Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Thrustmaster brengt F1-racestuur uit gebaseerd op Ferrari SF1000 voor 350 euro

Thrustmaster brengt een Formule 1-racestuur uit voor zijn T-serie dat is gebaseerd op het stuur uit de Ferrari SF1000. Dat is de naam van Ferrari's F1-wagen uit 2020. Het scherm is voorzien van een lcd waarop dashboardgegevens uit games getoond kunnen worden.

De Formula Wheel Add-On Ferrari SF1000 Edition is een uitbreiding voor bestaande Thrustmaster-sets van stuurtjes en pedalen. Het stuur kan op diverse modellen uit de T-serie worden gemonteerd: dat zijn de TS-XW, T-GT, T300, TX en TS-PC.

Op het replicastuur met Ferrari-licentie zit een 4,3"-lcd waar gegevens getoond kunnen worden. Voor 'ieder type game' is er een andere weergave, schrijft Thrustmaster op zijn site. Het is mogelijk om het stuur met wifi te verbinden om zo draadloos telemetrie weer te geven op het scherm.

Volgens Thrustmaster heeft het stuur integratie met Codemasters F1 2020 op zowel de pc, Xbox- en PlayStation-consoles. Daardoor kunnen gegevens uit de game op het lcd op het scherm getoond worden. Ook heeft het stuur 21 leds, waarvan er 15 gebruikt worden om het toerental van de motor aan te geven en 6 bedoeld zijn voor het weergeven van waarschuwingen als de marshals met een bepaalde vlag zwaaien.

Het stuur heeft een middenplaat van 3mm dik koolstofvezel, 11 fysieke knoppen en 7 draaiknoppen. Aan de achterkant zitten verwisselbare magnetische schakelflippers, die van aluminium zijn gemaakt. Het stuur is compatibel met de Thrustmaster T-Chrone Paddles-schakelflippers, die los verkocht worden voor 60 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-04-2021 • 15:27

87 Linkedin

Reacties (87)

Wijzig sortering
Er zal vast een doelgroep voor zijn, maar 350 euro lijkt me erg duur, vooral als je hem alleen op Thrustmaster bases kan monteren. Dat zijn niet bepaald goede wheelbases en persoonlijk vind ik het zonde om dan 350 euro uit te geven aan een stuur.

Voor dat geld kun je een Fanatec stuur kopen (excl. base) die waarschijnlijk een hogere kwaliteit heeft.
Echt duur is dit niet hoor. Is natuurlijk ook wel massaproductie maar de betere simstuurtjes, dan tikt het snel door aan 1000+ voor echt een high-end stuur.
Fanatec zit vooral binnen hun eigen eco-systeem en voor de prijs die je betaalt is de kwaliteit echt niet zo spectaculair imho.

Populaire sturen zijn bv die van Asher racing of Cube Controls.
Zo betaal je voor een Formula CSX 2 van Cube al een kleine 1500 euro zonder enige opties zoals quick release.
https://cubecontrols.com/product/formula-csx-2/

Voor die prijs, krijg je echt wel heel veel stuur en het maakt de high-end ervaring voor de occassionele simmer een PAK toegankelijker met het ingebouwde display! Bij Fanatec koop je een basis stuur en mag je dan nog de extra clutch paddles enz ook los gaan bijkopen. Ga je beter naar een optie zoals Cube, Asher of Precision Sim bv als je een echte high-end ervaring wil maar voor het instap en medium segment, is dit een HEEL net stuurtje als de kwaliteit enigszins deftig is :)

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 20 april 2021 17:24]

Overgens zou ik persoonlijk niet voor Cubecontrols gaan, een en al ellende van 5+ mede simmers die hun stuurtjes hebben gekocht.
Ik wou maar aantonen wat de gemiddelde prijs is van een high-end stuurtje met display :)
Zelf geen directe ervaring met Cube controls al vind ik hun LMP-inspired stuurtje wel enorm knap.

Zelf gebruik ik een Precision Sim Engineering GT1 wiel en ben daar tot op heden enorm tevreden van but it really breaks the bank ;)
Hallo... Met dat soort prijzen zou je in de verleiding komen dan maar meteen een Ferrari te kopen.... nog aardig wat duurder, maar wel heel realistisch _/-\o_ .
Maar goed, ieder zijn hobby!
Hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je verlangt van een simulator. Bij mij dient deze als training tool voor mijn echt circuit werk. Is heel goed voor consistentie te trainen en racecraft te onderhouden. Ik kan in principe dagelijks bepaalde circuits trainen terwijl ik niet zomaar even met de circuitwagen even een uurtje naar Zolder, Zandvoort of Spa kan gaan om daar tussendoor wat rondjes te rijden.

De budgetten die er soms in simulators gestoken worden zijn welliswaar enorm. Voor gewoon thuis te racen is het misschien wat overdreven van sommigen om letterlijk tienduizenden euro's in een simulator te stoppen omdat op een bepaald moment de ervaring natuurlijk ook op een maximaal punt van immersie komt te staan en je dan echt puur uit liefhebberij gewoon altijd de laatste nieuwe dingen wil toevoegen aan een rig.

Daar is echter iedereen natuurlijk vrij in maar ik vind het ook altijd vreemd als mensen simulators bouwen van 10, 15, 20.000 euro en dan dromen om echt op een circuit te rijden. Met zo'n budget kan je namelijk al heel wat echte uurtjes op een circuit boeken met een goedkope Mazda MX-5, Honda Civic, ...
Mits je het slim aanpakt kan je voor beperkte budgetten echt enorm veel plezier maken op het echte circuit zonder een nier te moeten verkopen :)

Voor wie echt op circuit rijdt, al dan niet recreatief is het echter een zeer goede investering. Je leert beter rijden, kan eindeloos 'gratis' rondjes rijden, doet ervaring op en als je het bekijkt wat de initiele investering is van een simulator tegen de gemiddelde kostprijs/uur voor circuit te rijden, dan zou je het zelfs rendabel kunnen noemen.

Wanneer je semi-pro of professioneel gaat op het echte circuit, dan verandert dat de zaak snel. Dan leg je geld op tafel, je knippert met de ogen en in ware southpark stijl "aaaaaaand it's gone" :D

Om je een idee te geven, een gemiddeld toegangsticket op circuit Zolder is 500 euro voor een dag. Voor dat geld heb ik jaren plezier gehad met een inklapbare Playseat (160 euro) en een logitech stuurtje met pedalen (250 euro). Als je dan zo'n toegangsticket koopt voor Zolder heb je het er al uit en dan heb je nog geen wagen gehuurd of ben je nog niet met je eigen wagen geweest waar je remschijven, remblokken, banden en benzine consumeert. Het simracen is alleszins een enorm leuke hobby en kan het aan iedereen aanraden! Met setjes zoals de thrustmaster, gewoon deftige pedalen met een loadcell en je bent vertrokken voor jaren plezier :)

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 22 april 2021 11:54]

OK, voor de hard-core - daar reken ik jou zeker toe! - racer zie ik het gebeuren. Ik heb net een gebruikte BMW3 gekocht, fijne auto, maar rijdt hem in Eco-modus "ouwe-wijven stand", ongeveer zo ver weg van het race circuit als maar mogelijk... ik ben ook een slecht chauffeur, als ik op Zandvoort ga rijden zou ik voor de zekerheid maar grote delen van Zuid Holland evacueren...
Met zo een nickname had ik alvast een Tesla verwacht ipv een BMW hoor ;)

En wie niet waagt niet wint! Het is zeker is een leuke ervaring om te doen. Je moet niet perse proberen als Michael Schumacher over de piste proberen te vliegen om je te amuseren.

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 22 april 2021 14:45]

Fanatec maakt in mijn ogen juist prima sturen voor het geld, probeer voor het geld van een Podium Porsche 911 GT3 stuurwiel maar eens een alternatief te vinden voor een vergelijkbaar bedrag welke op een SimeCube SC2, VRS direct force pro of vergelijkbare wheelbase gezet kan worden.

