Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple staakt vroegtijdig productie iPhone 12 mini na matige verkoop

Apple heeft naar verluidt eerder dan gepland de productie van de iPhone 12 mini stopgezet. Volgens onderzoeksbureau TrendForce vallen de verkoopcijfers van de kleinste iPhone 12 dusdanig tegen, dat de focus naar verwachting op de overgebleven iPhone 12-varianten ligt.

Apple iPhone 12 Mini

Volgens TrendForce kreeg de iPhone 12 mini ergens in het tweede kwartaal van dit jaar eerder dan gepland de end-of-lifestatus, al is niet bekend hoelang de smartphone in productie had moeten blijven. De end-of-lifestatus zou betekenen dat Apple de productie van het toestel heeft stopgezet. Op het moment van schrijven is de iPhone 12 mini nog wel via de officiële Apple-website verkrijgbaar. Apple zelf heeft nog niet op het rapport van het onderzoeksbureau gereageerd.

De Apple iPhone 12 mini kwam in oktober van 2020 uit voor ruim 800 euro en was daarmee de goedkoopste en kleinste in de 12-serie. De gehele iPhone 12-serie zorgde voor een recordomzet voor Apple, al is niet bekend hoe groot het aandeel van de mini in de totale smartphoneomzet was. Apple-analist Ming-Chi Kuo meldde recentelijk dat er volgend jaar geen minivariant van de iPhone 14 uitkomt. Het is niet duidelijk of er voor dit jaar nog wel een iPhone 13 mini gepland staat.

Update (14:48): Het originele bericht linkte naar het Kuo-artikel over de iPhone 14 (2022), terwijl het conclusies trok over de iPhone 13. Dit is aangepast.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Yannick Spinner

Nieuwsposter

22-06-2021 • 13:28

252 Linkedin

Reacties (252)

Wijzig sortering
Doodzonde, maar het is Apple’s eigen schuld. SE-eigenaren snakten naar een update en wilden een klein toestel. Toen dan eindelijk een nieuwe uitkwam hebben ze die gekocht. Een paar maanden later komt opeens de 12 Mini… Die klanten gaan niet nog een iPhone kopen. :P

De 12 Mini is een geweldig toestel. Heerlijk formaat, kan gewoon zelfs overal bij met één hand indien nodig. Ik hoop dus niet dat Apple de lijn meteen stopzet, maar wel gewoon voortzet en een 13 Mini lanceert. Het liefst met een 512GB optie, dan upgrade ik m’n 12 :P (Anders niet, 12 Mini is razendsnel en zal nog jaren voldoende punch bieden.) Eigenlijk is vrijwel iedereen die hem heeft of even vasthoudt er uiterst positief over, dus hoop dat Apple het niet de nek omdraait door het SE-akkefietje.
Kun je mij vertellen hoe het nou staat met het batterijleven, ook na een halfjaar(?) aan gebruik?

Ik ben zelf wel geïnteresseerd in het formaat van de 12 mini maar ik vernam dat de batterij "verschrikkelijk" was.
Verschrikkelijk is een understatement. Met een mini doe ik nog geen dag. En dat is hooguit wat browsen en met Google maps een adresje zoeken.
Het is hemeltergend weinig batterijleven. En totaal onvergelijkbaar met mijn 12 pro. Daar doe ik gerust 2 zelfs 3 dagen mee. Ik ben totaal niet objectief. Koop alles van Apple. Maar de 12 mini is echt een miskoop gebleken.

[Reactie gewijzigd door matsudo893 op 22 juni 2021 19:08]

Als jij met een beetje browsen en een adresje zoeken op Google Maps niet een dag door komt dan lijkt het er op dat je een maandag ochtend batterij hebt. Ik red alleen bij heel intensief gebruik een dag niet, maar met wat jij omschrijft zou de batterij van mijn Mini het echt een dag of twee volhouden.
Ik ben er ook bang voor dat ik gewoon pech heb gehad. Maar dat is inderdaad wat ze er bij Apple ook van zeggen, dit is normaal.
Maar als ik dan verhalen lees over mensen die er soms zelfs twee dagen mee doen...
Laat ik het zo zeggen, dat is frustrerend. Dat kreng loopt 's nachts met minstens 10% terug. En dan doe ik er uiteraard helemaal niets mee. Als ik er overdag veel muziek mee zou luisteren zou ik er het eind van de dag zeker niet mee halen.
Het is vooral zo frustrerend groot verschil met de pro, daar is de batterij juist enorm boven mijn verwachting.
Ik heb me er inmiddels bij neergelegd. En ik hoop dat als ik over 2 jaar de batterij vervang, ik er niet achterkom dat het niet de batterij is. Afgezien van de batterij is het natuurlijk een hele mooie telefoon.
Klinkt misschien gek maar al eens een totale schone installatie geprobeerd ? In verleden rare problemen met accugebruik daarmee kunnen oplossen.

Dus niet vanuit de backup restoren en ook niet bij instellen direct de icloud inloggen maar juist paar dagen kijken hoe het gaat.
Met een gemiddelde schermtijd van 5 uur per dag heb ik geen enkel probleem om er een hele dag mee te werken. Begin de dag meestal met 85% batterijduur.
Wauw, nooit naar gekeken maar hier blijkbaar ook een schermtijd van bijna 5 uur gemiddeld.. Meestal rond de 20% over dus meer dan prima voor mij, die mini.
Voor mij hetzelfde. Tevens is het touchscreen met regen niet meer te gebruiken. Dat was met mijn iphone XR geen probleem.
Ik had eerst een 12 Pro maar vond deze toch een slag groter dan de 11 Pro die ik ervoor had. Irriteerde me er zo erg aan dat ik hem heb ingewisseld voor een 12 mini. Ben er zeer tevreden mee! Batterij gaat iets minder langer mee maar is totaal niet "verschrikkelijk" kan er gewoon een hele dag mee doen.

Ben van mening dat het komt door de naamgeving. Als de 12 mini de ''normale'' zou zijn denk ik dat deze top verkocht zou zijn. Wat nu de normale is zou dan bijv + moeten heten en dan de Max erbij.
De 11 Pro is qua grootte op het randje maar de 12 Pro gaat over dat randje. Totaal niet meer ergonomisch om met één hand te bedienen. Door het groter te maken vergroot natuurlijk de kans op een dure herstelling. .
Zo zag ik het ook inderdaad, met de X/11pro formaat kon ik nog net leven maar de 12 formaat niet :).
Persoonlijk merk ik wel het verschil met mijn vorige iPhone (iPhone 11 Pro), verschrikkelijk zou ik het niet noemen. Waar ik met mijn vorige iPhone tot 2 dagen door kon... kan ik met deze nog maar, pak 'm beet, 1,5 dag.

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je allemaal met je telefoon doet. Voor mij is dat bellen, mailen en af en toe wat op internet opzoeken.

Batterij verschrikkelijk? Nee. Merkbaar minder? Ja. Kom je vanaf een Max of Plus model, dan zal het nog beter te merken zijn.
Heb de telefoon hier nu een half jaar ongeveer ja. En moet zeggen dat ik er ontzettend blij mee ben. Ik kom dan zelf van een 6S dus het was wel even tijd. Heb toen ook getwijfeld over de 2020SE, maar toen de mini werd geintroduceerd was het wel snel besloten. Nog even wachten op een contractverlenging en de boel geregeld.

