Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Formule 1 begint dit jaar met tests om races in hdr uit te zenden

De Formule 1-organisatie begint dit jaar met tests om high dynamic range toe te passen bij uitzendingen. De races zijn al beschikbaar in 4k, binnenkort ook voor Ziggo-klanten met een Mediabox Next, maar dat gaat nog niet gepaard met hdr.

Ian Holmes, de director of media rights van de Formule 1, zei tegen een aantal media dat high dynamic range een van de elementen is waar de organisatie specifiek naar kijkt. Volgens hem is het 'erg effectief bij snelbewegende objecten' en is de Formule 1 er 'behoorlijk enthousiast over', schrijft Motorsport.com.

Holmes ziet de tests als een potentiële nieuwe fase waarin de techniek ook daadwerkelijk beschikbaar komt, maar wanneer dat precies het geval zou kunnen zijn, blijft onduidelijk. Die onduidelijkheid zal samenhangen met een punt dat hij ook aanstipte, namelijk dat de techniek weliswaar gereed kan zijn en dat tv-zenders het kunnen uitzenden, maar dan nog zijn er volgens hem wellicht relatief weinig mensen met apparaten die het ook daadwerkelijk kunnen tonen.

De Formule 1-races zijn sinds 2017 in 4k-resolutie te bekijken, wat bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk al een paar jaar mogelijk is via het Sky Q-abonnement. In Nederland was dat tot op heden nog niet mogelijk, maar dat verandert vanaf het komende seizoen, dat eind deze maand begint. Het wordt dan voor Ziggo-klanten met een Mediabox Next-settopbox mogelijk de races in 4k te bekijken. Dat gaat gepaard met de reguliere framerate van vijftig beelden per seconde. Zonder deze settopbox is 1080i en 50fps het maximaal haalbare via een reguliere televisie-uitzending, of 1080p met 50fps via de F1 TV-streamingdienst.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-03-2021 • 09:53

117 Linkedin

Reacties (117)

Wijzig sortering
Als je een F1TV abonnement hebt kan je ook RaceControl gebruiken van Tweaker @Spollie Dan kan je vanuit daar streamen naar je Shield of TV werkt als een speer _/-\o_

Edit, je kan nu tot en met 2018 alles terug kijken, de dev werkt er aan om de oudere races per jaar ook toe te voegen. Er komt vandaag een update volgens de dev.

[Reactie gewijzigd door Pierre op 15 maart 2021 13:29]

Waar vind ik dat? Nu is het drama. Sinds 23-2 hebben ze via Safari het kijken dicht gezet. En kun je voorlopig nog niet casten of AirPlay gebruiken. Later dit jaar pas beschikbaar.
Je kunt wel degelijk casten! Als je F1TV opent in Chrome en dan op de Cast-optie klikt (van het tabblad dus, niet een specifiek icoon in de player), dan wordt alleen de inhoud van de player naar de chromecast verzonden.
Casten vanuit de F1TV app kon niet, maar die optie gaat wel komen dit seizoen.
Ik zou niet teveel hoop koesteren over die dingen waarvan ze roepen dat die 'wel gaan komen'. Ze beloven al jaren van alles maar er komt niet veel van terecht. Tot nu toe wordt het alleen maar verder dichtgetimmerd.
Voor de ontwikkeling van de streaming diensten voor dit seizoen is F1TV in zee gegaan met een nieuwe partner (Accenture’s Industry X) en AWS. Ik acht de kans redelijk aanwezig dat de nu beloofde zaken zeker wel dit seizoen nog gereleased worden.

Ze moeten ook wel, want ze hebben erg veel steekjes laten vallen de afgelopen seizoenen.

Overigens heb ik dit weekend alle drie de testdagen van half 8 tot half 6 prima kunnen streamen. En dat drie keer achter elkaar. Casten vanuit de videoplayer van uit de website in Chrome naar mn ChromeCast Gen 3.
Ja een aanvulling die nog nergens is vermeld, dat dit alleen op de PC wil, iig niet via een iphone met chrome browser erop.

Via de pc met nieuwste ChromeBrowser naar f1tv site, inloggen, en dan komt er idd een cast icoon in de player
plaatje
https://tweakers.net/i/gs...t6SaYEGK.jpg?f=user_large
Aws, is amazon, is twitch. En die hebben wel redelijk kennis van streamingdiensten
En toch is Twitch vooralsnog het enige dat ik niet vloeiend krijg wanneer ik in 1080p60 cast naar mijn Chromecast Gen3...
Bij de start van F1TV in 2018 zouden deze functies er al komen "later in het seizoen"..... Dus ik hoop maar zet mijn geld er niet op in.
De cast functie was via f1tv Pro gewoon aanwezig tijdens de tests van deze week, ik ga er dus ook vanuit dat die in de rest van het seizoen blijft werken. :)
Via de F1TV app was er dit weekend nog geen cast functie, althans bij mij niet.
Ja klopt! werkte goed vanuit de browser, maar zou handiger zijn in de app
Vanaf m’n iPhone kon ik AirPlay niet gebruiken. Alleen synchrone weergave maar dat is helemaal niks.
Via de browser kun je dus niet meer kijken.
Sinds de testen zit er een echte Cast optie rechstreeks in de player via desktop.
Dit kon vroeger idd ook via tabblad casten, maar de optie die er nu rechstreeks inzit zorgt voor betere castkwaliteit.
Zie mijn opmerking hierboven. Voor een alternatief. Helaas lost dat het niet kunnen casten/airplay niet direct op. :|

https://github.com/NoahFetz/F1AppleTV

[Reactie gewijzigd door TheKerremenke op 15 maart 2021 12:48]

Bedankt voor de tip! Gelijk uitgeprobeerd en werkt top!
Casten is een functie die ik heel graag zou zien in de iOS app, al dan niet via een tweak, maar dit is ook al fijn, bedankt!
Nooit geweten dat deze fantastische software door een Nederlandse tweaker is gemaakt. Hulde!
Even een tip voor de mensen die het nog niet wisten, als je een Ziggo Sport Totaal abonnement hebt kun je een gratis subscription krijgen voor F1 TV Pro.

EDIT: Zoals door anderen duidelijk gemaakt geldt dit alleen als Ziggo ook jouw provider is.

[Reactie gewijzigd door Exhonor op 15 maart 2021 13:53]

*Alleen als je Ziggo ook als ISP hebt.
Tenzij je Ziggo Sport Totaal Go hebt 😟
loont het dan niet om te upgraden naar Ziggo Sport Totaal zodat je de F1 App kan opzeggen ?
Niet als je geen kabel/glasvezel in je huis hebt en gedoomd bent tot Digitenne |:(
Dien je direct een pakket te nemen van minimaal € 53,50 + € 15,00 voor Ziggo Sport Totaal, per maand. T.o.v. van die 10 euro per maand loont dat zeker niet nee.

[Reactie gewijzigd door faim op 15 maart 2021 11:12]

Gratis met Vodafone combinatie
Dan betaal je toch ook al zeker 20 euro voor je Vodafone abo.
De enige eis is dat je een Vodafone mobiel abonnement hebt. Dat kan ook een goedkoop sim only abo zijn,
die heb je al voor de helft.
Onjuist, ik heb alleen tv van Ziggo + sport totaal en gisteren gewoon F1TV pro aan kunnen vragen, het klopt inderdaad dat het niet mogelijk is als je Ziggo sport totaal via een andere provider afneemt.

[Reactie gewijzigd door AHappyKoalaBear op 15 maart 2021 12:59]

En daarom heb ik mijn Ziggo sport totaal abonnement opgezegd via mijn kabelboer, echt dikke naaierrij. Nu over gestapt naar f1tv pro, mocht ik programma's als peptalk etc missen neem ik wel losse Ziggo sport go via de play store en ben ik nog altijd goedkoper uit . :)
Dus niet voor KPN (of andere provider) klanten die de volle mep voor Ziggo Sport Totaal betalen....

Ongeacht of je uberhaupt keus hebt voor Ziggo als provider is dit natuurlijk wel weer krankzinnig.
Ian Holmes, de director of media rights van de Formule 1, zei tegen een aantal media dat high dynamic range een van de elementen is waar de organisatie specifiek naar kijkt. Volgens hem is het 'erg effectief bij snelbewegende objecten' en is de Formule 1 er 'behoorlijk enthousiast over'
Ik denk dat ze HFR en HDR hier doorelkaar halen... bij snelbewegende objecten heb je juist meer frames per seconde nodig, anders wordt het een grote blur. HDR heeft hier niks mee te maken.

HDR lijkt me vooral interessant inzake hoe ze die zonovergoten circuits in beeld brengen, of de nachtraces doen.
Ik vind het ook vreemd dat hij zegt "bij snel bewegende objecten". Formule 1 auto's bewegen snel, maar op TV is dat allemaal best rustig. Het is niet alsof het ene frame veel afwijkt van het andere frame.
In Amerika is de standaard TV framerate 30fps, hier in Nederland zitten we op 25 of 50hz. Veel TV's hebben een upscale functie die dit ophogen naar 100 of zelfs 200, zodat het er alsnog vloeiend uit ziet.
Dat weet ik, maar afgezien daarvan is racing nu eenmaal niet zo snel-bewegend beeld als een first person shooter. Een racing game is prima op 50Hz te spelen, een shooter is dat totaal niet. Dat zijn de bewegende beelden die optimaal van HFR kunnen profiteren, ik zie dat niet bij racing (games).
Mwoa bij een racegame kijk je vanuit het perspectief van de coureur, als F1 op tv is heb je toch met veel panning shots te maken. Die worden ook een stuk vloeiender met een hogere framerate.
Racen en andere sport (voetbal) hebben juist wel veel baat bij 50fps in plaats van 25 omdat de camera vaak behoorlijk snel beweegt.
Het is de achtergrond die snel beweegt
Mja ik denk dat het effect van dat laatste wel meevalt. De meeste banen zijn goed verlicht en de meeste races zijn toch met daglicht, dus echt veel donkere stukken ga je niet zien. Voor die 3 races die wat donker zijn, had ik liever 60fps gehad.
Er wordt hier wel degelijk HDR bedoelt.

Uit eigen ervaring en onderzoek (zie link hieronder) helpt HDR beter diepte waar te nemen. Volgens de onderzoekers komt dat omdat HDR beelden beter de werkelijkheid evenaren waardoor je hersenen dit beter kunnen interpreteren dan bijvoorbeeld diepte aanwijzingen.

Bovenstaande komt dan ook weer overeen met de bron van dit artikel want ze doen dit om kwaliteit van de uitzending te verhogen voor een nog betere kijkbeleving.

ik zeg kom maar op! :Y)


http://resources.mpi-inf.mpg.de/StereoHDR/main.pdf
Zou liever hebben dat ze hun F1TV app de 21e eeuw in brengen en chromecast support toevoegen en/of een app op Google TV (en andere platforms). Blijkbaar zit het allemaal in de pijpleiding maar komt wat mij betreft een paar jaar te laat.
Het is inderdaad (nog) een gemis dat de F1TV app nog geen support heeft voor casten, echter werkt casten naar een Chromecast wel via de website (specifiek de desktopversie, welke ook werkt via een smartphone i.c.m. Google Chrome (desktop site weergave)).
Chromecast support is aangekondigd, komt ergens halverwege dit seizoen.
Inderdaad wou ik net zeggen, zou fijn zijn als je gewoon normaal kan casten en nog beter een app voor android tv/google tv.
Als je op AndroidTV in de google store zoekt op 'f1 tv' vind je een third party app die maar 1 ding doet: de streams beschikbaar stellen. Tenminste als je f1 tv pro hebt natuurlijk. Werkte prima afgelopen testdagen, dus een officiële androidtv app is welkom maar voor nu werkt de livestream en terugkijken al. Heel kaal, dus bv geen commentaar keuze maar hee, geen gezanik met casts of laptops aan HDMI kabels. Edit: commentaar was er maar enkelvoudig bij de trainingsdagen, bij terugkijken van wedstrijden kun je wel degelijk commentaar taal wijzigen.

