Apple brengt update uit voor AirPods Pro en Max met Find My-netwerkfuncties

Apple heeft een firmware-update uitgebracht voor de AirPods Pro en AirPods Max, waarbij ze toegevoegd kunnen worden aan het Zoek Mijn-netwerk. Zo kunnen gebruikers verloren apparaten terugvinden via bluetooth-signalen van andere gebruikers.

De twee AirPods-producten konden via lokale Bluetooth-signalen gevonden worden met de Zoek Mijn-functie, maar nu kunnen ze volgens Apple ook worden toegevoegd aan het grotere Zoek Mijn-netwerk. Met deze functie kunnen apparaten van andere gebruikers verloren apparaten detecteren met Bluetooth-signalen en zo bepalen waar een verloren apparaat ongeveer ligt.

Met deze informatie krijgen gebruikers een ruwe inschatting van waar hun verloren apparaat is, waardoor ze binnen bluetoothbereik van dat apparaat kunnen komen. Daarna kunnen ze bijvoorbeeld geluid afspelen om de verlopen koptelefoon te kunnen vinden.

Apple zei deze functie naar de twee AirPods-apparaten te willen brengen, maar stelde deze ondersteuning vorige maand uit en zei toen deze functie 'later deze herfst' beschikbaar te willen stellen. Een Twitter-gebruiker bevestigt de AirPods-apparaten aan het grotere Vind Mijn-netwerk toe te kunnen voegen. De reguliere AirPods krijgen geen ondersteuning voor de nieuwe Find My-netwerkfuncties. Voor Find My is iOS 15 nodig.

Afbeeldingen via Twitter-gebruiker Ste Moseley.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Redacteur

06-10-2021 • 11:50

109 Linkedin

Submitter: Davidas

Reacties (109)

Wijzig sortering
Dus ben je ze kwijt, loopt er een willekeurige iPhone langs wordt de locatie geüpdatet?
Moet nazeggen, ze kosten flink wat maar dit is een welkomstige feature

Weet niet langer bestaat bij de concurrentie?
Maar dit gaat er dan vanuit dat je ze buitenshuis verliest. Er ook nog toevallig iemand langsloopt met een iPhone binnen bluetooth range. En tegen dat jij daar bent om ze te zoeken hoop je dan dat de accu nog niet leeg is.

Leuke gimmick inderdaad.
Beetje vreemd om dit als "gimmick" te omschrijven. Het precieze percentage iPhone- en iPad-bezitters specifiek voor Nederland is niet echt te achterhalen omdat er weinig onderzoek naar gedaan is, maar conservatief geschat denk ik toch wel dat het tegen de 20% is. Dat betekend dus al een kans van 1 op 5 dat een passant een iPhone in zijn zak heeft en de locatie van de AirPods doorgeeft.

Dan merk je nog interecht op dat dat alleen buiten werkt, uiteraard werkt dit ook gewoon binnen, want ook daar hebben mensen een iPhone. Zo wordt de AirTag in mijn fiets in de berging van ons gebouw gevonden door de klanten van de nagelstyliste erboven.

Dus is dit zeker handig, binnen of buiten. Zoek anders maar eens op YouTube naar mensen die AirTags getest hebben.

De accu gaat overigens dagenlang mee, 20u (conservatief, meestal zo'n 24u) als je ze continu gebruikt, dat duurt wel een paar weekjes voor ze leeg zijn, want in deep sleep denk ik dat we eerder over maanden hebben.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 6 oktober 2021 13:12]

Nieuwsgierige vraag; ze zijn dus gekoppeld aan jouw account? Maar volgens mij niet te "blokkeren" voor gebruik door anderen toch?
Voor zover ik er van begrijp niet. Wat eigenlijk wel een gemiste kans is als ze dat niet kunnen. De Airtags doen het tenslotte ook lijkt me dat de functie aanpassen naar de airpods dan toch makkelijk moet zijn.
Wel dus, @GroeneThee, je kan ze nu in Lost Mode zetten.
Notify When Found
You will receive a notification when the location becomes available.

Pairing Lock
This item is linked to your Apple ID so no one else can pair to it.

