Financiële situatie Viaplay verslechtert, bedrijf komt met meer bezuinigingen

Viaplay heeft zijn omzetvoorspellingen voor de rest van het jaar teruggetrokken. De financiële prestaties van het bedrijf vallen nog meer tegen dan ongeveer een maand geleden nog werd gedacht. Naar verluidt wordt er ook gesneden in het Nederlandse personeelsbestand.

Het bedrijf kondigt aan over een week meer kostenbesparingen bekend te maken. Het verklaart verder ook dat de 'kosten van content stijgen, maar [ze] gaan niet gepaard met omzetgroei of kostenbesparingen', schrijft onder andere de NOS.

Bronnen van TotaalTV geven alvast een inkijkje in de plannen van Viaplay. Die beweren dat 'vooral' de marketingafdeling van Viaplay Nederland ontslagen zal worden. Over alle internationale divisies van Viaplay zou 40 procent van het personeel ontslagen worden. Eerder werd bijvoorbeeld ook al de productie van vier Nederlandse series stopgezet om te bezuinigen.

Streamingdienst Viaplay is beschikbaar in onder andere Nederland, het VK, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, de VS, Canada en meer landen. In Nederland heeft het platform tot 2024 de uitzendrechten voor Formule 1 in handen, die daarvoor bij Ziggo lagen. TotaalTV tekent aan dat Viaplay met betrekking tot F1-races meermaals zijn beloftes heeft geschonden zonder daarop te commentariëren. Zo zou een deel van de races gratis te zien zijn en zouden races niet voorzien zijn van reclame door Viaplay. Beide beloften zijn niet waargemaakt, aldus TotaalTV. De dienst heeft ook de uitzendrechten voor de Bundesliga- en Premier League-voetbal.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

13-07-2023 • 16:16

221

Lees meer

Reacties (221)

221
212
88
9
0
82
Wijzig sortering
Wanneer je belabberde kwaliteit levert op je unique selling point voor wat in de NL markt de hoofdprijs is, dan snap ik wel dat ze failliet gaan.

Vorig jaar 100€ betaald voor viaplay. En het was belabberd. Zelfs nog uit coulance 10€ terug gekregen. Alles lag aan mij, en niet aan viaplay. Terwijl iedereen aan het klagen was. Ik kijk via 1gbit kpn glasvezel met een bedraad aangesloten Apple TV 4K….

Vraagt de helpdesk of ik de WiFi uit en aan wil zetten 🤣🤷‍♂️

Van dat 10tje een maand f1 tv pro er naast gehad en toen al mijn viaplay opgezegd (wel contract uitgediend).

Kreeg later nog wel een “supporter van het eerste uur korting” aangeboden voor 2023, maar met 150€ voor een jaar is dat +50% tov 2022 !. Hoorde van een collega die 2023 ermee door was gegaan dat het net zo belabberd was als 2022. Die heeft nu f1tv pro er naast genomen 🙈.

Bij de voorjaarsaanbieding van F1tv pro die genomen. Prijs kwaliteit is daar wel prima op orde.
Grappig, ik kijk op een 200mb glasvezel lijn van KPN maar heb werkelijk waar nergens last van (technisch gezien). Qua content is het treurig. Voor- en nabeschouwing kijk ik op F1TV, alleen commentaar tijdens de race vind ik prettig in het NL (en ook tijdens de andere sessies).

Ik mis ook een beetje de diepgang die je bijvoorbeeld bij F1TV wel krijgt. Op dinsdag de analyse van Palmer is vaste koek en geniet ik echt van. De technische sessies (over veranderingen aan de auto), ook heel leuk.

Dat is echt een stuk beter dan dat eeuwige geleuter over “tja een racer wil maar één ding, en dat is winnen”, of “kijk het is heel simpel… <insert random onzin>" van Tom Coronel
F1TV heeft het nederlandse commentaar van ViaPlay sinds juni vorig jaar. Switchen hoeft dus niet meer :)
Zeker! En die gebruiken we dan ook. Het enige vervelende is tussen de quali rondes door, dat het beeld (uiteraard) blijft bij de internationale uitzending maar de voice over naar de studie gaat met haar eigen herhalingen etc. Maar tijdens de race weinig last van (tenzij lange rode vlag oid).

Dus als Viaplay weggaat, tja dan schakelen we wel volledig over naar F1TV. Ben benieuwd wat er dan met de rechten zou gebeuren overigens.
Ik vermoed dat ViaPlay deze dan onderhands gaat verkopen (mits dat contractueel mag). Anders zullen ze de rechten terug moeten geven aan F1.
Ze hebben technisch geloof meerdere regionaal verspreide streaming punten (die je uiteraard niet zelf kan kiezen). Ene is er gevoeliger voor dan de andere. En het was ook niet altijd verkeerd, maar regelmatige zat je naar 360p of hangende beelden te kijken.

Ik vind F1TV technische uitleg etc ook veel beter dan viaplay. Mis viaplay dan ook totaal niet. Kan me voorstellen dat niet iedereen de Engelse voor-/nabeschouwing kunnen volgen en daarom F1TV Pro minder vinden.
Het is ook niet heel verwonderlijk, althans de publieke reactie op Viaplay in Nederland. Je weet dat je als merknaam met twee-nul achter staat wanneer je iets dat voor een groot deel van Nederland gratis was, ineens betaald maakt. Daar scoor je geen populariteitsprijs mee, zéker niet als je niet poogt goodwill te kweken. In plaats daarvan komt een halfbakken service die belabberde beeldkwaliteit biedt en waarvan men vooral vond dat het aan de verbinding van de kijker lag en commentaar waarvan de planten dood slaan in de huiskamer.

En dat allemaal terwijl F1TV Pro 'gewoon' een veel betere en bredere dienst aanbiedt voor minder dan de helft per maand. En dat ook nog 'ns zónder Olav Mol en Jack Plooij.
En Viaplay beloofde de prijs niet te verhogen het eerste jaar, hebben ze gewoon gedaan. Ze hebben de Nederlandse radiorechten gekocht, super kinderachtig. En het was inderdaad de schuld van heel Nederland behalve Viaplay dat de verbinding zo slecht was. Er is geen bedrijf in Nederland wat ik een faillissement zo gun.
Beloftes:
- Geen reclame's tijdens sport uitzending
- 6 F1 races gratis
- stabiel systeem
- Geen prijsverhogingen

geen enkele is waargemaakt en als journalisten/klanten om uitleg vragen wordt er arrogant gedaan.
Ik ben zelf persoonlijk best tevreden over amber brantsen en het team.. maar.. let wel; we zijn van 4K uitzendingen naar 720P gegaan.. maar prijs steeg wel gigantisch.
Dus hoop vurig dat F1 dan maar zsm weer naar ziggo gaan.
Op de achtergrond speelt hier streaming versus traditionele televisie. Ziggo zond als kabelboer de Formule 1 uit in DVB. En met DVB-techniek is een zender in 4K aanbieden waar het halve land tegelijk naar kijkt een fluitje van een cent.

Formule 1 unicast streamen naar miljoenen mensen is nogal een uitdaging. We kijken naar Netflix hoe die moeiteloos 4K de huiskamer in brengen, maar enerzijds maakt Netflix het zich makkelijker door geen live-uitzendingen te doen, anderzijds heeft Netflix infastructuur tot dicht bij de providers geïnstalleerd om het te kunnen.

Viaplay had dat niet, had daarom een enorme capaciteitsschaarste en moest daarom overgaan op 720 om de bandbreedte te beperken. Maar... nog erger... ook dat lostte de problemen niet op, dus werd alsnog een tijdelijke televisiezender opgetuigd om de boel meer traditioneel (DVB of multicast IP) bij de mensen thuis te krijgen. Die televisiezender bleek uiteindelijk niet zo tijdelijk en degene die wel via streaming keek, ervoer veel te vaak een haperende verbinding.

Daarom is toch een behoorlijke mislukking van streaming als middel om grote publieksevenementen in de huiskamer te krijgen. Ik denk dat het ondenkbaar is dat de Formule-1 bij een streamingplatform kan blijven en het zal terugmoeten naar een televisiezender die de traditionele infrastructuur gebruikt. De resolutie kan dan zonder problemen terug naar 4K, HDR kan aan en de bitrate omhoog.
Enige probleem was, dat Ziggo het niet via DVB aanbood. Je kon alleen 4K F1 kijken met de toenmalige duurste mediabox en die haalde het via IPTV binnen. Ik heb destijds namelijk geklaagd waarom ik met een CI+ module niet in 4K kon kijken en kreeg dit toen te horen. Want het zou zogenaamd niet via DVB-C kunnen. Wat nadien door Ziggo zelf trouwens als niet waar werd bewezen, omdat ESPN ineens wel een UHD kanaal kreeg met HDR, die prima werkt via CI+.

Ziggo had dus wel via IPTV 4k F1, echter is dat een hele kleine groep geweest die het kon kijken, omdat je daar ook weer een zeer specifiek abo bij nodig had. Anders kreeg je die mediabox niet.

Viaplay heeft zichzelf gewoon in de vingers gesneden door zeer matige kwaliteit te bieden tegen de hoofdprijs. F1TV Pro lukte het wel om betere kwaliteit te bieden via IPTV en met minder storingen voor minder dan de helft van de prijs. En daarnaast hield Viaplay zich ook nog niet eens aan de eigen beloften, zoals geen reclame tijdens de race, gratis te kijken races, enz enz. Hiermee verlies je snel alle goodwill die je bij de klanten en potentiële klanten hebt. Ik zou er ook totaal niet rouwig om zijn, als Viaplay failliet gaat, dit hebben ze namelijk gewoon keihard aan zichzelf te danken. Nederlanders zijn al sceptisch om ergens extra voor te betalen, maar als je dan ook nog eens niet levert waarvoor men betaalt, je beloften niet nakomt en bij problemen ook nog eens de klant beticht van de oorzaak hiervoor zijn, dan is het snel klaar.
Dat klopt niet, F1 4K werd uitsluitend via DVB uitgezonden, maar wél in een codering dat alleen de Mediabox Next hem kon decoderen. Later werd na ingrijpen van de ACM (i.v.m. dat vrijheid van apparatuur wettelijk vastgelegd werd), de een codering compatibel met de CI-modules alsnog toegevoegd.

De zender Love Nature 4K was ook exclusief op de Mediabox Next beschikbaar en die zender werd wél uistluitend via IPTV geleverd.
Dan heeft de Ziggo helpdesk mij destijds voorgelogen. Quelle Surprise. Die Next beperking werd pas in 2022 opgeheven, toen was F1 al weg bij Ziggo, dus F1 4k was alleen via de Next box te zien. Blijft een feit dat destijds weinig mensen die 4K stream konden kijken, omdat je daarvoor het allerduurste abo van Ziggo moest hebben om die Next box te krijgen.

Maar de kwaliteit van Viaplay houdt zeker niet over en dat ligt niet bij de klanten, maar de keuzes die Viaplay zelf maakt.

[Reactie gewijzigd door thunder8 op 22 juli 2024 23:13]

Viaplay streamt via CDN platformen zoals fastly. Die kunnen makkelijk 4K streamen, alleen kost dat Viaplay meer geld. Capaciteit probleem is het niet.
De problemen die Viaplay had, hadden te maken met capaciteitsgebrek, ondanks de niet-zo-tijdelijke tijdelijke zender. De problematiek is niet 4K, de problematiek is 4K+live+miljoenen kijkers. Of meer geld de kwestie had opgelost... misschien wel, misschien niet, maar dat verandert de kwestie niet: Het hele idee achter Viaplay was de TV-boeren te omzeilen, waardoor deze geen deel van het abonnementsgeld zouden opeisen, waardoor meer voor de sportrechten geboden kon worden. Of nu meer geld aan de TV-boeren betaald had moeten worden, of meer geld aan CDN-platformen, in beide gevallen had het verdienmodel niet gewerkt.
Het is inderdaad een geld kwestie, want 4K streamen met miljoenen gebruikers is geen probleem via een CDN zoals fastly.
Die TV zender is een rampenzender.. letterlijk.
F1 heeft tegenwoordig bij sommige races sprint weekends.
Dat wil zeggen op vrijdag 1 vrije training om daarna kwalificatie uit te voeren voor de race op zondag.
De zaterdag race is een race op zichzelf.
Dat wil zeggen kwalificatie (kortere versie) voor de sprint race.
Maar.. de zender viaplay extra zend enkel op zaterdag en zondag uit.
Ik merk trouwens zelf geen verbetering... sterker nog.. keek via VPN naar sky sports F1 en dat beeld was scherper dan viaplay.
Misschien mis ik iets maar ik heb thuis een Viaplay abonnement en kijk F1 via de Viaplay App op mijn LG televisie, en daarmee kan ik gewoon ook alle vrijdagsessies volgen. Ik wist niet eens dat Viaplay een eigen zender had...of begrijp ik het verkeerd?
Bij een aantal providers wordt een extra zender Viaplay Xtra aangeboden, die je "ouderwets" zonder extra app kunt bekijken wanneer je via die provider je Viaplay abonnement hebt afgenomen. Ziggo, Caiway en Delta hebben dat kanaal (200?); bij andere providers weet ik het niet.

Die zender draait normaal 24/7 alleen een repeterende Viaplay promo, maar tijdens raceweekenden worden op zaterdag en zondag op het live-tijdstip de Formule 1 evenementen (training 3, kwalificatie en race) met hun voor- en nabeschouwingen uitgezonden. Andere evenementen (andere sporten) worden, voor zover ik weet, alleen via de Viaplay apps gestreamed.
Ik kijk anders al tijden via F1tv naar de Formule 1, ook gewoon streaming. De eerste 2-3 seconden is het beeld even belabberd en daarna is het prima. Dusdanig goed dat ik het op een 55" tv prima kan zien. 4K durf ik niet te zeggen, maar wel betere kwaliteit dan Viaplay.
De grote mislukking van streaming zit 'm dus niet in streaming, maar bij Viaplay. Laten we daar even duidelijk en eerlijk over zijn.
F1TV bedient vele miljoenen kijkers over de hele wereld, live. Geen problemen.
Ik heb de F1TV Android app gesideload op m'n TV en het is een plezier om naar te kijken op 55" groot.
Ik vind unicast de reden geven van de slechte kwaliteit wel een slecht argument. NLZIET doet het ook prima met unicast en leveren 1080p met 7500 bitrate. Daarnaast hadden ze ook kunnen kiezen om een efficiëntere codec (bijv. hevc) er naast aan te bieden voor apparaten die dat ondersteunen, zie bieden eigenlijk maar 1 live stream aan dus meerdere codecs gebruiken is een kleine moeite.
Ze doen HEVC dacht ik voor Apple TV wel, die gaat ook via DASH i.p.v. HLS.

Kan mij vergissen, want heb helaas geen Apple TV om het te checken.
De belofte om van 720p naar 1080p te gaan, hebben ze wel waargemaakt. Dacht nog voor de eerste race.

Daarmee doel ik alleen voor F1, en de bitrate is zo damn laag, dat het nog niet eens opvalt dat het een 1080p stream is.
gewoon f1tv nemen tot Ziggo het terug heeft. goeie kwaliteit beeld, zelfde brakke commentaar en veel goedkoper
Ik heb mijn telefoon op Engels gezet om te voorkomen dat F1tv iedere keer automatisch dat zaaddodende commentaar van viaplay selecteert.
Inmiddels hoeft dat niet meer ! ook met casten kun je de taal kiezen die wilt, ik stream het engelse commentaar vanaf een NL telefoon. (Iphone)
Ja, je kunt wel iedere audiostream kiezen, maar iedere keer dat je minimaliseert of opnieuw opstart staat de taal weer op default.
Ik heb voor f1tv een google chromecast met google tv aangeschaft(4k) echt ideaal. Ik werd gek met dat streamen van mn telefoon, nu kan ik makkelijker van stream wisselen
Het gaat niet om makkelijker wisselen. Ik wil gewoon uberhaupt niet hoeven wisselen. Maar die app springt dus bij opstarten automatisch iedere keer naar de ingestelde taal van het apparaat.
Thuis gebruik ik trouwens ook android tv op een nokia streambox, maar daar zet ik toch altijd grandprixradio aan, dus dan gaat F1tv sowieso op mute.
Laten we de inbeeld-reclames van kudt-bedrijven ook niet vergeten nu we toch bezig zijn.
Al zouden ze Zweeds zijn, dan nog gun ik ze een faillissement :P
Je doelt op dit: https://www.totaaltv.nl/n...ns-formule-1uitzendingen/

Het 'grappige' is dat gepost is door een Tweaker in het ViaPlay topic, en TotaalTV dit heeft overgenomen. Volgensmij lezen ze ook stiekem mee, want ze doen het wel vaker. :9

Overigens niet alleen bij de F1, ik heb het een paar keer gezien bij het voetbal, opeens een banner voor een serie tijdens de wedstrijd (dus niet in de rust).
Jij geniet er van dat mensen hun baan kwijt raken?
Ach schei toch uit. Zo mag geen enkel bedrijf ooit over de kop gaan, want o wee als iemand langs het UWV moet of een nieuwe baan moet zoeken in de huidige banenmarkt met veel tekorten. Ik vind het bijna zielig.

Alles bij elkaar hebben de mensen die daar werken geen goed product kunnen leveren. Technisch niet, maar klaarblijkelijk ook op andere vlakken ronduit ruk.

Dus ja, prima. Hopelijk vinden die mensen hierna iets wat ze wel kunnen.
Zeg maar eens tegen de boeren dat ze een nieuwe baan moeten zoeken, die gaan compleet over de rooie.
Als een boer met halfrotte producten aankomt dan kan die denk ik ook wel weggaan ja.
Als die boer net als ViaPlay mij producten verkoopt van onacceptabele kwaliteit en wanneer ik hem betaal om mijn advertentie naast zijn veld te zetten en hij doet dat niet, dan verdient hij het wellicht niet meer om een aardappelboer te zijn, aangezien hij zijn werk niet doet.
Nee, het is genieten dat een malafide bedrijf dat haar beloftes niet nakomt, zeer amateuristisch te werk gaat en financieel enorm mismanaged is door een arrogante kwast van een CEO (die nu gelukkig weg is) ten onder gaat. De mensen die er werken zijn collateral. Kunnen er niets aan doen, maar hadden de bui 2 jaar geleden al kunnen zien hangen toen iedereen met een kladblaadje of rekenmachine al direct kon zien dat er iets zeer grondig mis was met het bod van ViaPlay.
Nooit problemen gehad met de verbinding.. heeft hier altijd prima gewerkt via de app rechtstreeks op mijn Samsung TV (wifi)
Ik heb een aantal keer wel problemen gehad met Viaplay, laatste keer was 2 weken terug bij de race op de redbull ring. Beeld happerde als een gek, met de visplay app op mijn LG OLED TV die bekabeld aangesloten zit. Nu heeft mijn TV slechts een 100mbit ethernet poort maar dat is meer dan zat voor elke streamingdienst, vooral voor Viaplay met hun 720p uitzendingen. Op het zelfde moment ook geprobeerd met mijn iPad Pro en ook daar zowel over 5G als WiFi haperde het beeld.

Het is dat ik 50% korting krijg via mijn werkgever op mijn internet abonnement (incl extra diensten) en Viaplay ook nog eens deel met mijn vader. Het is voor mij dus nog goedkoper als F1TV anders was ik ook wel overgestapt.
Ja, ook dat nog eens. Prima dat je Olav Mol en Jack Plooij niet ziet zitten (ik ben naar F1TV Pro gegaan en wat een verademing is het zónder die twee stoethaspels) maar damn, je zou verwachten dat een bedrijf een beetje de kamer kan lezen als het gaat om imago van zowel jezelf als dat van Mol en Plooij en de koppeling naar (Nederlandse) Formule 1-verslaggeving.
En in plaats van Mol kreeg je Ernie en Bert voor het commentaar. "Wat zien we hier?" "Een vrachtwagen". Tenenkrommend.

Ik kijk sinds de overgang naar ViaPlay via buitenlandse zenders (vooral Oostenrijk) via de satelliet. Gemiddeld 25s eerder beeld dan wanneer ik via de Ziggo/ViaPlay combi zou kijken. ViaPlay via internet is nog dramatischer.

Het wijzen naar klanten: schandalig. Het niet nakomen van beloften ("x races gratis te zien"): alles behalve netjes. "We gaan het allemaal anders en beter doen" - weinig van gemerkt. Laat ze vooral roepen dat het in NL niet slecht gaat, maar ik denk dat dat een wat te rooskleurige voorstelling van zaken is.
Kijk je die op Servus TV Österreich? Heb je toevallig ook 4K broadcasting kunnen vinden via de satelliet?
In Oostenrijk zijn de rechten verdeelt tussen ORF en Servus inderdaad. Alle races zijn live te zien op die combi. Met best goed commentaar en veel achtergronden.

Geen 4k kunnen vinden, maar dat kan er goed aan liggen omdat ik niet heb gezocht. Ik ben zo iemand die tevreden is met z'n HD TVs en hoewel m'n satellietsets wel allemaal 4k aankunnen, m'n TVs kunnen dat nog niet ;-)
De zin die er achteraan kwam was nog erger! “Gaan ze het nu ook opnieuw asfalteren!” :'(

[Reactie gewijzigd door Michel2 op 22 juli 2024 23:13]

En dat allemaal terwijl F1TV Pro 'gewoon' een veel betere en bredere dienst aanbiedt voor minder dan de helft per maand. En dat ook nog 'ns zónder Olav Mol en Jack Plooij.
En daar gaat het mis. Er is voor mij meer dan F1, ik kijk heel graag PL (bijna elke wedstrijd) en de Championship, en ook de toernooien uit Engeland. Ook weleens darts bijvoorbeeld. Dat allemaal biedt ViaPlay. Dus ik betaal daar graag wel ~15 euro p.m. voor (excl. korting).

Buiten de beeldkwaliteit (die moet omhoog, maar zal dus niet meer gebeuren), kan ik alles zien wat ik wil. Bij Ziggo/KPN/ESPN zit je vast aan hun kanalen. Als Arsenal-fan zonden ze bijvoorbeeld soms wedstrijden helemaal niet uit (zoals Arsenal - Everton), maar dan wel iets als City - Bournemouth. Er zijn mensen die zeggen dat dit niet mocht i.v.m. (streaming)rechten, maar toen ze Duits-voetbal even hadden van ViaPlay (dat was voor de launch), deden ze er ook weinig mee, dat terwijl het dus wel kon volgens de licentie lijkt me. Oh ja.. Ziggo kocht rechten, maar deed daar niets (Turkije o.a.). Nu interesseert mij Turks-voetbal niets, maar waarom koop je iets als je er niets mee doet? Waarom zend je het niet uit via een stream? Zelfde met Frans voetbal, enkel de top ploegen, wat als je fan bent van de Heracles of FC Emmen van de Ligue 1/2? Of Fransman die hier in NL (tijdelijk) woont, en zijn ploeg wil zien? Want je mag geen dienst uit het buitenland pakken en VPNs blokkeren ze steeds meer.

Zoals in het ViaPlay topic, verwacht ik geen overname door Ziggo of KPN. Ik denk eerder een partij als DAZN (zelfde type platform - zelfde service helaas), Amazon, Apple (willen flink uitbreiden) of andere streamingdienst. Wellicht dat Ziggo een poging gaat doen om toch de F1-rechten te krijgen, maar niet als een 'top tier' komt.

Nee, dit wordt nog niet zo makkelijk, zeker niet voor mij als (PL-)voetballiefhebber. Heb al het begrip voor F1 fans, maar er is meer dan F1 (series ook, al hebben ze niet echt iets unieks). Als ik weer op zoek moet naar een IPTV-boer voor mijn wedstrijden, dan wordt ik daar niet vrolijk van.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 23:13]

Ik denk dat geen van die partijen ViaPlay wil overnemen. Het is zo slecht gemanaged en heeft zo’n enorme PR-flater geslagen dat het gewoon geen goede investering is. Je koopt een enorme berg schulden die die Cowboy van een CEO heeft veroorzaakt en dan moet je er ook nog eens dik in investeren om de boel op orde te krijgen. Je kan ook gewoon een jaartje wachten tot het uit zichzelf omver valt of de rechten weer geveild worden. :+

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 23:13]

Ja, goed punt. Ik heb nul interesse in andere sporten (en overigens heb ik ook nooit Viaplay gehad) maar ik kan mij voorstellen dat F1 de nagel aan de doodskist is voor anderen door andere sporten. Aan de andere kant: voetbalrechten zijn ook altijd al een doorn in het oog geweest met mislukkingen all over the place waarbij de kijker de grote verliezer is. Krankzinnig dat men dit soort onzin niet gewoon fatsoenlijk kan regelen.
Ja, voetbalrechten zijn gewoon wazig, maar daar gaat (ook) veel geld in om.

Bijvoorbeeld:
- UEFA toernooien zijn allemaal losse licenties (EL, CL, CF), Ziggo krijgt die nu allemaal, maar het blijft vreemd dat het ene toernooi bij ESPN bijvoorbeeld zit, en de andere weer bij partij X. Dan heb ik het nog niet gehad over sublicenties (zoals voor NL-clubs + TV-rechten voor op publieke zenders)
- FIFA toernooien kunnen achter een paywall zitten, maar het hoeft niet. In sommige landen zit het bijvoorbeeld bij Eurosport (die zijn erg goed in reclames..)
- De PL-rechten zijn zonder de toernooien (dacht ik althans). Dus het ene toernooi is daar, en het andere weer daar. De Championship is ook weer los. Hier heeft ESPN gewoon de 1ste en 2de leagues, de bekers (al moet de finale op het open net), etc.
- Als zenders geen interesse hebben, dan heb je gewoon pech. Zie Serie A, Ligue 1/2, etc. - enige optie is IPTV-boer of VPN. Ziggo heeft deze rechten nu wel gekocht (na jaren niet), omdat ze anders helemaal niets meer hadden, buiten La Liga (Spaans-voetbal).

Overigens is het grappig dat ViaPlay zo belicht wordt hier in NL, want ESPN zou zomaar de volgende kunnen zijn (tenzij deze ViaPlay willen overnemen). Ze verliezen namelijk mogelijk de Eredivisie rechten, omdat Ziggo (+ andere ISPs) flink wat geld voor neer willen leggen. Vroeger hadden ze nog Duits, Engels, EL, etc. Denk dat we nog wel wat veranderingen gaan krijgen komende jaren..

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 23:13]

Bij voetbalrechten komt ook een stukje realisatie kijken.
Voor de F1 is dat relatief simpel: elke keer één race op één circuit.
Bij voetbal gaat het om tientallen wedstrijden tegelijk in tientallen stadions. Dat kost een hoop mankracht en materiaal, en daar zit deel van het probleem.
ESPN zend (zond? Ik kijk geen voetbal) op zondag bijvoorbeeld 3 van de 4 wedstrijden in een bepaalde league uit, omdat ze de 4de gewoon niet rond kregen qua personeel.
En F1TV Pro is gewoon NOG voordeliger als je het deelt met een ander. Mijn vader en ik kijken het soms samen, en soms apart, en we betalen dan ook beide de helft. Hij kan t thuis kijken met de native app, in het buitenland. 30 euro per jaar voor mij zelf persoonlijk. Insta-buy.
Volgens mij kan je zes streams tegelijk aan hebben staan.. Als F1TVPro niet te moeilijk gaat doen met account sharing kan het dus nóg voordeliger ;) Het enige wat ik wel echt heel zonde vind, is dat F1TV Pro het vertikt iets te doen met Race Control anders dan blokkeren en dwars zitten. Die app bood zoveel meer usability van F1TV Pro-services dat ik het wel echt mis.

Edit: Euh waarom wordt dit -1 weggemod en krijgt @xoniq hieronder een +2? Ik misgun niemand zijn +2 maar die -1 op deze reactie is wel krom.

[Reactie gewijzigd door Klauwhamer op 22 juli 2024 23:13]

Probeer eens MultiViewer, die werkt perfect voor mij. Ik heb daarmee geregeld 5 steams aan. En ja, maximaal 6 streams, maar weet je, ik vind die 60 euro het al waard, 30 euro is helemaal top, en veel gekker hoeft het van mij niet.
Het is niet maximaal 6 streams, maar 6 apparaten.

Via de multiviewer app kun je in theorie gewoon álle streams en driver cams tegelijk kijken op één apparaat.
"commentaar waarvan de planten dood slaan in de huiskamer."

Thanks for the laugh of the day
Het is ook gewoon teveel op een hoop.
F1 en voetbal en series en films?

F1 heb je al voor rond de 60 euro bij F1tv PER JAAR
Olav Mol erbij via grandprix radio en klaar.

Daar ga ik geen Viaplay voor nemen.
met de jaarlijkse korting net voor het seizoen is F1TV maar 4,33 per maand 1/3 van de viaplay prijs.
vervolgens heb je betere kwaliteit, het F1TV commentaar en meer opties zoals F1 multiviewer.
En de vele extra's: Tech Talk, waar de nieuwste ontwikkelingen worden getoond en toegelicht, de analyses en het gigantische archief van samenvattingen en ook complete races die je kunt terugkijken. En dan zijn er ook nog alle races van de Formule 2 en 3, die vaak meer spektakel bieden dan de Formule 1.
Geef het F1TV commentator team ook een kans, die zijn zóveel beter dan Olav Mol.
wie bedoel je? de engelsen? Ja die zijn goed. De nederlanders? Die heb ik een kans gegeven, maar niet goed bevonden. En als je ergens voor betaald wil ik het wel goed hebben.
Ja het F1TV live team. Palmer voor het sterke race inzicht, Collins voor diep technisch inzicht en Jacques voor algemeen commentaar. Af en toe kom Hinchcliffe langs met trackside commentaar, vind ik ook sterk. Gouden combo wat mij betreft

[Reactie gewijzigd door langestefan op 22 juli 2024 23:13]

Het Nederlandstalig commentaar in F1TV komt ook bij Viaplay vandaan. Ik heb F1TV zelf bijvoorbeeld altijd op F1 Live staan in plaats van de International feed.
Wat is het verschil tussen F1 Live en de internationale feed bij F1 TV als ik vragen mag?
Volgens mij zit het verschil in de videostream. De live feed is een algemene videostream met verschillende talen. International is de Engelse audio met beelden vanuit de commentaarpositie en extra infographics enzo.
Je kunt onder zowel f1 live als international jouw eigen audio zetten iirc. Het verschil is dat f1 live de inhouse commentatoren zijn en international de sky f1 commentatoren.
Dat in ieder geval niet. De algemene videostream (of dit nou de “live” of “international” wordt genoemd heb ik even niet meer scherp) heeft verschillende taalopties. Die andere is alleen in het Engels.
F1 Live is met de in-house commentatoren en de incidentiele side-by-side stream (replays terwijl je de race nog ziet).

International is de 'algemene' feed, met de Sky F1 commentatoren.
ja begin van de race wil ik nog wel eens luisteren naar de Engelsen. lekker snel commentaar en die maken er een spektakel van. heerlijk. Daarna naar Olav.
Volgens mij is het een blauwe vlag ofniet Melroy?
Ja volgens mij is het een blauwe vlag of toch niet?


Laat Melroy maar weg -2 toegevoegde waarde.
Het gebrek van het Nederlands commentaar is voor mijn gevoel dat het niet meer is dan opnoemen wat ik zelf ook zie op het scherm, waarbij ze zeer vaak ook het nog eens naast zitten. Hoe vaak de verkeerde coureur wel niet genoemd wordt, er vind ook bijna geen goede analyse plaats over mogelijke strategieën.
Het fijne van Olaf Mol vond ik dat er duidelijke rol verdeling was, Olaf Mol wedstrijd verslag, Jack Plooi die zich verdiept wat er achter de schermen gebeurd. Via play probeert dat ook met Allard Kalff, maar die hoor ik een stuk minder vaak en het is op één of andere manier ook minder boeiend.

Ik merk dat ik een stuk vaker nu naar het engels commentaar luister, maar zoals mijn ouders die het in het Engels niet goed kunnen volgen, die zitten vast aan het slechte commentaar, waar ik met vader nu 1,5 jaar later nog steeds over hoor klagen.
Dat is voor jou
Vind het met Olav gewoon weer johee johaa
De eerste van Max in Barcelona
Johee Johoo was het.
Da's precies de 'moeilijkheid' van Viaplay. Voor de Formule 1 liefhebber is er een goedkoper legaal alternatief. Voor de film- en serieliefhebber zijn er goedkopere alternatieven. Maar vooral: kwalitatief is het allemaal ondermaats, en dan heb ik het niet eens alleen over de beeldkwaliteit. Iedere bestuurder, beleidsmaker of content creator binnen zo'n mediabedrijf moet dan toch beseffen dat je óf je verdienmodel moet aanpassen (= prijs verlagen) óf zorgen dat je al die mooie beloftes nu eens gaat inlossen.
Ze hoopten waarschijnlijk door deze koppelverkoop hun (reeds bestaande) streamingsdienst meer publiciteit te geven.

Dan zouden ze wel een F1-only abbo kunnen creeeren, maar dan moeten ze gaan prijsvechten met F1Pro en verdampt het initiele doel.

De vraag is natuurlijk welke trend hiermee gezet wordt. Hoeveel moet een volgende partij bieden om de rechten binnen te halen.
Verwijderd @haam13 juli 2023 17:12
waarschijnlijk een stuk minder. Dit was gewoon ordinair kapen. En je ziet wat daarvan terecht is gekomen.
Je vergeet de voetbal doelgroep.. snap dat die minder is onder Tweakers, maar er zijn meer sporten die mensen willen kijken. ;)
Nouja, nuancering, ik vind hun webplayer wel heel aardig. Als je die vergelijkt met het draconische bouwwerk dat de Ziggo Go player is..

Ik ben nu een beetje bang dat ik volgend jaar weer terug moet naar Ziggo Go, ik heb nu al geregeld dat ik voetbalwedstrijden niet kijk die ik eigenlijk wel wil zien, puur omdat die player zo'n gedrocht is :(
Hier ook F1TV en GPR. Zelfs via VPN naar Belgie werkt het probleemloos. Aan het begin audio en video even syncen en het blijft tot het einde van sessie/race in sync lopen.
Olav Mol zou voor mij de reden zijn om het juist niet af te nemen. Wat een slechte commentator was dat de afgelopen jaren
10x beter dan hepie en hepie die elkaar soms het licht in de ogen niet gunnen. De een wil de ander altijd aftroeven met het beter weten. En verder veel gezeik erbij. Nee Olav is top. Maar ieder zijn mening natuurlijk
Ieder zijn mening en smaak inderdaad. Ik vind de huidige commentatoren niet perse goed maar ik vond Olav Mol de laatste jaren totaal ongeschikt als commentator. Zat er met grote regelmaat flink naast en zag complete gebeurtenissen over het hoofd.

Echter heeft hij wel veel verstand van F1 en kan dat goed overbrengen. Daarom zou ik hem in een andere rol daarom best graag terug willen zien. Maar voor mij als commentator was het hem niet (meer).
Zelfs de sky commentatoren en de commentatoren voor de F1 Live feed missen links en rechts genoeg zaken, ook al zijn ze met meer man commentaar aan het geven. Niet omdat Mol daardoor beter uit de verf komt, maar F1 commentaar zonder missers is blijkbaar erg moeilijk.

Ik heb geen problemen met Mol en Plooij. Maar sinds ik F1TV Pro heb, heb ik ook niet de noodzaak ze in te voegen tijdens de race. Mocht F1 weer terug bij Ziggo komen met Mol en Plooij, dan heb ik daar geen issues mee. Scheelt mij weer 50-60€ per jaar.
Volgens mij is GrandPrix radio niet gratis meer, je moet nu voor 2 euro per maand het 'Premium BE' abonnement hebben. (ze hebben de Belgische radiolicentie gekocht)
Nee, dat premium staat volgens mij voor een soort ingebouwde VPN-functie. Ik gebruik de standaard app met VPN en dat werkt gewoon gratis.
gewoon gratis nog? via de webspeler wel iig
Nou, daarom had ik een voorbehoud ingebouwd. Ik had het laatst op staan in de auto over DAB+, en toen bleef de muziek leuk doorspelen zonder commentaar. Op de website staat er rechts 'Our Stations'. Kies je voor de onderste optie met Live commentaar, dan kan dat alleen vanuit België.
Dus afspelen gaat wel, maar je krijgt geen commentaar meer.
Premium content is bijv terugluisteren van het commentaar
ok duidelijk. Ik zit ook in België dus dan geen probleem
GP Radio mag geen raceverslagen uitzenden in NL. Dus ook niet over DAB+ in NL.
ik luister dat gewoon gratis met een vpn die ik al had
Via de webplayer kan je nog steeds gewoon het liveverslag luisteren.
Ik deel F1TV Pro met mn vader voor 30 per persoon per jaar. Gaat zonder problemen.
Ik heb F1tv maar de programmering rondom de race bij Viaplay vind ik wel vermakelijk. Inhoudelijk wat mij betreft vaak dan de lachshow bij Ziggo, waar ik overigens ook graag naar keek. Helaas kun je die Viaplay pre-race en post-race lastig terug kijken. Alleen tot 2 dagen na de race.
ViaPlay heeft de F1 rechten tot 2025 in handen.
Laten we hopen dat het een De Vriesje wordt en dat ze 2024 niet halen. }>
Stel ze halen 2024 niet als in ze gaan failliet, ik verwacht dat je dan ook F1 niet meer via hun dienst kan kijken maar zo snel zal Ziggo (of een andere partij) de rechten niet terug hebben.
Vraag me af hoe lang het dan duurt voor er weer F1 gekeken kan worden buiten F1TV om.
denk dat dat wel snel kan gaan. F1 wil ook gewoon geld verdienen. Bovendien is F1 eigendom van het moederbedrijf van Ziggo. Dus die kunnen vast snel schakelen.
F1 is eigendom van Liberty Media. Het huidige Liberty Media heeft niets van doen met Liberty Global wat 50% eigenaar is van VodafoneZiggo (behalve dat er een zelfde grootaandeelhouder is(John Malone) ). Je statement klopt dus niet. Dat is ook de reden waarom deze rechten niet vanzelfsprekend bij Ziggo kwamen en komen te liggen.
Fout formule 1 is eigendom van Liberty media. Ziggo is onderdeel van liberty global, een voormalige dochteronderneming van liberty media die in 2005 verzelfstandigd is.
F1 heeft het geld al binnen, het zal de curator zijn die geld wilt zien.
Als de moedermaatschappij door intern schuiven Ziggo een boost kan geven, denk ik wel dat ze dat doen hoor. Dus als Viaplay niet meer is, dan zal Ziggo kandidaat nummero 1 zijn.
Nee, zoals gielie zegt. De curator zal geld willen zien. Die zal (als dat juridisch allemaal kan maar lijkt me logisch) de rechten dan te koop aanbieden. Die kan F1 niet zomaar aan Ziggo geven, daar is voor betaald en de schuldeisers van Viaplay zullen dan net wat belangrijker zijn dan de TV kijker.
Het is speculeren wat de voorwaarden zijn. Het is niet ongebruikelijk dat contracten voortijdig eindigen bij een faillisement. Dan maken die rechten geen deel uit van de boedel, en is F1 ongebonden.
Dus gaat F1TV voor Nederland (flink) duurder worden. Ik ga 'm niet uitleggen omdat ik geen slapende honden wakker wil maken.
F1 zal Ziggo echter niet mogen voortrekken als er andere gegadigden zijn
Onderdeel van de boedelveiling? ;)
Ja naar Ziggo weer. O-) Dat was altijd gewoon top, helemaal nu we het alternatief gezien hebben...
terug met de tandarts?
ja jack plooij is een arrogante kwast maar ik hoor olaf en jack echt 100 keer liever dan die 2 pannenkoeken van viaplay
Voordeel van Plooij is dat hij vaak wel goed ligt bij de F1 teams en met zijn aparte vragen stellen, vaak wat antwoorden krijgt die niet meteen in het standaard mediapraatje passen. Met Kalff weet je van te voren al wat het antwoord gaat zijn bij interviews, want die durft alleen standaard vragen te stellen die al 100x beantwoord zijn. Hoewel ik het eens ben dat Plooij een arrogante lul kan zijn bij tijd en wijle, vooral in de studio, is hij op locatie wel een goede om dingen los te peuteren die je standaard niet snel hoort.
100% mee eens.
Wanneer we ViaPay hun zin geven moeten we straks elke tak van sport apart streamen en (veel te veel) betalen.
Wat zal ik die top commentatoren missen :X
ach, alles beter dan Mol en Plooij.
maar: f1tv kost ong 70 euro per jaar, heeft engels commentaar van C4 (alex jacques) en sky (croft/brundle). no brainer tov viaplay.
Tip: F1 TV kost ongeveer 53 euro per jaar als je aan het begin van het seizoen de standaardaanbieding neemt voor een jaar.
Nee, tot 2024. De biedingen op rechten vanaf 2025 zijn juist in gang.

Overigens zijn er geruchten dat Ziggo de rechten eerder overneemt van Viaplay, want die zitten door hun eigen gekluns in de problemen. Het F1-verhaal is echt een fiasco geworden.

[Reactie gewijzigd door Exirion op 22 juli 2024 23:13]

Wat ik begrepen heb: tot en met 2023 met een eenzijdige optie om deze te verlengen in 2024. M.a.w. als ViaPlay wil zenden ze het in 2024 ook uit, ongeacht wat de F1 organisatie wil.

Deze constructie zou ook de geruchten voeden dat Ziggo inmiddels een nieuw, beter bod, neergelegt heeft bij de F1 organisatie omdat ze beseffen dat wellicht ViaPlay nog weleens kan afhaken.
https://corp.formula1.com...e-netherlands-for-viaplay

3 seizoenen zouden het zijn, niets van een optie voor 2024 zichtbaar daar?
Leuke link!

"Each year the Dutch Grand Prix will be broadcast live on a free-to-air basis in the Netherlands. Viaplay will additionally make available a total of six races, which shall include the Dutch Grand Prix, on a free-to-view basis as well as a highlights package from all events."
Allemaal gemist?? Zou best kunnen, want ook dat hebben ze niet waargemaakt 😏
Klopt - dat is toen overal gecommuniceerd "3 jaar tot 2025". Echter, al sinds het begin zie je hier en daar de suggestie dat het zou gaan om een 2+1 constructie, en dat soort dingen komt niet zomaar uit de lucht vallen; je mag natuurlijk ook gewoon "3 jaar" zeggen in zo'n constructie.

Ik heb geen inzicht in het contract, maar het zal me niets verbazen wanneer het zo blijkt te zijn. Ziggo bekijkt het in elk geval met interesse wat er nu gebeurd, want die willen meteen kunnen inspringen.

Andere optie die er is: ViaPlay verkoopt voor een flink bedrag de rechten voor live voor (deel van) de races aan Ziggo.
Deze constructie zou ook de geruchten voeden dat Ziggo inmiddels een nieuw, beter bod, neergelegd heeft bij de F1 organisatie
Dat lijkt mij héél onwaarschijnlijk, want ViaPay heeft destijds Ziggo overboden met een belachelijk bedrag, als ik mij goed herinner zo'n 8x het bedrag dat Ziggo bood. Lijkt mij niet dat Ziggo nu ineens hier weer overheen gaat.
Het is inmiddels duidelijk dat ViaPay veel te veel moet vragen om de kosten terug te verdienen. Dat zou ook voor Ziggo gaan gelden.
Drie maal. Ziggo bood 10 miljoen per jaar, Viaplay bood 30 miljoen per jaar. In vergelijking, Sky UK betaalt meer dan 180 miljoen per jaar.
Er zijn ook 4x zoveel mensen in de UK en daarnaast is het land ook nog eens gek van autosport. Dan kan je daar veel meer bieden en terugverdienen.
Het werkt bij Sky UK net even anders dan hier.

Je bent verplicht om het basis TV abonnement van 20 pond per maand af te nemen. Daar boven op 18 pond per maand neer te tellen voor de Formula 1 addon. Die is niet los te krijgen. Ben je dus 38 quid per maand kwijt. Of je nu wel of niet dat TV pakket nodig hebt. Krijg je wel meer terug dan alleen Sky F1, maar het loopt toch aardig in de papieren.

Ik vind het een kwalijke manier van een monopolie uitbuiten. Het riekt mij naar koppelverkoop. Het is een monopolie omdat de houder van de uitzendrechten in dat land mag bepalen of F1TV beschikbaar is in dat land. Waarbij de live rechten gelijk staat aan Pro, en de herhaalrechten aan Access. Sky UK bezit beide en wil dat niet, dus geen F1TV in de UK, dus hebben ze een monopolie.

Edit: Waarbij ik het niet kan laten nog even een flinke sneer uit te delen aan ViaPlay. Sky F1 UK deelt een aantal races per jaar (was ooit 6) wél hun live rechten met een free-to-air uitzender, in dit geval Channel 4.

[Reactie gewijzigd door mischaatje2 op 22 juli 2024 23:13]

Tot en met 2024, tot 2025 :)
Is het dan niet tot 2025, en tot en met 2024?
Het is maar hoe je "tot" interpreteert. Hij zegt niet "tot en met".

Volgens het bron artikel bij de NOS:
Viaplay bemachtigde in 2021 de Nederlandse uitzendrechten van de Formule 1 voor een periode van drie jaar. Die periode loopt nog tot en met 2024.
Winnend bod in 2021 (Zendingen F1 nog door Ziggo), vanaf 1-1-2022 eerste jaar Viaplay, 2023 tweede jaar Viaplay, 2024 derde jaar Viaplay. In 2024 zal opnieuw geboden moeten worden de rechten voor het jaar 2025 en verder. Dus tot en met 31-12-2024 23:59uur zijn de rechten van de F1 in handen van Viaplay. Daarna is het nog niet bekend.
In F1 termen moet je natuurlijk wel nog even wat meer achter de komma de tijd doorgeven.. niet alleen uren:minuten :)
Volgens geruchten zou Viaplay voor 2 jaar hebben gekocht met een optie voor het 3de jaar en Ziggo is bereid rond de 36 miljoen p.j. te dokken.
Volgens verschillende bronnen zou Viaplay de rechten slechts voor 2 jaar hebben met een optie voor een derde jaar. In dat geval is het mogelijk dat de uitzendrechten van F1 2024 naar iemand anders gaan.
Misschien wel naar Netflix, Amazon of Disney.... en dan bij een premium abonnement aanbieden...
Schijnt in Engeland heel gewoon te zijn: apart betalen om sport te mogen kijken.

En ja, ik snap dat wij indirect ook betalen. Maar wij betalen voor van alles en per ongeluk een beetje sport (in plaats van andersom).

Ik hoor niet bij de groep die daarvoor (apart) wil betalen, maar dat mag ieder voor zich weten. Het draagt in mijn optiek wel bij aan de neerwaarste spiraal, waarbij de goede actoren steeds meer verdienen, maar de praktijk steeds onrealistischer wordt (alleen met heeeel veel geld kun je de champions league winnen).

En naar nu blijkt zijn we als Nederlanders ernstig begaan met het lot van Max, maar zijn er maar een beperkt aantal mensen die daar voor willen betalen om het live te kunnen zien (horen is nog steeds gratis volgens mij).
In Engeland is het echt verschrikkelijk: BT (gaan naam veranderen), Sky, Amazon, Premier Sports, etc. Zelfs ViaPlay zit er.
Als je bijvoorbeeld daar het (nationale) voetballen wilt zien, moet je minstens drie(!) abo's nemen, en die zijn flink stuk duurder dan hier.

De Engelse betalen dat wel, die zijn gewoon helemaal gek van hun competitie (terecht overigens) en van sport op TV. Maar de prijzen gaan nergens over.

We zeuren over ViaPlay, maar als je kijkt over de grens, dan hebben we het nog redelijk 'goed'.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 23:13]

Ja, het is (zoals wel vaker in Engeland) gewoon een sport geworden om te kijken hoever je mensen kan uitknijpen. Geldt ook voor andere onderwerpen, zoals treinreizen, waterbedrijven, en andere redelijk normale diensten.
Nu is "voetbal" een heel stuk minder essentieel dan drinkwater, en "live voetbal" al helemaal niet.

Het is dan ook best begrijpelijk dat ViaPlay in een recessie ontdekt dat veel klanten best zonder kunnen.
We hebben her hier redelijk 'goed' omdat wij weigeren flink te betalen voor sport. In het verleden hebben al eerder geprobeerd met sport 7, dat was ook een fiasco.

Zodra je een beetje geld vraagt voor sport worden veel Nederlanders creatief, ze delen een abonnement, zoeken via marktplaats/AliExpress een illegaal IPTV abonnementje of kijken via een buitenlandse zender, als we maar niet hoeven te betalen.

Daar komt ook bij dat veel Nederlanders het niet uit maakt of het commentaar bij de sport nu in het nederlands, Duits, Vlaams of Engels is. Bij de Formule 1 is het helemaal makkelijk met GP Radio er bij.

Denk dat Viaplay zich enorm verkeken hebben op de Nederlandse markt.
Het probleem lijkt niet alleen in de Nederlandse tak te zitten, als ik de berichten goed begrepen heb, dan moeten ze globaal gaan bezuinigen (volgende week horen we meer).

Grootste fouten zijn te dure licentiekosten. Ze hebben 3x meer betaald dan ZS voor de F1, dacht ook voor de PL, darts, etc. Dat moet je allemaal terugverdienen (zeker als je dat ook in andere landen zo doet). Als dan ook nog adverteerders zich terugtrekken en je bent op de beurs.. tja, dan zie je de bui al hangen.
Plus: speelt jouw team om 16:00 een wedstrijd, zie je de aftrap niet. Zogenaamd om amateurclubs financieel te steunen.

En ondertussen hebben de opdrachtgevers en -nemers van de voetbalrechten alle tijd en geld om illegale streamers van straat te plukken...
Ik denk dat F1tv goed boert in Nederland. Nederlanders willen best betalen maar wel in verhouding.
Ik heb me er bij neergelegd dat het niet meer "gratis via Ziggo" kan.
Een F1 TV pro abo genomen, en ben tevreden over de geleverde kwaliteit.
Ik heb hier nog geen 4k tv dus ik mis dat niet, maar ik kan me levendig voorstellen
dat er mensen zijn die dat wel doen ( Hier aankomend jaar waarschijnlijk ook een staan. )
Dit exact!

Ieder jaar (rond februari/maart) een jaarabonnement in de aanbieding voor ca. 48 euro, daar heb je nog geen 3 maanden Viaplay voor...
Met als bonus nog dat je kunt kiezen voor het (subjectief) veel betere Engelstalige commentaar, van o.a. Brundle (die het ooit nog aardig deed tegenover Senna).

Meer voor veel minder zeg maar.
Jullie vergeten voetbal, darts, snooker, etc.
Ik kijk liever het F1 Live commentaar dan de Sky-feed eigenlijk. Inhoudelijk beter, minder geschreeuw en geen extreme bias voor Britse tracks noch coureurs. En ze zijn nog scherp en grappig ook.
Ja heb het ook, viaplay is overbodig.
Eindelijk, wat hoop ik toch dat de formule 1 rechten weggaan bij viaplay, moet wel lukken met het grootste drama ooit wat de Nederlandse televisie heeft voortgebracht (Amber lees je mee?)

Ik ben van mening dat Amber Brandsen en Viaplay teleurstellende resultaten behalen op het gebied van kijkcijfers, mijn standpunten:

1. Gebrek aan expertise: Het ontbreekt bij Amber Brandsen aan diepgaande kennis en expertise op het gebied van Formule 1. Haar presentatie komt vaak oppervlakkig over, wat afbreuk doet aan de ervaring van kijkers die op zoek zijn naar deskundige analyse en inzichten.

2. Technische tekortkomingen: Viaplay's productie vertoont regelmatig tekortkomingen op technisch vlak. Slecht camerawerk en een gebrekkige regie leiden af van het plezier en de spanning van het Formule 1-evenement, waardoor kijkers minder betrokken raken en zich gaan irriteren.

3. Onprofessionele sidekicks: Naast Amber Brandsen lijken haar twee sidekicks, wiens niveau ik vergelijk met dat van Peppi en Kokki, niet in staat om de benodigde diepgang en serieuze toon te brengen die een Formule 1-uitzending vereist. Hun bijdragen voegen weinig waarde toe en wekken irritaties op bij de kijkers, sterker nog de kijkers worden behandeld alsof zij een IQ van 70 hebben en nog nooit een auto hebben gezien.

4. Gebrek aan dynamiek: De algehele presentatie op Viaplay mist dynamiek en enthousiasme, wat de kijkervaring negatief beïnvloed.

5. Onvoldoende diepgaande analyse: Viaplay en Amber Brandsen slagen er niet in om diepgaande analyse te bieden die de Formule 1-liefhebbers verwachten. Het gebrek aan gedetailleerde besprekingen van strategieën, technische aspecten en coureursprestaties zorgt ervoor dat kijkers liever naar f1pro overschakelen.

[Reactie gewijzigd door PacinoAllstars op 22 juli 2024 23:13]

Je had het wat mij betreft niet beter kunnen verwoorden, ik deel je mening wat betreft de slechte commentators van Viaplay. ik was dan ook wel een beetje teleurgesteld dat f1tv ze ook ging gebruiken. Ik kijk op F1tv eigenlijk altijd met Engels commentaar omdat ik gewoon schijtziek word van Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk. Elke race waarbij 1 druppel water valt krijg je gelijk de hele peppi en kokki uitleg over aquaplaning en over hoe groeven in banden water kunnen verplaatsen 8)7. en zo zijn er nog een aantal dingen die echt elke F1 liefhebber of eigenaar van een auto al lang weet die ze keer op keer blijven herhalen alsof ze tegen een stel demente debielen praten.

Vroeger had iedereen altijd commentaar op olaf en jack maar die hoor ik echt 10 keer liever dan die 2.
Olav en Jack missen genoeg tijdens een race, maar er straalt wel energie vanaf en maakt de race boeiend om naar te kijken.

Het Viaplay commentaar mist vooral deze energie.
ik was dan ook wel een beetje teleurgesteld dat f1tv ze ook ging gebruiken
Dat is echter niet uniek voor Nederland. Het enige commentaar van F1TV zelf is in het Engels en is te vinden op het 'live' kanaal.
Daarnaast hebben ze op het 'international' kanaal het commentaar van al hun partners. Het Engelse commentaar daar komt dus van Sky, in Nederland van Viaplay (voorheen kwam het dus van Ziggo), en in de andere landen komt het ook van de lokale zenders.
En dan hebben we het nog niet eens over het constant door boordradio's heen praten. Aangezien ze dat redelijk consequent doen (deden?) luister ik niet meer naar ViaPlay commentaar.
Dan ben je nog niet eens begonnen over de prijs/kwaliteit verhouding.

En dan nog het opzettelijk ‘naaien’ (sorry) van GrandPrixRadio door de Nederlandse radio rechten te kopen en die dan niet te gebruiken.

ViaPlay heeft zich ongelofelijk in hun eigen poten geschoten door hun eigen arrogantie. “Wij weten het wel, en de kijker past zich wel aan aan hoe wij dat wensen/willen”.

Conclussie; prachtig nieuws dit, laat die tent maar figuurlijk tot de grond branden.
Ik wilde het kort houden, maar je hebt gelijk als we het financiële plaatje ook nog adresseren dan had ik op 12 bullets uitgekomen.
Heb niets te klagen wat het commentaar betreft tijdens de race, maar die Amber hoort daar echt niet thuis.

Kijk ook altijd alleen maar de quali en race, dat is soms al depressief genoeg.
0. De beeldkwaliteit is compleet ruk bij Viaplay |:(

Maar jij hebt misschien ook wel een punt.
Ben het echt volkomen met je oneens over Amber & de mannen daar in de studio. Vind die echt top, zowel qua presentatie als inhoudelijk. Maar ieder z'n ding natuurlijk.
Absoluut oneens met punt één, drie, vier en vijf, maar dat mag je vinden. Punt twee kan Viaplay natuurlijk niks aan doen. Het camerawerk in de studio is prima op orde. De registratie van de race wordt door de FOM gedaan en is dus voor elke broadcaster gelijk, of Ziggo het nou zou uitzenden, Sky Sports, Play Sports, wie dan ook. Daar valt zeker geregeld wat op aan te merken, maar Viaplay hiervoor als schuldige aanwijzen is onterecht.
De F1 interviews welke door Viaplay journalisten worden uitgevoerd zijn ook erbarmelijk slecht, en in de studio gaat het vaak niet heel veel beter.

Mol en Plooij hadden ook zo hun momenten, tuurlijk, maar dat het niveau zoveel kon dalen....

Gelukkig is er F1 TV met Engels commentaar. :)
Totaal niet mee eens. De mensen in de studio zijn/waren vakmensen die op het hoogste podium gewerkt hebben. Ik vind de nabeschouwing etc vaak nog leuker dan de race zelf. De interviews ter plekke kan wat mij betreft wel beter maar daar is veel vooruitgang geboekt met het vervangen van dat knappe racechick vorig jaar
Het commentaar tijdens de races is van droevig niveau. Voordat de eerste ronde gereden is gaat het al over temperatuur in de banden.... Ik ben blij dat ik ik naar het Engels commentaar kan overschakelen.

Tijdens de vrije trainingen heb je zo nu en dan Allard Kalff met Jeroen Bleekemolen. Dat is al veel beter.

Ik ben er in ieder geval niet rouwig om als ze vertrekken of de f1 rechten kwijtraken.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 22 juli 2024 23:13]

Dat is bij Ziggo toch niet anders? Volgens mij zit er bij Ziggo meer race know-how dan bij Viaplay. Ze hebben ook een ex F1 coureur en Mol en Plooij lopen al zolang mee in het circus dat ze de personages binnen de F1 ook goed kennen. Daarnaast raced de presentator ook in zijn vrije tijd.

Ik heb F1 Pro en zet vaak Nederlands commentaar op als ik wat moe ben. Die engelse van Sky zijn een stuk beter, maar praten zo snel dat ik echt goed moet luisteren om het allemaal mee te krijgen. Mijn Engels is goed, maar niet zo goed dat het mij totaal geen moeite kost (zoals met Nederlands) en die van Sky praten snel. En je kunt van Mol zeggen wat je wilt, maar het commentaar van Viaplay is na mijn inziens echt niet beter dan dat van Mol. Hoorde ze laatst praten over dat Papa Stroll iemand anders in die auto moest zetten. Volgens mij begrijp je dan niet waarom Papa Stroll dat hele team heeft gekocht.
Heb je gelijk in hoor, vond het ook jammer dat de jongens van Ziggo niet volledig overgenomen werden door Viaplay. Maar ik reageer puur op de reactie waarin staat dat de mannen in de studio min of meer niet zo veel van kunnen en daar ben ik het mee oneens.
Als de geruchten waar zijn, dan gaat Ziggo afstand nemen van Mol en Jack Plooij.
Die zijn alweer ontkracht
Overal duur uitzendrechten opgekocht maar blijkbaar daar helaas niet genoeg klanten mee kunnen trekken om het te bekostigen.
Helaas?

Het is hierboven al eerder gezegd, maar die toko mag van mij foetsie! Ik heb het genomen toen de rechten bij Ziggo verdwenen (ik ben geen Ziggo klant, ik nam specifiek Ziggo Sport af bij Canaal Digitaal). Vaak last van uitval en blokkerig beeld op mijn Nv Shield box, welke via UTP is aangesloten. 1Gpbs fiber maar Viaplay maar aangeven dat het echt aan mijn internetverbinding zou liggen. Andere streaming apps werken snel en feilloos.

Naast het waardeloze commentaar (ok, dat is relatief, want dat is persoonlijk I guess), was voor mij snel de keuze F1tv. Ik vind de F1 leuk, kijk het al tientallen jaren, maar als Viaplay de enige zou zijn, dan maar geen F1tv meer, alhoewel de schotel hier toch nog uitkomst biedt i.c.m. GP Radio.
Naast het waardeloze commentaar (ok, dat is relatief, want dat is persoonlijk I guess)
Nee, dat is gewoon een feit. Olav Mol was ook niet fantastisch, maar vele malen beter.
Tot 2024 (dus eindigt dit jaar)? Of tot en met 2024 (eindigt volgend jaar). Volgens mij het laatste.

Muggenzifterij daargelaten: Op technisch gebied vind ik je het de laatste wij wel beter doen. Streams vallen bij mij zo goed als niet meer uit en beeld kwaliteit is doorgaans prima. Ik ben inmiddels ook wel gewend geraakt aan het commentaar van Melroy en Nelson en vind het niet zo erg. (Tuurlijk heb ik ook liever Olav, maar het is zoals het is)
Helaas tot en met 2024, wel is dit natuurlijk alleen als ze hun contractuele verplichtingen na kunnen komen.
Als ze Viaplay Nederland B.V. laten omvallen vervallen deze rechten natuurlijk. (Ze zijn slim geweest door een Nederlandse BV deze rechten te laten kopen, zo kan dit niet op het internationale moederbedrijf verhaalt worden als deze failliet zou gaan. Van mismanagement kan je in juridische termen niet spreken omdat er een valide businessplan was. De investering heeft alleen niet geleid tot een verachte groei van klanten)
Ik vond het een karig aanbod voor wat betreft het aanbod. Te veel poespas zonder inhoud en beloften (zoals gratis races) niet kunnen waar maken. Voor straf alles terug naar de publieke omroep of het inmiddels onherkenbare RTL, zodat iedereen (of meer mensen) lekker kan genieten van de races en de premierleauge.
RTL kan de sportrechten makkelijk aanbieden via Videoland, deden ze voorheen ook met de dartstoernooien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.