Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: iPhone 13 Pro heeft groter en dikker camera-eiland dan voorganger

De iPhone 13-telefoons zullen iets dikker zijn dan hun voorgangers en het camera-eiland van de telefoons zal ook iets groter en dikker zijn. Dat claimt MacRumors op basis van informatie over de nieuwe toestellen.

De informatie van MacRumors laat zien dat het camera-eiland van de iPhone 13 Pro 36x37mm is, tegenover 28x30mm van de iPhone 12 Pro. De camera's steken bovendien 3,65mm uit ten opzichte van de behuizing, tegenover ongeveer 1,6mm nu. Het grotere camera-eiland doet denken aan de iPhone 12 Pro Max, die een grotere primaire camera en camera met langere telelens heeft.

Bij de iPhone 13 zijn de wijzigingen minder groot, zo claimt de site. Dat camera-eiland zit iets meer naar boven op de behuizing en is bij benadering even groot als die van de iPhone 12, wat erop kan duiden dat de grotere primaire camera van de 12 Pro Max niet in de 13 komt te zitten. De iPhone 13-telefoons verschijnen naar verwachting komend najaar als opvolgers van de huidige iPhone 12-modellen.

Render van camera-eiland iPhone 13 en 13 Pro Bron: MacRumors

Informatie MacRumors iPhone 12 iPhone 13 iPhone 12 Pro iPhone 13 Pro
Dikte behuizing 7,4mm 7,57mm 7,4mm 7,57mm
Hoeveel de camera's uitsteken 1,6mm 2,51mm 1,6mm 3,65mm
Hoe groot het camera-eiland is 28x30mm 29x29mm 28x30mm 36x37mm

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

11-05-2021 • 10:32

166 Linkedin

Reacties (166)

Wijzig sortering
Het absurde is dat als je de telefoon nu zonder hoesje gebruikt je er wel heel veel bierviltjes onder moet doen wil hij gelijk liggen. Daardoor worden hoesjes ook zo dik, dat gaat nu nog meer worden. Je moet voor de grap eens een iphone 6 naast een 12 leggen. Natuurlijk is het subjectief of dat erg is.
Precies, toen ik de S20 kreeg dacht ik: Weet je, zonder glazen achterkant heb ik misschien geen case meer nodig. Drie seconde nadat ik hem op mijn bureau legde was ik daar wel van genezen, hij is gewoon onbruikbaar zonder case/hoesje als je hem weleens gebruikt terwijl hij op een bureau/tafel ligt.

En dan kom je toch de grote vraag: Waarom maken ze de achterkant niet vlak, en gebruikt de extra ruimte 50/50 voor grotere accu en betere bescherming voor de telefoon, zodat een hoesje niet nodig is.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 12 mei 2021 08:23]

Als je de hele achterkant vlak maakt heb je het nadeel dat het contact met een vlakke ondergrond volledig is en anders op slechts een paar punten. Dit zorgt voor minder krassen. Wil je hem vlak leggen, dan moet je een hoesje oid gebruiken… en dan zorgt dat weer voor minder krassen. Daarnaast is er altijd een strijd tussen betere optische prestaties (zoom) en een dunnere telefoon. Dat gaat niet altijd samen omdat er bij lenzen sprake is van een brandpuntsafstand.
Omdat mensen sowieso een hoesje kopen, ook zonder die camerabump, want mensen zijn het gewend/willen hun toestel beschermen. Als ze het toestel dan dikker maken wordt het te dik met een hoesje.
Bijna niemand gebruikt zijn 1000+ euro telefoon zonder hoesje.
ach; aantal jaar terug liepen we met 2cm dikke telefoons in onze broekzak, ging ook prima.
z'n bevel is niet ideaal, maar wie gebruikt zijn telefoon al liggend op tafelblad? praktisch iedereen houdt m in ene hand, en bediend m met de andere.

//edit; prefereer zelf bediening met 1 hand, daarom telefoon met 5." schermpje - groter kan niet meer met 1 hand bedienen

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 11 mei 2021 11:34]

Ah ja, heb je dat weer - "je gebruikt 'm verkeerd". Mijn telefoon ligt vaak genoeg plat op mijn bureau terwijl ik gewoon de computer gebruik.

Dikke telefoons/hoesjes zijn op zich niet erg nee, maar het is toch raar dat men zo hard hun best lijkt te doen voor een dunnere telefoon (die zelfs minder lang mee gaat dan de vorige modellen) en dan stouwen ze er zo'n giga-camera module in die het geheel toch weer lekker dik maakt?

