Gerucht: Apple overweegt iPads met grotere schermen te maken

Apple zou overwegen om iPads met grotere schermen te maken. Die zouden op zijn vroegst over een paar jaar uitkomen. Momenteel heeft de grootste iPad Pro een 12,9"-scherm. Eind 2015 bracht Apple voor het eerst een iPad met dat schermformaat uit.

Apple iPad Pro (2021) 12,9" Wi-Fi, 8GB ram, 128GB opslag, Zilver
Apple iPad Pro 12,9" (2021)

Ontwikkelaars en ontwerpers van Apple verkennen het maken van iPads met grotere schermen. Dat zeggen bronnen tegen Bloomberg-auteur Mark Gurman. Het is volgens Gurman onwaarschijnlijk dat er volgend jaar al grotere iPads uitkomen. De focus zou dan liggen op een iPad Pro met een nieuw ontwerp, met dezelfde 11"- en 12,9"-formaten als de huidige modellen.

Apple maakt sinds de introductie van de iPad Pro in 2015 een model met een 12,9"-scherm. Het scherm heeft een 4:3-verhouding en afmetingen van zo'n 26,2x19,6cm. In de afgelopen jaren zijn de schermranden dunner geworden, maar het schermformaat van de grootste iPad is ongewijzigd. Apple vergrootte al wel het schermformaat van de kleinere iPad Pro. Eerst hadden die een scherm van 9,7", later kwamen er 10,5"-varianten en de nieuwste versies hebben een 11"-scherm.

12 miljard dollar omzet uit App Store in zes maanden

Gurman deelt ook nieuwe cijfers over de inkomsten uit de App Store. Volgens analisten van Sensor Tower heeft Apple in de eerste helft van dit jaar 12 miljard dollar omzet behaald uit de downloadwinkel en gaat het om een stijging van 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-06-2021 • 11:46

162

Reacties (162)

162
160
40
4
0
114
Wijzig sortering
Ik ben een sucker voor Applegeruchten maar bij dit soort nieuws betwijfel ik echt de toegevoegde waarde. Natuurlijk overweegt een ontwerpgedreven biljoenenbedrijf alternatieve formaten, dat is deel van productontwikkeling. Als ze het niet zouden doen vindt een andere technologiegigant eerder iets dat aanslaat.
De iPad Pro 12.9 is een geweldig apparaat.
Twijfelde eerst over de meerwaarde van de paar extra inch tov. van mijn oude ipad.
Maar nu zou ik er nog wel een paar extra inch bij willen.
Maar nu zou ik er nog wel een paar extra inch bij willen.
That's what she said :+

Ik kan me voorstellen dat voor sommige grafisch ontwerpers of andere creatieve beroepen je scherm niet groot genoeg kan zijn. Wat me niet uit het artikel duidelijk wordt is wat het dan zou moeten worden. 16"? Die past nog prima in een sleeve of rugzak, dus dat is het probleem niet. Alleen het prijskaartje wordt voor veel mensen toch een knelpunt, dus je moet echt wel een goeie rechtvaardiging hebben om voor dat grootste model te gaan.

[Reactie gewijzigd door page404 op 22 juli 2024 20:44]

Niet alleen prijskaartje, ook gewicht.
Ik hou m'n Air 3 zonder problemen in 1 hand, een 12.9 pro is al 2x dat gewicht, laat staan een 16"
Dan haal je heel het "handzame" uit de iPad en is het eigenlijk een laptop zonder toetsenbord.
Dat gaat zeker meespelen ja. Eigenlijk kan je zo'n device alleen maar op een goeie ergonomische werkplek gebruiken.
Klopt.
Ik gebruik mijn iPad Pro 12,8" ook eigenlijk voor 97% van de tijd terwijl hij op het Magic Keyboard "geplakt" zit.
Dan wordt hij ook gelijk opgeladen.

Dat is ook wel nodig want sinds de laatste 2 iPadOS updates loopt die batterij erg snel leeg :(
Ja, hij is zwaarder dan een mini, en elk ander model, maar zou niet graag anders meer willen, en in de handhouden is nog steeds mogelijk ook al is het zwaarder.
(Ipad pro 12,9 2017) gebruik is alleen prive.
Nadeel is van een iPad het is steeds meer een "computer/laptop" waar je als prof heel blij mee kan zijn. Maar er zijn ook meteen zoveel limieten waar je als prof niet blij van wordt. Puur omdat Apple wilt dat de iPad gebruikt kan worden van iedereen tussen 1 en 100. Geef mensen de optie voor power users. Dat je dat specifiek aan moet zetten, die mag mijn apart gerust een wat lastiger process zijn zodat men het niet per ongeluk doet.

Als ik een laptop koop voor mijn werk wil ik daar bepaalde dingen meekunnen. Dat kan met een iPad gewoon niet. Grootste struikelblok is zelf geen apps kunnen installeren. Maar door die reden kan een IDE ook gewoon niet werken op een iPad. Want ik kan niet ontwikkelen en testen op dezelfde machine.

Nu kun je zeggen maar het is een iPad maar het feit men er pro achterplakt geeft mij het gevoel dat ik mijn pro werk er mee zou moeten kunnen doen. Heb ook het idee dat macOS langzaam aan ook die kant op gaat.
Als ik een laptop koop voor mijn werk wil ik daar bepaalde dingen meekunnen. Dat kan met een iPad gewoon niet. Grootste struikelblok is zelf geen apps kunnen installeren. Maar door die reden kan een IDE ook gewoon niet werken op een iPad. Want ik kan niet ontwikkelen en testen op dezelfde machine.
Precies dit is waar ik ook al 5 jaar tegenaan loop sinds ik mijn 1e generatie iPad Pro 12.9 heb aangeschaft.
Toegegeven, het wordt langzaam beter, nu met muis en trackpad support kan je tenminste fatsoenlijk remote desktop applicaties runnen.
Maar mijn ideaal, een IDE (voor mij liefst een cross-platform IDE zoals QtCreator of Xamarin) om iPad native apps te kunnen ontwikkelen, testen en debuggen, en het resultaat ook installeren en runnen, dat kan nog steeds niet. (en dat komt niet omdat de iPad daar niet krachtig genoeg voor is!).
Met iPadOS 15 lijkt er dan eindelijk (hopelijk) een Swift IDE te komen die dit wel mogelijk gaat maken, maar dat is dan nog wel steeds aan Apple's eigen toolchain gebonden. Hopelijk worden er nog volgende stappen gezet, maar het gaat wel tergend langzaam zeg...

[Reactie gewijzigd door trapper op 22 juli 2024 20:44]

Kunnen ze beter TV's gaan maken.

Eigenlijk heb je soms meer aan docking stations en/of externe schermen. Waarbij je een tablet als tekentablet gebruikt op dat moment en je twee forse schermen aan kunt sluiten. Het is jammer dat de Apple ARM socs daar nog niet echt op voorbereid zijn en ze in de tablets nog beknibbelen op RAM. Voor grotere schermen merk je ook dat de Apple schermen wel oké zijn, maar er is véél beters te krijgen voor serieuzer werk. Ik vraag mij af of nóg grotere tablets wel zo zinvol zijn. Ik zie dan meer nut in sommige 2in1 laptops.
Ja idd, ik vind de 11 inch net te klein, maar de 12.9 inch veel te groot. Een 11,8 inch of zo, zou perfect zijn. Die 12.9 inch staat bij mij vrijwel altijd op tafel met een keyboard case. Ik gebruik hem daarom meer als een “laptop” met touchscreen dan een tablet.
De prijs hangt af van de doeleinden. Je legt al snel paar ruggen neer voor een gepimpte MacBook. Met de m1x / m2 in gedachten zie ik wel voor me dat je een 16 inch iPad kan kopen incl flink wat video geheugen voor 2300 euro Ofzo.
Wel lastige markt, ik prik mijn MacBook thuis toch aan een ander scherm haha. Een portable Mac mini zou ook wel dik zijn.
Zoals @caspermatthijs ook al aangeeft, hangt het echt af van je doeleinden. Als illustrator/vormgever is meer scherm gewoon heel chill. Daarna is het een kostenoverweging maar als jij full-time als ZZP-er aan het illustreren bent heb je die iPad Pro zo terug verdient en vervolgens kan je hem nog een aantal jaar "gratis" gebruiken. Dan hebben we het ook nog niet over de voordelen van afschrijven/btw/omzet drukken.

WACOM is nog steeds een grote speler, vooral in de ALL-IN-ONE markt maar als Apple het slim speelt en die iPad pro steeds verder ontwikkeld, met name in schermgrote, kunnen zij zomaar voorbij Wacom schieten. Als dit al niet het geval is trouwens. Zou ik even moeten Googlen.
Dat is precies wat ik bedoelde te zeggen. Voor die prijs moet je een goeie usecase hebben. Als je die ZZP-er bent die zo'n ding dagelijks gebruikt is dat precies die usecase. Niet voor Feesboek op de bank. Maakt de mogelijke afzetmarkt wel kleiner. Ik type dit op een 16" Macbook Pro, ook niet het apparaat wat ik de huis-tuin-en-keukengebruiker aan zou raden. Die kan beter een Macbook Air voor de helft van het geld kopen.
Maar nu zou ik er nog wel een paar extra inch bij willen.
That's what she said!

... sorry, kon het even niet laten

[Reactie gewijzigd door Robbaman op 22 juli 2024 20:44]

Ik ben een sucker voor Applegeruchten maar bij dit soort nieuws betwijfel ik echt de toegevoegde waarde.
Views = Money. Er is dus altijd toegevoegde waarde voor iemand als een ander gestimuleerd wordt om iets te consumeren. ;)
Klopt, soms vind ik het gewoon jammer om te zien dat Tweakers meedoet met die kwantiteit-boven-kwaliteit :)
Anoniem: 1174526 @Isarna28 juni 2021 13:37
De vraag is natuurlijk of dit werkelijk een gerucht is of een opiniepeiling van Apple.
1 toepassing. Tegenwoordig worden ipads gebruikt voor bladmuziek. Met een speciaal voetpedaaltje hoef je tijdens het spelen niet meer handmatig de bladzijde om te slaan. https://www.digitalemuzik...uct-categorie/voetpedaal/

Nadeel: de huidige ipad is geen A4 formaat dus moet je de pagina vaker omslaan. Hoe mooi zou het voor deze toepassing zijn dat Ipads wel in A4 formaat op de markt komen?
betwijfel ik echt de toegevoegde waarde.
Toen ik emigreerde wilde ik een Nederlandse krant blijven lezen. Ik heb toen een Yoga tab 2 Pro gekocht omdat dit met 13,3" het grootste scherm was dat ik kon vinden. Ik zet hem nog steeds wel eens aan en sla dan stijl achterover van de beeldkwaliteit. Helaas is het geen Apple: Na een paar jaar stoppen de updates, er zit veel bloatware op waardoor browsers niet genoeg geheugen hebben en vastlopen, films stotteren tijdens het kijken... maar de krant lezen gaat fantastisch (nadat ik letterlijk alle andere apps heb verwijderd of uitgeschakeld)!
Tegenwoordig heeft de krant allerlei apps die ervoor zorgen dat je de artikelen op je mobiele telefoon kunt lezen en het is goed dat ze inspelen op de hardware die de klant heeft, maar ik mis het krantengevoel dat een tablet met groot scherm wel kan geven.

Om maar meteen op de reactie van @GertJan2012 te reageren:
consument zie ik niet zo snel met een 13”+ tablet op de bank zitten
Zet hem eens voor je op de keukentafel bij het lezen van de krant of het houden van een videogesprek. Ik denk dat de houding veel prettiger is dan wanneer je daarvoor een laptop gebruikt.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 20:44]

Natuurlijk overweegt een ontwerpgedreven biljoenenbedrijf alternatieve formaten, dat is deel van productontwikkeling.
Maar waarom is er dan al 6 jaar géén groter formaat dan het huidige van nog geen A4tje?
Als ze het niet zouden doen vindt een andere technologiegigant eerder iets dat aanslaat.
Die zijn er al lang, maar niet binnen het Apple-ecosysteem, dus voor veel mensen niet interessant.

Mijn theorie is dat een bijbehorend groter scherm significant meer pixels dus te veel rekenkracht / accuvermogen zou vragen. Ondanks dat er meer ruimte is voor een grotere accu.

