'Google Pixel krijgt locatiedetectie voor wanneer de telefoon is uitgeschakeld'

Google werkt aan een functie die de locatie van Pixel-telefoons kan achterhalen terwijl deze uitgeschakeld zijn. Dat blijkt uit verwijzingen uit de uitgelekte broncode van Android 14. De functie moet tevens werken als de accu van de telefoon leeg is.

Op basis van de verwijzingen in de broncode, die ontwikkelaar Kuba Wojciechowski met 91mobiles heeft gedeeld, wordt de functie 'Pixel Power-off Finder' genoemd. Het is niet duidelijk of dit betekent dat enkel Pixel-apparaten de functie krijgen. Volgens Wojciechowski gaat het om vroege broncode van Android 14 die is gedeeld met fabrikanten die onderdeel zijn van het Early Access-programma.

De beschrijving in de broncode meldt dat deze functie werkt door vooraf berekende Finger Network-keys naar de Bluetooth Low Energy-chip op het apparaat te sturen, zodat de chip zelfs als de telefoon uitgeschakeld is signalen blijft sturen. Hierdoor is het nodig dat de bluetoothchip te allen tijde ingeschakeld blijft. Die mogelijkheid zit niet bij iedere chip standaard ingebouwd. Het is niet bekend of de bluetoothhardware van de huidige Pixel-telefoons deze functionaliteit al wel ondersteunt, of dat dit pas vanaf de Pixel 8 het geval gaat zijn.

Apple heeft eerder als onderdeel van het Zoek Mijn-netwerk een soortgelijke functie uitgebracht. De mogelijkheid om een uitgeschakelde telefoon te vinden is beschikbaar vanaf de iPhone 11. Ook onder meer AirPods en Macs kunnen door deze functie gevonden worden terwijl ze zijn uitgeschakeld.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

08-04-2023 • 09:56

156

Reacties (156)

Sorteer op:

Weergave:

Super handig en.. doodeng tegelijk..

Dit heeft natuurlijk alleen zin als je zo'n device ergens hebt verloren in de buurt van veel andere apparaten (van hetzelfde merk, ik neem aan dat je een Apple niet via Android terugvindt en andersom..).
Dus verlies je hem in een afgezonderd gebied ben je het alsnog kwijt.. toch?
Sport Apps doen niet anders.
*Hoezo, doodeng ? De genoemde feature is niet door consumenten te gebruiken om jouw locatie (alsnog) te achterhalen.

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 22 juli 2024 23:29]

Jouw locatie is niet door consumenten te achterhalen.
De buurman gaat dan ook geen profiel van mij opbouwen voor ongewenste reclame.
Een profiel opbouwen voor ongewenste reclame valt voor 99,99% van de gebruikers niet onder "doodeng".
Ja, Google verdient dik aan jouw en mijn 'profiel'. Desalniettemin bieden ze een hoop diensten die het gebruik van een smartphone enorm prettig maken. Zo prettig dat mensen die hier kennis van nemen zoals ikzelf jaren geleden heb gedaan dit veelal voor lief nemen. Privacy overgevoeligheid doet zich vrijwel alleen voor bij mensen die op sites als deze komen.

Daarbij is elk mobiel device al jarenlang een ideaal middel om de eindgebruiker mee te bespioneren. Of dat nu door Google, Apple, Facebook, malware, de mobiele provider, bad actors, opsporingsdiensten of nation states gebeurt. Of een toestel daarbij uit staat of tijdelijk geen simkaart bevat hoeft naar gelang de geraffineerdheid van de geïnstalleerde tools (spyware) geen belemmering te zijn. Deze Pixel location detection is een druppeltje op een gloeiende plaat. Nauwelijks iets om doodeng te noemen in mijn optiek.

Als bovenstaande toch eng lijkt dan is het beste wat je kan doen is geen Pixel, maar eigenlijk helemaal geen smartphone gebruiken. Sterker nog, ook een dumbphone is eenvoudig te trianguleren en wat dan, smssen? Die zijn zo onversleuteld uit de lucht te pikken.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 23:29]

Sterker nog, ook een dumbphone is eenvoudig te trianguleren en wat dan, smssen? Die zijn zo onversleuteld uit de lucht te pikken.
Dat zijn ze over 4G (ja. ook dumbphones zitten gewoon op 4G) niet. De verbinding tussen telefoon en basisstation is versleuteld en zeker niet 'zo uit de lucht te pikken' als of het plain text is. De problemen met SMS zijn de zwakheden in de verschillende communicatieprotocollen voor SMS binnen het service provider netwerk zelf en hoe hackbaar dat allemaal is om informatie te exfiltreren.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 23:29]

Privacyovergevoeligheid in de door jou geschetste context is puur een frame voor mensen die hun privacy belangrijk vinden, jammer dat je het op deze manier benoemd. Ik zou zeggen, begin eens met dit definiëren?
Dat hoef ik niet te definiëren, daarin voorziet de AVG. Bedrijven die deze wet schenden dienen bestraft te worden. Maar... privacy overgevoelige types gaan veel verder dan dat. Het opbouwen van een profiel door Google of Microsoft om advertenties te verkopen wordt als doodzonde verkocht. Terwijl er intussen hoogstwaarschijnlijk wel lekker hypocriet op de smartphone geshopt wordt, tussen het twitteren door natuurlijk.

In dit geval gaat het over een zoekfunctie op een Pixel telefoon, lijkt me een handige functie. En, zoals ik al aangeeft, een druppeltje op een gloeiende plaat op privacy / cyber security gebied. Begrijp me niet verkeerd, er moeten mensen zijn die als privacy waakhond dienst doen. Maar dat continue geblaf om niets, dat irriteert me soms.
Dat hoef ik niet te definiëren, daarin voorziet de AVG.
De term "privacy overgevoelig" vind ik niet terug in de AVG. Maar goed, blijf vooral zo een zwart-wit scheiding hanteren, een wij-zij denken waarbij je iedereen met een andere mening makkelijk in een ander hokje kunt plaatsen. Dan houdt de discussie voor mij in ieder geval snel op.
Nee, het woord "privacy" wel, dat is de wetgeving. Het overgevoelige, dat staat er veelal buiten.

Daarbij plaats ik wel degelijk privacy gerelateerde zaken in een hokje, dat dat wel aan de wet voldoet en datgene dat daar niet aan voldoet.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 23:29]

Het blijft opvallend hoe weinig mensen inzien wat het gevaar is van afnemende privacy. Of het zijn mensen die zeggen: 'Ik heb niets te verbergen', dat heb je juist wel. De EU bijvoorbeeld is bezig met het uitrollen van allerlei digitale controle middelen. Zo kunt u op termijn verwachten dat uw geld niet meer door u vrij besteed kan worden of dat wordt voorkomen dat u überhaupt geld uitgeeft aan ongewenste producten ( tabak/sigaretten, vlees, ...).
Het blijft opvallend hoe weinig mensen inzien wat het gevaar is van afnemende privacy
Een groot gevaar van afnemende privacy is dat informatie die vandaag de dag over persoon X opgeslagen wordt over tijd Y door een veranderde overheid tegen betrokkene gebruikt wordt..

Deze kans acht ik in Nederland enorm klein.
'Ik heb niets te verbergen',
Dat is een "domme" kreet. Iedereen heeft wat te verbergen. Persoonlijke gegevens als bsn nummers die voor ID diefstal misbruikt kunnen worden zou iedereen met een gezond boerenverstand moeten willen verbergen.
Zo kunt u op termijn verwachten dat uw geld niet meer door u vrij besteed kan worden of dat wordt voorkomen dat u überhaupt geld uitgeeft aan ongewenste producten ( tabak/sigaretten, vlees, ...).
Dikke duim verhaal direct uit de kristallen bol. Een jaartje Covid lockdown en half Nederland relde er op los. Wat denkt u dat er gebeurt als men geen peukie meer op mag steken?

edit: op de man reactie verwijderd.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 23:29]

Die van jou misschien niet, maar de mijne staat regelmatig met een reclame bord in z'n tuin of ik geen Dogecoin wil kopen 😉
Dat is Elon Musk, geen aandacht geven gaat ie vanzelf weg

[Reactie gewijzigd door langestefan op 22 juli 2024 23:29]

Bij afrekenpunten (kassa's e.d.) staan ook (ongevraagd) rekken met producten om te verleiden.
Het assortiment van de kassakoopjes is niet afgestemd op je leeftijd, geslacht, afkomst, muzieksmaak, werk, geheime interesses, onzekerheden en politieke voorkeur. Dus die vergelijking is behoorlijk krom.
Dat vind ik manipulatie en daarom ook niet oké.
Dat is min of meer juist het probleem. Features op een telefoon die niet door "consumenten" zijn te gebruiken zijn foute boel. Dat betekent vooral ook dat ze niet uit kunnen. Het is gewoon spioneren en data harvesten onder valse voorwendselen. Het wegnemen van die gebruikerscontrole gebeurt enkel en alleen daarvoor.
Waarom zou je telefoon dan nog uitzetten ?
Dat is natuurlijk ook mede de bedoeling overal, en altijd weten waar iemand is, met wie iemand is.
Hoe weet je dat? Ik kan wel voorstellen dat straks een app komt die laat je andere telefoons dichtbij zien
Als gebruiker zelf daar expliciet toegang voor geeft, prima.
Dit hele verhaal gaat over dat er is geen keuze.
Totdat de zaak door een hack op straat ligt.
Simkaart eruit en het Werkt niet meer
Bij Android misschien, bij Apple werkt het gewoon door omdat hij de dataverbinding van de toevallig-passerende telefoon gebruikt. Een Airtag of Airpods hebben geeneens een eigen dataverbinding.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 23:29]

Plus dat de data van een ander ongevraagd misbruikt wordt voor het doorgeven.
Je kan "Find My Network" op Apple wel uitzetten dus het is niet helemaal ongevraagd.

Echter staat het standaard wel aan, dus het is opt-out, niet opt-in zoals het hoort. Dat is wel een puntje.
Dus ongevraagd word het gebruikt..
Als het standaard aan staat.
Anders kun je al het privacy issues van Google ook goed praten "want het is opt out".
Ik praat het niet goed, ik ben helemaal geen fan van Apple (meer). Zoals ik al zei vind ik ook dat het opt in moet zijn. Maar het kan dus wel uit, dat wou ik alleen toevoegen.
Volgens mij is het “find-my” gebeuren opt in tijdens de setup. Je moet actief kiezen om verder te kunnen. En die keuzes zijn dan “ja” of “nu niet”.
Speciaal hoesje kopen waar geen signalen doorkunnen
Lijkt me handig voor het bereik inderdaad
Ik neem aan dat dit gaat werken zoals bij Apple, gewoon een beacon dat actief blijft en door een ander toestel gevonden zal moeten worden. Het verbonden blijven met een GSM netwerk is gewoon te inefficient.
Ben je daar zeker van met esim, voice over wifi en al die dingen? En misschien werkt het wel zoals die airtags, die werken ook zonder simkaart en Google heeft dan een nog grotere dekking (in Europa toch, in de VS zie je wel heel veel iPhones)
dus wel, want het is BLE (Bluetooth Low Energy) die volledig los van het 4/5/26G gaat.
Eh nee. Via BLE communiceert het met andere apparaten ja, maar uiteindelijk leunt het wel degelijk op een dataverbinding met internet via 1 van de passerende devices om de locatie door te sturen naar de server.
Straks allemaal een e-sim...
We hebben het over nu. Op android is simkaart eruit en geen internet voldoende om dit te blokkeren.

Op de iPhone inderdaad niet.
Ook Android heeft e-sims...? Ik heb er een in mijn Pixel 6...

[Reactie gewijzigd door Blackouts op 22 juli 2024 23:29]

En hoe werkt dat met eSIM?
Juist wel, het zou immers werken als de telefoon uitgeschakeld is. Ik denk dat het net zo werkt als bij Apple.
Hoezo, ben je bang dat de Chinezen of Russen je kunnen vinden? De Five Eyes kunnen dit al jaren.
Zonder telefoon wordt dit natuurlijk lastiger, maar ja zonder telefoon kun je ook bijna niets meer.

Wij hebben hier nog 'zo'n man' in de straat wonen. Die weigert pertinent een computer te gebruiken of een telefoon. Dievwordt hier de digitale zonderling genoemd. Best triest eigenlijk wnat het is een hele sociale man die gewoon pertinent weigert om mee te gaan in de digitale opgelegde terreur van de overheid (zijn woorden.)
Het enige trieste in dit verhaal is de buurt die hem achter zijn rug om voor iets uitmaakt, enkel omdat hij geen interesse heeft om mee te willen gaan in steeds verdere digitalisatie. En dat begrijp ik volkomen.