Qua batterij is het echt een ontzettende verbetering tov waar ik vandaan kwam. De 6S had ik zo'n 2 jaar daarvoor nog van een nieuwe accu laten voorzien maar dat ding ging amper een dag mee. Ik doe nu met deze gemiddeld zo'n 2 dagen. Dus ene nacht niet laden, volgende nacht weer wel. Ik ben wat dat betreft geen poweruser ofzo, maar mijn Screen Time staat nu op gemiddeld zo'n 2u per dag voor de afgelopen week. Afgelopen maandagochtend hem om 07:13 van de lader getrokken en heb nu nog zo'n 33% over. met bijna 4u schermtijd.

Dus als ik met deze telefoon ook weer een jaar of 5-6 uit kan zingen dan ben ik er blij mee. Tegen die tijd zien we wel weer wat er op de markt is.

[Reactie gewijzigd door orange.x op 22 juni 2021 14:51]

Hangt af van je referentie kader. Kom je zoals ik van de iPhone SE 2016 dan is de accu duur zeer goed. Alle iPhone toestellen die voor de 11 serie uitkwamen hadden een slechtere accu duur dan de 12 mini.
Gemiddeld anderhalve dag bij gemiddeld gebruik. Enkele telefoontjes, e-mail, berichten en wat browsen. Geen games. Na half jaar gebruik batterijconditie nog 100%. Ik laad hem zelden tot 100% op.

Veel beter dan de iPhone SE uit 2016, mijn vorige telefoon.

Verschrikkelijk? Alles is relatief ;)
Ik kwam van een iphone7 en heb niets meer dan loof voor dit toestel! Heb deze iphone nu een half jaar en ik geraak de hele dag door met intensief gebruik. De accu is wel geteld 1% omlaag. In de winter gaat de accu nog langer mee, nu het warmer word merk je wel dat het wat minder is, maar dat is met iedere telefoon zo.
Ik doe 3 dagen met de batterij. Ik mail, bel, whatsapp en af en toe zoek ik wat op op internet. gemiddelde schermtijd is 2 uur per dag volgens de statistieken.

Het is een top toestel, ik hoop dat Apple hem wel lang blijft ondersteunen.
Ik gebruik, met veel plezier, deze case (helaas is er geen Apple Smart Battery case): https://zerolemon.com/pro...mini-battery-case-4000mah

edit: weird... het lijkt erop alsof ze alleen nog maar naar de US shippen

[Reactie gewijzigd door Rutger Muller op 22 juni 2021 23:41]

Ik kom van iPhone XS en merk geen verschil qua batterij duur. Gebruik is hetzelfde gebleven. Heb de mini sinds launch en batterijconditie is nu 99% (net gechecked)
Ik heb laatst ook een Apple watch gehaald wat wat van de accu afneemt.

Ik werk op kantoor en wireless charge de mini altijd naast mij dus ik heb altijd een opladen telefoon. Ook zonder wireless red ik het wel met veel van de dag muziek luisteren.

Overal neem ik ook een kleine battery pack mee just in case maar nog niet gebruikt. Ik weet niet wat voor werk jij doet maar op kantoor zitten met een qi charger hoef je geen last te hebben van een lege accu.

Wel heb je het voordeel dat je minder zorgen hoeft te hebben zo'n grote phone mee te zeulen de hele dag. Mijn s20 valt sowieso uit mijn zak tijdens fietsen
Inderdaad, dat was het. Ben voor de iPhone 2020SE gegaan daar prijs/kwaliteit mooi was.
Zelfde reden voor mij. En daarbij dat het een "fysieke" homebutton met touch ID heeft, en niet die verrekte FaceID wat ze helaas door de strot proberen te duwen.
Prima als je het wil gebruiken, maar voor mij hoeft het niet.
Ik had hetzelfde idee bij FaceID, ik was erg tevreden over de TouchID van mijn vorige telefoon en had geen zin om over te stappen. Maar ik moet zeggen dat sinds ik mijn Iphone 12 heb ik geen seconde meer heb omgekeken naar de fysieke home knop. Het wend erg snel en is naar mijn mening (nu ik het elf gebruik) een betere optie.

Alleen niet altijd ideaal met een mondkapje, maar laten we er van uit gaan dat dit niet meer terugkomt.
Hier precies hetzelfde. Tegenstander van FaceID en balende dat de home knop verdween. Nu ik die 12 een paar maanden heb ben ik bijna fan van FaceID geworden. Het werkt gewoon altijd, onder de meest onwaarschijnlijke omstandigheden. Zonder home button navigeren was even wennen, maar nu weet ik niet beter meer. Sterker nog, toen ik laatst de SE even in de handen had probeerde ik dezelfde gesture omdat ik de home button ontwend ben geraakt ;)
Wat mij inderdaad nog verbaast is dat het zelfs goed functioneert in een harde regenbui of in totale duisternis (ik weet hoe de techniek werkt, en dat deze geen voor ons zichtbare lichtbron gebruikt)

Met touch-is had ik altijd problemen als ik deze gebruikte met natte handen, en in de winter met handschoenen.
Er vanuit gaande dat we hopelijk in de toekomst geen mondkapjes meer nodig zullen hebben, vind ik face-id toch een betere techniek dan touch-id.
(Hoewel ik een combinatie in een telefoon echt wel prettig zou kunnen vinden)
Misschien is het een idee om te polsen hoeveel lezers hier echt een iPhone mini hebben gekocht. Wellicht zijn er een aantal 'luidruchtige' lezers die de mini als geweldig beschrijven, maar verder klein in animo zijn? Overeenkomstig de geruchten/cijfers?
Mijn reactie ging vooral over faceID en TouchID.
Zelf ben ik weer compleet tegendraads ten opzichte van de mini. Ik maak zelf gebruik van de 12 Pro Max
Ik denk dat de mini wel goed past in een divers aanbod. Niet iedereen hoeft per se een groot toestel. Zelf ben ik ook vrij laat overgestapt op een groter formaat toestel "omdat ik anders wel m'n ipad zou pakken".

Echter denk ik dat ook ik uiteindelijk overstag ga en mn volgend toestel een pro max wordt.

Het wordt interessant hoe Apple straks een (misschien kleine) groep die vocaal (op meerdere platforms) roept om een kleiner toestel.
Apple is de enige die een mini uitbrengt. De Android merken kiezen voor groot groter grootst. Ik neem aan dat ze hun markt research hebben gedaan.
Volgens mij zijn het vooral de luidruchtige mensen die het toestel bashen en het waarschijnlijk niet gekocht hebben. (ik heb er een en ja: de batterij gaat 10-20% minder lang mee dan die van een standaard 12, of dat een probleem is ligt gewoon helemaal aan je persoonlijke gebruik)
Ik zie anders ook verdacht veel luidruchtige mensen met accu's die wel 2 dagen meegaan. Ik heb hier in mijn directe omgeving tientallen iphone 11 en 12 gebruikers, en een kleine poll leert dat *niemand* 2 dagen haalt en vrijwel iedereen zijn telefoon elke avond *moet* opladen.

En dat is dan nog niet eens bij intensief gebruik, want als je bijv. google maps gebruikt om te navigeren is ie in een paar uur hardstikke leeg.
Op zich kan ik 2 dagen halen bij weinig gebruik, maar je hebt gelijk dat even bijladen (geen straf met de snellader) meestal wel na een dag of anderhalf nodig is. Ik zie niet waarom dat zo'n probleem is.

En Google maps is niet van Apple, geen idee hoe goed die app is geoptimaliseerd op iOS - mogelijk doe je aanzienlijk langer met je batterij met Apple maps. Vrijwel alle 'zwaardere' apps en games trekken je batterij vlotter leeg.
(en als je een paar uur moet navigeren leg je de telefoon toch aan een (auto) lader?)
Google Maps vreet energie, meer dan alle andere navigatie apps. In de auto inderdaad geen probleem, maar bijv op de fiets wel. Dus blijft het voorlopig knoeien met een powerbank en een snoertje…

Het wordt hoog tijd dat ebikes standaard een usb aansluiting hebben om je telefoon via je fietsaccu te kunnen oplaten.

[Reactie gewijzigd door Sietse Vliegen op 30 juni 2021 16:05]

Ik heb wellicht een bijzonder gezicht :+ , maar face id werkt bij mij vrij slecht. Nou ffe afgezien van het eeuwige gezeik met mondkapjes. Het apparaat herkend mij ook niet met een zonnebril, en als ik op bed lig vind die het ook maar lastig.

Verder duurt het ook wel echt ffe voor dat het er is. Ik ben blij dat ik geen gigantische knop op mijn telefoon heb, maar om nou te zeggen dat ik blij word van faceid. Meh. Gebruik het nu sinds december 2020 (iphone 12 mini).

Verder erg blij met de telefoon, ligt goed in de hand, is exact even groot als de iphone 6s (de voorganger) maar stuk meer scherm. Goede batterij en perfecte gewicht. Scherm krast wel snel

Edit; ik zal al erg blij zijn met een cancel knop voor faceid zodat ik snel handmatig iets kan in tikken als ik al weet dat het gaat falen (als ik op bed lig / mondmasker)

[Reactie gewijzigd door jaenster op 22 juni 2021 15:30]

Mondkapje en zonnebril zijn te verwachten, al ligt het bij een zonnebril enorm aan hoe donker dat glas is. Mijn gewone bril verkleurt aardig donker als ik een paar minuten in de zon ben, dat is in niet een geval een probleem geweest. Mijn zonnebril is ook niet een probleem geweest, maar misschien is jouw glas nog donkerder of werkt het niet lekker vanuit een bepaalde hoek. Over hoeken gesproken: als je in bed ligt en het werkt niet goed, moet je Face ID misschien juist vanuit een lagere hoek opzetten. Voor beide situaties kan een 'alternate appearance' in de Face ID instellingen mogelijk uitkomst bieden.

Er is overigens wel een annuleerknop voor Face ID: tap op het tekstlabel midden in beeld. Dat is ook waar de 'gebruik ontgrendelcode'-knop voorheen kwam te staan als Face ID mislukte. Die knop is nu weg omdat Face ID mondmaskers sneller herkent en tegenwoordig ook automatisch het cijferslot toont bij mislukking (sinds 14.2/14.3 o.i.d.). Als je ergens buiten het label tikt, dan annuleer je de ontgrendel/bevestiging. Tik je op dat label, dan haal je direct het cijferslot tevoorschijn.
Bij mij is Face ID ook hit en miss, vooral in donkerdere omstandigheden, o.a als ik in bed lig ja :P
Gezien de pandemie was mijn upgrade van een SE 2020 (viel tegen qua performance en camera was meh) naar een 12 mini met Face ID ook niet ideaal :+

Maar voor z'n formaat biedt de 12 mini heerlijke performance en ben erg blij met de grote stap in camera-kwaliteit. Nadeel is dat je veel power in een relatief kleine behuizing stopt, dus de accu is wel droevig, maar gelukkig ben ik geen smartphone-verslaafde dus ik red het nog wel.

Hopelijk is het niet het einde van de mini's en krijgen we er weer eentje maar dan met een beefed up accu. Ik heb echt zo geen zin om per se altijd cargopants te dragen om een foon mee te kunnen nemen ;)
Je mag er echt wel vanuit gaan dat we de komende jaren in de herfst en winter met een mondkapje moeten lopen.
Ik heb FaceID nog nooit zelf geprobeerd (zit nog op een iPhone8).
Wat ik wel zie is dat mijn vriendin veel meer handelingen moet uitvoeren met FaceID om ApplePay te gebruiken.
Daar waar ik mijn telefoon bij de terminal houd met mijn duim op de homeknop, zie ik haar altijd de telefoon meerdere keren heen en weer bewegen tussen haar gezicht en de terminal.
Doet zij iets verkeerd?

[Reactie gewijzigd door Sjakelien op 22 juni 2021 16:14]

Bij een iPhone met FaceID is het tweemaal de zijknop indrukken, gezicht in beeld en vervolgens tegen de terminal houden. Werkt prima, TouchID is ietsje sneller omdat je de handeling al vanuit je broekzak kan uitvoeren (tweemaal de homeknop indrukken).
Ik hoef helemaal niet op een zijknop te duwen met TouchID. Zoals gezegd: Bij terminal houden met duim op homeknop is genoeg.
Je haalt twee dingen door elkaar. Bij een iPhone met Touch ID druk je tweemaal op de homeknop en bij een iPhone met Face ID druk je tweemaal op de zijknop om betalen te activeren. Het is inderdaad niet noodzakelijk.

Mijn eigen ervaring is dat tweemaal de homeknop indrukken beter werkt, ik zie dan gelijk dat betalen geactiveerd is en hoef het dan alleen nog bij de terminal te houden. Zoals jij het doet had ik af en toe dat ik de telefoon bij de terminal houd, maar Touch ID niet goed registreerde.
In het geval van FaceID lijkt mij tweemaal de zijknop indrukken altijd de beste methode, of je moet je gezicht boven de terminal houden of zoals bij je vriendin meerdere keren bewegen tussen gezicht en terminal.

[Reactie gewijzigd door L23 op 22 juni 2021 17:23]

Heet spijt me vreselijk. Maar ik druk op geen enkele knop. Ik hou zoals gezegd mijn duim op de home-button. Ik kan derhalve niets door elkaar halen.
Maar als je gelijk wil hebben: bij deze.
Doe even normaal en lees nogmaals mijn reactie. Wat jij door elkaar haalt is dat je op een iPhone met Touch ID betalen niet kan activeren door tweemaal de zijknop in te drukken, bij een iPhone met Touch ID activeer je betalen door tweemaal de homeknop in te drukken. Of je activeert het zoals je het zelf al aangaf door je telefoon tegen de terminal aan te houden. Ben je helemaal vrij in, heeft niks met gelijk willen hebben.
Je geeft niet echt een reden waarom je FaceID niet wil gebruiken? Het is imo veel fijner (ok, nu ivm mondkapjes even niet) dan touchID, namelijk.
Ik denk oprecht dat één van de grootste problemen rondom de Mini is veroorzaakt door de batterij-getal-fetisjist-reviewers. Die op basis van getallen hebben geroepen dat de batterij slecht is. En de hele wereld gaat er nu vanuit dat de batterij slecht is.....
En wat blijkt; de batterij is ook slechter dan z’n grotere uitvoeringen.
Vrij logisch. Maar als je meer dan 7 uur video kijkt op een dag moet je je afvragen of een Mini voor jou bedoeld is.