Anderzijds lijkt het onwaarschijnlijk dat dit anno 2021 nog een probleem is, met al jaren Apple Silicon.
Maar waarom is er dan al 6 jaar géén groter formaat dan het huidige van nog geen A4tje?
Ik kan net zo min in het marketingplan van Apple kijken als jij :) maar de kans lijkt me klein dat ze het niet eerder al hebben overwogen. Als het nu significant meer wordt overwogen dan eerder dan is het nieuwswaardig, daar heb je gelijk in, maar dat weten we niet.
De toegevoegde waarde is dat je vandaag kan inschatten wat we morgen gebruiken. Als ik hoor grotere schermen voor iPads dan denk ik aan laptops met een touch scherm. Verdwijnt de klassieke Macbook binnen een aantal jaar en wordt de iPad een modulaire notebook? Je zal het van Apple pas horen een paar weken voor je het kan kopen dus ja geruchten hebben een toegevoegde waarde. Het heeft mij bvb bespaard van te investeren in een bekabelde koptelefoon want via geruchten wist ik al jaren op voorhand dat die in de toekomst uitgefaseerd zullen worden. Moest je de verbazing zien hier op Tweakers. "Geen jack meer? Hoe kan dat nu?" Ondertussen zijn we een paar jaar verder en is draadloos gewoon de norm geworden.
Eens. Denk dat de nieuwe iMac ook wel bewijst hoe aantrekkelijk dit kan zijn. Ik wil wel een 24” “touch iMac” in huis, dat zou ik waarschijnlijk 3 jaar geleden niet gezegd hebben. En ik ben nu ook voor de iPad Pro ipv MacBook gegaan. Lang getwijfeld maar er is niets waar ik mij nog in beperkt voel. En op het scherm tekenen versus een Wacom tablet is toch een fijnere ervaring (en ik teken al 10 jaar met m’n Wacom).

Offtopic: Alleen jammer dat ze nog geen hi-res audio draadloos protocol hebben uitgebouwd, zodat iedereen nu een beetje sip kijkt met hun dure draadloze koptelefoons. (Niet dat de meerderheid het verschil hoort in normaal gebruik, maar commercieel was dit toch een beetje ongelukkig. Ik zie bijzonder weinig geruchten in die richting, dus ben ik nog steeds blij met mijn bedrade koptelefoon).
En de nieuwe iPad zal ook "de beste camera hebben ooit in een iPad" en natuurlijk ook "de snelste cpu tot nu toe in een iPad"

Dat heet marketing en Tweakers trapt er (wellicht bewust) in, want de 144 reacties hier hebben natuurlijk ook weer voor de broodnodige reclameinkomsten gezorgd :)

Maar even zonder gekheid, Apple 'speelt' vaker met de schermformaten, waar het ook zomaar kan zijn dat de volgende 13,1" wordt of juist 12,7". In dat eerste geval is die dus ook groter ja.
Ik vraag mij af welke markt men hier denkt te kunnen bedienen? Het enige wat ik nu kan bedenken is in kiosk stands , maar een gemiddelde consument zie ik niet zo snel met een 13”+ tablet op de bank zitten.
Zelfs voor kiosk stands lijkt het mij veel verstandiger om een iets te halen dat een stuk goedkoper is dan een iPad.
Er is nog wel wat te zeggen voor de iPad vs chinese clones though.. er zijn genoeg bedrijven die een investering hebben gedaan in rete goedkope hardware maar hun software klachten zijn daarbij wel veel extremer. Nou kan je iPad duur vinden of heel Apple for all I care; maar ze hebben de software toch wel redelijk goed op orde (kan ook haast niet anders, er zijn extreem weinig modellen te ondersteunen compared to the other markets). En de hard/software combi werkt gewoon onwijs goed. Persoonlijk als ik voor een opdracht een kassasysteem (of whatever) moet programmeren graag liever op een Apple device dan een andere omdat je dan echt alleen aan je app kan denken bij het bouwen en niet aan performance of gekke driver issues of vreemde resoluties of slechte emulatie, etc etc. Plus als klant vind ik het ook wel chique als ik een kwaliteits item als een iPad kan gebruiken ipv een smudgy plastic-y cheap hardware ding.
De reactie voor je zegt;
Zelfs voor kiosk stands lijkt het mij veel verstandiger om een iets te halen dat een stuk goedkoper is dan een iPad.
En jij zegt;
Er is nog wel wat te zeggen voor de iPad vs chinese clones though..
Er is meer op aarde dan Chinese clones van tablets hoor. Je trekt wel heel snel een conclusie. Ook voor kiosk stands is die software totaal niet relevant. Je haalt er dus vanalles bij wat er niet toe doet voor dat gebruiksdoel.

Ik zie heel vaak dit soort dingen met Apple producten gebeuren. Je ziet een vergelijk van Apple producten van 500 euro (voorbeeldbedrag) met alternatieven van 50 euro en de rest van de markt even vergeten. Met laptops zie je ook vergelijkingen tussen macbooks van 1000+ euro en een Acer van 300. Ja, natuurlijk is die 1000+ iets beter, maar er is meer op aarde dan Acers van 300 euro.

Dat jij een voorkeur hebt voor een kassasysteem (wat dus geen kiosk stand is) op Apple hardware kan natuurlijk komen omdat er bepaalde voordelen aan zitten. Maar het kan ook komen omdat je vergelijkingsmateriaal wat scheef is. Dat haal ik namelijk uit je 'Chonese clones' conclusie. In mijn tijd dat ik nog met xcode voor Apple apparaten dingetjes maakte vond ik dat ook niet altijd een pretje en Apple ook verre van betrouwbaar. Die slopen gerust dingen in de simulator, xcode en op andere plekken op willekeurige momenten.

Voor Kiosk, Kassa, etc. zijn Windows Embedded apparaten, of sommige wat betere Android tablets van wat meer bekende merken helemaal geen gek idee te noemen.

Een zin als;
Plus als klant vind ik het ook wel chique als ik een kwaliteits item als een iPad kan gebruiken ipv een smudgy plastic-y cheap hardware ding.
Vind ik echt extreem kortzichtig en een beetje lomp. Er bestaat een hele wereld tussen een Chinese aliexpress tablet van 13 euro en een ipad. Je vergelijkingen slaan helemaal nergens op.

