Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ming-Chi Kuo: 11"-iPad Pro krijgt volgend jaar ook miniledscherm

Volgens Apple-analist Ming-Chi Kuo zal de 11"-iPad Pro van volgend jaar ook uitgerust zijn met een miniledscherm, net als de 12,9"-iPad Pro van dit jaar. Dat type scherm maakt een hogere maximale helderheid mogelijk en faciliteert lokaal dimmen met grotere precisie.

De 11"-iPad Pro van dit jaar heeft nog een 'gewone' lcd. Ming-Chi Kuo maakt de voorspelling bekend in zijn nieuwste investor note, die in handen is van MacRumors.com. Verder verwacht hij dat de iPad Pro's van 2022 ook glazen in plaats van aluminium achterzijdes zullen hebben om draadloos laden te faciliteren. Kuo heeft het vaker bij het rechte eind als het gaat om voorspellingen op het gebied van Apple-producten.

Eind vorige maand kwam Zuid-Koreaanse techwebsite The Elec naar buiten met het gerucht dat Apple ook zou werken aan een iPad met een oledscherm, die ook volgend jaar uit moet komen. Het zou daarbij gaan om een niet nader gespecificeerd model met een 10,8"-scherm. Vermoedelijk wordt dat de nieuwe generatie iPad Air, aangezien Apple pas net over is op miniled voor de iPad Pro.

Het jaar daarop, in 2023, zouden volgens The Elec nog twee iPads met oledschermen moeten volgen, met diagonalen van 11" en 12,9". Dat zijn dezelfde maten als de iPad Pro, maar of het in dat jaar de Airs of de Pro's zijn die oledschermen krijgen, is nog niet duidelijk.

De iPad Pro 12,9" van dit jaar, met miniledscherm

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

11-07-2021 • 14:01

45 Linkedin

Reacties (45)

Wijzig sortering
Ik had liever een OLED scherm gehad. Nu maar hopen dat de iPad Air die dat wel krijgt, een 120hz scherm gaat krijgen. Een hoger helderheid boeit me niet zo. Op bijna al mijn schermen heb ik de "brightness" toch bijna nooit boven de 60% staan. Ik vind contrast veel belangrijker. Met ook daadwerkelijk een zwart scherm zonder "blooming". Mini-led kan op dat gebied daar zeker niet aan tippen.

[Reactie gewijzigd door Koning-Admiraal op 11 juli 2021 19:13]

Reageer
Ik heb het vergeleken met OLED. Maar, voor mij heeft mini-led een beter beeld. Blooming is alleen relevant onder hele specifieke omstandigheden, maar bij normale content (in HDR) valt het niet op. Wat wel opvalt is de toegenomen helderheid. 1600 nits geeft een briljanter beeld en dat is erg mooi. Als mini-led langzaam naar micro-led kan kruipen zal het nog beter worden.

Doe je alleen wat surfen op internet enzo, dan zijn de verschillen klein. Ook OLED komt dan niet tot zijn recht.
Reageer
Mini-led is momenteel volop in ontwikkeling. Wanneer de backlight per pixel aangestuurd wordt, kan een pixel echt op zwart gezet worden. De leds naast de zwarte pixel kunnen nog wel iets licht doorlaten, maar men is druk bezig om dat met filters te verminderen. De contrast is dan vergelijkbaar of zelfs beter dan OLED.
Je mag verwachten dan mini-led over een jaar of drie niet alleen superieur is aan OLED, maar ook goedkoper te produceren. OLED is wel energie zuiniger en kan op flexibele substraten worden aangebracht en je kan er transparante displays van maken. OLED zal dus niet verdwijnen, maar voor grotere schermen heeft mini-led de toekomst.
Reageer
Volgens mij ben je in de war met microled.
Reageer
Ik ben niet in de war. Miniled werd gebruikt als term die verder ging als "local dimming". In principe kon dat tot op pixel niveau doorgaan. Later is de term microled toegevoegd. Daar is de backlight per definitie per pixel. MIniled wordt nu gezien als backlight per groepje pixels, zonder aan te geven hoe groot die groepjes zijn. Miniled met 4 pixels per backlight zal in de praktijk moeilijk tot niet van microled onderscheiden kunnen worden. Op een 8k scherm zal dat al met groepjes van 9 pixels per backlight nauwelijks of niet gaan lukken.
Ik heb daarom bewust de term miniled gebruikt omdat die in alle gevallen de lading dekt en binnen een paar jaar de oled schermen voor bepaalde toepassingen (zeker monitoren) zal gaan verdringen. Of dat gelijk microled schermen gaan worden valt nog even te betwijfelen.
Reageer
Volgens mij ben je toch echt aardig in de war. Microled heeft helemaal niets te maken met miniled. Miniled wordt gebruikt in LCD tv's voor meer dimbare zones en als backlight dus. Nadeel is dat je nog steeds licht "bleed" van de ene zone naar de andere. In een kamer die niet veel licht inval heeft zal een miniled tv nooit de beeldkwaliteit van een OLED tv evenaren.

Microled is een heel andere techniek. Eentje die dichter bij OLED tv's ligt dan bij LCD tv's. Bij microled is er namelijk geen sprake van backlight. De pixels zijn net als bij OLED tv's "self-emiting". Elke pixel is zijn eigen lichtbron. En er zit dus niet achter elke pixel een ledje, zoals jij probeert te beweren.

[Reactie gewijzigd door Rudey op 13 juli 2021 02:08]

Reageer
Het is maar hoe je het bekijkt.
Microled is een led met een kleurfilter. Als je dat van elkaar scheidt heb je eigenlijk gewoon een backlight achter een kleurfilter. Als je het als één geheel ziet is het een self-emitting pixel.

Bij OLED is elk sub-pixel self-emitting. Bij microled hoeft dat niet het geval te zijn. De kleurfilters hoeven ook niet meer als sub-pixels naast elkaar te liggen, maar kunnen ook gestapeld liggen.
De term miniled wordt eigenlijk allen nog gebruikt voor heel kleine zones tot 8*8 pixels. Daarboven wordt het "Local dimming" genoemd. Bij minileds is er wel sprake van bleeding naar pixels binnen de zone. Naar naastgelegen zones is er bij de schermen die nu op de markt gaan komen nauwelijks tot geen bleeding meer.

Ik gebruik overigens de terminologie die men bij Samsung hanteert.
Reageer
Ja de terminologie die Samsung zelf hanteert? Nou hier komt ie:
https://news.samsung.com/...ok-voor-thuis-beschikbaar

Liefhebbers van ultra-grote schermen willen eersteklas beeldkwaliteit met levendige kleuren en verbluffende resolutie. De nieuwste innovaties van Samsung maken dat mogelijk. De minuscule LED-lichten in de 110 inch MicroLED maken achtergrondverlichting en kleurenfilters overbodig, en dat zorgt voor het best mogelijke beeld: extreem helder, levendig en met 100% kleurenbereik. Het geheim van de techniek is dat de 8 miljoen pixels individueel oplichten en zo zelf licht en kleuren produceren.
Reageer
Kwestie van definitie. Binnen R&D maakt men nog steeds de scheiding tussen het lichtgevende deel en het kleurgevende deel. De filters vormen (voor jouw en de consument) samen met de led een eenheid per pixel. De lichtgevende diode en de drie kleurfilters hebben wel elk hun eigen signaal (brightness + rgb). In theorie kunnen de diodes ook achter een conventioneel LCD scherm gezet worden. Het is echter zeer lastig om dat pixel precies te krijgen. Als je de led en de kleurenfilters als één geheel ziet heb je inderdaad geen achtergrond verlichting meer.
Binnen R&D zijn het verschillende mensen die grotendeels gescheiden (in verschillende ruimtes) aan de leds en de kleurfilters werken.

De microled neemt een aantal nadelen van OLED / QLED weg. Daarnaast kan het scherm veel helderder en is er geen kans op inbranden.
Reageer
Die Ipad air met 120Hz is er al, dat heet een Pro ...
Reageer
Je probeert grappig te zijn, helaas is dat niet gelukt.
Reageer
Niks grappig maar dood serieus.
Je wilt iets dat er al is, zo simpel is het.
Die upsell heeft Apple graag en dat zie je bij vrijwel alles.
Reageer
Wat is dat nu weer voor kul argument. Er bestaat geen iPad Pro met 120 Hz en OLED. Dus je suggestie raakt kant noch wal.
Reageer
Er is geen enkele Ipad met OLED.
120HZ zit wel al jaren op de Pro en dat is de Upsell voor de Pro, of dat nu LCD of Miniled is.
Apple gaat echt niet een exoot, zoals de air, van Oled voorzien en hun gamma nog meer compliceren.
De air is nu al moeilijk te rechtvaardigen qua prijs en dan is het helemaal lastig aangezien een Oled scherm extra kosten met zich mee brengt.
Reageer
Het hele punt is is dat er wel een iPad Air gaat uitkomen met een OLED scherm. Nu zijn de huidige Air modellen tot nu toe allemaal 60hz, vandaar de opmerking dat het dit keer hopelijk ook 120hz gaat worden.
https://www.iculture.nl/nieuws/ipad-air-2022-oled/
https://www.rtlnieuws.nl/...pad-air-oled-scherm-apple
nieuws: Gerucht: Apple brengt volgend jaar iPad met 10,8"-oledscherm uit

Van dezelfde bron als dit artikel.
Reageer
Ja leuk, maar tenzij Apple dat vermeld is er niks zeker.
120HZ (oftewel Pro motion) is tot nu toe een Pro feature, en waarom zou Apple dat in hemelsnaam op een Niet-Pro doen ?
De prijs tussen de Pro en de Air is nu al niet heel veel en de Pro is eigenlijk de veel betere deal als je naar het geheel kijkt.
Met een 120hz scherm (en Oled) moet die prijs nog meer naar de Pro kruipen en daar heeft Apple zeer weinig aan.
Reageer
Goh, dit artikel is ook gebaseerd op "geruchten". En vaak blijken die geruchten ook daadwerkelijk te kloppen. Dan mag jij je oogkleppen op hebben, maar dat wilt niks af doen aan de bron en de track record ervan.
Reageer
Waarom zou ik boos zijn? Het is maar een discussie. En nee je vertelt niet de waarheid, want nergens staat beschreven dat die geruchten "altijd" blijken kloppen. Dat is een aanname. Echter reageer je wel op een artikel, wat een gerucht betreft, over een tablet model, waarvan je blijkbaar niet op de hoogte bent, dat veel bronnen aangeven dat het een OLED scherm gaat krijgen. Maar goed, we kunnen het hier wel over blijven hebben; het doet niets af aan de suggestie. Ik zal je post in ieder geval bewaren voor wanneer de nieuwe iPad Air aangekondigd gaat worden. Kijken wie gelijkt krijgt.
Reageer
We gaan het zien ...
Overigens is het PRO scherm erg goed voor een LCD scherm, zie je overal staan, zelfs naast de Mini led.
Heb hier naast mijn pro 11 inch een Galaxy Tab S6 staan met een OLED display (en ja, Samsung maakt de beste displays ter wereld) maar om nou te zeggen van een wezelijk verschil, nee niet echt of je moet echt heel veel donkere content bekijken in een hele donkere kamer.

Nogmaals, het verschil is niet zo groot zoals bij een TV (Oled vs LCD). En ja, ik heb ook een OLED tv en praat dus wederom uit ervaring.
Reageer
Ik heb alleen maar OLED producten, op dit moment. En stoor mij vooral aan blooming op LCD's. En ook de mini-led heeft daar veel last van. Kwaliteit van het beeld (op zwarte scènes na) is vergelijkbaar.
Reageer
Ik begin eerlijk gezegd een beetje moe te worden van al die zogenaamde upgrades aan Pro modellen. Het zijn upgrades van “niks” en het begint imo een beetje op uitzuigen te lijken ipv innovaties.

En begrijp me niet verkeerd. Ik ben Apple fanboy ten top. Bezit echt zowat alles van Apple. Maar ik begin nu ook lamgzaam door te krijgen hoe wij eigenlijk door hun gepiepeld worden met hun zogenaamde ‘amazing and fantastic’ upgrades which will shock the world. Zoals eerder genoemd, mijn helderheid komt amper boven de 50% uit en dat doe ik al voornamelijk om mijm batterij te sparen. Mijn iPad Pro 12.9 2020 is tegenover het 2021 model net zo “great” want het 2021 model met zijn amazing M1 soc gebruikt niet eens de daadwerkelijke kracht van de soc dankzij iPadOS. En om het dan te moeten doen van hun amazing niet miniled scherm en dan die ow zo amazing prijs te moeten betalen, moet je serieus goed gek zijn om daar nog allemaal in te willen geloven.

Sorry, maar ik trap er niet meer in in deze fantastich updates which will
shock my world 🙄
Reageer
Maar ik begin nu ook lamgzaam door te krijgen hoe wij eigenlijk door hun gepiepeld worden met hun zogenaamde ‘amazing and fantastic’ upgrades which will shock the world.
Ja nu pas? Ze brengen gewoon ieder jaar een nieuw model uit, of het nou interessant is of niet. Toch is het vaak één jaar een opvallende nieuwe feature, en het jaar er op de telefoon die het allemaal wat beter draait onder de motorkap.

3GS, 4S, 5S, 6S allemaal saaie jaren maar vaak juist wel degene die je achteraf gezien beter had kunnen kopen dan de 3G, 4, 5 en 6 die wat revolutionairder leken op het eerste gezicht.

Maar wel saaie jaren.

De iPhone 7 was echt bloedsaai, tweede camera op de plus geïntroduceerd alleen?
Reageer
Het lag er aan wat je belangrijk vond... de 7 had ook de haptic home button, ipv een normale knop die telkens stuk ging, was de eerste iPhone die niet bij 1 druppel water stuk was en was qua processor een stuk sneller dan zijn voorganger.

En dat is typisch Apple... ieder jaar relatief kleine stappen. Niemand dwingt je ook om elk jaar te upgraden; met een iPad doe ik over het algemeen 4 tot 5 jaar...
Reageer
Nee klopt maar normaal was het nieuw model, S model, nieuw model, S model. Nu was de 7 eigenlijk de derde iteratie van de 6, een soort 6SS. Ze zijn daarna doorgegaan naar de iPhone X die weer wel echt een grote verandering was ten opzichte van het vorige.

De X en de 12 mini zijn de afgelopen jaren echt de telefoons waar ik nog enthousiast van werd. Daar voor de 5S, de 4 en de 3GS.
Reageer
Krijg je hier geen dikke halo's van? Nja beter dan niks, maar oled lijkt me superieur.
Reageer
Het is een afweging... de halo's op de 12.9" Pro zijn (vind ik) goed te doen, zeker bij gewoon filmmateriaal. En de lichtopbrengst en het contrast bij HDR materiaal is fantastisch. Helderder dan een OLED scherm redelijkerwijs zal kunnen. Maarja... als je echt allergisch bent voor een beetje blooming en wat lichtopbrengst in wilt leveren, dan is OLED weer beter.

Toch zou ik voor een iPad geen OLED scherm willen. Ik gebruik 'm niet alleen maar om films op te kijken maar heb vaak ook langdurig statisch beeld (het is vaak m'n tweede scherm als ik aan het programmeren ben) en ben dan wel huiverig voor inbranden.
Reageer
1200 tot 2100€. Dat ze maar kappen met die onzin. Dat ze maar iets doen aan de software. iPad os maakt nog niet eens gebruik van de hardware van iedere iPad Pro. Veel pro is er niet. Dat overpriced ding doet niks meer dan een baseline van 340€. Ook hang je daar nog zo n prul van 400€ aan zoals dat magic keyboard. Mensen blijven dit soort nest kopen. Waar is final cut, waar is Logic. Fatsoenlijk bestandsbeheer en multitasking.

