Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fanatec introduceert simracingpedalen met startprijs van 80 euro

Fanatec introduceert de CSL-pedalen voor simracing. De pedalen hebben een startprijs van 80 euro en zijn uit te breiden met de optioneel verkrijgbare Load Cell Kit, Clutch Kit en Tuning Kit.

Volgens Fanatec zijn de nieuwe instappedalen in de CSL-serie een aanvulling op de CSL DD. Deze stuurbasis met directdrive-motor werd eind april door het bedrijf aangekondigd en heeft een adviesprijs van 350 euro. Fanatec brengt de CSL-pedalen samen uit met de CSL DD in het derde kwartaal van dit jaar.

De pedalen zijn van metaal en zijn van contactloze Hall-sensoren voorzien. Er komt een Load Cell Kit voor het rempedaal beschikbaar voor een nog onbekende prijs. Met de eveneens optioneel beschikbare Clutch Kit is een extra pedaal toe te voegen. De derde upgrademogelijkheid voor de CSL betreft een Tuning Kit, waarmee de beplating van de pedalen te vervangen is door versies van geanodiseerd aluminium.

Fanatec is gestart met het aannemen van preorders. Het bedrijf belooft dat een hele set met alle uitbreidingen minder dan 200 euro gaat kosten.

Fanatec CSL Pedals zonder uitbreidingen (links) en complete set met Load Cell Kit en Clutch Kit

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-05-2021 • 10:48

44 Linkedin

Submitter: Inequitas

Reacties (44)

Wijzig sortering
Oeeehhh, begin warm te lopen hier, ooit een Logitech stuur geprobeerd met pedalen, beviel ansich wel maar miste toch wat 'customizebility' als het ware. Gezien er nu bijna een DD systeem met pedalen beschikbaar komt <€750 (losse schatting, tijdje niet opgelet) gaat mij interesse ook weer opspelen.
CSL DD komt uit voor 350 euro, deze pedalen met loadcells onder de 200.

Dus je komt met 550 euro een heel eind, komt nog de beter power supply bij, maar daar is nog geen prijs van bekend

Zoals TribalForce opmerkte komt hier nog een stuur bij. dan zit je idd op zo'n 750!

[Reactie gewijzigd door Sporedd op 11 mei 2021 11:10]

Komt ook nog een stuur bij! de CSL DD is 350 ex een stuur.
Doh, tijd voor meer koffie!
Met de McLaren GT3 heb je dan een leuk setje. De CSL DD heeft niet zo veel Nm torque, dus zou het zonder QR-adapter kunnen.
Nog warmer* :+

Ga het zeker goed in de gaten houden. Toch weer fijn dat m'n schattingen redelijk in lijn licht met mijn verwachtingen.

Edit: zie dat m'n reactie afgekapt was ;-;

[Reactie gewijzigd door Plainside op 11 mei 2021 14:12]

Beter een goedkoop stuur en deftige pedalen! De direct drive 0.5 van fanatec heeft niet meer koppel dan een riem aangedreven wiel. Weinig torque dus ik weet niet of je de responsiviteit van een 'echte' direct drive mag verwachten.

Een stuur kan je helpen de auto soms beter te recoveren, pedalen maken je sneller :)
Voor mij is dit ook het geval, zit nu nog op een logitech g25 maar merk dat aanpasbare pedalen/uitwisselbaar stuur een gewenste upgrade zullen zijn.
Ik heb ook 15 jaar een G25 gebezigd, door corona dan de leap genomen naar een CSW 2.5 met eerst de csl elite pedalen en nu de V3.
Het is een wereld van verschil, pas dan snap je dat die logitech stuurtjes (ook al gaan die richting de 250 euro) puur speelgoed zijn.

Bijkomende kost hiernaast is nog een deftige mount oplossing en toch iets beter van stoel dan een bureaustoel.
Je moet een G25 ook niet vergelijken met hedendaagse sturen, de G25 gaat al 15 jaar mee. Ik heb zelf nog een G25 voor Euro Truck die ik snel aan m'n bureau kan hangen, vanwege de hoeveelheid knoppen die de G27 niet meer heeft. Voor het simracen heb ik een Playseat met een simpele T300RS en zelfs dat is een wereld van verschil.

[Reactie gewijzigd door FastFred op 11 mei 2021 12:39]

Ik ben sindskort ook terug ingestapt met een Playseat Challenge en T300 RS GT. Ik wou er ook weer niet teveel geld aan uitgeven, maar je hebt dan toch rond de 550 EUR een mooie set waar je al eens af en toe lekker mee kunt racen :). Je kunt natuurlijk ook voor een Fanatec gaan, maar ik merk op zich niet zo'n heel groot verschil (niet voldoende om er substantieel meer geld voor te betalen). Als je er echt veel mee bezig bent, dan merk je het misschien wel.

En dit gecombineerd met een VR headset, dat was voor mij weer de moeite om in te stappen.

[Reactie gewijzigd door Flying Hawkic op 11 mei 2021 12:52]

Hier hetzelfde. Ik keek vorig jaar al naar een csl elite, blij dat ik die toen niet gekocht heb. Met name het gebrek aan stuurwiel knoppen en de speling in de tandwielen zijn punten waar ik me steeds meer aan erger bij mijn g25.

Na ruim 10 jaar mag een upgrade ook wel eens.
Inderdaad, 2 knoppen is gewoon te weinig voor F1/GT/LMP naar mijn mening en telkens de knoppen bij de shifter gebruiken is nou niet echt handig als je op Monaco rijdt 8)7
Haha, inderdaad!
Mooie set pedalen. Ietsje goedkoper dan de eerdere versie. De versie met koppeling en gas kost 80 euro. Maar wil je de Loadcell rem erbij, wat eigenlijk deze set wel maakt, dan gaat het toch een stuk omhoog. Plus nog een euro of 20 voor verzending. Dit setje volledig kost toch gauw 200 euro+.

De eerdere set was 99 euro voor de 2, maar een 140 euro upgrade voor de loadcell.

Die 'vanaf' prijs is wel een beetje misleidend wat mij betreft.
Misleidend vind ik het niet. Dit moet je vergelijken met andere opties in het segment, echter heeft Fanatec de mogelijkheid tot upgrades. Software technisch biedt Fanalab ook wel wat voordelen vind ik.

Kijk je naar de concurrentie (TM), moet je voor LoadCell meteen upgraden naar een andere set pedalen. Fanatec spul is erg leuk, je geeft er echter al snel (veel) geld aan uit :P.

Met de nieuwe producten wil Fanatec marktaandeel van Logitech en Thrustmaster weg snoepen denk ik.
Dit viel mij ook op. Het is leuk dat er een vernieuwde versie van komt.. maar als ik nu op de fanatec site kijk is de base (2 ped) 99,95 en met de loadcell (139,95) erbij samen (inclusief discount) dus 229,96.

Hopelijk krijgen ze dus die loadcell nog iets goedkoper, misschien 100 eur en dan zit je net onder de 200 zoals ze beloofd hebben. Het grote verschil zit hem in die nieuwe DD motor. Als dat pakketje komt denk ik dat dit mijn eerste stuurtje wordt.
Kleine comment t.b.v. de load cell kit: standaard komt deze set met 2 pedalen (gas + rem), als je de Load Cell Kit erbij koopt dan wordt het oude rem pedaal je koppeling, en komt de Load Cell Kit als nieuwe rem erbij!

PS. In het artikel staat dat "Fanatec is gestart met het aannemen van preorders", dit is echter nog niet het geval! Pre-orders open soon, and it will ship together with the CSL DD.

[Reactie gewijzigd door Inequitas op 11 mei 2021 11:15]

Interessante prijsstelling. Ik wil de pedalen van mijn T300RS vervangen door compleet gebrek aan gevoel, maar de prijs van goede pedalen houdt me wat tegen. (De verhouding van kosten van de pedalen vs het stuur wordt dan wel erg scheef.)

Als deze pedalen met de T300 werken is dit een interessante optie.
Vooral remmen is lastig als gevoel ontbreekt.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 11 mei 2021 10:53]

De "oude" CSL pedalen werken alleen wanneer je de loadcell kit hebt of een aparte USB adapter. Het zou mij verbazen als dat bij deze pedalen anders gaat zijn. Ze proberen je immers richting hun ecosystem te halen.

Ik denk wel dat voor de mensen die al een poosje twijfelen de tweedehands prijzen van de csl lijn (en de clubsport wheelbase) gaan dalen.

Het kriebelt bij mij ook om de csl elite te upgraden naar de nieuwe csl DD. De nieuwe pedalen spreken mij minder aan. Zien er op het eerste oog minder stevig uit (met als enige bron bovenstaande video)
De huidige CSL pedalen kan je via de meegeleverde USB kabel direct op je PC aansluiten. Zowel met als zonder de loadcell kit.
Je hebt Van thrustmaster prima load cell pedalen voor een redelijke prijs: pricewatch: Thrustmaster T-LCM Loadcell Pedalenset

Sterker nog deze zijn as we speak in the aanbieding
Werkt deze kit via usb? want dan ik mijn trustmaster stuur blijven gebruiken.
Waarschijnlijk hebben deze pedalen een eigen USB aansluiting. Dus je sluit dan het T300 stuur via USB en de pedalen via een eigen USB :)
Je kan de T-LCM ofwel via de Thrustmaster kabel (soort-van RJ12 maar net niet :) ) aansluiten op het stuur of je kan deze rechtstreeks via USB aansluiten.

Vroeger was het effect dat je via de RJ12 een minder goede verbinding had (12-bit vs 16-bit met USB) echter lijkt dit met een FW upgrade opgelost te zijn in vrijwel alle Trustmaster bases.
Zoals Sporedd al zegt: voor € 159 zijn de Thrustmaster T-LCM te krijgen. Als dat is wat je er aan uit wilt geven, zou ik zeggen: prima koop! Wellicht zijn de nieuwe Fanatec-pedalen wel de reden dat de Thrustmasters in prijs omlaaggaan.
Ik heb net de Clubsport V3-pedalen binnen, met een TS300 RS stuur. Ben benieuwd hoe ze bevallen. Ik lees steeds dat de pedalen eigenlijk belangrijker zijn dan het stuur.
Dat je het minder ziet dan het stuur wil niet zeggen dat het minder belangrijk is.

[Reactie gewijzigd door icceni op 11 mei 2021 16:01]

Heb jij de T-LCM pedalen gehad? Is er eigenlijk een groot verschil met de standaard T300 RS GT pedalenset?
Ja, de loadcell rempedaal is zoveel beter tov de standaard pedalen.
Bedankt :).

Dit hielp mij ook nog op weg om een beter idee te krijgen: https://flowracers.com/bl...20when%20you%20press%20it.
Je vraag is beantwoord, maar nee, ik heb alleen de standaard meegeleverde twee pedalen. Het verschil zal ik nog gaan bekijken.
Interessante ontwikkeling bij Fanatec. Ik ben erg te spreken over hun DD1 systeem en kan ook niet wachten om eens rondjes te rijden met de nieuwe CSL-DD. Daar zie ik nog wel een markt voor die de anderen omver blaast.

Waar fanatec echter helaas ook om bekend staat is hun 'bijzondere' marketing.
- Maanden geleden een GT3 stuur aankondigen zonder prijs, maar wel met veel heisa. Verwachting is dat het duizenden euro's gaat kosten.
- Een nieuwe goedkope DD aankondigen met prijs, maar zonder introductiedatum. Ik verwacht net als bij de McLaren V2 een levering van +6/9 maanden.
- Goedkoop doen lijken, duur met essentiele upgrades.
- Een Q&A met de oprichter op youtube gaf veel geblaat, maar weinig wol. Uiteraard was de hype ervoor wel groot.

En nu ook weer. Een leuk goedkoop setje pedalen, echter zonder datum. Ook is een loadcell essentieel, en daarvan is de prijs niet genoemd. Kan nu zo zijn dat dit setje, wil je hem compleet hebben met alle upgrades, je zo 250 euro kwijt bent. En in die klasse is dan weer wel veel te vinden.

Ik neem fanatec introducties altijd met een korretje zout... zo ook deze

[Reactie gewijzigd door BozeBever op 11 mei 2021 11:13]

Ik heb de CSL elite pedalen genomen zonder loadcell kit, voor 99 euro kan je echt geen betere krijgen. Ja er zit dan geen gevoel in het remmen maar dat was ik al gewend, moet ook zeggen dat remmen gewoon prima gaat zonder loadcell kit.

Die loadcell kit gaat er wellicht ook nog wel een keer komen, maar eerst nog een nieuw stuur.

Nu ik deze pedalen zie had ik liever nog even gewacht, dit ziet er toch allemaal net weer wat beter uit (wat nog in de praktijk moet uitwijzen).

[Reactie gewijzigd door Zackito op 11 mei 2021 11:18]

Er staat wel sub 200$ load cell kit, dus in het 'ergste' geval is het sub-200 dollar voor alleen deze pedalenset en de kit om er een load cell aan toe te voegen. Da's dan zonder de andere extra's
- Een Q&A met de oprichter op youtube gaf veel geblaat, maar weinig wol. Uiteraard was de hype ervoor wel groot.