Maak het spul dan minder plat en gooi er meer batterij in.
Dat klinkt altijd gemakkelijk, maar dan wordt hij ook zwaarder en minder fijn om vast te houden. Ook het gewicht goed verdelen over de telefoon is vaak moeilijker.
hoeveel gram zal dat nu schelen door meer accu in een toestel te doen en daardoor een vlakke achterkant te maken?
Mensen roepen al jaren dat ze langer willen doen met 1 acculading.
Mensen roepen veel dingen zonder na te denken wat voor andere implicaties het heeft. Waarom doen ze {X} niet, waarom {Y} niet, vaak zijn die redenen er wel maar denken we er niet aan.

Ik kan verder even niet de nummers vinden die ik nodig heb om een quick napkin berekening uit te voeren, heb zelf ook geen micrometer dus kan mijn eigen telefoon niet gemakkelijk gebruiken om een quick en dirty berekening uit te voeren. Wie weet is er een andere tweaker hier die wel deze informatie heeft.
maar vroeger waren de toestel ook dikker (en dan heb ik het niet over de pocketline swing toestellen :')) en volgens mij klaagde de meeste mensen daar echt niet over.
Het was meer de fabrikant die steeds kleinere en dunnere toestellen ging maken om daarmee te pronken t.o.v. de toestellen van andere fabrikanten.
Ja en vroeger waren toestellen ook 100% van plastic. Nu wordt er aluminium / staal gebruikt wat een aardige impact heeft op gewicht, gevoel etc.
heel lang geleden waren iPhones van bakeliet en hadden ze een schermresolutie van 0x0.
Ik denk dat je vroeger vergeten bent. Ik weet nog dat ik bij onderhandelingen bewust altijd wachtte om mijn GSM op tafel te leggen tot de juiste moment er was. Je legde dan ostentatief het kleinste toestel dat op de markt was op tafel en je punt was volledig gemaakt. Ik weet dat het vandaag zeer dom klinkt dat een GSM onderhandelingen zo konden beïnvloeden maar mensen waren toen ook veel simpeler.

Zeggen dat mensen niet kloegen over GSM's toen die groter waren klopt dus volledig niet. Ook toen was klein en dun gegeerd.
Vroeger?
Als je dat vroeger deed had je ruzie met die krulkabel die tussen de hoorn en de telefoon zat.
Maar je kon wel heel daadkrachtig de hoorn erop gooien. 😎
ja, en dat mis ik nou met de huidige technologie... daadkrachtig de hoorn erop gooien. ik wil een 2 kg wegende iPhone van bakeliet, en familieleden die mij bellen.
Een heel ander soort apparaat, van een hele andere tijd is natuurlijk een behoorlijk slechte vergelijking.

Maar goed laten we maar doen alsof de apparaten magisch op dezelfde manier gebruikt werden (namelijk voor veel mensen hun draagbare hele leven in een apparaat):
Hij is dikker, maar niet perse zwaarder, 116gram kon ik zover vinden, dat is lichter dan bijv. een iPhone X van 176gram. Dus waar gaan we dat gewicht terug winnen als de accu dus dikker en zwaarder moet? De accu in dat apparaat is miniscuul in vergelijking tot wat we nu hebben dus zullen we aggressief moeten gaan zijn.
- Weg met gorilla glass?
- Weg met staal en andere metalen voor de afwerking
- Weg met alle componenten die we niet nodig hebben, haptic engine er uit, "normale trillingen" zijn ook goed genoeg toch? Wireless charging ook maar weg, is toch weer wat extra die we niet nodig hebben.

Ik snap die tweakers gedachte van "dit dikke apparaat met een stoom machine er aan vast werkt perfect voor mij" mentaliteit echt niet. Als men dikker en zwaarder prettiger zou vinden komen de toestellen met markt success vanzelf wel.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 11 mei 2021 12:55]

Tot er een dunnere op de markt kwam en niemand kocht de dikke meer. Dus mensen vroegen er misschien niet naar maar hun koop gedrag wel.
Ik heb ook vaak gedacht dat ik liever een grotere accu heb dan zo'n camera-bump, maar als ik eerlijk ben vind ik mijn iPhone 11 Pro Max ook best zwaar. Zeker als ik af en toe afwissel met mijn Pixel 4a 5G (ben zowel iOS- als Android-developer) die een stuk lichter is. Dan realiseer ik me dat ik echt geen zwaardere telefoon wil.
Ik heb ook liever een lichtere telefoon. Bijna alle telefoons gaan nu wel een dagje mee en dat is voldoende voor mij. En als ik ooit weer ga reizen gooi ik wel een powerbank in mijn tas.

