het grote probleem zit hem toch in de installed base, elke andere app + tracker hardware zal bijzonder veel marktaandeel moeten verwerven om 'nuttig' te worden, immers als niemand jouw app geïnstalleerd heeft dan kan niemand ook helpen met het terugvinden.

Als je daarnaar kijkt zul je al snel tot de conclussie komen dat er maar enkele app makers zijn die zoveel installed base hebben dat ze zo'n functie zouden kunnen proberen. denk aan: whatsapp, facebook, google
Galaxy tag is vergelijkbaar en kost 25 euro..
Iets goedkoper, maar is ie even goed als / beter dan AirTag?
Same same. Doet hetzelfde, werkt ongeveer hetzelfde. Staat of valt dus met de instellingen van de telefoons van individuele gebruikers, doe je mee of niet. Persoonlijk gok ik dat Apple gebruikers eerder mee doen dan Android/Samsung gebruikers, ook vanwege het verschil in mogelijkheden om dergelijke dingen te regelen (o.a. locatie delen)
Ja Android en Apple telefoons zijn ook hetzelfde, doen hetzelfde en kunnen hetzelfde, toch is de ervaring totaal anders.
Ehh, wat heeft dit met airtags/galaxy tags van doen :?
Je redenering van “hetzelfde werken”
Maar wat heeft de gebruikservaring van telefoons met de werking van airtags/galaxy tags van doen?

Mijn redenatie van 'hetzelfde werken' is simpelweg dat beide de zelfde functie vervullen, en technisch nagenoeg eender zijn geïmplementeerd. Daarbij geef ik als kanttekening dat de (privacy)instellingen van de telefoons van individuele gebruikers bepalen of de 'mesh' om deze tags op te sporen fijnmazig genoeg is om effectief te zijn.
Omdat bij Apple de telefoon mee kan doen zonder de locatie te delen of bluetooth te activeren, de 'find my phone'-functie staat hier los van, zal die 'mesh' waarschijnlijk fijnmaziger zijn dan die van Samsung. Bij Samsung (Android) moet locatie delen aan staan, dat hebben veel mensen niet vanwege privacy.
De normale galaxy tag heeft geen UWB, dat zit pas in de tag+ die ik nog niet te koop heb gezien. Ben zelf daarop aan het wachten.
Chipolo One Spot doet hetzelfde en werkt ook gewoon met de FindMy app. ;)

Of hij goedkoper is zal blijken.
Hou je vooral niet in, en lanceer het even zelf. Lijkt me heel makkelijk als ik je bericht nalees.
Ik stel niet dat het makkelijk is. Dus als je daar kritiek op hebt, kom dan graag zelf met een onderbouwing in plaats van te klagen dat iemand die wel met onderbouwen kritisch is zelf makkelijk in twijfel te trekken.
Er is geld te verdienen aan het ecosysteem, de technologie is niet nieuw en tal van meer geavanceerde zaken worden ook nagamaakt. De vraag is meer of de producenten en handelaren verwachten dat de markt groot genoeg is en Apple ze het in dank afneemt om aan massa te verdienen.
Prachtig filosofisch verhaal maar Apple is geen liefdadigheidsinstelling hè. Dus die gaan voor de winst.
Je kan ook gewoon Tile aanschaffen. Dat werkt ook op android en is goedkoper.
Tile is niet goedkoper. De tile pro kost €35,- en is daarmee gelijk geprijsd.

Er is een goedkopere tile maar die heeft niet alle features van de Airtags en is daarmee niet direct te vergelijken.
Jup, dat werkt op Android. Enige probleem. Het lage aantal gebruikers. En als je je Tile kwijt bent, is de kans klein dat je een locatie update krijgt. Bij de AirTag is de kans vele malen groter dat je dit wel krijgt gezien de grote hoeveelheid devices van Apple.
Uit dit artikel van de NYtimes, gedateerd op 23 April 2021 haal ik eruit dat Chipolo een markt heeft (en dus netwerk) van 5 million gebruikers. En Tile 26 Million. Wat blijkbaar een market share van 90% is van bluetooth Trackers.

Dus Tile is zo klein nog niet als je denkt .
Maar ik verwacht dat het aantal iPhone gebruikers dat find my phone heeft aanstaan een stuk groter is als 26 miljoen. Het gaat niet zo zeer om het marktaandeel verkochte bluetooth trackers maar juist om het aantal devices dat hem kunnen vinden voor je.
Dus jij denkt dat jouw Airtag gevonden kan worden in gemeente X in Nederland door meer dan 26 miljoen iPhone-gebruikers? En je daardoor een betere kans hebt met de Airtag dan met Chipolo?

De Chipolo One Spot werkt ook met de Apple FindMy-app. ;)
Komt volgende maand, of deze goedkoper is dan Apple zal blijken.

Jouw verhaal gaat hooguit op voor Apple vs Android gebruikers.
In Nederland is het aandeel iPhone dacht ik ca 30%, dat zijn dus hooguit 3,3 miljoen gebruikers over heel Nederland.
Geen idee hoe groot de Chipolo community is in Nederland om te helpen zoeken. Maar gezien je al een alert krijgt als je net te ver weg bent lijkt me dit alleen in geval van diefstal nodig.
En natuurlijk nodigt de prijs meer uit om de community te laten groeien. 6 voor €105 of 2+card voor €59, dan hoef je geen gaatjes te boren , dure hoesjes te kopen of ze om te bouwen.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 24 juli 2024 11:39]

De Chipole One werkt niet met het Find My netwerk, enkel de One Spot. Waarvan ik van verwacht dat deze gewoon dezelfde prijs krijgt als de AirTag, het gebruik mogen maken van Apple's netwerk is ook niet gratis denk ik.

Maar met gebruik van het Apple netwerk verwacht ik dat je in bijna elke straat wel iemand hebt die helpt met zoeken. Met enkel het Chipole of Tile netwerk acht ik die kans velen malen kleiner. Ook de Samsung tags zullen minder goed zijn omdat lang niet iedereen met een Samsung account is ingelogd op zijn Samsung toestel.
Zoals je kon lezen beweer ik ook nergens dat de Chipolo One met de FindMy app werkt.
De Androidbased community zal imo sneller groeien omdat de One`s de helft kosten van die van Apple als je er zes koopt.

De gimmick is leuk, maar als je iets moet zoeken via andere telefoons dan heb je of je alerts niet goed ingesteld en niet gereageerd toen je buiten range ging, of niet opgelet en bestolen.
In geval van diefstal zal een dief vast de Airtag er aan/in laten zitten.............oh wacht, ik krijg net een melding dat hij in de prullenbak/goot ligt op de FindMy -app. Handig, blij mee, zijn tenslotte dure tags. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 24 juli 2024 11:39]

Dan moet je wel je locatie delen, en dan is privacy ineens geen issue meer.. stel google of amazon zou dit hebben dan zijn alle reacties privacy gerelateerd...
Dan moet je wel je locatie delen,
Nope..
je moet wel locatie delen, anders weet je toch niet waar hij gelokaliseerd is..
Alleen met jezelf. Verdiep je in de techniek voor de details.
Ok. Ik heb me ook niet in de techniek verdiept, om dat het principe me heel logisch leek.

Maar misschien heb ik iets gemist: ik verlies mijn tile (of de airtag). Iemand met de juiste app er op loopt er langs en ik krijg een seintje dat mijn tag is gelokaliseerd. Maar vervolgens hoeft de persoon die hem heeft gelokaliseerd geen locatiegegevens aan te hebben? Kun je me uitleggen hoe dat werkt?

Wat ik me wel prima voor kan stellen is dat het delen van de locatie van de vinder anoniem gebeurd: je hoeft immers alleen de locatie van je tag te weten, niet wie hem heeft gevonden.