Jouw reactie vertelt mij maar één ding; je pakt een ipad omdat je dat kent en that's it. Je hebt totaal geen inzicht in de rest van de markt. Al doe je wel alsof.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 juli 2024 20:44]

Ik heb het een beetje moeilijk te onderscheiden of je het nu over kioskstands of tablets hebt. Heb je het over kioskstands dan kan ik je volledig volgen. Er zal echt wel nog iets anders zijn dan Chinese klonen en Apple maar als het op tablets aankomt zit er echt geen hele markt tussen en zijn die Chinese klonen geen haar beter dan hun "westerse" Android tegenhangers. Als het op tablets aankomt is er echt niets dat je evengoed als een iPad kan beschouwen en dat komt dan echt wel door iPadOS en aan al die ontwikkelaars die op iPadOS er niet vanuit gaan dat de telefoon versie van de app goed genoeg is.
Als het op tablets aankomt is er echt niets dat je evengoed als een iPad kan beschouwen
Dat is heel kortzichtig. Het ligt helemaal aan wat je met het apparaat wilt doen. Voor mediaconsumptie is er meer dan genoeg dat beter is dan een ipad. Voor gezinsgebruik van een tablet is bijvoorbeeld een middenmoter van Samsung vele malen beter geschikt door de uitstekende Kids mode (eigen goede Samsung apps en speciale store). Iets dat Apple en de overige aanbieders niet hebben.

Je moet niet alles over één kam scheren. Niet iedereen is identiek aan jou.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 juli 2024 20:44]

Kortzichtig? Je noemt mij kortzichtig en je gaat mij Kids mode proberen aan te praten als een reden waarom ik naar een Samsung zou moeten kijken? Je beschrijft exact hoe ik Android tablets beschouw; als speelgoed.
Je leest dingen die er niet staan. Ik praat jou geen Kids mode aan, hoe kom je daarbij? De wereld draait niet alleen om jou. Ik zeg dat er voor mensen in specifieke situaties andere redenen tot aankoop kunnen zijn en dus ook een ander product beter kan zijn in die situatie. Een ipad is niet voor iedereen een goed product of 'de beste tablet'. Dat ligt helemaal aan wat je wilt bereiken met je tablet. Voor mij is het een slechte keuze namelijk. Te beperkt en niet toegespitst op wat ik ermee wil doen.

Jij stelt dat een ipad per definitie altijd de betere tablet is. En dat is wel onzin.

Je moet niet van die algemene stellingen zo naar je toe trekken.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 juli 2024 20:44]

Wat een onzin. Er is geen enkel tablet die meer kan dan de iPad. Jij kan op de iPad evengoed je apps voor kids spelen als dat je ding is.
Bekijk anders even wat Samsung kids mode is voor je een discussie voert over dingen die je niet kent.

Apple heeft geen eigen store voor kinderen met apps zonder in app aankopen en andere onzin en Apple maakt zelf geen apps voor kinderen. Apple heeft eigenlijk geen dienst die er op lijkt. Eigenlijk heeft geen enkele concurrent dat.

Er zijn genoeg tablets die meer kunnen dan een ipad kan. Als ik voor mediaconsumptie ga zijn er genoeg tablets met beter geluid en betere schermen voor een lagere prijs. Dat de SoC langzamer is boeit dan niet, als die media maar vloeiend afspeelt.

Een ipad, althans, de niet pro varianten zijn manusjes van alles, maar nergens echt goed in. Je ziet bij andere tablets dat ze vaak goed zijn in sommige dingen en minder in andere. Als de dingen waar ie goed in is nou perfect aansluit op wat je ermee wilt doen, dan is een ipad een slechtere keuze.
Op Android is het anders een grote puzzel om apps te vinden die echt voor tablets zijn gemaakt. Veel te vaak matige apps en uitgerekte schermen die voor een smartphone zijn bedoeld.

Op tablet gebied is de iPad ongeëvenaard. Alles werkt direct uitstekend. De concurrentie is niet voor niets nagenoeg weggevaagd. Samsung probeert het alleen nog een beetje. Eigenlijk alleen interssant als je persé goedkoop wilt zoals voor kleine kids. Of je moet een Chromebook willen.
Dat ligt er nog steeds aan wat je zoekt. Ik heb zelf geen last van de situatie die jij omschrijft en kan op een ipad echt niet meer of minder bruikbare apps voor mijzelf vinden.

Misschien moet je ook eens kijken wat die kids mode dan is. Ik krijg een beetje de indruk dat je geen idee hebt.

Nogmaals, niet iedereen is 't zelfde en waardeert een apparaat om dezelfde redenen. Die arbitraire argumenten die niet van toepassing zijn voor mij maakt de tablet totaal niet beter dan een Samsungetje die de helft kost. Ik vraag mij ook af of er überhaupt apps zijn die dan zo slecht zijn op Android die voor jou of anderen die met die argumenten strooien zo onmisbaar zijn.

Ik denk dat de meeste mensen geen apps kunnen noemen die dan zogenaamd zo slecht zijn. Het is vooral info van een 5 jaar geleden die men blijft herhalen.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 juli 2024 20:44]

Ik had tot dit jaar een fijne Chromebook met Android apps en te veel apps zijn uitgerekte smartphoneapps of iets wat er tussen in zit. En moet je lang zoeken naar iets acceptabels, zoals een goede comic reader.

Sinds kort hebben we een iPad in huis en dat maakt toch een groot verschil. Alles werkt zonder gedoe goed en compleet vanuit de App store. Die ervaring heb je gewoon niet met Android. Ik heb de indruk dat je geen idee hebt wat een moderne iPad in vergelijking kan.
Misschien heb jij totaal geen idee wat mijn gebruik is. Blijkbaar doe ik andere dingen met mijn apparaat dan jij. Je projecteert teveel.

Overigens is een chromebook een drama met de apps en is dat geen Android tablet. Beetje appels met peren hé.
Je hebt dus geen ervaring met iPads èn Chromebooks met Android en bent je eigen Samsung aankoop aan het goedpraten.

Je posts zijn veelzeggend. Prima projectie, helder beeld. :)

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 22 juli 2024 20:44]

Ik heb hier nog een ipad liggen, maar omdat de Samsung meer geschikt is voor mijn gebruik heb ik die erbij gekocht. Uiteindelijk bevalt de Samsung voor mijn gebruik in de praktijk beter.

Hier ligt nog een van de eerste Chromebooks van Acer. Schattig apparaat maar vrij beperkt. De Android apps vind ik er dramatisch op, omdat ik een soort UWP had verwacht. Apps die een beetje schalen naar de form factor en geschikt zijn voor meer dan alleen touch. Ik vind die Android apps op chromebooks dus erg onhandig. Dat nadeel heb je op tablets niet en de meeste apps kunnen tegenwoordig goed omgaan met Android tablets. 4 jaar geleden was dat anders, daarom had ik ook een ipad. Maar waar Apple beetje weinig ontwikkelde voor de normale ipads, heeft Google de situatie Flinn9 verbeterd in samenwerking met Samsung en anderen.

Je hoeft niet zo raar te reageren. We zijn niet 't zelfde persoon met dezelfde eisen en ervaringen. Ergens komt dat niet bij je binnen. Jammer. Je projecteert namelijk jouw eisen en beleving op mijn situatie. Heel suf.
Je hebt helemaal gelijk. Je hoeft niet zo raar te reageren. We zijn niet 't zelfde persoon met dezelfde eisen en ervaringen. Ergens komt dat niet bij je binnen. Jammer. Je projecteert namelijk jouw eisen en beleving op mijn situatie. Heel suf.
Ik heb als klant echter vaker het idee dat ik meer betaal voor de dienst/product dat ik van een ondernemer af neem als diens toonbank vol staat met dure hardware. Als een ondernemer loopt te pronken met ipads en een veel te dure wagen rij terwijl ik me afvraag waarom diens rekening naar mij als klant zo hoog is klopt er ook iets niet he.
Het schijnt ook wel andersom te kunnen werken. Dat mensen (onbewust) het als slecht teken beschouwen dat een ondernemer niet succesvol genoeg is om de duurdere hardware of inrichting te kunnen veroorloven. Heeft hij dan niet genoeg klanten? En waarom niet?
Vraag en aanbod. Kennelijk is er meer vraag dan aanbod naar dat soort leveranciers.

De rekening bestaat uit:
- kosten
- marge/winst

De marge/winst kan de ondernemer zo hoog zetten als hij wil. Te hoog? Geen of weinig klanten. Laag? Vol op werk.

Ik denk dat de marge erg hoog is en de ondernemer volop werk heeft.
Dan behoor jij tot een minderheid denk ik. Wij werken volledig met Windows maar op onze ontvangstbalie staan 2 iMacs en een vaas met bloemen om het er professioneel uit te laten zien. Blijkbaar is dat wat onze klanten (volgens onze veel te duur betaalde interior designers) willen.
Dat ligt mss meer aan dat het gewoon nette apparaten zijn?
(edit: Althans, dat zou mijn 1e reactie zijn als ik zoiets als klant zie, niet duur maar netjes).
iig minder rommelig dan een monitor met VESA SFF achterop en allerlei kabels met zipties.
Daarvoor hoeft het nog niet per se duur te zijn (of Apple te zijn).
Al lijkt me Apple wel voor de hand liggen als je zoiets zoekt, helemaal als je designer bent.
Maar natuurlijk ben ik niet bekend met jullie situatie.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 22 juli 2024 20:44]

De (extra) kosten voor die 2 iMacs vallen dan vaak ook in het niet in vergelijking met het (custom) meubilair en de rekening van de ontwerpers zelf.
Voor kiosk toepassing heb je juist veel duurdere (vandalisme bestendige) schermen nodig. Anders blijf je ze vervangen...
Wij gebruiken iPads op statief voor klanttevredenheidsonderzoek.
Is altijd nog goed gegaan.
Schijnbaar erg tevreden klanten ;)
De iPads verdwijnen ook wekelijks ;)
Ik ook, maar de volgende keer ga ik dat doen op Lenovo M10 2nd generation dingen. Die dingen zijn goedkoper en alles wat ik voor zo'n onderzoek nodig heb zit er ook op. Goed genoeg scherm dat ook met zonlicht afleesbaar is, betrouwbaar en simpel. Dan heb je voor 179 iets dat in de praktijk voor de door jou genoemde situatie niet onder doet voor een ipad. De vragenlijsten en andere content e.a. zijn toch webbased tegenwoordig.
Ik praat ook niet over "goedkope Chinese dingen", maar er lijken mij zat alternatieven op de markt die niet het prijskaartje van een iPad bij zich dragen, denk bijvoorbeeld aan Samsung of Lenovo tablets.

Puur zo'n grote en dure iPad aanschaffen enkel voor gebruik als kiosk lijkt mij gooien met geld dat beter ergens anders in kan worden gestoken.
Op zich is de iPad lange tijd de goedkoopste tablet geweest. (ook de enige, maar het heeft echt een tijd geduurd voordat iemand onder de prijzen van Apple ging zitten).
Omdat je het nu over 13 inch tablets hebt: die zitten allemaal zo tussen de 700 en 1000 euro.
Voor kiosk toepassingen geldt ook dat dit vaak ingericht moet worden door (per uur?) betaalde mensen. Die 1000 euro is een afrondingsfout als je hier custom software voor laat bouwen en een support contract op neemt, zeker als je de langere ondersteuning door Apple meerekent.
Als ik op de website van Apple kijk is de prijs van een 12.9 inch iPad Pro ruim 1200 euro. Ik neem aan dat een nog groter model minstens 200 euro duurder gaat zijn.

Dan heb je een tablet van haast 1500 euro, dan lijkt mij het ding gebruiken als kiosk toch wel een zeer grote verspilling van geld.
Volgens mij blijf je een beetje hangen in 'iPad is verspilling'. Jammer dat je de rest van de argumenten niet helemaal volgt.

Als je puur kiosk wil zou ik ook niet zo snel een iPad inzetten. Daar zijn 'dedicated' apparaten voor die meer hufterproof zijn en niet zo snel gejat worden (want niet leuk voor thuis...). Die kosten overigens meer dan een iPad, maar heb je wel met leuke grote touchscreens e.d.

De iPadjes die je nu voor kiosk-achtige dingen ziet zijn vooral de kleintjes (10 inch) omdat je voor die paar honderd euro geen 'echte' digitale zuil krijgt.
Op zich krijg je met een iPad wel leuke extra mogelijkheden voor het geld (camera, serieuze performance) maar voor een basic informatiedisplay/browser is het overkill.
De iPadjes die je nu voor kiosk-achtige dingen ziet zijn vooral de kleintjes (10 inch) omdat je voor die paar honderd euro geen 'echte' digitale zuil krijgt.
Op zich krijg je met een iPad wel leuke extra mogelijkheden voor het geld (camera, serieuze performance) maar voor een basic informatiedisplay/browser is het overkill.
Ik zeg ook niet dat kleinere iPads niet goed gebruikt kunnen worden als kiosk, ik weerleg simpelweg het argument dat deze grotere iPads van 12.9 inch+ voor dat doeleinde geschikt zijn; daar gaat het nu immers over, die grote iPads waarover nu geruchten zijn.
Grafische sector? Een soort surface studio?
Maar in die markt zijn de Wacom Cintiqs gewoon nog koning, dus daar gaan ze niet zomaar tussenkomen. Er zijn zeker wel creatieve professionals die een iPad gebruik, want het is een goedkope oplossing om toch een volwaardig pen display te hebben, die je dan ook nog eens voor andere doeleinden kan gebruiken.

Ik vraag me af hoeveel van de mensen die nu een iPad gebruiken met dat doel een nog grotere versie zouden kopen, en hoeveel van de mensen die nu een Cintiq gebruiken over zouden gaan naar een iPad als er een groter formaat komt
Ik heb in 2018 de 11" iPad Pro gekocht en na enkele jaren gebruik zou ik toch willen overschakelen naar een grotere versie. Ik gebruik mijn iPad vooral in combinatie met de Apple Pencil & Affinity Photo/Designer voor het bewerken van foto's.
En daarna wil je misschien een nóg grotere ipad. De vraag is of een grotere ipad ook echt gaat helpen of dat er iets in je workflow is dat misschien optimaler kan. Een goede tekentablet die beter is dan de Apple pencil (en die zijn er genoeg) kan een goede aanvulling zijn, samen met een góed extra scherm.

Ik zie een Surface Studio daarom ook als veel beter alternatief dan zomaar een grotere tablet. Of een soort Surface Studio waar je je tablet mee kunt verbinden. Een 16" tablet is namelijk ook niet zo handig meer en haalt het hele nut van dat ding onderuit.
Goh, 11" is goed genoeg om hier en daar wat foto's te gaan bewerken, maar de 12.9" variant zou net iets handiger zijn voor dit werk. Natuurlijk ga ik geen werkende iPad vervangen door een nieuwe juist omdat het 'net iets handiger zou werken'. Maar voor mijn volgende upgrade haal ik wel een iets groter model in huis.

edit: het moet natuurlijk nog handig en portable blijven, wat voor mij een van de grote voordelen van een iPad is, veel power en in een enorm kleine behuizing MET een zeer degelijk scherm.

[Reactie gewijzigd door Jeroen_HD op 22 juli 2024 20:44]

Ik denk dat de professionele lijn van Wacom sowieso bijna alleen zakelijk en door heel serieuze ‘hobbyisten’ gekocht wordt en dat de Cintiq sowieso een niche en een ander product is.

Een Cintiq is alleen een scherm + tablet, geen computer. Het is daardoor niet handig meenemen. Het zijn ook relatief dure apparaten, zelfs voor Wacom-begrippen.

Bij een iPad is het een prachtige extra maar je kan er zoveel méér mee.

Overigens denk ik dat Wacom wel degelijk last heeft van concurrente van de iPad omdat de leercurve, reactietijd en het scherm (lichtsterkte, kleurbereik, afstand pen/beeld) van een iPad beter is.
Creatievelingen voornamelijk. Om mij heen zie ik veel mensen overgestapt zijn van een macbook pro met Wacom Cintiq of intuos naar een ipad met pencil. Enige kritiek is dat het wat klein is als je een 16 of 22 inch cintiq of A3 intuos gewend bent
Anoniem: 501293 @Magic28 juni 2021 14:33
-

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 501293 op 22 juli 2024 20:44]

Ik kan niet helemaal peilen waar je precies op reageert. Ik heb het namelijk niet over touchscreens integreren in macbooks. Enkel dat ik om mij heen een aantal tekenaars/creatievelingen zie overstappen op ipad pro's, en graag nog een slagje groter zouden hebben.

[Reactie gewijzigd door Magic op 22 juli 2024 20:44]

Anoniem: 501293 @Magic28 juni 2021 16:29
Mijn reactie hoorde ook helemaal niet onder je post |:( Hij begon over een token, heb de website ververst maar heeft iemand anders getagd??? Sorry
Er zitten al sinds 2015 consumenten op de bank met een 13" tablet (12.9").

Vergeet niet dat een letter format scherm zo een 13,9" is en dat mensen prima op de bank zitten met een boek/blad met twee van dat soort pagina's. A4 is een 16,6" scherm. Dan zit je nog eens met verhoudingen, dus zou het zomaar kunnen dat je een nog groter iPad scherm nodig heb, wil je een A4tje 1-op-1 vertonen...
Precies, ik heb destijds de 12.9" gehaald om comics te lezen op zoveel mogelijk native formaat (en boeken). Nooit meer wat anders gewild en 12.9" is eigenlijk aan de kleine kant nu ik er al zo lang aan gewend ben. 14" lijkt mij dan ook ideaal of misschien zelfs wel die 16.6".
Ja het scherm ja, maar met die bezels van 'toen' en deels nu nog werd het apparaat wel dik groter dan een A4tje. Gelukkig worden die bezels kleiner.
Groter scherm wellicht beter geschikt voor ouderen?
De markt die, samen met de $299 dock en $99 toetsenbord en muis, een iPad koopt die ook de iMac-feel kan geven.

Op die manier heb je een grote iPad voor op vakantie (een film kijken in het vliegtuig op een goed scherm bijvoorbeeld) en voor thuis heb je een desktop die zeer dun is en weinig plek nodig heeft.

Om dit doel te behalen, moet de grens tussen MacOS en iPadOS natuurlijk nog vager worden, of zelfs helemaal verdwijnen, maar ik denk dus dat dat de markt is die ze willen bedienen: mensen die een iPad willen èn een desktop, maar niet twee apparaten willen hebben.
Dan is een Macbook met een touchscreen toch een veel betere oplossing? Heb je alles in 1 apparaat zonder dat je je zorgen hoeft te maken over allerlei accessoires.
Daar valt minder geld uit te persen.
Dat bestaat al zodra je het Magic Keyboard of Smart Keyboard Folio koopt voor je iPad, het enige dat dan nog mist is het MacOS.

Het mooie zou natuurlijk zijn als iPad het "brein" wordt en dat je dan verschillende docks kan hebben liggen in huis, die het een desktop maken of die het een laptop maken etc. Gezien de nieuwe M-processors moet dat voor de meeste gebruikers ook wel een prima oplossing zijn. Dan moeten ze daarnaast natuurlijk ook nog wel oplossingen aanbieden voor power-users die ècht keiharde processorkracht nodig hebben.
Dat bestaat al zodra je het Magic Keyboard of Smart Keyboard Folio koopt voor je iPad, het enige dat dan nog mist is het MacOS.
En daar sla je de spijker op zijn kop; je moet weer extra accessoires aanschaffen voor de hoofdprijs.

Dat is waar Apple op uit is. Waarom zou je een Macbook met touchscreen voor 1200 verkopen als je een iPad voor dat geld kunt verkopen en dan nog 200 tot 400 euro kunt rekenen voor de hoes en toetsenbord?
Aan de andere kant: 1 iPad en 2 docks (één voor desktop, één voor laptop) is goedkoper dan twee machines.
Dat kan met 1 laptop toch net zo goed?

Waarom zou je twee Macbooks kopen om te dienen als laptop en desktop? Het is net zo snel een kabeltje in je Macbook steken als een iPad in een dock gooien.
Maar waar is dan de iPad in die situatie? Vaak zat dat ik genoeg heb aan touch controls en geen toetsenbord nodig heb en dat is juist wat je wel kan met de iPad als brein en de rest als externe hardware.
Touchscreen op de Macbook, zoals ik in mijn eerdere comment heb gezegd.
Dan herhaal ik mezelf ook maar een keer: Maar waar is dan de iPad in die situatie? Vaak zat dat ik genoeg heb aan touch controls en geen toetsenbord nodig heb [..].
Dan gebruik je gewoon de laptop zonder het toetsenbord aan te raken.

Lijkt mij handiger dan telkens twee verschillende apparaten mee te dragen voor het geval dat je toch een toetsenbord en trackpad nodig hebt.
Ik denk dat ik m'n punt nu wel vaak genoeg uitgelegd heb.
maar een gemiddelde consument zie ik niet zo snel met een 13”+ tablet op de bank zitten.
Waarom niet? Dat formaat is heel normaal bij boeken.

De beperking is volgens mij nooit het formaat geweest, maar eerder het gewicht.
Je stopt zoiets niet even in je binnenzak natuurlijk, maar dat geld ook al bij een 10" tablet.
Ik heb een Samsung S7Plus (12,4 Inch, AMOLED) en ik wil niet terug. Enige minpuntje is dat de tablet rond de 600 gram is. Doe je er een backcover en toetsenbord cover bij, dan zit je aan 1kg.
Anoniem: 159816 @GertJan201228 juni 2021 12:57
Ik zou graag een groter scherm hebben op mijn tablet. Heb er nu eentje die ruim 10" is, maar voor het lezen van comics mag het allemaal net wat groter.
Ik gebruik mijn iPad Pro 12.9” (2015 - recent accu laten vervangen, maar hij gaat nog als een speer!) voor al mijn illustraties (daar waar nodig werk ik af op desktop). Heerlijk onder een boom op een bankje in het park, of achter on de tuin op de veranda.

Alhoewel ik 12.9” prima te doen vind, is iets groters altijd welkom. 14 of 15” zie ik ook nog wel zitten.

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 22 juli 2024 20:44]

Dezelfde markt als voor een Chromebook.

Mensen die voornamelijk met apps en online applicaties werkt, maar een volledige laptop weer net te veel vinden.

Mijn vrouw doet heel veel van onze zaken op een iPad, maar voor de e-mail correspondentie gebruikt ze toch een paar keer per dag de pc.

Met een grote iPad en toetsenbord zou dat makkelijker worden.

En vergeet ook niet de vertegenwoordigers, makelaars etc etc die dingen op een groter scherm kunnen laten zien.
Misschien is het wel, van er is vraag naar, we zullen iets laten lekken dat we het overwegen.
En dan later zeggen ze, nee, we hebben het overwogen maar we doen het niet.
Hebben ze toch naar de klanten geluisterd, maar jammer genoeg niet het resultaat dat sommige klanten willen.
Bij de massa die er geen last van had weer een extra wit voetje gehaald, van "wat goed, ze luisteren ook naar een kleine groep mensen" terwijl er nooit serieus een plan was om het ook te doen.
En wat denk je dan van hele hordes kinderen/volwassenen die graag strips lezen die toch een a4 formaatje groot zijn?
Of mensen die in de grafische sector werken en toch de details dan ietsje beter willen zien dan op zo'n klein pruts schermpje?
Zou helemaal handig zijn als er een toetsenbord aan vast zit. Wellicht in een vorm dat je hem kan openklappen of iets dergelijks..
Dat heb je ook gewoon, ipad pro magic keyboard. Kost uiteraard in goede traditie wel wat.
Een groter scherm met toetsenbord er aan vast zijn, min of meer, de Macbook modellen natuurlijk :9

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 22 juli 2024 20:44]

Ja, maar dan met touch en waar je het scherm er ook af kan nemen :) Kost ook wel wat tezamen he, al snel 1500 euro...
Zeg maar 1800 als je voor de 12,4 Inch gaat en dan vergeet je nog steeds de pencil. M.a.w. maak er maar 2.100 voor.
Nee hoor, (het is 12.9 inch) ik linkte naar hier: Apple iPad Pro (2020) 12.9 inch 256 GB Wifi Space Gray + Smart Keyboard + Pencil 2 kost 1503 als bundel. Je kan natuurlijk nog duurder gaan ook, uiteraard :)
Hahaha, die is goed, vooral omdat sommigen niet opgelet hebben bij het hoofdstukje ironie onder Nederlandse les.
Die grap lees ik elke dag wel ergens twee keer. Ik heb allebei, maar een iPad / iOS kan wat mij betreft toch echt niet tippen aan een MacBook Pro / macOS. iPad is leuk voor spelletjes en even je mail checken op de bank maar minder handig als je een website aan het bouwen bent.
Kunnen ze dan niet beter een hybride Macbook Air maken?
Hangt af van de doelgroep hea. Voor een grafisch ontwerper met een pennetje is MacOS totaal ondergeschikt aan iPad OS. Ze bieden overigens niet voor niets die hoes-met-toetsenbord aan. Dan kun je mailen en tekenen.
Grafisch ontwerper met een pennetje hier. Een 13” iPad kan toch echt niet tippen aan een 40” monitor en een Wacom tablet. Ook niet qua nauwkeurigheid/snelheid. Alleen al qua ergonomie / lichaamshouding moet ik er niet aan denken een hele werkdag met een iPad te moeten werken. Óf nekkramp óf constant je handen omhoog houden.
Kunnen ze dan niet gewoon beter iMacs en Macbooks touchscreens gaan geven?
Ik begrijp dat het nifty is om een beetje te kunnen swipen over je beeldscherm, maar als je echt productief werk doet heeft het weinig meerwaarde. Veel elementen zijn te klein om ze effectief met een vinger aan te wijzen (vandaag dat Apple iOS heeft gebouwd) en die eindeloze vetvlekken op het scherm word ik ook niet blij van.
Dus wat is dan de intended use-case voor een iPad die groter is dan 12.9 inch? Zelfs voor digitale artiesten lijkt mij dat overkill en anders kunnen ze beter een Microsoft Surface Studio halen.
Lijkt me dat je niet zomaar van een iPad naar een Surface switched. Dat zijn nogal anders werkende apparaten. Maar de digitale artiesten hierboven die een Cintiq gewend zijn willen graag groter dus ik neem aan dat zij de doelgroep zijn ;)
Ik gebruik het toch een stuk meer dan ik had verwacht op mijn Surface Pro en nu Surface Book. Af en toe is het gewoon intuïtiever, met name scrollen. Ik ben zelf nooit fan van touchpads geweest, maar soms ontkom je er natuurlijk niet aan, maar als ik dan toch met mijn laptop op de bank zit (of elders waar ik geen muis gebruik) dan gebruik ik het touchscreen toch vrij vaak.
ja dit lijkt me een veel slimmere zet!
Nee, computers met touchscreen zijn nutteloos.

Je kan niet werken op iets als een iMac met een touchscreen, je krijgt binnen een paar minuten lamme armen.
Anoniem: 501293 @Exhonor28 juni 2021 16:28
Nee joh, weet je hoe duur ze dan worden als je de zelfde touchscreen kwaliteit wil als de iPad. Ik zit in de creatieve sector en heb wel eens met Wacom's gewerkt maar de workflow zoals een Apple Pencil met iPad is best wel uniek.

Een ander probleem met touchscreens in een MacBook of iMac is dat het zonde geld is als je de hele functie niet gebruikt.
Apple zou er wel een premium voor rekenen, maar een touchscreen in een laptop stoppen hoeft niet veel duurder te zijn.
Als je kijkt naar de XPS 13, dat is een model met een 4K touchscreen, Intel Core i7 en 16GB RAM die op dit moment voor nagenoeg dezelfde prijs als een iPad Pro te koop is.
En zelfs als die aanbieding voorbij is verkoopt het voor dezelfde prijs als een iPad Pro met die keyboard accessoire.
Anoniem: 501293 @Exhonor30 juni 2021 10:45
Die premium heeft ook zo zijn redenen. De XPS 13 heb ik aangeraakt en er zit serieus een oppervlakte verschil in het touch gedeelte van Apple of van een andere fabrikant. Apple werkt veel nauwkeuriger met touch. De XPS 13 valt eigenlijk in het niets als je kijkt naar de specs want daartegenover staat de M1 van Apple. Nou, dat is gewoon einde verhaal en wint het daarbij al met voorbaat.

Een andere kant is het OS gedeelte. Ik kan gewoon me draai niet meer vinden in Windows. Dat heeft er denk ik mee te maken omdat ik alles van Apple heb en zie hoe iets perfect gesynchroniseerd kan worden met een goede workflow.

Okay, je hebt geen macOS ervaring met een iPad Pro maar het leunt er wel heel erg tegenaan als je de iPad workflow toepast.
Ik ben enthousiast over de iPad. Gebruik hem vooral voor digitaal tekenen en bladmuziek. Zou graag een 16" versie willen hebben.
Ietsje kleiner kan ook wel, denk dat A4 formaat wel een redelijk optimum voor 'digitaal papier' is.
Misschien uitvouwbaar? ;)
Uiteindelijk zal Apple er niet aan ontkomen om een soort all-in-one tablet uit te brengen die tevens als volwaardige MacBook kan fungeren. Met de M1 chip en alle toekomstige uitvoeringen van deze chip is het niet alleen haalbaar, maar bijna schandalig dat je nog met zo'n beperkte software ervaring opgescheept zit met zulke HW.

Men dient natuurlijk heel goed uit te denken hoe ze het gaan aanvliegen m.b.t. een dock-mode en hoe de interface mee veranderd, maar iets zegt me dat Apple hier al jaren mee bezig is om uiteindelijk de markt te verrassen met dit principe en zodoende de iPad om te toveren in de ultieme laptop/tablet ervaring.
Helemaal waar. De iPad (Pro) heeft absurd goede hardware, maar wordt volledig beperkt door het OS. Echt enorm zonde. Het lijkt ook wel alsof Apple niet helemaal weet wat ze met het product aan moeten, of de ontwikkeling van een nieuw (of flink verbeterd) OS heeft ergens vertraging opgelopen. Of dat Apple niet wil dat de iPad de Mac gaat kannabaliseren.
Steve Jobs was juist voor het principe dat Apple devices uiteindelijk elkaar obsolete kunnen maken. iPhone > iPod etc.
Dat dacht ik ook, al toen Apple met de iPhone kwam. Inmiddels zijn we ruim 14 jaar verder…
Allemaal leuk en aardig, maar zolang iPadOS bewust beperkt gehouden wordt door Apple, kan het ook nooit dienen als een laptop replacement. Waar nu eindelijk, ook vaker over wordt geklaagd.
Een groter formaat zou voor mij wel interessant zijn als het gewicht hetzelfde bleef of afnam (en de prijs natuurlijk ook ;) ).

Dit jaar overgestapt van een iPad Pro 10.5 inch naar een iPad Pro 12.9 inch. De eerste week twijfelde ik nog, nu wil ik echt niet meer terug. Zakelijk met de pencil erbij heb je de hele tijd het idee dat je een A4'tje bij je hebt dat alles onthoud. Je hoeft hem niet telkens open te klappen zoals een laptop. Privé is het ook fijn met tekenen, maar ook met internetten en TV/videos bekijken. Als je wat uit moet werken zet je een bluetooth toetsenbord met trackpad ervoor en het kan (De Office varianten zijn wel iets beperkter).

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 22 juli 2024 20:44]

Ik heb de iPad Pro 12.9, en gebruik hem om mijn muziekpartituren op te displayen, en al dan niet in combinatie met een bluetooth page turner. En dat formaat is echt wel een minimum, want je wil een volledig blad op je scherm kunnen hebben zonder dat er gezoomed moet worden, die noten zijn zo al klein genoeg.Voor mij zou er gerust nog een extra inch bij mogen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.