[Reactie gewijzigd door tinytinnie op 18 maart 2021 11:04]

Zal deze es bekijken, scheelt al iets dan.
Helemaal mee eens. Dat ontbreken van enkele basisfuncties is onvergeeflijk, maar komt er gelukkig eindelijk aan.

Wat mij meer stoort is dat men nu bezig is met het verbeteren van resolutie en fps terwijl ik sinds de introductie van F1TV Pro nooit een jaar zonder storing heb kunnen kijken. 2018 was werkelijk dramatisch, 2019 was al iets beter en 2020 was op zich prima, maar nog steeds niet foutloos. Laat ze dus eerst zorgen dat het helemaal foutloos en zonder framedips werkt, voordat men nog meer bandbreedte begint op te slokken met een verhoogde bitstream.
Ik ben voor betere beeldkwaliteit, maar om dan meteen HDR en 4K te introduceren.
Begin eerst maar met de compressie te verlagen en 1080p@50fps uit te zenden. Ik heb de serie "Drive to Survive" gezien op Netflix en de TV beelden in die serie waren vele malen beter dan van de reguliere TV uitzendingen van Ziggo.
Als ze de kwaliteit van de TV beelden eerst gelijk stellen aan die van de Netflix serie, gaat het er al enorm op vooruit.
Tja, nogal logisch, over die beelden van Drive to survive gaat nog flink wat nabewerking heen. Die beelden van de races moeten bijna live naar alle huiskamers worden gestuurd, daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden.
En dan te bedenken dat zelfs Netflix er nog een stevige compressie overheen gooit.. dan loopt F1TV toch écht heel ver achter.

Toegegeven, het is wél Live dus er zit geen extra post-production achter die de beelden allemaal nét even wat gelikter laten uitzien zoals bij Drive to Survive. Dat moet je niet onderschatten, dat gaat verder dan alleen de compressie wat lager zetten.
Ik heb de wintertests gevolgd op F1TV en vond de kwaliteit op TV eigenlijk prima om te volgen. Natuurlijk kan het beter, maar zoals je zelf al aangeeft moet je live sportbeelden niet willen vergelijken met een film of serie waar uitgebreide postprocessing overheen kan, waar dingen over kunnen tijdens het filmen en waar de belichting tot in perfectie is geregeld.

4k en HDR zou ik best gaaf vinden, dan haal ik het maximale uit mijn oled-tv, maar ik heb momenteel bar weinig te klagen gezien de omstandigheden :)

