F1 TV Pro krijgt voorlopig geen Nederlands commentaar meer

Op de F1 TV Pro-streamingdienst is aan het begin van het seizoen nog geen Nederlands commentaar te horen, nu ViaPlay de Formule 1-uitzendrechten voor Nederland heeft. Voorheen waren er wel Nederlandstalige commentaren beschikbaar via die dienst.

Op de website van F1 TV staat dat het nieuwe seizoen met vijf talen begint. Dat zijn naast Engels ook Frans, Duits, Spaans en Portugees. Nederlands staat niet in de lijst, dus het commentaar dat Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk verzorgen voor Viaplay is in ieder geval voorlopig niet te horen bij wedstrijden. Voorheen was er wel Nederlands commentaar op F1 TV Pro. Toen werd het commentaar van Ziggo ook uitgezonden via de streamingdienst.

Wel staat er op de website dat 'commentatoren en talen kunnen veranderen gedurende het seizoen', maar verder geeft de Formule 1 geen details over wanneer dat zou zijn. Het nieuwe seizoen van de autosport begint halverwege maart.

De uitzendrechten van de Formule 1 liggen sinds dit jaar niet meer bij Ziggo, maar bij Viaplay. Sindsdien waren ook oudere commentatoren zoals Olav Mol, Jack Plooij en Rick Winkelman al uit de faq-pagina verwijderd, maar ook de twee nieuwe Viaplay-commentatoren zijn dus straks niet meer via F1 TV Pro te horen.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

17-02-2022 • 15:01

373 Linkedin

Submitter: Mundatin

Reacties (373)

373
364
172
7
0
131
Wijzig sortering
Het pesten is begonnen....
Ik begrijp het wel. Nent heeft voor heel veel geld de rechten gekocht. Dan moet de productie nog betaald worden. Het zou wat zijn als de fans massaal overschakelen naar F1TV Pro met NL commentaar.

Als je toch Nederlands commentaar wilt kan je altijd GrandPrix radio aanzetten. Dan heb je Olav Mol.
Zou mooi zijn als ze het commentaar van GrandPrix radio koppelen aan F1TV Pro
Nee, alsjeblieft niet omdat commentaar voor de radio anders is dan voor tv. Radio is meer het beschrijven van een situatie wat een tv-kijker gewoon ziet c.q. meekrijgt.
Als ik het goed begrijp doet mol zijn conmentaar zoals hij dat altijd deed, maar nu audio-only. Je zet dan zelf een videostream aan en mute het commentaar
Maar loopt dit dus gelijk? Dat weet je niet zeker....?
Daarvoor bouwen ze een app, je kan dan met een slider de audio synchroniseren met het beeld (Dit is hoe het in de podcast F1 om tafel omschreven werd)

[Reactie gewijzigd door lastlong op 17 februari 2022 15:27]

Die podcast heb ik ook beluisterd. Hoe het in de praktijk gaat werken was mij nog niet geheel duidelijk, maar dat zou later nog via een YouTube video worden toegelicht. Persoonlijk kijk ik hier wel naar uit, want het commentaar van Olaf Mol vind pure nostalgie en ik ben er mee opgegroeid. Smaken verschillen, maar mooi dat er een keuze optie komt voor het commentaar, vind ik.
Misschien dat de maker van de open source "Race Control" app de F1 TV stream kan combineren met de audio stream van Grand Prix radio en dan direct op je PC afspelen of via Chromecast naar je TV...
Da's wel mogelijk natuurlijk, maar ik zou het liever in een Kodi app zien. Ben alleen bang dat het daarbinnen niet mogelijk is, maar ik zal eens op zoek gaan. De F1 TV add-on werkt daar in ieder geval wel prima in
-

[Reactie gewijzigd door Haribo112 op 18 februari 2022 09:25]

Dat werkt dus (voorlopig) alleen met Viaplay en niet met een F1TV Pro abo.

En of het op bijvoorbeeld een Chromecast werkt weet ik ook nog niet zeker.
Hoezo? Ik kan F1TVPro strreamen via m'n Chromecast met Google tv, en het geluid van Olav's app streamen over m'n SONOS surround set.
Streamen en het geluid van Olav luisteren op één apparaat gaat dan dus niet.
Dat zeg ik ook niet.
Apparaat 1: F1TVPro op de Chromecast met Google tv (geen telefoon nodig)
Apparaat 2: Olav's app op je telefoon streamen over je Sonos.

Kan prima.
vraagje . hoelang duurt het voordat de app actief is als je betaald het
Er zijn inderdaad mogelijkheden genoeg. Het lijkt mij ook het meest praktisch om het video signaal via een Chromecast naar de TV te sturen. Gelijktijdig zet ik waarschijnlijk m'n Nest Mini in voor het commentaar van good ol' Olaf. Het syncen van het beeld en geluid lijkt mij daarbij de grootste uitdaging. Volgens de uitleg van Olaf Mol zelf in de genoemde podcast zou dit vrij eenvoudig kunnen in de nog uit te brengen toevoeging aan de bestaande Grandprix Radio app. Ik ben benieuwd!
Daarvoor bouwen ze een app, je kan dan met een slider de audio synchroniseren met het beeld (Dit is hoe het in de podcast F1 om tafel omschreven werd)
Potato potatoe .. maar ik vermoed andersom, dat je beeld met audio gaat synchroniseren.

Moll moet eerst zien, dan vertellen ... dus beeld zal voorlopen.
Met de vertraging die er al is ( kan zijn ) ga je dus het beeld nog meer vertragen.

Zo graag hoor ik hem toch al niet, dus ik stap wel over naar de Duitse stream
Online radio heeft een veel lagere latency dan een live stream, dus het is flauwekul dat je je video moet gaan vertragen.
Gaat niet over latency, maar over dat het wel eerst moet worden waargenomen ( Olav Moll ) dan uitgezonden (GP radio)
Dat moet het als ie in een hokje bij het circuit verslag zit te doen toch toch ook, dus wat is het verschil?
Het verschil is dat Olav nu niet in een hokje op het circuit zit. En dus geen direct beeldlijntje zal hebben. Stel dat Olav ook via F1.com streamt, dan komt zijn beeld tegelijkertijd aan met wat jij aan het kijken bent. En als zijn voice over dan ook nog over het lijntje naar jou moet is dat dus per definitie later dan het beeld. Dus tenzij hij een "snellere" manier van kijken heeft zal zijn commentaar later zijn dan het beeld.
Dat hij nu niet in een hokje zit maar zelf dus ook een van de streams/kanalen moet kijken, dus hij is altijd langzamer dan de TV.
Maar hoe weet Olav waar hij commentaar op moet geven? Juist, door de videostream te bekijken. Dus voordat het commentaar jouw oren bereikt, is de stream al een stukje verder. Als je het gelijk wil laten lopen moet je de videostream dus iets vertragen.
Ze werken er aan dat je het met de app kunt syncen... Tot 2 minuten de audio vertragen zodat het gelijk met beeld kan lopen. Wat je beeld bron ook is
Dat werkt alleen niet als het beeld bij jou voorloopt op de bron van Olaf.

[Reactie gewijzigd door hcQd op 17 februari 2022 17:50]

Over het algemeen is audio sneller dan video.
Ja, maar zit Olaf dan bij de races zelf in een pershokje, of thuis waar hij ook afhankelijk is van een vertraagde videofeed.
Afgelopen jaar liepen F1 TV feeds achter op Ziggo Sport beeld (via DVB-C!).
Je kan het beeld in principe ook vertragen.

Helaas is het wel lastig met alle DRM geneuzel van de kabelboeren tegenwoordig :-(
Je kan het beeld in principe ook vertragen.

Helaas is het wel lastig met alle DRM geneuzel van de kabelboeren tegenwoordig :-(
Je kan het gedecrypte beeld bufferen, of anders het geencrypte beeld en de sleutels.
Dat doet er in het geval van Mol toch niet toe, aangezien hij alles toch pas een ronde later opmerkt. Als hij het al ziet.
En zit daar geen vertraging in?
Straks hoor je al bijvoorbeeld al dat Mazepin Hamilton van de baan afrijdt, terwijl je het nog niet eens ziet..

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 17 februari 2022 19:17]

Je verwacht Hamilton ook achteraan?
Mazepin staat dan natuurlijk net op +1 lap na een blauwe vlag. ;)
Ach Ocon heeft zich ook een keer willen un-lappen bij de leider van de race op dat moment. 8)7
Hij bedoelt na de race op de parkeerplaats :+
Dan heb je nog tijd om popcorn te halen, ik zie het probleem niet zo.
Daar is Mol mee bezig, laatste bericht van hem was dat de app (grandprixradio) dit zou doen
In de F1 aan Tafel podcast van afgelopen maandag hinten ze idd op deal met F1TV Pro. Ze geven ook de uitleg dat je straks in de Grand Prix Radio-app commentaar van Olaf kan aanzetten en tijd kan syncen met je tv uitzending.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 17 februari 2022 15:22]

Ik wilde net deze reactie typen, over hoe het ongeveer moet gaan werken onderstaand een artikel hierover en bijbehorende podcast:

https://grandprixradio.nl...ijna-klaar-voor-lancering

[Reactie gewijzigd door the_leonater op 17 februari 2022 15:21]

Mja maar dat is nog aardig wat werk en ik denk dat ze ook even overschat hebben hoeveel. Ik ben benieuwd of het op tijd af is. Verder zou je het ook wel op tv willen maar dat is een stuk lastiger. Ik verwacht voor velen dat het toch geen optie is.
Maar hoe krijg je dat synchroon? Met F1TV lopen de streams al niet gelijk als je er twee naast elkaar afspeelt.
Tis weer een miljoen jaar geleden dat ik me heb ingelezen in zaken omtrent TCP/IP stack en wat eromheen hoort. Maar goed, ff simpelgezegd is het niet moeilijk om bepaalde " controle pakketjes" uit te zenden waarbij je app dingen mee synchroon kunnen laten lopen

Hoogst w.s. is er een Tweaker die hier in detail op in kan gaan. Maargoed.