En het dan vreemd vinden dat er steeds meer mensen gewoon geen interesse meer hebben 'mee te doen' met een 'samenleving'.
Mwa, het is ook een beetje een koosnaampje bedacht tijdens de straat barbecue. Hij gaat er zelf ook graag prat op dat hij weigert om te digitaliseren. Het trieste is dat je echt een zonderling wordt, want heel veel is niet meer mogelijk.

Het is ook idioot natuurlijk dat je alles maar moet delen -voor een pakje margarine in de aanbieding tot aan het bezoek van (veel) musea. Losstaande van alle overheidsbemoeienissen om het ook maar digitaal te doen (want dat is zo makkelijk...)
Hahaha, een echte digibeet. Zilverfolie op de muren? Wellicht kan je dat aanraden.
Nog zo'n zielige reactie. Wat is het toch met die haat tegenover mensen die steeds minder met digitalisatie hebben? Heb jij er last van? En al was dat zo, wat zou dat?
Nou, wat dacht je van een jaloerse (ex-)partner of een stalker?

Het is natuurlijk erg handig om verdwenen kinderen of gestolen telefoons op te sporen, maar dit soort dingen worden doorgaans misbruikt voor allerlei andere schimmige doeleinden :/
9 Eyes, 14 eyes.
Het is geen magie. De benodigde energie en connectiviteit moet ergens vandaan komen.

Weet niet of ze nog ergens mini-spanning bewaren voor de detectie chip (een airtag doet een jaar ofzo op een knoopcel), maar zeker voor de connectiviteit zijn ze van een ander device afhankelijk.

Inderdaad betekent dit dat op de achtergrond Apple apparaten constant met elkaar praten en dit doorgeven aan de backend. Dit (deelnemen aan Find-My en Find-my-netwerk) is redelijk expliciet opt-in, overigens.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 23:29]

Ja, je telefoon gaat gewoon uit als de batterij nog op 3% is bij wijze van spreken :)
Het is geen magie. De benodigde energie en connectiviteit moet ergens vandaan komen.

Weet niet of ze nog ergens mini-spanning bewaren voor de detectie chip (een airtag doet een jaar ofzo op een knoopcel), maar zeker voor de connectiviteit zijn ze van een ander device afhankelijk.

Inderdaad betekent dit dat op de achtergrond Apple apparaten constant met elkaar praten en dit doorgeven aan de backend. Dit (deelnemen aan Find-My en Find-my-netwerk) is redelijk expliciet opt-in, overigens.
Ik heb zo'n Bluetooth BLE thermo-hygrometertje van Xiaomi.
Die loopt ook 1 jaar op een knoopcel. Volgens mij 'slaapt' die als je geen gegevens opvraagt, maar hij luistert wel of hij in actie moet komen. Dat luisteren zal dan dus heel weinig energie kosten.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 22 juli 2024 23:29]

Ik weet dat die temperatuur en luchtvochtigheidssensors gewoon van tijd tot tijd (zeg: 30 minuten) de waardes doorsturen. Tenzij de temperatuur of luchtvochtigheid zodanig veel veranderd is, dan eerder.

Je kunt op je Xiaomi bluetooth sensor een andere firmware zetten waardoor hij sneller kan rapporteren. En waarbij je zelf de drempelwaardes kunt instellen waarbij hij eerder rapporteert.
Ik weet dat die temperatuur en luchtvochtigheidssensors gewoon van tijd tot tijd (zeg: 30 minuten) de waardes doorsturen.
Voorzover ik gemerkt heb met de app op mijn telefoon is dat niet het geval.
Volgens mij worden de gegevens bewaard in de thermo-hygrometer, niet op de telefoon.
Als ik de app inschakel worden de gegevens opgehaald.
Voorzover ik kan bekijken verbreekt de app de verbinding als dat klaar is; voor nieuwe gegevens moet ik de app opnieuw aanklikken.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 22 juli 2024 23:29]

Ja dat klopt. Je kunt de app gebruiken om ermee te verbinden. Het Bluetooth icoontje zal dan ook verschijnen en je kunt dan de gegevens ervan downloaden. Maar daarnaast doet hij dus ook nog signalen uitzenden elke x tijd. Dat is voor een smart home hub dan weer handig.
Ja dat klopt. Je kunt de app gebruiken om ermee te verbinden. Het Bluetooth icoontje zal dan ook verschijnen en je kunt dan de gegevens ervan downloaden. Maar daarnaast doet hij dus ook nog signalen uitzenden elke x tijd. Dat is voor een smart home hub dan weer handig.
Of is het de hub die elke x tijd een dataverzoek doet?
Dat kan bijvoorbeeld via energy harvesting uit trillingen, radiogolven, licht, temperatuursverschillen of een combinatie daarvan.
Dit heeft natuurlijk alleen zin als je zo'n device ergens hebt verloren in de buurt van veel andere apparaten
Eén ander compatibel apparaat zou voldoende moeten zijn..
Of als in het ergste geval iemand is vermoord en de dader bijv gsm heeft weggegooid.
Dan is het laatste gps signaal nog op te vragen natuurlijk. Dan kun je naar die locatie en dan zelf met Bluetooth proberen je telefoon te lokaliseren.
Inderdaad, maar als je de telefoon verloren bent staat die niet uit. En als die uit valt dan kun je kijken waar die was voor die uit valt en als die daar niet ligt ben je hem sowieso kwijt.

Ik snap niet helemaal waarom je dit zou willen. Ik betaal dan liever een paar honderd euro voor een nieuwe telefoon die ene keer dat dit misschien handig is. Je kan de accu er ook niet meer uithalen.
Je telefoon staat ongeveer 99% van de tijd aan en op basis daarvan weten Google, Apple etc allang waar jij woont, werkt, waar je vrienden wonen waar je boodschappen doet, etc. Dus die ene keer dat de telefoon uit staat en Google kan je nog steeds "volgen" is plots doodeng? Onzin.
Waarom? Het zit al in iPhones, en als je het goed bouwt zoals Apple is geen bedreiging voor je privacy, en je kan het überhaupt uitzetten.

Apple's implementatie van Find my is echt (en dat zeg ik als beruchte Apple anti-fan, kijk maar naar mn post history) fantastisch en garandeerd privacy.

Kort samengevat: jouw toestel broadcast als het offline is roterende publieke sleutels die niet aan jouw account gelinkt kunnen worden, niet door apple of door andere gebruikers. Toestellen in de buurt uploaden de locatie en tijdstempels naar Apple, maar dan geencrypteerd met jouw publieke sleutel, op die manier kan Apple niet zien waar of wanneer jouw sleutel (die ze toch al niet aan jou kunnen linken, maar goed: extra laag security!) gedetecteerd werd door andere gebruikers. Die genecrypteerde data wordt bij Apple opgeslagen, als jij jouw toestel wil localiseren dan kan je die pakketjes opvragen adhv jouw publieke sleutels. Met jouw private sleutel, waar niemand toegang toe heeft, kan enkel jij de data ontsleutelen en zien waar en wanneer jouw idevice was.

Dit is dezelfde techniek die airtags gebruiken btw.

Dit hele proces is extreem privacyvriendelijk, en qua encryptie worden er allemaal sterke industriële standaarden gebruikt. Indien er een kwletsbaarheid in wordt gevonden wil dat zeggen dat er een kwetsbaarheid zit in heel veel technieken, zoals je 2FA tokens en je HTTPS verbinding, dan hebben we dus grotere problemen.
Ik ben wel benieuwd hoe lang dit actief kan blijven als de accu leeg is...
Een 'lege' accu is zelden echt helemaal leeg.
Klopt. Ik kwam er laatst achter dat mijn telefoon (Xiaomi 11) nadat hij was uitgegaan door een "lege" batterij helemaal niet leeg was. Ik kon de recovery modus nog opstarten en hem daar ruim 3 (!) uur op volle helderheid op aan laten staan. Pas daarna ging hij uit.
Dat zegt wel iets over de capaciteit die er nog in de accu zit als hij zogenaamd leeg is.
De vraag is of dat capaciteit is die veilig te gebruiken is of dat je je accu significante versnelde slijtage hebt toegebracht die dat te doen. Tussen 'op veilig niveau uitschakelen en 'zo ver ontladen dat je accu echt kapot is' zit een flink grijs gebied en des te verder je dat gebied in gaat des te meer bovenmatige slijtage je je accu toebrengt.

Met BT LE zal dat zo een vaart niet lopen maar met recovery met max schermhelderheid wordt er wel wat meer stroom gebruikt.

[Reactie gewijzigd door JT op 22 juli 2024 23:29]

Niet heel slim, je kan ervoor zorgen dat de CMS zegt "en nu is het afgelopen" en in beschermingsmodus gaat. Dan kan je vaarwel zeggen tegen de batterij.
Dat is waar. Maar voor de slijtage is het wel beter als de accu tussen de 20% en 80% ontlading blijft.
Maar als dit betekent dat je een iPhone van 1000+ euro alsnog kan terugvinden dan is een beetje extra slijtage natuurlijk niet erg.
De laatste versies van Bluetooth le is zuinig, met een 2032 knoopcell van 200mAh werkt een LE beacon tot 1 jaar.
Dus een telefoon met lege accu zal wel minimaal een paar dagen actief blijven, als het niet langer is.
Dus als je je lege telefoon weglegt en een weekje laat liggen is je accu verknoeit, die loopt dan helemaal leeg tot 0.
Alle telefoons hebben een eenvoudig battery-protection-circuit als onderdeel van het laadcircuit of accu, die stopt gewoon de levering van stroom onder circa 3.0 volt.
Een lege accu heeft nog een goeie plus...
Je EV kan je ook nooit helemaal leeg rijden..
Jaren geleden ooit hier een discussie geweest dat een telefoon die uitstaat of een lege telefoon niet kunnen tracken. Dat kan dus wel..

De batterij eruit kunnen halen dat straks verplicht wordt (TBV recycling) is dus ook geen oplossing om dit te voorkomen.
Een degelijke condensator kan het ook voorzien van energie.


Ik ben juist bij Apple weg gegaan vanwege hun systeem. Geen opt-out optie. Hopen dat dit bij de Pixels/Androids wel gaat kunnen. Worst case scenario: faraday zakje maar weer uit de kast halen.

Een stukje privacy is ook wel fijn, ze hoeven niet constant te weten waar mijn tel is.

[Reactie gewijzigd door Pat-Juh op 22 juli 2024 23:29]

Belachelijk dat de EU nu juist m.b.t. privacy niet veel strengere regelgeving voorsteld. Alles opt-in (m.b.t. tracking en data verzameling) En een verplichte waarschuwing bij (eerste keer) opstarten apparaat dat data buiten het apparaat wordt verzameld/opgeslagen en dat tracking actief is.

nog beter zou een score index zijn, een soort van energie label.
A is veilig/privacy respecterend
D is onveilig/massa verzameling van data buiten het apparaat opgeslagen.
Tevens websites en verkapte spyware als facebook (schuilnaam meta) die het score label op elke pagina moeten tonen.
Bij Apple is er geen eens een Opt-Out mogelijk. Je moet meedoen met het locatie-protocol wat hoort bij iCloud en alle apparaten...
Is toch belachelijk? Dat zou dus in de winkels en in webshops met een label & score index kenbaar moeten worden gemaakt op de productpagina...een groene A veilig/privacy - en een rode D onveilig/dataverzameling waar je zelf geen keuze in hebt.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 22 juli 2024 23:29]

Onzin, dat is gewoon uit te schakelen.

Instellingen > iCloud > Zoek mijn > Zoek mijn iPhone > Zoek mijn-netwerk uitschakelen.
Jaren geleden ooit hier een discussie geweest dat een telefoon die uitstaat of een lege telefoon niet kunnen tracken. Dat kan dus wel..
Vroeger kon je nog gewoon de accu er fysiek uit halen; dan wist je zeker dat er niets werd getracked.
Omdat een mobieltje geen condensatoren had/heeft? ;) .
Omdat een mobieltje geen condensatoren had/heeft? ;) .
Nou vooruit dan, die halve seconde voordat de caps leeg zijn nadat iemand de accu eruit jast mogen ze hebben. 8-)
Ik denk dat er behoorlijk wat meer kan, zelfs een aantal uren/dagen zou mogelijk zijn. Levert nauwelijks iets op, maar net genoeg om iets simpels van energie te blijven voorzien.
Als ik goed begrepen heb wil de EU dit dus weer verplichten (accu eruit kunnen halen tbv recycling/duurzaamheid) dat betekent dus dat telefoons op een andere manier getracked moeten kunnen worden.
Vroeger hadden ze al microfoons met zender die geactiveerd en gevoed worden door radiogolven. Kan vandaag de dag vast beter.
Het kan ook positieve effecten hebben.
Bij skiën bvb, je bent in een lawine beland en bedolven onder de sneeuw. Wet van Murphy zegt, heb wel mijn telefoon bij me maar vergeten te laden.
Ook zijn er genoeg gevallen bekend van mensen die niet terugkeren van een wandeling en de telefoon dood is voor ze vermist worden.
Het kan dus levens redden.
En ja in een stad zou ik het uit laten, net als mijn telefoon, het gaat niemand wat aan dat ik een half uur in de tippelzone ben🛏
Daar heb je recco voor.
En de wandelaars hebben vaak geen bereik dus dat lost ook weinig op.

