Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ziggo verliest per 2022 uitzendrechten voor Formule 1

Ziggo zal vanaf 2022 niet langer de Formule 1 uitzenden. Het bedrijf zegt dat de tarieven in de afgelopen jaren 'zo sterk zijn gegroeid' dat de provider er niet mee verder kan. Het is nog niet bekend welke provider de uitzendingen in Nederland dan wel gaat verzorgen.

Op Twitter schrijft Ziggo's klantenservice dat de Formule 1 volgend jaar 'zal verhuizen naar een andere zender'. De raceweekenden worden nu nog uitgezonden op Ziggo's sportkanaal, wat voor alle Ziggo-abonnees gratis is. Ziggo zendt de races sinds 2012 uit.

Sportmarketeer Chris Woerts zei maandag bij Veronica Inside dat Ziggo de uitzendrechten voor de Formule 1 zou kwijtraken. Woerts zegt dat de provider is overboden door de Nordic Entertainment Group. Dit bedrijf zou in Nederland een nieuwe sportzender willen beginnen om onder meer de Formule 1-wedstrijden uit te zenden. Ook dartswedstrijden en de Bundesliga zouden bij deze nieuwe zender verschijnen.

Woerts claimt dat NENT per jaar dertig miljoen euro gaat betalen voor de uitzendrechten. RTL zou ook op de F1-rechten hebben geboden, met ruim tien miljoen, evenals een Turks consortium en Amazon. Het is niet duidelijk wie Woerts' bronnen zijn. Donderdag zou het nieuws officieel bekendgemaakt worden. In Scandinavië heeft NENT nu betaalzenders en streamingplatform Viaplay.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

18-05-2021 • 11:50

523 Linkedin

Submitter: juliank

Lees meer

Reacties (523)

-15230513+1251+221+30Ongemodereerd203
Wijzig sortering
Er keken in totaal 1.475 miljoen mensen naar de vorige F1 race en ik ben benieuwd hoeveel daarvan bereid zijn om daarvoor te betalen. Natuurlijk is het nu vrij populair door Verstappen maar ik krijg de indruk dat veel mensen meer kijken voor Verstappen dan voor de F1 zelf, en daar wellicht geen >€10 euro per maand* voor over hebben. De bundesliga en darts lijken me ook niet echt sporten/competities waar mensen grof geld voor neertellen.
Daarnaast hoop ik dat F1TV in Nederland beschikbaar blijft voor €65 per jaar, zodat je ook zonder TV abonnement F1 kan volgen. In sommige landen, volgens mij zelfs in het Verenigd Koninkrijk, is F1TV niet beschikbaar omdat de omroep dat niet wil. Natuurlijk is dat te omzeilen met een VPN maar dat is toch een vrij forse drempel voor de gemiddelde kijker.

*Als ze €30 miljoen per jaar betalen en zo'n 300.000 mensen F1 gaan kijken via deze zender, zal dat dus alleen al ruim 8 euro per abonnement per maand kosten aan uitzendrechten. Een gedeelte zal het abonnement opzeggen in de maanden dat er geen F1 is (november/december tot maart).
Ik moest bij mijn huidige provider (Caiway) € 14,95/maand betalen voor een 'Ziggo sport pakket' of Ziggo 'Pay-per-view' van €3.99 per weekend (dacht ik) alleen voor de F1. Helaas heeft Caiway/KPN het alleen recht in onze regio en kon ik dus al niet naar Ziggo. Als F1 fan die al zo'n 30 jaar F1 volgt, bezoekt en kijkt, dus al lang voor Max en zelfs voor Max' vader volgde ik de F1 was het al een hele zure pil dat F1 compleet achter de betaal zenders viel. Dat pakket kan me gestolen worden, ik volg alleen de F1, voetbal, tennis, wielrennen, etc. is niet voor mij.
Ik heb dus nu, sinds twee races geleden, een jaar abonnement genomen op F1 TV Pro van € 65,= per jaar. Daar voor kan ik alle kanalen streamen, heb ik ook het commentaar van Mol & Plooy (dit seizoen althans) en ben ik in één klap er van af. Ik moet eerlijk toegeven, de eerste wedstrijd had F1 TV zeker zijn problemen, een keer of 8 viel de stream weg, maar dat ging bij de F1 in Barcelona al veel beter. Ik denk dat ik daar de stream 1x kwijt was. Dus een hele prima verbetering in 1 wedstrijd. Ik ga er vanuit dat ze daar nog meer verbetering in gaan brengen voor de toekomst. F1 TV Pro is van F1 (Liberty media) zelf en is dus nooit afhankelijk van biedingen op de rechten. De toekomst zal uitwijzen wat Liberty Media met de jaar abonnementen gaat doen, maar voor nu vind ik het een prima alternatief voor de formule 1 fan pur-sang.

[Reactie gewijzigd door DenvdEnde op 18 mei 2021 14:04]

Je kan al jaren zien aankomen dat vroeg of laat dit soort ‘één-onderwerp-zenders’ gaan verschuiven naar een internet / video on demand abonnement.

Waarom? Omdat lang niet iedereen het wil (dus je krijgt dat Ziggo het niet meer kan verantwoorden qua prijs om iedereen mee te laten betalen nu de F1 etc elk jaar duurder worden) zien, maar de echte fanaten wel en die hebben er ook wel een abonnement voor over.

Let maar op: Zodra mensen straks massaal de keuze krijgen, omdat ze niet meer aan Ziggo of KPN vast zitten omdat er een glasvezelconcurrent bijgekomen is, wordt losse abonnementen voor publieke omroep, RTL, etc de norm, net zoals je nu Netflix, Amazon Prime, etc los neemt.
Ideaal! Zolang het niet teveel alles-of-niets wordt. Nu ESPN nog, die houden nog krampachtig vast aan hun providerdealtjes.
Inderdaad. Lijkt me lastig vol te houden voor ESPN.
Netflix en Amazon Prime zijn VOD services, en geen "live" uitzending.
In wezen hebben we wel een vorm van VOD voor de NL tv, namelijk uitzendinggemist.net.

In wezen is je eigen kanalen pakket samenstellen, technisch mogelijk. alleen doen ze dat (nog) niet.
Daar zal vast een financiële rede voor zijn :).
Dat is het hele idee! Ze doen dat héél bewust niet. Ziggo weet dat je geen keuze hebt als ze bijvoorbeeld maar drie pakketten aanbieden. Wil je RTLZ? Tja, dan moet je pakket twee met nog 50 zenders waar je er misschien wel 48 nooit kijkt. Daar betaal je natuurlijk wel aan mee. Dus meer winst voor Ziggo.

Zoiets is alleen vol te houden als je weinig andere keuze hebt. Nu er steeds meer glasvezel-aanbieders komen (waaronder KPN), brokkelt dat monopolie van VodaphoneZiggo af. En kiezen ze eieren voor hun geld: https://www.nrc.nl/nieuws...an-kijkt-a4044028/appview
Inderdaad de Portugese GP ging niet helemaal goed bij F1 TV Pro; in het verleden wel eens een klein storinkje gehad, maar dit was echt atypisch. Overigens interessant: een Tweaker heeft een Windows app gemaakt ('Race Control') waarmee je extra gelijktijdige streams kan volgen van de race. Laatst eens geprobeerd en dat was echt best gaaf. We hadden de 'main feed' op de TV en voor ons op de laptop hadden we steeds drie onboards van duelerende coureurs en als vierde een circuit-overzicht.
Yup, zo ongeveer hetzelfde hier.
En vanaf dit seizoen heeft F1TV Pro zelfs ook pre- en post race shows. Dus als je nog wat gekeuvel wil horen rondom de race kan dat zelfs ook tegenwoordig. Heb je Will Buxton ipv die Ziggo gasten; ik laat het aan de lezer over om te bepalen of dat een voor- of een nadeel is.
Ik verwacht dat F1TV niet bijft of duurder wordt als iemand 30 miljoen neerlegt voor de rechten per jaar willen ze ook de streaming rechten hebben.
F1TV kost “maar” €5,5 of zo per maand. Dus dan gaan mensen hier geen €8 voor betalen. Als je dan zegt, je krijgt er ook nog voetbal en die andere zooi bij, dan moet de prijs ook weer omhoog want die rechten zullen ook betaald moeten worden.

Ik hoop dat het bedrijf er totaal niet aan uit komt.
F1 TV gaat ook weg, waarschijnlijk

https://gp33.nl/nederland...rdic-entertainment-group/

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 18 mei 2021 12:33]

F1TV Pro is gewoon beschikbaar in Zweden, dus die conclusie lijkt me enigszins voorbarig.
Het hangt af van de deal die gemaakt is. Als het exclusieve rechten voor NENT zijn zou F1 TV PRO best kunnen verdwijnen (is vaker gebeurd) is ook te lezen op GP33.nl trouwens (https://gp33.nl/nederland...rdic-entertainment-group/)
Leuk dat een F1-'fan/nieuwssite' dat claimt maar het is natuurlijk koffiedik kijken totdat er officieel iets gecommuniceerd wordt door de betreffende partij(en).
De claim wordt onderbouwd door het feit dat het in Duitsland ook is gebeurd. Al konden de huidige abbo houders nog 4 jaar van F1pro genieten.
Het is ook niet eens zo raar om dit aan te nemen als je ziet dat F1Pro relatief goedkoop is. Dat zou voor NENT wel een probleem kunnen worden willen ze hun pay view kanaal van de grond krijgen.

PS : waarom altijd zon denigrerend toontje over een site die misschien ook wel andere info heeft. Alsof een site geen mening mag geven volgens jouw zolang het niet in marmer staat gebeiteld.
Alsof een site geen mening mag geven volgens jouw zolang het niet in marmer staat gebeiteld.
Een mening is prima, maar het artikel begint met een headline die doet lijken alsof het al een voldongen feit is, en het is inmiddels door een handjevol andere sites overgenomen die verder ook niet hun eigen onderzoek gedaan lijken te hebben. Natuurlijk is er een kans dat dit gaat gebeuren, maar het is verre van "officieel".
De reden dat het in Duitsland gebeurd is omdat het daar uitgezonden wordt door Sky. Sky heeft in Engeland ook het alleenrecht op de F1, en dus nu in Duitsland ook. NENT heeft dat alleenrecht niet voor zover ik weet, dus ik verwacht ook niet dat F1TV zal verdwijnen in NL (en ook niet in Zweden)
Die begrijp ik niet, als ik op de site kijk:
F1 TV is available in 118 territories, with F1 TV Pro offering live streaming in six languages in 85 territories.

(...)SOUTH AFRICA, SWEDEN, SWITZERLAND(...)
F1 TV Pro zou dus daar gewoon beschikbaar moeten zijn? Datum van het bericht is 08 March 2021, dus recent.

Ook andere aankondigingen laten F1 TV Pro ernaast bestaan:
(...)
In addition, Formula One and NENT Group have agreed to promote the availability in the Nordic region of F1 TV Pro, the motorsport series’ own over-the-top (OTT) streaming subscription service.
(...)
“Alongside this agreement, F1 TV Pro will be available throughout the region and we will be working closely with NENT Group in promoting its availability to ensure Formula One fans have every opportunity to follow the season.”

[Reactie gewijzigd door gorgi_19 op 18 mei 2021 13:02]

Ja.. of zou het een constructie betreffen dat F1 TV Pro alleen beschikbaar is als je ook een abo hebt op Viaplay/whatever? Maar dat lijkt me stug..
UK is geoblocked, maar dat is vanwege een deal uit 2016 waarbij sky de exclusieve rechten heeft. Toen was F1 TV Pro nog niet beschikbaar (https://motorsportbroadca...f1-exclusively-from-2019/)

Dus tot 2024 zal het beperkt / niet beschikbaar zijn in de UK.

Voor de rest van de landen zullen ze waarschijnlijk F1 TV Pro hebben uitgesloten van de exclusiviteitsdeal.
Ik begreep dat in Duitsland F1TV Pro beschikbaar was, maar niet meer is vanwege een nieuwe exclusieve deal. Kan dus ook hier gebeuren.
Die deal is gelinked aan Sky; die heeft de exclusieve rechten:

https://www.reddit.com/r/...lable_in_germany_anymore/
Maar Sky had die rechten nog niet in Duitsland, dus dat moet een nieuwe deal geweest zijn. Er worden dus nieuwe deals gemaakt met exclusiviteit die F1TV uitsluit
Zoals ik begrepen heb heeft NENT ook de exclusieve rechten gekocht voor Nederland (dus vergelijkbaar met hoe dat in Duitsland ging met Sky)

Dat betekend dus ook dat vanaf 2022 F1 TV Pro niet meer beschikbaar is in Nederland
@gorgi_19 had het erover dat F1TV Pro uitgesloten zou zijn van een exclusiviteitsdeal, wat in meerdere markten zo is (ook nu met Ziggo)
Met een beetje geluk blijven bestaande abonnees het sowieso wel kunnen gebruiken, net als in Duitsland:
Please note that fans from Germany who currently have an active F1TV Pro Annual subscription and choose to keep renewing it, they will be able to use it untill 2024
Zie ook de reactie van F1:
https://twitter.com/F1Help/status/1275093841637445632

[Reactie gewijzigd door gorgi_19 op 19 mei 2021 10:12]

Zo is F1 TV Pro ook beschikbaar als je Ziggo Sport Totaal hebt.
Huh dit is wel uitermate dom. Zit nu in het 2e jaar van mn f1tv abbonement en ben redelijk tevreden. Sowieso veel beter dan dat gekraam op de Nederlandse zender, de website mag wel sterk verbeterd worden en af en toe verbindingsproblemen, maar over het algemeen zijn geld waard.

Ze hebben dus niks van Bernie zijn wanpraktijken geleerd. Internet = internet, daar moeten ze geen streamrechten per land voor afgeven. Zou wel weer de meest absurde move zijn F1 sinds dat de amerikaanse eigenaren sowieso niets met F1 doen.
https://github.com/SoMuchForSubtlety/f1viewer Verbindingsproblemen los ik hier mee op. Deze buffert nooit in tegenstelling tot de website.
Of deze met VLC als player: https://github.com/robvdpol/RaceControl heeft ook geen buffering en een lekker simpele GUI.
Jezus, echt? Nederlands commentaar blijft onder de maat en naar geruchten gaat de NENT ook Mol en co. overnemen. Sowieso heb ik geen TV abbo en ga ik echt niet betalen voor een sportskanaal terwijl ik geen interesse (meer) heb in voetbal en darts. Bovendien ook geen onboards en driver geen trackers voor waarschijnlijk een abonnement wat duurder is.

Ik ga terug naar illegale Sky streams als deze geruchten waar zijn of ga vallen voor al die VPN advertenties op YouTube. Het is geen recht om F1 te kijken, maar fuck dat, ik laat me ook geen poot omdraaien voor een duurder minderwaardig product. Ben uitermate tevreden met het betalen voor F1TV Pro. Dat was acceptabel qua prijs en een echte fan service. FOM zou haar fans een dienst bewijzen om F1TV buiten de mediacontracten te houden.

Lees voor de leukigheid maar dit artikel: reviews: Naar diverse F1-streams tegelijk kijken met de Race Control-app. Doei doei ultieme kijk ervaring 8)7 .

[Reactie gewijzigd door snoopdoge90 op 18 mei 2021 12:59]

Ondanks dat Mol niet altijd zinnige dingen zegt, kan ik hem wel waarderen. Liever Mol dan engels geschreeuw.
Precies mijn idee, ik heb ook F1TV Pro en dat bevalt me prima zo. Nette prijs en verschillende streams met keuze uit commentaar. Daar betaal ik graag voor maar als die knakkers van NENT denken dat ik mij laat dwingen om hun abbo te nemen omdat ze alle andere mogelijkheden van me af nemen dan krijgen ze een dikke middelvinger. Geen haar op mijn hoofd dat ze van mij één cent krijgen wanneer ze me proberen te dwingen. Als het zover komt zal ik me eens gaan verdiepen in IPTV.
Ben het volledig met je eens. Ik ben superblij dat de koppelverkoop stopt tussen Ziggo en F1. Maar als F1TV nu om deze reden de nek wordt omgedraaid en het alternatief wordt duurder, dan ben ik er ook klaar mee. Op zich vind ik al die verschillende angles niet eens zo boeiend, maar ik wil wel gewoon voor een acceptabele prijs alleen F1 kijken, en niet voor meer geld allerlei andere sporten die me niet interesseren.
wordt dan maar weer Sky sports op pirate streams bekijken. Belachelijke anti consumer praktijken dit. Betaal nu voor F1TV omdat ik verder geen TV kijk. Dat een andere partij het weer door de neus wilt boren is hoogstens irritant en kan de sport gewoon in 1 klap verneuken in NL.
In Scandinavië is F1TV Pro gewoon beschikbaar naast het kanaal van NENT.
Het is incorrect dat F1 TV niet meer beschikbaar zal zijn in Nederland. De constructie voor Ziggo klanten is dat deze nu gratis gebruik kunnen maken van F1 TV. Soort van Extraatje wanneer je het extra Sport pakket hebt.

Doordat Ziggo de rechten kwijtraakt zal dit extraatje ook vervallen. Dit weerhoud je niet om gewoon no een abonnement op F1 TV te nemen natuurlijk.
Geloof maar als je 30 miljoen euro per jaar neerlegt, dat je dan ook de exclusieve rechten wil hebben. Anders kan je het nooit terugverdienen. Bovenop die rechten komen ook nog de kosten voor hosting, bandbreedte, productiekosten en je wil er ook nog graag wat aan verdienen. Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen dit naar ViaPlay gaat halen en wat het moet gaan kosten. Zou me ook niet verbazen dat het helemaal pay-per-view gaat worden.

Ik mag voor ViaPlay hopen dat Max de komende tijd kan blijven racen, anders is het helemaal een kansloos verhaal.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 18 mei 2021 14:20]

Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik betaal nu netjes voor F1TV maar als ze me dat gaan afnemen denk je toch niet dat ik die gasten ook maar één cent ga geven. Dan maar illegaal via IPTV of helemaal niet.
Precies dit. Ik ga die gasten niets geven. Dan maar vpn of andere truukjes
1.000.000 kijkers voor € 2,50 per maand is al € 30.000.000. Dus denk ik toch echt wel dat hier winst uit te halen is, ook met minder kijkers voor bv. € 5,00 per maand, is altijd nog lager dan F1TV Pro. Als ze bv. voor € 8,00 per maand 600.000 abonnees hebben (wat denk ik in de huidige markt er wel voor betaald gaat worden), dan hebben ze een omzet van bijna 60 miljoen.

[Reactie gewijzigd door friend op 18 mei 2021 15:14]

Ziggo heeft wellicht wel 1.5 miljoen kijkers, maar er kijken ook genoeg mensen samen, dus het zijn hooguit 1 miljoen aansluitingen. Een regulier F1 seizoen duurt hooguit 10 maanden en met €3 per maand zou je dan enkel de rechten terugverdienen en dan ga je er vanuit dat iedereen er dat geld voor over heeft en de moeite neemt om een abonnement af te sluiten. Je moet ook kosten maken voor hosting (server+bandbreedte), support, productie, advertenties, ...

Ik vraag me af of je jaarlijks 60 miljoen binnen blijft harken. Ik neem aan dat men een redelijke marge wil hebben. Of het moet zijn om een middel te zijn om ook in NLD voet aan de grond te krijgen. Dat zag je ook met The Grand Tour van Amazon Prime. Was echt bedoeld om mensen kennis te laten maken met het platform. Ik neem aan dat zo'n club marktonderzoek heeft gedaan, dus ze zullen het wel rondgerekend hebben. Nu hopen voor ze dat de aannames kloppen.

Het gaat nu duidelijk worden of er inderdaad zoveel F1 fans zijn als er altijd gedacht wordt. Voordat Max mee deed was het ook een relatief kleine groep en ik vraag me af of er nog zoveel fans zijn als het minder toegankelijk gemaakt wordt.

Overigens zijn de voetbalrechten voor 90 miljoen in Nederland verkocht, dus wat dat betreft is de F1 nog een koopje ;)
1.000.000 * 2.5 = 2.500.000 * 12 (maanden) = 30.000.000
Ik zou geen probleem hebben met 10 euro als de stream in 4K is en ik kan kiezen welk commentaar ik kan horen :) Op een digitale stream kun je makkelijk en olaf mol en het engels commentaar eronder zetten en de kijker laten kiezen.
Commentator kiezen kan allang in F1TV Pro
Maar niet het kijken in 4k.. ik had het dan ook over een tv stream. Een tv zender kan ook gewoon meerdere audio streams meegeven (duitse zenders doen dat vaak bij films, waarbij het 2de kanaal engels is, npo doet dat met een DD5.1 en Stereo stream)
4K is niet zaligmakend, en alleen nuttig als er ook een passende bitrate bij komt kijken. Een goede 1080P stream (in het geval van F1TV zelfs met 50 beeldjes per seconde) kan er nog altijd veel beter uit zien dan een low bitrate 4K stream.
En op zenders als Ziggo kun je meestal maar uit twee commentaar tracks kiezen. Bij F1TV zijn dat er 5 of 6. Maargoed, als Nederlander heb je eigenlijk al voldoende aan NL en EN.
Sinds dit jaar zend F1TV PRO ook uit op 4K

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 18 mei 2021 19:01]

Nee hoor, F1TV Pro is 1080p en dan nu met 50fps, maar geen 4k. Dat is alleen bij Ziggo.
Oeps, je hebt gelijk. Ik haal het één en ander door elkaar.
In Denemarken, Noorwegen en Zweden (waar NENT al zit) kost het €13,99 per maand voor F1TV Pro. Ik gok dat het niet helemaal 1-op-1 te vergelijken is, maar het lijkt erop dat er wel een prijsverhoging zit aan te komen.
Als f1 blijft zou ik aanraden dat te nemen omdat je dan zelf de baas bent over commentaar en je kan ook zeggen kijk wel via courreur mee met ongecensureerde board radio.
Het is hier gewoon duurder qua levensstandaard in vergelijking met Nederland. An sich hoeft dat dus geen reden te zijn voor prijsverhogingen. (Al kan ik je wel garanderen dan er ooit wel eens een prijsverhoging aankomt uiteraard)
Merk je zoveel verschil tussen Nederland en Denemarken op dat vlak? Van Noorwegen weet ik dat dit inderdaad het geval is, maar zelf heb ik een tijdje in Zweden gewoond en daar vond ik de verschillen met Nederland (op specifieke producten / diensten na) eigenlijk wel meevallen. De Zweedse prijs vind ik op dat vlak dan ook niet in verhouding staan tot de €7,99 die je momenteel in Nederland betaalt voor F1 TV Pro.
F1TV Pro kost €8 per maand en €64 per jaar als je een jaarabo afsluit.
Een gewoon F1TV abo heeft geen live races, alleen herhalingen en archief.
Een deel van die kijkers betalen al extra. Niet iedereen heeft toegang tot het gratis kanaal omdat Ziggo niet in heel Nederland te krijgen is.