Dat maakt de batterij niet slecht.
Ik heb zowel de pro als de mini. Nog nooit geprobeerd de mini 7 uur achter elkaar te gebruiken, maar met een minimaal gebruik overdag, een beetje browsen, een paar keer bellen, dan is de batterij van de mini echt wel op. Ik zou bij lange na nooit 7 uur video kunnen kijken.
En dat is een heel verschil met de pro, die lijkt wel eeuwig mee te gaan.
De mini moet elke dag aan de lader, vaak zelfs dat ik 'm s avonds nog moet bijladen.
Sterker in het begin, als ie 100% was opgeladen, dan was er s ochtends nog 40% van over.
Mijn mini is qua batterijleven gewoon enorm kut. Maar volgens Apple is dit binnen de grenzen.
Bijzonder. Met een schermtijd van 4u per dag staat hij hier aan het einde van de dag op 40%. En elke nacht aan de lader, zoals denk ik 99% van de mensen sowieso al doet. Wat we ook al deden toen een 6310 nog makkelijk een week mee ging. En nu is dagelijks laden ineens een probleem…
Precies wat jij hier zegt inderdaad. Een van de eerste grote marketing flaters van Apple. In elk geval voor zover ik me kan heugen. Tenzij ze dachten dat ze de mensen een SE in de maag konden splitsen en een paar maanden later ook nog eens een mini, maar zo optimistisch zijn zelfs de Apple marketeers niet toch?
jouw reactie leest als die StarWars meme

Niemand is zo positief...toch? ....TOCH?
https://knowyourmeme.com/memes/for-the-better-right

Persoonlijk denk ik dat het feit dat jij het typt en al gelijk begint te twijfelen over wat je hebt geschreven..... voldoende zegt.

;)
Dat niet alleen... Apple heeft naar mijn mening teveel versies van diezelfde smartphone jaar op de markt... wees daarmee duidelijk en release elk jaar diezelfde lijn met nieuwe versies.
Dus 2021 se/mini/normal/pri, daarna pas 2022, 2023 etc etc etc tc.
Als niet apple gebruiker en kijkende naar andere merken zie ik bij apple naar verhouding heel weinig modellen. Kijk ik naar samsung wil ik niet eens tellen hoeveel modellen ze in 1 jaar hebben, idem bij veel andere merken.
Ze hebben zeker veel minder telefoons dan veel Android merken, op Google na wellicht, die ook enkel de 4 en 4a (/XL) lijn heeft bijvoorbeeld, al is daar nu ook een 5G lijn bij.

Vroeger was het toch echt een heel stuk minalistischer bij Apple. Toen had je per jaar gewoon 1 versie: 2g, 3g, 3gs, 4, 4S, 5, 5s/5c, 6 / 6 plus. Op dit moment verkopen ze tegelijkertijd op apple.com:

SE: SE 2020
Normaal: iPhone Xr, 11, 12 (2020), 12 Mini (2020)
Pro: iPhone 11 pro, 11 pro max, 12 pro (2020), 12 pro max (2020)
5 telefoons in 1 jaar, vergeleken met de maximaal 2, doorgaans 1 optie(s) die je vroeger had.

[Reactie gewijzigd door saren op 22 juni 2021 15:31]

De les is indien sprake van afroompolitiek in de categorie luxe fysieke artikelen: eerst de dure op de markt brengen, en dan pas de goedkopere. Bij digitale kun je soms wegkomen met een discount op de upsell.
Volgende versie van iOS kun je nog meer met één hand gezien elementen (in ieder geval de adresbalk van Safari) meer naar beneden verplaats zullen worden. Werdt ook wel tijd gezien toestellen al jaren te groot zijn voor 1 hands-bediening. Neemt overigens niet weg dat de SE/mini’s een geweldig formaat zijn voor veel mensen.

Dit is trouwens al de 3e keer dat dit gerucht de rondte doet. Laten we nu onderhand maar gewoon wachten op officiële communicate…
Ik ben blij dat ik nog even gewacht heb met het vervangen van mijn SE. Toen de 12 Mini kwam heb ik die gekocht toen ie met 128GB voor net onder de 800 euro te krijgen was. Top telefoon waar ik waarschijnlijk weer jaren mee doe :) Als je thuis al een iPad hebt dan doe je op je telefoon niet zo veel spannends, dus het hoeft niet steeds het snelste en beste te zijn.
Ik kan je redenatie niet helemaal volgen... niet het snelste en het beste? De 12 mini heeft dezelfde camera's en chip aan boord als de iPhone 12 en bij de 12 Pro is alleen de camera setup iets anders. Met jouw redenatie was je juist wél voor de SE 2020 gegaan... ;)
Nee, want met mijn SE heb ik 5 jaar gedaan. Met deze doe ik makkelijk weer 5 jaar, terwijl die SE 2020 duidelijk een mindere telefoon is en sneller achterhaald raakt.
Waarom denk je dat? De SE (2020) is simpelweg een A13 met kleiner scherm waardoor de prestaties iets beter zullen zijn dan de overige A13 iPhones (2019). Qua features komt het grotendeels overeen met de iPhone 11 (2019), maar ook deels met de XR en een paar dingen zoals de front camera zitten tussen de 8 (2017) en XR (2018) in.
De iPhone SE (voorjaar 2016) was grotendeels gebaseerd op de iPhone 6S (najaar 2015). De iPhone SE 2020 heeft inderdaad een A13 maar is verder direct afgeleid van de iPhone 8 (najaar 2017). De iPhone 12 Mini heeft een veel betere camera en een schitterend OLED scherm. De SE 2020 is wat mij betreft meer een budgettelefoon dan de oorspronkelijke SE.
De 2016 SE was inderdaad een geniaal aanbod en was ook echt special vergeleken met de 2020 SE. Maar de SE doet echt niet onder voor andere 2019 iPhones, tenzij je dingen zoals Memoji killer features vindt. Verder is het scherm gewoon een top-LCD zoals altijd met Apple. Dat de 12 mini daar weer boven uitsteekt is niet gek en daar betaal je dan ook € 320 meer voor (+ € 70 meer voor AppleCare+). Qua prijs/kwaliteit blijft de SE een better bang for your buck dan de 12 mini.
Hier kun je lang over discussieren omdat het voor een groot deel subjectief is wat voor iemand een betere deal maakt. Als ik naar de actuele prijzen kijk dan zie ik bij een Amac, die standaard prijzen hanteert, 539 voor een iPhone SE 128GB en 749 voor een iPhone 12 Mini 128GB. Nou, dan is de keus voor mij nog steeds snel gemaakt. Die 200 euro is het absoluut waard.
Nou ja, 'bang for buck' gehalte ofwel prijs/kwaliteit vind ik vrij objectief. Of je liever een betere batterijduur, Face ID, nog betere camera en display hebt, dat zijn inderdaad die subjectieve zaken die een duurdere iPhone het meer waard kunnen maken voor sommige mensen.
Maarrr, ik vond net ook nog een betere deal waarbij de 12 mini 64/128 GB er bij Bol voor € 650/679 over de toonbank gaat. Voor de SE lijken nu geen deals vindbaar, persoonlijk zou ik dan ook voor de mini gaan.

