Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Siri onthult Apple-event dat plaatsvindt op 20 april

Spraakassistent Siri heeft de datum voor een aankomend Apple Event onthuld. Inmiddels zijn er ook uitnodigingen aan media verstuurd. Het evenement vindt dinsdag 20 april plaats om 19.00 uur Nederlandse tijd.

De datum voor het eerste Apple-event van dit jaar werd ontdekt door MacRumors die aan Siri vroegen wanneer het volgende Apple-event zou plaatsvinden. De spraakassistent antwoordde daarop dat het volgende event volgende week zal plaatsvinden op het kantoor van Apple in Californië.

Het is nog niet bekend wat Apple gaat aankondigen. Er gaan geruchten over een nieuwe iPad Pro. Ook zijn er berichten dat de bluetooth trackers AirTags hun opwachting maken. Daarnaast zou ook een grote update voor iOS 14 worden aangekondigd. We hoeven geen nieuwe iPhones te verwachten aangezien Apple deze doorgaans later in het jaar aankondigt.

Het evenement wordt online gestreamd en is te bekijken via de website van Apple, net als de voorgaande Apple-events die ook online plaatsvonden door de pandemie.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

13-04-2021 • 19:47

76 Linkedin

Submitter: VirinR

Reacties (76)

Wijzig sortering
Inmiddels is het evenement ook officieel aangekondigd ;) https://www.apple.com/apple-events/
De verschillende kleuren in het logo worden al geïnterpreteerd als hint naar de nieuwe Imac’s met nieuw design/verschillende kleuren. Ze verstoppen vaak een hint in het ontwerp van de uitnodiging dus ik ben benieuwd :)...

Vanaf je iPhone/iPad klikken op het logo op de event pagina geeft een leuke AR Easter egg overigens!

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 13 april 2021 20:10]

De wijze waarop zou ook kunnen hinten naar een vernieuwde Pencil: doet aan de tekenmogelijkheden denken en zou ook al een leak van zijn opgedoken
Wat mij erg verbaasde is dat die AR “gewoon” object occlusion heeft. Dit is: als je uw hand uitsteekt, en voor je camera houdt, dan bedekt je hand gewoon het virtuele object wat in je kamer rondzweeft. Die “It just works” momenten vind ik wel prachtig.
dit is ook precies wat Apple goed doet en kan. Vaak hoor je dat een andere fabrikant dat specifieke feature al jaren heeft, maar niet goed uitgewerkt/toegepast zoals Apple dat doet. "it just works" daar geniet ik ook van. Het werkt gewoon en het geneuzel en gemekker is niet meer.
Ik zou graag willen dat m’n AirPlay via AppleTV weer ‘Just workte’. Want het is een drama de laatste tijd om vanaf iPhone of iPad iets op het beeld te krijgen.

Dus. ‘It just works’ geldt helaas niet voor 100% maar ben het met je eens het merendeel van hun systemen en toepassingen wel!
Ik heb daar ook last van gehad, maar na een nieuw WiFi access point waren de problemen verdwenen.
Bij mij niet. Of is dat vanaf een bepaalde iPhone?

[Reactie gewijzigd door SE USER op 14 april 2021 00:16]

De verschillende kleuren in het logo worden al geïnterpreteerd als hint naar de nieuwe Imac’s met nieuw design/verschillende kleuren.
Een nieuwe iPad Pro in verschillende kleuren zou toch ook een mogelijkheid kunnen zijn?
Haha, vraag me af hoe onbewust dit ‘gelekt’ is.

We zitten er al een tijdje tegen aan te hikken: nieuwe iPads, de ‘airtags’, en natuurlijk ook de M1x/M2 of hoe ze de heftigere versie van de M1 noemen.
Reken maar dat Apple eerst een paar dagen wacht of een gebruiker op Twitter er achter komt en zoniet dat ze een 'bevriende tech site die vaak positief schrijft' tippen om eens iets aan Siri te vragen over het tech event.
Denk je nu echt dat Apple al die moeite moet doen zoals wachten en hopen dat iemand het gaat vinden? Er zijn allicht zo'n duizenden mensen die al maanden elke dag zoeken naar sporen van een datum.voor het volgende apple event. Het vragen aan Siri is zo voor de hand liggend dat het mij echt niet lijkt alsof dit een voorbereid lek is. Gisteren was gewoon de dag dat ze het gingen aankondigen. Wat ik wel wil geloven is dat ze gisteren zich afvroegen hoeveel seconden nadat ze het in Siri hadden gezet het al gevonden zou worden
Niet echt, de uitnodigingen naar de media zijn intussen immers ook verstuurd ;)
Jaaaa nieuwe iPad Pro. Zou fijn zijn. Twijfel nu heel erg tussen de iPad Air 4 (256GB) en iPad Pro (11", 128GB); en zat al te denken dat voor die +/- €80 meer de iPad Pro waarschijnlijk toch de betere deal is. Als daar een nieuw model met A14X voor in de plaats komt, dan is het natuurlijk een no-brainer en wordt het ding direct aangeschaft. :P

Kunnen ze vanavond dan ook eindelijk iOS 14.5 releasen naar de stable-tier? ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 13 april 2021 20:04]

Ze hebben net de laatste beta vrijgegeven: https://www.macrumors.com...4-5-beta-8-to-developers/

Volgende week mogelijk wel.
Het geval is wel dat bij mij de update als 14.5 vermeld stond, niet meer als beta (developer)
Dat zou dan al rond 19:00 gedaan zijn.

10:00u lokale tijd Cupertino is wanneer ze dat doorgaans open zetten, als ik het me goed herinner.

Ik denk dat we tot de event moeten wachten, omdat er dan ook de airtags aangekondigd worden.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 13 april 2021 20:10]

iPad Mini 6th gen / pro 🤞🏻🤤
Heck yeah! (Of ze moeten er 800 uuro voor vragen natuurlijk, of het wordt alsnog een upgrade van de huidige form factor, dan is het minder aantrekkelijk)
Volgens mij wordt jouw laatste punt wel werkelijkheid. Er waren al dummy's opgedoken met hetzelfde design als de vorige iPad mini (link)
Nieuwe Apple TV lijkt mij ook wel waarschijnlijk?
Nieuwe Apple TV lijkt mij ook wel waarschijnlijk?
Onbekend. Normaal gesproken hoor je dan wel wat stevige geruchten uit de supply line, en over juist dat product blijft het stil. Als de eerdere geruchten kloppen (en dat is gezien de analyst die er mee kwam een niet al te riskante gok) dan gaat de nieuwe appleTV zwaar inzetten op ook console spelen, en dan specifiek voor Apple Arcade.

Als Apple zo zwaar gaat inzetten op het product, op die manier, heb je kans dat ze een game event optuigen waarbij de nieuwe appletv gelanceerd wordt.
Ik ga er eigenlijk wel van uit hoor.

Days since last release
Sep 2017
1306 days

Average
589 days
Maar appleTV is een vreemde eend in de bijt. Die heeft nooit een duidelijk release patroon gevolgd.
Waarom zou Apple de console markt willen betreden? Dat zou heel on-Apple zijn. Apple betreedt enkel een nieuwe markt als het weet het beter te kunnen doen dan wat er nu bestaat. Apple is waarschijnlijk de marktleider qua verkopen van mini games maar ik denk echt niet dat ze een manier hebben gevonden om de console markt in te palmen. Ik denk niet dat ze rond de Apple TV een "console gericht" event zouden organiseren. Ik denk dat Arcade altijd als een dienst zal gepresenteerd blijven worden want wat op de Apple TV draait moet ook perfect draaien op een iPhone.
Ik zou ook niet verwachten dat ze de concurrentie aan willen gaan met de Xbox en de Playstation. Echter lijkt het apparaat mij uitermate geschikt om te kunnen concurreren met Nintendo. Minder focus op hoogwaardige graphics, maar meer op de speelbaarheid.
Ik vind het overigens erg jammer dat de spellen op de Apple tv niet het niveau van 'alleen springen en schoppen' heeft overstegen (geen idee hoe dit precies heet). Een spelletje in de geest van bijvoorbeeld Super Mario 3 zou toch prima moeten werken op de huidige Apple tv. Uiteraard met een gekoppelde bluetooth controller en niet met de afstandsbediening.
Tja het niveau van games op Arcade is redelijk bedroevend op dat vlak. Maar dat is omdat ontwikkelaars geen games ontwikkelen voor de Apple TV. Die maken games voor de iPhone. Daar zitten voor hen de meeste gebruikers.
Erg jammer inderdaad. Want ik denk dat de potentie er echt wel is
Waarom zou Apple de console markt willen betreden? Dat zou heel on-Apple zijn. Apple betreedt enkel een nieuwe markt als het weet het beter te kunnen doen dan wat er nu bestaat.
Dat deed apple ook met de phone markt en iedereen lachte hen zowat uit, omdat men aannam dat die markt uitgekristalliseerd was......
Maar het gaat er niet om of de markt uitgekristalliseerd is. Het gaat er over of Apple een product heeft dat kan concurreren met consoles. Ik had in 2006 een smartphone, ik haatte dat ding want ik kon er niet mee werken. Er was dus duidelijk plaats voor een smartphone want er bestond geen goede smartphone. De interface van smartphones was gewoon een ramp en dat is nu net het belangrijkste als je met zo'n tool wil werken. Ik zie zulke problemen niet bij consoles. Voor een console zijn ze echt afhankelijk van game ontwikkelaars om het te doen slagen. De originele iPhone werd uitgebracht zonder dat ze afhankelijk waren van ontwikkelaars. De originele iPhone kwam zonder App Store
Monojack: ik kan je ook niet vertellen waarom. Ik weet alleen dat dit uit de supplier chain komt (via Kuo), en dat is vaak toch wel heel accuraat. Het is potentieel voor Apple een logische stap als ze denken dat er een markt is van mensen die Apple Arcade games spelen, en van hun mobiel verder willen op de tv. Dat werkt op iPhone / iPad erg goed, maar op Mac heb ik het nog niet getest.

De geruchten uit de supply chain zijn in elk geval: een appletv die dusdanig veel GPU en processor power heeft dat er heel veel meer mee kan.
Je punten zijn valide, doch irrelevant voor de conclusie die je zelf maakt: Dat apple alleen een markt betreedt als het weet het beter te doen dan wat er nu bestaat. En zodra Apple denkt te weten hoe het beter kan is de kans aanwezig dat ze dat doen, ongeacht hoe jij over smartphones denkt of dacht.
Niet irrelevant want moest Apple in de richting van een console denken dan zouden we daar al signalen van hebben opgevangen. Voorbeeld: Apple TV+, we wisten al lang door het inhuren van bepaalde personen dat Apple TV+ er zat aan te komen. Niets wijst in die richting naar een Apple TV console. Behalve dat de specs opgewaardeerd worden horen we niets in die richting. Geen personen die zijn weggeplukt bij Nintendo, PlayStation of Xbox. Geen enkele game ontwikkelaar is in verband gebracht met de komst van een Apple console. Dat is relevant in een discussie over de komst van een Apple console. Apple moet niets onthuld hebben om te weten welke producten er aan komen. De tijd dat Apple nog kon verbazen met een geheim product dat niemand zag aankomen ligt al een lange tijd achter ons en door de omvang die het bedrijf heeft gekregen zal die tijd ook niet meer terugkomen.
Ik hoop het van harte!
Er zijn overigens best geruchten over wat er qua Apple TV op de rol zou staan.

[Reactie gewijzigd door ATS op 14 april 2021 09:29]

Tijd voor de nieuwe iMac! Als je slim bent koop je nu geen Intel Mac.
Kan ik met parallels dan al x86 windows software draaien?
Ik hoop het, maar nog niet gezien.
Ja, maar ze leunen op x64 support in de ARM versie van Windows 10. Quote van de website: "Parallels is also amazed by the  news  from Microsoft about adding support of x64 applications in Windows on ARM."

Er komt geen x64 Guests support in Parallels, dus de enige manier om x64 Windows Applicaties te draaien is via een Windows 10 on ARM guest.

(overigens zijn de snelheden best goed te noemen als het bijvoorbeeld om gamen gaat, kijk maar eens op https://applesilicongames.com/ ) 
Dat is best goed.
Voor mij is het niet zo zeer games, maar werk software als Altium designer en Comsol.
Grappig dat zelfs Apple’s spraakassistent zijn mond voorbij kan praten.. O-)
Dat ze dat wel weet verbaasd me meer ;-)
Is er kans op een macbook 16 inch met m1 chip? Mijn macbook zit echt op zijn laatste loodjes, maar ik wacht tot deze uitkomt...
Geen Macbooks. Later dit jaar. Misschien een iMac.

[Reactie gewijzigd door We.are.cake op 13 april 2021 20:20]

Snel gaan sparen voor een nieuwe iMac!

Want ik heb dit jaar toch echt wel een nieuwe nodig, huidige is al weer 8 jaar oud... En dan wil je wel de nieuwe M-processor hebben, dus toch nog even wachten op de nieuwste. En dan maar afwachten wanneer ze hier leverbaar zijn of wanneer ik weer de grens over kan.
De MacBook Pro van m’n vriendin is ook alweer fors aan de leeftijd en krijgt geen updates meer. En een pro heeft ze misschien niet eens meer nodig, een air zou best wel eens wat kunnen zijn voor haar met een M1.
De MacBook Pro van m’n vriendin is ook alweer fors aan de leeftijd en krijgt geen updates meer. En een pro heeft ze misschien niet eens meer nodig, een air zou best wel eens wat kunnen zijn voor haar met een M1.
Het verschil tussen de huidige M1 air en de M1 pro schijnt nihil te zijn volgens de meeste reviews, M1 schijnt ook meeste huidige intel macs voorbij te knallen in benchmarks.
In een benchmark die ik deed was de M1 twee keer sneller dan een Macbook Pro met Core i9 uit 2019.

Gênant voor Intel.

Het verschil tussen Air en 13” pro is dat de laatste een fan heeft, dus actief kan koelen. Bij duurbelasting geeft dat een voordeel. Voor de rest betaal je voor 2 extra poorten en een TouchBar.

@arjankoole Als een ratelende oude bak tot nu toe voldoende was, dan is de Air dat zeker ook wel. Het enige minpuntje is het lage aantal poorten. Voor de rest: retina scherm, TouchID zijn fijn en de computer zelf is licht, stil en snel, met een heerlijke batterijduur.

Software-comptabiliteitsproblemen ben ik zelf nog niet tegengekomen. Maar als je van oudere versie (pre-Catalina) komt, dan kunnen daar nog wel issues zitten.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 14 april 2021 04:52]

In een benchmark die ik deed was de M1 twee keer sneller dan een Macbook Pro met Core i9 uit 2019.

Gênant voor Intel.
Single thread performance, weliswaar. Maar om eerlijk te zijn: waar multithreaded performance voor mij belangrijk is, voor m’n vriendin niet. Ik denk dat voor haar een M1 een enorme upgrade zal zijn :)
Hoezo single-thread? Dat was multi-thread! Zou ook kunnen dat het de 2018 variant was, en vandaar zo’n groot verschil. Maar dan nog, ook multi-core trekt de M1 alle willekeurige Intel Macbooks eruit:
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Je moet met een Intel Mac desktop, en geen kinderachtige, komen om de M1 te verslaan.

[edit]net ff gecheckt en het was de 15-inch 2018 2.9 Ghz 6 Core i9 (later heb ik de test ook nog met de 16-inch 2019 van een collega gedraaid, vandaar de verwarring. Ook die werd verslagen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 16 april 2021 08:16]

Om die reden heb ik een M1 air aangeschaft met 8GB geheugen als vervanging voor mijn MacBook Pro uit 2012, i7 met 16GB geheugen. Tot nu toe erg tevreden over de prestaties! Pycharm, docker, Winbox, Termius werken allemaal prima. Veel apps zoals Office 365 en Pycharm zijn al geport. Andere draaien probleemloos onder rosetta2. Alleen virt-manager krijg ik nog niet werkend, maar dat is een kwestie van tijd.
Het lijkt me vanzelfsprekend om voor een M* Mac te gaan, ik heb naast mijn Intel Mac een MacBook Air M1 8GB. Voordeel van de Intel is nu nog wel meer geheugen en ik merk ook dat er wel wat applicaties zijn (met name Adobe CC) die ondanks dat ze native zijn nog niet helemaal geoptimaliseerd zijn.
Zo gebruikt Lightroom CC op mijn M1 vele malen meer geheugen dan op de Intel Mac, Lightroom ziet op de M1 5 GB GPU geheugen (op de 16GB schijnt dat ruim 10GB te zijn) en stopt dat meteen vol waardoor er direct swap nodig is. Dat betekent in de praktijk dat opstarten van Lightroom CC en door wat foto's bladeren op een Intel Mac 3-4 GB geheugen vraagt en nauwelijks swap en op de M1 8-10 GB geheugen en 3-4 GB swap.
De performance blijft overigens, over het algemeen wel goed :)

Ook Docker schijnt nog wel wat problemen te hebben. Gebruik je apps als Boxcryptor of anderen die Macfuse gebruiken dan betekent dat een speciale installatie instructie omdat Apple de beveiliging heeft aangescherpt.

Op zich is het wel logisch, want het kost nu eenmaal tijd voordat alle applicaties echt geoptimaliseerd zijn.

Met de tijd zullen eventuele problemen wel worden opgelost, maar ideaal is het nog niet en ook is niet duidelijk of dat aan Adobe of Apple ligt.

Ik ben lig blij met de M1, maar ook blij dat mijn dagelijkse werkmachine nog een 'ouderwetse' Intel Mac is ;)
Inderdaad, nu nog een Intel machine kopen is ook naar mijn mening geen goede investering. Zowel m'n iMac als de Macbook Air zijn van 2013 en wil ik dit jaar vervangen door nieuwe machines: Er komt een dag dat ze stuk gaan en daar wil ik niet op wachten. Wanneer je nu nog een Intel machine koopt, is het maar de vraag hoeveel jaar je daar nog plezier van kunt hebben. Support houdt op een dag echt op. En de huidige machines houden het al 8 jaar vol, dat wil ik graag met de volgende hardware ook hebben.

Voor de Macbook moet ik alleen nog even uitzoeken of ik een Air of een Pro kies, de betere accutijd van de Pro is wel een pluspunt.
In de praktijk scheelt het niet zo heel veel met de accuduur, maar als je de Touchbar ok vindt en je wilt er weer een lange tijd mee doen is de Pro misschien de betere keuze... maar reviews wijzen uit dat het verschil zeer klein is.