Bloomberg: nieuwe iPhones krijgen dit jaar always-on-display

De iPhones die in 2021 uitkomen, krijgen mogelijk een always-on-display. Dat meldt Bloomberg-journalist Mark Gurman op basis van eigen bronnen. De telefoons zouden ook een kleinere inkeping in het scherm krijgen.

Bloomberg schrijft dat de komende iPhones een nieuw scherm krijgen, dat een 'Apple Watch-achtige always-on-modus' mogelijk moet maken. Dat doet het medium in de Power On-nieuwsbrief van journalist Mark Gurman, schrijft 9To5Mac. Gurman deelt vaker informatie over onaangekondigde Apple-producten en staat bekend om zijn goede bronnen binnen dat bedrijf.

Het nieuwe scherm zou ook moeten leiden tot een langere accuduur en Gurman schrijft daarnaast dat gebruikers een 120Hz-scherm kunnen verwachten. Er gaan al langer geruchten rond dat Apple zijn iPhone 13 Pro-toestellen van een 120Hz-verversingssnelheid zal voorzien.

De journalist meldt verder dat de komende iPhones een snellere A15-soc krijgen, zoals al werd verwacht. Gurman deelt geen details over die chip. Bloomberg spreekt ook over een grotere accu en een kleinere inkeping in het scherm, waarin de frontcamera geplaatst wordt. Ook daarover gaan al langer berichten rond, onder andere van analist Ming-Chi Kuo.

Verder zou Apple volgens Bloomberg in de herfst een nieuwe Macbook Pro introduceren, schrijft 9To5Mac. Dat zou tussen september en uiterlijk november gebeuren. De productie van deze laptops zou in het derde kwartaal beginnen. De nieuwe Macbook Pro zou een miniledscherm krijgen, net als de recente iPad Pro 12,9", die Apple eerder dit jaar uitbracht.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

19-07-2021 • 09:01

236

Submitter: Noxious

Reacties (236)

236
218
110
7
0
65
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

In 2007 had Apple al een patent aangevraagd voor een dual-backlight iPhone[0] die b.v. met aparte backlight de notificatie balk zou kunnen belichten. In een tijd dat een kleurenledje voor notificaties op je telefoon heel gebruikelijk was. Helaas is er toen nooit wat van gekomen.

[0] https://arstechnica.com/g...hone-notification-patent/
Zo'n ledje die mijn collega met tape afplakte omdat ie er in de carkit gek van werd.
Ik mis dat led'je anders echt enorm. Always On kost echt veel meer accu (heb het getest).
Dat is op Apple watch ook. Het mooie is dat ze dan wel vertrouwen zullen hebben dat de batterijduur dan nog goed genoeg is. Als je het dan uitzet dan gaat je tel dus langer mee op de batterij. Al moet ik zeggen dat ik nooit echt tekort kom.

Bron: MKBHD review over Apple Watch 5 of 6.
Op mijn telefoon is de accuduur ook met Always On nog prima. Zeker wanneer je de telefoon intensief gebruikt valt het verschil niet op. Laat staan wanneer je hem de hele dag in je zak hebt (dan gaat het scherm immers geheel uit). Maar meestal ligt hij het grootste deel van de dag ergens zonder dat ik hem gebruik, en dan is het wel fijn dat ik hem b.v. eens in de drie dagen hoef op te laden in plaats van eens in de twee.
Waarom zeg je in je bericht van 15:47 dat het 'echt veel meer accu kost' en in dit bericht dat het niet opvalt?

Het lijkt me dat als iets 'veel' scheelt je dit toch ook moet merken?
Ik wilde het relativeren: als je je telefoon weinig gebruikt is het verschil in gebruik groot, maar alsnog is het wel prima werkbaar en is je accu niet opeens binnen een dag leeg of zo. Tenzij je misschien een slechte implementatie van Always On hebt.
Die in de notificatie instellingen bij 99% van de telefoons is uit te zetten?
Dat viel op het begin flink tegen. Veel telefoons hadden die optie niet, ook niet dat je kon aanpassen welke apps het ledje mochten aanzetten. Ook had je veel telefoons (bijv. mijn Nexus 5 als ik het me goed herinner) waarbij het ledje alleen voor stroom gebruikt werd, en je echt een app van een derde partij nodig had om 'm alsnog voor notificaties te gebruiken.

Dus zo heel gestandaardiseerd waren die ledjes niet
Wat is een always-on-display?
Met always on worden de pixels op het scherm zwart of wit gemaakt en gaat de backlight uit en de refreshrate van het scherm gaan extreem omlaag. Hierdoor kan de tijd en kunnen notificaties op het scherm getoond worden zonder dat dit echt ten kostte gaan van de accuduur doordat het grafische rekenwerk extreem minimaal is (meestal enkel text, zwart/wit en een refreshrate van 1 Hz) en de backlight van het scherm uit staat (backlight verbruikt stroom, de lcd amper tot niet). Mogelijk zal de backlight op standje 'kaarslicht' blijven branden om het contrast te verbeteren en het scherm beter afleesbaar te maken.

Je scherm gaat dus niet compleet uit/ op zwart tijdens standby, (pixels op zwart en backlight uit) maar laat de dingen zien waarvoor je'm gewoonlijk even ontgrendeld (checken notificaties en tijd) waardoor je'm dus niet meer hoeft te ontgrendelen. De stroom die 'always on' kost wordt (deels) bespaard doordat je minder hoeft te unlocken.

[Reactie gewijzigd door Theo op 23 juli 2024 06:24]

En in het geval van een AMOLED scherm is er natuurlijk geen backlight en branden alleen die paar pixels die nodig zijn voor de weergave van de tijd / notificatie

Erg handig, Samsung heeft dit al sinds in ieder geval de Galaxy S7 en mogelijk daarvoor ook al. Eén blik op de telefoon en je ziet of er notificaties zijn, zonder het scherm aan te hoeven zetten

[Reactie gewijzigd door Blackouts op 23 juli 2024 06:24]

Eén blik op de telefoon en je ziet of er notificaties zijn, zonder het scherm aan te hoeven zetten
Daar hadden we notificatie ledjes voor .....
Maar ook dat was onhandig denk ik.
Ben blij dat we die dingen niet meer hebben, tenminste ik heb nu sinds begin 2014 een iphone en was blij dat ik er vanaf was.
Dat ding knipperde zo vaak dat je totaal geen rust kreeg(Bij sommige mobiels kon het dan uit), zal Always on scherm dus ook niet aan zetten.

Goed ik heb nu mijn mobiel ook aardig afgericht dat die bijna nooit meer af gaat, geen enkele website/ of app geeft mij een notificatie behalve als ik een prive bericht krijg(Zelfs geen bericht als ik getagd wordt in whatsapp ofzo).
Euh je kan gewoon instellen wat je te zien krijgt hoor, het is echt heel handig. raar dat apple zo lang achterliep op dit.
Dat zou vast kunnen maar ik hoef niks te zien op het scherm, de tijd is al helemaal niet spannend want die zie ik toch wel op horloge/ laptop etc overal.
Notificaties vind ik helemaal niet interessant, en heb alle apps deze rechten ook ontnomen.

Alleen als ik een prive bericht krijg in whatsapp krijg ik een notificatie, voor de rest van geen enkele app(Ook niet als ik getagd wordt in een groeps chat).
En dan zie je die direct ipv je telefoon te moeten unlocken .
Net zoals als je gebeld werd ed.
Ja nou ja dan zie ik niet dat ik een privé notificatie hebben, is dat zo erg nee totaal niet.
Het zal ook totaal niet spannend zijn of spoed hebben, want anders als je niet reageert ben ben je ook al lang een paar keer gebeld(En dat merk je van zelf wel).

Ik kijk nu ook na 4 uur voor eerst op mijn mobiel pas, en zie dat ik begin van de middag reactie op een bericht op een groeps bericht heb gekregen.
Ik had dat echt niet perse direct hoeven te weten hoor, als je constant gaat kijken om te kijken of je berichten/notificaties heb ben je pas verslaafd aan dat ding.

Ik kijk wel een keer wanneer ik zin heb is dat 3 keer per uur prima, is dat 1 of 2 keer per dag ook prima.
Als zo noodzakelijk is ga je die gene van zelf wel bellen(En later nog eens proberen), en dan merk je het wel, en anders ben je te druk om op te nemen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 06:24]

is dat zo erg nee totaal niet.
Dat geld natuurlijk voor zowat het hele concept van een smartphone, zowat alles is gewoon handig en leuk.
Het geeft je ook eens wat rust niet alles constant te weten en te zien, die controle eens effe los laten en genieten zonder al die info :).
Geeft juist meer rust je ziet altijd alles en waar het over gaat :-)
Je ziet constante informatie, of te wel geen rust :)
Hier herken ik me goed in. Op BlackBerry altijd notificatie leds en trillen aan gehad. Ondertussen alleen voor telefoonoproepen nog geluid of trillen. De rest heeft sowieso geen spoed dus daar hoef ik niet door onderbroken te worden.
Nee precies een prive bericht tot daar aan toe vind ik niet zo erg, maar meeste berichten zijn toch groeps chat die staan hele jaar door op niet storen(Anders wordt echt gek).
En apps hoeven mij ook echt geen notificaties te geven, vind al irritant dat websites dit tegenwoordig al vragen op de pc.
Ik kom van een Galaxy af en mis het. In een oogopslag de tijd zien en of er bv mail is zonder de telefoon te activeren.
Ja mail vind ik dus helemaal niet spannend prive al helemaal niet, alleen maar reclame mails meer niet.
De tijd al helemaal niet als ik aan werk ben zit ik achter de laptop, en onderweg thuis een horloge als ik niet achter de pc zit.
Voor werk heb ik mail ook niet op push dus geeft ook geen notificatie, zit toch achter de laptop en als ik naar huis ga hoef ik geen melding van werkmail.

Ook andere apps geven geen meldingen heb ik allemaal uit staan, alleen eens van een gemist gesprek of een prive bericht.
Maar voorbeeld ook niet van een Tag in een groeps chat, ook daarvan krijg ik geen melding.
Op een Sony Ericsson toestel had ik inderdaad 1 miniscuul ledje wat knipperde als ik een sms bericht ontvangen had. Werkte ideaal.
Nog steeds zo op m'n Xiaomi 9TPro (en 9T die ik eerder had). Bovendien op de bovenzijde van het toestel (@Blackouts), op de bovenzijde van de (uitschuifbare) camera, dus vergt geen ruimte in de bezel. Erg handig; je ziet het ledje dat er een bericht is knipperen terwijl het toestel vlak op tafel ligt.
Hier ook een 9T. Om eerlijk te zijn snap ik de locatie niet. Het LEDje zit aan de bovenrand, wat betekent dat je deze alleen ziet knipperen wanneer de telefoon ondersteboven ligt.
Of-ie nu op z'n scherm of op z'n achterkant ligt, maakt niet uit.
Ja, de bovenzijde moet inderdaad naar je toegedraaid zijn. Kennelijk leg ik 'm altijd zo neer want ik heb er nooit over nagedacht. Nu je het zegt, het ware handig geweest als er ook een ledje in de onderrand had gezeten.
Vond dat mini scherm op de Samsung X460 klapmodel ook zo mooi, zag je meteen de eerste regels van de SMS in beeld, oh niet belangrijk, hoefde je hem niet eens open te klappen.
Voornaamste reden van het verdwijnen van notificatieledjes is natuurlijk het steeds kleiner worden van de bezels boven en onder het scherm, waardoor er geen plek meer is voor een ledje.
Onmogelijk de reden. Bij mijn HTC my zat het liedje zelfs in een gaatje van de speakergrille.
Prima. Maar uiteindelijk is bijvoorbeeld een envelop icoontje op je always on display natuurlijk handiger dan onthouden dat een wit knipperend lampje een e-mail betekent.
Notificatieled is dus overbodig met een always on display
Maar Always On kost echt substantieel accu, heb het getest met mijn OLED-scherm.
Echt onmogelijk?
Misschien blijft de speaker niet op de front? Zou die niet naar de zijkant kunnen?
En Samsung had het op hun beurt weer goed afgekeken van Windows phone/mobile wat die functie had voor zo lang ik me kan herinneren. Bijzonder handige functie om even snel de tijd of meldingen te zien. Bij WM kon je ook de kleur van de tekst instellen, zo werd bij mij de tekst rood in de avond en nacht om het zo wat zachter voor je ogen te maken wanneer de telefoon op je nachtkastje ligt en je toch de tijd wil zien.
Hoe zit dat dan met Inbranden op een OLED scherm?
Dit is softwarematig opgelost.
Als je dit al kent van android telefoons, want de meeste daar hebben dit uit mijn ervaring, dan merk je dat je klok ed eigenlijk wat rondhoppen op je scherm.

Ik zit vanwege het werk op een iPhone sinds een jaar. En het ontbreken van een always on screen is 1 van mijn grote irritaties eraan. Heel blij dat het er dus komt.
Hopelijk zijn de aangekondigde notificatie updates ook een oplossing voor de rommel die ze daar nu hebben en dan schiet er alleen nog T9 dialing over eigenlijk. Widgets overal laten zetten ging ook aangepast worden, dus das wel lekker ook.
Bedankt voor het antwoord, ik heb al jaren Android maar nooit aangezet omdat ik een notificatie led had, deze telefoon is recent kappot gegaan, dus moetn nu een nieuwe en vroeg me af hoe het zit
SGS3 (2013?) had al AMOLED. Helaas had die ook maar 1 jaar softwareondersteuning, sindsdien koop ik geen Samsung meer :)
De S2 had zelfs al Amoled
Daar heb ik mijn Apple Watch al voor ;)
AMOLED is gewoon een marketing term voor OLED. de iPhones hebben ook OLED, dus hebben ook geen backlightverlichting nodig.
Nee is geen marketing. AMOLED bevat een transistorlaag. OLED heeft een dieper zwart dan AMOLED.
klopt, daar heb je gelijk in. Wat inderdaad ook betekent dat de OLED een lagere stroomverbruik heeft dan de AMOLED. Dus ik zie geen problemen in het gebruik van een Always on Display
Precies en sinds de nieuwe modellen gebruikt apple ook dezelfde schermen
Nokia had dat anders ook bij hun LCD schermpjes, dat alleen de pixels branden die nodig waren zonder backlight. Nokia heeft Glance destijds geïntroduceerd in hun Lumia lijn, Samsung kwam er niet veel later ook mee. Nokia had deze feature ook al op de 3310 en zulke dumb phones :) Je brengt het een beetje alsof Samsung er innoverend mee kwam aanzetten. De Lumia 920 had het toch echt eerder :p

Waren wel speciale en duurdere displays voor nodig, displays met een eigen geheugen. Microsoft was bv erg gierig met de Lumia 950 en gebruikte daar displays zonder geheugen, waardoor het geen Glance had.

Terwijl zo'n always-on display echt een super fijne feature is. Vooral omdat je je telefoon dan niet wakker hoeft te maken om te zien hoe laat het is of welke random app/persoon je een notificatie gestuurd had.
Op mijn AppleWatch blijft het overigens in kleur.

En het kost wel wat stroom, waar ik mijn watch elke nacht wel aan de lader moet leggen hoeft mijn partner dat niet (die de functie uit heeft staan)
Idem met mijn Huawei GT2 Pro. Met always on display moet ik 'm 1x in de week opladen. Zonder scherm aan gaat ie 2 weken mee
Ik moet juist zeggen vind het juist geen extra stroom kosten, ik heb het een tijdje geleden ook getest.
Ik kan het nog eens uitzetten en eens proberen, maar in mijn beleving was stroom verbruik extra niet merkbaar(Deed makkelijk 2 dagen met de watch 5).

Nu red ik dat niet altijd meer maar goed hij is al bijna 2 jaar oud, dus daar kan het ook aan liggen batterij wat slechter is geworden.
Duidelijk, bedankt voor de uitgebreide uitleg :)
De meeste always on displays hebben ook in-display memory om de SoC te ontlasten, en kunnen zelfstandig de tekst weergeven.
Ik verwacht niet te veel stroomverbruik hiermee te besparen. Leuk extra dat je notificaties ziet op je scherm maar volgens mij verbruik je nog meer dan ervoor. Als je 4 uur je telefoon niet gebruikt verbruikt je scherm wel stroom door altijd iets weer te geven.
Op mijn watch heb ik dit ook afgezet en daardoor krijg ik toch wat extra tijd hiermee.
Bij mijn always on zit gewoon kleur..
Zoals de GSM's 20 jaar geleden waren :)
Die waren hun tijd toch ver vooruit zeg.
Alleen was reageren op Tweakers toen zo’n gedoe, met dat WAP protocol 😜
WAP. Tering. Dat is lang geleden. Ik had toen nog een Bosch telefoon......
En kostbaar, zo 3 euro per reactie :P
Ja, een week met een accu lading en de mogelijkheid om de accu te verwisselen voor een volle.
Mijn Apple Watch Series 5 heeft een always on functionaliteit. Dus het scherm staat altijd aan. Als ik niet actief naar het scherm kijk, is het scherm donkerder en heeft een refreshrate van 1 Hz. Dus 1 keer per seconde wordt het scherm ververst. Ik zie nog wel kleur op het display, dus het is niet zo dat alles zwart/wit wordt. Hoewel dat in mijn geval wel af hangt van de wijzerplaat dat ik kies. Mickey Mouse bijv. wordt wel zwart/wit.
Notificaties op je beeldscherm die je altijd ziet, ook als je scherm uit staat, op android smartphones bestaat dit al een tijdje.
Een display die niet uit gaat.
Dat men constant een tijd ziet bijv https://www.dutchcowboys....van-een-always-on-display

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 23 juli 2024 06:24]

Een display wat always on is.

Dus bijvoorbeeld dat altijd de tijd te zien is.
Wat heeft een dergelijke always on voor impact op de batterij duur vraag ik me dan af.

Zou het prettig vinden als het uitgezet kon worden want ik heb hier bijvoorbeeld geen behoefte aan omdat mijn telefoon in een wallet hoes zit.
In mijn geval heeft het denk ik een positieve impact op de accuduur... Ik gebruik mijn telefoon regelmatig om de tijd te bekijken. Om dat te doen activeerde ik altijd de telefoon, het display werd dus volledig getoond. Sinds ik telefoon met het always-on scherm heb hoeft dat niet meer, aangezien de tijd altijd wordt getoond.

Jaren geleden heb ik tijdens de nacht wel eens een test gedaan, een nacht met het always-on scherm aan en een nacht uit. In de ochtend was de accuduur op beide dagen exact het zelfde.
Ik heb het zo ingesteld dat mijn always on om 23.00 uur uitgaat en om 07.00 uur weer aan.

Die lichtvervuiling hoef ik in de nacht niet.

Als Apple dit gaat implementeren, dan zal het ook instelbaar zijn vermoed ik. Wat dat betreft doen ze heen half werk.
Op de Apple Watch heb je die optie niet, die zou ik er graag in hebben. Ook handig voor in de avond/als je hem draagt tijdens het slapen, dan hoef je theatre mode niet aan te zetten om het scherm zwart te krijgen

Had ik misschien vorige week ook mijn Apple Watch 5 niet onder garantie hoeven te vervangen wegens burn in: :)
Je hebt toch bedtime modus die automatisch aan gaat op de door jou ingestelde slaaptijd? Bij mij gaat dat automatisch aan.
Je kunt dit gewoon uitschakelen in de instellingen hoor.
Theatre mode kan je wel scheduled met shortcuts :)
Weinig, aangezien er maar een paar pixels aan hoeven.

Overigens gaat het scherm gewoon uit als deze doorheeft dat het scherm niet zichtbaar is. Als ik mijn hand voor de sensors van m'n telefoon leg, gaat het scherm uit. Ook in m'n broekzak is het always on display dus uit.
I dunno man, op m’n Apple Watch had het een significante impact op de batterijduur en het was eigenlijk vrij nutteloos. Uitzetten was dus win-win. :P
Op zo'n klein scherm is een paar pixels dan al snel ook het hele scherm...
Volgens het artikel (derde paragraaf, eerste zin) zou het nieuwe scherm moeten leiden tot een langere accuduur.
Als ik terug kijk in de stats van het accuverbruik op mijn Samsung Galaxy S10 is er ongeveer 4-8% van het totale accuverbruik toe te schrijven aan het always on display
Een Apple Watch 6 gaat ongeveer 32-33 uur mee. Als je het always-on uitschakelt dan win je daar 3-4 uur mee. Niet voldoende om dan meteen 48 uur (2 dagen) mee te gaan ofzo, dus de meeste mensen laten het aan.

Vooral als je er even aan denkt dat het grootste deel (iets van 30 uur) dat scherm op de altijd-aan dim stand staat, en maar een uur of wat in de normale/fellere weergave stand, dan moet de gedimde stand vrij weinig gebruiken.
Het is batterijduur en niet "batterij duur" of bedoelde je dat de batterij duur is?

Het zal sowieso kunnen worden uitgeschakeld en dat ga ikzelf ook doen op mijn nieuwe iPhone en Apple Watch die ik in september koop.
Waarschijnlijk zal de GSM wel detectern dat je een hoesje gebruikt.
Als het net zoals bij Android is waarbij je ook specifieke always on display formats hebt die bepaalde cover openingen kan detecteren voor het juiste formaat te tonen.

Maar ja zullen we ooit weten of het effectief uit gaat, beetje verhaal van toen je klein was of het koelkast lichtje wel uitging :-)
Je zal in 2021 nog steeds leven met Battery Anxiety .....
Koop gewoon een toestel dat met gemak ruim een dag mee gaat met zwaar gebruik, dan kan je alles aan zetten zonder je zorgen te maken.

Wat een armoede dat gezeur over batterij verbruik.
Moet dat nog u zo denigrerend?

Was gewoon benieuwd en of het uitgezet kan worden.

Op zich is mijn iPhone 8 prima qua batterij en je kunt praktisch overal opladen.
Ja sorry hoor maar anno 2021 is een always on display NIKS nieuws. Je kunt ook overdrijven met je rapportage.
Op alle toestellen tot nu toe kan je dat aan of uit zetten, net zoals je dat kan met BT, wifi, NFC, etc.
Kortom die vraag hoef je niet te stellen.
Vind je het niks dan schakel je zoiets uit.
Vanuit een batterij oogpunt is het ook geen punt als je een fatsoenlijk toestel koopt.
Iedereen weet dat een Pro max gewoon 2 dagen mee gaat. Dan maken dit soort extra verbruikers geen fluit uit.
Vind je manier van communiceren best vervelend. Nergens voor nodig.
Ik stel een vraag en daar mag je gewoon netjes antwoord op geven.

Maar goed om antwoord te geven op een normale manier:

Waar zeg ik dat “always on” nieuw is? Zo’n beetje niks wat Apple introduceert tegenwoordig is nieuw en vaak zelfs beperkt vergeleken met competitie die een bepaalde functie al heeft.

Afijn voor mij hoeft always on niet als dat betekend dat ik zo’n 4% meer batterij heb. Helpt toch ook weer tijdens een flinke auto/motor rit of lange vlieg reis. Waar ik het toch niet nodig heb.
Vandaar dus dat je dan zelf kan kiezen ...
Ervan uitgaande dat Apple die optie plaatst, iets wat in mijn ogen 99% zeker is, want we zien soms wel meer rare keuzes in IOS die heel normaal zijn op bijv. Android.
Ja precies dat. Apple forceert de gebruiker wel vaker een bepaalde kant uit. Dat vind ik echt wel jammer.

De producten zijn op zich best goed, heb sinds 2013 via werkgever iphone 5, 6 en 8 nu. Howel voor mij de apparaten altijd stabiel werken, neig ik nog steeds liever naar android als platform, vanwege meer keuze vrijheid en open systeem.

Maar goed, wil mijn 8 voorlopig nog niet inwisselen. Heb destijds de 256gb variant gekregen en zou terug gaan naar 64, dat is gewoon belachelijk weinig tegenwoordig met 4K filmen etc.
Ik heb de iPhone 8 en daarnaast 2x Android.
Gebruik mijn iPhone zelden want vrijwel alles kunnen die anderen beter.
De iPhone is van het werk btw.
Vind de accu ruk trouwens, maar ben verwend door de 6000mah in mijn Asus.

Tja 64GB is leuk als je er weinig mee doet.
Voor mij is 256GB het minimum en 512GB is de basis voor mijn main device.

Zo maakt iedereen zijn keuzes.
Ja precies. Ook “mijn” iPhones zijn van werk.

Had in begin twee telefoons, waarbij tweede een Android, maar ben er snel vanaf gestapt geen zin om twee telefoons mee te zeulen elke keer, zeker omdat ik veel reis. Ben van het minimale meenemen. Een telefoon met hoes (en pasjes) en sleutels is zat.

Ben het helemaal eens met je betreffende Android en storage. Het is gewoon belachelijk laag voor dergelijke prijzen.
Storage is een verdienmodel geworden. Dat was altijd al zo bij Apple maar nu met Android zien we het ook vrijwel overal.
Snelle socs, dikke camera's, extra Ram, beste materialen, etc. Alles gaat vooruit behalve opslag !
We blijven al een tijdje steken bij 128GB en soms zelfs 64GB tenzij er betaald wordt.
Wel features zoals 4K en 8K en richten op de dikste games vanwege de mega prestaties maar dit zijn GB vreters.

Net als Apple willen ze iedere keer opnieuw laten betalen voor de extra storage die je wilt hebben.
Bij een nieuwe device begin je weer opnieuw.
Ze hebben het zo ingericht dat powerusers al snel 2 stage upgrades moeten doen want die kunnen niks met 128GB en 256GB is voor een echte poweruser ook nog mager.
Alles wordt groter van OS update tot de apps zelf om maar te zwijgen over camera features zoals Single take, en andere AI toepassingen.

Natuurlijk willen ze ook graag hun Cloud service abo aanbieden of die van een partner (MS).
Smartphones worden ook 'doorgeschoven' naar andere familie leden en een toestelbatterij verouderd ook.
Ja dus ?
In dat geval ligt de situatie totaal anders en kan je niks aan beperkingen doen en neem je die op de koop toe.
Je kunt ook van een 20 jaar oude 6e hands auto ook geen geweldig verbruik opeens gaan verwachten.

'you pay peanuts, you get monkeys '
Gooi maar weg, koop maar nieuw. Komt wel een tweede planeet.
Snap niet eens wat je online doet als je zo begaan bent met het milieu.
Je hebt dan niks te zoeken bij smartphones en het internet. Een Nokia 3310 doet het ook nog gewoon.
En eigenlijk zou je een FairFone moeten hebben IPV een iPhone. Hoef je je ook niet druk te maken over de AOD feature.

Oh wacht even, je bent begaan met de planeet wanneer het je uitkomt .... Duidelijk.
Op mijn Lumia 920 is het destijds met de 1ste Nokia update er op gekomen.

De accuduur werd beter door deze update + inschakelen van Glance, zonder dat ik de telefoon anders ging gebruiken. Na enige tijd aan Glance gewent en 2/3de van de keren dat ik mijn telefoon uit mijn broekzak haalde was om de tijd te bekijken of om te zien wat of wie me een notificatie stuurde. Dat bleek ook vaker niet dan wel, totaal onbelangrijk te zijn of waar ik later op kon reageren. Met als resultaat dat mijn telefoon vrij zelden nog wakker gemaakt moest worden om alleen even te kijken. Dat wakker maken van het toestel kost eenmalig al bijna net zo veel energie als de hele dag een paar pixels te laten branden.

Nu waren de LCD paneeltjes die Nokia gebruikte in hun toestellen wel pure magie en liepen amper tot niet achter op de AMOLED paneeltjes bij concurrenten. Ik ben er een dark mode tweakers voor gaan gebruiken, van een paar uurtjes browsen op deze site naar de hele dag door browsen, wat een verschil! (Vooral ook omdat er geen aparte witte pixel was en ze alle 3 dus aan moesten) En met backlight op standje zaklamp was het display ook goed bruikbaar in de volle zon.

Die LCD paneeltjes van Nokia hebben voor mij nog altijd de voorkeur tegenover die veel te fletse velle Samsung LED paneeltjes.
Interessante redenering. Beetje als elke keer je motor uit en aan zetten met de starter (als je geen start-stop systeem hebt) zeg maar.

Klinkt logisch omdat je CPU dan even een boost krijgt en je gelijk meer backlight en pixels moet vullen.

Afijn, ik kijk eigenlijk nooit voor de tijd daar heb ik een horloge voor. En berichten, heb enkel trillen aan en antwoord meestal toch gelijk.
iPhone 12 heeft een oled scherm. Ik vraag mij af of die always on functionaliteit ook voor de 12 komt. Of zal het toch echt een nieuw scherm techniek vereisen?
ivm inbranden, bedoel je?
Niet zozeer inbranden maar gewoon of het komt naar de 12. Naar mijn kennis heb je alleen een oled scherm nodig om always on functionaliteit te kunnen activeren toch?
Dat klopt, omdat bij OLED de pixels die niet nodig zijn daadwerkelijk uit staan. Anders zou Always On Display je batterij leeg vreten met een LED scherm, aangezien het hele scherm dan altijd aanstaat. Bij OLED zijn dit alleen een paar witte pixels voor de tijd en eventueel een notificatie logo.
nvm

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 06:24]

Klopt, sterker nog het kan natuurlijk op elk scherm. Maar bij een OLED scherm is de impact op de batterij te verwaarlozen.

Er is geen enkele technische reden waarom de 12 niet deze feature zou moeten krijgen.

(Met betere schermtechniek is de impact op de batterij nog meer te verminderen, dus een eventueel nieuwer OLED scherm in nieuwe iphones kan ervoor zorgen dat daarmee vergeleken de impact op de 12 toch nog te hoog geacht wordt door apple)

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 23 juli 2024 06:24]

Klopt maar werkt beter met een scherm wat terug kan schakelen naar 1hz, dus dat kan voor Apple een voorwaarde zijn om het te activeren. De impact op de batterij is daarmee kleiner dan dat dat op 60hz moet.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 06:24]

Kan me niet voorstellen dat ze retroactief dit soort technologie gaan introduceren.
Wordt vanuit software aangestuurd. In de huidige beta van iOS 15.0 is er nog geen sprake van. Ik kan mij voorstellen dat Apple het op hardware niveau afsluit zodat alleen de nieuwe iPhones dit gaan ondersteunen, puur als argument om mensen tot aankoop te verleiden.
Ik vrees dat het een nieuwe feature wordt voor de iPhone13. Ze zullen wel een extra laag op het scherm leggen die de AOD realiseert. Denk dat je daarvoor naar de techniek van de Apple Watch moet kijken.
Neejoh, dit dit Samsung al jaren met hun AMOLED schermen. Kwestie van lage refreshrate en alleen de pixels die oplichten kosten energie.
Dat zou dan compleet afwijken van hoe de concurrentie dat al jaren doet? Lijkt me sterk...
LPTO is leuk, maar noodzakelijk is het niet voor AOD.
Nee. Want die lopen altijd op 60hz. Met de nieuwste schermen van samsung kan je volgensmij zelfs terug naar 1 hz. Perfect voor een always on display.

Heel erg des Apple dit. 60hz always on neemt te veel van de accu, met een lagere refreshrate neemt het minder. En dan pas introduceren.
En dat bedoel ik niet negatief.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 06:24]

Oled heeft geen backlight nodig. Nokia's op Symbian hadden vroeger wel vaker oledschermen, zodat je bv altijd de tijd kon tonen. Dat was geen probleem voor de accuduur. Continu het backlight aan lijkt me wel energie vragen. Het artikel schrijft dat dat niet het geval is, en dan ben ik toch wel benieuwd naar de techniek.

Los daarvan: wat is nu helemaal het nu hier van? Telefoon in je broekzak of in een tas, daar heb je geen display voor nodig wat altijd aan staat. En met face-id ontgrendel je je telefoon, op het moment dat je er naar kijkt.
Toch koste het bij samsungs wel 3-4% op een dag om always on aan te hebben dacht ik. Dat zal minder zijn bij een lagere hz
OLED kan wel backlight hebben hoor, zoals LG het implementeert kun je stellen dat elke gekleurde subpixel een filter heeft en daar achter een backlight zit.

Als elke OLED zijn eigen kleur uitzend is er idd geen sprake van backlight.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 06:24]

De nieuwe iPhone krijgt waarschijnlijk een scherm met variabele refresh rate waardoor hij in “always om” modus maar 1hz weergeeft. Ik denk dus dat ze dit alleen voor de nieuwe toestellen uitbrengen.
Apple kennende word hiervoor een nieuwe co-processor geïntroduceerd en werkt het dus alleen met de nieuwe apparaten.
Dat kan je gerust vergeten.
Ze willen namelijk toestellen verkopen daarbij hangt het samen met de wisselende frequentie van het scherm en post de Pré iPhone Pro dus naast de pot.
En dat terwijl het natuurlijk echt wel kan op een 60 Hz oled iPhone (iPhone X TM 12) want Android doen dit al bijna 10 jaar onderhand ....
Jammer... nog steeds geen datum voor iPhone 13 release.
Hebben we die ooit halverwege juli al gehad?
Nee, dat was Apple Developers event, genaamd WWDC21.
Dat is toch eigenlijk al jaren de aankondiging in september en kort erna de release? Zie niet in waarom het dit jaar anders zou zijn.
heeft lang geduurd voor ze maar nu zijn ze ook meegegaan met de Always-on display. Hopelijk hebben ze iets moois neergezet qua batterijduur etc. Apple staat nou niet er bekend om effiencent met batterijeen om te gaan tenzij ze cores gaan uitschakelen etc.
In de Watch gebruiken ze die schermtechniek die heel weinig refreshes nodig heeft. Als ze dat op zo'n groot scherm ook voor elkaar krijgen zit het wel goed.
Samsung maakt zo'n scherm.
Het gedeelte dat geactiveerd is voor altijd aan, heeft dan een refreshrate van 1 hz of daaromtrent.
Grappig detail; op je Apple Watch verdwijnt waarom ook de secondewijzer.
Wist ik niet eens.
Zal er eens opletten als ik iemand tegenkom met zo'n watch.

@Carlos0_0 bedankt. Hoef ik niet op bezoek bij vrienden. 8)7

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 juli 2024 06:24]

Klopt zit nu toevallig naar mijn watch te kijken, en inderdaad de seconde wijzer is op zo moment niet zichtbaar.
Apple staat nou niet er bekend om effiencent met batterijeen om te gaan tenzij ze cores gaan uitschakelen etc.
Ehh, in vrijwel alle testen staat Apple samen met de Samsung topline serie bovenaan de lijst met de beste accuduur.

Ik heb nu een iPhone 11 pro max met een accuduur van ruim 2.5 dag bij zeer actief gebruik. Dat heb ik een telefoon zelden zien halen, en zelfs mijn vorige s20 ultra haalde dat niet.
Apple staat nou niet er bekend om effiencent met batterijeen om te gaan tenzij ze cores gaan uitschakelen etc.
Pardon? Apple toestellen hebben over het algemeen de beste capaciteit/batterijduur verhouding.
Ja per MAh maar helaas mikken ze altijd op precies 20 uur talk time terwijl als ze iets beter met de ruimte of telefoons een paar millimeter dikker maken er een grotere batterij in kan. In plaats van dezelfde capaciteit accu van de IPhone 11 te gebruiken heeft Apple in de 12 een kleinere accu gezet omdat de SOC efficiënter werd.
Zucht, gaan we weer. Specs zijn voor iPhone/ apple gebruikers helemaal niet zo interessant als voor tweeakters. Ik heb werkelijk geen idee hoe lang mijn iPhon 12 pro in theorie mee zou moeten gaan, of welke refreshrate hij heeft.

Ik vind de vormfactor fijn en het ecosysteem er omheen. Ohja en dat de camera 'goed' is.

Ik wil echt geen grotere telefoon met mee accu capaciteit. Dit is voldoende.
Zucht, gaan we weer. Als er ook maar ergens een kritische opmerking richting een keuze van Apple gemaakt wordt krijg je zo’n zucht reactie...

Specs zijn voor mij ook niet belangrijk, ik wil een goede telefoon met een goede camera en zo lang mogelijke batterij duur en de kwaliteit van het ecosysteem van Apple. Of er nu 3 of 4GB RAM inzit zal mij worst wezen.
De iPhone 12 Pro Max die ik heb voldoet aan die eisen maar als ik de mogelijk had dat de batterij 10% langer mee gaat en de de telefoon daarmee 1-2mm dikker wordt ja graag. Met mijn vorige telefoon een uitstapje gemaakt naar Android maar daar ben ik van terug gekomen. Zoals je zegt het ecosysteem eromheen maakt de iPhone de betere telefoon voor mij persoonlijk maar dat wil nog niet zeggen dat deze daarmee perfect is. En precies op accuduur heeft Apple (express?) wat laten liggen. Dat is mijn punt.
En precies op accuduur heeft Apple (express?) wat laten liggen. Dat is mijn punt.
, ik vermoed omdat ze ook een wireless charging batterij module uitbrengen voor de iphones (die je erop kan clicken). Dus dat geeft hun klanten (die extra batterijduur nodig hebben) meer reden om die te kopen en voor andere geeft een meer compacte telefoon. Persoonlijk vind ik het lastig te zeggen wat ik ervan vind. Aan de ene kant merk ik bij veel Android telefoons dat het blokken in de broekzak zijn (vooral omdat ik altijd een hoesje eromheen doe ter bescherming) maar aan de andere kant is extra batterijduur wel handig als je een aantal jaar met een telefoon wilt doen.
Die zijn recent uitgekomen voor de nieuwe iphone met magsafe :)

https://www.apple.com/sho...AM/A/magsafe-battery-pack

[Reactie gewijzigd door Ntr- op 23 juli 2024 06:24]

De enige reden dat voor jou het iphone ecosysteem beter is is omdat je het al zo lang gebruikt en alles in zit op geslagen.
Dat is juist voor mij de reden om nooit voor iphone te kiezen omdat ik precies dat met Android heb na 12 jaar gebruik.
Zucht, gaan we weer. Specs zijn voor iPhone/ apple gebruikers helemaal niet zo interessant als voor tweeakters. Ik heb werkelijk geen idee hoe lang mijn iPhon 12 pro in theorie mee zou moeten gaan, of welke refreshrate hij heeft.
Het is frappant dat Apple gebruikers altijd zeggen weinig/niets om specs te geven, maar zodra het om de M1 gaat, je sinds de introductie niets hoort dan dat het einde van x86 in zicht is, en dat M1 mac's nu no-brainer aankopen zijn. Dan lijken specificaties opeens erg belangerijk

[Reactie gewijzigd door saren op 23 juli 2024 06:24]

Ook dat gaat over ‘t algemeen om de performance/benchmarks, niet de specs…

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 06:24]

Maar volgens mij gaat het daar niet ok specs toch, want die zijn voor een laptop niet mega interessant op papier. 8core gpu en 4/4 core Cpu.

Het verrassende is juist dat het lekker werkt en Rosetta 2 verrassend goed en snel x-86 kan emuleren.

Daarnaast heeft geen ander bedrijf echt de durf gehad om vol op een nieuwe desktop architectuur in te zetten.
Daarom…. Krijgen ze lof, niet omdat hij tig cores heeft of zo.
En dat terwijl een aantal AMD processors dat nog altijd beter doet dan de M1 van Apple. Daar hebben de Apple aanhangers het niet over....
Zucht, gaan we weer. Specs zijn voor iPhone/ apple gebruikers helemaal niet zo interessant als voor tweeakters. Ik heb werkelijk geen idee hoe lang mijn iPhon 12 pro in theorie mee zou moeten gaan, of welke refreshrate hij heeft.

Ik vind de vormfactor fijn en het ecosysteem er omheen. Ohja en dat de camera 'goed' is.

Ik wil echt geen grotere telefoon met mee accu capaciteit. Dit is voldoende.
Ik ben een zeer tevreden Apple gebruiker, maar ik had liever wat meer accucapaciteit gehad. Ik haal met mij se (2020) het einde van de dag zelden, wat ik behoorlijk irritant vind.
Ja, maar dat heeft toch niks te maken met efficient zijn met de accu die ze hebben? Ja het kan uiteraard nog beter, maar voor de rest valt het reuze mee. Volgens mij zijn er geen eens android toestellen met een vergelijkbare batterij capaciteit die het zo lang volhouden.

@theduke1989 Ja, dat heet toch juist optimalisatie? Het is geen desktop die je in high performance mode draait :+
Ja dat zeg ik: “Ja, maar” maar inderdaad qua efficiëntie zijn er volgens mij weinig toestellen beter, als die er al zijn.
Te snel overheen gelezen, maar wat dat betreft ben ik het wel met je eens. Een paar extra mAh zou geen kwaad kunnen. Had liever een iets dikkere iPhone 12 met een nog betere batterijduur.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 23 juli 2024 06:24]

Precies. Zoals in de meeste reviews hier op tweakers aangegeven valt te lezen dat iPhones als een van de beste toestellen presteren als het aankomt op energieverbruik (mAh/gebruikersduur).
Ja specifiek op die verhouding scoren ze goed, maar het is zo niks zeggend. Is die telefoon daardoor dunner dan de concurrentie? Lichter dan? Gaat ie daadwerkelijker langer mee?

Leuk om mee te pochen maar daadwerkelijk zinnig voor een eindgebruiker is het niet.
Er wordt nergens mee gepocht. Ik reageer op de bewering van duke dat iPhones niet efficiënt met batterijen omgaan. Dat is gewoonweg onjuist. iPhones gaan juist wel efficiënt met batterijen om, zoals terug te lezen valt in de diverse reviews onder andere hier op tweakers.

Dat jij dat nietszeggend vindt is niet relevant.
De enige reden dat een iphone efficiënt omgaat is met een batterij omdat je bijna geen achtergrond apps open kunt hebben, wanneer ik met iemand video bel en diegene even iets anders aan klikt is de camera al weg.
Eigenlijk enige wat telt is hoe lang de telefoon meegaat, efficiëntie is daarbij van ondergeschikt belang. Althans, het is makkelijker om hogere gebruiksduur te halen met betere efficiëntie maar als 1 telefoon met 5000Mah 28 uur meegaat en telefoon 2 met 4000Mah 24 uur, dan is de effientie van de laatste genoemde beter, maar praktisch qua gebruik is telefoon 1 beter. 1-2mm dikte aan de telefoon is minimaal en zal weinig verschil maken of je hem wel of niet in je broekzak krijgt. Zeker niet als je bedenkt dat qua dikte niemand problemen had met de 3GS die aanzienlijk dikker was dan de huidige 12 mini.

@911GT2 Dit was ook mijn punt, de specs danwel accuefficientie danwel accucapaciteit zijn inderdaad niet interessant, enige dat telt is de praktische gebruikswaarde en dat wordt gemeten in hoe lang de telefoon op 1 lading mee kan gaan.
ja hoe langer een gsm mee gaat hoe beter. Hoop dat er dan ook een functie in zit om de 120 HZ uit te zetten want dat kost alleen maar stroom
Apple en vrije keuze? Reken er maar niet op 😃
Dat doen Androids ook, die hebben alleen een grotere batterij.
Wat is eigenlijk je punt?
Als je de cores niet gebruikt kunnen ze uit.
Als dat ten goede komt van je gebruiksduur, is dat toch oke?

En dat gebeurt al jaren. Op desktop Soc's/CPU's van AMD/intel alsook de ARM-architectuur.

Je zoekt iets om af te kraken.
Nou dat is juist niet helemaal waar. Apple staat erom bekend dat ze geen grote batterijen in hun iPhones stoppen, zoals de concurrentie, maar dat ze daarmee toch een relatief goede accuduur neerzetten vanwege de optimalisatie tussen de hardware en IOS.
De opmerking over cores uitzetten snap ik ook niet helemaal. Sommige taken worden idd door de low power cores uitgevoerd, net zoals de Android concurrentie, die werken ook met hetzelfde big.little principe.

Apple moet gewoon ook grotere batterijen gaan gebruiken , en ik heb begrepen dat de batterijen bij de iPhone 13 idd groter worden.
Apple staat er ook om bekend dat de batterijen sneller degraderen dan bij Android telefoons, gezien de kleineren capaciteit is er ook minder ruimte over voor degradatie.
Ok, bedankt voor de toevoeging. Ik weet alleen niet op welke comment van mij jij reageerde. Het zal zeker het geval zijn geweest bij de iPhones t/m de iPhone 8/se. ik hoor dit vanaf de Xs in ieder geval minder. Wellicht dat de 12 mini hier weer sneller last van zal krijgen.

Ik heb er met mijn 10s in ieder geval geen last van. Na 3 jaar is de cap nog op 87%.
Nu nog een USB-C aansluiting, en het zou een geweldig nieuw model kunnen zijn
Oneplus heeft het ook pas sinds android11, zal wel lastig te implementeren zijn (misschien kans op inbranden scherm?). Vind het snachts wel handig, hoef ik alleen maar opzij te kijken hoe laat het is ipv het scherm aantikken.
Een wekker op je nachtkastje is zooooo 1990 :p. Maar idd handig. Op mn S9 tik, op het scherm en geeft de AOD weer met tijd. Scheelt ook accu.
Voor mij een functie die uit gaat zie geen nut in Always on op de mobiel, de tijd zie ik al de hele dag door overal op de horloge / mobiel etc.
En notificaties heb ik zo goed als gekilled krijg van zowat niks notificatie, alleen een prive bericht maar goed mis ik die dan pech(Dan zie ik dat wel een keer als ik de mobiel pak).
Dit zat op de Samsung's vanaf de Samsung Galaxy S7.
Wat helpt is dat Apple vaak een Samsung OLED gebruikt, heel moeilijk moet het dus niet zijn dit in de software aan te passen.
'Apple introduceert 5+ jaar oude feature op toekomstige telefoon' was een betere titel geweest.
5+ jaar? zeg maar gerust 12 jaar oude feature. Always-on is in 2009 door Nokia al op de markt gebracht en was standaard op de Windows Phone Lumia devices.
Inderdaad, mijn Lumia 925 had het volgens mij ook.
Ze introduceren het vaak pas later inderdaad en dan veel beter dan de concurrentie over het algemeen. Nieuw is niet altijd beter als je er weinig nuttigs mee doet. Je kan beter wachten totdat je er meerwaarde mee kan creëren.
Helaas is het niet altijd zo dat een latere introductie sowieso "beter dan de concurrentie" inhoud. Kijk bijvoorbeeld naar de introductie van de wide-angle camaera. Apple was een van de laatste, maar voegde niks speciaals/unieks/beters toe dan bijvoorbeeld Samsung al een paar jaar had.

Natuurlijk ook niet slechter dan de concurrentie, Apple zit altijd in de beste van iedere klasse. Maar vernieuwend of beter dan de concurrentie zou ik ze zeker niet altijd willen noemen.

Ik vermoed dat dit bij een AOD ook zo zal zijn
1 manier om daarachter te komen en dat is proberen. Uit ervaring kan ik zeggen dat het inderdaad zo is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.