Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple brengt volgend jaar iPad met 10,8"-oledscherm uit

Apple brengt volgend jaar mogelijk een iPad met 10,86"-oledscherm uit. Vermoedelijk gaat dat om een vijfde generatie iPad Air. Ook zou Apple in 2023 verschillende andere iPad-modellen van een oledpaneel voorzien.

Zuid-Koreaanse techwebsite The Elec schrijft dat Apple volgend jaar een iPad met 10,86"-oledscherm van Samsung Display uitbrengen, maar meldt daarbij niet om wat voor iPad-model dat gaat. Er gingen eerder al geruchten rond dat Apple volgend jaar een iPad Air met oledpaneel uit zou brengen, onder andere op basis van rapporten analist Ming-Chi Kuo. Vermoedelijk betreft dit gerucht hetzelfde model.

In 2023 zou Apple in ieder geval twee nieuwe iPad-modellen met oledpaneel uitbrengen. Het zouden iPads met een schermdiagonaal van 11" en 12,9" betreffen. De techgigant biedt momenteel iPad Pro-tablets met die schermgroottes aan. Het is echter niet duidelijk of het bedrijf die Pro-modellen in 2023 van oledpanelen voorziet, aangezien het bedrijf recentelijk juist is overgestapt op miniledschermen voor zijn iPad Pro 12,9". Bloomberg-journalist Mark Gurman, die regelmatig correcte informatie over onaangekondigde Apple-producten deelt, stelde deze week dat het bedrijf overweegt om iPads met grotere schermen te maken.

The Elec schrijft dat de iPads met oledscherm die in 2023 uitkomen een 'flexibel' ltpo-oledpaneel krijgen. Met zo'n flexibel paneel kunnen fabrikanten onder andere kleinere schermranden maken. Apple gebruikt sinds de iPhone X flexibele oledpanelen voor zijn smartphones. Met het ltpo-scherm zouden de komende iPad-modellen ook een verversingssnelheid van 120Hz meekrijgen. Die refreshrate is momenteel gereserveerd voor de iPad Pro-serie van Apple.

Er gaan al langer geruchten rond over oled-iPads. Een rapport van een andere Zuid-Koreaanse nieuwssite, ETNews, stelde recentelijk al dat Apple vanaf 2022 meer iPads van een oledscherm zou voorzien. Ook analist Ming-Chi Kuo stelde eerder dat Apple volgend jaar een iPad Air met oledpaneel op de markt zou brengen, schrijft MacRumors. Apple heeft zelf nog niets bevestigd.

Apple voorzag de iPad Pro 12,9" eerder dit jaar van een miniledscherm

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

30-06-2021 • 17:59

52 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (52)

Wijzig sortering
Op naar de 2000€ voor het grootste model + 512GB (of 1TB) ?
Kwaliteit kost nou eenmaal wat geld. Plus dat je zelf niet het product bent, en je data niet overal maar doorverkocht wordt is mij ook wel een paar extra euro’tjes waard. Maargoed, ieder zijn ding. :)
Mjaaa, +500 euries voor 1TB ipv 512GB dan mogen het golden chips zijn |:(
De enige reden dat ik een iPad (air ) heb is omwille van de audio en synth apps. Zowat elk synth die ik heb had en wil, naadloos geintegreerd in Cubase.
Mjaaa, +500 euries voor 1TB ipv 512GB dan mogen het golden chips zijn
Da's gewoon prijsdifferentiatie, doet vrijwel elk bedrijf.

Stel persoon A heeft €1000 over voor een iPad en persoon B zou bereid zijn €1500 te betalen voor diezelfde iPad. Als je 'm dan voor €1000 verkoopt dan laat je €500 liggen die persoon B wel had willen betalen, maar als je €1500 vraagt dan koopt persoon A 'm niet meer. Wat je dan doet is 2 versies uitbrengen waarbij eentje marginaal beter is dan de andere en niks tot weinig meer kost om te produceren. De ene versie verkoop je dan voor €1000 en de iets betere voor €1500, zodat je aan elke klant het maximale kan verdienen.

Dat is b.v. ook waarom internet providers verschillende snelheden voor verschillende prijzen aanbieden, het kost ze allemaal exact hetzelfde om te leveren, ze willen alleen de klant die bereid is meer te betalen ook meer laten betalen.
Dit noemen ze het decoy effect. Zie dit artikel

En aanvulling met Apple voorbeeld hier

wijziging: extra artikel over apple erbij

[Reactie gewijzigd door jcvw op 1 juli 2021 07:22]

Laat die lui voor wie het niet uitmaakt maar lekker betalen dan kan de instap iets goedkoper
Kapitalisme werkt niet zo.
En dat is dus kwaliteit.
Kwaliteit kost nou eenmaal wat geld. Plus dat je zelf niet het product bent, en je data niet overal maar doorverkocht wordt is mij ook wel een paar extra euro’tjes waard. Maargoed, ieder zijn ding.
Als ik nieuws zie zoals laatst over Nvidia Shield, dan snap ik dat argument zeker, en ben ik het daarmee eens. Apple TV's zijn ook duur, maar je hebt geen advertenties die je geinjecteerd krijgt in je apparaat, iets wat volgens mij geen enkel mainstream alternatief kan zeggen.

Dat maakt natuurlijk nog niet dat je allerlei torenhoge prijzen van Apple hoeft te accepteren. Een iPad van 2000 euro is gekkenwerk, en amper te verdedigen. Ook de upgrades zijn belachelijk duur, zoals OxWax zegt, en dat heeft niks met privacy te maken, maar met winstmaximalisatie. Hoewel het niet bijzonder is, zie ik ook geen reden om het perse te verdedigen.

[Reactie gewijzigd door saren op 30 juni 2021 18:27]

Anderzijds, ze produceren nu op zo'n beetje al hun producten betaalbare alternatieven. Je kunt een iPad van 300 euro krijgen, of voor 1200 en alles daartussen. Voor ieder wat wils. Er zijn nu MacBooks die een model van 1-2 jaar geleden compleet uit het water blazen voor 500+ euro minder.
Een iPad van 2000 euro is gekkenwerk, en amper te verdedigen. Ook de upgrades zijn belachelijk duur, zoals OxWax zegt, en dat heeft niks met privacy te maken, maar met winstmaximalisati
Vind je? Ik kan vooralsnog weinig andere producten vinden met een MiniLED scherm, en zeker niet tablets of laptops, prijzige techniek.
En de nieuwe iPad is helemaal niet 2000 euro, de basisuitvoering van de 12,9 inch is 1219 euro bij Apple zelf. Dat is een prima prijs, voor de specs.
basisversie ....dan krijg je 128 hele GB
[...]
En de nieuwe iPad is helemaal niet 2000 euro, de basisuitvoering van de 12,9 inch is 1219 euro bij Apple zelf. Dat is een prima prijs, voor de specs.
Ja, en? Als je je data niet netjes op orde hebt, in de cloud of extern met backups, moet je dan wel aan een professionele computer/tablet?
upgrade van 512GB ==> 1TB(Pro SSD) voor mijn laptop heeft me 103€ gekost.
Apple vraagt 400 USD 8)7
Ja, en een externe SSD met USB3.2 kost 200 euro, kan je overal aanhangen.
Ze kunnen het vragen. Wil je het niet, koop je het niet. Wat een gehuil, sorry dat ik het zeg.
In dat geval kunnen we net zo goed bij floppies blijven....
Gohja...langs de andere kant krijg je ook weer garantie dat je best wel lang updates blijft krijgen voor je Apple product.
Je hoeft ook helemaal niets te verdedigen. Er zijn voldoende iPad varianten zodat iedereen wel een passende configuratie kan vinden. En dan kan je ook nog gewoon voor een oud model of een refurbished model gaan.

Het is altijd zo’n onnodige discussie hier. Duur is altijd een kwestie van perspectief.

En winstmaximalisatie doet iedereen. Samsung, Google, Microsoft. Als je er niet aan doet dan ben je geen bedrijf maar een stichting…
Dus iemand zonder enige voorkennis maakt een sarcastische opmerking over de prijs van een niet aangekondigd Apple product en we zijn al bezig met het niet of wel verdedigen van een fictieve prijs?
Torenhoge Apple prijzen? Wonen jullie in een derde wereld land of zo dat de prijzen voor jullie zo torenhoog zijn? Ik heb vorige maand voor amper €1000 één van de snelste Macs die momenteel verkrijgbaar zijn gekocht. Ik herinner me dat ik voor één van de snelste Macs 5 jaar geleden €3000 betaalde. Het is maar wat je nodig hebt en er voor wil betalen. Je kan altijd naar de duurste prijs kijken maar daarom hoef je hem ook nog niet te betalen.
Wonen jullie in een derde wereld land of zo dat de prijzen voor jullie zo torenhoog zijn?
Kan je je elitisme er nog meer doen afspatten? Mensen derdewereldland bewoners noemen omdat ze iets vinden van Apple's prijzen. Ik geef duidelijk aan dat er zeker instanties zijn waar Apple's prijzen redelijk of veel value-for-money bieden, zoals de Apple TV die ik noemde. Die biedt voor de prijs veel value (privacy) tegenover de alternatieven, ookal zit het qua prijs in het topsegment. Ook een base model M1 kan daar onder vallen. Maar €216.59 voor 8 GB meer ram op een macbook, of voor 256 GB meer opslag vind ik inderdaad niet uit te leggen.

[Reactie gewijzigd door saren op 30 juni 2021 19:50]

Natuurlijk kan je dat niet uitleggen als je de opslag in een Mac gaat vergelijken met de goedkoopste harde schijf die je in de winkel kan vinden. Wil je dezelfde kwaliteit SSD die in de Mac zit (zelfde lees en schrijf snelheden) dan ga je plots merken dat het niet gigantisch duur is. Daarom nog eens; Leven jullie in een derde wereldland? Dat heeft totaal niks met elitair zijn te maken. Het heeft te maken met je gezond verstand te gebruiken en geïnformeerd zijn. Ja natuurlijk kan je voor 100 euro een 1TB harde schijf vinden maar je moet toch echt al uit een derde wereldland komen als je dan trots gaat vertellen dat je een goede deal hebt gedaan. In een derde wereldland zal dat een goede deal zijn want er blijft meer geld over voor eten maar bij ons gaat het over geld dat je beter had besteedt aan de extra opslag via Apple of een deftige SSD.

Toen ik mijn Mac mini M1 kocht had ik de teneur van tweakers in het achterhoofd. "Opslag is duur bij Apple". Viel mijn mond even open toen ik op zoek ging naar Thunderbolt SSD's. Die prijzen zaten echt niet zo ver van want Apple er voor vraagt. Yup je kan het goedkoper dan bij Apple maar het zijn niet de groteske verschillen die je hier steeds op Tweakers in de reacties leest. Best verdedigbaar zelfs 🤷🏽‍♂️

[Reactie gewijzigd door monojack op 1 juli 2021 07:29]

Iedereen weet dat er een behoorlijke Apple tax overheen gaat. Geen probleem maar laten we niet doen alsof Apple tof is en dat die kwaliteit en het niet verwerken van gegevens zoveel extra geld kost.
Waar haal jij vergelijkbare hardware voor minder ? Dus een SoC net zo snel als de M1, een scherm net zo goed als die in de 12.9” iPad Pro, etc.

Zou graag van je horen waar je dat krijgt voor een betere prijs.
Een aantal jaar geleden zou ik je meteen bekijk gegeven hebben, maar tegenwoordig is het prijsverschil een stuk minder groot.
De tijd dat een iPhone en paar honderd euro duurder was dan een high end Android toestel is al lang voorbij.
Microsoft devices zoals de Surface modellen zijn ook al niet wezenlijk goedkoper dan iPad en MacBook tegenwoordig.
Het is allemaal lekker naar elkaar toe gekropen (helaas voor ons consumenten).
Kwaliteit kost nou eenmaal wat geld.
Ja, dat zou zo zijn als Apple geen miljarden winst maakt.
Maar je betaalt gewoon teveel, hoe je het ook wend of keert.

Ieder zijn ding :)
Dat integreren van Twitter, Facebook, etc, was t/m IOS 10 daarna niet meer en je kan al jaren de standaard zoekmachine verander in IOS.gewoon in de settings van safari.

Daarnaast bestaat er al jaren de mogelijkheid om in te stellen welke apps jouw Bluetooth, gps gegevens, microfoon en camera mogen gebruiken in de privacy settings.

Ik snap jouw hele betoog niet zo, ze zijn al een behoorlijke tijd met privacy bezig, en Google/Android is daarin de laatste tijd mee gegaan.
Wat is dat nu weer voor opmerking?
Ik ga het vast weer…

Je komt zelf met een post over Twitter en Facebook standaard geïnstalleerd , op iOS 10 was dat de laatste keer, en ik zeg dat je de standaard zoekmachine kan aanpassen, gewoon in instellingen.

Dat is het enige . Je kan wel van alles roepen , waarvan 75% onzin is en dan alleen in jouw reactie maar die 25% benoemen wat tenminste nog enigszins ergens op slaat. Maar dit neemt niet weg dat tenminste 75% van jouw argumenten niet accuraat zijn.
Relax…
Het bedrag dus dat je ongeveer voor een midrange videokaartje betaald….maar dat is ok toch?

[Reactie gewijzigd door srekaewt! op 30 juni 2021 19:02]

Zal me weinig verbazen want qua prestaties doen ze weinig onder voor een aardig goeie laptop.
Ik denk dat ze uiteindelijk richting de surface gaan. IOS en MacOS gaan steeds dichter naar elkaar toe. Voor de mainstream gebruiker is een MacBook pro of iMac best overkill.
Dat is al lang te koop met de iPad + Magic Keyboard.
Ja daar werken ze naartoe. Echter heb ik een surface pro 7 en vind het maar een slechte ervaring. Qua laptop is het weinig (slechte touchpad) maar als tablet ook niet (windows werkt gewoon niet lekker op die manier).
Dus ik snap wel dat Apple het stapje voor stapje aanpakt en langzaam MacOS en iPadOS naar elkaar toeschuift.
Ik heb een iPhone 12 mini met oled paneel en een basis iPad 2020 met ips maar ik vind het verschil in schermkwaliteit niet erg groot moet ik eerlijk bekennen. Het is allebei dikke prima.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 30 juni 2021 20:17]

Dan ben je niet zo kritisch vermoed ik. Zelfs met een iPad Pro display vergeleken is het OLED display in de iPhone 12 een enorm verschil. Zeker foto’s met veel donkere details zijn op een OLED veel mooier. Zwart is op een LCD nooit echt pikzwart.
Tegen die tijd is mijn iPad Pro 10.5" 5 jaar oud en is het tijd voor een nieuwe. De iPad 3 ervoor heb ik ook 5 jaar gebruikt. Een OLED display zou een mooie stap vooruit zijn, want dat bevalt op de iPhone 12 toch wel erg goed.
Ik de k niet dat je macos zal kunnen draaien op je iPad in de toekomst. Het is technisch wel mogelijk uiteraard, maar ik denk eerder dat iPadOS voor de iPad Pro in een aantal jaren functioneel zwaarder gebaseerd zal zijn op Macos ipv IOS , en dat de GUI meer gebaseerd zal blijven op IOS/huidige iPadOS .

Maar dan zal Apple eerst zijn “basis” iPads ook van meer werkgeheugen moeten gaan voorzien(minimaal 6/8gb) en dat duurt nog wel een jaar of 4 of er worden functionaliteiten geïntroduceerd die alleen maar op de iPad pro(vanaf 2021) te gebruiken zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 30 juni 2021 18:58]

Hopelijk gaat de mini ook over op OLED, dan kan ik ook weer eens wat nieuws proberen. Ik hoop al jaren op een tablet van 8 of 9 inch met een goede chipset (midrange of high end), prima accuduur, lange updates en een goed scherm, maar dat komt er maar niet helaas. Misschien dat Apple het wel waar kan maken (en voor een betaalbare prijs doet), dan kan ik weer eens wat nieuws proberen :). Zolang er 64 GB of meer opslag in zit, hoef ik ook geen upgrade, dus dat scheelt geld. Die upgrades zijn wel altijd zo duur namelijk.
Daar gaat weer een stukje winstmarge van Apple.

Ze hebben altijd voet bij stuk gehouden dat LCD-IPS superieur is.

Niet door het technische verhaaltje maar door Apple lovers te bedonderen en ultra cheap componenten te verkopen voor een veel te hoge prijs ;)

Kan natuurlijk ook zijn dat de prijzen met 30%+ gaan stijgen t.a.v. de oudere modellen, wat ik eigenlijk eerder verwacht :)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 1 juli 2021 02:17]

het bedrijf overweegt om iPads met grotere schermen te maken.
Surface Studio?
Maar ik kan wel HEEL vloeiend notities maken met mijn pen!

(overigens gebruik ik mijn iPad Pro dagelijks; perfect voor gewoon notities maken, meetings, als extra scherm, en browsen. Met de 4G modem + simkaart heb ik altijd overal direct internet zonder gedoe met hotspots of vragen om wifi. iPad werkt altijd, heeft giga accu-duur en is super snel)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 30 juni 2021 18:12]

Op de momenten dat ik ergens internet nodig heb en niet om wifi toegang wil vragen dan heb ik genoeg aan mijn eigen hotspot die ik ook altijd bij heb, namelijk mijn mobiel.
Ik heb serieus zitten denken over het onafhankelijk mobiel (internet) bereikbaar willen hebben van andere devices, maar toch vind ik dat die extra kosten dan weer niet waard: 100 euro voor die optie en een (data-) abo'tje van minimaal een tientje per maand dat telt wel op als je dat bij je tablet, smartwatch en laptop allemaal wilt.
hotspot werkt, alleen het verbinden met een hotspot duurt altijd even (paar seconden/iets aanklikken) terwijl een 4G modem direct beschikbaar is.

100 euro is natuurlijk wel iets, maar het is wel 100 euro op een apparaat van in totaal 1400 euro - dus nog geen 10% van de totale kosten, en het maakt het apparaat wel een stuk mobieler.
Probleem is dat er tegenwoordig geen abonnementen meer zijn waarbij je een datasim erbij kan nemen dat dezelfde bundel als je telefoonabonnement gebruikt. Wil je 4g op je tablet dan zul je toch een 2e abonnement aan moeten schaffen.

Wat ik wel fijn vind aan de ipad tegenwoordig is dat je iphone hotspot standaard al in je wifi lijst staat. 2 klikjes en je hebt internet zonder dat je eerst iets op je iphone hoeft te doen. Gebruik liever mijn unlimited telefoonbundel dan een eventuele 2e sim met een kleine databundel. (een 2e unlimited abonnement is teveel van het goede 8)7 )

[Reactie gewijzigd door Valinor op 2 juli 2021 00:19]

Dat is waar, ik heb 1 unlimited and 2 met 1gb, en deel dan “MB’s” tussen de abonnementen. Ik kan tot 25GB delen vanaf unlimited abonnement. Iedere maand deel ik die 25GB met mijn andere telefoon en iPad
Bedenk ook dat alleen een ‘cellular’ iPad GPS heeft. Niet voor iedereen van belang, maar wel iets om rekening mee te houden.