F1 TV Pro-streamingdienst blijft na 2021 beschikbaar in Nederland

De F1 TV Pro-streamingdienst voor het live bekijken van de Formule 1-races blijft vanaf volgend jaar beschikbaar in Nederland. Omdat de uitzendrechten in Nederland vanaf 2022 van Ziggo overgaan naar de Nordic Entertainment Group, waren er geruchten dat F1 TV zou verdwijnen.

De Formule 1 benadrukt in een officieel persbericht dat F1 TV Pro beschikbaar zal blijven. Over het goedkopere F1 TV Access-abonnement, zonder de mogelijkheid om de races live te kijken, wordt niets gezegd. Er zijn landen zoals Duitsland waar de exclusieve Formule 1-uitzendrechten met zich meebrengen dat er geen plaats meer is voor de F1 TV-streamingdienst, maar dat zal van 2022 tot en met 2024 dus niet de situatie in Nederland zijn. Het is onbekend of F1 TV Pro vanaf volgend jaar voor iedereen beschikbaar blijft, of dat dat alleen geldt voor al bestaande abonnees.

Verder bevestigt de Formule 1 dat het Scandinavische bedrijf Nordic Entertainment Group een driejarige overeenkomst heeft getekend voor de uitzending van de wedstrijden. Dat betekent volgens de organisatie achter de races dat vanaf 2022 in Nederland de Formule 1-weekenden exclusief op de 'Viaplay-streamingdienst' zijn te bekijken. Daarbij wordt niets gezegd over een eventuele tv-zender, al wordt daar wellicht wel op gedoeld.

Elk jaar zal de Grand Prix in Zandvoort in Nederland worden uitgezonden op een 'free-to-air basis'. Daarnaast zal Viaplay in totaal zes races gratis beschikbaar maken, waarbij de Zandvoort-race is inbegrepen. Nadere details daarover worden niet gegeven, maar dit zal hoogstwaarschijnlijk betekenen dat er voor deze races geen versleuteling is, waardoor de beelden gratis te ontvangen zullen zijn.

De Formule 1 zegt dat nadere informatie over de beschikbaarheid van Viaplay en het prijsniveau gaandeweg wordt bekendgemaakt. Via ViaPlay zijn niet alleen de races te volgen, maar ook de kwalificaties, de vrije trainingen en nadere programmering rondom de race-evenementen. Dat zal gebeuren vanuit een 'exclusieve studio in Amsterdam'.

Dinsdag werd duidelijk dat Ziggo per 2022 de uitzendrechten van de Formule 1 verliest. Die gaan naar de Nordic Entertainment Group. Dit bedrijf heeft waarschijnlijk het hoogste bod gedaan en daarmee Ziggo overboden. Volgens Sportmarketeer Chris Woerts, die maandagavond tijdens een uitzending van het tv-programma Veronica Inside al de informatie over de uitzendrechten naar buiten bracht, zou de Nordic Entertainment Group per jaar dertig miljoen euro betalen voor de rechten op de Formule 1. Ook dartswedstrijden en de Duitse Bundesliga zouden overgaan naar Viaplay.

F1 TV F1 TV

Door Joris Jansen

Redacteur

20-05-2021 • 09:00

376

Reacties (376)

376
362
167
23
0
170
Wijzig sortering
Ik dacht dat er een nieuwe zender bij kwam, maar dit is dus gewoon een nieuwe streamingsdienst zoals bijv. Netflix. Als F1tv pro blijft bestaan dan zie ik niet in waarom mensen die niet ook naar darten of de Bundesliga kijken voor de Viaplay streamingdienst zullen gaan. Als dit de enige drie sporten zijn die ze willen tonen, dan is dat nog lang geen dag vullend materiaal.

Ik hoop dat het voor de Nordic Entertainment Group een grote flop is en dat we binnen een jaar weer de formule 1 bij Ziggo mogen terugverwachten. Ik vind de opzet altijd wel mooi bij Ziggo en het is de laatste jaren een stuk beter en uitgebreider geworden. Het commentaar laat zo af en toe wel eens wat steken vallen, maar daarvoor kijk ik niet. Ik kan zelf wel zien wat er gebeurd.
NENT zou zich weleens behoorlijk kunnen verkijken op de Nederlandse tv-markt. En daarin zouden ze zeker niet de eerste zijn. Eerder hebben we Versatel/Tele2 gehad die de Eredivisie via een eigen platform de huiskamer in wilden brengen. Dat werd een groot fiasco. Al snel werden er allerlei deals gemaakt met de ouderwetse tv-providers om de Eredivisie dan maar als betaalkanaal bij hen onder te brengen. Ik sluit niet uit dat NENT die stap vroeg of laat ook gaat zetten.

Uiteraard zijn de tijden volkomen veranderd en is sport via een eigen streaming-platform nu veel normaler dan in de tijd van Versatel (2005). Maar feit is wel dat streaming-platformen veruit het meest populair zijn onder de jeugd, terwijl juist diezelfde jeugd niet echt geïnteresseerd is in F1. F1 moet het vooral van de generaties daarboven moet hebben. En zeker de enorme groep ouderen kijkt gewoon het liefst naar een simpel kanaal op tv.

Helemaal prima natuurlijk dat NENT ervoor kiest vol in te zetten op een eigen streaming-platform. Maar daarnaast zou er gewoon een Viaplay-betaalkanaal moeten komen bij alle Nederlandse tv-providers. Doen ze dat niet, dan lopen ze enorm veel potentiële klanten én inkomsten mis. En dan vrees ik dat het wederom een fiasco gaat worden.

[Reactie gewijzigd door TexMex op 24 juli 2024 21:52]

Ik denk ook dat men zich hier heel erg op verkijkt, niet alleen met de Nederlandse TV markt maar ook qua populariteit van de Formule 1. Ik ken de Formule 1 nog van de jaren 90 en de populariteit is wel dramatisch gestegen in Nederland door Max Verstappen. Toch vraag ik mij af hoeveel er voor de Formule 1 daadwerkelijk gaan betalen. Ik denk zelf dat dit percentage erg laag is.

De echte jeugd kijkt misschien geen Formule 1, maar door Max, Lando, Lecler en de andere jonge rijders zijn er wel veel meer jongeren die ook interesse in de sport tonen. Misschien niet dat men zo uitgebreid alles kijkt, maar ik merk wel dat niet alleen meer ouderen zijn die er interesse in hebben.

Elke dag komt er weer meer nieuws naar buiten dus het is afwachten, maar persoonlijk hoop ik en verwacht ik dat dit een grote flop gaat worden.
Eens, ik snap niet wat Viaplay bezielt. De streaming markt begin al over-crowded te worden en veel Amerikaanse film bedrijven moeten nog instappen met alle gevolgen vandien (betekent dat ze hun films en series in hun eigen "toko" willen houden). Wil je dus onderscheiden als een kanaal met een breed aanbod naast NPO Start, Videoland, Netflix, Disney+, AppleTV+, Amazon Prime .. succes ermee. Kun je wel roepen "we produceren eigen content", maar naast het geld dat het per maand kost, is ook de kijk tijd eindig.

Blij dat ik begin dit jaar al F1TV Pro genomen heb.
Op een gegeven moment zal deze afsplitsing wel moeten stoppen, want dan kan het niet meer uit. Tijdens Corona is er een massale boost in vraag naar streamingsdiensten, maar wanneer alles weer wat "normale" wordt en het zonnetje weer schijnt dan zal deze vraag kelderen. Men neem dan geen 2 of 3 abonnementen voor streamingsdiensten meer, maar houdt het dan bij een enkele.
Ze doen dit dus al jaren in de scandinavische landen en letland etc. Ik denk dat ze inmiddels een goed beeld hebben en blijkbaar wordt er op verdiend.
Maar raar is het zeker
Het bestaat al een paar jaar en het bedrijf wat Expiditie Robinson voor alle landen produceert is ook van hun. Die hebben ook een kantoor in Amsterdam en weten dus echt wel wat er speelt.

Tot nu toe is er nog geen dienst die sport en series combineert in 1 dienst, dus wie weet bieden ze wel een heel goed pakket aan en zeg je Netflix op. Dat er al genoeg diensten zijn wil natuurlijk niet zeggen dat andere het niet mogen proberen
Zeg ik iets raars als Talpa de grote verliezer kan worden ? Geen streaming, hun Kijk app is ruk en CL raken ze ook kwijt aan RTL volgend seizoen. Misschien gaat die fusie van RTL en SBS nog eens gebeuren in de komende jaren, wat de Mol ook al eens riep.
Nordic Entertainment Group heeft een deal gesloten voor de komende 3 raceseizoenen (bron). Hopen dat het een flopt wordt kan maar daarmee komt het niet terug bij Ziggo Sport of een andere partij.
In de openbare communicatie die ze tot nu toe gedaan hebben, is er alleen sprake van de Viaplay streaming service. Maar de deal is net pas rond, wellicht beraden ze zich nog over andere distributievormen. Het draait uiteindelijk maar om 1 ding: hoe kunnen ze zoveel mogelijk geld verdienen met deze exclusieve rechten.
De deal mag dan wel voor de komende drie raceseizoenen zijn, maar als er totaal geen geld verdient wordt op de rechten dan denk ik dat de kans bestaat dat ze de rechten dan toch weer gaan verkopen. Wie zegt dan dat Ziggo of misschien toch een andere partij de rechten niet overkopen.

Nordic Entertainment Group is nieuw en ook al bieden ze het eerste jaar 6 races zonder een paywall, het is maar de vraag of door het beperkte aanbod mensen daadwerkelijk naar de streamingdienst overgaan. De Nederlandse cultuur is heel anders en Nederlanders zijn over het algemeen zuinig en gaan niet tig streamingsdienst abonnementen aan. Laat staan voor maar drie sporten en competities.

Persoonlijk zou ik veel eerder gaan voor de F1tv pro dienst, afhankelijk of ze met een grote prijsverhoging komen omdat er geen of weinig goedkopere alternatieven zijn.
Daarbij moet men zich echt afvragen of mensen wel echt willen betalen om formule 1 te kijken, de races kunnen leuk en spectaculair zijn. Maar soms is het ook gewoon oersaai. En ja dat zeg ik als iemand die al tientallen jaren de sport kijkt. En €10,- of meer betalen in de maand voor 2 a 3 races, waarvan het mogelijk is dat je er bijna van in slaapt valt. Nee sorry dan besteed ik dat geld zelfs als fan liever aan wat anders. Ik ben heel erg benieuwd of hier degelijk onderzoek na gedaan is, want een casual kijker zal er volgens mij al helemaal geen cent voor betalen.
Precies! Ik ben zo'n casual kijker: ik mag graag op zondagmiddag kijken of Max kan winnen, maar als moeder de vrouw bepaalt dat er een gezinsactiviteit gedaan moet worden, dan wint zij. Ik denk dat ik hoogstens zes, zeven races per jaar zie en naar trainingen en kwalificaties ga ik niet kijken.

Ik vind het jammer dat ik volgend jaar niet meer kan kijken, maar het is het mij niet waard om naar een betaald alternatief over te stappen. Ziggo had hier een mooie klantenbinder aan, maar volgend jaar gaat niemand aan mij verdienen.

Ik schat zo in dat er veel meer kijkers zijn zoals ik, dus ik vraag me af of hier een succesvol business model achter zit.
Wat ik me ook afvraag is of iedereen dit zo maar kan bekijken op hun tv (zonder of oude smart) tv zonder speciale app.
Of dat het alleen maar gestreamd via een mobiel device kan gaan worden.. helemaal drama als ik wel eens GLORY kickboxing wil kijken..

Zou dat ook betekenen dat Ziggo de uitzend rechten van Formule 2 en 3 verliest ? (op hun autosport kanaal)

Tuurlijk had ziggo een bak stront over zich heen gehad had ze F1 hadden verplaatst naar hun autosport kanaal met een prijs verhoging van ? 15 ? euro per maand.. maar denk dat heel wat mensen hun handen voor zouden dichtknijpen..
Gebruikersgemak is zeker een ding, en ik ben ook wel benieuwd hoe men dit gaat invullen en hoe de kwaliteit uiteindelijk is. De Netflix app op mijn tv heeft namelijk een veel mindere kwaliteit dan als ik de zender via de ziggo box gebruik.

Ik ga er vanuit dat Formule 2 en 3 gewoon nog bij Ziggo blijven, het wordt niet specifiek genoemd. Maar ik ga er niet vanuit dat deze klassen bij bij de formule 1 rechten horen.