Maar zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Ene wil de grootste accu, de andere een groot scherm.

[Reactie gewijzigd door n3z op 11 mei 2021 13:05]

Als ik mijn telefoon vast houd rust die meestal op me pink. Met een zwaardere telefoon wordt het sneller ongemakkelijk maar ik moet iets over hebben voor meer acculading. Wellicht biedt de solid-state batterij in de toekomst het beste van beide.
Ik heb zelf een redelijk zware telefoon (OnePlus 7 Pro) en ik vind het wel fijn om eerlijk te zijn, heb wat meer zekerheid, die nieuwe iPhone's zijn super licht en als je dan net ff geen goeie grip hebt laat je 'm zo vallen. Plus een grotere accu is altijd welkom!
Juist zo'n camera eiland is funest voor gewichtsverdeling. Kijk naar de mi 11 Ultra, dat ding is topzwaar.
Ja precies dat. Wanneer gaan ze weer mooie telefoons maken zonder camera eiland? Snap echt niet. Nu wordt het camera eiland alleen maar groter en groter.
Nu wordt het camera eiland alleen maar groter en groter.
Misschien dat het op enig moment het hele toestel beslaat en we weer een mooi plat toestel hebben :P
Eerst de notch weg, en dan dat camera eiland. We komen er uiteindelijk wel.

Ik vind een groter eiland niet erg, omdat ik sowieso een hoes zou gebruiken, eiland of niet. Als je dan de telefoon dikker maakt, zodat er geen eiland is, wordt de iphone toch weer nog dikker met een hoes erom. Daarnaast kan een hoes eventueel een negatief gevolg hebben voor de foto’ s en belichting volgens mij, als de hoes hoger is dan de camera.

Dus ik vind het niet erg. Hoe lichter en dunner, hoe beter. Ik merkte het verschil al tussen een iPhone 6 en 6s in m’n de dikte. Ik vond een 6 prettiger. Ik merkte ook het verschil tussen de iPad mini en iPad mini 2. En het verschil was in beide gevallen maar iets van 0,2-0,3 mm.
Net als keukeneilanden. Die worden ook steeds groter ;)
Tja, misschien ben ik een van de weinige, maar als ik mijn iPhone 12 Pro op een bureau leg dan heb ik niet direct het idee van 'jeetje wat ligt deze telefoon onstabiel'.
Wat te verhelpen zou zijn als de 'bevel' (camera-eiland) over de gehele breedte door zou lopen.
Dat zou hem dan wel onstabiel moeten maken? Ik denk niet echt dat @NotSoSteady op zoek is naar een onstabiele iPhone
Sja, zijn username gaf het eigenlijk al weg 8)7
Niemand zit te wachten op een dikke Iphone van 1cm dik is en 300 gram weegt maar 2 dagen meegaat. De massa iets dat een dag meegaat, stereo speakers, goed scherm, goede foto's met zoom, premium feel en dat in combinatie een elegante vorm.

Mensen die klagen dat de Iphone niet 'lomp of dik' genoeg is zijn waarschijnlijk niet het doelpubliek. Er zijn tal van merken die geen camera bumb hebben. Omdat de sensor kleiner is of omdat er een rugged case rond zit.
nou, dat zeg je wel, maar rumour has it Apple binnenkort met AirWig komt... een echte Apple deurstop... slechts 35€ (10€ extra voor de extra verhoging naar 2cm).
Is natuurlijk altijd een afweging. Vroeger was een dikkere camera niet beter dan een dunnere en dus koos men ervoor om de hele telefoon steeds dunner te maken. Nu zijn er cameramodules die aanzienlijk meer mogelijkheden hebben dan de simpele platte modules maar die zijn wel dikker. Dan moet dus de afweging gemaakt worden: telefoon zo plat mogelijk of de camera zo geavanceerd mogelijk.
Ik zou het eerder raar vinden als camera’s niet dik worden door gebrek aan inovatie. Dit is echt mieren neuken sorry
Ah ja, heb je dat weer - "je gebruikt 'm verkeerd". Mijn telefoon ligt vaak genoeg plat op mijn bureau terwijl ik gewoon de computer gebruik.
Dat doe ik ook vaak, maar totaal geen last van de camera module.
Maak het spul dan minder plat en gooi er meer batterij in.
Het lijkt mij eerder een gevalletje: men kan het nooit goed doen. Als ze doen wat jij voorstelt dan regent het klachten over de dikte en het gewicht van het toestel. Nu heb je een dun toestel met een uitsteeksel. Ideaal? Nee. Is het een ramp? Ook niet.
Ik gebruik mijn huidige toestel (Samsung S10e) best vaak terwijl hij plat ligt op mijn bureau. Dankzij het horizontale camera-eiland blijft het toestel stabiel liggen en in combinatie met de vingerafdrukscanner aan de zijkant is hij dan ook prima bruikbaar zonder dat ik het toestel moet oppakken.

Dat ze de rest van het toestel niet opvullen met extra batterij om het toestel niet te zwaar te maken kan ik inkomen. Maar centreer dan op zijn minst het camera eiland, met het leger aan designers kunnen ze daar vast wel een mooie oplossing voor bedenken.

Kijkend naar het aantal telefoons dat in een dik/log hoesje verdwijnt hebben de meeste mensen ook niet zoveel moeite met een iets dikker toestel. Al ben ik zelf van "klein=fijn" en gebruik ik al jaren geen hoesje meer.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 11 mei 2021 11:30]

Moest ik geen hoesje hebben dan was m'n iPhone al verschillende keren klaar voor de vuilbak geweest.

Onlangs nog een val van 2m hoog op een betonnen vloer... het hoesje heeft een stevige bult maar het toestel zelf niets.
Grappig dat veel mensen dit doen. Als ik aan m’n bureau zit gebruik ik m’n telefoon totaal niet omdat ik dan een laptop (in een dock) of een iPad kan gebruiken. Die zijn dan veel handiger.

Zo zie ik maar weer dat mijn eigen use case niet algemeen is. Ik dacht bij dit nieuwsbericht: nou en dan steekt t iets meer uit, so what? Maar voor jouw gebruik is het wel irritant.
praktisch iedereen houdt m in ene hand, en bediend m met de andere.
Ik denk dat dit een generatiekloof is ;)

Daarnaast gebruik ook ik de telefoon dikwijls plat op tafel of in een standaard. De hele telefoon 2cm is minder een probleem dan een uitstekende bobbel omdat zo'n bobbel nog wel eens achter bijvoorbeeld de strakkere bovenrand van een broekzak kan blijven steken.
Ik gebruik mijn iPhone ook plat op de tafel. Totaal geen uitstekende bobbel. Daar dienen de hoesjes voor.
Precies. En die beschermen niet alleen de cameramodule, maar ook de hele telefoon. Ik snap echt de mensen niet die zo'n toch wel prijzige glazen telefoon "naakt" gebruiken. Eén klein foutje is zo gemaakt als hij net uit je handen glijdt en je hebt een duur schadegeval. Ik hoef met mijn droge en dus gladde handen niet eens te proberen een telefoon naakt vast te pakken. Toen ik mijn iPhone 12 kocht heb ik hem bewust thuis gelaten totdat het hoesje geleverd werd.

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 12 mei 2021 00:14]

Toen ik een 11 pro kocht had er ook een siliconen hoesje van Apple erbij wegens mogelijk dure reparatie kosten ondanks verzekering (claim toch liever niet)
Daarbij wel zoiets van heb je zo’n mooi ontworpen apparaat, merk je er nauwelijks wat van afgezien van het scherm. Daar plakt menigeen dan nog een stuk glas over wat meer reflecties kan geven en toch ook niet mooi is.
Nu een 12 mini gekocht en dat is ook wel handig formaat dus denk minder kans op een val en indien die valt is de impact kleiner dan bij een zwaarder model; meer kans dat die heel blijft en indien toch niet is een reparatie iets minder duur.
Ik denk dat dit een generatiekloof is ;)
Ja, waarschijnlijk wel. De nieuwe generatie jongeren is immers aan het evolueren, zodat ze de aankomende nieuwe telefoons met 21 inch scherm te kunnen gebruiken.
Er zijn meer dan genoeg gevallen dat ik mijn telefoon gebruik terwijl die op tafel ligt.

Het minste wat ze kunnen doen is het camera eiland centreren zodat deze in ieder geval niet wiebelt.
Wat voor mij het grootste nadeel hiervan is, is dat als je hem toch is een keer neerlegt, dat hij dan steeds op hetzelfde plekje een tik van de tafel krijgt (en dat is dan precies een objectief of dat eilandje). Dat kan op termijn dan natuurlijk wel lelijk worden of zelfs stuk gaan. Maar goed. Vrijwel iedereen (in mijn omgeving in elk geval) heeft wel iets van een hoesje om z'n telefoon, waarmee het toestel dus minimaal weer helemaal glad wordt. Al vind ik 3mm uitsteken wel heel erg dik voor een uitsteeksel. Had dan het toestel zelf 1.5mm dikker gemaakt. Had er ook nog een grotere accu in gepast ;)
Of de oplossing van de Xiaomi Mi 11 ultra. Een camera bump bijna net zo breed als de telefoon waardoor die ook stabiel te gebruiken is.
En kan als groef voor je vinger gebruikt worden om het makkelijker vast te houden.

Vind het vreemd dat dit niet vaker gedaan word, maar zal wel niet passen bij het minimalistische ontwerp dat populair is een niet iedereen wil die ruimte verder opvullen zoals Xiaomi heeft gedaan met een klein schermpje.
Zijn er mensen onder de 50 die met een tweede hand hun telefoon bedienen? :+ Mijn andere hand komt er alleen aan als ik iets snel wil typen, anders bedien ik m altijd met één hand.

(en ook op tafel wordt ie hier veel gebruikt trouwens)
Geen idee wat voor handen jullie hebben maar met m'n iPhone XS Max geraak ik horizontaal met m'n duim zelfs niet aan de andere kant van het scherm. Verticaal is het probleem nog veel groter en mis ik 35%. M'n motoriek van m'n duim is trouwens ook niet fijn genoeg om er veel zinnige dingen mee te doen behalve een app openen.
Zijn er mensen onder de 50 die met een tweede hand hun telefoon bedienen? :+
Ja, ik, en ik ben ruim onder de 50. Als ik mijn huidige 5.8 inch telefoon met 1 hand (en dus mijn duim) probeer te bedienen, kom ik niet verder dan het kwart van het scherm rechtsonder. Ik kan met mijn duim net het middelpunt van het scherm aanraken, maar niet de hoek linksonder. Laat staan alles boven de middellijn van het scherm.

Ik snap dat ik met een lengte van 1.80 en relatief kleine handen (voor een man: mijn vriendin heeft langere vingers dan ik) niet de standaard ben in Nederland, maar om nou aan te nemen dat "iedereen onder de 50" een jongeling is van 1.95 met kolenschoppen als handen en 4 kootjes per vinger is misschien ook weer wat overdreven.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 11 mei 2021 12:03]

Ik vind 't vooral belangrijk dat een toestel in de breedte goed is dus dat ik met m'n duim de hele breedte van het scherm kan bedienen. Die hoogte is dan ook wel aan een maximum gebonden, tenzij je zo' n heel smal scherm wilt.

Ik heb grote handen, dus gebruik een note9 en daarmee kom ik toch echt wel bij 60% van 't scherm (qua hoogte)

Verder gebruik ik 't bovenste deel vaak met de stylus, dus het heeft zeker geen grote nadelen voor mezelf. Kan wel voorstellen dat als je kleinere handen hebt een te groot toestel ook makkelijk uit je handen kan vallen.
Een bezel is gewoon zonde. Maak dan de hele telefoon wat dikker met extra batterijcapaciteit of iets dergelijks.
Maar die dikke telefoons waren wel een stuk smaller ;). En de high-end telefoons ook een stuk kleiner. Denk bijvoorbeeld aan de Nokia 8310.
Heeft dat niet vooral te maken met de GUI van het OS?
(voormalig Windows Phone gebruiker, nabij alle belangrijke navigatie elementen zitten onder aan in het scherm zodat je niet me je duim naar boven moet. Van de zotte ook naar mijn idee..)
Aantal centimeter dikke telefoon? Dus meer dan 1? Raar, ruim 12 jaar geleden had ik de Samsung Omnia, ongeveer een centimeter. Daarna de iPhone 3GS (net zo dik als de Omnia, net iets dikker dan een centimeter. Dus beetje overdreven.
praktisch all samsung sliders, gemiddelde siemens zat rond de 18mm, diverse sony-ericsson modellen waren ook zo dik. of de bekende 3310 ook dikker dan 2cm.
Dan heb je het over telefoons met slide toetsenborden enz, en een 3310 die nog veel ouder is dan 12 jaar geleden (bijna 20 jaar).