Leave a Message
Leave a phone number or email for the finder of your item to contact you.
Als ik op de support pagina van Apple kijk, dan staat er het volgende: U kunt de locatie van uw AirPods of AirPods Pro ook niet zien als ze in de oplaadcase zitten

Dan is het toch gewoon een gimmick? In de praktijk heb je er niets aan. Als je je Airpods ergens hebt laten liggen in hun case, kom je er nooit meer achter waar ze zijn.
Eh, noem eens een plaats waar je AirPods kan verliezen waar geen iPhones bij in de buurt komen?
:+

[Reactie gewijzigd door Blubkens op 7 oktober 2021 14:48]

Volgens mij kun je ze hiermee ook binnenshuis mbv een richtingspijl opsporen als je ze kwijt bent, en dat overkomt me nogal eens.

Edit: zonder richtingspijl blijkbaar :)

[Reactie gewijzigd door gday op 6 oktober 2021 17:12]

Dit is toch dezelfde techniek als de trackers/tiles van apple, samsung, etc?
Ik weet niet of de concurrentie dit ook heeft?
Breng eens een update uit dat we volume kunnen regelen vanaf de Pro's.
Onbegrijpelijk dat die optie er nog niet op zit.
Of een update waarmee je voorkomt dat maar 1 vd 2 oortjes goed gekoppeld is. Toch wel ongeveer 1 op de 10 keer last van en best vervelend: opnieuw in t doosje, wachten, er weer uithalen en zelf laten koppelen.

Het apparaat vergeten en helemaal opnieuw pairen haalt bij mij niks uit.

[Reactie gewijzigd door Vermaeson op 6 oktober 2021 12:21]

Daar heb ik echt nog nooit last van gehad (pro’s), ik zou er even mee terug gaan naar de winkel
Nog geen last van gehad eerlijk gezegt. Maar wel balen want ik zou erg balen van het bovenstaande, zeker voor een device in dit premium segment.
Dat probleem had ik met de originele AirPods. De AirPods Pro absoluut niet. Ook handoff, of gebruik met watch/MacBook is seamless.
Siri. Probleem opgelost.
Hoewel je helemaal gelijk hebt, is het soms noodzakelijk stil te zijn als je die dingen in hebt. "Hey siri set the volume to 70%" is dan vrij ongewenst. Gezien het aantal sensoren in de Airpods, verbaast het mij dat er niet een manier is de volume aan te passen, zonder iPhone of Watch.
Het is natuurlijk prima mogelijk lijkt mij (1 tikjes rechts volume harder, 1tje links volume zachter). Het is gewoon geen onderdeel van Apple's software matige controle schema?
Verbaast het je ook dat er geen aan/uit knop op zit?
Hoewel je helemaal gelijk hebt, is het soms noodzakelijk stil te zijn als je die dingen in hebt. "Hey siri set the volume to 70%" is dan vrij ongewenst. Gezien het aantal sensoren in de Airpods, verbaast het mij dat er niet een manier is de volume aan te passen, zonder iPhone of Watch.
Apple watch gebruikers krijgen de bediening op hun scherm. Met de "digital crown" kan je vervolgens het volume omhoog en omlaag zetten. Maar andere gebruikers hebben daar natuurlijk niets aan. Het zou mooi zijn als je als gebruiker inderdaad wat te kiezen krijgt. Je kan nu ook de functies zelf aanpassen en waarom dan niet volume up en volume down als te kiezen optie toevoegen.
Niet? Ik gebruik dat toch best veel, ze vertellen me zelfs wie er belt, met de vraag of ik op wil nemen.
Je kan gewoon dubbel tikken op je AirPods om op te nemen. Ik gebruik dat al jaren zo..
Wat? Rechter airpod 1 keer klikken neemt hier gewoon op.
Bij mij hangt hij meteen op. :? Zal nog eens proberen.
Heb mijzelf zojuist gebeld vanaf een ander toestel, gewoon 1 keer klikken op je rechter airpod volstaat om het op te nemen, dus niet dubbel klikken maar gewoon 1x indrukken.
Ja, klopt! Is dat nieuw? Ik dacht echt dat je dan altijd een binnenkomende telefoongesprek weigerde. Mooi, scheelt een boel. :)
Geen idee, heb ze pas sinds Juli, altijd al zo gewerkt voor mij.
Weten we al jaren maar Siri is omslachtig en zeker niet snel.
Feit dat velen dit missen zegt genoeg en het zou prima een optie kunnen zijn.
Dan kunnen mensen zelf bepalen hoe ze dit doen.
Siri is een oplossing maar niet dé oplossing. Er zijn genoeg situaties waarin het niet gewenst is om te praten maar het volume wel aangepast dient te worden.
Vandaar dus mijn punt en het zou kinderlijk eenvoudig moeten zijn dit aan te passen middels firmware.
Mij maakt je niet wijs dat je wel allerlei zaken kan switchen en zelfs voorkeuren kan instellen voor de switches en dat je hier niet volume mee zou kunnen regelen (en daarmee bepaalde functies achterwege laat).
Dacht dat je dubbel klik ook kon koppelen. Links luider en rechts minder luid. Maar dan ben je de andere opties natuurlijk kwijt.
Een vraag uit oprechte interesse: hoe zie je dat voor je? Want ik heb de Airpods Pro, maar ik zie niet voor mij hoe dat dan te werk zou gaan.
De meeste oortjes hebben dat wel.

Op mijn galaxy Buds heb ik ingesteld: linkeroor tappen en vasthouden -> zachter, rechteroor tappen en vasthouden -> harder.

[Reactie gewijzigd door kiang op 6 oktober 2021 13:45]

Interessant, kun je dan ook nog pauzeren en/of next/previous track?
Je kan combinaties maken maar desnoods is het een keuze voor de gebruiker.
Dus je kiest voor het ene en je raakt opties elders kwijt. Het is dan een optie en de gebruiker maakt dan een keuze.
Nu heb je die optie niet en dat is in mijn ogen altijd de mindere keuze.
1 keer tappen = play/pause/telefoon opnemen
2 keer tappen = forward
3 keer tappen = backwards

Helaas zijn dat alle functies. Het lang indrukken (bij mij voor volume) is in te stellen per oor, ik had graag nog extra opties gezien voor 2/3 keer tappen en laatste tap ingedrukt houden.
Kijk maar eens naar de instellingen die je kunt doen.
Je kunt ze zelfs wijzigen.
Je zou er voor kunnen kiezen om ipv track skippen enzo te kunnen kiezen voor Volume aanpassingen.
Voorbeeld: tap linker airpod voor harder en rechter voor zachter.
Ok, en hoeveel harder en zachter dan? Je kunt dan niet echt fine tunen ermee en zult dus of in te grote intervals harder/zachter gaan of je moet heel vaak je airpod indrukken…
Gewoon een stapje harder of zachter. En als je het dus flink harder wilt dan moet je die stap 2 of 3x herhalen.
Zelden is het zo dat je van heel laag naar heel hard gaat, of andersom. Vaak is het net even wat harder of zachter.

Daarbij kan je nu ook al werken met muziek keuze om onderscheid te maken door 2x kort te drukken.
Je kunt dit ook 3x doen en als je dus de Volume optie gekozen hebt dan ga je een 2 a 3 tredes omhoog/omlaag.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 6 oktober 2021 13:39]

Zelfde als de knoppen op de iPhone lijkt me.
Is er dan niemand die een doorspoel-functie mist?
Nee, ik niet ....
Volume wil ik veel vaker wijzigen dan de wens om door te spoelen.
Helemaal mee eens. Heb de Airpod Pro's net een week en ik was echt verbaasd dat die functie er niet op zit. Bijzonder irritant.
An sich heb je meestal sowieso je telefoon in de buurt, op je telefoon kan je gewoon op de knopjes drukken door je broek heen (al is dit vast wel voornamelijk mannen die daarvan gebruik kunnen maken gezien het gebrek aan zakken in veel vrouwenkleding), althans zo deed ik het.
Vaak zat niet in de buurt met sport of het toestel elders terwijl ik met me luie pens in de zon lig.
Het gaat erom dat deze toevoeging makkelijk te realiseren is en het product gewoon beter maakt.
De alternatieven (Watch, Siri, Fysiek veranderen op toestel, etc) zijn duidelijk maar gezien de reacties hier ben ik niet de enige.
Wellicht komt er nog een keer integratie met de watch, waar ik vanochtend (nieuwe?) functies in zag om deze te besturen met handgebaren (vuist, kniijpen).

Persoonlijk denk ik dat de tijd er rijp voor is dat elektronica mijn gedachten kan lezen
- altijd juiste volume
- altijd juiste muziek (--> technisch waarschijnlijk makkelijker, gezien het verschil in hersenactiviteit)
- alleen leuke gesprekken opnemen
- niet dicteren maar "think to text"
schrijfrechten op mijn geheugen nog even niet :)
Vrijwel alles is mogelijk maar ik heb het over een basale functie die middels software eenvoudig te maken is.
Geen gedoe met extra hardware, geen spannende AI en andere zaken.
Gewoon ouderwets volume wijzigen zoals op vrijwel alle premium wirelesss buds die te koop zijn.
Dit mis ik ook echt.. Moet dan toch nog altijd de iPhone pakken wat niet handig is tijdens een workout.. 8)7
niet ideaal maar je kan het Siri commanderen
Ja dat weten we maar vind het via Siri omslachtig en werkt sowieso niet met bijv. een niet Apple device.

Het rare is dat je wel kan instellen wat de switches doen, waarbij je kan switch tussen zoekacties, pauze, play en wisselen tussen de diverse modi (ANC, transparantie, etc).
Het zou dood eenvoudig zijn om het zo te maken dat mensen kunnen kiezen voor volume (Down op links en Up op rechts bijv).

Maar toch lijkt Apple dat niet te willen. Doodzonde
Helemaal mee eens!
Ik zie me al staan schreeuwen tegen Siri in de sportschool
Het was ook sarcastisch bedoeld hehe. Maar zo werkt het natuurlijk wel bij apple.
Helaas wel.. Ze willen je in hun ecosysteem trekken zodat je er niet meer uit komt 8)7
Kan je hier eigenlijk ook voor opt-out’en?

Als in: dat andere niet via jou telefoon hun eigen spul kunnen tracken?
Er wordt niet getracked via je telefoon volgens mij. Een device wat in de buurt is zal alleen de locatie doorgeven via een ander device. Ik mag hopen dat dat niet kan worden uitgeschakeld btw, dus dat je zelf Find My gebruikt maar dat andere devices niet via jouw toestel gevonden kunnen worden.

Update:
Als je zelf Find My uitschakelt, dan maak je geen onderdeel meer uit van het Find My netwerk en kan je toestel ook niet meer gebruikt worden om andere toestellen te localiseren.

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 6 oktober 2021 13:44]

Een device wat in de buurt is zal alleen de locatie doorgeven via een ander device
Dan wordt er dus juist getracked middels jou device. Anders geeft die natuurlijk ook niks door :)
Ik mag hopen dat dat niet kan worden uitgeschakeld btw.
Hoezo niet? lijkt me toch vrij vanzelfsprekend dat je met dit soort functies voor jezelf kan bepalen of dat je het wel of niet wilt hebben.
Apple redeneert zo: als je gebruik wilt maken van Find My, dan ben je ook onderdeel van het systeem. En je hebt dus die keuze. Zet Find My uit.

Wat is tracken? De locatie van die iPhone wordt anoniem naar de houder van de AirPods gestuurd. Zonder te weten welke persoon je die informatie gaf. Als je Apple daarin niet vertrouwd, kun je Find My uitzetten, of beter locatie services helemaal.
Zeker kun je dit uitzetten. Gewoon geen gebruik maken van find my functies.
Dat kan wel. Find My uitzetten. Waarom hoop je dat location tracking permanent aan staat?
Als mensen dit allemaal uitzetten dan werkt het systeem niet meer... !?
Oke, maar moet dit het probleem van de fabrikant worden of die van de consument? Iedereen moet toch het recht hebben om locatie-tracking uit te schakelen?

Als jij je abo wil opzeggen voor internet/sportschool, blijf je dan ook lid als zij zeggen "ja maar als iedereen dat doet gaan wij er aan onderdoor"

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 6 oktober 2021 13:00]

Je kunt locatie toch ook uitzetten? Ik begrijp je probleem niet. Wat je niet kunt is wel Find My voor je zelf gebruiken zonder anderen te helpen. Lijkt me vrij fair.
Find My On | Off
Enables your iPhone and other accessories to be shown on the map.

Je kunt dit dus uitzetten zodat je geen locatiedata meer deelt, of aanhouden en wel delen. Lijkt me vrij simpel. Snap niet waarom er een heel debat over een hele simpele functie moet zijn.

Als andere devices hun locatie delen in relatie tot jouw device (dat is hoe Find My werkt op apparaten zonder 4G), dan deel je locatiegegevens, zo simpel is het nou eenmaal. Op het moment dat ik zeg dat ik iAR heb zien lopen op de Dam, dan geef ik tevens prijs dat ik op dat moment ook in dat gebied liep.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 6 oktober 2021 13:05]

Volgens mij is dit geen reactie op mij, want dit is wat ik zeg…
Dat is inderdaad wel de meest eerlijke optie.
Eigenlijk bedoelde ik dat ALS je zelf Find My gebruikt (zie zelf geen reden om zoiets uit te zetten), dan lijkt het me logisch dat je het niet alleen zelf kunt gebruiken zonder dus ook deel uit maken van het grotere Fins My netwerk.
Lmgtfy: ja, dat kan. Maar dan zet je het 'Find my' netwerk ook uit voor je eigen spullen.
Weet iemand wat de firmware versie is voor de Pro’s?
https://www.macrumors.com...s-firmware-update-4a400/: "All three of the AirPod models are now running 4A400 firmware, up from 3E751 for the standard ‌AirPods‌, 3E756 for the ‌AirPods Max‌, and 3E751 for the ‌AirPods Pro‌."
Ja dat gaat om 4A400 voor zowel de Pro’s als de Max.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 6 oktober 2021 12:01]

Prima update. Jammer dat er nog steeds geen mogelijkheid is tot achtergrondgeluid reductie op de Airpods pro. Tijdens het bellen merk ik dat achtergrondgeluiden slecht gedempt wordt.
Slecht gedempt is wel understatement van het jaar. Ik ben deze zomer overgestapt naar Apple en die AirPods Pro zijn echt om te janken. Echt serieus gewoon slecht. Als ik buiten looop zonder harde wind ben je al bijna onverstaanbaar. Als ik mijn bestek la open doe terwijl ik aan het bellen ben, valt de andere kant bijna van zijn stoel van de herrie.

Nee, die oortjes zijn echt drie keer bagger en ik snap niet dat daar geen heisa over gemaakt wordt. Dit is echt aliexpress achtige kwaliteit.

Er zitten overigens ook zeker voordelen aan: niet meer te hoeven koppelen enzo is fantastisch (automatisch schakelen tussen iPhone en MacBook) en de noise cancelling is redelijk goed voor in ears. Maar omgevinsgeluid maakt ze vrijwel onbruikbaar om mee te bellen als je beweegt of ding en met je handen aan het doen ben.
Het gaat om firmware 4A400, volgens The Verge.
Ik zit met mijn Pro's nog op 3E751.

[Reactie gewijzigd door iAR op 6 oktober 2021 12:35]

Die dingen in je oor is tegenwoordig ook te updaten?!
Uiteraard, al een tijdje. Spatial Audio kreeg je ook via een update. (Mooie is wel dat het praktisch transparant gebeurd, die dingen updaten zichzelf wel na verloop van tijd)
Tussen je oor is nog steeds een probleem ;)
Ja, TV's ook tegenwoordig. En game controllers. En zo kan je nog wel even door gaan denk ik ;).
Vrijwel alle met noise-cancelling.
Ik gebruik hier een oudere firmware op de AirPods Pro, en IOS 14.8 op een iPhone 8. Hij vindt gewoon mijn AirPods Pro in zoek mijn... hoe kan dit?

Wel ging het mis, want hij detecteerde ze nog op mijn kantoor, terwijl ik toch echt 15 km verderop thuis zit nu, met de AirPods voor mijn neus.
Volgensmij zit het zo: Voor de nieuwe update werden je airpods wel in Find My aangegeven, maar alleen waar jij met jouw Iphone voor het laatst verbonden met de oortjes bent geweest. Met de nieuwe update kunnen ook andere iphones die locatie naar jou doorsturen.
Updaten zou blijkbaar gebeuren door je AirPods dicht bij je iPhone te hebben terwijl deze aan het snoer of op een draadloze lader liggen, maar tot nu toe zijn mijn Pros nog niet geüpdatet, dus ik weet niet of ik het wel juist doe.
Zijn deze Find my * aanpassingen of is IOS 15 de reden dat de knop Find my Friends in de browser versie van iCloud is verdwenen? Dat was erg handig en is helaas nu verdwenen.

*IOS ipv ISO :+

[Reactie gewijzigd door zaadstra op 6 oktober 2021 12:34]