Sinds de pandemie begonnen is, waren zaken zoals Netflix en Plex synchroon laten lopen voor
" simulwatch parties" ook features die uit de grond schoten. Het kan dus al, en bekend hoe. Het is simpelweg een kwestie van implementeren.
Maar F1TV kan zijn eigen streams nog niet eens goed synchroon houden. Dus betwijfel dat er functionaliteit in zit waar die radio app op kan inhaken.
er komt een slider in de app waarmee je dat zelf kunt regelen
Gewoon RaceControl gebruiken op windows, kan je streams prima syncen.
grandprixradio is bezig met een app dat je het in iedergeval gelijk kunt laten lopen met de beelden. natuurlijk standaard in de app zou nog beter zijn
Mee eens, plus een soort van subsync zou helemaal top zijn. Als ze die functie beschikbaar maken dan is dat voor mij wel een optie onlangs daar wel wat haken en ogen aan zitten 8)7

Edit: lijkt te zijn bevestigd door @hjvg :) waar heb je deze info vandaan en is er meer over te lezen?

[Reactie gewijzigd door Wimbjorno op 17 februari 2022 19:50]

https://grandprixradio.nl/podcasts/f1-aan-tafel laatste podcast word er overgesproken en volgens mij is er nog een podcast of een post op de site. dat ze bezig zijn met deze functie
daar komt een update voor in de app van Grand Prix Radio.
Ik kijk nu voor het vierde jaar f1 via f1tv pro. Olav Mol luister ik al een paar jaar niet meer naar, ik kijk altijd met het Engelstalige commentaar. Olav Mol geeft in één race meer desinformatie dan de Russen in een heel jaar.
Ik begrijp het wel. Nent heeft voor heel veel geld de rechten gekocht.
Dat is nou net het probleem van commerciële TV: men gaat elkaar overbieden waardoor de rechten wanstaltig duur worden en er zo veel reclame moet worden getoond dat het hele programma het kijken niet meer waard is. Ik heb geen trek om elke 10 minuten 'getrakteerd' te worden op reclame en dan ook nog eens -tig maal detzelfde irritante spotjes..
En dan moet je voor het kijken van die reclame ook nog eens 15 euro per maand extra gaan betalen :*)
Als je al kan kijken - Viaplay kijken kan alleen via de decoder/tv. Niet meer via een app!

Dat was voor mij van grote meerwaarde - ik ga/kan niet voor een Grand Prix thuis blijven. Mobiel kijken via Ziggo Go was dan heel handig. Maar dat kan dadelijk alleen nog via F1TV.
Ook was het superhandig dat je via bv een AppleTv ook gewoon F1 kon zien. Ook dat kan dadelijk alleen via F1TV.

Voor mij word het dus een F1TV abbo. Goedkoper en ik kan kijken waar ik wil.
Ik dacht juist dat viaplay niet beschikbaar kwam op de decoders maar alleen via een app.

KPN meldt dit:
Met een Chromecast of Apple TV of met
de Viaplay app op je smart-tv.

[Reactie gewijzigd door jcbvm op 17 februari 2022 18:03]

Beide. Ga daar maar gewoon vanuit. Providers is al uitgebreid besproken en bekend gemaakt. App mort nog verschijnen en ik ben benieuwd of ie op tijd uitgebracht wordt
Ziggo en KPN hebben al aangekondigd F1 van Viaplay gewoon via een van hun kanalen uit te gaan zenden. Ik zal even de bron erbij zoeken.

Edit: zie https://www.totaaltv.nl/n...-1-lineair-op-kanaal-200/

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 17 februari 2022 20:04]

Bedankt! Dat vind ik zelf wel vele malen fijner dan een app.
Hoe kom je daar nou weer bij? ViaPlay komt juist wel per app en slechts tijdelijk linear zolang decoders nog niet geschikt zijn voor ViaPlay zelf.
Waar Ziggo rond de 11Miljoen had geboden was NENT met een openingsbod van 30Miljoen gekomen.
Ziggo had wel de mogelijkheid om een nieuw bod neer te leggen maar het verschil was een beetje too much.
Dat is nou net het mooie van commerciële TV: je kan het überhuapt kijken. Als er werkelijk zo veel reclame zou worden uitgezonden dat het het kijken niet meer waard is, dan had er niemand gekeken en waren ze gestopt met uitzenden.
Er is niks mooi aan commerciële TV: Wanneer een film standaard 90 minuten duurt en ik zie in de gids dat de uitzending 120 minuten duurt weet ik genoeg en ga ik niet eens kijken. Voor mij is het onbegrijpelijk dat hele hordes er wel voor gaan zitten en domweg accepteren dat ze deze commerciële ellende continu over zich heen moeten laten komen en dan alles nog eens -tig keer herhaald. Allemaal reclame met veel onwaarheden en marketing prietpraat: alsof ik zelf niet na kan nadenken en al die onzin geloof. Ik voel mij niet serieus genomen door die marketing clowns.
Nent was niet verplicht om Ziggo drie keer te overbieden. Hebben ze geheel vrijwillig gedaan.
Ziggo en voorheen RTL betaalde ook fors voor de rechten en deden dit ook. Weet niet of het een of het ander in het contract stond. Of dat men daarmee korting kregen.

Wij komen in Vrede, (Viaplay) Ik denk oprecht dat ik na bijna 40 jaar formule 1 kijken stop. Met tegenzin wilde ik F1TVpro abo nemen. Het is leuk dat je allerlei andere dingen ook kunt kijken bij Viaplay. Maar er is eigenlijk maar één sport waar hier in huis gekeken word. En dat is F1, Darten voetbal kijken wij niet.
Vorig jaar mijn abbonement op f1 tv niet verlengd. Uitgesteld kijken was niet beschikbaar, dus ik kon niet beginnen kijken om 15u25 ... Ik neem ook geen telenet spors abonnement hiervoor. Vorig jaar hebben ze een paar wedstrijden uitgezonden op telenet. En dan heb ik gewoon nog een deel op "rtbf" gekeken. Nuja ik spreek vloeiend Frans, dus geen probleem. Uitgesteld kijken kan nu blijkbaar wel. De enige manier waarop ik terug een abonnement neem is als het maandelijks opzegbaar is, en het zou werken op mijn TV (sony model van 2018 met android tv god weet ik welke versie). En nee ik ga dit niet liggen streamen etc. Als het niet "native" kan hoeft het niet voor mij. En de commentaar was best wel te pruimen op RTBF, wel beetje "anti verstappen", maar niet da thet stoorde ofzo. Met zijn momenten best wel grappig. Moesten ze nu Eddie Jordan & David Coulthard gewoon terug presentere zoals op BBC vroeger. Dan betaalde ik met plezier het dubbele van het abonnement. Maar de commentaar op F1 Tv is wat te "zakelijk" als je het mij vraagt. Brundle krijgt blijkbaar instructies tov vroeger, zo komt het over bij mij in elk geval.

Op telenet is de commentaar trouwens helemaal niks, Kris Wauters en die Bas, dat is gewoon om te huilen. Slechter als dat kan het niet worden. En ik zit in hetzelfde bootje, ik kijk F1, de rest weinig interesse. Weet je ik keek vroeger nog wel eens een NBA wedstrijd, maar dat aanbod is karig. En de superbowl. Maar dat is dus geen gemis.

[Reactie gewijzigd door cricque op 17 februari 2022 20:18]

Zijn we eindelijk van knabbel en babbel af kom jij er weer mee
Alsof het geen optie is.
Luister je toch naar het Engelstalige geschreeuw, terwijl er helemaal niets gebeurd.
Ik ben in elk geval voor keuze.
Meningen verschillen, ik ben vorig jaar overgestapt naar F1TV, juist om van de (in mijn ogen) tenenkrommmende commenatie van Mol af te zijn. De engelse commentators die weten tenminste waar ze het over hebben en maken veel (veel) minder fouten.
Daarom is het goed dat er keuze is. Jij wil blijkbaar een perfect commentaar om te weten wat er gebeurd. Ik zie zelf wel wat er gebeurd en vind Olav meer iemand waar je gezellig samen mee de wedstrijd kijkt.
Idd, beetje alsof je in een kroeg kijkt. Het Engelse commentaar is ook prima maar hoog schreeuw gehalte om het maar een beetje spannend te laten lijken. En heel erg biased. Mol natuurlijk ook maar die had nog nooit een Nederlandse kampioen meegemaakt
Helemaal mee eens,

Olav Mol hadden ze natuurlijk jaren geleden al moeten verplaatsen naar truck-races ofzo. Die zijn wat groter en gaan wat minder hard, misschien dat hij daar wél relevante zaken van een race kan bijhouden. Man,..man,..man,... wat zat die vent er vaak naast met zijn commentaar en miste hij een hoop. Inderdaad tenenkrommend. En dan als zgn. F1 man te beroerd om de trainigen mee te nemen en duo+ commentaar toe te staan.

Die engelsen maken het veel dynamischer en kundiger doordat er vaak ook een ex-coureur aanschuift en al met meerderen commentaar geven. Die nemen je echt mee in de race.

Naast het commentaar is de keuze F1TV simpel voor mij, de meerdere feeds, het kunnen switchen tussen de on-boardcams en het data kanaal voegen veel toe. Altijd een laptop erbij met de extra feeds.

De toegevoegde waarde van die wandelende tandarts heb ik nooit begrepen.

Maar idd , ieder z'n ding.

[Reactie gewijzigd door GM15 op 17 februari 2022 16:21]

ik ben het helemaal met je eens !
Ik spreek je na het seizoen wel, als je ViaPlay hebt gehad. Eens kijken hoe goed het presentatie team is. Wie weet verlang je terug naar Olav. Ik hoef de interviewende tandarts niet zo nodig terug maar Olav is al 10-tallen jaren een vertrouwd geluid.

En ja, het kan erger. In mijn jeugd was ik veroordeeld tot RTL+. Dan had je tijdens de race reclames en alle aandacht van de presentatoren gingen uit naar een zekere Duitser vooraan.
Ik had liever de tandarts én Mol niet, maar lekker Winkelman en evt van der Garde er bij ofzo en laat die Doornbos met z’n netwerk maar lekker door de paddock lopen. (Maar zal ie niet willen ivm gezin gok ik). Zal wel impopulaire mening zijn gezien er heel wat mensen een grafhekel hebben aan Winkelman, maar ik vind hem geniaal. :P
Presentatieteam? Ik kijk meestal voor de race, niet de 1,5uur ervoor en erna.
En ja, het kan erger. In mijn jeugd was ik veroordeeld tot RTL+. Dan had je tijdens de race reclames en alle aandacht van de presentatoren gingen uit naar een zekere Duitser vooraan.
Dat was met Olav Mol op RTL ook zo tijdens de race reclame.
Vertrouwd geluid, een hangende grammofoonplaat is ook een vertrouwd geluid, maar het voegt niets toe, net als Mol
Ik keek juist via F1 TV Pro om niet het commentaar van Olav Mol te hebben. Wat hij als commentaar gaf zag ik zelf ook wel. Nu is dat ook lastig als je het in je 1tje moet doen terwijl engels commentaar van de Sky ploeg komt en die zitten minimaal met 2 man commentaar te doen en soms ook 3. Met 3 paar ogen zie je gewoon meer. Los van Ted in de pits en soms nog wel eens iemand langs de baan.
Dat is an sich wel zo, maar het niveau van Olaf is de afgelopen jaren ook wel gekelderd hoor. Hij ziet compleet duidelijke dingen over het hoofd, haalt coureurs door de war, vergeet penalties, het hield niet echt meer over.

Maar zoals je zegt, 2 paar ogen ziet meer. Ook Crofty zit er flink naast, maar als Nico Rosberg er dan naast zit corrigeert die de man gewoon. Ziggo had lang geleden ook al iemand naast Olaf moeten zetten.
Dit hebben ze geprobeerd (met Albers volgens mij), maar dat liep niet zo lekker omdat Olav gewoonweg gewend is het in zijn eentje te doen op z'n kistje.
Het feit dat er met corona beperkingen zijn gekomen in de aantal mensen die aanwezig mogen zijn heeft hierbij niet echt geholpen. Dan nog verkies ik engelse commentaar ipv nl. De commentatoren van sky zijn bijna allemaal zelf f1 piloot geweest, zij die dat niet zijn hebben een zeer goede race achtergrond en dat merk je ook. Alleen jammer dat ze zo pro uk drivers zijn.
Ik ben zelf al 30 jaar fan en geef je deels gelijk.
Maar je moet ook toegeven dat zonder fans een sport niet kan bestaan. De f1 fan base is over het algemeen ouder, en die vallen stilletjes weg. Om de sport rendabel te houden moeten er nieuwe fans bijkomen. Dat zijn vaak betweters die na druve to survive gekeken te hebben alles denken te weten, dat is vervelend. Maar het is een noodzaak om de sport te behouden. Zo niet zullen we op termijn de interesse van de sponsors ook zien verminderen waardoor de sport zal moeten inkrimpen.
Ik mis het even... wat heeft NENT (Viaplay) te maken met F1TV Pro?
Voorheen was Nederlands commentaar beschikbaar. F1TV Pro gaf het commentaar van Ziggo door.

Nu NENT het heeft vervalt het NL commentaar bij F1TV Pro.
Moet je die weer zien te synchroniseren. Dat was nu al drama met de TV en de data screens.
Inderdaad, maar dat gaat mij niet meer over de streep trekken: Viaplay heeft weinig anders te bieden dan F1. De rest is nog meer voetbal, geen andere autosporten. Dus voor mij beslist geen Viaplay.
Viaplay beloofde bij de aankondiging 'voordeliger dan gedacht' te zijn, maar ik betaalde bij Caiway voor de gezamenlijke Ziggo sportkanalen met allerlei soorten autosport (en voetbal ellende) 10 Euro p/m.
Viaplay wil 9 Euro voor uitsluitend F1 en voetbalmeuk die ik absoluut niet wil....
Dan maar een jaartje zonder F1 (voor het eerst sinds 50 jaar..... Met dank aan de commercie).
Het Engelse commentaar is sowieso 10x beter dan de Nederlandse, dus een abonnement op F1 TV is het zeker waard.
Ja en nee, team is groter bij Eurosport/Sky dus meerdere mensen die iets opvallen en kunnen brengen, team van RTL/Ziggo is 4 man als ik t goed heb, camera, geluid en Olav en Jack.
Maar ook het engelse commentaar is ook niet altijd goed gericht of gebracht, en ergens klemtonen opzetten kunnen de dames van de engelse zender goed, voor mij zeer iri.
Maar ook Olav, die al 30jaar in t vak zit, kan soms ongelofelijk dom uit de hoek komen, maar ach, het zijn tenslotte ook mensen, dus alle commentaar is een beetje bevoordeeld, maar ik heb gelukkig een pot zout, ik heb gelukkig nog mijn eigen kijk en mening ;)
Ik luister graag beide, zodat ik 2 andere kijken op 1 race mee krijg.

edit; typo

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 17 februari 2022 17:55]

Daarom kijk ik met het geluid uit, dan filter je ook meteen dat irritante motorengeluid eruit.
Meer (geschreeuw) is niet altijd beter...
Je kan ook audio uit pitlane channel gebruiken en formule 1 app heeft weer andere maar die heeft meestal 30s vertraging.
Nee, maar het is Engels en dus sowieso beter. Als Nederlander hoor je nu eenmaal bij elke sport Nederlands commentaar standaard bagger te vinden.
Wat wel irritant is dat het commentaar nog wel eens naar een soort pit-lane channel gaat. Op Sky zal je dan wel iets anders te zien krijgen, maar op F1TV blijft het de world feed, dus je ziet niet waar ze het over hebben.
Volgens mij krijg je bij Viaplay ook films en series…..
Maar daar zit ik niet op te wachten: ik hoef alleen maar F1
Bij Ziggo kon je ook niet alleen F1 Bestellen!
Volgens mij wel hoor

https://go.ziggosporttotaal.nl/payperview

Alleen met afgelopen seizoen double en triple headers was je duurder uit
Klopt, maar bij Ziggo kreeg ik veel meer waar voor mijn geld: F1/Indycar/Nescar/DTM/Sportscar/Rally/Truck racing/Australian Sports Car etc. En natuurlijk werd me ook nog wat voetbal door de strot geduwd, daar kwam ik helaas niet omheen (reden waarom ik steeds meer een hekel krijg aan dat voetbal)
Dit is voor een race liefhebber toch echt interessanter dan het eenzijdige aanbod van de huidige F1 providers.
Films die al ouder (2 jaar oud of ouder) zijn, geen recente film.
Voetbal Bundesliga en Premier league (geen interesse). Darts (niet mijn ding). Ga alleen voor F1, dan is ViaPlay te duur. Jammer dan
Volgens mij krijg je bij Viaplay ook films en series…..
Krijgen doe je niets ....
Je betaald - je mag kijken,
Betaal je niet - heb je niets meer ..
Sportek live kijken en de dag erna de race downl. in 1080p, alleen of dit nog werkt in 2022 dat gaan we zien.
Ja dat is wel jammer, bij F1tv pro blijven de races gewoon online staan.
Ik ga geen dag later kijken ...
Zeker nu niet, elke scheet wordt zelfs op de Viva gepubliceerd.

Ik heb F1TV genomen, en neem genoegen met Duits/Engels commentaar.
Of Olav op de radio met commentaar van de wedstrijd
Precies, Viaplay krijgt geen cent van mij. Dan kijk ik de samenvattingen en hoogtepunten in het Ziggo Sport Race Café wel.
F1 is een en al commercie dus dat is wel een beetje hypocriet.
Hoe bedoel je pesten? Van Viaplay om F1TV onaantrekkelijker te maken?
Ja dat. Een TV klant brengt meer in het laatje dan een internet klant.
Tja er zijn genoeg mensen die al jaren bij F1TV zitten. Vind het persoonlijk flauw dat F1 niet gewoon standaard afdwingt dat de NL audio ook gewoon via de F1 app te horen is.
Het Engelse commentaar is altijd wel informatiever en minder gekleurd geweest. Ik ga het NLse commentaar dan ook niet missen.
Denk dat we ook gewoon overstappen naar het Engelse commentaar. Hoor wel vaker dat het informatiever is.
Ik vind het Engelse commentaar anders aardig pro Engelse coureurs.
Je hebt ook nog pitlane channel weer andere commentaar.
Nou ik heb me daar nog nooit aan gestoord en het is geen fractie van die Nederlandse knuppels.
Je mag al in je handjes knijpen dat F1TV überhaupt beschikbaar blijft hier ;)
Dat is volledig vergelijkbaar met andere landen en daarbij hebben veel mensen een jaarcontract afgesloten, dus dan kan F1TV niet zomaar contractbreuk plegen natuurlijk. 😎
Die kunnen ze gewoon refunden zonder contractbreuk ivm licensing veranderingen. ;)
Ja, dat kan natuurlijk ook.
Want? Plooij heeft de radio rechten gekocht en gaat die licentie gebruiken om via grandprixradio uitzendingen te doen, zonder beeld dus, tezamen met Olav Mol. Degenen die hem willen horen kunnen dys de audio in F1TV op FX zetten, vervolgens die stream van grandprixradio er onder zetten.
Je zou zeggen dat radio rechten niets met TV en internet te maken hebben...
Tegenwoordig is alles digitaal beschikbaar, hoezo heeft het niets met internet te maken? :? Ziggo heeft toch ook gewoon dat je met ZiggoGo kan kijken naar de zenders uit jouw zenderpakket? Het is anno 2022 de normaalste zaak van de wereld geworden. :)
Ik pest terug met een iptv abbo :Y)
Heb je daar wel het Viaplay kanaal dan?
Je hebt sky f1, en de Duitse, franse zenders.
O.A hele sportpakket van Viaplay met F1 in 4k te zien op bv DMTN iptv.
Mijn ervaring met IPTV is niet zo best. Kwaliteit is vaak een stuk minder dan op de originele kanalen. Daarnaast is stabiliteit ook een veel voorkomend probleem (om de haverklap bufferen).