Qua Samsung Omnia en de eerste iPhones (en ook de HTCs daarna) waren helemaal niet zo idioot dik.
ging om het feit dat we jaren geleden met dikke telefoons liepen; was geen probleem - nu wordt telefoon 1-2mm dikker en is drama. waar gaat het over?!
ligt eraan hoe groot je hand is, ik heb nog een iphone SE uit 2016 omdat ik die met 1 hand kan bedienen ;)
Maak dan de rest ook dikker, past er een grotere batterij in ook...
Die camera bump is een fractie van een millimeter. Ik denk niet dat je een fatsoenlijke (battery) case kan vinden die hem in die de achterkant mooi egaal vlak krijgt.

Als je er van uit gaat dat zo'n camera bump 0.7mm is, dan wordt je telefoon 10% dikker. Er van uitgaand dat je telefoon linear schaalt met dichtheid dan krijg je een gewicht vergroting van ~10%. Wat overeenkomt met zo'n 15-25 gram (ik heb even de iphone 12 en 12 pro+ als referentie genomen).
Ik denk niet dat dit echt een probleem is.

Als mijn batterij daardoor 10% groter kan worden en ik geen gewiebel heb doordat de telefoon niet vlak is, sign me up!
Ik vind het design van de oude pixels daarom zo mooi. Dikker aan de bovenkant en daardoor geen uitstekende camera's. Mooiste telefoon die ik heb gehad was de nexus 6p. Ook de zwakste, maar dat terzijde.

Tja de camera's kunnen steeds meer, worden steeds groter. Dus het is een beetje een trade off. Wil je geen bezels, een dun toestel met toch een grote accu, dan krijg je zaken als stacked motherboards en camera eilanden. Iphones hebben het nog niet, maar die zoom mogelijkheden die sommige telefoons hebben door de lenzen van links naar rechts te plaatsen, neemt nu eenmaal ruimte in.
Dat het eiland op zich vergroot, heb ik persoonlijk geen probleem mee. Vind het "erger" dat de dikte met de helft omhoog gaat. De telefoon is relatief dun maar dan komt er opeens op die plaats de helft bij. Als een telefoon 7,6mm is, dan is meer dan 3,7mm erbij voor het eiland wel beetje veel (afgeronde getallen)
Als de module in het midden zou zitten, horizontaal dan heb je nog een stabiele steun. Nu is het typen erg lastig, op iPhone maar ook op een iPad.
Het absurde is dat als je de telefoon nu zonder hoesje gebruikt je er wel heel veel bierviltjes onder moet doen wil hij gelijk liggen.
Ik lees het wel vaker maar snap dat argument nooit zo. Wordt dat echt vaak gedaan?

Mijn iPhone ligt hier nu naast mij op het bureau maar moet er niet aan denken hem zo te gebruiken, even kort oppakken gaat toch veel sneller? Ik kan bijvoorbeeld veel sneller typen met twee handen als ik hem in de hand hou.

Edit: Even snel wat doen kan overigens prima met het camera eiland van mijn 12 pro Max merk ik nu. Niet onbruikbaar ofz.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 11 mei 2021 11:39]

Oh ik dat doe dat soms wel ja, totaal geen probleem mee. Hoesje er rond en hij is gewoon plat.
Ik doe dat zeer regelmatig terwijl ik achter mijn pc zit of de telefoon op de bank leg terwijl ik lees.
Als ik mn iPhone ligend wil gebruiken op mn bureau moet ik er eerst met m'n gezicht boven hangen om hem te ontgrendelen. Dus nee, ik doe dat ook nooit. Dan is oppakken nog minder moeite.
Ik kan me aardig goed vinden in de design keuzes van het camera eiland. Het geeft toch weer iets unieks. Daarnaast is die op mijn 12 Pro niet echt storend. Ik moet echt links boven gaan lopen drukken voordat het 'irritant' begint te worden.
Het absurde is dat als je de telefoon nu zonder hoesje gebruikt je er wel heel veel bierviltjes onder moet doen wil hij gelijk liggen. Daardoor worden hoesjes ook zo dik, dat gaat nu nog meer worden. Je moet voor de grap eens een iphone 6 naast een 12 leggen. Natuurlijk is het subjectief of dat erg is.
Het valt allemaal wel mee, kijk eens naar gebruikers van hoesje met accu-pack/powerbank ;)
Het wordt er ook niet mooier op.
Ik ben het helemaal met je eens. Als ik het nogal stevig hoesje van mijn iPhone XR af haal voelt de telefoon zo dun. Grappig hoe je er aan went.
Ik heb een heel andere oplossing gevonden.. Voor de vakanties heb ik van Marktplaats voor 40€ een oude Canon compact camera gekocht met 35x optische zoom. Past ook in mijn broekzak en ik kan er full HD mee filmen. Zo kan ik nog heel lang door met mijn oude iPhone 8 Plus. Toch idioot om voor de nieuwste camera om de paar jaar een meer dan duizend euro dure telefoon te kopen..? Geeft ook veel rust!
Wat mij betreft mogen ze de telefoon wat dikker maken, zodat de camera's niet meer uitsteken. De extra ruimte kun je gebruiken voor een grotere accu met meer capaciteit.
Marketing adverteert graag de dikte op het dunste punt, maar een grotere accu betekent ook een groter gewicht. Ik vind een iPhone 11 pro nu al aan de zware kant. Ik zou liever zien dat ze weer terug gaan naar kunststof i.p.v. het "hoogwaardige" metaal. Scheelt gewicht, beter bereik, minder kwetsbaar en met een hoesje er om ziet niemand het verschil...
Ik vind zelf de iPhones ook erg zwaar. Mijn vrouw heeft een 12pro en vergeleken met mijn Galaxy S10+ is die iPhone echt loodzwaar. En kwa premium look maakt het echt geen verschil. Al is aluminium wel kras gevoeliger.
En dat terwijl er maar 13 gram verschil is.

Het zal voornamelijk in de verdeling zitten

Ik moet zeggen dat ik de 11 pro max die ik nu heb ook zwaar aan vind voelen t.ov. de 7Plus die ik eerst had en die is maar liefst 1 hele gram lichter.
Al is aluminium wel kras gevoeliger.
De 12 Pro is toch van RVS? Of bedoel je de S10+?
Bedoel inderdaad de s10+, daarom is die iets lichter van gewicht. Maar kans op kleine krasjes wel groter.
Hoewel dat inderdaad als een goede optie klinkt, ligt een dikkere telefoon toch meteen een stuk minder goed in de hand. Zeker wanneer dit gepaard gaat met een gewichtsverhoging zal de telefoon voor een hoop mensen een stuk minder comfortabel zijn om vast te houden.
dat heb ik juist niet. bij mij ligt de iphone 5,5S SE2016 beter in de hand dan bijv een 6,7,8
Nu weet ik het even niet zeker, maar zijn die eerstegenoemde niet ook kleiner dan de 6, 7, en 8? Want dat speelt natuurlijk ook een rol.
yes zijn kleiner dan de 6,7,8. maar liggen voor mij beter in de hand. en de iphone 12 mini zit tussen S5 en 6 in en ligt voor mij ook beter in de hand
Wat mij betreft maken ze de telefoon een stukje dunner en doen ze er een simpelere camera in.

De camera in de telefoon gebruik je toch alleen maar voor wat kiekjes. Als ik echt een foto wil nemen dan pak ik m'n echte camera met een fatsoenlijke lens.
Ik fiets tegenwoordig heel wat af. Dan pak ik geen zware dingen mee die niet in m'n zak passen. Zijn het kiekjes? Misschien. Toch kan de sensor+optica van een moderne high-end smartphone écht wel heel wat voor elkaar krijgen.

Is het even flexibel als een fullframe toestel met set primes of 14-24 + 24-70 + 70-200? Nee, maar dat past ook niet. En een plaatje van een landschap overdag op 28mm zal er niet heel anders uit zien.
Toch kan de sensor+optica van een moderne high-end smartphone écht wel heel wat voor elkaar krijgen.
Dat is precies mijn punt. De camera is een mobiel is al jaren goed genoeg voor dat soort werk, dus waarom steeds dikkere/grotere camera's in een mobiel stoppen ? Maak die camera gewoon lekker dun en hou 'm op 12MP en zonder al die nutteloze poespas. Is meer dan zat voor waar je 'm voor gebruikt.
Goh. Jaren? De processing varieert nog steeds heel sterk tussen merken en een 3-jaar-oude budget versus mijn eerder genoemde "moderne high-end" scheelt ook best wel wat.

Het eilandje op een standaard iphone is ook helemaal niet zó groot. Daar valt mee te leven. De Huawei, Xiaomi en Samsungs echter...
Ja, jaren. Ik heb een iPhone X, 3.5 jaar oud en dat voldoet prima. Liever dat ze die camera kleiner maken met behoud van kwaliteit dan een betere camera die net zo groot of zelfs groter is.
Een iPhone X en een iPhone 12 zijn een wereld van verschil. Loop je ook rond met een Canon 40D?
Een nutteloze verbetering voor de use-case van een telefoon. Again: de X was goed zat dus liever een vlak toestel met de kwaliteit van de X dan een uitstulping met die van de 12.

En neem ik loop niet met een 40D rond, maar dat wil niet zeggen dat je daar geen prima foto’s mee kan maken. De megapixelrace is onzin. De meeste camera’s zijn al jaren 24mp en dat is voor vrijwel alle doelen meer dan genoeg. De kwaliteit van je objectieven is veel belangrijker.
Als ik echt een foto wil nemen dan pak ik m'n echte camera met een fatsoenlijke lens.
Jij ja. Voor het gros van de mensen is de camera op hun telefoon hun enige camera. Maar goed, je begon met "Wat mij betreft", dus ik weet niet in hoeverre je je uitspraak wilde generaliseren.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 11 mei 2021 11:36]

Voor het gros van de mensen is de camera op hun telefoon hun enige camera.
Het gros van de mensen maakt ook geen foto's maar neemt kiekjes. Daar heb je ook helemaal geen fancy camera voor nodig.
Der beste camera is nog altijd degene die je bij je hebt. ;)
Ja want die camera heb je altijd bij je als je iets ziet waar je een foto van zou willen maken....zucht.
Voor kiekjes heb je nog steeds je mobiele telefoon, maar daarvoor heb je helemaal geen geweldige camera nodig.

Voor het maken van foto's lijkt het me onwaarschijnlijk dat je je camera niet bij je hebt.
Ja als je onderscheid gaat maken tussen foto’s en kiekjes....

Jij bent duidelijk een prof of een serieuze hobbyist, maar andere mensen maken dat onderscheid niet en vinden een foto van hun kind of vakantie ook gewoon een foto ook als is die met een telefoon gemaakt
maar andere mensen maken dat onderscheid niet en vinden een foto van hun kind of vakantie ook gewoon een foto ook als is die met een telefoon gemaakt
Dat zijn gewoon kiekjes, en daarvoor is een simpele mobiele camera prima.

Foto = geplanned, kiekje = een herinnering van een (ongepland) moment.
Dat is jouw mening. Prima hoor maar niet iedereen ziet het zo. Doe niet alsof het een feit is.

Een goede fotograaf maakt ongepland met een telefoon betere foto’s dan ik met een Dslr en een uur om te plannen ;)
Tuurlijk, maar dat ligt niet aan de camera. Die maakt met een iPhone X net zo mooie foto's als met een iPhone 12.

En omgekeerd zijn de foto's van Truus en Henk net zo crap met die iPhone 12 als met de X.
Helemaal mee eens. Nooit begrepen waarom een mobiel zo dun mogelijk moet zijn. Naar mijn mening was iPhone 4 mooiste mobiel. Goede dikte en gewoon sterk vergeleken met huidige modellen.

Ideaal zou zijn dat de mobiel tot aan de dikte van de camera is zodat ie mooi plat is aan de achterkant. Dan kan je meer functies inbouwen vanwege ruimte en meer accu capaciteit.
Omdat we met gewicht te maken hebben, en natuurlijk is de iPhone 4 onvergelijkbaar met deze monsters van telefoons, de 12 Pro Max op 9.6mm dikte zou een onhandelbaar blok zijn.
Hou toch op met met dat dunner maken van die telefoons man. Ik maak 100% van de foto's met mijn smartphone, dus ik wil een goede camera + een goede batterijduur.

;)

No kidding, ik durf wel te stellen dat het merendeel van het publiek de smartphone juist als primaire camera gebruikt, dagelijks zelfs. Dus ik snap wel dat ze daar veel ontwikkeling in stoppen. Als ze de telefoons een paar mm dikker zouden maken, zou er ook een prima accu in passen. Iedereen blij.