Gevaar is wel dat "anoniem" plots niet meer bestaat als je genoeg datapunten hebt. Voorbeeld: ik loop met mijn iPhone door een straat waar iemand 20 tags heeft neergelegd. Zodra ik er langs loop geeft mijn iPhone door: gevonden! Zonder aan te geven wie ik ben. Als ik echter langs die 20 tags loop ben ik gewoon te volgen en valt prima te achterhalen wie ik ben....
Maar vervolgens hoeft de persoon die hem heeft gelokaliseerd geen locatiegegevens aan te hebben?
Wat bedoel je met "locatiegegevens aan te hebben"?
De iPhone gebruikt inderdaad GPS, maar dat is niet hetzelfde als locatie delen.
Kun je me uitleggen hoe dat werkt?
Is het niet handiger om je jezelf er even in te verdiepen?
Als ik echter langs die 20 tags loop ben ik gewoon te volgen en valt prima te achterhalen wie ik ben....
Door wie denk je dat je bent te volgen en waarom?
Volgens mij is het enige dat de eigenaar van de tags dan weet dat er een of meerdere personen (telefoons) bij de tags in de buurt zijn geweest maar verder niks.
Volgens mij is het enige dat de eigenaar van de tags dan weet dat er een of meerdere personen (telefoons) bij de tags in de buurt zijn geweest maar verder niks.
Exaxt. Data die dus via Apple loopt. Grof gezegd weet Apple dus dat @Verwijderd op locatie X was, ook waar een Airtag was.
Je 'deelt' je locatie dus met Apple, er daar zullen ze best prima mee omgaan.
Exaxt. Data die dus via Apple loopt. Grof gezegd weet Apple dus dat @Mecallie op locatie X was, ook waar een Airtag was.
Tegenwoordig hebben we iets genaamd encryptie.. dat de data via Apple loopt houdt niet in dat Apple die dat ook kan lezen.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 24 juli 2024 11:39]

En wie decrypt die data dan? Al die airtags gebruikers? Om te kijken of hun tag er tussen zit?

Iemand ergens moet de encrypted data 'verwerken'.
Uit die encrypted data moet dus een airtag id en locatie gehaald worden.

Kortom gezegd, als je de locatie wilt inzien, ontvang je dus de data van Apple.
Dus grofweg, hebben zij die data.
Ik zeg niet Apple de data in plaintext heeft.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 24 juli 2024 11:39]

En wie decrypt die data dan? Al die airtags gebruikers? Om te kijken of hun tag er tussen zit?
Apple decrypt de bestemming, de eigenaar van de tag decrypt de locatie.
Je locatie hoef je niet te 'delen' met de interne software van je telefoon alleen met externe apps.
Juist daarom zou Apple AirTag beter moeten werken dan Tile, Als iemand internet heeft, dan wordt zijn locatie-data toch al naar de vind mijn servers gestuurd, nu stuurt de app echter óók een 'gevonden' airtag mee, hoe ze ervoor zorgen dat zoiets alleen gebeurt als hete nodig is durf ik niet te zeggen anders verppest je daadwerkelijk bandbreedte van iedereen ten gunste van een paar airtags (wat behoorlijk relevant kan zijn als je bijvoorbeeld maar 1gb< aan data mag verbruiken per maand.
Mogelijk zit er in de airtag enige software die de locatie-service van anderen alleen gebruikt als hij geen BT verbinding heeft met zijn eigen iphone of ipad.

In ieder geval kun je van die locatie-data zeggen dat apple het prima zo kan regelen dat de data enkel voor dit doel gebruikt wordt tenzij je toestemming voor meer geeft. in dat geval is er ook geen toestemming van de AVG nodig omdat 'device terugvinden' wel als redelijk en functioneel doel gezien kan worden.
… anders verppest je daadwerkelijk bandbreedte van iedereen ten gunste van een paar airtags (wat behoorlijk relevant kan zijn als je bijvoorbeeld maar 1gb< aan data mag verbruiken per maand…
Enig idee hoeveel data een GPS locatie versturen kost? Daar merk je echt he-le-maal niks van, ook niet in een databundel van een paar honderd MB.

Dat whatsapp-berichtje vraagt meer data.
Tja er zijn twee opties, of Apple stuurt ieder idevice regelmatig een lijst met alle verloren ssids , waarbij met een match het apparaat zijn locatie gaat pollen en melden. Of elk idevice stuurt regelmatig alle opgemerkte itags, iPhones en dergelijke door qua Mac adres, en Apple kan dan op de servers filteren welke verloren zijn.

Het laatste lijkt me het meest waarschijnlijke.
Verklaar je nader... want ik vermoed (ben eigenlijk bijna zeker) dat je er helemaal naast zit.
Een dergelijke tag systeem staat of valt met het aantal gebruikers en laat dat bij Apple nou gewoon heel erg veel potentiële mensen zijn. Je hoeft zelf geen Tag te hebben (?) om als zoeksysteem te kunnen fungeren. Zolang je bleutooth maar an staat. Daarom zou het niet heel gek zijn voor Apple om de tags ook in Android beschikbaar te maken uiteindelijk.
De nieuwe van hun waar je de batterij kan vervangen zijn gelijkaardig van prijs.
Namelijk 35 euro voor 1.
In 4 pack zijn ze dan wel weer stukje goedkoper.

Edit: prijs toegevoegd

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 24 juli 2024 11:39]

Echter moet je er geen $13 - $600 pouch voor kopen als je die aan je sleutelbos wilt hangen.
Bij mij kriebelt het ook al een tijdje, tot 2013 had ik altijd een iPhone, later overgestapt naar Android waar ik vrij weinig over te klagen heb.

Punt is dat de toestellen die mij nu nog aanspreken of te duur zijn, of gewoon functies missen die ik wil, dat was tot m'n huidige toestel wel anders.

Maar als ik eenmaal veel aan een toestel zou spenderen, dan liever aan een iPhone waar je langer support krijgt (en ik weet dat Samsung tegenwoordig ook best lange support heeft, maar ik ben gewoon geen fan van hun telefoons en OS, same met Xiaomi en dergelijke)
Is het een horloge dan? Of noem jij het alleen maar zo omdat men het op dezelfde plek draagt als een horloge?

[Reactie gewijzigd door Isheara op 24 juli 2024 11:39]

Nou ja het heet de Apple Watch dus dat maakt het wel aardig een horloge natuurlijk.

Niet dat ik het eens ben met de wat kortzichtige visie van Jorgen verder. Want de Apple watch gaat al een tijdje geen “krappe dag” meer mee maar oké. Even los van dat.
Van wat ik er de laatste tijd over las, viel de accuduur me zwaar tegen, als dat veranderd is, dan telt mijn uitspraak niet meer natuurlijk
Van wat ik er de laatste tijd over las, viel de accuduur me zwaar tegen, als dat veranderd is, dan telt mijn uitspraak niet meer natuurlijk
Mijn series 2 (dus die is al best oud) Apple Watch doet nog altijd makkelijk een dag met een lading. De opvolgende modellen zijn echter niet minder geworden :)
De naam vh ding maakt niet uit toch?

Ik was zwaar teleurgesteld in de batterijduur. Mooi als dat verbeterd is. Mijn Samsung Gear S3 gaat na jaren nog steeds meerdere dagen mee
De extra batterijduur komt vast door de beperkte functionaliteit tov Apple Watch. Bovendien vind ik de s3 echt fugly en volledig onpraktisch qua vorm.
Dat is smaak. Op het moment van uitbrengen was het gewoon high end
Dat was een model T-Ford ook ooit…
Kom op hoor. Je komt met punten aan als de vorm en het uiterlijk wat puur smaak is.
Ik heb het over de batterijduur die in de eerste reviews gewoon tegenviel. Je kunt allerlei dingen uitzetten om het te verbeteren, maar dat hoef ik bij mijn S3 gewoon niet te doen.

Een horloge, smartwatch, whatever is alleen bruikbaar als je hem de hele dag kunt gebruiken. Als je moet gaan waken om op tijd bij de oplader te zijn, of als 1 nachtje niet opladen betekent dat ie onbruikbaar is, dan is ie gewoon niet superieur. Niet aan wat er nu mogelijk is. En dus ook niet aan wat er toen al mogelijk was.

Dat zegt niks over de rest vd smartwatch, maar een smartwatch met een lege batterij is gewoon een armband. Een Tesla is ook in alles beter (sneller, mooier, gerieflijker, veiliger) dan een Lada uit 1990 (behalve de Russische kachel erin misschien). Behalve als je hem elke 100 km moet opladen terwijl je met een Lada 500 km kunt doen. Daar draait mijn punt om

Deze discussie is ook klaar voor mij. Inhoudelijk kom je met niks namelijk.
Deze werkt heel wat anders dan de concurenten. Ze maken gebruiken van een mesh netwerk waardoor ze ook traceerbaar zijn mbv anderen hun iphones, Je kunt je spullen dus terug vinden zonder er in de buurt te zijn,
Ze werken dus niet anders dan de concurrenten. Tiles werkten ook al lang met een mesh netwerk. Voordeel van Apple is echter dat ze alle telefoons hiervoor kunnen gebruiken en mensen die geen AirTag hebben, maken nog steeds deel uit van het mesh netwerk. Bij Tile maak je alleen deel uit van het netwerk als je de Tile app geinstalleerd hebt.

Maar Apple heeft dus niet een nieuwe aanpak bedacht, maar maken vooral gebruik van hun ecosysteem.
De UltraWideBand microlocatie (binnen de ruimte) is wel degelijk nieuw. Tile had dat niet.

Tile roteerde ook niet steeds de bluetooth MAC adressen van de tile waardoor je zelf heel makkelijk getrackt kon worden door winkels en dergelijke (juist in een tijd dat telefoons dit wel roteren).
Nee, Tile kondigde gebruik van UWB localisering al aan in januari. Apple Tags zijn aangekondigd in april. Dus ook daar was Apple niet de eerste. Samsung telefoons hebben bv ook al UWB chips ingebouwd zitten.
Ja maar Apple heeft UWB al langer in hun telefoons zitten natuurlijk. Dit komt niet als reactie op Tile uit de lucht vallen.

Bovendien kan je Airtags nu kopen, Tiles met UWB niet.

Ik vraag me trouwens af hoe ze dit willen doen, ik neem niet aan dat Apple toegang geeft tot hun UWB hardware voor andere apps (hebben ze met RFID ook niet gedaan in het begin en nu nog steeds niet volledig). Alleen op Samsung telefoons dan? Verder heeft nog niemand UWB.

Ook het uitgebreide ecosysteem van Apple is wel een plus. Ik heb zelf een keer een tile gekocht om mee te spelen en het duurde een maand voor iemand hem tegenkwam nadat ik hem als vermist op had gegeven. En dit was in een drukke stad (Barcelona), nog voor Corona waarbij ik elke dag in de metro e.d. zat, hij zat continu in mijn tas, als experiment. Er zijn gewoon te weinig mensen die de tile app hebben. Ook vond ik het gebrek aan privacy (geen rotering van de bluetooth IDs/MACs) een slecht punt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 11:39]

Nee, Tile kondigde gebruik van UWB localisering al aan in januari. Apple Tags zijn aangekondigd in april. Dus ook daar was Apple niet de eerste. Samsung telefoons hebben bv ook al UWB chips ingebouwd zitten.
Apple had UWB al aangekondigd voor de iPhone 12 uit kwam, en dat was september 2020. Tile was dus later. Ik weet het niet zeker, maar het kan zelfs zijn dat het in juni of juli al was, met WWDC. En als dat in de iPhone van 2020 zat, waren ze er al 2 jaar ervoor mee bezig, want dat zijn de development cycles bij Apple.
Voordeel van Apple is echter dat ze alle telefoons hiervoor kunnen gebruiken en mensen die geen AirTag hebben, maken nog steeds deel uit van het mesh netwerk.
Kan je dit eigenlijk uitzetten ? Als je zelf geen Airtag hebt, heb je er eigenlijk geen hol aan dat jouw telefoon andere Airtags kan opsporen en de locatie ervan doorsturen naar Apple.

Ik vind het idee fantastisch (ook al van destijds met Tiles, Chipolo, enz…) maar de vraag is of dit qua marktwerking wel eerlijk is, want Apple heeft hier een significant voordeel door hun dominantie in de smartphone-markt.
Toevallig heeft MKBHD hier van de week een video over gemaakt. Voor wie het interesseert: https://youtu.be/qNAo0UdYF6g
Apple is niet dominant op de smartphone markt. Ze zijn nummer 3 of 4.
Dat weet ik, had paar reviews over gezien.

Maar ik kijk ook een beetje naar "hoeveel het waard is in mijn ogen", gezien de simpliciteit ervan ook al is het heel goed geïntegreerd als je in het Apple eco systeem zit, vind ik ze alsnog aan de dure kant.
duur voor wat je er aan hardware voor krijgt, maar niet voor wat je er aan administratiekosten mee bespaard wanneer je portemonnee weg is.

Ter illustratie de inhoud van een gemiddelde portemonnee en vervangingskosten. *

1: een nieuwe portemonnee (25 euro voor een goedkoop ding bij bol.com).
2: een ID-kaart of paspoort van af: 45 euro (65 als je schuld hebt aan het verlies)
3: een rijbewijs 55 euro én een week niet mogen autorijden (of 85 euro met spoed).
4: een pinpas 10 euro (sommige banken rekenen meer).
5: overige pasjes 0 - 25 euro (afhankelijk per persoon)

* De bovenstaande kosten zijn enigszins afhankelijk per persoon en soms zelfs per gemeente waar je woont of per bank waar je bij zit. maar op basis van bovenstaande voorbeeld lijkt het me vrij duidelijk dat een tile of een airtag al snel rendabel is.
Als je met weg gestolen bedoeld dan
6: Een airtag van 35 euro
(Terughalen is mogelijk op de vrachtwagen die al in Spanje staat :+ )
Ja maar dus alleen rendabel als hij in je portomonee past haha
Voor wat al die tags doen (dus niet alleen die van Apple) vind ik ze ook duur.
Pas het slot op de voordeur vervangen omdat ik een sleutel kwijt was. Ik had wel reserve sleutels, maar vond het geen prettig gevoel dat er ergens een sleutel rond zwerft.
Voor de prijs van een goed slot kun je ook een paar tags kopen, wat ik dan ook gedaan heb (Tiles, kosten minder dan de helft van een AirTag als je ze in de aanbieding koopt), en nu hoef ik wellicht niet meer een slot te vervangen als ik ze kwijt raak.
Size doesn't matter, ten minste dat heb ik mij laten vertellen.
Maar een gat erin boren is wel handig.

We hadden het toch nog steeds over AirTags, toch?
Je betaald niet alleen voor het ding. Ook voor de wereldwijde tracking.

Dat mag dan via telefoons van anderen lopen, er zit wel een infrastructuur achter die ook moet draaien.

Gaat zo’n ding 10 jaar mee dan valt het best mee. Voor 3.50 per jaar kun je XYZ altijd terugvinden.
Goed punt!. Vergeet de kosten van 10 knoopcellen niet mee te tellen ;)
Dat is welgeteld 1,29 per 8 stuks bij de Ikea, dus dat gaat de kop ook niet kosten.
Met die gedachtegang zou alles wat ontastbaar is gratis moeten zijn zoals bijvoorbeeld software, een film, of de arbeid die je levert voor de baas.
Het is best geld, maar voor iemand (zoals mijzelf) die eeuwig zijn spullen kwijt is, vind ik het het geld waard.
Ik ben nu fervent Tile gebruiker aangezien zij wel platte varianten hebben voor je portomonnee en met keyring voor sleutels en ik vind het een uitvinding!
grootste nadeel van die pasjes is dacht ik dat er geen vervangbare batterij inzit, leeg is afvalbak dus en dat is vast en zeker sneller dan je zou willen. daarom kies ik dus liever voor de keyring versie
Waarom focussen mensen toch altijd op de fysieke componenten/gewicht als het om kostprijs gaat? Wat denk je van de software/dienst die je erbij krijgt die je dus ook impliciet afneemt?
Tweakjes he. MHz en Celsius triggert meer dan bruikbaarheid
1000+ euro voor een paar sneakers. En zo nog 80 voorbeelden.

Ik zal ze je besparen.
Tja, goed, een headset, USB-stick of computermuis is ook een stuk plastic met amper wat erin. Betaal je ook makkelijk 50+ euro voor een goed functioneel product. Het gaat denk ik niet om het volume metaal/plastic aan de binnenkant, maar de techniek en infrastructuur die ermee gemoeid gaat. In bundel zijn ze even duur als de dichtste concurrent, dus klaarblijkelijk is dat wat die techniek waard is.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 11:39]

2x Pfizer vaccin = 60 microgram, krijg je nog veel minder maar kan wel je leven redden. ;-)
Je realiseert je dat ze ook R&D en de dienst zelf moeten terugverdienen? De prijzen zijn vergelijkbaar met concurrent Tile.
Je realiseert je dat ze ook R&D en de dienst zelf moeten terugverdienen? De prijzen zijn vergelijkbaar met concurrent Tile.
Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat Apple hier een enorme R&D aan heeft gehad. De techniek is al best oud. Het is alleen een kwestie van de juiste frequentie kiezen en het integreren in het eco systeem.
De techniek is al best oud.
Is dat zo? Welke techniek hebben we het dan precies over?
Volgens mij is dit wel de beste implementatie tot nu toe..
"alleen" integreren in het ecosysteem kan al best een hele uitdaging zijn. Zeker als er straks miljoenen van deze dingen verkocht zijn en getracked moeten worden.

Klinkt als typische software developer probleem onderschatting (weet het want heb er zelf ook last van)

Bovendien zijn ze bij Apple tenminste wel proactief bezig geweest met de privacy aspecten van deze dingen. En wordt hardware fatsoenlijk doorontwikkeld ipv op de markt gegooid en vergeten zoals bij veel andere fabrikanten.
Jij programmeert het natuurlijk ff op je x86 desktopje, besteld wat onderdelen uit china en TaDa! Klaar!
Ultra Wideband is nog niet echt iets wat massaal ingezet wordt in alternatieven. Dus naar mijn mening is dit best een mooie zet en er is zeker sprake van innovatie bij dit product. Wellicht dat het er voor gaat zorgen dat meer Android devices UWB modules krijgen en er een alternatief komt wat ook een redelijke adoption rate krijgt. Wel is het in het geval van Android cruciaal dat e.e.a. op Google Play Services leunt want hoe vervelend ik het ook vind: als dit op Huawei Mobile Services gelauncht wordt dan ben ik mijn sleutels gewoon kwijt, zelfs met een UWB tag er aan.
Apple lijkt op diverse manieren in ieder geval gelegenheid te geven om de concurrentie met die prijs aan te gaan. Of het nu is dat gebruikers het liever practischer toepassen zoals in een portemonnee of de prijs zelf. Al denk ik niet dat de prijs ze daar om te doen is ;)
Het lijkt er eerder op dat ze flink hebben proberen te besparen op r&d en productiekosten in de verwachting dat als klanten het toch willen ze er vast wel veel geld voor betalen terwijl ze de service nauwelijks gebruiken
Waaruit blijkt dit dan?
Weet je wat oud nieuws is. Tweakers die onder artikelen plaatsen dat iets oud nieuws is.

Klik er dan gewoon niet op als het je niets doet, houd het voor ons die het wel interesseert veel leuker.
Een vrij oud product dat al op een afstandsbediening zat…? Zat er Bluetooth en UWB in die afstandsbediening?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.