Of pak voor de grap eens een Formula V2 (369 euro) en probeer daar eens een alternatief voor te vinden welke dezelfde functionaliteit en kwaliteit bied, dat stuur is in combinatie met de advanced paddle module (komt er nog €179,- bij zo uit het blote hoofd) onverslaanbaar in de < €600,- categorie.

Ik heb er een poosje terug naar zitten zoeken toen ik over ging stappen van CSW wheelbase naar een direct drive systeem maar ik kon geen alternatief vinden wat qua prijs / prestatie bij de Fanatec sturen in de buurt kwam.

Er is genoeg op Fanatec af te dingen (kwaliteit van de software / firmware / drivers bijvoorbeeld) maar hun sturen zijn over het algemeen toch wel heel erg goed (in het midden en hoge segment van hun eigen productlijn) voor relatief "weinig" geld als je het af zet tegen de alternatieven en dat was voor mij een reden om bijvoorbeeld ook een DD2 te nemen ipv een Simecube SC2 (al heb ik ze momenteel beide :+ )
Wow, een base kost je ook nog eens € 400 zie ik.

Maar je krijgt wel veel meer knopjes en schakelkaars voor minder geld dan de Ferrari 250 GTO replica

Pff, ik ben al blij met m'n xbox controller op m'n PC om racespelletjes te spellen zodat ik niet met m'n toetsenbord hoeft te sturen zoals ik in m'n jeugd altijd deed :P
Ik heb mijn base+pedalen (t300 en t3pa pro) gekocht voor 350, tweedehands. Maar eigenlijk is dit stuur dus gekkenwerk, al vind ik hem wel gruwelijk gaaf
Ik zou graag een simulator spelen, maar daar hoort daar voor mij de hele set aan toeters en bellen bij - iets voor als ik ooit de loterij win.

Maar zelfs dan, dit specifieke stuur is toch puur op F1 gericht? Wanneer/hoe kun je anders alle knoppen en schakelaars gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.

Het is alweer een tijd (jaren?) geleden, maar er is ergens in het archief een achtergrond artikel van een Tweaker die een hele mooie setup had voor project Cars. Duizenden euro's zaten daarin geloof ik.
Thrustmaster, niet Trust, hè ;)
Staat in het artikel dat de TS- en TX-serie ook wordt ondersteund. Die hoef je echt niet te bashen en al helemaal niet als je aangeeft dat je het verschil tussen high end Thrustmaster en low end Fanatec niet eens kent.
Dit is eigenlijk zeer goedkoop, simsturen met zelfde functionaliteit kosten zomaar 1500,- euro.
Mooie prijs, € 350
Dat is een factor 30 goedkoper dan het origineel :)
Eerder een factor 300 denk ik :P
Aanvulling gemiddeld genomen kost een F1 stuurtje van een team +- 90 tot 100.000 euro.
En over een seizoen gebruikt een een F1 team er 3 tot 4 per coureur.

Dus met factor 300 zit je goed in de buurt :*) :9
Zo kijk je toch anders naar het smijten met een stuurtje naar een crash... :D
Is die 90K productiekosten en kost elk gefabriceerd stuur dat opnieuw, of zitten de R&D kosten in die prijs verwerkt?
Toevallig is afgelopen weekend, zoals hieronder al geopperd, Doornbos erop in gegaan. Zoals ik zijn verhaal begreep zitten alle computers van de wagen in het stuur verwerkt. De 60k die hij daarbij noemde zal dan wel de reële prijs zijn zónder R&D.
Ik denk dat het motormanagement wel in de auto zit en niet in het stuur. De aansturing van allerlei componenten en parameters die ze kunnen instellen per sessie zullen misschien wel opgeslagen zijn in het stuur, maar een ECU in het stuur lijkt mij sterk.
De kreet 'alle computers van de wagen' is wel erg breed.
Dit is zoals ie het zei. Dus de ECU lijkt mij dan wel het minimale.