[Reactie gewijzigd door Meiklokje op 12 juli 2021 07:25]

Reageer
Ik moet zeggen dat ik het helderheid van de iPhone 12 Pro Max vind tegen vallen. Als dit techniek voor veel meer helderheid zorgt mogen ze hem ook in de iPhone stoppen.
Reageer
Heb je automatische helderheid aanstaan? Als je dit uitzet en het handmatig doet haal je een hogere helderheid.
Reageer
Ik heb de iPhone 12 Pro nu, en vind die van mij ook behoorlijk tegenvallen. Ben erin getrapt in dat hoge nits verhaal. Na aankoop begreep ik dat dit alleen geldt als je HDR content kijkt en voor de rest is het dezelfde display als de iPhone 12.
Reageer
Dan heb je 1 ding niet goed begrepen. De normale schermhelderheid van de 12 Pro ligt op 800 nits, die van de 12 op 625 nits.
Reageer
Ik vind de helderheid over het algemeen tegenvallen op m'n iPhone 11. Die mag echter hoger van mij. Minimaal 1200 nits.
Reageer
Ik heb een iPhone 12 en een Android, binnen en buiten de zon heb ik mijn smartphones op minder dan de helft staan, 20% of minder, behalve als de zon op het scherm is op 80 procent of iets.het is ook on realistisch om het op 100 procent te zetten de kleuren, het zelfde met mijn laptop, binnen gewoon op 10 procent van de helderheid staan, zelfs met gamen, het maakt het gewoon een stu rustiger en realistischer.

Wat ik wel vind, het scherm oogt wat grijs achtig aan op 10 procent helderheid, maar wel beter dan blauw, groen was ook wel een prima waarden geweest voor een iPhone.

Snap nooit waarom er zo veel gepraat wordt over de helderheid waarden van een scherm.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 11 juli 2021 22:32]

Reageer
Kuo heeft het vaker bij het rechte eind als het gaat om voorspelling op het gebied van Apple-producten
Is dit nou echt zo? Is er ergens een overzicht van al zijn voorspellingen en hoe accuraat die waren?

Mijn gevoel zegt namelijk dat hij dingen voorspelt die best wel obvious lijken, gezien de technologische ontwikkelingen, maar of het nou echt altijd klopt, vraag ik me echt erg af.
Reageer
Iets meer dan 76% is heeft hij aan het rechte eind. Ik herinner hem voornamelijk uit 2014 toen hij bijna een hele roadmap wel voorspelt had en maar 1-2 missers had. Denk de issue meer is dat hij qua timeline vaker er naast kan zitten, maar ook daar kunnen meerdere factoren voor zijn. (Vertraging ergens in het proces?)
Reageer
Dit had iedereen wel kunnen voorspellen..... :+
Reageer
Hadden die niet als nadeel dat het scherm te laag leek te liggen onder oppervlak vooral met pen erg lastig. Dacht me zoiets te herinneren uit YT reviews
Reageer
De helderheid van OLED moet flink omhoog wil apple dit in gaan bouwen in de iPad pro vermoed ik. Denk eerder dat lagere iPads naar OLED gaan.
Reageer
Hopelijk gaat hij ook een “mini” prijs krijgen
Reageer
Hij krijgt van mij een 3, een gemeende f*ck you tegen al die Apple fanboys die hier de boel verzieken met minnetjes als het hun niet aanstaat. Bende kleuters. Man je hebt geen woord gelogen. Het is ook altijd het zelfde met die prijzen.
Reageer
Maak die slapende honden maar niet wakker. Dat overleven ze niet. :9
Reageer