Multiplayer van Watch Dogs: Legion krijgt crossplay en crossgen-ondersteuning

Ubisoft gaat de multiplayermodus van Watch Dogs: Legion via een update voorzien van ondersteuning voor crossplay. Ook crossgen-ondersteuning wordt daar onderdeel van. Nu kunnen alleen spelers op één platform tegen elkaar spelen.

Wanneer de update voor crossplay uitkomt, is nog niet bekend. Het Watch Dogs: Legion-account op Twitter meldt dat deze er later aankomt, in een reactie op een gebruiker die daar naar vraagt. De multiplayermodus van het spel is sinds vorige week beschikbaar op consoles en Google Stadia in een beperkte vorm, maar er is geen crossplay- of crossgen-ondersteuning.

Spelers die bijvoorbeeld op een PlayStation 5 spelen, kunnen alleen samen spelen met andere spelers met dezelfde console. Door de toevoeging van crossplay kunnen Xbox-, PlayStation-, Stadia- en pc-spelers samen spelen. Crossgen-ondersteuning maakt het mogelijk dat bijvoorbeeld PlayStation 4- en PS5-gamers samen spelen.

De multiplayermodus van Watch: Dogs Legion is nog niet beschikbaar voor de pc. Die had op 9 maart uit moeten komen, maar vanwege crashes met sommige videokaarten is dat uitgesteld voor onbepaalde tijd. De onlinemodus stond oorspronkelijk gepland voor eind vorig jaar, maar dat werd toen uitgesteld om problemen met het singleplayergedeelte van de game op te lossen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-03-2021 • 10:20

21 Linkedin

Reacties (21)

Wijzig sortering
Crossplay is echt superchill om te hebben. Heb daar gebruik van gemaakt bij The Witcher 3. Wilde ik portable spelen, dan speelde ik het op de Switch, om vervolgens thuis verder te spelen op de PC.
Dat is niet crossplay, maar cross-save. Met crossplay (wat ook nu met Watch Dogs bedoeld wordt) is dat je vanaf platform A samen met of tegen spelers op platform B kunt spelen.

Crossplay: spelen tegen/met spelers op andere platformen. Bijv: PS5 speler spelen tegen/met Xbox Series X speler.
Crossgen: spelen tegen/met spelers op een andere generatie binnen hetzelfde platform. Bijv:PS5 speler tegen/met PS4 speler.
Cross-save: Je progressie van het ene platform meenemen naar het andere platform. Bijv: Destiny op je Xbox Series S spelen en vervolgend op je PS5 of PC verder met dezelfde save.
Ik was absoluut niet te spreken over de cross-save van ubi bij WD: Legions.
Hoop dat ze dat ondertussen opgelost hebben, maar het heeft mij veel verloren uren opgeleverd omdat de savegames niet juist bij de ubi-cloud waren aangekomen en er lokaal niets werd opgeslagen.
Zelfs bij Valhalla heb ik dat een paar keer meegemaakt.

Maar mooi dat ze het cross-gen en cross platform gaan maken.
Valt me nog mee dat Sony daar aan mee wil werken.
Ik vraag mij alleen af hoe eerlijk is het om pc games tegen console gamers te laten spelen? De reacties die je hebt met een muis zijn heel veel sneller dan met een controller. Waarom niet PC en consoles apart?
Ja, of op basis van input device. Als je met een controller zou spelen op PC dan kun je natuurlijk prima gematched worden tegen een PS speler.
Mogelijk dat ze je niet standaard met PC gamers matchen, tenzij je al samen speelt met iemand op PC. De meeste crossplay games doen het namelijk op deze manier. Aparte console en PC lobby's. Wanneer iemand op console samen met een vriend die op PC zit speelt, komt diegene wel in een PC lobby. Dus dan kom je (bewust) als console gamer tegenover PC gamers te staan. Een PC gamer kan nooit in een console lobby, maar andersom dus wel. Fortnite doet dit met nog een extra laagje: smartphones. Het werkt dus van onder naar boven. Bovenste laag kan nooit omlaag in een lobby, maar andersom wel.

Dat gezegd hebbende, veel games op console hebben aim-assistant (al dan niet verborgen). Bijvoorbeeld Destiny 2 heeft op console (en PC) aim-assist als je met controller speelt. Met mkb heb je uiteraard een hogere reactiesnelheid, maar de aim-assist van controllers maakt naar mijn mening wel veel goed. Ik speel Destiny 2 op PS5 en PC, exclusief met controllers. Kom in Crucible prima mee en heb niet het gevoel dat ik het op PC zwaarder heb dan op PS5. Daarnaast bestaat gamen meer dan uit alleen maar aimen. Ik heb 2 paddles op mijn controller achterop en kan hier veel sneller acties uitvoeren dan dat ik met mkb zou kunnen. Rondbewegen, iemand reviven, terwijl ik aim en schiet bijv. Met een mkb krijg ik per direct kramp met zulke handelingen tegelijk :P

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 15 maart 2021 13:17]

Dat heeft hier toch niks mee te maken? Dit gaat om cross play multiplayer, niet dat je op meerdere platformen je game kan spelen met dezelfde save game.
Jij hebt het over heel wat anders... Crossplay in dit geval gaat over dat verschillende platformen tegen/met elkaar kunnen spelen, dus PC met xbox en/of playstation.
Wat jij wil is crossplatform progressie. Dat heeft raar genoeg valhalla en inmortal fenix wel maar legion weer niet. Alle 3 de nieuwste games van Ubisoft. Legion heeft alleen crossgen save(of pc <--> stadia).

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 15 maart 2021 12:04]

Las ik niet vanuit een nieuwsbericht een paar dagen terug dat de multiplayer met onbepaalde tijd is uitgesteld?

edit: ik had iets verder moeten lezen

[Reactie gewijzigd door ToHiForAFly op 15 maart 2021 10:37]

Dus de PC versie is uitgesteld om problemen op de PC. Hebben ze dan inmiddels uberhaupt al de performance problemen op PC opgelost? Het spel draaide ongeacht de instellingen altijd op een nogal triest lage framerate (rond de 40) met zelfs alle settings, inclusief resolutie, op de allerlaagste instellingen. Zelfs uit Cyberpunk kon ik meer frames halen, met RTX aan nog wel. Terwijl geen enkele instelling in WDL iets lijkt uit te maken.. Daarnaast waren er ook talloze problemen met corrupte savegames, waardoor ik en vele anderen gewoon niet verder konden komen in de game. WDL is net zo'n ramp als Cyberpunk qua oplevering.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 15 maart 2021 12:38]

Laat ze maar eens eerst de GPU utilization issues fixen. Heb een 3080RTX en zelfs op 4K is de GPU utilization maar 60% waardoor de framerate hangt tussen de 40 en 60fps met enorme input latency. CPU is niet volledig de bottleneck (12core ryzen). Maar ergens vraagt de engine iets wat er niet is. Veel documenteren dit gedrag op verschillende systemen en Ubisoft geeft geen informatie of ideeen of er fixes komen. Deze game werd notabene geleverd met de 3080RTX.
Bij deze game moet dat niet zo'n probleem zijn. FPS'ers is dan een ander verhaal denk ik.
ja bij fps is anders ja vooral cod.
Hier heb je anders ook gewoon FPS mechanics in zitten. Feit blijft dat in een game als deze het ook gewoon irritant is als je tegen PC spelers zit die hogere FPS hebben, visuele filters zitten toe te passen om mensen beter te zien, makro's om allerlei handelingen te automatiseren en meer van dat. Ik heb er ook geen zin in. Ik hoop dat je het kunt uitzetten.
Doen mensen dat bij Watch Dogs Legion? Ik wist niet dat de multiplayer zo compitatief was
Ik ken nog geen game waar PC gamers niet tot het gaatje gaan om een voordeel te krijgen, ook al is het Watch Dogs.
Crossplay, crossgen, crossplatform. Word inderdaad verwarrend 🤣

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee