Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kuo: iPhone 13 Pro en 13 Pro Max krijgen een 1TB-versie

Apple zou de iPhone 13 Pro and iPhone 13 Pro Max uit kunnen brengen met een opslagruimte van in totaal 1TB. Dat verwacht althans de Apple-analist Ming-Chi Kuo. Dinsdag houdt Apple zijn California Streaming-evenement.

De iPhone 13 Pro en 13 Pro Max zullen volgens Kuo voor het eerst een 1TB-opslagoptie krijgen, schrijft de website 9to5Mac op basis van een rapport van Kuo. De reguliere iPhone 13 en iPhone 13 mini krijgen opties van 128GB, 256GB en 512GB. Deze drie opties zijn naast 1TB ook beschikbaar voor de iPhone 13 Pro en 13 Max. Dit jaar zal het niet mogelijk zijn een iPhone 13 met 64GB aan opslagruimte krijgen, verwacht Kuo. De iPhone 12 en 12 mini hadden nog wel een 64GB-variant.

De analist schrijft ook dat de iPhone 13-productie last kan hebben van onderdelentekorten. Door deze tekorten zijn er al minder aantallen uitgebracht van eerdere modellen. Kuo verwacht dat dit ook kan spelen bij de iPhone 13-leveringen in het vierde kwartaal van dit jaar, maar hij zegt er meteen bij dat dit in beperkte mate de leveringen van de iPhone 13-smartphones zal raken. Hij schrijft dat de leveringen van de nieuwe iPhones in 2021 kan groeien met tien procent ten opzichte van de leveringen van de iPhone 12 in 2020.

Dinsdagavond 19:00 uur Nederlandse tijd houdt Apple zijn California Streaming-evenement. Naar verwachting zal het bedrijf tijdens dit evenement de komende iPhone 13-smartphones en een nieuwe Apple Watch Series 7 met vernieuwd ontwerp introduceren. Eerder meldde Kuo al dat de productieproblemen met deze smartwatch inmiddels zijn verholpen en dat de Apple Watch Series 8 een sensor voor het meten van lichaamstemperatuur krijgt. Kuo verwacht ook dat Apple de AirPods 3-oortjes gaat aankondigen tijdens het evenement.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-09-2021 • 07:47

153 Linkedin

Reacties (153)

Wijzig sortering
Ik vraag me echt af voor wie zit is. Ik heb een 256 GB en met nog ruimte vrij offload Apple al mijn documenten, boeken en foto’s/video’s (als ze geüpload zijn). Ik had ooit de hoop dat die bleven staan tot de ruimte bijna op was maar blijkbaar werkt het zo niet.
1 TB is dus voor apps en hun lokale data. Dan kun je wel even vooruit…
Reageer
Van wat ik begreep krijgt de nieuwe iPhone prores recording, wat erg veel ruimte inneemt. Daarvoor is het wellicht handig.
Reageer
Denk dat het bij mensen die veel foto's en filmpjes maken op de hoogste resolutie het wel hard gaat.
Reageer
Je kunt ze er ook af en toe even afhalen en veiligstellen op je NAS/cloud.
Reageer
Ik zie mijn moeder of jonge meiden dat niet zo snel doen.
Reageer
En wat doe je dan als je een nieuwe telefoon hebt? Alles weggooien of eindeloos doorgeven naar het volgende toestel?
Reageer
Ik niks gooi elk jaar zelfs mijn toestel helemaal leeg(STraks weer met IOS13), ik backup mijn foto's enzo niet in de Icloud dus dat is allemaal weg.
Ook whatsapp heeft geen bacnup van de gesprekken enzo dus die is straks ook weer leeg, alleen de apps komen op de zelfde plek in het zelfde mapje terug en klaar.

Helemaal leeg en fris begint de telefoon weer, de foto's staan toch wel op mijn nas wat ik wou bewaren.
Ik zie mensen dat eindeloos mee nemen maar vind dat zo onzin, net als gesprek geschiedenis van whatsapp wat 99% allemaal onzin / rotzooi is.
Reageer
Maar jou data en chats zijn blijkbaar voor 99% waardeloos. Wat doen de mensen die wel waarde hechten aan zichzelf? Of mensen die wel interessante gesprekken en foto's hebben?
Reageer
Ja mijn data is waardeloos ja leuk de foto's van een weekendje weg ofzo, maar die hoeven toch niet op mijn telefoon voor eeuwig te blijven staan ?.
Deze backup ik op mijn nas dus staan daar dus kunnen na een jaar ofzo wel eraf, mocht er eens een belangrijk gesprek zijn kan ik dus ook even tijdelijk ergens anders opslaan.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 september 2021 09:17]

Reageer
Woef, jij gaat spijt krijgen wanneer je later herinneringen wilt opdoen aan leuke gebeurtenissen van vroeger. Nooit plezier gehad aan fotoalbums vroeger?
Reageer
Nee ik heb ook mijn eigen foto albums van toen ik klein was niet, die hebben mijn ouders maar ik heb er niks mee.
Dat ik de foto's verder na een jaar van mijn telefoon af gooi betekend niet dat ik ze niet heb, ik gooi ze verder niet van mijn Nas af(Ik kijk er alleen nooit meer na).
Reageer
Fotoalbums belanden altijd in de kast en wordt nooit meer naar gekeken.

Bovendien heb ik geen foto's nodig om mijn leuke belevenissen te kunnen herinneren. Als dat zo is moet je toch eens langs de dokter :)
Reageer
Niet iedereen heeft een NAS of wil alles verspreid over verschillende toestellen. Meer data is beter }>
Reageer
Klopt niet iedereen heeft het mijn ouders hebben dat ook niet, maar die halen soms ook de foto's enzo van hun mobiel af.
Zij bewaren het extra op een externe harde schijf dan nog eens, het is gewoon even simpel na denken stel toestel gaat kapot kan ik mijn foto's ergens anders bewaren(Ze willen geen cloud en dat is prima).
Reageer
Die gesprekken heb je toch al gehad? Ik heb een keer een geniaal gesprek gehad in de trein, die heb ik toch ook niet opgenomen, maar ik heb er nog steeds geweldige herinneringen aan.
Reageer
Ik kan me oprecht niet voorstellen dat er iets is wat er perse bewaard moet worden in whatsapp. Die enkele foto wel, die bewaar je, maar gesprekken?

Reallife gesprekken zijn waardevol en interessant. chat's bewaren omdat het kan is eigenlijk onzin. Zou niks mis mee zijn als er een retentie periode van een jaar zou zijn. Net als de telefoons van vroeger, 20 SMSjes en je moet er een paar weggooien anders is het vol :)
Reageer
Wat voor jou onzin is kan voor iemand anders zeer waardevol zijn.
Reageer
Klopt, maar ik denk niet dat een chat applicatie de beste manier is om deze zaken te bewaren
Reageer
Ik gebruik privé en zakelijk veel Telegram. En dan heb je soms linkjes of documenten en foto's die je uitwisselt. Of adresgegevens. Dat is soms wel superhandig om dat terug te kunnen vinden.

Maar bij Whatsapp zou ik dat niet doen omdat toch niks in de cloud wordt opgeslagen en je zelf moet backuppen. Terwijl bij Telegram kan ik vanaf elke device tot ik weet niet hoe ver terug en dat is toch echt wel heel erg makkelijk.
Reageer
Klopt, maar ik denk niet dat een chat applicatie de beste manier is om deze gegevens te bewaren. Lijkt me ook niet echt AVG proof maar dat weet ik niet zeker
Reageer
Zeker niet, maar je moet er ook geen belangrijke dingen in zetten zoals kopietjes van credit cards of ID bewijzen enzo. Enkel dingen die je kunt missen of waarvan het niet erg is moest het ooit uitlekken.

Maar dat geldt voor iedere chat app denk ik, zelfs voor SMS.
Reageer
True, maar veel mensen doen het wel :)
Reageer
Vroeger werd de inhoud van de berichten app van Iphone nooit in de icloud bewaard(Tenminste dit kon uit), dus met een nieuw toestel was je van je smsjes enzo weer af.
Dit kan sinds een paar jaar niet meer en wordt dus allemaal bewaard, terwijl ik met niemand sms ofzo maar ja wel eens een smsje pakket is geleverd weet ik het.

Deze dus nu gezet dat die de inhoud na 1 maand verwijderd, dit zou inderdaad op zich ook wel met whatsapp mogen(Telegram kan dit ook inhoud bewaren idd voor bepaalde tijd).
Reageer
de foto's staan toch wel op mijn nas wat ik wou bewaren.
Het gaat hier over de mensen die dat niet eens doen, zie comment van @JDx . En dat resulteert in die verdrietige oproepen aan telefoondieven of ze 'm terug willen geven omdat hun hele leven erop stond en nergens anders.
Reageer
Dat zijn dezelfde mensen die huilen dat ze alles kwijt zijn zodra hun apparaat kapot is, maar dat kan niet want het apparaat is nieuw
Reageer
Zeker ken er ook aantal die het niet doen en alles maar op toestel blijven bewaren, en dan de back-up van whatsapp etc die alleen maar groter worden.
Er wordt niet meer nagedacht over over het veilig stellen ergens van van de data, en dat is prima moet iedereen zelf weten,maar dan moet je wel met de consequenties leven indien het fout gaat.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 september 2021 10:42]

Reageer
Ik zie mensen dat eindeloos mee nemen maar vind dat zo onzin, net als gesprek geschiedenis van whatsapp wat 99% allemaal onzin / rotzooi is.
De mensen waarvan ik het weet, kijken allemaal regelmatig terug in hun WhatsApp, soms jaren terug, om gemaakte afspraken na te kijken e.d.
Van de andere kant zijn er ook groepen waar iedere dag een Papiaments filmpje van 16GB in gepost wordt (en ik begrijp geen woord Papiaments).
Reageer
Dan loop je behoorlijk achter met iOS 12 ;)
Reageer
Nee ik draai zelfs ios15 beta ;)

Berichten app kan niet meer uit de backup worden gehaald, je kan het schuifje wel uitzetten maar hij backuped het als nog.
Ik heb dit vorig jaar mee gemaakt schuifje van berichten stond uit, deed een restore van toestel ios14 er schoon op icloud inloggen met backupje en berichten stonden er gewoon nog vrolijk in.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 september 2021 16:40]

Reageer
Er zijn serieus mensen die dat doen. Familieleden van me hebben al hun oude telefoons nog met de foto's erop.
Reageer
Ik niks.

Lekkerste wat er is, een lege telefoon.

Edit: of schone Windows installatie 8)

[Reactie gewijzigd door JDx op 13 september 2021 08:14]

Reageer
Ja precies doe dat elk jaar met nieuwe IOS versie als die uit komt, even toestel fabriekinstellingen en schoon de nieuwste erop.
De foto's worden niet gebackup in de icloud, de whatsapp ook niet dus alle groepen etc zijn weer leeg.
Alleen de apps komen terug op de zelfde plek / mapje waar ik ze had, meeste moet ik zelfs opnieuw weer inloggen(Schuifjes van meeste apps in backup staan ook uit)

Heerlijk de foto's die ik bewaar staan toch wel op mijn nas verder, dus waarom zou dat op mijn telefoon altijd moeten bewaren
Whatsapp is eigenlijk 99% alleen maar onzin gepraat gekkigheid enzo, als er eens een keer iets belangrijks is die 1ne keer bewaar dat wel ergens anders indien nodig.

Ik zit hierdoor nog steeds op een 64gb iphone en nog iets van 28gb in 1 jaar nu bijna in gebruik.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 september 2021 08:36]

Reageer
Nee, maar lopen jouw jonge meiden wel met een mobiel van €1300+ rond?
Reageer
Geen idee, ik vind 25 al jong en zie brugklassers ook al met een JBL speaker fietsen van 300 euro.
Reageer
Ik zie je moeder en jonge meiden ook niet noodzakelijk met een 1TB variant rondlopen. Ematching of Tinder en (de inhoud van) de AD app of snapchat nemen nou niet gigabytes in beslag. :9~

Zodra ze opeens professioneel gaan, zullen ze ook op andere vlakken vaardiger, waaronder vermoedelijk mediaopslag en backups.
Reageer
En de moeders en jonge meiden die dagelijks allerlei filmpjes via WA e.d. ontvangen en automatisch opslaan niet uitschakelen? Dan gaat het ineens hard.

Bovendien heb je, zeker onder jonge mensen, ook nog de ‘meer-is-beter’-mensen en 1 TB klinkt wel lekker…
Reageer
Google foto’s instaleren, apple foto’s app ergens een een mapje en de rest gaat vanzelf. In de cloud backuppen van foto’s is alleen geen ‘it-ding’
Reageer
Ik zie jonge meiden ook geen 2000 euro neergooien voor een 1TB versie. Want dat zal het wel gaan kosten.
Reageer
Of je bewaard het op je telefoon en haalt het eraf, net wat iedereen wil
Reageer
Dat is leuk als je thuis bent of in een land met goed internet, maar als je langere tijd op reis bent is het wel erg prettig.

Mijn 512GB is regelmatig vol als ik tegen het eind van de vakantie loop.
Ik sync dan ook wel mijn drone en GoPro's naar mijn telefoon om met LumaFusion te bewerken, maar dan nog.
Reageer
Backup naar je nas, en maak met regelmaat een backup van je backup en leg die op een andere geografische locatie, bv een familie lid.

Een copy/backup op je nas is niet voldoende. Als je nas ooit issues heeft, wil je rustig kunnen blijven, en niet in paniek raken van de gedachte dat je al je fotos kwijt bent als je raid klapt, of je nas in de brand vliegt.
Reageer
Dat is niet handig als je bijvoorbeeld travel vlogger bent en 5k opnames in een land waar het afwachten is wanneer je WiFi hebt en wat de kwaliteit dan is.
Reageer
Zo is er altijd een reden om elke keer steeds grotere geheugens te nemen. Is het geen 1TByte, dan moet het er 3, 5 ,10 etc. zijn? Ik denk dat een vlogger die het voor zijn werk doet ook wel een laptop mee heeft en daarbij ook nog een externe camera met verwisselbaar geheugen.
Reageer
Precies. Ik fotografeer ook veel met mijn Fujifilm en kopieer die foto's via de app naar m'n telefoon om ze alvast the beoordelingen en delen, die zijn alvast 12MB per stuk. Dan nog een flinke bak muziek met Deezer, ik zit al op 't randje van 256.
Reageer
Beetje off-topic:
De foto's die je met de Fuji app van de camera haalt zijn alles behalve volledige resolutie. Je haalt volgens mij een 4Mp foto binnen, dus aardige compressie. Dus niet je foto's verwijderen van je sd-kaart als je ze alleen op je telefoon bewaart!
Reageer
ik kan in de instellingen van de fuji app aangeven dat ik full res wil voor mij. Xt 30. Maar ik heb hem weer op lag gezet want op een iphone 11 pro is de overdracht dan plotseling tergend traag draad loos en in lage kwaliteit is die ook al niet zo snel.
Reageer
@RAMillu & @DamirB: Thx, had geen idee van die mogelijkheid.
Reageer
Hoe werkt het sowieso op de iPhone? Ik moet eerlijk zeggen dat de app on android een drama is en ik zelden 20+ foto's in 1x kan overzetten zonder issues
Reageer
De app op iOS is ook erg matig, hopelijk komt Fujifilm een keer met een degelijke app.
Reageer
Nee hoor, kan je gewoon aanpassen. Ik haal volle 6000x4000 bestanden zonder compressie binnen.
Reageer
Ik schiet wel eens hobby filmpjes en die zijn vaak hoge resolutie. Ik heb een 128GB maar daar heb ik flink in moeten schaven, achteraf spijt dat ik niet voor een 512GB ben gegaan. Je kan beter te veel dan te weinig hebben.
Reageer
Maar die wil je toch helemaal niet op je telefoon laten staan? Dat is gewoon vragen om problemen.
Dus om kosten van iCloud te besparen neem je een telefoon met grote opslag. Zodat als die kapot gaat je in ieder geval alle data kwijt bent? Denk dat je van het prijsverschil minimaal 1 a 2 jaar iCloud kan betalen (als het al niet meer is)
Reageer
1TB idd mooie opslag formaat, een filmpje van 30GB groot (of groter), want 4K 60FPS verbruikt aardig wat opslagruimte en past makkelijk op. Ander probleem probleem is wel dat het huidige iOS het grote bestand niet van je iPhone krijgt. Dit lukt niet met de standaard geleverde Apple software (via USB, of iTunes, het grote bestand wordt gewoon niet gezien), dit lukt alleen met een 3RD party App het grote film bestand naar je mijn PC te kopiëren. Dus leuk dat 1TB, Pro... maar ze zijn er nog lang niet.
Reageer
Als je upload naar iCloud dus niet. Als je optimize storage hebt aanstaan. En je moet je best doen hoor. Ik bedoel ik film 4K/60fps/hdr. Maar dat doet vast niet iedereen.
Reageer
Ik doe niks bijzonders en heb een telefoon met 128 GB en 256 GB microSD, maar die zit toch al redelijk vol. Aangezien je bij Apple nooit kunt uitbreiden, vind ik 512 en 1 TB wel nuttig.
Reageer
Dan doe jij waarschijnlijk meer bijzonders dan ik en @JDx , ik heb een 64gb iphone en nog 28gb vrij na 1 jaar(11 pro max).
Waarschijnlijk staat je toestel gewoon vol troep van whatsapp etc, deze kunnen natuurlijk met al die groepen en onzin/ gekkigheid heel snel vollopen.
En wellicht foto's die je misschien eindeloos van toestel mee neemt naar nieuw toestel ?

Of je heb misschien veel lokale data wegens dat je veel reist, dus wat films / series of muziek offline staan ?

Ik stel mijn toestel elk jaar opnieuw in heb geen backup van whatsapp / foto's enzo, alles komt dus leeg zonder gegevens terug op mijn telefoon.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 september 2021 08:40]

Reageer
Haha, jij smijt al je data met plezier weg. En iemand anders die dat niet doet heeft troep op zijn gsm staan... Zo zwart wit is het echt niet. Ik koop geen high end device om het in te kaderen, ik koop het om te gebruiken, en high end omdat dat dat gebruiken zo intensief is dat sommigen het misbruiken zouden noemen. Ik heb wel wat beters te doen in men leven dan op de vrije ruimte van men smartphone te letten.

Als ik plots al men data kwijt ben op gsm dan vloek ik toch even. Ook al is alles in cloud gebackupped.
Reageer
Haha ja ik noem whatsapp enzo troep want het is meestal 99% toch ongein geklets etc, er zal zeer weinig spannende info in staan :) (Over het algemeen).
Ik gebruik mijn toestel ook zeer zeker dat ik dan het high end model heb 11 pro max, maar ik vind het ook niet erg om hem eens 1 keer per jaar even opnieuw in te stellen.
Ik let ook totaal niet op mijn schijf ruimte ik keek nu toevallig eens, en zie dus dat die 64gb gewoon prima voor mij is.

Ik hecht geen waarde aan de lokale data op mijn telefoon, tevens ook niet op mijn werk laptop voorbeeld want lokale data mag niet.
Dus als die stuk gaat dan pak ik een andere spoel hem opnieuw in(Met de programma's die ik had), en ik kan weer verder.
De bestanden staan op de netwerk schijven waar die dingen voor bedoeld zijn, me favoriete etc in de browsers komen terug, applicaties worden terug geïnstalleerd dus kan weer verder.

Zelfde voor mijn telefoon staan genoeg apps op in mijn beleving 64 ofzo(Zakelijk en prive), maar er staat niks belangrijks op.
Natuurlijk zal ik even vloeken als die stuk valt ofzo want dat is niet leuk, het is een duur grapje een mobiel en niet fijn als die stuk gaat.

Maar goed dan koop ik een andere of laat hem maken, log in met mijn apple id en ga weer verder :).
Reageer
Nee, het enige bijzondere is denk ik dat ik de enige in dit land ben die een telefoon langer dan 2 jaar gebruik ;)

Whatsapp valt wel mee, de foto's haal ik er eens in de zoveel tijd af.

Muziek/films/series staan er niet op.
Reageer
Ik doe ook langer dan 2 jaar met mijn telefoon, heb mijn 11 pro max nu bijna 2 jaar(Oktober).
Maar was nog niet van plan om hem weg te doen, hij kan prima nog zeker een 3de jaar mee :).

Maar ik gooi hem wel leeg elk jaar en zet niks terug alleen de apps(ZOnder backup), dus moet die opnieuw inloggen/ app moet de bestanden ophalen indien nodig.
Zo is mijn 64gb nog steeds niet vol combineer ook werk en prive op 1 toestel, en heb met 64 apps nu nog 28gb vrij na 1 bijna 1 jaar(Waarvan whatsapp toch wel bovenaan staat als ik opslag info bekijk)..

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 september 2021 09:08]

Reageer
Hier een iPhone 7 plus. En die wordt ook zakelijk gebruikt. Batterij eens vervangen en doet het nog heel goed. Ik start hem wel af en toe eens opnieuw op. Deze kan zeker nog een jaartje mee. De volgende zou eventueel zelfs een 8 plus worden zodat ik nog mijn geliefde touch ID kan blijven gebruiken.
Reageer
Ik zit op 19,7 GB van de 64 GB op een iPhone 8.

Maar die foto's zijn ook lang niet zo groot als op een iPhone 13 gok ik?
Reageer
Ik heb alles in iCloud staan, iOS bepaalt zelf wat offline beschikbaar is. Apps die al langere tijd niet zijn gebruikt worden van de telefoon verwijderd, het icoontje blijft wel staan. Als je de app weer nodig hebt dan downloadt hij hem weer voor je.

De fotobibliotheek hakt er bij mij het meeste in maar ook daarbij regelt hij zelf wat in lage resolutie beschikbaar is en waarvan de volledige versie beschikbaar is. Ik heb een 64 GB iPhone 6S en heb in de ruim 5,5 jaar dat ik hem heb (ja, ik doe lang met m'n spullen) nog nooit opslagruimte tekort gehad.
Reageer
- Mensen die regelmatig op reis zijn en hun halve Netflix library offline zetten?
- Onderweg hun spotify aanzetten en favoriete albums offline zetten om mee te nemen?
- Een fotograaf die al zijn foto's en portfolio mee heeft op zijn telefoon om aan mensen te laten zien.
- Een vlogger of YouTube die veel 4K HDR video's maakt? Ik geloof dat Samsung heeft gezegd met hun vorige telefoon dat je op 1TB ongeveer 260 video's van 10 minuten 4K HDR kan nemen. (een beetje video blogger die rondloopt heeft dit zo vol)
- De enkele poweruser die echt enorm veel data bewaart en al zijn films/video's nog download en op de telefoon zet?

Tuurlijk is dit een niche als je de gehele lineup bekijkt, daarom zal de 1TB ook niet aantrekkelijk zijn voor het gros van de mensen. Maar Apple geeft wel de optie.

En dan is er nog de andere kant, Andere flagships doen het, dus moet je ergens wel mee omdat alle YouTubers en reviewers die wel in de bovenstaande categorie vallen gaan roepen dat Samsung wel genoeg storage levert en Apple niet.
Reageer
Nou ja inderdaad zeker voor vloggers enzo kan het handig zijn, heb dit jaar moeten helpen filmen voor trouwerij(Mocht met mijn 11 pro max).
Ik moet zeggen die 28gb die ik nog over had van de 64gb was zo vol, de camera staat op 4k/60 fps hoogste setting van de 11 pro max.

Ik had niet eens door maar toen ik thuis was en in bed lag zag ik opslag vol was haha.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 september 2021 09:20]

Reageer
ja, maar als je 1TB hebt en Samsung geeft aan dat daar 260 videos van 10 minuten op kunnen in 4k/hdr.. dat is ruim 43 uur aan materiaal.
Reageer
Met apps van derden als filmic pro kan je behoorlijk wat vol krijgen. Ook als je een kleine databundel hebt en je muziek in hoge kwaliteit offline opslaat.
Reageer
Ik vraag me altijd af waarom die discussie ontstaat over voor wie dit is. Ik zou er vanuit gaan dat Apple iets meer tijd aan research gedaan heeft en iets beter inzichtelijk heeft hoe de gemiddelde gebruiker zijn telefoon gebruikt dan een willekeurige tweaker.