Geen idee hoe die verhouding is overigens, maar je kunt er niet direct vanuit gaan dat al die kijkers momenteel "gratis" kijken.
De hele productie kost ook geld he. Denk dat je er rustig minstens de helft bij op kan tellen
Dat is echt afhankelijk van hoe je het gaat vermarkten… zenden zij de stream uit die zij aangeleverd krijgen.. dan kan je zelfs met commentaar in een klein hokje lokaal verslag laten doen.
Wat dacht je van reclame, financiële afdeling voor de abonnementen, contracten met de tv providers, een app. Etc. Etc.
Inderdaad, wat dacht je van reclame. Dat geld hoeft echt niet alleen van de abonnementen te komen he :)
Hoe moet dat dan betaald worden als de abonnementen de enige bron van inkomsten is?
Reclameblokken om de programma's, dat zeg ik. Abonnementsgeld is juist niet de enige bron van inkomsten.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 mei 2021 12:44]

Je kan net als espn voor en na de programmas en tijdens pauzes reclames uitzenden…
Hoe moet dat dan betaald worden als de abonnementen de enige bron van inkomsten is?
Reclame inkomsten rond om programma's :)
Dat ook inderdaad… maar bieden zij bijvoorbeeld een bestaande app van hun aan.. hoef je dat enkel naar engels of nederlands te vertalen.. hoppa..
Het klopt dat reclame zal moeten worden gemaakt.. maar vele media doen dit btw al gratis zowat en omdat max in de f1 zit… en hij ook samenwerkt met jumbo…
De app is er al in de vorm van Viaplay
Het hangt er een beetje vanaf. F1 kan een redelijke trekker zijn voor een (nieuwe) zender, dus ze kunnen het ook voor kostprijs of zelfs relatief er onder gaan aanbieden om nieuwe klanten te trekken. Maar ja, ze zullen ergens winst moeten maken. Ik vraag mij dan ook af of de 30 miljoen terug verdiend gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 18 mei 2021 12:09]

Toch is succes van Viaplay geen uitgemaakte zaak met rechten als F1, en buitenlands voetbal, en darts als "bonus".
De business case wordt nog lastig denk ik als er 30 mln p/j voor alleen F1 betaald is en meegewogen wordt dat Ziggo 10 mln heeft geboden en RTL Nederland iets daar boven maar minder dan de Turkse partij met 15 mln. Je zou toch denken dat Ziggo en zeker RTL de NL-markt goed kennen en er waarschijnlijk op moeten toeleggen (net als de Champions League niet kostendekkend is te krijgen met alleen reclame-inkomsten)
Viaplay gaat zeer waarschijnlijk minder abonnementen afsluiten dan ESPN dat NL-voetbal heeft en ondanks het matige voetbalniveau hebben de kijkers daar de meeste binding mee.
Viaplay gaat nu met veel geld de NL-markt betreden en over pak 'em beet 3 jaar jaar gaan ze herstructureren of heroriënteren à la Fox met het open kanaal omdat de reclameinkomsten en kijkcijfers sterk achterbleven met de prognoses.

Edit: bonus tussen aanhalingstekens

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 18 mei 2021 13:37]

Ik wens viaplay ook veel succes met het terugverdienen van de betaalde 30 miljoen. Ik denk dat dat moeilijk/onmogelijk gaat worden. Maar dat is het risico wat viaply neemt en vooral ook mag nemen.
De business case werkt zeer waarschijnlijk op het concept dat met die 30 miljoen snel x honderd duizend abbo's binnen gehaald worden en dat het goedkoper is dan reclame spotjes e.d. er tegenaan gooien om hetzelfde aantal abbo's te werven.

En verder zijn dit soort uitzendrechten (voetbal) in het verleden wel vaker naar high-risk projecten gegaan die doorgaans het niet halen. Maar ja, het gaat naar degene die het grootste risico wil nemen en de hoogste prijs wil betalen.
Klopt en door max hoeft nent niet veel reclame te maken… want dat gebeurd vanzelf door de media wel…
En nog wat meer want ze willen ook geld verdienen.
Ach, IPTV doet wonderen. En met al die versnipperingen in medialand waarbij iedere mediamagnaat denkt dat abo’s de oplossing is vragen ze er ook gewoon om.
En met al die versnipperingen in medialand waarbij iedere mediamagnaat denkt dat abo’s de oplossing is vragen ze er ook gewoon om.
Ergens is dit wel ironisch.
Vroeger, in de wereld van de kabelabonnementen met vaste pakketten, was altijd het 'gemekker' dat men zelf het pakket wil samenstellen. Nu men die kant op gaat, zei het via streaming, klaagt men over de versnippering... :)
Probleem is dat ik niet kan zeggen: ik wil netflix wel, sbs6 niet, rtl niet en net5 wel etc. En dan 1 factuurtje krijg per maand met een bedrag berekend met bovengenoemde keuzes. Dat is hoe ik die versnippering voor me zie
Precies, ik kan me herinneren eind 80er jaren toen we de harken nog op het dak hadden staan, er gezegd werd bij @home
"Äls je nu kabeltelevisie neemt, kun je met een paar jaar zelf kiezen welke zenders je wilt zien en je betaalt alleen voor die zenders die je kijkt"
Het moet nu, 30 jaar jaar later nog steeds gebeuren.
Dat heeft alles te maken met hoe de kabelmaatschappijen onderhandelen met de mediabedrijven. NPO stelt gewoon de eis dat wanneer je zenders NPO 1, 2 en 3 in een pakket stopt daar automatisch NPO nieuws e.d. bijgeleverd moet worden. Hetzelfde met SBS en RTL, daar komt ook een heel pakket extra zenders bij wanneer je de meest populaire zenders van hen wilt hebben. Daarom zijn de standaardpakketten zo'n eenheidsworst en is het lastig voor initiatieven om dit te doorbreken.

Daarnaast, de Mediawet verplicht een distributeur met meer dan 100.000 abonnees een basispakket van minimaal dertig zenders te leveren. Binnen dit aanbod dienen in ieder geval de landelijke zenders NPO en VRT zich te bevinden. En juist deze twee publieke omroepen hebben de doorgiftevergoeding na recente bezuinigingen fors opgeschroefd.

Die vergoedingen lopen geregeld tot conflicten, zoals tussen Ziggo en Fox Sport een tijdje terug: https://www.voetbalprimeu...en-worden-gekidnapt-.html

Benieuwd of de nieuwe eigenaar van de rechten dan ook nog andere zenders naar Nederland mee neemt als eis om uitgezonden te mogen worden.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 18 mei 2021 14:01]

Daarnaast, de Mediawet verplicht een distributeur met meer dan 100.000 abonnees een basispakket van minimaal dertig zenders te leveren. Binnen dit aanbod dienen in ieder geval de landelijke zenders NPO en VRT zich te bevinden. En juist deze twee publieke omroepen hebben de doorgiftevergoeding na recente bezuinigingen fors opgeschroefd.
beetje off-topic, maar waarom is dat dan in hemelsnaam?
Dat komt nog uit de tijd dat kabel TV van een gemeentelijk bedrijf was. Iedere gemeente had zijn eigen CAI en besliste dan ook zelf over het zenderaanbod. Met als gevolg dat je in iedere gemeente een ander zenderpakket aangeboden kreeg.

Toen die netwerken zijn verkocht kwamen ze in handen van commerciële aanbieders. En die commerciëlen zijn met elkaar gaan fuseren en daarom heeft Ziggo nu bijna heel Nederland. Maar bij de verkoop van de CAI hebben de meeste gemeentes bedongen dat zij het zenderaanbod voor het basispakket bepalen. Dat is voor de aanbieder natuurlijk erg lastig als 100 verschillende gemeentes allemaal goedkeuring moeten geven. Of dat er 100 verschillende pakketten komen.

Om daar van af te komen is er een compromis gesloten en is er een landelijke bepaling gekomen.
Nee de overname van de CAI's is niet de reden voor het verplichte zenderpakket in de mediawet.

Het doel van het standaardpakket van radio- en televisiezenders is dat elk Nederlandse huishouden toegang heeft tot een gevarieerd standaardpakket (en zich ook uit diverse bronnen kan informeren).
https://www.eerstekamer.n...?df2=kst&start_docList=50
In je link:
Verder worden de lokale programmaraden die nu adviseren over het analoge kabelpakket afgeschaft.
Die gemeentelijke programmaraden hadden hiervoor de functie om voor dat gevarieerd standaardpakket te zorgen. Maar dat werd onwerkbaar toen er per kabelaanbieder tientallen van deze raden waren. Daarom is de wet in 2012 aangepast. De verkoop van de CAI's begon al begin deze eeuw. En in 2012 waren die vrijwel allemaal in handen van 5 grote aanbieders.
ie op deze pagina: https://www.rijksoverheid...jk-en-divers-media-aanbod

In Nederland staat in de wet dat iedereen de publieke radio- en televisiekanalen moet kunnen ontvangen. Alle bedrijven die een televisieabonnement aanbieden (zoals kabel- en telecombedrijven), moeten deze kanalen uitzenden. Dit is de ‘must-carry’-bepaling. Hierdoor kan iedereen de publieke televisie- en radiokanalen ontvangen.

Minimaal 30 zenders
In totaal moeten aanbieders van televisieabonnementen minimaal 30 zenders aanbieden. etc etc

Maar aanbieden wil niet zeggen dat je verplicht wordt om te af te nemen? in de eerste alinea mbt tot npo staat ook "uitzenden".
In 2016 ook (weer) langsgekomen: nieuws: Overheid wil tv-kijker zelf zenderpakket laten samenstellen

Gaat dus niet gebeuren helaas :(
Als dat abo een redelijke prijs heeft heb ik er niet zo heel veel bezwaren tegen. Punt is dat ik Ziggo heb én Vodafone. Dus ik had 'gratis' Ziggo Sport Totaal, waardoor ik ook F1TV Pro had. Ik zit toch min of meer aan Ziggo vast, want er is hier geen fiber, dus als ik 500Mb internet wil houden, heb ik geen keuze.
Mij abonnementskosten blijven gelijk, maar nu moet ik ergens een extra abo gaan afsluiten. En het nog maar de vraag of zij ook een F1 only abo gaan aanbieden, dan wel dat F1TV Pro beschikbaar blijft.
Aangezien deze partij allerlei licenties heeft, kan het ook dat ze een Sport abo hebben met van alles en nog wat voor een hoop geld, terwijl ik alleen F1 wil.

Als de prijs gelijk blijft aan F1TV Pro wil ik wel gaan overwegen het te doen. Echter, ik ga toch echt met een schuin oog naar IPTV kijken. Toch maar een keer een proefabo nemen tijdens een GP weekend om te zien of het stabiel is en een beetje goed werkt. En ik denk dat ik niet de enige ben.
Als je een goedkopere telefoonprovider neemt is F1TV pro betaalbaar. Veel mensen trappen in de Ziggo/Vodafoon-fuik, maar als je een beetje puzzelt en rekent ben je elders goedkoper uit en heb je meer vrijheid.
Ik heb met DSL niet die snelheid.
Het is overigens helemaal geen kwestie van in een Ziggo/Vodafone fuik trappen. Ik ben daar al jaren, en zat zelfs bij de voorloper van Ziggo. Ik ben er gewoon erg tevreden over. Nooit problemen eigenlijk. Ja, een enkele keer een storing, maar die haalt het niet bij de 2 maanden (twee !!) maanden geen internet door een clusterfuck van KPN toen ik nog ADSL had zo'n 150 jaar geleden.
Uiteindelijk is dit voor mij een prima werkbare oplossing. 600Mbit internet en ik heb voor zover ik kan vaststellen geen uitval. Als het uitvalt, is het als ik slaap, want ik merk er niets van. Elders goedkoper denk ik niet. Dan wordt mijn snelheid minimaal gehalveerd (KPN levert hier 200Mbit, dus ik betwijfel dat er een snellere aanbieder is), en ik wordt verplicht om zo'n kastje bij mijn tv neer te zetten. Nu heb ik gewoon een coax ingeprikt en klaar. Dat zijn nadelen die ik bij de prijs optel, dus goedkoper wordt het nooit voor mij.

Alleen een beetje naar dat ik dat F1 geneuzel er 'gratis' bij kreeg en dat het nu wegvalt. De prijs van mijn pakket gaat niet omlaag, dus ben ik volgend jaar altijd duurder uit.
Met de fuik bedoelde ik de koppelverkoop van producten van Ziggo/Vodafone.

