Ziggo-klanten met Mediabox Next kunnen Formule 1 kijken in 4k-resolutie - update

Ziggo zendt het komende Formule 1-seizoen uit in een 4k-resolutie met 50fps. Klanten met de Mediabox Next-settopbox, kunnen de racewedstrijden in de hoge resolutie bekijken. Ook moeten kijkers een Ziggo-internetverbinding hebben.

Alle trainingen, kwalificaties en wedstrijden van het komende Formule 1-seizoen worden in 4k-resolutie uitgezonden, meldt VodafoneZiggo. Dat geldt alleen voor de uitzendingen via het kanaal Ziggo Sport en voor klanten die de Mediabox Next hebben. Sinds 2019 levert Ziggo die settopbox aan klanten.

Ziggo gaat de Formule 1-wedstrijden uitzenden in 4k-resolutie via DVB-C. Dat in tegenstelling tot het Love Nature-kanaal, dat eerder al in 4k te bekijken was. Daar gebruikt Ziggo de IPTV-techniek voor. De F1-uitzendingen hebben een framerate van 50fps.

Het nieuwe Formule 1-seizoen start op 26 maart. Of er ook andere sportuitzendingen in 4k volgen op Ziggo Sport, is nog niet bekend. Daarover rept VodafoneZiggo niet in de aankondiging. De praatprogramma's rondom de F1-wedstrijden worden nog in full hd uitgezonden.

Update, 20:15: De F1-races worden via DVB-C uitgezonden, laat Ziggo weten. Het artikel is hierop aangepast.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-02-2021 • 11:05

333

Submitter: Nick

Reacties (333)

333
322
125
25
1
164
Wijzig sortering
Ik kijk zelf al meerdere jaren F1 in 4k via RTL UHD.
En dat valt erg tegen de zender is natuurlijk in 4k interviews en live timing zijn haar scherp en het verschil is heel duidelijk te zien op mijn 65" waar ik een paar meter van af zit.

Echter de camera's die het F1-platform gebruikt zijn allemaal van HD-kwaliteit.
Dus de meeste beelden waar je meestal na kijkt zijn niks scherper en worden ge-upscaled,
Ziggo gebruikt dezelfde beelden dus dit gaat veel mensen teleurstellen ben ik bang.

[Reactie gewijzigd door dma-creations op 23 juli 2024 09:53]

Dat is opzich wel raar, want de F1 registratie zelf draait al enkele jaren op UHD camera's. (Bron, oud-collega die er een paar jaar heeft gewerkt)

Specifiek de Grass Valley LDX86N's...

Wellicht betaalt RTL er niet voor om de feed in UHD te krijgen..
Wij gebruiken op de Hockenheimring voor een evenement een gedeelte van dezelfde fiber lijnen die de F1 gebruikt en die zijn in ergens eind 2017/ begin 2018 allemaal opnieuw aangelegd en plekken die enkele paren hadden kregen nu volwaardige bundels (en naar veel meer plekken). Mogelijk had dit te maken met 4k switch. De server ruimte hing daarna ook ineens een stuk voller.
Dat je camera’s 4K aankunnen, hoeft dat nog niet te zeggen dat het ook 4K opneemt. Een registratiewagen kost miljoenen, en upgraden naar 4K doe je ook niet even. Op dit moment hebben we in Nederland één zo’n 4K registratiewagen staan.

De LDX86N’s worden daarintegen wel al veel gebruikt.
Eén 4K registratiewagen? Alleen United heeft er al een paar staan waar ze (al een hele tijd) o.a. concerten in 4K mee doen. Al die andere tientallen OBV's zullen HD zijn, maar kunnen die helemaal geen 4K verwerken dan?

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 23 juli 2024 09:53]

Als je dan toch iets wil roepen, onderbouw dan even met feiten die kloppen want United heeft helemaal geen 4K OBV's althans niet volgens hun eigen site, en is ook geen info te vinden elders, niet verwonderlijk ook gezien zij draaien met Kayak HD300's uit 2007 in hun OBV's wat toch een beetje tot de 'oude meuk' behoort. N.E.P heeft wel onlangs haar 2e volledig in 4K OBV in bedrijf genomen in Nederland.
Mwah, dan heb je wellicht niet goed gekeken of ze hebben niet alles op de site staan. Er staat misschien oude meuk, zoals de kleine NOS-wagens. Maar daar tegenover staan wagens voor 60 camera’s met de allerlaatste technieken waar ze bijvoorbeeld de voetbalwedstrijden mee doen. En niet één maar een vloot. Olympische spelen... volgens mij was dat jaren geleden al in 4K, alleen dan is er geen OBV mee. In de grote wagens is trouwens alles Sony.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 23 juli 2024 09:53]

Ja, ze doen alles met Sony camera's maar je switcher moet ook 4K zijn, want anders valt er niet te schakelen in 4K dunkt mij? Dus 'front-to-end' 4K en dat heeft United niet, zij hebben componenten die 4K compatible zijn, maar niet de gehele registratie keten is uitgevoerd in 4K bij United, die eer valt te beurt aan N.E.P. met hun UHD-2 en UHD-4 OBV's.

"Mwah, dan heb je wellicht niet goed gekeken of ze hebben niet alles op de site staan. "
Denk jij niet dat als je trots bent op een vloot OBV's met 4K mogelijkheden je dit niet trots op de site vermeldt, maar OBV's volgeprakt met ouwe meuk uit het jaar kruik wel? Lijkt mij erg onwaarschijnlijk...

[Reactie gewijzigd door j4ck1nth3b0x op 23 juli 2024 09:53]

Ik heb er inhoudelijk totaal geen verstand van, dat was vast al duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 23 juli 2024 09:53]

Maar de allereerste die ik van hun site Google, de Sony MVS 8000G 4ME, is volgens de Sony site al een 4K....
Ja, mooi. Dan kun je een plaatje maken in 4K, maar dan? waar gaat dat signaal heen? Juist, naar een switcher in de OBV, al die camera's krijgen een aansluiting op diezelfde switcher zodat een regisseur tijdens een registratie tussen de camera's kan schakelen, en als je tafel HD is, dan kun je prima camera's hebben die geschikt zijn voor 4K, maar niet geaccepteerd worden door de switcher, die camera's moeten dus naar HD worden gezet, en dan zit je mooi met je SONY MVS 8000G....
Ik had na wat verder zoeken die tekst ook al verwijderd omdat het niet klopte wat ik had geschreven. Ik ben maar een leek maar ken het bedrijf van evenementen die ze registreren en dacht altijd dat zij op het hoogste niveau spelen in hun vak. Weer iets geleerd vandaag.
De registratie werd al vanaf dat de LDX86N's beschikbaar waren (ze kregen een van de eerste batches) in UHD gedaan.

Ze deden overigens niet aan IP transmissie en volgens mij ook nog geen HDR, al is die oud-collega al een tijdje daar weg, dus wellicht is dat inmiddels anders..
Volgens mij zijn alleen de onboards van HD-kwaliteit. Denk eerder dat het met RTL heeft te maken. Ik heb daarnaast al eens 4k mogen testen via Ziggo en daar was ook een demo zichtbaar van de F1 en dat was overduidelijk niet in 1080i/p.

Dit lijkt mij gewoon 4k: https://www.youtube.com/watch?v=M5QdzQ6uXLk

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 09:53]

Was die test via de Youtube-app op de Next? Ik kan me geen F1-testdemo herinneren via een test die Ziggo zelf aanbood.
Is al een hele tijd geleden en was niet voor iedereen beschikbaar, ging via de Chromecast Ultra. Test was eigenlijk voor voetbal, maar op het kanaal toonden ze ook beelden van de F1 in 4k (Abu Dhabi).

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 09:53]

Ah vandaar. Die test heb ik nooit aan meegedaan. Ik doe alleen al sinds 1,5 jaar mee met de Next.
Was toen de Next box uitgetest werd bij geselecteerde klanten. Collega deed er twee jaar geleden ook aan mee en kon F1 in 4K kijken.
Correct. Is een 2160P 50fps video.

Voor YT begrippen enorm hoge kwaliteit
Voor mij ook, beeld ziet er haarscherp uit, wat wil je nog meer dan?
Nou to be fair. Zelfs Linus z’n video’s hebben lagere beeldkwaliteit. Teksten hier zijn echt haarscherp en ik kijk op m’n iPhone. De bitrate van deze video is met 29mbit/s niet de hoogste, maar serieus wel beter dan standaard.

LTT schiet trouwens tegenwoordig in 12K dankzij de BlackMagic Ursa camera’s die ze hebben. Dus de kwaliteit kan bij hun zeker goed, maar moet zeggen dat ik deze video nog wel ff een stap beter vond.
Prachtig dat je hiermee de info op het stuurtje van Hamilton (op het einde) veel beter kon meelezen!
4k resolutie is 1 ding maar is het ook echt UHD?

Zijn de kleuren Rec. 2020 en komt het ook in HDR (HLG?)?
Dit is precies wat ik wilde zeggen, de interviews en randzaken zien er piekfijn uit maar de race zelf is gewoon in Full HD.

Voor mij is dit de meerprijs niet waard. Als je het pakket toch al hebt is het natuurlijk een leuk extraatje.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de beelden tijdens de race zo veel beweging bevatten dat de bitrate gewoon niet toereikend is voor de scherpte die je verwacht? Ik ben hier ook maar aan het gissen, ik heb namelijk geen ervaring met de 4K feed
Liberty global bied de beelden ook in 4K aan, dus uitgezonden met uhd camera’s.
Het is aan de zender de bepalen hier wel of geen gebruik van te maken.
Als je een 65" TV heb kan ik me er iets bij voorstellen, al zullen hele F1 auto's niet snel in een paar wazige pixels verdwijnen.