Als je dergelijke wandeltochten of dingen doet (ver) buiten de bewoonde wereld moet je daar ook passende maatregelen op nemen. Fijn (of juist niet) dat Google nog meer manieren vind om je te blijven volgen. Maar als ik mijn telefoon uitzet moet ie ook gewoon uit en niet nog van alles blijven doen.
Je kunt altijd redenen vinden om het niet te doen, en redenen vinden om het wel te doen.

Ik vind het een mooie Feature, beste is als je het aan of uit kunt zetten.
9/10 ga je dat niet kunnen uitzetten. Of is het toch actief als het uit staat. Zoek de testen op van een gsm zonder Sil een vliegtuig stand. En je kan zien dat alle data word opgeslagen op beide gsm's en word doorgestuurd naar Apple vanaf er connectie is. Dit is gewoon voor betere data verzameling van hun kant uit. Schandalig gewoon
Volgens mij interpreteer je het verkeerd. Als de accu leeg is, kan er niets gebeuren. Het gaat hier om als de telefoon uitgeschakeld is. Je hebt immers energie nodig om ICs werkend te krijgen. Uiteraard zou de telefoon een reserve kunnen aanhouden zodat het systeem minimaal 24 uur kan werken, net zoals dat er een reserve is zodat de accu niet snel kapot slijt.

Ik kan me voorstellen dat een dief de telefoon z.s.m. uit zou schakelen en vervolgens op een veilige locatie een factory reset uitvoeren, echter heb ik gezien dat bij Samsung telefoons dit niet kan. Je moet de telefoon ontgrendelen wil je die uitschakelen (of accu leeg laten lopen, en dan werkt dus de "vind functie" weer goed).

[Reactie gewijzigd door FPSUsername op 22 juli 2024 23:29]

dat kun je wel vergeten, sneeuw is gewoon water, en als ergens geen radio signaal doorheen gaat is het wel water.
Je kan ook met je vrouw langs de tippelzone dan kun je hem aan laten. Is ook wel zo gezellig.
Maar de iPhone heeft dit al tijden? Als ik de iPhone 13 uitschakel staat er
De IPhone kan gevonden worden nadat deze is uitgeschakeld.
Door de eSim is dat helemaal makkelijk, want ook het kaartje eruit halen zal niet voorkomen dat ie zich kan aanmelden.
?

Waar haal je dit vandaan?

Find my heeft helemaal niets met je sim of eSIM te maken, het is een functie die bluetooth LE gebruikt. Die functionaliteit zit namelijk ook in toestellen zonder (e)sim: ipads, Macs, en natuurlijk airtags.

Oh, en in tegenstelling tot wat hier geroepen wordt door velen die niet gehinderd worden door enige kennis van zaken: de offline find my tracking is niet door apple of eender wie in te zien: het is echt heel erg privacy vriendelijk.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 23:29]

Hij bedoeld dat als iemand je telefoon jat, ze de locatie bepaling via bijvoorbeeld gps en andere middelen over 4g niet kunnen stoppen door de Sim eruit te halen, een esim zit immers vast… het find my netwerk werkt ook met Bluetooth LE, maar nog steeds ook via 4g en gps, voor gevallen dat er geen iPhones dichtbij zijn :)

[Reactie gewijzigd door D13DS3L op 22 juli 2024 23:29]

het find my netwerk werkt ook met Bluetooth LE, maar nog steeds ook via 4g en gps, voor gevallen dat er geen iPhones dichtbij zijn :)
Je moet het onderscheid maken tussen online en offline find my: het zijn 2 heel andere technieken.

