Streamingdienst Viaplay komt in 2022 met Nederlandse series, F1 en Bundesliga

Viaplay, de streamingdienst van de Nordic Entertainment Group, komt in het eerste kwartaal van volgend jaar naar Nederland. Naast films en series biedt de dienst live-uitzendingen van de Formule 1 en Bundesliga-voetbal. Ook komen er Nederlandse producties op.

Nordic Entertainment Group heeft de rechten voor het uitzenden van de Formule 1 in Nederland de komende drie jaar gekocht en gaat dat faciliteren via zijn Viaplay-streamingdienst. Die dienst is vergelijkbaar met diensten als Netflix en is al actief op de Scandinavische markt. Naast films en series bevat de dienst ook live-uitzendingen van sporten. Het bedrijf heeft ook de Bundesliga-rechten tot 2029 in handen voor de Nederlandse markt.

Wat Viaplay in Nederland gaat kosten, is nog niet bekendgemaakt. Ook de 'packaging van Viaplay' wordt later bekendgemaakt, schrijft het bedrijf in een persbericht. Dat zou erop kunnen duiden dat Viaplay mogelijk ook als een pakket in combinatie met tv-diensten van een bestaande provider beschikbaar komt.

In Zweden en Noorwegen kost de streamingdienst inclusief sport omgerekend respectievelijk zo'n 44 en 33 euro per maand. In die landen biedt Viaplay nog diverse andere sportcompetities, zoals de Champions League, de Premier League, UFC, NHL en NFL. Mogelijk wordt de dienst goedkoper in Nederland, in het geval dat dergelijke competities niet inbegrepen zijn. Zonder sport kost de dienst in Zweden en Noorwegen ongeveer 13 euro per maand.

Formule 1 met Nederlands commentaar en zes gratis races

Viaplay gaat alle F1-races, kwalificaties en trainingssessies live uitzenden, met Nederlandse commentatoren. Wie het commentaar verzorgt, is nog niet bekendgemaakt. Ook komt er een uitgebreid studioprogramma rondom de races. In welke resolutie en met welke framerate de races worden uitgezonden, is nog niet bekend. F1 TV Pro doet dat sinds dit jaar in 1080p met 50fps. Die dienst blijft ook na 2021 beschikbaar in Nederland.

De Nederlandse Grand Prix zal elk jaar uitgezonden worden op een free-to-air-basis in Nederland en Viaplay zal in totaal zes races, inclusief de Nederlandse Grand Prix, op een free-to-view-basis aanbieden. Deze bewoordingen lijken erop te duiden dat deze race op het circuit van Zandvoort gratis bij een bestaande tv-zender te zien zal zijn en dat de overige vijf gratis te bekijken races alleen via de Viaplay-streamingdienst te zien zijn.

Films, series en Nederlandse Originals

Net als bijvoorbeeld Netflix biedt Viaplay films en series aan, waaronder eigen producties. In Scandinavië is het de grootste producent van dramaseries en voor dit jaar staan er 40 premières gepland. Een 'breed aanbod' van Scandinavische en internationale series en films zal in Nederland te zien zijn op Viaplay en er komen ook Dutch Viaplay Originals. Details daarover zijn nog niet bekend, maar het bedrijf zegt wel dat deze categorie de komende jaren gradueel zal groeien.

De NENT Group heeft als doel gesteld om het aantal internationale abonnees buiten Scandinavië uit te breiden naar 4,5 miljoen eind 2025. Naast Nederland komt de dienst ook naar Polen en de Verenigde Staten. Momenteel is Viaplay beschikbaar in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, IJsland Estland, Letland en Litouwen. Het bedrijf wil het aantal abonnees daar uitbreiden tot 6 miljoen in dezelfde periode en de grootste Europese streamingdienst worden.

Volgens cijfers van analisten waar de NENT Group uit citeert, zal het aantal afgenomen streamingabonnementen in Nederland toenemen van 6,1 miljoen in 2020 naar 10,3 miljoen in 2025. Het aantal abonnementen per huishoudens zou daarmee stijgen van 1,6 naar 1,9. De omzet uit streamingdiensten in Nederland zou groeien van 440 miljoen euro naar 845 miljoen euro in dezelfde periode.

Viaplay is al actief in ScandinaviëViaplay is al actief in ScandinaviëViaplay is al actief in ScandinaviëViaplay is al actief in Scandinavië

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-05-2021 • 12:15

269

Lees meer

Reacties (269)

269
264
79
11
1
155
Wijzig sortering
De geschiedenis herhaalt zich wellicht. In de jaren80/90 was DTM (deutche tourenwagen masters, https://www.dtm.com/en) superpopulair. Was heel leuk/spannend om te kijken. Toen kwam er een slim idee. DTM zou achter de decoder komen en de klanten zouden voor een groot deel wel centjes betalen voor deze fantastische sport. Het idee pakte niet zo goed uit. DTM ging aan zijn succes onder. Om jaren later met een ander concept weer terug te komen. Ik zou als nederlandse sponsor en/of Zandvoort ernstig met dit scenario rekening houden. Als de f1 niet laagdrempelig aan de tv/streaming kijker wordt geboden kan de F1 in Nederland gigantisch in populariteit afnemen.
F1 zit nu toch ook achter de decoder? Alleen voor mensen met een Ziggo abonnement kunnen een selectie van de programma's gratis bekijken. Als je de meerprijs van Ziggo tov glas of DSL zet dan betaal je indirect gewoon voor die extra sport. De rest moet er een extra zender voor nemen.

Andersom geldt het voor Eredivisie voetbal en daar zijn ook gewoon meer dan 1 miljoen betalende abonnee's voor te vinden. Daar zit het bij de grote providers 1 zender in het pakket en bij Ziggo niet en mensen willen er toch voor betalen
Klopt, alleen moet je wel een aantal zaken in ogenschouw nemen:

1) Het psychologisch verschil tussen iets "gratis" bij de abonnement krijgen en bewust moeten kiezen voor een extra abonnement voor die ene sport.

2) De kosten van de uitzendrechten worden uitgesmeerd over alle klanten, dus ook degene die er niks om geeft betaald mee aan het feestje.

3) Vianet heeft het drievoudige geboden van bijvoorbeeld RTL. Om uit de kosten te komen zullen de (directe of indirecte) abonnementskosten gewoon hoger worden.
In reactie op punt 2 vraag ik me af nu Ziggo de kosten voor de F1 (zo'n 10 Mln dacht ik) dus niet hoeft uit te smeren over haar klanten, wordt de aangekondigde prijsverhoging dan op zn minst teniet gedaan?
Reken even uit hoe weinig impact 10 miljoen heeft. En hoeveel 2 euro extra per klant per maand op jaarbasis oplevert. Die verwachting kun je dus laten varen.
hoeveel betalende abonnee's waren dat bij de eredivisie in 2019? Nu met coronagedoe zijn dat er wellicht een hoop meer geworden omdat men niet meer naar de stadions kon.

En daar komt nog bij, voetbal is vele malen populairder dan F1.
F1 is populair vanwege Verstappen. Valt die weg is je businessmodel in Nederland voor een groot deel ook weg. De vraag is als stadions voetbal weer open gaan of mensen dan nog blijven betalen.

Als ik dit lees hup weer minimaal 13 euro per maand of 23 met f1. Netflix, disney. Het wordt over een paar jaar weer zo te veel diensten die je moet hebben wil je iets zien.
Ja, nou, Verstappen is 23, die kan nog wel even vooruit.
Ze hebben aangekondigd 4 races per seizoen "Free to Air" uit te zenden. In Nederland zal Zandvoort daar altijd bij zijn.
Ze hebben aangekondigd 4 races per seizoen "Free to Air" uit te zenden. In Nederland zal Zandvoort daar altijd bij zijn.
Als ze dit nu een beetje afstemmen met Duitsland :+
Zijn het er al 8 om te kijken
Inderdaad hoe groot zijn de successen geworden van dergelijke diensten in Nederland?

Nu is het landschap er waarschijnlijk wel beter voor, maar of Nederland er al klaar voor is.

Laat ik zo stellen, IK ga er niet voor betalen. Ik hoef niet perse F1 te zien, en darts kijk ik alleen als het toevallig op staat omdat er niks anders te zien is.

Ik vind het ambitieus, maar kijkend naar Nederland zijn de meeste van dit soort zenders toch weer vertrokken of op halve kracht verder gegaan.

Wat ik overigens wel erg jammer vind is dat er dus 0 loyaliteit is bij de bonden. Blijkbaar alleen maar €€(of $$) in hun hogen. Heb je 10 jaar lang goed contact en mag je blij zijn dat iemand iets betaald.

Zodra er een hogere bieder komt zeg je meteen oke, dan doen we het toch niet meer.

De wereld is ziek, en dit bevestigd het alleen maar.
Ik ben het ook veelal eens met de overige comments over prijzen en beschikbaarheid.
Echter waar ik nu het meest huiverig voor ben is dat het hele weekendprogramme in de soep gaat lopen.

Voor mij persoonlijk begint de race al op vrijdag avond, even ontspannen kijken naar Formule 1 cafe, wat ik een goed en duidelijk programma vind voor de gemiddelde kijker. (ik snap goed dat de die-hard F1 fans dit programma wellicht over slaan)

Vervolgens uitgebreid op zaterdag (indien de weekendplanning dit toe laat) kijken naar voorprogramma en kwalificatie met alle gesprekken er omheen. Ook dit programma vind ik gewoon goed in elkaar zitten. Het team Doornbos en Kamphues praat dit naar mijn idee strak en duidelijk aan elkaar op een vermakelijke manier.

Het voorprogramma op zondag zit ook gewoon weer strak in elkaar en kijk ik ook graag naar, ze bouwen de spanning goed op voor de race.

Ik snap ook heel goed dat de doorgewinterde kijker niet erg enthousiast word van Olaf mol. Maar ik, niet echt die-hard fan, kan dankzij hem prima de wedstrijd volgen. Hij legt elke keer duidelijk de situatie uit en mijn vrouw en ik kijken mede hierom ook graag.

Al met al was dit een heerlijke samenstelling van een raceweekend, en ik hoop echt dat Ziggo (of wie dan ook) ditzelfde kan voortzetten.

toevoeging: Ook wil ik gewoon mijn tv aan kunnen zetten, een kanaal selecteren en in 4k kijken. Ik moet er niet aan denken om via een 2e apparaat een stream aan te moeten zetten welke wellicht de verbinding verbreekt en ander geneuzel..

[Reactie gewijzigd door kleefei op 24 juli 2024 00:32]

Ik snap ook heel goed dat de doorgewinterde kijker niet erg enthousiast word van Olaf mol
Olav MAAKT de Formule 1. Zijn commentaar verheft het kijken naar F1 van "zomaar even sport kijken" naar volledig entertainment: laagdrempelig, toegankelijk, en toch voldoende informatief. Een Renger of Guido kunnen inhoudelijk sterk zijn, presenteren en het "verkopen van de sport" moeten ze echt aan iemand als Olav overlaten. In de pre-Max jaren dat Olav de F1 niet presenteerde, waren de kijkcijfers nog nooit zo laag.
Ik heb altijd gekeken met Nederlands commentaar en kon mij nooit zo vinden in het kritische geluid over Olav Mol, tot ik in het buitenland ging wonen en F1TV Pro nam. Nederlands commentaar was beschikbaar, maar automatisch stond Engels commentaar ingesteld en er ging een wereld voor me open. Vergeleken daarmee is het commentaar van Olav Mol echt slaapverwekkend en je mist echt een hoop belangrijke informatie tijdens een race als je naar het Nederlandse commentaar luistert. Het Engelse commentaar is veel dynamischer, grappiger en minder monotoon. Vooral omdat het met twee mensen is denk ik. Daarnaast viel het me op dat ik veel meer meekreeg over andere coureurs, in plaats van alleen maar Max Max Max.

Twee races terug kwam er opeens een update van de app. Plots stond Nederlands commentaar standaard ingesteld. Zonder het in eerste instantie op te merken bekeek ik de eerste ronden met Nederlands commentaar tot ik me af vroeg waarom er zo weinig uitleg kwam bij bepaalde pitstop-strategieën en ik erachter kwam dat ik weer met Nederlands commentaar aan het kijken was.

Kort samengevat: Olav Mol is niet slecht, maar het kan blijkbaar echt veel beter is mijn persoonlijke mening nu ik anders gewend ben.
Vergeet niet dat Sky de volgende ex coureurs onder contract hebben staan ,namelijk ; Martin Brundle · Karun Chandhok · Johnny Herbert · Paul di Resta · Anthony Davidson. , Damon Hill, Jenson Button en Nico Rosberg.

Van die groep mensen, waarvan er 3 voormalig WC, zijn er meestal 3 onsite naast een vaste groep van 45 mensen. Vergelijk dit met Ziggo die alleen met Olav en Jack het moet doen. De vergelijking is gewoon niet te maken en ook niet eerlijk .

Tuurlijk is de informatie via SKY veel beter en uitgebreider dan het mini team van Ziggo. En ja Olav mist veel maar zet wel samen met Jack onsite elke week een puike prestatie neer,
Dat het team groter is aan de Engelse kant doet er wat mij betreft niet toe. Persoonlijk vind ik de vergelijking heel makkelijk te maken want je kan namelijk gewoon kiezen bij F1TV Pro. Ik constateer dat je meer informatie krijgt over andere coureurs dan alleen Max tijdens de wedstrijd en dat het Engelse commentaar veel dynamischer is. Dat heeft mede met een groter team te maken, maar ook met focus.

Olav doet het best prima, zoals ik al aangaf. Vooral als Max het goed doet. Maar hij mist redelijk veel en maakt een saaie wedstrijd er met zijn commentaar niet leuker op vind ik.

Maar ViaPlay heeft straks een groter budget neem ik aan. Zo lyrisch als @m_w_mol is over Olav Mol, ben ik dus zeker niet, nu ik ook de andere kant heb meegemaakt en ik denk persoonlijk dat Olav Mol best vervangen kan worden, of in ieder geval aangevuld moet worden. Ik hoop en verwacht in ieder geval dat ze iemand naast Olav zetten, want de poule met voormalig Nederlandse F1-coureurs is groot genoeg. Lammers of Doornbos zie ik er sowieso wel naast zitten.

[Reactie gewijzigd door SilentF0rce op 24 juli 2024 00:32]

Een aanvulling met een tweede commentator kan zeker een mooie dynamiek geven.
Ja inderdaad. Toen Guido van der Garde er een paar keer bij zat vond ik het veel beter. Olav werd meteen op de vingers getikt als hij iets zei wat niet klopte. Helaas kreeg dat geen vervolg. Wat ook fijn zou zijn, wanneer er even niets te melden is, dat hij af en toe stil kon zijn.
Het team is natuurlijk groter dan Jack en Olav. Er zijn ook camera-, geluids- en regel-mensen. Verder is de verwachting dat NEG zal proberen Olav "over te nemen".
Thnx. Ik ga eens een race kijken met Engels commentaar aan.
Ik kijk ook via f1 tv en heb ook het het engels commentaar regelmatig gehoord. En ik kijk ook ook de omliggende engelse programma's (paddock pass, tech talk etc.). Maar toch luister ik liever naar het nederlandse commentaar tijdens de quali / race. Maar dat zal ook een smaak dingetje zijn.
Dat komt omdat er twee man verslag doen. Werkt vele malen beter. Alleen Martin Brundle moet stoppen met alles wat hamilton doet de helem in te prijzen. Die kan volgens hem niets fout doen.

Kijk voor de gein naar de 2016 wedstrijd In barcelona. Hij bleef maar door rammen dat Rosberg zijn fout was dat beide Mercedes er uit gingen. Zelfs na meerdere malen de beelden terug te kijken.

misselijk mannetje is het
Martin Brundle is juist degene die nog net niet elke race zegt "thank god there's Max Verstappen" omdat hij de absolute dominatie van Mercedes en Hamilton ook beu is.
Max bril????wie heeft het over max hier?...

Wist daarnaast niet dat mijn mening eerst door "commissie " hierboven langs moest voor ik die plaats.


Lijkt wel facebook

[Reactie gewijzigd door seninha op 24 juli 2024 00:32]

[...]

Olav MAAKT de Formule 1. Zijn commentaar verheft het kijken naar F1 van "zomaar even sport kijken" naar volledig entertainment: laagdrempelig, toegankelijk, en toch voldoende informatief. Een Renger of Guido kunnen inhoudelijk sterk zijn, presenteren en het "verkopen van de sport" moeten ze echt aan iemand als Olav overlaten. In de pre-Max jaren dat Olav de F1 niet presenteerde, waren de kijkcijfers nog nooit zo laag.
Om eerlijk te zijn, dit is een kip/ei ding. Mensen keken geen F1 omdat het voor Nederlanders niet spannend was, mensen gingen meer F1 kijken omdat het voor Nederlanders spannender werd.

Olav is een degelijke commentator (ook al is zijn niveau hard achteruitgegaan), maar het is natuurlijk niet zo dat Nederlanders wegbleven van F1 omdat ze zo graag Olav Mol wilden horen elk weekend.

Het is gewoon zo dat historisch gezien er altijd wel een Nederlands sausje aan de F1 zat, van de jaren 90 tot de late 00s was er 1 of 2 Nederlanders in de koningsklasse. Ook al hebben die er niets van gebakken, kijken mensen wel gewoon als er mogelijk iets te halen is voor ons. Voor een Duitser/Engelsman/Fin/Spanjaard loopt het Nederlandse volk natuurlijk niet massaal warm voor.

De opkomst en success van Max Verstappen heeft bijgedragen aan een F1 renaissance in Nederland. Voor Spanje 2016 wisten de meesten niet eens dat er een 2e Verstappen was (of maakten ze de grap dat het waarschijnlijk net zo'n grindbak coureur was zoals zijn papa.) NA Spanje 2016 wist heel Nederland ineens alles van F1 af.

Zo zit het nou eenmaal in elkaar. Nederlanders (en elk ander volk ook) lopen warm voor eigen succes.

Op het vlak commentator, ik denk dat het niet heeft uitgemaakt wie er in de oren van de nederlander schreeuwt. Men had toch wel gekeken om Max te zien.

Daarbij zou ik graag een verjonging zien op het vlak commentator in de F1 (en de rest van de sporten ook), teveel old boys club op dit moment.
Ik keek altijd voor Ferrari en Monaco, ik was als kleine jongen met mij vader door de Monaco tunnel met onze auto gereden, en kreeg toen van hem te horen dat ze er met 300KMH doorheen gingen, dat maakte op mij indruk iig, toen ben ik begonnen met kijken naar F1, en nooit naar de poppetjes, maar wel Senna, daar begon het eigenlijk mee ,en daarvoor Lauda en Prost, en daarna Schumacher. Eigenlijk ook niet eens voor Jos of Doornbos vreemd genoeg, omdat ze het toch nooit redden konden, het ging zelfs irriteren, mede omdat wij als Nederlanders zeikten toen, het NL gevoel was er wel, maar het bleef Schumacher met Ferrari. Daarna heel wat jaren afgehaakt en ik hoorde toen wel wie won, wat Mercedes toen vaak was, tot Max kwam keek ik amper nog F1. Nu zit je te hopen dat Max een keer Wereld kampioen wordt, ik zal vast wel een abonnement nemen om de race te kijken. maar niet tegen elke prijs, aangezien je de hoogtepunten wel ergens kan zien zonder een F! abonnement.
Olaf mol presenteert al sinds de jaren 90 F1, behalve dan een kleine periode dat het op veronica was, daar is hij weg gelopen en heeft van Dam het gedaan (geen succes). Ik ben geen fan van Olaf, kijk daarom ook gewoon met commentaar van SKY F1, veel beter dan een semi-lollige tandarts in de pitstraat die geen normale vraag kan stellen.

Dus Olaf heeft voor de Nederlandse kijker gewoon altijd bij gezeten.
Was Mol er dan niet voor Max? Ik dacht van wel.

Even gechecked. Die doet t al vanaf '91.

Laat maar spuit 11

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 24 juli 2024 00:32]

Ik vind Olav heerlijk om naar te luisteren. Hij legt best veel uit en weet zeker wat er speelt in de F1.
Ik ben eens een keer live gaan kijken naar een F1 wedstrijd op de Nurburgring en.......ik miste het commentaar van Olav.
Ik luister graag naar het commentaar, inclusief alle foutjes en versprekingen ;-)

Zelf kijk ik via f1tv pro, ik heb al geen ziggo abonnement meer. De trainingen, quali en race worden gewoon uitgezonden met nederlands commentaar (zelfde als ziggo). Je hebt op f1 tv een engelstalige pre- en post-race show, net als een weekend warmup, tech talk en paddock pass programma (allemaal engels).

Ik kijk ook altijd naar het F1 café, maar dat zie ik Zaterdag, aangezien ziggo dat dan altijd op youtube post.

Voor wat betreft zo even kijken op tv. Er is inmiddels een 3rd party android tv app. Dus ik kan gewoon de app op m'n tv starten zonder te hoeven chromecasten ofzo. Later dit jaar komen er ook een officiele android en apple tv app uit. En recentelijk hebben ze de chromecast functionaliteit aan de mobiele apps toegevoegd. F1 tv is nog niet perfect, maar het is wel in beweging, er komt steeds weer wat bij.
Je raakt verdwaald in de streamings diensten tegenwoordig. Je hoeft ze natuurlijk niet allemaal af te nemen. Het zijn wel extreem veel diensten ter vergelijking met een aantal jaar geleden;

Amazon Prime

Apple TV+

Disney+
Discovery+

ESPN
Eurosport Player

F1TV Pro

Film1
HBO Max

Netflix

NLZiet
NPO Plus

StarzPlay

Videoland
YouTube Premium

Ziggo Sport Totaal

En daar komt nu dus ook ViaPlay bij. (Waarschijnlijk ook nog een paar diensten vergeten in deze lijst.)
Naar mijn mening is het niet verkeerd dat er concurrentie is. Je duwt de mensen zo wel richting iptv / illigaal downloaden wat ik wel begrijp.
Sport kijken via een streamingsdienst voelt toch altijd een beetje als je achterloopt. Melding van een doelpunt op je mobiel krijg je vaak al eerder voordat het zelf in beeld is geweest.
Viaplay streamt F1 (hier in Noorwegen althans) in 4K/50. Zeer zuiver beeld. Beter dan Ziggo via de Mediabox deed. (Beiden getest op een OLED in NL) :)
Ziggo is sindskort via de decoder ook in 4K. Wanneer heb je dit vergeleken? Ik mag hopen dat ze in NL ook in 4K gaan uitzenden anders is het sowieso al een stap achteruit. Wat het nu al voor heel veel mensen is helaas.
En dan wel met HDR ook, anders heeft het geen zin.
Daar zou ik best wat extra voor betalen, ik hoop dus dat ze dat in NL ook gaan doen.
Merk zelfs soms dat IPTV sneller is dan sommige streamingdiensten, vooral ziggo loopt enorm achter.
Vroeger kon jij bij wedstrijden van het Nederlands elftal op een EK of WK altijd horen wie er analoog keek en wie digitaal. Digitaal liep inderdaad ook altijd een seconde of tien achter. En hartje zomer was er -met de ramen en/of deuren open- altijd wel ergens het gejuich (of de teleurstelling) die tien seconden eerder waarneembaar.

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 24 juli 2024 00:32]

Daar hebben we straks met het wk in Qatar gelukkig geen last van :+
Zeg je nou vroeger omdat NL toen nog meedeed aan die toernooien? :+

Het is trouwens al veel langer een probleem. Radio was ook altijd sneller dan tv. Wel jammer, want radio commentaar vond ik vaak beter, dus ik zou dat graag bij mijn televisie beeld hebben gehad (ook al zo'n 15 jaar niet meer geprobeerd, misschien is het niet meer beter).
Dat was anders eerst digitaal en toen analoog maar omdat analoge abonnees meer betaalden, gingen ze speciaal de digitale variant vertragen om te zorgen dat die niet meer gingen huilen.

Ik meen dat dit tijdens 1 of ander voetbalevenement een dingetje was.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 juli 2024 00:32]

Dat heb je altijd, zelfs op je TV/kastje kan er een vertraging inzitten. Het beste is dan ook meldingen van een doelpunt op je mobiel uit te zetten. ;)
Of kijken naar ADO Den Haag (kunnen meer clubs in dit rijtje).....zijn er weinig meldingen
Moet je wel de meldingen bij tegendoelpunten uitzetten ;)
Yep. Als ik via ziggo tv kijk, en tegelijk op een telefoon oid de stream van dezelfde zender aanzet, heb je zo'n 20-30 seconden verschil. Opzich niet erg, maar ideaal is anders.

Als F1 achter zo'n dikke paywall komt ga ik voor 65 euro per jaar een F1TV abo nemen. Heb het nu 'gratis' via ziggo, paar races mee gekeken nu (dit seizoen), nog niks op aan te merken gehad.
Melding op je mobiel uitzetten en dat probleem is ook weer opgelost.
Ook de kwaliteit van de streams is ook niet altijd het beste. Maar ben benieuwd of mensen er 33 of 44 euro voor over hebben.. Het kijkt allemaal nog versplinterd te worden.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 24 juli 2024 00:32]

Daar heeft de F1 anders geen last van, aangezien ze hem zelf uitzenden op 1080p met 60fps :-)
who... 1080P en 60FPS?? met een bitrate van 4kbps heb je er nog niets aan.. dan is een 40P 25fps met een bitrate van 265 nog een betere kwaliteit.

Dus ja resolutie FPS zelf zeggen niet zo veel alleen. Bitrate maakt het plaatje compleet.
F1TV doet 1080p @50fps met een bitrate van 6812kbps als ik de webplayer mag geloven.
Anoniem: 221563 @cfeijt20 mei 2021 13:52
Dat is niet al te best. Welke codec gebruiken ze, kan je dat ook inzien?
Resolutie zegt inderdaad niet zoveel zeker als je een highend TV hebt die een beetje redelijk kan upscalen maar FPS is wel degelijk belangrijk in sportuitzendingen. De afgelopen jaren was F1TV in 1080P25 en ondanks de best prima bitrate van 6500+kbps was echt niet fijn te kijken. Dat was voor mijn dan ook de reden om alsnog een ESPN stream te kijken in 720P60 op mijn 4k LG Oled.

De roep om per se 4K bij live streaming diensten snap ik dan ook niet echt goed. Dit gaat vaak ten koste van framerate en bitrate welke beiden veel meer zorgen voor een mooie kijkervaring dan resolutie.
Een 4K stream kan natuurlijk keurig en je hebt echt geen 80+Mbps stream nodig om goed beeld te krijgen. Je moet namelijk ook niet op 30 cm van je tv gaan zitten als je tv kijkt he.
Ik zeg ook niet dat FPS niet belangrijk is. Het is een onderdeel, de juiste bitrate,FrameRate en resolutie zorgen voor de beleving.
Natuurlijk is dat niet het hele verhaal, maar ik moet zeggen dat het er gowoon goed strak uitziet via de Apple TV app.
Wat ik hoor vanuit Zweden is dat de kwaliteit van de streams en inhoud gewoon echt top is als het gaat om F1...
Interessant. Ik heb 18 jaar in Zweden gewoond (sinds een aantal jaar weer terug in NL) en ik was SUPER blij dat ik eindelijk ziggo kon gebruiken. Mijn ervaring met viaplay is:

1. Ik kon alleen terugspoelen binnen een bepaalde tijd na het aflopen van de race, dus geen echt on-demand. Was je later dan een aantal uur, kon je niet meer naar het begin terugspoelen.
2. Commentaar kwaliteit was laag, het was een duf en ongeinteresseerd commentaar (ze leker er zelf niet warm of koud van te worden wat er gebeurde)
3. Je moest een duur pakket nemen met van alles en nogwat om F1 te kunnen zien, er was geen F1 aanbod
4. Niet stabiel: veel gedoe met airplay toen, geen stabiele stream.

Het is dus al een aantal jaar geleden, maar na een NL vpn te hebben gebruikt met Ziggo sport Totaal (tot dat ook niet meer werkte omdat ze VPNs blokkeerden) was ik uiteindelijk blij met Ziggo (in 4k dit jaar). Erg vervelend, vind ik persoonlijk, dat Viaplay mij "achtervolgt" ik heb er absoluut geen warm fuzzy feelings bij aan die herinneringen, ondanks dat het best verberterd zal zijn (verslechteren zou lastig zijn).
Het wordt voor Ziggo klanten linksom of rechtsom sowieso duurder helaas.

Ik was zeer te spreken over het aanbod en ontwikkeling van Ziggo Sport de afgelopen 2 jaren, werd kwalitatief steeds beter. Lekker veel autosport (indy, nascar, formule e) en uiteraard spaans en engels voetbal, als sportliefhebber was er niks gunstigers qua aanbod. Zeker wanneer je Vodafone combo had en Ziggo Sport totaal erbij nam.
Ik heb de NFL wedstrijden en UFC games altijd via streaming gekeken en die kwaliteit is beter dan Ziggo dit aanbiedt, dus maak mij daar geen zorgen over.
Dan schakel je die meldingen op je telefoon uit. Is niet helemaal dé oplossing omdat die natuurlijk aan de serverkant ligt, maar het helpt wel.
Maar hoe schakel ik de juichende buren uit? :Y)
Muilkorf? }>

Maar serieus: daar zijn ook oplossingen voor, bijv. door de tv wat harder te zetten.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 juli 2024 00:32]

Tuinslang, dan heb je geen juichende maar scheldende buren. :)
Pak ook ff de eredivisie dan kan ik mijn tv abonnement opzeggen
ESPN/Disney krijgt het dus lastig...
Lekker zo'n link ..... alleen de kop, maar verder mag je eerst abonnee worden.

* FreshMaker kijkt al een jaar niet meer op de Telegraaf hierdoor
Het is meer 'sluiten we niet uit' als er een biedingsproces komt. Wel blij om te lezen dat hij realistisch is met de prijs en erkent dat € 44 hier niet gaat slagen.
Aan de ene kant is het goed dat je enkel betaald voor wat je wilt zien, maar aan de andere kant is het jammer dat ze F1 zo duur maken dat het enkel nog bekeken kan worden als je er extra voor betaald.

Ik heb al jaren geen TV abonnement meer en wissel tussen de verschillende betaalde en gratis streaming diensten.
Wat mij opvalt is dat er heel veel goede gratis content is met een gepaste hoeveelheid reclame en dat ik voornamelijk naar deze gratis content kijk ook al heb ik een Netflix abonnement.
33 of 44 euro per maand? Ik hoop voor ze dat het dat hier niet gaat kosten want dan gaat het lastig worden gok ik zo 8)7 Voor dat geld kun je een abonnement nemen op F1tv Pro, Netflix, Videoland en misschien zelfs nog Amazon er bij :D

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 24 juli 2024 00:32]

33 of 44 euro per maand?
In Zweden 33 eur en in Noorwegen 44 euro.

Met andere woorden, we weten de prijs hier nog niet, dus laten we daar gewoon op wachten.
Ja het is duur, maar ook sport licenties zijn gewoon duur.
Ja F1 is met een paar abonnees al terug te verdienen, maar er zit nog veel meer in, dan alleen F1. (Waar een F1 liefhebber geen behoefte aan heeft inderdaad)
Het is films, series (eigen productie, maar ook Harry Potter & Madagascar zie ik bijv.) + de sport, dus dat is al Netflix + F1TV in 1, zoals je suggereerd.

Hopelijk blijft de prijs van F1TV rendabel, of Viaplay komt met een competief abonnement voor Nederland, met bijvoorbeeld alleen maar F1.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 24 juli 2024 00:32]

Ja het is duur, maar ook sport licenties zijn gewoon duur.
Het wordt duur gemaakt en alle sporten worden financiëel uitgemolken en elk jaar mogen de kijkers meer gaan betalen. Ondertussen gaan er achterlijk hoge bedragen in sporten om en verdienen topsporters bizarre bedragen. Is er niemand die zich afvraagt of dit allemaal moet en het niet gewoon wat normaler kan?

Sport 1 bij aanbieder A, sport 2 bij aanbieder B, sport 3 bij aanbieder C, video bij aanbieder D, E, F, series bij aanbieder G, H, I... alles fragmenteert en komt achter betaalzenders of streamingdiensten die elk jaar of 2 jaar hun prijzen verhogen met allemaal smoesjes. Ondertussen mensen maar braaf betalen voor alle content en weinig mensen die eens zeggen dat het genoeg is met al die betaaldiensten voor wat ooit gewoon op TV kwam.

Trieste verandering die alleen maar de grote multinationals dienen om nog rijker en machtiger te worden.
Uiteindelijk zijn de klanten en wij zelf er ook verantwoordelijk voor. Zolang het bedrijfstechnisch dus interessant is om alles te fragmenteren en uit elkaar te trekken zal dit ook gebeuren. Iedereen wil een graantje mee pikken en zolang er klanten zijn die het betalen zal men het ook zo houden.
Zoals met alles is het alleen mogelijk om veranderingen te bewerkstelligen als men kiest met hun portemonnee, want dat doet elk bedrijf uiteindelijk pijn.

Bij de formule 1 kan dit wel eens heel verkeerd uitpakken zoals @beastdjw ook aangeeft. De formule 1 was geen extreem bekende of populaire sport die op de Nederlandse televisie veel werd bekeken voordat Max Verstappen mee deed. Ik keek het vroeger via de Duitse RTL en laten via Veronica en nu Ziggo. De meeste kijkers in Nederland zijn casual kijkers en gaan hier echt geen extra geld voor betalen.
De formule 1 had enkele jaren geleden al een groot imago probleem, de kijkersaantallen en ook de interesse in de sport namen massaal af. Nu met de meer jongere rijders lijkt het wat beter te gaan, vooral in Nederland nu Max het zo goed doet. Maar vergeet niet dat er ook een veel Ziggo abonnees zijn die nu lekker gratis kijken. Als dit weg valt dan gaat dit ook een grote impact hebben op de kijkers, afhankelijk van de uiteindelijke kosten denk ik dat men blij mag zijn als 20% van de mensen die nu gratis kijken wel een abonnement nemen.
Denk dat de F1 nog wel lang populair blijft.. in mijn familiekring worden de mensen eerder warmer van autosport dan van voetbal.
Ik vraag mij dit wel eens af en bepaal dan om niet zo'n abbonement te nemen. Zo moeilijk is dat niet hoor, voor de gemiddelde mens valt zijn sociale leven echt niet uit elkaar als hij niet live de hele dag sport kijkt.

En voor de mensen die dat wel willen, mooi dat er nu meer keus dan ooit is toch? Die mensen gun ik het ook. Het grootste met 'vroeger' (10 jaar ofzo, sinds de streaming early adoptors er waren) is dat je nu van alles kan kiezen, en toen enkel uit de zender pakketten van je kabelboer. Je kan ook een maandje streaming A nemen, de volgende maand streaming B, etc. Zat mensen die dit doen en uren per dag nieuw materiaal kunnen kijken het ganse jaar voor de prijs van 1 abbonement.
Dus naast 'normaal' tv abonnement, Netflix, HBO, Amazon, Disney+, en Videoland nog een dienst om een abonnement op af te sluiten?

Ik weet wel iets beters te doen met mijn geld.
yup, ziggo gaat naar standje minimaal. ik kijk eigenlijk alleen schaatsen en F1. nu dat laatste wegvalt moet ik me maar eens verdiepen in een internet only abbo.
Dat heb ik dus gister gedaan, ziggo internet en sinds dit jaar glasvezel beschikbaar (zijn deze maand begonnen met aanleg netwerk). Heb niet echt glas nodig dus wou blijven bij ziggo vanwege f1.

Maar nu er geen F1 op ziggo meer is na 2021 heb ik toch internet only glas aangevraagd.

Het Nieuws is net optijd want ik val nog in de gratis aanleg voor glasvezel fase, als het een maandje later was dan had ik pech gehad en 650 euro voor aanleggen moeten betalen.


Ik denk dat Ziggo wel een aardig aantal klanten kwijtraken die eerder op ziggo zaten, iig een hoop mensen die ziggo sport gaan opzeggen.
Ziggo komt ook met een Internet Only abbo las ik ergens. Dat wordt voor 53 euro voor 300mbit.
Live TV kijk ik toch niet.

Betaal nu 68 euro voor iets wat ik zelden gebruik
Schaatsen wordt uitgezonden op de publieke omroep. Die wordt altijd doorgegeven op je kabelaansluiting, ook zonder tv abo.
Behalve wanneer Ziggo fysiek de kabel ontkoppelt omdat je geen abonnement meer hebt. Hier ging jaren geleden het signaal na 3 maanden er af na mijn toenmalige overstap op XS4ALL.
Zou toch eigenlijk niet mogen? In het geval van nood moet je toch de publieke zenders kunnen ontvangen? Vast een slimme tweaker hier die weet hoe dit zit? Hier nieuwbouw met kabel binnen, maar geen ziggo abo. Kan toch npo 1,2 en 3 ontvangen.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 24 juli 2024 00:32]

Nee, providers met meer dan 100.000 klanten moeten bepaalde zenders zoals NPO zenders VERPLICHT in het startpakket doorgeven.... ze mogen dit gecodeerd etc doen en bij mensen die niet klant zijn mogen zij het signaal afsluiten.
Je kan de NPO gewoon ongecodeerd via Digitenne bekijken (veel recente TV's ondersteunen gewoon DVB-T2, sprietje er in en gaan) en tevens is het ook gratis te streamen via de NPO Start App. Het is niet zo dat het DVB-C signaal van Ziggo het enige distrubutiekanaal van de NPO is.

Als je NPO1, 2 en 3 kan bekijken, kan je ook de overige zenders in SD kwaliteit bekijken. Die zitten ook ongecodeerd op de kabel. (Afhankelijk van hoe je hebt gescand, netwerk ID 5555 of 4444, vanaf kanaal 925).

[Reactie gewijzigd door SebasFM op 24 juli 2024 00:32]

Via Digitenne kan je NPO1/2/3 gratis ontvangen. Deze worden FTA uitgezonden.
Het is er nog gratis via digitenne en je glasvezel (iptv)?
Dat zijn allemaal keuzens, we willen uiteindelijk alles, maar zo min mogelijk betalen.
Nu betaal je ook voor F1, of het zit in je Ziggo pakket, of je hebt een Ziggo sport pakket of F1TV Pro.

Ja de prijs ligt nog niet op 1 lijn, maar we weten nog niet eens de prijs en pakketen voor de Nederlandse markt.

Nee, ben uiteindelijk ook geen voorstander van meerdere verschillende streaming diensten. Zelf een F1 fan, en zit hier ook allemaal niet op te wachten.
Vindt het uberhaupt al knap, dat je tijd hebt om 5 streaming diensten te volgen + normale TV. Ik heb al moeite om genoeg Netflix te kijken..

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 24 juli 2024 00:32]

Klopt... ls men denkt dat kanaal 14 van Ziggo gratis is? Nope.. alle klanten betalen daar gezamelijk aan mee.
Ik ben blij dat ze het eruit gehaald hebben. Ik had alleen ziggo online maar dat kon er nu ook uit. Ik vermoed dat omdat ze die eruit gehaald hebben de prijzen ook konden zakken.
Je bent niet verplicht om het te nemen. Je MOET niet alles kijken hè :)
Nee, dat is waar. Door dit soort dingen krijg je dus dat je bedrag X 'moet' betalen als je subset Y wil kijken van het aanbod Z. (en dat maal het aantal diensten.)

En zo wordt het ineens een stuk interessanter om een film of serie eens te lenen van een verre kennis.

Dat geldt niet voor Formule1 natuurlijk, achteraf kijken is het toch niet. Maar goed, zolang F1TV Pro voor een schappelijke prijs werkt in NL (Wat was het? iets van 38 euro met korting?), doet die andere partij z'n best maar.
Zweden 44€
https://www.xe.com/curren...mount=449&From=SEK&To=EUR

En nog maar de vraag of F1pro beschikbaar blijft, in DLD is het nl ook niet mogelijk om af te sluiten
Zelfs F1 heeft bevestigd dat Ftv pro gewoon blijft in Nederland.
Maar onduidelijk of het voor bestaande abonnees is, of gewoon iedereen.

Beide artikelen zijn een feest van 'misschien' en 'waarschijnlijk'
Had het uit het artikel, weet nou niet of ik het heb omgedraaid, of dat Tweakers het later heeft aangepast.
Maar je hebt gelijk.
In Zweden en Noorwegen kost de streamingdienst inclusief sport omgerekend respectievelijk zo'n 44 en 33 euro per maand.
Ik vraag mij af of je het wel kan vergelijken, hoewel het Europa is zijn de prijzen daar wellicht anders dan hier. Als ze daar meer verdienen of dagelijkse zaken duurder zijn, dan is het opzicht niet vreemd dat daar de prijs hoger ligt dan hier.
Exact, dus daarom: "Met andere woorden, we weten de prijs hier nog niet, dus laten we daar gewoon op wachten."

Wellicht komen ze wel met iets heel betaalbaar. 30a40 euro is uiteindelijk ook niet persee duur voor Films, Series & gelicenseerde sport.
Ze zijn zeker niet dom, en zeker bewust dat veel mensen niet eens extra betaalde voor Ziggo Sport(Ziggo klanten)
Persoonlijk vind ik 30-40 euro wel te veel geld, zeker als je niet geïnteresseerd bent in Films/Series. Voor Ziggo Sport betaal je tussen de 10-20 euro p.m., dat is nog betaalbaar, alleen wordt het nogal duur met al die andere (opkomende) streamingdiensten als je ze bij elkaar optelt.
Klopt, zeker duur als je de rest niet gebruikt, maar mocht je dat wel gebruiken, is de prijs niet persee heel duur.
Ziggo Sport + Netflix zit je ook al tegen de 30 eur.
Ik betaal samen maar 26 euro.
Of Ziggo F1 pro aan blijft bieden voor 65/j is ook afwachten, maar zo ja dan zit je met Ziggo sport samen op €20,50, of €16,40 samen met Netflix.

En qua aanbod weet niemand het nog, ook Netflix heeft per land een ander aanbod.
Om te stellen dat hun aanbod, naast F1/sport, Netflix evenaart is afwachten, maar waarschijnlijk niet.
Zoals alle streamingdiensten zullen ze hun eigen aanbod hebben, en de eerste streamer die alle content heeft moet nog uitgevonden worden.

Zolang je niet zit te wachten op dure buitenlandse sport denk ik niet dat de F1 kijker hier 40ish euro voor over heeft voor nog meer extra content.
Ik kijk geen sport en tv maar Netflix, Amazon Prime en Disney+ kosten me gecombineerd in de praktijk nog minder dan dit.
Voor 30 a 40 euro zou ik verwachten dat ik me nooit meer zorgen hoef te maken of een bepaalde film/serie/stream beschikbaar is of niet.

En daarbij komt, ik zou heel erg graag voetballers exact 0 euro betalen, dus eigenlijk is elk gecombineerd sportpakket al bij voorbaat te duur
Klopt, hier start het pas + denk ik minder aanbod waardoor de prijs denk ik lager zal zijn.
Ik hoop dat ze ook met een F1 only abbo komen als F1TV niet meer beschikbaar is in Nederland. Ik ga geen 30 euro + betalen voor content welke mij voor meer dan 99% niet kan boeien.
Dat hoop ik ook, betaal nu 15 eu per maand aan KPN om Ziggo Sport Totaal te krijgen.. Alleen om de F1 te kunnen kijken. Dat vind ik het dus ook wel waard om ergens anders aan uit te geven.
Waarom neem je dan in hemelsnaam niet gewoon F1 TV Pro af? Kost je 65 euro per jaar, scheelt je bijna 120 euro per jaar. Tenzij je absoluut geen F1 wilt kijken via een streamingsdienst natuurlijk, daar kan ik overigens wel inkomen. Kwaliteit van het Ziggo kanaal is wel echt top namelijk.

[Reactie gewijzigd door Majesty op 24 juli 2024 00:32]

tijdens de race moet je de stream 5 keer refreshen omdat ie steeds begint met bufferen. als f1 fan word ik gek als dat al 1 keer gebeurt.
Dit was inderdaad een groot probleem tijdens de voorgaande races en andere livestreams. Schijnbaar is dat probleem verholpen, bij de laatste race was het in elk geval zonder problemen te bekijken. @BBTM, je kunt bij F1TV Pro gewoon kijken met Nederlands commentaar, of dat in 2022 nog steeds kan moet nog blijken.
Ik gebruik F1 pro vaak als 2de scherm om naar de board radio van Max te kunnen luisteren tijdens de race.
Schijnbaar? of Blijkbaar.... een wereld van verschil. Mijn ervaring in corona-tijd met diverse live streams van Kovacs, Direct en andere concerten is ook niet best. Synchronisatie problemen,wegvallende verbindingen, opnieuw opstarten etc.

[Reactie gewijzigd door alien9998 op 24 juli 2024 00:32]

Kwaliteit is 1, al zal dat niet veel schelen denk ik tov f1 tv(?)

Daarnaast wil ik gewoon Nederlands commentaar, welke naar mijn weten niet beschikbaar is bij F1 TV Pro.
Is wel Nederlands commentaar op F1 TV Pro beschikbaar. Zelf Plooij laten ze op dat platform toe....
En Olav, die ook? :D
Je kunt het proberen, zo te zien is het gratis voor gebruikers met ziggo sport totaal https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html#en-NL
Helaas, je hebt dan daadwerkelijk een Ziggo account nodig en die heb ik niet.
Streamingdienst is zeker met F1 TV nog maar de vraag of je hoe dan ook kan kijken, hoeveel deze achterloopt en hoe stabiel die is. Dat is beter aan het worden, maar geef mij maar 4K via de kabel.

Helaas valt die keuze weg dus nu wordt F1 TV een echte optie, want ik zit helemaal niet op de rest te wachten wat die nieuwe aanbieder in gedachten heeft.

Had nu al F1 TV maar gebruikte het nooit gezien de onboards flink achterlopen op de Ziggo uitzending.
Ik deel die gedachte, liever 4k via de kabel. Maar met Viaplay in aantocht lijkt het er inderdaad op dat het toch F1 TV gaat worden. Zit zelf ook absoluut niet te wachten op een dienst die meer dan F1 aanbiedt namelijk, heb al genoeg streamingabonnementen.
Heb je een F1 TV pro abbo ? Ik probeer er 1 af te sluiten maar het lukt niet. Een kaart nummer vragen ze maar nergens een IDeal te zien :(
Nee heb ik niet, ik heb Ziggo. Maar toen ik net even snel keek voor je lijkt het er niet op dat ze iDeal aanbieden nee, alleen creditcard, zie ook hier.
Die blijft gewoon beschikbaar, zie artikel.
Klopt, had ik gelezen inderdaad. Maar of dat voor eeuwig is of alleen voor de aankomende tijd, geen idee.
Zeker tot 2024... logisch dat ze niet na 2024 kunnen vermelden omdat de rechten dan weer worden verkocht.
Voor bijvoorbeeld boxing only vragen ze 20 euro per maand in zweden 8)7 zal wel een zelfde tarief zijn voor f1, maar wie gaat er nou 240 euro per jaar betalen voor alleen formule 1 |:(
Net even getest. F1 Pro TV is 5 sec sneller dan Ziggo Go en de beeld kwaliteit is veel beter. Dus wat is het verschil tussen TV via de kabel en Ziggo Go? Niemand zolang F1 TV Pro er ook is ;)
Ik hoop dat ze ook met een F1 only abbo komen als F1TV niet meer beschikbaar is in Nederland. Ik ga geen 30 euro + betalen voor content welke mij voor meer dan 99% niet kan boeien.
Dat heb ik nu met Ziggo ook,
die andere sporten interesseert mij helemaal niets.

Het is dat mijn schoonmoeder VF + Ziggo heeft, en dus een gratis pakket.
Ze kijkt alleen maar basiszenders, dus sport is voor mij.
En met een kaart in mijn TV kan ik prima kijken.
Met daarnaast de F1pro als extraatje, is dat helemaal prima.

Vanaf volgens jaar gaat haar abbo gewoon omlaag naar internet zonder online TV, scheelt het haar ook weer een paar euro / m

Voor TV pak ik de m3u iptv stream wel die je via google kan vinden en in de Chromecast kan proppen
In Denemarken is Viaplay (omgerekend) 13 US Dollar. ;)
Dit is wel de prijs zonder sport. De prijs met Formule 1 is daar 449 kr/mnd, wat overeenkomt met een 60 EUR/mnd.
60 in de maand? Ik betaal voor glasvezel, 2x tv en onbeperkt bellen nog niet eens 60 in de maand.
Ik begrijp niet zo goed waarom ze niet samenwerken met al bestaande partijen. Amazon, RTL, Videoland, .. allemaal zouden ze denk ik wel instappen om zo meer publiek te kunnen trekken. Nu moeten ze flink gaan investeren en maar hopen dat je het terugverdient.
Omdat dat Nordic Entertainment Group zelf een grote speler op de streamingmarkt wil worden. Wat mij betreft mogen ze rechtsomkeert maken naar Scandinavië, het aanbod is hier al verdeeld genoeg.
De lonen liggen daar wat hoger, hoop hier toch inderdaad dat de prijs wat lager is.
In Noorwegen ja, in Zweden valt dat wel mee.
Tenzij ze straks overal series en films weg gaan kopen en je straks met alleen Viaplay genoeg hebt. Het zou in ieder geval mooi zijn als je eens kan kiezen uit de wedstrijden. Nu heb je met Bundesliga vaak al een gemaakte keuze dus kan je sommige duels al niet zien.
Volgens de CEO Anders Jensen zijn de prijzen en abonnementen in de Scandinavische landen niet te vergelijken met wat ze in Nederland gaan doen. Hier wordt het abonnement veel goedkoper. Zie interview hier.
Ik vermoed dat ze meer willen gaan concurreren met streamingdiensten als Netflix. Ze hebben ook veel series en films en langlopende contracten met Amerikaanse aanbieders daarvoor.
Als het aanbod goed is en de prijs in de range van Netflix dan ga ik het zeker overwegen. Ik krijg dit jaar nog glasvezel en dan kan Ziggo eruit. Daarmee bespaar ik alweer €71,50 per maand.
Besparing van 71.50 per maand? vraag me af hoe je dat doet. Sinds kort ligt hier ook glasvezel maar zelfs bij duurste abbo van ziggo (89,50) kom ik nergens met glasvezel die 71euro goedkoper is. heb zelf combi voda/ziggo inclusie sport en filmkanalen en ben daaraan minder kwijt dan je 71,50 per maand die je zou besparen met glasvezel .zou graag die glasvezelkabel aanbieder willen hebben ?

neem aan je wellicht per jaar bedoeld? en zelfs dan kom je wel achter het niet zo is als je al langer een abbo bij 1 aanbieder hebt. Stap je over heb je vaak andere pakketkosten zoals kosten voor 2e tv aansluiting enz. puntje bij paaltje waar je ook heen gaat of bij welke aanbieder je zit. uiteindelijk ben je overal ongeveer even veel kwijt.
Ik stap niet over simpelweg juist door die verborgen extra kosten.
Icm een T-Mobile 4G abbo heb je voor 25 euro p.m. 1Gbit up/down.
Even nagekeken, dit is helemaal kaal zonder alle extra`s, de verborgen kosten dus wat ik aangeef.
abbo t-mob is voor 50Mb , 3maanden voor 25, daarna 40 euro, daarbij moet ik dan nog goedkoopste bel-abbo bij nemen dat kost 11 euro. verder heb ik hier aansluiting voor aantal tv (4x)
kosten daarvan 15 euro. totaal dus : 66 euro . en dan heb ik geen ziggosport kosten 7,50 geen filmpakket kosten 7,50. dus nog 15 euro extra . 66+15 = 81 euro owh en vast bellen nog keer 2,50 euro kort om al 83,50 euro kwijt bij T- mob. en dan ben ik nog dingen vergeten als media xxl waar je ook nog hoop gratis films en series kan zien bij ziggo.

Even kijk : compleet inclusief de extra`s zoals ziggosport , film 1, me 4 tv aansluitingen media xxl
alles in 1 abbo betaal ik voor : 54 euro en me telefoon-abbo 9 euro.
totaal dus 63 euro pm.
Daarbij ligt de snelheid ook nog hoger dus bij ziggo 75 Mb tegen 50 Mb bij T-Mob

Dus nogmaals vraag ik me af waar dan dat glasvezel aanbieding is die 71 euro ruim goedkoper is
Een beetje onduidelijk geschreven, sorry. Ik bedoel dat ik die €71,50 die Ziggo Totaal vanaf juni kost niet meer hoef te betalen. Mijn nieuwe abbo wordt er één van Tweak voor €34,- p.m. met alleen 1GB internet. Daarboven op zou een F1TV Pro abbo komen of ViaPlay als ze goeie internationale series hebben die ik bij de andere streamingdiensten nog mis.
Ben je gek joh, hoeft geen sorry te zeggen. Ik ging er vanuit dat alles compleet was dus met je aantal tv`s enz. Ik zit gewoon al vanaf begin bij ziggo (@home) sinds einde inbel-periode en heb ondanks het laagste abbo gewoon op basis van oud contract heel veel voordeel.
Oei met die prijzen in Scandinavië betwijfel ik het of het hier een succes gaat worden. Even afwachten dus wat het in Nederland kost.
F1 kijk ik graag, rest interesseert me niet zoveel. 33 euro is dan teveel. Ik kan me voorstellen dat dit voor heel veel mensen geldt.

[Reactie gewijzigd door cold_as_ijs op 24 juli 2024 00:32]

Oei met die prijzen in Scandinavië betwijfel ik het of het hier een succes gaat worden. Even afwachten dus wat het in Nederland kost.
Een troost; in Denemarken is het (omgerekend, wat ik eerder vanochtend vond met Google) 13 US Dollar.
Ik weet niet waar je dat haalt, maar volgens de website van Viaplay is het totaalpakket met sport 449 DKK, omgerekend 60 euro: https://viaplay.dk/package_sport

119 DKK is enkel films en series en is omgerekend 16 euro zo even uit het hoofd. Side by side: https://checkout.viaplay.dk/

€1 is 7.43 DKK, dus prijzen mag je delen door 7,5 voor een "bij benadering" eurobedrag.

Ook hier is mijn andere comment van toepassing (b12e in 'nieuws: Steamingdienst Viaplay komt in 2022 met Nederlands...) - Denemarken kent veel hogere prijzen maar salarissen / lonen liggen er ook veel hoger.

[Reactie gewijzigd door b12e op 24 juli 2024 00:32]

Ah, ik ben dan inderdaad wat te snel geweest. Maar volgens https://playmo.tv/services/viaplay/ is er voor Viaplay wat variatie, je kunt ook Viaplay Sport afsluiten, die 269 DKK kost, het hoeft dus geen 449 DKK te kosten. :) Alsnog een smak geld natuurlijk, maar toch al een flinke hap minder dan 60 euro.

Daarnaast denk ik niet dat Viaplay zichzelf uit de markt wil prijzen door extreem veel duurder te zijn dan de andere streamingdiensten alhier.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 00:32]

Niet meer dus, is niet meer beschikbaar op de website van Viaplay 😊

Hun helpcenter:
At Viaplay, we have two different subscriptions to choose from:

Viaplay - movies and series, DKK 119 a month. (2 free trial weeks for new customers)
Viaplay Total - movies, series and sports DKK 449 a month
Please note that one-off purchases (rental and purchase films as well as PPV events) are not included in the package.

Your package is activated when you confirm your purchase, and then you can start looking. You can cancel your subscription whenever you want via Account Overview.

[Reactie gewijzigd door b12e op 24 juli 2024 00:32]

dat is op zich een prima prijs, dat is wat ziggo sport nu ook kost ongeveer.
Tenzij je ziggo als provider hebt (omdat je niet anders kan) en je dus straks 10 euro meer per maand moet gaan betalen....
Noorwegen is dan ook een relatief duur land met hogere inkomens dan in Nederland. Zweden ook. Zie deze kaart.

Ik woon in Denemarken, klein beetje zelfde verhaal. Spotify of Apple Music kosten hier ook geen 9,99 euro maar 13,50 euro, 35% meer. BTW ligt vziw in Noorwegen, net als in Denemarken, op 25%, scheelt ook weer een paar procent.

Dus puur alleen naar markt zou je van die 44 noorse Euros rond de 25-30 euro in Nederland zitten. Maar Viaplay zal vast wel een groter aanbod hebben in Scandinavië en meer sportlicenties, dus ik ga er wel van uit dat de prijs tussen de 10 en 20 euro zal liggen door het kleinere aanbod (en om voet aan wal te krijgen) - maar da's een pure gok.

[Reactie gewijzigd door b12e op 24 juli 2024 00:32]

Ik weet niet wat die kaart als bron heeft, maar dit klopt niet met cbs cijfers voor Nederland. Als ze ook niet per land zeggen hoe ze op dat bedrag komen is het een vrij loze vergelijking.

Daar komt nog bij dat je dan beter het koopkracht plaatje mee kan ook (die met ppp), maar die kan je ook weer niet op zichzelf bekijken.

Tl;dr: zulke kaarten geven een verkeerd beeld en kan je niet goed gebruiken hiervoor.
Gelukkig staan er bij Wikipedia altijd bronvermeldingen: https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-2020/

Zal niet 100% correct zijn, elke berekening is namelijk anders, maar geeft wel een goede indicatie. Ik merk zelf dat veel producten, met name digitale goederen, in Denemarken gemiddeld 30-40% duurder zijn dan in België. Waar "Europa" (lees: de Eurozone) vaak dezelfde prijs krijgt, is dat voor Scandinavië toch altijd net iets duurder.

Koopkracht (ppp) komt van het IMF: link

[Reactie gewijzigd door b12e op 24 juli 2024 00:32]

Nice! Die had ik gemist.

Normaal wordt je doorgelinkt bij de claim in de text maar die zag ik bij het plaatje niet staan, vandaar mijn verwarring (het staat pas later in de tabel). Wat mij opvalt is dat ze het modale inkomen van het CBS gebruiken dat zonder vakantiedagen (en voor velen de dertiende maand ook) is. Ook dat het modale inkomen zoals het CBS dat berekent 79% is van het gemiddelde inkomen, terwijl volgens mij veel andere landen direct het gemiddelde inkomen doorgeeft.

Als je dat allemaal er bij op telt dan valt het verschil tussen Nederland en Scandinavië wel mee denk ik. Ook geloof ook zeker je praktijk ervaring dat veel in Denemarken duurder is, dit ligt ook in lijn met de koopkracht verschillen.

die tabel geeft ook de Deense variant op het CBS als bron voor Denemarken. Kijk ik daar naar het gemiddelde disposable income van iedereen op de arbeidsmarkt (self-employed + employees + unemployed, of te wel iedereen met werk of werkzoekend en op uitkering zoals gebruikelijk is), dan kom ik op een gemiddeld netto inkomen van 2737,50 euro (google's huidige exchange rate. Neem je het Nederlandse modale inkomen en maak je daar gemiddeld inkomen van, dan kom je op 2835.44 euro netto voor Nederland (en daar komt nog eventueel vakantiegeld bij op dan).

Daarom vind ik die kaart maar erg onduidelijk omdat landen 'netto inkomen' anders berekenen en je dat niet 1 op 1 van de statistiek sites kan overnemen.


Ik kan geen link maken van mijn dataselectie op https://www.statbank.dk/en/ maar kom uit op de volgende output:
Income, persons by socioeconomic status, part of the country, unit,
sex, type of income and time
2019
Total
All Denmark
Average income for people with type of income (DKK)
Men and women, total
1 Disposable income (2+30-31-32-35) 244 289
244 289 is dan het gemiddelde 'disposable income' in heel 2019 in Deense Kronen (DKK).

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 24 juli 2024 00:32]

244000 lijkt me wel erg weinig, tenzij part time is meegeteld.

Ik verdien niet enorm bovengemiddeld maar heb toch bijna het dubbele netto (ergens tussen de 4 en 5k Euro p/m zonder valantiegeld en aanvullende verzekeringen en pensioen, dus in realiteit wel ruim het dubbele) Jouw cijfer komt neer op 20.000 afgerond per maand, terwijl veel appartementen toch in de 12-13.000 p/m zitten in Kopenhagen. Tel daar nog nutsvoorzieningen bij (nog eens 1000 per maand) en dan schiet er minder dan 900 euro over om van te leven en overige vaste kosten.

Als dat cijfer klopt dan ben ik toch beter af dan ik dacht 😊 maar bedankt voor de berekening. Diepgang is iets dat veel commentaar hier (de mijne inbegrepen) mist. Zou ik je kunnen upvoten, ik zou het doen 😊

Edit: ik gebruik deze nog wel eens om koopkracht te vergelijken en die geeft aan dat je voor 2800 euro in Kopenhagen maar 2200 nodig hebt in Rotterdam, zou je 1:1 hetzelfde kopen/huren/verbruiken

[Reactie gewijzigd door b12e op 24 juli 2024 00:32]

Nouja, het gaat natuurlijk over alle werkenden en werk zoekenden hè, daar zal idd ook part-time werkers bij zitten en mensen met een (studenten) bijbaantje, mensen op een uitkering die werk zoeken maar ook mensen zonder uitkering die werk zoeken. Zo gaat dat tenminste in Nederland.

Hier is trouwens een preciezere link om de inkomens gegevens in Denemarken te bekijken: https://www.statbank.dk/tabsel/207514. Misschien woon je ook in een rijkere regio?

Province Københavns omegn verdient 279567 per jaar netto, en Province Nordsjælland verdient 300167 dkk per jaar netto. Verder gaat dit om inkomen per persoon, niet per huishouden. Met twee werkenden elk op een gemiddeld inkomen lijkt Kopenhagen nog wel enigzins betaalbaar.
Als het je alleen om F1 te doen is kan je ook F1TV Pro overwegen. Deze blijft wel beschikbaar. Deze is momenteel voor 64,99 voor een heel jaar. Verwachting is nog wel dat deze volgend jaar wel omhoog gaat.
Meer dan €14 per maand ga ik in ieder geval niet betalen voor één (sport) zender. Dat wordt dus gewoon ouderwets illegaal bezig zijn.
Ach, omdat Ziggo geen F1 meer heeft kan ik volgend jaar makkelijk overstappen op glasvezel. Waarschijnlijk gaat het Ziggo veel klanten kosten.
Dat was hun unique selling point, zonder dat tja maakt de overstap naar glasvezel dat dit jaar hier binnenkort beschikbaar komt heel makkelijk.
Selling point is van de laatste 5jaar pas M,ax mee rijd als Max niet had geweest was het niet boming geweest !
De laatste 5 jaar is F1 ook ENORM aan het investeren in haar marketingcampagnes. De sport in zijn geheel is veel aantrekkelijker geworden nadat Ecclestone van zijn troon is gestapt. Het is niet juist om de populariteit van Formule 1 volledig aan Max toe te wijden.
Selling point is van de laatste 5jaar pas M,ax mee rijd als Max niet had geweest was het niet boming geweest !
Maar voor mij wel een USP. Ik zou anders eerder overwegen over te stappen. Zelf kijk ik niet vanwege die halve Belg, maar vanwege de sport. Maar voor die 1,5 kijkers is er een groot deel dat alleen voor nummer 33 kijkt.
De laaste 5 jaar was er geen glas en moest je het anders doen met DSL wat tevens een tragere internet lijn is/was.

Voor mij was Ziggo F1 een reden om te blijven, dit jaar krijgen wij glas in het dorp (aanleg begin deze maand begonnen) en door het nieuws dat Ziggo geen F1 meer heeft heb ik gister dus besloten om toch glas te nemen.

Als ze geen F1 hadden gehad dan had ik er nooit aan gedacht om te blijven ondanks dat ik goede ervaring heb met ziggo (bijna geen storingen gehad in al die jaren).
Het is de "gratis" zender met naast de F1 ook de mooiste wedstrijden uit het Spaanse, Engelse en Italiaanse voetbal wat Ziggo aantrekkelijk maakt(e). Tegenwoordig zijn ze zo duur geworden dat je gerust elders Gigabit (up/down) fiber internetverbinding kunt krijgen en nog eventueel de Ziggo sport module erbij kunt nemen voor minder dan hun Internet en TV complete. En je bent ook nog meteen af van de energie slurpende Mediabox XL. Enige positieve van Ziggo is dat ik de kwaliteit over kabel gewoon het mooist vindt. Ik heb eerst KPN glasvezel gehad maar ook op de Full HD zenders was het beeld wazig/stroperig.
Ik blijf lekker, zeker omdat het Ziggo abonnement zonder F1 weer wat goedkoper zal worden.
Toch? :X
En toen werd je wakker :)
Nee, dat geld gebruiken ze om 'in het netwerk te blijvend investeren en de gebruikerservaring nog verder te verbeteren'.
Deden ze dat maar. Vandaag een mail van Ziggo gekregen dat het weer duurder word ivm investeren in het netwerk.
Ze zouden nu toch een paar miljoen over moeten houden zou je zeggen.
Er is een reden dat de Ziggo Dome in Amsterdam ligt. 'Geen woorden maar daden' is niet hun huis slogan.
We zien allemaal wat het Feyenoord oplevert...
Touché, al proberen ze het in ieder geval en heeft die mentaliteit Rotterdam als stad een hoop gebracht.
Helaas ligt hier nog altijd geen glasvezel. Ik moet dus voor een 'goede' upload bij Ziggo blijven, aangezien ik met DSL hier maar weinig overhoud.

Overigens heeft Ziggo nog altijd de PL, La Liga, Serie A CL, tennis, golf, etc. in handen. Ze hebben het met Sport1 destijds ook volgehouden zonder PL. Persoonlijk denk ik dat Ziggo Sport het dus nog wel even kan volhouden zonder F1.

Het is allemaal moeilijk te voorspellen want je moet eigenlijk al hun diensten los zien (internet, TV/Entertainment, etc.). Liberty Global kan bijvoorbeeld hun internet diensten verkopen en/of Ziggo Sport afstoten. Als ik het goed heb begrepen mogen ze dat vanaf dit jaar doen en die geruchten zijn er wel.
ik dacht dat ook altijd, maar in mijn wijk in de randstad nog altijd geen glasvezel..
aanbod vergeleken met T-Mobile - KPN - Online.nl en onder aan de streep met data verdubbelaar van Vodafone zit ik goedkoopst bij Ziggo.. :X

misschien straks maar overstappen naar een 5G router :D
met 4G haal ik al 200/20
Tjah, men riep enkele jaren terug ook massaal Ziggo te verlaten nadat het hoofdsponsor van Ajax was geworden, dat viel in de praktijk ook reuze mee. Dat zal nu niet anders zijn.

Het gros van de Ziggo F1 kijkers gaat lekker wat anders doen op de zondagen, komend jaar :)
IPTV diensten gaan het nog druk krijgen... Ik ben geen fan van illegale content maar we weten allemaal dat als de prijs buiten proportioneel is dit illegale aanbieders in de hand werkt.
Ik heb maandenlang verschillende IPTV diensten getest maar ik heb het uiteindelijk opgegeven. Geen enkele aanbieder gevonden waarbij de stream niet gaat bufferen of het kanaal helemaal niet werkt en altijd op het verkeerde moment als bijv de race net begint.

Als je kwaliteit wilt bij IPTV betaal je ook daar heel veel, dus dan kun je net zo goed legaal abo nemen.
Heb je ook F1tv pro geprobeerd dan? Want op een probleem 2 wedstrijden terug na Henin in 1.5 jaar nooit streamings issues gehad.
F1TV pro is een betaalde dienst. IPTV is niet legaal voor zo ver ik weet, op zijn best een grijs gebied.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Ruw ER20 mei 2021 12:59
IPTV is niet legaal voor zo ver ik weet, op zijn best een grijs gebied.
Nee hoor. IPTV staat voor Internet Protocol Television, simpel uitgelegd televisie via het IP protocol. Het protocol is natuurlijk legaal echter het aanbod van sommige aanbieders niet.
Bedoel je misschien P2P?
F1TV pro is een betaalde dienst. IPTV is niet legaal voor zo ver ik weet, op zijn best een grijs gebied.
En zomaar bieden divers (glas) aanbieders dit ook aan.
De discussie komt op het Torrents niveau, het protocol is niet illegaal, maar wat en hoe de de content krijgt kan discutabel worden
Welke diensten heb je precies geprobeerd? Zijn het echte IPTV diensten of gewone streaming services zoals Netflix?

Ik kijk voor namelijk sport op YouTube live streams en dat gaat altijd probleemloos zelfs met full HD. Een enkel keer schakelt het even terug naar een lagere resolutie, maar dat zijn uitzonderingen.
Denk wel dat dit mee gaat vallen, volgens mij is Viaplay een streamingdienst en geen tv zender.
Op IPTV producten worden ook dit soort streams aangeboden. VIA Norway is daar ook op te zien.
Weer een extra streamingdienst. Ik vind het zo jammer dat alles blijkt te versplinteren. Ik ben naast een voetballerliefhebber ook een Formule 1 fan. Nu heb ik op dit moment al ESPN compleet en Ziggo Sport Totaal; waar ik om en nabij de €30,- euro per maand voor betaal. Maar het is op een gegeven moment gewoon niet te doen. Zal dan ook geen nieuw abonnement afnemen. Dat wordt helaas weer andere wegen bewandelen om het te kunnen zien.
Herkenbaar maar uiteindelijk het grote probleem: ESPN vereist dat je ergens een tv abonnement hebt. ESPN International wordt overigens redelijk karig qua aanbod zonder de Bundesliga want die gaat naar Viaplay. ESPN zal dus ook iets moeten gaan doen want dat aanbod van international is in mijn optiek totaal niet meer interessant om af te sluiten (en zeker niet voor dat bedrag).
Hopelijk gaat ESPN ook een internet only dienst verkopen dat je gewoon met de bestaande ESPN Apps op bijvoorbeeld de Apple TV kan kijken.
Weer een extra streamingdienst. Ik vind het zo jammer dat alles blijkt te versplinteren
Dit is wat de wereld wil ;)
Keuzes en het eigen pakket.

Alleen dachten de 'cordcutters' een jaar of 10 geleden dat het dan een paar euro per dienst zou worden.
Maar ze hebben zich misrekend in de wereld van vraag en aanbod ;)
Zou je nu helemaal geen pakket meer nemen ( ziggo kabel tv á 19€ ) dan krijg je alleen nog maar NPO1,2 en 3, en kan je voor elke bouquet-uitbreiding erbij 5 tot 10€ mogen betalen.
'Cordcutter' hier. In plaats van € 69,- p/m voor Ziggo Alles-in-Een Complete betaal ik nu € 45,- voor een glasvezelaansluiting en € 7,95 voor NLZIET. Wat ik mis? Een hoop tv-zenders die ik toch al niet keek en een vaste telefoonlijn. Daarentegen wel een snelle, stabiele internetverbinding (500/500Mb) en ik heb niet het gevoel dat ik iets mis.

Ja, er is sprake van versplintering maar dat geeft je wel de keuze. Uiteindelijk zullen er wel weer een aantal diensten afvallen die het simpelweg niet redden en krijg je consolidatie. Daarbij, je kan toch niet alles kijken.

Was vroeger alles beter? Ik kan me nog herinneren dat ik doelloos zat te zappen. Dat TV-series niet te volgen waren omdat je een keer een aflevering had gemist. Terugkijken alleen kon als je de videorecorder goed had ingesteld én de band had teruggedraaid. Wat dat betreft hebben we het nog steeds ontzettend goed.
'Cordcutter' hier. In plaats van € 69,- p/m voor Ziggo Alles-in-Een Complete betaal ik nu € 45,- voor een glasvezelaansluiting en € 7,95 voor NLZIET. Wat ik mis? Een hoop tv-zenders die ik toch al niet keek en een vaste telefoonlijn. Daarentegen wel een snelle, stabiele internetverbinding (500/500Mb) en ik heb niet het gevoel dat ik iets mis.

Ja, er is sprake van versplintering maar dat geeft je wel de keuze. Uiteindelijk zullen er wel weer een aantal diensten afvallen die het simpelweg niet redden en krijg je consolidatie. Daarbij, je kan toch niet alles kijken.

Was vroeger alles beter? Ik kan me nog herinneren dat ik doelloos zat te zappen. Dat TV-series niet te volgen waren omdat je een keer een aflevering had gemist. Terugkijken alleen kon als je de videorecorder goed had ingesteld én de band had teruggedraaid. Wat dat betreft hebben we het nog steeds ontzettend goed.
Ja, een N=1 verhaal
Maar als je het topic op GoT objectief bekijkt, is het helemaal niet goedkoper, tenzij je creatief met de regeltjes omgaat.
Jij 'bespaart' nu zo'n 15€, terwijl je met een glasverbinding alles in één ( bijvoorbeeld Tweak ) zelfs nog terug kan brengen naar 18€ voor het dubbele van de snelheid

Dat noem ik kommaneuken, met de juiste tripleplay kan je ook hetzelfde aanbod krijgen, en roepen "ja, maar ESPN is gratis, of ik heb gratis F1pro"

De "originele" cordcutters wilden alleen een netwerkaansluiting, en per kanaal betalen.
Alleen kun je dat bedrijfsmatig niet voor elkaar krijgen, licenties en rechten worden berekend op aantal aansluitingen.
Ziggo komt dan met een 3 miljoen aansluitingen met een veel betere prijssetting, dan als ze diezelfde rechten moeten afnemen voor 100.000 of 1 miljoen, dan gaat de prijs ook weer omhoog.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.