Misschien dat ik helemaal de verkeerde dienst heb afgenomen, natuurlijk. Kun je wat meer vertellen over deze aanbieder? Hoe lang maak je hiervan al gebruik en hoe zijn je ervaringen? Plus- en minpunten?

Dit zou anders ook een heel goed alternatief voor mij zijn.
En waar doe je dat?
Als ALLE Nederlanders eens NENT/VIAPLAY gaan pesten!!!
Ik denk wie het onderste uit de kan wil (Nent Fia) het deksel op zijn neus krijgt.
Nent is asso duur (voor mij) dus gaan we maar weer illegaal mits die te vinden zijn
Waarom illegaal? F1 tv pro valt redelijk mee in prijs. Gewoon engems kijken, of duits. Dat is wat ik nu al doe. In België hebben we geen ziggo, dus best wel te doen.
Ik heb met een truukje, een maandabonnement voor € 2,65 per maand.
Mastercard via een nieuw google account (met een adres in Turkije) toevoegen aan googlePay (van dat nieuwe google account), f1tv app downloaden, maandabonnement nemen (niet jaar, dat is gek genoeg duurder) en dan betaal je 40 Turkse Lira per maand (dat is € 2,65). ;) ;) ;)

Werkt als een tierelier!
Valt wel mee. In Duitsland was F1TV niet meer beschikbaar voor nieuwe klanten nadat Sky de rechten had gekocht.
Als Autotechnisch Ingenieur geef ik de voorkeur aan Engels commentaar. Zijn inhoudelijk veel beter.

En heb een manier om via "internet" heel weekend van F1 gratis te bekijken.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 17 februari 2022 22:50]

Engels is toch ook prima te pruimen :)
Hoe is dit pesten? Wil iemand nederlands commentaar? Ik had juist altijd al F1TV, ondanks dat ik "gratis" ziggosport had op mijn tv, omdat ik het nederlands commentaar wilde omzeilen.
De komst van F1TV was voor mij reden tot juichen omdat het een makkelijke manier was om Engels commentaar te krijgen i.p.v. Olav Mol. Daarvoor heb ik een tijd lang via een VPN naar NowTV van Sky gekeken, dat was an sich ook prima, maar veel duurder.

Maar dat neemt niet weg dat het voor sommigen een gemis zal zijn, vrreemd dat dit geen onderdeel was van de onderhandelingen en het contract. Gelukkig verdwijnt F1TV niet in Nederland zoals het in Duitsland ging toen Sky de rechten kreeg. En dubbel geluk dat het er niet op lijkt dat de prijs stijgt zoals in andere Viaplay landen het geval is, daar betaal je bijna het dubbele van de 65 Euro die wij in Nederland betalen.
Hmm, ik hoor wel eens dat mensen Olav niet kunnen waarderen. Ik vind hem juist erg chill altijd! Lekker energiek, geen 'uitspraken volgens het boekje', gewoon lekker down to earth. Die heren van Sky zijn altijd zo over analytisch en politiek correct, maarja, dat is een persoonlijke keuze I guess.
Dat heb ik dus ook. Die Britten praten veel, maar vooral met elkaar.
Dan kan ik ook wel in een kroeg gaan kijken.

Met Olav was het just to the point. Beetje Jack er doorheen. Prima.

Ik zit echt totaal niet te wachten op die nieuwe commentatoren.
Vanaf het moment dat er een rijder met jouw vlag in F1 rijdt is de commentaar altijd gekleurd. Is bij Sky net zo, dat ontken ik niet.

Maar Olav en Jack zijn gewoon Verstappen-fanatici en geen commentatoren. Hoe die twee joelen van plezier als de tegenstander een fout maakt (bv. met de herstart in Azerbaijan) is gewoon commentator onwaardig. Doe dat op café maar niet als commentaarstem op (inter)nationale TV, wat ik hoorde in Azerbaijan was gewoon schandelijk.

EDIT: dit dus onder andere

[Reactie gewijzigd door Dashter op 17 februari 2022 16:29]

Hoe is dat anders dan de legendarische "Bennis Bergkamp" uitspraak van Jack van Gelder? Waarom moet alles droog, analytisch en objectief? Kan me goed voorstellen dat dit voor Verstappen fans niet onaangenaam is wanneer de commentator óók enthousiast is wanneer jij dat bent.

Om nou meteen van een schande te spreken? Het was toch ook een sukkel? :P
Verschil met Dennis Bergkamp is dat het voetbal was met 2 teams uit verschillende landen. Je zou dan kunnen stellen dat 99% van de kijkers met Nederlands commentaar voor Nederland zijn. Dan is verslag doen met een oranje bril op prima.

Met de F1 heb je 10 teams en 20 coureurs. Het is heel normaal om als Nederlander ook fan te zijn van andere teams en/of coureurs en dan ook te juichen voor hen. Zo zijn er genoeg Nederlanders die ook Mercedes kunnen waarderen. Dan is commentaar van "SUKKEL!!!" wanneer er een fout gemaakt wordt nou niet per se iets dat je zou willen horen.

Dat is dan ook de reden dat ik altijd kijk met commentaar van Sky, ook al ben ik geen fan van de Engelse coureurs. Het commentaar van Sky is ook licht gekleurd, maar vele malen neutraler dan het Nederlandse commentaar. Wanneer Max bijvoorbeeld een fout maakt dan hoor je gewoon dat de commentatoren met Max mee voelen. Die gaan niet staan juichen wanneer Max de grindbak in schiet. Daarnaast is het Engelse commentaar ook accurater en wordt er minder gemist. Olav maakt nogal veel fouten en mist ook veel zaken.

Ik hoop dat de nieuwe Nederlandse commentatoren het beter gaan doen, maar voorlopig blijf ik bij F1TV met commentaar van Sky.

[Reactie gewijzigd door Hatsjoe op 18 februari 2022 12:55]

Ik ben geen NL'er en heb nog nooit van beiden gehoord, dus geen idee.

Tussen droog, analysisch, objectief en het gejoel van Olav zit nog meer dan genoeg ruimte voor de goede commentatoren ;-)
Haha 😂. Ja ik ga hem niet missen.
Mijn God wat slecht :)
Het is niet schandelijk, jij vindt het schandelijk.
Ik was al eerder afgehaakt van de Nederlandstalige commentatoren omwille van hun ongenuanceerde pro-Verstappen standpunten en commentaren.

Maar deze had ik nog niet gezien, dat is gewoon niet kunnen als commentator. Je kan een mening of voorkeur hebben onder de ploegen of atleten, maar dit gaat er toch ver over, en op zijn minst een beetje respect voor de tegenstand opbrengen.
Ik luister wel eens naar de race enkel via (internet) radio omdat ik wil weten wat er gaande is. Maar de helft van de tijd gaat het over Max (ongeacht de positie die hij rijd). Ik waardeer het Nederlandse commentaar maar het gaat daar niet echt om de sport.

@toekomstige reacties. Ik ben echter ook niet echt een F1 fan, dus neem het als een persoonlijke mening..
Wat is er schandelijk aan een commentaar met duidelijke voorliefde... ? Ik vind dat als Belg net een meerwaarde aan Olav Mol, de commentaar bij ons trekt op niks! Helft van de tijd houden ze de rijders zelfs niet uit elkaar. Bende amateurs bij Telenet.
Dat doen de Engelse ook. Ik weet niet of je het commetaar van David Coulthard gezien heb in Azerbajan. Maar die waren ook aardig negatief over Louis zijn grove fout na de herstart.
Wees negatief, wijs op fouten, maar begin de tegenstander van je favoriet niet respectloos voor sukkel uit te maken voor een miljoenenpubliek. Not done in die functie.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 17 februari 2022 18:24]

Voor Verstappen succeskijkers zal hij goed in die functie passen ja.

Ik vind het alleszins van 0 professionalisme getuigen als je de cafépeaat niet kan overstijgen.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 18 februari 2022 06:35]

Da's dan jammer, maar ik kijk voor mijn lol. Hij brengt die lol, een saaie 'professional' niet.
Dat was ook gewoon finaal dom van Hamilton.. hij hoefde maar 1 ding te doen.. sturen.. wat deed hij? verkeerd omgaan met zijn auto...
Volkomen gelijk.
Dan snap je er ook geen snars van wat daar gebeurde als je met zo'n opmerking komt.
Inderdaad. Ik wou dat ik zo "dom" was als Hamilton
Die sukkel opmerking maakt hij ook bij elke andere rijder die zo'n fout maakt hoor. (op moment van kijken gewoon vol je remmen blokeren en rechtdoor gaan).