Het laatste ben ik absoluut niet met je eens, Ziggo vraagt in verhouding al meer dan genoeg voor hun huidige abonnementen. Juist de meerwaarde voor mij was dat ik gratis naar Formule 1 kon kijken. Nu dit weg valt, ga ik absoluut verder kijken of de overstap naar glasvezel niet beter is voor mij.
Ik kijk al tientallen jaren Formule 1, maar ik ga echt niet per maand €10,- betalen om alleen hier naar te kunnen kijken. Darten en de Bundesliga kunnen mij gestolen worden. Dus wie of hoe men het aanbied, F1TV pro lijkt op dit moment de beste en goedkoopste oplossing.
In landen waar hun ook zitten is f1pro 120 euro per jaar dus iets duurder als nu.
F1tv is alleen maar in het Nederlands beschikbaar gekomen door de samenwerking met Ziggo en het F1 team rondom Southfields en Olav Mol.
Ziggo is van dezelfde moedermaatschappij als Liberty Media dus het kopen van de rechten voor F1 door Ziggo zou in zekere zin vestzak-broekzak betekenen. Liberty maakt meer winst door het elders te verkopen - en als die "Studio in Amsterdam" nou net de productielocatie van SouthFields blijkt te zijn, is de cirkel rond.

De toegevoegde waarde van de Viaplay streamingdienst is dan dus verslaglegging en entertainment in het Nederlands (aangenomen dat dat bij F1TV door wegvallende Ziggo samenwerking óók verdwijnt).
VIAplay omvat meer dan alleen sport.
Ze hebben ook andere zenders/streaming categorieën zoals films, series, docu, et etc.
Ze willen dus een totaal pakket aanbieden van programma's via streaming.

Pakket kost nu ongeveer 45 euro in Scandinavië en de Baltische staten.
€45 p/m vs €65 p/j dus.. Makkelijke keuze dan
Nogmaals
Dat is nu voor het totaal pakket. Dus alle onderdelen.

Wie zegt dat ze Sport, en daarmee, F1 niet in een apart pakket stoppen?
Dan kom je zeker onder die 45 euro. En met het pakket zoals deze is in de huidige landen mis je toch wel wat.

En anders maar F1TV Pro a 7,99 per maand.

Dan wordt de keuze nog makkelijker.
Of in plaats bij Ziggo bij KPN terug zien :9
Het commentaar zal blijven, vermoed ik zo. Ik denk dat er inderdaad een nieuwe zender (betaal)zender bij komt, wat doet je vermoeden van niet? Het contract is ook voor een aantal jaren, dus het zal zeker niet binnen een jaar terug zijn bij Ziggo.
Ik hoop dat F1 niet meer terug bij Ziggo, of welke TV/internetprovider dan ook terecht komt. Het slaat toch nergens op dat als je klant bent bij een provider je 'gratis' F1 kan kijken, maar als je klant bent bij een andere provider er dik voor moet betalen. Het maakt de prijzen van Ziggo ook totaal ontransparant, want Ziggo is gewoon erg duur en sommige mensen namen dat dan voor lief omdat ze 'gratis' F1 hadden. Ik vind de koppeling tussen provider en zender gewoon niet kloppen en ben blij dat dat straks is afgelopen.

Wel ben ik superblij dat F1TV gewoon blijft, het concept vind ik perfect, en zeker bij een jaarcontract is het helemaal niet duur. Hopelijk wordt de uitwerking nog wat beter (Chromecast support is er nu, nu moet de stream het een hele race volhouden :P).
Het probleem is dat wanneer dit dus een succes is, dan verwacht maar dat binnen niet al te lange termijn geen enkele sport meer "gratis" beschikbaar is via de reguliere tv. Gratis tussen aanhalingstekens wat natuurlijk zijn de reguliere zenders ook niet gratis. Maar het bied over het algemeen veel meen content dan de 3 sporten waar men nu op gokt bij Viaplay.

Daarbij heb ik er een hekel aan dat buitenlandse partijen op deze manier aan de haal gaan. Men ruikt geld en dat is de enige echte reden. Natuurlijk doen de gewone zenders dat ook, maar die betalen blijkbaar bij lange na niet het bedrag wat deze streamingsdiensten denken te verdienen. Het verschil is alleen dat de andere zenders ook meer materiaal zelf maken, dat doet deze streamingsdienst niet.
De maat is op een gegeven moment ook vol. Ook al denken deze streamingsdiensten dat men alles achter een grote paywall te kunnen stoppen, mensen gaan keuzes maken.

Formule 1 is populairder in Nederland geworden door Max Verstappen, maar is het populair genoeg om mensen er in de maand een x bedrag voor te laten betalen? Nee dat denk ik niet, mensen kiezen eerder voor streamingsdiensten die een groot aanbod hebben dan een die maar drie sporten toont, waarbij er misschien maar 1 echt interessant is.
Enige waar ik dan nog mee zit is hoe dat dan voor F1TV Pro-gebruikers zit die F1 kijken met een gekoppeld Ziggo Sport Totaal abonnement aan hun F1TV-account. Krijgen die gewoon F1TV Pro, of zit er dan korting in het verschiet? Of zul je hiervoor een Viaplay abonnement moeten gaan hebben?

EDIT:
Dat zal gebeuren vanuit een 'exclusieve studio in Amsterdam'.
Nu weet ik niet in welke studio dit dan zal zijn, maar zal mij dan niet verbazen als ze alles wat Ziggo heeft opgebouwd over gaan nemen.

EDIT2:
Overigens is gisteren ook een F1 fan pack uit gebracht voor Rocket League; https://www.youtube.com/watch?v=cq5DjcZb8Ag

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 21:52]

Gezien er dan geen contract of dergelijke tussen Ziggo en F1 is neem ik aan dat dan ook de Ziggo gebruikers mogen gaan betalen.
Klopt, vanaf raceseizoen 2022 zal gratis F1 TV Pro bij Ziggo Sport vervallen, dat heeft de Ziggo klantenservice mij net verteld.
Dat was ook te verwachten, hopelijk wordt de prijs zsm bekend gemaakt van viaplay zodat men op tijd kan beslissen welke pad te gaan bewandelen.
De klantenservice van Ziggo is nou niet bepaald een betrouwbare bron. De meesten daar roepen maar wat en aangezien Ziggo hierover nog niks naar buiten heeft gebracht, kan je ervan uitgaan dat het ook intern nog niet is gecommuniceerd.
Absoluut, dat voordeeltje voor Ziggo klanten komt te vervallen.
De huidige studio is van NEP en in Hilversum... dus ik denk het niet.
https://www.nepworldwide....icieel-vanuit-media-park/

[Reactie gewijzigd door KMK op 24 juli 2024 21:52]

Het is nog veel leuker als je er werkt ;) Zoals ik :D
Wanneer komt de prive rondleiding? :+
Binnenkort als het F1 Cafe weer open mag ;)

Voor zolang het nog bij ons zit tot 2022, daarna verhuist het naar een studio in Amsterdam
Ziggo heeft straks geen rechten op F1 meer dus de deal met F1TV gaat zeker ook vervallen.
Toen F1TV uit Duitsland verdween met de exclusiviteitsdeal met Sky Duitsland, konden degenen die F1TV Pro al hadden nog gewoon verlengen (en dat kan men maximaal vier jaar). Het lijkt mij dus niet vreemd dat bestaande gebruikers in Nederland straks dus ook kunnen.

In dat licht zou het dus leuk zijn als de bestaande F1TV Pro klanten dus nog "gewoon" gebruik kunnen maken van F1TV en als dank voor de eerder gegeven support, iets korting kunnen krijgen nu.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 21:52]

Het blijft raar. Liberty global is als eigenaar van de f1 immers ook eigenaar van ziggo. Het kan dus zijn dat er wel exclusieve acties blijven, maar goed uitzendrevhten zijn een raar goed.
Je hebt waarschijnlijk ergens gelezen dat Liberty Global in 2005 is ontstaan uit een een fusie van o.a. Liberty Media. Maar dat is niet dezelfde Liberty Media die nu eigenaar is van de F1, dit is namelijk het vroegere CapStarz die in 2011 deze naam heeft aangenomen.

Dus Liberty Media is eigenaar van de F1, niet Liberty Global dat voor 50% eigenaar is van VodafoneZiggo. Hoewel beide dezelfde voorzitter hebben, opereren ze wel los van elkaar.
In 1991 is Liberty Media Corporation opgericht (spinoff van TCI)
In 2004 is daaruit Liberty Media International als spinoff ontstaan.
In 2005 is Liberty Global ontstaan door een merger van Liverty Media International en UnitedGlobalCom.
In 2014 is Ziggo verkocht aan Liberty Global.
In 2016 zijn de Liberty Media Corporation stocks gesplitst in Liberty Media Group, Liberty Braves Group en Liberty SiriusXM Group.
In 2017 heeft Liberty Media Group Formula 1 gekocht.

Samengevat:
  • Liberty Media Group is onder de vlag van Liberty Media Corporation eigenaar van Formula 1
  • Liberty Global is sinds 2005 niet meer verbonden aan Liberty Media Corporation
  • Ziggo is in 2014 verkocht aan Liberty Global
Bron:
http://www.libertymedia.com/overview/company-history.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_Media
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_Global
LIberty Global is voor 50% eigenaar van VodafoneZiggo. Drie keer raden wie de andere 50% heeft. ;)
Het is toch 100% liberty global? Geen idee wie die andere 50% heeft
Vodafone is de andere eigenaar van VodafoneZiggo.
Is toch een Joint venture, geen fusie met een 50-50 belang?
Hoe een en ander benoemd wordt maakt niet uit, zelfs volgens Wikipedia is de verdeling 50-50; https://en.wikipedia.org/wiki/Ziggo (zie aan de rechterkant onder 'Owner').

EDIT:
Overigens geven ze zelf aan een 50-50 joint venture te zijn; https://www.vodafoneziggo.nl/en/about-us/vodafone;
Vodafone Netherlands is part of VodafoneZiggo, a 50/50 joint venture of Vodafone Group and Liberty Global.
Kijkend naar de (letterlijke) vertaling van joint venture natuurlijk niet zo heel raar. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 21:52]

Keiharde feiten, dacht dat vooral tot stand was gekomen voor de telecom.
Ik heb Vodafone en Ziggo en daarom een 'gratis' betaalzender. Toch voor de zekerheid maar even omgezet van 'Movies & Series L' naar 'Ziggo Sport Totaal'.

Toevallig krijg ik ook een smsje van Ziggo vandaag waarin ze dit pakket pluggen.

[Reactie gewijzigd door Sylmaron op 24 juli 2024 21:52]

Vraag ik me dus af: kun je nu ook gebruik maken van die F1TV Pro aanbieding van Ziggo? Je hebt nu Ziggo Sport Totaal natuurlijk :)
Ja, als het goed is zit F1TV Pro in het pakket. Ook als het een gratis pakket is. Ze moeten het nog even omzetten.
Ik heb juist andersom gedaan, alle trainingen en races zijn op de "gewone" sportkanalen van Ziggo te zien.
Maar dit gaat om een korting die Ziggo/F1TV geeft op de F1TV abonnement.

Lijkt mij dat die korting deal dan ook niet meer doorgaat, en de gene die nu gebruik maakt van de korting, de volle pond straks moet gaan betalen.
Sowieso, omdat de abonnees de eerste jaren echt een beroerde service voorgeschoteld kregen. Nu het eindelijk ergens op gaat lijken zou het belachelijk zijn als het niet meer beschikbaar zou blijven in NL.
Lijkt mij dat Ziggo straks in een extra tv-pakket gewoon F1 heeft. Tenzij een KPN of zo er meer voor wil dokken.
Nee dat hebben ze dus niet, dat is het hele punt van dit verhaal. Ziggo verliest de uitzendrechten, dus ze kunnen het ook niet in een extra pakket stoppen omdat ze het simpelweg niet mogen uitzenden.
Dat ligt natuurlijk aan de overeenkomst die de Nordic Entertainment Group met de F1 heeft.
Als daarin staat dat NEC de rechten mag doorverkopen of het uitzenden mag uitbesteden dan zou het mogelijk zijn dat Ziggo een F1 pakket gaat verkopen tegen een x bedrag per maand.

Ziggo sluit hiervoor dan een overeenkomst af met NEC. KPN zou dit dan ook kunnen doen, net als elke andere aanbieder in Nederland.
Vanmorgen is er een videocall geweest van Nordic voor 'investeerders en analysten' waarin ze aangegeven hebben dat alles gewoon op basis van hun streamingsdienst is. Er worden geen deals gemaakt met andere maatschappijen over het afnemen van de rechten.
De call is als het goed is terug te kijken via de originele link: https://edge.media-server.com/mmc/p/ygspopne

Verder is het natuurlijk niet zo logisch wat je zegt. Ziggo raakt de rechten gewoon kwijt aan een andere speler die de ambitie heeft om content te brengen, niet om het te verhandelen. Waarom zouden ze de rechten dan aan een concurrerend platform gunnen tegen een bedrag dat werkelijk peanuts was vs. het bedrag dat ze er zelf voor neergelegd hebben?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 24 juli 2024 21:52]

Slechte zaak voor de F1 ook eigenlijk.. Meer geld, maar ze maken het een heel stuk lastiger om F1 te kijken.
Nice way to screw over your fans.

