Gerucht: Apple wil dit jaar twintig procent meer iPhones laten produceren

Apple zou aan leveranciers hebben gevraagd om zo'n 90 miljoen exemplaren te maken van de komende iPhone-modellen. Dit zou ongeveer twintig procent hoger liggen dan wat normaal is voor iPhones.

Bloomberg baseert zich op anonieme bronnen en zegt dat Apple mogelijk verwacht meer iPhones te verkopen, omdat er meer vraag zou zijn doordat meer mensen gevaccineerd zijn tegen het coronavirus. Ook zouden de Amerikaanse sancties tegen Huawei een rol spelen in de verwachte toegenomen vraag naar iPhones.

Hoewel meerdere techbedrijven door chiptekorten productieproblemen hebben, zouden de chiptekorten bij de komende iPhones geen grote rol spelen, zeggen enkele bronnen tegen Bloomberg. Omdat Apple een grote klant is en leveranciers weten wanneer de iPhones zullen verschijnen, zouden de leveranciers maanden van tevoren ervoor zorgen dat ze genoeg smartphones kunnen maken.

De komende iPhone-modellen worden volgens Bloomberg een kleinere upgrade ten opzichte van de huidige iPhone 12-reeks. Ze krijgen een snellere soc, een betere camera en een beter scherm. Alle modellen krijgen updates, waarbij minimaal één model een low-temperature polycrystalline oxide-scherm zal hebben. Dit ltpo-scherm moet ervoor zorgen dat de smartphone een variabele refreshrate krijgt. Dit scherm zou ook igzo gebruiken om de efficiëntie en responsiviteit te verbeteren.

De snellere soc zou een geüpgradede versie zijn van de A14-chip, terwijl Apple zich met de verbeterde camera zou richten op optische zoom bij video's. Het ontwerp van de smartphones zou ook grotendeels ongewijzigd blijven, al zou de notch wel kleiner worden. Bloomberg verwacht niet dat de smartphones een vingerafdrukscanner onder het scherm krijgen. Volgens het medium kondigt Apple de iPhone 13-lijn in september aan.

Door Hayte Hugo

Redacteur

14-07-2021 • 11:41

144

Reacties (144)

144
138
58
4
0
59
Wijzig sortering
Heel apart eigenlijk, ik geloof direct dat bij Apple wel een paar knappe bollen zich hebben gebogen over de forecast. Tegelijkertijd heb ik persoonlijk steeds minder de drive om te upgraden. Het gaat niet eens om geld maar ik zie gewoon het verschil niet meer met de "the latest". Dit doet me toch eerder denken dat juist dankzij Corona men geld spendeerd omdat ze het niet elders spenderen zoals op reis gaan onder andere.
Bij elke producent is de jaarlijkse evolutie minder. En toch ben ik het niet helemaal met je eens eigenlijk. 3 van de laatste 4 iPhone flagships waren vrij grote upgrades t.o.v. hun voorgangers.

De iPhone X bracht een nieuw futuristisch design met de verdwijning van de home knop, toevoeging van Face ID, een veel beter scherm, etc. - volgens mij de grootste verandering van alle iPhones die er ooit zijn gelanceerd.

Dan had je de iPhone XS wat volgens mij misschien wel de kleinste upgrade ooit wat t.o.v. zijn voorganger omdat je heel erg weinig nieuws had - het grote nieuwe was het nieuwe formaat met de iPhone XS Max. Dus over deze upgrade ben ik het wel eens dat het gewoon een upgrade onwaardig is van een iPhone X. Maar van elke andere iPhone was het weer een hele grote stap vooruit.

Dan had je de iPhone 11 Pro met de toevoeging van nog een camera, veel betere lenzen, een veel betere front facing camera, een veel helderder scherm (belangrijk voor buitenshuis), een scherm met veel hoger contrast, snellere chip, nieuwe achterkant.

Dan had je de iPhone 12 Pro met een nieuw design, betere cameras, 5G en MagSafe. Ik vond het veel moeilijker de upgrade van de 11 Pro naar de 12 Pro te weerstaan dan de upgrade van de iPhone X naar de iPhone XS vanwege het nieuwe design dat er zo geweldig uitziet.

Nogmaals, ik denk dat de evolutie overal wel wat stagneert maar dat is ook normaal. Maar aan de andere kant vind ik wel dat de verbeteringen tussen generaties in de laatste paar iPhones groter zijn dan voordien bij iPhones en ook groter t.o.v. de upgrades bij concurrenten.
De iPhone X bracht een nieuw futuristisch design
En zo zie je maar dat iPhone fans nooit de moeite nemen ook maar even naar andere merken te kijken :+

De iPhone X was een broodnodige inhaalslag. Alle andere merken hadden toen al flinterdunne randen in hun flagships, en iedereen was al afgestapt van fysieke knoppen zodat het scherm groter kon.

Er was helemaal niets futuristisch aan de iPhone X, het was een ontwerp gebaseerd op wat de concurrentie al twee generaties lang deed.

Edit: nou ja, duidelijk heb ik weer slapende honden wakker gemaakt, maar voor de duidelijkheid: het iPhone X design noem ik niet lelijk of zo, ik zeg gewoon dat er niets futuristisch aan was. Niets in het ontwerp was namelijk iets dat ons idee van hoe een smartphone er uitziet veranderde. IMO gaat die eer naar de eerste 'bezel-less' telefoon, de Sharp Aquos Crystal: dat was de eerste telefoon zonder schermranden en die was er in 2014 (!!). Om technische redenen had die wel nog een kin, maar dat was een futuristisch ontwerp omdat het significant anders was dan wat er al bestond, en echt toonde "zo zal een telefoon er in de toekomst gaan uitzien".

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 juli 2024 08:20]

@diskopogo schrijft echt heel duidelijk:
3 van de laatste 4 iPhone flagships waren vrij grote upgrades t.o.v. hun voorgangers.
En dan quote jij
De iPhone X bracht een nieuw futuristisch design
...in plaats van de hele quote:
De iPhone X bracht een nieuw futuristisch design [..] - volgens mij de grootste verandering van alle iPhones die er ooit zijn gelanceerd.
En zo zie je maar dat goed lezen belangrijk is ;)
En met de X kwam face id toch? Dat vind ik nog steeds een grote USP.
Sorry hoor maar de Android “face unlock” phones maakten alleen gebruik van de camera. ff fotootje maken voor het instellen, en toestel wordt ontgrendeld als je er op lijkt. Werd door niemand serieus gebruikt.

Echt wel een heel andere techniek dan Face ID, waar met een infrarood camera ook de diepte van je gezicht bekeken wordt.
Face unlock was toen al een optie op sommige Android phones of met third party software, dus ook niet vernieuwend ;)
Het zat niet in het core OS, en een foto voldeed al. Niet echt veilig!

FaceID was (en is) niet voor de gek te houden met een foto.
Het zat niet in het core OS, en een foto voldeed al. Niet echt veilig!
Pardon? De Galaxy S9 had gewoon een iris scanner hoor, daar kwam je met een foto helemaal niet langs.
Nou... het is maar wat je 'geperfectioneerd' noemt. Inderdaad doordat er ook in diepte wordt gescanned gaat een foto niet werken... maar mijn nichtje van 11 kan de telefoon van haar moeder met Face-ID unlocken, terwijl ze absoluut niet als twee druppels water op elkaar lijken... je kan zien dat het moeder en dochter zijn, maar nichtje lijkt ook op papa.
Tot de mondkapjes kwamen ...
Geef mij maar een vingerafdrukscanner. Face ID vind ik zinloos en is zoals @Marve79 zegt waardeloos in combinatie met mondkapjes die we (ook nu nog) in het OV moeten dragen.
Ach ieder zijn voorkeur. Mondkapjes waren even lastig maar zijn voor mij al geen probleem meer. Ik heb toch liever face id dan touch wat vaker haperde bij mij, zeker na douchen of zwemmen bijvoorbeeld.
Of in de winter met handschoenen enzo.
Ik heb me over het niet werken met een mondkapje me nooit opgewonden, voor die paar keren gebruik ik wel een wachtwoord. Ik vind het ook een stuk fijner dan vingerscan, al vond ik dat ook al niet slecht.
(Over die laatste vind ik die scanner aan de achterkant wat sommige Androids hebben drie keer niks.) Het gemak dat ik niet eens meer bewust ben van het ontgrendelen, tot je dan een keer een gezichtsmasker draagt.
Ik volg je niet: ik ontken nergens dat het een trendbreuk was voor Apple, want dat was het zeker.

Punt is dat het niet futuristisch was: om futuristisch te zijn moet je het idee van wat een smartphone is en hoe die er uit ziet wezenlijk uitdagen, en dat deed de iPhone X niet. Zoals ik zei: andere merken hadden al lang een bezelless telefoon zonder knoppen. Dat dat voor Apple nieuw was maakt het nog niet futuristisch. Om maar even de feiten erbij te halen: de echte futuristische smartphone was de Aquos Crystal van Sharp, dat was in 2014 de eerste telefoon met extreem dunne schermranden, toen die uitkwam lag echt iedereen (die het nieuws volgde) zijn kin echt op de grond: zo een telefoon hadden we nog nooit gezien. Het woord futuristisch viel dan ook in elke review ;)

Met die logica zou het futuristisch zijn mocht Tesla morgen een benzineauto uitbrengen ;)

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 juli 2024 08:20]

Omdat we nu toch zoveel woorden vuil aan het maken zijn voor een vermeende verkeerde woordkeus:
fu·tu·ris·tisch (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
als, horend bij het futurisme
2
hypermodern

fu·tu·ris·me (het; o)
1
richting in de (schilder)kunst, van Italiaanse oorsprong, begin 20e eeuw

Ik vermoed dat het niets met de (schilder) kunst te maken heeft dus gaan we uit van 2; hypermodern.
Voor iPhone-gebruikers (728 miljoen in 2017) was het design van de iPhone X zeker wel hypermodern. Dat jij het daar niet mee eens bent mag, maar beweren dat het niet zo is, is niet terecht. Jij vind/vond de Aquos Crystal futuristisch, ik zeg dan dat foto's al lang geen bezels(/randen) meer hadden, wat is er nou hypermodern aan geen randen hebben?

Als Tesla morgen een benzineauto uitbrengt die 1 op 150 rijdt vind ik dat aardig futuristisch :)

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 23 juli 2024 08:20]

Als Tesla morgen een benzineauto uitbrengt die 1 op 150 rijdt vind ik dat aardig futuristisch :)
Ja dat is wel futuristisch omdat hun zelf en andere dat dus nog niet hebben (gedaan), itt het bezel verhaal :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:20]

Dat kan prima jouw definitie zijn :)
Ik vind het onfatsoenlijk om jouw definitie als onwaar te bestempelen.

Zuinger dan 1 op 150 is al vaak genoeg gedaan overigens. Dat zou voor mij niet zeggen dat het niet futuristisch is als Tesla het ook doet.
Futuristisch gaat me ook wat te ver. Futuristisch zijn vind ik meestal prototypisch die vaak nog niet voor de consumentenmarkt gereed zijn en nog veel kinderziektes hebben.

Wat Apple wel heel goed doet is nieuwe technologie dusdanig implementeren dat het goed, stabiel, betrouwbaar en gebruikersvriendelijk werkt.
En daar zit ook wel technologische vernieuwing/ontwikkeling bij, ook zonder dat het concept uit het niets is bedacht. Maar hoe vaak dat nou ooit gebeurd in de tech industrie?
En niet selectief citeren om je eigen punt te maken 👍🏻
En zo zie je maar dat iPhone fans nooit de moeite nemen ook maar even naar andere merken te kijken :+
Zijn er andere merken? :o

:+
Ik kijk zeker wel naar andere toestellen maar die zijn niet relevant voor mij. Daarom is zon design change nog steeds een argument om iPhone te upgraden.
Oh, ik ontken niet dat het een serieuze design change was voor Apple, en ik vond het zelfs een erg goede verbetering! Het is gewoon niet futuristisch: alles dat die telefoon deed qua ontwerp was toen al gemeengoed (de eerste telefoon met amper bezels, de Sharp Aquos Crystal, kwam al 3 jaar eerder uit, en samsung had toen ook al een volle generatie eerder een telefoon met amper bezel).
En zo zie je maar dat iPhone fans nooit de moeite nemen ook maar even naar andere merken te kijken
Dat zeg jij. Ik neem wel de moeite en ben niet per sé een iPhone fan. Er waren voor de iPhone X al andere smartphones met schermen zonder fysieke knoppen maar Apple heeft het met de notch toch op hun eigen manier gedaan. En het full screen ontwerp is niet het enige wat er zo futuristisch aan leek maar het hele toestel gewoon. Ook de achterkant en zijkanten zagen er gewoon veel beter uit dan alles wat er voor kwam incl. Android telefoons.
Er was helemaal niets futuristisch aan de iPhone X
Ik kan hier evengoed uit afleiden dat je een Android fan ben 😂

[Reactie gewijzigd door diskopogo op 23 juli 2024 08:20]

maar Apple heeft het met de notch toch op hun eigen manier gedaan.
De eerste notch waarvan ik weet zat in de Essential phone, die maanden voor de iPhone X uitkwam.
Ze waren ook hiermee dus zeker niet origineel.
Ook de achterkant en zijkanten zagen er gewoon veel beter uit dan alles wat er voor kwam
Ik zal het vast niet snappen omdat ik niet in het ARDF zit, maar de achterkant van de iPhone X was gewoon een glazen achterkant in het wit/zwart. Dat vind ik ook erg mooi, maar dat had de iPhone 4 ook al. de zijkanten zijn dan weer, bij monde van Apple zelf, een throwback naar de allereerste iPhone qua ontwerp, dus mooi is het zeker, maar nieuw zeker niet.

Dus van alle adjectieven die je aan dit ontwerp kan hangen is futuristisch imo de allerslechtste keuze: het ene vernieuwende element, het scherm met dunne randen, was een inhalaslag, en de rest waren elementen die al in vorige iPhones zaten.
Ik kan hier evengoed uit afleiden dat je een Android fan ben 😂
Snap ik: eender welk beetje kritiek is een rode lap voor jouw fanclub ;)

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 juli 2024 08:20]

Apple is bijna nooit de eerste als ze iets doen, maar ze doen het gewoon beter.
De notch is gewoon is nodig voor face id. Bij andere apparaten zo als Samsung was er al face id maar dat kon je met een simpele foto omzeilen ook kon met gesloten ogen de telefoon unlocked worden. Iets wat bij iOS van dag 1 niét kon.
Apple is bijna nooit de eerste als ze iets doen, maar ze doen het gewoon beter.
Leuk voor hun maar z'n opmerking leidt nogal af van waar de discussie wel om gaat, niet om of Apple wel/niet goed dingen uit voert, maar of wat ze doen futuristisch is...
Helemaal juist, en of je iets futuristisch vind of niet is persoonlijk :)
Dan is het antwoord gewoon volmondig ja. Wat zij doen is heel futuristisch. Ke kan bijvoorbeeld een monorail uitvinden en dat lijkt heel futuristisch maar als er dan 50 jaar later amper monorails worden gebruikt dan was het niet echt futuristisch. Als Apple iets doet dan is de kans zeer groot dat iedereen hen gaat volgen en zo maken zij de toekomst ja. Destijds hadden we die creative mp3 spelertjes, had Apple dat niet opgepikt had niet plots iedereen een mp3 speler moeten hebben. Zelfde met de iPhone, had Apple de smartphone niet had opgepikt dan was dat ook een niche markt gebleven. Hetzelfde zie je nu met privacy. Apple pikt het op en plots ziet onze toekomst er veel minder dystopisch uit.Yup Apple is heel futuristisch.
Apple is bijna nooit de eerste als ze iets doen, maar ze doen het gewoon beter.
Ook dat ontken ik niet (noch bevestig ik het :+), daar heb ik het dan ook neit over. het gaat erover of het design futuristisch is of niet.

Mijn punt is dat het niet futuristisch is: op geen enkele manier veranderde het design ons idee van wat een smartphone kan zijn. Zie mijn eerste edit over welke telefoon die eer, imo, wel toekomt.
Wat mij betreft omschrijf je hier revolutionair in plaats van futuristisch :+

fu·tu·ris·tisch (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
als, horend bij het futurisme
2
hypermodern

1re·vo·lu·ti·o·nair (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
omwentelingsgezind; = opstandig
2
een revolutie teweegbrengend, radicaal anders, vernieuwend
1) De notch ziet er helemaal anders uit
2) Deze heeft een hele grote rand onderaan

Deze 2 verschillen zijn enorm. Apple heeft een veel grotere notch en een veel opvallendere look, of je het nu mooier of lelijker vind, Apple heeft een hele andere weg gekozen.
Ah ja, een telefoon die zo'n 150000 keer over de toonbank is gegaan. Het is erg makkelijk om nieuwe tech in je producten te stoppen, als je in zulke kleine aantallen werkt.
Als Apple toendertijd zo'n 100 miljoen van dit soort LCD schermen moest regelen, was het vast niet gelukt, of tegen een prijs die het niet meer waard zou zijn.
Dat ben ik echt absoluut niet met je eens
Ok dat kan goed zijn, mijn mening is van wel, jij niet. Dat je de iPhone 7 mooier vindt dan de iPhone X vind ik opvallend maar dat is dan maar zo.

"Vanuit praktisch oogpunt probeer ik het wel te begrijpen, maar volgens mij is ook gebleken dat zonder kan." Hoe dan?
Ja je kan onderaan een grotere rand maken, en je kan een punch hole maken voor de camera. Maar kon je in 2016-2017 al een smartphone maken met dezelfde of dunnere randen als de iPhone X links, rechts, onderaan en bovenaan zonder een notch? Dat is zelfs vandaag, 4 jaar later, niet mogelijk, of wel? Waar gaat de camera dan naartoe? Dus je refereert waarschijnlijk naar een punch hole design met misschien een bredere rand onderaan of bovenaan en dat is net hetgeen Apple duidelijk niet wilde en persoonlijk vind ik het design dat zij hebben gekozen het beste nl. pak alles in 1 zelfde plek (notch) en op alle andere plaatsen maak je de rand dunner. De notch kreeg veel kritiek al voor de onthulling (we hadden al leaks die de notch bevestigden) al zag ik al meteen dat het me niet zou storen en het heeft me ook nooit gestoord. Zou de huidige iPhone zonder notch beter zijn? Uiteraard! Maar zou ik een bredere rand boven- en/of onderaan + of een punch hole? Nooit. De felle kritiek over de notch ging na de lancering wel heel snel liggen toen de meesten merkten dat het hen helemaal niet stoorde. Want voor de lancering was de afkeer voor de notch enorm.

[Reactie gewijzigd door diskopogo op 23 juli 2024 08:20]

Het gaat er niet omdat jij de 7 mooier vind, maar de miljoenen andere mensen die de X hebben gekocht.
De grootste veranderingen zijn meestal "onder de moterkap" -zaken die de gebruiker meestal niet echt merkt, maar die wel interessant zijn vanuit een Tweakers perspectief.
Ja dat is ergens wel waar. Ik moet zeggen dat terwijl ik de chip upgrades bijzonder indrukwekkend vind, ze helemaal geen rol meer spelen in mijn afweging om wel of niet te upgraden. De laatste iPhone waar ik een verbeterde snelheden werkelijk kon ervaren waren met de iPhone 6S en iPhone 7. En dat merkt de gebruiker nu veel minder omdat zelfs 4 jaar oude chips enorm snel waren.
Ik vond mijn Xs een mooie upgrade (gebruik em nog steeds) vanwege de camera en de bijbehorende panorama software. Niks te maken met het phone gedeelte, dat vind ik dan wel grappig.

Ik ga zelf es op onderzoek uit naar de " low-temperature polycrystalline oxide-scherm".
Ik zie veel mensen om me heen een nieuw toestel kopen alleen omdat de batterij te kort meegaat en onbetrouwbaar wordt. Vervangen is niet makkelijk, maar wel een reële optie.
Of je kunt het laten doen.
Zelf heb ik na een kwartiertje gescheld en gepriegel een iPhone SE eerste gen voor 20,- weer als nieuw gekregen.
Als batterijen eenvoudiger te vervangen zouden zijn net zoals bij de eerste GSMs vermoed ik dat de drang tot nieuwkoop een stuk kleiner wordt. Het zou mooi zijn als de EU zich daarvoor hard zou maken.
Je kan voor max 75 euro bij een apple service provider je batterij laten vervangen.
Dat lijkt mij een zeer mooie besparing om weer 2 jaar vooruit te kunnen ipv voor 10x zoveel een nieuw toestel te kopen.

De batterij van jouw SE (die ze dus ook nog supporten) kost 'maar' 55 euro.

https://support.apple.com...air/service/battery-power
Oke, de normale consument kan dus gewoon de batterij laten vervangen door technici tegen een schappelijke prijs. Maar de 1% aan Tweakers dan die het zelf willen doen? Wie helpt dit arme volk om onnodig moeilijk te doen?
Sorry maar er is wel een heel bevolking ook buiten de EU die graag hun batterij willen kunnen vervangen. Ik bedoel heel Shenzen is bekend om smartphone modding op hardware niveau je koopt daar je onderdelen en begin er lekker aan thuis, in India heb je dat ook, Ghana, Zuid Afrika het zijn plekken waar zelf herstellen de norm is.

Ik moedig Right to Repair enorm aan.
Ik vind persoonlijk de nuance in de hele 'right to repair' discussie ontbreken.

Aan de ene kant heb je een fabrikant die heftig geld uitgeeft, een apparaat maakt met eigenschappen en hardware zoals zij denken dat het goed is, dit laten certificeren en een hele verkoop, garantie, reparatie en recycling infrastructuur opzetten. Ik moedig iedere fabrikant aan achter hun producten te staan en te zorgen voor een zo goed mogelijke inrichting van de hele productlevensloop.

Daarnaast heb je 'right to repair' wat in de praktijk gebracht wordt als: het is beter voor klimaat en portemonnee als iets repareerbaar is waar ik het helemaal mee eens ben.

Toch wringt het bij mij een beetje:
Het is ook te verwachten dat er partijen zijn die dolgraag defecte producten van gerenommeerde fabrikanten opkopen in de hoop er een slaatje uit te slaan. Voor dergelijke reparaties worden over het algemeen niet de beste kwaliteit onderdelen gebruikt en de vraag is of een product wat als 'gerepareerd' (of in het ergste geval 'goed als nieuw') op de markt gebracht wordt eigenlijk wel voldoet aan wat de fabrikant bedacht heeft. Het zou ook redelijk suf zijn dat als ergens een merk op staat je er niet op kan vertrouwen wat je nou eigenlijk voor product in handen hebt.

Ik heb ook genoeg voorbeelden gezien van batterijen die niet zo lang meegaan als originele, vervangende schermen met minder goede kleuren, adapters die borderline levensgevaarlijk zijn e.d. Ik heb ook begrip voor de fabrikant die het moeilijker maakt te rommelen al vind ik dat ik het recht wel heb.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind de grens hiertussen ook erg wazig en Right to Repair denkt naar mijn mening niet aan beide kanten van het verhaal.

Ik denk dat het probleem wat bij Apple dan ook vooral speelt is dat ze features uitschakelen op basis van de componenten die geïnstalleerd zijn. Een aftermarket (niet geprogrammeerd) scherm schakelt bijvoorbeeld True Tone uit, een aftermarket batterij schakelt veelal de batterij gezondheid feature uit.

Wat dat betreft ben ik er ook nog niet over uit of zelfs originele Apple onderdelen meldingen moeten geven of niet. Ik vind dat ze de functionaliteit hiervoor wel moeten aanzetten, maar op zich is een "dit scherm is niet door Apple vervangen en we kunnen dus niks garanderen" melding wel op zijn plaats. Vooral ook omdat je met Apple apparaten officiëel bij veel partijen terecht kunt ook al heb je het apparaat daar niet gekocht, dan is er een beter idee waar de telefoon aan toe is. Terwijl als Apple het zelf vervangt ze de kwaliteit hiervan kunnen garanderen (wat dat ook moge betekenen in goede of slechte zin) en het dus ook zo goed als origineel moet zijn.

Het zou Apple sieren om reparatiehandleidingen en onderdelen te publiceren en ik hoop ook dat dit gebeurt of afgedwongen wordt, de markt voor aftermarket schermen en batterijen is soms tot het gevaarlijke aan toe zoals je al zegt.
Je kan je auto, wasmachine, etc. ook door beun de haas laten repareren. Dus waarom is dat gevaar voor telefoons anders?
Laatste keer dat ik keek had mijn wasmachine geen toegang tot mijn hele 'digitale leven' (berichten, contacten, foto's, bankgegevens + pinpas, tickets, locaties om maar wat dingen te noemen).
Los van dat je dat niet eerder zei, kan men de telefoongegevens ook synchroniseren met de carkit van een auto. En in jouw (en in mijn) geval zou ik een telefoon niet laten repareren door beun de haas.
Ik heb nog steeds mijn 4 jaar oude SE en de batterij app geeft aan dat de maximale capaciteit 86% is. Voor mij is dat goed genoeg voor nog twee jaar.
De EU is daar al mee bezig. nieuws: 'Europese Commissie wil vervangbare accu bij elektronica afdwingen'

Het voorstel ligt nu klaar:
https://eur-lex.europa.eu...LEX%3A02006L0066-20180704

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 08:20]

Je kunt de accu/batterij al vervangen, alleen niet meer met kapje er af klikken, en batterij klik-klak omruilen.
Dat was ook bij de iPhone 4 niet mogelijk. Er is bijna geen een toestel meer tegenwoordig waar dat zo bij kan. ook geen ander merk dan Apple !!
Het gaat natuurlijk ook veel verder dan telefoons enzo. Bij telefoons kan je hem überhaupt nog laten vervangen.
Kijk naar speelgoed met geïntegreerde batterijen (( die kan je überhaupt niet open maken zonder het te slopen )) of spul als elektrische tandenborstels waar een aa-tje is vast gesoldeerd (letterlijk).
Het gaat natuurlijk ook veel verder dan telefoons enzo. Bij telefoons kan je hem überhaupt nog laten vervangen.
Kijk naar speelgoed met geïntegreerde batterijen (( die kan je überhaupt niet open maken zonder het te slopen )) of spul als elektrische tandenborstels waar een aa-tje is vast gesoldeerd (letterlijk).
Dat heeft verder niets meer met dit artikel te maken.
Dit draadje ging over vervangbare batterijen in elektronica (dus niet alleen telefoons). (@batjes haalde een artikel aan over vervangbare accu’s in elektronica)

Maar je hebt gelijk. Het hele artikel gaat niet over accu’s of zelfs repareerbaarheid.
Ik heb dat eu-voorstel doorgenomen, maar die link lijkt te gaan over recycling en niet over door consumenten vervangbare accu’s.

(( het document is ook uit 2006 ))
Je hebt gelijk, ik had te snel gekeken. Het voorstel zou er rond maart dit jaar komen, maar is niet gebeurd.
Het wordt je een stuk moeilijker gemaakt bij latere modellen. Zeker bij de 'waterdichte'. Daar kom je toch een hoop plakrand en lijm tegen.
Verder kun je natuurlijk ook bij de fabrikant de batterij laten vervangen, dat kost altijd minder dan een nieuwe telefoon. Zeker bij de high end modellen.

[Reactie gewijzigd door harmvzon op 23 juli 2024 08:20]

Zoveel kost het vervangen van een batterij niet. Zelfs Apple rekent hooguit 75 euro voor een iPhone 12. Knap dat je daar een nieuwe (vergelijkbare) telefoon voor hebt.
Sorry dat moest natuurlijk 'minder' zijn.
Dat is het een beetje met alle telefoons nu. Er zijn niet echt grote upgrades meer die het aantrekkelijk maken een nieuwe aan te schaffen. Kijk maar naar midrange Android toestellen, deze zijn net zo bruikbaar als high end android of iOS. Het verschil wordt gewoon steeds kleiner en dat is natuurlijk ook een mooie ontwikkeling, want alles werkt gewoon soepel.
Verschil tussen midrange en highend is vooral nog te vinden in updates, camera(software), scherm (resolutie en/of FPS) en wat andere kwaliteit van componenten (zoals bv vingerafdrukscanner, behuizing, glas, etc). Er zit inderdaad minder verschil tussen als vroeger en het loopt vooral gewoon 2/3 jaar achter. De enige reden die mij beweegt om een nieuw toestel te halen is als updates niet meer binnenkomen. En dan bedoel ik security updates (want de laatste major updates waren toch al niet echt boeiend).
Ik heb op release mijn OP7T Pro vervangen voor de 9 Pro maar de 9 Pro na een aantal dagen toch terug gestuurd. De voordelen waren minimaal en de batterij ging minder lang mee. Ik hou mijn oude telefoon totdat deze stuk is of er aanzienlijke verbeteringen zijn in de nieuwere toestellen.
Same hier. Ik ben met mijn 3e jaar bezig met mijn asus zenfone 6. Als ik ga upgraden moet ik afscheid nemen van mijn scherm zonder cameranotch of gat, de 3.5mm headphone jack ben ik kwijt, en de micro sd slot ook. Eerder had ik iedere 12-18 maanden een nieuwe telefoon. Maar nu, ik zie echt geen enkele reden om te upgraden.

Misschien als de pixels dit jaar echt goed worden, de geruchten zijn veelbelovend. Anders misschien een galaxy s21 FE. Want ik krijg op de asus geen android 12, en de beveiligingsupdates zijn er nu 3 maandelijks, geen idee hoelang dat door gaat. Best wel jammer maar dit wist ik bij aankoop..
Ik weet nog met de iphone 8 en we teleurgestelde leveranciers en klanten aan de lijn kregen die waren geupdate van de 6,7 en dan kom je erachter dezelfde model, met dezelfde software en alleen de processor of camera is iets beter.

We zien dit ook wel met de toekomstige iphone die blijkbaar veel lijkt op de voorgaande series zoals de 10,11 en nu hebben mensen met de iphone 12 zoiets dat is het zelfde. Ze kiezen dan soms toch maar voor een pro versie die uiteindelijk alleen maar meer werkgeheugen bied en 2x zoom en dat voor 250 euro meer dan de iphone 12. Het is wel erg duur :)

Het gekke is dat deze mensen klagen, maar uiteindelijk wel na een tijd weer een iphone kopen, mede omdat ze de software gewend zijn en weten waar alles zit en ze zitten soms in het ecosysteem van tablet, laptops , apple tv etc. en dan willen ze niet alles vervangen en ga ze er gewoon mee door.

ik moet zeggen dat ecosysteem werkte niet met BlackBerry die overigens goedkoper en al een tablet had en bezig was met blackberry media boxen etc. Zover is het niet gekomen en Apple heeft gewoon een groot markt aandeel en dat doen ze erg goed. Ik blijf het te duur vinden, maar dat vindt blijkbaar niet iedereen hoewel Apple wel de grootse markt heeft in refurbished en tweedehands.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 23 juli 2024 08:20]

Tegelijkertijd heb ik persoonlijk steeds minder de drive om te upgraden.
Dat heb ik al veel langer. iPhone 4 naar 6, naar SE 2020 eerder dit jaar. Die 6 was eigenlijk al anderhalf jaar eerder aan vervanging toe, maar juist door Corona niet eerder hoeven upgraden (batterij vrij gaar, hele dag aan de oplader).

Ik zie een aantal zaken gebeuren:
- Met de SE 2020 begeeft Apple zich in een lager prijs segment waardoor Apple opeens weer interessant wordt voor veel mensen en bedrijven als smartphone merk.
- Veel bedrijven hebben upgraden uitgesteld ivm. Corona als dat niet strikt noodzakelijk was, dat begint weer strikt noodzakelijk te worden ivm. OS support en security updates.
- Door het thuiswerken is er opeens een groter demand voor smartphones van de werkgever, ik verwacht niet dat thuiswerken opeens niet meer kan/mag na de crisis.
- Meer bedrijven zijn makkelijker en goedkoper gebruik gaan maken van MFA/MDM waardoor de werknemer eerder zegt, geef mij maar een zakelijke telefoon als je wilt dat ik dat gebruik.
- Volgend jaar is de iPhone 8 ook alweer 5 jaar en de SE 2020 de enige die TouchID gebruikt ipv. FaceID. Niet iedereen is happy met FaceID, samen met het lagere prijssegment zou dit wel eens een flinke seller worden de komende jaren.

Als je het marktaandeel van Apple ook bekijkt over de afgelopen paar jaar is deze in 2020Q4 en 2021Q1 hoger dan dezelfde periode in andere jaren:
https://www.counterpointr.../global-smartphone-share/
Ivm. afgelopen jaar is die 20% meer capaciteit wel te verklaren (als die groei blijft).
Het deeltje Apple is nog relatief klein en flink ruimte voor meer verkopen als juist lang bruikbare smartphone MET SECURITY UPDATES belangrijk zijn voor de koper...
Precies het zelfde hier. Voorheen keek ik echt uit naar de nieuwe iphones. Sinds ik de 11 Pro heb, heb ik het gevoel dat ik veel langer mee kan doen met de huidige. Ik zal voortaan waarschijnlijk om de 3 jaar upgraden.
Precies hetzelfde hier. Ik heb het geluk van m'n werkgever elke 2 jaar een nieuwe iPhone te krijgen. Mijn 11 pro wordt in september 2 jaar dus ik ga een iPhone 13 mogen bestellen. Luxeprobleem uiteraard, maar als ik tegelijk eerlijk ben ziet mijn 11 pro er nog als nieuw uit en voelt die ook nog zo. Ik draag sowieso zorg voor m'n spullen en spring er voorzichtig mee om, verder zit die altijd in een hoesje en ligt er vanaf dag 1 al een screenprotector op.

Ik ga met veel plezier een 13 pro bestellen in het najaar, maar enkel en alleen omdat ik het zelf niet moet betalen, want anders deed ik zeker nog 1 à 2 jaar langer met die 11 pro.
De enige reden die ik heb om mijn iPhone 11 eventueel te upgraden is omdat ik graag een kleinere telefoon wil (min, formaat iphone 4 etc was perfect).

Qua hardware etc lijkt het me sterk dat ik het verschil in dagelijks gebruik ga opmerken idd waardoor een upgrade lastig financieel te rechtvaardigen is.
Ik denk vooral dat we vanuit Apple de komende jaren weinig verschil gaan zien in de ''nieuwe'' Iphones.
Als ze zulke grote aantallen bestellen, kan het ook betekenen dat de behuizing het scherm e.d. voor de nieuwe modellen kunnen worden gebruikt.
Daarnaast is het ook een strategische voorraad opbouwen gezien de huidige tekorten.
Een bedrijf als Apple heeft denk ik met eerder gemaakte afspraken toch een soort voorrangspositie
Die knappe bollen bij Apple kennen ook de roadmap van Apple. Die weten dingen die wij niet weten over hele nieuwe features en dat de ondersteuning stopt voor heel veel nog actieve iphones waardoor men verwacht dat heel veel nieuwe gekocht gaan worden.
Ik heb mijn iPhone 8 nu al 3 jaar en hij voldoet nog prima. Ik heb zelf de behuizing vervangen toen deze stuk was en toen ook maar een nieuwe batterij erin gezet, hij kan dus nog een jaar of twee mee voordat ik weer een beslissing moet maken. Ik vind het nu niet alleen onnodig om te upgraden maar het is ook zo ontzettend jammer dat mensen ieder jaar een nieuwe telefoon halen puur om het laatste model te hebben (want dat is cool ofzo?), zeker gezien hoe lang Apple ze ondersteunt en het feit dat Android fabrikanten daar nu ook vooruit in aan het gaan zijn.

Maar denk ook aan het feit dat veruit de meeste mensen de performance of zelfs functies van zo'n telefoon hedendaags niet volledig benutten. Dus dan pak je een model met nóg meer performance en functies waar je eigenlijk niks aan hebt 8)7
Vroeger kon ik me hier nog iets bij voorstellen toen telefoons nog single core processors hadden en een scherm van likmevestje. Dan is de upgrade naar een fatsoenlijk scherm en een multi-core processor een wereld van verschil.

Al die telefoons zien geen daglicht meer (al dan niet in 1 stuk) of in het beste geval worden ze doorgegeven/doorverkocht. Doodzonde van de telefoon, het milieu en het geld wat hieraan uitgegeven wordt.
Mijn iPhone 7 wil graag een upgrade krijgen, maar ik vereis wel dat Apple nu eindelijk een hoge refresh rate krijgt, én Touch ID (naast Face ID). Als ze dat dit jaar wederom achterwege laten dan blijft de iPhone 7 nog een jaartje in mijn broekzak om mijn e-mail mee te lezen :7
120Hz voor enkel email lezen is natuurlijk hetzelfde als een terreinwagen aanschaffen voor de verkeersdrempels in de wijk. 8)7
Ben ik op zich met je eens, maar Android toestellen hebben het wel al (langere tijd) bijv. een 120HZ scherm en dan zijn iPhone's over het algemeen ook nog een relatieve duurdere telefoons.

Ik heb zelf een iPhone 8, en deze doet over het algemeen eigenlijk alles wat ik van het toestel verwacht al begint hier en daar de leeftijd wel zichtbaar te worden. De reden dat ik nog nooit een nieuwere iPhone gekocht heb is puur omdat ik het de upgrade niet waard t.o.v. het bedrag wat ik moest betalen. Zeker als er dan dingen zijn die al langere tijd (bijna) standaard zijn in de Android wereld en dan ook nog eens voor een heel stukje minder van de prijs.
Die verhoogde refresh rates zijn enorm overschat. Ik vind het belangrijk wanneer je een Apple Pencil wilt gebruiken, dan merk je echt wel het verschil. Maar voor alle andere situaties vind ik het absoluut overbodig.
Ik vind die refreshrates inderdaad ook te gehypt. Ik heb vaak genoeg in de mediamarkt op zo een iPad Pro met 120 Hz gescrolt. Het verschil is er 100% zeker, en het ziet er inderdaad nog een heel stuk vloeiender uit dan 60 hz. Maar als je gewoon gewend bent aan 60 Hz mis je echt niets. Ik vind het geen verschil dat de prijs rechtvaardigt. Van 30 naar 60 Hz vind ik een veel grotere stap, dan van 60 naar 120, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

Ook heb je het gevaar van gewenning. Als je nu een 60 Hz telefoon hebt, en je hebt lopen scrollen, en je gaat dan over op je PC, voelt alles opeens stroef. Zo raak je enkel gefrustreerd met je 60 Hz devices, en wil je opeens alles upgraden. Ook als je gamed, en dan gewend raakt aan 120 hz, wil je niet meer terug naar 60, net zoals dat ik nu 60 Hz gewend ben en me vreselijk erger aan 30 Hz gaming.

Op dezelfde manier behandel ik ook resolutie. 4K is leuk, en ziet er veel scherper uit, maar zolang je tevreden bent met 1080p FHD zou ik het lekker daar bij laten. Beter voor de portemmonnee. Al heb ik dan wel weer een 1440p monitor 8)7 , maar die is ook van de grootte dat 1080p wel een beetje onscherp begint te worden als je er zo dicht op zit

[Reactie gewijzigd door saren op 23 juli 2024 08:20]

Bijna niemand leest al scrollend zijn of haar mail. Hoe soepel de beweging ook is, tekst leest een stuk makkelijker en rustiger weg als het stilstaat.
Terreinwagen aanschaffen voor de verkeersdrempels in de wijk zie ik nog wel als een goede beredenering. 120Hz voor mail daarentegen......
Ik bedoel meer dat mijn iPhone 7 niet heel veel meer capabel is dan dat (natuurlijk kan ik ook nieuws lezen, Reddit lezen, Netflix, etc.) :+
We moeten de zure comments over Apple op Tweakers toch wel goed kunnen lezen als we er doorheen scrollen.
120Hz voor enkel email lezen is natuurlijk hetzelfde als een terreinwagen aanschaffen voor de verkeersdrempels in de wijk. 8)7
Precies, als in: Het hoeft niet maar het is zeker lekker!
Hoe zorgt voor meer gevaccineerde mensen voor een hogere vraag naar Iphones?
Mensen meer thuis = minder gebruik van de telefoon = minder een upgrade nodig.

Vaccinatie = weer naar buiten / onderweg = meer telefoon gebruiken = misschien toch eens upgraden?
Niet vergeten de hoop centen die bespaard werden door niet in de kroeg / resto / weekend/vakantie te gaan. De Elektrische fietsen zijn niet aan te slepen in BE |:(
En wat te denken van de mensen die hun baan zijn verloren of achteruit zijn gegaan met hun salaris. Er zijn heel wat landen waar het een stuk minder rooskleurig is als in Nederland en België. Daarbij zijn we nog lang niet uit de problemen en zullen alle subsidies en uitgegeven geld door overheidsinstellingen ook een keer betaald moeten worden.

De elektrische fietsen worden misschien ook wel gekocht omdat mensen juist niet naar verre vakantiebestemmingen gaan en juist thuis of in de buurt blijven. Campers en caravans zijn in Nederland ook niet aan te slepen.

Daarbij kun je het geld maar een keer uitgeven, mensen die het aan elektrische fietsen doen zullen vast niet de nieuwe Iphone kopen. Al jaren stagneerde en daalde de verkoop van Iphones, ik vindt 20% toch behoorlijk veel als men kijkt naar de afgelopen jaren. Er mogen vast paar knappe koppen zitten, maar ook voor deze analisten is het een gok.
Niet vergeten de hoop centen die bespaard werden door niet in de kroeg / resto / weekend/vakantie te gaan. De Elektrische fietsen zijn niet aan te slepen in BE |:(
Maar die mensen krijgen dat geld toch niet pas nadat ze gevaccineerd zijn? Dus waarom zou dat ineens een trigger zijn om het uit te geven?
Dan kunnen meer mensen buiten pronken met hun iphone van 1500 euro :)
Ik zie eigenlijk totaal het verband niet tussen het aantal mensen wat gevaccineerd is tegen corona en hoe graag zij een iPhone willen hebben, kan iemand dit misschien uitleggen?
Ik denk dat veel mensen het upgraden van hun telefoon hebben uitgesteld afgelopen jaar en dat nu de economie weer open gaat en aantrekt (door gevaccineerden) ook de iPhones weer geupgrade zullen worden.

Of het zo is, geen idee. Maar dat zal ongeveer de redenatie zijn.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 23 juli 2024 08:20]

Je kent het spreekwoord toch wel?
'An Apple a day, keeps the doctor away'....
Dat verklaart toch alles? ;) :+
Aparte argumenten;
- Veel mensen hebben onlangs hun toestel upgrade.
- Veel hebben ook juist een beter toestel gehaald omdat zij deze nav de corona crisis nog meer gebruikte.
- Sancties tegen Huawei lijkt mij een raar argument, een iPhone is flink duurder dan een Huawei toestel.
- Ook verwacht ik dat veel Android gebruikers niet zomaar de overstap maken naar iPhones.
iPhones zijn echt niet perse duurder dan een high-end Huawei was/is maar zijn in de VS (wat de grootste iAfzetmarkt is) wél verkrijgbaar tov Huawei.

Daarnaast is Apple een duidelijkere lijn aan het inzetten wbt tracking/privacy van apps en dat spreekt ook Android gebruikers wel aan. Ik zelf ben daardoor voor het eerst ooit naar een iPhone aan het kijken en ik hoor meerdere mensen in mijn omgeving hierover (die gek genoeg veelal allemaal met een oudere Huawei zitten en niet weten wat ze nu moeten kopen :?)

Ik hoor je andere argument ook vaak andersom;
Geen upgrade gedaan want ik zit toch veelal thuis met laptop/tablet/PC/TV binnen handbereik dus waarom mobiel upgraden.

Of ik stel een nieuwe mobiel een jaartje uit want werk/economie is nu wat onzeker dus houd ik die paar honderd euro liever even bij de hand voor het geval dat....

[Reactie gewijzigd door sapphire op 23 juli 2024 08:20]

Ik had vernomen dat ze de mini willen schrappen bij de komende reeks. Zit er sterk aan te denken om er nog een nieuw te kopen, en lekker in doos te laten, voor als mijn huidige stuk gaat. De 12 mini is naar mijn mening de beste iPhone ooit gemaakt. Tenminste met 1 hand goed te bedienen, en past makkelijker in mijn broekzak.
Ik denk dat ze dit jaar nog een Mini model maken en dan volgend jaar laten varen.
Je kunt nog altijd de 12 Mini aanschaffen bij andere resellers, na de launch van de iPhone 13-series. :)
Als de specs wat minder mogen zijn dan hebben ze altijd nog de SE, van 2 jaar in een lade liggen wordt de accu ook niet beter.
De geruchten waren juist dat de 13 Mini de laatste zal zijn.

https://www.macrumors.com...ni-assembled-by-pegatron/

Heb nu een half jaartje de 12 Mini (komende van de iPhone X) en ik ben er echt super blij mee.
Qua formaat is dit voor mij uitstekend met 1 hand te bedienen.

Van de klachten over de mindere accuduur merk ik in de praktijk echt helemaal niets. Met mijn gebruik gaat hij dagelijks zonder problemen van 0700-2300 mee.

Mogelijk wordt het voor mij dan toch een upgrade. Normaliter doe ik dit zoals je leest echt eens in de 3-4 jaar, maar als dit voorlopig de laatste "fijne" iPhone is maak ik graag een uitzondering ;)
Dit jaar ga ik weer upgraden. Van een 8 naar een 13 zal een flinke stap zijn. Of het een Pro gaat worden weet ik niet. Het is weer een erg verschil in prijs dus er moeten genoeg features zijn om dat te rechtvaardigen. Ik laat me verassen.
... Ik laat me verassen.
Hopelijk mét verdoving vooraf? :+

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 08:20]

Laat maar komen! Dan dalen hopelijk de prijzen van de iphone 12 enigszins significant, zodat ik kan upgraden van mijn iphone 6s :)
Ik heb hetzelfde plan, ik zit nog met een iPhone 6 :D
Ik heb ook een 6 met een batterij van 99%. Goed genoeg om te bellen. Wat berichten te sturen en te gebruiken als WiFi hotspot als ik m eens nodig heb. Nog nooit vervangen. Top ding. 8-)
De 13 wordt de laatste mini. Overweging waard? :D
Ik ga voor de 12 mini zodra de 13 uit is, in de hoop dat die qua prijs wat interessanter zijn.
iPhone prijzen dalen niet. De oude gaan gewoon uit de winkels.
De gemiddelde prijs van de iPhone 12 is al wel 100 euro gedaald, maar ik verwacht idd niet een echte prijsdrop in september, tenzij ze de iPhone 12 nog doorverkopen onder een lagere prijs.
Sommige iPhone 12 modellen zijn al een tijdje geleden meer dan 150 euro gezakt. Check eens Amazon...
Uit de fysieke winkels misschien, maar online zul je ze altijd wel kunnen vinden. Je kan bijvoorbeeld nu nog steeds een iphone 11 kopen, of zelfs een XS of XR. Logischerwijs dalen die prijzen ook. Ik verwacht niet per se dat de prijzen de dag van release van de iphone 13 zullen dalen, maar relatief kort daarna.

De tijd zal het wel uitwijzen. Ik weiger in ieder geval de volle pot te betalen. Dat is het mij namelijk niet waard.
refurbished markt is heel groot bij Apple devices, veel mensen die nu nog een iphone xs kopen
Je bedoeld '2e hands markt'.
2ehands met garantie
Gewoon een tijdje volgen op belsimpel. Heb ik destijds ook gedaan. En ik wachtte op de nieuwe SE. maar werd er niet zo enthousiast van. En kwa prijs vergeleken met een model van een paar jaar geleden bijna geen verschil.
Ik heb nu de iPhone XS met 512 gig opslag. Terwijl de nieuwe SE toen die uitkwam 629 euro werd met maximaal 256 gig opslag. 5G heb ik niet nodig met een prepaid simkaart.
Ze zijn al sterk gezakt op Amazon. Zo sterk dat ik niet verwacht dat ze weer sterk zullen zakken bij de lancering van de iPhone 13 want dan wordt de iPhone 12 mini bijna zo goedkoop als de iPhone SE. Dus ik verwacht max. prijsverminderingen van 40 euro bij de iPhone 12 modellen bij Amazon wanneer de iPhone 13 gelanceerd is.
Ik heb die aanbieding van de iphone 12 mini helaas gemist, anders had ik meteen toegehapt! Heb een pricealert ingesteld ook hier op Tweakers. Wachten maar.
Check ook af en toe nl.pepper.com. Komen goeie deals binnen die soms maar een dag erop staan.
Hij staat nu te koop op amazon de voor 648 euro. Dat is wel met Duitse btw dus zal misschien 660 euro zijn bij checkout maar dat is dus ongeveer 150 euro van de prijs in oktober bij de lancering. Je kan hem dus nu gewoon kopen want verwacht nu niet dat de prijs in september nog eens 150 euro zal zakken want de nieuwe iPhone 13 mini zal weer 809 euro kosten en zal al veel duurder zijn dan de huidige prijzen van de iPhone 12 mini.
Wow dat wordt een vette upgrade! Ik ben van 7 naar 11 Pro Max gegaan en dat was ook zeer de moeite. Inderdaad even de Pricewatch in de gaten houden tegen die tijd, komt vast een mooie korting voorbij.
Wat zou dat kosten om Bloomberg zo'n bericht'gerucht' te laten plaatsen? Controleren kan toch niet(anonieme bronnen) en je aandeel gaat gelijk omhoog.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 08:20]

Wellicht zou het goed zijn om een keer jaar geen update te doen, zowel van de software als van de hardware. Ja, I know. Daar zit geen enkele aandeelhouder op te wachten. Maar de stappen die we zetten zijn allemaal bedacht door een marketing afdeling. We komen steeds meer in de buurt van het 'innoveren' om maar te innoveren. Hop, nog een jaar met iPhone 12 als 'flagship' model en we komen wel bij je terug als we echt iets te melden hebben.
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. De doelgroep voor de iPhone 13 zal niet de bezitters van de iPhone 12 zijn maar mensen die misschien nu een iPhone X of iPhone hebben. Dan is zo'n stap natuurlijk een flink groter.

En verder zullen niet iPhone gebruikers ook een flink deel van de doelgroep uitmaken. Vandaar ook die opmerking over Huawei bijvoorbeeld.
De CEO die dat serieus door wil voeren kan een stevig gevecht met de aandeelhouders verwachten en is vrijwel zeker het vertrouwen en z'n baan kwijt.

De jaarlijkse iPhone release cycle is niet alleen belangrijk voor Apple (ontwikkeling, fabricage en verkoop) maar ook voor alle toeleveranciers, verkopers, accesoiremakers, app bouwers, telefoonproviders etc. Een nieuwe release leidt altijd tot een verkooppiek. Door dat te skippen zouden ze het hele ecosysteem onderuit trekken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.