Ik heb liever dat de stream stabieler is. Ik heb vorig seizoen toch wel 't een en ander gemist door issues in de stream en dat is ronduit irritant. Gelukkig kan ik voor de races terugvallen op Ziggo Sport, maar vrije trainingen heb ik al een paar keer gemist om die reden.
Mm, ik moet zeggen dat ik afgelopen jaar bijna geen problemen heb gehad met F1TV. Jaar daarvoor wel overigens, dus ze spijkeren wel aan de weg.
Drive to Survive is juist beschikbaar in 4K, HDR en Dolby Vision (en Atmos hoewel dat laatste natuurlijk niks met je beeld te maken heeft).
Ik reageer op @quintox die Drive to Survive juist vergelijkt met F1TV en vindt dat F1TV erg achterloopt. Ik vind F1TV juist enorm verbeterd qua beeldkwaliteit en stabiliteit, dus ik hoop dat dat zo blijft.
ook afgelopen dagen met de tests had ik meerdere hick-ups / dat beeld en geluid even wegvalt.
Wat mij opviel was dat op punten zoals bij de pitstop met de krik monteur en Mick Schumacher - alsof meerdere mensen dan gaan terug kijken en de stream overbelast raakt.
De Netflix serie is al HDR volgensmij dus logisch dat dat er beter uitziet!
F1 TV heeft natuurlijk niets met Ziggo te maken. Gewoon een abbo daar nemen en je zit eerste rij. De wereld is groter dan ons kikkerlandje.
Ligt er maar aan in welke context > F1TV is een onderdeel van Liberty Media en guess what ... dat geldt ook voor Ziggo ;)
maar is het niet zo dat Ziggo ook afhankelijk is van al het overige hardware wat in Nederland staat.
Ik vermoed dat de streams gewoon beschikbaar zijn voor Ziggo, maar ligt het inderdaad aan de beschikbare hardware en capaciteit hoe dit bij ons in de huiskamer komt. Vandaar dat je nu op dit moment alleen een 4k stream krijgt (bitrate zal niet al te hoog zijn ben ik bang) icm een mediabox next.
De Ziggo Next ontvanger heeft een HDMI 2.0a aansluiting en is daarmee technisch niet in staat om HDR/HLG weer te geven.
Bij mijn weten is HDR en HLG wel mogelijk met 2.0a en wordt ook ondersteund door de mediabox next. Dit wil niet zeggen dat dit het dan ook daadwerkelijk gaat werken op korte termijn. We weten inmiddels dat de updates bij Ziggo niet altijd even snel en vlekkeloos verlopen.
HDR is mogelijk met 2.0a, HLG is pas opgenomen in de 2.0b specificatie.
Ah oke, ik dacht dat HLG complementair was op HDR en vooral interessant als je "hdr beelden" op een niet HDR tv wilde kijken. Volgens mij wordt HLG ook niet echt breed ingezet bij content? Ik zie het maar zelden voorbij komen iig.
HLG heeft als voordeel dat het HD en HDR kanaal gecombineerd worden. Dat maakt dat een Ziggo het met de kosten van 1 keer de bandbreedte aan kan bieden aan klanten die juist geen of juist wel HLG kunnen kijken.

Nu heeft Ziggo zich in de voet geschoten met de Next box. Hoewel de 2.0b standaard sinds 2016 vasl ligt heeft de box alleen 2.0a.

HLG wordt tegenwoordig veel gebruikt om sport uit te zenden. Zo is de Super Bowl dit jaar in HLG gedaan, de NLF ging in 4K HDR en ook HDR op Youtube is HLG.
Ziggo is onderdeel van Liberty Global. Zelfde eigenaar maar ander bedrijf.
Dat zeg ik toch?
Denk dat jullie beiden hetzelfde bedoelen, hoewel er een kleine nuance in zit.

Liberty Media bezit F1
Liberty Global is het bedrijf waar de buitenlandse kabelactiviteiten ook rechtstreeks onder vallen (zoals Ziggo in NL en Telenet in B)

Liberty Global is ontstaan door een fusie van Liberty Media en UnitedGlobalCom heel aantal jaren geleden.
Ja en daar begint het probleem met streamen naar je tv. Doelbewust brak gemaakt.
Het is in ieder geval prettig dat er wat beweging in zit. Er komen apps voor android tv / apple tv. De stream is naar 50fps gegaan. Ze besteden er gelukkig wat aandacht aan. Hopelijk wordt het in de nabije toekomst nog wat beter.
4K Ja graag HDR, geen idee. Ik heb een Lg CX tv en vind HDR niet echt heel veel toevoegen, of de content die ik kijk heeft hdr implementatie niet goed? Ik kijk gewoon streams van disney, netflix en prime.
Bluray is sowieso stuk betere kwaliteit dan een stream, voor een eerlijke vergelijking zou je dat ook eens moeten bekijken. Met Prime en Disney heb ik geen recente ervaring maar bij Netflix kan je de compressie/ lage kwaliteit zien als je er op let.
Prime, Disney+ en Apple TV+ hebben een veel hogere bitrate dan Netflix. HDR of Dolby Vision spat vooral bij deze diensten van het scherm (LG CX hier).

AppleTV+ is serieus het beste qua 4K/Dolby Vision weergave, zeker de animatie series die er op staan zien er belachelijk mooi uit.
Ja of ik kijk verkeerd, of let er niet op maar het is een prachtig scherm. Inderdaad dolby vision content is serieus goed en komt de tv pas echt tot z'n recht. vooral bij skyline scènes
Ik vond het echt wel van mijn scherp afspatten met The Mandalorian en The Expanse op Prime. LG GX.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je het niet ziet omdat je niet weet waar je op moet letten en je het niet kan vergelijken met een TV ernaast waar je geen HDR ziet.
Ik ga er overigens vanuit dat ze in de F1 gebruik gaan maken van HLG, dus dat komt sowieso minder tot zijn recht dan de DolbyVision die Disney voorschotelt (moet je voornamelijk wel het nieuwe spul kijken, oude series en films hebben geen DV op Disney)
F1TV is nu in 1080p@50fps.
Hopelijk hebben ze ook aan de kwaliteit van de stream gewerkt en niet alleen aan de kwaliteit van het beeld. Vorig jaar waren de 1e paar races écht drama om überhaupt te gebruiken. Niet kunnen verbinden, lage bitrate, lang bufferen, veel jitter en als je pech had dropte de verbinding halverwege nog een keer.

Prima dat ze 4K en nu dus ook 1080P én HDR willen gaan aanbieden, maar simpelweg kunnen verbinden en de race probleemloos kijken vind ik momenteel de hoogste prioriteit hebben. Ben benieuwd of het in jaar 3 eindelijk beter is. Het is geen goedkope dienst en kwaliteit/stabiliteit is toch wel het minste wat de consument mag verwachten.

[Reactie gewijzigd door quintox op 15 maart 2021 10:00]

Ik heb afgelopen weekend de testdagen gekeken via f1tv. Dat liep wel goed. Geen issues met haperende streams gehad.

Ze hadden wel wat audio issues hier en daar. Soms een paar minuten een echo op het geluid. En de aftershow had helemaal geen geluid in de browser. Hiervoor hebben ze via twitter wel een alternatieve stream aangekondigd die het wel prima deed. Ook de mobiel app werkte wel goed met geluid tijdens de aftershow.
De testdagen waren vorig jaar ook "prima", maar bij aanvang van de 1e race was de dienst volledig overbelast en vrijwel onbruikbaar. Dat ze na 3 jaar nog steeds zoveel issues hebben en blijkbaar een alternatieve stream moesten aankondigen (tijdens de minder bekeken test dagen) baart mij wel zorgen..
We gaan het meemaken. Ik ga het dit seizoen eens uitproberen. Heb voorlopig m'n ziggo sport totaal opgezegd en een abo op f1 tv genomen. Hopelijk werkt het naar behoren, anders maar weer terug naar ziggo.
Naja, heb weinig keus haha, struggle al 2 jaar met de dienst (wij hebben geen reguliere TV meer). Als het werkt, dan werkt het ook perfect (met extra driver cam ^^), maar vaak is het ook frustrerend :P

Wel hoop ik dat ze snel de (chromecast) stream optie toevoegen aan de app, want dat is toch wel bijzonder dat dat al die tijd nog geen standaard optie was.
Tip, kijk ook eens naar de applicaties / tools die door de community gemaakt zijn. Ik heb vorig seizoen regelmatig gekeken via een voorganger van 'Race control', hiermee was het makkelijker om meerdere streams tegelijk te bekijken. Bovendien de mogelijkheid om de streams in VLC te bekijken etc.

Meer info:
https://www.reddit.com/r/...read_for_f1_tv_pro_tools/

[Reactie gewijzigd door Johanson16 op 15 maart 2021 10:27]

Leuke tip. Race control is helaas een windows applicatie zie ik. Ik gebruik een Intel NUC met ubuntu aan m'n tv om te kijken.

Als het goed is komt er later dit jaar wel een android tv app, dan kan het gewoon direct op m'n tv.
https://github.com/SoMuchForSubtlety/f1viewer

F1viewer werkt wel onder Linux (plus Windows, etc). Het werkt zelfs zonder een abonnement, echter kan je dan alleen sommige dingen kijken. Oftewel, geen recente races, beperkter qua historische races, geen races van afgelopen 2 jaar, etc. Voor de duidelijkheid: Het aanbod wordt bepaald door F1, de applicatie doet niks illegaals.

Het testen van 2021 was ook zo te zien (en ook via Youtube). Via F1 TV zonder abonnement was het wel beperkt tot 1080p 25fps en 2 kanalen geluid. Voor races enzo zal je en abonnement moeten nemen.
Over meerdere races was de stream overbelast. Uiteindelijk was ik uitgeweken naar Ziggo. De kwaliteit en de support was destijds bagger.
Hier ging ie anders regelmatig staan bufferen. Ik heb nog even een speedtest gedaan voor de zekerheid, maar daar lag het niet aan. Vooral aan het eind van de dag (wanneer wat meer mensen zijn ingeschakeld) was ie bij mij regelmatig aan het stotteren. Refresh van de pagina hielp dan ook niet altijd. Verder nog steeds geen chromecast in de apps (alleen op de site)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 15 maart 2021 10:19]

Toch verschillende ervaringen daarmee dan. Ik heb de stream vrijwel de gehele testdagen aangehad. Helemaal geen haperingen gehad, alleen dus wat van die audio issues. Ik zit overigens op kpn glasvezel.
Hier ook KPN Glas, maar om de 1 of andere reden ging ie vrij vaak stotteren. Daarom ook maar veelal zonder audio aangezet want het was niet echt best. Normaal had ik vorig jaar ook geen issues, maar nu wel. Ik kan ook gewoon 4k youtube streams kijken e.d. dus dat is echt het probleem niet. Ik had het op alle 3 de dagen verder, dus het was ook niet iets wat tijdelijk was.

Maar het eerste jaar dat Ziggo een online abonnement had, was het ook al vaak aan het stotteren en dan kijkt F1 gewoon niet lekker. In ieder geval is het dus van belang dat ze bij de eerste races genoeg capaciteit hebben, want anders haken veel mensen weer af.
De test dagen zijn niet representatief. Daar kijkt maar een handje vol die-hard fans naar. En zeer waarschijnlijk ook niet de hele tijd.
Ik wel... je kan er dan al beetje uit ophalen welke teams goed kunnen gaan scoren.
Dit keer gaf zelfs Mercedes toe dat Red Bull goed op weg is... en Hamilton zien Max al jaren als een zware concurrent..
Ik had het via de app/Chromecast Ultra een mooie toevoeging gevonden. 4K HDR met Engels commentaar.
Helaas gaat dat nog niet inderdaad...

Nog geen app voor AndroidTV beschikbaar, de app op de telefoon ondersteund geen stream naar ChromeCast etc (enige dat overbleef was kijken via WirelessDisplay in combi met screenmirror op Android, waarbij je je mobiel niet kon gebruiken voor andere zaken. Dat was bij uitzendingen van 8 uur per dag too much).

Gelukkig kon je het ook via een notebook gebruiken. Maar alle opties helaas maximaal 1080P....


(Totaal off topic, maar wat een verademing dat Ziggo zijn Go app wel al beschikbaar heeft gemaakt voor AndroidTV. Nu 4K 43 inchje in de slaapkamer opgehangen. Die alles via Android TV oplost, geen losse kastjes of CI modules etc. Dat komt de Wife Acceptance Factor zeker ten goede. En ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel fijn vind).
Hier op mijn Xiami tv (Android tv 9) wel via app nu.
App heet F1TV Viewer en als je hem start heet die F1TV player.
Weet niet of dit de orginele is, maar werkt perfect.
Ik heb de nieuwe 4K AndroidTV dongle van Google zelf. Hier staat versie 11 van Android TV op.

Die beschikt niet langer over de PlayStore. Maar heeft alleen nog categorieen met apps. Slechts een handjevol (ok overdreven, het zijn er honderden, maar nog geen fractie van wat in de PlayStore staat).

Je kunt wel zoeken, maar helemaal niets dat met F1 begint. (Ja playlists en videos op YouTube en Drive 2 Survive op Netflix).
Heb ook Xiami mi tv box S, ook daar kan het op en werkt.
Je kan proberen via usb erop te zetten.
Hier op te halen:
https://apkpure.com/f1tv-.../com.github.leonardoxh.f1
Inderdaad raar dat ze Chromecast niet supporten. Dit is een veelgevraagde optie, maar tot op heden nog niks mee gedaan. Ik cast mijn Chromebrowser dan altijd naar de TV. Wel met geoptimaliseerde beelden.
Op het golfkanaal kan ik via de drie puntjes -> Audio gewoon switchen naar Engels (alleen als Daan Slooter commentator is overigens ;-)), eigenlijk nooit gecheckt bij de F1 of dat ook werkt? Misschien kan Ziggo indien dat niet kan, ook voor dat kanaal de standaard Engelse commentaren tijdens de race aanzetten?
Gezien het tempo waar Ziggo mee werkt zal die HDR in Nederland ergens rond 2026 pas beschikbaar zijn. Jammer dat ze niet de drang hebben om voorop te lopen.
Om dat te snappen kan ik je aanraden om het boek Paradijsvogels van Eric Kuisch te lezen. Het is geschreven voor managers om techneuten te snappen, maar andersom kunnen techneuten het ook lezen om het grotere plaatje beter te begrijpen.
Laten ze eerst maar eens vaart maken met hun Apple TV app.
https://github.com/NoahFetz/F1AppleTV

Via TestFlight kun je deze Apple TV app “beta testen”. Hiermee heb ik prima de testdagen kunnen bekijken. 8-)

Zelfs Picture in Picture werkt, maar helaas nog niet 100%

Verder werkt de app prima. Zou zo officieel van F1TV kunnen zijn geweest... :X (en ja, het is inderdaad jammer dat een jonge programmeur dit wel in zijn eentje klaar krijgt en een hele organisatie niet.... 8)7 )

[Reactie gewijzigd door TheKerremenke op 15 maart 2021 11:10]

Dit ga ik zeker uitproberen. Dank voor de suggestie. :)
Ik doe vast iets verkeerd. Ik krijg geen uitnodiging code om in Testlight in te wisselen en via jouw link reageert de F1 beta app niet.
TestFlight installeren op iPhone en op Apple TV.
Vervolgens via de link https://testflight.apple.com/join/NRswe1IZ beta accepteren op iPhone.

Dan TestFlight openen op Apple TV. Daar dan de beta F1A-TV downloaden. (Via TestFlight)

Daarna zou hem gewoon moeten kunnen gebruiken.
Dit werkt wel. Bedankt!
Graag gedaan. Veel kijkplezier komend weekend 8-)

Nu ook met multiview _/-\o_ :*) :9~
https://reddit.com/r/F1TV..._my_appletv_app_i_made_a/

[Reactie gewijzigd door TheKerremenke op 16 april 2021 17:41]

Even correctie: HDR heeft meerdere betekenissen en varianten, maar voor linear televisie is het gebruikelijk om HLG HRD te gebruiken. Dit betekend dat er meta data in de transport stream wordt mee gestuurd, dat aangeeft dat de kleuren ander toegepast moet worden.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 15 maart 2021 10:00]