Ik heb nu Ziggo alleen voor TV en VDSL (Freedom) voor internet. Heb ook geen trek in een STB, gewoon coax (en netwerkkabel) in de TV, CI-modules erin en klaar.

Snelheid is erg relatief en de opgegeven downloadsnelheid is geen indicatie van snelheid in het algemeen.
Internet van Ziggo is hier (in de wijk) brak (vooral 's avonds, maar ook op de dag). Onbetrouwbaar, haperend, met lag spikes, slecht functionerende VOIP en uitvallende VPN verbindingen.
Met VDSL functioneert hier nu alles zoals het zou moeten en ondanks de lager opgegeven snelheid veel sneller. Bij Ziggo zat ik soms 1-2 seconden op een website te wachten (leek wel jaren 80/90), met VDSL direct op je scherm. Ook gamen etc gaat lekker, sinds de overstap naar VDSL heb ik geen klachten van mijn zoon gehad.

Volgens Ziggo was hier niets aan de hand ondanks dat meerdere mensen in de wijk hier last van hebben. Na een paar jaar geploeter (ander modems, bridge/non-bridge, eigen router etc) en het tijdens een belangrijke conference call met een grote klant verbreken van de VPN-verbinding, was ik het zat en heb de knoop doorgehakt. Dan maar een stap terug (die achteraf een stap vooruit bleek te zijn).

Geen moment spijt van gehad. Ik weet zeker dat de problemen hier iets lokaals waren, want op de zaak (Rotterdam) werkt Ziggo wél naar behoren. Maar de reden dat ik opgestapt ben ligt vooral in het feit dat Ziggo het probleem weigerde te erkennen en er iets aan te doen. Dat het een tijdje kan duren voordat een probleem opgelost wordt, oké, maar na 4 jaar is het geduld op.

Ziggo voor TV is hier overigens perfect.
Zoals het bekende gezegde gaat 'your mileage may vary'. Ik heb nergens last van.
Net als bij de meeste Ziggo-gebruikers dus, als het goed werkt werkt het goed, maar ik heb gewoon de pech gehad dat het Ziggo-netwerk hier in de omgeving brak is en/of er teveel gebruikers op het coax-segment zitten.
Helpt natuurlijk niet als elke versnipperde dienst individueel al ongeveer zoveel denkt te kunnen rekenen als dat je vroeger voor dat hele pakket kwijt was...
Het grote verschil is natuurlijk wel dat je nu kan kijken wat je wil zien en voorheen enkel wat er op dat moment werd uitgezonden. Ik denk dat wij nu meer Prime+Netflix kijken (€15/maand) dan voorheen op alle zenders bij elkaar. Gewoon omdat je kan kiezen wat je wilt zien. Vooral aanbod van Prime is natuurlijk prima voor de prijs die ze er voor vragen (denk wel kunstmatig laag, dus zal wel veranderen op termijn).
Dit zijn ook gewoon weer pakketten, alleen nu daadwerkelijk van verschillende aanbieders. Er is nog steeds niks zelf samen te stellen. Als je twee series of sportseries wilt bekijken kan je zomaar vastzitten aan twee abonnementen van verschillende bedrijven. Niet eens twee verschillende pakketten van dezelfde aanbieder waarmee eventueel nog combinatiekorting mogelijk is.
Er is genoeg samen te stellen, ik weet niet of je aleens hebt gekeken hoeveel aanbieders er zijn?
Het is of een groot pakket (bundeling) of betalen bij verschillende aanbieders (versnippering).
De mensen die klagen dat ze betalen voor zenders waar ze niet naar kijken beseffen kennelijk niet dat individualisering juist alles duurder maakt en zorgt voor verschraling en minder sociale cohesie.

Soms is het beter geen keuzevrijheid te hebben zodat je geconfronteerd wordt met zaken waar je zelf niet voor gekozen zou hebben.
We zijn net een stel verwende kleuters die niet beseffen hoeveel vrijheid we al hebben.
Tja, vroeger dachten we niet dat die versnippering duurder zou worden. Het idee van "zelf je pakket samenstellen" was altijd dat je betaalde voor een berg zenders die je toch niet keek. Mensen wilden gewoon de zenders die ze keken en de helft betalen. En dat hebben we nooit gekregen.
Dat is ook precies de paradox: die versnippering als gevolg van de individualisering werkt kostenverhogend. Als massa kun je de prijs drukken/delen, als individu ben je aan de mediagoden overgeleverd..

We beginnen steeds meer uitwassen te zien, bijvoorbeeld Disney en Discovery die rechten naar zich toe getrokken hebben om hun eigen platform uniek te maken.
Lineaire TV wordt ook steeds meer een wervingsmedium voor de OTT/VOD-diensten.

* slb mompelt iets van brood en spelen...
Omdat die streaming pakketen net zo prijzig zijn als de kabel abbonnementen en met de jaren zelfs duurder zijn geworden dan dat het oorspronkelijk was.
Niet alleen dat maar je hebt nu ook al die streamingdiensten waar je uit moet kiezen. Netflix, Disney, HBO, Prime Video, Videoland, Discovery plus en dan moet je zo ook nog voor elke sport die je echt wil volgen een abbo afsluiten. Het houd ergens op.
Dat heeft misschien met de prijsstelling te maken. Als we voor deze prijzen zenderpakketen gaan samenstellen, dan betaal je voor twee zenders al net zoveel als vroeger voor alle zenders bij elkaar. Dat gaat hem natuurlijk niet worden. 8)7
Ik in ieder geval niet meer, want ik heb echt NUL interesse in elke andere sport die ze op zo'n kanaal uitzenden. Als het €2-4 is wil ik het nog wel overwegen, maar als het meer dan dat is ga ik op zoek naar een alternatief.
Ik betaal zelf graag 1,25 voor mijn bioscoopkaartjes en een kwartje voor een frietje met.

Maw, dat is écht te weinig. Bij ziggo betaal je het ook. Door je abonnement. In feite geeft ziggo een (groot) deel van haar marketing budget uit aan F1. Zo trekken ze hun klanten. Het is “gratis”.
Reken er maar niet op dat m'n Ziggo abonnementskosten omlaag gaan ;).
Nee, maar wat houd je nog daar. Het is weldegelijk een marketing tool voor ze.
Snel internet houd mij daar. Ik heb geen fiber, dus als ik 500Mb internet wil, zit ik vast. Onder geen beding komt er DSL in huis.
ik heb gelukkig wel glasfiber en ben niet gebonden aan coax. sterker nog. ik heb geen coax in huis. dus geen optie tot 4K f1 maar wel 15 euro per maand betalen voor het pakket via KPN. zonder optie dan het 4k signaal af te nemen. cynisch en potentieel (lees ik hier, koppelverkoop, pakket verbinden) zelfs illegaal.
Grappig, ik ben van Ziggo naar VDSL overgestapt en dat werkt hier toch echt beter en stabieler. Geen lag-spikes of uitvallende VPN-verbindingen meer.
Gisteren nog een brief gekregen dat het abonnement 1 euro duurder wordt, Gaan ze dat nu dan terugdraaien ivm groot verlies van het interessante aanbod?
Sterker nog: de tarieven gaan per juli omhoog
Of toch wel? Zie het andere artikel vandaag over Ziggo, internet-only wordt goedkoper :Y)
Inderdaad ik ook :)
Dan moet F1TV toch echt eerst wat doen aan hun stabiliteit. Ik heb het na een tijdje toch weer opgezegd omdat het simpelweg niet stabiel is, zie topic over F1TV.

Ik heb er absoluut geen problemen mee om te betalen voor een dienst, sterker nog, ik tik nu 6 euro af per race bij KPN maar het moet wel stabiel zijn imho.
Ik kijk met een andere client dan via de website, dat werkt al veel beter dan hun eigen site. De app die ik daarvoor gebruik is Race Control, gratis en open source. :)
Race Control gebruikte ik ook. Helaas was ik één van de lucky few waarbij eigenlijk niets goed werkt in de app.
De app is intussen veel verder in ontwikkeling en veel stabieler dan het daarvoor was. Als het nu nog fout gaat, denk ik eerder dat het aan jouw systeem/instellingen/netwerk ligt ipv dat de dienst of app zo instabiel is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 mei 2021 15:45]

We hebben het over 3 weken geleden en ja, het ligt aan mijn systeem maar het is software, moet gewoon werken anders hoef ik het niet. Kreeg het niet feilloos aan de gang. Bij switchen naar Nederlandse commentaar liep het beeld vast, zowel via de interne player als vlc. Geen oplossing kunnen vinden helaas.

Daarnaast was f1tv gewoon onstabiel. Haperingen, buffer of de race die geeoon compleet opnieuw begint of het geluid was ineens weg. Ik wil gewoon kijken. Ik ben een simpel mens. Ik betaal geld, dus ik wil zonder gezeik kijken. Niet steeds een stream opnieuw starten of het geluid fixen.

[Reactie gewijzigd door OMD op 18 mei 2021 17:57]

Vreemd dat ik hier dan nergens last van heb, dus aan de software ligt het niet, dan zou iedereen ervan last moeten hebben immers.
Hier werkt het ook stabiel, zowel via de officiële Android App als webbrowser (PC) als Rob vd Poels Race Control.
Het is nog maar afwachten of je straks bij KPN nog kan betalen per race... als ze echt exclusiviteit willen zullen dit soort deals mogelijk ook van tafel gaan.
30M voor NL F1.. wauw denken ze dat ze goud in handen hebben door Verstappen ofzo? Wat je zegt, ik denk ook dat veel mensen toevallig het meekijken omdat veel mensen ook Ziggo hebben. Echter als het moeite kost weet ik niet of mensen nog echt zo graag het opzoeken. In frankrijk waren de kijkcijfers in 2019 zelfs met 90% gedaald nadat het achter een betaalde zender kwam. Bron: https://www.f1maximaal.nl...als-alles-betaal-tv-wordt

Ik mag ook hopen dat F1TV beschikbaar blijft. Ik heb toevallig ook Vodafone via Ziggo lopen, dus kon zodoende 'gratis' (kuch Vodafone is niet de goedkoopste..) aan Ziggo Sport Totaal komen, en daardoor via F1TV alles goed volgen. Het is zijn geld absoluut waard. Ook via ZiggoGo de race kijken werkt goed.. halverwege een wedstrijd even in of uitstappen (rode vlag, bijvoorbeeld), vervolgens terugspoelen of pauzeren.. ideaal. Ik zou absoluut geen 'hoofdprijs' betalen aan een onbekende partij met mogelijk een minder degelijke/opties streaming player.. Dan nog liever dat geld splitten voor een VPN provider en F1TV via buitenland..

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 18 mei 2021 16:09]

Eredivisie kost €90 miljoen en stelt wereldwijd geen reet voor. F1 is de koningsklasse van het autoracen. Eigenlijk valt €30 miljoen nog wel mee.
De eredivisie stelt in Nederland wel degelijk heel veel voor. 34 rondes met 9 wedstrijden per week.
De 30 miljoen euro waarover het hier gaat is alleen voor Nederland en dan voor 25 races. Die investering is nauwelijks terug te verdienen, men gaat er verlies op maken. Vinden ze niet erg omdat ze hier marktaandeel willen veroveren. Die 30 miljoen valt dus helemaal niet mee.
Er kijken meer mensen naar een gemiddelde F1 race dan naar een gemiddeld weekendje Eredivisie (dat zoals ik zei op wereldtoneel echt geen ene fluit voorstelt). Fox Sports kost €12,50 en verdient hun 3x zo hoge investering t.o.v. F1 terug, dus waarom zou F1 niet terug te verdienen zijn? F1 seizoen loopt van maart t/m december, vraag €9,95 per maand en je verdient met 500.000 abonnees (gemiddeld kijken er >2 miljoen naar een race) over een F1 seizoen €50.000.000. Voor €10.000.000-€20.000.000 kun je wel een jaartje Olav en Jack betalen. Tel daarbij nog reclame-inkomsten op en je komt er wel met F1.
ESPN redt het niet met alleen abonnementen. Ze moeten het hebben van de grote massa. Elke provider betaald per aansluiting (dus ook niet-ESPN-abonnees) een bijdrage aan ESPN. Zoek maar eens op 'eredivisiebelasting'.