Zelf zou ik liever zien dat ze de extra bandbreedte zouden gebruiken om meerdere duels parallel uit te zenden. Dat je bijvoorbeeld de kopgroep kan volgen, of Max, of het gevecht in het middenveld. (Of uit de life streams streams van alle 26 auto's kiezen als dat zou kunnen).
Bij de Australische Solar challenge streamen verschillende teams al een paar jaar zelf hun wagens, en best interessant om die naast elkaar op je scherm te hebben tijdens inhaalacties. En dat zijn semi-amateurs (media of techniek studenten) via 3 en 4 G in de Australische wildernis.
Verder zou de radiokwaliteit van de auto's wel iets beter mogen. (waarom hoor je sommige teams wel en andere niet? Ter vergelijking, SpaceX heeft zowel een steam met verslaggeving als een technische stream.
De optie voor wel of geen gedubte voice-over bij interviews op RTL zou ok welkom zijn.
Ik moet zeggen dat ik wel dergelijk betere beelden zie. Ik kijk via Sky, dat dus 4K/50 uitzend. Tevens soms viasat in scandinavië, wat volgens mij ook van Sky komt. Die beelden zijn haarscherp, en tuurlijk de 50fps maakt het echt compleet. Benieuwd of Ziggo 4K/30 of 4K/50 zal doen. Dat is toch echt met deze snelle sport een wereld van verschil. :)

Mocht het dus zo zijn dat Ziggo 4K/50 uitzend, ben ik direct over. Echt alles heb ik bij mij in het engels, maar F1 commentaar heb ik het liefst in het Nederlands. De commentaar van Sky is gewoon veelste wild, alsof die gasten 25 redbull’s achterover geklapt hebben. De Zweedse is ook niet al te fijn. Al met al, ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 09:53]

Dat met het commentaar heb ik juist weer andersom. Ik vind Olaf Mol niet heel fijn, maakt erg veel fouten en de energiek komt er ook niet echt vanaf tenzij Verstappen een actie maakt.

Ik vind dat Crofty en Brundle veel meer leven in de brouwerij geven tijdens races en dat maakt het voor mij ook een stuk leuker. Zowel voorin als achterin het veld geven ze voldoende energie om het proberen spannend voor je te houden, ondanks dat we weten dat Mercedes toch bijna altijd wint :Y)
Croft en Brundle zijn inderdaad iets scherper. Alleen soms zijn ze wel een beetje pro-Hamilton. Ted's notebook kijk ik ook graag naar.
valt best mee hoe pro Hamilton ze zijn. vooral in vergelijking met hoe erg ziggo is met verstappen
Ik kies nu al vaak voor een matige Sky stream boven Ziggo juist vanwege het commentaar, of eerder het gebrek aan commentaar. Olaf en Jack maken prachtige interviews maar tegen het 3 man sterke sky commentaar team kunnen ze met alle beste intenties niet opboksen mijns inziens.
Idem, ik zet via F1TV de stream aan en gebruik daar enkel het geluid / commentaar van Sky en combineerde dat tot nu toe met Ziggo voor het beeld. Even knutselen met een 3.5mm kabeltje en beeld/geluid synchen maar werkt verder prima. Top dat dit nu naar 4k beeld gaat.
Nadeel is als dan je geluid niet in sync loopt met je beeld en een actie al qua geluid voorbij is voor die begint in je zicht. Haalt wel de spanning weg.

Ik kijk meestal F1 zonder geluid, dit omdat ik vaak aan het werk ben.

Als er dan een keer commentaar is vind ik Mol zijn sterke kanten hebben maar Sky ook maar ook beide hun mindere kanten wat het voor mij vrij wel gelijk maakt.

bij Sky heb ik altijd een beetje het gevoel of je een voetbal wedstrijd aan het volgen ben via de radio. Het is veel spannender dan het echt is. Heeft ook zijn charme maar niet iets waar ik altijd zin in heb.

Ik ben wel van mening Mol een te grote fanboy is van Max voor zijn functie. Dat je iets van voorkeur hebt oké maar niet dat als iemand een actie uitvoert die super riskant is en net aan net lukt heel rustig zeggen Bottas haalt Vettel in en thats it.

Als je naar sport overal kijkt in Nederland dan vond ik vroeger toen Jack van Gelder altijd wel de mooie balans hebben tussen fan en neutraal. Als het moest was die even voor een paar seconden(of iets meer(DENNIS BERGKAMP iemand?)) fanboy van het Nederlands voetbal maar vond het niet erg om ook tegen acties tegen Nederland gewoon te waarderen in zijn commentaar.
Ik stream zelf via F1TV op een Nvidia shield die het dan weer upscaled. ziet er nog best degelijk uit moet ik zeggen
Weet je dat zeker of is dat een aanname?
Mooie marketing stunt om mensen naar het allerduurste abonnement te pushen waarbij de Next alleen wordt aangeboden.

(Er zijn wel mensen die hem bij compleet en zelfs start hebben maar dat kan nu niet meer voor nieuwe klanten of mensen die hem nu willen hebben).

[Reactie gewijzigd door jongetje op 23 juli 2024 09:53]

Veel mensen zitten nog op een goedkoper abonnement en hebben de Next. Toen de Next net uitkwam, kon je deze aanvragen. Dat heb ik gedaan en ik heb dus een Next thuis staan, terwijl ik niet op het duurste abonnement zit.
Dat kón inderdaad. Ik heb dit laatst ook geprobeerd via de klantenservice maar het was écht onmogelijk. Zelfs na herhaaldelijk aangeven dat dit eerder wel gewoon gebeurde werd er geen gehoor gegeven (want ze konden me niet gratis op een duurder abonnement zetten). Erg jammer want die Horizon box is echt een verschrikking. :/
Ik heb in mijn oude huis ook de NEXT gehad toen hij net uit kwam. 1 jaar later ook Ziggo af willen sluiten, maar echt alleen icm. het NEXT kasje, want de Horizon Box is zo'n verschrikkelijk traag kut apparaat, zelfs zo slecht dat het in mijn optiek gewoon niet geleverd zou mogen worden. De NEXT werd idd alleen nog maar geleverd bij het duurste abonnement.

Ik heb ze vriendelijk bedankt en ben lekker naar KPN gegaan.
Voordeel is wel dat de Mediabox Next via een Coax aansluiting werkt, wat in veel huizen vaak in de woonkamer te vinden valt. De TV box van KPN en die van T Mobile werken alleen met een ethernet aansluiting (niet eens WiFi) en dus ben je verplicht om een kabel te trekken/leggen, een powerline adapter of een repeater aan te schaffen.

Pas geleden bij mijn opa de TV box van T Mobile aan moeten sluiten, maar wat een waardeloos ding is dat zeg. Geen CEC ondersteuning voor de meeste TV's dus je bent verplicht met 2 afstandsbedieningen te werken, geen WiFi ondersteuning alleen ethernet, kiest vaak de verkeerde resolutie en geen mogelijkheid tot apps.
De Mediabox Next van Ziggo doet deze dingen wel goed. Werkt met WiFi en Coax, CEC ondersteuning, veel aanpasbare instellingen en apps.

Wat ik wel jammer vind is dat Ziggo de Next alleen nog bij duurdere abonnementen levert, en de Mediabox XL bij de goedkopere.
Voor mij is het juist een reden om niet naar ziggo te gaan.
Graag zou ik zien dat de Next puur via de UTP zou kunnen functioneren. In elk kamer van het huis ligt CAT8.

Maar zelfs met CAT6 waren de loze leidingen niet genoeg geweest om beiden er doorheen te leggen. Coax is gewoon geen prettige standaard voor de bekabeling in huis.

Off-topic:
Ik weet dat CAT8 momenteel overkill is, ik wou gewoon voor vele jaren vooruit kunnen met de beste beschikbare standaard. Bovendien was een CAT8 rol nauwelijks duurder dan een CAT6 rol (alleen de UTP aansluitingen waren wat prijziger)
Zoals ik zei, de meeste huizen bevatten coax in de woonkamer, enkel nieuwbouw of een huis waar jij in woont dus niet.
Als je geen coax in de kamer hebt of überhaupt niet in huis dan is Ziggo niet echt de juiste provider voor je, je zult dan waarschijnlijk ook glasvezel in huis hebben dus dan ben je inderdaad beter af met een andere provider.

Sowieso kan ik de TV box van T Mobile niet aanraden omdat er gewoon te weinig functionaliteit is.
Dan zou ik eerder die van bijvoorbeeld KPN nemen. Of als je niet per se 4K TV wilt ontvangen dan zullen ontvangers van andere providers het ook wel prima doen.
De TV ontvanger van bijvoorbeeld Delta heeft 4K ondersteuning en kan zowel bedraad UTP of draadloos met WiFI verbonden worden.

[Reactie gewijzigd door ChopperGunnerNL op 23 juli 2024 09:53]

Ik heb zeker een echt goedkoop abbonnement, want ik heb helemaal geen box. Gewoon kabel op de TV. (en geen HD zenders).
Alleen een modem voor het internet.

[Reactie gewijzigd door mbb op 23 juli 2024 09:53]

Maar maak je dan wel gebruik van TV of niet? Zo niet dan is het vrij logisch dat je geen TV box hebt :)
ja dat wel, zit er standaard bij. (zakelijk abbo van de huisbaas).
Meeste zenders gewoon in SD, maar wel digitaal dus duidelijk beter dan analoog. (goed genoeg op 40"), en opneembaar via Harde schijf aan de tv.

Kijk niet zoveel tv overigens, meestal via web streams/netflix/etc.
(kijk ook nog genoeg oude series in 540x400 van oude 'opnames' ;-) . Ach, als de kwaliteit van het verhaal goed is maakt de resolutie minder uit. Alleen natuurdocumentaires zijn in HD erg mooi.