Blijkbaar is het aantoonbaar interessant om er 1 TB in te stoppen.
Reageer
Het is natuurlijk ook een kwestie van pushen. Als je 1 TB ruimte geeft op een telefoon heb je feitelijk ook 1 TB ruimte in een cloud nodig (of iets in die orde). Veel mensen laten hun telefoon gewoon vollopen en gaan dan pas opruimen. Dus als je een 4 TB telefoon introduceert is daar ook gewoon publiek voor.
Ik denk dat er dus vrij weinig mensen zijn die het echt nodig hebben maar dat heel veel mensen hun telefoon laten vollopen en daar dus een duurder cloud-abonnement bij gaan aanschaffen om niets kwijt te raken.
Reageer
Ik gooi nooit foto's weg, daarom hebben we ook een 2TB iCloud abbo, maar dat loopt ook al aardig vol. Maar juist het idee dat je je foto's en dus je mooie momenten altijd bij je hebt vind ik wel fijn. Nu moet ik steeds een deel uit de cloud halen als ik lang niet gebruikte foto's wil kijken.
Reageer
Maar ik vraag me af of de oplossing daarvoor is om het geheugen van een smartphone dan astronomisch te maken. Ik zou het dan meer zoeken in het beschikbaar maken van de foto’s dan het lokaal vastleggen.
Reageer
Fotografie en vooral video heeft hier wat aan. Die iPhone toestellen zijn tegenwoordig al goed in staat om professionele video te schieten. Dan tikt het snel aan als je in 4K gaat schieten
Reageer
Ik ben een OneDrive gebruiker en heb een abbonnement van 2GB per maand. Daarom wil ik alle documenten offline beschikbaar hebben. Daarbij download ik een hoop Spotify zodat ik offline kan luisteren met die app.

1tb is veel, dat klopt. Maar steeds meer mensen hebben geen desktop of zelfs geen laptop. Alles staat op de telefoon! Hier op tweakers zijn we een niche
Reageer
Er zijn best veel mensen wereldwijd die geen computer hebben maar wel een dure telefoon. Dit komt niet door geldgebrek maar doordat er weinig ruimte is thuis. Voor sommige online zaken van de overheid ga je dan naar een internetcafe. In Zuid-Korea is dit erg normaal bijvoorbeeld.
Reageer
Ik heb 180gb muziek offline, veelal hoge bitrates/master files. Als ik even gefocust wil werken zet ik m'n telefoon met een headphone op vliegtuigmodus. Heb ik wel muziek maar geen ruis ;). En op vakantie in frankrijk was het bereik op de camping kut, dus was ik blij dat ik veel muziek offline had staan. Op 2 /3g een album afspelen ging echt niet. 4G had ik nauwelijks. EN de campingwifi blijf ik altijd vandaan. Geen idee wie er meekijken of hoe dat is ingesteld.

En filmpjes in 4k gaan erg hard. Dat gebruiken we regelmatig met het filmen van onze baby.

Met nog meer muziek en films offline gooien gaat dit wel keer 2 of 3. Dus die 1tb verkopen ze vast wel een hoop :).

[Reactie gewijzigd door ZveenT op 13 september 2021 10:45]

Reageer
Ik ken iemand die heeft zijn volledige muziek collectie op zijn telefoon staan... Hij liep nu al te piepen dat er niet alles oppast, dus ik denk dat hij een 1TB wel kan waarderen.
Reageer
Over het algemeen haal ik het ook niet om zoveel ruimte te gebruiken (heb nu een iPhone XS Max met 256 GB), maar ik neem nog wel eens een optreden van mijn band op met FiLMiC Pro en dan gaat het hard :+

Back up alles na tijd wel naar mijn NAS, dus die ruimte heb ik binnen een week weer terug.

[Reactie gewijzigd door Jovano op 13 september 2021 10:52]

Reageer
Zelfde hier met een 64 gb telefoon haha. Met met cloud opslag erbij voor de grote bestanden kom ik echt prima uit.
Reageer
Tja veel iPhone mensen wissen geen foto's en hebben is ieder jaar maar geheugen nodig. Als je niet duidelijk maakt dat foto's naar een gratis cloud to kunnen heb je zo een zeer prettig verkoop model
Reageer
128GB model hier. Nauwelijks foto's/video's op het apparaat. Als ik 1x per maand een kort filmpje maak is het al wat, denk ik. Wat er wel op komt wordt al snel eraf gehaald. Ook helemaal niet zoveel apps. Slechts 57GB vrij.

Dus ik snap best wel hoe iemand die wél veel filmt het gemakkelijk vult. Extrapolerend van eventjes 10 seconden 4K filmen kom ik uit op 25GB/uur. Mijn resterende ruimte biedt dus hooguit plek voor 2u materiaal. Daar zit je snel aan.
Reageer
Meer geheugen = meer geld voor de Stichting de Thuiskopie. Naarmate de camera's op mobieltjes beter worden begint deze virtuele kopieerheffing steeds schrijnender te worden. Tijd om het op te heffen.
Reageer
Nee, die heffing is een vast bedrag: 4,70 excl. BTW.
Reageer
Onzin, zo werkt het niet. De thuiskopieheffing is geen boete maar een vergoeding voor het mogen maken van een thuiskopie (bijv. een backup van je muziek of films). Die is er niet om illegaal materiaal te compenseren.
Daarnaast is het ondoenlijk om iedereen voor datgene te laten betalen wat hij daadwerkelijk als thuiskopie opslaat. Daarom is het één generieke heffing waar iedereen aan meebetaalt. Dat is bijna met alle heffingen zo. De meesten betalen heel veel belasting voor voorzieningen die hij niet gebruikt. Zo werkt dat nu eenmaal omdat je niet per persoon regelingen kan optuigen.
Is die thuiskopieheffing nog van deze tijd? Nee, dat niet.
Reageer
welke kopie van muziek of films?

Ik luister alleen online radio. Ik heb een KPN all-in-one abbo en prime en netflix.
Waarom zou ik backups maken van films of muziek?

Dus waarom kan een organisatie daarvoor geld afdwingen, voor iets waar ik en heel veel mensen zich niet schuldig aan maken.

de enige films waar ik een backup van maak zijn die van mijn eigen beveiligingscamera's en wat ik met mijn gsm zelf maak.

Belasting betalen voor voorzieningen waar je nooit gebruik van maakt is niet erg. Dat hoort bij een sociale samenleving.
Maar thuiskopie is dat niet.

(en het is maar een fractie van de prijs van een gegevensdrager maar samen is het veel en het is een principiele kwestie).

Zolang thuiskopie heffing bestaat bestaat illegaal downloaden ook niet
Reageer
Daarom zei ik dus ook:
Is die thuiskopieheffing nog van deze tijd? Nee, dat niet.
Maar nogmaals, het gaat niet om "schuldig maken". Het gaat om een vergoeding voor een recht: het maken van een thuiskopie. Op mijn telefoon staan tientallen albums in flac, gemaakt van mijn eigen originele CD's. Daarop is die thuiskopieheffing van toepassing en ja, daar betalen anderen ook aan mee.
Reageer
Het is inderdaad wat achterhaald, het gaat om een tape voor in de auto, een cd voor in je discman of een geripte mp3 op je player. Maar ook boeken, stukjes van film, etc.
Het gaat niet om een misdrijf maar om een gunst. Dat je geen 2e cd had hoeven kopen.

Maar tegenwoordig valt een offline kopie van een streamingdienst er ook onder. Wat mij betreft kolder. Streamen = oké. Offline kopie = inbreuk? |:(
Reageer
Ha ik heb de S10+ 1TB versie gehad. Daarna bood Samsung met de S20 en S21 Ultra weer aan met max 512GB. Ik kreeg de 1TB iig. bij lange na niet vol. Maar wellicht als je veel video opneemt in Prores RAW op de iPhone 13 straks dan gaat 't wel hard en kan je wel wat lokale opslag gebruiken :).
Reageer
Ik merk in de comments dat veel telefoons dus al zo goed zijn dat je hier alles mee doet en geen aparte videocamera of fototoestel meer koopt (of mee wil nemen) voor je hobby?
Reageer
Voor een doorsnee gebruiker zijn de telefoons al jaren goed genoeg om plaatjes mee te schieten. Ik heb nu een s10e, maar mijn vorige A8 en de Lumia 735 dáár weer voor waren ook al meer dan prima om bv op vakantie foto's mee te maken. Geen competitie natuurlijk voor fatsoenlijke DSLR camera's, maar dikke prima voor huis-, tuin- en keukengebruik.
Reageer
Ja, maar voor huis, tuin en keukengebruik heb je geen 1TB nodig. Blijkbaar gebruiken mensen hun telefoon voor iets meer dan dat.
Reageer
Ik vlieg heel veel, en dan is het wel fijn, ife is niet altijd je van het, en Netflix offline neemt veel ruimte in.
Reageer
Bij mijn vorige baan vloog ik ook veel, maar dan is een tablet toch lekker? iPhone voor de belzaken, Samsung Tab voor onderweg.
Reageer
Ik kijk alleen op m'n laptop 😅 maar ik kan me voorstellen dat velen genoeg hebben aan een iphone
Reageer
Ze gebruiken het niet voor meer dan dat, ze gooien het ook nooit weg maar laten het altijd daar staan.
Bij hoeveel ik bij sommige wel niet zien hun hele foto historie van 10 jaar op toestel hebben staan, nieuwe telefoon back-up terug inclusief alle foto's van de oude telefoon.

Gevolg nieuwe telefoon is gelijk 2 keer zo langzaam geworden, maar ze hebben wel alle foto's etc nog.
Reageer
Zo gek is dat nog niet. Alle video's schiet ik in 4k60 (zodat het later ook nog ergens op lijkt), dat is een paar honderd MB per minuut. Dan is die 1TB echt wel te vullen in een paar jaar. Daarnaast worden systeem en Apps ook allemaal steeds groter. iOS neemt nu inclusief tijdelijke bestanden als cache etc ook al zo'n 15GB in. Veel Apps cachen ook zoveel dat je al snel 500MB of zelfs 1GB kwijt bent voor een app als Facebook. Voor iemand die zijn telefoon veel gebruikt en zeker met foto/video is het zo gek nog niet, anders moet je elke avond alles opruimen, dat wil je niet.
Reageer
Ja, in een paar jaar kun je die 1 TB inderdaad vullen, maar ga je dan echt al die filmpjes van jaren terug via je smartphone terugkijken? Ik zet zelf alles wat ouder is dan een paar weken in een archief met backup.
Reageer
Eventjes op vakantie terwijl je het niet in een archief kan gooien. 2 weken aan 1u/dag gemiddeld = 350GB. Vind ik zelf al veel video, maar ik zie het best mensen doen.
Reageer
Zo vind je overal wel een use case voor, maar het aantal mensen dat iedere dag een uur aan filmmateriaal maakt is minimaal. Als er mensen zijn die dat doen doen die dat meestal (semi)professioneel en dan neem je andere middelen mee, zoals:
https://shop.westerndigit...ss-ssd#WDBAMJ0010BGY-EESN
En met die 350 GB is de telefoon nog steeds maar voor 1/3 gevuld.
Ik denk dat het meer "omdat het kan" uitgebracht wordt dan "omdat het noodzakelijk is".
Reageer
Die 350GB zou uiteraard naast al de rest komen dat er al op stond. In mijn geval met een nagenoeg leeg toestel is dat al 70GB. Kan me best inbeelden dat zo iemand tegen de 500 aanhinkt.

Er bestaan ook belachelijke bakbeesten met externe koelingfans voor eXtReMe GaMiNg!!!!11111
Dan lijkt een smartphone met 1TB opslag me helemaal niet eens zo gek :X
Reageer
Nee, dat denk ik ook niet, dat zullen enkelen zijn die half Netflix willen downloaden of al hun digitale foto's sinds 2003 bij zich willen hebben. Zelf heb ik nu 47 van mijn 128GB in gebruik maar op mijn vorige telefoon (A8 met 32GB) liep ik ook niet tegen de grenzen van de opslag aan, maar zoveel mensen, zoveel wensen kennelijk. En bij een iPhone moet je bedenken wat je nodig gaat hebben want eenmaal aangeschaft is het niet uit te breiden.
Reageer
Ha, interessante opmerking want dat denk ik niet. Toevallig heb ik recent mijn S10+ vervangen door een S21 Ultra. Niet zozeer vanwege de camera maar omdat de Ultra als een van de weinige recente telefoons een WQHD scherm heeft zoals de S10+. Ik heb n.l. ook een Canon R6 systeemcamera. En dan zie je meteen al dat zelfs een van de beste telefooncameras niet eens in de buurt komt met wat je aan fotos en videos uit een goede camera + lens combinatie krijgt. De hoofdcamera op de S21 Ultra is nog enigsinds oké, maar m.n. de 10x zoomlens is met alle respect gewoon speelgoed. Desalniettemin wel prettig als 'de camera die je altijd bij je hebt' een telefoon. Ik begreep uit een aantal besprekingen ook dat de iPhone 12 Pro (Max) iets betere fotos maakt (de S21 Ultra scheen weer iets beter voor video te zijn), maar dat het ook geen 'echte, d.w.z. aps-c of full-frame' camera vervanging is. Een grote sensor en bijhorende lens is niet iets wat zich zomaarvlaat vervangen door iets kleiners...

[Reactie gewijzigd door XElDiablo690 op 13 september 2021 08:35]

Reageer
Een R6 van +2500€ (body only) vergelijken met een GSM? 8)7
Reageer
Ha ja het zijn natuurlijk heel verschillende apparaten een full frame systeemcamera of een top segment telefoon van +1000 euro. Desalniettemin worden ze toch met enige regelmaat met elkaar vergeleken ik dan krijg je toch ergens de indruk zou het dan zoveel schelen. En dan is 't antwoord toch ja. Ga er ook vanuit dat ik wat langer met de camera doe en zeker de lenzen dan de telefoon.
Reageer
Ja ze zijn goed tegenwoordig. Het voordeel is dat het een camera is die je altijd op zak hebt. Als je weet wat je doet kan je hier heel goed beeldmateriaal mee registreren. Het probleem is denk ik vooral dat camera technologie op dat pro niveau wat stagneert wat maakt dat consumenten toestellen een inhaalbeweging bezig zijn
Reageer
Ik wou dat ik een analist was en kon bedenken dat een nieuwe telefoon of een willekeurig ander apparaat wel eens last zou kunnen hebben van wereldwijde tekorten aan onderdelen. Wat een genie :*)
Reageer
Tja, Apple is nu eenmaal altijd nieuws, maar tot dusver had Apple overigens relatief weinig last van de tekorten. Nu zij ook dus, zoals die bij de meeste fabrikanten spelen. Hele productlijnen worden niet uitgebracht, omdat er harde keuzes gemaakt moeten worden op basis van wel beschikbare componenten.
Reageer
Haha ja. En dan als groot nieuwsbericht brengen nog geen 2 dagen voordat apple het straks officieel brengt. Blij dat ik het nu al weer en niet pas morgenavond kan lezen.

Verder heeft Apple volgens mij strakke inkoop bij de fabrikanten wat al tijden vooruit is gepland. Die houden ook graag het een beetje exclusief door net te weinig te leveren de eerste weken. Maar dat gebeurde ook al voor corona.
Reageer
Best wel voor de hand liggend. Zal wel een duur model worden denk ik zo.
Reageer
Als ik kijk wat opslag kost 50 euro meer dan 500GB, maar dat werkt niet zo bij Apple :+
Reageer
Als ik kijk wat opslag kost 50 euro meer dan 500GB, maar dat werkt niet zo bij Apple :+
Alleen wel een beetje fors, zo'n 2,5" hdd in de telefoon
Reageer
Zo groot hoeft die opslag niet te zijn. Het prijsverschil tussen de 512GB en 1TB-uitvoering van die SSD lijkt zo'n 70 euro te zijn, vooral vanwege een tekort aan winkels die de 1TB-versie hebben lijkt het. Als je zelf de chips kan plaatsen, kan het ook nog kleiner dan een traditionele, verplaatsbare SSD natuurlijk.
Reageer
Moet nu echt iedere keer als Kuo of Gurman iets heel voor de hand liggend roept er een “nieuwsartikel” van geschreven worden?

Ik bedoel, gister lees ik iets over de Apple Watch 8 terwijl we morgen nota bene de Apple Watch 7 verwachten en nu deze open deuren weer. Het woord “clickbait”” is wellicht van toepassing. Niet eens zozeer voor hier maar bij Kuo (en Gurman) zelf.

[Reactie gewijzigd door ironic6925 op 13 september 2021 08:10]

Reageer
Tweakers wil graag een tech-roddelblaadje worden (/zijn) :)
Reageer
Ja maar dan klik je er toch niet op? Je klik en reactie houden het alleen maar in stand.
Reageer
Het probleem lijkt me daarbij vooral dat het niet zomaar beweringen zijn waar je op kan vertrouwen. Dit is dezelfde waarzegger die beweerde dat de iPhone 13 communicatie via satelliet zou mogelijk maken, wat duidelijk niet redelijk leek. En nu is zelfs niet duidelijk waarop de bewering is gedaan. Anderen zijn zo reselijk om te stellen dat als het bij een retailer is ingevuld als 1TB en bij anderen slechts tot 512GB je dus niet zomaar van die uitzondering kan uitgaan.
Reageer
Apple nieuws doet het bijzonder goed op Tweakers. In dit artikel zijn er alleen al 72 comments rondom de behoefte voor 1TB opslag.
Reageer
En iCloud geeft je geheel in verhouding 5GB.
Reageer
voor al je toestellen dan nog wel
Reageer
Je kan meer krijgen als je bereid bent daar wat voor te betalen.
Reageer
Uiteraard, maar het komt zo niet-premium op mij over, beetje zuinig. Instap 25GB zou al veel beter lijken. Of, als je een iPhone koopt, en dus veel geld betaalt, krijgt je iCloud een upgrade of iets dergelijks.
Reageer
Tja, dan dondert het hele verdien model in elkaar wat betreft icloud ;).

Bijna niemand neemt dan nog een betaald abonnement.
Reageer
Tja, op het moment is het wel best slecht. Als ik offload via photos op een macbook synchroniseert de boel niet zo lekker als je al óver de limiet ziet. Waar een delete er praktisch meteen door komt als je "over" hebt, duurt dat uuuuuuuuren als je er "over" zit... ondanks dat je dus net probeert om ruimte vrij te maken.

Een of andere gevalletje waar synchronisatie en quotaregeling elkaar tegenwerken.
Reageer
Fingers crossed dat de iCloud abonnementen hierop worden aangepast 50GB is wel wat weinig met 128GB locale opslag
Reageer
Ze bieden toch veel meer aan dan 50Gb ?

200Gb en 2Tb zijn ook beschikbaar. Of wat bedoel je precies ?
Reageer
Fingers crossed dat de iCloud abonnementen hierop worden aangepast 50GB is wel wat weinig met 128GB locale opslag
je kunt je icloud opslag vergroten, zie icloud storage plan:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201238

Voor Nederland zie Euro (landen).
Reageer
Waarom maken ze niet gewoon 1 model, 1 neutrale kleur en 1 geheugen. Dat zou het zoveel makkelijker maken voor de producent, groothandel, retail... en mensen kopen het toch wel.
Reageer
Waarom maken ze niet gewoon 1 model, 1 neutrale kleur en 1 geheugen. Dat zou het zoveel makkelijker maken voor de producent, groothandel, retail... en mensen kopen het toch wel.
Omdat de tijd van de USSR en DDR voorbij is, en men graag keuzestress ondergaat
Reageer
Ik denk dat we aan de vooravond staan van deze tijden. Alles gaat in cycli
Reageer
diep van binnen denk ik dat dat eigenlijk helemaal niet slecht zou zijn.
Een hard reset en starting over ....


/s
Reageer
Het gaat wereldwijd een paar miljoen kosten door armoede en onrust, maar daarna zal een nieuwe start voor de jongere generatie opbloeien.
Reageer
Nou ja 1 model is misschien een beetje weinig, apple was altijd wel van simpel een gewone en een grote plus variant.
Ik vind nu dat wel een beetje doorslaan met een mini, normale, pro, pro max modellen, dat haalt het simpele er al wel een beetje vanaf.

Zeker omdat de gewone 12 weer groter is dan de 12 pro, maar de 12 pro heeft dan weer een beter scherm OLED en de 12 niet(Tenminste zo was het nog bij de 11 serie).
Reageer
Ja, dat was zo bij de 11 serie.
De 12 en 12 pro zijn even groot. (mooi compact vind ik) en hebben allebei hetzelfde oled scherm.

Verschillen:
De 12 pro is van RVS gebouwd en is dus zwaarder. De 12 heeft een Aluminium behuizing.
De 12 pro heeft nog een telecam en een dieptescanner.
12 pro: 128-256-512gb
12: 64-128-256gb

Voor de rest zijn ze hetzelfde.
Reageer
Ah oke dus nu alleen nog een beetje meer opslag en camera, de 12 pro iets meer camera functies waardoor de basis opslag ook iets groter is dan de gewone 12(En dan een ander soort materiaal behuizing).
Reageer
Omdat de klanten dat niet willen, en omdat het minder geld zou opleveren. Met verschillende lagen kun je popcorn pricing gebruiken om meer winst te maken, met nieuwe kleurtjes iedere release kunnen fans op afstand herkennen dat je een model van de vorige generatie hebt en dus "achterloopt" wat "modebewuste" mensen tot de koop van een nieuw toestel over laat gaan. Een behuizing in een paar kleurtjes sprayen kost nou niet de meeste productietijd en de drie groottes van iPhones zijn ook niet bepaald een uitdaging vergeleken met bedrijven als Samsung en Xiaomi die iedere maand een nieuw model lijken te ontwikkelen. Apple moet toch al diverse productielijnen opzetten om de nodige capaciteit te verkrijgen, dan kunnen ze net zo goed een breder marktaandeel bedienen met meer opties.

Apple ontneemt hun klanten al genoeg keuze, ik denk dat als ze voor de "één iPhone voor iedereen" gaan, ze alleen maar klanten kwijt zullen raken.

Als dit model geen winst zou maken, zou je ook maar één reeks en kleur per automerk zien. Voor een beginnend merk is het gebrek aan keuze een voordeel (of dat nou de eerste Ford of de eerste iPhone was) maar nu het bedrijf meer capaciteit en klanten heeft, is het aanbieden van keuze een stuk meer geld waard.
Reageer
Waarom maken ze niet gewoon 1 model, 1 neutrale kleur en 1 geheugen. Dat zou het zoveel makkelijker maken voor de producent, groothandel, retail... en mensen kopen het toch wel.
Zeg dat tegen Samsung... die vaak overmatig produceert... Dat is heel schadelijk voor aarde, vanwege toenemend zeldzaamheid van ertsmetalen en vaak belanden ze op de vuilnisstorten.
Reageer
Ja, dus 1TB opslag. En verder: high refresh rate scherm (120Hz) op de Pro modellen, iets kleinere notch, veel werk aan de camera's wederom, maar geen USB-C, geen touch ID (niet achter het scherm en ook niet op de power knop), 3D-touch blijft weg, Face ID komt met verbeteringen voor mensen met maskers.

Het is zoals te doen gebruikelijk bij Apple gewoon een kleine evolutie, geen revolutie.

Persoonlijk mis ik Touch ID enorm. Het is gewoon zoveel makkelijker dan Face ID. En juist de combinatie van deze twee zou geniaal kunnen zijn...
Reageer
Ik ken wel mensen die gewoon standaard voor het model met de grootste opslag gaan, gewoon omdat ze altijd alles ter plekke op hun telefoon willen hebben en nooit iets weg willen gooien. Wat maakt het voor iemand uit die meer dan 20000 euro per maand verdient om even 250 euro meer af te tikken zodat je niet hoeft te hannesen met je foto's? Uiteindelijk is tijd geld alleen is niet alle tijd even duur.
Reageer