Maar met een simpele zoekopdracht heeft bijvoorbeeld McLaren de ECU naast de driver of onder de radiator zitten. https://www.mclaren.com/a...of-an-f1-car-mclaren-ecu/. En aangezien McLaren de ECUs voor álle teams levert zullen dát wel de plekken voor een ECU zijn.

Wat hij dan bedoelde met “al-het-computerwerk”*..... geen idee....
(*iets in die richting, ken de quote niet letterlijk meer)

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 20 april 2021 17:29]

Je zag afgelopen weekend Perez (toch?) zijn stuur wisselen tijdens zijn 10s stop-and-go penalty. Als daar essentiële elektronica in zit, valt die auto toch direct stil en de motor uit?

100k lijkt me de prijs per stuurtje als je de R&D-kosten meeneemt, dat is ook de reden dat Williams nog steeds met een vast schermpje in de auto rijdt (als enige team): die hebben dat geld niet om een fatsoenlijk stuur te ontwikkelen en besteden hun geld aan andere zaken. Ik zou anders niet weten wat er in dat stuurtje zit dat zo ontzettend duur moet zijn. Dus ja, ze kosten een ton per stuk, maar als ze er extra moeten maken, zou het me verbazen als het ze meer dan 10k zou kosten. Naast R&D hebben ze vast tools moeten maken zoals mallen om de koolstofvezel body vorm te geven. Dat zijn eenmalige kosten die je samen met de overige R&D uitsmeert over alle gemaakte stuurtjes.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 20 april 2021 22:22]

Ik denk echt dat het zonder R&D is. De onderdelen zijn niet zo duur. Maar alleen al een ECU in elkaar solderen kost 110 uur volgens McLaren. En dat zijn geen mensen die voor 5 tientjes per uur werken. De grote teams stoppen 400-500 miljoen per jaar in het team. En dan wordt er ook nog elk jaar geëvolueerd in techniek en opnieuw in, dit geval, het stuur gestopt.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 21 april 2021 06:52]

Maar die ECU zit niet in het stuur :) Als dat zo zou zijn, zou de motor uitvallen zodra je het stuur eraf trekt en dat gebeurde niet bij Perez in de afgelopen GP toen hij zijn stuurtje wisselde, omdat de oude niet goed vast zat (zat speling in).
De ECU was een voorbeeld omdat ik het aantal manuren ken. Dat die niet in het stuur zit waren we een boel posts hierboven al achter. Maar ook van stuurtjes blijkt die info gewoon bekend. 80 uur alleen al aan het sleutelen. https://thesportsrush.com...e-are-f1-steering-wheels/

Reken maar uit. Een beetje monteur van een beungarage om de hoek kost al 100 euro per uur.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 21 april 2021 17:14]

Die monteur KOST jou 100 euro per uur, zijn baas betaalt hem misschien eens 25-35 euro per uur. Als je in de F1 werkt ben je een goede en kost je je baas misschien eens 50 euro/uur.

Nogmaals: ik geloof best dat er veel uren in zitten, maar naast wat materialen (laten we zeggen 10k dan?) ga je mij echt niet wijsmaken dat er ~2000 manuren in een stuur zitten. Dat is 1 persoon 1 jaar zonder vakanties! Zelfs met een team van 12 man dat full time een stuur maakt en assembleert, zou je dan een maand bezig zijn voor hij er door is.
Wat hij dan bedoelde met “al-het-computerwerk”*..... geen idee....
Ik weet het, zo wordt het vaak gezegd, maar van oudsher zitten die dingen ergens anders. Doorenbosch is geen F1 constructeur he...alleen maar ex-rijder.

Vroegâh, bij de Williams FW14B bijvoorbeeld zaten de radiatoren (die luchthappers aan de zijkant iig) helemaal onder de doosjes en draden van computers voor van alles en nog wat. Tegenwoordig zullen dat minder doosjes zijn omdat ze het nu eenmaal kleiner kunnen maken. Bovendien is de ECU een generiek onderdeel tegenwoordig. Iedereen zal 'm dan ook wel min of meer op dezelfde plek hebben zitten.
Zolang ik coureurs nog wel eens tijdens een race over de boordradio hoor vragen welk knopje ze moeten hebben.... kan ik mij voorstellen dat het stuurtje “één grote computer” voor ze is :)

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 20 april 2021 17:34]

Serieus, zitten de computers in het stuur?

Dat lijkt me onhandig - de stuur zou toch alleen de knopjes kunnen bevatten.
Is handig omdat als er eens iets kapot gaat aan die electronica het stuur snel gewisseld is tijdens een pitstop.

Enkel Williams doet het anders, daar heeft het stuur enkel knoppen (en in gok de meeste electronica zit daar in de wagen ipv in het stuur)

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 20 april 2021 19:07]

Enkel bij Williams is dit anders gok ik, aangezien hun display ook in de wagen zit
Zoals @Dennisdn hieronder ook al aan gaf, zal inderdaad zonder R&D zijn die prijs.

Er zijn zoveel onderdelen waar de kosten voornamelijk in het R&D zit.
Bijvoorbeeld het kleine opstaande randje voor / boven het stuurtje op het chassis .
Kosten hiervan zitten ook rond de 100.000,-

Terwijl een normale kijker denkt een stukje recht opstaand "plastic"is.
Maar het testen in de windtunnel / CAD tekeningen en supercomputer berekeningen erop los laten op je design daar gaan vooral de kosten in zitten.

Heb overigens het van Doornbos niet meegekregen, blijft een fijne man om naar te luisteren! Maar de voorbeschouwing en race kijk ik via SkySports.
Maar ik ga er geen 3 of 4 'per seizoen' gebruiken hoop ik.
En ik heb 2 jaar garantie :)
https://www.gewoonvoorhem.nl/formule-1-kosten-wagen/
Hier benoemen ze de prijs € 57.000
en vorig jaar was het nog maar € 50.000 https://racingnews365.nl/wat-kost-een-formule-1-auto

nog steeds veel geld maar toch minder dan jullie hier vermelden. hoe komen jullie aan 100k?
Ik vind 3/4 best veel voor seizoen. Is het niet mogelijk om te refurbishen? Dan zou men volgens mij met 4 sturen per team aardig ver moeten komen.

Misschien nu de costcap er is dat teams hier meer over na gaan denken. Alles wat je kunt hergebruiken en goedkoper is om te fixen is dan een optie.

Zo was Wolff niet blij met de actie van Russel puur omdat het gewoon een flinke bak geld kost om die auto weer op de baan te krijgen (los van de rest van de problemen die het veroorzaakte). Wat ze anders elders hadden kunnen besteden. Ik hoop dat een neveneffect van de costcap is dat men nu beter eens omgaat met het milieu.
Het origineel kost rond de € 100 000
Je onderschat de prijs van een echt F1 stuur behoorlijk. :P
Gerust nog eens 7-8x zo duur als jouw beredenering.

Verder mooi stuurtje voor de Ferrari Fans!
Afgelopen weekend vertelde Robert Doornbos dat een gemiddeld stuurtje nu ongeveer 60.000€ kost.
die van Ferrari is natuurlijk een stukje duurder dan het gemiddelde.
Gerust nog eens 7-8x zo duur als jouw beredenering.
Bron, eerste google hit:
Special steering wheels designed F1 cars. Cost of the steering wheel is maximum ($50,000-$100,000).
Ferrari is echt niet 7-8x zo duur als de rest van de F1, dan prijzen ze zich de markt uit.
Het kan best dat Mercedes zijn stuur misschien 70 is en Ferrari 100 maar het is niet met Diamant belegd.
350*30= €10.500
ik zei 7-8 keer zoveel.

Dan zit ik toch in de buurt of niet?