[Reactie gewijzigd door mbb op 23 juli 2024 09:53]

Maar dit doe je via de CI+ module neem ik aan?
nee, nooit zo'n chip gekocht/kregen en ook geen module.
Maar hoe kijk je TV dan als je geen CI+ module of box gebruikt. Coax kabel van muur naar TV kan namelijk niet omdat Ziggo analoge TV heeft stopgezet.
Als er een dvb-c tuner in de tv zit dan kan je ook zonder CI+ module kijken naar een basispakket. Alles in SD kwaliteit behalve de publieke zenders. Die ontvang je in HD.
Ook ziggo sport is in HD te ontvangen met de ingebouwde tuner.
Behalve bij zakelijk :)

Sinds 2 maanden geen next box meer alleen internet en apple tv met ziggo. Met de gedachte dat ik F1 ook gratis in HD kan kijken via kabel bij ziggo.
Heb ik ook nog breaking nieuws; wilde eigenlijk iets goedkopers en heb dat met Ziggo geregeld, twee weken geleden. Afijn, de Horizon Box kwam binnen (vorige week) en buiten dat het een lomp ding is, kan ik over de snelheid niet echt klagen. Helaas kom ik er dan pas achter, dat behalve je niet kan opnemen en terugkijken, je ook geen Youtube app meer hebt. Laat ik nou net Youtube Premium hebben :X , die ik niet op de tv kan gebruiken, daar de audio via de mediabox naar de HiFi-stereo gaat 8)7

In mijn geval moet ik dus de Youtube app op de mediabox hebben, en dat doet de Horizon niet. Afijn, contact opgenomen met Ziggo om de boel terug te draaien naar het duurdere abonnement mét de Next box.

ps: Kan beamen, dat de Next er gewoon mee ophoud; Ziggo sluit hem af binnen enkele weken.
Alleen ned 1, 2 en 3 kan je nog kijken (en misschien een paar andere zenders).
Ja zoals Ziggo sport, straks in 4K.
Ehmm waar gaat dit over?

Edit:
Ooh het woordje kut, nou poeehh kijk je uit.

[Reactie gewijzigd door swoutr op 23 juli 2024 09:53]

Bijvoeren zorgt bij wilde dieren ook voor verhoogde agressie. Strooien met deegwaren dus wel met mate graag!

@swoutr Helemaal mee eens trouwens. Ook een reden waarom ik alles maar via de Chromecast doe. Gaat óók niet vlekkeloos maar dan heb je in ieder geval iets wat het grootste deel van de tijd vlot werkt.

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 23 juli 2024 09:53]

Ik vroeg mij net af wat er mis is met de Horizon box... toen bedacht ik mij dat wij nog een Humax kastje hebben en daarom werkt het prima (en dat de laatste keer dat ik bij mijn ouders was om issues met TV op te lossen, ik hun Horizon box vervloekte)

Is Next echt zoveel beter overigens?
Anoniem: 1439850 @Mizgala2824 februari 2021 12:01
De Horizon box gebruikt volgens mij veel meer stroom, wordt sowieso idioot warm, is drie keer zo groot, kan geen 4K aan en is lomp traag.

Moet wel zeggen dat ik de Mediabox Next zelf ook weinig gebruik, aangezien ik gewoon de Ziggo Go app kan installeren op mijn TV. Heeft ook wat concessies (voornamelijke lagere resulotie),maar, agh, dat kan me eigenlijk best jeuken :).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1439850 op 23 juli 2024 09:53]

Verbruikt veel stroom ja die Horizon Box:
Aan -> Maximaal 59 Watt
Stand-by Hoog (actief) -> 56 Watt
Stand-by Hoog (passief) -> 38,3 Watt
Stand-by Midden -> 27,5 Watt
Stand-by Eco -> <0,5 Watt

Energie verbruik Mediabox Next:
Verbonden met een netwerkkabel Verbonden via draadloos netwerk
Aan 11,16 Watt 11,84 Watt
Stand-by Hoog 9,29 Watt 11,12 Watt
Stand-by Normaal 1,59 Watt 1,55 Watt
Stand-by Eco 0,34 Watt 0,36 Watt

Bron: https://www.ziggo.nl/klan...ergieverbruik-en-stand-by

Daarbij te bedenken dat de Horizon Box eigenlijk in de Stand-by Hoog moet staan voor "normaal" en redelijk snel gebruik (horizon box snel dus = nog steeds langzaam).

Alleen al op basis van het stroomverbruik zou Ziggo aan haar morele stand verplicht zijn elke klant z.s.m. van een Mediabox next te voorzien.
Weet je wat nog zuiniger is en apparatuur rond je TV bespaart? Een CI+ module direct in je TV ;-)
Dé reden om voor Ziggo te voor mij, terwijl er ook glas in huis ligt.
Hoe ga je dan F1 kijken in 4K met Ziggo? ;)
Daarnaast ontbreken er nogal wat functies t.o.v. een mediabox zoals opnemen, on demand etc. Is allemaal ook wel te doen met een alternatief maar het is wel gemakkelijk als dat allemaal via 1 box kan. Dat het zuiniger is 100% eens maar gaat wel ten kostte van functionaliteit. Gebruik je die extra's niet dan is een CI+ module voldoende ja.
Idd. Heb ook even zo'n Ci+ gehad, maar er toch weer uitgehaald want je mist idd features. Het tragere zappen vind ik ook uitermate storend. Voor mij geen Ci+ meer.
On demand heb ik wel met CI+, in sommige regio's kan dat gewoon. Werkt prima en sneller dan de oude horizon box.
Precies, dat is exact de setting: Louter TV en dan meestal alleen F1. Ik heb geen behoefte aan 4k en ik schat in dat een groot deel van NL niet eens weet wat het is.
Daarbij, TV is sowieso bedroevend en ik had genoeg van al die extra afstandsbedieningen, kluwe aan adapters achter het meubel en nóg een apparaat wat stof staat te happen.
Dient ook nog even gezegd dat de F1 wagens bijna niet boven het geraas van de oude horizonboxen uitkomen :+ Dus niet alleen qua beeld en stroomverbruik, maar ook wat geluid betreft is het wel noodzakelijk 'een fatsoenlijke F1 beleving' te kunnen krijgen met een ander afspeelapparaat...
De Next is een verademing tov de Horizon Box. Verschil van dag op nacht. En om eerlijk te zijn vind ik het schandalig dat Ziggo nog steeds doe Horizon Box levert.
ken je weigeren, want ze gaan eruit, dus welk belang dient het hen, om je een oudere doorgeefkast te geven, vindt het video opname menu nu ook beter , en meer ruimte, ik heb vorig jaar gewoon om dat nieuwe kastje gevraagt en twee dagen later was ie er. kreeg ook nog een doos om de oude horizon terug te sturen, alleen irritant dat de afstand bediening maar blijft zeiken dat de batterij vervangen moeten worden, daar ze "bijna "leeg zijn ?, maar goed even op t oké knopje drukken en t blijft weer een avondje weg....eitje
Ziggo geeft je niet zomaar meer een Next box. Sterker nog, ze sluiten hem na enkele weken af, als je overstapt naar een goedkoper abonnement waar een Horizon Box staat vermeld.

Jongens, jullie hebben allemaal gelijk. Heb het hier nu over een wijziging die ik twee weken geleden deed bij Ziggo. Kreeg ik meteen een Horizon Box opgestuurd, de NEXT moest terug.

Heb hem ook in het begin gekregen Chozx, met alles in een compleet ;-)
Ook al jaren trouwe klant.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 23 juli 2024 09:53]

wat Jij wilt ik kreeg het wel. geen probleem verlengen en nieuw kastje vragen

[Reactie gewijzigd door eclipse1919 op 23 juli 2024 09:53]

Dat is ook een dingetje, je moet het zelf vragen, ze bieden het niet aan. Net als dat niemand je verteld bij Ziggo (zonder het te hoeven vragen) dat he meerder apps kwijtraakt als je van Next naar Horizon gaat.

Met de klant meedenken is niet meer van deze tijd, denk ik dan. Maar je wel regelmatig vragen mee te doen aan een kwaliteitsonderzoek.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 23 juli 2024 09:53]

Dat is niet helemaal juist. Sinds de release van de Next box heb ik hem al en ik zit op 250/25 met het Complete TV pakket aanbod. Wij zijn al klant sinds '96. Ze geven liever een trouwe klant een apparaat dan dat dus een trouwe klant verliezen. Althans dat ervaar ik bij Ziggo.
Precies zelfde abo gevraagd naar next en gekregen, al 15 jaar of meer klant.... :)
Horizon moest ik dagelijks herstarten omdat hij vastliep... meerder ziggo monteurs vonden het ook een onding.
Horizon moest ik dagelijks herstarten omdat hij vastliep... meerder ziggo monteurs vonden het ook een onding.
Maar goed, de monteur is er dan ook voor de infra, niet voor de hardware die er aan hangt
Hier in de afgelopen jaren hoogstens 2x een monteur gehad, maar alleen voor het AOP.
Mijn defecte humax en haperende Horizon heb ik gewoon als defect retour gestuurd, na telefonisch contact
De Next staat onaangesloten onder in de TVkast ...
Alles loopt tegenwoordig via de CI, en de Chromecast + google TV
Ik heb geen Google tv...en het waren meerdere monteurs die mij ooit nog afraden om voor horizon te kiezen.
Horizon had kunnen slagen, als Liberty niet als een gierigaard de zwaarste software op het goedkoopste product had gezet.
Ik heb zelf de next en merk dat je bij bijvoorbeeld de ziggogo app best wat functies mist.. ook zenders.
Zo heb ik een abonnement op Film1... maar zowel Film1 ondemand aanbod als de zenders ontbreken volledig.
Casten en AirPlay kan ook niet met Ziggo’s replay functie.
Ik heb de horizon box gehad en nu al een poosje de next... Het verschil is echt enorm. Horizon box na maanden frustratie de deur uit gedaan. Elke maand was ik aan het bellen vanwege problemen, ik kreeg wel elke keer weer een bedrag terug vanwege de vele problemen maar dat ding was niet meer te redden. Toen de next na een paar jaar geen Ziggo box gehad te hebben beschikbaar kwam meteen aangemeld en tot op heden zo goed als probleemloos gebruik van kunnen maken. Een stuk compacter, vele malen vlotter, logischer in gebruik, een afstandsbediening op rf waardoor die uit het zicht kan en gebruikt minder energie.

Als je kan upgraden , zeker doen!
De Next is echt fantastisch eigenlijk als je hem vergelijkt met de Horizon Box. De Horizon is een apparaat dat nooit uitgebracht had moeten worden. En vergeet niet niet dat de Next ook vele malen zuiniger is in energieverbruik.
De Next is beter dan de Horizon. Maar als je nu met een Humax zit, zou je kunnen overwegen om te upgraden naar een Linux gebaseerde Enigma2 ontvanger zoals een ontvanger van VU+. Dan behoud je de ultieme vrijheid en controle op je TV ontvanger.
kun je dan 4k kijken op een geschikte enigma 2 box die geschikt is voor 4k bv een dreambox
Technisch gezien wel, echter is het nog steeds afwachten wat Ziggo nou uiteindelijk gaat doen, laten ze 4k alleen via IPTV toe, of via DVB-C met een codering die alleen op Ziggo ontvangers mag/kan, of over DVB-C met de huidige codering zodat het blijft werken met de privé ontvangers.
Toch zou ik mezelf hier niet al te hard mee bezighouden, het gaat nog jaren duren voordat er ook echt 4k content zal worden uitgezonden bij de reguliere zenders.

PS. Persoonlijk zou ik niet voor een Dreambox gaan, maar iets van VU+ bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 23 juli 2024 09:53]

ja dat klopt de dreambox word ook steeds duurder ik zag nu een aanbieding van een zgemma h7c daar heb je 2 kabeltuners en 1 sat tuner in een box lijkt mij wel handig en kost maar €109 kaart er in van ziggo en de sat zijn nog veel vrije zenders ook maar eens of het beeld iets is via de nextbox bedankt voor je reactie
De Horizon krijgt een software update waardoor deze een stuk beter werkt dan voorheen. De hele user interface is nu zoals de Next alleen heb je geen 4K. Zie https://www.ziggo.nl/tele...en/mediabox-xl-upgrade-nu
Nog lang niet iedereen heeft een 4K televisie dus een prima verbetering.

In de praktijk is die ietsje trager dan de Next maar verder we lekker soepel. De uitrol gaat in batches, wellicht ben je nog niet aan de beurt geweest want de uitrol gaat met kleine batches zodat de klantenservice het niet tegen druk krijgt. Als je wilt kun je bij de klantenservice aanvragen of je eerder aan de beurt komt voor de update.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 23 juli 2024 09:53]

Nog lang niet iedereen heeft een 4K televisie dus een prima verbetering.
Het is geen prima verbetering, het is een goedkope manier om klanten nog langer met een wanproduct te laten spartelen.

20 jaar geleden dit product leveren zou al onder 'slecht' worden geclassificeerd. Nu is het rekken van dit lijk werkelijk een wanstaltige manier om bij gebrek aan reële concurrentie geld uit klanten te persen.

Dat niet iedereen een 4k televisie heeft is een drogreden. Bovendien: waarom zouden klanten een 4k toestel kopen als zij met hun bestaande abonnenemt geen 4k kunnen kijken en als enige optie tegen woekerprijzen een overigens ook al niet goed presterend product af te nemen?

Het enige waar ik op kan hopen is een genadeloze afstraffing als straks in heel Nederland concurrenten op glas beschikbaar komen :(

[Reactie gewijzigd door Glup op 23 juli 2024 09:53]

20 jaar geleden was Full HD ongeveer wat 8K nu is: verre toekomst. Dus zou niemand dit product toen als 'slecht' hebben gekwalificeerd.

En de eerste Full HD tv's werden ook niet pas verkocht toen Ziggo begon met uitzenden in HD. Zelfde met 5.1 of 7.1 geluid, 3D tv's en welke hypes we allemaal langs hebben zien komen. Zodra er aanbod is (downloads, DVD/BlueRay, streaming) ontstaat er vraag naar toestellen die het kunnen afspelen.

Maar dat wil dan toch niet zeggen dat Ziggo 4K dan maar meteen aan alle abonnees beschikbaar moet maken? Abonnees krijgen nog steeds gewoon waar ze voor gekozen hebben, en 4K wordt langzaam uitgerold naar alle gebruikers. Heeft ongetwijfeld ook met bandbreedte te maken. Dat ze beginnen met F1 is niet zo verwonderlijk, daarmee verliezen ze momenteel namelijk 4K-kijkers aan buitenlandse aanbieders, terwijl het voor Ziggo waarschijnlijk relatief goedkoop is om het in 4K aan te bieden.
~60 jaar geleden is men begonnen analoge film op te nemen dat een kwaliteit heeft dat in de buurt (kan) komen van 6k. Analoog doen we Full HD al +/- een eeuw.

We zijn ontzettend ver achteruit de tijd in gegaan toen we overgingen van analoog naar digitaal. Pas sinds enkele jaren zitten we digitaal op het niveau van BBC docu's uit de jaren 60!

Verre toekomst? Of ver verleden? :)
Je begrijpt dat de mensen gewoon "tv kijken" en dat er nu eenmaal een draad door je straat loopt met een beperkte capaciteit. De overgang van analoge TV naar digitale TV (sneeuw naar blokjes) mogen we toch best tevreden over zijn. Heel Nederland opengooien om overal glas en extra coax te leggen neemt nu eenmaal ook 20 jaar in beslag.

Ik vind eerder dat men de laatste 5 jaar wat achterblijft. Netflix gaat gewoon in 4K (de bitrate even buiten beschouwing gelaten) maar bij de gemiddelde TV-zender krijg je op hun site een 720p stream gepresenteerd. Ik kan alleen maar vaststellen dat buiten wat techneuten zich daar niemand aan interesseert en er ook niet veel mensen van provider gaan wisselen hierom.
Ik heb het niet over beeld- of geluidskwaliteit, maar over de traagheid van de afstandsbediening, de interface, de gebruikers(on)vriendelijkheid, het stroomverbruik, enz.

Die zaken die jij aanstipt ben ik het helemaal mee eens :)

[Reactie gewijzigd door Glup op 23 juli 2024 09:53]

De Horizon krijgt een software update waardoor deze een stuk beter werkt dan voorheen
Ja dat beweren ze al tijden, maar niemand kan zeggen waneer deze update nu daadwerkelijk komt.
Blijkbaar worden mondjesmaat mensen overgezet naar de nieuwe firmware, wat doet vermoeden dat Ziggo zelf niet echt vertrouwen heeft in de nieuwe update en blijkbaar veel support vragen verwacht. Als de software gewoon goed werkt dan kan je 'm toch gewoon in 1 keer naar al je klanten pushen ?
Er veranderen redelijk wat dingen aan de Horizon box qua UI en de meeste Nederlanders snappen niks van technologie. Lijkt mij heel normaal dat support bedolven wordt onder de vragen, dus is de release erg langzaam. Ik heb het intussen al wel, omdat ik van abbo switchte en een nieuw XL box kreeg.
Software pushen in grote schaal geeft veel meer supportvragen zoals: Mensen die moeten wennen aan de nieuwe interface, devices die mogelijk problemen kunnen krijgen na update enzovoort. In de huidige maat is het goed te managen. Heeft niks te maken met vertrouwen in software.
Ik heb de Horizon box gehad (eigenlijk nog steeds, maar ligt in de kelder te wachten zodat hij terug kan naar Ziggo), wat een verschrikking! Ik meende zelfs dat ie stuk was. Ik gebruik daarom nog steeds mijn CI+-kaart.
Hoe lang beloven ze dat soort updates al?
mijn beeld is met de philips 4 K wel mooier sinds het nieuwe ziggo kastje, alleen is de tv 60 hertz, en wilt het nog wel eens schokken, zeker met voetbal als de bal een peut krijgt, blijft ie eerst ff leggen omdan als een drietrapsraket door mijn beeld te zoeven, maar dan zit degene die hem die trap gaf al in de kleedkamer, dus volgende min. 100 hertz,4 k en een doosje bon bons met strikje
wbt autorace, als de wagens naar de pits rijden moet de mijne nog starten, dus in reallive staat verstappen al in een 1/2 seconden vier banden te wisselen, terwijl die bij mij nog de gordels om moet doen, maar goed 60 hertz en 4 K philips wordt eens wakker. ps lcd tv, geen oled.. :?
Her probleem wat jij omschrijft is inherent aan de lcd-techniek, hertz word daar ingezet om het probleem te bestrijden. Bij CRT bestond dat probleem niet, en die waren doorgaans ook 50/60Hertz.

Juist omdat jij voor een lcd tv heb gekozen, heb je dat probleem erbij genomen.
oké, dus een qled of Oled lost dat op ?
Geen idee, heb me daar nog niet erg in verdiept.
https://blog.son-video.co...tv-qled-tv-which-is-best/
Als je dit leest, zou je denken dat OLED de beste keus is voor Sport (aka snel bewegende beelden).
https://www.youtube.com/watch?v=N35y5IEwFvs
Goede video waar de verschillen duidelijker worden. Oled is voorlopig de "king of motion" zo te horen, Qled scoort weer op andere punten.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 23 juli 2024 09:53]

Ik nam vorig jaar de philips 7303 lcd omdat er problemen waren met inbranden van qled en oled, en de lg software niet zijn werk deed, dus eigenlijk viel oled af, ivm klachten inbranden, kon je ook op marktplaats goed zien, qled sja dat leek meer op de spiegel van een paskamertje bij de C en A..

heb nu ontspiegelde qleds gezien, maar dan geven ze weer een idiote waarde op van 1200 hrz ?? dus dacht oke de lg c9 even wachten van 2019 dus zal wel in prijs zakken, maar helaas de prijs steeg, en de nieuwe lg was kleiner dacht 48 inch) had een oudere processor en was bijna 1600 euro?

verder had je een enorm gesjoemel met veel webwinkeltjes die allemaal oled gingen aanbieden, en dan niet meer thuis waren of het glas stuk was of mobo. ( zie radar/kassa/hardware.
de verkopende partij is de witgoed die oa nog zo `n 8 merknamen ( verkoopnamen heeft) op bol.com was het vidalX die niet meer onder die naam op BC mocht verkopen, allemaal gesjoemel, van 2200 voor 1100 ? enz enz .
Ik kijk nu wel naar een oled hoor maar wil een philips en die hebben hooguit 100 hertz en zijn gewoon aso duur maar ben supporter van het ambilight... games speel ik wel op de monitor.

Lg geeft netjes de hertz aan samsung rekent voor elk schroefje een paar hertz lijkt wel, gooit alles in een pot rekent het gewicht en geeft een hertz waarde. en philips blijft hangen op 100 hertz of je moet 3000 schuiven, en dat heuhhhh hebben we niet , en tweedehands hier op tweakers ?? adv van 8 maanden jong zonder garantie ?? voor de C9 55 inch .. 999 euro.. dan vraag je waarom geen garantie je hebt toch ook de fabrieks garantie, dan reageren ze niet meer..
Gewoon zeggen dat je anders vertrekt naar de concurrent, let maar op hoeveel korting Ziggo dan ineens kan geven.
Ik heb gepraat en gesmeekt en gedreigd met opstappen, maar ik kreeg niet de Next bij mijn 250mbit alles in 1 pakket bij Ziggo als trouwe klant sinds 2006. Nu zit ik op glas bij KPN met een behoorlijke korting. Ik overweeg pas terug te gaan naar Ziggo als ik die Next krijg zonder het duurste abonnement nodig te hebben. Maar ik moet zeggen dat ik wel begin te wennen aan die 500mbit upload, backups maken in de cloud gaat zo snel nu.
NEXT is gekoppeld aan je TV-abonnement (TV-MAX).
Is dus prima te combineren met een 250/25 internet aansluiting via Ziggo.

Heb zelf ook deze combi.
Dit klopt, ik heb ook een 250/25 Internet abo met een NEXT box.
er zijn alleen nog maandcontracten, een jaarcontract is op verzoek, en dan krijg je 3 maanden 20 euro korting dus op 68 euro per maand betaal je er 1 x 8 ...maar je moet het even in de gaten houden bij de actie s en dan verlengen... en de actie bedingen, let wel alles gaat stilzwijgend verder, je krijgt geen sms, mail of belletje.
Haha, dan zeggen ze nu dus gewoon nou succes bij je nieuwe profider, ze geven je echt geen xl
Haha, dan zeggen ze nu dus gewoon nou succes bij je nieuwe profider, ze geven je echt geen xl
Ligt vooral aan je omgeving.
Als er DSL ( met Bonding ) aangeboden kan worden, is het voor hun een groter risico, dan als je in een gebied zit waar je zo'n 8/2 DSL kan hebben.
* dit bepaald vooral hoe "bijdehand" jij als klant kan zijn ;)

Ziggo weet ook wel dat klantbehoud belangrijker is, dan een half jaartje kortingen geven, maar als jij als een hork naar voren stapt, is het inderdaad "Doei, en succes" :+
Dreigen met overstappen naar een andere provider doet, helaas, wonderen.
Toch raar dat dit echt afhankelijk lijkt te zijn van wie je spreekt van de klantenservice. Ik heb zelf bij verlenging van mijn Ziggo Complete abbo gevraagd voor de Mediabox next (begin Dec. 2020) Dit is zonder problemen geregeld.

(wat overigens een verademing is t.o.v. die mediabox xl / horizonbox, geen haperend beeld meer, snelle interface, etc, etc.)
Gewoon het duurste abonnement voor een maandje uitproberen en daarna weer laten terugzetten naar het oude.
Ik heb het heel recent nog kunnen regelen via de klantenservice: media box next complete (staat ook zo in mijn klantenomgeving)
Dat is niet helemaal waar, wij hadden eerst compleet (internet 500mbit) en heb hem verlaagd na Start (internet 50mbit puur voor backup nu nog) maar ik kon in het portal gewoon kiezen om de mediabox next te houden, hij kost mij dan 2 euro per maand meer als een standaard mediabox.
hij kost mij dan 2 euro per maand meer als een standaard mediabox.
Haal je er alleen al kwa stroomkosten uit, die oude Mediabox verstookt 38~28W terwijl hij "uit" staat. (of je moet eco-mode aanzetten, maar dan moet je 5 minuten wachten voordat je TV kan kijken.)

Die oude box zou per wet verboden moeten worden, net als gloeilampen destijds. Ziggo klanten krijgen zo'n ding door hun neus geboord, maar tel ze eens op ... wat een energieverspilling.

Loopt dat ding ondertussen crypto-currency te minen ofzo. 8)7

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 23 juli 2024 09:53]

De Mediabox heeft als bijkomend voordeel dat je de stofzuiger nauwelijks meer hoort aankomen, vind ik een ondergewaardeerd pluspunt. :)
Haha ja zit wat in.., hij is ook nog eens een stuk sneller als de "standaard box" mijn vrouw wou de 4K box graag houden enige is dat er soms een irritant geluid uit komt..

Qua stroomverbruik heb ik voor de nacht er een smartplug tussen dus snachts is de gehele mediahoek uit.
allemaal eentjes en nulletjes tellen is ook veel werk hoor krijg je het warm van..:-)
Er zijn ook andere abbonementen waarbij de Mediabox Next geleverd wordt. Ik heb bijvoorbeeld Complete (standaard niet met de Mediabox Next) met een extra CI+ module, telefonie, Eredivisie Live en Movies & Series XL. Omdat die Movies en Series XL erbij zat, hoefde ik maar 50 cent per maand bij te betalen voor de Next box, iets wat het nu totaal waard gaat zijn.

[Reactie gewijzigd door Otjenyn op 23 juli 2024 09:53]

Als ik nu een abonnement samenstel op Ziggo.nl krijg ik er met geen mogelijkheid een Next bij zonder TV Max te kiezen... En dan krijg je er ook maar maximaal 1...
Als ik jou was zou ik gewoon de klantenservice even bellen, dat je gehoord hebt dat voor €2,- de maand extra je de Next kan "huren".

Bellen helpt, Ziggo wilt haar klanten houden (in mijn mening) en soms gaan ze overstag.
Upgraden en dan er toch weer vanaf zien en downgrade kan ook...
Dan mag je de Next ook houden.

Dus ik heb ze gebeld en aangegeven dat ik de hoogste internet snelheid wilde maar wel het TV pakket wilde downgraden omdat ik die al upgrade via Vodafone. Was geen enkel probleem.

Maar mogelijk dat het ook ligt aan:
a) wat neem je nu af (welke onderdelen van ziggo, welke van vodafone)
b) hoelang neem je dat al af
c) voelen ze aan je dat je het meent dat je opstapt als ze je niet helpen.
Zojuist gedaan, als nieuwe klant kunnen ze dit niet aanbieden...
Nope. Net contact gehad met via de chat en in eerste instantie mijn oude abo laten aanpassen naar de complete. Maar daar zat natuurlijk niet de Mediabox next bij. Deels mijn fout, omdat ik het over de mediabox XL had, maar ook meermaals in de chat aangaf dat ik F1 in 4K wilde kijken. Toen ik er achter kwam dat de omzetting dus niet helpt voor F1 4K, meteen weer een chat gestart. Nee meneer, u kunt echt geen Mediabox Next krijgen bij een complete abo, onmogelijk! Dan moet u een max abo nemen, die 20€ duurder is. Morgen laat ik alle wijzigingen ongedaan maken, want ik weiger zoveel meer te betalen, terwijl ik al flink betaal en dan alleen voor F1 en voor Love Nature.

Buiten dat is het natuurlijk ook belachelijk dat het niet via CI+ en DVB-C kan. Als het dan via IPTV moet, maak dan verdomme een app voor WebOS, dan heb ik die losse mediabox helemaal niet nodig.
Bedankt voor de info, kom er dankzei jou achter dat Ziggo de pakketen gewijzigd heeft. Tot twee weken terug had ik Complete, mét NEXT box voor ongeveer 68 euro. Nu zie ik idd. dat het alleen nog maar bij de MAX zit voor bijna 90 euro! :(

Ga gauw even bellen, want als ik nu ook 90 euro mag aftikken, ben ik weg (wilde juist iets goedkoper gaan, zie vorige post hierboven).

Net even mijn Ziggo bekeken, lijkt of ik toch teruggezet ben naar het oude abonnement, standaard tv (=compleet?) en Internet compleet, mét Next toestel. Ben ik één van de gelukkigen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 23 juli 2024 09:53]

Ik zou dan even aanraden op te bellen of via de chat een gesprek te voeren met een van de werknemers. Zoals ik zei, ik hoefde maar 50 cent bij te betalen, dat vond ik het waard gezien de vrij lovende kritieken, en het feit dat mijn media XL box net was overleden (en de nieuwe opgestuurde schade aan de behuizing had).
Ik heb gechat maar als ik mijn nu

KPN: Decoders waarbij ik met elke decoder mijn opnames terug kan kijken
naar Ziggo: Maximaal 1 Next en op de andere Tv's moet ik dan een ander kastje of CI+ module insteken maar kan ik de opnames niet terugkijken. Dat schiet niet zo op en heb geen zin om met een app en chromecast aan de slag te gaan. Die kwaliteit is daarbij ook minder dan de DVB-C streams over coax.
Waarom zou je dit niet zonder die next box kunnen kijken. Die Next box zou als het goed is een doorgeefluik moeten zijn van het signaal. Ik zou dit juist zonder Next box willen.
Die vraag kan je beter bij Ziggo neerleggen.
Dat niet alleen, de mensen die nu lekker hun ingebouwde TV tuner gebruiken zoals ik krijgen nu niet de content in 4K. Erg jammer.
Hou er maar rekening mee dat dat zo blijft. Ziggo beweegt richting IPTV en van DVB-C af.
Eerste stap is analoge tv uitschakelen, dat is volgens mij nu klaar.
Volgende stap is analoge radio uitschakelen, dat is eind dit jaar.

Daarna de oude Mediaboxen vervangen door de Next. Die laatste is namelijk al voorbereid op volledig IPTV.
Laten we hopen dat dvb-c nog heel lang blijft. Ik vind dat een ip stream met geen mogelijkheid dezelfde betrouwbaarheid kan bieden.
Laten we niet doen alsof DVB-C storingsvrij is. De techniek is goed, maar je moet wel investeren in goede COAX kabels en aansluitingen, tevens gaat de signaal sterkte bij elke afsplitsen achteruit. Met IPTV heb je die problemen niet en hoef je ook geen kabels te trekken of een apparaat te kopen met een DVB-C tuner.
Ja dat is waar, maar die kwaliteit heb je dus helemaal in eigen hand.
Als je je coaxnetwerk op orde hebt, heb je gewoon top beeld.
Bij IPTV is je eigen netwerk inderdaad veel minder kritisch, maar daar is juist de broadcasting vaker het probleem. En dan vooral als heel veel mensen gaan streamen. Daar heeft dvb-c toch helemaal geen last van. Niets is zo frustrerend als juist de start van een F1 wedstrijd zichtbaar wordt met de term "buffering".
Mjah, niet geheel zonder storingen, maar onderhand 10 kastjes in je setup en meerdere afstandsbedieningen is het ook niet. Dan is zo'n CI oplossing gewoon ideaal.
Analoge radio moet ziggo uitschakelen door wetgeving, de Mediawet bepaald als jij analoge tv uitschakeld, dit ook geld voor de radio signalen.
Dit klopt niet helemaal zoals het nu gaat gebeuren. Ziggo gaat analoge FM afschakelen dit jaar, maar in de ether blijft analoog FM nog jaren actief.
Op de afstand (ca. 4m) die ik van mijn televisie zit zal ik het verschil tussen full HD en 4K niet gauw zien. Dan zou ik echt beide beelden gepauzeerd naast elkaar moeten zien. ;)

Ik ga er in ieder geval geen €88,50 per maand voor neerleggen. Zeker niet omdat ik mij genaaid zou voelen omdat een heleboel mensen de Next gewoon cadeau hebben gekregen toen deze net beschikbaar kwam.
Die mensen die hebben er (minimaal) 50cent per maand aan abonnement verhoging voor betaald dus minimaal 6euro per jaar, bovenop wat ze al betaalden voor een mediaboxXL die ze waarschijnlijk al hadden.
Klopt, dat is flink minder dan iets van €20 per maand neerleggen voor een pakket dat voor mij veel te uitgebreid is. Nu vind ik zoveel geld extra neerleggen om alleen 4K televisie te kunnen kijken de moeite niet waard. Voor 4K beperk ik mij tot andere bronnen.
Het verschil in stroomverbruik maakt die 50 cent/maand al helemaal goed. Het verschil in stroomverbruik is gigantisch, minimaal 20 Watt (en dat 24/7) in standby gebruik. Reken je dat om (1e resultaat "wat per jaar" bij Google) dan scheelt dan zo'n 38 EUR per jaar aan verbruik. Dit is puur het verschil trouwens, die oude box kost je behoorlijk wat meer aan stroomverbruik.

20 Watt 24/7 is zo'n 175 kWh. Oftewel, het jaarverbruik van een A+++ warmtepompdroger aan verschil!
Zojuist geprobeerd een Next te krijgen maar je moet inderdaad het duurste TV abo hebben daarvoor. Dat zou me 12,45 per maand extra kosten en dat is het toch niet waard.
Echt? Ik had niet een van de twee duurste abbonementen maar heb hem begin januari wel gekregen met bijbetaling van 50 cent per maand. Wat ik er qua energiekosten dik ga uithalen.

[Reactie gewijzigd door Otjenyn op 23 juli 2024 09:53]

Nee, het kan wel goedkoper. Zelf samenstellen, en de goedkoopste internet snelheid keizen icm met de MAX TV, betaal je 73,90. Met compleet internet zo'n 80 euro.
Volgens mij kun je voor een klein maandbedrag een Mediabox Next bestellen. Maar leggen ze vooral focus op de hogere pakketten.
Je kunt ook het duurste abonnement nemen en dan één stapje terug gaan, met behoudt van de Next. Dat heb ik zelf gedaan toen ik erachter kwam dat ik al die extra zenders toch niet keek.
Heb je dit gedaan in het eerste jaar dat je het had afgesloten?
Geen marketing stunt maar gewoon ondernemen. Liberty heeft voor veel geld de rechten gekocht van F1 en ze doen dat niet als hobby. Het doel van die investering is om meer een duurderde abonnementen te verkopen. Jouw werkgever doet ook investeringen om meer geld te gaan verdienen.
Ik verwacht binnenkort wel weer mooi prijsverhoging onder het motto kijk voordelig Max Verstappen kijken want fans slikken het wel(zie voetbal maar).
nvm

[Reactie gewijzigd door Justice op 23 juli 2024 09:53]

Niet getreurd, over het algemeen heeft de mediabox next ook zijn problemen. Zoals achterlopende audio, wat door niks gecorrigeerd kan worden. Dit probleem loopt al sinds de uitgave van de Next box en nogsteeds is het niet opgelost. Ook komt dit voor bij alle apps(youtube, disneyplus netflix etc.)
Dat achterlopen van de audio heb ik totaal geen last van. Maar mogelijk lost mijn receiver en de TV dat samen op door de auto-lipsync (maar daarvoor moet de bron al wel goed lopen).
Herken dit ook niet, laat het signaal ook door een receiver lopen.
Overigens kan je audio delay tegenwoordig aanpassen op de next.

@jesha
Laat je het geluid via de TV (HDMI ARC) teruglopen naar je versterker?
TV kan dan de verstorende factor zijn.
Audio die achterloopt kan je niet zomaar corrigeren. Alleen achterlopend beeld kan je synchroniseren door een audiodelay in te stellen.
Lipsync kan helpen, maar daarvoor heb je een receiver nodig.
Zakelijk zou ook kunnen (als je een btw nummer hebt) dan krijg je bij alle vormen een Next 4k
Bij zelf samenstellen kan het, maar alsnog zit next bij het Max deel van TV. Je kunt start (50/5) met Max nemen voor 73,90.

Overigens heeft ziggo tegenwoordig een prima androidtv app en heb je die hele mediabox/next/ci+ module niet meer nodig. Kwestie van een AndroidTV of eventueel een losse AndroidTV (MiBox/Nvidia Shield TV) aanschaffen.
Ik heb even gecheckt, en je zou hem bij een 250/25 MBit internet abo kunnen krijgen als je het duurste TV abonnement erbij neemt. Dan zit je op 80 euro per maand.
Het gaat erom dat je zoals @XiN-eViL een heel compleet pakket met extra zenders en on-demand voor rond 12,45 per maand moet afsluiten om een bestaande zender in 4K te kunnen kijken.
Ja en wat is daar bijzonder aan? Waarom zou ik meer betalen wanneer dezelfde mogelijkheden ook beschikbaar zijn in combinatie met goedkopere abonnementen. Lijkt me nogal logisch dat je bij een lager bedrag ook minder functies krijgt.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 09:53]

Dus ik moet 50 extra tv zenders, movies en series XL nemen om Ziggo Sport (die ik al heb) in 4K te kunnen kijken? Vind ik niet logisch, maar jij blijkbaar wel.

Logisch voor mij zou een apart 4K abonnement zijn, net zoals bijv. KPN doet.
Ik wel, want Ziggo weet hoe populair F1 is in Nederland en dit is een goede manier van upselling. Je kan dit toch ook gewoon zien als een 4K-abonnement, aangezien het de enige manier is om content in 4K te kijken bij Ziggo. Jullie vinden het te duur, maar dat is weer een heel andere verhaal.
En nu zeg je precies wat ik in mijn allereerste post zeg...
Ziggo maakt gewoon gebruik van een bestaand concept; koppelverkoop. Ze bieden keuze vrijheid, maar alleen vanuit hun perspectief. Als ik naar de groenteboer ga, kan ik precies krijgen wat ik wil, ook al is dat één wortel en twaalf erwten.

In deze sector werkt het helaas anders. Wil je 4K? Dat kan, maar dan moet je ook 50 extra zenders afnemen, extra features etc.etc.

Terwijl 4K totaal los staat daarvan. Daarom zou je, ongeacht welk pakket je neemt altijd als optie 4K erbij moeten kunnen krijgen.Bij KPN schijnt dat te kunnen, dus technisch staat er niets in weg.

Als ik tevreden ben met 60 zenders, maar wél in 4K wil. Waarom mag dat niet kunnen ?
Of een zakelijk abonnement aangaan, krijg je altijd een next 4k erbij.
@jongetje nou nee, hij moet een heel nieuw compleet nemen, om de nieuwe TV kastje te krijgen, die voorheen gewoon gratis om te ruilen was.
Dat zal wel komen omdat de stream een vrij hoge bandbreedte nodig heeft en ziggo wilt garanderen dat je dat kan halen ipv dat je van kastje naar muurtje wordt gestuurd.
Daarnaast zal het wel een stream zijn die alleen via de interne servers van ziggo het internet (of eigenlijk ziggo intranet) bereikt en niet door andere providers bereikbaar is.
Wat echt verfrissend zou zijn voor het aanbieden van beelden uit deze sport, is wanneer dit gekeken kan worden in 60 fps ipv de gebruikelijk 30 fps. _/-\o_ Voor formule 1 vind ik fps belangrijker dan resolutie. Ideaal zou natuurlijk 4k bij 60 fps zijn maar ik ben bang dat ze dat hier niet aanbieden.

Met 60 fps kunnen we eindelijk die snelheid ervaren die met 30 fps een beetje onopgemerkt blijven. :Y)

[Reactie gewijzigd door Arx op 23 juli 2024 09:53]

F1 boeit me niks, maar het interessante aan deze ontwikkeling / dit artikel is vooral, dat Ziggo lijkt in te zien dat het dedicated TV-gebeuren op termijn geen toekomst heeft. Dat het naar IPTV gaat, in plaats van DVB-C.

Voordeel voor jou is dat je dan waarschijnlijk ook veel flexibeler bent qua framerates, resoluties, etc. Dus meer kans dat sport (en de rest..) op 60 fps beschikbaar komt.
Ik vind het juist jammer dat het naar IPTV gaat. Dit signaal is alleen te ontvangen via de mediabox en niet gewoon via DVB-C, terwijl dit technisch ook zou moeten kunnen. De mediabox staat bij ons op de slaapkamer en nu sta ik in dubio om deze maar weer naar de woonkamer te verhuizen en te vervangen door Google TV. Google TV is overigens een goede alternatief voor de mediabox. Voor 67 euro is het stukken goedkoper en werkt net zo goed met de ZIggo Go app.

Hier lees ik namelijk dat Ziggo 4K ook al aan het testen is via DVB-C:
https://www.breedbandwink...fte-4k-ultra-hd-via-dvb-c
Tja, dat heet vooruitgang. Jarenlang was televisie via de kabel voldoende maar via IPTV kunnen ze natuurlijk ook meer diensten aanbieden. De mediaboxen die nu gebruikt worden zijn voor de helft sowieso al IPTV boxen.
Alleen zie ik IPTV nog niet als waardige opvolger. De streams hebben vaak een lagere bitrate, en zeker de drukke streams zoals F1 uitzendingen zijn soms echt om te huilen via ZiggoGo.
Ik zie het eigenlijk pas als een goede opvolger als ik straks alleen nog een ethernetkabel in de tv hoef te doen of via wifi verbinding te hoeven maken met mijn netwerk. Het kan nu al min of meer maar het werkt nog niet zoals het zou moeten.
Ik vraag mij af in hoeverre het om meer diensten kunnen aanbieden gaat en in hoeverre het hen om de analytics te doen is. Kan Ziggo bijvoorbeeld het kijkgedrag via DVB-C net zo goed volgen als bij IPTV?
Vast wel. Mijn Horizon-box deed niets tot ik m’n splitter verving door eentje die retourverkeer toestaat, dus er is sowieso verbinding vanuit de Horizon naar Ziggo mogelijk. Kleine stap om de software uit te rusten met een stuk analytics, als het er niet al standaard in zit.
Nee. DVB-C is eenrichtingsverkeer, men kan dus je kijk gedrag op basis van het protocol niet volgen. Hiernaast kunnen ze je zonder fysieke handelingen ook niet afsluiten/blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 23 juli 2024 09:53]

Een ander voordeel is dat je in huis niet meer afhankelijk bent van coax aansluitingen maar veel kunt oplossen met UTP en wifi. Vooral dat laatste kan een uitkomst zijn als kabels trekken naar de hoek waar je je tv plaatst niet handig is, de inrichting van de kamer waar je tv kijkt wordt er veel flexibeler door.
Agree. Ik cast wel eens e-Sports evenementen via Twitch naar mijn TV (bv. CS-GO). Het verschil tussen 30fps en 60fps is echt een verschil tussen dag en nacht.
Anoniem: 221563 @Arx24 februari 2021 11:12
Ik kijk al in geen 16 jaar meer NL tv, dus geen idee maar sinds wanneer zijn we afgestapt van de 50fps in Europa voor tv uitzendingen? (Althans, in het geval van 1080i. Bij progressive zit je weer op 25fps)
Let er wel op dat de standaard voor Europeese uitzendingen 1080i50 is. Daarmee is het signaal 50 "halve" frames per seconde.
Voor elke sport zou 60 fps echt een vooruitgang zijn. :)

Ik weet niet of de VAR bij het voetballen 60 fps of meer krijgt of hoe het zit in bijvoorbeeld de tennis wereld, maar in theorie/praktijk kun je een beeld stilzetten en dus een verkeerd besluit nemen (bal over/binnen de lijn, buitenspel, etc.). Daar is al vaker discussie over geweest, maar echt een sluitend antwoord is er volgens mij nooit echt gegeven.
Gebrek aan snelheid komt deels door de grote autoś van nu en door het camerawerk, veel inzoomen en dergelijke haalt de snelheid er uit.
Als het via IPTV gaat, kunnen ze het toch ook via Ziggo Go laten streamen? :9
Technisch zeker, maar dat willen ze niet.
Ze willen dat je de Next aanschaft incl. het duurste abbo, voor nu dan.

Ik ben eens benieuwd hoe dit gaat kijken, word tijd voor eind maart :)
4K klinkt leuk, maar hoe hoog is de bitrate en hoe stabiel gaat het zijn onder heavy load? We hebben met Ziggo Go gezien dat het goed kan werken, maar ook genoeg keren gehad dat een F1-race eruit klapte voor veel mensen, al zal dit waarschijnlijk hier los van staan.

Overigens vind ik het nogal schandalig dat velen de Mediadbox Next niet krijgen. De huidige Mediadbox XL is echt verschrikkelijk traag, niet energie-zuinig en erg groot. Kan mij ook voorstellen dat Ziggo de kosten er niet al 3x uit hebben gehaald, deze is dat ik al 10 jaar oud en zo te zien zijn er nog genoeg over.
Schandalig dat mensen met een goedkoop abonnement niet hetzelfde krijgen als mensen die wel betalen?

Entitled much?
Het is raar dat je de Mediabox Next niet krijgt ook al heb je een duurt TV pakket, omdat je niet ook Internet afneemt. Waarom krijgt iemand die precies hetzelfde TV abbo heeft een betere mediabox als ik ? Waarom is dit gekoppeld aan of je ook een ander, ongerelateerd product afneemt ?
Welkom bij Ziggo. Jarenlang moest je per sé een TV abo nemen als je alleen internet wilde.

Nu flikken ze dat geintje andersom. Zo duw je over meerdere jaren lekker makkelijk hele kuddes mensen naar te dure pakketten toe. Zelfs nu moet je moeite doen om de internet only pakketten te vinden.

Ziggo, "Beste Internetprovider, al 10 jaar op rij volgens de Tweakers community" 8)7

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 09:53]

De Next draait deels op IPTV welke alleen vanaf het ziggo netwerk bereikbaar is. Daarom heb je ook internet nodig van ziggo.
Dus krijg je de next alleen als je internet afneemt (vanaf Start) en TV Max.
En als je goed kunt praten, misschien wel met minder....

En anders kun je altijd nog de 4K stream van F1 Pro abo kijken....
(Mits die er niet uit knalt). Kost je waarschijnlijk een stuk minder.

Opties genoeg... het hoeft niet perse via Ziggo.
De Next draait deels op IPTV welke alleen vanaf het ziggo netwerk bereikbaar is.
De gewone mediabox streamed ook content via het netwerk voor on-demand. Hiervoor zit er een ingebouwde DOCSIS modem in. Voor de Next zou Ziggo gewoon een modem kunnen meeleveren welke alleen bij het IPTV netwerk kan.
Die modem krijg je dus bij het internet abonnement ;) het in de next verwerken of er los bijleveren bij tv maakt het nodeloos ingewikkeld mbt configuraties.

Maar maakt niet uit, jij wil gewoon iets wat ziggo je niet gaat leveren zonder dat je er voor moet betalen. Net zozeer als ik voor 4K een abonnement bij Netflix moet nemen met 4 streams tegelijk terwijl ik er in mijn eentje maar 1 nodig heb.

Ga gewoon lekker de F1 op 4K kijken via F1 Pro TV. Dat kostje je 1x per jaar net zo veel als 1 maand bij ziggo.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 23 juli 2024 09:53]

F1 interesseert me niet. Het gaat er om dat we naar een situatie moeten waarin alle TV kanalen in 4k worden aangeleverd, het kan toch niet zo zijn dat 4k alleen beschikbaar is voor mensen die ook Internet afnemen, 4k is gewoon de standaard, en hoort dus ook gewoon bij elk TV abbo geleverd te worden.

Het is op zich al schandalig dat Ziggo nu pas met de eerste 4k kanalen komt, alles had al lang in 4k moeten zijn en ze zouden zich nu moeten bezighouden met het uitrollen van 8k.
Je begrijpt echt niet hoe het in die wereld gaat? Als de content er niet is waarom dan 4k en 8k eisen?

Ziggo maakt geen content - oh wacht Liberty wel, en dat is F1 en die komt wel in 4k. Afgeven is heel gemakkelijk.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Mediabox XL met Next software én afstandsbediening er echt sprongen op vooruit gegaan is! Ik heb (neem ik toch aan) de nieuwste versie, in de matte look, en die doet het echt prima. Vergelijkbaar met de Next box van kennissen.
De IPTV streams waar het hier om gaat zijn multicast streams, die hoeft Ziggo maar een keer uit te zenden. Ze worden dan automatisch in het netwerk doorgegeven aan elke Mediabox die op dat moment naar die zender kijkt. Dat is dus iets anders dan Ziggo Go waar naar elke ontvanger een aparte stream gaat.
Ziggo levert nu ook de Mediabox XL uit met 'NEXT' software + afstandsbediening.
Zou dit bericht dan hier ook voor gelden?

Edit: Deze nieuwe box met 'matte' look zat automatisch bij mijn Start abo, waarbij mijn oude XL box zonder te vragen procedureel werd vervangen bij verlenging van mijn abonnement.

Edit 2: Zoals hieronder ook gemeld, kan de hardware van de XL box inderdaad géén 4k aan. Dit staat dus los van de software.

Edit 3: Ook op de Go app voor Apple TV / Android TV is 4k (vooralsnog) niet beschikbaar helaas. (zie de FAQ)

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 23 juli 2024 09:53]

Neen. Uiteraard is dit bedoeld om jouw het max abbo te laten afsluiten.


Dit is geen woordgrap.
Ziggo kan zich natuurlijk altijd verstappen....

Dat is wél een woordgrap :+
De Mediabox XL kan geen 4K resolutie aan. Ook is de nieuwe software update nog niet op alle bestaande boxen doorgevoerd.
Maar het kan dus niet als je een CI+ module van Ziggo hebt? Want die kan technisch gezien toch ook 4K ontvangen?
Ja, maar 4K doet Ziggo via streaming, dus over internet, niet het kabel netwerk.

Ik heb ook CI+ van Ziggo, maar internet bij KPN.
Zojuist is er bevestigd door ziggo dat het wel DVB-C is, maar op de 1 of andere manier dus wel alleen voor de next. Zie https://community.ziggo.n...-in-4K/bc-p/732570#M12148
Oh my .....
Nu hopen dat dit ook snel mogelijk is bij KPN of F1TV :)
Hopelijk blijft hun eigen platform F1TV niet achter...
Anoniem: 411179 @majoh24 februari 2021 11:15
...waar ik een upgrade naar 60fps wel dringender vind dan een hogere resolutie.

De 720p 60fps backup-stream van F1TV kijkt vlotter en aangenamer dan de 1080p 30fps standaard stream.

EDIT: F1TV heeft al aangegeven met een (geheel?) nieuwe implementatie te komen in 2021, fingers crossed.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 23 juli 2024 09:53]

Kan je bij F1TV ook kiezen uit welk land je het commentaar wil horen eigenlijk? Ik kan het op hun site nergens vinden.

Als dat in zowel Nederlands als Engels kan en ze bieden 4K aan, dan ga ik later dit jaar maar een abo afsluiten.
Ja. Je kunt inderdaad gewoon kiezen welk commentaar je wilt. Uiteraard zit daar Engels en Nederlands bij. Uit mijn hoofd ook Duits, Spaans en Frans.

Let op: Als je een abbo wilt afsluiten.. Er zijn weleens aanbiedingen waardoor je geen €65 per jaar hoeft te betalen. Veelal met Black Friday, alleen heb ik er dit jaar geen gezien.
Laatste 2 jaar heb ik met 50% kortingscode afgesloten net voor de "winter" test. Dit jaar van 12 t/m 14 maart.
Dit topic gewoon ff in de gaten houden [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Klinkt goed. Ik ga de aanbiedingen in de gaten houden :) mits de app inderdaad een 4K upgrad gaat kennen.
Afgelopen jaar gaf Ziggo klanten toegang tot F1TV, wellicht dat daar Ziggo Sport Totaal voor vereist is, dat durf ik zo snel even niet te zeggen.
Ja, je kan zelf een audio kanaal kiezen, waaronder ook die van Ziggo, althans zo was het afgelopen jaar.
Top, thnx! Hopelijk dat ze 4K gaan aanbieden dit jaar.
Ja, je kan zelfs mits je pro hebt natuurlijk de onboard radio live luisteren tijdens de races,
.
Het is offtopic, maar via F1TV kun je gewoon kiezen uit de verschillende commentaar streams. Dit is de reden dat ik altijd via F1TV kijk en niet Ziggo Sport. Het Sky team uit Engeland is 10 keer beter dan Jack en Olav.

Zelfs zonder 4K blijf ik bij F1TV, maar ik ga het wel even testen op mn Next (die normaal 1080p doet, omdat hij aangesloten is op de receiver.)
Laten we hopen dat ze direct een grote goede update doen bij F1TV,

60FPS, 4K en een smarttv app :)
EDIT: F1TV heeft al aangegeven met een (geheel?) nieuwe implementatie te komen in 2021, fingers crossed.
Waar heb je deze info vandaan?
Ik vind het niet meteen terug, maar het was een of ander woordvoerder-account op Reddit (r/F1TV) waar de mods van verifieerden dat het een officieel account was. Ergens afgelopen zomer.
Kan die 60fps wel gewoon over de kabel bij Zigo, en kan dit wel verwerkt worden door al die setup boxen van Ziggo.
Mijn mening is dat die 4K zal niet echt veel toevoegen ten opzichte van die 1080i/720p die ze nu uitzenden.
Als ze dit zullen uitzenden met HLG zal het wel een boost geven aan het plaatje en zal je dit verschil heel goed kunnen zien, maar dat mis ik in dit verhaal.
Was het niet al een 4K kanaal op KPN dan? Of was de bron daarbij nog steeds HD?
Is het technisch niet mogelijk om het zonder extra settopbox te doen? Ik heb gewoon de smartcard van Ziggo in mijn 4K tv zitten, zoals denk ik vele mensen. Alles lekker met 1 afstandsbediening en vooral: Geen extra kastjes. De TV zelf handelt tegenwoordig alles zelf af, waar vroeger zo'n box voor nodig was.

Ergo: Zou het kunnen zonder box, of is het technisch gewoon niet mogelijk?
4K streams worden dus aangeboden als IPTV. Alle ontvangers behalve de Mediabox Next 4k hebben geen IPTV ontvanger aanboord voor het ontcijferen en decoderen van die data, alleen een DVB-C ontvanger. Dus technisch kan het gewoon niet zonder zo'n box.
Ik snap dat ze nu die 4K streams over internet aanbieden. Maar de vraag is dus of dat een keuze is of een noodzaak.
Nee dat is voor nu een keuze: https://www.breedbandwink...fte-4k-ultra-hd-via-dvb-c. Ze zijn er wel mee bezig maar hun broadcast systeem voor DVB-C moet dus eerst geschikt gemaakt worden voor 4k en dat zijn ze dus nu aan het testen.
Noodzaak, vooral met het oog op de toekomst. Een gebrek aan bandbreedte.
Dat schijnt door het wegvallen van analoog geen issue meer te zijn. Verder heb je nog de extra SD kanalen. Deze zsm omzetten naar MPEG-4 en dan heb je nog meer ruimte, maar dan werken de oude tv's met dvb-c niet meer.
Helemaal geen noodzaak, 4k60 kan prima over DVB-C.
Men zet echter liever in voor IPTV omdat dit een volledig afgesloten platform is. Meer controle op de 'klant' en een perfecte activity tracking.
Kan idd maar in europa word dat al niet gebruikt, max zal dan 4k50 zijn.
In buitenland wordt er volop geëxperimenteerd met 4k over DVB-C, daar is zelfs al een poosje een standaard voor.
4k60 zit daar ook in, maar dat is voor Europa niet handig, gezien wij meer dan een halve eeuw de content in 50fps maken.
Ja 4k over dvb-c is en kan al een aantal jaar, maar doelde meer op dat wij in europa met 4k 25 of 50fps gebruiken en niet de 60fps versie om het zo tezeggen.
Ziggo heeft enorm veel ruimte over op DVB-C.
Er is echt geen gebrek aan bandbreedte. Dat is een fabeltje om het volk zoet te houden.
Het kan technisch prima via DVB-C maar Ziggo maakt (als coax boer) de keuze om IPTV te gebruiken.
Ik ben ook benieuwd of dit het geval is en of dat de stream via de ci plus module wellicht omhoog gaat. Nergens kunnen vinden nogZ
Ik heb nooit begrepen waarom het niet mogelijk is om een chip in de tv te hebben die de smartcard vervangt.


De gebruiker kan dan een profiel van zijn provider uploade naar de chip, geen smartcard meer, geen ci+ module meer. Eenvoud.
Ik heb TV van ziggo, maar wel het goedkoopste TV abbonnement wat vroeger "analoog" was. Dit is tegenwoordig digitaal, maar zonder CI+ module. Dus het is gewoon mogelijk.
Het is vooral een groot voordeel met ondersteuning. Een hoop mensen zijn niet echt mee met de huidige technieken en bellen de klantendienst plat met vragen over opnames, terug kijken, het menu etc etc. Met een CI+ kaart verschilt die handel per tv toestel en per merk. Op dat vlak is dezelfde box van de provider wel een voordeel (voor de provider dan).
Ja dit vraag ik mij ook af. Het klinkt (momenteel) inderdaad niet beschikbaar aangezien er ook internet nodig is, zal het beeld dan (deels) ook over het internet gaan? Of is dit voor andere informatie nodig? Maarja zo lang alleen maar zoiets als F1 in 4K is ben ik echt niet van plan om een los kastje te gebruiken. Ik heb mijn TV aan de muur en de aansluitingen in de muur gevreesd erachter waardoor je de ultieme clean look krijgt, dan zal het wel heel knullig en lelijk zijn om ergens een kastje neer te leggen... En inderdaad het ongemak met het bedienen dan nog.
Theoretisch kan het, maar Ziggo heeft er voor gekozen het via IPTV te doen, dus je MOET aan de NEXT box.
Ziggo zendt de races zover ik weet dan via iptv als het ware uit... ergo dwingt dus mensen voor de next te kiezen.
Ik heb hier ook over na zitten denken, theoretisch zal het mogelijk moeten zijn om o.b.v. een F1TV account en het zelf maken van een WebOS app voor bijvoorbeeld een LG tv. Op Github kun je al h.e.e.a. vinden wat men gemaakt heeft zoals de f1viewer of RaceControl (gemaakt door Tweaker @Spollie ).

[Reactie gewijzigd door Rembock op 23 juli 2024 09:53]

Geen verdere bitrate en codec informatie?
Zal niet veel meer of minder zijn dan Love Nature. Die zit tussen de 9 en 12 Mbps VBR. Bitrate is natuurlijk wel belangrijk, maar de compressie staat daar ook niet los van.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.