Apple SignTime-dienst verbindt Apple Store-klanten via telefoon met gebarentolk

Apple brengt donderdag SignTime uit. Dit is een dienst voor mensen met een beperking, waarbij klanten via hun telefoon of browser rechtstreeks met AppleCare en Retail Customer Care kunnen communiceren via een gebarentolk. Dit geldt ook voor bezoekers van Apple Stores.

Apple SignTimeHet verbinden met een gebarentolk via Signtime gaat via sessies in de browser, waarbij deze hulp bij het bezoeken van een Apple Store niet vooraf al geboekt hoeft te worden. In een aantal landen, waaronder Frankrijk, België en Duitsland, kunnen al op afspraak gebarentolken worden geregeld.

Signtime komt donderdag beschikbaar en zal volgens Apple in eerste instantie alleen uitkomen in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Frankrijk. Het bedrijf zegt dat er plannen zijn om de dienst in de toekomst uit te breiden naar meer landen, al is nog onbekend op welke termijn dat gaat gebeuren en welke landen er bijkomen.

Daarnaast komt Apple met een aantal andere tools voor mensen met een beperking, zoals AssistiveTouch. Dit is al langer beschikbaar op de iPhone, maar komt nu ook beschikbaar voor watchOS. Hiermee zijn ingebouwde sensoren zoals de gyroscoop te gebruiken, zodat kleine spierbewegingen worden gedetecteerd. Gebruikers kunnen met bepaalde handgebaren, zoals het ballen van de vuist, bepaalde handelingen op hun Apple Watch verrichten. Het is dan niet nodig om het scherm aan te raken, wat het gemakkelijker maakt om bijvoorbeeld oproepen te beantwoorden.

Apple VoiceOverVerder komt er speciaal voor de iPad oogtracking in combinatie met een compatibel MFi-apparaat, zodat de tablet met oogbewegingen is te beheren. Volgens Apple zijn andere bedrijven ook betrokken hierbij en komen later dit jaar de eerste compatibele apparaten. Het besturen van de iPad gaat door de cursor met de ogen te bewegen en de blik even kort vast te houden om te klikken.

Ook komt er ondersteuning voor gehoorapparaten, zodat er handsfree gesprekken kunnen worden gevoerd via de iPhone of FaceTime. VoiceOver, een schermlezer voor slechtzienden, krijgt nieuwe features zodat er meer details op afbeeldingen zijn te verkennen. Gebruikers kunnen een foto of een afschrift bekijken als ware het een tabel, via rijen en kolommen. Daarbij kan VoiceOver ook de positie van een persoon en objecten op een afbeelding beschrijven.

De meeste vernieuwingen komen ergens in de komende maanden beschikbaar, al is SignTime vanaf donderdag al te gebruiken in de VS, het VK en Frankrijk.

Door Joris Jansen

Redacteur

20-05-2021 • 08:12

44

Reacties (44)

Sorteer op:

Weergave:

Wellicht is het veel simpeler dan ik schat, maar hoe moeilijk is gebarentaal interpreteren als het gaat om computertermen voor leken? "Heeft u de cache van uw browser geleegd en is de laatste versie van het besturingssysteem geïnstalleerd?". Gelukkig weinig ervaring als IT support, maar als ik soms met familieleden over de telefoon, zonder TeamViewer o.i.d., ondersteuning moet bieden, dan kan je sommige dingen soms drie keer uitleggen. Geduld, geduld, maar toch lijkt mij dit erg lastig in gebarentaal.

[Reactie gewijzigd door Sjeefr op 23 juli 2024 02:18]

Zoals ik het begrijp; Gebarentaal is een echte taal op zich, met een eigen grammatica en eigen woorden en termen.

Soms herken je heel duidelijk ‘woord-voor-woord’: Dankzij Irma Sluis kent iedereen het gebaar voor “hamsteren”. Maar tegelijk is het een duidelijke ‘vondst’, omdat het in gebarentaal geen enkele referentie aan de etymologie van de ‘hamster’ heeft.

Ook voor IT termen zullen ze nieuwe woorden verzinnen, net zoals in het Engels en Nederlands. En de vertalers zullen wel
getraind zijn, maar de eindgebruikers blijven eindgebruikers, dus die zullen alle nieuwe woorden ook niet kennen, net zoals veel Nederlandstaligen het woord ‘cache’ echt niet kennen

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 02:18]

IT bestaat natuurlijk ook al langer dan deze functie van Apple. Er zullen ongetwijfeld al gebaren zijn voor zaken als cache. Bovendien zal een horende leek niet anders op het woord "cache" reageren als een dove/slechthorende leek dat op het gebaar zal doen.

Voor zover ik weet kun je verreweg het meeste wel terugvinden in https://ow.gebarencentrum.nl. Voor alle andere zaken kun je woorden altijd nog spellen.
Als aanvulling hierop: Vlaamse Gebarentaal verschilt wel degelijk substantieel van Nederlandse Gebarentaal, en heeft dus ook een ander woordenboek. Dat vind je hier. "Cache" blijkt er alvast in te staan :).
Niet te vergeten dat er ook net zoveel dialecten als gebarentalen zijn.
In dialecten is het wellicht wat lastiger, maar ook in kleinere talen zijn er vaak wel computertermen vertaald. Zie bijv. de Friese vertaling van Ubuntu en de Westvlaamse interpretatie van computertermen: https://m.youtube.com/watch?v=yjUiY0fGY1Y
Oké, dat laatste is natuurlijk een beetje een grapje, maar Ubuntu is wel degelijk vertaald naar het Fries met computertermen en al. En zo zie ik bij andere software ook wel vertalingen in kleinere talen voorbijkomen. In bepaalde dialecten zullen ze dus vast ook wel wat computertermen hebben vertaald.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 02:18]

Er zijn woorden of personen die een gebaar hebben, maar je kan ook altijd het woord spellen in gebarentaal.
Als die tolken in dienst zijn van Apple dan zullen ze ook wel de mogelijkheid hebben iets te doen met screen sharing bijvoorbeeld, om te laten zien waar een functie zit.
Als gebarentaal je moedertaal is dan lijkt dit me niet moeilijker dan als leek in een andere moedertaal. Hulde voor het initiatief in ieder geval. Hopelijk volgen er andere landen / talen (gebarentaal is niet internationaal) en bedrijven.
Ze zijn creatief. Voor besturimgssysteem kan ke wellicht de gebaren voor stuur en spparaat gebruiken. Of gewoon OS spellen. De dove is het woord besturingssysteem in teksten wel erns tegengekomen en kan de associatie wel maken.
Gebarentaal is een echte taal. Zo als je er mee opgegroeit bent kan je heel ver komen met gesprekken, zelfs als het technische onderwerpen zijn. Ook handig om te weten is dat in gebarentaal, moeilijke worden zoals 'cache' gewoon gespeld worden met het gebaren alphabet. Als er ergens geen woord voor ons, word het gewoon gespeld.Zo kunnen ze elkaar nogsteeds begrijpen, zelf als er geen gebaar voor sommige worden zijn.
Wanneer bel je of ga je naar Apple support als het echt niet anders kan. Apple heeft een hele online procedure om te troubleshooten maar op een gegeven moment is er geen oplossing voor handen behalve contact opnemen met Apple.

Heb het ook voorgehad dat Proximus een update op mijn modem doorvoerde en mijn Time Capsule plots geen verbinding meer maakte met de modem. Je belt naar Proximus en die kunnen je dan niet verder helpen wijzen je naar de fabrikant en dan doorloop je een heel testje online en krijg je een telefoonnummer dat je kan bellen. Voor iemand die doof is is dat dus heel vervelend.
Mooi dat ze hier aandacht voor hebben en oplossingen voor ontwikkelen!

Sommige van die oplossingen, met name die rond de watch, lijken mij voor mensen zonder fysieke beperking ook best handig.
Dat is het grootste misverstand rondom de toegankelijkheid (accessibility) van technologie. Namelijk dat het alleen voor een kleine groep voordeel biedt waardoor in management land vaak gedacht wordt dat te duur is voor wat het oplevert.

Voorbeeldje, je zorgt ervoor dat een apparaat goed met 1 hand te bedienen is want zo kunnen mensen met een beperking (bijv amputee's) ook van je product gebruik maken. Dat lijkt opzicht een kleine groep mensen, maar dat is een misvatting. Dan kijk je namelijk alleen naar de groep met een permanante beperking, terwijl er ook een enorme groep mensen is die tijdelijk een beperking hebben. In dit voorbeeld iedereen die bijv een arm gebroken hebben, zich in de vingers gesneden hebben, of simpelweg met een baby op de arm rondlopen.

De groep mensen die voordeel heeft bij het goed toegankelijk maken technologie is dus enorm groot.

[Reactie gewijzigd door MenN op 23 juli 2024 02:18]

En dan heb je het nog niet eens over de groep mensen met twee gezonde armen en handen waar ik op doel: mensen die hun telefoon met één hand willen bedienen of hun horloge met subtielere bewegingen dan het scherm aantikken willen bedienen.
Heb je assistive touch wel eens echt gebruikt zoals bv een blinde deze gebruikt? of use cases gelezen van mensen die dit dagelijks (moeten) gebruiken? Iedereen is unaniem dat Apple de enige fabrikant is die dit tot in de kleinste details heeft geregeld en blijft verbeteren door goed te luisteren naar de community en daarop aanpassingen en verbeteringen doet.
Heb je assistive touch wel eens echt gebruikt zoals bv een blinde deze gebruikt? of use cases gelezen van mensen die dit dagelijks (moeten) gebruiken? Iedereen is unaniem dat Apple de enige fabrikant is die dit tot in de kleinste details heeft geregeld en blijft verbeteren door goed te luisteren naar de community en daarop aanpassingen en verbeteringen doet.
niet mee eens

De manier om te zoomen is bij Apple behoorlijk irritant en de Windows hiDPI setting werken ook fijner dan op de mac

Screenspace blijft op je Mac behouden ten koste van overzicht en veel scrollen dat is voor veel mensen behoorlijk lastig denk aan kokervisie of nystagmus

Apple doe het op veel punten redelijk goed maar verre van perfect
ik heb het over de iphone daar heb je assistive touch...nog nooit assistive touch meegemaakt op een Mac
Dat klopt :). Heb zelf de iPhone 12 Pro Max en heb AssistiveTouch aangezet. Daarmee kun je diverse acties uitvoeren zoals het notificatiescherm en controlcenter uitvouwen.

Dit zijn acties die je zonder handicap op een kleiner toestel wel met één hand zou kunnen maar op de 12 Pro Max wat lastiger worden.
Je kunt ook de bovenkant van het scherm laten ‘zakken’ door in het onder in het midden naar beneden te swipen of door op de achterkant van het toestel te tappen (2 of 3 keer).

Het is niet perse een ontwerpfout naar mijn idee, het toestel is vrij fors en kan het ook een gebrek aan mijn kant zijn: te kleine handen om een grote telefoon te bedienen.

[Reactie gewijzigd door D3F op 23 juli 2024 02:18]

Hoe handig ook, klinkt het wel als een workaround voor een ontwerpfout.

Als je een heel groot toestel maakt moet de UI daar gewoon voor aangepast worden. Al die workarounds zijn gewoon symptomen van een ontwerpfout in de UI. Het is te dom voor woorden dat al die UI elementen waar je interactie mee hebt in de bovenkant van je scherm zitten. Zelfs met grote handen is dat onhandig te noemen en heb je voor veel dingen 'voor het gemak' twee handen nodig.

Fascinerend hoe je liever je eigen werkwijze en eigenlijk je eigen gemak opoffert, in plaats van kritiek te leveren op een keuze van Apple.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 02:18]

Wat een ongelooflijke BS redenering...een groot scherm een ontwerpfout? hilarisch... je hebt toch ook kleinere iphones?
Dat is zeker een BS redenering. Maar ik zie ook niemand behalve jou specifiek een groot scherm een ontwerpfout noemen?

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 02:18]

Misschien moet je eerst je eigen post teruglezen.
Tja als je een grote telefoon hebt en je wilt het hele scherm kunnen gebruiken voor bedieningselementen dan is het volgens mij vrijwel onmogelijk om iedereen met alle maten handen goed te bedienen...
Ik koop ook wel eens een broek die langer is dan mijn benen. Wat een ontwerpfout, hadden ze rekening mee moeten houden...
Of je hebt gewoon eigenlijk de verkeerde telefoon voor je handen gekocht.

Ik heb ook relatief kleine handen, maar vind het grotere scherm echt heel fijn voor content. Eenhandige bediening doe ik vrijwel nooit dus die ene keer dat ik dat wel wil dan is het ff wat meer acrobatiek, maar dat is mijn eigen “probleem”.
Als de UI elementen die interactie vereisen lager op het scherm zouden zitten, dichter bij je handen, zou er niets aan de hand zijn en kun je gewoon een comfortabele combinatie van groot scherm én bruikbaarheid hebben. Een Lumia 1520 was namelijk gigantisch én uitstekend bruikbaar met één hand, hoe groot of klein je handen ook waren.

Ze stoppen in een auto de pedalen ook niet op de achterbank of het stuur aan de hoofdsteun. Voor mij is iOS precies dat geworden, grote telefoons waarbij alle interactie op de verkeerde plekken zit. Een telefoon is gemaakt voor interactie, dus de elementen waar je interactie mee moet hebben, moeten gewoon bereikbaar zijn in zoveel mogelijk situaties. Je kunt toch niet serieus denken dat het een goed idee is om sommige belangrijke elementen waar je op moet tikken/klikken/touchen in de hoek die het verst weg is van je hand te stoppen?

Ik vind het vooral verbazingwekkend hoe je de koper/gebruiker de schuld weet te geven van een ontzettend lompe ontwerpkeuze van (onder andere) Apple. Dat is wel een heel raar sprongetje.
je hebt toch 2 handen? 1 voor de bediening aan de bovenkant en 1 voor de onderkant en een van beide om je telefoon vast te houden..
Een telefoon is gemaakt voor interactie, dus de elementen waar je interactie mee moet hebben, moeten gewoon bereikbaar zijn in zoveel mogelijk situaties
. Ja zoveel mogelijk, maar niet per se alle. In sommige gevallen is dat gewoon niet nodig.