Bluetooth LE wordt enkel gebruikt door de offline variant, en daarbij doet het toestel zelf niets qua locatiebepaling (daarom kan het ook werken als het toestel uit staat zonder dat je batterij significant leegloopt). deze variant gebruikt GEEN 4g en gps, zoals jij suggereert, ook niet als er geen iphones in de buurt zijn: het toestel zelf weet namelijk niet of er idevices in de buurt zijn die de BT LE signalen ontvangen: deze worden gebroacast en het toestel dat uitzend luistert niet naar eventuele reacties.
Criminelen kunnen dit eenvoudig omzeilen door het toestel in een kooi van faraday te plaatsen, ook zijn er andere oplossingen voor zoals bij bouwmachines gebeurd door een jammer te gebruiken.

Ik zie voor deze toepassingen alleen voordelen als het ingezet wordt voor hulpdiensten als iemand vermist is.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 23:29]

Of voor als je zelf je telefoon verloren hebt, het heet ook: find my device.

Een jammer gebruiken is trouwens strafbaar, en nog niet mild ook.
Jammer is niet nodig, metalen koekjestrommel volstaat.
Dat dacht ik ook. Maar mijn test liet zien dat signalen nog steeds naar buiten komen aangezien het niet volledig luchtdicht is. Wel flink gedempt natuurlijk. Je moet de randen nog afsluiten met aluminium tape, dan lukt het pas
:') en jij gaat dat op regelmatige basis doen?
Nee, waar zeg ik dat?
Zolang je de telefoon (ook al staat het uit) volledig op afstand kan locken, na verlies/diefstal, zou ik het een handige functie vinden.
Dus je haalt er een totaal andere feature / requirement bij? Heeft weinig met elkaar te maken natuurlijk. Wil je anders ook dat de telefoon terwijl de accu leeg is naar je toeloopt. ;)

Waarom is het geen handige functie als je hem niet kan locken? Je telefoon is toch gelockt als deze vanuit uit-stand aan wordt gezet? Tenzij je geen code erop hebt.

[Reactie gewijzigd door t14wo op 22 juli 2024 23:29]

Jij hebt lopen slapen zeker, toen men 14 jaar geleden met "find My iPhone" uitkwam. Het is nu vrij gemakkelijk om een Android telefoon volledig te wissen na een diefstal. Waardoor de dief het makkelijker kan verkopen. De implementatie van Apple zorgt ervoor dat het product volledig onbruikbaar wordt, wanneer het gelocked is. Het is tevens geen totaal andere feature, het maakt daar onderdeel vanuit.
Dit wil ik dus écht niet in een telefoon hebben. Ik vertrouw de inlichtingendiensten niet (zie laatste berichtgeving over TIB / "Sleepwet 2.0"), en als de hardware de mogelijkheid biedt gaat het zowel gebruikt als misbruikt worden.
De hardware die dit mogelijk maakt is bluetooth LE. Kan je je huidige telefoon dus alvast weg doen ;)
Hierdoor is het nodig dat de Bluetoothchip te allen tijde ingeschakeld blijft. Die mogelijkheid zit niet bij ieder chip standaard ingebouwd.
Nee, niet altijd.
Ik vraag me af of Google voldoende market share heeft om het dergelijke tracking effectief te maken. Je bent namelijk afhankelijk van andere (Pixel) devices om te kunnen tracken. Iets dat bij Apple gemakkelijker gaat, vanwege een hogere market share. Samsung zou het ook wel kunnen, maar Google is een stuk kleiner (qua mobiele devices), waardoor tracking mogelijk niet accuraat is, of ze moeten samenwerken met andere fabrikanten.
Dat ligt er dus aan. Pixel telefoons lijken een Bluetooth Low Energy chip te krijgen waardoor ze dit kunnen ondanks dat het toestel uit is. Maar het is niet ondenkbaar dat de feature om zulke BLE apparaten te herkennen en rapporteren in generiek android 14 komt, oftewel na verloop van tijd op "alle" Android apparaten.

Dan is de dekking ineens uitstekend.
Wat ik weet bij hardware van HP, is dat er altijd een serienr wordt getoond op de achtergrond en men kan dan ook alle serienrs opvragen van de verschillende aanwezige hardware, maar dit zal misschien een makkelijkere optie zijn?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.