Viaplay stelt publicatie kwartaalcijfers uit wegens gesprekken over toekomst

Streamingdienst Viaplay heeft de publicatie van zijn kwartaalcijfers uitgesteld. De dienst voert momenteel gesprekken over de toekomst van het bedrijf. Viaplay zit al langer in de problemen en trok zich onlangs terug uit verschillende landen.

Viaplay meldt in een persbericht dat de kwartaalcijfers uiterlijk 29 november gepubliceerd worden. Er is geen exacte datum bekend. De publicatie stond eerder op de planning voor dinsdag 24 oktober. Het bedrijf voert momenteel gesprekken met onder meer drie grote aandeelhouders en schuldverstrekkers over de toekomst van het bedrijf en wil de conclusie daarvan afwachten. Viaplay bespreekt onder meer een mogelijke herstructurering en de potentiële verkoop van bepaalde 'niet-kernactiviteiten'.

De Zweedse streamingdienst zit al langer in financiële problemen. Het bedrijf draaide vorig jaar een verlies van 6,5 miljoen euro. Viaplay Group kondigde in juli al een nieuwe bedrijfsstrategie aan. Het bedrijf wil zich daarmee gaan richten op zijn 'kernactiviteiten', waaronder die in Nederland. De dienst trok zich toen wel terug uit veel andere landen. Het bedrijf heeft sindsdien ook dertig procent van zijn personeel ontslagen.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

24-10-2023 • 11:22

142

Submitter: Avar

Lees meer

Reacties (142)

142
141
67
7
0
63
Wijzig sortering
Je hebt sowieso al een vorm van F1TV nodig om uitgebreide live timing te hebben. F1TV Pro zat bij het Ziggo Sport abonnement inbegrepen en zo kannibaliseerde het niet echt hun eigen zender. Dat hadden ze bij Viaplay ook makkelijk kunnen doen voor hun tarief. Daarnaast waren en zijn ze verschrikkelijk arrogant.

Banners in de kwalificatie? Moet maar kunnen volgens Kalff. Op internet heb je dat ook. 8)7
Allerlei technische storingen? Ligt altijd aan de gebruiker.
Lagere bitrate en resolutie dan F1TV? Wordt niks aan gedaan.
Tel daarbij op meerdere tariefverhogingen, wegvallen van jaarkortingen en dat voor steeds minder content. Tsja. Waarom zou je het nog nemen? Het is nu al de duurste streamingsdienst die er is.
ViaPay heeft sowieso haar hand al overspeeld door ca. 6x zoveel voor de F1 uitzendrechten te bieden als Ziggo: nu blijkt dat bedrag veel te groot om op een normale manier terug te kunnen verdienen.
Daardoor is het abonnement veel te duur en is er geen budget voor meer gerelateerde content. (wat moet een F1 fan met Bundesliga voetbal en Darten? Ik kan er in elk geval niets mee)
Gaat wel een beetje makkelijk door de bocht door te stellen: "wat moet een F1 fan met"... alsof Viaplay er puur en alleen voor de F1 fans is. Hooguit in Nederland.

Vraag twee is natuurlijk: als iedereen een echte F1 fan is waarom kijken ze dan allang niet allemaal bij F1TV?
Njah ooit moeten kiezen voor een vervolg op Ziggo en blijven hangen. En ik heb Viaplay alleen voor de F1. Maar ik begrijp dat ik dus beter overkan als ik oa. scherper beeld wil zien? ;)
Ik heb Viaplay gehad en dat was huilen in vergelijking met Ziggo qua kwaliteit. Als ik F1TV stream naar mijn TV is de kwaliteit ook niet hetzelfde als de samenvattingen (die zijn haarscherp). Waar dat aan ligt…geen idee!
Ik heb zelf geen ViaPlay omdat ik F1TVPro al gebruikte toen het nog gratis was bij ZiggoSport. Ben dus bij het verliezen van de rechten gewoon verder gegaan bij F1TVPro. Ik kan het dus kwalitatief niet vergelijken. Maar het is sowieso goedkoper.
Ik kijk ook altijd de voorbeschouwing en nabeschouwing die op F1TVPro te zien is, dat is meer dan genoeg voor mij. En later in de week de analyse van Joylen Palmer. Kwaliteit is hier altijd goed en nooit last van bufferen.
Meestal heb ik de race op de grote TV en dan vaak op de laptop via MultiViewer F1 nog on-board van max en sector tijden en minimap.
En wat bieden ze op F1 vlak überhaupt wat je niet via F1 TV Pro (jaarabo ca. 57 euro => ca. 5 euro p/m) krijgt?
Ik moet ook zeggen dat ik prima zou kunnen leven met banners en andere onzin.. Zolang ze maar de aller beste ervaring zouden bieden.

16 euro per maand? Geen 4k? Ik snap niet dat er niemand op het hoofdkantoor zit en dat niet door heeft..
Dat betaalde ik ook ongeveer toen het bij Ziggo nog achter de decoder zat
Dat is alleen los gegooid omdat Max succes boekte en zo Ziggo flink te promoten was , dus iedereen dat ViaPlay duur is is geen echte F1 fan maar iemand die kijkt omdat er een Nederlander succes heeft
Tsja. Waarom zou je het nog nemen?
Simpel, er is voor mij geen alternatief voor Premier League voetbal.
Hetzelfde voor mij. F1, Premier League en als leuk extra'tje Bundesliga waren wat mij aansprak bij ViaPlay en de abbo's waren tot op heden prima (met ander e-mailadres weer een prima aanbieding voor dit jaar) en nog steeds totaal geen kwaliteits issues (wel dit seizoen enkele keren gehad dat stream eruit klapte), maar wanneer er dan beeld is, is het echt scherp en soepeltjes. Daarnaast vind ik de audio opties een verademing (kunnen kiezen voor geen commentaar bijv)
Vanaf het begin liet mij Viaplay denken aan de tv zender Sport7 van een aantal jaar geleden. De communicatie en alle rechten op willen kopen. Zal het op dezelfde manier eindigen?
In Nederland was hun belangrijkste troef F1 en darten volgens mij. F1 hebben ze zware concurrentie van het eigen streaming platform van de F1: F1TV, die vooral in het begin (nu weet ik niet) ook nog eens beter werkte en multi language is (ik prefereer Engels commentaar boven het dom gemekker van het Nederlandse commentaar). Ook is het significant goedkoper met iets van 60,- per jaar voor F1TV. Tuurlijk heb je dan geen Darten erbij (wat mij verder niet boeit) en evt andere diensten van Viaplay (die ik niet mis).

Puur op basis van de F1 rechten hebben ze in mijn optiek in Nederland weinig bestaansrecht. De overige diensten kan ik niet echt over oordelen, maar dan rijst de vraag of dat genoeg is om zo'n dienst rendabel te houden in een land. Ik betwijfel het.

---- Edit: typfouten ----

[Reactie gewijzigd door derx666 op 25 juli 2024 09:42]

ViaPlay heeft de fout gemaakt tijdens de onderhandelingen met F1 om geen exclusiviteit te bedingen zoals Sky dat heeft in Verenigd Koninkrijk, helemaal als je 3x zoveel bied als de concurrentie (Ziggo). Daardoor hebben ze niet de mensen weten te strikken die enkel geintresseerd zijn in F1 want het F1TV pro alternatief is beschikbaar.

Ik heb het vermoeden dat ze zich ook terug gaan trekken uit Nederland, en of de rechten terug geven of doorverkopen. Maar verlies gaan ze in ieder geval wel hebben.