Heel leuk bijvoorbeeld dat ze een spilt keyboard hebben, maar ik gebruik dat bijvoorbeeld nooit. Daarom zijn dit soort toegankelijkheidsopties er dus. Pra als je het wel gebruiken, maar ik heb het niet nodig. Af en toe heb ik wat meer acrobatiek, maar dat is het dan ook.
Mooi dat ze dit doen.Maar is het niet veel eenvoudiger om het gewoon met de ouderwetse chat te doen? Of gaat gebarentaal zoveel sneller?
Waarom zou je 'gewone' klanten wel te woord willen staan, maar mensen met een (gehoor)beperking niet en die verwijzen naar een toetsenbord?

Juist voor verkoopadvies, maar ook voor service zijn persoonlijk contact, en non-verbale communicatie/hints belangrijk om iemand echt tot tevredenheid van dienst te kunnen zijn.
Helemaal mee eens! Deze klanten betalen natuurlijk ook de premium als ieder ander en horen goed geholpen te worden, maar vooral begrepen. Denk dat bij service ook een stuk emotie hoort, glimlachen of juist verdrietig kijken. Iets wat via de chat niet zichtbaar is. Overigens ook niet via telefonie maar dan hoor je vaak wel iets in de stem, stemverheffing bijvoorbeeld. Ook bij problemen met de computer waar iemand bijvoorbeeld je scherm overneemt etc lijkt het me een uitkomst.
Eerlijk gezegd was het ook mijn eerste gedachte. Misschien komt het dat ik mezelf ook niet graag zie (ja lage zelfbeeld) en dus liever niet op foto's of video's sta. Hierdoor en ik dus niet gewend om de camera te staan en lijkt me dit omhandig. Maar bij gebarentaal lijkt het me ook omhandig dat je geen klanken hoort. Herken je het gebaar niet weet je helemaal niet wat het is of hoe je het gespeld is. Bij praten herken je vaak wel letters (al gaat dit niet altijd op). Zeg ik hotspot tegen iemand zal dat waarschijnlijk wel de eerste paar letters wel herkennen van het woord ook al weet die niet wat het is. Want hot is al genoeg om hotspot te kunnen vinden. En met chatten weet je helemaal wat je moet zoeken.

Andere voorbeelden voor Apple is dat de huidige helpdesk gewoon kunnen gebruiken. Voor gebarentaal zullen echt een speciaal helpdesk per land moeten maken en mensen trainen.

Al is het zeker netjes van Apple natuurlijk.
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar gevoelsmatig zal gebarentaal een stuk sneller gaan. Als simpelste recente grote voorbeeld: De coronapersconferenties met gebarentolk. De sprekers spreken op een 'normaal tempo' en blijkbaar (ogenschijnlijk in elk geval) kan je dat met gebarentaal goed bijhouden.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die bijvoorbeeld op een telefoon zo snel kunnen typen. (op een (steno)toetsenbord allicht, maar op een telefoon zou ik het een echte prestatie vinden)

Daarnaast is het natuurlijk ook een stukje maatschappelijke service. En let wel. Het hoeft voor Apple overigens ook niet (veel) duurder te zijn. Of je nou een servicemedewerker laat praten aan de telefoon of via videobellen. De hoofdmoot van de kosten zijn loon in dit geval. Het enige dat het complexer maakt is de beschikbaarheid van mensen die gebarentaal kennen. Ik heb overigens ook geen idee hoe moeilijk dat is om te leren. (voor hetzelfde geld, kom je een heel end met een cursus van een paar maanden die je naast je normale werkzaamheden kan doen - Ik zou het oprecht niet weten)
Ook zou je een soort hybride vorm kunnen hebben, met iemand die live chat, maar wel de gebarentaal kan lezen? (dus de gebruiker gebarentaal, en de supportmedewerker typen?)
Als Android gebruiker zonder problemen met het gehoor wordt ik hier toch een beetje blij van. Althans, voor Android gebruikers kan ik zo snel niets vinden wat er op lijkt. Waar ik natuurlijk wel een nieuwsgierig naar ben is of ik hier terecht blij van mag worden? Werkt 't? Iemand ervaring?

[Reactie gewijzigd door Sieginator op 23 juli 2024 02:18]

Zoals dit filmpje van 6 jaar terug? https://youtube.com/watch?v=QKyN3f6ArvQ
Mag je hier melden tenzij je natuurlijk graag -1's spaart :+ :

Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45
Zal ik de volgende keer doen!
Gelukkig maar dat je een waardeloos voorstellingsvermogen hebt dan 😊

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.