Dat er meer mensen in Nederland naar F1 dan naar de Eredivisie kijken betwijfel ik.
Het is natuurlijk krom mondiaal te kijken om een lokale vergelijking te maken. Om een eerlijke vergelijking te maken moet je ook naar de mondiale uitzendrechten kijken of naar het lokale kijkgedrag, niet het mondiale kijkgedrag.
Een deel van die mensen keken al betaald omdat Ziggo bij andere maatschappijen in een betaalpakket zit. Net als voetbal zijn mensen ook bereid om geld neer te leggen om de wedstrijden te kunnen kijken. Ik niet. Ik heb geen interesse in een duur betaalpakket en vind genoeg gratis alternatieven op het net.
Kan je die alternatieven benoemen?
neen. ik kan het wel, maar doe dat hier niet (en ook niet per PB). Dit omdat ik principieel tegen ben.
Illegaal dus. Dat wil ik geen alternatief noemen.
ik ook niet. Memphis hintte daar naar trouwens, niet ik. Er zijn dan buiten F1tv pro en enkele open kanaal wedstrijden geen alternatieven voor zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door pro_6or op 18 mei 2021 13:25]

Er zijn wat meer mogelijkheden, bijvoorbeeld satelliet. Maar ja, dat kost ook wel enige inspanning/investering.
Die alternatieven hebben de door betalende klanten gefinancierde programmatuur online gegooid.
Ik denk dat de zender ook graag geld per abonnee wil zien, ongeacht of de abonnees kijken. Dus dan mag Ziggo kiezen, ze geven de zender en de kosten door. Of Ziggo kiest er voor om de zender niet door te geven met reputatieschade als gevolg.
In Zweden kost een abonnement met sport 449 kronen. Ruim 42 €
Dat gaat hier niet lukkenhttps://viaplay.se/package_sport
Maar dat is een pakket inclusief series, films, kinderzenders en sport. Denk dat ze hier alleen een sportpakket gaan aanbieden voor een lager bedrag.
Andersom kan het ook betekenen dat voor huidige Ziggo klanten, het totaalplaatje nét omslaat naar zeg KPN met een glasvezelproduct.

Als men, om dit te kunnen blijven volgen, een betaalde dienst af moet gaan nemen, of zeg KPN maakt een dealtje om het voor een leuk prijsje toe te voegen aan één van hun triple-play fiber producten, zou het kunnen dat dit een aantal klanten bij Ziggo losweekt.

Kijkend naar ons zelf is Ziggo, icm vodafone voor de mobiele abonnementen, nog steeds waar we op uitkomen in een totale vergelijking, en de F1 is daar voor ons een kleinere factor in, maar we vinden het lollig om volgen.
Misschien niet KPN, maar wel aanbieders die echt goedkoper zijn zoals T-mobile. Die zouden hier nog wel eens de vruchten van kunnen plukken. Ik denk dat er echt een significant aantal mensen niet weg wilden bij Ziggo vanwege F1 alleen.
Even geheel terzijde maar de Bundesliga (weliswaar alleen samenvattingen) kun je gewoon gratis zien op een openbare Duitse zender.
Voor een sport die praktisch alleen maar mogelijk is door een aanzienlijj bedrag aan publieke middelen, vind ik dat alleen maar logisch, eigenlijk.

Uitzendrechten voor voetbal in eigen land, vind ik eerlijk gezegd, bizar.
Ik wil best wel betalen zolang ik maar niet ook (o.a.) indirect voetbal aan het sponsoren ben. F1TV it is(of eigenlijk: will be) dus. :)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 18 mei 2021 12:42]

In België is Eleven Sports ook met buitenlandse voetbal begonnen.

Eens ze infrastructuur hadden, volk, connecties, etc hadden (paar jaar later dus) hebben ze de rechten voor Belgische voetbal gekocht.
Voor zover ik begrijp heeft Viaplay (Nordic nogwat als eigenaar) een exclusiviteitsdeal, net zoals Sky dat heeft in Duitsland, dus ga er maar vanuit dat F1TV geen optie gaat worden, dan kan het alleen maar meevallen als het wel zo is.
Ik heb zelf een Ziggo Sport abonnement omdat ik bij KPN zit. Dit is voornamelijk voor F1 en om Champions league wedstrijden te zien. De combinatie van die 2 maakt het de extra kosten wel waard voor mij. Als F1 wegvalt dan ga ik voor champions league weer terug naar Veronica en zal ik of het nieuwe ViaPlay nemen of een F1TV abonnement.

Ik denk dat meer klanten dit zullen doen en dat Ziggo hiermee een hele hoop klanten gaat verliezen, met name de klanten die Ziggo Sport als los abonnement hebben.
Ik ga ervan uit dat Ziggo de prijs van zijn abonnementen gaat verlagen met een paar euro , want alle klanten betalen natuurlijk gewoon mee aan de licentierechten. Ik denk dat 2,50 een mooie verlaging is per klant Ziggo.

Ik denk dat het investeringbedrijf achter Ziggo niet amused is of mischien ook wel, als de abonnementen zo blijven komt er meer geld binnen :)

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 18 mei 2021 19:07]

Ik denk niet dat Ziggo het abonnementsgeld gaat verlagen. Daarvoor loop ik iets te lang op de wereld rond.
F1TV is net als Ziggo van Liberty Media, en die hebben dus ook al gezegd dat F1TV ook niet meer beschikbaar zal zijn voor Nederland.
F1TV is in meerdere landen al inderdaad niet beschikbaar omdat daar een TV zender de volledige uitzend rechten heeft gekocht, zelfde geld nu dus ook voor Nederland.

Viaplay waar de F1 heen gaat kost nu 45 euro per maand, laten we hopen dat het niet het zelfde hier gaat kosten maar een heel stuk minder, maar gezien de kosten die ze hebben gemaakt, en ook nog gaan maken aan personeel en apparatuur, en het fijt dat er dus ook voetbal, darts etc. etc. bij zitten als ze al een aparte sport zender gaan opzetten, denk ik dat het als nog wel aardig wat per maand gaat kosten, helemaal als ze het zelfde pakket gaan leveren als in andere landen met TV programma's, sport, films en muziek.
Och als Automotive engineer, hecht ik meer waarde aan de Sky coverage. Ziggo is op z'n zachts gezegd nogal oppervlakkig. Mol doet z'n best, maar het "Cafe" is een aanfluiting.

Kan uitleggen waarom de thermische efficiëntie van een F1 P.U. op 51%
zit, en dat opzich "beter" is.

Maar het nivo is hier duidelijk ook naar beneden gedonderd.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 18 mei 2021 18:17]

Het is entertainment, geen docu.
Hoeft geen "docu" te zijn, maar ze snappen geen bal van achterliggende strategie of techniek, en zitten er vaak LANGS. F! "motoren" hebben bv een zeer hoge "thermische efficiëntie"
Olav Mols taak is om uit te leggen dat de Ferrari rood is, niet om hoe de F1 motoren werken... ;)
Formule 1 is eigendom van Liberty Media/Global.
Ziggo is eigendom van Liberty Media/Global.

Ik dacht dat één plus één twee was en Ziggo daardoor de F1-rechten had, maar blijkbaar werkt het niet zo. Wel jammer, ik kijk graag F1 ga geen geld betalen voor een F1-dienst. Misschien een goede reden om te switchen naar glasvezel (ben benieuwd of er meer mensen zijn die er zo over denken).
libertyglobal is geen volledig eigenaar meer van ziggo.in alle libertyglobal markten heeft geen ene eigen zender de rechten voorde f1
Hoe het dus wel werkt is dat een bedrijf niet perse voor winst via haar eigen klanten kiest, zolang er maar te verdienen valt. De uitzendrechten zijn verkocht, de bestaande klanten die er voor betaalde zoeken het maar uit zolang de eigenaar winst heeft. Wat verdienen betreft logisch, maar netjes klinkt het niet. De vraag is of je dat als klanten wil belonen, want dan mag je er op rekenen dat je de volgende keer weer meer mag betalen.
Ik kijk ook graag F1. Zou het wel erg jammer vinden, maar wil er verder niks extra’s voor betalen. Betaal al genoeg voor Ziggo, Netflix en NPO plus bij elkaar.
Ik vind het juist wel een goed teken van een goed werkende markt dat een ander bedrijf een productie/recht van iets kan wegkopen bij een zender van hetzelfde moederbedrijf. Dit laat zien dat het moederbedrijf niet de ultieme vinger in de pap heeft en monopoliemisbruik waarschijnlijk minder snel gebeurd.
Goed punt! Wel jammer dat het in dit geval waarschijnlijk negatief uit zal pakken voor de consument...
Er zijn wel meer dingen die op papier fijn klinken, maar tegen een gezonde markt in gaan. Zero rating van data van bepaalde diensten is daar ook zo'n voorbeeld van. En ja, ik vind het zelf in wel jammer, want nu moet ik waarschijnlijk ook gaan betalen ipv dat ik via Ziggo kan kijken. Aan de andere kant betaalde je er nu ook al wel voor, alleen indirect als je Ziggo klant bent.
Mwah, ook anderen betaalden indirect mee terwijl ze geen F1 keken. Ik betaalde dan weer indirect mee aan de zenders waar zij weer naar keken en ik absoluut niet....

De 'vrijheid' in deze markt is ook discutabel, want er zijn niet meerdere partijen die F1 aanbieden omdat het een uniek event is. 't is maar net hoe je vrije markt definieert.

Blijft lastige, maar interessante materie om over te mijmeren...
F1 was voor mij de enige reden om nog bij Ziggo te blijven... en was al aan het overwegen om toch over te gaan stappen naar glasvezel... dit hakt voor mij de knoop definitief door :-)
Het is tegenwoordig niet langer Ziggo maar VodafoneZiggo. Dat is een joint-venture tussen Liberty Global en Vodafone Group. Een mogelijkheid is dat dit een voorbode is van een verandering bij VodafoneZiggo. Zo is (gedeeltelijke) verkoop van het aandeel van Liberty Global in VodafoneZiggo een mogelijkheid. Dat mag sinds 31 december 2020. Een andere mogelijkheid is het naar de beurs brengen van VodafoneZiggo.
Terms of IPO engagement
As explained in the Liberty Global FY19 Annual Report, each VodafoneZiggo shareholder has had the right to initiate an IPO since 31 December 2019. There is also the opportunity for the other shareholder to sell shares in the IPO on a pro rata basis. “Subject to certain exceptions”, the shareholders agreement prohibits transfers of interests in the JV to third‑parties until 31 December 2020. After that, this limitation does not apply. Despite the apparent ability for each shareholder to go it alone in triggering an IPO, Bracken said he did not want to get “out of step” with Vodafone, which he described as a “wonderful partner”.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 18 mei 2021 15:01]

Ik dacht ook dat de rechten bij Ziggo zouden blijven vanwege het moederbedrijf, maar uiteindelijk wil F1 natuurlijk geld verdienen en als ze van de Noren 20 miljoen (drie keer zoveel!) kunnen krijgen dan van Ziggo, tja, in de woorden van Hamilton: Cash is king.
Liberty is maar voor 50% eigenaar van Ziggo. Dat scheelt dus al. En alles draait om de dollars; als jij 30M per jaar kunt vangen van een andere partij, en zelf enkel de business case rond kunt maken met zeg 20M te bieden, dan is het als eigenaar van F1 eenvoudig. Want in die 20M zit heus al wel een berekening over hoeveel abo's/inkomsten ze gaan verliezen.
Liberty Global heeft de som gemaakt: als ze het zelf aanbieden kunnen ze er X miljoen euro extra omzet van krijgen uit hun eigen klanten. Maar nu is er dus een partij die X+Y miljoen euro geboden heeft. Die partij zal dus meer geld moeten vragen aan kijkers dan dat Ziggo denkt te kunnen vragen, anders hadden ze het tenslotte niet gedaan.

Conclusie: de klant zal meer geld kwijt zijn door deze ontwikkeling. Daarnaast is het nog maar de vraag of Ziggo hun prijzen zal verlagen nu hun aanbod krimpt (en dan nog met een zender dat ze jarenlang als HET USP voor Ziggo presenteerden)... Ik denk dat we allemaal het antwoord daarop al weten ;)
Inderdaad zo dacht ik ook.

Ik vraag mij af of Ziggo ingecalculeerd heeft hoeveel klanten er op deze manier gaan lopen. De enige reden dat ik bij Ziggo ben gebleven is voor de Formule 1, dit heb ik de laatste keer ook duidelijk gemaakt toen ik voor de zoveelste keer problemen had. De overstap naar glasvezel wordt op deze manier toch een stuk makkelijker. Ziggo biedt geen enkele meerwaarde t.o.v. de concurrentie op deze manier.

Ik kijk al tientallen jaren formule 1, met hier en daar tussenpauzes. Maar ik ga geen geld betalen voor een aparte zender waar ik alleen maar naar kijk voor de formule 1. De Bundesliga en het darten mogen ze houden. Alsof je met deze sporten een hele dag kunt vullen. Er is maar een manier om dit soort onzin een halt toe te roepen en dat is door je hand op de knip te houden, dan maar geen formule 1.
Het komt wel vaker voor dat wat voor een Nederlandse dochter goed is, dat niet automatisch is voor het internationale moederbedrijf. Als ik lees dat RTL 10 miljoen heeft geboden, dan zal Ziggo daar niet al te ver vandaan zitten, maar het moederbedrijf kan van deze club 30 krijgen, en dat is een enorm gat. Dat gaat Ziggo Nederland never nooit niet terugverdienen, deze Scandinavische club zal dit in een veel groter platform mee kunnen nemen lijkt het. Of die zien het als het entreegeld voor de hele Noord-Europese markt, en schaffen zich zo een complete doelgroep aan in 1x.
En waarschijnlijk kan Ziggo ook nog eens geld vragen aan die Scandinavische club om hun zender beschikbaar te maken op de Ziggo kabel.
Het is eerder andersom. Ziggo mag abonnementen op hun dienst verkopen, vergelijkbaar met espn.
Zo denk ik er ook over, dat wordt na het huidige seizoen naar T-Mobile voor glasvezel, aangezien ik vanwege zeer slechte ervaringen met de Klantenservice KPN heb afgezworen.
Geld stinkt niet. En bovendien was het vestzak broekzak. Nu legt een derde partij even 30 miljoen op tafel, dat is toch een nobrainer denk ik. Zelfs als het serieus schade doet aan een van de dochterprovidertjes.
Liberty heeft naar alle waarschijnlijkheid jarenlang de rechten met korting verkocht aan Ziggo, met als doel klanten te werven. Daar zal de rek inmiddels uit zijn. In Nederland is het aantal F1 kijkers waarschijnlijk ook op een piek beland, dus is het juist nu voor Liberty interessant om de rechten voor de hoofdprijs te verkopen aan een derde partij.
F1TV is ook eigendom van Liberty Media/Global, kost je 8 euro per maand, maar gaat dus ook op zwart voor Nederland, de deal die ze hebben gemaakt is dus zo goed dat ze dus en Ziggo klanten willen op offeren, en F1TV voor Nederland blokkeren.

Dus enigste legale optie is straks een veel te duur abonnement op Viaplay (kost dus in andere landen 45 euro per maand) of een Illegale weg vinden om F1 te kijken.
Kan Ziggo de Tarieven een keertje verlagen ipv elk jaar weer een paar euro te plussen.
Geloof je het zelf, het is gewoon minder voor meer :(
Voor de geïnteresseerden in F1tv pro:

“ De situatie is vergelijkbaar met die in Duitsland. Vorig jaar nam Sky Sports Deutschland daar de rechten over van RTL. Als onderdeel van de deal werd F1 TV Pro gekoppeld aan het Sky-abonnement.

Voor mensen die na dat moment wilde overstappen op F1 TV Pro ging de dienst op slot, tenzij ze ook lid werden van Sky. Bestaande F1 TV Pro-kijkers hadden hier echter geen last van: voor hen bleef de dienst echter gewoon beschikbaar.“

Bron: Autobahn.eu https://autobahn.eu/artik...1-tv-pro-abonnement-nemen
Het is nu maar hopen dat we gewoon nog F1 tv voor 65 per jaar kunnen afsluiten. In Duitsland wordt dat geblokkeerd bijvoorbeeld. Als dat hier ook zo is, moet je wel een dure bundel gaan aanschaffen. Voor mij is dat niet wenselijk aangezien ik alleen F1 wil..
Ik woon in Denemarken en kan zoveel TV3 (van Nordic entertainment group) als F1TV kopen (onafhankelijk van elkaar) abonnement is wel een stuk duurder hier (euro of 12 als ik het me goed herinner)

[Reactie gewijzigd door DrVic op 18 mei 2021 11:56]

Volgens de F1TV website is een abbonement in Denemarken en Zweden 110 Euro. (vs 65 hier). Maar dus wel beschikbaar! In Duitsland idd weer niet.
Duitsland heeft dan wel weer Sky.
Reken er maar niet op:
https://gp33.nl/nederland...rdic-entertainment-group/

Dat wordt waarschijnlijk dus een VPN abonnement naar een land waar nog wel F1TV pro gestreamed mag worden.

EDIT: vandaag dus bekend geworden dat F1TV wél in Nederland mag streamen volgend jaar. Da's tenminste iets dan.

[Reactie gewijzigd door DexterDee op 20 mei 2021 10:13]

volgende de officiele F1website, blijft F1TV in NL gewoon beschikbaar: https://corp.formula1.com...-netherlands-for-viaplay/
Thanks voor de link, nu kan ik weer rustig ademhalen ;)
Heeft geen zin volgens mij. Het afsluiten van een abbo bij F1TV moet gedaan worden met een vredit card en het land van afgifte van de credit card bepaald of je F1TV mag ontvangen. Althans, zo ging het aan het begin van F1TV toen het nog niet in NL beschikbaar was
Kan wel, mits je dan via Google Pay of het Apple equivalent betaalt, via de app van F1, in plaats van via de website. Anders dient je creditcard/betaalmiddel inderdaad in het land geregistreerd te zijn waar je de dienst middels VPN wenst af te sluiten.

Ik weet echter niet in hoeverre er dan ook tijdens het kijken gebruik gemaakt dient te worden van VPN uit datzelfde land, maar ik kan me inbeelden dat dat ook noodzakelijk is, en je anders een error krijgt. Dit weet ik echter niet zeker.
Je kan in sommige landen soort virtuele debit cards kopen. Daar zet je dan bedrag op betaald en per maand of jaar mee en lijkt alsof de kaart in USA is uitgegeven. Zo kon je jaren terug bijv hulu abbo afsluiten.
Idd, een N26 of Revolut card.
Van wat ik hoor werkt dat niet eens voor Nederlandse F1 TV
Hulu kan je als je itunes hebt ook via itunes afsluiten.
Trouwens, nascar wordt in Nederland uitgezonden door ziggo sport… maar je kan het gewoon bekijken legaal via trackpass.nascar.com als je alles live wilt kunnen zien… dus als ze slim zijn.. blijft f1 tv.
Dan Ben ik benieuwd hoe ze dat voor bestaande klanten aanpakken…
Het abonnement loopt voor 1 jaar en na dat jaar stopt hij en kun je niet meer verlengen
Hier zal vast iets over in de voorwaarden staan wat e allemaal geaccepteerd hebben.
Gefeliciteerd.
Dan heb je nog geen stap gezet in Nederland en word je nu al verguisd door de F1 liefhebber. :(

Ik wil niet nog een app of abo hebben. Ik ben tevreden met F1TV Pro. Gelukkig heb ik toch al een VPN abo dus dat scheelt. Ik kan alleen maar hopen dat ze die 30 miljoen er nooit uit gaan halen.
F1 is op youtube erg streng wat betreft VPN gebruik. Zo kan ik via ProtonVPN geen F1 content op youtube kijken ook al loopt de VPN gewoon via NL. Dit is natuurlijk n=1 wat betreft mijn eigen ervaring, maar ik heb wel op reddit gelezen dat meer mensen hier last van hebben die ook andere VPN providers gebruiken. De VPN ip adres ranges zijn volgens mij redelijk bekend en makkelijk te blacklisten.
Ben benieuwd wat het gaat kosten. Voor mij is alleen Formule1 interessant. Ik hoef geen darrts of (Duits) voetbal te kijken. Dus als ze écht veel hoger gaan zitten dan de 65 euro per jaar van F1 TV Pro, dan zullen ze mij in ieder geval niet als klant hebben. Aangezien je op F1 TV Pro meer kunt zien dan alleen wat wordt uitgezonden op TV.
Heb een vermoeden dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt, en als te veel mensen zo denken wordt het een lastig verhaal om die 30 miljoen per jaar terug te verdienen.
Die €65 is nog zonder 25% korting die je normaal kunt krijgen rond maart, dus het is nog goedkoper!

Ik hoop dat ik F1 TV kan blijven aanschaffen, want de rest qua sport hoef ik niet te hebben.

Vraag me af hoeveel F1 kijkers er zijn in NL, oftewel over hoeveel mensen die 30 miljoen verdeeld moeten worden. Als het er 1 miljoen zijn, dan hoef je pp maar €30 / jaar af te tikken toch? En met wat winst moet het niet duurder worden dan een F1 TV abbo met 25% korting, dus ca €48!
€30mln alleen voor de rechten!
Dan nog al het personeel en presentators incl verblijfs en reis kosten. De techniek om de uitzending te maken. studio huren....enzovoorts.... kost toch vlug flink meer dan alleen de rechten.

Mogelijk nog inkosten uit reclame maar als je teveel reclame gaat uitzenden worden degene met een abbo ook niet blij.

Jammer dit. Ik ga er in ieder geval niet extra voor betalen.
Als het via een ubocht of IJ bocht niet mee kan kijken....dan jammer maar helaas.

Zo kun je voor alles een abbo afsluiten. Het houdt echt een keer op.
Sja, uhhh, de verkoper moest wegens onderhoud en verbetering van hun dienstverlening een prijsverhoging doorvoeren. Inflatie ook enzo. Dus eigenlijk wel flauw dat Ziggo aan hun klanten wel een dergelijk lulverhaal ophangt om een prijsverhoging door de strot te drukken, maar nu ze zelf een prijsverhoging doorberekend krijgen stoppen met het afnemen van de dienst.
Jammer, gaan een hele hoop kijkers afhaken of wijken uit naar de minder legale streams (of bijvoorbeeld F1TV streamen via een VPN als die voor NL geblokkeerd zou gaan worden). Nu kijken een hele hoop mensen vanwege Max Verstappen, denk dat je straks weer een veel kleinere harde kern van kijkers overhoudt waar ze weinig aan zullen verdienen.
Die harde kern is best groot denk ik.
Als je de live TV kijkcijfers (dus de niet uitgestelde en onliners niet meegeteld ) mag geloven...
https://kijkonderzoek.nl/component/kijkcijfers/file,d1-8-0-p
die zeggen dat elke keer meer dan een miljoen mensen elke keer de wedstrijd zien
Dat zijn misschien niet allemaal harde kern, maar het is wel een indicatie.
Afgezien van de semi en il-legale kijkers die online meeneuzen.
Nee dat zijn de gelegenheids-/succes-supporters vanwege Max. In de periode daarvoor had je echt maar een select groepje die de F1 volgde.
Vraag me af hoeveel niet-Ziggo abonnees een betaald Ziggo pakket hebben om F1 te kunnen volgen.
Of juist meer als het voor iedereen in uhd wordt uitgezonden..
Ik denk niet dat mensen het wel kijken in uhd en niet in HD. Dat maakt inhoudelijk toch geen verschil?
Op de community en ziggoforum werd veel gevraagd om de f1 in 4k/uhd uit te zenden… dat was echt een veel gekoesterde wens… waar ziggosport dit jaar mee begon.. sinds dit seizoen zend ziggosport f1 voor ziggo klanten op kanaal 14 in uhd uit…
Mooie manier om nog snel veel dure abonnementen met de Next weg te zetten 😉
Hoeveel impact zal dit indirect hebben op het aantal Ziggo klanten?
Weinig. Ziggo is al op afstand de grootste provider en mensen stappen in de regel niet zomaar over. Voor Tweakersvolk is er ook weinig reden, als er qua internet bijv. geen alternatief is met glasvezel. De meeste mensen kijken kijken geen F1.
In mijn groepsapp bestaande uit vrienden die F1 kijken neigt 60% al naar opzeggen aangezien ze verder het meeste streamen. Ziggo was dan ook het internet abbo naar keuze maar met de recente prijsverhogingen is er weinig reden om bij Ziggo te blijven.
Ik heb jaren ziggo gehad als provider, aangezien dat de enige optie was met een beetje snel internet hier in de wijk. Vorig jaar is hier glasvezel aangelegd, ben direct overgestapt naar kpn glasvezel. Heb vorig jaar nog via een ziggo sport totaal pakket gekeken, maar voor dit seizoen heb ik dat opgezegd en ben naar f1 tv pro overgestapt. Dat bevalt op zich prima, ondanks de kleine technische probleempjes die zo nu en dan hebben. Er worden wel steeds verbetering gedaan aan f1 tv pro.
Klanten kiezen meestal niet voor wie de grootste provider is. Klanten werden/worden tegenwoordig vooral overgehaald op aantrekkelijk (combinatie)aanbod met prijsbesparing. Dat afname van aanbod en prijsverhoging dan niet automatisch zal zorgen voor vertrek dat ben ik met je eens, maar als concurrenten daardoor kans zien om een beter (combinatie)aanbod te doen dan heb je grote kans dat dit wel kan zorgen voor overstap van duizenden klanten extra. En aangezien Ziggo met het verschalen van het aanbod en verhogen van de prijzen er niet op in lijkt te spelen om dat voor te zijn is er dus niet zomaar vanuit te gaan dat bestaande klanten die F1 wilde zien dan overstappen.
Klanten kiezen inderdaad niet voor wie de grootste provider is, maar Ziggo is wel om een reden de grootste geworden. En dat komt echt niet door het feit dat ze de F1-rechten hadden.
Ik zal in ieder geval nu apart moeten gaan betalen voor F1TV. Ik vind het wel waard om dat te doen, maar het is hoe dan ook heel jammer.
Geen idee hoe het in NL zit met de commentaar, maar hier bij Telenet is het niet veel soeps
Het probleem met F1 tv zijn er wel een paar. 20 minuten later beginnen te kijken kan bijvoorbeeld niet ... Je moet dus live kijken. Ik heb kleine kinderen etc, dus live kijken zit er niet altijd in. Maar dikwijls kan ik wel iets later beginnen te kijken. Maar dat lukt dus niet. Dat is een enorm gemis. Dan is er nog altijd geen werkende TV app voor mijn sony met android TV (toch niet de laatste keer dat ik gekeken heb). En streamen naar een chromecast/tv met ingebouwde chromecast lukte tot voor kort ook niet. En je kon wel streamen van je desktop. De commentaar is wel top. Alleen zouden ze Eddie Jordan nog moeten aantrekken zoals het vroeger was op de BBC :)
In de loop van dit jaar komt de functie om later te starten er bij, in de app zit inmiddels Chromecast (laatste 2 races, eerste problemen, tweede vlekkeloos).

En ik ben voor Eddie Jordan, even als Coulthard. Kunnen ze Crofty afschaffen :)
Ha dat wist ik niet, zou wel mooi zijn. Met de kinderen kan ik niet altijd op "tijd" zijn. En je wilt toch de start niet missn

Martin Brundle/Coulthard ook tijdens de race zou wel prachtig zijn. Toen ik het bericht las ... de BBC stopt ermee was dat een serieuze domper. Dat was pas commentaar en ook leuk gewoon om te kijken de hele show er rond.
Offtopic, maar voor Android TV werkt deze app echt prima.
https://play.google.com/s...=com.github.leonardoxh.f1

De officiele app is onderweg, maar geen idee wanneer die gereleased wordt. Het vertraagd kijken vind ik ook een gemis. Maar het grote probleem is dat met het verlies van Ziggo er een grote kans van het verlies van F1TV Pro is. Als consument verlies je uberhaupt enige vorm van keuze.
Nu kun je nog Ziggo EN/OF F1TV Pro nemen.
Je kunt sinds kort streamen vanuit de app naar Chromecast. Verder kan je tegenwoordig ook spoelen in de app, dus verlaat een training o.i.d. bekijken kan volgens mij gewoon. Laatst nog naar het aankondigingsscherm zitten koekeloeren terwijl de training al gestart was.
Gezien NENT €30M betaald per jaar, acht ik de kans heel groot dat F1TV hier volgend jaar niet meer beschikbaar is; net als in Duitsland is gebeurd.
Dan is het Jammer voor Verstapoen en de F1, maar dan volg ik ze niet meer als F1TV er uit gaat. Mijn Zweeds is niet aanwezig, dus dat commentaar hoef ik niet via Viaplay.

Ook Ziggo kan nu verder afgebouwd worden. All-in-1 Compleet kan terug naar alleen Internet, met een zo spoedig mogelijke overstap op glasvezel of desnoods direct met een tussenstap naar T-mobile en een 4G voor Thuis oplossing.
Ziggo is gewoon te duur geworden in de jaren, en de televisie is een Gay Pride parade geworden dat weinig tot niks meer brengt wat mijn interesse heeft. Tr weinig om nog voor tr betalen in elk geval.

Daarnaast vervalt volgend jaar waarschijnlijk ook nog eens de analoge kabel radio. Waardoor je perse een TV aan moet hebben (ik werk met een smartcard en geen settopbox), en je dus feitelijk overgeleverd bent aan internet radio.
Dus ook dit is een extra reden om het radio en TV deel op te zeggen.
Helaas veel denk ik...
dit is voor mij de reden (icm Vodafone abonnement) dat ik bij Ziggo zit. Aangezien beide contracten aflopend zijn, ga ik kijken naar een andere deal (Glasvezel bijv), omdat je voor de prijs p/m van Ziggo minder internetsnelheid krijgt dan bij andere providers.

De randzaken (F1/Vodafone verdubbeling abonnement) maakte voor mij de keuze dat ik bij Ziggo blijf/bleef. Maar voor mij heeft Ziggo nu geen meerwaarde meer en wordt het weer kijken naar de prijs/snelheid/kwaliteit
T-mobile kan ik je aanraden.
Oke.. dit is wel bizar... Net even gekeken... maar ik kan voor minder per maand (mobiel abonnement als thuis internet/tv) van 75 / 10 mbit naar 1000 / 1000 mbit gaan via T-mobile - als ik het volledige combipakket pak.

T-mobile is dan € 4,50 per maand goedkoper (met een snelheidsverhoging van bijna 14x) en nog altijd TV in het pakket, voor die 'paar keer dat ik nog kijk', waar ik nog altijd vanaf kan zien.
Ziggo/Vodafone is dus daadwerkelijk wel echt duur geworden. Enige wat ik dan nog mis is F1, dus achter de streep wordt het iets duurder, maar ik kan ook nog één abonnement lager nemen van 100/100 en nog steeds sneller internet hebben...

Ik ga het nog eens op een rijtje zetten voor mezelf en mogelijk al eerder overstag ;) op dit moment zijn ze het glasvezel in de straat aan het aanleggen en over een paar weken zal de connectie naar binnen gelegd zijn.
Ik ben echt heel tevreden over Tmobile. Paar maanden geleden is se snelheid 250 omhood gegaan en mijn maandbedrag 15 naar beneden. Gewoon uit het niets.
Ik heb nu 3 jaar tmobile, 2x storing gehad.
Net overgestapt naar KPN 100/100. Was incl de korting die KPN biedt het eerste jaar net zo duur als T-mobile internet. Ook met de T-mobile korting omdat we daar al 2 mobiele abo's hebben lopen. Goed om te horen dat je tevreden over T-mobile bent, omdat KPN me veel te duur is volgend jaar.
Je kan volgend jaar gewoon weer korting krijgen bij KPN hoor. Wellicht is met mobiel naar KPN zelfs nog voordeliger intussen, als je daarmee wacht tot volgend jaar kan je zelfs extra korting afdwingen door dat in de mix te gooien ter overweging. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 mei 2021 12:31]

Valt idd nog wel eens wat te regelen met die providers. Volgend jaar ook maar eens overwegen om de mobiele abo's naar KPN te doen.
Helaas zitten veel mensen (waaronder ik) vast aan Ziggo omdat het gewoon de enige provider is met een normale internetsnelheid. Bij mij is alleen internet via kabel of via het kopernetwerk beschikbaar. En dat kopernetwerk komt niet verder dan ongeveer 100/20, terwijl ik met Ziggo tot aan de gigabit kom.

Het is gewoon afwachten tot glasvezel bij mij wordt aangelegd, dan ben ik direct weg bij Ziggo, met hun trage upload.
En dat kopernetwerk komt niet verder dan ongeveer 100/20, terwijl ik met Ziggo tot aan de gigabit kom.
De upload is vaak 30 Mbit/s, ondanks dat ze soms met maar 10 adverteren. Dat Ziggo maar puur blijft praten over de download en niet over de upload is waarom ik behoorlijk tevreden ben met dat koper. Download is dan wel lager, upload was/is juist hoger. Plus ben ik flink wat minder geld kwijt per maand. De verhouding tussen download en upload is behoorlijk zoek bij Ziggo. Dit terwijl de prijzen toch behoorlijk fors zijn (zeker als je geen tv wilt afnemen). De veranderingen van dit artikel verandert weinig.
Welke provider heb je dan? Dus als ik het goed begrijp is de snelheid een indicatie? En wordt dus niet gecapt? Bij Ziggo zit ik momenteel op 300/30. In een ideale wereld zou een snelheid van 200/200 ofzo perfect voor me zijn. Dat is dus helaas alleen te halen met glasvezel. 100 download via het kopernetwerk vind ik toch wat te weinig.
Wat @bkor zegt is bij mij ook van toepassing.
Ik heb een XS4All abonnement van 160/16 mbit. (Weet even niet de exacte nummers omdat alles bij XS4All aan het veranderen is, maar toen ik het afsloot ging het om 160/16)
Maar dat is uncapped, want ik haal snelheden van zo'n 165/65 mbit.
Vooral omdat mijn upload 65mbit haalt, is het gewoon sneller dan alles dat Ziggo mij kan bieden.
Ik heb bij KPN, via koper, 200/60. Dat is met pair bonding dat niet overal beschikbaar is. Ik haal de maximale up en down regelmatig.

Bij Ziggo zou ik naar 1000/50 kunnen gaan. Ik heb geen idee of je die snelheden ook haalt. Ik wacht liever op glas (wordt gedurende de komende 3 jaar bij mij in de stad uitgerold) zodat de upload verder omhoog kan.
Maar neem je daarbij dan ook televisie en telefonie af? Want daar heb je Ziggo niet perse voor nodig als je internet wil. De impact lijkt me ook of klanten dan nog combinatiedeals blijven afnemen als een van die combinaties waarde verliest. Als je op televisie kan besparen dan heeft dat voor Ziggo dus mogelijk ook al gevolgen.
Zelf zal ik iig vertrekken bij Ziggo. het heeft nu geen meerwaarde meer
Ziggo gaat het inderdaad lastig krijgen… steeds meer glasvezel en nu dit… dit kan ook koppen kosten bij de ziggo directie.
Precies mijn gedachte. Omdat F1 nu “gratis” is bij ziggo heb ik daar nu nog internet en tv. Dat heeft ziggo inmiddels los gekoppeld dus ergens dit jaar gaat bij mij de stekker uit de kabel tv. Die zijn ze al kwijt.
Leg dan nog even een glasvezelkabel bij me aan en heel ziggo zeg ik vaarwel.
65 per jaar voor F1 tv, mja wil ik nog wel aftikken. Kan dat straks niet meer en moet ik via NENT voor 15,— per maand een abbo afsluiten dan gaan ze geen cent van de 30mil aan mij terug verdienen, ik download dan wel de races via internet om ze later alsnog te kijken.

Weet niet wat er allemaal aan de hand is bij ziggo maar afgezien van de stabiliteit heb ik echt he-le-maal niks meer met dat bedrijf.

Kabel Internet vs glasvezel gaan ze verliezen als ze zo doorgaan, of ze dat zelf doorhebben vraag ik me af. Kabel tv met 8000 kanalen met 80% van de tijd geen enkel interessant programma te vinden is me al een lange tijd een doorn in het oog. F1 hield ik mijn tv abbo voor aan, dat gaat nu dus ook niet meer op. En ik hoor vele om me heen die in grote lijnen het zelfde ervaren, ik vermoed dat dit wel eens het begin van het einde kan wezen als ze op deze voet verder gaan.
Tja glasvezel is steeds meer beschikbaar en vele malen sneller. Even een video uploaden naar familie gaat velen malen sneller.

Ik denk dat de glasvezel boeren wel bloed ruiken. Niet veel bloed maar hoeveel bloed heeft een haai nodig?
Het zal voor veel mensen een moment zijn om nog eens naar hun abo te kijken en te gaan vergelijken met andere aanbieders. Iets wat ze eerst niet deden want "Ziggo heeft F1 en de rest niet" .
Of er veel gaan overstappen zal afhangen van de wil om daadwerkelijk over te stappen.. hoe vaak is het niet bij bv banken of verzekeraars dat men roept "ik stap over!" en vervolgens vrolijk bij dezelfde blijven omdat "gedoe".
Zal natuurlijk afhangen van hoe F1 precies beschikbaar gaat komen bij die nieuwe, mogelijk dat een handige provider het als lokkertje in hun pakket gaan voegen..
Ik denk dat je niet alleen naar Ziggo moet kijken, hoeveel kijkers gaat dit F1 kosten? En als bv Indycar/Nascar niet mee verhuisd, hoeveel gaan die er kwijtraken?
oef jammer. Maar zo gaat het in de wereld...
Laten we maar hopen dat er een bestaande TV-zender nog live blijft uitzenden. Ik en vele anderen hebben geen behoefte om een extra abonnement af te sluiten bij ViaPlay of F1 TV Pro voor die races die gehouden worden.

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 18 mei 2021 11:56]

23 races voor 65 euro per jaar, is nog geen 3 euro per race (is denk ik een stuk goedkoper dan een ziggo abonnement). Dat vind ik toch een best netjes bedrag.
je moet alleen niet de browser of de F1TV app gebruiken, maar Race Control, dan heb je veel meer flexibiliteit en is het eenvoudiger om meerder vensters naast elkaar open te hebben.
Ik kan me helaas heel goed voorstellen dat F1TV gestopt wordt in Nederland als NENT het op een eigen zender gaat uitzenden. Zo gaat het ook in Duitsland en Engeland als ik me goed herinner.
In zweden, noorwegen en denemarken waar nent al zit, is er gewoon f1tv pro beschikbaar. Al schijnt het daar wel duurder te zijn ~110-120 euro / jaar.
Yep, ik heb het hier (denemarken) had eerst tv3 dat was een stuk goedkoper (5€) maar had reclame en geen sky commentaar. Heb uiteindelijk tv3 pakket de deur uitgedaan en de app gekocht. De prijs op de website is in Euro’s ipv DKK maar gevoelsmatig klopt het wel (te lui om in te loggen op de bank). Mijn hypothese is dat NENT een compensatie krijgt per F1TV abonnee en die zit natuurlijk netjes in de prijs.
Daar ga ik wel van uit gezien die 30 miljoen per jaar alleen licentie gelden voor Nederland zijn! Dat moet toch terug verdient worden, en ik ben best bereid daar iets meer voor te betalen dan wat ik nu doe, 15 tot max 25 euro. Maar dan wel incl. Nascar en indycar!
Het casten werkt inmiddels goed heb de laatste race en kwali zonder problemen kunnen kijken.
Ik zit er over na te denken. Maar voor nu nog even alles bij Ziggo afkijken.... ;)
Feit dat we met een paar mensen uit de buurt bij elkaar zitten betekent dit minimaal dat we het op TV moeten kunnen bekijken i.p.v. een computerscherm :P. Hoewel een extra scherm nog wel eens leuk kan worden als je kan switchen tussen camera's.

De komende maanden zullen er wel mooie gratis/goedkope legale alternatieven geboden worden. Dus hier wordt zeker niet getreurd. Niemand valt wat kwalijk te nemen, zo werkt het nou eenmaal in de commerciële wereld.

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 18 mei 2021 12:19]

Bij mij werd meerdere keren na 10 minuten de cast verbroken.
Heel irritant. Heb ook ziggo sport dus keek het toen maar met Nederlands commentaar op tv.

Ik zal het van de week weer proberen.
Ik heb de laatste race met een 3rd party android tv app gekeken (f1 tv player zoiets dergelijks). Beetje barebones interface heeft dat, maar het werkte prima. Stond sinds kort in de playstore op m'n tv.
ja klopt die heb ik ook (gebuikt) bij eerdere races en dat is nog steeds mijn backup als het casten niet goed werkt.
In Nederland nu nog 65 euro per jaar maar in Scandinavie waar NENT actief is 110 euro per jaar. Dat zal onderdeel zijn van de onderhandelingen. Ik verwacht dus dat de prijzen in NL ook flink omhoog gaan.

https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html#en-NL
€ 110 / jaar zou ik wel overhebben voor f1 tv pro. Het is nog altijd goedkoper dan € 180 / jaar voor ziggo sport totaal. Ik kijk ook echt alleen maar voor de f1.
Bijkomend voordeel is dat je ook F2, F3 kan kijken, alles terug kan kijken en verschillende camerapunten kan bekijken (die je dan weer opent in Race Control, natuurlijk). Je krijgt dus veel meer te zien voor die paar euro per race.
Geen problemen met de illegale stream.

Maar sinds de Amerikanen het over hebben genomen is het te verwachten dat het financiëel verder uitgemolken moet gaan worden zoals vele sporten in Amerika achter dure betaalzenders komen of dure pay-per-view kosten.

En mensen elke keer maar meer betalen voor hun sport terwijl er achterlijke bedragen in de sporten omgaan. Mensen moeten eens massaal stoppen met elke keer maar meer betalen voor hun sport en eisen dat sporten normaal beschikbaar blijven in plaats van uitgemolken worden voor de toch al rijke mensen.
Voor 65 per jaar heb je een abbo op de f1 site, en toegang tot alle streams van alle sessies.
En dan nog op zoek gaan naar illegale streams.

Man man 😑

[Reactie gewijzigd door evmmb op 18 mei 2021 12:14]

En dan nog op zoek gaan naar illegale streams.
Die illegale streams schijnen vaak veel minder problemen te hebben dan F1 tv. Je leest veel te vaak over flinke problemen met F1 tv. Ik vind het echt niet kunnen dat er zoveel problemen zijn rondom een betaalde dienst. Verder neemt de prijs van F1 tv behoorlijk toe elk jaar.

Uiteindelijk speelt het gemak toch ook een rol. Een kanaal van Ziggo opzetten is makkelijk, een goedwerkende illegale stream is wat ingewikkelder. Een dienst welke onbetrouwbaar is, tja, ik zou daar snel genoeg van hebben. Het leuke is toch echt om het live te kijken. Laatste race of race ervoor deed F1 tv net alsof de problemen lagen aan de browser ofzo. Deze problemen spelen al jaren. Zoiets is toch onacceptabel?

Enige voordeel van F1tv (vs Ziggo) is dat het race commentaar niet bijna alleen maar over Max Verstappen gaat.
Die illegale streams schijnen vaak veel minder problemen te hebben dan F1 tv.
Dit dus, wij kijken geregeld in een discord groepje mee met een vriend die F1 TV heeft en die stream heeft geregeld problemen met haperingen/vastlopen, terwijl ik er een illegale stream erbij pak met dezelfde kwaliteit en vlekkeloos blijft spelen.
Hoe zit het met commentatoren? Krijg je dat ook bij F1.com in het Nederlands/Engels?
Yep, he hebt sky commentaar en Olav mol als je wilt. Kan Olav zelfs in DK selecteren, maar uh, nee.
Ik denk dat de race-fan die 65 euro wel lief heeft. Lekker vanaf de start even live met Max meekijken hoe hij vanaf P1 zich wegspurt, of hoe Mazepin er na twee bochten eruit ligt met zijn pirouette :+
Plus een hele historie van +/- 650 races. Klinkt niet eens zo slecht.

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 18 mei 2021 12:25]

En jij denkt dat dat 65,- per jaar blijft na deze overname? Dit bedrijf wil ook gewoon winst maken en F1TV in Nederland zal; of verdwijnen (zoals in Duitsland); of heel veel duurder worden (zoals in Zweden).
Als het duurder wordt tik ik het met plezier af. Het is mijn hobby, totaal geen probleem mee.
Door omstandigheden heb ik dat niet eens te besteden. Ik zou al blij zijn met een eigen woning.

En nu 65 euro ja, maar we weten allemaal hoe het met de prijzen van streamingdiensten gaat.
En wat is voor Ziggo nu hun unique selling point dan? Engels of Spaans voetbal? Daar ga je het niet mee redden.

Internetsnelheid: Nee.
F1: Nee.
Prijs: Nee.
Upload: Nee.
Programma's achteraf kijken in hoge kwaliteit: Nee.
Enige aanbieder van fatsoenlijk internet in veel gebieden: ja :(
Dit. Ik heb geen andere keuze.
Nog wel HBO content via Movies&Series maar daarvan loopt de licentie ook eind dit jaar af.

Zou mij niet verbazen als dat ook niet verlengd wordt met de ontwikkelingen bij AT&T en Discovery en de uitrol van HBO Max.

NENT gaat blijkbaar ViaPlay verder uitrollen in Europa. Dat is in Scandinavië al een bekende streamingdienst en F1 kan dan een flinke trekker worden.

[Reactie gewijzigd door sambalbaj op 18 mei 2021 12:34]

'Wij' zijn natuurlijk allemaal best IT georiënteerd. Massa's mensen (stiekem ikzelf ook) die de vier punten van je niks uitmaken.

Zoals de appjes binnenkomen, en de tv aanspringt is het toch goed?
CI+ kaart in mijn tv ipv irritante setupbox.: Ja.
setupbox
Set-top box
Geweldig nieuws dit voor glasvezel initiatieven! Mensen bleven toch nog vaak klant van Ziggo ivm Ziggo Sport en dus F1. Nu dat weg valt is voor veel mensen de reden om bij Ziggo te blijven er niet meer.

Die kunnen prima af met 500 of 1000Mbit van glasvezel leverancier X.

Ik juig dit nieuws dan ook toe!
Ik heb jaren ziggo gehad, nu kpn. Maar ziggo had wel een goed werkende android tv app om mee te kijken. Dat heeft kpn niet. Waar ik eerder gewoon met de app live tv kon kijken, moet dat nu weer met de settop box. Geen ramp, maar vond de app handiger.
1 2 3 ... 10