Verder ben ik het met je eens hoor, ik stoorde me er vooral aan dat ze zo Verstappen focussend zijn dat ze een groot deel van de race missen. Ben benieuwd of dat op VIAplay anders gaat zijn.

Weet iemand of je daar een proef abbo kunt nemen? Want als na 2 races het comentaar ruk is, zou ik alsnog naar F1TV gaan.
Verder ben ik het met je eens hoor, ik stoorde me er vooral aan dat ze zo Verstappen focussend zijn dat ze een groot deel van de race missen. Ben benieuwd of dat op VIAplay anders gaat zijn.
Dit lijkt me een probleem dat volgt uit dat (AFAIK) de FIA de regie doet, in plaats van dat ze *alle* camera beelden doorgeven en elke zender zijn eigen regie kan voeren. Hierdoor zijn de beelden hetzelfde of je nou het Duitse, Engelse of Nederlandse commentaar volgt. (Heb er weleens een twee naast elkaar gezet, juist omdat er soms op meerdere plaatsen interessante duels waren)

Dit zie je ook bij voetbal, als in de champions league een uit wedstrijd gespeeld wordt laat de locale regie bij mogelijke overtredingen van de thuisploeg toevallig geen herhaling zien, maar herhaald het een goal eerder uit de wedstrijd.
(Of als er tijdens een herhaling iets op het veld gebeurd zijn er lokaal geen beelden van)
Hij gooit t ook in t putje, prima commentaar. Bij Max zal ie tzelfde zeggen hoor :P maar tuurlijk is het gekleurd, ziggo is Max gezind. Ik denk dat 80% van de Nederlandse kijkers de combinatie van Max en ziggo juist zo leuk vind.

Ik ben daarom benieuwd hoe het bij Viaplay wordt, als het allemaal te serieus wordt genomen denk ik dat ze Nederlandse fans gaan verliezen. Zijn nu eenmaal veel Nederlanders die voor Max kijken.
Ik ben ook helemaal neit zo van het cheauvinisme maar doet Sky sports dat werkelijk beter? Ik bedoel.. Dit komt ook helemaal niet over als biased:

https://www.youtube.com/watch?v=tgyo6rBFhPc
Over het algemeen kan ik Olaf aardig waarderen. Enige waar ik mij echt aan stoor is dat hij altijd praat alsof alle kijkers noobs zijn.

Grootste voorbeeld (en dit is meerdere malen voorgekomen) als een rijder met oudere banden nog een pitstop moet maken, maar hij stevig verdedigd tegen degene achter hem met nieuwe banden:
'dit mag gewoon hè, geen blauwe vlaggen! Hij mag gewoon zijn positie verdedigen!'

En uitspraken als deze deed hij heel vaak. Ook mistte ik soms best wat diepgang. Ik heb jaren van hem genoten, maar als je het eenmaal hoort kan je het niet meer 'niet-horen'

En Jack was helemaal een lachertje. Hij probeerde altijd zo grappig te doen dat het niets anders opleverde dan een faal interview met af en toe een leuk fragment voor social media.
Het merendeel van de kijkers IS ook noob en het geval waar jij het over had was volgens mij een van de weekeinden waarin Ziggo het kanaal opengooide voor heel Nederland. Dan heb je dus een geheel andere doelgroep, die 'ineens' komt kijken. Ja, dan moet je dat soort dingen uitleggen.
Nee, juist dat blauwe vlaggen commentaar heeft hij meerdere malen gedaan, daarom stoorde het mij ook extra. Maar hij heeft er een handje van om regels constant uit te moeten leggen. Bij voetbal leggen ze ook niet iedere wedstrijd uit hoe buitenspel werkt.
Iedereen lijkt het meest te vallen over de oranje petten van de heren.
Echter als oplettende F1 kijken is het commentaar tenenkrommend slecht. Olav vergist zich constant in de auto in beeld, de ronde tijden en allerlei andere "feiten" die worden uitgewouweld. En dat in combinatie met constant dooddoeners als "het komt zoals het komt", " Het gaat zoals het gaat".

Het is alsof je in de kroeg zit te luisteren naar een dronken verslaggever die probeert iets te vertellen vanaf een klein schermpje dat hij niet kan zien.
We hebben ooit voorgesteld met een groep om de "Olav Mol drinking game te doen" waarbij elke keer als er een fout werd gemaakt, je een slok van een alcoholische drank moest nemen. Dit hebben we gestopt omdat we niet het risico wilde nemen om permanente leverschade te veroorzaken.

En ik bedoel dan echt fouten als: "Oh je daar gaat Lewis buiten de liinen en hij spint, oh nee het is Bottas , Lewis rijd een snelste ronde,... Waarom is Stroll ineens aan het terugzakken (terwijl je Bottas gewoon ziet racen in beeld) ... oh Stroll heeft net als Lewis een ongeluk gehad. .... 4 rondes later .... Bottas is sterk terugekomen na zijn crash en rijd nu weer 2e (is nooit gecrashed en reed al die tijd al 2e) "

Ik ga het echt niet missen ...
Plus extreem luid en veeeeeelste energiek. Die lui van Sky mogen van mij echt niet 1 maar meerdere ‘chill’ pillen nemen. 8)7

Maar goed, ieder zijn smaak.
Dat energieke is idd ook vreselijk irritant.
Irritatie grens is meteen bereikt.
Met Olav was het just to the point.
Misschien to the point, maar in veel gevallen de verkeerde point. Hoe vaak Olav er wel niet naast zat met zijn commentaar. Rijders door elkaar halen, regels niet goed weten, verkeerde informatie over de banden, noem het maar op. Inmiddels moet Olav met al zijn ervaring de twee rijders van een team toch wel uit elkaar kunnen houden. Ik kan zijn enthousiasme wel waarderen, maar doe hoeveelheid fouten per race lag toch echt wel hoog.
Aangezien hij met heel kleine schermen werkt verbaast mij het niet dat hij het wel eens verkeerd ziet.
En dan nog, hij weet meer dan mij :)
Je kunt aan de kleur van de camera op een F1 auto zien welke van de twee rijders het is. Een RB met een fel gele camera is Perez en zwart is Max. En dat is voor alle auto's. Dat zie je ook wel op een klein schermpje.
Olav mist gewoon te veel voor de die hard F1 fans. Met zoveel ervaring is het treurig hoe weinig hij uiteindelijk van de sport begreep (of leek te begrijpen). Dat was misschien nog op te vangen geweest met een deskundig iemand ernaast, maar de laatste jaren wilde men dat om de een of andere reden nooit.
Probleem is denk dat hij het allemaal prima snapt. Hij zit echt al jaren in het wereldje, maar het zijn vooral de kleine fouten die opvallen. Zoals de verkeerde coureur noemen of iets compleet missen omdat hij naar de ronde tijden zit te kijken.

En Giedo van de Garde heeft er een keer naast gezeten in Monza. Ik vond het wel heel goed werken, maar Olav vond het blijkbaar niks dus hebben ze het niet meer gedaan.
De kleine foutjes zijn goed te vergeven, hoewel die inderdaad grotendeels ondervangen hadden kunnen worden met een extra paar ogen naast hem. Het zijn de fundamentele dingen die storen. Niet in staat een race te lezen, weet niet wanneer pitstops plaats gaan vinden, zeer beperkte technische kennis etc. Juist omdat hij al jarenlang in het wereldje zit valt dat zo tegen. Daarnaast had de Ziggo crew een gebrek aan ingangen bij de teams, waardoor er over dingen buiten de baan ook zelden iets interessants werd gebracht. Mol en co hadden ingangen bij Verstappen, en iedereen mocht fuck zeggen voor de camera. Dat was het.
Ik ben 1 van die mensen die niet zo'n fan is van Olav. Maar je slaat idd de spijker op z'n kop. Het missen van dingen of verkeerd noemen is niet vanwege het gebrek aan kennis. Het is het gebrek aan een 2de man en dat vind ik van het sky commentaar zo heerlijk. Je krijgt niet constant maar 1 mening over je heen, maar een duidelijke wisselwerking tussen een redelijk deskundig iemand die goed is voor de hype en een oud rijder die nog best goed bekend is met de inhoudelijke werking van de racerij.

Olav is een gewoontedier. Hij heeft decenia lang F1 in zijn uppie moeten trekken. Soms zelfs vanaf z'n zolderkamer zonder support van wie dan ook, dat hij niet eens naar het circuit kon. Dat vind ik bewonderingswaardig. Het is alleen jammer dat hij nu met de middelen die er tot zijn beschikking zijn niet kan/wil/mag veranderen en dus voor een duo presentator opzet gaat. Dat zou mij namelijk wel weer kunnen overhalen om naar hem te gaan luisteren. De 2de persoon kan namelijk zijn oranje bril wat minder extreem maken en een wat objectieve blik geven op de race.
Dat wilde Olav nooit.
Dat zeg ik toch ook? Maar als hij op fouten werd gewezen dan was de verdediging meestal: ja maar bij Sky hebben ze een groot team en wij doen het met een paar man. Zijn ego was kennelijk te groot om er iemand naast te hebben die zaken wel snel ziet.
Ik kijk al F1 sinds ik mij kan herinneren (ergens in 2007 in mijn verste herinnering, toen Kimi wereldkampioen werd). Ik heb tot nu toe elk jaar geluisterd naar het commentaar van Olav en tot een aantal jaren terug vond ik hem een zeer goede commentator. Hij was rustig, down to earth, tot op zeker niveau onpartijdig en hij hield van een dolletje. Gewoonweg zeer fijn om naar te luisteren.