Ik had het overigens niet verwacht, gezien F1 van Liberty Global is, en volgens mij was UPC daar ook van en Vodafone ook. UPC is nu Ziggo en Ziggo nu VodafoneZiggo.
Dus ik dacht dat F1 en Ziggo in principe dezelfde eigenaar hebben in the end.
Geen idee of het zo zwart wit werkt, maar daardoor niet verwacht dat Ziggo de licentie zou kwijtraken.

Ik vond het juist een goede zaak dat F1 steeds makkelijker / eenvoudiger te volgen / bekijken is.
En nu gaat dat voor de Nederlanders een enorme stap achteruit.
Ik vond het juist een goede zaak dat F1 steeds makkelijker / eenvoudiger te volgen / bekijken is.
En nu gaat dat voor de Nederlanders een enorme stap achteruit.
Steeds makkelijker te kijken? :?
Een flink aantal jaren terug kon ik F1 overal zien, RTL Nederland, RTL Duitsland, Belgische publieke zender, BBC, Duitse publieke zender. Als er ergens reclame was of je had even genoeg van een commentator zapte je zo naar een ander kanaal waar het ook uitgezonden werd. Pas de laatste jaren komt de vraag steeds op "ohoh, kan ik het dadelijk nog wel kijken?" (of moet ik ergens een betaalpakket nemen?)
Dus: ziggo. Betaald niet meer voor F1 rechten, dus korting op ziggo sport

F1 rechten zijn door liberty global verkocht voor veel centen: abonnementen van ziggo kunnen omlaag :)
Dus: ziggo. Betaald niet meer voor F1 rechten, dus korting op ziggo sport

F1 rechten zijn door liberty global verkocht voor veel centen: abonnementen van ziggo kunnen omlaag :)
Er gaat nu al 6 euro af: nieuws: Ziggo biedt internetabonnementen zonder online tv aan voor 6 euro minder

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juli 2024 21:52]

Dat is geen prijsverlaging maar blijkbaar kost TV maar 6 euro extra :) ze hebben niet ineens de prijs van internet zonder tv verlaagd, volgens mij boden ze die voerden gewoon niet aan.

[Reactie gewijzigd door mjl op 24 juli 2024 21:52]

Dat is geen prijsverlaging maar blijkbaar kost TV maar 6 euro extra :) ze hebben niet ineens de prijs van internet zonder tv verlaagd, volgens mij boden ze die voerden gewoon niet aan.
Ziggo kan technisch het tv signaal niet weghouden en ze hebben aardig wat ongecodeerde zenders tegenwoordig. Je krijgt echter met die diensten geen toegang meer tot de Ziggo Go app. Het is een mogelijk signaal dat Ziggo van tv gaat weg bewegen. Wegvallen van kosten van F1 (en voetbal?) kan dit best weleens mogelijk maken.
Gezien dat Vodafone (50%), Liberty Global (50%) als eigenaar is van ziggo en niet Liberty Media die eigenaar is van de FOM zie ik hier dus de TV rechten verkoop als legitiem aan.

Ziggo had meer moeten bieden , of telecommagnaat John Malone ( shareholder ziggo ) zich hiermee in de voet schiet staat op een ander blad.
Nee, zoals hierboven als aangehaald:
F1 is in eigendom van Liberty Media
VZ is een joint venture waar Liberty Global aandeelhouder in is.

Zowel Liberty Media als Liberty Global zijn onderdeel van het imperium van John Malone, maar wel stand alone actief.
Het lijkt me dat het tegen verschillende antitrust wetten is dat F1 automatisch naar Ziggo gaat, ze zullen dit dus open moeten aanbieden en dan kan het dan een andere partij meer biedt.
antitrust wetten, daar zal het weinig mee te maken hebben.
Daarnaast ziggo had veel meer kunnen bieden, het blijft dan immers in het concern. enige is voor de cijfers dat ziggo nl minder verdiend en f1 deel meer.
Ik vond het juist een goede zaak dat F1 steeds makkelijker / eenvoudiger te volgen / bekijken is.
En nu gaat dat voor de Nederlanders een enorme stap achteruit.
...voor de Nederlanders met Ziggo. De Formule 1 fans zonder Ziggo zullen blij zijn dat ze de sport gewoon nog kunnen volgen via F1TV Pro.

edit: Verder deel ik je verbazing in dat Liberty Global eigenaar is van zowel F1 als VodafoneZiggo, maar dat de uitzendrechten toch elders terechtgekomen zijn.

[Reactie gewijzigd door addefinnr op 24 juli 2024 21:52]

Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker, want ik heb voor F1 altijd Ziggo gehad of iemand met een ziggo abonnement) heeft Ziggo wel makkelijk gemaakt om als niet ziggo abonnee toch Ziggo Sport af te sluiten en te kijken.
Ja, bij KPN kun je het voor 15 euro per maand bekijken. Wat mij toch echt wel iets teveel is.
Ja, bij KPN kun je het voor 15 euro per maand bekijken. Wat mij toch echt wel iets teveel is.
Via F1TV kun je een jaar abbo afsluiten voor 65 euro per jaar en meestal in het begin van het nieuwe jaar, vlak voordat het nieuwe seizoen start doen ze vaak promoties met 25-50% korting voor een jaar, zodat het bedrag ergens tussen de 32.50-45 euro komt per jaar.

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 24 juli 2024 21:52]

[...]
voordat het nieuwe seizoen start doen ze vaak promoties met 25-50% korting voor een jaar, zodat het bedrag ergens tussen de 32.50-45 euro komt per jaar.
Houd er rekening mee dat dat voor het eerste jaar is, verlenging en ook na jaar er tussenuit kun je op hetzelfde account niet opnieuw de promotie gebruiken.

Tuurlijk kun je vast iets met andere accounts, adressen en/of betaalmethoden, maargoed dat is niet hoe het hoort dus wees je er bewust van iig.
[...]


Via F1TV kun je een jaar abbo afsluiten voor 65 euro per jaar en meestal in het begin van het nieuwe jaar, vlak voordat het nieuwe seizoen start doen ze vaak promoties met 25-50% korting voor een jaar, zodat het bedrag ergens tussen de 32.50-45 euro komt per jaar.
Dat aanbod is alleen geldig voor nieuwe accounts. Loop je eenmaal scheef dan heeft het geen zin gebruik hiervan te maken. Aangezien je dan een overlap hebt.
Klopt, dat heb ik zelf ook, maar het ging hier erover dat het makkelijk te kijken was, wat bij weer een extra losse dienst nou niet bepaald het geval is. Vind de mogelijkheden van f1tv pro wel echt top trouwens, ondanks dat de apps en website echt heel erg matig zijn.
Oh, ja 15 is wel erg veel ja.
Ik vind 10 al veel. Want voor dat bedrag heb je al F1Pro volgens mij.
Mja, je krijgt dan ook alle andere Ziggo sport dingen.
Maar who the f cares. Ik heb Ziggo met Ziggo Sport zodat ik een paar uur per jaar een race kan kijken :')
Of voor tien euro in de maand een Ziggo Sports go abo afsluiten. Alle zes zenders en via Chromecast prima op tv te kijken.
Ah ja, in het verleden kon je inderdaad als niet-Ziggo gebruiker wel races bekijken (bij Ziggo) op basis van pay-per-view. Geen idee of dat nog steeds kan, noch of dat gaat veranderen.
..voor de Nederlanders met Ziggo. De Formule 1 fans zonder Ziggo zullen blij zijn dat ze de sport gewoon nog kunnen volgen via F1TV Pro.
Maar dat konden ze voorheen ook al, via Ziggo Sport, waar ik als KPN klant een abbo op heb omdat ze daar ook andere sportwedstrijden (buitenlands voetbal) uitzenden waar ik geinteresseerd in ben.

Wat er nu dus gaat gebeuren is dat ik a) Ziggo Sport opzeg en overstap naar F1 TV Pro en dus de voetbal uitzendingen mis, b) Ziggo Sport hou en geen F1 meer kan kijken, c) beide abbonementen aanhoudt en dubbel zo veel ga betalen of d) ... vul zelf maar in wat optie d is, maar ga er maar van uit dat noch Ziggo, noch NEC, noch Liberty Global er iets aan over houdt.

Dus voor mij en voor andere mensen die meer sport willen zien dan alleen de F1 wel degelijk een achteruitgang.
dubbel zo veel ga betalen

Zou willen dat dat het geval zou zijn. Reken er maar op dat alleen viaplay al meer dan het dubbele gaat kosten.

In alle westerse landen waar Viaplay nu actief is kun je alleen hun sportkanaal kijken als je ook series en films afneemt. Lijkt me niet dat ze dat hier anders gaan doen. Goedkoopste is Noorwegen met €34,- p/m in Denemarken moet je meer dan €60,- per maand overmaken.
In alle westerse landen waar Viaplay nu actief is kun je alleen hun sportkanaal kijken als je ook series en films afneemt. Lijkt me niet dat ze dat hier anders gaan doen. Goedkoopste is Noorwegen met €34,- p/m in Denemarken moet je meer dan €60,- per maand overmaken.
Als dat de prijzen zijn waarvoor ze dit willen gaan aanbieden dan is er 0% kans dat ze aan mij iets zullen verdienen...
Ze geven om geld, niet om nummers. Op termijn zijn deze zaken aan elkaar gerelateerd, maar in een kleine markt als Nederland maakt dit niet zo veel uit. Zeker niet als het om vooral evenementenpubliek gaat en niet daadwerkelijk F1-publiek.

Een Nordic is niet te vergelijken met een Ziggo. Ze bekijken de zaak vanuit een multi-market perspectief. Ze zijn niet perse geïnteresseerd in Nederland, waarvan ze ook gezegd hebben dat het een redelijk gesatureerde markt is (hoewel nog wel met groeipotentieel), maar in het hele Noordelijke deel van Europa met Nederland als onderdeel daarvan, waar makkelijk content aan te verkopen is op basis van factoren als het aantal mensen dat kijkt naar Engelstalige content, houdt van voetbal (ze hebben ook de Budesliga-rechten), beschikt over een degelijke verbinding en gewend is voor diensten te betalen en over te stappen van traditionele wijzen van televisieaanbod.

VodafoneZiggo is een joint venture onder Liberty Global, wat in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet dezelfde organisatie is als Liberty Media. Ze zijn gelieerd in de zin van dat ze beiden onder Monroe vallen, maar de organisatie is juist zo geregeld dat beiden organisaties losse relaties kunnen aangaan met concurrerende partijen zodat ze een groter deel van de marktomgeving kunnen exploiteren.

Deze joint venture is echter wel specifiek op Nederland georiënteerd; een zeer kleine markt waarin bedragen omgaan die peanuts zijn ten opzichte van wat internationale spelers overleggen. Ik denk dan ook dat de televisiemarkt de komende jaren er een wordt waarin spelers niet op het niveau van nationale makten concurreren.

Zeker op het gebied van sportrechten ben ik wel benieuwd wat er gaat gebeuren. Het feit dat je nu drie diensten moet hebben om alle voetbal te hebben lijkt me niet wenselijk. Ziggo zal op termijn wel de rechten kwijtraken, maar wat ESPN (Disney) bereid is te doen in Europa is een interessante vraag. Hetzelfde geldt voor het feit dat het momenteel geregeld is in een joint venture met Eredivisie N.V..

Wat je zegt over F1 achter de decoder en dat dit de populariteit raakt, is inderdaad waar. Maar in feite zit het al jaren achter de decoder. Mensen hebben echter de ervaring van gratis F1 omdat Ziggo als de dominate provider die de meeste mensen hebben het 'gratis' ter beschikking stelt. Maar voor veel memsen is bijv. KPN plus los Ziggo Sport goedkoper. Verder groeien mensen in de huidige tijd op met streamingsdiensten en het los betalen ervoor, plus het idee om geen kabelprovider meer te hebben. Voor ouderen is dit misschien minder goed denkbaar door wat ze gewend zijn, maar ik denk dat het de populariteit van F1 en andere sporten niet zozeer hoeft te raken en mensen gewoon ervoor betalen als ze het willen omdat ze het gewend zijn.

Dat ze misschien minder snel met F1 geconfronteerd worden en dus niet zomaar op zichzelf fan worden doordat ze het op televisie tegenkwamen is iets dat gecompenseerd moet worden met alternatieve marketing.
> maar in een kleine markt als Nederland
We hebben het over F1 hé.. Max Verstappen. Ik denk dat Nederland behoorlijk groot / bekend is in de F1
En dat ook de Nederlandse Fans enorm aanwezig / bekend zijn.
Nordic's diensten gaan over meer dan F1. Verder is het Nederlandse publiek vooral Max Verstappen-publiek, evenementenpubliek, geen F1-publiek. Dus ze willen een race en programma met pro-max praat en that's it. Verdere verdieping (extra te verkopen content) die daar niets mee te maken heeft, zijn ze niet in geïnteresseerd. En daarmee zullen ze ook niet voor een uitgebreid pakket willen betalen.
Slechte zaak voor de F1 ook eigenlijk.. Meer geld, maar ze maken het een heel stuk lastiger om F1 te kijken.
Nice way to screw over your fans.
Hoezo? Door het als een streamingdienst aan te bieden bereik je toch iedereen?

En gezien je geld noemt; je betaalde er via Ziggo toch ook al voor?
En jij denkt dat het als streamingsdienst net zo makkelijk is als wanneer het via een knop op de afstandbediening bereikbaar is?
Aangezien de F1 uit is op winst en niet perse op fans plezieren kan je het ook zien als manier om zo veel mogelijk geld te blijven verdienen. Klanten ervaren bij hun leveranciers dat ze niet meer leveren en je mogelijk meer geld kwijt bent (F1 heeft die extra winst al binnen, de leveranciers zoeken maar uit hoe ze het de fans brengen) en ondertussen als F1 de fans blijven lokken en lekker maken met eigen steaming die ze 'gratis' geven als het eens in eigen land is. Als fan ben je een klant die geld kan opleveren en je 'afhankelijkheid' om op tijd genoeg te willen zien gebruiken ze om er in de eerste plaats zelf rijker van te worden.
Klopt helemaal wat je zegt, daarnaast zijn F1 rechten altijd exclusief. Je mag ze dus niet doorverkopen of als een soort groothandel onderbrengen onder meerdere platformen.

Voorbeeld: als RTL de rechten had bemachtigd, hadden ze bijvoorbeeld wel de vrije trainingen op RTL 5 en de kwalificatie en race op RTL 4 mogen uitzenden. Dat zijn immers hun eigen zenders.
Stel dat NEP (het AR platform waar Ziggo Sport mee samenwerkt) het ineens voor elkaar zou krijgen om de rechten te bemachtigen, dan moeten zij dus zelf een platform ontwikkelen of inkopen om daarop de F1 te streamen. Ze mogen niet zelf weer deals maken met Amazon, Ziggo, Viaplay, RTL en ga zo maar door, anders zou dat ook wel gebeuren.

Er valt namelijk in het huidige geval van Ziggo en straks van Viaplay ook wel iets te zeggen voor de exclusiviteit, zo trekken ze (dat is het hele doel) nieuwe klanten aan. Ziggo heeft daarom ook al een paar jaar geleden een streaming-only platform genaamd Ziggo Sport Totaal GO opgezet, zodat ook niet-Ziggo klanten (wat nog steeds regiogebonden is) in ieder geval Ziggo als streamingdienst kunnen afnemen en dus bijv. F1 kunnen kijken.

Bij Viaplay maak ik me alleen ernstige zorgen over de prijzen. Kijkend op de NENT corporate website is te zien dat ze in Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken en het VK zitten. Puur gebruikmakend van de domeinen per land, kom ik de volgende prijzen tegen:
  • Zweden: Viaplay Film & Series = € 12,68/mnd / Viaplay Totaal (Film, Series, Sport, Fighting) = € 44,13/mnd
  • Denemarken: Viaplay Film & Series = € 16/mnd / Viaplay Totaal (Film, Series, Sport, Fighting) = € 60,38/mnd
  • Noorwegen: Viaplay Film & Series = € 12,71/mnd / Viaplay Totaal (Film, Series, Sport, Kids, News, GEEN F1!) = € 32,42/mnd
  • Finland: Viaplay Film & Series = € 12,99/mnd / Viaplay Totaal (Film, Series, Sport, GEEN F1!) = € 34,99/mnd
VK heb ik niet kunnen vinden, maar dit betekent dus dat ze in elk land een Film & Series pakket (zeg Netflix, Disney+) aanbieden, wat qua prijs ook vergelijkbaar is met Netflix, maar als je sport wilt zal je dus het totaalpakket af moeten nemen. In Noorwegen en Finland bieden ze daar (nog?) geen F1 bij aan en zit de prijs op € 32-35 per maand, in de landen waar wel F1 bijzit zit de prijs maar liefst tussen € 44 en 60 per maand!

Kortom: we mogen als Nederlandse F1 liefhebber in onze handen klappen dat F1TV Pro blijft. Ironisch genoeg liep mijn abonnement vorige week af en heb ik hem niet verlengd omdat ik via Ziggo kan kijken, maar dat zal volgend jaar dus mijn keuze worden.

Want wie gaat er nu € 45-60 per maand voor F1 betalen? Ik snap zelf ook niet dat al die sportabonnementen altijd gebundeld worden. Ik heb niks met voetbal, golf of dat soort sporten, tennis vind ik wel interessant nog evenals alle andere autosporten (maar weer geen motor zoals MotoGP). Ik zou dan ook nooit dit soort absurde bedragen betalen hiervoor.

Het enige scenario waarin ik mezelf het totaalpakket af zou zien nemen is als het Film & Series pakket op z'n minst 95% gelijk is aan Netflix (exclusives niet meegerekend) en ik die dus zou kunnen opzeggen, maar dan nog... daar betaal je los zo'n €13/mnd voor en de stap naar F1 erbij is dus in het meest positieve geval minstens €31 erbij per maand. Dan moet je wel een erg groot sportliefhebber zijn om dat ervoor over te hebben, want Sport en UFC (in Zweden) is het enige wat je daarvoor erbij krijgt.

Kortom: zelfs al wordt F1TV Pro straks het dubbele (wat het o.a. in Finland is) van wat we nu betalen, dus €130 per jaar ipv €64,99, dan nog is dat de veel goedkopere optie. Ik heb daarom ernstig mijn bedenkingen bij het prijsbeleid van Viaplay en denk dat het een niche markt zal worden waar alleen de die-hard sportfan die veel verschillende sporten kijkt en niet bij Ziggo zit of juist overstapt voor zal gaan betalen.
Klopt helemaal wat je zegt, daarnaast zijn F1 rechten altijd exclusief. Je mag ze dus niet doorverkopen of als een soort groothandel onderbrengen onder meerdere platformen.
[...]
Stel dat NEP (het AR platform waar Ziggo Sport mee samenwerkt) het ineens voor elkaar zou krijgen om de rechten te bemachtigen, dan moeten zij dus zelf een platform ontwikkelen of inkopen om daarop de F1 te streamen. Ze mogen niet zelf weer deals maken met Amazon, Ziggo, Viaplay, RTL en ga zo maar door, anders zou dat ook wel gebeuren.
Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Ziggo heeft ook deals gemaakt met providers als KPN en T-Mobile om hun Ziggo Sport Totaal zenders door te geven. Het streamingplatform Ziggo Sport Totaal Go is dus zéker niet de enige optie voor niet-Ziggo-kanten. Bij vrijwel elke Nederlandse tv-provider kun je Ziggo Sport Totaal simpelweg als extra zenderpakket aanvragen en rechtstreeks op je tv bekijken. Ínclusief de F1-uitzendingen. Daar is dus totaal geen directe klantrelatie met Ziggo voor nodig.

Wellicht kiest Viaplay er inderdaad voor om het op een andere manier te doen. Maar de optie bestaat zeker om Viaplay als extra zender bij tv-providers als Ziggo, KPN, T-Mobile en anderen onder te brengen. Daar zal uiteraard wel een overeenkomst voor nodig zijn (zoals bijvoorbeeld ESPN dat ook heeft met vele providers), maar onmogelijk is het zeker niet.
Maar je kijkt dus nog altijd via Ziggo als je F1 kijkt want KPN biedt geen F1 aan zonder Ziggo Sportpakket.
Uiteraard. Maar er werd gesteld dat NENT geen deals zou mogen maken met bijvoorbeeld Ziggo. En dat is niet juist. NENT kan er prima voor kiezen Viaplay na een overeenkomst als betaalpakket onder te brengen bij de Nederlandse tv-providers.

En via wie je dan kijkt wordt een beetje een semantische discussie. Je kijkt dan via je eigen provider naar Ziggo Sport Totaal. ;)
Dat is dus niet wat ik stelde. Je moet je eigen streaming platform of tv-zender hebben. Het spreekt uiteraard voor zich bij tv-zenders dat je die via verschillende providers kan verkrijgen, maar dat is ook altijd al zo geweest.

Ik snap daarom niet helemaal waarom je het doorgeven van zenders aanhaalt? Ik geef namelijk alleen aan dat de uitzendrechten exclusief zijn. Viaplay zal dus zelf de content en uitzending moeten verzorgen en mag het niet doorverkopen aan Ziggo om op hun EIGEN Ziggo Sport zender uit te zenden, dat is waar we over spreken. Als het al via Ziggo beschikbaar komt, dan zal dat dus MOETEN in de vorm van een Viaplay zender (of hoe die ook gaat heten). Dus de rechten zijn zeker wel exclusief aan Viaplay.

VIaplay heeft net als Ziggo en veel andere vergelijkbare zenders (o.a. Sky UK/Duitsland, ESPN) een verdienmodel middels abonnementen verkopen die losstaan van een standaard tv-pakket zoals we dat in NL bij Ziggo/KPN/etc kennen en waarmee je NPO, RTL, SBS en dergelijke krijgt.

Beste vergelijking om het te verduidelijken is een exclusieve film op Netflix (Netflix Original), die is dus exclusief verkocht aan Netflix qua rechten en zal je dus niet op Amazon, iTunes, Google Play of welke andere plek dan ook gaan zien. Dat is soms tijdelijk, soms voor altijd. Je kan echter die Netflix Original kijken ongeacht of je internet via KPN, Ziggo, Tweak of wie dan ook hebt. Waarom veel mensen blijkbaar moeite hebben om bij de F1 exclusieve rechten dat onderscheid te maken is omdat tv-providers niet alleen providers zijn maar ook content providers, terwijl je dat met streamingplatformen vs. internet providers niet hebt.
Uiteraard mogen er geen deals gemaakt worden die Ziggo in staat stellen het op hun eigen Ziggo Sport uit te zenden. Maar jij zei:
Ze mogen niet zelf weer deals maken met Amazon, Ziggo, Viaplay, RTL en ga zo maar door, anders zou dat ook wel gebeuren.
Dat klopt dus niet, want er kunnen prima deals met Ziggo gemaakt worden om Viaplay daar als betaalzender door te geven. Maar inderdaad niet om F1 via het eigen Ziggo-kanaal door te geven. En ook Amazon Prime biedt in het buitenland andere zenders de mogelijkheid om doorgegeven te worden op hun Prime-platform, zoals dat bijvoorbeeld met Eurosport is gebeurd. Dat is dus gewoon een optie.

Maar we stippen eigenlijk simpelweg een ander punt aan en beide zijn juist:
1. Deals waarin NENT zijn 'Viaplay' als betaalzender bij de tv-providers onderbrengt, zijn prima mogelijk. (Ik)
2. Een deal die Ziggo in staat stelt F1-content van NENT op hun eigen Ziggo Sport door te geven is niet toegestaan. (Jij)

[Reactie gewijzigd door TexMex op 24 juli 2024 21:52]

Nee, ik denk niet dat dit is hoe het werkt. Ziggo heeft verder geen rol, behalve dan als doorgeefluik van de nieuwe zender VIAPLAY. De rechten zullen niet doorverkocht worden. Dus wat je kunt afsluiten bij Ziggo zal een VIAPLAY pakket zijn, net als met ESPN nu en Ziggo Sport voor niet-Ziggo klanten.
Als Ziggo dat wil doen natuurlijk.
Ze zouden wel gek zijn om het niet te doen. De F1 fans bij Ziggo zijn al not-amused, laat staan als Ziggo dan gaat weigeren om de nieuwe zender door te geven.
Viaplay (gewoon met kleine letters) is geen zender maar een streamingdienst. Er is dus geen zender die Ziggo kan doorgeven, en ik lees in een reactie hierboven dat de NENT Group ook niet van plan is om daar vanaf te wijken; het blijft puur een streamingdienst, er komt geen zender. Maargoed, plannen kunnen altijd veranderen. De tijd zal het leren.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 24 juli 2024 21:52]

Oke... Zou dat betekenen dat F1 (behalve die zes races) helemaal niet meer te zien is via lineaire TV? Dat zou wel een aderlating zijn voor veel kijkers zonder streamingkastjes.
Nou dat vind ik nog een beetje vaag. Misschien blijven die zes races ook alleen binnen het streamingplatform, maar dan dus gratis.
Het is gratis maar inderdaad op de platform van VIAPLAY.
Ziggo gaat en krijgt de komende jaren niks te maken met F1, dus om er maar ook iets vanuit te gaan dat ze iets mogen uitzenden kun je al gauw vergeten.
Nou ja, tenzij Nordic Entertainment echt alleen maar gaat streamen, zullen ze in onderhandeling met Ziggo moeten voor een plekje op de kabel. En op die manier heeft Ziggo iets te zeggen over welk pakket.
Nou ja, tenzij Nordic Entertainment echt alleen maar gaat streamen, zullen ze in onderhandeling met Ziggo moeten voor een plekje op de kabel. En op die manier heeft Ziggo iets te zeggen over welk pakket.
Zoals letterlijk in het artikel: "Dat betekent volgens de organisatie achter de races dat vanaf 2022 in Nederland de Formule 1-weekenden exclusief op de 'Viaplay-streamingdienst' zijn te bekijken."

Ik snap niet zo goed waarom mensen denken dat Ziggo alsnog via een zijweg kan uitzenden. Waarom zouden NEC dat in godsnaam willen? Eerst een absurd bedrag betalen om exclusieve content op je platform te krijgen, om dit vervolgens een beetje uit te lenen. Zodat mensen alsnog geen reden hebben op naar je platform te komen??

Want ik schat in dat het doel is om dat platform zo groot mogelijk te maken en veel gebruikers te krijgen. Als mensen zelf niet komen, dan doe je gewoon een Microsoft'je. Kopen.
Want dit is vrij vergelijkbaar met wat Microsoft in gaming doet. Gewoon miljarden smijten om hoge gebruikersaantallen aan je aandeelhouders te kunnen rapporteren.

Of ik zie iets compleet over het hoofd.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 24 juli 2024 21:52]

.oisyn Moderator Devschuur® @VonDudenstein20 mei 2021 11:31
Of ik zie iets compleet over het hoofd.
Ja, zenderpaketten zoals Film1 en ESPN die ook niet van Ziggo zijn maar die je wel kunt afnemen. Ziggo fungeert dan alleen als doorgeefluik en heeft verder niets te zeggen over de inhoud. Ziggo verdient daar natuurlijk ook een klein deel aan maar het meeste geld gaat dan alsnog naar Viaplay. Zo'n pakket zal dan allicht ook iets duurder zijn dan het streaming pakket bij Viaplay zelf.

Al is de verwachting niet dat ze dat zullen doen, gezien wat ze momenteel doen in andere landen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 21:52]

Ja, behalve dan dat ESPN en Film1 daadwerkelijk lineaire zenders zijn. Als Viaplay alleen een streamingdienst aanbiedt, kun je die niet in een zenderpakket stoppen. Ze zouden wel een Viaplay app kunnen aanbieden in de kijkdoos, vergelijkbaar met Netflix.
.oisyn Moderator Devschuur® @PrinsPace20 mei 2021 11:41
Als Viaplay alleen een streamingdienst aanbiedt, kun je die niet in een zenderpakket stoppen.
Klopt, ze zullen iets moeten programmeren. Maar zo lastig lijkt me dat niet, live uitzendingen op het moment dat het is natuurlijk, en de gaten opvullen met herhalingen en reclame. Verdien ze daar ook meteen weer aan.

Maar dan heb ik het louter over sport. Als ik naar de Zweedse site ga dan zie ik alleen een totaalpakket met ál hun content voor omgerekend 44 euro per maand. Dat gaat natuurlijk nergens over.

Maar goed, ik zei al dat het niet de verwachting is dat ze dat gingen doen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 21:52]

De kwestie is als je niet via een televisiezender verspreid, dat je een heel groot deel van het publiek mist. Televisie is nog altijd veel groter dan streaming. Als zoals je zegt ze exclusief via Viaplay gaan aanbieden, dan missen ze allereerst de kijker die via televisie wil kijken, maar ze hebben ook nog eens het probleem dat ze bij Viaplay met 0 abonnee's beginnen en dus de hele werving met alle kosten van mediacompagnes erbij moeten gaan doen.

Het moet haast wel dat we iets over het hoofd zien, want anders kan het zakelijk nooit kloppend te krijgen zijn.
VIA Play is een streamingdienst en geen zenderpakket.

Tenminste dat zijn de in de Scandinavische landen en in de Baltische staten.
Het zou me verbazen als ze zichzelf ook gaan profileren als zenderpakket.
Het is puur een streaming-platform. Dat is hoe Nordic via Viaplay hun content aanbiedt. Ze hebben concreet gezegd vanmorgen in een videocall (https://edge.media-server.com/mmc/p/ygspopne) dat er geen aparte zender wordt op gestart?
Ziggo kan het toch als extra zender aanbieden, net zoals andere aanbieders nu Ziggo Sport aanbieden?
Gezien VIAPlay een streamingdienst is zal het dan mogelijk een app op de Ziggo Mediabox worden, vergelijkbaar met de app die je nu al kunt installeren zoals Netflix, Videoland, etc.
Je vraagt je af of de categorie kijkdoosjes zoals Ziggo Mediabox niet de langste tijd hebben gekend. Het verlies van F1 rechten zou misschien wel een omslagpunt kunnen zijn. Ziggo kan die strijd niet winnen, en ze blijven nu maar programmeren aan die kijkdoos om al die streamingdiensten te integreren. Krampachtig, om te voorkomen dat klanten het ding de deur uit zetten ten faveure van een Apple TV of andersoortig streamingdoosje.

Ik zeg, laat Ziggo gewoon de eigen app presenteren als de primaire weg om TV te kijken. Als ze slim zijn, ook voor niet-Ziggo internet klanten.
Die app bestaat al: https://play.google.com/s...=com.ziggo.tv&hl=nl&gl=US, https://apps.apple.com/nl/app/ziggo-go-tv/id1268584236.
Het is niet Ziggo zelf wie bepaalt of het ook op externe internetverbindingen werkt, het zijn de contenteigenaren die dit eisen.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 24 juli 2024 21:52]

Precies. Ziggo Go is wat mij betreft de beste tv-app van de Nederlandse tv-providers. Als ze die los gaan aanbieden, zónder dat je een Ziggo-kabelverbinding moet hebben, kan dat veel klanten opleveren. Waarschijnlijk vindt Ziggo het echter nog te vroeg voor die stap.
Ik zeg, laat Ziggo gewoon de eigen app presenteren als de primaire weg om TV te kijken. Als ze slim zijn, ook voor niet-Ziggo internet klanten.
Die app is er al. Ziggo Go is prima te gebruiken op o.a. AndroidTV welke een OS is van smart tv's van onder andere Sony, Philips en Hisense. Het fenomeen 'kijkdoosje' is redelijk achterhaald. Heb je een oude(re) tv dan kun je denken aan een mibox (euro of 65-99).

Voor de niet Ziggo klanten heb die tv willen kijken via een app bestaat NLziet: https://www.nlziet.nl/nl/ Wat daar mist is een (optioneel) aanbod van buitenalndse zenders zoals BBC.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juli 2024 21:52]

Dat kan Ziggo alleen als NENT Groep een zenderpakket zou samenstelling.
Op dit moment is VIAPlay alleen een streamingdienst, geen zenderpakket.
Dat is ook hun sellingpoint en daarmee willen ze Europa veroveren.
KPN biedt Ziggo Sport ook gewoon aan in het zenderpakket. Daar kun je zelfs per race afsluiten.
alleen is viaplay een streamingdienst...
Dat maakt het niet onmogelijk om het als betaalzender toe te voegen bij een TV provider natuurlijk.
Klopt, maar nent heeft al gemeld dat dat dus niet zal gebeuren.
Kort door de bocht.
Tuurlijk mag Ziggo dat niet.
Maar als ze met Nordic/Viaplay onderhandelen dat ze een zenderpakket samenstellen, dan zal Ziggo hen hiervoor betalen en betalen de klanten de rest.

Precies zoals nu met ESPN-gebeurt.

Maar dan moet er dus door de eigenaar wel een overeenkomst zijn met Ziggo omdat voor elkaar te krijgen.

Al vermoed ik dat dit niet staat te gebeuren.
ViaPlay is een online-streaming dienst die geen zenderpakketten verkoopt aan anderen. Ze willen dat je gebruik maakt van hun diensten.
Je gaat iets te kort door de bocht. Wat @NoahAmber aangeeft is dat het best mogelijk is dat Ziggo het nog steeds doorverkoopt en je dus net als ESPN of Film1 het als een extra pakket kan afnemen. Maar dat hangt echt af van de afspraken die men maakt. Uit het stukje is dat nog niet echt duidelijk.
Nee, er wordt geen losse zender gestart. Het verloopt puur via streaming via Viaplay.
Hoe weet je dit zeker?
Er is vanmorgen een videocall geweest als een soort persconferentie voor investeerders en analysten waarin het concreet gezegd is: https://edge.media-server.com/mmc/p/ygspopne
Oke bedankt voor het delen :)
Woy Moderator PRG/SEA @SnoeiKoei20 mei 2021 09:21
Het lijkt mij wel waarschijnlijk dat het gaat vervallen, maar het hoeft niet perse natuurlijk. Het moederbedrijf van Ziggo is de eigenaar van F1, dus het zou best kunnen dat ze nog steeds een deal kunnen maken voor de F1TV Pro, vergelijkbaar met hoe KPN volgens mij een deal aanbied met Spotify.
In Duitsland kunnen bestaande F1TV Pro klanten vier jaar lang nog gebruik maken van F1TV Pro diensten, ondanks de exclusiviteitsdeal met Sky Duitsland.
Woy Moderator PRG/SEA @CH4OS20 mei 2021 09:54
Dat is zeker netjes. Maar het is natuurlijk wel de vraag hoe dat met de actie van VodafoneZiggo gaat, waar je het gratis krijgt als je zowel Vodafone en Ziggo hebt. Ik kan mij voorstellen dat die korting wel vervalt, maar dat hoeft niet perse, is een beetje afhankelijk van hoe de deal in elkaar steekt.
Hooguit dat ze uit coulance de korting nog doorzetten, maar het lijkt mij zeer sterk. Ziggo zal vanaf 2022 geen rol meer spelen bij F1, anders dan die van distributeur van een TV zender. Zoals het hoort :Y)
Woy Moderator PRG/SEA @PrinsPace20 mei 2021 10:25
Het is ook gewoon een promotie middel om zowel Vodafone als Ziggo te nemen. Als ze met de moedermaatschappij een deal kunnen sluiten voor F1TV Pro kunnen ze dat gewoon voortzetten, dan kan prima losstaan van de uitzendrechten. Het is dan niet alsof ze het zelf uitzenden, maar ze bieden gewoon een promotie deal aan, vergelijkbaar als KPN met Spotify doet.
Geloof me, dat zal niet gaan. Dat soort zaken zijn allemaal contractueel bepaald, en dat lijntje met Ziggo wordt nu doorgeknipt. KPN biedt dit nu ook niet aan. Sterker nog, je krijgt het niet eens als je de volle mep betaald voor een Ziggo pakket bij KPN.
Woy Moderator PRG/SEA @PrinsPace20 mei 2021 10:34
Geloof me, dat zal niet gaan. Dat soort zaken zijn allemaal contractueel bepaald.
Jij hebt blijkbaar meer inzicht in de contracten? Het kan natuurlijk best bepaald zijn, maar het feit dat ze aangeven dat het wel blijft bestaan geeft ieder geval aan dat het niet volledig geblokkeerd zal worden. Jij weet net zo min wat er allemaal afgestemd is.
Sterker nog, je krijgt het niet eens als je de volle mep betaald voor een Ziggo pakket bij KPN.
Dat is ook niet relevant. F1TV Pro staat gewoon volledig los van Ziggo verder, het is alleen een extra die je kunt krijgen. Je kan prima F1TV Pro nemen als je een KPN abonement hebt, daar hoef je geen Ziggo voor te nemen.
Het is al vastgesteld door @robertwebbe hieronder, gaat niet gebeuren.
Nu weet ik niet in welke studio dit dan zal zijn, maar zal mij dan niet verbazen als ze alles wat Ziggo heeft opgebouwd over gaan nemen.
Heel veel van de features, grafische zaken die Ziggo gebruikt lijken al onderdeel uit te maken van een standaard media-pakket wat F1 zelf aanbiedt. Dat scheelt qua startinvestering de nodige centen voor nieuwe licentiehouders.
Yep. Zelfs een aantal 'analyses' van Robert Doornbos zijn "gewoon" standaard content vanuit de FOM. :)
Maar de studio en de CGI die Ziggo gebruikt, kan Viaplay dan wellicht wel overnemen van Ziggo, om een voorbeeld te noemen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 21:52]

Klopt, weet niet wat contracten etc, zijn... kan het zomaar zijn dat viaplay/nent.. het ziggo F1 team overneemt..
Ziggo heeft niks gebouwd, het is eigenlijk van de producent van de uitzendingen. De kans is groot dat NEG zaken gaat doen met dat productiebedrijf: Southfields. Die heeft de ziggo uitzendingen altijd geproduceerd. Die zijn ook gewoon ingehuurd door Ziggo.

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 24 juli 2024 21:52]

Nu weet ik niet in welke studio dit dan zal zijn, maar zal mij dan niet verbazen als ze alles wat Ziggo heeft opgebouwd over gaan nemen.
De Formule 1-uitzendingen komen nu uit een studio op het Mediapark in Hilversum die helemaal is ingericht voor augmented reality. Lijkt me onwaarschijnlijk dat je dat zomaar kunt oppakken en in Amsterdam neerzetten met al die trackers in het plafond. Heeft Tweakers een tijdje geleden een filmpje over gemaakt: https://tweakers.net/vide...rmen-bij-ziggo-sport.html
Ziggo doet dat bij NEP in Hilversum, dus niet in Amsterdam.
Misschien noemen ze Amsterdam omdat het voor buitenlanders vaak allemaal hetzelfde is, maar er zijn ook wel wat studio's in Amsterdam zelf zoals het oude SBS Broadcasting nu Talpa aan het Rietlandpark. RTL Boulevard Leidseplein, EndemolShine bij de Arena (oa GTST).
voor het buitenland is Hilversum gewoon onderdeel van Amsterdam O-)

Dus zou niet zo snel zeggen dat dit niet hetzelfde is. Heb al vaker gezien dat dingen in "Amsterdam" zouden zijn terwijl dat in Utrecht was ofzo. Vooral bij dingen die door Amerikanen zijn geregeld in NL. die zien NL meer als 1 stad.
Ik heb van ZIGGO gehoord dat dit abonnement door loopt tot maart 2022, daarna moet je er zelf voor betalen
Ziggo zendt uit vanuit het Mediapark te Hilversum en niet Amsterdam, dus dit zal echt over iets anders gaan.
Ziggo's studio staat in Hilversum.

Spuit 11

[Reactie gewijzigd door ATS op 24 juli 2024 21:52]

maar zal mij dan niet verbazen als ze alles wat Ziggo heeft opgebouwd over gaan nemen.
Ligt er een beetje aan of Ziggo alles zelf produceert momenteel; of dat men hier een TV-productiebedrijf voor in de arm heeft genomen. In dat laatste geval hoeft er niet heel veel te veranderen; dat bedrijf krijgt dan simpelweg een andere opdrachtgever. Maar eens even de credits in de gaten houden; je ziet het wel vaker staan, teksten zoals "Geproduceerd in opdracht van [naam zender/omroep] door [naam bedrijf]".
Huidige studio zit in Hilversum, zie https://mediapark.nl/nieu...icieel-vanuit-media-park/ dus die gaat niet mee.

Wordt overigens geproduceerd door Southfields en de computer animaties komen van NEP, er kan dus wel het eea mee genomen worden
Toen ik was overgestapt van aanbieder, maar F1TV Pro niet had opgezegd kreeg ik na enkele dagen keurig netjes een mailtje dat mijn F1TV Pro zou komen te vervallen.

Ik verwacht dus niet dat alle abonnees stilzwijgend vastzitten aan een betaald account, maar zelf de keuze kunnen maken of ze dit willen betalen.
Van de tandarts ook (nog) niet. ;)
Iets met noodzakelijk kwaad idd.
Mijn huidige abonnement biedt 75/10 Mbit (Ziggo Start) internetverbinding, teveel zenders (Ziggo Standaard) om naar te kijken en onbeperkt mobiel bellen + 20 GB (4G, Vodafone) voor € 73,50/mnd. Mijn huis is niet aangesloten op glasvezel, dus overstappen naar bijvoorbeeld KPN of een andere provider is voor mij iig niet lonend.

Ik volg F1 al sinds 1977. Nog nooit heb ik extra hoeven betalen om dit miljardencircus met rijdende reclame auto's te kunnen zien. Zodra de prijzen bekend zijn ga ik mij beraden of ik nog evenveel van F1 hou als F1 van mij.
Dat is wel mooi om te horen, maar niet voor niks schijnt te zon he.
Prijs van F1TV Pro zal wellicht wel bijna verdubbelen van 65eu/jaar[42 met korting] naar 100-120eu/jaar als we kijken naar de scandinavische landen die nu viaplay heeft.
hebben we al een harde datum wanneer de rechten worden overhandigd? dan ervoor even f1tv verlengen.
Het hele artikel is sowieso vaag.

In de titel staat dat F1TV pro ook na 2021 beschikbaar blijft in Nederland. Dat is dus van Liberty. Vervolgens staat er een alinea later dat de races exclusief via viaplay worden gestreamed vanaf 2022. Dat kan dus niet als F1TV pro ook na 2021 beschikbaar blijft.

De bron is niet duidelijker:
Following its launch in the Netherlands early next year, Viaplay will become the exclusive Dutch home of Formula 1® between 2022-2024
en
The recently updated F1® TV Pro service will continue to be available for fans in the Netherlands.
Of misschien betekent het alleen dat bestaande accounts gebruikt kunnen blijven worden maar geen nieuwe accounts mogelijk zijn zoals andere commenters al opmerkten.

[Reactie gewijzigd door t_o_c op 24 juli 2024 21:52]

Wat ook nog zou kunnen is dat Viaplay de exclusieve lineaire rechten heeft en dat streaming nog wel mogelijk is via F1 TV Pro. Dat sluit ook beter aan bij de rechten die Ziggo op dit moment heeft.
Precies. Ik ben bang dat ze gewoon van de 1 op andere dag F1 TV Pro weghalen, en dan voldoen aan "het blijft beschikbaar".. voor bestaande accounts dus.

Moet ik het nu maar afsluiten, of heb ik de garantie dat het vlak voor het einde van het jaar nog kan. Dat wordt hierdoor niet voor duidelijker.
Ik vermoed dat een situatie gaat ontstaan zoals in Duitsland, dus dat alleen bestaande klanten F1TV kunnen blijven gebruiken voor een periode van maximaal 4 jaar.
Dan had dat daar gestaan.

Er staat echter heel duidelijk dat F1TV Pro available blijft voor fans in The Netherlands. Er staat niet "existing subscribers" of ook nog maar iets in die strekking.
Hetzelfde is in Duitsland dus gebeurd. ;) Er staat immers ook bij, dat verdere details later gedeeld zullen worden. Het Engels van Formula 1, ondanks Amerikaanse eigenaren tegenwoordig, is soms wat onvolledig en onduidelijk.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 21:52]

Misschien betekent het dat het alleen beschikbaar blijft voor Viaplay abonnees. :X Een beetje zoals Ziggo het nu als extraatje aanbiedt voor abonnees van Ziggo Sport Totaal, maar dat het niet apart af te sluiten is.
Het is nu ook apart af te sluiten. Alleen voor abbonees van Ziggo Sport Totaal is het gratis, voor alle anderen 65 euro per jaar
Begrijp ik wel dat dat nu zo is, maar misschien is dat de nieuwe deal. Dan spreken exclusiviteit voor klanten van Viaplay en het voortbestaan van F1TV pro in NL elkaar niet tegen.

[Reactie gewijzigd door rick77 op 24 juli 2024 21:52]

ja denk het wel ze moeten toch die 30 miljoen per jaar gaan terug verdienen...
F1TV Pro hoeft die 30 miljoen niet terug te verdienen, dat moet Viaplay doen. Als je ziet dat er in Nederland ongeveer 1 miljoen kijkers zijn per wedstrijd (op pieken 1,4 miljoen) dan hoeven ze dus maar €2,50 per maand te vragen om de kosten te dekken van de licentie. Uiteraard zullen er nog wat andere kosten zijn, maar laten we daar nog €2,50 per maand van maken om een totaal van €5,- per maand te vragen. Ik denk dat redelijk veel mensen daar wel voor open staan.
Raar dat Ziggo niet zo gedacht heeft, want reken maar dat ze wat klanten kwijt gaan raken.
Dat heeft Ziggo wel bedacht met Ziggo Sport Totaal.
Alleen Ziggo Select was "gratis".

Je betaald namelijk flink voor je Ziggo TV + Internet....
Groot stuk gemak is weg voor die 1,4 miljoen, ik vraag mij af hoeveel hier van over blijft nu er een app/site komt waar je moet streamen.
ja viaplay oftewel nent dat lijkt me logisch, we zullen zien of het duurder wordt, denk dat ze zich vergissen in het aantal mensen veel keek gewoon via ziggo sport want in begrepen dus of ze die 1,4 miljoen gebruikers terug krijgen betwijfel ik.
F1TV Pro hoeft die 30 miljoen niet terug te verdienen, dat moet Viaplay doen. Als je ziet dat er in Nederland ongeveer 1 miljoen kijkers zijn per wedstrijd (op pieken 1,4 miljoen) dan hoeven ze dus maar €2,50 per maand te vragen om de kosten te dekken van de licentie. Uiteraard zullen er nog wat andere kosten zijn, maar laten we daar nog €2,50 per maand van maken om een totaal van €5,- per maand te vragen. Ik denk dat redelijk veel mensen daar wel voor open staan.
Kijkers is natuurlijk niet gelijk aan aantal abonnementen. Zijn genoeg mensen die met meer dan 1 F1 kijken.
Klopt, maar hoe kan 'de onderzoeker' weten hoeveel mensen er naar een wedstrijd kijken. Ze nemen daar een gemiddelde voor, neem ik aan. Ik kijk het regelmatig met een stuk of 5 vrienden, maar die hebben zelf ook allemaal een abonnement. Dus meerdere kijkers in 1 huis is ook niet per definitie maar 1 abonnement. Tijdens corona (de cijfers zijn van 2020) mocht je dit samen niet meer kijken, dus je moest wel een abonnement hebben. Ik neem dan ook even de 1 miljoen als waarde, want schijnbaar kunnen er op pieken ineens 400.000 meer mensen kijken. Die hebben dus blijkbaar op een manier wel beschikking tot de zender. Daarnaast heb ik voor het idee zo nog even 30 miljoen extra budget gegeven om te zorgen dat de stream ook beschikbaar is, deze kosten zullen aanzienlijk lager liggen aangezien ze al over alle techniek en mensen beschikken. Dus winst lijkt mij niet geheel onmogelijk met €5 per maand.
Kijkcijfers blijft altijd een stukje gissen.
120 euro per jaar is nog steeds goedkoper dan Viaplay van 45 euro per maand.
Op het moment is er gewoon te weinig bekend. Ik heb ook al geruchten gehoord dat Viaplay in NL de rechten misschien wil doorverkopen aan Veronica. Dan blijft het gewoon op tv (helaas wel met reclame).

Denk dat we pas over 6 maanden meer te horen krijgen.
Gelukkig is Veronica een zender die onder een Nederlandse licentie uitzendt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld RTL (Luxemburgse licentie), mag Veronica live sport niet voor reclame onderbreken. Dus als dit gerucht klopt (wat ik betwijfel) dan is er hooguit direct voor en na de race reclame, maar niet tijdens de race.
Hangt er denk ik ook van af of ze alleen sport gaan aanbieden op Viaplay. De 45e per maand is voor een totaal pakket met series, films, kinderzenders en sport. Die ga ik nooit afnemen voor dat geld. Komt er alleen een sportzender ala Ziggo Sport Go voor een tientje in de maand dat stap ik over.
Valt denk ik nog geen zinnig woord over te zeggen. Dit soort tarieven zijn altijd per land verschillend, kwestie van de lokale marktwerking en contractuele afspraken. Gaat VIAPLAY ook een streamingdienst in NL beginnen, of wordt het alleen lineair. We gaan het zien.
Dit gaat Ziggo toch ontzettend veel klanten kosten?

Na maandenlange problemen met Ziggo alles in 1 (en heel veel hulp vanuit Ziggo) toch moeten besluiten over te stappen naar 1 van de Experiabox aanbieders.
Ik ben een van die mensen die zo goed als 0 TV kijkt (vriendin en kinderen ook niet gek veel), maar dat F1 is toch wel een dingetje bij mij.

Ziggo gaf zelf de tip om deze overstap te maken en vervolgens Ziggo Sport als abonnent bij deze aanbieder te nemen. Qua kosten maakte het in totaal zo goed als niets uit (zelfs ietsje goedkoper) en ik moet zeggen, behoorlijk tevreden.

Nu Ziggo dit is kwijtgeraakt ga ik het zeker opzeggen. (En eens kijken wat de Scandinaviërs aanbieden, en of dit goedkoper is dan F1.com a €65 p/j)
Kleine bonus is toch wel dat ik dan een excuus heb om de AppleTV te gaan vervangen voor het huidige model. Die ik nu heb ondersteund nog geen apps. (En ik ga er even vanuit dat er een F1 TV App is voor op de Apple TV voor het gemak)
@VanillaPriest Er is nog geen volwaardige F1 app om de races te kunnen bekijken. Enkel via AirPlay momenteel.

Wel is er een manier om de F1ATV app van ontwikkelaar NoahFetz te sideloaden via het beta programma TestFlight. Daarmee kun je de app via een omweg (dus niet de officiële App Store) op je Apple TV installeren.

Daarmee kun je gewoon met een betaald account voor F1TV Pro de trainingen, kwalificaties, races en herhalingen bekijken. Zowel met NL’s, Engels, Duits, Frans of Spaans commentaar. Sinds de laatste update van deze app kun je zelfs meerdere camera views tegelijkertijd aanzetten. Beetje het idee van RaceControl.

Aanrader dus.
Ik denk dat het wel mee valt. F1 is toch wel een beetje een niche sport, de grote massa interesseert het geen hol.
Ik ben het helemaal met je eens, wij kijken ook binnen het gezin geen TV meer. Ook niet via ZiggoGo. Onlangs nog alle coax uit huis gesloopt en daarvoor in de plaats UTP gelegd. De enige uitzonderingen waarvoor we nog 'echt' TV kijken via IP zijn de corona persco's én F1 races. Nu dat ook wegvalt wordt de businesscase om TV af te nemen van Ziggo steeds minder interessant.
Ben reuze blij met deze stap. Wij hebben geen ziggo en betalen € 14,95 per maand om ziggo sport te kunnen kijken. Nu kan heel Nederland straks 6 races gratis zien incl die van Zandvoort. Een enorme vooruitgang en een duimpje voor het systeem van de vrije markt.
Sport is entertainment. Je betaalt ook voor het luisteren naar muziek, het kijken van films. Degene die het bedenkt, maakt en vermarkt moet zijn best doen om het aantrekkelijk te houden en zorgen dat hij een zo groot mogelijk publiek kan bereiken.
Het is een hele gezonde zaak dat een kabelaar met een gesloten netwerk die lang niet alle Nederlanders bedient, op dit gebied een keer concurrentie krijgt.
Dit seizoen kun je deze races gratis kijken:
18-04 – Grand Prix Emilia Romagna (RTL Duitsland begin 15.00 uur)
09-05 – Grand Prix van Spanje (RTL Duitsland begin 15.00 uur)
18-07 – Grand Prix van Groot-Brittannië (Channel 4 satelliet begin 16.00 uur)
29-08 – Grand Prix van België (RTL Duitsland begin 15.00 uur)
05-09 – Grand Prix van Nederland (Ziggo begin 15.00 uur)
11-09 – Grand Prix van Italië (RTL Duitsland begin 15.00 uur)
07-11 – Grand Prix van Brazilië (RTL Duitsland begin 18.00 uur)

Als dat er volgend seizoen 6 zijn ga je er dus op achteruit.
Het heeft helemaal niets met vrije markt te maken. De enige verandering is dat je aan een andere partij moet betalen en waarschijnlijk ook meer dan bij Ziggo.
In mijn ogen is dit dus een flinke stap achteruit.

[Reactie gewijzigd door remmuz op 24 juli 2024 21:52]

De opties die jij noemt blijven natuurlijk ook gewoon bestaan. Het enige verschil is dat Viaplay straks dus ook zes races gratis beschikbaar gaat stellen. Laten we hopen dat daar ook wat andere races tussen zitten dan de bovenstaande. Dan zou het volledig gratis aanbod eigenlijk alleen maar groeien.
waarom denk je dat die opties blijven bestaan? volgens mij raken Channel 4 en RTL duitsland ook hun rechten kwijt.
Omdat die paar races die ze nog mogen uitzenden juist deel waren van de afspraken toen ze de rechten kwijtraakten. Channel 4 mag in het VK de Grand Prix van Groot-Brittannië uitzenden en heeft daarnaast samenvattingen van de overige races. RTL Deutschland mag vier races per jaar uitzenden. De Grand Prix van België kun je overigens ook nog gratis via Sporza/VRT zien.

Wat hier nu in Nederland gebeurt heeft geen invloed op de deals die in andere Europese landen gelden. Daar zijn de open zenders de volledige rechten juist al eerder kwijtgeraakt en mogen zij het nu doen met nog enkele races per jaar.
Ik heb al ruim 7 jaar geen tv abonnement. Hoe ga ik die races die je noemt 'gratis' kijken dan?
fijn! Liefst had ik dat het bij Ziggo bleef, maar dit is al iets.

[Reactie gewijzigd door PuntoXII op 24 juli 2024 21:52]

Wat is hier het voordeel aan dan?
Ik zit nu bij Ziggo grotendeels vanwege F1. Verder heeft Ziggo voor mij geen voordelen, enkel nadelen (bijv zo'n slome Horizon box)

Ik ben niet van plan om nu hetzelfde voor Ziggo te blijven betalen, en dan nog eens extra te moeten betalen om F1 los te kunnen kijken.
Ben een beetje klaar met al dat streaming gedoe en dat alles exclusief moet zijn.
Je hebt tegenwoordig Netflix, Videoland, Disney+, Prime, NLZiet en volgens mij nog wel meer.
En veel mensen hebben meerdere van die diensten (welliswaar gedeeld met andere huishoudens wat officieel niet mag maarja)
Een tientje in de maand is voor veel mensen nog wel te doen natuurlijk, maar als je hier al minimaal 5 diensten voor hebt, is het wel aan de prijzige kant.

Overigens heb ik momenteel bij Ziggo gratis Ziggo Sport met alle F1 content maar ook een gratis subscription op F1Pro.
Zonder dat ik meer hoef te betalen.

[Reactie gewijzigd door jesse! op 24 juli 2024 21:52]

Het grote voordeel van Ziggo is voor ons is dat we reclames kunnen doorspoelen bij opnames (ook bij commerciële zenders).
Dat kon niet bij Glasvezel van Caiway.
Ook als je bij Ziggo de live uitzending pauzeert, kun je daarna de reclames doorspoelen, Dit kon ook niet bij Caiway.
Als je bij Caiway halverwege een lang programma bedacht om de rest later te kijken, dan kon dat niet.
Je moest vanaf het begin kijken en ook weer zonder de optie om reclame door te spoelen.
Dit was voor ons, naast F1, dé reden om terug te gaan naar Ziggo.
Als dit bij Caiway ook allemaal had gekund, stapte ik zo weer over. Internet was daar sneller (vooral de up) voor een lagere prijs. Ook met gratis 2e TV ontvanger.
Ook alleen maar bij bepaalde zenders.
Nog niet ontdekt bij welke zenders dat niet kan met de Mediabox XL.
Bij Caiway kun je het programma zelf niet eens doorspoelen

[Reactie gewijzigd door JayWheel op 24 juli 2024 21:52]

Verder heeft Ziggo voor mij geen voordelen, enkel nadelen (bijv zo'n slome Horizon box)
Heb jij mazzel ... Ziggo moet van geschillencommissie eind deze maand vrije modemkeuze aanbieden
Heb het over de Horizon box om Tv te kijken, niet internet modem.
Grappig dat je zegt dat je er nu klaar mee bent, maar juist Ziggo had exclusief de rechten voor hun kanaal (Ziggo Sport) en was de enige die het gratis aanbood.

Kun je ook wel van Online zeggen, die bieden weer alle drie de ESPN eredivisie kanalen gratis aan. Elke provider heeft zijn voor en nadelen. Ook voor iedereen de keuze om een pakket te kiezen die bij je past. Je bent/was echt niet aan Ziggo gebonden om de formule1 te kijken. Daarbij dwingt niemand je om alle streamingdiensten af te nemen. Je kunt ook net zoals vroeger per gehuurde film betalen of wachten totdat een film op TV komt en die dan kijken/opnemen. Dat streaming is allemaal extra.
Gratis bestaat niet, en Ziggo staat nu niet bekend om de laagste tarieven. Hoe groot het verschil is verschilt natuurlijk per wensenpakket en postcode. Maar kijkende naar mijzelf;

Ziggo alles-in-1 Complete (300/30 mbit) kost € 69,-

Ik kan (en heb) een abonnement krijgen bij een concurrent voor glasvezel 250/250 mbit + NLziet + F1tvPro = € 57,- per maand. Per saldo heb ik daarmee beter internet en alle diensten die voor mij relevant zijn en bespaar ik € 144,- per jaar.

En ja, er zullen best veel haakjes en oogjes zijn die voor een ander kunnen maken dat voor hen Ziggo de betere aanbieder is, maar dat is vaak ook niet zo.

Ik verwacht dat veel F1 minnende Ziggo-klanten hard zullen weglopen als Ziggo niet een korting geeft op het abonnement, of F1TVpro in het pakket weet op te nemen tegen gelijkblijvende prijzen.
Wat is hier het voordeel aan dan?
Het punt is dat F1TV beschikbaar bleef in Nederland. Het is niet beter dan wat het was, het is gewoon niet zo slecht als dat we hadden gevreesd.
Zoals al door anderen aagegeven: Dat hangt helemaal af van wat er volgend jaar met de prijs van F1TV gebeurt...
Goed punt, maar ik vrees dat er meer en meer 'abbonnement' achtige streaming diensten zullen ontstaan.
Hier precies hetzelfde. Vooral bij Ziggo gebleven vanwege de F1, en in iets mindere mate vanwege CI+. Maar lineaire TV kijken begint ook bij ons thuis steeds minder belangrijk te worden, en ze gaan ook al stoppen met analoge radio op de kabel. Dus waarom heb ik straks in hemelsnaam nog Ziggo nodig? Een glasvezelmodem hangt hier al jaren in de meterkast, dus de overstap is zo gemaakt.

Ziggo is gewoon een schofterig bedrijf geworden; winstmaximalisatie tot en met. Ze hebben een lullig bod van 10 miljoen gedaan terwijl ze een miljardenomzet hebben. Van de jaarlijkse verhoging hadden ze een veelvoud kunnen financieren om de rechten te behouden. Ik zou bijna uit principe Ziggo nu al de deur uit gooien en dan dit seizoen maar afmaken met tijdelijk Ziggo Sport via een andere provider.
Ik heb zojuist mijn abonnement bij Ziggo opgezegd en stap over op glasvezel. Ik hield eigenlijk Ziggo aan om F1 te kijken, maar gezien het (financiële en snelheid) voordeel dat ik krijg als ik glasvezel afneem kan ik alsnog een F1Pro abonnement erbij nemen en lagere maandlasten hebben. Uit gewoonte bleef ik maar bij Ziggo en dit heeft mij een reden gegeven om te kijken naar alternatieven.
Ik vrees voor Ziggo dat velen jouw voorbeeld gaan volgen. Toen Ziggo de rechten op F1 kocht, werd elke F1-minnende Nederlander min of meer gedwongen naar hen over te stappen. Ik was net daarvoor juist overgestapt van Ziggo naar KPN Glasvezel, waarbij de verbinding veel stabieler is en ik bovendien eindelijk af was van de kerstboomverlichting in de hoek van de woonkamer waarde coax binnenkomt. Ik weigerde dan ook om weer naar Ziggo over te stappen, enkel om F1 te kunnen zien, dus zocht mijn heil bij de Duitse RTL. Tot F1TV Pro kwam. Dat was bij de start een redelijk dramatische dienst, maar vormt nu een prima (beter?) alternatief voor lineaire tv via Ziggo met commentaar van Sky dat vele malen beter is dan dat van Mol en consorten.

Maar er zijn dus ook flink wat F1-kijkers die wel naar Ziggo zijn overgestapt voor F1 of omwille van F1 bij Ziggo zijn gebleven. Die zullen na het verdwijnen van F1 mogelijk ook gaan rondkijken naar alternatieven. En dat hoeft niet per se bij KPN te zijn, maar kan ook bij prijsvechters zijn met aanzienlijk goedkopere abonnementen. De prijs van het F1TV Pro-abonnement kun je dan wegstrepen tegen de de winst die behaald wordt bij een overstap. Ik denk dat Ziggo, zeker met de immer toenemende populariteit van Verstappen, best wel een substantieel aantal klanten zou kunnen verliezen.

Overigens begon een collega er hier gisteren nog over dat hij baalde dat F1 wegging bij Ziggo, omdat hij verder heel tevreden was over de dienstverlening van Ziggo. Ja, de horizonbox was wat traag en liep soms vast, maar zijn modem hoefde hij slechts 1 a 2 keer per maand even van het stroom te halen als internet niet werkte en dat er eens in de zoveel tijd in de wijkcentrale wat werd gewijzigd waardoor internet even niet werkte, dus dat viel volgens hem ook wel mee. Dat klonk allemaal heel herkenbaar uit de tijd dat ik nog een abonnement via @Home en Ziggo afnam. Nu via glasvezel heb ik die ellende nooit meer en zou ik dat ook niet meer acceptabel vinden.
Ik ben ook klant van Ziggo en eigenlijk tevreden. Ik herken die problemen van jouw collega totaal niet. Ik heb nu een Next box, maar voorheen niet en dat ging ook altijd goed. Maar nu F1 weggaat bij Ziggo ga ik serieus kijken naar alternatieven, want Ziggo is wel duur. Onlangs is er waar ik woon overal glasvezel aangelegd, maar een enquête laat weten dat veel mensen ontevreden zijn over de vele aanbieders. Minder tv-zenders, lang niet zo stabiel als Ziggo (tv en internet). Dus wat doe ik nu? Goed uitzoeken welke aanbieder toch stabiel internet en tv heeft voor een leuke prijs. Dan kan ik er F1tv bij nemen.
Ahum,
Glasvezel minder stabiel dan coax is uiteraard volledig onnodig en vreemd.
Ik weet niet waar je woont maar in principe moet het met glasvezel perfect kunnen verlopen.
Wil niet zeggen dat dat overal zo is, maar het kan en moet wel, no excuses.
Ik vermoed dat de mensen die 'problemen' hebben met zenders en stabiliteit voornamelijk intern een probleem hebben. Ze proberen waarschijnlijk zaken op wifi te doen, die niet sterk of stabiel genoeg is. Doordat ze voorheen coax hadden, was er een rechtstreekse verbinding. Dit is een aanname, maar iets wat ik mijn omgeving wel eens meemaak.
Klopt, maar dat is eigenlijk gewoon ziggo totaal erbij afsluiten. Dit kost €10 per maand, omdat ik nog geen aanbieder had gevonden die meer dan €10 per maand goedkoper was bleef ik bij Ziggo. Nu betaal ik dus €10 per maand minder, maar neem ik een abonnement op F1Pro van ~5,41 per maand erbij. Totaal dus goedkoper uit en sneller internet.

Maar zoals ik al aangaf was het ook een stukje gemak en gewoonte dat ik bij Ziggo ben gebleven, het vervallen van F1 bij Ziggo (dus ook bij de aanbieders van Ziggo sport totaal) heeft voor mij gewoon een stukje motivatie gecreëerd.
maar dit is al iets.
Iets in wat? Kan nou niet echt inzien waarom die persee een goeie ontwikkeling is.
Nu nog even bekend maken wat de prijs van F1TV Pro dan gaat worden volgend jaar, kan me voorstellen dat die ook omhoog gaan want er moet op een of andere manier 30 miljoen per jaar terug verdiend worden.
F1 TV pro heeft niets met NENT te maken, dat is van Liberty Media.
30 Miljoen is juist in de zakken van Liberty Media gegaan.

[Reactie gewijzigd door Revres op 24 juli 2024 21:52]

Dat snap ik, maar op een of andere manier moet die 30 miljoen per jaar verdiend worden en NENT zal daar echt wel afspraken over gemaakt hebben met Liberty Media. Ik kan me zo voorstellen dat een deel van de opbrengst van F1TV Pro naar NENT gaat bijvoorbeeld.
Ze zijn echt niet gek hoor als ze deals van 30 miljoen sluiten. Ze denken/vinden dat dat het waard is dus willen ze dat op een of andere manier terug verdienen. Als vervolgens iedereen overstapt naar F1TV Pro waar NENT dan dus geen cent aan zou verdienen dan hebben ze echt heel erg zitten slapen toen ze deze deal sloten, maar dat geloof ik dus niet.
Het kan niet anders dan dat een deel van de opbrengst van F1TV Pro voor NL bij NENT terecht komt.
In Scandanivië kost f1tv pro ~ €110 / jaar. Hier momenteel €65 / jaar. Het zou mij niet verbazen als we hier ook een prijsverhoging krijgen en dat een deel van dat geld richting nent gaat. Maar dat is puur speculatie van mij.
Als men op F1TV commentaar in het Nederlands wenst te blijven gebruiken zullen ze inderdaad weer iets aan NENT moeten terug geven daarvoor.
Dan zouden ze die Nederlandse commentaren wat mij betreft weg mogen laten. Als enkel die commentaren 60 euro per jaar kosten.
Okay op die manier, ja eens, het zou kunnen dat daar iets over in het contract staat tussen LM en NENT.
Echter denkik dat LM het graag buitenspel houdt zodat ze zelf kunnen beslissen wat er mee gebeurd. En dat LM na drie jaar wellicht de stekker er voor Nederland uit trekt (wegens een clausule in het contract). Gaan we helaas nooit weten.
NENT heeft exclusieve rechten. In de Scandinavische landen waar NENT nu opereert is F1TV €110. In Canal+ landen (Frankrijk) was het €220 (tot vorig jaar, weet niet hoe het nu precies is).

Dus als ze willen dubbel-dippen, kan het zeker. Wat ze precies gaan doen is nog niet bekend.
F1TVPRo was hier 65 euro per jaar (en vaak in maart met korting te krijgen). Waar F1TVPro wel is gebleven, zie je wel een prijsstijging naar ~120 euro per jaar.
Ik kan het verkeerd hebben maar F1TV Pro is F1 zelf, dat zit niet in de licentie die Nordic Entertainment Group heeft gekocht voor 30mio. Dus in die redenatie zou de prijs omlaag gaan haha, F1 heeft namelijk 30mio kunnen opstrijken. Maar dat zal natuurlijk niet gebeuren.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat F1TV zeker wel is opgenomen in de deal die NENT nu heeft gesloten met Liberty Media.
F1TV heeft een waarde / betekend een bedreiging voor de inkomsten van NENT/ViaPlay, NENT maakt niet zomaar 30 miljoen over. Die willen dat terug verdienen. Het kan best zijn dat de baten van F1TV in Nederland op de achtergrond worden verrekend op het bonnetje met NENT. (en dat F1TV hier duurder wordt, net als in het huidige NENT territorium)
kan best zijn dat NENT heeft bedongen dat F1TV qua prijs omhoog moet omdat NENT anders niet de prijs kan vragen die ze voor ogen hebben.
F1TV heeft volgens mij Euro prijzen voor het hele euro gebied. Lijkt mij sterk dat ze dat gaan opsplitsen per land, of voor de hele euro regio gaan verhogen vanwege een wens van NENT. Maar de toekomst zal het leren.
ik lees anders dat genoeg comments hier dat in landen van NENT al actief is dat daar de prijzen rond de € 110 per jaar liggen. En in Frankrijk (Canal+) blijkbaar zelfs het dubbele.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 24 juli 2024 21:52]

https://www.reddit.com/r/...1_tv_pro_for_each_region/ lijkt alsof je gelijk hebt. Dit is weliswaar van 2019, maar zal ongetwijfeld niet heel veel veranderd zijn.
In Duitsland en Engeland heeft Sky bedongen dat F1 TV Pro niet beschikbaar is in hun bieding. Zo moet men een Sky abo nemen.
Naar ik heb begrepen krijg je dan als Sky abonnee wel F1 TV Pro erbij. Althans in Duitsland
Dat is hier ook gratis bij Ziggo Sport Totaal.
Het maand abonnement van f1tv pro betaal ik volgens mij een soort van direct aan de F1 organisatie.
Ik betaal ook niets aan Ziggo bijvoorbeeld.

Die 30 miljoen wordt door Nordic betaald, zij zullen hun eigen streamingsdienst/tv kanaal opzetten en moeten concurreren met F1tv pro, omdat deze dienst beschikbaar blijft. Voor F1tv pro betaal ik nu tussen de 45 en 60 euro per jaar.
Verkeerde thread

[Reactie gewijzigd door piettweet op 24 juli 2024 21:52]

Ik ben vandaag lid geworden van F1 TV Pro.

Ik hoor ineens dat F1 TV Pro in 2022 er mee stopt ik hoor zoveel tegenstrijdige berichten ik word er doodziek van.
Weet jij hoe het nu zit dan ? Kan ik in 2022 gewoon naar F1 TV Pro kijken ?
Nou kom maar op met de maandprijzen. Het is nu vooral speculeren of en hoeveel we erop achteruit gaan als f1-fan.
Ze zullen dan iig wel moeten concurreren met f1tv, al vind ik het rustiger kijken met commentaar in mijn eigen taal, maar dat is me geen 10 euro per maand waard.
F1tv pro had Nederlands commentaar (via Ziggo). Wellicht dat ze nu dan de audio stream van Viaplay integreren....
Goed om te weten dat F1tv pro ook met Nederlands commentaar wordt voorzien want ik doe nu de nodige moeite via vpn om via ziggo te kijken. Ik woon nu buiten EU maar vind het leuk vooral nu wegens Max om met NL commentaar te kijken.
Ik luister altijd naar het Engelse commentaar van Sky (via F1TV) Hoewel er ook Nederlandstalig commentaar beschikbaar is en dat beter zou moet aansluiten op de Max beleving, irriteer ik mij mateloos aan de stortvloed aan foutjes en missers die Olav Mol maakt. Wellicht dat er via dit vehikel afscheid kan worden genomen van die man. Dan schakel ik tzt wel weer over naar Nederlands
F1TV heeft op het moment ook de keuze voor Nederlands commentaar. Of dat volgend jaar zo is weet ik niet. Persoonlijk kijk ik juist graag met engels commentaar, vind dat de mannen en vrouwen het erg goed doen daar, ook tijdens FP sessies. Beter dan de mensen van Ziggo, en ze hebben vaak een oud coureur oid op bezoek die net wat meer kan vertellen over hoe het is om op deze baan te rijden.
Kwestie van smaak. Het Engels commentaar is prima, maar ik ook gewoon graag in het Nederlands.

Ik kijk dan wel weer graag dingen als weekend warmup, tech-talk en de pre-race show. De opzet van de post-race show vind ik niet zo interessant.
Sport kijken kost gewoon geld. En hoe populairder de sport, hoe meer geld het kost (en hoe meer er verdiend wordt in die sport).
Dat zie je bijv. met Darts. De eerste seizoenen kon SBS de rechten kopen voor iets van 15 of 25duizend euro. Dat is nu ook allang niet meer het geval.

En nu betaal je er ook gewoon voor via een Ziggo account. Zelf ben ik voorstander voor een goedkoper basis abonnement en dat je voetbal, golf, formule1 etc. erbij plust. Gratis bestaat niet, al ken ik enorm veel mensen die liever een abonnement hebben die 20euro duurder (ten opzichte van de concurrentie) is waarbij ze dan "gratis" formule1 kunnen kijken. Hetzelfde met voetbal bij online.nl, dat bedag wordt gewoon over alle abonnees verdeelt. Heb je interesse, dan is het voordelig, maar een groot deel betaald voor iets wat ze (bijna) nooit kijken.

De vraag is hoe grote fan je bent als je er geen 10euro per maand voor over hebt. Als je naar een concert gaat ben je dat bedrag in een avondje kwijt waar je een jaar formule1 voor kunt kijken.
Dan nog zijn er 250.000 abonnees nodig om 30M te kunnen dekken. Marge en uitzendkosten zijn komen daar nog bij. Boven de €10/mnd hou je denk ik nog maar een kleine club die-hard fans tegen. Ik snap het business model nog niet helemaal....
Tja, ik ben ook een voetbalfan, maar om elke wedstrijd te kunnen zien ga ik ook geen groot bedrag per maand spenderen. Ik vind de plusminus 50 euro per jaar voor f1tv meer dan genoeg geld voor een race per 2 weken (tijdens t seizoen).
Een concert is echt een uitje, komt drank en beleving in een zaal bij, dat is voor mij appels en peren.
Het gefragmenteerde zorgt ervoor dat veel zaken niet te betalen zijn of overpriced raken. Vrouwlief kijkt graag Netflix, zoontjes houden van Disney plus, ik kijk graag F1. Reguliere tv en internet is voor mij bij Ziggo de enige optie om een goede basissnelheid te hebben, dus dan wordt je maandbedrag al substantieel. Maar goed, vrije markt! Dus ergens ook logisch dat het zo werkt. Alleen wordt het voor mij geen NEG als het duurder is dan f1tv nu is. Spreek met je portemonnee ;)
Als ik kijk op https://viaplay.se/package_sport kost het 449 SEK per maand wat omgerekend 44 euro is.
Dan krijg je wel ook een aantal andere opties beschikbaar maar puur voor de F1 is dat wel aan de hoge kant.
Dat is zeker aan de hoge kant, Ziggo sport los was €15,- de maand, waar ook meer dan alleen F1 bij in zat. En F1 TV kost €,8,- per maand. Dan is 44 euro een stijging van bijna 200% t.o.v. Ziggo Sport |:(

[Reactie gewijzigd door Meneertje62 op 24 juli 2024 21:52]

En met deze prijzen zou het ook niet onredelijk zijn om naar gratis alternatieven te zoeken. En die zijn er; ik gebruik deze als back-up voor wanneer F1TV het slecht doet. Vaak is het alleen wel 1080p@25fps of 720p@50fps met Sky commentaar.
Eh.. F1 TV kost 69 euro per jaar, dat is minder dan 8 euro per maand.
Voor het gemak had ik even het maandbedrag genomen wat vermeld staat op F1TV. Als je jaarlijks betaalt is dit inderdaad minder per maand.
dan is het snel klaar, weinig Nederlanders die €44,- per maand gaan betalen voor enkel wat sport, zeker als je maar 1 sport volgt.

Ik vind het erg leuk om de Formule 1 te volgen maar als het te duur word zoek ik wel weer iets anders om mijn tijd aan te besteden.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 24 juli 2024 21:52]

Even iets beter kijken:
Sport
Alla våra sporträttigheter
Fighting
PPV ingår inte
Serier
Hela vårt serieutbud
Barn
Hela vårt barnutbud
Film
Massor av film

Dat is een pakket inclusief alle series, films en overige sporten, zegmaar netflix/f1/videoland/Ziggototaal gecombineerd, er zijn wel losse pakketten te vinden die stuk goedkoper zijn.
Ik denk niet dat we dit een-op-een kunnen overnemen. Streamingdiensten (Spotify, Netflix enz.) zijn in Scandinavië altijd al een stuk duurder dan hier. En NENT is ongetwijfeld niet helemaal gek. Als ze 44 euro per maand gaan vragen, wordt het een compleet fiasco. Die realiseren zich vast wel dat de prijs hier écht een stuk lager moet zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.