Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tesla kan door chiptekorten dit kwartaal niet voldoen aan vraag naar Powerwalls

De vraag naar Powerwall-thuisaccu's overstijgt wat Tesla kan produceren, zegt Tesla's CEO Elon Musk. Er zou nu een vraag zijn van 80.000 exemplaren van de thuisaccu's, terwijl Tesla dit kwartaal nog niet de helft daarvan kan produceren.

In een 'best case-scenario' zou Tesla dit kwartaal 30.000 tot 35.000 Powerwall-thuisaccu's kunnen maken. Dat zei Musk volgens CNBC eerder deze week bij een rechtszaak. Dit gebrek aan productiecapaciteit zou te maken hebben met de chiptekorten, waar Tweakers eerder over schreef.

Het is niet duidelijk of Musk verwacht dat in het laatste kwartaal van dit jaar wel genoeg Powerwalls zijn te produceren. Het is ook niet bekend wat de maximale Powerwall-productiecapaciteit is. Door het productietekort zullen klanten die nu een Powerwall bestellen deze vermoedelijk op z'n vroegst eind dit jaar in ontvangst kunnen nemen.

Musk stond deze week voor de rechter wegens een conflict met Tesla-aandeelhouders. Zij zeggen niet transparant te zijn ingelicht over de overname van SolarCity. Er zouden onder meer onduidelijkheden zijn over de financiële gezondheid van SolarCity en investeringen van SpaceX in het bedrijf.

Tesla's Powerwall heeft een energiecapaciteit van 13,5kWh en kan maximaal 7kW piekvermogen leveren. Het continuvermogen is 5kW. Het is op dit moment niet mogelijk het product in België of Nederland direct bij Tesla te bestellen. Sinds dit jaar zijn Tesla-klanten verplicht om een Powerwall af te nemen als ze nieuwe zonnepanelen kopen bij het bedrijf.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

14-07-2021 • 12:57

166 Linkedin

Lees meer

Reacties (166)

Wijzig sortering
Het idee van (gedeeltelijk) off-grid leven vind ik wel leuk. En natuurlijk de redundancy. Maar zijn er voor Nederlanders ook economische redenen dat zo’n powerwall interessant kan zijn? $7000 is natuurlijk behoorlijk veel geld…
Door het salderen is een accu nu niet héél interessant (behalve als je off-grid als persoonlijk doel hebt onafhankelijk van de kosten), maar na de afbouw van de saldeerregeling kán het zijn dat de business case wel interessant wordt, afhankelijk van wat tegen die tijd een "acceptabele terugleververgoeding" inhoudt.

Overigens zitten we te noordelijk in Nederland om écht off-grid te kunnen, in de winter ga je met je dak vol zonnepanelen, extreme isolatie en een aardwarmtepomp alsnog stroom van het net moeten trekken, of je moet een accucapaciteit hebben die je praktisch de hele winter doorsleept (honderden tot duizenden KWh)

Ik zie meer toekomst in de EV gebruiken als thuisaccu, het ding staat er toch (zeker bij veel thuiswerken), Ford bijvoorbeeld komt hiermee in de nieuwe F150 EV. Dan combineer je een deel van de thuisaccufunctionaliteit met een auto (uiteraard moet je dan wel de auto regelmatig thuis hebben staan, anders werkt het idee niet ;) )

[Reactie gewijzigd door pagani op 14 juli 2021 13:14]

Of een kleine windturbine ;)
Er zijn géén kleine windturbines die daadwerkelijk goed werken, alle business cases zijn negatief. Ook is het vrijwel nergens toegestaan en levert het flinke overlast op (lawaai, slagschaduwen etc.)
geldt dat ook voor die helix-vormige dingen op daken?
Ik werkte eens voor een bedrijf dat zo eentje ontwikkeld had. Max vermogen 1,5kW, maar wel dik2,5m hoog / 1,5m diameter. Testopstelling was een paal in een weiland, in het echt heb je nog effecten van de dakrand en natuurlijk bomen (tot 7x de hoogte van de boom weg).

Leuke dingen, maar net zoals de "standaard" windturbines, alleen rendabel wanneer heel hoog en op lege vlaktes / velden.
Bij boeren zijn de houten windturbines van EAZ Wind best populair… maar idd niks voor in een woonwijk. https://www.lowtechmagazi...-kleine-windturbines.html

[Reactie gewijzigd door Khil op 14 juli 2021 17:46]

12 meter doorsnede, paal van 15 meter, vrije opstelling, etc. en 7-10 jaar terugverdientijd, exclusief onderhoudskosten. daar is - afgezien van de boeren - een heel kleine markt voor in NL, vrees ik.
Alle positieve verhalen die je erover kunt vinden komen van fabrikanten, maar ga maar eens aan de natuurkunde rekenen.

De vraag is ook of je überhaupt een vergunning kan krijgen voor zoiets op je dak.

Daarnaast claimen de fabrikanten van die turbines vaak een 400WP (die vrijwel nooit gehaald wordt overigens), om in mijn situatie (dagverbruik in de winter 30+KWh met een warmtepomp) te kunnen voorzien moet ik dan een flink aantal van die dingen plaatsen ;)

[Reactie gewijzigd door pagani op 14 juli 2021 13:56]

geldt dat ook voor die helix-vormige dingen op daken?
Ik las een interview van een producent, die dingen gingen pas verkopen toen hij ze in bedrijfskleuren ging verkopen met logo en al.
Dat zegt al genoeg denk ik. Puur marketing.
een goed artikel dat hier op ingaat:
https://www.wattisduurzaa...-een-windmolen-op-je-dak/

Windmolens zijn pas interessant als ze groot zijn.
...(honderden-duizenden KWh)
...
Mag hopen dat je dat niet nodig hebt.

Een doorsnee gezien zal denk ik 3000-4000 kWh per jaar gebruiken.

Stel dat je daar in winter 2500kWh van opsnoept dan zou je met zo'n 185 van die powerwalls (à 13,5 kWh) afkunnen.

En dan moet je niet vergeten dat je in de winter ook heus wel wat aan je zonnepanelen hebt. Eventueel nog een windturbine erbij en je komt toch een eind met een fractie van die 185 powerwals.
Afgelopen winter gebruikte ons huis (energieneutrale hoekwoning met 19 zonnepanelen en een L/W warmtepomp) zo'n 30-50KWh per dag (afhankelijk van de buitentemperatuur) en leverde 0-5KWh per dag terug.

Dat betekent simpelweg dat je met één koude week in het gunstigste geval een backup nodig hebt van (30-5)*7=350KWh. Denk je dan in dat dat gunstigste geval deze winter ongeveer heeft gespeeld van begin december tot maart (een week of 12, dus 12*350KWh) en je hebt je conclusie.

Een windturbine kan en mag bijna nergens geplaatst worden, en terecht.

[Reactie gewijzigd door pagani op 14 juli 2021 13:24]

Hier een passiefwoning van 7 jaar oud. Wij doen alles elektrisch: koken (inductie), verwarming en warm water (grond/water warmtepomp) maar zonder EV auto of zonnepanelen. Ons jaarverbruik zit zo tussen de 3300-3400 KWh voor een gezin van 4. In de winter komen we gemiddeld (per maand) aan 11-13KWh per dag terwijl in de zomer dit zakt naar 7-8 KWh.

Jouw 30-50 KWh/dag lijkt me erg veel. Hoe goed is je isolatie? Kan je gebruik maken van de zon voor verwarming (via goede oriëntatie en ramen)? Verliezen via ventilatie?
Lucht/water in een drie jaar oude extreem geïsoleerde ENN woning met WTW. Of het dan aan de lucht/water ligt geen idee, alle huizen in de wijk doen ongeveer hetzelfde. Wel de zonnepanelen op west-zuidwest, misschien dat dat net de opbrengst in de winter nekt. Komt ook overeen met de originele berekeningen van voor de bouw.

Maar gaan we uit van jouw verbruik (11KWh per dag in de winter) met mijn 19 panelen (max 5KWh per dag in de winter) dan komen we ook weer 6KWh per dag tekort, en dat een maand of drie lang.

[Reactie gewijzigd door pagani op 14 juli 2021 13:53]

Dat zou betekenen dat je 1250 tot 2000 W volcontinu verbruikt?? Dus dat je dat 24 uur per dag elke uur erdoorheen draait?
Heb je je wel eens bedacht dat je daarmee 2 tot 3 wasmachines kunt laten draaien? Zonder te stoppen?
Met dat soort verbruik is het gewoon een elektrische kachel en mag het de naam warmtepomp niet dragen!

Ik denk dat je die installateur van jullie eens met zijn vodden erbij moet trekken; die cijfers slaan namelijk werkelijk nergens op! Die dingen staan compleet verkeerd afgesteld, kan niet anders. Was hier in ons nieuwbouwhuis ook, na oplevering werd al snel duidelijk dat de meeste monteurs geen idee hebben hoe ze de zaken in moeten stellen. Bij jullie (wijk) zou een consult van een onafhankelijk installateur nog wel eens de moeite waard kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 14 juli 2021 15:51]

Een lucht/water warmtepomp gaat niet héél veel efficiënter zijn door andere afstelling. Maar er zal ongetwijfeld winst te behalen zijn. De pomp verwarmt uiteraard niet continu, dat gaat in fases (dus een tijd 3-4KW verbruik en een tijd niets)

Anyway, ik ga het niet meer aanpakken, we gaan verhuizen en daar de woning voorzien van een aardwarmtepomp (en 36 of 39 zonnepanelen), niet zozeer vanwege hogere efficiëntie (een aardwarmtepomp heeft een financiëel niet interessante terugverdientijd) maar vanwege de stilte van zo'n installatie en de hogere efficiëntie (milieu, niet geld)

[Reactie gewijzigd door pagani op 14 juli 2021 16:05]

Ja met een water/water warmtepomp. Vervang die door een lucht-water warmtepomp en je verbruik in de winter schiet omhoog. Los daarvan, zelfs met 12kWh per dag heb je dus een power wall per dag dat de winter duurt nodig. Ik neem aan dat iedereen het ermee eens is dat dat niet realistisch is.

Voor dag/nacht opvangen, een slechte dag, gaat het prima. Maar niet voor Nederlandse seizoenen.
Het probleem is inderdaad winter verbruik (hoog) en productie via PV in de winter die laag is. Ik heb 29 panelen, we verbruiken minder dan 3000kWh jaarlijks. In sommige zomerdagen producenten we bijna 50kWh, in de winter op een hoop dagen vrijwel niks.

De oplossing is echter nooit een accu. Een accu is er voor nacht-dag fluctuaties. En in het NL systeem gewoon veel te duur. Voor winter-zomer fluctuaties is er maar 1 oplossing: gas. Nu aardgas, straks een groen synthetisch gas (waarschijnlijk niet waterstof).
honderden duizenden kWh???

Kweenie maar mijn verbruik ligt rond de 3500 kWh per jaar toch, of vergis ik me nu gruwelijk?
Ja puur elektra. Nu van het gas af, elektrisch gaan koken met een warmtepomp voor de verwarming. Doe er één of twee elektrische auto's bij en je verbruik zal enorm omhoog schieten.
Honderden duizenden kwh is wat overdreven, maar ook weer niet extreem overdreven.
Elektrisch koken met inductie is verwaarloosbaar op het geheel (0,2 of 0,3 kWh of zo). Van het gas af naar een warmtepomp is inderdaad wél iets wat veel elektriciteit zal verbruiken. Maar dit zal rond de 5kWh per jaar zijn.

EDIT: zoals de aspirant promovendi in de Wiskunde al aangaven hieronder, moet het 5kWh per DAG zijn. Bedankt allen! Het moge duidelijk zijn dat je ook dan nog láááng niet aan honderd duizenden kWh komt.

"honderden duizenden kwh" is dus wél wat overdreven. En niet zo een beetje ook.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 14 juli 2021 16:20]

Ja, daarom dat ze het bestaande gas netwerk zouden moeten behouden/ uitbreiden om dan te kunnen overschakelen naar waterstofgas op hetzelfde netwerk.
Dit waterstofgas zou deels kunnen geproduceerd worden met rest electriciteit tijdens overproductie.
Wat dus geen oplossing is op dit moment. Het huidige aardgasnet is alles behalge geschikt voor waterstof. De energetische waarde van waterstof is vele malen lager dus heb je een veel hogere druk nodig, een druk waarop de leiding die in je woning binnekomt nooit berekend was. Daarnaast is waterstof enorm vluchtig, veel vluchtiger dan aardgas en gaat er dus nog meer verloren gaan door de hogere druk die noodzakelijk is.

En dan hebben we het nog niet over de omzettingsverliezen gehad.
Mooie pr van Gasunie. Insiders weten:
- Er is niet voldoende duurzame energies, al zet je er nog tienduizend windmolens bij.
- waterstof conversie is dramatisch slecht.
- bestaand gas netwerk is niet geschikt voor waterstof. Poreus, maar er kunnen ook metaalhydraten gevormd worden.

Waterstof is geen oplossing.
Ik begrijp dat jij een insider bent?

Andere insiders spreken je weer tegen. Hopelijk ligt de waarheid ergens in het midden :)
Chemie achtergrond, TUDelft, opgeleid in gas en stofexlosie veiligheid, al 25 jaar rondom verduurzaming. Vriendjes die professor zijn op de thema’s. Ja, ik weet een beetje. De ellende is : hoe meer je weet, hoe meer je weet wat je nog niet weet. Hoe dan ook de waterstof sommen kloppen net zo min als de biomassa energie sommen 15 jaar geleden. Toen was er een groot belang (o.a. Onderzoeksmiljoenen naar WUR en TNO), nu is er een greenwash belang bij de big-chemistry en Gasunie. En Den Haag. Tja, geen inhoudskennis meer.
Ja, maar is zeker wel doenbaar om het net hier naar aan te passen, de meeste pijlieidingen zouden gewoon kunnen hergebruikt worden, in de UK zijn ze hier al mee bezig.
En ja je hebt een redelijk grootsomzet verlies van stroom naar hydro, maar daarom moet je daarvoor dan ook vooral rest energie voor gebruiken. En bij verwarming via stroom moet je ook omzettingsverlies rekenen van stroom naar warmte.
Men is ook al bezig met hotelkamers in space, heck zelfs hilton was daar in de jaren 70 al mee bezig. Dat zegt helaas helemaal niets over de haalbaarheid voor de massa.
https://www.greentechmedi...on-solution-or-pipe-dream

lijkt me toch redelijk realistisch, maar ja dit is tweakers, alles wat hier afwijkt van de electrify everything beweging is hier direct onhaalbaar.
Beetje bijmengen is voor de bunhe, helemaal het gasnet voor waterstof? Onmogelijk. En verder kunnen we onmogelijk zoveel waterstof maken als dat we nu gas gebruiken. En heb je elektra, dan kan je die kWh maar beter binnen 24 gebruiken.
Doe mij maar een warmtepomp die 5kWh per jaar gebruikt ;)
Afhankelijk van de stekkerpositie kan het verbruik zelfs naar 0kWh ;)

Edit: inderdaad een flauw grapje over de stekker uit het stopcontact. Excuus.

[Reactie gewijzigd door daan! op 14 juli 2021 14:56]

kan je dit verder toelichten?
Een mopje over hoe/waar het aangesloten wordt en wie de rekening ontvangt, lijkt me ;)
Stekker uit het stopcontact halen, duh
Elke warmtepomp kan 5 kWh per jaar verbruiken. Alleen krijg je er dan niet veel operationele uren voor terug ;)
Drie jaar onderzoek gedaan. Tiental experts over de stoep gehad, en eigen sommen gemaakt met mede ingenieurs op kantoor. De conclusie: in januari gewoon een gasgestookte nieuw cv ketel geïnstalleerd. Er gaat misschien nog een E-boiler komen (is ook een energie buffer), wij hebben teveel panelen, en dus wil ik die excess kWh zelf kunnen bufferen. En tzt - niet omdat het moet maar omdat het kan- nog een powerwall of concurrent,
Heb je ook al gedacht over een zonneboiler? In mijn huis uit 1994 heb ik een 4 m2 zonneboiler met 180 l opslagvat, met naverwarming door de HR cvketel. Ik had ook 4 m2 zonnepanelen maar de opbrengst kakte zover in dat ik ze 3 jaar geleden vervangen heb voor 21 nieuwe zonnepanelen. De zonneboiler heeft nog nooit onderhoud nodig gehad en levert in de zomer erg heet water af en in de winter bespaart het op bijwarmen. Mijn punt is dat direct van zon naar warmte veel efficienter en goedkoper is dan zonnepaneelstroom gebruiken om water te verwarmen.
Met je teveel zonnestroom zou je zelf waterstof kunnen electrolyseren, en je CV ketel kunnen voeden, maar of dat kostentechnisch gaat weet ik niet. Waterstof is wel goedkoper om seizoenen te overbruggen dan Tesla Powerwalls.
Goede suggesties. Ik heb deze ook bekeken. Maar we zijn maar met zijn tweeën. En verbruiken niet super veel warm-water. In de keuken hebben we een Quooker (elektra), en door de weeks ben ik niet vaak thuis. Wat we wellicht gaan doen is om een elektrische boiler neer te zetten, die overdag zo is ingesteld dat deze de zon gebruikt om warmwater te maken. Ik weet dat de omzetting niet gunstig is, maar ik denk dat we op termijn a) een 'tesla' accu (of alternatief) neerzetten, en ik denk dat b) de elektrische boiler met 100 liter of zo de excess kWh die we nu maken gebruiken.

De elektrische boiler is verbonden met de gasgestookte CV installatie, en als er te weinig warm water is of in de winter te weinig E, dan kan ik bijstoken op gas. Verder kan de E boiler zo afgesteld worden dat ie alleen 'eigen' elektra gebruikt die we zelf 'maken'.

Ik ben ooit in Delft opgeleid als biotechnoloog maar bij toeval zat ik bij deeltjes technologie en stof en gas-explosies. Mijn vriendjes werken in H2, en ik kan je verzekeren : bij mij thuis geen waterstof opslag of leiding ernaar toe. Neen ik heb liever een methaan/aardags leiding ....

[Reactie gewijzigd door WouterDeHeij op 20 juli 2021 12:41]

Verbruik warmtepomp is vele malen hoger.
Ik woon samen met mijn vrouw in een vrijstaande 1 gezinswoning, zonder gas/stadsverwarming en met warmtepomp, en ik zit op +- 8000 kWh per jaar. En dit is zonder EV.

Als je dat vergelijkt met een gemiddeld verbruik van een 1 gezinswoning zie je dat een warmtepomp echt enorm veel verbruikt. Ik schat dat mijn 200L warmtepomp zo'n 5000kWh vraagt per jaar.
Daar zou ik naar laten kijken, want de WP gebruikt hier voor 150m2 slechts 2500kWh op jaarbasis zonder warm water. En mijn huis is nog niet eens perfect geïsoleerd de ramen moeten nog en geen warmteterugwinning in de ventilatie.

Klinkt als veel warmteverlies, te hoge temperaturen en/of te weinig capaciteit in het afgiftesysteem.
Nee hoor, dit is normaal verbruik en werd ook van te voren al aangegeven door de verkopende partij. Ik woon in een nieuwbouw wijk met relatief grote huizen en een verbruik van 10000 kWH is hier niet zeldzaam.

Ter verduidelijking ik praat hier over een lucht/water warmtepomp voor warm water + vloerverwarming van 2 etages (in totaal +-170m^2)
Tja afhankelijk van gebruik misschien. Ik vind het absurd. Heb zelf ook een L/W WP. Bij mijn huis werd ook 7000kwh voorspeld maar dat is beetje indekken van de leverancier vermoed ik. Als je een nieuwbouwhuis hebt met WTW (aannemelijk) en goede isolatie en vloerverwarming moet je onder de 3000 (exclusief SWW) kunnen voor de WP met afgelopen winter. Dat jaar daarvoor zeker. Hopelijk met 10.000 heb je het over het totaalverbruik.

Probeer in ieder geval de stooklijn naar beneden te krijgen. Kan enorm helpen in het verbruik. Grootste energieverbruik probleem bij een WP is dat de aanvoertemperatuur te hoog is ingesteld waardoor hij korte runs gaat maken op te hoge temperatuur, in plaats van lange runs op een lagere temperatuur. Dat laatste is absoluut wat je wilt, dat maakt hem zuiniger en verlengt de levensduur.
Elektrisch koken met inductie is verwaarloosbaar op het geheel (0,2 of 0,3 kWh of zo). Van het gas af naar een warmtepomp is inderdaad wél iets wat veel elektriciteit zal verbruiken. Maar dit zal rond de 5kWh per jaar dag zijn.

"honderden duizenden kwh" is dus wél wat overdreven. En niet zo een beetje ook.
5x365=1825kWh.. duizenden kWh per jaar is dan wel op z'n plaats.

Tel daarbij op een EV en je gaat richting de tien duizenden kWh.

[Reactie gewijzigd door Juzzuts op 14 juli 2021 13:33]

Gemiddelde EV verbruikt 200 wattuur per kilometer. Bij 10.000 km per jaar zit je dus op 2000 kilowattuur. Dat is veel maar niet tienduizenden.

[Reactie gewijzigd door japie06 op 14 juli 2021 13:45]

Ik heb er twee tik bijna de 10.000 aan.
Dan kook en stook ik nog op gas.
Wij hebben twee EV's, huis op WP (400m2) en ook elektrisch koken, ofwel, een gasloze woning uit 2020.

Verbruik: 17.000kWh/jaar waarvan we zelf zo'n 11.000kWh opwekken met PV.

Elektrisch rijden + WP = Veel kWh per jaar
En ik reed ooit 80k per jaar en nu maar 35k. Dan zit je echt op tienduizenden kWh hoor! Ik meen zo uit het blote hoofd: 60 panelen erbij. Zoveel dak heb ik niet.
Als je 80k per jaar rijdt, zal je zeker niet alles thuisladen. Maar veel onderweg bij superchargers of op bestemming.
Kook jij maar ~20 minuten per jaar? en zet je de verwarming slechts ~5 uur per jaar aan?

Ik denk dat je Wh en kWh door elkaar aan het halen bent. Koken 200-300kWh en een warmtepomp 5000kWh is realistischer. Wat dus wel degelijk honderden tot duizenden kWh per jaar is.

[Reactie gewijzigd door Goderic op 14 juli 2021 14:03]

Met mijn WP verwarm ik 150m2 met ongeveer 2500kWh.
Dat is wel exclusief warm water die meet ik niet apart.
5000 is zwaar overdreven voor een standaard woning.
Ik lees:
honderden tot duizenden KWh
En gezien de schattingen hier zou het uit komen op 2 tot 4 duizend KWh dus klopt... :Y)

[Reactie gewijzigd door Tintel op 14 juli 2021 15:15]

Dat tot is er wel later tussen gezet, ik las het toen als honderden - duizenden en interpreteerde het gewoon verkeerd
Ik zat met een pomp met een net in de grond en passief huis, ytong, isolatie, 3dubbel glas etc. En ik had 12000kwh/jaar nodig. En ik was alleen. En een pomp met een net is een pak voordeliger dan een lucht/lucht warmtepomp. Boiler van 300 liter. Wel kookte ik op electriciteit (geen inductie) en een "Amerikaanse koelkast" en dat was het eigenlijk qua stroomverbruikers buiten pc en af en toe de oven.
hier vrijstaande 1 gezinswoning gebouwd in 2019 zonder gas/stookolie met geothermische warmtepomp jaarverbruik van 5933 kWh. Naast warmtepomp grootste verbruikers boiler van 300l bij m'n warmtepomp, inductiekoken, 2 koelkasten, ventilatie D, (stoom)oven, PC. Niet passief gebouwd maar wel volgens de laatste normen: 3 dubbel glas, 14 cm PIR in de spouw, 22 cm glaswol in dak, ...

120000 kWh is dan wel heel veel.
Hij schrijft "honderden tot duizenden", niet "honderdduizenden" hè...
ja dat met die waarmte pomp bedacht ik mezelf ook net, en kennelijk miste ik een streepje, ik las werkelijk honderden duizenden :D

Maar je hebt gelijk, als ik de energie omreken van gas naar electra, 1 op 1 dan verbuik ik ook wel aardig wat kWh zo tijdens een winter
Je hebt helemaal gelijk. Maar er moet bij gezegd worden dat warmtepompen en EV's je energieverbruik verlagen (ze zijn efficiënter dan de fossiele equivalent) maar je elektriciteitsverbruik verhogen.
Gasloos verbruiken wij 6000-6500kWh/jaar. Met zonnepanelen gaat van het directe verbruik al dik 1000kWh af (opgewekt en gelijk verbruikt, het verschil tussen wat m'n omvormer zegt is opgewekt en wat de slimme meter zegt dat teruggeleverd is).
Zeer overdreven inderdaad.
Wij gebruiken jaarlijks 1.000m3 gas en koken op inductie.
Totaal verbruik per jaar is 4.500Kw

Ik geef toe dat ik niet weet hoeveel het opladen van een auto kost
Wij hebben een warmtepomp maar geen elektrische auto. We gebruiken de warmtepomp voor verwarming en koeling en wij zitten op een kleine 5000 kWh per jaar (we hebben 3 zonnepanelen die er maximaal 750 kWh per jaar vanaf snoepen dus zonder zonnepanelen zal dat een kleine 6000 kWh zijn).
Mijn verbruik is tussen de 10000 en 11000 kwh per jaar, dus als ik de hele winter moet opvangen heb ik echt wel duizenden nodig, ondanks de 23 zonnepanelen die ik heb liggen.
Dat streepje betekent tot, honderden tot duizenden. Een beetje warmtepomp en de rest van je huishouden trekt in de winter 80-90% van je jaarverbruik, dat zijn (in jouw en mijn geval) duizenden (>2000) KWh. Heb het streepje even vervangen door tot.

[Reactie gewijzigd door pagani op 14 juli 2021 13:14]

Met 1 elektrische auto en veel thuiswerken zit mijn geschatte jaarverbruik op basis van afgelopen 3 maanden op net geen 10k kWh. Toen ik vaker naar kantoor ging, was dit bijna 18k.
Nee, ik denk niet dat je je gruwelijk vergist. Ik heb even gekeken en ik heb in 2020 ongeveer 3600kWh gebruikt, dus aangenomen dat je geen industrieterein thuis hebt klinkt 3500kWh redelijk
honderden tot duizenden. Dat is wat anders dan honderdduizenden ;)

In vijf wintermaanden (oktober - februari) leveren je zonnepanelen maar de helft tot een kwart van de energie dan ze in andere maanden doen. Terwijl je in juli mogelijk wel de helft energie verbruikt tov januari.

Van die 3500 kWh per jaar zal je dus al snel 2000 kWh in de wintermaanden gebruiken (dus duizenden gaat net op :-)). Met allemaal veels te makkelijke berekeningen kom je bij 0 opbrengst van de zon vervolgens op zo'n 153 powerwalls om off-grid door te kunnen. Zelfs als de zon dan nog de helft van je verbruik zou kunnen dekken kom je alsnog op 70 a 80 benodigde powerwalls uit. En dan zijn we inderdaad nog niet eens van het gas af en rijden we nog in ons benzine autotje rond...
Kan best. Ik heb met mijn geothermische warmtepomp in de winter 30 tot 40 kW/dag nodig. Dat is dan nog exclusief mijn andere verbruik. Dus per maand is dat toch zo'n 1000 kW, voor een maand of 3-5 wanneer de zon niet veel oplevert. Dus ja, dan heb je idd een flinke batterij nodig die dat kan coveren. (dat kan dus geen enkele, daarom is een thuisbatterij voor mij ook totaal zinloos, en ik heb er mijn EV dan nog niet eens bijgerekend waardoor het nóg zinlozer wordt)
De EV gebruiken zal in bepaalde gevallen nuttig zijn, maar ik zie persoonlijk meer in het gebruik van tweedehands EV-accu's. Een accu die in een EV niet meer voldoet, zal als thuis-accu nog prima dienst kunnen doen. En ik vermoed dat ze tegen lagere prijzen aangeboden zullen gaan worden als de aantallen omhoog gaan. En dan heb je het opeens over accu's die >30 kWh capaciteit hebben.

Dit is altijd al het antwoord geweest op de sceptici die riepen dat we overspoeld zouden worden door afgedankte EV-batterijen. Ik zeg: hoe meer hoe beter!
Zeker, dat wordt dé bron van thuisaccu's. Probleem blijft echter wel dat in de meest ideale situatie met een warmtepomp en een goed geïsoleerd huis je dan (bij 30KWh capaciteit) in de winter nog geen dag aan buffer hebt. voor écht off-grid hebben we nog een andere oplossing nodig.
Het gaat niet zozeer om iedereen off-grid te krijgen, het gaat er om dat je een tekort aan opgewekte energie kunt opvangen. Met voldoende zonnepanelen op het dak, met een slim gestuurd verbruik en een flinke accu kom je dan al een heel eind.
Zonnepanelen en accu zorgen er voor dat je met voldoende accu zonder warmtepomp ongeveer een 65 tot 70% van je energie jaarlijks met zonnepanelen kan opwekken en verbruiken.

Ik kan dan niet naar terugdraaiende teller.
De overige 30% zul je in de winter moeten bijkopen.
Zeker in België na afschaf terugdraaiende teller is het voor jou als consument een alternatief, afgezien van de idiote te hoge prijzen voor accu's.

Probleem is als je warmtepomp hebt zul je in de winter een veel hogere vraag naar energie krijgen.
dus krijg je het probleem in de winter is de totale vraag naar energie veel groter dan in de zomer (die met zon en accu afgedekt kan worden)
d.w.z dat de capaciteit in de winter in de zomer duimpjes staat te draaien en die capaciteit toch ergens van betaald zal moeten worden.
De toekomst in dit hele verhaal is langere termijn opslag van energie. Daar is nog niet echt een oplossing voor. waterstof kan maar je verlies veel met het omzetten. Toch kan het als er een overschot in de zomer is en energieprijzen heel laag rendabel zijn die energie in waterstof om te zetten en zelf met 50% omzettingsverlies in de winter weer om te zetten en veel duurder te verkopen.
Je hebt natuurlijk gelijk. Althans, voor nu. Je kunt natuurlijk denken aan extra maatregelen om je energievoorziening veilig te stellen. Je huis optimaal isoleren, overcapaciteit aan zonnepanelen installeren, alternatieve energiebronnen gebruiken, (inderdaad:) langetermijn opslag van energie.
Ik snap dat dat nu allemaal nog niet (of slechts tegen hoge kosten) mogelijk is, maar we hebben sterk de neiging te kijken naar individuele oplossingen en daarvan te zeggen dat ze onvoldoende zijn. We komen er nooit als we niet meerdere oplossingen tegelijk inzetten en ik ben er heilig van overtuigd dat thuis-accu's een belangrijk onderdeel van de oplossing zullen worden.
Een thuis accu kan zeker een oplossing zijn. Grootste probleem dat ik aangeef blijft dat je het hele jaar door voor heel Nederland of ieder willekeurig land een bepaalde energiebehoefte hebt.
In de zomermaanden met veel zon wordt die behoefte afgedekt door oa. zonnepanelen, In Duitsland zag je dacht ik vorige jaar op een bepaald moment 45%.

Probleem blijft dat je in de winter zeker met warmtepompen vergelijkbaar of meer energie nodig hebt dan in de zomer. Echter ze zonnepanelen die in de zomer tot 45% overdag kunnen afgeven werken dan niet meer in de winter. Toch heb je stroomcapaciteit nodig.
Met wind zul je iets kunnen opvangen alternatief blijft dan nog steeds energiecentrales die in de winter op volle toeren draaien en in de zomer duimpjes staan de draaien waarbij de kosten wel doorlopen.
Daarom opslag voor langere termijn zal de oplossing zijn en die is er nu helaas nog niet.
Het blijft heel complex en vele staan daar niet bij stil, denken dat het allemaal zou eenvoudig is.

Bijv zelf als je in de winter je ev zou gebruiken thuis, moet die ook in de winter toch ergens stroom tanken, probleem verleg je dan weer.
Klopt. Maar de grote uitdaging : zomer winter verschillen in productie en gebruik.
"Uitdaging" is de goede omschrijving. "Kan niet" is de foute.
Dan combineer je een deel van de thuisaccufunctionaliteit met een auto (uiteraard moet je dan wel de auto regelmatig thuis hebben staan, anders werkt het idee niet ;) )
Dat werkt dan ook nog steeds alleen in de zomer zoals je zegt, want die energie die je uit de auto trekt zal toch ergens vandaan moeten komen, mogelijk voor genoeg mensen dan dus als ze JUIST op kantoor zijn.
Klopt, maar in mijn geval (50% thuiswerken, warmtepomp+zonnepanelen) verander je dan met name in het voor- en najaar de energiebalans door overdag genoeg op te slaan voor matig verwarmen in de nacht. In de zomer blijft er met 25-30 KWh per dag (en dat weer de hele zomer lang) weinig toegevoegde waarde van een accu, tenzij je ook gaat koelen of vaak een warm bad neemt in de avond/nacht.

De business case voor een dedicated thuisaccu zal zonder subsidies niet positief worden de komende jaren, als we naar een smart grid willen zal er dus iets met een subsidiepot moeten gebeuren, een lokale oplossing als een wijk-accu met hoge capaciteit of een nieuwe technologische oplossing moeten komen. In (vrijwel) elk huis een accu lijkt mij een onhaalbare kaart.
In België is terugdraaiende teller afgeschaft en is een accu een optie mits de prijs een beetje redelijk is.

Neem je zonnepanelen moet je al een hybride omvormer hebben waar je accu op kan aansluiten.
De hybride omvormer laad de accu's weer op en neemt er stroom van af.

Probleem is de idiot hoge prijzen voor een accu.

Daar waar tesla het voor een auto heeft over 150$ per kw inclusief verpakking praat je dus over $1500 voor 10 kw aan accu's. Beetje elektronica om ze aan te sluiten zeg totaal dubbele $3000 in euro's met btw zeg 3200 euro. Helaas zie je voor 10 kw gewoon prijzen van 6.000 tot 8.000 euro. Waar dat vandaan mag komen, geen idee. Er zitten over te veel schakels tussen of de prijs is kunstmatig hoog ?
Ik zie meer toekomst in de EV gebruiken als thuisaccu, het ding staat er toch (zeker bij veel thuiswerken)
Thuiswerken is in ieder geval gedeeltelijk van voorbijgaande aard, en alleen mogelijk voor een bepaalde groep van de beroepsbevolking. Daarom vind ik die powerwall accu's wel interessant. Vooral omdat je dan stroom blijft houden als de stroom uitvalt (althans, als je een backup gateway hebt). Dat is dit jaar bij ons al twee keer 10 minuten gebeurd, en als we de nieuwsberichten over dringende capaciteitsproblemen plus opkomst meer zonnepanelen mogen geloven, dan gaan we in de toekomst nog veel meer onderbrekingen in de stroomvoorziening krijgen.

Wat ik me wel serieus afvraag is of iemand inzichtelijk kan maken hoe schadelijk al die accu's zijn. Voor het milieu. Het opgraven, vervoeren en verwerken van de materialen. Ik bedoel, ik heb ook een bescheiden 16 kWh batterij in mijn huidige auto, ik wil graag op een gegeven moment een (veel) grotere batterij, en zo'n powerwall lijkt me ook wel wat. Mede wegens de feel-good propaganda heb je haast zin om te investeren in zo'n powerwall die je (in Nederland) eigenlijk (nog) niet nodig hebt.

Maar in hoeverre is dit greenwashing en manipulatie? Ik bedoel, alles in de geschiedenis van ooit is bij elkaar gemanipuleerd en gelobbied. Altijd worden zaken positiever voorgesteld dan ze zijn. Is het zoals het netjes recyclen van plastic, waar 80% alsnog wordt verbrand? Of zoals die zonnepanelen die op papier gerecycled worden, maar in de werkelijkheid bestaat er nog geen recyclingproces? Of zoals de biomassa, bij elkaar gelobbied door Zweden dat het - ongelovelijk - als CO2 neutraal gezien mag worden terwijl het 60 jaar duurt om alleen al de CO2 van de kap zelf te neutraliseren?

Waar wordt objectief inzichtelijk gemaakt hoe schadelijk het hebben van een accu is? Hoe goed kunnen accu's gerecycled worden? Gebeurt dat in de werkelijkheid ook? Of wordt daarvan ook slecht 20% gerecycled?
Overigens zitten we te noordelijk in Nederland om écht off-grid te kunnen, in de winter ga je met je dak vol zonnepanelen, extreme isolatie en een aardwarmtepomp alsnog stroom van het net moeten trekken, of je moet een accucapaciteit hebben die je praktisch de hele winter doorsleept (honderden tot duizenden KWh)
Als het in Zweden kan, waarom zou het dan hier niet lukken?
Dan moet je met brandstofcellen gaan werken, doen zij ook. Succes om dat hier voor elkaar te krijgen. Maar inderdaad, het kan.
Eigengebruik van zelfgeproduceerde zonne-energie verhogen, maar natuurlijk is dit in Nederland enkel relevant eens de saldering sterk wordt ingeperkt of afgeschaft (wat lijkt te gaan gebeuren rond/vanaf 2023).

Voor de rest is het duur speelgoed. Off-grid ga je niet ver geraken, zeker niet als je een EV of warmtepomp hebt staan...
Ik denk dat mensen bij afschaffing van de saldering vooral de energie in een EV gaan pompen (in Nederland). Misschien dat dit soort oplossingen op termijn aantrekkelijker worden als het goedkoper wordt. Zou wel een deel load van het net af kunnen halen, als iedereen een eigen opslag bij houdt.
Ik pomp mijn energie tegenwoordig vooral in het zwembad. Ik heb maar 12 panelen maar op een zomerdag brengt dit vlot 20kWh op. Met het vele thuiswerk staat de EV echter vaak op de oprit en heeft die dus niet veel elektriciteit nodig. Vorig jaar staken we handmatig de warmtepomp van het zwembad aan (vooral in weekend, vooravond). Sinds ze mij een digitale meter door de strot hebben geduwd heb ik via Home Assistant i.c.m. Shelly's het zo ingesteld dat bij energieoverschot de warmtepomp automatisch aan gaat. Nu zwem ik in +-30° i.p.v. 22-24. Dat was waarschijnlijk niet wat ze voor ogen hadden toen ze mij zeiden dat ik meer eigen verbruik moest hebben :+
Je EV als batterij gebruiken is ook maar handig zolang die de energie ook niet later nodig heeft natuurlijk.

Iedereen zijn eigen opslag klinkt leutig, maar ik geloof nog steeds in het schaalvoordeel van bvb een buurtbatterijbank. Er lijken sinds vandaag enkele initiatieven in die richting te gaan komen (zelf je geproduceerde energie verkopen aan je buurman), maar we zijn daar nog lang niet denk ik.

Iedereen zijn eigen opslag is gewoon ridicuul inefficiënt omdat je batterij en aanhorigheden gewoon relatief veel kost in vergelijking met pakweg 100 vergelijkbare batterij-units aan een iets groter uitgevoerde omvormer.
Schaalvergroting gaat inderdaad helpen, maar dat betekent dat je moet wachten op de overheid om dat mogelijk te maken en de netbeheerders om daar vervolgens mee aan de slag te gaan. Dat kan nog wel eens lang duren. Zie de ongelooflijke haast die men nu laat zien in het uitbreiden van de capaciteit van onze infrastructuur....
Als je in de middag veel opwekt met je zonnepanelen maar je auto overdag op het werk staat kan dit wel een optie worden om overdag de energie op te slaan zodat je dit 's avonds in je auto kan stoppen. Zolang we de stroom in het net kunnen 'opslaan' door te salderen is dit het idd niet waard voor consumenten.
Dit soort investeringen zijn enkel te verantwoorden bij onstabiel netwerk, hoge energie afhankelijkheid (arts, tandarts,...) of door slecht beleid zoals in BE.
Slecht beleid of niet, ook in België zijn batterijen niet interessant. Tenzij misschien met de subsidies van de overheid aldaar (wacht - is dat dan ook slecht beleid?)
mijn 'slecht beleid' slaat op het capaciteitstarief.
Een afstraffing die een maand duurt voor een kortstondige piek (15 minuten), ongeacht of je die piek veroorzaakt op een ongelegen of een gelegen moment.
De "afstraffing" sleep je een jaar lang mee (in een 12-maanden gemiddelde).
En tegenover het capaciteitstarief staat wel een beloofde lagere kWh-prijs...

Het is allemaal ook nog niet in voege natuurlijk, hoewel er precies enkel op de pauzeknop gedrukt is en er niet veel meer gaat gewijzigd worden aan het principe.
Naar mijn mening vallen er eerlijkere manieren te verzinnen om piekverbruik te ontraden.
Uiteindelijk houden die wel allemaal een (kwartier?/uur?/minuut?)variabel stroomtarief in waar, vrees ik, de gemiddelde belg nog niet mentaal klaar voor is.
Wat is er niet eerlijk aan? En heeft die mening ook een bijhorende uitwerking?

Dat een gemiddelde Belg voor iets niet klaar is, is belangrijk om mee te nemen, maar alvast geen reden om iets wel of niet in te voeren. Anders reden we nog zonder verplichte gordel en rookten we nog in restaurants.
Stel je bouwt en je plaatst een stopcontact in het tuinhuis. Je moet besparen, dus komt daar een simpel, dun kabeltje en bijhorende kleine zekering. Ach, om eens een klein apparaatje van stroom te voorzien. Je wil nu echter 1x per week frietjes en het blijkt dat de partner niet wil dat je dat in huis doet, zelfs al duurt dat maar een klein uurtje. Zelfs al is die extra capaciteit maar voor 0,5 % van de week nodig, toch is die kabel en zekering te zwak. Je zal extra moeten investeren.

Dat is het idee achter het capaciteitstarief (onderdeel van de netkost, niet van de energiekost), waarbij men zocht naar manieren zodat iedereen volgens verhouding meebetaald. Op zich lijkt dat basisidee me toch ok?
Neen want ‘s nachts is die kabel meer dan dik genoeg en ook op dat moment laat men jou extra betalen bij een piek.
Ja, maar je kan die 's nachts niet uitgraven om wat geld te besparen en die terugstoppen als je frietjes gaat bakken.

Je zou kunnen pleiten voor een time of use capaciteitstarief, bv. goedkoper tussen 23 en 16 uur, maar hoe zie je dat dan als om 23 uur elektrische boilers, auto's, warmptepompen, ... gelijktijdig aanschakelen? De prijs dan direct terug laten stijgen?
al die analogieën die je hier maakt kloppen gewoon niet.

Er wordt een afstraffing gedaan bij een korte piek. Als die pier gebeurt tijdens een moment van grote vraag is er een probleem voor het netwerk en moet aangemoedigd worden dit te vermijden. Dat komt er dus met dat befaamde capaciteitstarief.

Alleen, als je op een moment van stroomoverschot een piek hebt, dan zal je hier ook voor afgestraft worden, ondanks dat de stroomprijs dan misschien zelfs negatief staat. Dat klopt gewoon niet en is niet verdedigbaar.
Kan je aub antwoorden op mijn vraag wat er dan gebeurt als om 23 uur elektrische boilers, auto's, warmptepompen, ... aanschakelen. Hoe zie je dat?
daar gaat het helemaal niet over.
Het gaat erover dat er, ongeacht of er een tekort is of niet, je toch bestraft wordt bij een piekverbruik.
Probleem: er is/komt een toegenomen elektrificatie, wat zal zorgen dat er een hoger elektriciteitsverbruik is en ook hogere pieken (doordat heel wat van die apparaten ook hoge vermogens vragen). Hoe kunnen we een systeem uitdokteren waarbij iedereen verhoudingsgewijs meebetaald aan de extra kosten door toegenomen elektrificatie? Dat moet snel gebeuren, zodat gebruikers er zo snel als mogelijk bij stilstaan dat energie niet uit de lucht komt gevallen. En zodat fabrikanten voldoende druk hebben om te zorgen dat hun apparaten om kunnen met het vragen van wisselende vermogens.
  • Kiezen voor een capaciteitstarief zoals het nu uitgedokterd is? Relatief eenvoudig te begrijpen. Je kan al impact hebben door logisch na te denken (koken én wasmashine én vaatwas is wellicht geen goed idee)
  • Een TOU capaciteitstarief? Dat wel minstens een paar jaar zal nodig hebben voordat het in voege kan treden (protocol afspreken, communicatie, pieken opvangen, ... Noch mensen, noch fabrikanten zullen dus enige druk voelen.
Als we het niet eens kunnen worden over dat het daar wél over gaat, dan stopt natuurlijk de discussie. Als iemand per sé een verwarmd zwembad, elektrische auto, boiler, airco, ... wil, dan mag dat uiteraard van mij. Maar dan heb ik wel graag dat deze persoon evenredig betaald aan de pieken die hij veroorzaakt. En dat kan met een TOU capaciteitstarief, maar dat is té complex om tegen juli 2022 in te voeren. In blijf wachten op jouw systeem dat we asap (bv. juli 2022) kunnen invoeren, waarbij mensen evenredig meebetalen aan de pieken die ze veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door Mattias.Campe op 15 juli 2021 11:34]

Het is niet aan mij om oplossingen te maken, daar worden meer dan genoeg mensen dik voor betaald.
Het is wel aan mij om kritisch te zijn.

Als je weet dat er in de zomer op winderige dagen geregeld dagen zijn dat de stroom een negatieve prijs heeft, dan is het huidige capaciteitstarief een degoutante prijsverhoging.

Neem daarbij het feit dat de netbeheerders al jaren niet investeren in het netwerk, maar hun winsten uitbetalen, dan zie je dat het gewoon slecht beleid is.

't Is niet dat die toenemende elektrificatie iets is van de laatste jaren. Dat zag je al minstens 20 jaar aankomen.

Als je al dit nog eens naast jou legt, ok.

Maar wat dan met de ongelijkheid tussen mensen met en zonder digitale meter? Ik heb een analoge meter.
Dit is toch compleet oneerlijk tov mensen die wel al zo'n digitale meter hebben?
Er is dus een doel, waarvoor een plan A zal komen. Je haalt enkele kanttekeningen aan (die op zich niet helemaal onterecht zijn) en stelt zelf een plan B voor. Als iemand ook bij plan B kanttekeningen maakt, dan zeg je dat anderen (dik betaald) daar maar oplossingen voor moeten verzinnen? Tjah, dan stopt echt wel de discussie. Het geeft dan ook geen zin om op je andere punten in te gaan.
Ik, als Belg, ben het aan het bekijken voornamelijk vanuit proconsumenttarief, direct verbruik en toekomstige capaciteitstarief.

Momenteel is het interessant als je je eigen verbruik omhoog kunt duwen (mbv batterij), echter de regelgeving errond schrikt me af.
bv : je mag max 60% van je omvormer capaciteit in het netwerk duwen dus batterij vol en 100% opbrengst is 40% netto verlies... De netwerkbeheerder heeft het recht om je batterij leeg te trekken indien dit noodzakelijk is..

En een batterij kost meer als mijn installatie .. (want ook nieuwe omvormer nodig)

edit: had 60 <-> 40 omgedraaid

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 14 juli 2021 14:02]

Waarom zou je maar 40% van je omvormer in het net mogen duwen?

Daarnaast heeft de netbeheerder helemaal het recht niet of de mogelijkheid niet om je batterij leeg te trekken. De batterij staat in jouw huis en is verbonden met jouw zonnepaneelomvormers en eventueel de uitleespoort op jouw digitale elektriciteitsmeter. De netbeheerder heeft daar helemaal geen toegang toe.

En zelfs met het capaciteitstarrief dat volgens jaar wordt ingevoerd is het nog maar de vraag of een batterij zoveel interessanter zal worden. De capaciteit wordt enkel berekend op de piek van wat je afneemt. De injectie in het net is vrijgesteld. Dus die afnamepiek wil je laag houden. Maar door het slim aan te pakken in huis kan je die piek ook al afvlakken.

De potentiele terugverdientijd is op dit moment simpelweg te hoog.
@Blokker_1999 de officiele uitleg:
Als het zonnig is en de zelfverbruik op dat moment laag is, dan wordt de zelf geproduceerde
elektriciteit bijna volledig op het net geïnjecteerd. De injectiepiek valt meestal rond de middag
omdat de zon dan het hardst schijnt.
Als er op het lokale net veel PV-installaties zijn aangesloten dan kan de spanning op het lokale
net op momenten met weinig zelfverbruik te hoog oplopen (hoger dan 230 V) doordat de
injectie te groot is. Wanneer de spanning te hoog oploopt (meer dan 253 V gedurende 10
minuten) dan schakelen de lokaal aangesloten PV-omvormers af en wordt er geen
zonnestroom meer op het net geïnjecteerd. Dit is een veiligheidsmaatregel die in de
omvormers is ingebouwd.
Een batterijsysteem met een slimme sturing kan de piekstromen van de PV-installaties
opvangen. Op zonnige dagen met weinig zelfverbruik begint een batterij zonder slimme sturing
op te laden van zodra de zon begint te schijnen. Bij een PV-installatie van 4 kWp met een
batterij van 6 kWh bijvoorbeeld zal de batterij al na een paar uur en nog voor de middag
volgeladen zijn en. Daarna injecteert de PV-installatie de opgewekte stroom op het net en
realiseert zo nog steeds een piekstroom.

bron: https://www.energiesparen...es/FAQ-batterijpremie.pdf

tldr: als je batterij vol is, dan zal het overal wel mooi weer zijn en over aanbod zijn ergo, onnodig het netwerk belasten. Wat een assumptie is dat je een juist berekende batterij hebt en niet een kleine van 5kwh bv..
Dat geeft geen antwoord op de vraag waar jij vandaan haalt dat je slechts 40% zou mogen injecteren of dat de netbeheerder het recht, of zelfs nog maar de mogelijkheid, zou hebben jouw batterij te gebruiken.
@Blokker_1999
staat toch in de link die ik gaf?
Wat is een injectielimiet
Een van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een premie is de toepassing van
een injectielimiet op het toegangspunt van 60% van het maximale omvormervermogen van de
gekoppelde productie-installatie of een slimme sturing van de installatie die minstens hetzelfde
resultaat oplevert.


Dat ze de batterij leeg mogen trekken formuleren ze anders namelijk
Het batterijsysteem kan dus op basis van externe signalen reageren en zelf terug
communiceren over bv. de laadtoestand van de batterij. Op die manier is het batterijsysteem
Versie 14 januari 2021
klaar voor de toekomst en kan het op termijn energiediensten leveren aan de netbeheerder of
andere derde partijen.


Hiermee wordt bedoelt dat de batterij gebruikt gaat worden als 'energieleverancier' wanneer het netwerk stroom tekort komt, hiervoor krijg je dan wel een vergoeding, maar dit is de naakte stroomprijs.
Ik moet even zoeken naar de presentatie waar ze hun lange termijn visie uitleggen...
Een paar belangrijke opmerkingen daarbij.

Het gaat dus om een voorwaarde wanneer je een premie wenst te bekomen. Indien je niet in aanmerking komt voor een premie dan maakt het dus al niet uit. Merk op dat de limiet was vastgesteld op 60% en niet 40% zoals jij aanhaalde en dat deze limiet ondertussen is komen te vervallen na advies van de Raad van State en nu dus terug gewoon op 100% staat.

Bijkomend is de uitleg ook niet helemaal correct natuurlijk. Ja, het kan zijn dat de spanning te hoog oploopt en dat omvormers zichzelf uitschakelen, maar dat is sowieso een zeldzaam iets en daar kan de netbeheerder zelf ook weer actie voor ondernemenen.

Eenvoudig voorbeeld: in de wijk waar ik woon heeft ondertussen meer dan de helft van de woningen een PV installatie op het dak liggen. Als ik op een zonnige dag een voltmeter plaats op mijn netspanningslijnen, kom ik alsnog amper op 230V uit.

Er staat dus ook niet dat de netbeheerder zelf de batterij kan of mag gebruiken. Wel dat deze gebruik kan maken van externe triggers om energie terug te sturen. Dit kan bijv. zijn in combinatie met de netbeheerder. Maar dat is iets anders dan zeggen dat de netbeheerder het recht zou hebben om jouw te verplichten je batterij ter beschikking te stellen van het net. Het geeft wel de mogelijkheid om in de toekomst samen te werken met je netbeheerder om je thuisbatterij als buffer te kunnen inzetten voor het net waarbij de netbeheerder jouw kan betalen om op momenten met een enorm overschot aan productie jouw batterij op te laden met stroom van het net danwel tijdens piekbelasting stroom te helpen meeleveren aan het net om die piek op te vangen.

Daar worden al testen mee gedaan, ook bijv. met elektrische wagens. Dat past in het zogenaamde smartnet principe maar zal gewoon vrijwillig zijn.
Ik had inderdaad 40/60% omgedraaid. Had voor deze post overigens al de originele post geupdate.

Het gaat inderdaad voor batterij te installeren mbv subsidies/premie om het financieel interessant te maken, anders is het sowieso al te kostelijk (5000 vs 8000 meende ik vanbuiten). Mijn complete installatie heeft 3000 gekost (omvormer, 32 panelen SF 160, omvormer en schletter rails).

Ik had inderdaad op zonstraal gelezen dat RvS een beroep was op max injenctie, echter de officiele richtlijnen zijn nog niet ge-update. Zoals bij alles (wat met regelgeving te maken heeft) in Belgie is pas iets van toepassing vanaf het moment dat het in het Staatsblad staat.

Ik snap hoe dat de over voltage bescherming werkt, echter ken ik ondertussen al 4 mensen waarbij het al 3-4 dagen achter elkaar uitgevallen (voor 1-2 uur) was in juni. Dit is echter n=1 zoals jou voorbeeld.
Echter als we kijken op het forum zonstraal zien we dat dit voor meerdere mensen gebeurd... en omdat er geen 2 way communicatie is onmogelijk om een getal op te plakken voor hoeveel mensen dit het geval is.


Zoals alles in Belgie wat 'vrijblijvend' begint wordt op een bepaald moment verplicht. We hebben nog altijd een solidariteitstaks van de jaren 80, om maar iets te noemen. Nu is het vrijblijvend, als je de presentatie van de VREG bekijkt dan zag je dat thuisbatterijen een groot stuk dient om geen zware investeringen te moeten doen in hun netwerk. En ze hier op rekenen, als mensen niet genoeg gaan inschrijven om hun batterij als buffer te gebruiken, zie ik het perfect mogelijk dat er een batterij tax komt.. met dan een korting voor hetzelfde bedrag als je wel inschrijft.

Om een ander klassiek voorbeeld er bij te betrekken: kilometerheffing camera's die nu ook ingezet gaan worden als traject control camera's... Zoals al paar keer gezegd, overheid is een onbetrouwbare partner.
Let wel dat dit enkel geldt indien je de premie effectief gebruikt.

In mijn ogen is het slimmer een paar jaar te wachten om dan van de goedkopere batterijprijzen te genieten zonder al dee randvoorwaarden...
Vergeet ook niet in te calculeren dat de terugverdientijd nu rond de 10 jaar zou schommelen, dus meer dan 2 regeringen.
Als je dan kijkt hoe betrouwbaar onze regeringen zijn ivm energie, dan moet je al behoorlijk masochistisch zijn om voor een thuisbatterij te gaan.
Tien jaar? Ik zou die berekeningen wel willen zien. Ik heb ze zelf gemaakt met gegevens uit mijn digitale meter en met een batterij "win" ik tussen de 250-300 euro per jaar. Ergo: bij een prijs van zo'n 6k voor een kleine batterij inclusief het vervangen van de huidige omvormer (die overigens maar 2.5 jaar oud is) duurt het eerder 20 jaar. En met de subsidie van €300/kWh doe je daar dus ongeveer 1 jaar/kWh af en bij grotere batterijen daalt de subsidie per kWh.

De Tesla Powerwall is trouwens één van de weinigen die een deftige piek- en continuevermogen hebben. De meeste blijven steken op 2kW wat voldoende is voor mijn waterkoker maar niet voor de warmtepomp, EV, oven, kookvuur, etc. tenzij je zoals de VREG wenst maar één van die dingen tegelijk gebruikt.
Ik stel voor dat je de meest recente regelgeving er nog eens bijneemt dan. Sinds april 2021 zijn er nieuwe regels, waarbij de injectielimiet volledig vervalt.
Dan moet Vlaamse overheid zijn sites tegoei updaten?
https://www.vlaanderen.be...or-zelf-opgewekte-energie

Mijn bron is niet een of andere vage website :)
Ik zie nergens op die pagina een vermelding van de injectielimiet.
Zie de link in deze rubriek
Het batterijsysteem beschikt over een tweerichtingscommunicatie-interface. Meer uitleg vindt u in de Veelgestelde vragen en veelgebruikte termen (premie) thuisbatteri
Die regel staat niet meer op de pagina die je linkt, maar wel nog in een verouderd document (zie versie, ergens van januari). Dat kan inderdaad voor verwarring zorgen, maar de huidige premieregeling vereist dus geen injectielimiet meer.
Nu salderen nog mogelijk is, is dit voor de meeste mensen niet interessant. Zodra dat helemaal is afgebouwd zullen ook Nederlanders gaan kijken naar manieren om energie op te slaan. Al is de huidige terugverdien tijd natuurlijk best wel lang...
Of je wil weten of off-grid interessant is
- Denk aan twee dagen bewolkt en wind stil
- Dan de dagelijks gebruikte elektriciteit van een stad als Tokyo
- En dan hoeveel Powerwalls je daarvoor nodig hebt, en wat ze kosten (er even vanuit gaan dat de grondstoffen er zijn)
Dan zie je dat we nog lang niet, (zonder elektrisch rijden) in de buurt zijn van een maatschappij die op wind en zonne-energie kan draaien.
Een thuisbatterij nu kopen lijkt mij absoluut niet slim gezien steeds meer auto's 2-wegsstroom hebben
Heb je hier voorbeelden van?
Ik heb hier wel eens naar gekeken, maar naast een sporadisch hobbyisten project kan ik geen omvormers vinden die dit ondersteunen.
Ik dacht dat er ook maar 1 auto was die V2G ondersteunde.
Zodra het terugleveren van stroom niks meer oplevert of zelfs geld gaat kosten(of gewoon niet gebeurd bij overbelasting) dan wordt zo'n oversized accu in de schuur best interessant.
Het zou me niks verbazen als dit soort dingen standaard worden. Op het moment is de stroom die je verkoopt nog dezelfde prijs als de stroom die je koopt. Dit zal in de toekomst wel eens kunnen gaan veranderen en dan kan het je geld besparen. Verder zijn er plekken in Nederland waar er te veel teruggeleverd wordt op zondige winderige dagen en dan leveren je zonnepanelen niks op. Dat is nog lang geen business case om dit mee terug te verdienen.
op dit moment kun je gebruik maken van hoog en laag tarief.
maar dan hebben we het over 2ct per kWh wat je kunt verdienen.
maar dat is dan niet op 100% van je opbrengst denk eerder aan 50%.
en moet je nog best lastig doen ook.

misschien na 2023, dan gaat salderen vervallen.
(maar het lijkt me sterk of dat wel gaat lukken.)
en dan nog wachten tot 2030 voor salderen echt is vervallen, en hebben we het over +/-10ct per kWh.
alleen dan zijn de batterij prijzen ook wel weer gedaald.
dus voor nu zou ik er niet aan beginnen, nog er aan denken. ;)
Voor Belgie in iedergeval wel, de toestand met betrekking tot wat je krijgt voor energie dat je op het net aanleverd van je zonne panelen is echt om van te huilen.
Nee, dat is het niet. Dat is ongeveer hetzelfs als wat je er voor betaald. Al de rest van de prijs bij afname zijn belatingen en toeslagen. Die kan men moeilijk aan jouw gaan terugbetalen op het moment dat je injecteerd.
In nederland mag je formeel niet off-grid wonen. In de wet is vastgelegd dat iedere woning (gebouw met woonbestemming) verplicht wordt voorzien van bepaalde voorzieningen zoals drinkwater en electriciteit maar ook een huisadres/nummer. Dat is natuurlijk om de nuts bedrijven te verplichten dat ze iedere woning aansluiten, maar zonder mag het officieel niet bewoond worden.
je mag in Nederland wel zonder elektriciteit aansluiting wonen, geen probleem.
(is niet slim want een elektra aansluiting hebben is geld krijgen. ;)
dus beter hem hebben en niet gebruiken dan krijg je geld betaald.)
zonder gas mag ook, zonder stads/block verwarming mag ook.
drinkwater is eigenlijk ook niet verplicht, maar zonder is wel erg lastig.

er is maar 1 ding wat niet zomaar mag, je moet een riool aansluiting hebben.
(of een moeilijke ontheffing tot beerput via de provincie.)
dit vanwege de gezondheid of volks belang, zonder is gewoon erg lastig.
hier kun je gewoonweg niet onderuit komen.

maar je hebt wel gedeeltelijk gelijk, zonder elektra en water en riool word het vaak wel erg lastig.
gemeentes doen dan vaak best moeilijk. ;)
Dit is vooral relevant voor mensen in Amerika, die over het algemeen iets meer te besteden hebben, maar ook veel meer stroomuitval hebben. Daar is het niet gek als je een paar dagen zonder stroom zit.

Voor hen is een Powerwall een no-brainer, helemaal als je thuis werkt en zonnepanelen hebt.

Voor de NL markt heb je ook een stuk goedkopere thuisbatterijen :)
Ik heb een ESS.. Welliswaar geen Powerwall, omdat de Powerwall naar mijn idee technisch een niet al te bijster goed product is.. Maar nee, financieel kan het op dit moment totaal niet uit. Het heeft nu met salderen namelijk geen enkele zin.

Ook zonder salderen kan het eigenlijk niet uit. Dan moeten de accu's nog flink in prijs dalen.

Off-grid is in Nederland ook onmogelijk, we zitten te ver van de evenaar af waardoor we in de winter veel en veel te weinig zon hebben. Als ik dat toch zou willen heb ik +/- 5 MWh aan accu's nodig (5000 kWh), en dat zijn ongeveer 4 zeecontainers vol.
tis gewoon een grote grap, heb al 4x ingeschreven voor updates, vanuit de tesla app aangemeld, gemaild dat ik dat wil hebben en werkelijk 0,0 reactie vanuit Tesla.
en dat is niet vorige week maar al vanaf december 2020

[Reactie gewijzigd door Djaro op 14 juli 2021 16:03]

Powerwalls zullen hard nodig zijn.
Op dit moment in NL door de salderingsregeling een dure investering die zich niet snel terug betaalt.

Maar in de discussie mis ik de capaciteit van het netwerk (grid) waar al die zonnepanelen op aangesloten zijn en hun stroom aan afleveren.
Er zijn al gevallen bekend waar de opbrengst van een zonnepaneel installatie ver terug viel omdat de buurman ook van dat spul op zijn dak had gelegd.
Tsja vol is vol en als een bepaald gedeelte van de "grid" niets meer opneemt had je graag een powerwall gewild om zelf te kunnen bufferen en je rendement hoog te houden.

De discussie dat we van het gas af moeten is een politieke en de kapitaal vernietiging die daarmee gepaard gaat zou iedereen in opstand moeten laten komen.
De discussie dat we van het gas af moeten is een politieke
We moeten van fossiele brandstoffen af, daar is "van het gas af gaan" een onderdeel van. Dat is geen politieke discussie, dat is een humanitaire en economische discussie.
en in de rest van de wereld hoor je hoe ze het gas op gaan... het blijft allemaal beetje krom en gaat allemaal om geld. Waarom niet eerst gas reduceren doormiddel van overstap op alleen elektrisch koken, nieuwe huizen worden al niet aangesloten op gas. Ik gok dat je daar toch al een aardige stap mee maakt in reductie van gasverbruik op landelijk niveau.
Het stappen plan is overal het zelfde.
Kool > Gas > Groen-ish > Groen
Soms kan je een stapje overslaan maar een geleidelijke verschuiving is vaak het efficiëntst.

Koken op electrisch is een bij zaak (5%). Isoleren is nu cruciaal. 75% van het gas verbruik gaat naar de verwarming. Alle warmte die je binnen houdt is mooi meegenomen.
Waarom niet eerst
Yep, en als we ons dat maar constant blijven afvragen gebeurt er niets want voor alle oplossingen is wel een betere, efficientere, minder pijnlijke vervanger te vinden.
Dat heeft uiteraard met deze uitspraak te maken van de hoge Raad (klimaatzaak)
https://www.rechtspraak.n...zaken/klimaatzaak-urgenda
Er was laatst in het nieuws dat Azië plannen heeft voor 600(!) kolencentrales in de komende jaren.
Kom je aanzetten in NL met het gas-vrij maken van alles...
en gisteren in het nieuws dat het amazonegebied (onze longen van de aarde) nu meer CO2 uitstoten dan dat ze kunnen opslaan dankzij ontbossing... dus aan onze kant van de aarde het beste jongetje van de klas willen zijn en kosten na kosten incasseren, zie de nieuwe EU klimaat regels waarbij de burger wederom de klos is, terwijl ze aan de andere kant (Zuid Amerika) gewoon vrolijk doorgaan met het kapot maken van de natuur en daarmee het klimaat.