(Desondanks blijf ik de SE dan goed vinden, alleen de 12 mini een beter aanbod.)
Dat heb ik dus gedaan. De laatste SE is meer dan snel genoeg voor wat ik met mijn telefoon doe onderweg.
Alle andere dingen doe ik op mijn iPad of MacBook.
800 euries, das de grootste boosdoener.
Aangezien alle andere iPhone 12 toestellen duurder zijn en verkooprecords gebroken hebben lijkt dat niet zo'n probleem.
En meer ook. Daarom blijft Android zo n groot succes waar hij zit op te schijten. Het enige waar hij aan denkt is zijn zakken vullen. Zelfde met die iPad Pro’s. Ze sturen ze allemaal terug vanwege die teleurstellende WWDC met iPad os 15. Nee ik ben daar al lang uit dat Apple ecosysteem gestapt. Alles wat m verzint zijt ge aan het betalen.
Inderdaad, al blijven het strikt genomen toch twee verschillende productlijnen met bijbehorende prijzen.

Uiteindelijk zal Apple waarschijnlijk toch ook 't design van de iPhone SE moderniseren, waarbij de grootte van het toestel vergelijkbaar blijft, maar het scherm natuurlijk 'n stukje groter wordt. Mogelijk benutten ze hierbij de nieuwe Touch ID sensor zoals op de iPad Air, zodat men Face ID als 'n onderscheidende premium eigenschap kan houden voor duurdere modellen.
Niks schuld van Apple: ze hebben gewoon exact bepaald wat ze moesten weten: nl. welke mensen per se een kleine telefoon wilden (en daar de 'hoofdprijs' van een normale telefoon voor over hadden) en welke mensen vooral op zoek waren naar een goedkope iPhone.
Misschien doen ze het trucje nog eens met een 13 mini (maar dan voordat er een SE3 uitkomt)
Nope. Ik had ook gewacht op de 12 mini als ik wist dat die zou komen, maar heb in plaats daarvan de SE 2020 gekocht. Ging om het formaat, niet het geld.
Als het formaat zo belangrijk voor je was geweest had je die niet gekocht. Ik heb wel gewacht…
Als het formaat zo belangrijk voor je was geweest had je die niet gekocht. Ik heb wel gewacht…
Ehh want jij werkt bij Apple en kon al vertellen dat er een andere versie in hetzelfde formaat uit ging komen? Dacht het niet.
Nee, maar als een groter toestel echt een 'no deal' was geweest had je geen groter toestel gekocht. Mijn oude SE 1 beviel ook nog prima.
Nee, maar als een groter toestel echt een 'no deal' was geweest had je geen groter toestel gekocht. Mijn oude SE 1 beviel ook nog prima.
Je moet eens even goed nadenken wat je zegt. De SE 2020 en iPhone 12 mini zijn nagenoeg hetzelfde formaat (mini zelfs wat groter) dus waar heb je het over als je zegt dat ik een groter toestel heb gekocht?

[Reactie gewijzigd door Argantonis op 23 juni 2021 11:53]

Had je beide toestellen vergeleken dan had je geweten dat iPhone 12 mini kleiner is in formaat dan de SE 2020. Dus de mini is kleiner. Enkel het scherm van de mini is groter.

En om op je eerdere bericht terug te komen, ja het was al sinds de iPhone 11 release voorspeld dat er het opvolgende jaar een kleiner 5,4 inch toestel zou gaan komen. Natuurlijk zijn geruchten niet altijd een indicatie dat het ook daadwerkelijk uitkomt, maar was in mijn geval genoeg reden om te wachten.
Ah ok, wist niet dat de SE een paar millimeter groter was, maar dat maakt dus echt niet het verschil in de praktijk. En van geruchten ga ik idd niet uit, deze keer klopte het dan toevallig maar dan kan je altijd blijven wachten.
Ik ben zelf van de iPhone 6 (zelfde formaat als SE 2020) naar de iPhone SE 2016 gegaan omdat ik de iPhone 6 te groot vond. Terug gaan naar dat formaat was voor mij geen optie. Die paar milimeters maakt wel degelijk het verschil in mijn geval. Maar goed, zo kan iedereen zijn eigen aankoop goed praten.

Je mag het toeval vinden en niet logisch, maar geruchten zijn niet altijd natte vinger werk.
De mini is kleiner:
https://www.gizmochina.co...se-2020-specs-comparison/

(en als je de iPhone 11 die op dat moment wel uit was had bekeken had je gezien hoe de bezel op recente toestellen verkleind is)
De mini is kleiner:
https://www.gizmochina.co...se-2020-specs-comparison/

(en als je de iPhone 11 die op dat moment wel uit was had bekeken had je gezien hoe de bezel op recente toestellen verkleind is)
Ik wist überhaupt niet dat er een betere kleine telefoon uit zou komen, en laten we eerlijk zijn, echt logisch was dat ook niet na het uitbrengen van de SE 2020 vlak daarvoor. Ik heb ze dus daarna nooit online vergeleken, maar ik heb wel een 12 mini irl gezien en het verschil in grootte is mij niet eens opgevallen. Het scheelt letterlijk millimeters.
12 mini had ook gewoon de SE moeten zijn. veel moderner design en kan goed mee, die van de SE vind ik minder.
Daar ligt het niet aan. De SE 2020 is een puur onding. Oud ontwerp met een kwakkel batterij. Ingezet om de rest de prijs van andere iPhones hoog te houden. Eigenlijk zou je een iPhone 12 mini voor de prijs van een SE 2020 moeten hebben. Daar zit het probleem dat de mini en wat daar op volgt veel te duur is. Als Apple een A13 tegen dumping prijzen kan verkopen kan dat ook met een A14 soc. Daar zit het probleem. Eerst een hoop prul uitbrengen en de rest kunstmatig de prijs van andere devices hoog houden.
De SE 2020 is prima geschikt voor dagelijks gebruik en relatief voordelig. Wat is er 'te duur' aan de 12 mini? Effectief is het ook gewoon een 12 en kleiner kan ook duurder zijn om te fabriceren.
Maar aan de woorden 'prul', 'kwakkel' en 'te duur' te merken heb jij geen Apple maar geef je er graag op af.
Nou, nu ben je zeker helemaal opgelucht. Alleen jammer dat er geen barst van je argumenten klopt.
Doe eens wat minder boos, is beter voor je gezondheid.
Het is niet Apple het is die ceo die alles naar de knoppen helpt met zijn hebzucht.
Apple-analist Ming-Chi Kuo meldde recentelijk dat er dit jaar geen minivariant van de iPhone 13 uitkomt, vermoedelijk vanwege de vermeende tegenvallende verkoopcijfers van het kleine model.
In tegenstelling tot de laatste zin van dit artikel, lees ik overal en nergens dat er juist wél nog een iPhone 13 mini gaat komen....

[ tikt in Google... 'iPhone 13 mini' ]

Enkele redelijk 'vooraanstaande' websites:

Artikel van vandaag
Nog een artikel...
Nog een...

Edit:

Ik zie waar het mis gaat. De auteur van dit artikel interpreteert het andere Tweakers artikel in de laatste zin zelf verkeerd. De iPhone van volgend jaar is niet de 13 maar de 14. In dat gelinkte artikel staat ook gewoon dat er een iPhone 13 mini komt.

Bron:
Apple zou dus vanaf volgend jaar stoppen met de iPhone Mini-telefoons en alleen met 6,1"- en 6,7"-varianten komen voor de iPhone 14, waarbij het in twee gevallen om high-end modellen zou gaan. Dat schrijft onder meer Apple Insider op basis van de berichtgeving van Ming-Chi Kuo. De verschillende iPhone 13-toestellen moeten overigens eerst nog verschijnen; naar verwachting worden die in september van dit jaar aangekondigd. Vermoedelijk komt er dan voor het laatst een kleinere iPhone uit.

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 22 juni 2021 14:23]

Ik heb nu een iPhone 8 en ik wacht juist op de iPhone 13 mini in de hoop dat de touch sensor terug komt. Anders koop ik alsnog de iPhone 12 mini.

In de winkel de mini vergeleken met de "normale" versie en erg enthousiast over het formaat van de mini. Zeker omdat ik mijn telefoon vaak 1 handig bedien.
Ik zit precies in datzelfde schuitje te wachten ;)
Ik heb nu een half jaar de mini en ik wil niet meer terug naar een grote telefoon. Vind het ook erg jammer dat ze hem niet meer zullen maken.

Qua accu valt het reuze mee, het is ongeveer even goed als een XS max van een aantal jaren geleden en die werd toen geroemd om zijn lange schermtijd.
Ik heb een 12 mini en ik ben zelden zo tevreden met een toestel geweest. Eindelijk weer goede specs in een fatsoenlijk formaat. Jammer dat het niet aanslaat. Kennelijk verkiezen mensen scherm formaat toch boven gebruiksgemak.
Yep. Same here. Super handzaam en licht. Mijn dochter heeft mijn “oude” IPhone XS gekregen. Voelt voor mij nu aan als een ijskast!
Ik wil dit toch wel eens onder een ander daglicht werpen. Er zijn blijvende supply constraints doorheen 2021 en zelfs tot ver in 2022 te zien. Ook Apple zal die voelen - er is gewoon geen capaciteit genoeg om chips te produceren. Het lijkt me dan ook logisch dat men even het productportfolio tegen het licht houd. De iPhone 12 mini zal behalve in beperkte verkoop ook beperkter zijn in marge. En als je keuzes moet maken waar je componenten voor inzet en de focus op legt dan is het producten met een hogere marge.
Ik hoop dat ze dan in de aanbieding gaan, ik ben van plan dit model te kopen, het formaat is ideaal!
Dat gaan ze niet. Apple heeft gewoon berekend dat als ze nu stoppen met produceren ze genoeg voorraad hebben om dit model te blijven verkopen totdat er een opvolger komt (of gepland uit de verkoop gaat).
Er staat 'vroegtijdig' door tegenvallende verkoop, dus niet berekend. Opvolger zal er dan waarschijnlijk ook niet komen, dus aanbiedingen zijn zeker mogelijk.
Wat @Bensjero bedoelt, is dat na een berekening kwam Apple tot de conclusie dat ze de productie vroegtijdig kunnen stoppen gezien de stock genoeg is om aan de vraag te voldoen.
uuhm er zijn nog circa 6 maanden tot het nieuwe jaar. en apple kennende doen zij vrijwel elk jaar een nieuwe iphone uitgeven
Geld niet voor SE achtige modellen waar de 12 mini best onder kan vallen.
Maar daarom is het natuurlijk wel berekend he
Apple doet niet zo vaak aan aanbiedingen. Waarschijnlijk blijft de 12 mini te koop maar wordt t model in september wat goedkoper. Dat doet Apple elk jaar met de gehele productline.
Als ze de productie zoals het gerucht zegt echt gestopt hebben zal er waarschijnlijk geen goedkopere 12 mini in het assortiment blijven.
Gisteren op Amazon de zwarte 128gb voor 650 euro te koop..
200 minder dan wat ik heb betaald begin dit jaar bij Apple zelf.
Vooral over de batterij van specifiek de 12 mini wordt gezegd dat deze 'minder' is dan die van de andere iPhone 12 modellen. Het hangt natuurlijk af van je eigen gebruik, of deze voor jou voldoet.

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 22 juni 2021 13:43]

Minder dan andere iPhone 12 modellen, maar wel vrijwel gelijk aan de iPhone X waar niet echt heel veel klachten over waren. Ik had hier voor een iPhone SE 2016, die was echt met een nieuwe batterij al snel leeg en sleet ook ongelooflijk snel. Ik heb mijn 12 mini meteen besteld toen hij uit kwam en ik doe er nu nog steeds 1,5-2 dagen mee als ik hem niet meer oplaad. Vrijdagmiddag hangt hij voor het laatst aan mijn computer als develop telefoon en zondagmiddag moet ik mijn lader zoeken.

Ik zit er natuurlijk ook niet dag en nacht op als ik een vrij weekend heb, dus YMMV, maar volgens mij zijn er mensen geweest die een SE 20200 gehaald hebben omdat de 12 mini een slechte batterij zou hebben en dat is op zijn zacht gezegd echt jammer te noemen, want de 12 mini doet het vele malen beter.
Op zich is de batterij met surfen ed redelijk vergelijkbaar.. Maar als je in een"dood" uurtje ff een video wil streamen,dan valt ie toch wel echt tegen tov een iPhone X..
Ben wel zo blij met het formaat, dat ik de batterijduur graag voor lief neem.
Vooral over de batterij van specifiek de 12 mini wordt gezegd dat deze 'minder' is dan die van de andere iPhone 12 modellen. Het hangt natuurlijk af van je eigen gebruik, of deze voor jou voldoet.
Er wordt zoveel gezegd. Ik heb zelf de 12 Mini, en een SE2020(Beta toestel) en de 12 heeft een goede batterij, hoeft ook maar een klein scherm aan te sturen.

Verder zijn dit de afmetingen van de SE2020 v 12 mini

* iPhone 12 mini: 131.5mm x 64.2mm x 7.4mm (135g)
* iPhone SE: 138.4mm x 67.3mm x 7.3mm (148g)

Ik kan me best voorstellen dat mensen die een SE2020 hebben gekocht, ineens balen.
maar de SE2020 is een zgn budget iPhone, die niet slecht is, maar stuk goedkoper dan de 12 mini bij uitkomen. Ook is het al veel langer bekend dat de mini, na de iPhone 13 serie niet meer wordt geproduceerd in de iPhone 14 serie. Het is commercieel gezien niet vreemd dat de 12 mini uit productie gaat, en men verder gaat met iPhone 13 mini.
Ik ben eerder benieuwd wat Apple in de toekomst gaat doen met hun eigen lightning poort op de iPhones!
Of die nu vervangen gaat worden voor USB-C ?
Omdat Europese Unie dit nu verplicht stelt om USB-C te gaan gebruiken!
Dat zal nog wel eens de grote verassing kunnen zijn van de volgende iPhone!
De EU regel is dat de telefoon een USB oplader heeft, en daar voldoet Apple helemaal aan.
Uiteindelijk is de vraag of ze nog naar USB-C gaan of de toestellen helemaal dicht gaan maken (alles wireless)
Dat zou ik heel veel fijn vinden; mijn ipad pro en veel andere speeltjes gebruiken al USB C, en paar nog micro USB, dus ik moet alleen voor mijn iPhone nog een stel van die vreselijke lightning kabels in huis hebben; woonkamer om aan de laptop te hangen, slaapkamer voor nachtelijk opladen, tas voor powerbank.
Exact de reden waarom ik dit model heb!
Ik ook. Mag wel hopen dat ze de 12 Mini wel een jaar of 6/7 blijven ondersteunen.
Daar hoef je niet bang voor te zijn.
Ik ook, en als Apple inderdaad gaat stoppen met de productie zal de restwaarde ook lekker op peil blijven,
Hoe gaat het met jouw batterij verbruik?
Gaat ie makkelijk een lange dag mee?
Nee, daar speel ik te veel spelletjes voor :)
zou ik snel wezen, vandaag nog(al) overal in de aanbieding, amazon.nl en bol.com
Als je opzoek bent naar een goede aanbieding dan kun je vandaag nog je slag slaan bij Amazon en hun Prime Day. iPhone mini 12 van 809,- voor 639,35 link

[Reactie gewijzigd door ronday op 22 juni 2021 13:47]

En (tijdelijk) uitverkocht inmiddels😊
Ook bij Bol (Pricewatch affiliate link) is deze deal actief, maar let wel op dat deze deals de 64 GB versie beslaan.

Snelle edit: oké de 128 GB is daar ook goedkoper dan wat de Pricewatch zegt: € 679.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 22 juni 2021 16:28]

Ik heb er eentje, wat een fantastisch toestel is het. Ligt heerlijk in de hand, besturing gaat met gemak met je duim over het hele scherm, het toestel is zeer snel en het scherm groot genoeg. Wil ik toch iets groter scherm omdat ik 1 a 2 uurtjes iets op de bank wil lezen op het gemak, dan is daar mijn iPad Air voor.

De prijs zal vermoedelijk niet naar beneden gaan. Sterker nog, ik denk dat op de 2e hands markt de prijzen hierdoor juist zullen stijgen.
Dan ben je blijkbaar één van de weinigen. Telefoons worden gewoon nog steeds groter, het is wat het is.
Niet wachten dan, alleen vandaag nog bij Amazon.nl prime dagen voor €640 voor een blauw toestel!

Update: (tijdelijk) alweer uitverkocht!!

[Reactie gewijzigd door davince72 op 22 juni 2021 13:55]

Bol.com hanteert exact hetzelfde principe als Amazon.com maar is simpelweg nog niet zo groot.
Als je er niet aan bij wilt dragen moet je op zoek naar een kleine webshop of retailer.

Maar goed: uiteindelijk komt het allemaal op dezelfde grote berg hoor. Totdat mensen inzien dat groter niet altijd beter is blijft dat zo.
Alleen was het 650 voor 128GB bij Amazon, en is het 650 voor 64GB bij Bol...
Ik wacht juist op de 13 mini in de hoop dat er TouchID in het scherm of de stand-by knop zit.
Volgens de laatste geruchten komt er geen 13 mini met een klein formaat. Alleen 'bakbeesten' van 6,1- en 6,7-inch.
In je eigen gelinkte bericht staat dat dit gerucht geldt voor de iPhone 14 en niet voor de 13...
Apple zou dus vanaf volgend jaar stoppen met de iPhone Mini-telefoons en alleen met 6,1"- en 6,7"-varianten komen voor de iPhone 14...
Slordig, het artikel is aangepast. Dank voor de feedback!
Slaan ze de iPhone 13 niet gewoon over vanwege het getal 13? Dus na de iPhone 12 komt meteen de iPhone 14.
Waarom zouden ze? Ze hebben toch ook IOS 13 gehad?
Omdat 13 marketingtechnisch niet goed verkoopt. Een IOS hoef te niet te verkopen, dat krijg je er bij.
Ze hebben de iPhone 9 ook overgeslagen, volgens ingewijden omdat 9 niet zo goed ligt in Japan (uitspraak is hetzelfde als het woord voor pijn en martelen). En Japan een belangrijke markt is voor Apple.

Het getal 13 is in de VS nog wel meer een dingetje dan hier. Geen rij 13 in vliegtuigen, geen 13e verdieping, etc.
Slaan ze de iPhone 13 niet gewoon over vanwege het getal 13? Dus na de iPhone 12 komt meteen de iPhone 14.
Nee, de iPhone 14 staat gepland voor sept 2022, en de 13 voor sept 2021.
als men dat wou skippen, zou er ook nooit iOS13 zijn geweest.
Ik trek toch een andere conclusie uit het gelinkte artikel:
Apple zou dus vanaf volgend jaar stoppen met de iPhone Mini-telefoons en alleen met 6,1"- en 6,7"-varianten komen voor de iPhone 14, waarbij het in twee gevallen om high-end modellen zou gaan. Dat schrijft onder meer Apple Insider op basis van de berichtgeving van Ming-Chi Kuo. De verschillende iPhone 13-toestellen moeten overigens eerst nog verschijnen; naar verwachting worden die in september van dit jaar aangekondigd. Vermoedelijk komt er dan voor het laatst een kleinere iPhone uit.
Komt die er nu de 12 mini niet goed heeft verkocht?
Die verkocht wel goed, alleen nu niet meer of lees ik dat verkeerd uit het bericht?
Ik denk niet dat die gaat komen.
Vindt het niet zo raar dat dit gebeurt, veel mensen die een kleiner formaat willen hebben geen behoefte aan top-specs en zijn meer dan tevreden met de veel goedkopere SE, de markt voor klein, duur en snel is gewoon te klein.
Die Iphone SE is 4,7 inch, maar deze 12 mini is 5,4 inch. Dus zo klein is hij helemaal niet. Zou dat het niet zijn? Veel mensen willen een kleine telefoon, maar dan echt klein, en niet zo groot als die zogenaamde mini. Dan boeit het ze niet meer.
Afmetingen iPhone 12 mini: 131.5 (hoogte) x 64.2 (breedte) x 7.4 mm (dikte)
Afmetingen iPhone SE 2020: 138.4 (hoogte) x 67.3 (breedte) x 7.3 mm (dikte)
Je kunt beter de externe maten vergelijken dan enkel het scherm. De SE heeft weliswaar een kleiner scherm maar wel een fysieke knop aanwezig wat het totale toestel qua formaat ook doet toenemen. bij de 12 mini is het scherm wel groter maar ontbreekt de fysieke knop. Netto zullen de afmetingen dus helemaal niet zoveel verschillen.
Je moet niet alleen naar de schermgrootte kijken, daar is de mini idd een stuk groter. Fysieke afmetingen ontlopen elkaar niet zo veel.
iPhone SE (2020): 138.4 x 67.3 x 7.3 mm
iPhone 12 Mini: 131.5 x 64.2 x 7.4 mm
Waarmee ik wil zeggen, dat schermgrootte alleen niet echt een indicatie meer is voor de grootte van het toestel. De bezels van de SE (2020), met de Touch ID sensor, spelen dat toestel parten in de hoogte. :)
De SE is inderdaad net iets groter dan de 12 Mini :)
de bezels zijn ook kleiner... dus als je kijkt naar de maten, is de oude SE substantieel kleiner dan de 12 mini.
Het scherm is 5,4 inch. maar qua buiten afmetingen is hij maar nauwelijks groter. Gewoon veel kleinere bezels. Ik denk dat er al heel veel mensen een SE hebben gekocht en die gaan niet direct overstappen op een mini.

Voor mij was de iPhone 12 mini een no-brainer, zelfs al kwam ik van Android!
Het verschil in prijs tussen beiden is dan ook erg fors. Het zijn feitelijk twee verschillende toestellen.
Ik heb zelf een oude SE. Puur omdat deze niet zo groot is. Het is bijna niet meer te doen om een telefoon van dat formaat te vinden.
Ik had tot vorige week ook nog de oude SE. Afgelopen week dan toch maar de mini gehaald omdat de batterijduur om te huilen was. Nu dit bericht :-/
Dit betekent natuurlijk niet dat je geen updates meer gaat krijgen hoor. Ik neem aan dat deze nog net zo lang ondersteund gaat blijven als de normale 12, dus zeker 5 jaar ;)
Denk meer dat de kans bestaat dat je minder makkelijk straks aan onderdelen kunt komen. Juist doordat de productie eerder is gestopt.
"De productie" moet je lezen als assemblage. De losse onderdelen blijven gemaakt worden zolang Apple het apparaat ondersteunt/moet ondersteunen.

Lees hier meer over wat Apple als vintage of obsolete beschouwt.
Owners of iPhone, iPad, iPod, Mac, or Apple TV products may obtain service and parts from Apple service providers, including Apple Retail Stores and Independent Repair Providers, for a minimum of 5 years from when Apple last distributed the product for sale.

Service and parts may be obtained for longer, as required by law or for up to 7 years, subject to parts availability. Additionally, Mac notebooks may be eligible for an extended battery-only repair period for up to 10 years from when the product was last distributed for sale, subject to parts availability.
Nou en? Je hebt nu toch een iPhone 12 Mini? M'n broer heeft er ook afgelopen week een gekocht omdat hij het formaat prettig vindt. Je blijft echt nog wel alle updates krijgen etc.
Je kan ook gewoon de batterij vervangen ;-) Heb ik ook gedaan (laten doen).
Ik heb meerdere 5’s en later een SE1 verslonden terwijl ik aan het wachten was op iets als de 12 mini.

Direct bij de release aangeschaft en superrr blij mee, had echt geen millimeter groter moeten zijn anders was ik bij de SE1 gebleven.

Hoop dan ook dat dit bij een gerucht blijft, of in elk geval Apple er niet van weerhoud een opvolger uit te brengen.
Inderdaad, de specs voor een iPhone boeien mij persoonlijk niet, alles wat ik er mee doe kan altijd prima op de goedkoopste, ik wil vooral een klein model wat ik gemakkelijk in mijn broekzak stop welke op iOS draait, de rest boeit mij allemaal niet.
Ik heb mijn vrouw recentelijk een iPhone 12 Mini gegeven juist omdat ze graag een top camera heeft en een hekel heeft aan grote telefoons. Hiervoor had ze een Xperia Compact. Het is juist zo zonde dat er vaak met kleine telefoons alleen maar middelmatige specs te vinden zijn.

Zij is in ieder geval erg blij met de kleine telefoon met een erg goede camera. Niet de beste camera, maar voor de beste ga je (veel) groter in de omvang van de telefoon.
Maar natuurlijk zijn er mensen die en klein en high-specs willen, het zijn er alleen niet genoeg.
De SE 2020 is toch nog wat groter.
Jou reactie mag wat mij betreft bovenaan staan, want je slaat hier de spijker op de kop.

De vraag is niet of mensen nu een grote of kleine telefoon willen hebben, want ik weet zeker dat beide er genoeg zijn. De vraag is of de mensen met een kleine telefoon ook zo veel willen betalen. Iedereen wil natuurlijk top-specs voor zo min mogelijk geld, maar een kleine telefoon met een hoger prijs is iets waar veel mensen misschien wel afhaken.

Het voordeel van een Iphone is dat ook de oudere modellen prima jaren mee gaan. Niet iedereen wil een telefoon kopen voor +€800,- en dan ook nog een maandabonnement van een paar euro.
Als er een trend te zien is, dan is het dat mensen niet altijd meer het nieuwste van het nieuwste kopen qua mobiele telefoons, vooral niet als een iets oudere telefoon ook makkelijk jaren mee gaat.
Altijd grappig als er een post komt over een 'kleine' telefoon dat de liefhebbers zich verzamelen dat het ideaal is en ze het niet snappen want......

Ondertussen ken/zie ik werkelijk niemand met een echt kleine telefoon meer tegenwoordig en hoor er ook amper mensen meer over klagen.
Paar jaar geleden was ik nog de uitzondering met mijn OPO maar nu is dat formaat normaal of zelfs klein.
Zelfs vrouwen waarvan altijd geroepen word dat de kleinere telefoons willen zie ik op werk massaal aan de grote schermen gaan (midrange Samsung's, etc.).
Blijkbaar is de vraag er naar gewoon echt klein getuige dit soort berichten ook.

Voor ik een N=1 verweten krijg; ik lever dagelijks telefoons op werk uit en daarbij komt steevast ook het privé toestel altijd uit de tas dus zie behoorlijk mobieltjes en een aardige diversiteit aan mensen op weekbasis :)
Volgens mij is het in die gevallen eerder een kwestie van aanbod dan van vraag. De standaard Samsung midrange modellen hebben nu eenmaal een groot scherm, dus 'accepteren' mensen dat. Ze hebben er niet zo zeer een probleem mee, maar als dat scherm 5" was ipv 6", was voor die groep mensen geen probleem geweest.
Is het een keuze of juist het gebrek aan keuze? Bij mijn schoonvader zijn ze nu over op de Samsung A52 als bedrijfstoestel. Het eerste wat hij deed toen hij het toestel thuis gestuurd kreeg was flink vloeken op het formaat.

Hoeveel kleine toestellen zijn er überhaupt op de markt? 145mm of kleiner is haast onmogelijk. Je hebt Apple met de 12 mini en de SE, verder had je Sony maar die doen het niet meer en Samsung had twee jaar geleden nog de S10E (voor Android doen is dat klein, helaas) maar heeft daar nooit een opvolger voor uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juni 2021 14:02]

De keuze is er ook gewoon niet echt. Zelf heb ik de Samsung A41, terwijl ik liever iets betere specs zou willen. Puur omdat de A41 nog relatief klein is. De flagships vind ik dan vaak weer te duur.

De iPhone SE was wat dat betreft perfect, maar ik kan niet met iTunes overweg.
iTunes wordt al een tijdje niet meer gebruikt voor iPhones
We zullen het wel zien met de tijd. Ik denk dat er wel een markt voor is, maar deze markt niet groot genoeg is voor Apple. Deel van de markt is natuurlijk ook opgegeten door de goedkopere SE (2020).
:-( Jammer. Ik was absoluut van plan om mijn Xr bakbeest tzt. met een mini te vervangen.

Voor mijn vrouw had ik ook een mini gekocht, als Apple niet de SE2 had uitgebracht, zonder aankondiging dat er een Mini uitkwam.

[ed.]
Vind het eigenlijk wel vreemd dat Apple jarenlang niche-versies van hun Macs aanhoudt (Mini en Pro), maar dat 5% van de verkopen van telefoons als 'te weinig' wordt beschouwd.

Nou snap ik dat ze ieder jaar wel ontwikkelkosten hebben om ook dit formaat up-to-date te krijgen, maar an sich is het toch een winstgevende niche lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juni 2021 13:45]

Het artikel draait om "naar verluidt" en "vermeend". Met andere woorden, Apple heeft niets gedaan of gezegd, dit is wat derden met de info die zij vergaard hebben denken. En jij baseert daar een heel betoog aan het adres van Apple mee die geen solide fundering bezit.