Bij mij is dit wel aardig gekanteld sinds de opkomst van Verstappen. Sinds Verstappen bovenin meerijdt is het neutrale volledig eraf en maakt hij regelmatig een aantal fouten. Daarnaast moet hij op elk moment van de race (pitstops, crashes van tegenstanders of safety cars) aangeven hoe goed iets is voor Verstappen of hoe goed Verstappen rijdt. Het juichen als Verstappen een race wint daargelaten, aan alles ergeren is ook een vak.

Ik moet toegeven dat ik niet de standaard Verstappen-fan ben. Sterker nog: ik vind het mooi dat Verstappen het goed doet, maar ik kijk niet naar de F1 door Verstappen. Het enige wat ik graag zie is een nuchtere commentator die, ondanks een steengoede race van Verstappen, verder kijkt dan Max. Ben daarom benieuwd naar de nieuwe commentatoren en ik ga ze zeker niet afschrijven voordat ik ze heb gehoord. Wellicht wordt het zeer verfrissend! :)

[Reactie gewijzigd door KevinvdBerg__ op 17 februari 2022 16:16]

Ik wil het liever niet toegeven maar ik kijk F1 met Olaf Mol al sinds 1994(zoiets?). Olaf mol heeft altijd wel dat enthousiaste gehad waardoor er ook af en toe wel een knullige fout in sloop en hij wel eens iets zei waarvan je als nuchtere hollander misschien van je apropos raakt.

Maar wat je zegt, altijd was het behoorlijk neutraal, tot Verstappen jr. Het hele Ziggo team vond ik uitermate vermoeiend omdat het zó max-gericht was (en Tom Coronel). Met die suffe champagne als hij weer eens won... Tuurlijk mogen ze wat enthousiaster zijn over een Nederlander dan over de rest, hetzelfde zie je bij alle andere sporten ook, maar je kan het ook overdrijven. Ik vind het tot op de dag van vandaag leuk om te kijken maar ik zou graag weer terug willen naar de neutralere blik van vroeger. Wél het enthousiasme, níet de voortrekkerij.

En het Viaplay team, geen idee wat daar van gaat komen maar ik ga het niet meemaken komend jaar. Ik heb nog gauw met korting een jaarabonnement op F1Pro genomen. 14 euro per maand voor alleen F1 is mij te gortig. Alle andere sporten en films die ze aanbieden zijn voor mij oninteressant.
Dan heb jij de gloriejaren van Schumacher wél live meegekregen, ik ben jaloers! ;)

Maar on topic: niets mis met een beetje chauvinisme, tijdens EK's en WK's ben ik persoonlijk wel een doorsnee Nederlands elftal-fan. Maar tijdens EK's en WK's zijn er geen overdreven juichende commentatoren die tien keer herhalen hoe vreselijk goed het Nederlands elftal speelt en kunnen de analisten in de studio een wedstrijd objectief analyseren. Na zowel een zege als een nederlaag van het Nederlands elftal.

Maar de F1 onder leiding van het Ziggo-team en Olav begon een beetje ongemakkelijk te worden. De champagne in de studio bij een overwinning van Verstappen, analisten die nauwelijks een race normaal kunnen analyseren door het overdreven enthousiasme, een commentator die zijn voorkeur niet onder stoelen of banken steekt. Het enthousiasme is leuk, maar niet op z'n overdreven manier.

[Reactie gewijzigd door KevinvdBerg__ op 17 februari 2022 16:39]

Als Ziggo-abonnee heb ik n aanbieding gekregen voor zo'n 100 euro in totaal voor 'n jaar voor het hele(?) Viaplay-platform, inclusief films, series etc. Geen idee wat dat aanbod is though.
Puur voor de F1 vind ik 100 euro nog steeds behoorlijk prijzig.
Mol had 20 jaar geleden al de helft van de race niet door wat er op de baan gebeurde. Ik wil niet weten hoe erg het nu is. Mol lult maar een eind in de wind en wat ik ervan hoor is het tegenwoordig niet meer dan een Verstappen hype fest.

Nee doe mij Martin Brundle maar. Die man weet tenminste waar die het over heeft. Toen die het samen met Coulthard deed op de BBC was het echt goed. Bij Sky kan David croft me gestolen worden (soort van Engelse versie van Mol en plooy in een) al vind ik Anthony Davidson wel aardig die anderhalve keer dat die mag invallen. Helaas krijgt diresta de voorkeur en die vind ik juist niet al te best. Button doet het ook best aardig.

Die kop van Rosberg zie ik liever niet op tv verschijnen al is die van tijd tot tijd wel aardig als die de andere presentatoren begint te zieken.
Dit heel erg, Formule 1 kijken op Ziggo was geen formule 1 kijken maar "De grote Max Verstappen" show of iets dergelijks. Je mag als Nederlandse zender best wat chauvinistisch zijn maar dit ging elke vorm van redelijkheid voorbij.
Overdrijven is ook een vak. Als je je niet vooraf al aan Mol zit te ergeren is er niets aan de hand maar als je hem niet mag doet ie sowieso niets goed. Ik heb Mol al in de jaren ‘80 op Zandvoort meegemaakt en hij is niets veranderd.
hij is niets veranderd.
jij vindt hem niets veranderd.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 17 februari 2022 17:31]

Ik vind Olav juist heel erg fijn. Verstand van zaken, weet veel van de Verstappens en praat lekker de boel vol tijdens de race. ieder zijn ding natuurlijk, maar dat Olav niet mee ging naar Viaplay vind ik toch wel een gemis. Vooral nu dus bekend wordt gemaakt dat er geen Nederlands commentaar aanwezig zal zijn voorlopig. Ik heb ook geen problemen met Engels commentaar, maar Olav klonk mij bekend en dus ook gezellig tijdens een F1 race. Nu is het maar afwachten wie we krijgen.
Olav maakt helaas erg veel fouten, zegt gewoon dingen die niet kloppen, en hij is de grootste fanboy van Verstappen die ik maar ken. Als je niet voor Max bent dan is er weinig lol om naar hem te luisteren.
Ik ben zelf wel voor Max, maar vind die Max circlejerk op een gegeven moment ook wel leuk geweest.
Net wat je zegt, Olav maakt te veel fouten. Hij mist veel van wat er op de baan gebeurd, en zijn vertalingen van de boordradio zijn ook niet altijd goed. Dat komt (en dat merk je in zijn interviews ook) omdat hij gewoon niet vloeiend Engels spreekt.
Ik vind het juist bijzonder lastig. Ik keek jarenlang engelstalig omdat de analyses veel beter waren. Echter met het HAM vs VER kampioenschap kon je ook goed merken dat de britten net zo vooringenomen kunnen zijn als wij nederlanders.. Omdat ik sinds de VER "hype" ook met familie F1 kijk stelde ik afgelopen seizoen de vraag: wil je commentaar horen dat voor Hamilton of voor Verstappen is? Dan was de keuze op de laatste al snel gemaakt.

Ik denk dat beide kampen wel iets te bieden hebben. Olav was inderdaad lekker toegankelijk. Hij beschrijft alles duidelijk voor breed publiek. Wel miste ik zelf beetje de technische scherpte en blik op de baan, die de wedstrijd zodanig kon lezen om voor de kijker de spanning bloot te leggen. Zo waren er afgelopen seizoen wel enkele wedstrijden die reuzespannend waren, maar bij half-ingeleerd publiek (familie kijkt jaar of 4-5 mee) kwam dat niet zo over.

Die zeiden dan, goh.. het is maar een paar rondjes achter elkaar racen en er gebeurd niets. Oh, maar ze zaten wel 75% van de wedstrijd bijna te bumperkleven.. In mijn ervaring doen de britten het dan toch iets beter met "Croft" en de co-commentators, hoewel je er wel beetje tegen moet kunnen.

Ik weet niet hoe de nieuwe commentators bij Viaplay gaan zijn, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik mij er aan waag om te proberen. Ik vind F1 TV wel zo'n uitkomst wat betreft platform (onboard, races van vroeger, etc.). Daarnaast is het ook nog goedkoper (ik wil ook niet betalen voor andere sporten die ik niet kijk). Ergens jammer dat Viaplay niet op F1TV er bij zit.. maar overleven doen ik het wel.
zoals vele opgegroeid met Olav als commentator, maar met komst van max was ik snel genezen. sindsdien kijk ik steenvast via sky. en dat had ik veel eerder moeten doen.

Olav is een prima kerel, en voor vele een vertrouwde stem als commentator. Maar realistisch gezien gaat er veel mis, en mist hij ook veel. Dat kan je hem niet aanrekenen, ziggo zit daar met handje vol personeel (als ze al op locatie zijn). Skyf1 is per race met 50+ mensen aanwezig (totale team 250). Die hebben overal een mannetje/vrouwtje staan, overal een camera, overal haantje de voorste.

Als kijker merk je dat verschil; kwaliteit van verslaglegging is gewoon beter en completer.

Enige nuance hierin is soms (vooral brundle en hill) dat commentaar richting die ene engelse driver gaat. Gelukkig krijgen ze ook regelmatig tegenwind van hun collega's.

Maar bij skynews heb ik ze een driver nog geen 'sukkel' of 'loser' horen noemen - er is wat dat betreft meer respect dan Olav heeft voor andere.

Nederlands commentaar ongeacht welke sport of verslaglegging komt altijd beetje 'mweh' over. De engelse (en zeker amerikanen) doen dat veel beter. Commentaar draagt bij aan de beleving van de kijker. Zo betrapte ik mijzelf erop dat ik al 40min. een esport game aan het kijken was - en die game kende ik niet eens. Maar het verslag maakte het een stuk spannender en interresanter voor mij als kijker. Zo ook bij de F1
Ja sorry maar ik kan die Olav echt niet waarderen en dat komt vooral omdat ik een Belg ben die in Belgie woont en dan commentaar uit Nederland krijg voorgeschoteld op de F1 app. Ik snap dat het voor Nederlanders niet zoveel uitmaakt of de commentaar ook objectief is tijdens zo'n kampioenschap maar dat was bij Olav gewoon niet het geval. Als ik achteraf de race met engelse commentaren zag dan leek ik wel een totaal andere race te kijken. Maar dat is ook tijdens de race dat jij iets totaal anders ziet dan Olav en blijkbaar zien de Engelstaligen ook zoals ik het zag. Ook altijd maar "Verstappen dit en Verstappen dat" bij Olav en ok, dat hoort ook zo op een Nederlands kanaal. Maar ik ben F1 commentaar gewoon dat het gejuich elke race even hard is voor elke winnaar van een race en dat incidenten ook zo becommentarieerd worden zoals ze gebeurden. Olav becommentarieerde elk incident van Max en Lewis of het nu met elkaar was of niet als een echte Verstappen fan

[Reactie gewijzigd door monojack op 17 februari 2022 17:30]

Vind ik ook, maar to each his own I guess :)
Ik vind Olav Mol alles behalve energiek, het is in vergelijking met het Britse commentaar erg saai. Daarnaast is het vervelend dat Olav altijd veel mist en dus niet op tijd commentaar geeft, waardoor je het gevoel krijgt dat hij constant met mosterd na de maaltijd komt. Olav doet mij altijd een beetje denken aan een minder scherpe Sierd de Vos, qua commentaar.

Ik denk dat als ze een duo commentaar met Olav hadden gedaan, dit wel heel goed had kunnen werken en je geleidelijk een nieuwe commentator had kunnen introduceren. Ook jammer dat Doornbos er niet bij zit, want dat vond ik eigenlijk de beste van Ziggo. Ik ben erg blij dat Jack Plooy er niet bij zit, want die voegt in mijn ogen heel weinig toe, al zal hij zichzelf wel erg belangrijk vinden.

. Tijdens Abu Dhabi was er visite en ben ik op verzoek naar Olav geswitched.

Ik heb inmiddels al twee seizoenen via F1 TV Pro gekeken, met Engels commentaar en dat bevalt mij erg goed, maar ik ben erg benieuwd naar Viaplay. Waarschijnlijk ga ik het wel nemen en zeg ik tzt F1 TV Pro op als het bevalt. Ik ga niet wachten op de reacties of reviews, want die zullen waarschijnlijk toch de kant van Olav op gaan vallen.
Wat mij irriteerde aan Olav was de vele onzin die hij uitkraamde, bepaalde aannames deed en als dat dan waar bleek te zijn dat uitgebreid meerdere keren moest benoemen "zoals IK u al voorspelde is dit of dat gebeurd" en uitspraken zoals "papaya" oranje wagen iedere keer als het over een Mcclaren ging of "Danny ric" alsof het zijn beste maatje was. Het zijn maar kleine dingen maar als je er op gaat letten wordt het allemaal zeer irritant. Vind het niet zo erg om eens iemand anders aan te horen.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 17 februari 2022 16:36]

Het "probleem" wat ik met Olav had is dat ie wel heel vaak onzin verkondigde. Ik ben geen groot kenner maar bepaalde zaken wist ik beter dan iemand die daar zijn werk van zou moeten maken. Ook had Olav nogal eens de neiging om bepaalde zaken te missen én hij haalde coureur 1 en 2 nogal eens doormekaar.

Ook het eeuwige 'wat is Max goed'-commentaar ben ik wel een beetje klaar mee.
Het 'probleem' dat ik altijd heb met Olav Mol is dat ie ongelofelijk veel fouten maakt tijdens de races en dingen gewoon mist.

Ik heb sinds twee jaar ook een F1TV Pro-abonnement om te 'ontsnappen' aan zijn commentaar. Hoe het commentaar via ViaSat zou zijn weet ik niet, maar ik voel het vooralsnog niet als gemis aangezien ik toch altijd voor Engelstalig commentaar koos.

[Reactie gewijzigd door gday op 17 februari 2022 16:55]

probeer dan ook meteen de PLC functie uit :-) continu 3 beelden, en commentaar over alle drie de streams :)
Ja, die kijk ik soms ook inderdaad. Maar via een onofficiële app voor de Apple TV kun je ook meerdere feeds naast elkaar aanzetten en naar wens kiezen van welke je de audio wilt horen. Enige probleem is dat die feeds dan niet helemaal in sync lopen. Zo kun je bijv ook meerdere driver cams naast elkaar zetten als er een spannend gevecht gaande is.

https://github.com/NoahFetz/F1AppleTV

[Reactie gewijzigd door gday op 18 februari 2022 15:41]

Down to earth? Een commentator die bij elk succes van Max Verstappen begint te vloeken of te huilen vind ik niet down to earth.
IDD chill altijd! Lekker energiek, geen 'uitspraken volgens het boekje............
menig zal het commentaar van Olav missen. Ik heb er altijd van genoten, Praat de gehele wedstrijd door
Olaf is de laatste paar jaar wel slecht van gehoor geworden en heeft ook elke race wel wat grote fouten gemaakt in z'n commentaar. Dat hij zo bevlogen is nu er een Nederlander meerijdt is weer geweldig.

Hij blijft voor mij echt wel de stem van F1 in Nederland, en met zijn f1radio app zou het nog steeds prima moeten kunnen. Maar een verse stem in het hokje is misschien ook geen slecht idee... na 30 jaar races is ook maar net wat je gewend bent natuurlijk.
Persoonlijk denk ik dat 't een stuk beroerder kan dan Olav Mol, maar tegelijkertijd ook een stuk beter. Mol mist behoorlijk veel dingen die voor mij -als eenvoudige kijker met één scherm- duidelijk zijn.
Dat is precies waarom ik ben gestopt met naar Olav luisteren, hij mist analyse en babbelt maar wat terwijl de regels al lange tijd aangepast zijn. Soms weet hij zelf de regels helemáál niet. Dat kan toch niet zijn bij een door de wol geverfde commentator? Ook weet hij de verschillende coureurs vaak niet uit elkaar te houden. Sainz is Leclerc, Ricciardo is Norris, of andersom. 't Gebeurde soms meerdere keren per wedstrijd dat hij de verkeerde namen riep. Dat begon zo irritant te worden dat ik het Engelse commentaar maar ben gaan kijken.
Je gaat op Sky sowieso nog meer horen dan via F1TV. Ze zenden de hoofd-audio stream uit, maar wanneer ze interviews doen met de pitwall bijvoorbeeld en dus naar splitscreen gaan, dan hoor je niets.

Je kan de dus best bij sky blijven voor de extra "bts" interviews.
Ja, dat was in het begin een paar races, sindsdien krijg je die audio ook op de world feed.
Inderdaad, voor mij was F1TV vooral fijn om Olav niet te hoeven horen (er zijn veel mensen die hem wel kunnen hebben, maar ik was 'm een beetje zat omdat het wel heel erg een Max Verstappen fanclub geworden was op Ziggo).

Het Engelse commentaar is wat beter, maar ook niet erg top. Crofty heeft een nogal uitgesproken mening en weet soms toch minder af van F1 dan hij denkt. Afgelopen jaar heb ik veel het Duitse commentaar gebruikt op F1TV. Dat beviel prima. Redelijk neutraal - voordeel als er geen Duitse titelkandidaat is - en men weet duidelijk waar men over praat.

Dit jaar dus weer F1TV voor mij. Zelfs al is de app een beetje 'wiebelig' i.c.m. Chromecast.
Ik ga het wel missen ja. Niet voor mij persoonlijk, maar omdat mijn zoontje graag meekijkt en die echt het Engels nog niet kan volgen. Dit is dus wel een behoorlijke stap achteruit voor ons.
F1 TV pro jaarabbo voor €48.74 of €99 via Viaplay. Als Engels commentaar geen probleem is dan is de keuze snel gemaakt als je ook geen interesse hebt ik de overige sporten die Viaplay aanbiedt.
Hoe kom je op €48,74? Het is gewoon €64,99 en de vraag of nog een kortingsactie komt is afwachten voor F1 tv pro :)
December 8, 2022 jaarabbo afgesloten voor € 48.74 met een kortingscode die iedereen kon gebruiken.
Code was van het F1 2021 spel. Geen idee of die nog werkt.


Op Pepper staat nu een manier om een jaarabbo voor €35 per jaar te nemen.

[Reactie gewijzigd door Ike. op 17 februari 2022 15:25]

En deelbaar account dus je kan hem delen met bekenden of familie, twee gebruikers en best wat apparaten als cap.
Maar 1 live feed van de race, waarbij je meerdere monitors kunt gebruiken voor pitlane of andere channels.
Tenzij dat na afgelopen seizoen veranderd is, is dat niet waar. Je kunt op 1 account 5-6 livefeeds van de race starten.
Op mijn account (die gratis was want ziggo) kon maar 1 persoon de live-feed kijken. Je kon wel meerdere streams van andere kanalen openen. Maar goed, via ziggo-go konden nog 3 mensen meekijken dus dat kwam wel goed.
ik deelde met een aantal vrienden. Keken altijd gewoon tegelijk via 1 account
Werkt niet meer. Afwachten of dit jaar nog een code komt…
De code was "F1GAME25" (niet F1 2021 spel), misschien dat die nog werkt.
Nee, al lang niet meer, helaas. Ook referrals doen ze niet meer aan.
Nee, op pepper staat een manier hoe je, door te doen alsof je in Turkije zit, het abo goedkoper kan krijgen.
Dank voor de tip, werkte perfect. €2,60 afgeschreven voor 1 maand F1 TV Pro _/-\o_
Daarna met de F1 account die op de Android telefoon was aangemaakt ingelogd in De F1 TV app op Apple TV en snaarstrak alle content op de 55” tv zonder gekloot.

[Reactie gewijzigd door funnel20 op 19 februari 2022 23:25]

1e keer aanmelden met korting, jaar erop betaal je 64.99. Ik heb de korting ook voor 1e jaar.
Hoe kom jij aan deze prijzen?
Viaplay kun je inderdaad aanschaffen voor 1 jaar voor € 99,- als je dat doet vóór 1 maart aanstaande.
Tevens kun je 2 streams tegelijk kijken, dus technisch gezien zou je het account kunnen delen en zo dus voor de helft klaar zijn.

Maar goed, voordat het hier op Pepper begint te lijken, zal ik stoppen ;)

Quote uit de voorwaarden van Viaplay, ter onderbouwing:
U kunt content op maximaal twee (2) geregistreerde apparaten tegelijk streamen. Als u echter afzonderlijk hebt betaald voor toegang tot een live-uitzending van een evenement als pay-per-view, kunt u deze content slechts op één (1) geregistreerd apparaat streamen.

Zie de sectie 'Apparatuur, systemen, verbinding en updates'.

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 17 februari 2022 15:19]

F1TV support meer dan 2 tegelijk. Het echte getal wil ik even in het midden laten. Maar 4 heb ik in ieder geval getest afgelopen seizoen.
F1 TV supporte (vorig jaar nog althans) tot 6 streams, waarbij er maximaal 2 streams de 'hoofdrace' konden laten zien en de overige gelijktijdig gebruikt konden worden voor een blik op de pitstraat of bijvoorbeeld een on-board cam bij een van de coureurs.

Daarbij heb ik niet gezegd dat Viaplay wèl 2 streams tegelijk ondersteund, maar F1 TV niet?
Je kunt F1 TV dus ook gewoon delen met 1 ander persoon.
ik deelde met veel meer dan 2. Dus dat klopt al niet. Het zal wel ergens officieel staan als 2, maar die beveiliging werkt dan niet zo lekker.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 18 februari 2022 11:20]

Vind dat niet perse slecht nieuws. Liever goed Engels dan slecht Nederlands commentaar.
Over het algemeen heb ik liever slecht Engels commentaar dan goed Nederlands commentaar. De Britse sport commentatoren zijn over het algemeen beter dan hun Nederlandse collega's zelf op hun slechtste momenten zijn ze vaak beter.
De Britten zijn gewoon ronduit vervelend. Wij lopen hier wel eens met een oranje bril op maar de Britten zijn helemaal doorgeslagen. Je moet voor de grap eens kijken hoeveel mensen er binnen de F1 Brits zijn. Daarnaast ben ik de commercial van Sky nog niet vergeten... "merry christmas"
Er waren ook Britten die dit niet zo netjes vonden.
Heb je dat combo ADHD-ers dan ooit eens aangehoord. Twee schreeuwlwlijken die hun best doen om alleen maar te roeptoeteren. Je komt er niet eens aan toe om de inhoud in je op te nemen.
Het gaat jouw dus om de taal en niet de inhoud?
Engels commentaar was er al en blijft hetzelfde enkel het Nederlandse commentaar verdwijnt (voorlopig) Dan snap ik niet hoe dit ook goed nieuws kan zijn aangezien het Engelse commentaar gelijk blijft
je leest te snel, staat dat hij het niet per se slecht nieuws vindt want hij denkt dat het Nederlandstalige commentaar wel eens van slechte kwaliteit kan worden.

Ik zou zeggen, gezien de prijsverhouding, is F1 TV met Engels commentaar, of Viaplay met Nederlands commentaar wel een goede afweging of je meer wil betalen voor het Nederlandstalige commentaar. Of dat je het commentaar van grandprixradio er naast wil luisteren en geluid dempt bij F1 TV.
Niet perse slecht nieuws? Als je al een F1TV abonnement had en je wil het commentaar in het Nederlands heb je nu dus een probleem. En je kon sowieso al het commentaar op Engels zitten als je dat wou geloof ik.
Ik zeg ook niet dat het goed nieuws is, ik zeg alleen dat ik me voor kan stellen dat ik liever Engels heb dan bijvoorbeeld een Mathijs van Nieuwkerk als Nederlands commentator.
Voor die 25 euro per jaar ben ik al lang blij dat ik kan kijken en niet via een provider 120 euro per jaar moet lappen.
En ja ik had het commentaar al op Engels, de onboards waren ook in het Engels op tweede scherm. Maar dat is mijn mening, lees het dus niet als feit ;)
Liever goed commentaar in mijn moederstaal.
Dat was toch voor iedereen om zelf te bepalen? Je kan live switchen tussen talen, dus zij die liever een Engels commentaar wilde horen, konden dat zonder problemen ook doen... Nu is de optie op Nederlands commentaar alleen afgenomen.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel mensen ViaPlay hebben aangeschaft, hoeveel F1 TV Pro gaan kijken of wie er gaat streamen op andere manieren. Want de rechten heeft het NENT 30 miljoen (3 jaar x 10miljoen per jaar). Ik vraag me af of ze dat terug gaan verdienen.

Ik heb vanaf moment 1 gezegd ik moet die 'Zwalbers' niet dus ik ga geen ViaPlay kijken, zeker niet tegen die prijs die zij vragen. En daar blijf ik bij ik kijk wel met brits commentaar of ik pak Olav Mol's Grand Prix radio erbij. :)

Ik kan me een tijd herinneren bij RTL dat ze ook dachten we veranderen de lineup, en toen keek ineens niemand meer. :+
Ik pak beide, Viaplay lijkt me wel leuk voor de nabeschouwing en even afwachten wat het commentaar gaat doen. F1TV voor de testdagen (als ze die gaan uitzenden) en als backup voor als Viaplay eruit ligt.

Ik kijk vanaf 1994 en heb Mol hoog zitten, vond Mol / Kalff vroeger altijd een hele goede combi. Hopelijk komt Mol gewoon volgend seizoen terug of wishfull thinking... halverwege aankomend seizoen :)
Alberts en Tom coronel hebben mijn keuze gemaakt dat ik geen viaplay neem.

Ze zeiden aan voorhand dat ze gebalanceerder team wilden hebben en nemen ze die gasten.
Tot nu toe heb ik weinig mensen gehoord die ViaPlay gaan aanschaffen. M'n collega's en ik zijn ook al van plan F1 TV Pro te nemen.
Super jammer dat Formule 1 achter paywalls verdwijnt. Ik keek het graag, maar goed dan niet he? We kunnen dit enkel ongedaan maken door niet te betalen voor zulke zaken. Maar ik vermoed dat dit de toekomst is voor alle sporten die populair zijn. Rechten opkopen en afsluiten achter paywalls.
Dat zit het al jááren. Alleen voor Ziggo-abonnees niet, maar die betaalde dat 'gratis' F1 natuurlijk ook gewoon via het abonnement.
Het heeft sinds Ziggo de F1 uitzendrechten had altijd al achter een paywall gezeten, je had alleen als Ziggo klant het voordeel dat dit bij je abonnement zat inbegrepen.
Beter dan gekoppeld met een internetverbinding.
Heeft er iemand ervaring met airplay streaming (of xbox app?) vanuit de F1TV Pro app? Ik ben niet van plan ViaPlay aan te schaffen, maar wil wel graag op mijn grote scherm blijven kijken.
Ik gebruik een android toestel, in combinatie met een chromecast werkt dat zeer goed. De android tv app werkt ook zeer goed. Ik kan niets zeggen ivm de apple versie.
AirPlay hoef je niet te gebruiken als je een Apple TV hebt. Er is gewoon een F1TV Pro app.

Daarvoor was/is nog steeds er een onofficiële F1A TV app (genaamd Vroom), deze kun je eventueel sideloaden als beta software app.
Wellicht kunnen die GrandPrixRadio als audio-stream optie toevoegen :Y)
Misschien goed om nog aan toe te voegen dat met de app van Grand Prix Radio het binnenkort mogelijk gaat zijn om het commentaar van Olav Mol naast o.a. de F1 TV Pro video stream te leggen (met sync mogelijkheden).
Wellicht een opening voor Olav Mol? ;) Lekker vanuit een studio in Nederland commentaar doen. Ik zou het wel leuk vinden als optie.
Dat is een losse app toch? Waarbij je moet synchroniseren met je TV? Bovendien zit je dan met je smartphone speakers te luisteren. Nee, daar begin ik niet aan. Doelde meer op een Nederlandse audio feed op F1TV.
Klopt, dat is op dit moment de enige mogelijke invulling aangezien F1TV hem niet lijkt te willen hebben op dit moment.

Had er overigens niet bij stilgestaan dat de methode met zo'n extra app voor de meeste mensen natuurlijk best raar moet zijn :) Ben er zelf al aan gewend, mijn blinde vader 'kijkt' al jaren films en series met audiodescriptie via zo'n app met een oortje in, zelfs in de bioscoop, met https://earcatch.nl/
Hoe is de beeldkwaliteit van F1TV? Kwa resolutie, framerate, codering en bitrate?
(en hoe die van Viaplay?)

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 17 februari 2022 16:54]

F1tv is 1080p. Werkt prima via chromecast.

Viaplay was in eerste instantie slechts 720p maar nu ook 1080. iig geen 4K
Alleen 1080p zegt lang niet alles. Codec, framerate en bitrate zijn minstens net zo belangrijk.
Ik kijk liever 720p met hoge framerate en bitrate, dan 1080p met lage framerate en bitrate.
1080p, 50fps, +-6500kbps H.264.
Van mij had de bitrate iets hoger gemogen, maar het is zeker niet verkeerd!
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee