Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google gaat mogelijk crowdsourcenetwerk gebruiken voor Find My Device in Android

Een bèta van Google Play Services bevat verwijzingen naar het gebruik van apparaten als smartphones voor de Find My Device-functie in Android. Dat wijst erop dat Google net als Apple en Samsung een netwerk wil opzetten met apparaten van gebruikers.

In de nieuwe versie van Google Play Services staat: "Sta toe dat je telefoon ingezet kan worden om jouw apparaten en die van anderen te lokaliseren" en ook is er een string toegevoegd die verwijst naar een Find My Device-netwerk. XDA-Developers ontdekte dat na een teardown.

De huidige Find My Device-functie van Android werkt op basis van gps en netwerkverbindingen. Een toestel kan gevonden worden als het verbinding heeft met bijvoorbeeld een wifinetwerk. Apple gebruikt voor zijn Find My-netwerk ook iPhones van gebruikers. Dat kan gebruikt worden om apparaten en AirTags te lokaliseren. Samsung gebruikt dit ook voor zijn SmartTags.

Uit de bewoording in Google Play Services lijkt op te maken dat gebruikers het crowdsourcenetwerk voor het lokaliseren van apparaten alleen kunnen gebruiken als ze de functie aanzetten en daar zelf dus ook onderdeel van zijn. Of en wanneer Google daadwerkelijk van plan is de functie in te voeren, is nog niet bekend.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-06-2021 • 08:44

52 Linkedin

Reacties (52)

Wijzig sortering
Het valt mij nog mee dat Grapperhaus niet is begonnen over een "Find My Device Alliance" voor alle systemen.
Want dan kan een ontvoerder met een iPhone makkelijk worden gevonden door de "Find My Device" op Android van zijn slachtoffer.
En zo zijn er nog legio positieve voorbeelden te noemen.

Heeft iedereen straks een aluminium telefoon hoesje of een "turn off all tracking" app?
Een nokia 3210 (oude versie), onverwoestbaar, batterij die een week mee gaat, en snake.
het is eerder extreem laag verbruik , dan een batterij die zo lang mee gaat!
huidige batterijen zijn al +150% beter

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 18 juni 2021 10:38]

Maar daar kun je niet op internetten, bankzaken, betalen, domotica etc doen.😱

Snake is wel een plus ja!

[Reactie gewijzigd door srekaewt! op 18 juni 2021 10:54]

Nokia 3310 met Snake II. :+ Heb m nog liggen.
"snake"
Kijk daar heb je mij al.
Op mijn telefoon staan de Play Services standaard uitgeschakeld (disabled/bevroren). Dat is de meest effectieve manier, denk ik, behalve überhaupt die Services niet geïnstalleerd hebben staan. Ik zet ze alleen heel af en toe even aan wanneer een uitzonderlijk programma die Services echt per se nodig heeft. Maar zelfs Google Maps werkt prima zonder.
"Find my device". Dat klinkt in eerste instantie als 'ik ben mijn apparaat kwijt en wil ze terug vinden'. Dan is het reëel om de locatie zo nauwkeurig mogelijk te hebben....

Maar als Google mijn apparaat wil vinden, gebaseerd op de locatie van andere apparaten 'in de buurt' dan vraag ik mij steeds vaker af met welk doel zij dat wil. Zelf zet ik op een aantal apparaten bewust de nauwkeurige (gps) en/of onnauwkeurige (wifi/bluetooth) locatie uit. Soms simpel om energie te besparen, soms om andere redenen. Met deze functie weet Google dus toch de locatie van mijn apparatuur te bepalen, gewoon omdat er iemand langs loopt met deze functie aan die mijn wifi en/of bluetooth netwerken herkent.

Denk hierbij ook aan een tablet mee op vakantie, via een vpn-verbinding naar thuis toch doen alsof je vanaf thuis werkt. Blijkt 'het systeem' toch te herkennen dat je in den vreemde bent.

Toegegeven, misschien wordt ik wel paranoia, misschien heb ik wel last van samenswering-actervolging-weet-ik-veel-wat-voor-waanzin.

[Reactie gewijzigd door beerse op 18 juni 2021 10:30]

Volgens mij localiseert het Airtag systeem je niet op basis van een netwerkverbinding. Volgens mij (maar het staat hier beter uitgelegd) wordt alleen de gps locatie van de Airtag (of welk device dan ook wat je wilt vinden) doorgegeven, zodat je het dus op de meter nauwkeurig kunt terugvinden.

Compleet anoniem, dus er is ook niet te zien via welk device deze info is doorgegeven. Overigens werkt het niet met devices (voor Apple dan) waarbij de Find Me functie is uitgeschakeld. Dan kunnen andere devices dus niet via jou telefoon een terugkoppeling geven, maar kun jij zelf dus ook geen gebruik maken van het FindMe netwerk.
Volgens mij wil google veel verder gaan dan airtag. tot nu toe gebruikt google gps (voor de nauwkeurigste bepaling) en de netwerk informatie (wifi en/of mobiel/gps/gprs/....). Daar gaan ze nu aan toevoegen dat als mijn toestel andere toestellen herkent en google weet van dat andere toestel de lokatie best-wel-nauwkeurig, dat die gegevens dan bij elkaar gevoegd worden.

Airtag is in het artikel alleen/vooral genoemd omdat anderen dit gebruiken om de lokatie van weer andere apparatuur te bepalen. Dat gaat hier dan ook in mee-spelen.
Iedereen heeft het alleen maar over GPS-Systeem maar er bestaan veel meer systemen waar je telefoon gebruik van maakt om je locaties mee te bepalen!
Glonass is het Russische Satellietsysteem bestaande uit 21 satellieten. Je hebt een ontvanger nodig die de signalen van de Glonass satellieten kan oppikken. De meeste Garmins van de laatste jaren kunnen naast GPS ook Glonass ontvangen. De nauwkeurigheid voor consumenten is 4-10 meter.

Galileo is het Europese Satellietsysteem. Je snapt het al, je hebt hiervoor een ontvanger nodig die deze signalen kan oppikken voor het berekenen van je positie. De chips die Glonass kunnen ontvangen kunnen ook Galileo positiesignalen ontvangen. Sinds 2016 worden bijna alle telefoons in Europa al uitgerust met een chip geschikt voor het ontvangen van Galileo positiesignalen. De nauwkeurigheid voor consumenten wordt 20 tot 50 cm bij 24 satellieten. Op dit moment zijn er 22 bruikbare satellieten.
Hier op deze site vindt je alle informatie en uitleg :
https://www.gps.nl/blog/gps-glonass-galileo.html
If you do not want to your device to be found, drain the battery, do not charge it, remove the SIM(s) card(s), disable mobile data and Wi-Fi and do not switch it on (ever?) or else leave everything on and in, put it in an airtight and watertight container and then throw it into a river that flows directly into the sea or throw it into the sea a long way from land. Easy?
From my point of view: the find-my-device function is te excuse for the googles of this world to enable the location function and leave it active and open. I do know the functions exist, I do know they work.
I wonder how many devices have been found back by that feature.
I wonder how many other tools/features do use the location as used by the find-my-device-function.
Hmmm! Good point re " wonder how many devices have been found back by that feature". Have to test it when I about to stop using a cellphone. Most important is the ability to "wipe" the cellphone. Even better would be the ability to cause it to become too "hot" to handle the next time it is used by the "acquirer" and "fry" the internals.

[Reactie gewijzigd door witstert op 22 juni 2021 16:07]

ik hoop dat men snel met een alternatief komt zoals dat van Apple. Er bestaan natuurlijk al honderden alternatieven voor Android, maar die zijn allemaal niet compatibel met elkaar.
Dan kan je wel zo een bluetooth tracker kopen op ali voor 3 euro, maar als niemand dezelfde software op zijn smartphone heeft zal je toch nooit uw device terug vinden.
Iets dat op Apple en Android samen werkt zal er wel niet snel komen, maar als het iets is dat ingebouwd zit in de google play services is er zeer grote kans om verloren voorwerpen terug te vinden!
De privacy problemen zal men nooit kunnen oplossen natuurlijk... er moet een evenwicht zitten tussen privacy en de mogelijkheid om iets te tracken.
Eigenlijk zou een netwerk van Apple en Android moeten zijn, maar ja, wishful thinking.
Kan google je nog beter tracken :+
Precies dat is het enige doel wat dit heeft, verpakt in een service die je kan gebruiken.
Zei hij, zonder enige kennis van hoe het systeem gaat werken.
Klopt, maar inmiddels weten we wel hoe Google werkt en hoe ze geld verdienen. Jij ook neem ik aan.
Tuurlijk. Maar als je ziet hoe Apple het systeem heeft opgezet, denk je dan niet dat men het systeem van Google daarmee zal gaan vergelijken? En als blijkt dat het alleen/voornamelijk jou bespioneert, dat het de weg van FLOC achterna gaat? En dan is het systeem bij voorbaat waardeloos.Ik kan er volledig naast zitten, maar marketingtechnisch zou het een enorme misser zijn als Google dit verprutst. Het systeem dat Apple heeft gemaakt voor dat FindMe is brilliant (zegt de Apple-hater) en Google wil dat ook, want het is een USP die sommige mensen over de streep kan trekken. Het belangrijkste is dan niet om mensen te gaan tracen, maar het helemaal dichttimmeren en zo een mooie en handige functie te implementeren. Geld komt dan vanzelf wel.
Google die iets niet verprutst? Je moet wel begrijpen dat Apple en Google twee verschillende business modellen hebben waarbij Apple het hem te doen is zoveel mogelijk hardware te verkopen met de gebruiker centraal als klant, waar Google kiest voor een model waar de gebruiker het product is en de klant de adverteerder. Het zal allemaal wel goed ingepakt worden met privacy maar wees gerust dat er tie ins met advertenties komen zoals je tag scannen bij McDonalds voor korting op een hamburger of dergelijks
Online advertenties, das lang geleden zeg. Die heb ik als sinds 2012 ofzo niet meer gezien. Ze kunnen tracken wat ze willen (al is dat enigszins lastig want heb een vrij strakke Blokada lopen), dan nog zie ik geen advertenties. Dus wat willen ze aan mij verdienen dan.

Oja en kijk deze even, goeie video:
https://m.youtube.com/watch?v=qNAo0UdYF6g
Zullen we gewoon afwachten wat het wordt? Dan kun je alsnog kritiek leveren, maar dan ondersteund door feiten. Want nu kun je lullen tot je blauw ziet, maar je hebt geen feiten. Klaar.
wees gerust dat er tie ins met advertenties komen zoals je tag scannen bij McDonalds voor korting op een hamburger of dergelijks
Laten we het hopen, Google weet toch al als ik daar ben (maps history tracking aan), dus als ik daar nog voor beloond wordt ook, prima toch.

Sta ik als consument toch centraler bij Google dan bij Apple die ook weten waar ik ben als ik hun diensten gebruik maar daar niks anders dan een illusie van privacy/veiligheid voor terug geven :)

Leg de AVG/privacy statements maar naast elkaar, bijna geen verschil, grootste verschil wat er is zit tussen je oren...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 juni 2021 11:02]

Zo, de hitte is ingeslagen bij jou? :+

Terzake, Apple trackt je ook écht wel. Afgelopen week kwam toevallig een kennis van mij met een artikel die hij had gevonden via Apple News, en met mij wilde delen. Hij kreeg het niet voor elkaar om iets anders dan een Apple.news link eruit te persen. Dat zal vast niet zijn omdat zo'n random reeks getallen en letters zo lekker wegleest wanneer je op een link klikt. Je kunt er donder op zeggen dat dat ook puur is bedoeld om te peilen wat mensen interessant vinden.

Dit is een klein voorbeeld, maar je bewering dat Apple je totaal niks, noppes, nada in de gaten houdt is onzin.

[Reactie gewijzigd door sanderth op 18 juni 2021 13:27]

Apple News doet niet aan tracking. Apple randomiseert zowat alles wat je deelt net vanwege privacy
Assumption is the mother of all fuckups.

Minder aannames, meer feiten.
Feit is natuurlijk wel dat het verdienmodel van google geent is op zoveelmogelijk info over zijn gebruikers zodat het gerichte (= dure) reclame kan verkopen. Privacy en het verdienmodel van Google gaan niet echt hand in hand.

Echter zijn het juist de verkoop van producten (denk aan de Pixel) die dat verdienmodel minder afhankelijk maken van informatie over de gebruiker en meer richting productverkoop doen bewegen.

[Reactie gewijzigd door klonic op 18 juni 2021 09:24]

En dat is het juist. In tegenstelling tot Apple, die alle hardware inhuis maakt en daarop verdient, is Google helemaal afhankelijk van Android en de telefoonleveranciers zoals Sony en Samung. Hun hele verdienmodel zit dus alles in elkaar en de vraag is dan ook hoeveel ze verdienen op pixels en of ze ook echt het plan hebben om het verdienmodel aan te passen.
Als ik 5 van de 6 keer geprikt word door een geel zwart vliegend beestje, als hij dichtbij komt.
Blijf ik er toch vandaan, ook al is het een feit dat niet alle geel zwarte vliegende beestjes kunnen prikken.
of je zoekt uit wat het verschil is tussen een wesp, een bij en een zweefvlieg die zich ook wel eens geel-zwart uitdost.

Het is verder niet zo dat Google niet al heel veel weet, en voor mij is het fijn dat je met beschikbare data real life problemen oplost. Óf je gaat all in en bent blij met wat je kunt met al die dwarsverbanden die Google voor je legt. Of je doet lekker niet mee. Vrije keus.
Klopt helemaal, hoe meer je weet, hoe genuanceerder en beter onderbouwt je mening.
Allemaal? Je bedoeld die paar dingen over jaren/decennia heen in 1000den diensten en producten die kunnen gebeuren en compleet uit het verband getrokken worden? Want Google's foutjes zijn volgens jou per definitie opzet 8)7

De laatste keer dat ik hier aan (weet niet wie) iemand voorbeelden vroeg kwam die nog met 'wifi scannen voor maps'-verhaal aanzetten, als oude koeien het enige is wat er nog dwars zit dan doen ze het dus helemaal niet slecht :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 juni 2021 10:59]

Dan ben je natuurlijk al die boetes voor machtmisbruik vergeten voor het gemak.
En het negeren van de locatie-instellingen van de gebruiker ook.
Want Google's foutjes zijn volgens jou per definitie opzet
Net zoals jij altijd gelooft dat die zogenaamde bugs die zonder uitzondering altijd in het nadeel zijn van de privacy van de gebruikers echt allemaal per ongeluk zijn. 8)7

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 18 juni 2021 12:10]

Maakt toch niet uit? Het is een systeem wat dus nog beter kan bepalen waar een device is. En een device heeft een eigenaar en die kunnen we reclame door den strot duwen....
Als we weten dat deze in de buurt is van een betalende reclame-aanbieder dan kan die desbetreffende reclame worden getoond.

Natuurlijk heeft het voordelen voor de gebruikers. Maar Google wil graag geld verdienen.

Inmiddels is een sceptische reactie toch ook niet meer zo raar?

En helaas weten we dat het betaaldienst gaat falen want het werkt pas als het overgrote deel van de Android devices meedoet aan dit peer-to-peer netwerk. En waarom zou je betalen als je nog nooit een device bent kwijtgeraakt?
En zelfs als het een betaaldienst dan duikt reclame toch weer op om nog wat meer te verdienen. Kwestie van de kleine lettertjes goed regelen.

En als dit soort systemen volledig Open-Source zouden zijn (dus geen echte eigenaar) dan kan het ook worden misbruikt door reclame-aanbieders (of erger).
Inmiddels is een sceptische reactie toch ook niet meer zo raar?
Het is niet sceptisch, het is makkelijk scoren zonder dat je de feiten kent.
De ellende is dat die feiten in eerste instantie zullen worden aangeleverd door degene die baat heeft om daar een bepaalde draai aan te geven.

Als een notior inbreker zegt dat hij een nieuw deurslot heeft ontwikkeld dat inbrekers moet buiten houden, zijn we ook sceptisch zonder te weten hoe dat slot in elkaar steekt.

Want 1 feit is inmiddels toch wel duidelijk; Google handelt in reclame en gebruikt persoonsgegevens om die reclame te verkopen.
Als een notior inbreker zegt dat hij een nieuw deurslot heeft ontwikkeld dat inbrekers moet buiten houden, zijn we ook sceptisch zonder te weten hoe dat slot in elkaar steekt.
Ik juist niet.
Wel als hij dat slot gratis ter beschikking stelt :)
(dat had ik er wel even bij moeten zeggen)
Ja, zo kan ik alles recht lullen. Gewoon een raar voorbeeld bedenken.
eh? Je krijgt iets gratis van een bedrijf met een reputatie dat het jouw persoonsgegevens gebruikt / nodig heeft / groot is geworden door dit te doen.
Dan kun je dus verwachten dat alles wat je van dit bedrijf krijgt dezelfde insteek zal hebben. Inbrekers die gratis jouw huis willen beveiligen is net zoiets. Dus hoezo is het voorbeeld niet goed?

Beware of Greeks bearing gifts
Zei hij, zonder enige kennis van hoe het systeem gaat werken.
Reageer
Is dat nog relevant bij partijen als Google en Facebook? Hoe vaak moet je je branden voordat je een patroon gaat zien?

[Reactie gewijzigd door blaatenator op 18 juni 2021 09:10]

Het feit alleen al dat Apple zeer bewust het systeem zo gemaakt heeft dat zij ook niet weten waar je tags zijn, betekent eigenlijk al dat iedereen die een dergelijk systeem gaat maken dat ook zo moet doen. Dit wordt anders bij de eerste de beste review duidelijk gemaakt en gaat het FLOC achterna: niemand wil het dan gebruiken. Deze functionaliteit van de Apple tags is niet voor niets zo benadrukt.

Dat Google een reclamemachine is, snapt iedereen onderhand ook wel. Maar sommige dingen worden inmiddels niet meer geaccepteerd. Dus inderdaad: deze opmerkingen zijn overbodig en voorbarig. Wacht dat even totdat men het introduceert en kom dan met gefundeerde kritiek. Ik ben hoogst benieuwd of Google echt zo dom is om een doodgeboren kindje op de markt te gaan zetten. Want dat is precies wat het wordt als ze je actief gaan tracen met deze functie om reclame op je uit te storten.
Dat was ook de eerste gedachte die in mij opkwam. Maar ik moet zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe dat soort netwerken te werk gaan (zoals bijv. dat van Apple).

Ben eigenlijk wel benieuwd of je zoek request dan aan alle telefoons wereldwijd verzonden worden of dat er toch iets van GPS (via een telefoon) gebruikt wordt om dat in te perken.

Ik ben wel blij dat dit er ook komt voor Android, want die Air tags werken bijv. best wel mooi voor mijn moeder die regelmatig nog wel wat dingen vergeet. Die had ik eigenlijk voor haar verjaardag wel een Air tag cadeau willen doen, zei het niet dat ze alleen op Apple supported zijn...
Hier vind je hoe Apple dit doet.

tl;dr zelfs Apple kan jou hiermee niet tracken.
Nee hoor, niet meer dan het nu al doet. Het heeft al die informatie namelijk.