[Reactie gewijzigd door Hakulaku op 25 juli 2024 09:42]

Exclusiviteit is een ding, maar waar ze vooral de plank mis hebben geslagen is dat ze met gestrekt been zijn binnengekomen. Een hoop stampij dat ze journalistieker wilden zijn, dat ze Jack, Olav en Ziggo onprofessioneel vinden en wat zie je vervolgens?

- Een dure streamingdienst die hapert
- Een Albers die net zo arrogant is als Doornbos en Coronel
- Diezelfde Tom Coronel nemen ze over
- Polonaise door de studio net zoals dat bij Ziggo was
- Interviews met de coureurs en teambazen zijn saai en voorspelbaar (ze hebben geen ingang)

Het aparte vind ik dat ze met Darts juist een andere weg bewandeld hebben. Daar hebben ze Jacques Nieuwlaat, Arjan (The Feather) van der Giessen en Koert Westerman overgenomen van RTL en dat format behouden. Dit terwijl Koert nou niet echt altijd even 'professioneel' was met zijn grappen en grollen.

Bovendien naast F1, Darts en Voetbal biedt het platform bar weinig. Het is een dure dienst t.o.v. Netflix of Prime.
Maar de 2 commentators die, als er een radiobericht komt, niet in staat zijn het te vertalen, zoals Olaf wel altijd deed.
De info gedurende de race is vaak verwarrend en ze maken dan ook nog foutjes.
En het continu gebruiken van superlatieven, zoals mega, super, fantastisch en nog wat van die termen.
Daarbij lijkt het vaak alsof ze een radioverslag geven. Ze horen zichzelf veel te graag.
Olaf maakte ook de ene fout na de andere en mistte vaak acties als hij interessant aan het doen was.
Zijn grootste blunder ever was m.b.t. Charles in de Ferrari die alleen nog maar Leclerc in hoefde te halen om op het podium te komen.
Geef mij het Engelse commentaar maar op F1TV boven zowel Olaf als die van viaplay.
Ik weet al niet eens meer welke wedstrijd of jaar het was, maar een crash met veel schade in ik dacht Q2 met rode vlag, verstappen net onderweg, klok staat stil op 2:19 of zo. Mijn eerste gedachte is bij de crash : 1 dat is een rode vlag, 2. hoeveel tijd is er nog 3. verstappen heeft geen tijd, waar is die nu.

Bij Olav duurde dat 1-2 minuten voordat ie daar achter kwam.
Als het nou een andere coureur betrof, maar kom op je kijkt toch direct wat het voor de NL kijkers behelst

Er moet echt een duo gaan zitten, want alleen maak je fouten, maar dan kan nummer 2 snel corrigeren. Alleen geen klets duo. Het is een keer geprobeerd bij Olav, waarom ze er niet mee verder zijn gegaan is even de vraag.....
Ik ben het eens dat Olav zich regelmatig vergiste. Maar dat was de tijd dat hij (voor Ziggo) op de circuits zat (met af en toe een jetlag). Sindsdien zit hij in een studiootje, met misschien betere schermen (of een nieuwe bril) en hoeft hij niet meer zoveel te reizen. Ook zit Jack in de buurt (o.a. om boordradio's te luisteren) en kan snel corrigeren als er iets niet klopt. Oftewel het is beter dan een paar jaar geleden.
En ja, het is via België op grandprixradio live te horen, maar ook als podcast als je toch al niet live kijkt.
Viaplay mag wat mij betreft opdoeken (in Nederland). Ik vrees echter dat dat nog wel tot 2025 kan duren.
Ik heb onlangs geprobeerd de race te volgen via de radio (ik was onderweg en geen mogelijkheid de uitslag te vermijden) en nee het was onvoldoende kwaliteit daarvoor. Ik zou zeggen doe een blinddoek voor en probeer het eens

Ik ben het met je eens, het is niet goed, NPO is nog slchter en Olav is in zijn eentje ook niet goed genoeg.....
Ja en tegenwoordig kiezen ze alleen maar eieren voor hun geld... Weet niet hoevaak ik die uitspraak nog kan horen voordat ik over mijn nek ga
Vergeet ook niet dat ze allerlei mensen hebben weggekocht voor waarschijnlijk veel geld, ook zou het geen oranje hosana verhaal worden, Max was slechts 1 coureur in het veld. ( Voor heel veel geld is er een samenwerking met Max aangegaan) .Ook zouden ze 4 wedstrijden gratis laten zien en de prijs de komende tijd niet verhogen. Al dat soort "leugens"zijn natuurlijk niet echt bevordelijk voor het krijgen en houden van vertrouwen in een streamingsdienst. Ik mis Olav en Jack niet echt , Race cafe is nog steeds leuk, ik mis wel de zondagmiddag belevenis bij Ziggo, je ging er dan echt voor zitten en dat was bijna altijd vermakelijk. Maar ik moet zeggen bij F1live doen ze het uitstekend met een pre en post show, commentaar met David Coulthard en afgelopen week Hitch. De commentatoren van Viaplay heb ik tijdens de eerste testdagen al geadviseerd minder te denken dat je bij de radio zit, en mensen te laten genieten van
het rauwe F1 geluid, maar schijnbaar worden Nelson en Melroy per woord betaald want er een geen stiltte te bespeuren.
Niet 4 maar 6 races waren toegezegd, maar als ze 0 leveren maakt het niet veel uit. En geen reclame, ik viel erg over de in live race reclame (tijdens een doodmoment is het ook ergerlijk maar dat zou nog kunnen) en medemogelijk gemaakt door bij aanvang en de promo van eigen programma's direct na de race, een plas stop is niet nodig, bij streaming heb je een pauze knop. En ik wil geen reclame als ik al betaal voor de dienst.....

Je kan er nog steeds voor gaan zitten met de voor en na beschouwing bij Ziggo, alleen ff op tijd naar F1 TV pro of Viaplay, maar alleen als je Ziggo als TV provider hebt...

F1TVPro geeft een heel programma met de perco's voor en na beschouwing als je het Engels machtig bent. Ik zou alleen graag willen dat ze een simpele TV gids / time table zoude maken zodat je vanuit daar de programma's kan kiezen, het is af en toe ff zoeken, wat er al is, hoewel ze verbeteringen hebben doorgevoerd....

Met Viaplay had ik enkel een kleine hapering af en toe (<1seconde) maar F1TV pro is veel beter, via dezelfde hardware (Fire TVstick 4k, wifi)
Over de invulling van het programma kun je van mening verschillen. Ik ben zelf blij dat ik niet meer naar Olav en Jack hoef te luisteren. Daar was ik helemaal klaar mee. Ik zag toevallig laatst een aflevering van Race Café en ik wist meteen weer waarom ik ze niet mis. Ook met het constant vliegen afvangen van Kamphuys en Doornbos was ik klaar. Dat was in het begin wel grappig, maar begon op een gegeven moment toch wel heel irritant te worden. Jongens, jullie zitten niet als vrienden in de kroeg, jullie maken een programma en ik verwacht toch een zekere mate van professionaliteit.
Als mensen dus een andere mening hebben over de invulling, dan kan dat.

De beeldkwaliteit vind ik trouwens ook best meevallen. Het is geen 4k zoals Ziggo dat op het laatst deed, maar goed te bekijken op mijn 55" 4k OLED. Wat ik wel jammer vind, is dat (door toeval) de 4k zender van Ziggo nagenoeg gelijk liep met de live timing. Nu loopt die ongeveer een halve minuut achter, zodat ik de timing stop moet zetten en manueel moet starten om ze gelijk te krijgen. Daar kan Viaplay trouwens niets aan doen, dus dat neem ik ze niet kwalijk.
Wat ik wel heel irritant vind is dat de stream regelmatig niet (goed) wil starten. Ik heb hier zowel een Apple TV als een Nvidia Shield staan en ik merk dat de stream het soms op het ene apparaat en soms op het andere niet goed doen. En dat kan tussen twee sessies verschillen. Ik zou bijna zeggen dat de twee apparaten een andere bron hebben en dat een bron soms problemen heeft. Ook lijkt het erop dat het connecteren gemakkelijker is als je snel bent, dus als je de stream start vijf minuten voor het begin. Je ziet dan nog de timer. Als het programma al begonnen is (lees de auto's al op de baan zijn) heeft hij vaker problemen met connecteren. Dat zou kunnen wijzen op capaciteitsproblemen. De app heeft ook een tijd problemen gehad als je na het kijken van een sessie de app niet terug liet gaan naar het scherm met de programma's maar hem in de stream liet staan. Dan deed die als je later terug kwam helemaal niets meer en moest je de app echt gedwongen stoppen. Dat heb ik echter al een tijd niet meer gezien en ik denk dat ze dat met een update opgelost hebben.

Over Darts kan ik geen zinnig woord zeggen. Ik hou daar namelijk niet van en kijk het ook niet. Ik heb wel eens een voetbalwedstrijd gezien en die had geen Nederlands commentaar.
Over de niet sport related content kan ik ook kort zijn. Ik zie veel eigen producties in het Zweeds. Dat zijn over het algemeen, zoals ik het kan zien, wel aardige zaken. Helaas kijk ik vaak TV met een half oog en ben dan met wat anders bezig. Dan kan ik dit soort zaken niet kijken, want ik versta het niet. (Dat is ook weer iets van mij). Ik heb een Nederlandse productie proberen te kijken en dat was de documentaire over Frank Marsmeijer (Gratie). Die heb ik na tien minuten weer afgezet, omdat hij zo onsympathiek over komt, dat ik me er heel erg aan was aan het storen. Je mag best als documentairemaker laten zien dat het geen prettig persoon is, maar dat had je volgens mij ook kunnen doen zonder mij, de kijker, zoiets vervelends voor te schotelen.

Of ze het redden, dat weet ik niet. Het zou me niets verbazen als ze gaan aankondigen dat ze een deel van de activiteiten gaan verkopen. Misschien zelfs alles. En of dat naar bijvoorbeeld Canal+ gaat, die al een deel van de aandelen heeft, of dat ze besluiten om te stoppen met uitzenden en de competities die ze hebben in sublicentie aan te gaan bieden aan anderen, dat weet ik niet. Dit uitstel van de kartaalcijfers laat in ieder geval zien, dat er iets zal gaan gebeuren.
Wat betreft het darts: jammere is dat Koert nauwelijks te zien was, daar hadden ze een meisje voor ingezet die alleen maar met Jerry zat te flirten en nauwelijks interessante opmerkingen kan maken... soms tot het lachwekkende aan toe. Jacq en Frank weten in tegenstelling tot de andere twee (waarvan ik de namen niet eens meer weet) veel meer leuke info en statistieken. De bijdragen van Arjan werden ook steeds minder, ik denk dat hij aan de leiband lag en vooral niet te grappig mocht doen.
Hun grootste fout was de kwaliteit van hun eigen dienst. Die was/is bedroevend. En als het alternatief van F1 daarmee veel beter is en nog eens een pak goedkoper, is je dienst ten dode opgeschreven. Exclusiviteit afdwingen is een noodgreep, die je nooit in stand kunt houden. Het helpt ook niet dat ze een premium prijs vraagde voor hun diensten, dat wekt verwachtingen die ze duidelijk niet waar konden maken.
Dat, maar vooral ook de houding van Viaplay in Nederland. Men ging het wel even anders doen. Beter. Want zoals het was, leuk, maar wij hebben betere ideeen over hoe F1 in de huiskamer te brengen. "Wat zien we hier?" "Een vrachtwagen".

En problemen lagen altijd aan de klant, niet aan Viaplay. Dat werkt ook altijd lekker in Nederland (not).

Pak daarbij dat Viaplay zich alleen richt op streaming, maar niet op lineaire/normale TV, dan krijg je het nog net even wat lastiger, want ga je de markt die er was via Ziggo voor een deel missen. Ik wil F1 op TV kijken, niet via een telefoon of tablet. En al zeker niet met de vertraging die ze bij ViaPlay hebben (halve minuut) ten opzichte van "echte" TV kanalen. Afgezien nog dat ze behalve de race zelf amper wat op die manier uitzenden.

Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar ben snel afgehaakt, en kijk nu F1 via de satelliet. Het gevolg is dat als er iets spectaculairs gebeurd, ik op m'n gemak kan opstaan, naar de buurman kan lopen, hem kan zeggen dat-ie z'n stream moet starten en dan ziet-ie het "live" voorbij komen...

[Reactie gewijzigd door Calypso op 25 juli 2024 09:42]

Gewoon de F1 app sideloaden op je tv, abo op F1TV en je kunt gaan. Werkt hier al enkele jaren zonder problemen. Het enige nadeel is dat ik vooraf ff moet checken of de app nog up to date is, anders die ff updaten.
F1 app sideloaden? Hoe doe ik dat op m'n TV uit 2008 die het verder nog meer dan prima doet?

Bovendien heb ik een keer meegekeken bij een collega met F1Pro, die van de app ja. ruim 30 seconden vertraging t.o.v. een satellietkanaal. Voor mij een onprettig iets, aangezien ik tegelijkertijd veel chat met andere fans die wel "echt live" beeld hebben (relatief weinig vertraging)
Als de tv een USB ingang heeft zou je nog via een Chromestick kunnen casten naar je tv. Heeft je tv ook dat niet en ben je niet van plan te upgraden naar een nieuwe tv dan heb je helaas geen alternatief. Je zou op je telefoon/tablet/laptop kunnen kijken maar die opties had je waarschijnlijk zelf al overwogen.

Ik chat eveneens met collega's die live volgen. Sommigen via F1TV, anderen via Viaplay, een enkele soms live bij de race. Ik merk geen grote vertraging t.o.v. hun ervaring.
Leuk al die omwegen: wat ik al eerder aangaf: alles wat via streaming gaat heeft een flinke vertraging, zeker als het via ViaPlay komt, maar ook via andere streammogelijkheden. En voor een live evenement als Formule 1 is dat onpraktisch als je tegelijkertijd met mensen aan het discussieren bent over dat event.
Ik wil F1 op TV kijken, niet via een telefoon of tablet. En al zeker niet met de vertraging die ze bij ViaPlay hebben (halve minuut)
Voor de tv zit ik bij Ziggo. Aldaar het abonnement afgesloten en nu kan ik op kanaal 14 kijken, net als voorheen. In de browser kijk ik via XS4all en af en toe stream ik dat ook naar de televisie (mi box s)
Min vrouw is blij met Premier League, samen volgen we het darten.
Voor F1 alleen zou ik het niet genomen hebben, maar de andere sporten, films en series voegen genoeg toe voor mij.
Het ViaPlay kanaal bij Ziggo heeft een vertraging van 26 seconden. Daarnaast zenden ze lang niet alles uit: sterker nog: bijv. geen kwalificiatie in sprintrace weekenden.
Naast wat Calypso zei, is het nadrukkelijk niet kanaal 14. Dat is Ziggo Sport, daar is Formule 1 juist terug gebracht tot samenvattingen (net als bij NOS). Je bedoelt waarschijnlijk Ziggo kanaal 200. En inderdaad zonder de vrijdag.
200, dat zou kunnen. Mijn vrouw gaat over de afstandsbedieningen. :)
Exclusiviteit afdwingen is een noodgreep, die je nooit in stand kunt houden.
Exclusiviteit is geen noodgreep. Het is een standaard methode (en is bijna standaard in meeste licentie overeenkomsten) en een vereiste om marktaandeel te vergaren. Dat ViaPlay opstart problemen had, is niet nieuw voor een nieuwe dienst maar het toestaan dat er een goedkoper alternatief beschikbaar is zonder dat dit een ViaPlay abbonement vereist, is een doodzonde en spreekt van een incapabel management. Ze hebben gewoon met geld gestrooid.
Viaplay heeft jarenlange streaming ervaring in Scandinavie. Ik vind het bedroevend dat je als bedrijf zo'n belachelijke som geld neerlegt voor uitzendrechten en vervolgens niet je technologie op orde hebt.
Opstartproblemen zouden veel beperkter moeten zijn geweest met de kennis die ze in principe al in huis hadden.

Ik denk overigens dat de kosten van deze exclusiviteit te duur zijn geweest, anders hadden ze dit echt wel bedongen in de deal. Sky heeft veel diepere zakken om dergelijke af te dwingen.
Idd geen noodgreep maar het is natuurlijk wel een ingreep die ook een nadeel heeft - die exclusivitteit is natuurlijk niet goedkoop.
Je doet alsof het een zekerheid is dat ze die exclusiviteit gewoon hadden kunnen krijgen voor hetzelfde geld, maar dat vind ik niet zo vanzelfsprekend. Exclusiviteit leidt tot een kleiner bereik wat slechter is voor alle betrokkenen die dan minder reclame/sponsor inkomsten zullen hebben. En natuurlijk de gemiste inkomsten van f1tv zelf. Dus dik kans dat ze dan gewoon nog meer hadden moeten bieden om het exclusief te krijgen.
"Dus dik kans dat ze dan gewoon nog meer hadden moeten bieden om het exclusief te krijgen."

Dus nog meer dan '6x het bedrag dat Ziggo bood'?
Als dat werkelijk het geval zou zijn; dan is 'exclusief F1 rechten voor NL' iets dat je met zekerheid nooit kan terugverdienen...
Weet niet of dat de grootste fout is.
Zeker een hekel punt (van wat ik hier hoor).
Maar IMHO is het grootste probleem, dat veel liefhebbers van één sport (F1TV abonnee hier), meestal 'niet veel' interesse hebben in compleet andere sporten.
Dat beperkt het bestaansrecht van Viaplay enorm.
En dan kunnen ze ook niet eens multi-language, driver cams, track-view en data weergeven.
Plus die kwaliteit..

€8 per maand voor alleen al die F1TV functionaliteit, 'that's a steal'.
Ik heb meestal 3 F1TV schermen open staan, om zoveel mogelijk te kunnen volgen 8-)
Tweaker he.
Sowieswo waren de kijkcijfers van het Engelse voetbal bij Ziggo ook niet bepaald spetterend te noemen. Zou vreemd zijn als ze nu wel veel mensen daarvoor weten te trekken. Maar er is wel veel geld voor neergeteld
Wellicht had totale exclusiviteit juist nog meer gekost en had Viaplay nu dan intussen over de kop gegaan. Het zal echter altijd gissen blijven, ook nu mogelijk Apple voor wereldwijd exclusiviteit gaat (ook aldus geruchten).
Tijdens het Ziggo F1 tijdperk bestond F1TV pro ook naast Ziggo Sport, die kreeg je als je het Ziggo Sport zender pakket had er (gratis) bij. Tijdens de Ziggo jaren hoorde je bijna niemand over F1TV pro, dat is pas echt populair geworden toen Viaplay de rechten heeft overgenomen. Tuurlijk veel Ziggo klanten (waaronder ik) die eerst de F1 als onderdeel van hun standaard Ziggo abonnement konden kijken zijn vanuit kosten overweging overgestapt naar F1TV echter zijn er ook na het verlopen van hun eerste jaarabonnement Viaplay overgestapt naar F1TV, ik ken er een heel aantal. Als Viaplay wat beter had geluisterd naar de markt en fans en niet met de arrogante houding de Nederlandse markt waren op gekomen. Wij weten het beter en gaan alles anders doen en daar niet vanaf willen wijken, dan help je je zelf om zeep. Ik kijk ook via F1TV icm Grand Prix Radio naar de F1, dat kost elke keer weer wat moeite maar ik heb dat er voor over.
Eerlijk? Hoeveel mensen zijn er die een betaalde dienst nemen om darten te kijken? Ik zal de kijkcijfers van de PDC wel eens willen zien. PDC heeft hele goede dingen gedaan met verder 'vercommeraliseren' van de darts sport maar dit is denk ik voor darten een stap te ver.
Darts is in Nederland ook prima te kijken via VTM GO :)
De darts kijkers die ik ken nemen gewoon ieder jaar slechts één maand viaplay om het wereldkampioenschap te kijken. Veel zullen ze er niet mee verdienen. Stond bij mij altijd rond nieuwjaar aan voor de nostalgie op de achtergrond, ga er echter geen euro voor betalen en mis het totaal niet.

Grootste fout van Viaplay was natuurlijk geen exclusiviteit gecombineerd met het neerbuigende toontje op ziggo dat,. gezeik online daargelaten, behoorlijk populair was, én op de kijker (we gaan het professioneler doen jullie snappen niet wat goede TV is etc). Commentatoren eruit gooien ook weer met een soort nare ondertoon was ook niet slim. Had ze voor één jaar vastgelegd, dan was al die heisa met F1 radio, race café etc ook niet ontstaan. Publiek direct tegen je in het harnas jagen is dodelijk.

Steriele TV studio werkt in NL ook totaal niet, niet voor niks hebben ze meeste programma's in NL een soort café-setting, of in ieder geval met zijn allen aan tafel. VI, OP1, Jinek, Barend en Van Dorp etc, dit is echt niet zonder rede. Viaplay dacht 3 man neer te zetten aan een grijze desk en zo mensen te binden voor de voorbeschouwing; men schakelde massaal over op de Ziggo voorbeschouwing of keken F1TV.

Denk dat echt iedereen die F1 keek in mijn omgeving óf de aanbieding van viaplay van 5 euro nam, en wachtte op F1TV, of direct F1tv, uit principe over de hele houding van Viaplay. PR echt een nachtmerrie die introductie, zoveel arrogantie en domme beslissingen.

Enkel de 'ouderen' zoals mijn vader wilde Viaplay omdat hij geen zin had in een ap en streamen, maar ook dit vond Viaplay te 'verouderd' en wilde over naar app-only. Dit werd ook telkens uitgesteld omdat deze zender-only-klanten vrijwel de enige hadden die ze nog over hadden.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 25 juli 2024 09:42]

Wilde het eerst nog nemen vanwege dat het iets serieuzer zou worden dat van ziggo was eind 2021 helemaal doorgedraaid met tom coronel.

En wie nemen ze aan voor viaplay tom coronel, albert en nog paar mensen die totaal niet interessant zijn.
De combinatie van én F1 én darten was voor mij eerlijk gezegd wel de reden om ViaPlay boven F1TV te kiezen. Heel groot nadeel van ViaPlay vind ik echter wel dat je het maar tot twee dagen geleden terug kan kijken. Soms heb ik geen tijd om darten te kijken maar dan kan ik het later in de week al niet meer terug zien.
Wij slaan het nu vrolijk over, ik ga niet betalen om darten te kunnen zien.
F1TV werkt nog altijd beter met hogere kwaliteit streams :)
Ik verwacht dat ze puur alleen aan deze concurrentie ten onder gaan in Nederland.
Grappig dat jij de voorkeur geeft aan het Engelse commentaar, ik luister graag naar het Duitse commentaar aangezien dat neutraler is.
Als een streamingdienst arrogant is en de klanten de schuld geeft van slecht beeld, dan begrijp je niet veel van klantenbinding. Natuurlijk kun je problemen in de kwaliteit ondervinden, maar zeg niet dat het de schuld van de klant is. Vroeger kon je daar in veel gevallen mee weg komen, maar sinds internet en diverse fora zien de klanten ook dat het probleem echt bij ViaPlay ligt en dan wordt het een onhoudbare situatie. Voor de klanten die alleen ViaPlay hebben voor F1 is de switch naar F!TV snel gemaakt, vooral omdat de kwaliteit beter is en het uiteindelijk ook nog goedkoper is.
Ik denk dat ViaPlay ook de stekker er in Nederland al eerder uit had getrokken als ze niet zoveel kijkers hadden gehtrokken door Max. Het zal mij niets verbazen als het volgende week ineens over is.

Edit: woord vergeten

[Reactie gewijzigd door Aldy op 25 juli 2024 09:42]

Hmm Duits heb ik nog nooit geprobeerd, maar is wel een goeie inderdaad. M'n Duits is prima, dus dat zal geen issue zijn.
Moet wel zeggen sinds F1TV eigen Engels commentaar heeft ipv de Sky audio is het een heeeel stuk beter geworden. Alex Jacques, Jolyon Palmer met James Hinchliffe en af en toe David Coulthard is echt niet slecht. Ze zijn wellicht iets meer voor de Engelse rijders, maar over het algemeen vind ik ze vrij neutraal. Dat itt Sky die eigenlijk alleen maar voor Hamilton zijn. Aangevuld met achtergrond en presentatie van Wil Buxton (heb ik hoog zitten), Laura Winter, Sam Collins en Lawrence (achternaam kwijt) vind ik dat het echt goed commentaar is.
Kende alleen de Sky audio, maar misschien ook eens de Engelse proberen. De voorbeschouwing krijg ik sowieso in het Engels, maar ik verwachtte tijdens de race weer Sky te krijgen want het Nederlands is ook overgenomen van ViaPlay. Allard Kalff had ik vroeger best wel hoog zitten. Hij had ingangen bij alle teams, maar zijn commentaar is er de laatste tijd niet beter op geworden.
Precies dat, na Ziggo (via mijn ouders) F1 gekeken te hebben, ook overgestapt naar F1Tv pro (gedeeld account) is het heerlijk kijken.
ja, het is jammer dat het nu iets geld moet kosten, maar de prijzen van Viaplay zijn absurd. Ik geef niets om content (van wat Viaplay biedt), alleen F1.
Kijk nu altijd met F1Tv's eigen commentaar, wat echt goed is. Je kunt ook nog de Skysports kiezen als engels alternatief. NL commentaar doe ik bewust niet, sinds Viaplay audio daar ook te krijgen is.
Ze hebben het totaal dom aangepakt en geen enkele sympathie gekweekt bij de fans en kijkers die al jaren F1 kijken. Zeker door het blokkeren van de audiorechten van Olav Mol in NL en een slechtere service bieden dan F1TV zelf, zetten ze kwaad bloed en maken ze het zichzelf erg moeilijk.
Slechtere service tegen hogere abonnementskosten dan F1TV.
Voor mensen die meer kijken dan alleen F1 is het natuurlijk prima, dan is de prijs van het abonnement niet gek tegenover andere streamingdiensten. Mijn broer kijkt via Viaplay, en zij kijken ook graag series die daar geboden worden etc. Voor alleen F1 ben je met F1TV beter af inderdaad.
Maar als je je bijvoorbeeld op F1TV voor de F1 en HBO max voor films en series abonneert, dan ben je volgens mij alsnog goedkoper uit.
Zou goed kunnen, maar HBO heeft natuurlijk niet dezelfde content als Viaplay.
Ik heb geen idee welke content Viaplay heeft
Wat mij betreft: precies dát. Het was niet leuk toen ze de rechten bij Ziggo weghaalden, maar het was wel fair gegaan en heb ik een abonnement genomen. Toen ze daarna heel flauw de radiorechten weg pakte was het direct naar F1TV. En nu ben ik net zo kinderachtig: lekker voor ze.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 25 juli 2024 09:42]

Had het niet beter kunnen uitleggen
Precies dat, er was totaal geen gunfactor en daarom heb ik vorig jaar besloten over te stappen van viaplay naar F1 TV.

Had mij Zelf laten kiezen en ik had overwogen mijn abonnement te verlengen , en volgens mij gold dat voor heel veel andere Nederlanders
Juist helemaal mee eens.
Gaat dit het eerste slachtoffer zijn van de streaming wars?
Viaplay heeft het alleen maar aan zichzelf te danken. Ze hebben veel teveel geld uitgegeven voor rechten die ze niet genoeg traffic heeft opgeleverd.

* Premier League voor mogelijk 2 miljard (t/m 2028): https://www.totaaltv.nl/n...-en-wil-nog-meer-rechten/
* Formule 1. naar verluid 3x zoveel betaald t.o.v. Ziggo in de jaren ervoor: https://www.manners.nl/vi...tzendrechten-ziggo-sport/

Dan is er natuurlijk nog een heel legio aan klachten geweest. Slechte service, slecht beeld, slecht commentaar. Daar zijn ze, in mijn ogen, nooit open genoeg in geweest wat ze er aan gingen doen. Is sinds de start van Viaplay in Nederland een ding gebleven.

Recent is natuurlijk al aangekondigd dat ze in meerdere landen gaan stoppen/minderen. Een van de dingen is dat ze in NL gestopt zijn met een aantal producties uit eigen land. Dit terwijl er recent een akkoord is geweest dat streamingdiensten in Nederland 5% van hun omzet moeten investeren in Nederlands content. Beetje onduidelijk of dit nu al geforceerd is of niet. Link: https://www.rtlnieuws.nl/...derlandse-films-en-series
Nee, hangt nog op goedkeuring Eerste Kamer.

En wat Viaplay ook niet helpt: sport valt niet onder die 5% content.
Viaplay heeft het alleen maar aan zichzelf te danken. Ze hebben veel teveel geld uitgegeven voor rechten die ze niet genoeg traffic heeft opgeleverd.
^ Precies dit dus

Ik denk oprecht niet dat het 'probleem' met Viaplay is dat de kwaliteit van de streams niet goed genoeg is, of het commentaar bij de F1 te slecht, of te weinig andere content (series/films) die interessant zijn voor andere potentiele klanten, etc. Wat mij betreft scoort Viaplay op al die punten 'redelijk', het springt er op geen enkele manier in positieve zin uit, maar persoonlijk heb ik weinig moeite met hoe ze de F1 presenteren, ik kijk graag af en toe een premier league wedstrijd, en mijn vriendien heeft al minimaal 20 scandinavische detectives versleten via Viaplay. Andere streaming diensten vind ik persoonlijk ook allemaal op zijn best 'redelijk' dus wat dat betreft niks nieuws..

Het probleem van Viaplay is simpelweg dat ze al hun budget hebben weggeblazen aan F1 en Premier league, dat zijn licenties die zo veel kosten dat je eigenlijk niks meer overhoudt om nog iets te investeren in andere selling points om ander publiek te trekken, of om de kwaliteit te verbeteren. En dan is Viaplay ook nog niet eens de enige manier om F1 te kijken. De Nederlandse markt is gewoon veel te klein om te verachten dat je de kosten van die Premier League licentie ooit goed gaat maken als je verder geen enkele andere must-have content hebt. Dus nu zitten ze in een negatieve spiraal waarin de verliezen oplopen, er niet geinvesteerd kan worden, en de subscriber counts achterblijven.

Ik ga niet claimen dat ik het beter had gedaan maar ik kan ook niet zeggen dat de Viaplay strategie vioor NL als heel erg solide op mij overkomt.
De populariteit van F1 is ook enorm toegenomen, Ziggo had het ook niet kunnen behouden voor datzelfde bedrag. Die boden echter te weinig waardoor het naar Viaplay ging.
En die 2 miljard is niet alleen voor Nederland.
Dat is natuurlijk de grote vraag. Sowieso zouden de kosten voor de rechten hoger zijn geweest door de populariteit, helemaal eens. De vraag is alleen: in hoeverre heeft Viaplay het zo bont gemaakt dat Ziggo (of een andere partij) geen kans meer had.
In mijn vorige werk had ik aardig wat contacten bij Ziggo. Toen bekend werd dat Viaplay de boel had overgenomen ging er een grote schok door het bedrijf, want het bod dat zij hadden liggen was al veel hoger dan wat ze ervoor betaalden. Viaplay legde ruim het dubbele neer voor alleen al Nederland.
maar Ziggo had de F1 kunnen hebben.
Scheelde maar een paar miljoen dacht ik.
Ze wilden wel miljoenen aan Ajax betalen voor sponsering.
Terwijl iedereen wist dat die 2 leuke jaren echt het maximale waren voor Ajax
Naar wat ik vanuit Ziggo heb gehoord betaald Viaplay twee keer zoveel voor F1 dan wat Ziggo kon bieden.
Ze hadden de strijd al verloren voordat ze begonnen waren. Niemand zat te wachten op nog een nieuwe streamingdienst en al helemaal niet één die vrijwel niks te bieden heeft t.o.v. de concurrentie.

Bij Ziggo waren er ook nog eens veel minder problemen met het streamen/uitzenden van F1. Het is een aanname, maar ik vermoed dat veruit de meeste Nederlanders alleen ViaPlay vanwege F1 hebben en dan is F1 TV Pro eigenlijk een goedkoper en beter alternatief.
en al helemaal niet één die vrijwel niks te bieden heeft t.o.v. de concurrentie.
Niet mee eens. Kan me het voorstellen als je niet verder kijkt dan de F1-uitzendrechten maar ik ben erg blij met de mogelijkheden tot het kijken van bijvoorbeeld alle Premier League-wedstrijden. Dat was bij het zo geprezen Ziggo niet mogelijk.
Viaplay dacht een grote voet in Nederland te zetten met de F1, gebrekkige streams met slecht commentaar en de goedkopere officiële F1 abbo heeft veel F1 volk weer doen afhaken of is zelfs niet eens over gehaald. Zonder de F1 blijft er voor veel mensen niet veel meer over en zal het amper gemist worden als de stekker eruit getrokken wordt. Ziggo staat al klaar om de F1 rechten over te nemen.
Viaplay dacht een grote voet in Nederland te zetten met de F1, gebrekkige streams met slecht commentaar en de goedkopere officiële F1 abbo heeft veel F1 volk weer doen afhaken of is zelfs niet eens over gehaald.
In NL zijn een hoop mensen die F1 toch al via buitenlandse kanalen volgen. Ons Engels is er goed genoeg voor en we zijn het gewend om buitenlandse TV te kijken. Voor velen was/is het F1 commentaar van Sky de gouden standaard en die hebben nu een waardige concurrent naast zich met F1's eigen commentaar.
Daarmee heeft Sky twee pittige concurrenten/alternatieven in plaats van een automatisch monopolie in het Nederlandse taalgebied.

Nu spreken ze in Zweden ook een aardig woordje Engels en hebben ze ook internet dus een echte verassing kan het niet zijn, maar ik denk dat het makkelijk is te onderschatten hoe goed en makkelijk wij naar het Engels overstappen, als we daar al niet de voorkeur aan geven (zoals bij F1).

Als je alleen F1 kijkt is het voor velen aantrekkelijker om dat direct bij F1 af te nemen. Ik heb geen idee hoe het bij andere sporten gaat, maar als dat vergeelijkbaar is dan snap ik dat Viaplay het moeilijk heeft. Wie bereid is om extra te betalen wil dan wel kwaliteit hebben.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 25 juli 2024 09:42]

Klopt, vorig jaar een Viaplay abonnement genomen aan het begin van het jaar voor 99 euro. Na een paar maanden was ik er al goed klaar mee ivm de slechte kwaliteit en de houding van Viaplay op de klachten.

Dit jaar een F1TV abonnement afgesloten en dat bevalt een heel stuk beter en het is nog eens de helft goedkoper tegenwoordig.
Nadat het bij Ziggo weg ging ben ik meteen naar F1TV gegaan. Niet dat ik Ziggo nou zo geweldig vond, maar daar zat het gewoon bij mijn pakket in. Viaplay bood voor mij niets extra (ik kijk nauwelijks voetbal, darts heb ik al helemaal niets mee), F1TV gaf mij juist wel een hoop dat ik graag wilde. Oude races terug kijken, steeds meer achtergronden (de techtalks met Sam Collins zijn vaak heel informatief), en kiezen welk commentaar ik wil horen. Na een paar keer Sky ben ik over op de commentators van F1 live, die naar mijn idee een heel stuk minder gekleurd zijn qua aanhangen van bepaalde coureurs/nationaliteiten. En dat voor €65 per jaar? Ik vind het prima.
Ze hebben echt belachelijk veel geboden om F1 uit te mogen zenden. Voetbal interesseert me verder niet maar als ik kijk naar hoe aggressief ze zich de markt in gedrukt hebben dan zou het me niet verbazen als hier hetzelfde is gebeurd.

Dus nee, ze hebben niks te bieden behalve een schijnbaar enorme zak geld om alles aggressief over te kopen. Dat ze vervolgens gaan lopen klagen dat het niet uit kan, daar kan ik echt totaal geen medelijden mee hebben.
Dan heb je zeker niet de eerste twee jaar meegemaakt toen Ziggo begon met F1, want toen waren er ook regelmatig problemen met de uitzendingen. Het is daarna wel enorm veel verbeterd.

Die aanname lijkt mij ook niet juist, precies omdat er met F1tv gewoon een concurrent is. Van wat ik vrijwel overal hoor en lees in de Fora zijn het vooral mensen die Engels voetbal en F1 willen zien die Viaplay nemen.
Slachtoffer kan je het niet nemen na het aggressief aankopen van rechten.
Wie een streamingplatform wil uitbaten zal altijd veel moeten inkopen en/of zelf produceren. Beide kosten miljarden per jaar. Op zich niet vreemd dat ViaPlay het op deze manier probeert te doen; Netflix kocht aan het begin ook de rechten in op alles dat maar populair was op andere kanalen. ViaPlay concurreert alleen met die nog grotere spelers op het gebied van film- en tv, en ook met gevestigde alternatieven voor de sport-content zoals betaalzenders en de F1 Pro-app.

Ik denk dat alle nieuwkomers het heel zwaar zouden hebben in deze markt, en dat ze allemaal vrij agressief populaire content zouden moeten inkopen om genoeg impact te maken. Maar dat is dan alsnog geen vast recept voor succes uiteraard. De term "slachtoffer" is ietsje dramatisch - in vrije markten zijn er altijd verliezers. En ViaPlay biedt misschien gewoon niet genoeg boven concurrenten. Ik verwacht dat het ViaPlay niet lukt om snel genoeg te groeien en dat ze verdere krimp gaan aankondigen; het platform zou over enkele jaren verdwenen kunnen zijn als het zo doorgaat.

De streamingmarkt is de tienerfase van "fake it 'till you make it" voorbij; er kan niet zomaar meer met geld en content gesmeten worden voor een beetje naam en bekendheid. Nu er al allerlei populaire platforms zijn is de wind veranderd. De aandeelhouders willen nu vooral dividend zien, en dat gaat vaak gepaard met meer realistische doelen en kostenbesparingen. Er zouden best meer slachtoffers kunnen vallen; partijen die ophouden of overgenomen worden. Voor de kijkers zou het goed kunnen dat de vetste jaren al achter ons liggen qua streaming-aanbod en kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 25 juli 2024 09:42]

"De aandeelhouders willen nu vooral divident [sic] zien"

Nou nee. De streamingplatformen zitten nog steeds in de fase ervoor. Die markt groeit nog steeds veel sneller dan de economie als geheel. Maar ze zitten nu in de fase dat de aanloopverliezen snel moeten afnemen. Daarna heb je nog een fase waar je doorgroeit door je winst te herinvesteren. En pas daarna kom je in de fase dat je winst uit een stabiele cashflow kunt uitkeren als dividend.
Hoewel de markt nog groeit, gaat de fragmentatie harder. Waar je voorheen één groot alternatief had voor lineaire tv (Netflix) heeft nu iedereen en zijn moeder een eigen streamingdienst en er komen er nog steeds bij (Sony Pictures Core). Het budget van de consument is eindig en dat betekent dat we langzamerhand richting consolidatie gaan. Dat zie je al doordat partijen content uit diensten aan het slopen zijn (HBO Max, Disney+), anderzijds diensten in combinatie aan het aanbieden zijn (opnieuw HBO en Disney).
De multimedia heeft het gewoon niet erg handig aangepakt, het was ieder voor zich. De muziekwereld is wat dat betreft een veel beter voorbeeld: vrijwel alles is via meerdere partijen voorhanden (Spotify, Apple Music, Youtube music).
Je hebt gelijk; ik ging iets te snel. Toch is er nu een andere fase gaande dan toen Netflix als streamer jong was. Best wat platforms zijn bezig met het produceren van minder content, het verhogen van prijzen en het beperken van functionaliteit, ten opzichte van eerder. Dus er wordt zeker minder gestrooid en de markt wordt ouder. Maar dat zit waarschijnlijk niet in het uitkeren van dividend; de markt is gewoon niet oneindig groot, het geld blijkt toch op te kunnen raken, en daar komen de marktdeelnemers steeds meer achter.

Sommige concurrenten zijn ook nog 's grote conglomeraten die de streaming er min of meer "even bij" doen (Apple, Amazon). Die hebben diepe zakken, waardoor concurreren een moeilijke opgave is.
Is er in het Nederlands een goede vertaling voor "casualty", naast slachtoffer?

In het Engels heb je een nuance tussen "casualty", iemand die komt te overlijden als gevolg van een conflict of gebeurtenis, en "victim", een term die een zekere onschuld impliceert in veel contexten.
Gevallen? Geveld? Voor het slagveld.
Het woord "slachtoffer" kan gewoon gebruikt worden; dat woord is relatief en bevat meer of minder beeldspraak. Het woord is nogal emotioneel beladen maar in principe kun je zelfs een slachtoffer zijn als je slechts je teen stoot. En in een "oorlog" (ook beeldspraak want we hebben het slechts over een sterk beconcurreerde streamingmarkt) vallen er "slachtoffers".
Denk aan slachtoffer van eigen succes.
Gaat dit het eerste slachtoffer zijn van de streaming wars?
VoetbalTV is ook al failliet (sinds 8 september 2020). Dat was een op amateurvoetbal gerichte streamingdienst.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 juli 2024 09:42]

Dat had te maken met privacy problematiek. De boete van meer dan een half miljoen is van tafel geveegd. Achteraf gezien had Voetbaltv mogelijk nog kunnen blijven uitzenden.
Welke "kernactiviteiten"? Slechte streaming kwaliteit, slechte commentatoren, veel te hoge prijs, alternatieve wegpesten? Als ik kijk naar alleen Formule 1 dan verbaasd het me niks dat Viaplay het slecht doet. Niet geprobeerd is altijd mis, maar dit is toch wel een grote misser geworden.
Viaplay biedt echter wel meer content dan F1 alleen, ze hebben bijvoorbeeld ook series en zelfs eigen producties. Als je alleen op basis van de F1 streaming en hoe men dat aanpakt conclusies trekt, geeft dat echt een vertekend beeld.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 juli 2024 09:42]

Wie zat daar echt op te wachten dan? Is het zoveel beter dan Netflix, Disney en Amazon prime? Het is alweer een jaar geleden, maar wat mij bijstaat is dat er weinig soeps tussen zat: voornamelijk gericht op vrouwen ….
F1 is voor de meeste mensen de voornaamste reden om Viaplay af te nemen.
Als de streams dan van lagere kwaliteit zijn dan die van F1Pro terwijl hun prijs letterlijk het dubbele is, dan lijkt ne het duidelijk dat ze het niet gaan redden.
Denk dat ze de rechten voor komend jaar aan Ziggo gaan verkopen.
Die eigen producties doen volgens mij niet veel voor ViaPlay, vooral niet in Nederland. Want veel daarvan is Scandinavisch, en zo goed als niks dat ViaPlay zelf maakt trekt veel abonnees aan, in vergelijking met de grote sporten of de grote klappers van andere streamers.

Voor zover ik weet heeft ViaPlay nog niet één hit voortgebracht met de populariteit van bijvoorbeeld Bosch of The Expanse (zoals Amazon), laat staan nog grotere klappers zoals Stranger Things of The Crown (Netflix). Toen Apple ten tonele kwam in de streamingwereld kwamen er in korte tijd wel series die populair werden, prijzen wonnen en die abonnees konden aantrekken (zoals Ted Lasso, Severance, Black Bird en For All Mankind). Die andere platforms hebben dan ook vaak nog veel diepere zakken dan ViaPlay, en opereren meer wereldwijd. Dus geen helemaal eerlijke vergelijking, maar het zijn wel de concurrenten waar mensen ViaPlay mee vergelijken.

ViaPlay koopt ook series van elders, maar niet de nieuwste en meest populaire. Dat zou ook niet te betalen zijn; de oorspronkelijke platforms/zenders delen hun grootste hits natuurlijk niet snel met anderen.

Al met al zullen weinig Nederlanders overtuigd worden door de niet-sport-content. Daarvoor lopen Netflix, Amazon, Apple en Videoland te ver voor. Daar valt ook bijna niet tegenop te spenderen.
Die eigen producties doen volgens mij niet veel voor ViaPlay, vooral niet in Nederland. Want veel daarvan is Scandinavisch, en zo goed als niks dat ViaPlay zelf maakt trekt veel abonnees aan, in vergelijking met de grote sporten of de grote klappers van andere streamers.
Geen idee, ik weet dat ze eigen content hebben, waar vaak geloof ik ook gewoon de NL subtitels bij beschikbaar zijn tegenwoordig, dus dat het Scandinavische content is, zou geen groot probleem mogen zijn, lijkt me.
Voor zover ik weet heeft ViaPlay nog niet één hit voortgebracht met de populariteit van bijvoorbeeld Bosch of The Expanse (zoals Amazon), laat staan nog grotere klappers zoals Stranger Things of The Crown (Netflix).
Tja, Netflix heeft ook grote successen gehaald, maar voordat het seizoen goed en wel uit was, de serie ook al weer gecancelled, zoals Jupiter's Legacy, wat gewoon prima in elkaar zat en prettig om te kijken was.
ViaPlay koopt ook series van elders, maar niet de nieuwste en meest populaire. Dat zou ook niet te betalen zijn; de oorspronkelijke platforms/zenders delen hun grootste hits natuurlijk niet snel met anderen.
Hangt ook wel van de serie af. Een serie als Friends zie je echt nog wel voorbij komen bij bijvoorbeeld Netflix (dat was eerder dit jaar geloof ik het geval), terwijl WB ook gewoon HBO Max heeft. ;)
Bijzonder. Wat hadden ze verwacht na die aggressieve (allicht overprijsde) acquisitie(s) op zo'n korte termijn? Dat je na één à twee jaar zwarte cijfers draait lijkt me nogal utopisch.
Je ziet het elke keer wel weer gebeuren, teveel spelers schatten de Nederlandse markt veel te rooskleurig in. En de realiteit is gewoon dat qua sport Nederland niet een land is waar je met een Abonnements sportkanaal echt degelijk kan verdienen. De markt is te klein, en grotendeels niet geïnteresseerd in veel van het aanbod.

Ze hebben dan wel buitenlands voetbal, Darten, en F1. Maar ik denk dat de kijkcijfers van deze sporten op gratis kanalen al niet sterk is (of het moet bijv. Max in Zandvoort zijn, of een ander Nederlands tintje hebben). Een groot deel van deze gratis kijkers gaan al niet mee als het betaald is, en dan dat hele kleine groepje betalende klanten stapt er met één been in, en als dan de kwaliteit om te huilen is ben je daar dan ook nog een groep van kwijt.

Als je dan ook nog betere alternatieven hebben, Bijvoorbeeld F1TV voor de Formula 1 dat goedkoper en beter is qua kwaliteit en aanbod. Dan loop je alleen maar verder achter.

Ik denk gewoon heel realistisch gezien, is er geen markt voor exclusieve sportkanalen in Nederland. Of iig niet één met winstpotentie, dan moet een speler zoals KPN/Ziggo/ESPN de verliezen accepteren voor het potentiële marktaandeel al dan niet het weghouden van de concurrent.
Viaplay is weliswaar groots in NL gekomen met de rechten op F1, darts en voetbal, maar Viaplay is van begin af aan wel meer dan sport alleen geweest.
Toch heeft ESPN 1,6 miljoen abonnementen, zelfs naast dat vrijwel elke tv-boer kanaal 1 'gratis' doorzet. ESPN is denk ik het duidelijkste voorbeeld dat het wél kan, ondanks dat ik het nog steeds een naai-streek vind dat ze, op het moment dat KPN begon met kanaal 1 doorzetten, ineens alle belangrijke wedstrijden op zender 2-4 geplaatst werden.
Wauw, dat had ik niet verwacht dat er zoveel mensen abonnee zijn. Maar ze hebben dan ook de lineaire kanalen en zijn deels streaming.

Blijkbaar is dat niet voldoende om de dienst aan te bieden (1,6mln, maar minimaal 120euro, 180+ mln) want waarom moeten die anderen (de niet abonnees) dan de "eredivisie belasting" betalen (voor dat 1 'gratis' kanaal, waar ze idd niet de belangrijkste wedstrijden meer laten zien sinds het open is).
Ligt ook wel van de sporten af die men aanbiedt. ESPN in India kreeg laatst juist een hele grote domper, omdat ESPN aldaar de rechten voor cricket verloor.
Ze hadden voor de F1 fans een goedkoper pakket met alleen f1 moeten hebben. En dan de agressieve manier waarop mol en plooij buitenspel zijn gezet was ook geen slimme zet.
Ik vind dat ze het f1 feest in Nederland verziekt hebben. Zelf kijk ik nu naar f1 met f1tv en luister via een vpn naar het commentaar van mol en plooij.
Zal blij zijn als ik weer gewoon op mijn tv f1 kan kijken. Ik hoop dan ook van harte dat viaplee snel weg is uit Nederland.
Ben het met je eens. Rechten kopen, daarmee een soort van monopolie krijgen. Vervolgens de technische problemen in het begin helemaal niet tof oppakken.

En ook op dit moment doet support volgens mij bitter weinig aan de inlogproblemen. De app logt niet in als ik AdGuard aan heb staan, en vraagt sinds kort (en bij heel veel anderen) elke keer om alle inloggegevens. Volumeregeling op Chromecast heb ik tot op de dag van vandaag niet gezien en ook het terug- en doorspoelen duurt zo verschrikkelijk lang.

Als dit soort dingen blijven spelen en je klantenservice alleen maar kan doorsturen naar de website, van zoek het maar uit ....

Dan hebben ze dit op zichzelf afgeroepen.
Als ze nou in plaats van Mol nou deskundige commentatoren hadden ingezet....Maar nee, nu geven 2 pannenkoeken teenkrommend commentaar. Helaas ook op F1TV te horen.
Maar. als ik samen met mijn dochter F1 kijk en als we willen lachen dan luisteren we wel naar Melroy en Nelson. Anders streamen we Olav of luisteren naar het Engelse commentaar.
Commentaar op de F1 Live feed met o.a. David Coulthard is ook prima.
Anoniem: 1979346 24 oktober 2023 11:43
De Zweedse streamingdienst zit al langer in financiële problemen. Het bedrijf draaide vorig jaar een verlies van 6,5 miljoen euro.
De arrogantie tegenover hun eigen gebruikers/afnemers/klanten was wel het toppunt, van mij mogen ze vandaag nog kapot gaan.
De aandelen op de beurs blijven kelderen, er zijn weinig mensen die er nog vertrouwen in hebben. De bedragen die ze voor sportrechten betaald hebben zijn volstrekt onrealistisch te noemen en niet terug te verdienen. Ik kan me niet voorstellen dat ze in januari mee gaan bieden voor verlenging van hun rechten op de F1 voor 2025 en daarna.
Gegokt en verloren, iets anders is het niet. Ik heb het eerste jaar ViaPlay een kans gegeven, maar het was zo waardeloos (en dan heb ik het niet alleen over het Nederlandse racecommentaar), en dan de arrogantie waarmee ze de oorzaak van de slechte streaming bij hun klanten neerlegden was weerzinwekkend. Ik heb toen ook een klacht ingediend en verteld dat ik met andere streamingdiensten geen technische problemen ondervond, alleen bij ViaPlay. Kreeg ik als reactie dat het aan mijn internetverbinding lag. 8)7
Nu heb ik F1TV pro en dat is gewoon top. Ik accepteer dan maar het ViaPlay-commentaar omdat ik de Engelsen wat te schreeuwerig vind, maar de kwaliteit is verder top. Voetbal en darts boeien me niet, dus dat mis ik ook niet.
Gegokt en verloren, de aggressieve marktstrategie waarmee zij de 'markt wilde veroveren' kreeg een gigantische backlash, het hele debakel liep natuurlijk rond F1 en ze dachten daarmee vrij slim een bak aan klanten binnen te harken.

Resultaat was dat F1 kijkers bij de F1 bleven (lagere prijs), de sportzenders meer dan genoeg concurrentie hadden en hun eigen 'bundes/premierleague' pakket simpelweg niet interessant was omdat gros hier ESPN (vroeger ziggo?) kijkt voor Eredivisie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.